Gemengd Nieuws. jy*0 '/u n.y£J*. %H.W=i7r taiiais. vfijori-. wrst-^Zf iK "ZBenetceWo i/oo/i T.blCjf&c/f. esv /W ,,jUW y* - w AS'A .%oa KeiS*m 4/i zoovcalsts maal te pleiten voor afschaf fing van den Zomertijd. Het heeft ge waagd, ja, want er behoort toch zeker moed toe, om jaar voor jaar daar te staan roeoen als e:n eenling, waar men liever den spot mee drijft dan hem steunt. Ja, soms stond hij haast alleen. Nu gelukkig reeds met zijn zessen er voor en 52 te gen, dus ongeveer 1 tegen 9. Van die zes stemmen waren er 2 bij van A.R, en 3 St. Ger. Waarom stemmen de A.R. leden niet allen voor deze zoo gewichtige zaak? Waarom hebben ze lie ver (enkele weken, weinige maanden maar) den leugentijd? Want, immers moeten ze spoedig weer terug naar het natuurlijke. Ja, als men op het platteland woont, dan bemerkt men, dat half Augustus de oude tijd weer in „dienst" is, op die be drijven, die half Mei of eerder met de nieuwe tijd zijn begonnen. De natuur gaat toch boven de leerl Maar ja, het de plattelanders maar, die daarover ,,£m- men". De stedelingen „genieten". De minister meende dat men met 't af schaffen van den nieuwen tijd, de span ning met de steden noodeloos zou ver scherpen. Ja, ziet u wel: met de steden wordt wèl, met de plattelanders géén re kening gehouden. Het is de weg naar de volkomen re volutie. Want, geachte redactie, ook in uw blad, evenals in vele andere, is er al reeds groot bezwaar ingebracht tegen een plan, dat leeft bij de vergadering van den Volken bond. Dit plan, n.l. dat de Christelijke feestdagen niet meer afhankelijk zouden zijn, naar de wisseling der jaren, maar op een vasten datum elk jaar zouden ge vierd worden. En dan kregen we ook last met de Zondagen, maar dan moest er ook een dag in het jaar komen, die ver zwegen moest worden, geen naam en geen datum zou hebben. Eén dag per jaar dus, dat niemand mocht sterven of geboren worden, want dat was een blinde dag. Dat zou dan juist zijn een terugkeeren naar het heidendom. Zoo ongeveer was het ook bij de oude Egyptenaren. Tegen dit voornemen van den Volkenbond rijn, volgens ik gelezen heb, alle Christelijke partijen, de Joden en Mohammeda nen. Maar begrijpt men nu niet, wil men niet begrijpen, dat de zoogen. Zomer tijd daar de inleiding, het voorspel van is? Dat zijn de eerste kleine stappen op dien weg. De groote volgen wel mettertijd. We leven in een tijd, die in de H. Schrift wordt voorspeld, dat men de tij den en de wet zal veranderen. En als men de wet der natuur, die door God onver- anderlijk is vastgesteld (volgens belofte j aan Noach) tracht te veranderen, wat komt er dan van alle andere wetten (der zeden b.v.) terecht? Is het nog niet duidelijk genoeg, dat de „vrije tijd", die de stedelingen op die wijze meer krijgen, besteed wordt voor het grootste deel in iTenot en pret. die niet bevorderlijk zijn voor het welzijn van hen die het „genieten", maar tot hun en veler verderf? Hoe jammer, dacht ik, dat de Chr, par tijen hierin ook al zoo verdeeld, ja blind zijn, voor het gevaar dat m.i. schuilt (in beginsel althans) dat het genoemde Vol kenbondsidee zal zegevieren, en wij naar heidensch model zullen gedwongen wor den fe leven. Want is die stap gedaan, dan volgen, ja, moeten volgen andere stap pen op het heillooze pad. Eerst gespeeld, ja gesold met de door God bepaalde na tuurwetten, dan idem met z?jn inzettingen en wetten op zedelijk, maat, chappelijk en Godsdienstig gebied. Zie nair hot Frank rijk van 1789. Geen 7 dagen in de week, maar 10 dagen. Negen dagen werken, éun dag rusten. En wat was de uitkomst? Vernietiging der volkskracht en -lust en -leven. En het hedendaagsche Rusland, met zijn arbeids- en rustverdeeling dan? Geen kerken, geen priesters, geen Godsdienst, geen huwelijksrecht, geen ouder-, geen kinderrecht, geen burgerlhk recht, sla vernij, erger dan de Egyptische voor Is raël, dood door de beulshand of door ver banning. Wie sluit daarvoor de oogen? Komt dat alles nu door den Zomertijd, hoor ik u vragen? Lezers, kleine oorzaken hebben groote gevolgen. De kiem voor dat alles ligt er m.i. in. U dankend voor uw welwillendheid om plaats in uw blad ti verleenen, AUG. SLABBEKOORN. Biezelinge, Dec. 1930. Er is een spreekwoord dat zegt: Alle overdrijving s-haadt, Zoo is het ook hier. Dat er bezwaren zijn tegen den Zomer tijd is bekend, maar de ernst daarvan zal het best worden gevoeld, als ze zon der overdrijving worden voorgedragen. Wat nu de zaak zelf betreft, willen we er aan herinneren, dat in 1923 een wets ontwerp om den Zomertijd af te schaffen met 49 tegen 35 stemmen door de Twee de Kamer werd aangenomen. Uit de lijst van voorstemmers blijkt wel, dat verre weg het grootste deel der A.R. fractie mee wilde werken om naar de natuurlijke orde van zaken terug te keeren. Het ont werp werd daarop door de Eerste Kamer verworpen. Later werd een ontwerp van den heer Braat om tot afschaffing van den Zomer tijd te geraken met on één na alg. st. door de Tweede Kamer afgewezen. Niet natuurlijk omdat alle andere leden voor standers van den Zomertijd waren, maar omdat men niet elk oogenblik op een ge nomen beslissing kan terugkomen, ter wijl men weet, dat de Regeering niet voornemens is hare onmisbare medewer king te verleenen. Daarbij kwamen bij de beslissing van de vorige week nog andere factoren. Het was een der plattelands-afgevaardigden, een vurig tegenstander van den Zomer tijd, de heer Bakker, die kwam verkla ren, dat hij het oogenblik om met derge lijke voorstellen te komen, niet gelukkig achtte, omdat aanneming ten onrechte zou worden beschouwd als een soort cri sismaatregel en ome at er thans meer ur gente zaken voor d> n landbouw de aan dacht vragen. De wijze kent tij en wijze. De billijkheid ge" ied tenslotte hierbij op te merken, dai juit' is de voor stelling als zou de Zomertijd zijn inge voerd „m de stedelingen te doen „ge nieten" mn* opoGoi'ing van de platte- landsbelanp u. Verschillende overwegin gen waaronder van internationalen aard spelen hier een rol, evenals vroeger bij den z.g. „spoortijd". REDACTIE. Fantasie? Maandagochtend half elf is op den Stammersdijk te Weesper- kaïspel aangehouden een 13-jarig meisje dat zeide uit Amsterdam ontvoerd te zijn. Toen zij van haar woning in het Lin- naeushof te Watergraafsmeer naar de R,- Kath. Meisjesschool in de Indische buurt zou gaan, werd zij, aldus vertelde het meisje door een man geblinddoekt en ook werd haar een doek voor den mond ge houden. Te voet kwam zij te Weesper- karspel, waar de man haar gelastte, recht uit te gaan en niet om te zien; anders zou hij haar doodschieten. Nabij een woonark had zij den doek weggerukt en te water geworpen; waarna zij bij den veehouder S. om hulp had gevraagd De moeder van het meisje veronder stelt, dat zij achter op een auto is ge klommen, een van haar liefhebberijen, en nu dit verhaal heeft verzonnen. Een jonger zusje van haar is kort geleden in derdaad aangerand. De goede toon in den raad. Uit de Raadsvergadering van Den Bosch: De heer Kuijpers S.-D., die een voorstel om een speeltuin in te richten heeft ge daan: „Ik wil nu stemming en niet lan ger bedonderd worden. Dat duldt ik niet. Wethouder Krijgsman: U hebt niets te dulden. De heer Kuijpers: Ik weet wel, waar het heen moet, maar ik zal er politiek van maken. Weth. Krijgsman: Stel je niet zoo aan vlegel, praatjesmaker die je bent. De heer Kuijpers: Als je nog een keer vlege' durft te zaggen, krijg je een inkt pot naar je kop. Weth. Krijgsman: Gooi maar op. Ik ben er niet bang voor. De heer Kuijpers: Er wordt hier wel eens gesproken over fatsoen, maar be hoort dat schelden soms ook tot het burgerlijk fatsoen? De voorzitter hamert en brengt het voorstel Kuijpers in stemming. Het wordt verworpen. Verdronken. Zondagavond,toen het zwaar mistte, begaf een brandstoffen- koopman uit Muiden zich per fiets naar Amsterdam. Vermoedelijk is de man in het Merwedekanaal te water geraakt en verdronken. Zijn rijwiel en zijn hoed zijn tegen de glooiing van den kanaaldijk ge vonden. Maandag en Dinsdag heeft de politie naar het lijk gedregd, doch het is tot nu toe niet gevonden, hetgeen in dit kanaal met zijn drukke scheepvaart niet behoeft te verwonderen. Opslagplaats voor eieren afgebrand. Maandagnacht is de groote opslagplaats van eieren van den heer D. Brouwer aan de Rietwerf te Linscho- ten tot den grond toe afgebrand. De oorzaak is vermoedelijk kortsluiting. Ongoveer 130.000 eieren zijn verbrand, benevens eenige honderden kisten, stroo en houtwol. De brandweer was zeer spoe dig ter plaatse, doch er viel niets meer te redden. Alles is laag verzekerd. De schade beloopt duizenden guldens. Moordaanslag en beroo- v i n g. Te Grajewo aan de DuitschPool- sche grens is de burgerschooldirccteur Skarczewski met zijn vrouw en de vrouw van den burgemeester op een rit door vier gemaskerde mannen aangevallen en geheel uitgeplunderd, nadat de bandie ten te voren beide vrouwen door revol verschoten hadden gedood en hem zelf zwaar gewond hadden. De roovers maak ten 3000 zlotv buit, en vluchtten over de grens. Een werd bij de achtervolging door de Poolsche grenswacht aange schoten. Bi) model A geven we een beschrijving en uiteen- legging, hoe iedereen die rok op eigen maat kan maken, want een rok met heupstuk moet mooi glad Bitten, anders kan men beter een ruim rokje maken. Model A heeft een glad heupstük, aan den lin kerkant gesloten met knoop en knoopsgaten, daar aan gezet een clrkelrok, d.w.z. bl) stof van 1.40 M. a 1.50 M. breed knipt men die rok geheel zonder naden. Ook deze kan leder volgens eigen maat maken. Wil men er een recht rokje aan maken met wat plooien, kan men natuurlijk ook doen; we zullen daar een volgende keer ook eens een uitlegging van geven. In ds rok maakt men een smal taillebandje van B clt, hetwelk men ook opzij laat sluiten, de band mag vooral niet te breed zijn, daar de rokken nog laag in de taille zitten. No. 1 laat zien, hoe we beginnen. We meten de fcaihewljdte en de heupwijdte (de heupwijdte op de lengte van het heupstuk, dus in dit geval op 25 c.M. onder de taille). De taillewijdte is nu 78 cJl, daar jre heupstuk maken nemen we dus T.W. 19%. We maken nu van papier voorbeeld No. l, we tiefoben dan gekregen de lengte van het heupstuk ien V± T.W., dus moeten we nu de H.W. krijgen. Om nu op een eenvoudige manier een passend beuipstuk te maken, nemen we voorbeeld n. We rekenen eerst uit hoeveel 14 T.W en U. H.W. Verschilt, in dit geval is liet dus 8 cM., de helft 4, dus wanneer we 2 maal 4 c_M. tasschen voegen, krijgen we den goeden vorm. We knippen nu voorbeeld I in tot bijna boven aan, leggen dan den onderkant 4 cM. uit elkaar, en den verkrijgt voorbeeld n. De zijnaden moeten altijd Iets naar achteren Vallen, daarom wordt aan den voorkant 2 cJM. bij- geteekend, ook voor z.g. vloeiend zitten. De zijnaden worden dan aan den bovenkant 1 cM. bij geschuind. De taille wordt goed glad gemeten, de heup- Srtjdte gewoon glad. Het rokje, dat aan het heupstuk gezet wordt, is (een clrkelrok. Om nu precies de wijdte van een cirkelrokje te weten, gaan we ook weer op de vol gende manier te werk. H.W. 1 28% cJl. (We nemen ln dit geval 1 omdat er geen zijnaden in komen en men op de helft 2 cM. meer moet hebben, dus op 1/3 9% 2/3 19 1 18 cM. We meten nu uit den hoek 18 c.M. en trekken dan de kwart cirkel. De lengte van dit rokje is 65 c.M., dus meten we vanaf die kwartcirkel overal 65 c.M. Nu kan men in het midden ineens 3 cM. korter knippen, daar dat het schuine gedeelte is, en vanzelf weer op de goede lengte uitzakt. Patr. t 6.50. Opgeven T.W., H.W. en lengte. b, f.' 5 Vhrscwu. WÊJLF7C - >>1 y y

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1930 | | pagina 8