No. 84 Vry'dag 9 Januari 1931 45e Jaargang Dagblad voor de Provincie Zeeland Hendrikse Co's Bank N.V. Oces ngen. DDELBÜRG aboomen, n Melkwijk, EERSTE BLAD. Buitenland. Binnenland Belangrijkste Nieuws. COUPONS EN LOSSINGEN inschrijving It en 15 a 20000 Hooi. leisje, nstbode, Dit nummer bestaat uit 2 bladen. ALLE perl JANUARI vervallende worden verzilverd door M. 12.25—1.50 --5.20 Concert. 7.05 Con- 3k. 102.20 Gromo- Irkestconcert. iolisten, koor en sra. ederland. 5 Gibraltar. Said. Colombo. p. 6 Perim. 7 te IJmuiden. 6 v. Algiers, boot Hij te Iquique. v. Corral. 1. Stettin, e Varna. Lloyd. Marseille, n. Batavia. >z. te Soerabaja. 7 Sagres. !Z. p. 7 Kaap del BRBERICHT. md van 9 Jan.: s, veranderlijke Zuid-Westelijke bewolkt, met ia ruing, weinig of orst des nachts, 't vriespunt. 3 uur: ag 3 uur 777. ietsers; H. ZWEEMER te hofstede te Krui- Grindweg. etten in te leve- Januari 1931, ten Notaris J. J. VAN ngen, alwaar na- zijn te bekomen. inschrijving: n heer A. M. PE- LE, Voorstad, loetinge: jMEBOOMEN, a/d es naar Kloetinge t tot den Tol) en travenpolderschen len Watertoren. JHEBOOMEN (tot de hofstede „Wei- stad. allen met rood en vóór 1 Maart vorden ingewacht instaande, 12 uur, Notaris VAN DIS- raar de voorwaar den. huur. De Zeeuw" Goes lOOP: De Zeeuw" Goes werken, v. g. g. v. NS—MEINEMA. agd: )uder. Loon f 6. iOER, Oostzeedijk 23 Directeur-Hoofdredacteur: R. ZÜIDEMA. Bureau: Lange <forststraat 70, Goes. Tel.: Redactie en Administratie No. 11. Postrekening No. 44455. Bijkantoor te Middelburg. Pirma P. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. No. 259. VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.— Losse nummers f 0.05 Prijs der Advertestlën: 14 regels fl.20, elke regel meer 30 et Bi] abonnement belangrijke korting. Theorie en practijk. Toen het Labour-Kabinet in Engeland aan het bewind kwam, waren de ver wachtingen in Soc. Dem. kringen hoog gespannen. Len nieuwe tijd zou aanbreken. Nu zou men dan eens in de practijk zien, wat het socialisme voor de mensch- heid beteekende. Tot nu toe echter zijn de hooggestemde verwachtingen niet vervuld. Van de ontwapening, waarover men hier niet uitgepraat raakt, hoort men in Engeland niets. Hier wordt als eisch van het socialisme gevraagd, dat de band met Indië zoo spoe dig mogelijk moet worden verbroken, maar in Engeland deinst men er niet voor te rug met geweld van wapenen zoo noodig, het Engelsche gezag in Britsch-Indië te handhaven. Maar op sociaal gebied dan? Heeft de Engelsche regeering niet een eigen methode om de gevolgen van de economische crisis weg te nemen of te verzachten? Ziehier wat „Het Volk" daaromtrent weet mee te deelen: „De menschelijke kant van de crisis in Groot-Brittannië is, dat allengs voor groote groepen van de arbeidersklasse de fabriekspoorten voor goed gesloten blij ven. Dat zij worden gedwongen tot ledig heid. De volkskracht ondervindt daarvan onberekenbare schade, moreele en econo mische schade. De commissie, door Mac Donald benoemd, heeft tot opdracht, het vraagstuk van deze twee kanten te on- tezoeken. Vertegenwoordigers van de vak beweging zijn er buiten gehouden; en het Britsche Vakverbond maakt zich onge rust, niet zonder reden, dat de commissie zal trachten de schatkist te sparen, door onderscheid te maken tusschen werkloo- zen en werkeloozen, tusschen ongeneeslijke patiënten, en patiënten voor wie nog hoop op herstel is. Dit gaat den verkeerden kant uit; het is onaannemelijk voor de vakbeweging. En het schept een tegen stelling tusschen het ministerie en de organisaties waarop zij steunt, die voor de arbeidersregeering noodlottig kan wor den". Toegestemd moet worden, dat 'tin En geland anders gaat dan hier onder „ka pitalistisch" regime. Hier wordt op alle manieren overleg gepleegd met de vakorganisaties. Maar in Engeland, waar een socialis tisch Kabinet aan. het bewind is, worden de vertegenwoordigers der Vakbeweging er buiten gehouden. Theorie en practijk I Bolsjewisme en Fascisme. Als er gesproken wordt van de gewel dige gevaren, die de Westersche bescha ving bedreigen, dan hebben we neiging daarbij in de eerste plaats te denken aan het Bolsjewisme, zooals dat in Rusland zijne triomfen viert. En dat ligt ook wel eenigszins voor de hand. Wij zien daar het gevaar in den meest stuitenden vorm. Toch zouden we verkeerd doen, door alleen op 't Bolsjewisme en niet ook op't in den grond even gevaarlijke Fascisme te letten. Terecht zagen we de opmerking ge maakt: „Hoe tegengesteld Bolsjewisme en Fas cisme ook aan elkaar zijn mogen, hierin stemmen ze overeen, dat ze tenslotte geen andere wet kennen dan die van den Staat. Voert het Bolsjewisme daarbij den strijd tegen alle ordinantiën Gods, om een anti- Christelijke bedeeling in te luiden het Fascisme ontleent zijn inspiratie aan den ouden Romeinschen geest van nationalis me en imperialisme, maar beiden zijn 'n wereldverschijnsel en deinzen voor geen enkel machtsmiddel terug om hun doel naderbij te komen". Er is tusschen Bolsjewisme en Fas cisme een groot verschil. Maar in den wortel zijn ze één. Het zijn beide revolutionaire bewegin gen, die met God en den Christus niet rekenen, die den mensch stellen boven God, die door eigen kracht een nieuwe wereld willen grondvesten. En deze stroomingen zijn déérom zoo gevaarlijk, omdat «e, wat hun diepere beginselen betreft, overeenkomen met den geest van den modernen tijd, die met de Wet Gods niet meer wenscht te rekenen. Daarom moet onze strijd gaan zoowel tegen het Bolsjewisme als het Fascisme, maar allereerst tegen het beginsel waar door beide richtingen worden beheerscht, het beginsel van ongeloof en revolutie. Hei verkeersvraagstuk in Engeland. In het gisteren verschenen rapport van de commissie nopens de verkeersvraag- stukken in Engeland wordt gezegd, dat de spoorwegen bestaansrecht zullen be houden, maar om de concurrentie met de auto's en de autobussen te kunnen vol houden en de verliezen der laatste jaren in te halen, zullen ingrijpende verbete ringen noodig zijn. Als zoodanig noemt de commissie electrificatie van alle lijnen in groote verkeerscentra, niet alleen Lon den, maar ook rondom alle grootq ste den; verder vermindering der passa giers- en op sommige lijnen ook de vrachtprijzen, vlugge verbindingen en behoorlijke zitgelegenheden voor de pas sagiers door verruiming der plaatsen. De commissie merkt op, dat sinds kort voor den oorlog geen ingrijpende verbeteringen in het spoorwegstelsel zijn aangebracht, behalve een paar hoofd verbindingen, en dat materiaal, bedie ning, stations, enz. zeer verouderd zijn De commissie raadt aanleg van tram wegen ook zelfs in kleinere plaatsen ten sterkste af en is van meening, dat de tram overal moet verdwijnen en door do veel snellere en zich ook veel beter aan snelverkeer aanpassende autobussen moet worden vervangen. Ernstige suikerrietbranden op> Cuba. In weerwil van de krachtige voor zorgsmaatregelen, door de regeering ge troffen met betrekking tot het complot tot het in brand steken van de Cubaan sche suikerrietplantages, braken toch ernstige branden uit op de suikerplan tages van Finas del Rio en in bepaal de gedeelten van de provincie Matanzas. In totaal werden 207.000 arrobas suiker riet vernield (een arroba is pl.m. 11.5 kg.i De staking in Zuid-Wales. Vandaag vindt te Cardiff een bijeen komst plaats van vertegenwoordigers van mijnwerkers en mijneigenaars, waar zoo goed als zeker het conflict in de ko- lenindustrie in Zuid-Wales zal worden bijgelegd. Dit verwachtte men reeds door den hoopvollen toon van de gemeenschappe lijke verklaring, uitgegeven na de giste ren gehouden conferentie met den voor zitter van de Board of Trade. Deze verwachting werd bevestigd door een latere verklaring van den voorzitter der mijnwerkersfederatie, Richards, die zeide, dat de basis, die voor de bespre kingen gelegd was, alle hoop geeft, dat een overeenkomst zou worden bereikt. Vloedgolf op N.-Guinea. Een geweldige vloedgolf overstroom de de Noordkust van Nieuw-Guinea. De golven bereikten een hoogte van drie en twintig voet. De missiegebouwen te Sapora en de handelskolonie van Madang werden ver woest. Zes personen werden gedood en drie gewond. Eén persoon wordt ver mist. De staking in de Duitsche mijn-industrie Naar van werkgeverszijde wordt mede gedeeld, staakte gisteren een gedeelte dei arbeiders nog slechts op drie mijnen, n.l. op de mijn Lohberg te Dinslaken 55 pet., op de mijn De Wendel te Hamm 18 pet en op de mijn Westphalen te Ahlen 13 pet. In totaal waren van de 2246 mijnwer kers gisteren 663 man niet opgekomen. De communistische wilde staking iu Opper-Silezië begint meer en meer te verloopen. Er staken nog 7430 mijnwer kers, of 16.2 pet. van het totaal. Gisternacht werden op verschillende punten der stad Essen en op vele gebou wen van mijnbedrijven manifesten der stakers aangeplakt, waarin de politie tot ongehoorzaamheid aan de wet wordt aangespoord. Er wordt een onderzoek ingesteld. Een leeuwenplaag. Uit Tabora (Afrika) wordt gemeld: Dezer dagen is een leeuw de hoofdstad Tabora binnengedrongen, (waar de Apostolische Vicaris van Tabora, mgr Michaud, woont) en deze leeuw heeft T een van de Engelsche soldaten aangeval len en verscheurd. Bij een klopjacht, die men onmiddellijk daarop gehouden heeft, werd het ko ninklijke dier neergeschoten: het was een verbazend groote leeuw. In het naburige Nyassaland heerschl een ware leeuwenplaag. In den laatsten tijd werden 34 inboorlingen het slacht offer van deze verscheurende dieren; één dezer negers werd zelfs overvallen en ge dood onder de waranda van het huis van een Europeaan. De Italiaansche Oceaanvlucht. Mussolini heeft uit Port Natal een rapport ontvangen van Balbo over den tocht van het Italiaansche vliegtuigeska der over den Oceaan. Sprekend over de toebereidselen voor het vertrek verklaart hij, dat de vliegers alles achtergelaten hebben, wat niet strikt noodzakelijk was, t.w. de navigatie-instrumenten en een enkel anker om zooveel mogelijk mimic te hebben voor de benzine. Elk vliegtuig voerde 4600 K.G. mee, hetgeen 1/3 meer is dan ooit bij vroegere vluchten in equa toriaal gebied is vervoerd. De escadrille startte in volkomen orde. Een man van Balbo's escadrille. Valle, wiens machine te zwaar geladen was, moest naar de kust terugkeeren om benzine uit te storten. Daardoor had hij 1 y* uur vertraging, maar hij haalde de anderen in hij de Braziliaansche kust. In volkomen duisternis moest waarlijk wetenschappelijk gevlogen worden, al leen met behulp van de instrumenten. Na het eiland Oranje op 90 K.M. van Bolama werd de Oceaan dreigend. Bij het aanbreken van den dag ging Balbo over tot een appèl, waarop door 10 vlieg tuigen geantwoord werd. Door de radio vernam hij, dat er twee te Bolama waren achtergebleven. Vervolgens brengt Balbo verslag uit over het ongeluk, dat aan deze twee machines is overkomen en waarbij 5 der manschappen het leven hebben verloren. Tijdens de laatste 3 uren van den tocht werd de wind heviger uit het Z.O. en belemmerde de vlucht, maar deson danks bereikten de vliegtuigen na 15 uur het eiland Noronha en na 18 uur de Bra ziliaansche kust, waar men om 19.30 u. daalde te midden van het gejuich der menigte. „Vader" en „moeder" zijn in Rusland verboden. In het sovjet-Russische Orgaan „Oga- noka" publiceert de volkscommissaris Lunatscharski een artikel over de com munistische stad der toekomst. In deze toekomststad mogen alleen mijnwerkers wonen en wel in barakken; ieder vol wassene kan over een kamer beschikken, die alleen met een tafel, twee stoelen, een rustbed en een waschtafel mag gemeubi leerd worden. De arbeiderskinderen worden tot ban hun 16de jaar in een staats-asyl opge voed. In wettelijk bepaalde tijdsruimten zal den ouders een bezoek aan hun kinderen worden toegestaan. Het kind mag de na men vader en moeder niet meer bezigen Deze woorden zullen vervangen worden door 't epiteton volwassenen. Voor het bezoek aan hun kinderen worden den ouders passen verstrekt, waarop een aangegeven uur en dag waarop de vol wassene nohet kinder-asyl mag hezoeken. Het gezin, schrijft Lunatscharski, is een bourgeois begrip het communisme zal het vervangen door het staats-asyl der toekomst. Korte Berichten. Door de Belgische regeering wordt in verband met de jongste daling van het indexcijfer de mogelijkheid van eem- ge verlaging der ambtenaarssalarissen overwogen. Vermoedelijk zal dit een punt van bespreking uitmaken in één der volgende wekelijksche bijeenkomsten van de regeering. Aan het Engelsche leger des heils is door een Engelsch fabrikant een ver mogen van ruim 200.000 vermaakt. Dit bedrag moet voor sociale en emigratie doeleinden worden besteed. Goederentarieven spoorwegen. Naar wij vernemen zal de minister vein Waterstaat gevolg geven aan zijn in de Tweede Kamer op 17 Dec. j.l. gedane toezegging, binnen enkele dagen een commissie te benoemen nopens de goe derentarieven der Nederlandsche Spoor wegen. De commissie zal staan onder voorzitterschap van mr F. de Vrie3, hoogleeraar in de economie aan de Ned. Handelshoogeschool te Rotterdam. Naast land- en tuinbouw zullen ook handel en nijverheid erin vertegenwoordigd zijn. Dr Eckener naar Ned.Indië? Dr Eckener heeft gisteren aan den cor respondent van de Berliner Zeitung am Mitdag te Friedrichshafen medegedeeld, dat hij weldra naar de Vereenigde Sta ten en vervolgens naar de Nederland sche koloniën zal reizen. In bepaalde kringen bestaat n.l. groote belangstel ling voor de oprichting van een vennoot schap voor luchtverkeer, die een dienst tusschen Amsterdam en Java zou orga- niseeren. Van andere zijde verneemt de B.Z. nog, dat de betreffende Nederland sche kringen bereid zouden zijn een ka pitaal van 40 millioen mark ter beschik king van een dergelijke vennootschap te stellen. De postvluchten naar en van Indië. Het achtste postvliegtuig, de P.H.- A.F.O. is Donderdagochtend 5 uur 48 uit Medan vertrokken en om 12 uur 7 te Pa- lembang geland. Vandaar vertrok hot toestel om 13 uur en om 15.58 is het te Batavia aangekomen. Om 16.23 werd doorgevlogen naar Bandoeng, waar hef toestel om 17.3 is geland. Het negende postvliegtuig, dat Donder dagochtend 7 uur van Schiphol is ver trokken, is 's middags om 13.5 te Wtanen geland. Het negende postvliegtuig is om 15 u. 50 te Boedapest geland. Alles was wel: vandaag verder. J. Schouten. Naar de „Rotterd." verneemt heeft de heer J. Schouten aan het bestuur der Centrale Anti-Revolutionaire Kiesver- eeniging te Rotterdam medegedeeld, dat hij zich wegens drukke werkzaamheden niet meer beschikbaar zal stellen voor een candidatuur bij de a.s. Raadsverkie zing. J. Das Dzn. f Op 65-jarigen leeftijd overleed te Utrecht de heer J. Das Dzn., ridder in de Orde van Oranje-Nassau, bekend als voorzitter van den Molenaarsbond, oud- penningmeester van den Ned. Midden standsbond, oud- (A.R.) raadslid der ge meente Utrecht. Do Kon. Luchtvaartmaatschappij. De cijfers der K.L.M. over 1930 geven reden tot tevredenheid. In het bijzonder ontwikkelde het vrachtvervoer zich gun stig, het bereikte een nieuw recordgetal van 950,000 kg. In alle takken van den handel is een groeiende belangstelling voor het lucht verkeer te ontwaren, en de verscheiden heid der artikelen, welke door de lucht vervoerd worden, breidt zich met den dag uit. Ook de dienstregelmaat kon op nieuw op een hooger peil worden ge bracht. Van zeer groote beteekenis was de opening van den geregelden dienst op Indië. Hiermee is een der grootste idea len der K.L.M. verwezenlijkt, en de ver kregen resultaten van de exploitatie van deze langste luchtlijn ter wereld geven alle reden tot tevredenheid. Door gunstige overeenkomsten met dö buitenlandsche maatschappijen en goede internationale verstandhouding, wacht ons in 1931 een veel omvattend lucht- programma. Aan de vloot der K.L.M. zullen opnieuw moderne vliegtuigen worden toegevoegd, zoodat verwacht kan worden, dat in 1931 de K.L.M. wederom een voorname rol in het internationale luchtverkeer zal spe len. Ten slotte vermelden wij eenige cijfers, aantal vervoerde reizigers 17,300; vracht 950,000 kg.; briefpost 67,850 kg.; pak- ketpost 29,350 kg.; dienstregelmatigheid 97.1 pet.; aantal gevlogen K.M. van de vliegtuigen der K.L.M. 1.451,200; deelne mers aan rondvluchten 11,870. Binnenland Nieuwjaarsrede burgemeester van Vlis- singen. Ontwikkeling Kon. Ned. Luchtvaart Mij Buitenland. De stakingen in Zuid-Wales en in de Duitsche mijnindustrie. De Italiaansche Oceaanvlucht. Een gedenkboek voor de Koningin. De Koningin heeft gistermiddag een deputatie ontvangen van de vereeniging Locale Belangen in Ned.-Indië, bestaande uit de heeren mr A. B. Cohen Stuart en W. J. A. G. Bins, teneinde deze in de gelegenheid te stellen, Hare Majesteit een gebonden pracht-exemplaar aan te bieden van het door genoemde vereeniging ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan der decentralisatie in Ned. Indië uitgegeven gedenkboek. Dit gedenkboek bevat naast tal. van por tretten, vele artikelen, onder meer van den heer A. W. F. Idenburg, onder wiens bewind de decentralisatiewetgeving is tot stand gekomen, en van mr A. B. Cohen Stuart, oud-adviseur voor de decentra lisatie. H. M. toonde veel belangstelling voor het. gedenkboek en liet zich nader voor lichten over de werkzaamheden der ver eeniging Locale Belangen. Het werktijdenbesluit voor kantoren. Naar „het Volk" verneemt, heeft de voorzitter van den Hoogen Raad van Ar beid, dr Nolens, benoemd tot voorzitter en leden van de commissie, welke aan den Raad prae-advies zal uitbrengen omtrent het voorontwerp van een werktijdenbe sluit voor kantoren; lid en voorzitter: C. J. Fh. Zaalberg leden: Jac. Bakker (N.V.C.); S. de la Bella Jr. (N.V.V.); L. J. A. van Doorn (R K. Middenstandsbond); A. A. van Ha- mersveld (R.K. werkgeversvereeniging): Mr R. Kooien (Amsterdamsche Ban- kiersvereen.); prof. dr H. W. Methorst; J. Nauta (C.N.V.); ir. A. Plat (Scheep- vaartvereen.)H. Roelvink (Bond voor den geld- en effectenhandel); mr B. Slo- temaker Verbond van Ned. Werkgevers) en G. J. A. Smit Jr. (N.V.V.). De eerste bespreking in deze commissie van genoemd voorontwerp zal worden ge houden op Vrijdag 16 Januari. Daarna zullen vermoedelijk nog enkele vergade ringen moeten plaats hebben. HET LEGER ALS VREDESWAPEN. In een hoofdartikel ter gelegenheid van het eeuwfeest der infanterie-batal- jons schrijft de „Locomotief": Men stoort de feeststemming niet, in tegendeel men geeft zich eerst werkelijk rekenschap van de groote beteekenis van ons leger, wanneer men wijst op den ern- stigen toestand, waarin de wereld rond om ons thans verkeert. Men vindt dan: lste: een zoo ernstige economische en vooral sociale crisis in Europa en Amerika als wel nimmer voorkwam, met vele kwade kansen voor slechte wendin gen en verdere verstoring; 2de: een mede hierdoor verwikkeld kluwen van internationale belangencon flicten, met sterke bewapening en oor logstoerusting als gevolg, waartegen overleg tot dusver niet baatte; 3de: een gestadige bedreiging door het bolsjewisme, dat tot aanwending van de desperaatste middelen bereid schijnt. Dat alles voltrekt zich rondom ons. Deze geweldige krachten werken in het Westen en in het Oosten; en temidden daarvan ligt ons wijdverspreide eilan denrijk met zijne 60,000,000 menschen, die in vergelijking met vrijwel ieder land ter wereld, in omstandigheden leven waarvan zij en wij allen de voor- deelen alleen daarom niet herkennen om dat het middel tot vergelijking ontbreekt. Hef ie merkwaardig hoe «elden men

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1931 | | pagina 1