Onze Kleeding.
No.
Land- en Tuinbouw
Gemengd Nieuws.
Rechtzaken
ié
GEZiM EN SCHOOL.
Over dit onderwerp schreef de „Stan
daard":
Er is een tijd geweest, dat voor den
rechtmatigen invloed van het gezin op de
school moest worden gestreden.
Het stemt tot blijdschap, dat het recht
vaardige van dezen strijd thans ook wordt
beseft in de kringen van hen, die nog
vasthouden aan de openbare school. Men
heeft daar iets gezien van de rijke vrucht
voor de school, als de rechte verhouding
tusschen gezin en school is gevonden.
Thans echter moet op iets heel anders
worden gelet.
De school wordt meer en meer het mid
del om het gezin te ondermijnen.
De voorzitter van den Schoolraad heeft
daar onlangs met ernst op gewezen.
Het verheugt ons, dat het gevaar, dat
hier werkt, en waarvoor ook in den Chris-
telijken kring de oogen veelal niet open
zijn, toch allengs de aandacht begint te
trekken.
In het „Correspondentieblad", het or
gaan van de vereeniging van Christelijke
onderwijzers en onderwijzeressen in Ne
derland en de Overzeesche Bezittingen, in
het nummer van Woensdag 13 Mei, von
den wij een schema van behandeling voor
het onderwerp: de invloed van de Chris
telijke school op het gezin.
Het schema is van de hand van den
heer S. Stemerding.
Wij wijzen op de eerste drie stellingen:
a. de natuurlijke opvoeding is die in het
gezin; b. de school is er in hoofdzaak, om
onderwijs te geven, maar dient verder op
te voeden in den geest van het gezin; c.
tegenwoordig vult de school niet alleen de
taak van het gezin aan, maar neemt die,
helaas, voor een groot deel over.
Dat: helaas, is hier een goed geplaatst
woord.
Laat ons waakzaam zijn.
De school is een zaak van beteekenis.
Maar de waarde van het. gezin gaat daar
ver boven uit.
En het gevaar, dat dit gezin van de
zijde der school bedreigt, mag niet wor
den onderschat.
Het treedt op in den vorm van school-
voeding, schoolkleeding, schoolbaden,
schoolartsen, schoolcontrole.
Wij moeten, zooals gezegd werd in de
jongste Deputatenrede, het gevaar niet al
leen zien wanneer het in zijn meest
schrikwekkende gedaante voor ons komt
te staan, maar het reeds speuren, als het
maar even aan den horizon verschijnt.
Velen zien het helaas niet, terwijl het
reeds lang bezig is de verantwoordelijk
heid van het gezin ernstig te ondermijnen.
Een nieuwe aardappelsoort in Amerika.
Ir. P. Schoorl te Wageningen schrijft
aan de Tel.:
Een nieuwe aardappelvariëteit de Ra-
tahdinaardappel, welke nog maar in
kleine hoeveelheden in Amerika is uit-
geplant, heelt zijn naam te danken aan
een berg in den staat Maine, waar dit
ras het eerst geteeld is. Na aanvankelijk
op kleine schaal in enkele proefstations
verbouwd te zijn, zijn met de goedkeuring
van alle deskundigen de eerste zendingen
over geheel Amerika verzonden. Het is
een veroveringstocht geworden over de
vele reeds lang bekende en gerenommeer
de rassen als „Green Mountain, Rural
New Yorker en Cobbler.
Reeds bleek, dat het jonge ras een
groote mate van aanpassingsvermogen
voor verschillende klimaten bezit, hetgeen
dus de kans niet gering maakt, dat ze
binnenkort tot de meeste bekende soorten
zal gaan behooren.
De bijzondere eigenschappen van de
nieuwe variëteit zijn de groote mate van
gelijkvormigheid en het gelijk gewicht der
verschillende knollen. Bovendien wordt
er slechts heel weinig z.g. kriel, gevormd.
De aardappel is mooi rond, licht van
kleur en heeft ondiepe oogen.
Dit jaar kan er nog geen oogst van
verwacht worden, welke voor consump
tie in aanmerking komt, maar waarschijn
lijk zullen in 1932 de eerste belangrijke
hoeveelheden op de markt verschijnen.
Handige berooving. Gistermid
dag is in een melkwinkel op den Zuid-
dijk te Rotterdam aan een 20-jarigen kas-
looper van een effectenkantoor op han
dige wijze een bedrag van f 4000 ontfut
seld.
De kaslooper had dit geld, dat bestond
uit 40 briefjes van f100, van een bank
gehaald en had het in een enveloppe, die
weer in een boek gelegd was, in zijn
tasch geborgen. Op weg naar kantoor ging
hij een melkwinkel binnen om een flesch-
je, dat hij bij zich in zijn tasch had, met
melk te laten vullen. Terwijl hij daarop
wachtte, is een drietal Duitsch sprekende
mannen, waarschijnlijk vreemdelingen,
binnengekomen, waarvan twee met hem
een gesprek begonnen over cle kortste
route naar het Maasstation, terwijl de
derde achter hem bleef staan.
Een vierde man was buiten gebleven,
doch kwam even later binnen, waarop
een der drie anderen naar buiten ging.
Waarschijnlijk heeft de man, die achter
hem is blijven staan, kans gezien een
hand in de tasch te steken en het geld
er uit te halen. Even nadat de kasloo
per den winkel verlaten had, merkte hij,
dat het geld verdwenen was. Hij kwam
onmiddellijk terug, doch de vier mannen
waren reeds verdwenen.
Tin 7i-.ili'ii w-ri'i ge i ai u'V.i ,vT i,.ich
het, onderzoek beeft tot, nu t.oe geen re
sultaat opgeleverd.
Vreesolijke vondst. Gister
ochtend is aan de Maashaven Ü.Z. te Rot
terdam een kinderlijkje uit het water op
gehaald.
De vreeselijke vondst werd gedaan door
den schipper J. Fortuin. De man had een
puts verloren en trachtte dit voorwerp
met behulp van een haak uit het water
op te halen. Inplaats van de puts kwam
een oude kinderwagen aan de haak te
hangen, althans de bak van een kinder
wagen. De wielen en de assen ontbraken
er aan.
De schipper haalde het ding aan boord
en tot zijn groote ontsteltenis ontdekte
hij, dat de bak een kinderlijkje, dat in
verregaanden staat van ontbinding ver
keerde, bevatte.
Voor zoover geconstateerd kon worden
is het kindje van het vrouwelijk geslacht.
De staat, waarin het lijkje verkeerde,
maakte het onmogelijk om den leeftijd
vast te stellen.
Daar alles wijst op een vreeselijk mis
drijf zet de politie het onderzoek met
kracht voort.
Goede dagen voor de
douane. Een der laatste nachten
kregen de beambten contact met een uit
vier personen bestaande smokkelbende,
in de omgeving van Aken. De smokke
laars poogden te vluchten. Tusschen bei
de partijen ontstond een vuurgevecht. De
smokkelaars konden over de grens ont
komen met achterlating evenwel van
60.000 sigaretten en kleedingstukken,
waarin zich papieren, passen en geld be
vonden.
Tolbeambten uit Bildchen arresteerden
smokkelaars uit Keulen en namen 15.000
sigaretten in beslag; beambten uit Vael-
serquartier ontnamen smokkelaars uit
Bochum 10.000 sigaretten. In het Achener
Wald werd jacht gemaakt op een smok
kelbende, acht man sterk, zes hunner wer
den gearresteerd. Uit 22.000 sigaretten
bestond de buit. Beambten uit Aken Forst
arresteerden smokkelaars, op wie 10.000
sigaretten, 18 pond koffie en 10 pond ta
bak werden bevonden. Nabij Merkstein
sloegen smokkelaars op de vlucht met
achterlating van 62 pond koffie en thee.
In Aken werden talrijke huiszoekingen
verricht, 55.000 sigaretten werden naar
Let hoofdkantoor overgebracht. Een be
ambte uit Herzogenrath hield acht smok
kelaars aan en ontnam hun 71 pond kof
fie en 6450 sigaretten. Met behulp van
politiehonden werden nabij de grens te
Kerkrade twee smokkelaars gearresteerd,
die 9000 sigaretten, tabak, cacao en kof
fie vervoerden. Bij Horbach werden
smokkelaars ontlast van 15.000 sigaret
ten en 80 pond koffie. Bij Lichtenbusch
gingen smokkelaars aan den haal, nadat
zij 15.000 sigaretten en 40 pond koffie
hadden weggeworpen. Nabij Kuhschoi-
derhof werd een smokkelaar uit Essen
aangehouden. Hij droeg pakken met 5500
sigaretten.
Te lang aan den arbeid. Het
droeve ongeluk te Teteringen, waar een
door te langen arbeidstijd vermoeide jeug
dige chauffeur van een vrachtauto op drie
menschen inreed, die tengevolge daar
van omkwamen, is een bewijs hoe nood
zakelijk het is, dat de werktijden der
chauffeurs wettelijk geregeld worden.
Wij hebben reeds lang, zoo schrijft de
heer Van Duuren, bestuurslid van den
„Centrale Bond van Transportarbeiders"
aan de Telegr., actie gevoerd voor invoe
ring van een werktijdenbesluit voor
chauffeurs. Het ongeluk bij Teteringen
is de droeve bevestiging, dat onze actie
juist is geweest.
Zoowel chauffeurs van particuliere
auto's, als van huurondememingen of bij
het vrachtbedrijf zitten veel te lang ach
ter het stuur. Bij het autc^uSDedrijf zien
wij het zelfde.
Ik ken gevallen, dat chauffeurs 24 uur
en langer moeten rijden op buiter'- egen
en over lange afstanden. Zulke lange
werktijden zijn niet te doen, want de
chauffeur moet steeds zijn aandacht bij
den weg houden, vooral in den winter
en bij slecht weer.
Vroeger hebben wij ook al eens de
aandacht der regeering er op gevestigd,
dat het onverantwoordelijk is jongens
van 18 jaar achter het stuur te zetten
en verzocht een minimumleeftijd van 21
jaar vast te stellen.
Chauffeur is een te verantwoordelijke
betrekking en onbeperkte werktijden die
nen in dit onderdeel van het transport
bedrijf zeker niet voor te komen.
De voortvluchtige Naald
wij k s c h e betaalmeester aange
houden. De voortvluchtige betaalmees
ter De Br., van de veiling Zwartendijk
te Naaldwijk, die zich schuldig gemaakt
heeft aan verduisteringen en malversa
ties in de boeken is te Antwerpen aan
gehouden en na door de politie aldaar
te zijn verhoord, naai' Den Haag op
transport gesteld.
Zooals men zich zal herinneren, werd
in het begin van Maart tegen dezen be
taalmeester verdenking van fraude opge
vat en na een ernstig onderzoek moest
hij toegeven, dat er een aanzienlijk tekort
in zijn kas was. Uit een ■'apport, opge
maakt door den accountant van het Cen
traal Bureau voor Veilingen, bleek, dat
dit tekort ongeveer f 10.000 bedroeg. Bij
het justitioneel onderzoek kwam verder
nog vast te staan, dat De B. ook eenige
personen voor vrij groote bedragen op
gelicht zou hebben. De betaalmeester had
het einde van het onderzoek niet afge
wacht. Vóór zijn arrestatie kon geschie
den, vluchtte hij naar het buitenland.
Hevige -I t r rt b f> 5 i o Be a-
Innge.n. F,en bericht uit Djokjakarta
meldt, dat. een hevige aardbeving t.e
Boemiajoe is gevoeld, tengevolge waar
van het stationsgebouw gescheurd is,
terwijl gevreesd wordt, dat de spoorlijn
is beschadigd. Nadere bijzonderheden zijn
nog niet bekend.
Boemiajoe ligt aan den rand van het
Pembarisangebergte in de residentie Pe-
kalongan in N.W.-Midden-Java, aan den
grooten weg, die Pekalongan en Banjoe-
mas verbindt, dicht benoorden den pas
van Patagoeran. De 'spoorlijn Cheribon—
Poerwokerto loopt er langs.
Politierechter te Middelburg.
Zitting van 2 Juni 1931.
Do volgende personen waren gedag
vaard:
C. L., 23 jaar, werkman te Vlissingen,
wegens diefstal van een hoeveelheid rood
koperdraad, wegend plm. 10 K.G., toe-
behoorende aan de firma Wolders op of
omstreeks Maart 1931. Subsidiair werd
hem ten laste gelegd dat hij dat koper
draad, dat hij had opgevischt, zich heeft
toegeëigend. Eisch: 14 d. gev. str.; uit
spraak: 1 mnd gev. str., voorw. proeftijd
3 jaar.
W. J. A., 41 jaar, leurder te Vlissingen
wegens beleediging van Adriana Theune.-
Eisch en uitspraak: f 10 of 10 d.
G. M., 34 jaar, melkslijter te Middel
burg, wegens opzettelijk de eer en den
goetai naam vsn R. iVMne aantasten,
Hoor in een oirrulciva. rjeriebt aan do
landbouwers en molkslijters op te nemen,
dat Meinen met groote leugens, laster
praatjes en bndriegeliikn beloften de din
gen trachtte te verdoezelen. Eisch en uit
spraak: f 25 of 25 d.
P. M., 19 jaar, werkman te Ter Neu
zen, wegens mishandeling van Suzanna
Huissen. Eisch en uitspraak f 10 of 10 d.
E. A. de S., 20 jaar, landbouwer te
Koewacht, wegens mishandeling van A.
J. Matthijs. Eisch en uitspraak: f 10 of
10 dagen.
G. V. G., 22 jaar, werkman te Aarden
burg, wegens beleediging van B. Verbeke.
Eisch en uitspraak: f 15 of 15 d.
D. R., 29 jaar, werkman te Terneuzen,
wegens wederspannigheid tegen de agen
ten van politie Van der Wal en Bierens,
toen deze hem beetpakten om hem ter
zake van openbare dronkenschap op te
brengen. Eisch en uitspraak: 14 d. gev.
straf.
M. J. L., 18 jaar, arbeidster te Baar
land, wegens diefstal van een sjaal en
een stropdas, toebehoorende aan S. van
den Boomgaard. Eisch en uitspraak: f 15
of 15 d.
D. G. A., 37 jaar, graanhandelaar te
Middelburg, wegens een hond, zonder re
delijk doel, pijn veroorzaken, door dezen
hond eenige schoppen te geven. Eisch en
uitspraak: f 10 of 10 d.
H. F., 30 jaar, zonder beroep te Mid-
delhamis, in een woonwagen, wegens 'n
paard pijn of lichamelijk letsel toe te
brengen door het dier te schoppen, te
Oostburg. Eisch en uitspraak: f 20 of 20
dagen.
W. V,, 30 joaT, colpn lour te Amster
dam, wegens mlsbondilirg van J, Vuur
mond to Vlissingen. Eisch en uitspraak:
f 15 of 15 d.
Opliohting van buitenlan
ders. De bekende G. L. S., die onlangs
is veroordeeld wegens oplichting door
middel van advertenties, waarin hij Hol-
landsche kaas aanbood in Engeland te
gen inzending van 1 shilling, werd door
het Haagsche Gerechtshof opnieuw ver
oordeeld wegens oplichting, thans ten
aanzien van het aanbieden en niot-zen-
den van bloembollen en wel tot 8 maan
den gevangenisstraf. Tegen dit arrest
kwam S. in cassatie bij den Hoogen Raad
die dit beroep heeft verworpen.
Verblindende achterlich
ten. De Haagsche Kantonrechter behan
delde gister een zaak tegen een automo
bilist, die terecht moest staan wegens het
ontsteken van een verblindend achter
licht toen hij een andere auto gepasseerd
was. Verdachte liet verstek gaan. De
ambtenaar van het O. M. zeide, dat er de
laatste maanden veel klachten komen over
dergelijke praktijken, die toegepast wor
den door de apachen van den weg. Spr.
eischte f 100 boete, eubs. vier weken hech
tenis. De kantonrechter wees overeen
komstig dezen eisch vonnis.
HET PERRONKAARTJE JUBILEERT.
1 Juni was het 40 jaar geleden, meldt
de „Bredasche Crt.", dat het perronkaar
tje in gebruik werd gesteld. Ouderen on
der ons zullen zich nog herinneren hoe 't
vroeger was. De stations wa
ren vrij toegankelijk voor
Tegenwoordig worden de pullovers veel ln grove
wol gebreid. De 4-draads Engelsche wol of 3-draada
sklwol. Men heeft hiervoor noodlg ongeveer 4 knot
ten A 100 gram.
Nu kan men deze breien met een boord van 8 o.M.
breed In 1 averecht, 1 verdraaid en het verdere deel
ln gewoon reoht, óf men kan een bewerkte rand van
een andere kleur wol lnbrelen (deze hebben we ge
geven bi) de heerentrul), óf men maakt een rand
van 6 c.M. breed ln parelsteelx (Is 1 recht, 1 averecht,
de volgende toer Verspringen), dan een tusschen-
ruimte van 8 c.M. gewoon recht, dan weer een rand
van 6 c.M. In parelsteek. Men kan zoo zei1 veel
variaties bedenken.
Bewerking: Men begint op te zetten een breedte
van 60 c.M. voor den voorkant, of wanneer men die
jf.
Pl)LL0\feK.
VooflïirJRV<r)lEL?ï\
(rfl\ QpZBrKJVv'T,
dikke wol gebruikt met naalden no. 4 72 steken.
Het boord breit men dan 6 c.M. hoog, 8 c.M. tus-
schenruimte (daarop kan men later eer» rand maken
met een maas- of kruissteek), weer 6 c.M. rand,
daarna breien tot de halsopening. Om de schuine
punt te krijgen moet men op het eind der naald 2
steken samenbreien. Men breit nu de voorhelften
apart op. Bij het armsgat gekomen kant men eerst
3 steken af, dan op het eind der naald 2 samen-
breien, tot men bij het rechte deel komt. Nu op-
brelen tot schouder.
Voor de rughals zet men zooveel steken op als
noodlg ls (14 c.M.), daarna den rug breien. Bij het
armsgat zooveel steken bijmaken als men aan den
voorkant weggeminderd heeft, dan breien zooals
voorkant.
Nu neemt men de halslussen op en breit de pas
af ln parelsteek of 1 recht, 1 averecht, 1 recht, enz.
Bi) de voorpunt moet men bij lederen toer 1 of T
steken wegminderen (dus 2 samenbreien).
Van het armsgat neemt men ook de lussen op en
breit een randje van 2 c.M. aai. ln dezelfde steek
als de pas. (Men heeft natuurlijk eerst de zijnaden
dichtgenaaid.)
Mooier ls, als men wat meer gebreid heeft, dus
daarin wat routine bezit, de pullover ln de rondte
te breien, dus zoffider zijnaden; men moet dan
alleen wat meer opletten waar men het werk moet
splitsen Het eerst bi) de hals, daarna bij de arms
gaten. De schouders worden dan aan elkaar genaaid.
Men ziet dan dus geen enkele naad.
Men heeft noodlg 1.60 M. 1.30 M. br. Deze jasjes
worden gemaakt ln blauw of rood en omboord met
tres. Aan tres heeft men noodlg 4 M. 1.30 M. br.
en 4 of 6 knoopen.
In deze jasjes wordt geen linnen gedaan, alleen
ln de kraag en achter de knoopsgaten geel katoen.
Op de patronen wordt het zakje zoo aangegeven dat
men het gemakkelijk kan namaken.
Patroon f 0.60. In alle hiaten.
ieder, die er familie of ken
nissen wilde wegbrengen of
afhalen, zelfs voor degenen,
die er heelernaal niets te ma
ken hadden en alleen maar
eens kwamen kijken naar
aankomst en vertrek van een
trein, omdat de gezellige
drukte van het reizigers- en
goederenverkeer hen aan
trok.
Daar kwam op 1 Juni 1891
verandering in, Met ingang
van den zomerdienst, die
vroeger steeds op 1 Juni zijn
intrede deed, werd de bepa
ling van den toenmaïigen
directeur-generaal der Staats
spoorwegen, den heer Cluy-
sonaar, van kracht, dat nie
mand op perrons mocht wor
den toegelaten dan met een
plaatskaart of een perron-
kaart,.
Automaten bestonden er nog
niet. De perronkaartjes moes
ten gekocht worden aan de
plaatskaartenloketten; ze kos
ten 2y2 cent en vele men
schen vonden dat erg duur.
Heel lang is do prijs van
2i/2 cent, of vier duiten, zoo
als men algemeen dit bedrag
noemde, gehandhaafd, totdat
in den oorlog de prijs ver
dubbeld werd. Sindsdien is
het een stuiver gebleven.
Tegelijk met de perror kaar
tjes werd de 'stationscont.róle
ingesteld. Dat bracht natuur
lijk uitbreiding van perso
neel mede. Ook uit andere
stationsbotrekkingen werden
de controleurs gerequireerd.
Het koopen van plaats- en
perronkaarten ging vroeger
ook met heel wat meer cere-
moniëel gepaard dan tegen
woordig, evenals ook de aan
komst en het vertrek van de
treinen met meer plechtig
heid was omgeven. Een kwar-
lier voor de verwachte aan
komst van den| trein werd
do bel geluid, ten teeken,
dat de kaartjes moesten wor
den gekocht. Wanneer de
trein dan binnen was, werd
tweemaal gebeld om aan de
passagiers het teeken van in
stappen te geven. Wanneer
alles voor het vertrek gereed
was en de klok het daarvoor
bestemde tijdstip had aange
wezen, gaf de stationschef
een teeken, waarop drie sla
gen op de bel werden gege
ven. Dat was het sein voor
den hoofdconducteur om het
fluitje aan zijn mond te bren
gen en den machinist daar
mee het signaal van vertrek
te geven. De machinist trok
daarna aan de stoomfluit en
zette vervolgens den trein in
beweging.
In den loop der tijden is
daarin verandering gekomen.
Het eerst werden de bei-sig
nalen afgeschaft. Toen bleef
alleen over het teeken van
deu chef, het fluitje van den
hooldconducteur en de fluit
van de locomotief. Deze gang
van zaken is lang in stand
gehouden, totdat tien jaren
geleden de „plak" van den
stationschef werd ingevoerd
De beide fluitsignalen zijn
verdwenen. Thans steekt d"
chef, wanneer alles klaar is,
zijn groene spiegelei omhoog,
dat 's avonds een groen lich
tje heeft, en langzaam zet d"
trein zich in beweging.
Di
Bureau 1
Tel.! Redi
BI]
Firma F.
Naa
Het spi
om op
plaats te
den meesi
stuiten van
in eere wi
van het
wenschen
Is het w
Spreekt
Maar da
gemeenl
gen moet
Het verscl
Anti-revolu
raadsverkie
men halen
Kamer of
Op somin
heel groot.
Bij de Gei
het er, naa
precies op
Dan be h
zoo sterk te
men er son
op een libei
uit te Lreng
Maar daf
verstaan I -
onderwijspo
Werkt m<
catie plaats
en dat misse
wordt gebaa
Wil men
hef beginsel
niet getornd
van de Gh
dan dat ook
zingen getoc
Dan strak
en Statenvei
verkiezing g
1 u t i onai j
Ernstig s|
Gistermor;
Gawrolin-Pil
Demblin, eer
luk gebeurd,
vaart op e(
richting ko
Beide locom
nield; tien ri
den ernstig
personen ge
zulke zware
naar het ziek
voerd. Drie
wond.
De stand
In het Eng
derson op
Fransch-Itali
sprekingen
„Tijdens
officieus deze
bij de besprek
Italiaansche
oogenblik
verklaring
Een ander
gij niet, dat
aan een herz
gens het
niet in werk.
den?"
Henderson
dat het hopel
doet. Wij zuil
|g'
m
da
ai
De inf
Uit de
over het
blijkt dat
162,000
zijn, terwijl i
van 1930
volle 116
was 94
wat 2
10 vorige
De Times
cijfer uit
epidemie
eerste
een jaar te vc
Engeland.
De verki
De definiti
mentsverkiezir
kend.
Naar schalt
Ee
eer;
in
mens<
vijl i
het
S,000
per
meer v
1 kwa
'S v
hel
„van
kwarta