Onderwijs. Gemengd Nieuws. Chr. Geref. Kerk. Tweetal te Rijnsburg, N. Brandsma, oand. te Arnhem en J. van Doorn, cand. te Vee- nendaal. Bedankt voor Harlingen W. Kremer te Korn- horn. Voor Opperdoes A. Gruppen te Zwaag- westeinde. Geref. Gem. Beroepen te Kampen, J. Vreugdenhil te Bruinisse. Ds Roelofsen. „Die Banier" ver neemt, dat de toestand van Ds Roelofsen, em. pred. bij de Geref. Gemeenten, langzaam achteruitgaand is. Z.Eerw. is erg zwak en moet voortdurend het bed houden. Benoemd tot hoofd der 0. L. schooi te Baarland de heer H. A. Minnaard te Kattendijke. Te Utrecht slaagde voor het Staats examen, diploma B, mej. N. C. van Dis te Zaamslag. Geslaagd voor de 'hoofdakte de heer I. de Lange, Middelburg. Geslaagd voor examen Pransch L. O. de heer D. Istha te Oosterland. De Unie-collecte. Het rondschrij ven van het Bestuur der Unie „Een School met den Bijbel" aan de correspondenten en besturen van Locale Comité's luidt aldus: Opnieuw doet de Unie „Een School met den Bijbel" een beroep op u. In Augustus, de Unie-maand bij uitnemend heid, roept zij haar getrouwen op om de Uniegedachte bij vernieuwing uit te dragen in ruimeren kring. Zij maakt zich gereed om over het geheele land haar getuigenis te doen uitgaan. Krachtens haar roeping neemt de Unie de plaats in van een getuige. „Zij is te midden van alle organisaties de predikster, en soms een boetgezant, die al tijd weer de aandacht vestigt op de noodza kelijkheid van de School met den Bijbel; die telkens opnieuw de slapenden wakker schudt; die zonder ophouden aanmaant tot den gees telijken strijd; die ook voor den voorstanders van het Christelijk onderwijs op het hart bindt, dat ze één zijn in het brengen van het kind tot Christus en die in de woestijn der verdorring en der inzinking durft te bazuinen: bekeert u. Of wilt ge een ander beeld: de Unie moet op het terrein van het Christelijk onderwijs zijn onze consciëntie, die ons be schuldigt, indien wij Gods weldaden vergeten en onze roeping verwaarloozendie ons aan klaagt, wanneer wij afglijden van de zuivere lijnen en het ideaal der waarachtige vrijheid uit het oog verliezen, en die altijd weer aanspoort tot den arbeid voor 's Heeren zaak, al is die arbeid ook een zaaien met tranen op de wijde velden van de geestelijke op voeding van onze kinderen. En de Unie doet deze conscientiesprake niet het minst hooren in de Unie-collecte, die elk jaar ons volk toeroept: vergeet uw verleden niet, en ons geslacht de boodschap brengt: gij hebt het om niet ontvangen, _geeft het om niet." Is ook dit jaar deze opwekking noodig? De onlangs gehouden Unie-enquête heeft deze vraag bevestigend beantwoord. Over de kleinmoedigen en onverschilligen, die de gavenlijst ter zijde legden, spreken wij niet. Tot hen richt deze oproep recht streeks als een persoonlijk woord van diepen ernst. Maar uit de vele ingekomen antwoorden klinkt de toon van bedruktheid voor het tanen van de belangstelling en voor het te kort aan warme liefde voor de School met den Bijbel. Daar is, naast de "dankbaarheid voor ver kregen zegeningen, een gevoel van onrust, of de omstandigheden der praktijk niet bezig zijn onze School met den Bijbel los te ma ken van het oude „ideaal der waarachtige vrij heid." Laat dan de Unie alom in den lande haar opwekking doen Jiooren tot trouw in onver droten geestelijken strijd voor dit schoone ideaal. Laat zij daarvan spreken, niet alleen om te vermanen, maar ook om te bemoe digen. Laat zij het verleden in dankbare herinnering brengen en de beloften Gods voor de toekomst moedgevend voorhouden. Laat deze sprake uitgaan van de aanstaan de Unie-oollecte. Zij kan met worden gemist om haar opbrengst, die nog dringend noodig is, zooals het Unie-blaadje nader verklaart. Maar bovenal niet om haar zedelijke betee- kenis. Daarom vraagt de Unie van u thans de daad, als vrucht van beginseltrouw. DREIGENDS GEVAREN VOOR HET KIND. Onze N. Pr.. Gr. Crt. wijst er op, dat als Gods geboden worden verwaarloosd, het leven de beschermende muren tegen het kwaad verliest. En dat wordt het allerergst voor de zwakkeren. Heel erg voor de vrouw. Nog veel erger voor het kind. Zoo ziet men nu ook in de opvoeding allerwege een schijnbare teerheid en bangheid, maar tegelijkertijd een verwee- kelijking, die tot het bewaren der tucht geen kracht meer heeft. En de bescherming, die het kind in de opvoeding genoot, wordt het stuk voor stuk ontnomen. Allereerst het beschermend schaamte gevoel. Daaraan staan alle ouders, ook in den Christelijken kring, schuldig. Het is de onderwerping aan de slavernij der mode. Maar onderwijl men aan het kind dus van jongsaf zooveel mogelijk het schaam tegevoel, het besef van wat behoorlijk en niet behoorlijk is in kleeding, in houding en gebaren ontneemt veroorloven zich de ouderen in de nabijheid van het kind een schaamteloosheid, die alle perken te buiten gaat. Men moet dan maar eens een badplaats opzoeken en zien hoe de grooten zich ge dragen in het bijzijn der kinderen. Er is, zoo constateeren ernstige men- schen, een steeds groeiende onverschil ligheid omtrent de teerheid en de on schuld van het kind. En zoo wordt het woord: de eeuw van het kind een bittere ironie. Maar onderwijl zoo de tucht in huis wordt ondermijnd en de ouders hun kin deren maar laten gaan, halfvolwassen knapen en meisjes maar vrij laten rond trekken door de wereld zonder toezicht, waarbij dan weer als „surrogaat" voor jeugdherbergen moet worden gezorgd, zoo dat de plicht-vergeten ouders er op reke nen, dat anderen, wildvreemden, wel voor de zuiverheid hunner kinderen zullen zorgen, een zorg, die zij zelve niet meer uitoefenen onderwijl zoo aan het kind alle bescherming, die God voor dat kind verordende, wordt ontnomen grijpen de mannen en vrouwen der revolutie in en bieden de jeugd een ongebondenheid, die alle perken te buiten gaat Ik las ergens, dat thans in Petersburg voor de kinderen een tooneelstuk wordt opgevoerd, waarin hun getoond wordt de schuld der ouders, die tot nu de kinde ren zoo verkeerd opvoedden. Weg met de ouders, is de revolutionaire leus. De kin deren worden aangespoord tot ongehoor zaamheid, tot verzet. Het gezin moet worden vernietigd. En gaat het niet te gemakkelijker, naarmate het te zwakker is geworden? De revolutionaire organisaties bieden het kind een „vrijheid", die het naar zijn zondigen aard wel aangenaam is, Hoe weinig deze communistische actie in ons land nog te zoggen heeft, men onderschatte haar betookonis niet. Zij richt zich op een halfontmanteldo vesting, De brutaliteit is tegenwoordig groot, In Zwitsorland wordt men dozen zomer opgeschrikt door revolutionaire kinder kampen, waar de jeugd in het marxisme wordt opgeleid. Ook in de marxistische beschouwing over de gelijkberechtigheid van beide sexen. Wat men uit Rusland verneemt van betrouwbare getuigen omtrent de wijze van leven der communistische jeugd - doet rillen van ontzetting. Het kan niet erger. En voor dat leven wordt nu in Zwit serland door communistische jeugd uit Duitschland directe propaganda gemaakt en de burgerij staart met ontzetting de vrijpostigheid en onbeschaamdheid der half-volwassen „roode" lummels jon gens en meisjes aan, die in de buurt gaan kampeeren. De toeleg is geweest, dat in Berlijn een internationaal kamp voor de jeugd zou worden opgericht. Bestuurd van uit Rus land. De Duitsche regeering heeft aan de jeugd uit Rusland den toegang gewei gerd. Maar als men leest wat er in de bad- gelegenheden bij de Duitsche steden in het bijzijn van de kinderen reeds aan schaamteloosheid wordt vertoond door de grooten, dan vraagt men zich af, of Rus land er wel veel ergers aan kan toevoe gen. Tenzij dan, dat het revolutionaire gif wordt gestrooid in de harten. Daar is een satanische toeleg openbaar geworden, een aanslag op de kinderziel, die doet denken aan de meest donkere tijden van het heidendom. En alles herinnert aan den Moloch- dienst, waarbij de ouders hun kinderen door het vuur lieten gaan. Hier door het vuur van schaamteloosheid en zedenbe derf. Ik spreek nu van Duitschland, waar de „naaktcultuur" zoo grooten omvang aannam, dat het allengs spreekwoorde lijk wordt Maar alweer laat men eens de strand baden in Nederland bezoeken De vraag komt op, of wij niet op weg zijn naar hetzelfde kwaad. Behoeft deze gang van zaken te ver wonderen? Onder de heidenen gold het kind voor rechtloos. De ouders konden er mee doen wat zij wilden. Het is het Christendom, dat ook aan het kind evenals aan de vrouw een rechtspositie gaf, om nu dit woord hier eens te gebruiken, waar het juist van pas is. Wie gaf het kind die positie? De Chris tus, Die de kinderen in Zijne armen nam en zeide: hunner is het koninkrijk der hemelen. Men moet, zoo is eens gezegd, den toe stand van het kind onder de heidensche volkeren kennen, om te beseffen, welk een ontzaglijke rijkdom van genade en zegen er ligt in dit woord voor het kind. Wij leeren het nu echter ook weer ver staan, nu de Christelijke godsdienst wordt verstooten en een nieuw heidendom op kwam. Waardoor vindt het kind zijn heerlijke bescherming? Door revolutionaire vast stelling zijner rechten of door ontketening van zijn begeerten; of door de nauwkeu rige bestudeering van zijn lichaam? Neen, maar hierdoor, dat geleerd werd, dat het kind heeft een onsterfelijke ziel. Daar ligt de kern der Christelijke opvoe ding. Het kind is voor de eeuwigheid geschapen. Maar het is nu deze gedachte, die uit het leven wordt gebannen. De ouders en opvoeders zien ook voor hun kind niet verder dan dit leven... Daardoor verliezen zij de wezenlijke liefde en de waarlij ke opvoeding. Het kind wacht straks niets dan de slavernij zijner zondige begeerten en zij ner zedelijke verwildering. En de eeuw van het kind wordt de eeuw van den kindermoord. Wat wordt er echter van het leven, als dit kind, waarin het beste dat God het gaf, werd vernietigd groot is geworden? Arnhem en Nijmegen een half uur zonder licht. Zondag avond omstreeks half acht waren Arn hem en Nijmegen en ook het tusschen- ligende gedeelte der provincie verstoken van electriciteit en kracht. Het bleek, dat tijdens een windhoos een der groote masten was afgebroken, zoodat de stroom automatisch werd uitgeschakeld. Om kort sluiting te voorkomen moest van Nij megen uit het geheele net uitgeschakeld blijven. Binnen een half uur slaagde men er in het ongemak te herstellen. Noodwe er boven Oud- en Nieuw Gastel. Boven de gemeente Oud- en Nieuw Gastel (N.-Br.) ontlastte zich Zondagmorgen een hevig onweer, dat met zware slagregens en een ware ijslawine gepaard ging. Het was juist kermis in het dorp. Een windhoos richtte in enkele l>ui- tengedeelten van het dorp schade aan. Op de j,Meir" werd o.a. in de schuur van M. v. d. B. een groot gat geslagen Ook aan de landbouwschuren van de landbouwers Broos en Backx _werd ern stige schade toegebracht. In het café van tfan de Kastele sloeg de bliksem op de lichtleiding, welke in contact stond met een draaiorgel. Het café was een oogenblik verblindend ver licht en onder de bezoekers ontstond een paniek. Gelukkig werd niemand ge deerd. Op „De Stoof", een buitenwijk van het dorp, kregen nagenoeg alle huizen moer of minder schade, V ooral ook de boomgaarden moesten het ontgolden, Tul van hoomon worden afgeknapt, torw^l do oogst voor een groot godoelto absoluut verloren ging. Op het hoogtepunt van den storm was zijn kracht zoo hevig, dat duizenden dak pannen werden afgerukt en links en rechts in de straten werden neergesmeten, ter wijl ontwortelde boomen over den weg vielen. Op „Kuivezand", halverwege de ge meenten Oudenbosch en Oud Gastel vie len de hagelsteenen zoo dicht dat een dikke ijslaag den grond bedekte. Hier heeft het te velde staande gewas dan» ook zeer veel geleden. In Oud Gastel zelf vielen er hagelstee nen ter grootte van kippeneieren. Voor zoover bekend deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Een oplichter aan het werk. Zaterdag vervoegde zich aan het bureau van politie te Delft een goudsmit, die meedeelde, dat in zijn winkel een man was geweest, met het verzoek om gou den horloges en kettingen in consignatie te mogen ontvangen. De goudsmit heeft dit niet gedaan, omdat hij het zaakje niet vertrouwde. De man had als refe rentie een anderen goudsmid hier ter stede genoemd. Bij onderzoek bleek, dat hij dien goudsmit voor twee gouden hor loges en kettingen, ter waarde van f 100 had opgelicht. Bij nader onderzoek bleek, dat deze persoon de laatste dagen bij bijna alle goudsmeden in Delft was ge weest en onder verschillende voorwendse len getracht had gouden horloges en ket ting enlos te krijgen. Bij enkele was hem dit gelukt, zoodat hij in totaal voor on geveer f 1000 aan gouden artikelen had opgelicht. De aanwijzingen ging enin de richting van zekeren L. v. d. H., een 20-jarigen arbeider. Deze is Zondag aangehouden en als de dader herkend. Op het moment, dat hij aangehouden werd, kwam hij uit Den Haag terug, waar hij in een Bank van Leening voor f 600 aan gouden ar tikelen beleend had. Bij onderzoek in zijn woning werden de overige goud enartikelen of de beleen- briefjes daarvan gevonden. De laatste onder de mat op de W.C. Aanvankelijk ontkende hij, maar later heeft hij alle feiten erkend. Hij wordt ter beschikking der justitie gesteld. Veldwachter in een hinder laag gelokt. In den nacht van Zaterdag op Zondag omstreeks één uur bekeurde de rijksveldwachter Ubels te Alteveer ge meente Nieuwe-Pekela een drietal perso nen uit deze gemeente, wegens een vis- scherijwetovertreding. Een dezer perso nen vervoerde n.l. een vischzegen op zijn rijwiel, welk vischnet door den veldwach ter inbeslag werd genomen. Korten tijd daarna vervoegde zich een der betrok ken personen aan de woning van den rijksveldwachter, voorgevende dat zij op den Onstwedderweg aldaar lastig wer den gevallen door een beschonken per soon. De rijksveldwachter begaf zich naar de aangeduide plaats en werd plotseling door twee personen van achteren aan gevallen en in de langs den weg loopende sloot geduwd. Vervolgens werd hem door een der aanvallers terwijl de andere hem vasthield een viertal messteken in rug en schouders toegebracht. Ubels werd door Dr Nanninga van Nieu we-Pekela verbonden, die de wonden niet levensgevaarlijk achtte. De mishandelde rijksveldwachter heeft zijn aanvallers her kend. Het zijn de gehuwde gebroeders KI. en L. Kuiper, beiden fabrieksarbeider te Nieuwe-Pekela. KI. werd nog dienzelfden nacht door de marechaussee van Nieuwe- Pekela van zijn bed gelicht, terwijl in den loop van Zondagmorgen de andere dader L., door de rijks- en gemeente-po- litie van Oude-Pekela werd gearresteerd. Beiden zijn overgebracht naar de mare chaussee-kazerne te Nieuwe-Pekela en zullen ter beschikking worden gesteld van den officier van Justitie te Winschoten. (Telegr.) Kindje gestikt. Toen mejuf frouw v. O., te Baarn Zaterdagmiddag thuis kwam, vond zij haar dochtertje van 4 maanden, dat zij alleen achterge laten had, dood in de wieg liggen. De kleine had het laken over zich - heen getrokken. De ontboden geneesheer ver klaarde, dat het kind gestikt was. De eerste luchttram. De lucht vaartmaatschappij „Air Ferries Ltd." te San Francisco, exploiteert een vliegdienst, die in twee opzichten merkwaardig mag heeten. Ten eerste werpt de exploitatie, die zonder staats subsidie geschiedt, baten af, en ten tweede vliegt deze maatschappij over trajecten, die als de kortste luchtroutes ter wereld kunnen gelden. Deze dienst wordt onderhouden over de smalle waterstrook, die San Francisco van Oakland scheidt. Tot voor kort was de voornaamste kortste verbinding tusschen deze plaatsen het verkeer over het water. Van San Francisco naar Oakland duurt per boot een uur, van San Francisco naar Vallejo twee uren. Oakland is een belangrijk indus trieel centrum, terwijl de voornaamste lucht lijnen er haar eindpunt hebben. De maatschappij „Air Ferries Ltd." be greep, dat uit deze situatie belangrijke voor deden waren te trekken en ging over tot een gedurfde exploitatie. Op i Februari be gon zij een vliegdienst tusschen San Fran cisco en Oakland een afstand van 10 K.M., met elke 20 minuten een vertrek. Het be drijf werd begonnen met drie Keystone-Loe- ning amphibie-vliegtuigen, elk in staat 7 passa-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1930 | | pagina 2