Moederzorg.
Uit de Provincie
Kerknieuws.
On* irwijs.
Geme
Re
Dhr W a 111 e n neemt genoegen met de
toezegging van den heer Dusseldorp na
men» Ged. Staten en zal tegen de motie-
de Baere stemmen.
Dhr de Baere heeft geen toezegging
geboord. Dhr van Dusseldorp gaf slecht»
een persoonlijke moenmg.
Dhr D i e 1 e m a n zegt, dat er geen an
dere meeoing van Ged. Staten ia dan
in bet onderschrift bedoeld.
De motie-de Baere wordt hierna ver
worpen mot 29 tegen 11 stemmen.
Het voorstel van Ged. Staten wordt
z.h.st. aangenomen.
Bedrage Heidemaatschappij.
Met het voorstel om Zeeland als be
gunstigster te doen toetreden tot de Ned.
Heidemaatschappij met een jaarlijksche
bijdrage van f 60, vereenigden ziah in de
afdeelingen alle leden en werd daartoe
ook nu z.h.s. besloten.
Z.h.st. aangenomen.
Iepenziekte.
Ged. Staten hadden voorgesteld, aan
het Comité inzake bestudeering en bestrij
ding van Iepenziekte voor 5 jaar, te be
ginnen 1930, een jaarlijksche bijdrage van
f 100 te verleenen. In de afdeelingen werd
deze zaak wel besproken. Sommige leden
vroegen, of f 100 wel voldoende is, ande
ren meenden, dat als het Rijk niet steunt,
ook de f 100 van de provincie niet noodig
is, een ander zal voorstemmen, omdat
er gemeenten zijn, die ook steunen, en
het comité het natuurschoon bevordert.
Van de zijde van Ged. Staten wordt ge
zegd, dat zij steun willen verleenen, ook
al had het rijk eigenlijk voor moeten gaan,
en dat men niet kan zeggen of het
noodige geld bij elkander komt, zoo niet,
dan zal het rijk ook moeten steunen. Zoo
ïioodig zou dan altijd een hpoger bedrag
kunnen worden uitgetrokken.
Z.h.st. aangenomen.
Te 4.20 u. wordt de zitting verdaagd
tot hedenmorgen tien uur.
Zitting van hedenmorgen.
Te tien uur wordt de vergadering her-
opend.
Afwezig dhr de Ridder met kennisge
ving en zonder de heeren Wallien, v. d.
Beke Callenfels en Welleman.
Veerdienst Zijpe en Anna-Jacoba-
polder.
Inzake het voorstel om de subsidie voor
extratreinen aan de R. T. M. voort te zet
ten tot 1 Januari 1931 meenden alle leden,
dat de subsidie moet worden verleend,
doch gevraagd werd of de aanlegplaatsen
niet kunnen verbeterd worden, en gewe
zen op het ontbreken van elk comfort
voor de reizigers vooral in den winter.
Door oen lid van Ged. Staten werd ge
antwoord, dat het hier een bestaande sub
sidie betreft, die zou komen te verval
len. Imusschen is het rapport der inge
stelde commissie gereed, doch het is ver
trouwelijk en kan niet worden openbaar
gemaakt voor de minister hot kont. Wel
kan cilt lid medodeelen, dat het aantal
rei/cn aanmerkelijk zal worden uitge
breid, dat de tarieven voor passagiers en
ook voor auto's een belangrijke verlaging
zullen ondergaan en dat een boot in de
vaart, zal worde, i [.xbracht, welke aan
gestelde eischen «al voldoen. Spr. hoopt,
dat reeds in de najaarszitting voorstel
len zullen kunnen worden gedaan, waar
bij den ook op verbetering van het wacht
lokaal kan worden gelet.
Dhr Catshoek, s.d., is dankbaar
voor het voorstel, maar niot voldaan. De
Zondagsdienst is gobrekkig, wat ook door
de staatscommissie wordt erkend. Op
Zondag is >het aantal vaarten veel to ge
ring. Hot blijft henoden het minimale. Spr.
hoopt, dat ook de loden, die voor Zon
dagsheiliging zijn, dit zullen erkennen.
Het is hier eon onhoudbare toestand. Spr.
bepleit een vaart op Zondag meer gedu
rende do zomermaanden. Daartoe stelt
Spr. een amendement op het ontwerp-bo»
«luit voor.
Dhr v. d. Weijde, Ged. St., zegt, dat
de Staten destijds alleen subsidie hebben
toegekend voor den dienst op werkdagen en
niet op Zondagen. Spr. is persoonlijk voor
het idee-Gtttshoek. Maar het is niet aan
de orde. Het gaat nu alleen om een be
stendiging van den bestaanden toestand.
Spr. weet niet eens, hoe de R. T. M. op
het voorstel-Catahoek zou reageeren.
Dhr Catshoek ziet niet in, waarom
er geen uitbreiding aan de subsidie zou
kunnen worden gegeven. Dit kan toch met
de R. T. M. worden besproken. Wie weet,
hoelang het rapport der Staatscommissie
nog op zich laat wachten.
Dhr D o e 1 e m a n, V. B., meent ook,
dat aan Ged. Staten zou kunnen worden
opgedragen met de R. T. M. te onderhan
delen over een uitbreiding van den Zon
dagsdienst met één dienst. De Staten zou
den nu daarvoor een crediet kunnen toe
staan.
Dhr v. d. We y d e wil de heeren niet
met een doode musch naar huis sturen.
Tegen een toezegging, dat Ged. Staten dit
met de R. T. M. willen bespreken, heeft
Spr. geen bezwaar. Maar Spr. wil geen
ongegronde verwachtingen opwekken. Hij
weet niet, hoe de R. T. M. over deze zaak
denkt.
Dhr Catshoek trekt zijn amendement
in, maar dient dan een motie in denzelf
den geest in.
Dhr Van 't H o f f, A. R., verklaart
niet voor de motie te zullen stemmen. Zijn
meening over de Zondagskwestie is ge
noegzaam hekend.
Dhr Kodde verklaart hetzelfde.
De motie-Catshoek wordt aangenomen
met 20 tegen 18 stemmen.
Voor V, B., S. D. A. P., v.d. en de R.K.
Vienings, Boonman, Mes, v. Waesberghe
en Stieger.
Tweede Motorveerboot Vlissingen
Breskens.
Het voorstel om een crediet te verlee
nen van f 700.000 voor de aanschaffing
van een tweede motorveerboot voor den
dienst VlissingenBreskens heeft in de
afdeelingen aanleiding gegeven tot vele
vragen en opmerkingen. Bij de beantwoor
ding daarvan is door leden van Ged.
Staten verzekerd, dat bet bedrag vol
doende zal zijn; dat verandering in de
afwerking der eerste klasse-salons slechts
een luttele besparing van f 2000 zal geven.
Dat de ..yerhouding der ruimte van le
en 2e klasse nu eenmaal voor alle booten
zoo is en verandering slechts een bagatel
aan besparing zou opleveren. Dat de
havenmond te Breskens nu 40 M. breed,
80 M. zal worden en ook 2 M. dieper.
Dat bet niet veel uitmaakt, of de rails
nu of later op het schip aangebracht
worden. Dat geen andere plaats voor de
trappen is aan te wijzen. Wel zullen de
trappen wat breeder en daardoor iets
gemakkelijker worden.
Een lid van Ged. Staten .kan niet toe
zeggen, dat de boot in Zeeland zal wor
den gebouwd, maar hij hoopt, dat een
concurreerende inschrijving van Vlissingen
zal binnenkomen. Verder zeide een lid
van het college, dat de exploitatie van
de motorveerboot niet afzonderlijk wordt
gehouden; dat het schip thans zeer goed
bekend staat, gezien het verlangen om de
boot weer spoedig in "dienst te zien,
als zij tijdelijk is opgelegd om nagezien,
te worden; dat er hoop is, dat men
beneden het bedrag zal blijven, gezien het
grocte gebrek aan werk op vele werven1;
dat de afmetingen van de nieuwe boot
zijn vastgesteld in overleg met 's Rijks
Waterstaat, die toegezegd heeft, de noodig
te blijken verbeteringen aan den haven
mond te Breskens te zullen aanbrengen.
Een ander lid van het college zeide nog,
dat de exploitatie-kosten wel hoog zjjn,
maar dat dit nu eenmaal het gevolg is
van de grootte van het schip. Hij geeft
toe, dat bij de eerste motorveerboot klein
materiaal reeds vernieuwd is, maar zegt,
dat geen belangrijke verbetering van vi
tale deelen heeft plaats gehad. Alleen
voor de nieuwe dekkleppen moest men
zich een belangrijk offer getroosten. Wat
betreft de ramingen stonden Ged, Staten
bij het eerste plan voor een geheel ander
type schip.
Thans zal aan een achttal werven prijs
opgaaf worden gevraagd.
De groote kosten van het schip zitten
in het casco en de machines. Niet kan
worden toegezegd, dat de nieuwe boot
Walsoorden—Hansweert gelijktijdig zal
worden aanbesteed met aio voor Vlis
singen—Breskens. Een Statenlid bleef vast
houden aan een billijker vordeeling van
de ruimt© voor tweede en eerste Basso.
In hun schriftelijk antwoord leggen Ged.
Staten- een schrijven over van den direc
teur, die bericht, dat hij zich geheel kan
vereenigen met het ontwerp van de nieu
we motor-veerboot voor den dienst Vlis-
singen-Breskens, zooals dit thans aan de
Staten1 is voorgelegd. Verder doelen zij
mede, dat zij nog eens bij den minister
hebben aangedrongen op een spoedige
beslissing inzake de verbreeding van den
havenmond te Breskens, voor dat die
beslissing is gevallen zal niet worden
overgegaan tot aanbesteding en bouw van
de nieuwe boot. Het is aanvankelijk het
voornemen bestek en teekeningen aan een
aantal scheepsbouwers toe te zenden met
verzoek te willen inschrijven.
Dit voor de beide booten en dan eorst
te beslissen, welke boot het eerst zal wor
den afgebouwd, Do directeur daarnaar
gevraagd, achtte het maken van ©an
kleine kajuit voor zioken en ouden van
dagen benoden, niet mogelijk.
Dhr Overhoff, d., hoopt, dat do
voorbereiding van -dit voorstel beter zal
zijn dan toen word voorgesteld tot de eer
ste veerboot over te gaan, zoodat we voor
allerlei teleurstellingen nu bewaard zullen
blijven.
Tot zijn teleurstelling heeft Spr. gemist
een exploitatierekening van de tegenwoor
dige veerboot. Spr. weet niet, of deze niet
buitengewoon duur ia, eooala wel eona is
beweerd.
Was die rekening er geweest, dan had
Spr. misschien met vertrouwen voor kun
nen «temmen. Nu kan Spr. het alleen met
hoop doen.
Spr. bepleit het één-klas systeem op de
ze boot De afstand is maar heel klein.
Maar wil men per sê twee klassen op
grond van maatschappelijke verhoudin
gen, dan wil Spr. een grooter kajuit 2e
klas dan nu is ontworpen.
Dhr D o e 1 e m a n, v. b., verklaart, ver
wonderd te zijn, dat er voor de Wester-
Schelde zulke groote sommen beschikbaar
worden gesteld, terwijl de toestand bij den
O ost er-Sch el d edi e ns t zoo heel veel tewen-
schen overlaat. Als Spr. op dit laatste na
der wil ingaan, roept de voorzitter hem
tot de orde.
Dhr Erasmus, v. b., wil de trappen,
die naar boven leiden, beter afschutten,
zulks in 't belang vooral van vrouwen en
kinderen. Ook wil Spr. de gelegenheid, dat
er gesloten goederenwagens zullen kunnen
worden overgezet.
Dhr v. d. Wart, C. H., vraagt, of de
aanbesteding zal wachten, tot er zeker
heid verkregen is aangaande de verbete
ring van de haven te Breskens. Spr. be
pleit een apartement voor zieken en ge-
brekkigen.
Dhr Vienings, R. K., vraagt, of hot
juist ia, dat het Rijk vooralsnog niet be
reid is tot verbreeding van de haven te
Breskens. Ook vraagt Spr. advies van de
directeuren van den bootdlenst en dan
wat uitvoeriger dan nu. Ook vraagt Spr
of de boot niet in Zeeland gebouwd k»n
worden.
Dhr Van Rompu, Ged. Staten, «egt,
dat bij de tweede boot gebruik «al worden
gemaakt van de ervaringen van de eerste
Spr. «egt toe, dat, indien mogelijk, in
de najaarazitting een exploitatie-reke
ning zal worden overgelegd. Maar die kan
niet zuiver zijn, omdat geen 365 dagen
per jaar met deze boot wordt gevaren.
Wat de kajuiten betreft, geeft Spr. in
overweging de le en 2e Bas te handha
ven. Er zal wel een tijd komen, dat er
maar één klas komt, maar Spr wil nu nog
liever Itwee klassen. De kosten van inrich
ting van le en 2e Bas zijn betrekkelijk ge
ring.
Spr. zegt, dat er blijkens den kaartan-
verkoop gemiddeld meer passagiers le
dan 2e Bas reizen. Het zou dus verkeerd
zijn, de 2e klas grooter te maken dan de
eerste.
De constructie van de trappen zal op
de 2e veerboot beter zijn dan op de eerste.
Ze zullen aan den buitenkant dicht ge
maakt warden.
Het dek zal zoodanig geconstrueerd
worden, dat later eventueel spoorwagens
kunnen worden overgezet.
De boot zal niet aanbesteed worden, al
vorens de kwestie met de haven te BreB-
kens in orde is.
De Directeur weet geen oplossing voor
een gelegenheid voor zieken en gebrekki-
gen. Het bureau-Cornelissen zal nu ge
raadpleegd worden.
Spr. leest een schrijven van den Minis
ter van Waterstaat voor, waarin wordt
medegedeeld, dat vooralsnog geen beslis
sing kan worden genomen inzake de ver
breeding vein de haven te BreBkens. Spr.
zegt, dat, indien de Minister dit definitief
zou weigeren, de Staten in de najaars
zitting zouden moeten overwegen, welke
boot dan te bouwen.
Spr. deelt ten slotte mede, dat ook de
Mij de Schelde te Vlissingen in de gele
genheid zal worden gesteld in te schrij
ven.
Dhr Kodde vestigt er de aandacht
op, dat het bureau-Cornelissen het nog
niet zoo eenvoudig acht, om de boot ge
schikt te maken voor vervoer van spoor
wagens.
Dhr Overhoff zegt, dat er blijkens
de officieole cijfers meer reizigers 2e dan
le klas worden vervoerd. En toch is de
ruimte voor de le Bas grooter dan voor
de 2e.
Dhr Van Rompu antwoordt, dat de
ruimte in normale tijden in de 2e klas
voldoende is. Spr. wil deze kwestie de
grootte van le en 2e klas nog eens met
hot bureau-Cornolisso bespreken.
Den heer Kodde antwoordt Spr., dat
men bij het bepalen van de hoogte van
het 2e dek rekening moet houden met de
stabiliteit van het schip. Men kan hier
niet willekeurig te werk gaan en moet re
kening houden met deskundigen. Voor
zoover de hier geuite wenschen uitvoer
baar «zijn, zal er mede worden gerekend.
Dhr Kodde heeft wol begrepen, dat
niet alle goederenwagens kunnen worden
overgezet.
Het voorstel wordt z. ih. st. aangenomen.
Motorveerboot Hansweert—Walzoorden.
Het voorstel inzake een crediet van
f315.000 voor een nieuwe boot, n.l. een
motorveerboot voor de lijn Hansweert—
Walzoorden, had in de afdeelingen alge-
moone instemming en over bet alge
meen was men voor de grootste motor
veerboot, zooals trouwens ook het plan
van Ged. Staten is; een lid van dat
college deelde mede, dat getracht zal
worden de booten door één maatschap
pij te laten bouwen en dan deze boot het
eerst af te doen bouwen. In den bestaan-
den toestand zal voorloopig worden voor
zien door het in de vaart brengen van
de „Luctor et Emergo", zoolang deze niet
ergens anders noodig is. Rails op deze
boot wordt wel door eon lid ter sprake
gebracht, maar een ander lid en ook een
van Ged. Staten achten dit hier zeker
niet noodig, o.a. omdat de tramrails in
Zeouwsch-Vlaanderen nlot aansluiten bij
de spoorrails in Zuid-Beveland wat de
breedte betreft. De aanlegplaatsen moeten
grondig verbeterd worden en daarmede
wordt bij den bouw van de boot rekening
gehouden.
Dhr Vienings, R.K., dankt Ged. Sta
ten voor dit voorstel en hoopt, dat het
spoedig zal worden uitgevoerd.
Dhr Koster, C.H., is ook dankbaar.
Maar Spr. vraagt, wanneer een grootere
boot op het veer Walsoorden—Hansweert
in de vaart komt
Dhr Van Rompu zegt dat de be
doelde boot eerst dienst moet doen op
16 Aug. voor het vervoeren van H. M.
de Koningin. Spoedig daarna wordt ze
in dienst gesteld op het veer Hansweert-
Walsoorden.
Het voorstel wordt z.h.st. aangenomen.
Rekening Stoombootdiensten.
Naar aanleiding van opmerkingen in de
afdeelingen, werd van de zjjde van Ged.
Staten geantwoord, dat vervanging van
de tram Hansweert—Vlak© door autobus
sen toch een verlies zou doen blijven
bestaan. Bovendien is het niet de ge-
geschikte tijd voor wijzigingen, gezien de
plannen voor verplaatsing van het sta
tion Vlake. De uitbreiding der remise
heeft de kosten van onderhoud alleen
voor dit jaar zoo hoog gemaakt. De bus
naar het station Neuzen is het eenige
vervoermiddel, waarop de provincie geen
verlies lijdt. De Rijksponton werd op
korten termijn weggenomen, het hebben
van ©en reserve-ponton ligt op den weg
van het rijk; terwijl ©en reserve-wacht
lokaal te duur zou zijn, gezien het zelden
wegnemen van den ponton. Toegezegd
werd, dat wat nog onvolledig en duister
is, cal worden opgehelderd m aangevuld,
terwijl een nieuwe boot voor Zierikzee
in het vooruitzicht werd gesteld, als de
Vlissingsche ponton naar Zierikzee zal
zijn overgebracht.
Dhr Overhoff, s.d., zegt bij de be
grooting te zullen komen met een voor
stel tot opheffing van de tram Vlake-
Hansweert. Misschien willen Ged. Staten
zich hierover alvast beraden.
Dhr de Pauw vindt het vervoer op
den Prov. omnibus te Neuzen veel te
duur. Spr. zal er bij de begrooting op
terugkomen.
De rekening wordt goedgekeurd.
Rekening Provincie over 1928.
D© rekening over 1928 van d© Provincie
deed in e©n der afdeelingen de vraag
stellen, of de meerdere opbrengst op den
buitengewonen ontvangpost „uitkeering uit
het wegenfonds" ten bédrage van
f244.105.76 een meevaller is pf wel, dat
er op gerekend is. Geantwoord werd, dat
d© ontvangsten, over twee jaren n.l. 1927
en 1928 zijn geboekt. Een lid bracht dank
aan Ged. Staten voor het opnemen van
de verantwoording der sloten van den
gewonen en van den buitengewonen
dienst, hierdoor is een gemakkelijk over
zicht verkregen. In all© afdeelingen ver-
eenigden d© leden zich met het voorstel
tot goedkeuring der rekening, wat dan ook
nu z.h.st. geschiedde.
Beeldenhuis Vlissingen.
Ged. Staten stellen voor aan de ge
meente Vlissingen een bijdrage van f500
toe te kennen, in de kosten van verplaat
sing van het z.g.n. Beeldenhuis, onder
voorwaarde dat door het Rijk een bijdrage
van tenminste 40 pet. in die kosten wordt
gegeven.
Dhr Starerman, v.d., wil aan Ged.
Staten machtiging geven, om meer dan
f 500 te geven, indien blijkt, dat de kosten
meer dan f5000 bedragen. Spr. wil 10
pet. subsidie geven tot een maximum van
f 1000.
Dhr V i e n i n g 8 heeft er zich over
verbaasd, dat de gemeente Vlissingen, die
zich de kroon van Zeeland noemt, zich
het niet tot een eer heeft gerekend, deze
restauratie zelf te betalen.
De voort, zegt, dat Ged. Staten het
amendement-Staverman overnemen.
Dhr P. G. Laernoes zegt, dat Vlis
singen bijna nooit subsidie voor een der
gelijk doel vraagt. Dhr Vienings moet dan
ook op een dergelijke wijze niet Bpreken.
De stad Vlissingen heeft in 1809 door
het Engelsche bombardement veel gele
den. Laten we nu als bewijs van deelne
ming dit subsidie geven. (Gelach.)
Spr. wilde dat het waar was, dat Vlis
singen de rijkste gemeente was.
Dhr Bosselaar, A.R., onderschrijft
de opmerking van den heer Vienings. Spr.
kent een gemeente van 800 zielen, die
zelf indertijd de kosten van restauratie
van den toren geheel alleen heeft gedra
gen.
Dhr Joziasse is tegen verhooging
van het subsidie boven f600.
Dhr v. d. Putte zegt, dat volgens dr
Kalf het werk f9000 zal kosten. Het is
officieus wel zeker, dat het Rijk meer 'dan
het toegezegde percentage zal bijdragen.
Dhr Staverman vindt het geen
schande voor Vlissingen om voor steun
aan to kloppen. Er is nu eenmaal een
regeling, waarvan iedere gemeente mag
profiteered
Spr noemt het verhaal van „Vlissingen
de rijkste gemeente" een fabeltje, dat
herinnert san de filosofische eieren.
Het voorstel van Ged. Staten (10 pet.
subsidie tot een maximum van f 1000)
wordt aangenomen met 83 tegen 6 st.
(tegen de St.k. Gerei., dhrn. de Jonge
en Koster).
Besloten wordt tot het aangaan van
twee geldleenineen resp. tot dekking van
de kosten van eleotrificatie der Provincie
en van buitengewone uitgaven.
Wijziging begrooting 1980.
Mot de voorgesteld© wijzigingen in de
begrooting 1980 vereenigden zich in tweo
afdeelingen allo leden, terwijl in do derde
door geen der leden het woord er over
werd gevoerd.
Het voorstel werd z.h.st. aangenomen.
Heffing opcenten grondbelasting.
Met 't voorstel tot heffing van 60 opcen
ten op de hoofdsom van de grondbelasting,
zoowol voor d© ongebouwd© en do ge
bouwde eigendommen, veroenigden in
twee afdeelingen zich alle leden, in de
derde afdeeling sprak een lid de wen-
schelijkheid uit om de opcenten op de
rond belasting voor de ongebouwde eigen
ommen af te schaffen, en andere léden
meenden, dat dit ook zou moeten geschie
den met die voor d© gebouwde eigendom
men.
Vanwege Ged. St werd geantwoord,
dat met de invoering van. de wet op de
financiëele verhouding 'tusschen het rijk
en de gemeenten de heffing aan ©en©
herziening zal moeten onderworpen wor
den en hiermede dan rekening zou kun
nen worden gehouden.
Z.h.st. aangenomen.
Dienst op de Ooster-Schelde.
Dhr Doel em an stelt voor dat Ged.
Staten in de volgende zitting zullen ko
men met voorstellen tot afdoende verbe
tering van den onhoudbaren toestand in
den dienst op de Ooster-Schelde.
Dhr Van Rompu zegt, dat het ver
keer te Zierikzee de laatste jaren zeer
is toegenomen. Er is alles voor te zeggen,
dat ook Schouwen een behoorlijke verbin
ding krijgt. Binnen twee jaar zal te Zie
rikzee een ponton komen. Dat zal het
laden en lossen vergemakkelijken. Ook
het steiger te Katsche Veer zal verbeterd
worden. Dan zal noodig zijn een grootere
boot. Spr. weet nog met, hoe Ged. Sta
ten in dezen denken. Maar Spr. hoopt,
dat het college in den geest van den
heer Doeleman zal handelen.
Dhr Doeleman trekt daarop zim mo
tie in.
De voorzitter sluit hierop de vergade
ring, terwijl juist tegelijk dhr v. d. Beke
Callenfols onder hilariteit binnenkomt
t
Aanhouding, Door d© Mar©
chaussee te Axel zijn een tweetal per
sonen aangehouden van Belgisch© natio
naliteit wonend© te Axel, die er van
verdacht .worden zich aan ©en minder
jarig meisje te hebben vergrepen.
Middelburg. De Coöp. Melkinrich
ting en Stoomzuivelfabriek
„Walcheren", gelegen in de gemeente
Koudekerke, maar dicht aan Middelburg,
was over het belastingjaar 1927 in de
straatbelasting dezer gemeente aangesla
gen voor f230,30.
Daartegen is bezwaar ingediend bij1 den
Gemeenteraad, die echter bij besluit van
16 Nov. 1927 den aanslag handhaafde.
Ook de Raad van beroep deed zulks.
De Hoog© Ran© overwoog, dat op de
vraag, of het ©en gemeente geoorloofd
is om de werking eoner straatbelasting
uit te strekken buiten haar grondgebied,
art. „242c der gemeentewet geen recht
streeks antwoord geeft, dat bij gebreke
daarvan deze vraag echter ontkennend
behoort 'te worden beantwoord, zoowel
omdat het plaatselijk karakter van Ge
meentelijke verordeningen veeleer beper
king tot het gebied dier gemeente mede
brengt, als met het oog op het zakelijke
eener straatbelasting, van welke bezwaar
lijk kan worden aangenomen, dat zij ook
geheven zou kunnen worden van eigen
dommen buiten het gemeentogebied,
wanneer de wet daartoe niet uitdrukkelijk
de bevoegdheid geeft, reden waarom
de Hoog© 'Raad de bestreden
uitspraak en den opgelegden
aanslag vernietigde.
Wameldlnge. Gisteravond is een teer-
ketel welke gebezigd werd bij' heit teeren
van d© wegen in deze gemeente in brand
gevlogen. Door een brandmeester is meit
een schuimbluBch-apparaat van het Teehn.
Bureau „Ready" de fel brandende ketel
in minimum van tjjd gebluscht.
Do peilingen op het gezonken schip
„Piëta" dat nabij Gorishoak gezonken is
hebben aangetoond dat het scnip op zijn
zijde ligt op ©en diepte van plm, 20 tot
80 M. water.
Xru Inlagen. Het Hulp Post- en Tele
graafkantoor alhier werd met ingang van
14 Juli als volgt opengesteld:
Voor den Telefoondienst 8—16.80 en
17.80—21 uur.
Voor den Telegraafdienst 8.30—12.30
en 14—16 en 17.80—19 uur.
De openstellingsuren voor den Post
dienst ondergingen geen wjj'ziging, deze
blijven dus eveneens 8.30—12.80 en 14—
16 en 17.80—19 uur.
In dezen tijd kunnen ook celgesprekken
gevoerd worden.
Moederzorg voorkomt dat het huidje van
het wiegekind branderig wordt of smet.
Zij houdt daarom het huidje en de huid
plooien van de kleine altijd droog met
Purolpoeder en een stukgaand plekje be
handelt zij terstond mst Purol, omdat
zij weet, dat dit spoedig geneest.
Beide artikelen bij Apoth. en Drogisten.
Ned, Herv. Kerk.
Beroepen te Maarssen, A. v. d. Kooy
te Kampen. Te Mastenbroek-Zwollerker-
spel, T van Asch te Randwijk.
Bedankt voor Russen, GL Alers te
Nieuw Lekkerland, Voor Elburg, G. J.
Koldewijn te Hattem, Voor Streefkerk,
P. F. van Noort te Loosdreoht,
Geref, Kerken.
Tweietal te Leeuwaarden (4e pr, pl.),
G. v&n der Woud© te Schiedam en j,
Wijminga te Charlois.
Doopsgez. Gemeenten
Bedankt voor Surhuisterveen, R. Du-
four, cand. te 's-Gravenhage.
Goes. Mulo-examens, 15 Juli. Ge
slaagd voor Diploma B.: J. Elenbaas, te
Tholen; A. J. Rijstenbil, Oud-Vassemeer;
W. M. Nortien, Poortvliet.
Voor Diploma A: J. van Pienbroek, M.
G. Naezer, J. E. Brondina, te Middelburg;
M. G. ten Kate, W. A. ten Kate te Kou
dekerke; J. A. van der Stel, B. Voerman,
J. J. Schoon, J. K. van der Stel te Tho
len; M. G. van Aa te Poortvliet; N. 8. Pi
laar te Goes; J. J. Klaaaae te Kerkwerve;
J. S. Steendam te Zierikzee.
Te Rotterdam zijn geslaagd voor het
examen Nuttige Handwerken de dames:
P. Brouwer, J. Buitendijk, A. N. Hooge-
eteger, allen te Goes.
Voor de Internationale Jury te Brussel
slaagde op 16 Juli j.l. voor de lagere acte
piano, Mej. L. Brons te Middelburg en
voor de Middelbare acte, Mej. J. Kriense-
Lokker te Goes. Beiden leerlingen van den
heer J. Harthoorn te 's-Heer-Arendskerke.
Voor het toelatingsexamen aan de R.H.
B.S. |s Terneuzen zijn geslaagd: L. G.
r. d. Eijk, E. L. van Puijvelde, P. M. Maat,
J. A, van Rompu, J. J. C. van Sprang sn
P. J. van Stric*
Brakman, J. P. S
te Axel: C. E. Ri
beiden te Sas v,
Zaamslag; J. W.
L. Hermanides te
Aan de Mi
te Haarlem verwi
Weg- en Waterbo
te St. Lauren
de heer J. H. I
Geslaagd
stenografie de h
d e n b u r g.
Benoemd toi
voor L. en U. L
gracht te Middelt
hoofd van de H.
Voorziet
het ziekenhuis
venhage is gebra
nende op de Ar
het haar had ge»
in brand geraakte
wonden. Haar to
lijk.
Door der
ongeveer vijftigja
wonende te Ark
Kedigen door de
dood. Hij laat ei
na. Verder sloe;
de bliksem in een
daarna in den
den losgerukt.
Vreesel
gen zeilboot
slaan van een
chusetts zijn vijf
om het leven g
kustwacht kondei
den redden. Der
tengevolge van
was omgeslagen,
in zee, doch kor
vastklampen. Naa
duurde, verloren
na den ander hu
laten. Het jonge
losliet.
S p e 1 en
volge van het
gisteren de kl<
A. K., wonende
tricht in brand
op het geschrei
slaagde er niet
ven, zoodat het
wonden bekwan
stand werd het
voerd waar he
De O
Kingsford S
de Ooeaanvlieigo
de „Statendam1
en zich te Plym
eind© vandaar, i
naar London te
per K. L. M.-vli©
Schiphol vertrek
Vermoedelijk
namiddags aank
zullen nog nader
Hot doo
de Amoniak
De Rechtbank
spraak doende
Mei 1.1. aan do
plaats gehad hel
werkman door h
paal werd gotrc
160 K.G. wegoni
hij eenigen tijd
verwondingen o1
verantwoordelijk
vroeger wonent
Hougong, Belgii!
van 8 maanden.
Door de
werden heden
uitgesproken:
Diefstal en
j., colporteur te
ring van hot vo
mna. gev.Btraf.
Overtr. Motor
F., huisvr .H. B
Bekrachtiging ve
verzet met uitz.
d. h.
Dierenmishanc
missionair te KI
Bedreiging var
tie: J. M., 22 j
den van beroej
te Hoek. Voor
Beleediging ve
22 j., en Th. P,
werkman en w
ieder: f26 of 2i
Mishandeling
laar te Hulst,
Overtr. Motor-
20 jaar, veekoof
vonnis waarvan
10 d. h.
Door de
zijn heden failliet
J. Uiterhoeve,
Reclitercommissa
Rechter. Curator
Middelburg.
M. Kunst, lan
Rechtercommisss
Rechter. Curator
advocaat te Goe
Ter burger
bank te Middel