Gemengd Nieuws.
jy*0 '/u n.y£J*.
%H.W=i7r
taiiais. vfijori-.
wrst-^Zf iK
"ZBenetceWo i/oo/i
T.blCjf&c/f. esv
/W
,,jUW
y*
-
w
AS'A
.%oa KeiS*m
4/i
zoovcalsts maal te pleiten voor afschaf
fing van den Zomertijd. Het heeft ge
waagd, ja, want er behoort toch zeker
moed toe, om jaar voor jaar daar te staan
roeoen als e:n eenling, waar men liever
den spot mee drijft dan hem steunt. Ja,
soms stond hij haast alleen. Nu gelukkig
reeds met zijn zessen er voor en 52 te
gen, dus ongeveer 1 tegen 9.
Van die zes stemmen waren er 2 bij
van A.R, en 3 St. Ger. Waarom stemmen
de A.R. leden niet allen voor deze zoo
gewichtige zaak? Waarom hebben ze lie
ver (enkele weken, weinige maanden
maar) den leugentijd? Want, immers
moeten ze spoedig weer terug naar het
natuurlijke.
Ja, als men op het platteland woont,
dan bemerkt men, dat half Augustus de
oude tijd weer in „dienst" is, op die be
drijven, die half Mei of eerder met de
nieuwe tijd zijn begonnen. De natuur
gaat toch boven de leerl Maar ja, het
de plattelanders maar, die daarover ,,£m-
men". De stedelingen „genieten".
De minister meende dat men met 't af
schaffen van den nieuwen tijd, de span
ning met de steden noodeloos zou ver
scherpen. Ja, ziet u wel: met de steden
wordt wèl, met de plattelanders géén re
kening gehouden.
Het is de weg naar de volkomen re
volutie.
Want, geachte redactie, ook in uw blad,
evenals in vele andere, is er al reeds groot
bezwaar ingebracht tegen een plan, dat
leeft bij de vergadering van den Volken
bond. Dit plan, n.l. dat de Christelijke
feestdagen niet meer afhankelijk zouden
zijn, naar de wisseling der jaren, maar
op een vasten datum elk jaar zouden ge
vierd worden. En dan kregen we ook
last met de Zondagen, maar dan moest er
ook een dag in het jaar komen, die ver
zwegen moest worden, geen naam en geen
datum zou hebben. Eén dag per jaar dus,
dat niemand mocht sterven of geboren
worden, want dat was een blinde dag.
Dat zou dan juist zijn een terugkeeren
naar het heidendom. Zoo ongeveer was
het ook bij de oude Egyptenaren. Tegen
dit voornemen van den Volkenbond rijn,
volgens ik gelezen heb, alle Christelijke
partijen, de Joden en Mohammeda
nen.
Maar begrijpt men nu niet, wil men
niet begrijpen, dat de zoogen. Zomer
tijd daar de inleiding, het voorspel van
is? Dat zijn de eerste kleine stappen op
dien weg. De groote volgen wel mettertijd.
We leven in een tijd, die in de H.
Schrift wordt voorspeld, dat men de tij
den en de wet zal veranderen. En als men
de wet der natuur, die door God onver-
anderlijk is vastgesteld (volgens belofte
j aan Noach) tracht te veranderen, wat
komt er dan van alle andere wetten (der
zeden b.v.) terecht?
Is het nog niet duidelijk genoeg, dat
de „vrije tijd", die de stedelingen op die
wijze meer krijgen, besteed wordt voor
het grootste deel in iTenot en pret. die
niet bevorderlijk zijn voor het welzijn van
hen die het „genieten", maar tot hun en
veler verderf?
Hoe jammer, dacht ik, dat de Chr, par
tijen hierin ook al zoo verdeeld, ja blind
zijn, voor het gevaar dat m.i. schuilt (in
beginsel althans) dat het genoemde Vol
kenbondsidee zal zegevieren, en wij naar
heidensch model zullen gedwongen wor
den fe leven. Want is die stap gedaan, dan
volgen, ja, moeten volgen andere stap
pen op het heillooze pad. Eerst gespeeld,
ja gesold met de door God bepaalde na
tuurwetten, dan idem met z?jn inzettingen
en wetten op zedelijk, maat, chappelijk en
Godsdienstig gebied. Zie nair hot Frank
rijk van 1789. Geen 7 dagen in de week,
maar 10 dagen. Negen dagen werken, éun
dag rusten. En wat was de uitkomst?
Vernietiging der volkskracht en -lust en
-leven.
En het hedendaagsche Rusland, met
zijn arbeids- en rustverdeeling dan? Geen
kerken, geen priesters, geen Godsdienst,
geen huwelijksrecht, geen ouder-, geen
kinderrecht, geen burgerlhk recht, sla
vernij, erger dan de Egyptische voor Is
raël, dood door de beulshand of door ver
banning.
Wie sluit daarvoor de oogen?
Komt dat alles nu door den Zomertijd,
hoor ik u vragen? Lezers, kleine oorzaken
hebben groote gevolgen. De kiem voor dat
alles ligt er m.i. in.
U dankend voor uw welwillendheid om
plaats in uw blad ti verleenen,
AUG. SLABBEKOORN.
Biezelinge, Dec. 1930.
Er is een spreekwoord dat zegt: Alle
overdrijving s-haadt, Zoo is het ook hier.
Dat er bezwaren zijn tegen den Zomer
tijd is bekend, maar de ernst daarvan
zal het best worden gevoeld, als ze zon
der overdrijving worden voorgedragen.
Wat nu de zaak zelf betreft, willen we
er aan herinneren, dat in 1923 een wets
ontwerp om den Zomertijd af te schaffen
met 49 tegen 35 stemmen door de Twee
de Kamer werd aangenomen. Uit de lijst
van voorstemmers blijkt wel, dat verre
weg het grootste deel der A.R. fractie
mee wilde werken om naar de natuurlijke
orde van zaken terug te keeren. Het ont
werp werd daarop door de Eerste Kamer
verworpen.
Later werd een ontwerp van den heer
Braat om tot afschaffing van den Zomer
tijd te geraken met on één na alg. st.
door de Tweede Kamer afgewezen. Niet
natuurlijk omdat alle andere leden voor
standers van den Zomertijd waren, maar
omdat men niet elk oogenblik op een ge
nomen beslissing kan terugkomen, ter
wijl men weet, dat de Regeering niet
voornemens is hare onmisbare medewer
king te verleenen.
Daarbij kwamen bij de beslissing van
de vorige week nog andere factoren. Het
was een der plattelands-afgevaardigden,
een vurig tegenstander van den Zomer
tijd, de heer Bakker, die kwam verkla
ren, dat hij het oogenblik om met derge
lijke voorstellen te komen, niet gelukkig
achtte, omdat aanneming ten onrechte
zou worden beschouwd als een soort cri
sismaatregel en ome at er thans meer ur
gente zaken voor d> n landbouw de aan
dacht vragen.
De wijze kent tij en wijze.
De billijkheid ge" ied tenslotte hierbij
op te merken, dai juit' is de voor
stelling als zou de Zomertijd zijn inge
voerd „m de stedelingen te doen „ge
nieten" mn* opoGoi'ing van de platte-
landsbelanp u. Verschillende overwegin
gen waaronder van internationalen aard
spelen hier een rol, evenals vroeger bij
den z.g. „spoortijd".
REDACTIE.
Fantasie? Maandagochtend half
elf is op den Stammersdijk te Weesper-
kaïspel aangehouden een 13-jarig meisje
dat zeide uit Amsterdam ontvoerd te zijn.
Toen zij van haar woning in het Lin-
naeushof te Watergraafsmeer naar de R,-
Kath. Meisjesschool in de Indische buurt
zou gaan, werd zij, aldus vertelde het
meisje door een man geblinddoekt en ook
werd haar een doek voor den mond ge
houden. Te voet kwam zij te Weesper-
karspel, waar de man haar gelastte, recht
uit te gaan en niet om te zien; anders
zou hij haar doodschieten. Nabij een
woonark had zij den doek weggerukt en
te water geworpen; waarna zij bij den
veehouder S. om hulp had gevraagd
De moeder van het meisje veronder
stelt, dat zij achter op een auto is ge
klommen, een van haar liefhebberijen,
en nu dit verhaal heeft verzonnen. Een
jonger zusje van haar is kort geleden in
derdaad aangerand.
De goede toon in den raad.
Uit de Raadsvergadering van Den Bosch:
De heer Kuijpers S.-D., die een voorstel
om een speeltuin in te richten heeft ge
daan: „Ik wil nu stemming en niet lan
ger bedonderd worden. Dat duldt ik niet.
Wethouder Krijgsman: U hebt niets te
dulden.
De heer Kuijpers: Ik weet wel, waar
het heen moet, maar ik zal er politiek
van maken.
Weth. Krijgsman: Stel je niet zoo aan
vlegel, praatjesmaker die je bent.
De heer Kuijpers: Als je nog een keer
vlege' durft te zaggen, krijg je een inkt
pot naar je kop.
Weth. Krijgsman: Gooi maar op. Ik ben
er niet bang voor.
De heer Kuijpers: Er wordt hier wel
eens gesproken over fatsoen, maar be
hoort dat schelden soms ook tot het
burgerlijk fatsoen?
De voorzitter hamert en brengt het
voorstel Kuijpers in stemming. Het wordt
verworpen.
Verdronken. Zondagavond,toen
het zwaar mistte, begaf een brandstoffen-
koopman uit Muiden zich per fiets naar
Amsterdam. Vermoedelijk is de man in
het Merwedekanaal te water geraakt en
verdronken. Zijn rijwiel en zijn hoed zijn
tegen de glooiing van den kanaaldijk ge
vonden. Maandag en Dinsdag heeft de
politie naar het lijk gedregd, doch het
is tot nu toe niet gevonden, hetgeen in
dit kanaal met zijn drukke scheepvaart
niet behoeft te verwonderen.
Opslagplaats voor eieren
afgebrand. Maandagnacht is de groote
opslagplaats van eieren van den heer
D. Brouwer aan de Rietwerf te Linscho-
ten tot den grond toe afgebrand.
De oorzaak is vermoedelijk kortsluiting.
Ongoveer 130.000 eieren zijn verbrand,
benevens eenige honderden kisten, stroo
en houtwol. De brandweer was zeer spoe
dig ter plaatse, doch er viel niets meer
te redden. Alles is laag verzekerd. De
schade beloopt duizenden guldens.
Moordaanslag en beroo-
v i n g. Te Grajewo aan de DuitschPool-
sche grens is de burgerschooldirccteur
Skarczewski met zijn vrouw en de vrouw
van den burgemeester op een rit door
vier gemaskerde mannen aangevallen en
geheel uitgeplunderd, nadat de bandie
ten te voren beide vrouwen door revol
verschoten hadden gedood en hem zelf
zwaar gewond hadden. De roovers maak
ten 3000 zlotv buit, en vluchtten over
de grens. Een werd bij de achtervolging
door de Poolsche grenswacht aange
schoten.
Bi) model A geven we een beschrijving en uiteen-
legging, hoe iedereen die rok op eigen maat kan
maken, want een rok met heupstuk moet mooi glad
Bitten, anders kan men beter een ruim rokje maken.
Model A heeft een glad heupstük, aan den lin
kerkant gesloten met knoop en knoopsgaten, daar
aan gezet een clrkelrok, d.w.z. bl) stof van 1.40 M. a
1.50 M. breed knipt men die rok geheel zonder
naden.
Ook deze kan leder volgens eigen maat maken.
Wil men er een recht rokje aan maken met wat
plooien, kan men natuurlijk ook doen; we zullen
daar een volgende keer ook eens een uitlegging van
geven.
In ds rok maakt men een smal taillebandje van
B clt, hetwelk men ook opzij laat sluiten, de band
mag vooral niet te breed zijn, daar de rokken nog
laag in de taille zitten.
No. 1 laat zien, hoe we beginnen. We meten de
fcaihewljdte en de heupwijdte (de heupwijdte op de
lengte van het heupstuk, dus in dit geval op 25 c.M.
onder de taille). De taillewijdte is nu 78 cJl, daar
jre heupstuk maken nemen we dus T.W.
19%.
We maken nu van papier voorbeeld No. l, we
tiefoben dan gekregen de lengte van het heupstuk
ien V± T.W., dus moeten we nu de H.W. krijgen.
Om nu op een eenvoudige manier een passend
beuipstuk te maken, nemen we voorbeeld n.
We rekenen eerst uit hoeveel 14 T.W en U. H.W.
Verschilt, in dit geval is liet dus 8 cM., de helft
4, dus wanneer we 2 maal 4 c_M. tasschen voegen,
krijgen we den goeden vorm.
We knippen nu voorbeeld I in tot bijna boven
aan, leggen dan den onderkant 4 cM. uit elkaar, en
den verkrijgt voorbeeld n.
De zijnaden moeten altijd Iets naar achteren
Vallen, daarom wordt aan den voorkant 2 cJM. bij-
geteekend, ook voor z.g. vloeiend zitten.
De zijnaden worden dan aan den bovenkant
1 cM. bij geschuind.
De taille wordt goed glad gemeten, de heup-
Srtjdte gewoon glad.
Het rokje, dat aan het heupstuk gezet wordt, is
(een clrkelrok. Om nu precies de wijdte van een
cirkelrokje te weten, gaan we ook weer op de vol
gende manier te werk.
H.W. 1 28% cJl. (We nemen ln dit
geval 1 omdat er geen zijnaden in komen en men
op de helft 2 cM. meer moet hebben, dus op
1/3 9% 2/3 19 1 18 cM.
We meten nu uit den hoek 18 c.M. en trekken
dan de kwart cirkel. De lengte van dit rokje is
65 c.M., dus meten we vanaf die kwartcirkel overal
65 c.M. Nu kan men in het midden ineens 3 cM.
korter knippen, daar dat het schuine gedeelte is,
en vanzelf weer op de goede lengte uitzakt.
Patr. t 6.50. Opgeven T.W., H.W. en lengte.
b, f.' 5
Vhrscwu.
WÊJLF7C
- >>1
y y