Moederzorg. Uit de Provincie Kerknieuws. On* irwijs. Geme Re Dhr W a 111 e n neemt genoegen met de toezegging van den heer Dusseldorp na men» Ged. Staten en zal tegen de motie- de Baere stemmen. Dhr de Baere heeft geen toezegging geboord. Dhr van Dusseldorp gaf slecht» een persoonlijke moenmg. Dhr D i e 1 e m a n zegt, dat er geen an dere meeoing van Ged. Staten ia dan in bet onderschrift bedoeld. De motie-de Baere wordt hierna ver worpen mot 29 tegen 11 stemmen. Het voorstel van Ged. Staten wordt z.h.st. aangenomen. Bedrage Heidemaatschappij. Met het voorstel om Zeeland als be gunstigster te doen toetreden tot de Ned. Heidemaatschappij met een jaarlijksche bijdrage van f 60, vereenigden ziah in de afdeelingen alle leden en werd daartoe ook nu z.h.s. besloten. Z.h.st. aangenomen. Iepenziekte. Ged. Staten hadden voorgesteld, aan het Comité inzake bestudeering en bestrij ding van Iepenziekte voor 5 jaar, te be ginnen 1930, een jaarlijksche bijdrage van f 100 te verleenen. In de afdeelingen werd deze zaak wel besproken. Sommige leden vroegen, of f 100 wel voldoende is, ande ren meenden, dat als het Rijk niet steunt, ook de f 100 van de provincie niet noodig is, een ander zal voorstemmen, omdat er gemeenten zijn, die ook steunen, en het comité het natuurschoon bevordert. Van de zijde van Ged. Staten wordt ge zegd, dat zij steun willen verleenen, ook al had het rijk eigenlijk voor moeten gaan, en dat men niet kan zeggen of het noodige geld bij elkander komt, zoo niet, dan zal het rijk ook moeten steunen. Zoo ïioodig zou dan altijd een hpoger bedrag kunnen worden uitgetrokken. Z.h.st. aangenomen. Te 4.20 u. wordt de zitting verdaagd tot hedenmorgen tien uur. Zitting van hedenmorgen. Te tien uur wordt de vergadering her- opend. Afwezig dhr de Ridder met kennisge ving en zonder de heeren Wallien, v. d. Beke Callenfels en Welleman. Veerdienst Zijpe en Anna-Jacoba- polder. Inzake het voorstel om de subsidie voor extratreinen aan de R. T. M. voort te zet ten tot 1 Januari 1931 meenden alle leden, dat de subsidie moet worden verleend, doch gevraagd werd of de aanlegplaatsen niet kunnen verbeterd worden, en gewe zen op het ontbreken van elk comfort voor de reizigers vooral in den winter. Door oen lid van Ged. Staten werd ge antwoord, dat het hier een bestaande sub sidie betreft, die zou komen te verval len. Imusschen is het rapport der inge stelde commissie gereed, doch het is ver trouwelijk en kan niet worden openbaar gemaakt voor de minister hot kont. Wel kan cilt lid medodeelen, dat het aantal rei/cn aanmerkelijk zal worden uitge breid, dat de tarieven voor passagiers en ook voor auto's een belangrijke verlaging zullen ondergaan en dat een boot in de vaart, zal worde, i [.xbracht, welke aan gestelde eischen «al voldoen. Spr. hoopt, dat reeds in de najaarszitting voorstel len zullen kunnen worden gedaan, waar bij den ook op verbetering van het wacht lokaal kan worden gelet. Dhr Catshoek, s.d., is dankbaar voor het voorstel, maar niot voldaan. De Zondagsdienst is gobrekkig, wat ook door de staatscommissie wordt erkend. Op Zondag is >het aantal vaarten veel to ge ring. Hot blijft henoden het minimale. Spr. hoopt, dat ook de loden, die voor Zon dagsheiliging zijn, dit zullen erkennen. Het is hier eon onhoudbare toestand. Spr. bepleit een vaart op Zondag meer gedu rende do zomermaanden. Daartoe stelt Spr. een amendement op het ontwerp-bo» «luit voor. Dhr v. d. Weijde, Ged. St., zegt, dat de Staten destijds alleen subsidie hebben toegekend voor den dienst op werkdagen en niet op Zondagen. Spr. is persoonlijk voor het idee-Gtttshoek. Maar het is niet aan de orde. Het gaat nu alleen om een be stendiging van den bestaanden toestand. Spr. weet niet eens, hoe de R. T. M. op het voorstel-Catahoek zou reageeren. Dhr Catshoek ziet niet in, waarom er geen uitbreiding aan de subsidie zou kunnen worden gegeven. Dit kan toch met de R. T. M. worden besproken. Wie weet, hoelang het rapport der Staatscommissie nog op zich laat wachten. Dhr D o e 1 e m a n, V. B., meent ook, dat aan Ged. Staten zou kunnen worden opgedragen met de R. T. M. te onderhan delen over een uitbreiding van den Zon dagsdienst met één dienst. De Staten zou den nu daarvoor een crediet kunnen toe staan. Dhr v. d. We y d e wil de heeren niet met een doode musch naar huis sturen. Tegen een toezegging, dat Ged. Staten dit met de R. T. M. willen bespreken, heeft Spr. geen bezwaar. Maar Spr. wil geen ongegronde verwachtingen opwekken. Hij weet niet, hoe de R. T. M. over deze zaak denkt. Dhr Catshoek trekt zijn amendement in, maar dient dan een motie in denzelf den geest in. Dhr Van 't H o f f, A. R., verklaart niet voor de motie te zullen stemmen. Zijn meening over de Zondagskwestie is ge noegzaam hekend. Dhr Kodde verklaart hetzelfde. De motie-Catshoek wordt aangenomen met 20 tegen 18 stemmen. Voor V, B., S. D. A. P., v.d. en de R.K. Vienings, Boonman, Mes, v. Waesberghe en Stieger. Tweede Motorveerboot Vlissingen Breskens. Het voorstel om een crediet te verlee nen van f 700.000 voor de aanschaffing van een tweede motorveerboot voor den dienst VlissingenBreskens heeft in de afdeelingen aanleiding gegeven tot vele vragen en opmerkingen. Bij de beantwoor ding daarvan is door leden van Ged. Staten verzekerd, dat bet bedrag vol doende zal zijn; dat verandering in de afwerking der eerste klasse-salons slechts een luttele besparing van f 2000 zal geven. Dat de ..yerhouding der ruimte van le en 2e klasse nu eenmaal voor alle booten zoo is en verandering slechts een bagatel aan besparing zou opleveren. Dat de havenmond te Breskens nu 40 M. breed, 80 M. zal worden en ook 2 M. dieper. Dat bet niet veel uitmaakt, of de rails nu of later op het schip aangebracht worden. Dat geen andere plaats voor de trappen is aan te wijzen. Wel zullen de trappen wat breeder en daardoor iets gemakkelijker worden. Een lid van Ged. Staten .kan niet toe zeggen, dat de boot in Zeeland zal wor den gebouwd, maar hij hoopt, dat een concurreerende inschrijving van Vlissingen zal binnenkomen. Verder zeide een lid van het college, dat de exploitatie van de motorveerboot niet afzonderlijk wordt gehouden; dat het schip thans zeer goed bekend staat, gezien het verlangen om de boot weer spoedig in "dienst te zien, als zij tijdelijk is opgelegd om nagezien, te worden; dat er hoop is, dat men beneden het bedrag zal blijven, gezien het grocte gebrek aan werk op vele werven1; dat de afmetingen van de nieuwe boot zijn vastgesteld in overleg met 's Rijks Waterstaat, die toegezegd heeft, de noodig te blijken verbeteringen aan den haven mond te Breskens te zullen aanbrengen. Een ander lid van het college zeide nog, dat de exploitatie-kosten wel hoog zjjn, maar dat dit nu eenmaal het gevolg is van de grootte van het schip. Hij geeft toe, dat bij de eerste motorveerboot klein materiaal reeds vernieuwd is, maar zegt, dat geen belangrijke verbetering van vi tale deelen heeft plaats gehad. Alleen voor de nieuwe dekkleppen moest men zich een belangrijk offer getroosten. Wat betreft de ramingen stonden Ged, Staten bij het eerste plan voor een geheel ander type schip. Thans zal aan een achttal werven prijs opgaaf worden gevraagd. De groote kosten van het schip zitten in het casco en de machines. Niet kan worden toegezegd, dat de nieuwe boot Walsoorden—Hansweert gelijktijdig zal worden aanbesteed met aio voor Vlis singen—Breskens. Een Statenlid bleef vast houden aan een billijker vordeeling van de ruimt© voor tweede en eerste Basso. In hun schriftelijk antwoord leggen Ged. Staten- een schrijven over van den direc teur, die bericht, dat hij zich geheel kan vereenigen met het ontwerp van de nieu we motor-veerboot voor den dienst Vlis- singen-Breskens, zooals dit thans aan de Staten1 is voorgelegd. Verder doelen zij mede, dat zij nog eens bij den minister hebben aangedrongen op een spoedige beslissing inzake de verbreeding van den havenmond te Breskens, voor dat die beslissing is gevallen zal niet worden overgegaan tot aanbesteding en bouw van de nieuwe boot. Het is aanvankelijk het voornemen bestek en teekeningen aan een aantal scheepsbouwers toe te zenden met verzoek te willen inschrijven. Dit voor de beide booten en dan eorst te beslissen, welke boot het eerst zal wor den afgebouwd, Do directeur daarnaar gevraagd, achtte het maken van ©an kleine kajuit voor zioken en ouden van dagen benoden, niet mogelijk. Dhr Overhoff, d., hoopt, dat do voorbereiding van -dit voorstel beter zal zijn dan toen word voorgesteld tot de eer ste veerboot over te gaan, zoodat we voor allerlei teleurstellingen nu bewaard zullen blijven. Tot zijn teleurstelling heeft Spr. gemist een exploitatierekening van de tegenwoor dige veerboot. Spr. weet niet, of deze niet buitengewoon duur ia, eooala wel eona is beweerd. Was die rekening er geweest, dan had Spr. misschien met vertrouwen voor kun nen «temmen. Nu kan Spr. het alleen met hoop doen. Spr. bepleit het één-klas systeem op de ze boot De afstand is maar heel klein. Maar wil men per sê twee klassen op grond van maatschappelijke verhoudin gen, dan wil Spr. een grooter kajuit 2e klas dan nu is ontworpen. Dhr D o e 1 e m a n, v. b., verklaart, ver wonderd te zijn, dat er voor de Wester- Schelde zulke groote sommen beschikbaar worden gesteld, terwijl de toestand bij den O ost er-Sch el d edi e ns t zoo heel veel tewen- schen overlaat. Als Spr. op dit laatste na der wil ingaan, roept de voorzitter hem tot de orde. Dhr Erasmus, v. b., wil de trappen, die naar boven leiden, beter afschutten, zulks in 't belang vooral van vrouwen en kinderen. Ook wil Spr. de gelegenheid, dat er gesloten goederenwagens zullen kunnen worden overgezet. Dhr v. d. Wart, C. H., vraagt, of de aanbesteding zal wachten, tot er zeker heid verkregen is aangaande de verbete ring van de haven te Breskens. Spr. be pleit een apartement voor zieken en ge- brekkigen. Dhr Vienings, R. K., vraagt, of hot juist ia, dat het Rijk vooralsnog niet be reid is tot verbreeding van de haven te Breskens. Ook vraagt Spr. advies van de directeuren van den bootdlenst en dan wat uitvoeriger dan nu. Ook vraagt Spr of de boot niet in Zeeland gebouwd k»n worden. Dhr Van Rompu, Ged. Staten, «egt, dat bij de tweede boot gebruik «al worden gemaakt van de ervaringen van de eerste Spr. «egt toe, dat, indien mogelijk, in de najaarazitting een exploitatie-reke ning zal worden overgelegd. Maar die kan niet zuiver zijn, omdat geen 365 dagen per jaar met deze boot wordt gevaren. Wat de kajuiten betreft, geeft Spr. in overweging de le en 2e Bas te handha ven. Er zal wel een tijd komen, dat er maar één klas komt, maar Spr wil nu nog liever Itwee klassen. De kosten van inrich ting van le en 2e Bas zijn betrekkelijk ge ring. Spr. zegt, dat er blijkens den kaartan- verkoop gemiddeld meer passagiers le dan 2e Bas reizen. Het zou dus verkeerd zijn, de 2e klas grooter te maken dan de eerste. De constructie van de trappen zal op de 2e veerboot beter zijn dan op de eerste. Ze zullen aan den buitenkant dicht ge maakt warden. Het dek zal zoodanig geconstrueerd worden, dat later eventueel spoorwagens kunnen worden overgezet. De boot zal niet aanbesteed worden, al vorens de kwestie met de haven te BreB- kens in orde is. De Directeur weet geen oplossing voor een gelegenheid voor zieken en gebrekki- gen. Het bureau-Cornelissen zal nu ge raadpleegd worden. Spr. leest een schrijven van den Minis ter van Waterstaat voor, waarin wordt medegedeeld, dat vooralsnog geen beslis sing kan worden genomen inzake de ver breeding vein de haven te BreBkens. Spr. zegt, dat, indien de Minister dit definitief zou weigeren, de Staten in de najaars zitting zouden moeten overwegen, welke boot dan te bouwen. Spr. deelt ten slotte mede, dat ook de Mij de Schelde te Vlissingen in de gele genheid zal worden gesteld in te schrij ven. Dhr Kodde vestigt er de aandacht op, dat het bureau-Cornelissen het nog niet zoo eenvoudig acht, om de boot ge schikt te maken voor vervoer van spoor wagens. Dhr Overhoff zegt, dat er blijkens de officieole cijfers meer reizigers 2e dan le klas worden vervoerd. En toch is de ruimte voor de le Bas grooter dan voor de 2e. Dhr Van Rompu antwoordt, dat de ruimte in normale tijden in de 2e klas voldoende is. Spr. wil deze kwestie de grootte van le en 2e klas nog eens met hot bureau-Cornolisso bespreken. Den heer Kodde antwoordt Spr., dat men bij het bepalen van de hoogte van het 2e dek rekening moet houden met de stabiliteit van het schip. Men kan hier niet willekeurig te werk gaan en moet re kening houden met deskundigen. Voor zoover de hier geuite wenschen uitvoer baar «zijn, zal er mede worden gerekend. Dhr Kodde heeft wol begrepen, dat niet alle goederenwagens kunnen worden overgezet. Het voorstel wordt z. ih. st. aangenomen. Motorveerboot Hansweert—Walzoorden. Het voorstel inzake een crediet van f315.000 voor een nieuwe boot, n.l. een motorveerboot voor de lijn Hansweert— Walzoorden, had in de afdeelingen alge- moone instemming en over bet alge meen was men voor de grootste motor veerboot, zooals trouwens ook het plan van Ged. Staten is; een lid van dat college deelde mede, dat getracht zal worden de booten door één maatschap pij te laten bouwen en dan deze boot het eerst af te doen bouwen. In den bestaan- den toestand zal voorloopig worden voor zien door het in de vaart brengen van de „Luctor et Emergo", zoolang deze niet ergens anders noodig is. Rails op deze boot wordt wel door eon lid ter sprake gebracht, maar een ander lid en ook een van Ged. Staten achten dit hier zeker niet noodig, o.a. omdat de tramrails in Zeouwsch-Vlaanderen nlot aansluiten bij de spoorrails in Zuid-Beveland wat de breedte betreft. De aanlegplaatsen moeten grondig verbeterd worden en daarmede wordt bij den bouw van de boot rekening gehouden. Dhr Vienings, R.K., dankt Ged. Sta ten voor dit voorstel en hoopt, dat het spoedig zal worden uitgevoerd. Dhr Koster, C.H., is ook dankbaar. Maar Spr. vraagt, wanneer een grootere boot op het veer Walsoorden—Hansweert in de vaart komt Dhr Van Rompu zegt dat de be doelde boot eerst dienst moet doen op 16 Aug. voor het vervoeren van H. M. de Koningin. Spoedig daarna wordt ze in dienst gesteld op het veer Hansweert- Walsoorden. Het voorstel wordt z.h.st. aangenomen. Rekening Stoombootdiensten. Naar aanleiding van opmerkingen in de afdeelingen, werd van de zjjde van Ged. Staten geantwoord, dat vervanging van de tram Hansweert—Vlak© door autobus sen toch een verlies zou doen blijven bestaan. Bovendien is het niet de ge- geschikte tijd voor wijzigingen, gezien de plannen voor verplaatsing van het sta tion Vlake. De uitbreiding der remise heeft de kosten van onderhoud alleen voor dit jaar zoo hoog gemaakt. De bus naar het station Neuzen is het eenige vervoermiddel, waarop de provincie geen verlies lijdt. De Rijksponton werd op korten termijn weggenomen, het hebben van ©en reserve-ponton ligt op den weg van het rijk; terwijl ©en reserve-wacht lokaal te duur zou zijn, gezien het zelden wegnemen van den ponton. Toegezegd werd, dat wat nog onvolledig en duister is, cal worden opgehelderd m aangevuld, terwijl een nieuwe boot voor Zierikzee in het vooruitzicht werd gesteld, als de Vlissingsche ponton naar Zierikzee zal zijn overgebracht. Dhr Overhoff, s.d., zegt bij de be grooting te zullen komen met een voor stel tot opheffing van de tram Vlake- Hansweert. Misschien willen Ged. Staten zich hierover alvast beraden. Dhr de Pauw vindt het vervoer op den Prov. omnibus te Neuzen veel te duur. Spr. zal er bij de begrooting op terugkomen. De rekening wordt goedgekeurd. Rekening Provincie over 1928. D© rekening over 1928 van d© Provincie deed in e©n der afdeelingen de vraag stellen, of de meerdere opbrengst op den buitengewonen ontvangpost „uitkeering uit het wegenfonds" ten bédrage van f244.105.76 een meevaller is pf wel, dat er op gerekend is. Geantwoord werd, dat d© ontvangsten, over twee jaren n.l. 1927 en 1928 zijn geboekt. Een lid bracht dank aan Ged. Staten voor het opnemen van de verantwoording der sloten van den gewonen en van den buitengewonen dienst, hierdoor is een gemakkelijk over zicht verkregen. In all© afdeelingen ver- eenigden d© leden zich met het voorstel tot goedkeuring der rekening, wat dan ook nu z.h.st. geschiedde. Beeldenhuis Vlissingen. Ged. Staten stellen voor aan de ge meente Vlissingen een bijdrage van f500 toe te kennen, in de kosten van verplaat sing van het z.g.n. Beeldenhuis, onder voorwaarde dat door het Rijk een bijdrage van tenminste 40 pet. in die kosten wordt gegeven. Dhr Starerman, v.d., wil aan Ged. Staten machtiging geven, om meer dan f 500 te geven, indien blijkt, dat de kosten meer dan f5000 bedragen. Spr. wil 10 pet. subsidie geven tot een maximum van f 1000. Dhr V i e n i n g 8 heeft er zich over verbaasd, dat de gemeente Vlissingen, die zich de kroon van Zeeland noemt, zich het niet tot een eer heeft gerekend, deze restauratie zelf te betalen. De voort, zegt, dat Ged. Staten het amendement-Staverman overnemen. Dhr P. G. Laernoes zegt, dat Vlis singen bijna nooit subsidie voor een der gelijk doel vraagt. Dhr Vienings moet dan ook op een dergelijke wijze niet Bpreken. De stad Vlissingen heeft in 1809 door het Engelsche bombardement veel gele den. Laten we nu als bewijs van deelne ming dit subsidie geven. (Gelach.) Spr. wilde dat het waar was, dat Vlis singen de rijkste gemeente was. Dhr Bosselaar, A.R., onderschrijft de opmerking van den heer Vienings. Spr. kent een gemeente van 800 zielen, die zelf indertijd de kosten van restauratie van den toren geheel alleen heeft gedra gen. Dhr Joziasse is tegen verhooging van het subsidie boven f600. Dhr v. d. Putte zegt, dat volgens dr Kalf het werk f9000 zal kosten. Het is officieus wel zeker, dat het Rijk meer 'dan het toegezegde percentage zal bijdragen. Dhr Staverman vindt het geen schande voor Vlissingen om voor steun aan to kloppen. Er is nu eenmaal een regeling, waarvan iedere gemeente mag profiteered Spr noemt het verhaal van „Vlissingen de rijkste gemeente" een fabeltje, dat herinnert san de filosofische eieren. Het voorstel van Ged. Staten (10 pet. subsidie tot een maximum van f 1000) wordt aangenomen met 83 tegen 6 st. (tegen de St.k. Gerei., dhrn. de Jonge en Koster). Besloten wordt tot het aangaan van twee geldleenineen resp. tot dekking van de kosten van eleotrificatie der Provincie en van buitengewone uitgaven. Wijziging begrooting 1980. Mot de voorgesteld© wijzigingen in de begrooting 1980 vereenigden zich in tweo afdeelingen allo leden, terwijl in do derde door geen der leden het woord er over werd gevoerd. Het voorstel werd z.h.st. aangenomen. Heffing opcenten grondbelasting. Met 't voorstel tot heffing van 60 opcen ten op de hoofdsom van de grondbelasting, zoowol voor d© ongebouwd© en do ge bouwde eigendommen, veroenigden in twee afdeelingen zich alle leden, in de derde afdeeling sprak een lid de wen- schelijkheid uit om de opcenten op de rond belasting voor de ongebouwde eigen ommen af te schaffen, en andere léden meenden, dat dit ook zou moeten geschie den met die voor d© gebouwde eigendom men. Vanwege Ged. St werd geantwoord, dat met de invoering van. de wet op de financiëele verhouding 'tusschen het rijk en de gemeenten de heffing aan ©en© herziening zal moeten onderworpen wor den en hiermede dan rekening zou kun nen worden gehouden. Z.h.st. aangenomen. Dienst op de Ooster-Schelde. Dhr Doel em an stelt voor dat Ged. Staten in de volgende zitting zullen ko men met voorstellen tot afdoende verbe tering van den onhoudbaren toestand in den dienst op de Ooster-Schelde. Dhr Van Rompu zegt, dat het ver keer te Zierikzee de laatste jaren zeer is toegenomen. Er is alles voor te zeggen, dat ook Schouwen een behoorlijke verbin ding krijgt. Binnen twee jaar zal te Zie rikzee een ponton komen. Dat zal het laden en lossen vergemakkelijken. Ook het steiger te Katsche Veer zal verbeterd worden. Dan zal noodig zijn een grootere boot. Spr. weet nog met, hoe Ged. Sta ten in dezen denken. Maar Spr. hoopt, dat het college in den geest van den heer Doeleman zal handelen. Dhr Doeleman trekt daarop zim mo tie in. De voorzitter sluit hierop de vergade ring, terwijl juist tegelijk dhr v. d. Beke Callenfols onder hilariteit binnenkomt t Aanhouding, Door d© Mar© chaussee te Axel zijn een tweetal per sonen aangehouden van Belgisch© natio naliteit wonend© te Axel, die er van verdacht .worden zich aan ©en minder jarig meisje te hebben vergrepen. Middelburg. De Coöp. Melkinrich ting en Stoomzuivelfabriek „Walcheren", gelegen in de gemeente Koudekerke, maar dicht aan Middelburg, was over het belastingjaar 1927 in de straatbelasting dezer gemeente aangesla gen voor f230,30. Daartegen is bezwaar ingediend bij1 den Gemeenteraad, die echter bij besluit van 16 Nov. 1927 den aanslag handhaafde. Ook de Raad van beroep deed zulks. De Hoog© Ran© overwoog, dat op de vraag, of het ©en gemeente geoorloofd is om de werking eoner straatbelasting uit te strekken buiten haar grondgebied, art. „242c der gemeentewet geen recht streeks antwoord geeft, dat bij gebreke daarvan deze vraag echter ontkennend behoort 'te worden beantwoord, zoowel omdat het plaatselijk karakter van Ge meentelijke verordeningen veeleer beper king tot het gebied dier gemeente mede brengt, als met het oog op het zakelijke eener straatbelasting, van welke bezwaar lijk kan worden aangenomen, dat zij ook geheven zou kunnen worden van eigen dommen buiten het gemeentogebied, wanneer de wet daartoe niet uitdrukkelijk de bevoegdheid geeft, reden waarom de Hoog© 'Raad de bestreden uitspraak en den opgelegden aanslag vernietigde. Wameldlnge. Gisteravond is een teer- ketel welke gebezigd werd bij' heit teeren van d© wegen in deze gemeente in brand gevlogen. Door een brandmeester is meit een schuimbluBch-apparaat van het Teehn. Bureau „Ready" de fel brandende ketel in minimum van tjjd gebluscht. Do peilingen op het gezonken schip „Piëta" dat nabij Gorishoak gezonken is hebben aangetoond dat het scnip op zijn zijde ligt op ©en diepte van plm, 20 tot 80 M. water. Xru Inlagen. Het Hulp Post- en Tele graafkantoor alhier werd met ingang van 14 Juli als volgt opengesteld: Voor den Telefoondienst 8—16.80 en 17.80—21 uur. Voor den Telegraafdienst 8.30—12.30 en 14—16 en 17.80—19 uur. De openstellingsuren voor den Post dienst ondergingen geen wjj'ziging, deze blijven dus eveneens 8.30—12.80 en 14— 16 en 17.80—19 uur. In dezen tijd kunnen ook celgesprekken gevoerd worden. Moederzorg voorkomt dat het huidje van het wiegekind branderig wordt of smet. Zij houdt daarom het huidje en de huid plooien van de kleine altijd droog met Purolpoeder en een stukgaand plekje be handelt zij terstond mst Purol, omdat zij weet, dat dit spoedig geneest. Beide artikelen bij Apoth. en Drogisten. Ned, Herv. Kerk. Beroepen te Maarssen, A. v. d. Kooy te Kampen. Te Mastenbroek-Zwollerker- spel, T van Asch te Randwijk. Bedankt voor Russen, GL Alers te Nieuw Lekkerland, Voor Elburg, G. J. Koldewijn te Hattem, Voor Streefkerk, P. F. van Noort te Loosdreoht, Geref, Kerken. Tweietal te Leeuwaarden (4e pr, pl.), G. v&n der Woud© te Schiedam en j, Wijminga te Charlois. Doopsgez. Gemeenten Bedankt voor Surhuisterveen, R. Du- four, cand. te 's-Gravenhage. Goes. Mulo-examens, 15 Juli. Ge slaagd voor Diploma B.: J. Elenbaas, te Tholen; A. J. Rijstenbil, Oud-Vassemeer; W. M. Nortien, Poortvliet. Voor Diploma A: J. van Pienbroek, M. G. Naezer, J. E. Brondina, te Middelburg; M. G. ten Kate, W. A. ten Kate te Kou dekerke; J. A. van der Stel, B. Voerman, J. J. Schoon, J. K. van der Stel te Tho len; M. G. van Aa te Poortvliet; N. 8. Pi laar te Goes; J. J. Klaaaae te Kerkwerve; J. S. Steendam te Zierikzee. Te Rotterdam zijn geslaagd voor het examen Nuttige Handwerken de dames: P. Brouwer, J. Buitendijk, A. N. Hooge- eteger, allen te Goes. Voor de Internationale Jury te Brussel slaagde op 16 Juli j.l. voor de lagere acte piano, Mej. L. Brons te Middelburg en voor de Middelbare acte, Mej. J. Kriense- Lokker te Goes. Beiden leerlingen van den heer J. Harthoorn te 's-Heer-Arendskerke. Voor het toelatingsexamen aan de R.H. B.S. |s Terneuzen zijn geslaagd: L. G. r. d. Eijk, E. L. van Puijvelde, P. M. Maat, J. A, van Rompu, J. J. C. van Sprang sn P. J. van Stric* Brakman, J. P. S te Axel: C. E. Ri beiden te Sas v, Zaamslag; J. W. L. Hermanides te Aan de Mi te Haarlem verwi Weg- en Waterbo te St. Lauren de heer J. H. I Geslaagd stenografie de h d e n b u r g. Benoemd toi voor L. en U. L gracht te Middelt hoofd van de H. Voorziet het ziekenhuis venhage is gebra nende op de Ar het haar had ge» in brand geraakte wonden. Haar to lijk. Door der ongeveer vijftigja wonende te Ark Kedigen door de dood. Hij laat ei na. Verder sloe; de bliksem in een daarna in den den losgerukt. Vreesel gen zeilboot slaan van een chusetts zijn vijf om het leven g kustwacht kondei den redden. Der tengevolge van was omgeslagen, in zee, doch kor vastklampen. Naa duurde, verloren na den ander hu laten. Het jonge losliet. S p e 1 en volge van het gisteren de kl< A. K., wonende tricht in brand op het geschrei slaagde er niet ven, zoodat het wonden bekwan stand werd het voerd waar he De O Kingsford S de Ooeaanvlieigo de „Statendam1 en zich te Plym eind© vandaar, i naar London te per K. L. M.-vli© Schiphol vertrek Vermoedelijk namiddags aank zullen nog nader Hot doo de Amoniak De Rechtbank spraak doende Mei 1.1. aan do plaats gehad hel werkman door h paal werd gotrc 160 K.G. wegoni hij eenigen tijd verwondingen o1 verantwoordelijk vroeger wonent Hougong, Belgii! van 8 maanden. Door de werden heden uitgesproken: Diefstal en j., colporteur te ring van hot vo mna. gev.Btraf. Overtr. Motor F., huisvr .H. B Bekrachtiging ve verzet met uitz. d. h. Dierenmishanc missionair te KI Bedreiging var tie: J. M., 22 j den van beroej te Hoek. Voor Beleediging ve 22 j., en Th. P, werkman en w ieder: f26 of 2i Mishandeling laar te Hulst, Overtr. Motor- 20 jaar, veekoof vonnis waarvan 10 d. h. Door de zijn heden failliet J. Uiterhoeve, Reclitercommissa Rechter. Curator Middelburg. M. Kunst, lan Rechtercommisss Rechter. Curator advocaat te Goe Ter burger bank te Middel

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1930 | | pagina 2