Onze Kleeding. Gemengd Nieuws. brandbh'scharpeja^t is hior due voliaen- da bewezen. In beide gevallen behoefde de brand weer geen dienst te doen. In het post- en telegraafstation is de bliksem ook ingeslagen, juist boven de plaats waar de bewoners sliepen. Op hun ledikant vielen vuursprankels en zwarte vlokken, zoodat hier van een wonder mag gesproken worden dat die menschen niet getroffen zijn. Verder is de bliksem nog ingeslagen in de woning van dhr S. Boone, waar een gedeelte van liet telefoontoestel op den grond gevonden word. Ook bij dhr E. Verlare is de bliksem ingeslagen. Een telephoonpaal aan den rijksweg Werd stuk geslagen. Hier ont stond geen brand. De bewoners waren wel erg geschrokken. (Tot onze spijt te laat voor ons nr. van gisteren ontvangen. Red.) E'en gedeelte van de Arnemuidsche visschers kwam Dinsdag, 3e Pinksteren, met hun scheepjes in de haven alhier, met vrouwen en kinderen, en brachten een bezoek aan ons dorp, voornamelijk aan de ringrijderij, die te Arnemuiden dit jaar niet plaats heeft. Arnemuiden. Een 9-jarig dochtertje van C. S. v. Eenenaam, dat in de gang van de woning spelender wijze aan het fiet sen was, viel van het rijwiel, waardoor het een armbreuk opliep. Dr v. d. Bijl achtte overbrenging naar het Ziekenhuis te Middelburg noodzakelijk. Begunstigd door prachtig zomerweer hield de afdeeling van den Bijzonderen Vrijwilligen Landstorm alhier haar jaarlijkschen schietwedstrijd. Reeds vroeg was het schoolplein netjes versierd, ter wijl in een der lokalen de prijzen keu rig stonden uitgestald. Onder de aanwe zige belangstellenden waren o.a. de Bur gemeester, dhr Horninge en dhr Franse, wethouder. Tevens werd de afd. vereerd met een bezoek van den commandant, overste Bierman, die evenals dhr Franse bij de prijsuitdeeling enkele opwekkende woorden sprak, waarvoor de plaatselijk leider dhr C. Schroevers dankte. De uitslag is als volgt: le pr. C. de Jager 131 p.; 2e pr. C. Schroevers 131 p.; 3e pr. C. v. d. Ketterij 128 p.; 4e pr. J. D. Kousemaker 124 p.; 5e pr. P. Janse 123 p.; 6e pr. B. de Nooijer 123 p.; 7e pr. M. van Schaik 121 p.; 8e pr. Jor. Siere- veld 119 p.; 9. A. de Graaf 116 p.; 10e pr. Jb. van Belzen 116 p.; lie pr. C. Siereveld 115 p.; 12e pr. L. van Belzen 115 p.; 13e pr. J. de Nooijer Lz. 115 p.; 14e pr. P. Poortvliet 113 p.; 15e pr. Iz. Koster 112 p.; 16e pr. D. van Belzen 110 p.; 17e pr. A. v. d. Gruiter 109 p.; 18e pr. A. Schuit 108 p.; 19e pr. J. Theune 107 p.; 20e pr. A. de Ridder 106 p.; 21e pr. P. de Nooijer 105 p.; 22e pr. J. Meulmeester 103 p.; 23e pr. P. de Vos 102 p.; 24e pr. R. Schroe vers 102 p.; 25e pr. Jan van Belzen 101 p.; 26e pr. Jb. de Ridder 95 p.; 27e pr. P. Boone 92 p.; 28e pr. A. Kodde 90 p.; 29e pr. H. Meulmeester 89 p.; 30e pr. Jacq. de Nooijer 88 p.; 31e pr. J. Allaart 86 p.; 32e pr. J. Meerman 81 p. en 33e pr. Joh. v. Belzen met 74 p. Een extra prijs, be schikbaar gesteld door dhr IJ. Vermeer, werd gewonnen door J. D. Kousemaker. Koudekerke. Bij do Dinsdag j.l. gehou den ringrijderij vielen de prijzen ten deel aan: le prijs J. Renierso Pz., 2e J. Koole, 3e J. Renierse Lzn., 4. G. Koole, 5e W. Roelse, 6e A. de Potter, 7e L. Keijnierse, 8e P. Wielemaker, 9e J. Bras ser, 10e W. Koole, lie W. de Potter, 12e P. Jobse, 13e P. Bosschaard, 14e A. Kluyfhout, 15e P. Roose, 16e P. Brasser, 17e J. Cijvat, 18e G. Bosschaart, 19e A. Janse, 20e W. Kluyfhout, 21e A. Bras ser Czn., 22e J. Kluyfhout, 23e A. Bras ser Azn., 24e J. Harthoorn, 25e J. Stroo, 26e G. Wielemaker, 27e A. de Lange, 28e W. Wielemaker, 29 e J. v. d. Heijden, 30e L. Verhage, 31e J. Wiele maker Az., 32e M. Brasser. De medaille van den heer Dert te Vlissingen, de potlepel en het Wissel stuk van H. P. baron van der Borch tot Verwolde behaalde de heer L. Renierse. De wisselbeker van burgemeester A. Bakker won J. Renierse. Het vorige jaar waren prijswinners van het Wisselstuk van baron v. d. Borch J. Reijnierse en van den wisselbeker van den burge meester G. Koole. Wissenkerke. In de Woensdag gehou den zitting van het hoofdstembureau zijn de candidatenlijsten voor de op 17 Juni te houden gemeenteraadsverkiezing als volgt genummerd: 1. V.-B.-lijst A. M. van Nieuwenhuize. 2. C.-H.-lijst M. M. Schippers. 3. V.-D.-lijst C. van Halst. 4. A.-R.-lijst Joh. van der Maas. Laffe mishandeling. Toen gisterennacht de politieagent van R., te Nijmegen drie wielrijders wilde aanhou den, waarvan er een reed zonder lichit, werd de verbaliseerde, die van de duis ternis wilde profiteeren, zoo woest, dat hij plotseling den politieagent midden in het gezicht stompte waardoor deze be wusteloos op,den weg viel. Daarna trapte hij den agent nog eenige malen op laffe wijze. De mishandelde agent werd een naburig huis binnengedragen, waar hij eenige uren bewusteloos bleef liggen. De man kon zich niets meer herinne ren. De verdachte R., een opperman uit Hees werd eenige uren later van zijn bed gelicht. De politieagent moet het bed houden. Door blauwzuurgas ver giftigd. Bij de Darwendale Tobacco Company n Rhodes'-jyi «ïdtf F.ogeL echo emglcyé's en twee inlanders, ver giftigd bij de behandeling van tahhk. De tabak wordt in enkele pakhuizen gedesinfecteerd door middel van cyaan- gas, waarhij altijd de uoodige voorzorgs maatregelen getroffen worden. Wat het ongeluk veroorzaakt kan heb ben, is niet bekend. Er bevonden zich vijf Engelsche eiü- ployé's en twee inlanders hij elkaar, toen hot doodende gas ontsnapt is. Alle zeven personen werden bewusteloos gevonden. De drie Engelschen en twee inlanders bleken, toen medische hulp ter plaatse kwam, reeds te zijn overleden, terwijl do twee overige Engelschen nog in leven waren. In levensgevaarlijken toestand zijn zij in een hospitaal opgenomen. Jacht vergaan? Men vreest, dat het jacht „Sea Fox", dat Zaterdag j.l. een tocht heeft ondernomen in de Straat van Long Island en sindsdien niet is te ruggekeerd, in den s^orm is vergaan en dat de acht opvarenden in de golven zijn omgekomen. Bij de monding van de Connecticut-ri- vier is het lijk aangespoeld van een jonge vrouw, van wie men aanneemt, dat zij tot de opvarenden van de „Sea Fox" heeft behoord. De lijken der overige opvarenden heeft men nog niet gevonden. Draadloos heeft men aan alle kustplaatsen inlichtingen gevraagd evenwel tot dusver zonder re sultaat. E o 91 b a e e y a g Am -cl.1 fcewt van Noorwegen is dezev dagen een wal- yisch aan land gebracht, ln welks maag een stuk ambergrijs, dat bijna 60 K.G. woog, werd gevonden. Voor zoover bekend zijn tot dusver nog maar twee zwaardere stukken gevonden. De waarde van het ge vondene wordt op 480.000 gulden geschat. Ambergrijs ontwikkelt zich in de spijs verteringsorganen van den cachelot. Hot heeft de zeldzame eigenschap, den geur van ieder reukwerk blijvend te maken, zoodat hot onmisbaar is voor fabrikanten van parfumerieën. De broedermoord te Aalten. Tegen de moeder van den van broeder moord verdachte D. J. P. te Aalten wordt volgens de Tel. een vervolging ingesteld wegens het niet verleenen van hulp aan iemand, (lie in levensgevaar verkeert, op grond van art. 450 Wetboek van Straf recht. DE SNELLE RETOURVLUCHTEN VAN INDIE. De recordtijden, door de K.L.M.-bestuur- ders Smirnoff en Beekman op de voor laatste en laatste retourvluchten gemaakt hebben eenerzij cis bewondering gewekt voor de prestatie der vliegers, ander zijds echter de vrees doen ontstaan, dat door vergrooting der snelheid de veilig heid zou vermindéren, inzonderheid, wanneer ook minder ervaren bestuurders zich op recordvliegen zouden gaan toe leggen. De „Haagsche Courant" heeft dit vraag stuk aaru het tot deel van de. directeur dor K.L.M, en dat van den directeur- gene raal der P. T. T. voorgelegd. I)e heer Plesman deelde mede, dat wat Smirnoff on Reekman hebben gedaan, geheel en al met zijn voorkennis ge schiedde. Voor zij startten, vroegen en kregen zij toestemming om de vlucht bin nen den gestelden tijd te volbrengen. Ik heb, aldus de directeur der K.L.M., volkomen vertrouwen in hun kundig heid en verantwoordelijkheidsgevoel, om er zeker van te zijn, dut zij niets zouden rlskeeren in hun poging om den over tocht te bespoedigen. Beide vluchten dienen als op zichzelf staand te worden beschouwd. Ze zijn ons van groot nut geweest om de altijd nog beperkte kennis van de mogelijk heden op de Indië-route uit te breiden. Ze hebben ons aangetoond, waar en hoe zonder 'risico oponthoud, elders on dervonden, kan worden ingehaald, zij leerden ons bijzondere voordeelen ken nen van het vliegen in den vroegen ochtend, zij zijn ten slotte tot op zekere hoogte beslissend geweest omtrent de vraag wat, binnen de grenzen van vol komen veiligheid, van bemanning en materiaal kan worden gevergd. Daarbij hadden de vluchten nog het voordeel, dat zij het personeel op de ver schillende vliegvelden prikkelden tot snel handelen, wat het oponthoud daar ook in de toekomst zal verkorten. Uit de versnelling van het tempo de conclusie te trekken, dat nu het hek van den dam is, zou volkomen onjuist zijn. Leeftfjd 4 6 Jaar. De broekjes kunnen gemaakt worden van peau do pêche, de blouses van gekleurd linnen, of de pakjes kunnen geheel van linnen gemaakt worden. Er werd gevraagd broekje aan een lfjfje. Nu kan men heel goedkoop van die opknoopHjfjes koppen, maar voor den leeftijd van 4 jaar kan men heel goed bretels nemen. Men heeft noodig: broekje 75 oM, a Yd br. en blouse 1.25 M. 70 tar. Bewerking: a. Schouders en zijnaden «BtóbtetScksn, afwerken en opens trlj ken; b. Van den rechterkant knipt men die 4 cJVL, dus den „inslag" af, en vouwt men deze om op de lijn van het „midden" (zie teek.). Nu maakt men aan den rechter- en linkerkant een zoom of inslag van 4 oJf, breed. Aan den linkerkant maakt men de knoopsgaten; c. Den voorkant bals werkt men af met "n schuin biesje; d. In den onderkant maakt men een zoompje van 2 C.M., waardoor men het elastiek baalt. e. Het kraagje maakt men van dubbele stof, dit wordt dan uit de hals gezet en afgewerkt met schuin biesje of boorlintje; f. Het mouwtje wordt afgewerkt met smal man chetje van 2 oM. br., wat men dubbel knipt. Men kan er een siermanchetje over heen zetten, hoewel zooiets voor de meeste kinderen een last is. Broekje: a. De zijnaden worden dlchtgestïfct tot de sak- opening; b. De zakken knipt men van zakkenvoering met een inkijkstukje van stof. De zakhelften stikt men aan de zjjnaadjes (tot zakopening) dan stikt men den zak dicht. Wanneer men het broekje niet voert, werkt men de zaknaden af (tegen elkaar inslaan), Is de zak zoover klaar, dan stikt men het boven- eindje van den zilnaad dicht. c. De voorsluiting werkt men af door een onder schiet aan den rechterkant en een dubbel beleg aan den linkerkant. Men knipt een beleg van stof en twee van voering; d. De bovenkant wordt afgewerkt met 'n reep voe ring van 4 cJVÏ. br. Voo; „.jvigheid bevestigt men een reepje schuin linnen k 3 c.M. br. er tusschen in; e. Men kan de figuurnaadjes er in.' -ikken of uit laten, dat ligt aan het figuur, men ziet dat het beste met passen; f. De inslag aan den onderkant wordt vastge- kruist. Patr. broekje 35 ct. Blouse 40 et. Wegens de vele aanvragen hebben we een voor beeld erbij gegeven van een jongens-overhemd, met hemd en broekje, wat men maken kan van reform- stof; deze Is zacht en glanzend. Het overhemd kan hoog en laag gedragen worden. Het hemd wordt af gewerkt met schuine biezen van dezelfde stof van 2 oM. breed. Deze worden aangestikt op den ver keerden kant op den kant omgevouwen naar den goeden kant, daarna op een breedte van 2 cAI. op gestikt, smal op het kantje wordt ook een stiksel Het broekje sluit met elastiek, aan den vowtaaf een klein splitje, (zje teek.), aan den een zoom van 2 o.M. breed. Pair. overhemd f QA0, hemd 25 eb broek Jtt «9. De piloten zijn strikt ft- hun reglement gebondon en Rlleen met toestemming der directie mogen zij, altijd nog binnen do grenzen er van, tot vergrooting der snelheid overgaan. Wij weten nu, hoe groot onze reserve is. Dat is, zoo bosloot de heer Plesman, de verdienste van Smirnoff en Beekman. Do directeur-generaal der P. T. T., Ir M. H. Damme, gaf het volgende als zijn meerling te kennen: Ik kun, dit zij vooropgesteld, slechts zeer ten doele beoordeelen, ln hoeverre de verhoogde snelheid op do Indië-route in goede overeenstemming is met de vliegtechnische bekwaamheid der be manning. De Posterijen zijn indertijd met de K.L.M. in zee gegaan, wetende, dat zij veiligheid in en zekerheid van vervoer buitengewoon hoog stelde en zelfs het beste in bemanning en materiëel niet genoeg achtte, om aan die voorwaarden te voldoen. Tot nog toe zijn de resultaten niet anders dan bewijzen van deze uitnemen de gedragslijn en voorzoover ik mij een oordeel mag toekennen vormen ook de beide jongste retourvluchten geen inbreuk op dit beginsel. Ik neem aan, dat de vluchten van Smirnoff en Beekman bin nen het kader der veiligheidslimiet van de K.L.M. zijn gebleven. De piloten, die deze prestatie leverden, zagen er, op andere tijden, ook niet tegenop te wachten, soms dagen lang, tot beter weer hun de gele genheid gaf den tocht te vervolgen. Zij toonden daarmee een groote mate van beheer- sching en een hoogen graad van verantwoor delijkheidsgevoel te be zitten. Zij waren zich in die momenten ook ten vol le 't groote belang be wust, dat gelegen is in zoo'n snel mogelijk over brengen der post naar Indië, om daar de ge adresseerden in de ge legenheid te stellen per keerend vliegtuig de beantwoording der brie ven te verzenden. Dat zij desondanks geenerlei risico namen, stempelt hen tot man nen, op wie men zich volkomen kan verlaten en die, ook wanneer zij eens meer doen dan normaal, daarbij hun krachten geenszins overschatten. Wat nu betreft de inderdaad zeer snel vol brachte 14c en 15e re tourvlucht, hierbij dient in liet oog te worden gehouden, dat thans liet seizoen over de ge- heele route op z'n best Is. Europa is den win ter van zijn misère te hoven, in de tropen, met name Achtcr-Indiö, heeft de moesson nog niet of nog niet ten volle haar intrede ge daan. Het is dus aan nemelijk, dat de pilo ten, profiteerend van de bij uitstek gunstige omstandigheden, zonder verhooging van het ri sico, den reistijd aan merkelijk konden be korten. In hoeverre de beide laatste vluchten toch nog gevaarlijk snel kun nen worden genoemd, kan ik moeilijk beoor deelen. Ik ben echter geneigd aan te nemen, dat men hierbij niet zoo heel ver over de schreef gaat. Maar en nu ga ik uw bezwaar deelen het zou wel eens kun nen zijn, dat de nu ge maakte tijden anderen in verleiding brengen onder minder gunstige omstandigheden het zelfde te presteeren. En dan wordt een ernstig gevaar geboren. Snelheid is uit pos taal oogpunt bekeken zeker hoogst aanlokke lijk, maar onder geen beding mag zij buiten het redelijke treden. Veiligheid moet vóór alles blijven gaan. Naar mijn meening is het meenemen, be halve van post, ook van passagiers, een uit stekend middel om al te groote voortvarend heid der piloten te remmen. Hun verant woordelijkheid wordt er door vergroot en in even sterke mate do voorzichtigheid bevor derd. Indien de recente tijden maar niet als een precedent worden beschouwd, is er m.l. geen gevaar te duch ten." t

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1931 | | pagina 6