1 OE ZEEUW TWEEDE BLAD. :r, de Staten-Generaal Uit de Provincie n prima arwebrood. in 't Witte- ;fcloem, .0.90 per 100 re Winst", N: m.) Weiland ARENDSE, i/ten, Z. L. M„ bij Nieuw- en ÏOONEN, met certi- L. GOET- artsdijk. ne Erwten, TSE, Oude- Iburg. goge-st, ge- K.G. en 1- papieren. andbouwer, aing, bij J. telande. Ir. Paard, Souburg. sieren, geregelde DRIER, N.- 'g- 7—9 P.K., Maalmolen ieuw. Poe- ifz. F. DE rij pskerke. IS, pelle. ird, oud 4 rie, oud 2 rooskerke. S, waarin en Groen- •oentewijk ven letter M'burg. nab. or. velde en bij afn. c. p. K.G., ij pskerke. HT IKE, Kou- HT PARREN- lekerke. Mei een necht, reau „De of later. A 114a, enpolder. tar, G.G., R. ;ezin. Br. M'burg. n nacht, ier. Aan- —9 uur, wegens IE .res; W. Lssingen. .gnii -no.' ~sï: 08'. i oih.d 8 j VAN VRIJDAG 20 FEBR. 1931. Nr 120. EERSTE HAMER. Het Tarwewetje aangenomen. In de zitting van gisteren werd de be handeling van het ontwerp van wet, hou dende bepalingen in het belang van de inheemsche tarweteelt, voortgezet. De heer W i b a u t ('S.D.A.P.) heeft voor het ontwerp weinig sympathie. In standhouding van de tarweteelt in Neder land heeft redenen, zoolang er voldoende vraag naar Nederlandsche tarwe is en zoolang de productie niet bij het buiten land ten achter staat. Doch wanneer door toepassing van meer rationeele werk methoden deze cultuur in het 'buitenland beter en goedkooper produceert dan zal men in Nederland in de betrokken krin gen tot cultuur van andere gewassen moe ten overgaan'. De heer Bdomjous (R.K.)Dat gaat zoo gemakkelijk niet. De heer W i b a u t herinnert aan de meekrap op Schouwen. Toen deze zou verdwijnen werd groote armoede in die streek voorspeld, doch de practijk heeft, terwijl men tot andere cultuur is overge gaan, die voorspellingen geenszins be waarheid. Het ontwerp heeft de strek king den broodprijs aanmerkelijk te ver- hoogen. De ingewikkeldheid van de men ging alleen zal den meelprijs met f 1 per 100 K.G. vermeerderen. Ook vreest spr. dat de smaak van het brood er niet op zal verbeteren, integen deel zal achteruitgaan. In het bakkersbe drijf zal deze factor storend werken. Voor den afgeloopen oogst heeft het ontwerp in het geheel geen heteekenis meer en voor den komenden oogst is die beteekenis zeer gering. Wanneer er nood in betrokken 'kringen s, zóódanig, dat geholpen moet worden, dan moet deze hulp niet van de brood- eters, maar eenvoudig uit de schatkist worden verlangd. Spreker zal de Kamer in de gelegen heid stellen zich uit te spreken over zijn meening, maar hij. wil daarmee wachten tot de minister heeft geantwoord. De 'heer Van Lanschot (R.K.) acht het groote bezwaar in deze materie, dat de universeele deskundige ontbreekt. De adviezen van de veie deskundigen loopen uiteen. Wat het verhalen op de verbruikers aangaat, wijst 'spr. den heer Wibaut er op, dat te Amsterdam de winst van de gas-, electriciteit- en waterleidingbedrij ven 33 pet. van de inkomstenbelasting bedraagt, te 's-Gravenhage 30 pet. en te Rotterdam zelfs 70 pet. 'Overigens weet niemand of de marge van de winst van den meelimporteur vol doende is om de kosten van het mengen te dragen. Het gevaar van stopzetting van den meelinvoer uit Amerika acht spr. overdreven. De voorwaarde van den heer Van Embden, dat de minister vo-or den tijd van één jaar het stelsel-Boon-Oud zal toe passen, komt spr. voor den minister on aannemelijk voor, want dat zou neerko men op een uitvoering van het door de Tweede Kamer verworpen amendement. Een allen bevredigende regeling zal niet zijn te vinden. Spreker vertrouwt op het aanpassingsvermogen van de belang hebbenden 'die in dezen crisistijd moeten worden geholpen. De voordeelen van het ontwerp acht spr. grooter dan de nadee- len. De heer Diepenhorst (A.-R.) komt op tegen de bewering van de Rotterdam- sche Kamer van Koophandel, dat 'een kleine groep, die na een aantal goede ja ren één slecht jaar heeft gehad, nog niet geholpen behoeft te worden en van „Het Volk", dat het 'hier alleen het belang van de dikke eigengeërfde boeren betreft. Daartegenover zegt spr., dat die z.g. eigenerfde boeren het het zwaarst te ver antwoorden 'hebben. De heer Mansholt heeft betoogd, dat, indien de tarweteelt niet wordt gesteund, de tarwegronden in gras en klaver zullen worden gelegd, wat voor de landarbeiders een ramp zou zijn. Dat is verstaan door de samenwerkende organisaties van landbouwers en landar beiders, verstaan door de 'S. D.-voorman- nen, o.a. door den heer Schaper. Steun aan de hoeren is noodig, vooral ook in het algemeen en nationaal be lang. Oolk wanneer men van meening zou zij, dat de Nederlandsohe landbouw de concurrentie met 'het buitenland niet vol kan houden, staat het vast, dat het be drijf den t ij d voor die omvorming moet hebben1 Wij. hebben er ons wèl van te doordrin gen, dat de overgang van tarweteelt tot andere cultures niet 'gemakkelijk en bo vendien gevaarlijk is. Verder 'betoogt spr., dat de regeering in crisismaatregelen zooveel mogelijk vrij heid moet hebben en dat het niet moge- ijk is, een strak omlijnd plan vast te stellen. Veeleer dan het wetsontwerp- als ■peuterwerk te karakteriseeren, moet men >ok -kleine maatregelen in crisistijd aan vaarden. Offers zullen moeten worden ge nacht, maar zij' zijn niet overbodig, ze rijn in overeenstemming met den ernst ■er zaak. De prijs van het 'graan zal bij lanneming van 'het ontwerp bij lange na niet zoo hoog worden als in andere lan den het geval is. En de prijsstijging aal toch slechts plaats hebben voor een 'klein gedeelte van de tarwe; 75 a 80 pet. van de tarwe blijft vrij en 'kan tegen wereld marktprijs worden aangeschaft. En al wordt het brood iets duurder, dan wijst spr. op h-et argument van den s.-d. beer Hiemstra, 'dat de hoogere loo- nen van de transportarbeiders, bakkers, enz. wel in den broodprijs verdisconteerd worden. Waarom ooi-et de loonen der land arbeiders? 'Het meest aangevochten punt is de be nadeeling van de importeurs, wier bedrijf door den mengplicht hopeloos zal worden gedesorganiseerd. Het is niet waar, dat dit ontwerp inhoudt een in voerverbod van bmtenlandsch meel. De minister houdt niet uitsluitend vast aan het menggebod, hij wil ook aan den hij- leveringsplicht een goede kans geven. Noodzakelijkerwijze moet de minister zich de noodige vrijheid voorbehouden, maar men moet vertrouwen, dat hij de uitvoe ring van 'het ontwerp zoo vlot mogelijk zal doen verloopen. Volgens spr. past schaamte aan de K. v. K. te Rotterdam voor het pamflet, dat zij indiende bij de Eerste Kamer en waar in zij' beweerde, -dat het ontwerp alleen mag worden aangenomen, als in rade loosheid en redeloosheid elke tak van be drijf, die invloed genoeg bezit om de aan dacht te trekken, wordt gesteund. De heer P o '11 e m a ('C. H.) heeft ern stige bezwaren tegen dit ontwerp. Spr. komt er tegen op, dat de 'heer Diepen horst het voorstelde alsof de tegenstan ders van het ontwerp niets voor de tarwe- bouwers willen doen. De strekking van dit ontwerp is geen ander dan dit, dat de regeering den landbouw wil maken tot een beschut bedrijf, een bedrijf, waarin het mogelijk zal zijn, -de bedrijfsoniosten te verhalen op den consument en wel op één bepaalden consument: den broodver- bruiker. En daartegen heeft spr. bezwaar. Hij wijst er bovendien op, dat de Tarwe- wet door vele boeren beschouwd wordt als een toetssteen, waaraan zij de gezind heid hunner politieke partijen -zullen kun nen kennen. Hadden de boeren een leider van groot formaat, -dan zou deze in staat zijn, een partij te vormen, welke de poli tieke verhoudingen volkomen zou door kruisen. Het ontwerp bevat een artikel, dat hier nog niet besproken is, n.l. 'het artikel, waarin aan de regeering de bevoegdheid wordt gegeven, levering van den oogst te vorderen. Practisch is dat onteigening, en spr. kan daarin zijn medewerking niet geven. Wat betreft het maal- en meng gebod, betoogt spr., dat onze tarwe een zeer voldoenden afzet in ons land heeft en dat de eenige moeilijkheid voor onze tarweteelt gelegen is in toevallige om standigheden, die plotseling weer kunnen veranderen. De regeering schept nu een kunstmatig afzetgebied. Meent de regeering, dat zij daardoor de rust in den tarwebouw zal bevorderen? De mogelijkheid is ook geenszins uitgeslo ten, dat men buitenlandsche zachte tarwe voor Nederlandsche zal doen doorgaan, hetgeen geknoei in de hand werkt. Spr. komt tot de conclusie, dat hij de regeering niet zal kunnen steunen. Repliek van den minister. De Min. van Binn. Zaken en Landbouw, de heer Ruys de Beeren- brouck, betoogt, dat de crisis de regee ring stelt voor tal van problemen, welke wat den akkerbouw betreft van algemeenen aard zijn, daar de regeering heeft te overwegen hoe voorkomen kan worden, dat de crisis overslaat op andere bedrijfstakken. Door aan de tarwe een ruimere opneming in het brood te ver- zekeren, zal de binnenlandsche afzet be vorderd worden. Een betere prijs zal den verbouwer er van weerhouden, zich te begeven in ex perimenten, op ander terrein, welke ge vaarlijk zouden kunnen zijn en de rust in den landbouw zouden kunnen versto ren. Hiermee is niet gezegd, dat door de zen maatregel tuinbouw en veeteelt be veiligd zijn tegen de crisis. Deze beschou wingen stellen dit ontwerp in een ander licht, als andere crisismaatregelen. De heer Blomjous wilde een heffing van invoerrechten, maar dit zou een tij delijke afwijking zijn van het standpunt dat de regeering tot nu toe heeft inge nomen. De regeering is van meening, dat de voorgestelde maatregel geen bescherming beteekent. Er is gezegd, dat de regeering den prijs kunstmatig wil opdrijven tot f 12, maar deze prijs is genoemd in den tijd, toen de prijs nog f 7 a f 8 was. Thans is die prijs f 5 genaderd en men moet dan ook niet te zeer vasthouden aan f 12. Er is aangevoerd, dat de kosten op de consumenten zullen worden verhaald. Er is echter voorbij gezien, dat het binnen landsche product een kans krijgt om zijn bakwaarde te bewijzen. Bij een hoog ver malingspercentage van 20 a 25 pet. zal een geringe afneming van den omvang van het brood te constateeren zijn: bij 'n vermenging van 10 a 15 pet kan alleen de deskundige onderscheid zien. De voe dingswaarde gaat niet achteruit. Mocht tegen de verwachting in de broodprijs iets stijgen, dan moet hierin in zekeren zin een begin van terugbetaling aan den •landbouw van genoten voordeel worden gezien. Moet de landbouw de slagen op vangen en de consument beschermd wor den? De vraag is gesteld, of de voorgestelde maatregelen zullen leiden tot een uitbrei ding van het tarwe-areaa 1, doch spr. heeft in de Tweede Kamer reeds betoogd, dat zulk 'n invloed aan het voorstel niet kan worden toegeschreven. De regeering dwingt den landbouw niet, zij wijst slechts een weg aan. Sprekende over het stelsel Boon Oud betoogt spr., dat de Regeering zich de zekerheid, dat inlandsche tarwe wordt gebruikt, kan verschaffen door middel van aanvoerorganisaties. Super- contröle is natuurlijk noodig, doch in be ginsel moet de controle worden uitge oefend door hen persoonlijk, die van den maatregel profiteeren. Komt de wet tot stand, dan zal aan de importeurs 'n plaats worden ingeruimd in de commissie van advies. Wat betreft de bezwaren van den heer Van Embden, men kan van spr. niet ver wachten, dat hij zich zal binden om een jaar lang uitstel toe te passen, waarvan hij de juistheid vooralsnog niet kan aan vaarden. Spr. zal echter met objectiviteit zijn oordeel vormen. De heer Wibaut repliceert en dient namens zijn fractie en de liberale fractie de volgende motie in: „De Kamer, overwegende, dat de toe stand van de tarweteelt in Nederland op dit oogenblik alle aanleiding geeft tot bet tijdelijk steun verleenen van Rijkswege; dat deze steun evenwel behoort bekos tigd te worden door den Staat en niet de strekking mag hebben den broodprijs te verhoogen noch, a.m. door een meng- en maalgebod, verstoring en benadeeling te weeg te brengen van bedrijven van ver schillende groepen der bevolking; gaat over tot de orde van den dag". De heer v. Embden (V. D.) verklaart namens zijn fractie, tegen het ontwerp te zullen stemmen. Aan de motie zal spr. zijn stem schenken. De Minister dupliceert. Wat de motie betreft, betoogt hij, dat in een teelt premie geen perspectief zit en geen op voedende werking. Alleen wanneer het er om ging, den prijs tijdelijk op te hou den, zou een teeltpremie gerechtvaardigd zijn. Voorts waarschuwt spr. tegen de consekwenties voor andere bedrijven en tegen de nivelleerenide werking van een teeltpremie voor de kwaliteit. Hij ont raadt ten sterkste de aanneming der motie. De motie wordt verworpen met 2419 stemmen. Vóór de soc.-dem., liberalen en vrijz.- democraten. Het wetsontwerp wordt aangenomen met 2320 stemmen. Van de rechterzijde stemden alleen de heeren Arntz (R. K.) en Pollema (G. H.) tegen het ontwerp, van de linkerzijdo stemde alleen de heer Smeenge (lib.) er voor. Overigens stemden de leden van de rechterzijde vóór, die van de linkerzijde tegen. Middelburg. Woensdagavond kwam de Chr. Besturenbond in jaarvergadering bij een. De voorz. dhr P. Meliefste sprak in zijn openingswoord over den groei der Chr. Vakbeweging. De seer. A. S. Boone bracht zijn jaarverslag uit. De werkloos heid heeft zeer groote afmetingen aange nomen. Ook in onze stad waren eind 1930 ruim 500 werkloozen. En in het land bouwbedrijf ziet het er evenzeer droevig uit. Ten aanzien van de sociale wetgeving mag gewag gemaakt worden van de in werkingtreding van de Ziektewet en de Winkelsluitingswet. In het algemeen kan gezegd dat 1930 voor de G.B.B. een jaar was van opgewekt vereenigingsieven en vruchtbaar werken. Er was een goede verstandhouding, ge tuige ook de herdenking van het 10-jarig bestuurslidmaatschap van de vrienden Boone en v. d. Kuip. In 1930 werden 6 bestuurs- en 5 leden vergaderingen gehouden met een bevre digende opkomst. Het geheele jaar door is de propagan da door den C. B. B. en de afdeelingen gevoerd, al moet aanstonds er aan toege voegd, dat de activiteit ditmaal niet was, zooals we dat in Middelburg gewoon zijn. Met name de speciale November-propa ganda was, hoewel goed voorbereid, onbe vredigend. Een speciaal propaganda-nummer van de Gids werd aan de ongeorganiseerden uitgereikt. In het begin van het jaar werd aan hen die belijdenis deden, de brochure uitgereikt: Uw belijdenis beleven. 100 ex. waren daarvoor benoodigd. Aan B. en W. van Middelburg werd 20 Maart een adres gezonden, met ver zoek om bij het van gemeentewege doen uitvoeren van werken, aan de arbeiders bij beëindiging van het werk ontslag te doen aanzeggen met minstens 1 dag tus- schenruimte, 'daar sommigen denzelfden avond dat voor hun het werk klaar was, ontslagen waren. B. en W. antwoordden daarop, dat in den vervolge een ruimere termijn zal wor den gesteld. 22 Maart werd aan de Dir. der Ned. Spoorwegen gevraagd, een lokaaltrein v.v. VlisingenGoes, waarop d.d. 4 April werd bericht, dat ingaande 15 Mei meer dere lokaaltreinen zouden worden inge voegd. 25 Maart werd aan den Raad van Me- liskerke gevraagd de gemeente te doen toetreden tot het Werkloosheidsbesluit 1917. Hierop werd afwijzend beschikt. Van den Raad van Arnemuiden kwam een afwijzende beschikking in op het ver zoek aldaar een vergaderlokaal te doen bouwen. 5 Dec. werd aan B. en W. van Middel burg het verzoek gedaan om den straat makers in 1931 hetzelfde loon te garan deeren als in 1930, waarop een beves tigend antwoord inkwam. Eenige malen werden in 1930 klachten over de tewerkstelling in werkverschaf fing te onzer kennis gebracht. Deze wer den via onzen afgevaardigde in de Cri siscommissie ter kennis van den betrok ken wethouder gebracht of onderzocht. Ook te Witteveen werd door onze af gevaardigde een onderzoek ingesteld naar de werkwijze, voeding en ligging voor de betrokkenen. Toch kwamen nog enkele klachten uit Witteveen, welke echter, nadat de be trokkenen, die waren teruggekomen, voor de tweede maal naar Witteveen waren ge reisd, zich niet meer herbaalden. In 1930 traden de afd. Walcheren van den Ned. Chr. Bond van Politie-ambte- naren en de afd. Koudekerke van den Prot. Chr. Bond van Spoor- en Tramweg personeel tot den G. B. B. toe. Eenige mededeelingen over de Ontwik kelingscommissie, Bibliotheek en Rechts kundig Bureau werden gedaan. De bij de aangesloten afd. circuleerende lijsten voor een Kerstgift aan de werk loozen brachten f 206.94 op, waardoor aan 92 werkloozen een Kerstgave werd ver strekt. Dat ook de plaatselijke commissie van „Draagt elkanders lasten" beteekenisvol- len steun geeft, moge blijken uit het feit, dat reeds sinds 1920 aan versterkende middelen, verpleging en financieele hulp I alleen te Middelburg een som van f 8405 is uitgegeven. In 1930 brachten de bloempjesdagen f478.11 op. Het aantal aangesloten afdeelingen be droeg op 31 Dec. 1930 16 met 861 leden. De penningm. bracht verslag uit, waar uit bleek dat de rekening over 1930 sloot met een goed slot van f 1.58. Beiden ontvingen namens den voorz. den dank der vergadering voor hun veel- omvattenden arbeid. De heer J. van Oss, hoofdbestuurs lid van den Nederlandschen slagershond alhier, heeft zich tot de gemeentelijke autoriteiten gewend met het voorstel, wekelijks een kwantum spek, reuzel en ander dierlijk vet onder de werkloozen te doen distribueeren, zulks in plaats van margarine. Hij motiveert dit, door er op te wijzen, dat dierlijk vet goedkooper is en meer voedingswaarde bezit, dan mar garine. De medewerking der plaatselijke slagersorganisatie wordt, tot het berei ken van dit doel, aangeboden. (M. G.) Koudekerke. Vervolg Raadsverslag. Nu komt aan de orde de werkloozenzorg. B. en W. schrijven hieromtrent aan den ge meenteraad „In de laatste jaren was het getal werkloozen in onze gemeente steeds ge ring. Een regeling, waarbij in strikten zin was vastgelegd, wie voor werkver schaffing in aanmerking komen, welke loonen zouden worden uitbetaald, etc. be stond niet en B. en W. voorzagen in den nood door na beoordeeling van ieder werkloosheidsgeval afzonderlijk maatrege len al of niet te nemen. Thans nu het aantal werkloozen groot wordt, zijn B. en W. van oordeel, dat het gewenscht is, dat de Raad een be sluit neemt, waarbij de werkverschaffing met al wat daartoe hoort, behoorlijk wordt vastgelegd in een regeling. Bijgaand concept stellen B. en W. ter vaststelling voor. Het voornaamste verschil met den gang van zaken van voorheen is, dat nu niet meer wordt voorgesteld een uniform loon voor alle arbeiders die in werkverschaf fing arbeiden, doch dat wordt rekening gehouden met het loon dat ieder arbei der voorheen verdiende, zij het ook dat minimum en maximum loon beperkend werken. Het komt ons noodzakelijk voor, dat een arbeider, die b.v. f 20 per week ver diende, vóór hij werkloos was, meer loon ontvangt in werkverschaffing dan een ar beider, wiens levenswijs gebaseerd is op een weekloon van f 15. Meer nog dan bij loonregeling voor ar beiders op de vrije arbeidsmarkt komt ons kindertoeslag wenschelijk voor als het geldt werkverschaffing aan werkloo zen: het behoefte-element moet hier ster ker meespreken. Waar het zich laat aanzien, dat de werkloosheid wellicht nog geruimen tijd een voorwerp van onze zorg zal uit maken, spreekt het vanzelf, dat de kosten groot zullen worden. Het ligt dan ook in het voornemen van B. en W. finan- ciëelen steun fe vragen aan Rijk en Pro vincie. Om voor werkverschaffing in aanmer king te komen moet men minstens een jaar in de gemeente in de bevolkings registers staan ingeschreven. Ongeorganiseerde zoowel als georgani seerde arbeiders melden zich in geval van werkloosheid dagelijks, op door B. en W. te bepalen uur, ter secretarie. Op dagen waarop men zich niet heeft aange meld, wordt men geacht niet werkloos te zijn. Aan ongeorganiseerde arbeiders wordt werk verschaft, zoodra zij twee weken werkloos zijn geweest; aan georganiseer de, zoodra ze zijn uitgetrokken. Het weekloon bedraagt voor hoofden van gezinnen en daarmede gelijk te stel len personen 70 pet. van het weekloon, c.q. gemiddeld weekloon, dat is verdiend in de laatste drie maanden voor het in gaan der werkloosheid, met dien ver stande, dat voor geen werklooze zal mo gen worden berekend naar een week loon minder dan f 15 of meer dan f 20. Bovendien genieten hoofden van gezin nen een toeslag van f 0.50 per kind, voor het aantal kinderen beneden 14 jaar, na vermindering van dat aantal met twee. Inwonende armlastige ouders, die we gens hoogen leeftyd of invaliditeit niet meer in Btaat zijn te werken, worden voor de berekening van den kindertoeslag medegeteld, als waren zij kinderen be neden 14 jaar. Voor werkloozen, die tegen betaling van kostgeld inwonen bij ouders of anderen, bedraagt het weekloon in werkverschaf fing 50 pot. van het weekloon of gemid deld weekloon van de zes laatste maan den. Boven hetgeen genoemd is in de vorige punten wordt uitbetaald aan georgani seerde arbeiders het bedrag van de pre mie van hun werkloosheidsverzekering. Het loon in werkverschaffing wordt ook uitbetaald over de algemeen erkende Chr, feestdagen, zonder dat op die dagen ge werkt wordt. De werktijd per dag zal zijn in over eenstemming met het algemeen plaatse lijk gebruik. Van de werkverschaffing worden uitr gesloten de werkloozen: a. die weigeren de inlichtingen te ver strekken die noodig zijn voor de beoor deeling van hunne rechten volgens deze regelen; b. die opzettelijk onjuiste in lichtingen verstrekken; c. die nalaten te voldoen aan eene oproeping ter aanbie ding van werk; d. die weigeren aange boden werk te aanvaarden; e. die werk loos zijn geworden door eigen wil of schuld; f. die zich schuldig maken aan dronkenschap of ander wangedrag. Discussie. De voorzitter deelde mede, dat zeer binnenkort, wanneer ver schillenden uitgetrokken zullen zijn, de werkloozen enkele tientallen sterk zul len zijn. Na ernstige overweging van dit vraag stuk zijn de voorstellen van B. en W. tot stand gekomen. Om steun te trekken zouden B. en W. den leeftijdsgrens op 16 jaar willen stellen. Mevr. Beneker, S. D. A. P., spreekt haar waardeering uit voor den spoed door B. en W. betracht. Zij wil onderscheid in verschillende gevallen tusschen geor ganiseerden en ongeorganiseerden en stelt voor, om de georganiseerden 70 procent van het loon toe te kennen en wel een minimum van f 20 en een maximum van f 30, en de ongeorganiseerden 70 pet. met een minimum van f 15 en een maxi mum van f 20. Bij onwerkbaar weer zou zij 50 pot. van het loon willen betalen met 48-urige werkweek. liet is niet wenschelijk om goede vak lieden gelijk met anderen te stellen. Zij beveelt daarom een verschillende loon schaal aan. Dhr L o r i e r ziet in het voorgestelde ontwerp veel goede dingen, doch er zijn er ook, die wijziging behoeven. Gaarne vernam spr. welk productief werk B. en W. denken te laten uitvoeren, ten einde steun van Rijk en Provincie te- krijgen. Mede zou spr. gaarne vernemen, vanwaar of waaruit men de gelden voor werkver schaffing denkt te vinden. De heer De R ij k e vindt een jongen van 10 jaar geen jongeman om kostgeld te betalen en 'du3 zelfstandig te zijn. Hij is nog een kind. Spr. wil lezen, dat alle werkloozen die in een gezin zijn 50 pot. van het loon krijgen. Dit om te voorkomen, dat ouders die geen kostgeld van hun kinderen ontvangen de dupe zou den worden van de verkeerde praktijk om kostgeld van kinderen te ontvangen. Ook is spr. van meening, dat willen de werk loozen lid blijven van hun vakorganisatie (wat ook een gemeentebelang is) wij ook de contributie tijdens werkloosheid moe ten betalen. De heer Moens heeft hiertegen be zwaar. Ook hiertegen, dat de regeling reeds in werking is gesteld voor dat de Raad dienaangaande heeft beslist. Ook dat men de loonschaal der voorlaatste drie maanden neemt als grondslag voor de berekening der uitkeering en spr. wil allen f 2 per werkdag uit betalen. Ook spreekt hij de vrees uit, dat het met deze loonschaal en gezien den leeftijd om steun te kunnen ontvangen, den boer straks onmogelijk zal zijn, om een knecht te krijgen. Hij stelt daarom voor, om werkloozen die geen kostwinner zijn be neden den leeftijd van 30 jaar niet in aanmerking te doen komen. De voorzitter antwoordtNiet ge- organiseerden komen eerst 14 dagen na dat ze werkloos zijn in aanmerking voor steun. 'Een maand wachten is te lang. In den landbouw worden kleine loonen uitbetaald en dan zou een maand groote moeilijkheden kunnen brengen in het ge zin. Loonen van f 14 tot f 28 achten B. en W. aan den hoogen kant. De werk verschaffing bedoelt te helpen in nood. En B. en W. hebben de moeilijkheid dat zij veel landarbeiders hebben in de gemeente met een klein loon. B. en W. achten het niet raadzaam, om bij gelijk werk, zulk verschil van loon in te voe ren. B. en \V. hebben eenigszins reke ning gehouden met georganiseerden en ongeorganiseerden. Bij ongunstig weer willen B.. en W. 85 pet. van het loon betalen. Spr. is niet voor overleg met de organisaties. Het worden eindelooze conferenties. B. en W. zullen deze veror dening soepel uitvoeren. Dhr De Rijke, aldus de vooorzitter, heeft principieels bezwaren tegen be taling van kostgeld door kinderen aan ouders. Dat is een wantoestand, al komt (het 'hier veelvuldig voor. De premie betalen is voor de gemeente gemakkelijk, doch B. en W. 'hebben beslo ten de premie voor de werkeloosheidsver zekering te betalen k f0.20. Aan dhr Moens wordt 'gezegd, dat de regeling niet fin werking is gesteld, doch B. en W. zouden ze in werking willen stellen vanaf 9 Febr., mits de Raad het goedkeurt. Wat de betaling aan allen van f2 be treft, daar hebben B. en W. ernstig be zwaar tegen. De arbeider die f28 oat-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1931 | | pagina 5