Gemengd Nieuws.
Radio-Nieuws.
Het leven van den Walcherschen land
bouwer in vroeger dagen.
De veTgadering bleek echter van oor-
deel do actie voorloopig tot het veer
Zijpe te beperken.
Staande de vergadering werd 't comité
uitgebreid met de navolgende heeren: W.
G. Boot, burgemeester, Burgh; S. J Gast,
Duivendijke; J. Geluk, Schuddebeurs en
H, v. Toledo, Haamstede,
Verschillende heeren gaven zich op, om
op de aan den Minister en Ged. Staten
te zenden requesten handteekeningen te
verzamelen om meer kracht achter de
actie te zetten. Bij de boekhandelaren
zal het request eveneens ter toekening
worden gelegd. (Z. Nsb.)
VLOEIBARE ZEEP en zeep-
automaten zijn voordeelig in gebruik
J. M. Polderman, Goes. Tel. 129. (Adv.)
Middelburg. Op den hoek van den Poe-
lendalesingel en den Nieuwen Vlissing-
schen weg heeft gisterenmiddag een bot
sing plaats gehad tusschen een vrachtauto
en een personenauto. Laatstgenoemde wa
gen, die den Póelendalesingel op wildo
draaien de inzittenden, twee heoren,
moesten naar Rotterdam werd vrij
zwaar beschadigd. De vrachtauto kon
spoedig verder rijden. De beide heeren
gingen met een andere auto mede naar
Vlissingen terug, met de bedoeling per
mailtrein naar Rotterdam door te reizen.
Aanvankelijk zou de beschadigde auto
met den kraanwagen van de garage
Louisse naar Vlissingen worden vervoerd.
De burgemeester van Koudekerka nam de
auto echter voor verder onderzoek in
beslag. De kraanwagen bracht de auto
in een bergplaats op 'tZand, waar de
deskundige hem zal onderzoeken.
Wemeldinge. De voetbalclub S.M.I.T. I
speelde Zaterdag een match tegen de
voetbalclub D. V. 0. I van Kortgene op
het terrein in den Ouden Polder alhier.
De wedstrijd werd door S.M.I.T. I met
81 gewonnen.
Aagtekerke, Uitslag van den gehouden
schietwedstrijd van de afdeeling Bijz. Vr.
Landstorm, op Zaterdag 9 Augustus 1930.
Maximum 100 punten. Ie prijs W. Jon-
gepier 98 punten; 2e P. de Visser Pz 90;
3e L. Bosselaar 94; 4e A. Provoost 94;
6e A. Verhage 92 p.; 6e M. v. d. Driest
92; 7e L. Louws 90; 8e A. Dekker 90;
9e J. de Visser 90; 10e J. Jobse 90;
lie H. Peper 89; 1.2e S. Wisse Lz 89;
13e A. Bosselaar 88; 14e J. de Lange 88;
15e J. Adriaanse 88; 16e L. Meijer 87;
17e A. Jobse 87; 18e W. Bakker 87;
19e W. Bimmel 87; 20e S. de Visser 87;
21e S. Blaas 86; 22e J. Simonse 85;
23e D. Hugense 84; 24e Adr. Verhage 84;
25e P. Maljaars 82; 26e'A. Maljaars 73;
27e Chr. Dekker 70 p.
Grijpskerke. Maandagavond hield de
H.
Ook de nabuurschap verviel. Elke boer
begon langzamerhand met eigen wagen
stadwaarts te rijden. De straatwegen ver
meerderden, de welvaart nam toe en do
vrouwen begonnen te klagen, dat de wa
gens zoo schokten, voor boter en eieren,
welke producten ook vermeerderden en
in waarde toenamen. Sommige prakti-
zeerden over veeren of rekbare dingen
onder de banken hunner wagentjes te
brengen. Maarhet werd verboden,
het was tegen de wet. Van een wagen op
veeren had men nog nooit gehoord. Wel
een rijtuig op veeren. Trouwens, dat zou
ook al te veel kosten ener moest be
schietvereen, „Eendracht maakt Macht"
een gezellige bijeenkomst tot uitreiking
der prjjzen van den gehouden huishoude-
1 ijken wedstrijd Zaterdag 1.1.
De prijzen werden als volgt behaald:
Gecombin. vaste baan series K.S.O. Cy
linder en Buks 1. G. Krijger 200 p.; 2.
L. Bimmel 197; Se L. Louwerse J.Wz.
197; 4e A. Koets 196; 5e A. Bastiaanse
196; 6o J. Walhout 195; 7e L. Geertse
195; 8e J. Jobse 194; 9e W. Meier 190;
10e Jan Vlieger '189; lie P. S. Geschiere
S.Pz; 12e Js Vlieger; 13e A. L. Louws;
14e Abr. Davidse; 15e W. de Wolf; 16e
W. Coppoolse; 17e Joh. de Visser; 18e
Abr. Francke; 19e P. Jobse; 20e J. H.
Geschiere S.Pz.; 21e B. Ton; 22e P.
Boogaard; 23e Andr. Boogaard; 24e E,
Wisse; 25e C. Tissink; 26e Anth. Boo
gaard Adr.z.
Vrije baan cylinder; le A. Koets 118;
2e W. de Wolf 114; 3e G. Krijger 114;
4e Joh. de Visser 112; 5e M. Francke
112 P'
Vrije baan buks: le L. Bimmel 191 p.;
2e A. Koets 189; 3e G. Krijger; 4e Joh.
de Visser; 5e Abr. Francke Jbz.
Eerebaan cylinder A. Koets 57 p.; Eere
baan buks A. Koets 93 p.
Na de uitreiking der prijzen sprak de
voorzitter nog een woord van hartelijken
dank, inzonderheid aan den beer burge
meester en de vele begunstigers en an
dere belangstellenden voor de geschon
ken prijzen, verder tot allen die hadden
medegewerkt aan het welslagen van dan
wedstrijd.
Ereskens. De practijk van dr J. J. Wal-
lien wordt overgenomen door dr J. N. C.
Broodman, thans te Westkapelle geves
tigd.
DE EERSTE LUCHTREIZIGERS VAN
NEDERLAND.
De heer T. Pluim te Baarn, schrijft in
„Het Vaderland":
Op den 12 Juli 1785 heerschte er in
Den Haag een ongekende drukt daken,
toren en vensters waren door t,,i dichte
menigte bezetzelfs de Stadhouder
lijke familie met den Prins aan het hoofd,
liet zich niet onbetuigd. En natuurlijk
de straten zelf waren propvol van nieuws
gierigen. En telkens, als er geroepen
werd: „Daar is-iel" dan keken allen om
hoog, zonder nog iets te bespeuren.
Wat was er dan op til? Wel, een bui
tengewone nieuwigheid: de Fransche
luchtreiziger Blanchard zou met zijn bal
lon opstijgen: de eerste van Nederland.
Wel waren een jaar geleden op dezelfde
plaats (den tuin van 't Oude Hof) eenige
ballons de lucht ingegaan, maarnog
zonder reizigers. Doch thans zou er echt
iemand mee omhoog stijgen, en wel de be
lasting voor betaald worden. Toch zou
het er toe komen. Er gebeurde wat.
Zeker landbouwer uit de gemeente Kou-
dokerke, reed marktwaarts. 1-Iij zag zijn
paardje graag draven en kon flink men
nen. Wat deed hij? Hij reed in statigen
draf door de Langevielc te Middelburg.
Hij overtrad de wet, Evenals nu mocht
men ook toen niet door de stadsstraten
draven als men geen veeren o> der zijn
i'ijtuig had. Dus procesverbaal v do. Hij
verkondigde het zijn mede-landbouwers
op de graanbeurs en in de herberg. Dat
zullen ze mij niet meer lappenI 'tWas
hem volle ernst, Wat deed hij nu? Hij
bracht zijn wagen naar een rijtuigsmid
en gelastte op voor- en achteras ieder
twee veeren aan te brengen, waar dan
zijn wagenbak op rustte. Het was wel wat
potsierlijk, maar het was ook de eerste.
Sedert is daar natuurlijk veel verbetering
leende Blanchard, die nu zijn twaalfde
luchtreis zou doen.
Geen wonder dus, dat de omgeving van
't Oude Hof een menschen-mierennest ge
leek.
Reeds een paar dagen lang was de bal
lon in de zaal van 't Oude Hof te zien ge
weest, evenals de inrichtingen om het gas
te fabriceeren. „Vier en twintig oxhoof-
den, zegt een berichtgever uit dien tijd
stonden gevuld met de benoodigde
stoffen: vitriool-olie, zink en water. Die
vaten hadden van boven blikken buizen,
waardoor het opbruisende gas naar twee
andere grootere oxhoofden werd geleid
om verder door een koelkuip naar den
ballon gebracht te worden."
's Morgens was de ballon al in den tuin
gebracht en het net er over gespreid. Om
12 uur begon men met het vullen der ox
hoofden en om 2 uur waren ze alle in
volle werking.
Maarhet ging niet voorspoedig;
telkens haperde er iets aaD het een of
ander. Vooreerst had de blikslager, door
een verkeerd begrepen opdracht, de bui
zen niet geheel en al dichtgesoldeerd;
hierdoor ging er veel van het gas ver
loren. Daarbij schijnen kwaadwilligen,
toen zij in de zaal den 'ballon bezichtig
den, met spelden of een pennemes boven
in gaatjes te hebben geprikt. „Mij zou het
niet verwonderen schrijft een oogge
tuige, een verslaggever wanneer die
kwaadwilligen schippers of voerlui zijn
geweest, die bang waren, dat zulk een
nieuw middel van vervoer hen om hun
brood zou helpen." Dus.sabotage!
Hoe dit ook zij, 't werd al zeven uur
en de ballon was slechts voor tweederde
gevuld, 't Publiek werd onrustig, vooral
het niet-betalende, en daar Blanchard 't
ergste vreesde bij, langer wachten, besloot
hij maar op te stijgen.
Maar er kwam opnieuw verhindering.
Aan zekeren kapitein der dragonders,
de Breuilpont, en de officier Honinck-
thun, waren als mede-reizigers plaatsen
beloofd. Ze zaten al in 't schuitje, doch.
toen de ballon maar voor 2/3 gevuld bleef,
konden zij beiden onmogelijk mee: slechts
één van hen zou van de partij kunnen
zijn. Zij protesteerden ten sterkste, want
kwaadwilligen zouden hun achterblijven
aan vrees toeschrijven, en dat is de groot
ste schande voor een officier. Tusschen de
beide candidaten liep de twist om den
voorrang dan ook zóó hoog, dat de Fran
sche gezant, ja, zelfs de Prins tusschen-
beiden moest komen. Na lang praten be
sloot men het lot te laten beslissen en de
Breuilpont bleek de verschoppeling te zijn.
Hij stapte dus uit, terwijl er ook wat bal
last werd uitgehaald.
Eindelijk steeg de ballon te kwart voor
negen omhoog. Maar.... al weer pech!
Het luchtgevaarte ging niet loodrecht de
hoogte in, doch in schuine richting en
kwam zoo in aanraking met een schoor
steen, dien Blanchard al lang met een
kwaad oog had aangezien. „Cette maudite
cheminéel" had hij al eens gezegd. En
daar greep die rookverdrijver sarrend het
net vast, en het kostte heel wat moeite de
ballon uit zijn boeien te bevrijden. Toen
eerst stegen de heide heeren „tot boven
de wolken."
Daar door de ontmoeting met dien
schoorsteen alle ballast was uitgeworpen,
kon men zich niet ver wagen. De beide
reizigers vermaakten de toeschouwers
met het zwaaien van hun vlaggen, en
zonden van tijd tot tijd „per luchtpost"
brieven uit de hoogte naar beneden. Dit
hielden zij vol, totdat zij ongeveer zes uur
van Den Haag verwijderd waren. Toen
gingen bij bij een uitgeveenden plas op
den weg van Gouda (de Moeren) dalen,
waar de boeren hen reeds stonden te
wachten. Maar de stokken en hooivorken
voorspelden weinig goeds. De boeren be
gonnen dan ook terstond het schuitje in
stukken te hakken en mee te pakken, wat
ze maar konden grijpen.
Nu kwam de eigenaar van 't land op
de proppen: hij zag de kans schoon om
eens zijn slag te slaan, en eischte 10 du
katen, ofschoon zijn land niets geleden
had. Maar de Franschman was nog slim
mer. Hij wist den hoer aan 't verstand te
brengen, dat hij geen geld hij zich had
waarvoor zou hij het ook in de wolken
noodig hebben? Maar hij zou den boer een
briefje geven, waarop hij den volgenden
dag in Den Haag het geld zou kunnen
krijgen. Gelukkig verstond de boer geen
Fransch, anders ware Blanchard er zeker
niet heelhuids afgekomen. Volgens de ver
taling door De Nederlandsche Mercurius,
die van deze opstijging uitvoerig verslag
geeft, luidde de tekst: „Ik ondergeteeken-
de verklaar neergekomen te zijn op een'
leeg weiland van een lompen, brutalen
boer, die niet het minst nadeel heeft ge
leden en die de laagheid had 10 ducaten
van mij te eischen, nadat hij meegeholpen
had om mijn schuitje en den ballon te
vernielen. Blanchard."
en verfraaiing in gekomen.
Den eersten marktdag, dat zijn wagen
klaar was, reed hij stadswaarts en in flin-
ken draf reed hij niet alleen door Mid
delburgs straten, maar ook eenige malen
rond de markt, tot groote hilariteit der
marktbewoners. Hij werd bewonderd, be
nijd en beklaagd, echter niemand moei
de hem. Maar nu was ook het ijs gebro
ken. Een welgestelde notabel-landbouwer,
die dicht bij v 're woonde en den ako-
ligen holle-bolligen Napoleonsweg Mid
delburg—'Veere dikwijls berijden moest,
volgde het voorbeeld. Een derde land
bouwer had een zwakke vrouw en liet
om harentwille een veerwagen maken.
Na dien tijd zijn ze snel in aantal toe
genomen. tal van veerwagens werden er
jaarlijks gemaakt. Nu rijdt geen enkele
boer meer zonder veeren, ja er Is haast
geen, karretje meer zonder die dingen.
Evenwel de boer was met Zijn ge
waande chèque op zijn beurt „in de wol
ken". Hij zorgde voor een schuit, die de
reizigers met het overschot van den bal
lon na een paar uur varens in Rotterdam
bracht. Of de boer zijn chèque geïnd hoeft,
wordt niet vermeld.
Den volgenden dag hielden de beide
eerste luchtreizigers van ons land hun
entrée joyeuse in Den Haag, Gezeten in
een rijtuig, elk met hun vlag in de hand,
reden zij eerst naar den Prins (Willem I),
die hen zeer hartelijk ontving en hen ten
middagmaal noodigde. Na afloop volgde
een rondrit door de stad, waarbij Blan
chard van alle zijden gehuldigd werd.
De eerste landgenoot, die in ons land
een luchtreisje waagde, was zekere Abra
ham Hopman, een Haarlemmer, aldus
bericht ons De Oude Tijd. Hij steeg 29
September 1804 te Rotterdam op. In Juli
van dat jaar had hij al meermalen be
proefd te Amsterdam dat te doen, doch
telkens tevergeefs. Maar in Rotterdam
slaagde hij heter: even over 4 uur steeg hij
op en ging zóó hoog, dat hij weldra uit
het gezicht was verdwenen.
Na eenigen tijd daalde de ballon met
den eersten Nederlandschen luchtschip-
per kort bij Schiedam neer. Ongelukkig
raakte de gondel den kant van een sloot
en kantelde daarbij om, zoodat Hopman in
't water terecht kwam. Terwijl hij nu daar
lag te spartelen, verkoos de ballon nog een
reisje op eigen hand te maken, en kwam
eerst te halfzes op de buitenplaats Bak
kershagen bij Wassenaar in een bosch tot
rust.
De held van den dag had gelukkig geen
letsel bekomen en keerde gezond en wel
tegen 8 uur in Rotterdam terug.
Ongelukken. Te Alphen a. d.
Rijn is Zaterdagavond het 3-jarig zoontje
van F. in een onbewaakt oogenblik te
water geraaid en verdronken. Te Delft
is de 78-jarige kok W. in bet Kanaal
geraakt en verdronken.
Daar de olie op was... Zon
dagmorgen wilde schipper Horrius van
het motorschip „De Volharding", dat een
vraebtdienst HarderwijkRotterdam on
derhoudt, de haven te Harderwijk bin
nenkomen, doch kon op ongeveer 1500
meter van het havenhoofd niet verder
wegens gebrek aan stookolie. De zeven
tienjarige opvarende G. Hoendervoogt
bood aan, naar de haven te zwemmen
om den eigenaar van een sleepbootje te
verzoeken, hulp te verleenein. Hoewel de
schipper daartegen bezwaren maakte,
hield de jongen, die een geoefend zwem
mer was, aan en kreeg ten slotte toe
stemming zijn plan te volvoeren. Hij1 zwom
in de vaargeul van baken tot baken, tot
dat men hem uit het oog verloor. Toen
de uien verliepen zonder dat men van
den wal iets bemerkte, kwam het vermoe
den op, dat de jongen de kust niet heeft
kunnen bereiken. Men gaf noodseinen, de
sleepboot voer uit, en toen kwam het vast
te staan, dat de jongen den wal niet
heeft bereikt.
Tot Iaat in den avond zijn tal van
booten uitgevaren om te dreggen, doch
zonder resultaat.
Grijsaard uit een auto ge
slingerd. Gisternacht te ruim 1 uur bots
ten op den Heereweg te Groningen twee
luxe auto's tegen elkaar, toet het noodlot
tig gevolg, dat de 70-jarige A. uit Paters-
wolde, die in een der auto's huiswaarts keer
de van een bezoek aan Groningen uij; den
wagen geslingerd werd en een balswervel
brak.
In hoogst ernstigen toestand is de onge
lukkige naar het Acedemisoh ziekenhuis ge
bracht.
Tragisch voorval tijdens een
pleziervaart. Tijdens een pleziertocht
per boot van Culemborg, Zondag gehouden
door een Culemborgsche voetbalvereniging, is
gedurende de terugreis, ter hoogte van Wijk
bij DuurstedeBeusuchem een 20-jarige jon;
geman, uit Culemborg, in overspannen toestand
van de boot in de Lek gesprongen en jam
merlijk verdronken.
Pogingen van het scheepsvolk der boot,
die onmiddellijk stopte, .en van zich in de
nabijheid bevindende motorbooten en roeiboot
jes, om den drenkeling te redden, mochten niet
baten.
Als tragische bijzonderheid zij vermeld, dat
de vader van den jongen mede op de boot
aanwezig was en zijn zoon voor zijn oogen
zag verdrinken.
Om zijn broertje te redden.
Zondagmiddag omstreeks één uur heeft zich
in het Ondiep te Utrecht een tragisch on
geluk afgespeeld, dat aan een 25-jarigen
jongeman, genaamd E., het leven kostte.
E., die te Middelburg woo at, logeerde juist
bij zijn moeder. Met zijn 5-jarig broertje
Jammer, dat vele vrome menschen aan
die veerwagens zoo principiëel geërgerd
waren. Met mijn eigen ooren heb ik het
gehoord, hoe zeker landbouwer, die het
gewhagd had zich een veerwagen aan te
schaffen, door de vromen diep beklaagd
werd. Men had wat beters van hem ver
wacht, wijl ze bewust waren, dat zoo'n
wagen een voertuig naar de hel was!
Hoe Is het toch mogelijk, dat zulke
menschen niet inzien willen, dat er in
de schepping Gods nooit stilstand ge
weest is, ook niet zijn kan en mag. God
geeft immers den mensch het vernuft
tot allerlei uitvindingen!
Ik hoorde in mijn jeugd eens een stok
ouden man zeggen, dat toen in het einde
der 17e of begin der 18e eeuw de wan
molens uitgevonden werden, de vromen
op hun knieën sloegen, met de woorden:
Nu wil men toch Gods wind namaken.
maakte hij een wandeling aan het
Ondiep toen ter hoogte van de Vijgenboom-
straat het broertje plotseling de straat wilde
oversteken. Tegelijkertijd naderde uit de laan
van Cliartroise een gemeentelijke autobus.
Teneinde zijn broertje voor overrijding te be
hoeden liep E. hem achterna Hij kon zijn
broertje redden, .maar kwam zelf onder de
auto. Het rechtervoorwiel ging hem over don
buik. In zorgwekkendon toestand werd het
slachtoffer naar de Rijksklinieken vervoerd,
waar hij kort na aankomst overleed.
Griezelige vondst. Gisterenmid
dag werden tegen zes uur in eon boschje
bij Koenigsstein in don Taunus drie menschen
gevonden, die ieder aan oen boom hingen.
Blijkens medisch onderzoek waren do on-
gelukkigen reeds vijf k zes uur dood. Het
waren een man van 40 k 45 jaar en twee
vrouwen, waarvan de eeno ongeveer 35 en
de andere ongeveer 22 jaar oud is. Zij waren
goed gekleed en hadden nog ongeveer 130
mark bij zich,
Brand op een .Britsoh mail
schip. Aan boord van een Engelsch mail
schip, dat zich ten Oosten van de Zuid-
Afrikaansche kust bevindt, is volgens een
afgezonden radiobericht een hevige brand uit
gebroken, zoodat er gevaar voor de pas
sagiers en het schip zelf bestaat. Verschil
lende stoomschepen zijn vertrokken om assis
tentie te verleenen.
Brand in het bisschoppelijk
ooilege te Roermond. Gisteravond om
streeks half acht brak vermoedelijk door kort
sluiting brand uit in de boven de physicazaal
gelegen zolderverdieping van bet Bisschop
pelijk College te Roermond.
Door krachtig ingrijpen der Roermondsche
brandweer kon de brand tot de zolderver
dieping beperkt blijven.
.Kinderverlamming. T'e Raams-
donk heeft zich opnieuw eea geval van
kinderverlamming voorgedaan. Het aantal ge
vallen is daarmede gestegen tot zes.
Te Koog aan de Zaan is bij een 4-jarig
kind kinderverlamming geconstateerd. Het kind
is naar de barak te Zaandam overgebracht.
Dit is het derde geval te Koog aan de Zaan.
In de gemeente Ruinen is bij een kind
kinderverlamming geconstateerd.
Zakkenrollers. Zondag zijn in de
Rotterdamsche Diergaarde aangehouden de '42-
jarige C. H. K. en de 64-jarigo vrouw Wj.
P. Wj.> verdacht van zakkenrollerij. Enkele
personen hebben gezien, dat do vrouw zich
oip verdachte wijze tossohen het publiek be
vond, en dat eenige oogonblikken daarna de
man zich verwijderde en iets in een Wi.C.
wegwierp. De politie werd gewaarschuwd en
twee rechercheurs hebben hen toen gearres
teerd. Bü onderzoek bleek, dat ijl de W..C.
een portemonnaie was weggeworpen. Bij huis
zoeking werden verscheidene portemonnaies
gevonden, benevens een damestasch, waarin
een Uniolot, nummer 17569. De politie van
het bureau Groote Pauwensteeg verzoekt hun,
die hierover inlichtingen kunnen verschaffen,
zich op het bureau te vervoegen.
De arrestanten ontkennen, iets met zak
kenrollerij uitstaande te hebben.
Programma van Woensdag 13 Augustus
HUIZEN. Voor 6 uur 298 M. Uitsl. N.C.R.V.
Uitz. 8.15—9.30 Concert. 10.30—11.00 Zie-
kendienst. 11.0011.30 Gramofoonpl.
11.3012.30 Harmoniumbespeling. 12.30
2.00 Harmoniumbospeling. 12.302.00 Con
cert. 2.00—2.45 .Concert. 2.45—3.15
Lezen door Mej. M. Wientink. 4.155.00
Gramofoonplaten. 5,006.00 Kinderuurtje.
6.00—7.30 Gramofoonplaten. 7.30—8.00
Voordracht door leden van Chr. Recitoerclub.
8.0010.30 Kerkooncert vanuit de Geref.
Kerk te A'dam-Zuid.
HILVERSUM, 1875 M. Uitsl. V.A.R.A.-Uitz.
8.00 Orgelspel. 9.00 Gramofoonpl. 10.15
Voorlezing. 11.30 Gramofoonpl. 12.15
Concert. 1.45 Gramofoonpl. .2.30 Kin-
dermatiné. 3.30 „Maak-het-zelf l"-les.
5.15 Concert. 5,15 Concert. 7.00 Lite
rair halfuurtje. 8.15 Kurhausctonoert uit
Scheveningen.
DAVENTRY ,1554.4 M. 1.20 Orkestooncert,
2.20—2.50 Concert. 3.20 Kerkdienst.
4.35 c.a. Trio-concert. 5.05 Orgelspel.
7.00 Piano-recital. 8,05 Fluitsoli. 8.20
Concert.
PARIJS, „Radio-Paris". 1725 M. 4.05 Or-
kestconcert en soli. 7.40 Gramofoonplaten.
8.20 Concert.
LANGENBERG, 473 M. 1.25—2.50 Orkest-
concert en cello-soli. 5.506.50 Concert.
.209.15 Orkestooncert. 9.2010.20
Liederenvoordracht.
ZEESEN, 1635 M. 4_,20—5.50 Concert.
9.00 „Un Ballo in Maschera". Opera van G.
Verdi.
Hoe kleinzielig! Zoo was het met de pa-
rapluies. Hoe is daar in mijn jeugd over
gesproken! Mijn ooren hebben het ge
hoord, dat er zeiden: Als de goede God
ons Zijn vruchtbaren regen geeft gaan
de menschen zich onder zoo'n ding verber
gen. Meer dan eens heb ik toen ik met
een parapluie aankwam van een vromen
man of vrouw een bestraffing gehad, over
het ongeoorloofde met zoo'n ding te loo-
pen.
Hoe het verder met onze boerenrijtui
gen vooruit gegaan is, behoef ik niet te
melden. Behalve onze mooie veerwagens
heeft men nu op Walcheren tentwagen
tjes, brikjes en auto's. Te hopen is, dat de
aanvankelijke malaise dien voortgang
niet stuit. Geve de Heere onzen landbou
wers maar in ootmoedigheid Gods wel
daden te genieten.
(Wordt vervolgd.)
De schilder Goedhart te Den Haag heeft in opdracht der gemeente Hulst een
portret van H. M. de Koningin geschilderd, dat bestemd is voor het gemeente
huis te Hulst en geplaatst zal worden voor hot bezoek van H. M. de Koningin
aldaar. Do heer Goedhart met het door hem geschilderd portret van H. M.