Iedere deelnemer aan de Sanella-
Prijsvraag ontvangt in den loop van
de maand December een mooie
verkeerskalender voor 1932.
Voorts heeft iedere deelnemer kans
om den hoofdprijs van f 5000.— of
één der 1190 andere geldprijzen te
winnen.
Uit de Provincie.
Kerknieuws.
Onderwijs
Predikbeurten.
Thans gaat het gerucht, dat het voor de
sloop bestemd zou zijn. Daarover zijn
echter nog geen onderhandelingen ge
voerd, daar bij den tegenwoordigen toe
stand van de oud-ijzermarkt de prijs der
sloop-objecten bijzonder laag is.
Exportcentrale voor eieren.
In een te Utrecht gehouden vergade
ring van exporteurs van Nederlandsche
koelhuiseieren is in verband met de on
zekere tijdsomstandigheden en het risico,
dat aan export verbonden is, een export
centrale opgericht, voornamelijk voor de
koelhuiseieren. De directie wordt waarge
nomen door de heeren K. van Enthoven
te Bennebroek en W. H. Gresen en A.
Heynen, te Apeldoorn, met als commissie
van bijstand de heeren S. Klomp, direc
teur der Geldersche Eierveiling te Arn
hem, J. Goede Szn en S. Goede Szn te
Landsmeer en J. Harenberg te Zutphen.
Juridisch adviseur is Mr Van Wouden
berg Hamstra te Amsterdam.
Dreigende staking te Enschede.
De vier samenwerkende arbeidersorga
nisaties „De Eendracht", St. Lambertus,
Unitas en de Landelijke Federatie, heb
ben aan de firma G. Jannink Zoon een
schrijven gezonden, waarin wordt ver
zocht de loonen voor de wevers op 8 tot
12 getouwen te verhoogen resp. van f 33
tot f 36, voor het bedienen van meer dan
twaalf getouwen een nader overeen te ko
men regeling te treffen, te zorgen voor
prima kwaliteiten en doelmatige grond
stoffen, en ten slotte de wachtgeldregeling
te herzien ten einde het wachtgeld te
brengen op 70 pet. van het normaal ver
diende loon.
Indien uiterlijk Zaterdag 24 October
a.s. geen bevredigende oplossing is ver
kregen, zullen de wevers Maandag 26 Oc
tober den arbeid niet hervatten. Van dit
ultimatum is een afschrift gezonden aan
het bestuur van de Enschedesche Fabri-
kantenvereeniging, waarbij is medege-
gedeeld, dat men tot nadere onderhande
lingen bereid blijft. Bij dit dreigend con
flict zijn ongeveer 500 wevers betrokken.
FRANSCHE INVOERBEPERKING.
De Vereen, voor Zuivelindustrie en
Melkhygiëne te 's Gravenhage deelt het
volgende mede:
Bij decreet van 30 Sept. heeft de Fran-
sche regeering een stelsel van contingen-
teering afgekondigd voor den invoer van
verschillende producten, waaronder ook
de melk- en Éiivelproducten vallen. Voor
boter is het contingent tevens vastgesteld:
Frankrijk laat in de laatste drie maanden
van 1931 slechts 1200 ton boter toe tegen
een gemiddelden invoer per kwartaal in
de eerste helft van 1931 ad ongeveer 6000
ton. Voor kaas en melkproducten zijn de
contingenten nog niet afgekondigd, doch
den betrokkenen is een nadere bekendma
king dier contingenten in het vooruitzicht
gesteld.
Behalve door deze beperking heerscht
in kringen van Nederlandsche belangheb
benden ook ernstige ontstemming door de
wijze waarop men in Frankrijk deze in
voerbeperking wil toepassen. De invoer
gaat gewoon door totdat het contingent is
uitgeput, waarop de grens dicht gaat.
Men krijgt dus eerst een wedstrijd onder
de in Frankrijk importeerende landen om
een zoo groot mogelijk deel van het con
tingent in te voeren, waarna plotseling
alle invoer voor de rest van de periode
onmogelijk wordt. Bij den aanvang van
de nieuwe contingent-periode herhaalt
zich dan telkens dit spelletje. Deze me
thode staat gelijk met een totale ont
wrichting van den geheelen handel.
In de kringen der Nederlandsche be
trokkenen heeft men niet nagelalen om de
Regeering op deze twee zijden van het
vraagstuk te wijzen.
BUITENLANDSCHE WERKKRACH
TEN IN GRENSSTREKEN.
Het is heel begrijpelijk, zegt „Patri
monium", dat men zich in arbeiderskrin
gen, nu de werkloosheid zoo omvangrijk
is, meermalen verzet tegen het aanstellen
van buitenlandsche „werkkrachten" en
om maatregelen van Regeeringswege
vraagt.
Toch is ook deze quaestie iets minder
eenvoudig dan men denkt.
Vooreerst vergete men niet, dat er nog
altijd vele duizenden Nederlandsche ar
beiders in het buitenland werken. Regee-
ringsmaatregelen onzerzijds kunnen weer
dergelijke maatregelen van anderen uit
lokken.
Maar weet men ook wel, dat bijv. bij
de regeling van het invoerrecht in België
op sigaren rekening is gehouden met het
feit, dat Belgische arbeiders in de Bra-
bantsche sigarenindustrie werken?
Men moet hier met officieele regeerings-
maatregelen wel heel voorzichtig zijn.
Beter is, dat de arbeidersorganisaties
door overleg met de werkgevers een en
ander zien te bereiken. Speciaal in de
grensstreken.
De bootdienst NeuzenVllssingen.
In verband met het gisteren door ons
aan Het Volk ontleende bericht over de
plannen tot opheffing van den bootdienst
NeuzenVlissingen, vernemen wij thans
uit de beste bron, dat het te begrijpen is,
dat deze kwestie in den tijd van drang
naar bezuiniging weer naar voren komt,
al is het dan voorloopig nog maar in
onderlinge gesprekken, maar absoluut on
juist is het dat het de bedoeling is dezen
«UenjGt begin 1.93? op te heffen.
Vllssingen. In de laatste weien is er
op „De Schelde" in enkele afdeelingen
een opleving waar te nemen, zooals in de
groote scheepsbouw-af deeling en af deeling
koperslagerij.
Gisteravond vergaderde de afdee-
ling van „Patrimonium" alhier, waarin
mededeelingen werden gedaan over het in
Februari a.s. te herdenken 50-jarig be
staan der afdeeling. Er zal een wijdings
avond worden gehouden en den avond
daarna een feestelijk herdenken.
Betreffende de steunactie van den Ghr.
Besturenbond voor de werkloozen werd
medegedeeld, dat hiervoor in 6 weken
tijds een bedrag van f 306 was bijeenge
bracht.
Een kleine commissie werd ingesteld,
om de gelden zoo goed mogelijk te ver-
deelen.
Door den heer Sorel werd een onder
werp ingeleid over „Patrimonium in de
steden", waarop een drukke bespreking
volgde.
De Minister van Binnenlandsche
Zaken en Landbouw heeft goedkeuring
verleend aan de verordening, waarbij de
slagers verplicht worden uitsluitend in 't
Goöp. Slachthuis te slachten en tevens
bepaald, dat alle ingevoerd vleesch en
vleeschwaren in dat slachthuis moeten
worden gekeurd.
Goes. Onder voorzitterschap van dhr
C. K. Maartense kwam gisteravond de
afd. Goes van 'den Chr. Nat. Werkmans
bond in vergadering bijeen. Na opening,
lezen der notulen en drie-maandelijksch
verslag van den penningmeester, werd
mededeeling gedaan van de ingekomen
stukken, w.o. het standpunt van den
Goeschen Chr. Besturenbond inzake de
kwestie der staking bij de Fa A. S. J.
Dekker. Vervolgens bracht dhr W. Sinke
verslag uit van de gehouden jaarverga
dering van het Prov. Comité en dhr
G. Gorsse van de Bondsvergadering te
Enschedé. Op beide verslagen volgde een
geanimeerde bespreking. Verder kwam
nog in behandeling het voorstel van het
bestuur aangaande het 35-jarig bestaan
der afdeeling. Een 4-tal leden werd het
Bestuur toegevoegd om gezamenlijk de
noodige plannen verder uit te werken.
Aan het eind der vergadering deelde dhr
J. de Graaff mede, dat hij tegen 1932 zijn
ontslag, wegens hoogen leeftijd, als be
stuurslid wenschte in te dienen.
Bevolking. Ingekomen: J. J. van
den Ouden en gezin, zonder beroep, van
Rotterdam, Vogelzangsweg 10. Wed. J. 7.
Mulder, zonder beroep, van Rotterdam,
Vogelzangsweg 10. D. Flipse, slagers
knecht, van 's-Gravenpolder, K. Kerkstr.
7. J. M. Fleurke, huishoudster, van Zeist,
Westwal 6. A. E. VosHalvorsen, zonder
beroep, van Delmenhout (Duitschl.), Voor
stad 75. L. M. Dezadaleere, huishoudster,
van Schore, A. v. Westerwijkbuurt 17. K.
L. M. Kouwenberg, los werkman, van
Schore, A. v. Westerwijkbuurt 17. J. W.
Henschen, fotograaf, van Apeldoorn,
Scheldestraat 94. D. Kloosterman, bakker,
van Yerseke, St. Jacobstraat 13.
Vertrokken: J. Kramer, bakkersknecht,
naar Arnemuiden, Langstraat A 16. J. v.
Bellen, dienstbode, naar Oud-Beijerland.
A. Braam, dienstbode, naar 's-Gravenpol
der A 11. J. M. Menheere, dienstbode,
naar Hoedekenskerke, Kwadendamme. W.
de Jonge, kantoorbediende, naar Middel
burg, Langeviele B 203. I. D. Fransen v.
d. Putte, zonder beroep, naar Leiden,
Noordeinde 32. J. Hoogerheide, werkster,
naar Rotterdam, Zwarte Paardenstraat
107/3. D. van Dalen, dienstbode, naar 's-H.
Arendskerke. E. van de Kreeke, dienst
bode, naar Wolphaartsdijk G 86.
lerseke. Aan de Nationale Unie te
's-Gravenhage is de volgende motie ge>-
zonden:
De Vereeniging tot bevordering van
het Oesterbedrijf, vergaderd ter bespre
king van plannen tot aanleg van een
AntwerpenRij nkanaal
overwegende:
dat in de Oosterschelde (Oostelijk deel)
oesterperceelen gelegen zijn waar het
oesterbroed (jonge oesters), waar het
Zeeuwsch oesterbedrijf zijn bestaan aan
te danken heeft, gevonden wordt:
dat afdamming van een gedeelte van
dit water deze perceelen zal doen ver
dwijnen, dan wel de waterstrooming zoo
zal verleggen, dat zij zullen verzanden
of althans hun hoedanigheden in zeer
ongunstigen zin zal veranderen;
besluit eenstemmig U als haar gevoelen
mede te deelen, dat door afdamming
van de Oosterschelde (Oostelijk deel) het
Zeeuwsche oesterbedrijf in zijn eerste
bestaansmogelijkheid ten zeerste wordt
bedreigd.
De Voorzitter:
GUNNING.
Poortvliet. Als iets zeldzaams kan ge
meld worden, dat dhr W. Anth voor de
tweede maal in dit jaaT rijpe aardbeien
heeft geplukt.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Holysloot Dr N. D. v. Leeu
wen te Leeuwarden.
Bedankt voor Ouderkerk a. d. IJssel
W. J. van Lokhorst te Hilversum.
Geref. Kerken.
Tweetal te Schoonoord H. Bouma,
cand. te Haren en J. A. Meijer, cand. te
Niezijl.
Geref. Gemeenten.
Bedankt voor Den Haag R. Kok te
VeonendatfJ.
Geslaagd voor de akte Schoolraad
met aanteekening G. N. S. de heer J.
Jonkheer, hoofd eener Ghr. school te
Fijnaart.
Zondag 11 October 1931.
Ned. Herv. Kerk.
Zuid- en Noord-Beveland.
Baarland, nm. ds Wagner.
Biezelinge, vm. en nm. ds T. Jonker van
Marum.
Borsselen, vm. en nm. ds Elenbaas.
Colijnsplaat, vm. ds Tonsbeek, nm. lees-
dienst.
Driewegen, 2 u. ds Dijkstra.
Ellewoutsdijk, vm. ds Kelder.
Geersdijk,
's-Gravenpolder, vm. en nm. ds Gerretsen.
's-Heerenhoek, nm. leesdienst.
Heinkenszand, vm. ds de Willigen.
's-Heer Arendskerke, vm. ds Blaauwen-
draad (H. Av.), nm. ds Kelder (Dankz.).
's-Heer Abtskerke, vm. ds Homburg.
's-Heer Hendrikskinderen, vm. ds Enklaar.
2 u. geen dienst.
Hoedekenskerke, vm. ds Hulsbergen, nm.
geen dienst,
lerseke, vm. en nm. ds Engelsma.
Kapelle, vm. dr Schmidt, nm. geen dienst.
Kats, 2 u. ds Hansen.
Kattendijke, vm. geen dienst, nm. ds
Enklaar (H. Doop).
Kamperland, vm. leesdienst, nm. ds
Tonsbeek (Oogstpreek).
Kloetinge, 9.30 en 2 u. ds Raams.
(H. Av. en Dankz.)
Kortgene, vm. en nm. ds v. d. Most v.
Spijk. (Bed. H. Av. en Dankz.)
Krabbendijke, vm. en nm. ds Baarslag.
(H. Av. en Dankz.)
Kruiningen, vm. ds Hartjes, nm. ds ter
Haar Romeny.
Nisse, vm. en nm. ds v. Oeveren.
(nm. H. Av.).
Nieuwdorp, vm. ds Wagner (H. Av.), nm.
ds Visbeek van Vlissingen.
Oudelande, vm. geen dienst, nm. ds
Hulsbergen.
Ovezande, 9.30 u. ds Dijkstra.
Rilland, 9.30 en 2 u, ds Wildschut (H. Av.
en Dankz.).
Schore, vm. ds ter Haar Romeny (H. Av.),
nm. dr Schmidt.
Waarde, vm. en nm. ds Hoogenraad.
Wemeldinge, vm. nm. ds v. Selms te
Hansweert (H. Av.)
Wolfaartsdijk, vm. ds v. Dijk, nm. ds
Stegenga.
Wissenkerke,
Op Walcheren.
Arnemuiden, 9.30 en 6 u. dhrV. d. Kolf te
Dubbeldam, 2 u. ds v. Voorst Vader.
Aagtekerke, 9.30 en 2 u. ds Noteboom.
(H. Av. en Dankz.).
Biggekerke, vm. ds v. d. Waa (H. Av.),
nm. ds v. Evert (Dankz.).
Domburg, 9.30 en 2 u. ds Quèré.
Gapinge, nm. ds Tjebbes.
Grijpskerke, vm. en nm. ds v. d. Waal.
Kleverskerke, 9.30 u. ds v. Empel.
Meliskerke, nm. ds v. d. Waa (Dankz. H.
Av.).
Oostkapelle, vm. ds v. d. Wiel.
Ritthem, vm. en nm. dr van Oijen.
(H. Av. en Dankz.).
Serooskerke, vm. en nm. ds de Kluis.
St Laurens, vm. en nm. ds van 't Hoff.
N.- en St Joosland, vm. en nm. ds Burger.
Oost-Souburg, 9.30 en 2 u. ds Spijkerboer
Veere, vm. dr Weylandt.
Westkapelle, 9.30 en 2 u. ds Reus.
Vrouwepolder, vm. ds Tjebbes.
West-Souburg, 10 u. geen dienst.
Zoutelande, 9.30 en 6.30 u. ds v. d. Vlugt
Van Vrederust.
Middelburg, Geref. Bond, Gasthuiskerk10
en 6 u. dhr Klaaysen te Dordrecht.
Geref. Kerken.
Arnemuiden, 9.30 en 2 u. cand. v. d. Brink
te Zeist.
Baarland, vm. en nm. ds Vonk.
Borsselen, vm. en nm. ds Koolstra.
Driewegen, vm. en nm. leesdienst.
Domburg, 9.30 u. ds Visser, 2 u. leesdienst.
Gapinge, 9.30 u. leesdienst, 2 u. ds de
Bruyne.
Goes, 9.30 en 5.30 u. ds v. d. Vegt.
(Voorber. H. Av.).
Heinkenszand, 9.30 en 2 u. leesdienst.
's-Gravenpolder, vm. en nm. ds Scheele.
Kapelle, vm. en nm. leesdienst.
lerseke, vm. en nm. cand. Knoppersen te
Putten.
Krabbendijke, vm. en nm. ds Andree
(Bed. H. Av. en Dankz.).
Kamperland, 9 en 2 u. ds v. d. Ende, 6 u.
leesdienst.
Kruiningen, vm. en nm. leesdienst.
Meliskerke, 9 u. ds Vreugdenhil, 2 u. lees
dienst.
Nieuwdorp, 9.30 en 2 u. ds Beukema.
Oostkapelle, vm. en nm. ds Douma.
Rilland, 9.30 en 2 u. ds Andree te Poortu-
gaal.
Schoondijke, 9.30 en 2 u. ds de Vries.
Souburg, 9.30 en 2 u. ds Kuiper.
Veere, vm. en nm. ds v. d. Guchte.
Wemeldinge, vm. en nm. leesdienst, 6 u.
ds Lindeboom te Serooskerke.
Wolfaartsdijk, 9.30 en 2 u. ds v. Heiningen.
Westkapelle, 9.30 u. leesdienst, 2 u. ds
Visser.
Wissenkerke, 9.30 en 2 u. cand. Coumou
te Middelburg.
Geref. Gemeenten.
Middelburg, 9.30, 2 en 6 u. leesdienst.
Aagtekerke, 9.30, 2 en 6 u. leesdienst.
Borsselen, v.m., n.m. en av. ds Barth.
Goes, 9,30, 2 en 6 u. leesdienst.
lerseke, vm.., nm, en av. leesdienst.
Krabbendijke, vm., nm. en av. ds Hofman
(Bed. H. Av. en Dankz.).
's-Gravenpolder, 9.30, 1.30 en 5.30 u. lees
dienst.
Biezelinge, vm., nm. en av. leesdienst.
Geref. Kerk (Herst. Verb.).
Middelburg, Engelsche Kerk, Simpelhuisstr.
10 en 6 u. cand. Nieuwpoort.
Doopsgez. Gemeente.
Goes, 10.30 u. Mevr. Koekebakker-Lens.
Chr. Geref. Kerk.
Vlissingen, 9.30 en 5 u. leesdienst.
Biezelinge, 9.30 en 2 u. leesdienst.
Chr. Evang. Gemeente.
Wemeldinge, 9.30 en 2 u. student Werges
te Apeldoorn.
Goes, 7.30 u. bidstond, 9.30 u. ds v. d. Vis,
2 u. oud. Korstanje, 6 u. meded. Bonds-
verg. Maandagav. 8 u. bidstond.
Leger des Heils.
Goes, 7 u. bidstond, 10 u. wijdingsuur, 4 u.
openluchtmeeting, 7.30 u. heilsmeeting.
DE ZUIDERZEEWERKEN.
De groote afsluitdijk. Over
twee jaar alle thans in uitvoe
ring zijnde werken gereed.
Op onzen tocht naar de Zuiderzeewer
ken bracht de Directeur-Generaal Ir V.
J. P. de Blocq van Kuffeler ons van den
Wieringermeerpolder naar Den Oever, het
beginpunt van den grooten afsluitdijk
naar de Friesche kust.
Wij bevinden ons op bekend terrein:
reeds vele malen hebben wij dit gedeel
te van de Zuiderzeewerken bezichtigd.
Hier zijn na de afsluiting van het Am-
steldiep de werken begonnen. Eerst de
groote werkhaven, daarna de 'in verhou
ding tot de andere werken kleine om-
ringdijk voor de werkputten voor de
scheepvaart- en uitwateringssluizen en
tenslotte het begin van den grooten af
sluitdijk zelf. Eenige jaren geleden wan
delden wij hier op een klein stukje droog-
gemaakten bodem van de Zuiderzee en
hebben de fundamenten aanschouwd van
de groote kunstwerken, die thans nage
noeg gereed zijn. De scheepvaartsluis
voor schepen tot 2000 ton is reeds
eenigen tijd in bedrijf en in de uitwate
ringssluizen, welker bovenbouw als to
rens boven het water uitsteekt, zijn de
eerste schuiven reeds opgehangen. Voor
den winter in het land is, zullen ook
deze sluizen geheel gereed zijn.
Loopende over de sluishoofden, waar
beambten bezig zijn de deuren voorloopig
nog met handkracht open en dicht te
draaien de electrische installatie is in
wording weten wij, dat wij ons be
vinden op dezefde plek als eenige jaren
geleden, doch thans veel hooger, boven
de fundamenten, welke wij in den zee
bodem hebben zien groeien.
De aanleg van den grooten afsluitdijk
is thans het terrein van Ir J. C. N. Rin
geling, die ons inlicht over alles wat bij
wenschen te weten, aan hen, die er voor
het eerst komen, nog eens vertelt, dat
de dijk aan de oppervlakte van het water
94 M. breed is en de aan te leggen spoor
weg dubbelspoor en de weg voor
gewoon verkeer te zamen een ruimte
hebben van ongeveer 34 M. En daarnaast
bevindt zich aan de Noordzijde tot 7.25
M. boven den waterspiegel de sterke op
keileem gebouwde steenglooiïng.
Van Den Oever af kan men niet direct
langs den afsluitdijk varen. De directie
boot der Zuiderzeewerken voert ons eerst
een eind Zuidwaarts, langs den afsluit
dijk van den Wieringermeerpolder, waar
achter wij het land weten, dat wij des
morgens hebben gezien. De dijk is zoo
hoog, dat men er niet over heen kan
kijken.
Wanneer de roode ton den kapitein
van onze stoomboot zegt, dat hij den
steven kan wenden, gaan wij naar het
Noordoosten en naderen ter hoogte van
de Vlieter den dijk. De Vlieter is het
laatste sluitgat van den grooten afsluit
dijk: 2900 M. nog, die het volgend jaar
zullen worden gedicht. Aan de stille
streep water tusschen de beide uitein
den van den dijk, die aan de Vlieter
grenzen, kan men waarnemen, dat de
diepte onder water, die aanvankelijk on
geveer 13 M. bedroeg, door het maken
van een beteugelingsdam is terugge
bracht tot 3% M. ongeveer.
Langs den dijk wordt in de richting van
de Friesche kust gevaren: hier en daar
staan barakken op den dijk, waar de ar
beiders, die hier werk gevonden hebben,
verblijf houden, ongeveer op de helft van
den dijk passeeren wij het „dorp", dat op
Breezand ontstaan is een houten
kerkje en een hulppostkantoor ontbreken
niet zien de Zuidelijke haven, die hier
is aangelegd en naderen dan de Blinde
Geul. Hier is het vol bedrijf, dat wij op
het eerste gedeelte van den tocht langs
den dijk hebben gemist.
De Blinde Geul is pas eenige dagen
„dicht" en thans wordt het dijklichaam
op voldoende hoogte gebracht. Groote
kranen werpen 2 kub. M. keileim tegelij
kertijd op den dijk en daarachter wordt
van twee kanten tegelijk het zand geperst.
De groote keien liggen reeds gereed om
't dijklichaam af te dekken en te bescher
men tegen de aanvallen van storm on
zee
Even verder is nog grooter bedrijf: hier
zijn de werkzaamheden in vollen gang
tot sluiting van de Middelgronden de
geul van 1500 M. breedte die volgens
het oorspronkelijke plan eerst het vol
gend jaar zou worden gedicht, doch in
verband met de vorderingen der werk
zaamheden reeds thans wordt afgesloten.
Nog twee maanden ongeveer en de af
sluitdijk van Wieringen naar de Friesche
kust ter lengte van ongeveer 30 K.M. zal
gereed zijn op de Vlieter na; nog 2700 M.
en de verandering van zout in zoet water
in de dan afgesloten Zuiderzee zal een
aanvang nemen. Het IJselmeer zal zijn
geboren I
In de voorhaven van de sluizen op het
Kornwerderzand verlaten wij de boot.
Wij wandelen door het hier ontstane tij
delijke dorp naar de plek, waar een auto
bus gereed staat: van den geregelden
dienst tusschen Kornwerderzand en eeni
ge gemeenten in Friesland. De definitie
ve wegbedekking betonop dit 4%
K.M. lange gedeelte van den afsluitdijk
naar de kust is in aanleg en in korten
tijd staan wij voor het station Workum,
vanwaar de trein ons naar Stavoren
brengt.
De boottocht Stavoren-Enkhuizen is
vooral op een dag met mooi weer een
prettige afwisseling van een treinreis.
Nog eenige jaren zullen wij op deze wijze
de Zuiderzee het volgend jaar IJssel-
meer oversteken en dan zal de trein
ons over den nieuwen dijk rijden. Het ver
dwijnen van de bootverbinding zal dooi
velen worden betreurd, de spoorwegver
binding over den dijk heeft het groote
voordeel, dat de dienst niinmer wegens
ijsgang behoeft te worden gestaakt. En
wie naar Friesland moet is langs de
goedkoopere route, thans over Enkhui-
zen-Stavoren, straks over den dijk, be
ter uit, dan des winters via den langen
weg over Zwolle-Heerenveen.
De Wieringermeerpolder wordt in cul
tuur gebracht, de afsluitdijk zal het vol
gend jaar gereed zijn.
Wat dan?
Zal dan de Noordoostelijke polder wor
den drooggelegd? Wellicht zullen de eco
nomische bezwaren tegen de voortzetting
van de werken vooral de lage prijs
van den bodem het volgend jaar op
geheven zijn. Nog twee jaar duurt het
aldus deelde de heer Ir. de Blocq van
Kuffeler ons mede, voordat alle werk
zaamheden aan den dijk en in den Wie
ringermeerpolder gereed zullen zijn.
Laten wij hopen, dat de economische
omstandigheden tegen dien tijd zooveel
verbeterd zijn, dat ook de tegenstanders
van de drooglegging der Zuiderzee dan
de voorkeur zullen geven aan voortzet
ting van de inpolderingswerken.
Want dan na de afsluiting zal
het met de vissöherij op de Zuiderzee toch
gedaan zijn..