1
OE ZEEUW
TWEEDE BLAD.
:r,
de
Staten-Generaal
Uit de Provincie
n prima
arwebrood.
in 't Witte-
;fcloem,
.0.90 per 100
re Winst",
N:
m.) Weiland
ARENDSE,
i/ten,
Z. L. M„ bij
Nieuw- en
ÏOONEN,
met certi-
L. GOET-
artsdijk.
ne Erwten,
TSE, Oude-
Iburg.
goge-st, ge-
K.G. en 1-
papieren.
andbouwer,
aing, bij J.
telande.
Ir. Paard,
Souburg.
sieren,
geregelde
DRIER, N.-
'g-
7—9 P.K.,
Maalmolen
ieuw. Poe-
ifz. F. DE
rij pskerke.
IS,
pelle.
ird, oud 4
rie, oud 2
rooskerke.
S, waarin
en Groen-
•oentewijk
ven letter
M'burg.
nab. or.
velde en
bij afn.
c. p. K.G.,
ij pskerke.
HT
IKE, Kou-
HT
PARREN-
lekerke.
Mei een
necht,
reau „De
of later.
A 114a,
enpolder.
tar, G.G.,
R.
;ezin. Br.
M'burg.
n nacht,
ier. Aan-
—9 uur,
wegens
IE
.res; W.
Lssingen.
.gnii
-no.'
~sï:
08'. i
oih.d
8 j
VAN
VRIJDAG 20 FEBR. 1931. Nr 120.
EERSTE HAMER.
Het Tarwewetje aangenomen.
In de zitting van gisteren werd de be
handeling van het ontwerp van wet, hou
dende bepalingen in het belang van de
inheemsche tarweteelt, voortgezet.
De heer W i b a u t ('S.D.A.P.) heeft
voor het ontwerp weinig sympathie. In
standhouding van de tarweteelt in Neder
land heeft redenen, zoolang er voldoende
vraag naar Nederlandsche tarwe is en
zoolang de productie niet bij het buiten
land ten achter staat. Doch wanneer door
toepassing van meer rationeele werk
methoden deze cultuur in het 'buitenland
beter en goedkooper produceert dan zal
men in Nederland in de betrokken krin
gen tot cultuur van andere gewassen moe
ten overgaan'.
De heer Bdomjous (R.K.)Dat gaat
zoo gemakkelijk niet.
De heer W i b a u t herinnert aan de
meekrap op Schouwen. Toen deze zou
verdwijnen werd groote armoede in die
streek voorspeld, doch de practijk heeft,
terwijl men tot andere cultuur is overge
gaan, die voorspellingen geenszins be
waarheid. Het ontwerp heeft de strek
king den broodprijs aanmerkelijk te ver-
hoogen. De ingewikkeldheid van de men
ging alleen zal den meelprijs met f 1 per
100 K.G. vermeerderen.
Ook vreest spr. dat de smaak van het
brood er niet op zal verbeteren, integen
deel zal achteruitgaan. In het bakkersbe
drijf zal deze factor storend werken.
Voor den afgeloopen oogst heeft het
ontwerp in het geheel geen heteekenis
meer en voor den komenden oogst is die
beteekenis zeer gering.
Wanneer er nood in betrokken 'kringen
s, zóódanig, dat geholpen moet worden,
dan moet deze hulp niet van de brood-
eters, maar eenvoudig uit de schatkist
worden verlangd.
Spreker zal de Kamer in de gelegen
heid stellen zich uit te spreken over zijn
meening, maar hij. wil daarmee wachten
tot de minister heeft geantwoord.
De 'heer Van Lanschot (R.K.) acht
het groote bezwaar in deze materie, dat
de universeele deskundige ontbreekt. De
adviezen van de veie deskundigen loopen
uiteen.
Wat het verhalen op de verbruikers
aangaat, wijst 'spr. den heer Wibaut er
op, dat te Amsterdam de winst van de
gas-, electriciteit- en waterleidingbedrij
ven 33 pet. van de inkomstenbelasting
bedraagt, te 's-Gravenhage 30 pet. en te
Rotterdam zelfs 70 pet.
'Overigens weet niemand of de marge
van de winst van den meelimporteur vol
doende is om de kosten van het mengen
te dragen. Het gevaar van stopzetting van
den meelinvoer uit Amerika acht spr.
overdreven.
De voorwaarde van den heer Van
Embden, dat de minister vo-or den tijd
van één jaar het stelsel-Boon-Oud zal toe
passen, komt spr. voor den minister on
aannemelijk voor, want dat zou neerko
men op een uitvoering van het door de
Tweede Kamer verworpen amendement.
Een allen bevredigende regeling zal
niet zijn te vinden. Spreker vertrouwt op
het aanpassingsvermogen van de belang
hebbenden 'die in dezen crisistijd moeten
worden geholpen. De voordeelen van het
ontwerp acht spr. grooter dan de nadee-
len.
De heer Diepenhorst (A.-R.) komt
op tegen de bewering van de Rotterdam-
sche Kamer van Koophandel, dat 'een
kleine groep, die na een aantal goede ja
ren één slecht jaar heeft gehad, nog niet
geholpen behoeft te worden en van „Het
Volk", dat het 'hier alleen het belang van
de dikke eigengeërfde boeren betreft.
Daartegenover zegt spr., dat die z.g.
eigenerfde boeren het het zwaarst te ver
antwoorden 'hebben. De heer Mansholt
heeft betoogd, dat, indien de tarweteelt
niet wordt gesteund, de tarwegronden in
gras en klaver zullen worden gelegd, wat
voor de landarbeiders een ramp zou zijn.
Dat is verstaan door de samenwerkende
organisaties van landbouwers en landar
beiders, verstaan door de 'S. D.-voorman-
nen, o.a. door den heer Schaper. Steun
aan de hoeren is noodig, vooral ook in
het algemeen en nationaal be
lang. Oolk wanneer men van meening zou
zij, dat de Nederlandsohe landbouw de
concurrentie met 'het buitenland niet vol
kan houden, staat het vast, dat het be
drijf den t ij d voor die omvorming moet
hebben1
Wij. hebben er ons wèl van te doordrin
gen, dat de overgang van tarweteelt tot
andere cultures niet 'gemakkelijk en bo
vendien gevaarlijk is.
Verder 'betoogt spr., dat de regeering
in crisismaatregelen zooveel mogelijk vrij
heid moet hebben en dat het niet moge-
ijk is, een strak omlijnd plan vast te
stellen. Veeleer dan het wetsontwerp- als
■peuterwerk te karakteriseeren, moet men
>ok -kleine maatregelen in crisistijd aan
vaarden. Offers zullen moeten worden ge
nacht, maar zij' zijn niet overbodig, ze
rijn in overeenstemming met den ernst
■er zaak. De prijs van het 'graan zal bij
lanneming van 'het ontwerp bij lange na
niet zoo hoog worden als in andere lan
den het geval is. En de prijsstijging aal
toch slechts plaats hebben voor een 'klein
gedeelte van de tarwe; 75 a 80 pet. van
de tarwe blijft vrij en 'kan tegen wereld
marktprijs worden aangeschaft.
En al wordt het brood iets duurder,
dan wijst spr. op h-et argument van den
s.-d. beer Hiemstra, 'dat de hoogere loo-
nen van de transportarbeiders, bakkers,
enz. wel in den broodprijs verdisconteerd
worden. Waarom ooi-et de loonen der land
arbeiders?
'Het meest aangevochten punt is de be
nadeeling van de importeurs, wier
bedrijf door den mengplicht hopeloos zal
worden gedesorganiseerd. Het is niet
waar, dat dit ontwerp inhoudt een in
voerverbod van bmtenlandsch meel. De
minister houdt niet uitsluitend vast aan
het menggebod, hij wil ook aan den hij-
leveringsplicht een goede kans geven.
Noodzakelijkerwijze moet de minister zich
de noodige vrijheid voorbehouden, maar
men moet vertrouwen, dat hij de uitvoe
ring van 'het ontwerp zoo vlot mogelijk
zal doen verloopen.
Volgens spr. past schaamte aan de K.
v. K. te Rotterdam voor het pamflet, dat
zij indiende bij de Eerste Kamer en waar
in zij' beweerde, -dat het ontwerp alleen
mag worden aangenomen, als in rade
loosheid en redeloosheid elke tak van be
drijf, die invloed genoeg bezit om de aan
dacht te trekken, wordt gesteund.
De heer P o '11 e m a ('C. H.) heeft ern
stige bezwaren tegen dit ontwerp. Spr.
komt er tegen op, dat de 'heer Diepen
horst het voorstelde alsof de tegenstan
ders van het ontwerp niets voor de tarwe-
bouwers willen doen. De strekking van
dit ontwerp is geen ander dan dit, dat de
regeering den landbouw wil maken tot
een beschut bedrijf, een bedrijf, waarin
het mogelijk zal zijn, -de bedrijfsoniosten
te verhalen op den consument en wel op
één bepaalden consument: den broodver-
bruiker. En daartegen heeft spr. bezwaar.
Hij wijst er bovendien op, dat de Tarwe-
wet door vele boeren beschouwd wordt
als een toetssteen, waaraan zij de gezind
heid hunner politieke partijen -zullen kun
nen kennen. Hadden de boeren een leider
van groot formaat, -dan zou deze in staat
zijn, een partij te vormen, welke de poli
tieke verhoudingen volkomen zou door
kruisen.
Het ontwerp bevat een artikel, dat hier
nog niet besproken is, n.l. 'het artikel,
waarin aan de regeering de bevoegdheid
wordt gegeven, levering van den oogst te
vorderen. Practisch is dat onteigening,
en spr. kan daarin zijn medewerking niet
geven.
Wat betreft het maal- en meng
gebod, betoogt spr., dat onze tarwe een
zeer voldoenden afzet in ons land heeft
en dat de eenige moeilijkheid voor onze
tarweteelt gelegen is in toevallige om
standigheden, die plotseling weer kunnen
veranderen. De regeering schept nu een
kunstmatig afzetgebied.
Meent de regeering, dat zij daardoor
de rust in den tarwebouw zal bevorderen?
De mogelijkheid is ook geenszins uitgeslo
ten, dat men buitenlandsche zachte tarwe
voor Nederlandsche zal doen doorgaan,
hetgeen geknoei in de hand werkt.
Spr. komt tot de conclusie, dat hij de
regeering niet zal kunnen steunen.
Repliek van den minister.
De Min. van Binn. Zaken en
Landbouw, de heer Ruys de Beeren-
brouck, betoogt, dat de crisis de regee
ring stelt voor tal van problemen, welke
wat den akkerbouw betreft van
algemeenen aard zijn, daar de regeering
heeft te overwegen hoe voorkomen kan
worden, dat de crisis overslaat op andere
bedrijfstakken. Door aan de tarwe een
ruimere opneming in het brood te ver-
zekeren, zal de binnenlandsche afzet be
vorderd worden.
Een betere prijs zal den verbouwer er
van weerhouden, zich te begeven in ex
perimenten, op ander terrein, welke ge
vaarlijk zouden kunnen zijn en de rust
in den landbouw zouden kunnen versto
ren. Hiermee is niet gezegd, dat door de
zen maatregel tuinbouw en veeteelt be
veiligd zijn tegen de crisis. Deze beschou
wingen stellen dit ontwerp in een ander
licht, als andere crisismaatregelen.
De heer Blomjous wilde een heffing
van invoerrechten, maar dit zou een tij
delijke afwijking zijn van het standpunt
dat de regeering tot nu toe heeft inge
nomen.
De regeering is van meening, dat de
voorgestelde maatregel geen bescherming
beteekent.
Er is gezegd, dat de regeering den prijs
kunstmatig wil opdrijven tot f 12, maar
deze prijs is genoemd in den tijd, toen de
prijs nog f 7 a f 8 was. Thans is die prijs
f 5 genaderd en men moet dan ook niet
te zeer vasthouden aan f 12.
Er is aangevoerd, dat de kosten op de
consumenten zullen worden verhaald. Er
is echter voorbij gezien, dat het binnen
landsche product een kans krijgt om zijn
bakwaarde te bewijzen. Bij een hoog ver
malingspercentage van 20 a 25 pet. zal
een geringe afneming van den omvang
van het brood te constateeren zijn: bij 'n
vermenging van 10 a 15 pet kan alleen
de deskundige onderscheid zien. De voe
dingswaarde gaat niet achteruit. Mocht
tegen de verwachting in de broodprijs
iets stijgen, dan moet hierin in zekeren
zin een begin van terugbetaling aan den
•landbouw van genoten voordeel worden
gezien. Moet de landbouw de slagen op
vangen en de consument beschermd wor
den?
De vraag is gesteld, of de voorgestelde
maatregelen zullen leiden tot een uitbrei
ding van het tarwe-areaa 1, doch spr.
heeft in de Tweede Kamer reeds betoogd,
dat zulk 'n invloed aan het voorstel niet
kan worden toegeschreven. De regeering
dwingt den landbouw niet, zij wijst slechts
een weg aan.
Sprekende over het stelsel Boon
Oud betoogt spr., dat de Regeering
zich de zekerheid, dat inlandsche tarwe
wordt gebruikt, kan verschaffen door
middel van aanvoerorganisaties. Super-
contröle is natuurlijk noodig, doch in be
ginsel moet de controle worden uitge
oefend door hen persoonlijk, die van den
maatregel profiteeren.
Komt de wet tot stand, dan zal aan de
importeurs 'n plaats worden ingeruimd
in de commissie van advies.
Wat betreft de bezwaren van den heer
Van Embden, men kan van spr. niet ver
wachten, dat hij zich zal binden om een
jaar lang uitstel toe te passen, waarvan
hij de juistheid vooralsnog niet kan aan
vaarden. Spr. zal echter met objectiviteit
zijn oordeel vormen.
De heer Wibaut repliceert en dient
namens zijn fractie en de liberale fractie
de volgende motie in:
„De Kamer, overwegende, dat de toe
stand van de tarweteelt in Nederland op
dit oogenblik alle aanleiding geeft tot bet
tijdelijk steun verleenen van Rijkswege;
dat deze steun evenwel behoort bekos
tigd te worden door den Staat en niet de
strekking mag hebben den broodprijs te
verhoogen noch, a.m. door een meng- en
maalgebod, verstoring en benadeeling te
weeg te brengen van bedrijven van ver
schillende groepen der bevolking;
gaat over tot de orde van den dag".
De heer v. Embden (V. D.) verklaart
namens zijn fractie, tegen het ontwerp te
zullen stemmen. Aan de motie zal spr.
zijn stem schenken.
De Minister dupliceert. Wat de
motie betreft, betoogt hij, dat in een teelt
premie geen perspectief zit en geen op
voedende werking. Alleen wanneer het
er om ging, den prijs tijdelijk op te hou
den, zou een teeltpremie gerechtvaardigd
zijn. Voorts waarschuwt spr. tegen de
consekwenties voor andere bedrijven en
tegen de nivelleerenide werking van een
teeltpremie voor de kwaliteit. Hij ont
raadt ten sterkste de aanneming der
motie.
De motie wordt verworpen met 2419
stemmen.
Vóór de soc.-dem., liberalen en vrijz.-
democraten.
Het wetsontwerp wordt aangenomen
met 2320 stemmen.
Van de rechterzijde stemden alleen de
heeren Arntz (R. K.) en Pollema (G. H.)
tegen het ontwerp, van de linkerzijdo
stemde alleen de heer Smeenge (lib.) er
voor. Overigens stemden de leden van de
rechterzijde vóór, die van de linkerzijde
tegen.
Middelburg. Woensdagavond kwam de
Chr. Besturenbond in jaarvergadering bij
een. De voorz. dhr P. Meliefste sprak in
zijn openingswoord over den groei der
Chr. Vakbeweging. De seer. A. S. Boone
bracht zijn jaarverslag uit. De werkloos
heid heeft zeer groote afmetingen aange
nomen. Ook in onze stad waren eind 1930
ruim 500 werkloozen. En in het land
bouwbedrijf ziet het er evenzeer droevig
uit.
Ten aanzien van de sociale wetgeving
mag gewag gemaakt worden van de in
werkingtreding van de Ziektewet en de
Winkelsluitingswet. In het algemeen kan
gezegd dat 1930 voor de G.B.B. een jaar
was van opgewekt vereenigingsieven en
vruchtbaar werken.
Er was een goede verstandhouding, ge
tuige ook de herdenking van het 10-jarig
bestuurslidmaatschap van de vrienden
Boone en v. d. Kuip.
In 1930 werden 6 bestuurs- en 5 leden
vergaderingen gehouden met een bevre
digende opkomst.
Het geheele jaar door is de propagan
da door den C. B. B. en de afdeelingen
gevoerd, al moet aanstonds er aan toege
voegd, dat de activiteit ditmaal niet was,
zooals we dat in Middelburg gewoon zijn.
Met name de speciale November-propa
ganda was, hoewel goed voorbereid, onbe
vredigend.
Een speciaal propaganda-nummer van
de Gids werd aan de ongeorganiseerden
uitgereikt. In het begin van het jaar werd
aan hen die belijdenis deden, de brochure
uitgereikt: Uw belijdenis beleven. 100 ex.
waren daarvoor benoodigd.
Aan B. en W. van Middelburg werd
20 Maart een adres gezonden, met ver
zoek om bij het van gemeentewege doen
uitvoeren van werken, aan de arbeiders
bij beëindiging van het werk ontslag te
doen aanzeggen met minstens 1 dag tus-
schenruimte, 'daar sommigen denzelfden
avond dat voor hun het werk klaar was,
ontslagen waren.
B. en W. antwoordden daarop, dat in
den vervolge een ruimere termijn zal wor
den gesteld.
22 Maart werd aan de Dir. der Ned.
Spoorwegen gevraagd, een lokaaltrein v.v.
VlisingenGoes, waarop d.d. 4 April
werd bericht, dat ingaande 15 Mei meer
dere lokaaltreinen zouden worden inge
voegd.
25 Maart werd aan den Raad van Me-
liskerke gevraagd de gemeente te doen
toetreden tot het Werkloosheidsbesluit
1917. Hierop werd afwijzend beschikt.
Van den Raad van Arnemuiden kwam
een afwijzende beschikking in op het ver
zoek aldaar een vergaderlokaal te doen
bouwen.
5 Dec. werd aan B. en W. van Middel
burg het verzoek gedaan om den straat
makers in 1931 hetzelfde loon te garan
deeren als in 1930, waarop een beves
tigend antwoord inkwam.
Eenige malen werden in 1930 klachten
over de tewerkstelling in werkverschaf
fing te onzer kennis gebracht. Deze wer
den via onzen afgevaardigde in de Cri
siscommissie ter kennis van den betrok
ken wethouder gebracht of onderzocht.
Ook te Witteveen werd door onze af
gevaardigde een onderzoek ingesteld naar
de werkwijze, voeding en ligging voor de
betrokkenen.
Toch kwamen nog enkele klachten uit
Witteveen, welke echter, nadat de be
trokkenen, die waren teruggekomen, voor
de tweede maal naar Witteveen waren ge
reisd, zich niet meer herbaalden.
In 1930 traden de afd. Walcheren van
den Ned. Chr. Bond van Politie-ambte-
naren en de afd. Koudekerke van den
Prot. Chr. Bond van Spoor- en Tramweg
personeel tot den G. B. B. toe.
Eenige mededeelingen over de Ontwik
kelingscommissie, Bibliotheek en Rechts
kundig Bureau werden gedaan.
De bij de aangesloten afd. circuleerende
lijsten voor een Kerstgift aan de werk
loozen brachten f 206.94 op, waardoor aan
92 werkloozen een Kerstgave werd ver
strekt.
Dat ook de plaatselijke commissie van
„Draagt elkanders lasten" beteekenisvol-
len steun geeft, moge blijken uit het feit,
dat reeds sinds 1920 aan versterkende
middelen, verpleging en financieele hulp I
alleen te Middelburg een som van f 8405
is uitgegeven.
In 1930 brachten de bloempjesdagen
f478.11 op.
Het aantal aangesloten afdeelingen be
droeg op 31 Dec. 1930 16 met 861 leden.
De penningm. bracht verslag uit, waar
uit bleek dat de rekening over 1930 sloot
met een goed slot van f 1.58.
Beiden ontvingen namens den voorz.
den dank der vergadering voor hun veel-
omvattenden arbeid.
De heer J. van Oss, hoofdbestuurs
lid van den Nederlandschen slagershond
alhier, heeft zich tot de gemeentelijke
autoriteiten gewend met het voorstel,
wekelijks een kwantum spek, reuzel en
ander dierlijk vet onder de werkloozen
te doen distribueeren, zulks in plaats van
margarine. Hij motiveert dit, door er op
te wijzen, dat dierlijk vet goedkooper is
en meer voedingswaarde bezit, dan mar
garine. De medewerking der plaatselijke
slagersorganisatie wordt, tot het berei
ken van dit doel, aangeboden. (M. G.)
Koudekerke. Vervolg Raadsverslag. Nu
komt aan de orde de werkloozenzorg. B.
en W. schrijven hieromtrent aan den ge
meenteraad
„In de laatste jaren was het getal
werkloozen in onze gemeente steeds ge
ring. Een regeling, waarbij in strikten
zin was vastgelegd, wie voor werkver
schaffing in aanmerking komen, welke
loonen zouden worden uitbetaald, etc. be
stond niet en B. en W. voorzagen in
den nood door na beoordeeling van ieder
werkloosheidsgeval afzonderlijk maatrege
len al of niet te nemen.
Thans nu het aantal werkloozen groot
wordt, zijn B. en W. van oordeel, dat
het gewenscht is, dat de Raad een be
sluit neemt, waarbij de werkverschaffing
met al wat daartoe hoort, behoorlijk wordt
vastgelegd in een regeling.
Bijgaand concept stellen B. en W. ter
vaststelling voor.
Het voornaamste verschil met den gang
van zaken van voorheen is, dat nu niet
meer wordt voorgesteld een uniform loon
voor alle arbeiders die in werkverschaf
fing arbeiden, doch dat wordt rekening
gehouden met het loon dat ieder arbei
der voorheen verdiende, zij het ook dat
minimum en maximum loon beperkend
werken.
Het komt ons noodzakelijk voor, dat
een arbeider, die b.v. f 20 per week ver
diende, vóór hij werkloos was, meer loon
ontvangt in werkverschaffing dan een ar
beider, wiens levenswijs gebaseerd is op
een weekloon van f 15.
Meer nog dan bij loonregeling voor ar
beiders op de vrije arbeidsmarkt komt
ons kindertoeslag wenschelijk voor als
het geldt werkverschaffing aan werkloo
zen: het behoefte-element moet hier ster
ker meespreken.
Waar het zich laat aanzien, dat de
werkloosheid wellicht nog geruimen tijd
een voorwerp van onze zorg zal uit
maken, spreekt het vanzelf, dat de kosten
groot zullen worden. Het ligt dan ook
in het voornemen van B. en W. finan-
ciëelen steun fe vragen aan Rijk en Pro
vincie.
Om voor werkverschaffing in aanmer
king te komen moet men minstens een
jaar in de gemeente in de bevolkings
registers staan ingeschreven.
Ongeorganiseerde zoowel als georgani
seerde arbeiders melden zich in geval
van werkloosheid dagelijks, op door B.
en W. te bepalen uur, ter secretarie. Op
dagen waarop men zich niet heeft aange
meld, wordt men geacht niet werkloos
te zijn.
Aan ongeorganiseerde arbeiders wordt
werk verschaft, zoodra zij twee weken
werkloos zijn geweest; aan georganiseer
de, zoodra ze zijn uitgetrokken.
Het weekloon bedraagt voor hoofden
van gezinnen en daarmede gelijk te stel
len personen 70 pet. van het weekloon,
c.q. gemiddeld weekloon, dat is verdiend
in de laatste drie maanden voor het in
gaan der werkloosheid, met dien ver
stande, dat voor geen werklooze zal mo
gen worden berekend naar een week
loon minder dan f 15 of meer dan f 20.
Bovendien genieten hoofden van gezin
nen een toeslag van f 0.50 per kind, voor
het aantal kinderen beneden 14 jaar, na
vermindering van dat aantal met twee.
Inwonende armlastige ouders, die we
gens hoogen leeftyd of invaliditeit niet
meer in Btaat zijn te werken, worden voor
de berekening van den kindertoeslag
medegeteld, als waren zij kinderen be
neden 14 jaar.
Voor werkloozen, die tegen betaling van
kostgeld inwonen bij ouders of anderen,
bedraagt het weekloon in werkverschaf
fing 50 pot. van het weekloon of gemid
deld weekloon van de zes laatste maan
den.
Boven hetgeen genoemd is in de vorige
punten wordt uitbetaald aan georgani
seerde arbeiders het bedrag van de pre
mie van hun werkloosheidsverzekering.
Het loon in werkverschaffing wordt ook
uitbetaald over de algemeen erkende Chr,
feestdagen, zonder dat op die dagen ge
werkt wordt.
De werktijd per dag zal zijn in over
eenstemming met het algemeen plaatse
lijk gebruik.
Van de werkverschaffing worden uitr
gesloten de werkloozen:
a. die weigeren de inlichtingen te ver
strekken die noodig zijn voor de beoor
deeling van hunne rechten volgens deze
regelen; b. die opzettelijk onjuiste in
lichtingen verstrekken; c. die nalaten te
voldoen aan eene oproeping ter aanbie
ding van werk; d. die weigeren aange
boden werk te aanvaarden; e. die werk
loos zijn geworden door eigen wil of
schuld; f. die zich schuldig maken aan
dronkenschap of ander wangedrag.
Discussie. De voorzitter deelde
mede, dat zeer binnenkort, wanneer ver
schillenden uitgetrokken zullen zijn, de
werkloozen enkele tientallen sterk zul
len zijn.
Na ernstige overweging van dit vraag
stuk zijn de voorstellen van B. en W.
tot stand gekomen. Om steun te trekken
zouden B. en W. den leeftijdsgrens op 16
jaar willen stellen.
Mevr. Beneker, S. D. A. P., spreekt
haar waardeering uit voor den spoed door
B. en W. betracht. Zij wil onderscheid
in verschillende gevallen tusschen geor
ganiseerden en ongeorganiseerden en stelt
voor, om de georganiseerden 70 procent
van het loon toe te kennen en wel een
minimum van f 20 en een maximum van
f 30, en de ongeorganiseerden 70 pet.
met een minimum van f 15 en een maxi
mum van f 20. Bij onwerkbaar weer zou
zij 50 pot. van het loon willen betalen
met 48-urige werkweek.
liet is niet wenschelijk om goede vak
lieden gelijk met anderen te stellen. Zij
beveelt daarom een verschillende loon
schaal aan.
Dhr L o r i e r ziet in het voorgestelde
ontwerp veel goede dingen, doch er zijn
er ook, die wijziging behoeven. Gaarne
vernam spr. welk productief werk B. en
W. denken te laten uitvoeren, ten einde
steun van Rijk en Provincie te- krijgen.
Mede zou spr. gaarne vernemen, vanwaar
of waaruit men de gelden voor werkver
schaffing denkt te vinden.
De heer De R ij k e vindt een jongen
van 10 jaar geen jongeman om kostgeld
te betalen en 'du3 zelfstandig te zijn.
Hij is nog een kind. Spr. wil lezen, dat
alle werkloozen die in een gezin zijn
50 pot. van het loon krijgen. Dit om te
voorkomen, dat ouders die geen kostgeld
van hun kinderen ontvangen de dupe zou
den worden van de verkeerde praktijk om
kostgeld van kinderen te ontvangen. Ook
is spr. van meening, dat willen de werk
loozen lid blijven van hun vakorganisatie
(wat ook een gemeentebelang is) wij ook
de contributie tijdens werkloosheid moe
ten betalen.
De heer Moens heeft hiertegen be
zwaar. Ook hiertegen, dat de regeling
reeds in werking is gesteld voor dat de
Raad dienaangaande heeft beslist. Ook
dat men de loonschaal der voorlaatste
drie maanden neemt als grondslag voor
de berekening der uitkeering en spr. wil
allen f 2 per werkdag uit betalen. Ook
spreekt hij de vrees uit, dat het met
deze loonschaal en gezien den leeftijd
om steun te kunnen ontvangen, den boer
straks onmogelijk zal zijn, om een knecht
te krijgen. Hij stelt daarom voor, om
werkloozen die geen kostwinner zijn be
neden den leeftijd van 30 jaar niet in
aanmerking te doen komen.
De voorzitter antwoordtNiet ge-
organiseerden komen eerst 14 dagen na
dat ze werkloos zijn in aanmerking voor
steun. 'Een maand wachten is te lang.
In den landbouw worden kleine loonen
uitbetaald en dan zou een maand groote
moeilijkheden kunnen brengen in het ge
zin. Loonen van f 14 tot f 28 achten B.
en W. aan den hoogen kant. De werk
verschaffing bedoelt te helpen in nood.
En B. en W. hebben de moeilijkheid
dat zij veel landarbeiders hebben in de
gemeente met een klein loon. B. en W.
achten het niet raadzaam, om bij gelijk
werk, zulk verschil van loon in te voe
ren. B. en \V. hebben eenigszins reke
ning gehouden met georganiseerden en
ongeorganiseerden. Bij ongunstig weer
willen B.. en W. 85 pet. van het loon
betalen. Spr. is niet voor overleg met
de organisaties. Het worden eindelooze
conferenties. B. en W. zullen deze veror
dening soepel uitvoeren.
Dhr De Rijke, aldus de vooorzitter,
heeft principieels bezwaren tegen be
taling van kostgeld door kinderen aan
ouders. Dat is een wantoestand, al
komt (het 'hier veelvuldig voor. De
premie betalen is voor de gemeente
gemakkelijk, doch B. en W. 'hebben beslo
ten de premie voor de werkeloosheidsver
zekering te betalen k f0.20.
Aan dhr Moens wordt 'gezegd, dat de
regeling niet fin werking is gesteld, doch
B. en W. zouden ze in werking willen
stellen vanaf 9 Febr., mits de Raad het
goedkeurt.
Wat de betaling aan allen van f2 be
treft, daar hebben B. en W. ernstig be
zwaar tegen. De arbeider die f28 oat-