Onze Kleeding. No. Land- en Tuinbouw Gemengd Nieuws. Rechtzaken ié GEZiM EN SCHOOL. Over dit onderwerp schreef de „Stan daard": Er is een tijd geweest, dat voor den rechtmatigen invloed van het gezin op de school moest worden gestreden. Het stemt tot blijdschap, dat het recht vaardige van dezen strijd thans ook wordt beseft in de kringen van hen, die nog vasthouden aan de openbare school. Men heeft daar iets gezien van de rijke vrucht voor de school, als de rechte verhouding tusschen gezin en school is gevonden. Thans echter moet op iets heel anders worden gelet. De school wordt meer en meer het mid del om het gezin te ondermijnen. De voorzitter van den Schoolraad heeft daar onlangs met ernst op gewezen. Het verheugt ons, dat het gevaar, dat hier werkt, en waarvoor ook in den Chris- telijken kring de oogen veelal niet open zijn, toch allengs de aandacht begint te trekken. In het „Correspondentieblad", het or gaan van de vereeniging van Christelijke onderwijzers en onderwijzeressen in Ne derland en de Overzeesche Bezittingen, in het nummer van Woensdag 13 Mei, von den wij een schema van behandeling voor het onderwerp: de invloed van de Chris telijke school op het gezin. Het schema is van de hand van den heer S. Stemerding. Wij wijzen op de eerste drie stellingen: a. de natuurlijke opvoeding is die in het gezin; b. de school is er in hoofdzaak, om onderwijs te geven, maar dient verder op te voeden in den geest van het gezin; c. tegenwoordig vult de school niet alleen de taak van het gezin aan, maar neemt die, helaas, voor een groot deel over. Dat: helaas, is hier een goed geplaatst woord. Laat ons waakzaam zijn. De school is een zaak van beteekenis. Maar de waarde van het. gezin gaat daar ver boven uit. En het gevaar, dat dit gezin van de zijde der school bedreigt, mag niet wor den onderschat. Het treedt op in den vorm van school- voeding, schoolkleeding, schoolbaden, schoolartsen, schoolcontrole. Wij moeten, zooals gezegd werd in de jongste Deputatenrede, het gevaar niet al leen zien wanneer het in zijn meest schrikwekkende gedaante voor ons komt te staan, maar het reeds speuren, als het maar even aan den horizon verschijnt. Velen zien het helaas niet, terwijl het reeds lang bezig is de verantwoordelijk heid van het gezin ernstig te ondermijnen. Een nieuwe aardappelsoort in Amerika. Ir. P. Schoorl te Wageningen schrijft aan de Tel.: Een nieuwe aardappelvariëteit de Ra- tahdinaardappel, welke nog maar in kleine hoeveelheden in Amerika is uit- geplant, heelt zijn naam te danken aan een berg in den staat Maine, waar dit ras het eerst geteeld is. Na aanvankelijk op kleine schaal in enkele proefstations verbouwd te zijn, zijn met de goedkeuring van alle deskundigen de eerste zendingen over geheel Amerika verzonden. Het is een veroveringstocht geworden over de vele reeds lang bekende en gerenommeer de rassen als „Green Mountain, Rural New Yorker en Cobbler. Reeds bleek, dat het jonge ras een groote mate van aanpassingsvermogen voor verschillende klimaten bezit, hetgeen dus de kans niet gering maakt, dat ze binnenkort tot de meeste bekende soorten zal gaan behooren. De bijzondere eigenschappen van de nieuwe variëteit zijn de groote mate van gelijkvormigheid en het gelijk gewicht der verschillende knollen. Bovendien wordt er slechts heel weinig z.g. kriel, gevormd. De aardappel is mooi rond, licht van kleur en heeft ondiepe oogen. Dit jaar kan er nog geen oogst van verwacht worden, welke voor consump tie in aanmerking komt, maar waarschijn lijk zullen in 1932 de eerste belangrijke hoeveelheden op de markt verschijnen. Handige berooving. Gistermid dag is in een melkwinkel op den Zuid- dijk te Rotterdam aan een 20-jarigen kas- looper van een effectenkantoor op han dige wijze een bedrag van f 4000 ontfut seld. De kaslooper had dit geld, dat bestond uit 40 briefjes van f100, van een bank gehaald en had het in een enveloppe, die weer in een boek gelegd was, in zijn tasch geborgen. Op weg naar kantoor ging hij een melkwinkel binnen om een flesch- je, dat hij bij zich in zijn tasch had, met melk te laten vullen. Terwijl hij daarop wachtte, is een drietal Duitsch sprekende mannen, waarschijnlijk vreemdelingen, binnengekomen, waarvan twee met hem een gesprek begonnen over cle kortste route naar het Maasstation, terwijl de derde achter hem bleef staan. Een vierde man was buiten gebleven, doch kwam even later binnen, waarop een der drie anderen naar buiten ging. Waarschijnlijk heeft de man, die achter hem is blijven staan, kans gezien een hand in de tasch te steken en het geld er uit te halen. Even nadat de kasloo per den winkel verlaten had, merkte hij, dat het geld verdwenen was. Hij kwam onmiddellijk terug, doch de vier mannen waren reeds verdwenen. Tin 7i-.ili'ii w-ri'i ge i ai u'V.i ,vT i,.ich het, onderzoek beeft tot, nu t.oe geen re sultaat opgeleverd. Vreesolijke vondst. Gister ochtend is aan de Maashaven Ü.Z. te Rot terdam een kinderlijkje uit het water op gehaald. De vreeselijke vondst werd gedaan door den schipper J. Fortuin. De man had een puts verloren en trachtte dit voorwerp met behulp van een haak uit het water op te halen. Inplaats van de puts kwam een oude kinderwagen aan de haak te hangen, althans de bak van een kinder wagen. De wielen en de assen ontbraken er aan. De schipper haalde het ding aan boord en tot zijn groote ontsteltenis ontdekte hij, dat de bak een kinderlijkje, dat in verregaanden staat van ontbinding ver keerde, bevatte. Voor zoover geconstateerd kon worden is het kindje van het vrouwelijk geslacht. De staat, waarin het lijkje verkeerde, maakte het onmogelijk om den leeftijd vast te stellen. Daar alles wijst op een vreeselijk mis drijf zet de politie het onderzoek met kracht voort. Goede dagen voor de douane. Een der laatste nachten kregen de beambten contact met een uit vier personen bestaande smokkelbende, in de omgeving van Aken. De smokke laars poogden te vluchten. Tusschen bei de partijen ontstond een vuurgevecht. De smokkelaars konden over de grens ont komen met achterlating evenwel van 60.000 sigaretten en kleedingstukken, waarin zich papieren, passen en geld be vonden. Tolbeambten uit Bildchen arresteerden smokkelaars uit Keulen en namen 15.000 sigaretten in beslag; beambten uit Vael- serquartier ontnamen smokkelaars uit Bochum 10.000 sigaretten. In het Achener Wald werd jacht gemaakt op een smok kelbende, acht man sterk, zes hunner wer den gearresteerd. Uit 22.000 sigaretten bestond de buit. Beambten uit Aken Forst arresteerden smokkelaars, op wie 10.000 sigaretten, 18 pond koffie en 10 pond ta bak werden bevonden. Nabij Merkstein sloegen smokkelaars op de vlucht met achterlating van 62 pond koffie en thee. In Aken werden talrijke huiszoekingen verricht, 55.000 sigaretten werden naar Let hoofdkantoor overgebracht. Een be ambte uit Herzogenrath hield acht smok kelaars aan en ontnam hun 71 pond kof fie en 6450 sigaretten. Met behulp van politiehonden werden nabij de grens te Kerkrade twee smokkelaars gearresteerd, die 9000 sigaretten, tabak, cacao en kof fie vervoerden. Bij Horbach werden smokkelaars ontlast van 15.000 sigaret ten en 80 pond koffie. Bij Lichtenbusch gingen smokkelaars aan den haal, nadat zij 15.000 sigaretten en 40 pond koffie hadden weggeworpen. Nabij Kuhschoi- derhof werd een smokkelaar uit Essen aangehouden. Hij droeg pakken met 5500 sigaretten. Te lang aan den arbeid. Het droeve ongeluk te Teteringen, waar een door te langen arbeidstijd vermoeide jeug dige chauffeur van een vrachtauto op drie menschen inreed, die tengevolge daar van omkwamen, is een bewijs hoe nood zakelijk het is, dat de werktijden der chauffeurs wettelijk geregeld worden. Wij hebben reeds lang, zoo schrijft de heer Van Duuren, bestuurslid van den „Centrale Bond van Transportarbeiders" aan de Telegr., actie gevoerd voor invoe ring van een werktijdenbesluit voor chauffeurs. Het ongeluk bij Teteringen is de droeve bevestiging, dat onze actie juist is geweest. Zoowel chauffeurs van particuliere auto's, als van huurondememingen of bij het vrachtbedrijf zitten veel te lang ach ter het stuur. Bij het autc^uSDedrijf zien wij het zelfde. Ik ken gevallen, dat chauffeurs 24 uur en langer moeten rijden op buiter'- egen en over lange afstanden. Zulke lange werktijden zijn niet te doen, want de chauffeur moet steeds zijn aandacht bij den weg houden, vooral in den winter en bij slecht weer. Vroeger hebben wij ook al eens de aandacht der regeering er op gevestigd, dat het onverantwoordelijk is jongens van 18 jaar achter het stuur te zetten en verzocht een minimumleeftijd van 21 jaar vast te stellen. Chauffeur is een te verantwoordelijke betrekking en onbeperkte werktijden die nen in dit onderdeel van het transport bedrijf zeker niet voor te komen. De voortvluchtige Naald wij k s c h e betaalmeester aange houden. De voortvluchtige betaalmees ter De Br., van de veiling Zwartendijk te Naaldwijk, die zich schuldig gemaakt heeft aan verduisteringen en malversa ties in de boeken is te Antwerpen aan gehouden en na door de politie aldaar te zijn verhoord, naai' Den Haag op transport gesteld. Zooals men zich zal herinneren, werd in het begin van Maart tegen dezen be taalmeester verdenking van fraude opge vat en na een ernstig onderzoek moest hij toegeven, dat er een aanzienlijk tekort in zijn kas was. Uit een ■'apport, opge maakt door den accountant van het Cen traal Bureau voor Veilingen, bleek, dat dit tekort ongeveer f 10.000 bedroeg. Bij het justitioneel onderzoek kwam verder nog vast te staan, dat De B. ook eenige personen voor vrij groote bedragen op gelicht zou hebben. De betaalmeester had het einde van het onderzoek niet afge wacht. Vóór zijn arrestatie kon geschie den, vluchtte hij naar het buitenland. Hevige -I t r rt b f> 5 i o Be a- Innge.n. F,en bericht uit Djokjakarta meldt, dat. een hevige aardbeving t.e Boemiajoe is gevoeld, tengevolge waar van het stationsgebouw gescheurd is, terwijl gevreesd wordt, dat de spoorlijn is beschadigd. Nadere bijzonderheden zijn nog niet bekend. Boemiajoe ligt aan den rand van het Pembarisangebergte in de residentie Pe- kalongan in N.W.-Midden-Java, aan den grooten weg, die Pekalongan en Banjoe- mas verbindt, dicht benoorden den pas van Patagoeran. De 'spoorlijn Cheribon— Poerwokerto loopt er langs. Politierechter te Middelburg. Zitting van 2 Juni 1931. Do volgende personen waren gedag vaard: C. L., 23 jaar, werkman te Vlissingen, wegens diefstal van een hoeveelheid rood koperdraad, wegend plm. 10 K.G., toe- behoorende aan de firma Wolders op of omstreeks Maart 1931. Subsidiair werd hem ten laste gelegd dat hij dat koper draad, dat hij had opgevischt, zich heeft toegeëigend. Eisch: 14 d. gev. str.; uit spraak: 1 mnd gev. str., voorw. proeftijd 3 jaar. W. J. A., 41 jaar, leurder te Vlissingen wegens beleediging van Adriana Theune.- Eisch en uitspraak: f 10 of 10 d. G. M., 34 jaar, melkslijter te Middel burg, wegens opzettelijk de eer en den goetai naam vsn R. iVMne aantasten, Hoor in een oirrulciva. rjeriebt aan do landbouwers en molkslijters op te nemen, dat Meinen met groote leugens, laster praatjes en bndriegeliikn beloften de din gen trachtte te verdoezelen. Eisch en uit spraak: f 25 of 25 d. P. M., 19 jaar, werkman te Ter Neu zen, wegens mishandeling van Suzanna Huissen. Eisch en uitspraak f 10 of 10 d. E. A. de S., 20 jaar, landbouwer te Koewacht, wegens mishandeling van A. J. Matthijs. Eisch en uitspraak: f 10 of 10 dagen. G. V. G., 22 jaar, werkman te Aarden burg, wegens beleediging van B. Verbeke. Eisch en uitspraak: f 15 of 15 d. D. R., 29 jaar, werkman te Terneuzen, wegens wederspannigheid tegen de agen ten van politie Van der Wal en Bierens, toen deze hem beetpakten om hem ter zake van openbare dronkenschap op te brengen. Eisch en uitspraak: 14 d. gev. straf. M. J. L., 18 jaar, arbeidster te Baar land, wegens diefstal van een sjaal en een stropdas, toebehoorende aan S. van den Boomgaard. Eisch en uitspraak: f 15 of 15 d. D. G. A., 37 jaar, graanhandelaar te Middelburg, wegens een hond, zonder re delijk doel, pijn veroorzaken, door dezen hond eenige schoppen te geven. Eisch en uitspraak: f 10 of 10 d. H. F., 30 jaar, zonder beroep te Mid- delhamis, in een woonwagen, wegens 'n paard pijn of lichamelijk letsel toe te brengen door het dier te schoppen, te Oostburg. Eisch en uitspraak: f 20 of 20 dagen. W. V,, 30 joaT, colpn lour te Amster dam, wegens mlsbondilirg van J, Vuur mond to Vlissingen. Eisch en uitspraak: f 15 of 15 d. Opliohting van buitenlan ders. De bekende G. L. S., die onlangs is veroordeeld wegens oplichting door middel van advertenties, waarin hij Hol- landsche kaas aanbood in Engeland te gen inzending van 1 shilling, werd door het Haagsche Gerechtshof opnieuw ver oordeeld wegens oplichting, thans ten aanzien van het aanbieden en niot-zen- den van bloembollen en wel tot 8 maan den gevangenisstraf. Tegen dit arrest kwam S. in cassatie bij den Hoogen Raad die dit beroep heeft verworpen. Verblindende achterlich ten. De Haagsche Kantonrechter behan delde gister een zaak tegen een automo bilist, die terecht moest staan wegens het ontsteken van een verblindend achter licht toen hij een andere auto gepasseerd was. Verdachte liet verstek gaan. De ambtenaar van het O. M. zeide, dat er de laatste maanden veel klachten komen over dergelijke praktijken, die toegepast wor den door de apachen van den weg. Spr. eischte f 100 boete, eubs. vier weken hech tenis. De kantonrechter wees overeen komstig dezen eisch vonnis. HET PERRONKAARTJE JUBILEERT. 1 Juni was het 40 jaar geleden, meldt de „Bredasche Crt.", dat het perronkaar tje in gebruik werd gesteld. Ouderen on der ons zullen zich nog herinneren hoe 't vroeger was. De stations wa ren vrij toegankelijk voor Tegenwoordig worden de pullovers veel ln grove wol gebreid. De 4-draads Engelsche wol of 3-draada sklwol. Men heeft hiervoor noodlg ongeveer 4 knot ten A 100 gram. Nu kan men deze breien met een boord van 8 o.M. breed In 1 averecht, 1 verdraaid en het verdere deel ln gewoon reoht, óf men kan een bewerkte rand van een andere kleur wol lnbrelen (deze hebben we ge geven bi) de heerentrul), óf men maakt een rand van 6 c.M. breed ln parelsteelx (Is 1 recht, 1 averecht, de volgende toer Verspringen), dan een tusschen- ruimte van 8 c.M. gewoon recht, dan weer een rand van 6 c.M. In parelsteek. Men kan zoo zei1 veel variaties bedenken. Bewerking: Men begint op te zetten een breedte van 60 c.M. voor den voorkant, of wanneer men die jf. Pl)LL0\feK. VooflïirJRV<r)lEL?ï\ (rfl\ QpZBrKJVv'T, dikke wol gebruikt met naalden no. 4 72 steken. Het boord breit men dan 6 c.M. hoog, 8 c.M. tus- schenruimte (daarop kan men later eer» rand maken met een maas- of kruissteek), weer 6 c.M. rand, daarna breien tot de halsopening. Om de schuine punt te krijgen moet men op het eind der naald 2 steken samenbreien. Men breit nu de voorhelften apart op. Bij het armsgat gekomen kant men eerst 3 steken af, dan op het eind der naald 2 samen- breien, tot men bij het rechte deel komt. Nu op- brelen tot schouder. Voor de rughals zet men zooveel steken op als noodlg ls (14 c.M.), daarna den rug breien. Bij het armsgat zooveel steken bijmaken als men aan den voorkant weggeminderd heeft, dan breien zooals voorkant. Nu neemt men de halslussen op en breit de pas af ln parelsteek of 1 recht, 1 averecht, 1 recht, enz. Bi) de voorpunt moet men bij lederen toer 1 of T steken wegminderen (dus 2 samenbreien). Van het armsgat neemt men ook de lussen op en breit een randje van 2 c.M. aai. ln dezelfde steek als de pas. (Men heeft natuurlijk eerst de zijnaden dichtgenaaid.) Mooier ls, als men wat meer gebreid heeft, dus daarin wat routine bezit, de pullover ln de rondte te breien, dus zoffider zijnaden; men moet dan alleen wat meer opletten waar men het werk moet splitsen Het eerst bi) de hals, daarna bij de arms gaten. De schouders worden dan aan elkaar genaaid. Men ziet dan dus geen enkele naad. Men heeft noodlg 1.60 M. 1.30 M. br. Deze jasjes worden gemaakt ln blauw of rood en omboord met tres. Aan tres heeft men noodlg 4 M. 1.30 M. br. en 4 of 6 knoopen. In deze jasjes wordt geen linnen gedaan, alleen ln de kraag en achter de knoopsgaten geel katoen. Op de patronen wordt het zakje zoo aangegeven dat men het gemakkelijk kan namaken. Patroon f 0.60. In alle hiaten. ieder, die er familie of ken nissen wilde wegbrengen of afhalen, zelfs voor degenen, die er heelernaal niets te ma ken hadden en alleen maar eens kwamen kijken naar aankomst en vertrek van een trein, omdat de gezellige drukte van het reizigers- en goederenverkeer hen aan trok. Daar kwam op 1 Juni 1891 verandering in, Met ingang van den zomerdienst, die vroeger steeds op 1 Juni zijn intrede deed, werd de bepa ling van den toenmaïigen directeur-generaal der Staats spoorwegen, den heer Cluy- sonaar, van kracht, dat nie mand op perrons mocht wor den toegelaten dan met een plaatskaart of een perron- kaart,. Automaten bestonden er nog niet. De perronkaartjes moes ten gekocht worden aan de plaatskaartenloketten; ze kos ten 2y2 cent en vele men schen vonden dat erg duur. Heel lang is do prijs van 2i/2 cent, of vier duiten, zoo als men algemeen dit bedrag noemde, gehandhaafd, totdat in den oorlog de prijs ver dubbeld werd. Sindsdien is het een stuiver gebleven. Tegelijk met de perror kaar tjes werd de 'stationscont.róle ingesteld. Dat bracht natuur lijk uitbreiding van perso neel mede. Ook uit andere stationsbotrekkingen werden de controleurs gerequireerd. Het koopen van plaats- en perronkaarten ging vroeger ook met heel wat meer cere- moniëel gepaard dan tegen woordig, evenals ook de aan komst en het vertrek van de treinen met meer plechtig heid was omgeven. Een kwar- lier voor de verwachte aan komst van den| trein werd do bel geluid, ten teeken, dat de kaartjes moesten wor den gekocht. Wanneer de trein dan binnen was, werd tweemaal gebeld om aan de passagiers het teeken van in stappen te geven. Wanneer alles voor het vertrek gereed was en de klok het daarvoor bestemde tijdstip had aange wezen, gaf de stationschef een teeken, waarop drie sla gen op de bel werden gege ven. Dat was het sein voor den hoofdconducteur om het fluitje aan zijn mond te bren gen en den machinist daar mee het signaal van vertrek te geven. De machinist trok daarna aan de stoomfluit en zette vervolgens den trein in beweging. In den loop der tijden is daarin verandering gekomen. Het eerst werden de bei-sig nalen afgeschaft. Toen bleef alleen over het teeken van deu chef, het fluitje van den hooldconducteur en de fluit van de locomotief. Deze gang van zaken is lang in stand gehouden, totdat tien jaren geleden de „plak" van den stationschef werd ingevoerd De beide fluitsignalen zijn verdwenen. Thans steekt d" chef, wanneer alles klaar is, zijn groene spiegelei omhoog, dat 's avonds een groen lich tje heeft, en langzaam zet d" trein zich in beweging. Di Bureau 1 Tel.! Redi BI] Firma F. Naa Het spi om op plaats te den meesi stuiten van in eere wi van het wenschen Is het w Spreekt Maar da gemeenl gen moet Het verscl Anti-revolu raadsverkie men halen Kamer of Op somin heel groot. Bij de Gei het er, naa precies op Dan be h zoo sterk te men er son op een libei uit te Lreng Maar daf verstaan I - onderwijspo Werkt m< catie plaats en dat misse wordt gebaa Wil men hef beginsel niet getornd van de Gh dan dat ook zingen getoc Dan strak en Statenvei verkiezing g 1 u t i onai j Ernstig s| Gistermor; Gawrolin-Pil Demblin, eer luk gebeurd, vaart op e( richting ko Beide locom nield; tien ri den ernstig personen ge zulke zware naar het ziek voerd. Drie wond. De stand In het Eng derson op Fransch-Itali sprekingen „Tijdens officieus deze bij de besprek Italiaansche oogenblik verklaring Een ander gij niet, dat aan een herz gens het niet in werk. den?" Henderson dat het hopel doet. Wij zuil |g' m da ai De inf Uit de over het blijkt dat 162,000 zijn, terwijl i van 1930 volle 116 was 94 wat 2 10 vorige De Times cijfer uit epidemie eerste een jaar te vc Engeland. De verki De definiti mentsverkiezir kend. Naar schalt Ee eer; in mens< vijl i het S,000 per meer v 1 kwa 'S v hel „van kwarta

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1931 | | pagina 6