Burgerlijke Stand. Marktberichten. Laatste Berichten. Provinciale Staten van Zeeland. H0Ö6 WATER. Stand van Woensdag 29 Juli 1931. v.m. n.m. Terneuzen 2.40 3.04 Borsselen 2.20 2.44 Breskens en Vlissingen 2.05 2.29 Hoedekenskerke 3.— 3.24 Hansweert 3.20 3.44 Veere 2.30 2.54 Golijnsplaat 2.55 3.19 Goesche Sas 3.50 4.14 Wetneldinge 3.55 4.19 Tholen 4.15 4.39 Zierikzee 3.10 3.34 Stand van hedenmiddag 3 uur: Licht op voor fietsers: Woensdag 9 u. 28. GOES. Geboren: Janny, d. v. Dingenis van Sabben en Jacoba Kooman. Overleden: Willem Priester, 42 j., echt genoot van Hendrika Mol, te Ellewouts- dijk. Goes, 28 Juli 1931. Boter per kilo f 1.40, middenprijs per halve kilo 70 ct., aan particulieren 80 ct. Fabrieksboter verkocht 80 ct. Eieren per 100 stuks f3.50, middenprijs per 25 stuks 87V2, aan particulieren 4% ct. Eendeneieren f3.20 per 100. Poeleieren 2y2 ct. GOES. V.P.Z., 28 Juli 1931. Aanvoer 21897 eieren. Prijs f3.80 per 100 stuks. MIDDELBURG, 27 Juli 1931. Kleine vei ling. Milothiams 93126, Ronde 8091, Eerstelingen 114, Gele Eigenheimers 56 77, Blauwe Eigenheimers 63100, Poters 4047 ct, alles per 10 K.G. Frambozen 3072, Zilveruien 1820, Augurken 10 30, Postelein 18, Snijbiet 5, Spinazie 12, Stoksnijboonen 1134, Stamsnijboonen 512, Wagenaarsboonen 17, Noordster- boonen 6, Stamprincessen 810, Slaboon- tjes 45, Capucijners 1517, Perfect 17 22, Doperwten 926, Tuinboonen 48, Roem van Holland 1725, Slagzwaard 30 —31 ct., alles per kilo. Dahlia's 711, Gla diolen 47 ct, beiden per bos. Peen 38,5, Rapen 44,5, Kroten 34,5, Uien 2,54, Savoye kool 16,5, Roode kool 4,56, Selderie Vio2, Peterselie 1, Andijvie Va—3, Kropsla 2, Rammenas 24, Bloemkool Vs11, Komkommers 1 —5, Rabarber 1, Radijs 11,5 ct., al les per bos. Kervel 11 ct. per kist. MIDDELBURG, 28 Juli. Exportveiling: Tomaten U.C.B.: A f 15.30, C f 15.50, CC f9, alles per 100 pond. Buiten U.C.B.: A f 12.40, C f7, CC f4.10, B f 14.60, alles per 100 pond. Zwarte bessen f 17.40, Roode bessen f 6.20f 9, Gele Eigenheimers f 2.10, Po ters f 1.10, Blauwe Eigenheimers f 1.90, Poters f 1.10, alles per 100 K.G. VLISSINGEN. Veiling van 27 Juli '31. Blauwe aardappelen 2435, Witte aard appelen 3237, beiden per 10 Kg. Roode bessen 820, Witte hessen 12—18, Kruis bessen 512, Madaleine 1432, Jan Baasjesperen 1315, Suikerij 6—7, To maten 1417, Spuitjes 1318, Pruimen 2940, Druiven 87104, Frambozen 40 53, Morellen 35—43, Keswich 7, Oomskinderen 21, Zwarte bessen 8—12, Zilveruien 816, Doppers 410, Tuin boonen 58; Princessen 1821, Dubbele Princessen 1112, Wagenaars 16, Stamsnijboonen 213, Stoksnijboonen 18 32, alles per Kg. Roode 'kool 3.56, Savoye kool 2—5.5, Bloemkool 6—12, Sla 0.51.5, Komkommers 25, Meloenen 3356, alles per stuk. Selderie 44.5, Uien 3-4.5, Peeën 7—10.5, Kroten 4-5.5, Rapen 4.5, Gladiolen 7—15, Dahlia's 7— 10, alles per bos. Andijvie '2875, Peter selie 6'21, beiden per mandje. Augurken 20—26 per 100. KAPELLE. Veiling van 28 Juli 1931. Groote Veiling: Roode bessen 8.20—11.10, Dubbele Princessen zonder draad 88.10, beide per 100 Kg. Kleine veiling: Frambozen 28—58, Roode bessen 620, Kruisbessen 18, Witte bessen 813, OranjepniLmen 15 25, wijnpruimen 16, Blauwe pruimen 10, Janspruimen 22, Occulanen 20—24, Engelsehe 'krozen 18—23, Zure Morellen 26—42, Madeleinen 8—33, Roode Zomerperzik- appel 719, Paradijsappel 26, Idial- appels 915, Ooms-kinderen 6—27, Roode Suikerij 36, Janbaasperen 512, Zo- merlouwtjes 613, Precose de Trevoux no" Princessen zonde-r draad Snijboonen 1119, Wagenaarsboo- nen 2—3, Groene boo-nen 1—3, Rijnscue Spekboonen 7, Zilveruien 7, Aardappelen 1—3, alles per kg. Tomaten 2—3 per pond. Bloemkool 3—7, Savoye -kool 2—3, Roode kool 14, Komkommers 13, Perziken 15, Meloenen 1841, alles per stuk. Augurken 1228 per 100 stuks. Tomatenveilimg van 28 Juli 1931, U. C. B. merk A 7.60, idem B 6.10, idem G 7.20, idem CC 3.80, alles per 100 pond. Vergadering van Dinsdag 28 Juli. Voorzitter de Commissaris der Ko ningin. Aanwezig 40 leden. Afwezig met kennisgeving de heeren Edelman en De Pauw. De Voorzitter doet mededeeling van de benoeming der voorzitters en onder-voor zitters der afdeelingen. Ingekomen stukken: Adres van de Commissie voor de hy giëne van het kind in Zeeland om een extra jaarlijksch subsidie voor steun van het consultatiebureauwerk. Naar Ged. Staten om advies. Adressen om het voorstel van Gedep. Staten inzake verleening van subsi-die in de verpleegkosten van armlastige krank zinnigen niet aan te nemen van: le. B. en W. van Brouwershaven; 2e. de vereen. van Burgemeesters, secretarissen en ontvangers van het voor malig 4e district van Zeeland; 3e. het bestuur van de Vereen, van Burgemeesters en secretarissen van de voormalige plattelandsgemeenten op Wal cheren; 4e. B. en W. van Heinkenszand. Gevoegd bij het betreffende nummer der agenda. Een verzoek van den Gemeenteraad van Hulst om te bevorderen, dat de door de PZEM in de Zoutestraat aangelegde bo- vengrondsche stroomleiding wordt ver vangen door een ondergrondsche. In handen van Ged. Staten om advies. Een verzoek van het Onderwijsfonds voor de Binnenvaart om subsidie in de kosten van onderwijs aan schipperskin deren. In handen van Ged. Staten om advies. Tram VlissingenMiddelburg. Naar aanleiding van de vragen in de vorige bijeenkomst gesteld door den heer mr Adriaanse betreffende de exploitatie en de eventueele overdracht van het tram bedrijf MiddelburgVlissingen, hebnen Ged. Staten zich tot den Raad van Be stuur der PEZEM gewend en zij kunnen zich met het nu overgelegde antwoord volkomen vereenigen. In dat antwoord herinnert de Raad van Bestuur er aan, dat hij op 20 December 1929 schreef, dat hij besloten had de over dracht van den tramweg te laten rusten tot 1931. Nu is intusschen gebleken, dat 1930 een verlies heeft opg e 1 e- verdvanf 15.711.95, tegen 1929 een winst van f 19.082.18, zulks door min dere ontvangsten, stijging van pensioens- lasten, en verzekeringskosten i-n verband met ingevoerde loonsverhoogingen, invoe ring van vrijen Zondag om de 14 dagen voor het rijdend personeel en enkele an dere oorzaken. Indien nu onderhandelin gen over verkoop van de tram met wie ook werden aangeknoopt, zouden de gegadig den uit den aard der zaak rekening hou den met de verminderde bedrijfsresulta ten. Aangezien deze voor een deel niet anders dan een gevolg zijn van door de huidige moeilijke omstandigheden vermin derd reizigersvervoer, acht de Raad van Bestuur het voor het oogenblik niet in het belang van het bedrijf, verkoop van de tram te bevorderen, en bovendien komt 't niet geraden voor -de tram aan iederen gegadigde te verkoopen en aan iederen ge gadigde opening van zaken te doen, ten einde de gelegenheid tot het doen van een bod te geven. De belangen van het ver keer tusschen Middelburg en Vlissingen moeten z.i. in handen zijn hetzij van een publiekrechtelijke corporatie, hetzij van een rechtspersoon, die zich de bevordering van verkeersbelangen ten doel stelt. Een tram is geen bedrijf, dat mèn aan den meestbiedende verkoopt. De Raad van Bestuur vindt in de resultaten van het af- geloopen jaar aanleiding om verkoop van de tram voor het oogenblik niet te bevor deren, terwijl het aanknoopen van onder handelingen met personen, die geen pu bliekrechtelijke corporatie of geen rechts persoon als boven bedoeld achter zich heb ben, hem niet geraden voorkomt. Juist met deze laatste zinsnede kunnen Ged. Staten zich in het bizonder vereenigen. Dhr Adriaanse (v.d.) noemt het antwoord van Ged. Staten teleurstellend. Zij vereenigen zich met den brief van de PZEM. Ged. Staten hebben destijds toe gezegd de spoedige verkoop van de tram te zullen bevorderen. De onderhandelin gen met de Stoomtram Mij'. Walcheren zijn afgesprongen. Maar nu willen Ged. Staten een afwachtende houding aanne men. Dat klopt niet met de eerste toe zegging van Ged. Staten. Zij en ook de Prov. Staten beschouwden destijds de tram als een lastig aanhangsel van de Societé Anonyme, dat men zoo spoedig mogelijk wilde kwijt raken. Spr. krijgt echter den indruk, dat Ged. Staten de eventueele gegadigden met een kluitje in het riet hebben willen sturen en dat de PZEM de electrische tram lie ver zelf blijft exploiteeren. Spr. is vóór verkoop. Zeker, er is in 1930 een verlies op geleden, maar als er over 1931 eens winst wordt gemaakt, zullen eventueele koopers toch rekening houden met het in 1930 geleden verlies. Bovendien is het voor Spr. twijfelachtig, of er in de toe komst weer sprake van winst zal zijn, Spr. ziet er geen bezwaar in, dat een particulier de tram zou koopen. Er zijn voorwaarden te stellen omtrent exploita tie enz. Spr. weet geen publiekrechtelijk lichaam, of rechtspersoon, die zich de I verkeersbelangen ten doel stelt, die de tram zou willen koopen. De eischen van Ged. Staten zijn dus, volgens Spr., onver vulbaar. Laat men dan liever zeggen, dat men de tram liever niet wil verkoopen. Practisch heeft de PZEM niets gedaan, om de tram van de hand te doen. Spr. vraagt zich af, of de groote sa larissen van het hoogere personeel in deze kwestie geen rol spelen. Ged. Staten noe men terloops dit argument. Maar het is van blijvenden aard. Volgend jaar zijn die salarissen er ook. Spr. zal met geen motie komen. Hij be hoort tot een kleine fractie. Dat is niet Sprekers schuld, maar die van de kort zichtigheid der kiezers. (Gelach.) Spr. protesteert echter tegen de houding van Ged. Staten. Zij willen blijkbaar de zaak afschuiven. Mr Van Dusseldorp (Ged. St.) wil beginnen met tegen dit laatste te pro testeeren. Spr. kan begrijpen, dat Mr Adriaanse teleurgesteld is. Maar hij mag Ged. Staten niet verwijten, dat ze hun belofte niet nakomen. Ged. Staten heb ben zeker ernstig over verkoop van de tram gesproken. Dat 1930 zou eindigen met verlies, was niet te voorzien. Nu is het geen daad van goede koopman schap om een zaak te verkoopen als er tijdelijk verlies is. Spr. heeft goede hoop, dat het verlies in winst zal kunnen wor den omgezet. Over de bijzonderheden hieromtrent kan spr. natuurlijk niet uit weiden. Ged. Staten moeten het algemeen ver- keersbelang behartigen. Daarom is het niet onverschillig aan wie de tram wordt verkocht. Maar daarom handelen Ged. Staten niet in strijd met hun gedane belofte. Dhr O n d e r d ij k (s. d.) heeft met vol komen instemming vernomen, dat Ged. Smten de tram niet aan iedereen willen verkoopen. Kwam ze in handen van par ticulieren, dan zouden ernstige belangen geschaad worden. De heele zaak (centrale en tram) is uit handen van particulieren gebaald. Laten we de tram nu weer niet aan particulieren overdoen. Een particu lier zal in de eerste plaats op winst let ten. Men moet niet in de eerste plaats op het verlies in 1930 letten. Feitelijk is dit geen verlies en levert de tram indien men de zaken zuiver stelt winst voor het lichtbedrijf. Sprekers fractie voelt er meer voor, om de tram niet te verkoopen. De provincie behoeft zich voor het bezit van een tram niet te geneeren. In ieder geval wil spr. niet aan iedereen verkoopen. Het personeel heeft nu tal van voor rechten gekregen, die het vroeger onder de Société niet had. Dit juicht Spr. toe. Laten Ged. Staten ook verder ruggegraat toonen. Dhr Kodde (S.G.P.) is verwonderd over het antwoord van Ged. Staten. We waren destijds gedwongen de tram over te nemen. Maar nimmer lag het in de bedoeling de tram VlissingenMiddel burg te exploiteeren. Spr. is er wel voor de tram niet maar zonder meer over te doen, maar er is toch alle reden de eerst gedane belofte na te komen. Dhr Adriaanse (v. d.) voegt den heer Onderdijk toe: u zit in het Bestuur van de PZEM. Spr. bestrijdt verder den heer Onderdijk op enkele punten. Ook juist terwille van de Zondagsexploitatie wil spr. de tram in handen van particu lieren overdoen. De mededeelingen worden voor kennis geving aangenomen. Kleine motorboot voor de Westerschelde. In de afdeelingen gaf de mededeeling over het bestellen van deze kleine motor boot voor de Westerschelde-dienst aan leiding tot verschillende vragen en werd van de zijde van Ged. Staten o.a. geant woord, dat er vroeger ook een postsloep was maar dat deze door ouderdom is ko men te vervallen; dat men nu den ouden toestand weer terukrijgt en ook passagiers kunnen worden vervoerd, die dan niet meer van particulieren afhankelijk zullen zijn; dat de boot wordt ondergebracht bij den Westerscheldedienst en het Rijk 80 pet. betaalt. Verder dat voor extra reizen met ministers, inspecteur of ingenieur de „Walsoorden" wordt gebruikt, wat veel duurder is dan bij het gebruik van de kleine boot; dat de bedoeling is, de boot, welke plaats biedt voor 16 of 17 personen plus de post, ook te verhuren aan particu lieren, doch dat een definitieve beslissing hieromtrent nog niet is genomen; doch in. ieder geval niet op Zondag; dat er bij mist personeel van de andere booten be schikbaar is, dat het tarief hetzelfde zal zijn als voor gewone diensten, doch voor extra reizen minder dan het tegenwoor dige zal bedragen; dat de kapitein zal be slissen of bij mist of woelig water de reis mogelijk is en de kans om overvaren te worden voor een snelle kleine boot gerin ger is dan voor de groote, dat de passa giers zelf de verantwoordelijkheid moeten dragen en het gevaar trouwens niet groot is te achten. In hun antwoord op het algemeen ver slag deelen Ged. Staten nog mede, dat met betrekking tot het tarief waartegen en de voorwaarden waaronder van het vaartuig buiten de reglementaire uren gebruik zal kunnen worden gemaakt, nog een beslis sing moet worden genomen. Dhr Goossens (R.-K.) vraagt.: Is het juist, dJat de bouw van de kleine motor boot onderhands is aanbesteed en'gegund aan d'e Kon. Mij de Schelde te Vlissingen? Is deze onderhandsche gunning ge schied' uit overweging v.an uitbreiding van werkgelegenheid in onze provincie? Is de som van f 8000 niet te hoog voor een dergelijke kleine boot? Dhr VanRompu kan d'e eerste vraag wel beantwoorden, maar de laatste nu nog niet. De voorzitter merkt op, dat dhr Goossens zijn vraag in de afdeelingen bad! moeten stellen. Dhr Van R o m_p u vindt f 8000 voor dit scheepje niet overdreven duur. Dhr Kodde is niet bevredigd over het verhuren van die boot op Zondag. Spr. hoopt, dat er met zijn wenschen dien aangaande rekening zal worden gehouden. De mededeelingen worden voor kennis geving aangenomen. Wijziging politie-reglement voor de pol ders z.h.st. aangenomen. Wijziging reglement Calamiteuze polders of waterschappen. Naar aanleiding van het voorstel, als gevolg van de motie-Joziasse, waarin op herschatting der gronden wordt aange drongen, om Ged. Staten te machtigen in bijzondere gevallen de pacht met hoog stens 25 pet. te verlagen, of na herschat ting te verhoogen, werd in alle afdeelingen gediscuseerd en o.a. gewezen op het nog te lage maximum van den aftrek, dat 40 pet zou moeten zijn, en ook op het verschil in regeling bij daling of stijging van de waarde der gronden. Ged. Staten teeke nen naar aanleiding hiervan aan, dat men, met het oog op de Provinciale financiën, h.i. niet hooger kan gaan dan de voor gestelde maximale verlaging ad 25 pet. en zij daarom ernstig bezwaar maken te gen wijziging van dit percentage tot 40. Een limiet naar beneden men sprak van 15 pet kan evenmin worden aan vaard. Ged. Staten moeten elk verlagings- pecentage te beginnen met 25 pet. en dan verder daar beneden kunnen toepassen. Dhr Joziasse, S.G.P.) wijst op de daling der grondprijzen. Het was sprekers bedoeling, toen hij zijn motie indiende om de gronden te herschatten naar de tegenwoordige pachtwaarde. Maar spr. er kent, dat dit moeilijk spoedig voor alle polders zou voor elkaar te krijgen zijn. Aanzienlijke verlaging is echter in ieder geval noodig. Spr. noemt als voorbeeld Borsselen. Die betaalt op dit oogenblik f 57 per H. A. Dat is een abnormaal hooge last in dezen tegenwoordigen tijd. Spr. hoorde juist dat een groote hofstede dezer dagen voor f60 per H.A. is ver pacht! De schatting in Borsselen dateert van 1925, in een gunstigen tijd dus, Spr. zal echter nu op herschatting niet aandringen. Spr. wil echter voorstellen niet ten verlagen met ten hoogste 25 pCt., maar ten hoogste 40 pCt. Spr. geeft toe, dat dit voor de provincie een be langrijk offer be teekent, maar noemt dit toch billijk. Sprekers amendement is mede onderteekend door dhrn Kodde, Vogelaar en Dominicus. Dhr Overhoff (s.-d.) is in principe bereid' te stemmen voor steun aan deze crisis-slachtoffers, maar het voorstel van Ged. Staten, zooals het daar ligt is voor Spr. zoo goed als onaanvaardbaar. Spr. is er tegen, een blanco c^ed'iet aan Ged. Staten te geven. We weten niet, welke sommen er mede gemoeid zijn. In één polder (Scherpenisse) zal het f6000 kos ten. Wat zal dan het totaal-bedrag zijn. Spr. vraagt daarom een bescheiden po ging tot becijfering en begrijpt de roya liteit van Ged'. Staten niet. Anders heette het steeds: de gevolgen van het voorstel zijn niet te overzien! Dit zinnetje zou spr. nu willen gebruiken. Spr. is bang, d'at als hij straks pleit voor steun aan andere crisis-slachtoffers (d'e werkloozen), voor wie steun even hard noodig is, hij zal moeten hooren: de koek is op. Daarvoor is Spr. te meer hang, omdat hij het standpunt van Ged. Staten kent. Zij zullen uit eigen beweging niet voor de werkloozen zorgen. Spr. vraagt nogmaals naar het bedrag der kos ten en wat de provincie in totaal beschik baar heeft voor steun aan crisis-slacht offers. Ontvangt spr. hierop geen afdoend antwoord, dan zal spr. fractie tegen het voorstel moeten stemmen. Dhr Dominicus (A. R.) zegt: Het bekende spreekwoord, dat de boer evenals zijn varken al knorrende vet wordt, kan nu zeker wel tot tijd en wijle worden opgeborgen. Op onze tijden is meer toepasselijk, dat thans de boer even als zijn zieke koe met den dag afvalt. En geldt dit dan van onze landbou wers in het algemeen, inzonderheid kan het worden gezegd van de ingelanden onzer calamitèuze buitenpolders. Toe te juichen valt, dat Ged. Staten een voorstel in dien zin indienden. De vraag rees echter van verscheidene zijden: Gaat dit voorstel wel ver genoeg? En als antwoord daarop deelen Ged. Staten mede, dat huns inziens met het oog op de Provinciale fondsen niet verder kan worden gegaan. Als dit nu de eenige reden is, dan vraagt spr.: is dat wel juist? Wanneer de provinciale financiën een grootere aderlating niet zouden kunnen doorstaan, moeten dan de bedrijven in onze zwaar belaste buitenpolders het le vensbloed maar worden afgetapt? Dat deze polders behouden worden is toch ook wel een algemeen provinciaal en rijksbelang? Is het dan niet beter naar andere mid delen om te zien? Met instemming hoorde Spr. de waar schuwing van den voorzitter bij de ope ning dezer zitting uitgesproken, n.L, dat „soberheid en zuinigheid zullen moeten worden betracht". Misschien kan er bezuinigd worden op bestaande of nog te verleenen subsidie's, misschien ook nog wel op werken in die polders zelve. Misschien op andere wijze. In één der afdeelingen kwam immers reeds de vraag naar voren of er aan de wegen, bedoeld zuilen zyn de tertiaire wegen, niet al te veel wordt gedacht. Spr. onderschrijft die vraag. Wat noodzakelijk is, kan toch wel eens voor het aller noodzakelijkste moeten wijken. En allernoodzakelijkst is toch, dat hier hulp wordt verleend. In de stukken wordt een voorbeeld van berekening gegeven van een polder te Scherpenisse. Spr. noemt als voorbeeld ook den pol der Borsselen. Onder de gemeenten Zaamslag of Ter- neuzen worden de ingelanden der cala miteuze polders al evenzeer door de Hont (of W.-Schelde) aan hun dijken en via de dijken in hun beurzen gebeten. In het Provinciaal verslag lezen wij de overdrachtelijke uitdrukking, dat er ge vallen zijn, dat men liever een pachter in den afgrond ziet stooten dan tegemoet komen (pag. 5, bijlage 2).. Hoe kan de pachter echter tot verlaging overgaan, als er een dijkgeschot opgebracht moet worden, door Mr Dieleman blijkens 'n courantenverslag op een vergadering te St Maartensdijk gehouden, berekend op f 65 per H.A. en als „exhorbitant'! en ondragelijk" gekwalificeerd. Doch al zijn de polderlasten maar f 56 of f 57, zooals in de afdeelingen is genoemd, dan komen toch ook de eigen geërfde en met hypotheek bezwaarde boeren, wanneer dit bedrag dan noodzakelijkerwijze nog verhoogd wordt met hypotheekrente, van f 40 a f 50 grondbelasting, tot een bedrag waarop zeker niet van toepassing is art. 92 van het reglement, dit immers spreekt van „een pachtwaarde die zonder bezwa rende voorwaarden kan worden betaald. Volgens de berekening van den secre taris der Z. L. M. op de crisis-vergade ring te Goes gegeven, een berekening ge maakt aan de hand van de gegevens van het boekhoudbureau der Z. L. M. wordt bij een pachtsom van f 100 per H.A. een verlies geschat, voor 1930, van, f 128 per H.A. Verder commentaar is hier dus wel overbodig. Ook de kleine grondbezitters lijden onder denzelfden druk natuurlijk, maar ook tenslotte de werknemers, de landarbeiders. Hier hebben wij een der middelen tot werkloosheidsbestrijding in i n d i r e c- t e n zin. Worden de lasten niet aanmer kelijk verlaagd en komt er niet een groo te verbetering in den algemeenen toe stand, dan moet er worden bezuinigd, willens of onwillens op aanschaffing van meststoffen en ook op arbeidsloonen. Uitgezien zal er moeten worden naair extensiever culturen met als gevolg min der behoefte aan arbeidskrachten. Het amendement-Joziasse c.s. vraagt niet zooveel méér dan Ged. Staten reeds meenden te kunnen verleenen, slechts een verhooging van het maximum tot 40 pet. Het zal toch steeds maar over enkele polders loopen. Meerdere polders zijn reeds met een verlaging van 10 pet gehol pen. En ten slotte de bepaling van de hoe grootheid van den aftrek blijft toch altijd bij Ged. Staten. Dhr Vogelaar (A.R.) erkent de moeilijkheid van. deze kwestie. Het ver schil in geschatte pachtwaarden is groot. De polder Borssele krijgt in 1932 een nieuwe herschatting, andere polders krij gen die pas in 1934 of 1935. De laatste hebben het dus nog het moeilijkst en 'hebben vermindering het hardst no-odig. Er zullen wel polders zijn, waar slechts 10 procent vermindering noodig is. Maar de maximum-grens wil spr. op 40 pet. 'brengen. Het meest voelt spr. nog voor een herschatting, maar dit gaat practisch moeilijk. Dhr M o e 1 k e r (v.b.) voelt nog het meest voor het voorstel van Ged. Staten. De toestand voor den landbouw is slecht, maar dit geldt voor alle polders. Zij, die in calamiteuze polders wonen, hebben daar destijds bij den koopprijs mee kun nen rekenen. Dat is trouwens ook ge daan. De grond in Borsselen was b.v. goedkooper dan in de vrije polders van Tholen. Er zijn ook vrije polders, waar de lasten hoog zijn en waar ze niet kun nen worden verlaagd. De heer Mr P. Dieleman (Ged. St.) wijst ook op den ernst van den toestand, waaraan het Prov. bestuur weinig kan veranderen. De polderreglementen rus ten pp de pachtwaarde van den grond. Daarmee moet bij de belasting rekening worden gehouden, al blijft er natuurlijk altijd een element van risico voor den landeigenaar of -gebruiker. Ook moet de provincie rekening houden met de prov. financiën en met de regeering in Den Haag. Wanneer we met redelijke kans van slagen iets willen tot stand brengen, moeten de eischen bescheiden zijn. Daarom stellen Ged. Staten een ma ximum van 25 pet. verlaging voor. Zelfs voor Borssele wat Spr. nader bere kent beteekent het voorstel van Ged. Staten nog een aanmerkelijke verminde ring. Het voordeel van dit voorstel is ook, dat de kosten van herschatting worden vermeden. Spr. deelt verder mede, dat in 1931 5, in 1932 7, in 1933 1, in 1934 2, in 1935 2 en in 1936 1 calamiteuze pol ders zullen moeten worden herschat. Ged. Staten meenen met hun voorstel te moeten volstaan. Op de vragen van dhr Overhoff kan spr. absoluut geen antwoord geven. Het is in zekeren zin een sprong in het duis ter. Spr gelooft, dat wanneer overal el ders de noodige soberheid wordt be tracht, de gevolgen van het voorstel voor de provincie wel te dragen zullen zijn. Het moet ook te dragen zijn, want het is hier een zaak van rechtvaardigheid, die gebaseerd is op onze eigen reglementen. Steun aan andere groepen van slacht-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1931 | | pagina 3