Rechtzaken
Uwe vraag, Mijne Heeren,
DE ÏUiNöGüW tw ut oF-üüflWEti-
TARIEVEN.
Bevoorrechting van In- en doorvoor-
goederen?
Nu in den laatsten tijd de veilings-
w aarde van de land- en tuinbouwpro
ducten sterk gedaald is en er gespro
ken mag worden van een crisistoestand,
welke is ingetreden, is het vraagstuk
van de hooge spoorwegtarieven voor
tuinbouwproducten meer dan vroeger
nog, voor de tuinders actueel gewor
den.
De voorzitter van het Centraal Bureau
van de Tuinbouwveilingen, de heer Val-
star, heeft op een persconferentie in den
breede uiteengezet dat reeds jaren lang
de Nederlandsche tuinbouw bij de
Spoorwegen alle mogelijke moeite heeft
gedaan om een verlaging der tarieven te
verkrijgen. Maar steeds hebben de Spoor
wegen geweigerd een verlaging van
eenige beteekenis toe te passen.
Verlaging der spoorvrachttarieven
zou voor den tuinbouw verlichting van
den toestand beteekenen; ieder uitstel is
in hooge mate nadeelig en zal zich ten
slotte wreken op de toch al niet hooge
loonen.
De regeering, die door middel van
commissarissen zeggenschap in het be
stuur der Spoorwegen heeft kan zich
thans niet meer onttrekken aan de nood
zakelijke verlaging der vrachtprijzen.
De toestand is op het oogenblik zoo,
dat elke verhouding van den vrachtprijs
tot de waarde van het product zoek is.
Voor den Langendijk, welke per jaar
50 millioen K.G. witte kool uitvoert en
die op het oogenblik, evenals verleden
jaar voor een wagon van 10.000 K.G.
niet meer dan f 125 kan maken bedraagt
de vrachtprijs van zulk een wagon naar
de grens, afstand van 205 K.M., f 60, d.i
bijna de helft van de waarde. Peen ver
keert in hetzelfde geval. Uien zijn, wan
neer zij de grens hebben bereikt, belast
met een derde der waarde wegens den
vrachtprijs. Voor bloemkool, die dezen
zomer wekenlang niet meer dan f 100
per wagon van 5000 K.G. haalde, en die
wegens haar groote bederfelijkheid als
ijlgoed verzonden moet worden even
als alle niet-stapelgroenten en alle fruit
wordt van Loosduinen naar Olden-
zaal f 64, d.i. 64 pet. aan vrachtprijs be
rekend. Deze enkele voorbeelden zeggen
reeds duidelijk genoeg, welk een ernstige
handicap de huidige tarieven voor on
zen uitvoer van groenten en fruit zijn.
Dat lagere spoorvrachten inderdaad
een gunstigen invloed op den afzet van
tuinbouwproducten hebben is wel ge
bleken uit het prijsverloop der vroege
aardappelen, waarvoor den afgeloopen
zomer zes weken lang een uitzonderings
tarief gold.
Dat de Nederlandsche tuinbouw op
de Duitsche markten een harde noot te
kraken heeft, blijkt wel uit het feit, dal.
in Duitschland lichtbederfelijke produc
ten als ijlgoed worden vervoerd tegen
vrachtprijsgoed, terwijl de Nederland
sche Spoorwegen den vollen ijlgoedprijs
in rekening brengen. Daarbij komt dal
het Nederlandsche product in Duitsch
land den gewonen vrachtprijs betaalt,
terwijl daar de voortbrengselen van
eigen bodem lage uitzonderingstarieven
genieten.
Niet alleen wordt hierdoor concurren
tie bijna onmogelijk gemaakt, maar
wanneer wij rekening houden met het
feit, dat zelfs de vrachtgoederenprijs in
Duitschland dank zij de uitzonde
ringstarieven over het algemeen la
ger is dan binnen onze grenzen, dan
zien wij hoe de markten van Neder-
landsch Limburg worden overstroomd
met belangrijke hoeveelheden kool uit
Holstein. Tevoren deed zich dit ver
schijnsel niet voor. Het Nederlandsche
product vindt er geen afzet, omdat de
Nederlandsche spoorwegtarieven de
Duitsche kool voordeeliger laten zijn
De Nederlandsche vracht is bijna 80 pet.
hooger dan de Duitsche, en meer dan
100 pet. hooger dan de Italiaansche.
Ook België weet zijn tuinbouwexport
door gunstige spoortaneven te bevorde
ren.
Opzettelijk zijn hier Duitschland, Italië
en België genoemd, omdat deze landen
met den Nederlandschen tuinbouw kun
nen concurreeren.
Wordt dus onze nationale tuinbouw
aan banden gelegd door hooge spoorta-
rieven op eigen bodem en door de uit
zonderingstarieven welke het buitenland
aan zijn eigen product biedt, het wordt
zelfs den nuphteren Hollander angstig te
moede, wanneer hij ziet hoe de Neder
landsche Spoorwegen, krachtens een
speciaaltarief het van overzee versch
aangevoerde fruit, zooals appelen, peren
en druiven, bevoorrechten boven in-
landsch fruit. Voor geïmporteerd fruit
wordt van Roterdam of Amsterdam naar
Maastricht f 37.50 en naar Venlo f 32.50
per wagen van 5000 K.G. berekend.
Rijdt deze dezelfde wagon met Lim-
burgsch fruit beladen trug naar de
hoofdstad, dan moet van Maastricht af
f 47 en van Venlo af f 38.50 worden be
taald!
Het Limburgsch fruit moet dus 25
pet meer aan vracht betalen, dan de
buitenlandsche concurrenten. Voor drui
ven bedraagt dit percentage zelfs vijftig:
5000 K.G. overzeesche druiven als
vrachtgoed van Rotterdam naar Maas
tricht verzonden kosten f 37.50 aan
spoorvracht. Rijdt in denzelfden trein
een 5000 K.G.-wagon met Westlandsche
druiven mede, dan wordt hier f 56.50
voor berekend!
Nog gunstiger hebben de Nederland
sche Spoorwegen het gemaakt voor
doorvoerartikelen. Van Rotterdam naar
Venlo-grens rekent men voor een 5 tons-
wagon druiven in transito f 28. Voor Ne
derlandsche .druiven over hetzelfde tra
ject mag men f 48, d.i. ruim 71 pet. meer
betalen. Voor komkommers en tomaten
zijn deze bedragen f 28 en f 40.50, het
geen een verschil van ruim 44 pet.
maakt. Krachtens ditzelfde speciaalta
rief worden de doorvoergoederen als ijl
goed vervoerd met slechts 50 pet. ver
hooging van den vrachtgoedprijs. Zoo
bedraagt de ijlgoedvracht van 5000 K.G
buitenlandsche komkommers of tomaten
van Rotterdam naar Oldenzaal-grens
f 46.50, waar de Nederlandsche produc
ten f 57 of ruim 22 pet. meer moeten
betalen.
De politiek der Nederlandsche Spoor
wegen komt hier wel duidelijk voor den
dag.
Waar zij concurrentie hebben
te duchten geven zij voordeelige tarie
ven en waar concurrentie is uitgesloten
houden zij hun vrachtprijzen hoog, zoo
zelfs, dat de binnenlandsche tuinbouw
die toch al met kwade tijden te kam
pen heeft, tientallen procenten meer
moet betaljen dan de import, die boven
dien bij een contract van 5000 wagons
dertig procent korting krijgt, hetgeen
geen onzer tuinbouworganisaties tot dus
verre is gelukt.
De heer Valstar zei de, dat een ta-
rievenverlaging voor de Spoorwegen on
herroepelijk een verlies beteekende. Dit
verlies zou slechts voor een klein gedeel
te gecompenseerd worden door meerder
vervoer. Maar niettegenstaande dit, zul
len de Spoorwegen er toch toe moeten
besluiten willen niet steeds meer ai-
zetgebieden, ook in ons eigen land, voor
de Nederlandsche producten verloren
gaan. Waren de marktprijzen hoog, dan
speelt het vrachtvervoer een onderge
schikte rol; bij de huidige marktprijzen
echter is het tarief van veel beteeke
nis.
Thans wendt de tuinbouw zich tot de
regeering, opdat deze in de huidige
zorgvolle tijden al haar invloed aan
wende om de onrechtvaardige tariefs
verhoudingen tot redelijke proporties te
rug te brengen.
Bezwaren kwamen er reeds van de
binnenschipperij welke zich bedreigd
gevoelen door eventueele verlaging der
spoorvrachttarieven. Doch men houde
wel in het oog, dat vervoer te water voor
den tuinbouw in het algemeen geen
waarde heeft, omdat er veel te veel tijd
Nog steeds zijn de dorpen langs de groote rivieren door den hoogen waterstand ge-
inundeerd. De inwoners van Grimsbergen (België) nemen echter stevige water
laarzen te baat een gaan er aldus gewapend op uit.
mee gemoeid is, en het product zoo
versch, dus ook zoo snel mogelijk zijn
bestemming moet bereiken. Alleen voor
vroege aardappelen uit Noord-Holland
naar Amsterdam wordt gebruik gemaakt
van vervoer te water en nu is het wel
merkwaardig, dat in den afgeloopen zo
mer tijdens de zes-weeksche periode der
spoorvrachtverlaging het vrachtvervoer
te water niet noemenswaard achteruit
liep.
Het valt te verwachten, dat bij de be
grootingen van Landbouw en van Wa
terstaat deze ernstige kwestie niet aan
de aandacht der volksvertegenwoordi
ging zal ontgaan. Moge dan ook de re
geering haar commissarissen in het be
stuur der Spoorwegen doen spreken, op
dat de Nederlandsche tuinbouw zijn pro
ducten niet langer door een wanverhou
ding ten achter gesteld zie bij andere
van vreemden grond.
HERRIE IN DEN ROTTERDAMSCHEN
GEMEENTERAAD.
Tijdens een interpellatie van den heer
Van Burink (Comm.) over de werkloozen
in den Gemeenteraad van Rotterdam, ont
stond een ernstig incident tusschen twee
raadsleden.
Dhr Van Burink (C. P.): Wellicht
zal ik dan vallen onder het zwaard van
de hak-machine (politie)...
Dhr Holst (A.-R.)Dan kruip je weg,
daar ben je te laf voor.
Dhr Van Burink (C. P.): wat laf...
dat zal je terugtrekken. (Hij springt op
het gemeenteraadslid, den heer Holst toe,
en grijpt hem bij de keel).
Om een ernstig incident te voorkomen
tracht de heer Mr Abr. van der Hoeven
het communistisch Raadslid te overtui
gen van zijn onbehoorlijk optreden.
Dhr Van Burink (G. P.): U is een
oude man, ik zal mij aan U niet vergrij
pen, maar deze daar zal terugtrekken
hetgeen hij insinueert.
Het gehamer van den voorzitter helpt
niets en weer wil de heer van Burink
zijn mede-raadslid te lijf.
Daarop begint het ook op de publieke
tribune rumoerig te worden. Men slin
gert allerlei ruwheden de zaal in
De voorzitter: Ontruim de publie
ke tribune; ik schors de vergadering. Hel
ontruimen van de publieke tribune
ging lang niet gewillig. Over de
balustrade heen richtte men zich in
alles behalve passende termen tot den
Raad... om tenslotte te vertrekken onder
het zingen van de „Internationale".
De vergadering wordt daarop geschorst.
Na heropening der vergadering de
publieke tribune blijft ontruimd eischt
het communistisch raadslid de heer van
Burink, dat de heer Holst zijn insinuatie
intrekt of anders zijne bewering bewijst.
Dhr Holst (A.-R.), onder den indruk
van het gebeurde, zegt, dat het hem reeds
zoo lang grieft, dat de heer van Burink
tegen een ieder alles maar zeggen mag.
Ik begrijp niet, dat de heer van Burink
zoo tegen mij tekeer gaat. De heer van
Burink is nu zoo verontwaardigd, dat ik
dat gezegd heb, maar het heeft toch met
even zooveel woorden gestaan in de
„Voorwaarts" bij gelegenheid van de Sac-
co en Vanzetti-relletjes.
Dhr Van Burink C. P.)Dat is geen
methode!
'Dhr Holst (A.-R., Is het dan wel een
manier om de menschen op de publieke
tribune op te ruien tegen ons? Als de
heer van Burink door deze interruptie
op zijn teenen is getrapt, laat hij dan
eerst eens zorgen, anderen niet te be-
leedigen.
Dhr Kievit (S.D.A.P.) stelt er prijs
op even in het midden te brengen, dat
hij zich altijd kalm heeft gedragen te
genover de dikwijls tergende uitlatingen
van den heer van Burink. Maar er is
eenmaal een grens. De heer van Burink
heeft ook mij wel eens te lijf willen
gaan. Hij gooide destijds met een glas
naar wethouder Nivard. Spr. richt zich
dan tot den voorzitter en zegt: Voorko
men kunt u het niet, maar ik doe een
ernstig beroep op u aanstonds een der
gelijk optreden te onderdrukken.
De Voorzitter zal dergelijke too-
neelen in den Raad niet meer dulden.
Als men meent zoo de begrootingsdebat-
ten te kunnen ingaan, dan beloof ik u,
dat ik mijn maatregelen zal treffen.
Dhr van Burink (C. P.) bespreekt,
„die vervloekte baantjes-jagerij bij de S.
D. A. P." Spr. richt zich tot wethouder
Ter Laan (S. D. A. P.) en zegt: Dat u
f260 per week verdient, dat noem ik een
schandaal.
Dhr Mr De Visser (C. H.) meent
als voorzitter van de Ghr. Hist, fractie
er op te moeten wijzen, dat het ruiter
lijk en ridderlijk zou zijn van den heer
van Burink zijn houding ten opzichte
van den heer Holst terug te trekken.
Dhr Van Burink (C. P.) zegt zijn
houding te bepalen naar de omstandig
heden. Ik wil wel dit zeggen, zoo vervolgt
het communistisch raadslid, als de heer
Holst durft blijven beweren, dat ik laf
geweest ben, dan spring ik hem weer
naar de keel.
Rechtbank te Middelburg.
De auto-aanrijding op den Sloedam.
Zes maanden hechtenis geëischt.
Ter openbare terechtzitting van de
Rechtbank te Middelburg \an gisteren
werd voortgezet de behandeiing der zaak
tegen A. M. D. v. d. B., journalist te Goes,
verdacht van het veroorzaken van den
dood door schuld van zekeren M. West
dorp, door dezen op 24 Augustus 1.1. on
der de gemeente 's-Heer Arendskerke met
een door verdachte bestuurde auto, zoo
danig aan te rijden, dat W. daardoor
zulke verwondingen opliep, dat hij den
zelfden dag daaraan overleed.
De behandeling dezer zaak werd op
de zitting van Vrijdag 14 November op
verzoek van de verdediging, geschorst.
Evenals de vorige maal, bestond ook
thans weer van publieke zijde voor deze
zaak, groote belangstelling.
Als eerste getuige werd thans gehoord,
M. P. van Hese, koopman te Goes, die
do vorige maal wegens dekte verhin
derd was te verschijnen.
Get. verklaarde op 24 Augustus 1.1. met
een door hem bestuurde auto van uit
Middelburg richting Goes te zijn gereden,
met gedempte lichten. Toen hij den Sloe
dam gepasseerd was, stond er voor hein
aan de linkerzijde van den weg, een auto
bus. Na deze gepasseerd te zijn kwam
hij Westdorp en Blankert tegen. Blankert
liep rechts van Westdorp. Beiden liepen
op het fietspad en Westdorp droeg in
de hand een bus. Een twee a drie-honderd
meter verder is get. een auto tegenge
komen en is daarvoor rechts uitgeweken,
doch hij heeft geen auto ingehaald. Ge-
tuige's wagen is onderzocht door den des
kundige, dhr Vijgeboom, en sindsdien is
er niet meer mee gereden.
Verdediger: Heeft u den wagen van Dr
van der Made herkend?
Get.: Neen.
Hoe kon u de menschen, die op den
weg liepen, dan herkennen?
Get.: Aan hun gezicht, ik ken hen goed.
Het was helder weer.
Verdachte tot get.: Welken indruk had
u van ons rijden?
Get.: Volgens mijn meening werd er
gereden met een vaart van 60 a 70 K.M.
per uur.
Verdediger merkt op, dat get. vroeger
heeft verklaard, dat verdachte met een
vaart van 40 a 45 K.M. heeft gereden.
President tot verdachte: Waarom heeft
u de lichten niet gedoofd?
Verdachte: Ik heb ze wel gedoofd.
Getuige: Hij heeft ze niet gedoofd.
Getuige A Does, loopknecht te Goes,
die bij de eerste getuige in de auto zat,
zegt op een vraag van den President,
dat verdachte bij het tegenkomen van
de auto's zijn lichten wel heeft gedoofd,
althans hij meent, dat het wel het ge
val was.
De getuige a décharge, P. de Hullu, ga
ragehouder te Middelburg, kwam op 24
Augustus, des avonds om ongeveer 10%
uur, met zijn auto van Goes naar Middel
burg gereden. Hij ontmoette toen nabij
den Sloedam een tweetal personen, waar
van er een midden op den weg en de
andere op het linker-fietspad liep. Plot
seling zag hij twee personen al zwaaien
de in de richting van zijn auto komen.
Hij heeft ze met moeite mis kunnen rij
den. Ze stonden te zwaaien, vermoedelijk
met het doel mij te doen stoppen. Get
dacht, dat ze dronken waren. Ongeveer
200 Meter verder stond een autobus. Toen
dacht get., dat het Westdorp wel geweest
kon zijn. Een hunner had iets in de
hand, doch wat, kan get. niet zeggen.
Getuige Blankert door den President
ondervraagd, of hij, toen hij benzine ging
halen, 'n auto is tegen gekomen, en ge
tracht heeft deze te doen stoppen en daar
toe heeft gezwaaid, ontkent zulks perti
nent.
Dr Kinderman, arts te Middelburg, die
door den verdediger als technisch des
kundige wordt voorgebracht, spreekt ah
zijn oordeel uit, dat geen aanrijding zou
hebben plaats gehad, indien het slacht
offer op dat oogenblik geen volle bus ben
zine had gedragen.
De verdediger Mr Heyse, legt thans aan
de Rechtbank ook foto's over van het
ongeval zooals hij dat heeft doen recon-
strueeren.
Er ontspint zich nu tusschen Dr Kin
derman en den Keuringsdeskundige Vij
geboom over de wijze van reconstrueeren
een debat. Dr Kinderman rnerkt op, dat
hij het wenschelijker zou hebben geacht
dat de camera op de as van den wagen
en niet op den graskant was gesteld. Ook
maakt hij aanmerkingen op het onder-
is gemakkelijk te beantwoorden. Het komt
er alleen op aan, of U den moed heeft, met
de oude sleur te breken. U heeft het
altijd over de zenuwsloopende werkzaam
heden op de beurs, op kantoor en op reis.
Niettemin meent U uw zenuwen overdag
herhaaldelijk nog een extra zweepslag te
moeten geven. Hier een kopje koffie, daar
een kopje thee, steeds weer en steeds meer
coffeïne.
I Waarom gebruikt U geen Koffie Hag?
Deze heerlijke plantagekoffie is gegaran
deerd coffeïnevrij, heeft geen prikkelende
uitwerking op hart en zenuwen en berooft
U vooral niet van een gezonde verkwik
kende nachtrust-
Zie zoo, nu weet U het geheim van
mijn gezondheid, mijn kalmte en zelf-
beheersching.
zoek aangaande de verfsporen op de
auto.
Op een vraag van den President aan
Dr Kinderman, of, wanneer iemand
des avonds half acht 6 tot 7 borrels en
de noodige wijn heeft gedronken, nog
in staat is eenige uren later een auto
behoorlijk te besturen, antwoordt get.,
dat zulks inderdaad niet bevorderlijk is
Op een vraag van den President aan
verdachte, hoeveel borrels hij iederen
dag drinkt, antwoordt deze 3 a 4 per
dag.
Verdachte is op den bewusten dag
van zijn woning naar café Centraal te
Goes gegaan, waar Dr van der M., die
hij aldaar zou ontmoeten, nog niet aan
wezig was. Verdachte zegt aldaar toen
niets gebruikt te hebben.
De Officier van Justitie meent nu be
zwaar te moeten maken tegen het op
treden van Dr Kinderman als technisch
deskundige.
President tot get. Dr Kinderman:
Acht U het onaannemelijk dat W. door
de bumper van de auto is gegrepen?
Getuige acht zulks onmogelijk, op de
wijze zooals dit door den deskundige
Vijgeboom wordt aangegeven.
Get. Limburg, expert te Voorburg, a de
charge gehoord, verklaarde van meening
te verschillen aangaande de lichtsterkte
van de lampen van de auto van van
Hese met het daarover uitgebrachte rap
port van den deskundige Vijgeboom
waarover tusschen beiden van gedachten
wordt gewisseld, wat de President en de
Officier van Justitie doet opmerken, dal
het geen college geldt en het ook niet te
doen is om lesjes te geven.
Verdachte door den President on
dervraagd, zegt op den bewusten dag
naar het café „Centraal" te Goes te zijn
gegaan alwaar ongeveer half vijf Dr
van der M. bij hem is gekomen. Ze zijn
toen per auto met den hotelhouder Mol
hoek weggereden naar Middelburg, heb-
ben daar ieder twee borrels gedronken,
en zijn vandaar gereden naar hotel
„Brittannia" te Vlissingen, alwaar ver
dachte zegt drie borrels te hebben ge
dronken.
Op een opmerking van den President,
dat aldaar 15 borrels zijn geschonken en
uit het getuigenverhoor is gebleken, dat
Zooals men Rotterdam beziet. De werklieden, die bezig zijn aan de restauratie
van den St Laurenstoren te Rotterdam hebben een typisch overzicht over het
stadsdeel, waarin zich dit bouwwerk bevindt.