Onze Kleeding.
Gemengd Nieuws.
brandbh'scharpeja^t is hior due voliaen-
da bewezen.
In beide gevallen behoefde de brand
weer geen dienst te doen.
In het post- en telegraafstation is de
bliksem ook ingeslagen, juist boven de
plaats waar de bewoners sliepen. Op hun
ledikant vielen vuursprankels en zwarte
vlokken, zoodat hier van een wonder mag
gesproken worden dat die menschen niet
getroffen zijn.
Verder is de bliksem nog ingeslagen in
de woning van dhr S. Boone, waar een
gedeelte van liet telefoontoestel op den
grond gevonden word.
Ook bij dhr E. Verlare is de bliksem
ingeslagen. Een telephoonpaal aan den
rijksweg Werd stuk geslagen. Hier ont
stond geen brand. De bewoners waren wel
erg geschrokken.
(Tot onze spijt te laat voor ons nr. van
gisteren ontvangen. Red.)
E'en gedeelte van de Arnemuidsche
visschers kwam Dinsdag, 3e Pinksteren,
met hun scheepjes in de haven alhier,
met vrouwen en kinderen, en brachten
een bezoek aan ons dorp, voornamelijk
aan de ringrijderij, die te Arnemuiden dit
jaar niet plaats heeft.
Arnemuiden. Een 9-jarig dochtertje van
C. S. v. Eenenaam, dat in de gang van
de woning spelender wijze aan het fiet
sen was, viel van het rijwiel, waardoor
het een armbreuk opliep. Dr v. d. Bijl
achtte overbrenging naar het Ziekenhuis
te Middelburg noodzakelijk.
Begunstigd door prachtig zomerweer
hield de afdeeling van den Bijzonderen
Vrijwilligen Landstorm alhier haar
jaarlijkschen schietwedstrijd. Reeds vroeg
was het schoolplein netjes versierd, ter
wijl in een der lokalen de prijzen keu
rig stonden uitgestald. Onder de aanwe
zige belangstellenden waren o.a. de Bur
gemeester, dhr Horninge en dhr Franse,
wethouder. Tevens werd de afd. vereerd
met een bezoek van den commandant,
overste Bierman, die evenals dhr Franse
bij de prijsuitdeeling enkele opwekkende
woorden sprak, waarvoor de plaatselijk
leider dhr C. Schroevers dankte.
De uitslag is als volgt: le pr. C. de
Jager 131 p.; 2e pr. C. Schroevers 131 p.;
3e pr. C. v. d. Ketterij 128 p.; 4e pr. J.
D. Kousemaker 124 p.; 5e pr. P. Janse
123 p.; 6e pr. B. de Nooijer 123 p.; 7e pr.
M. van Schaik 121 p.; 8e pr. Jor. Siere-
veld 119 p.; 9. A. de Graaf 116 p.; 10e pr.
Jb. van Belzen 116 p.; lie pr. C. Siereveld
115 p.; 12e pr. L. van Belzen 115 p.;
13e pr. J. de Nooijer Lz. 115 p.; 14e pr.
P. Poortvliet 113 p.; 15e pr. Iz. Koster 112
p.; 16e pr. D. van Belzen 110 p.; 17e pr.
A. v. d. Gruiter 109 p.; 18e pr. A. Schuit
108 p.; 19e pr. J. Theune 107 p.; 20e pr.
A. de Ridder 106 p.; 21e pr. P. de Nooijer
105 p.; 22e pr. J. Meulmeester 103 p.; 23e
pr. P. de Vos 102 p.; 24e pr. R. Schroe
vers 102 p.; 25e pr. Jan van Belzen 101 p.;
26e pr. Jb. de Ridder 95 p.; 27e pr. P.
Boone 92 p.; 28e pr. A. Kodde 90 p.; 29e
pr. H. Meulmeester 89 p.; 30e pr. Jacq. de
Nooijer 88 p.; 31e pr. J. Allaart 86 p.;
32e pr. J. Meerman 81 p. en 33e pr. Joh.
v. Belzen met 74 p. Een extra prijs, be
schikbaar gesteld door dhr IJ. Vermeer,
werd gewonnen door J. D. Kousemaker.
Koudekerke. Bij do Dinsdag j.l. gehou
den ringrijderij vielen de prijzen ten deel
aan: le prijs J. Renierso Pz., 2e J.
Koole, 3e J. Renierse Lzn., 4. G. Koole,
5e W. Roelse, 6e A. de Potter, 7e L.
Keijnierse, 8e P. Wielemaker, 9e J. Bras
ser, 10e W. Koole, lie W. de Potter,
12e P. Jobse, 13e P. Bosschaard, 14e A.
Kluyfhout, 15e P. Roose, 16e P. Brasser,
17e J. Cijvat, 18e G. Bosschaart, 19e A.
Janse, 20e W. Kluyfhout, 21e A. Bras
ser Czn., 22e J. Kluyfhout, 23e A. Bras
ser Azn., 24e J. Harthoorn, 25e J.
Stroo, 26e G. Wielemaker, 27e A. de
Lange, 28e W. Wielemaker, 29 e J. v. d.
Heijden, 30e L. Verhage, 31e J. Wiele
maker Az., 32e M. Brasser.
De medaille van den heer Dert te
Vlissingen, de potlepel en het Wissel
stuk van H. P. baron van der Borch tot
Verwolde behaalde de heer L. Renierse.
De wisselbeker van burgemeester A.
Bakker won J. Renierse. Het vorige jaar
waren prijswinners van het Wisselstuk
van baron v. d. Borch J. Reijnierse en
van den wisselbeker van den burge
meester G. Koole.
Wissenkerke. In de Woensdag gehou
den zitting van het hoofdstembureau zijn
de candidatenlijsten voor de op 17 Juni
te houden gemeenteraadsverkiezing als
volgt genummerd:
1. V.-B.-lijst A. M. van Nieuwenhuize.
2. C.-H.-lijst M. M. Schippers.
3. V.-D.-lijst C. van Halst.
4. A.-R.-lijst Joh. van der Maas.
Laffe mishandeling. Toen
gisterennacht de politieagent van R., te
Nijmegen drie wielrijders wilde aanhou
den, waarvan er een reed zonder lichit,
werd de verbaliseerde, die van de duis
ternis wilde profiteeren, zoo woest, dat
hij plotseling den politieagent midden in
het gezicht stompte waardoor deze be
wusteloos op,den weg viel. Daarna trapte
hij den agent nog eenige malen op laffe
wijze. De mishandelde agent werd een
naburig huis binnengedragen, waar hij
eenige uren bewusteloos bleef liggen.
De man kon zich niets meer herinne
ren. De verdachte R., een opperman uit
Hees werd eenige uren later van zijn
bed gelicht. De politieagent moet het bed
houden.
Door blauwzuurgas ver
giftigd. Bij de Darwendale Tobacco
Company n Rhodes'-jyi «ïdtf F.ogeL
echo emglcyé's en twee inlanders, ver
giftigd bij de behandeling van tahhk.
De tabak wordt in enkele pakhuizen
gedesinfecteerd door middel van cyaan-
gas, waarhij altijd de uoodige voorzorgs
maatregelen getroffen worden.
Wat het ongeluk veroorzaakt kan heb
ben, is niet bekend.
Er bevonden zich vijf Engelsche eiü-
ployé's en twee inlanders hij elkaar, toen
hot doodende gas ontsnapt is. Alle zeven
personen werden bewusteloos gevonden.
De drie Engelschen en twee inlanders
bleken, toen medische hulp ter plaatse
kwam, reeds te zijn overleden, terwijl do
twee overige Engelschen nog in leven
waren.
In levensgevaarlijken toestand zijn zij in
een hospitaal opgenomen.
Jacht vergaan? Men vreest,
dat het jacht „Sea Fox", dat Zaterdag j.l.
een tocht heeft ondernomen in de Straat
van Long Island en sindsdien niet is te
ruggekeerd, in den s^orm is vergaan en
dat de acht opvarenden in de golven zijn
omgekomen.
Bij de monding van de Connecticut-ri-
vier is het lijk aangespoeld van een jonge
vrouw, van wie men aanneemt, dat zij tot
de opvarenden van de „Sea Fox" heeft
behoord.
De lijken der overige opvarenden heeft
men nog niet gevonden. Draadloos heeft
men aan alle kustplaatsen inlichtingen
gevraagd evenwel tot dusver zonder re
sultaat.
E o 91 b a e e y a g Am -cl.1 fcewt
van Noorwegen is dezev dagen een wal-
yisch aan land gebracht, ln welks maag
een stuk ambergrijs, dat bijna 60 K.G.
woog, werd gevonden. Voor zoover bekend
zijn tot dusver nog maar twee zwaardere
stukken gevonden. De waarde van het ge
vondene wordt op 480.000 gulden geschat.
Ambergrijs ontwikkelt zich in de spijs
verteringsorganen van den cachelot. Hot
heeft de zeldzame eigenschap, den geur
van ieder reukwerk blijvend te maken,
zoodat hot onmisbaar is voor fabrikanten
van parfumerieën.
De broedermoord te Aalten.
Tegen de moeder van den van broeder
moord verdachte D. J. P. te Aalten wordt
volgens de Tel. een vervolging ingesteld
wegens het niet verleenen van hulp aan
iemand, (lie in levensgevaar verkeert, op
grond van art. 450 Wetboek van Straf
recht.
DE SNELLE RETOURVLUCHTEN VAN
INDIE.
De recordtijden, door de K.L.M.-bestuur-
ders Smirnoff en Beekman op de voor
laatste en laatste retourvluchten gemaakt
hebben eenerzij cis bewondering gewekt
voor de prestatie der vliegers, ander
zijds echter de vrees doen ontstaan, dat
door vergrooting der snelheid de veilig
heid zou vermindéren, inzonderheid,
wanneer ook minder ervaren bestuurders
zich op recordvliegen zouden gaan toe
leggen.
De „Haagsche Courant" heeft dit vraag
stuk aaru het tot deel van de. directeur
dor K.L.M, en dat van den directeur- gene
raal der P. T. T. voorgelegd.
I)e heer Plesman deelde mede, dat wat
Smirnoff on Reekman hebben gedaan,
geheel en al met zijn voorkennis ge
schiedde. Voor zij startten, vroegen en
kregen zij toestemming om de vlucht bin
nen den gestelden tijd te volbrengen.
Ik heb, aldus de directeur der K.L.M.,
volkomen vertrouwen in hun kundig
heid en verantwoordelijkheidsgevoel, om
er zeker van te zijn, dut zij niets zouden
rlskeeren in hun poging om den over
tocht te bespoedigen.
Beide vluchten dienen als op zichzelf
staand te worden beschouwd. Ze zijn
ons van groot nut geweest om de altijd
nog beperkte kennis van de mogelijk
heden op de Indië-route uit te breiden.
Ze hebben ons aangetoond, waar en
hoe zonder 'risico oponthoud, elders on
dervonden, kan worden ingehaald, zij
leerden ons bijzondere voordeelen ken
nen van het vliegen in den vroegen
ochtend, zij zijn ten slotte tot op zekere
hoogte beslissend geweest omtrent de
vraag wat, binnen de grenzen van vol
komen veiligheid, van bemanning en
materiaal kan worden gevergd.
Daarbij hadden de vluchten nog het
voordeel, dat zij het personeel op de ver
schillende vliegvelden prikkelden tot
snel handelen, wat het oponthoud daar
ook in de toekomst zal verkorten.
Uit de versnelling van het tempo de
conclusie te trekken, dat nu het hek van
den dam is, zou volkomen onjuist zijn.
Leeftfjd 4 6 Jaar.
De broekjes kunnen gemaakt worden van peau do
pêche, de blouses van gekleurd linnen, of de pakjes
kunnen geheel van linnen gemaakt worden.
Er werd gevraagd broekje aan een lfjfje. Nu kan
men heel goedkoop van die opknoopHjfjes koppen,
maar voor den leeftijd van 4 jaar kan men heel
goed bretels nemen.
Men heeft noodig: broekje 75 oM, a Yd br. en
blouse 1.25 M. 70 tar.
Bewerking:
a. Schouders en zijnaden «BtóbtetScksn, afwerken
en opens trlj ken;
b. Van den rechterkant knipt men die 4 cJVL, dus
den „inslag" af, en vouwt men deze om op de lijn
van het „midden" (zie teek.). Nu maakt men aan
den rechter- en linkerkant een zoom of inslag van
4 oJf, breed. Aan den linkerkant maakt men de
knoopsgaten;
c. Den voorkant bals werkt men af met "n schuin
biesje;
d. In den onderkant maakt men een zoompje van
2 C.M., waardoor men het elastiek baalt.
e. Het kraagje maakt men van dubbele stof, dit
wordt dan uit de hals gezet en afgewerkt met
schuin biesje of boorlintje;
f. Het mouwtje wordt afgewerkt met smal man
chetje van 2 oM. br., wat men dubbel knipt. Men
kan er een siermanchetje over heen zetten, hoewel
zooiets voor de meeste kinderen een last is.
Broekje:
a. De zijnaden worden dlchtgestïfct tot de sak-
opening;
b. De zakken knipt men van zakkenvoering met
een inkijkstukje van stof. De zakhelften stikt men
aan de zjjnaadjes (tot zakopening) dan stikt men
den zak dicht. Wanneer men het broekje niet voert,
werkt men de zaknaden af (tegen elkaar inslaan),
Is de zak zoover klaar, dan stikt men het boven-
eindje van den zilnaad dicht.
c. De voorsluiting werkt men af door een onder
schiet aan den rechterkant en een dubbel beleg aan
den linkerkant. Men knipt een beleg van stof en
twee van voering;
d. De bovenkant wordt afgewerkt met 'n reep voe
ring van 4 cJVÏ. br. Voo; „.jvigheid bevestigt men
een reepje schuin linnen k 3 c.M. br. er tusschen in;
e. Men kan de figuurnaadjes er in.' -ikken of uit
laten, dat ligt aan het figuur, men ziet dat het beste
met passen;
f. De inslag aan den onderkant wordt vastge-
kruist.
Patr. broekje 35 ct. Blouse 40 et.
Wegens de vele aanvragen hebben we een voor
beeld erbij gegeven van een jongens-overhemd, met
hemd en broekje, wat men maken kan van reform-
stof; deze Is zacht en glanzend. Het overhemd kan
hoog en laag gedragen worden. Het hemd wordt af
gewerkt met schuine biezen van dezelfde stof van
2 oM. breed. Deze worden aangestikt op den ver
keerden kant op den kant omgevouwen naar den
goeden kant, daarna op een breedte van 2 cAI. op
gestikt, smal op het kantje wordt ook een stiksel
Het broekje sluit met elastiek, aan den vowtaaf
een klein splitje, (zje teek.), aan den
een zoom van 2 o.M. breed.
Pair. overhemd f QA0, hemd 25 eb broek Jtt «9.
De piloten zijn strikt ft- hun reglement
gebondon en Rlleen met toestemming
der directie mogen zij, altijd nog binnen
do grenzen er van, tot vergrooting der
snelheid overgaan.
Wij weten nu, hoe groot onze reserve
is. Dat is, zoo bosloot de heer Plesman,
de verdienste van Smirnoff en Beekman.
Do directeur-generaal der P. T. T., Ir
M. H. Damme, gaf het volgende als zijn
meerling te kennen:
Ik kun, dit zij vooropgesteld, slechts
zeer ten doele beoordeelen, ln hoeverre
de verhoogde snelheid op do Indië-route
in goede overeenstemming is met de
vliegtechnische bekwaamheid der be
manning.
De Posterijen zijn indertijd met de
K.L.M. in zee gegaan, wetende, dat zij
veiligheid in en zekerheid van vervoer
buitengewoon hoog stelde en zelfs het
beste in bemanning en materiëel niet
genoeg achtte, om aan die voorwaarden
te voldoen.
Tot nog toe zijn de resultaten niet
anders dan bewijzen van deze uitnemen
de gedragslijn en voorzoover ik mij een
oordeel mag toekennen vormen ook de
beide jongste retourvluchten geen inbreuk
op dit beginsel. Ik neem aan, dat de
vluchten van Smirnoff en Beekman bin
nen het kader der veiligheidslimiet van
de K.L.M. zijn gebleven.
De piloten, die deze prestatie leverden,
zagen er, op andere tijden, ook
niet tegenop te wachten, soms dagen
lang, tot beter weer hun de gele
genheid gaf den tocht te vervolgen. Zij
toonden daarmee een
groote mate van beheer-
sching en een hoogen
graad van verantwoor
delijkheidsgevoel te be
zitten.
Zij waren zich in die
momenten ook ten vol
le 't groote belang be
wust, dat gelegen is in
zoo'n snel mogelijk over
brengen der post naar
Indië, om daar de ge
adresseerden in de ge
legenheid te stellen per
keerend vliegtuig de
beantwoording der brie
ven te verzenden.
Dat zij desondanks
geenerlei risico namen,
stempelt hen tot man
nen, op wie men zich
volkomen kan verlaten
en die, ook wanneer zij
eens meer doen dan
normaal, daarbij hun
krachten geenszins
overschatten.
Wat nu betreft de
inderdaad zeer snel vol
brachte 14c en 15e re
tourvlucht, hierbij dient
in liet oog te worden
gehouden, dat thans
liet seizoen over de ge-
heele route op z'n best
Is. Europa is den win
ter van zijn misère te
hoven, in de tropen,
met name Achtcr-Indiö,
heeft de moesson nog
niet of nog niet ten
volle haar intrede ge
daan. Het is dus aan
nemelijk, dat de pilo
ten, profiteerend van
de bij uitstek gunstige
omstandigheden, zonder
verhooging van het ri
sico, den reistijd aan
merkelijk konden be
korten.
In hoeverre de beide
laatste vluchten toch
nog gevaarlijk snel kun
nen worden genoemd,
kan ik moeilijk beoor
deelen. Ik ben echter
geneigd aan te nemen,
dat men hierbij niet zoo
heel ver over de schreef
gaat.
Maar en nu ga ik
uw bezwaar deelen
het zou wel eens kun
nen zijn, dat de nu ge
maakte tijden anderen
in verleiding brengen
onder minder gunstige
omstandigheden het
zelfde te presteeren. En
dan wordt een ernstig
gevaar geboren.
Snelheid is uit pos
taal oogpunt bekeken
zeker hoogst aanlokke
lijk, maar onder geen
beding mag zij buiten
het redelijke treden.
Veiligheid moet vóór
alles blijven gaan.
Naar mijn meening
is het meenemen, be
halve van post, ook
van passagiers, een uit
stekend middel om al
te groote voortvarend
heid der piloten te
remmen. Hun verant
woordelijkheid wordt er
door vergroot en in
even sterke mate do
voorzichtigheid bevor
derd.
Indien de recente
tijden maar niet als
een precedent worden
beschouwd, is er m.l.
geen gevaar te duch
ten."
t