VAN m111 I
KRACHi
SHELH
AUTO-OLIE C BENZINE
4
liiiii
UIT POMP OF BLIK
Provinciale Staten van Zeeland.
««SbSSowSSSSwSc^.:
WWWXWÏWSW
Het verheugt B. en W. zeer te kunnen
inededeelon, dat de directie van „De
Schelde" die den gevel van 't Beeldenhuis
ter eventueels verplaatsing aan de ge
meente wil schenken, de kans op behoud
daarvan heeft geopend. De deskundige,
die op verzoek van de Monumentencom
missie te Vlissingen door den directeur
van het Rijksbureau met een onderzoek
was belast, is verrukt, over het uitste
kend bewaard blijven van den fraai en
hardsteenen gevel en der zandsteenen
beeldén en figuren en vindt herbouw
daarvan op een geschikt terrein, de kos'
ten volop waard. Achter dezen gevel zou
dan een nieuw pand moeten worden op
getrokken, hetwelk door verhuring ren
dabel zou kunnen worden gemaakt. De
kosten van het deskundig sloopen en
weder oprichten van den gevel worden
op ongeveer f5000 geschat. Reeds kan
worden medegedeeld, dat de kans op het
verkrijgen van een rijksbijdrage zeer
groot is. De minste rijkssubsidie bedraagt
40 pCt. Gaarne zagen B. en W., dat ook
de Provincie door het toekennen van een
bijdrage in deze kosten, hen in staat zou
willen stellen de plannen te verwezen
lijken. Zij verzoeken de Staten mitsdien
het verleenen van een provinciale bijdra
ge zoo mogelijk van f 1000 aan de ge
meente in ernstige overweging te willen
nemen.
Ged. Staten hebben het advies gevraagd
van de Prov. schoonheids- en archaeolo-
gische commissie en deze deelt o.a. nog
mede, dat het gemeentebestuur voorne
mens is den gevel voorzichtig te doen
afbreken en te doen opbouwen in de
Hendrikstaat en daarachter een woning
te doen optrekken, die als boven- en be
nedenhuis zal worden geëxploiteerd. Hoe
wel uiteraard een nood-oplossing meent
de commissie, daar dit de eenige weg
tot behoud van den belangrijken gevel
schijnt, dat de door het gemeentebestuur
voorgenomen solutie dient te worden aan
vaard. De commissie wijst er nog op, dat
deze gevel inderdaad is een belangrijk
specimen van 18e eeuwsche architectuur,
waarvan de bewaring op prijs moet wor
den gesteld.
De secretaris van de afd. B der rijks
commissie, dr Kalff, schrijft o.a., dat de
gevel van zóó buitengewoon belang en
in hoofdzaak zóó goed bewaard is, dat
de in het algemeen niet aan te bevelen
methode van afbraak en herbouw in dit
geval wenschelijk moet worden geacht.
Ged. Staten wijzen er verder op, dat tot
dusverre van Provinciewege nog geen
bijdragen voor een doel, als hier wordt
beoogd, zijn verleend en zij aan de thans
voorgestelde beslissing allerminst een
principiëel karakter zouden toegekend
wenschen te zien, in dier voege, dat ook
later in voorkomende soortgelijke geval
len op steun der Provincie mag worden
gerekend, doch zij zijn van oordeel, dat
in dit geval voor eenige medewerking
van de zijde der Provincie aanleiding be
staat.
Door de voorgenomen afbraak en weder
opbouw wordt immers de mogelijkheid
geopend, in een stad, door oorzaken in
het verleden gelegen, arm aan kunstwer
ken, een gebouw te behouden, dat, naar
het oordeel van alle deskundigen een bij
uitstek schitterend voorbeeld is van bur
gerlijke bouwkunst uit de 18e eeuw. Over
eenkomstig de in 1925 vastgestelde rege
len stellen zij voor de bijdrage te bepalen
op f500. De tijd dringt en daarom heb
ben Ged. Staten vrijheid gevonden dit
voorstel op zoo korten termijn bij de
Staten aanhangig te maken.
Gerenvoyeerd naar de afdeelingen.
Het kolenladen te Hansweert.
De mededeelingen van Ged. Staten in
zake de motie-de Pauw over het kolenla
den te Hansweert gaf in alle afdeelingen
nog stof tot discussie, waarvan de voor
naamste opmerkingen waren, dat niet het
kolenladen te Hansweert, doch het wach
ten op een trein uit Gent den dienst in
de war stuurde; verder dat men meent,
dat door kolenladen te Neuzen veel ver
betering kan worden gebracht; wat reeds
in een der afdeelingen door een lid van
Ged. Staten als niet mogelijk werd ge
noemd. In een der afdeelingen meende
een lid, dat de door Ged. Staten gege
ven inlichtingen niet overeenkomstig de
waarheid zijn. In een andere afdeeling
meende een lid, dat Ged. Staten tijdens
het nog niet afgehandeld zijn der motie
niet tot kolenladen te Vlissingen moch
ten overgaan. Een paar leden meenen, dat
de 'dienst nog meer in de war is, terwijl
een lid in de geheele handelwijze een
rancune-maatregel van den directeur
ziet, die het personeel blijkbaar kwalijk
heeft genomen, dat dit zich met klachten
tot Statenleden heeft gewend. Dit lid
meent verder, dat het laden te Vlissingen
meer kost, dan dit volgens het voorstel-de
Pauw te Hansweert zou hebben gekost.
Het personeel van de lijn Neuzen-Hoede-
kenskerke had reeds een zeer zwaren
dienst en is er nog op achteruit gegaan,
terwijl de thans geldende regeling ook niet
in het belang van het publiek is.
In hun antwoord deelen Ged. Staten
mede, dat zij den directeur hebben ge
vraagd naar de mogelijkheid te Neuzen
kolen te laden. Deze acht dit niet wel
mogelijk, omdat in de onmiddellijke na
bijheid geen kolen terrein beschikbaar is en
omdat de Provincie te Neuzen geen ko-
lonwerkers heeft, die dus zouden moeten
worden aangesteld, terwijl er te Vlissin
gen wel kolenwerkers zijn, die evenwel
slechts gedeeltelijk werk zouden hebben,
indien inplaats van uitsluitend te Vlissin
gen ook te Neuzen kolen werden geladen.
Ten slotte komen zij op tegen de bewerin
gen, dat de direetenr rftneunemaatregelen
tnqpatta m dat Öed. States inlkMkgaa
vXfXviv:*:
gaven niet overeenkomstig de waarheid.
De regeling, gelijk die thans geldt, is door
Ged. Staten getroffen na rijp beraad en
met volledige kennis van zaken.
Dhr d e P a u w, s. d., zegt, dat het met
deze zaak vreemd is geloopen. Met de in
voering van den zomerdienst is het ko
lenladen te Hansweert stopgezet. Maar we
zijn nu van den wal in de sloot geraakt.
Spr. komt er tegen op, dat, als een motie
aanhangig is, er maatregelen worden ge
nomen, die een behoorlijke behandeling
dor motie onmogelijk maken.
In 't begin had dhr Van Rompu on
middellijk de zaak kunnen recht zetten
door te zeggen, dat de pontonknechts te
Hansweert tegelijk kolenladers waren. Dit
is uit de stukken gebleken. De vertra
ging van 't vertrek der booten had opge
houden kunnen worden, als een paar ex-
tra-kolenladers waren aangesteld.
Den nieuwen stand van zaken keurt
Spr. echter niet goed. Nu loopt de boel
weer in de war. Doordat de boot van
Neuzen 's middags naar Vlissingen moet
varen om koen in te nemen, is zij niet
tijdig terug in Neuzen om goed aanslui
ting te geven naar Gent.
Spr. zou graag een antwoord willen
hebben of men te Vlissingen extra kolen-
laders heeft moeten aanstellen. Het per
soneel moet e Vlissingen nu ook helpen
bij het kolenladen.
De laatste verbinding van Neuzen met
Holland loopt ook in de war door de nieu
we regeling. Spr. heeft dat zelf waarge
nomen.
Ook het personeel is nu nog zwaarder
belast. Men heeft het de vrije middaguren
ontnomen. Daaronder moet het gezins
leven lijden. Ged. Staten moeten over het
financieele bezwaar tegen het kolenladen
op een andere plaats dan te Vlissingen
heen stappen, omdat de belangen van den
dienst van het publiek en van het perso
neel hier op het spel staan. Het kolenla
den kan te Neuzen wel op de een of an
dere manier geschieden.
Spr. dient een motie daartoe in.
Dhr Van Rompu meent, dat men
hier spijkers op aag water zoekt. Wat de
aatste aansluiting naar België betreft, die
kan alleen bij zeer gunstige weersomstan
digheden gehaald worden (gunstig getij,
snelvarende boot, enz.) maar in de mees
te gevallen niet.
Hot kolenladen te Vllsaingen kost niets
exit»'#. Het gebeurt door eigen personeel,
Hot bootpeiüöneol to YUtóttgêh moot
geen hulp verleenen. Dat is een leugen.
(Dhr de Pauw: onwaar!). De voorzitter
hamert.
Dhr v. Rompu noemt eens een handje
uitsteken geen hulp verleenen.
Het moge een enkele keer gebeurd zijn,
dat de boot naar Hoedekenskerke te laat
is vertrokken, de aansluiting te Goes op
den sneltrein is nooit gemist.
De rusturen voor het personeel zijn niet
opgeheven, maar verplaatst. Alleen kan
het personeel 's middags niet thuis gaan
eten.
Er is te Neuzen geen gelegenheid om
kolen te laden. Kon dit wel, dan zou het
personeel toch aan boord moeten blijven
tijdens het kolen laden.
Spr. wil de motie voor kennisgeving
aannemen. Er is wijziging in de dienst
uren in wording. Laat men die afwachten
en uitscheiden met dit gezank.
Devoorz tter merkt op, dat de uit-
drukkng van dhr Van Rompu, als zou
dhr de Pauw zich van een leugen hebben
bediend, niet door den beugel kan. Spr.
neemt aan, dat het woord vergissing is
bedoeld.
Dhr. v. d. Beke Gallenfels (C.H.)
rekent deze zaak tot de uitvoorende taak
van Ged. Staten. Laat men hierover nu
toch niet te diep "ingaan. Anders ver
veelt men de vergadering.
Dhr. de P a a u w kan niet voldoen
aan het verzoek van den heer v, d. Beke
Callenfels. Het is geen kwestie van kolen
laden, maar van beleid der Prov. Stoom
bootdiensten. Indien deze zaak met meer
beleid en vaste hand door Ged. Staten
was aangegrepen, was het nooit zoover
gekomen. De inlichtingen in eerste in
stantie waren absoluut onjuist.
Er worden in Vlissingen extra-menschen
aangesteld voor kolenladen, omdat de tijd
te kort is.
Met een beetje goeden wil en eenige
uitgaven is wol een gelegenheid om
kolen te laden te Neuzen te scheppen.
Spr. handhaaft z(jn motie.
Deze wordt verworpen met 36 tegen
5 stemmen (alleen de S, D. A. P. voor).
Passagierstarieven stoombootdiensten.
Bij de bospreking in de afdeelingen van
de mededeel in gen van Ged. Sta.ten ovor da
passagiorstarioven der stoomhootdiensten
werd er vooral op aangedrongen de re-
taurbiljotten niet één dag, doch 3 of 4
dagen geldig te doen zijn, «olfs wilde een
Hd gedurende de rntvand Auguetu* aeht
dhgea. Gök werd bepleit de retour# bet
geheele jaar door verkrijgbaar te stellen.
Een lid van Ged. Staten zeide, dat er be
zwaar bestaat nu reeds verder te gaan,
vooral ook met het oog op de groote uit
gaven voor het aanschaffen van nieuwe
booten, neerkomende op f 100.000 per jaar
waarvan f 20.000 voor de provincie. Het
is beter elk jaar wat verder to gaan. En
kele leden meenden, dat het aanschaffen
van nieuwe booten niet moet worden vast
gekoppeld aan de tarieven. Een ander lid
van het college, merkte op, dat vooral de
bewoners van Zeeland door do goedkoo-
pero retours zullen zijn gediend, en dat
de termijn, die voorheen slechts van 15
Juli tot 30 September gold, nu tot den
gehoelen zomordienst is uitgebreid, terwijl
ook. van een verlenging van den geldig
heidsduur de financieele gevolgen niet te
overzien zijn. Door een lid werd er in een
der afdeelingen o.a. op gewezen, dat er
een groot tariefverschil is tusschen het
veer Moerdijk en Vlissingen-Breskens. 't
Moerdijksche-veer is een Rijksveer en
daar voelt het Rijk zelf de noodzakelijk
heid van lage tarieven, Het is even nood
zakelijk dat het Rijk meewerkt tot verla
ging van de tarieven op de Zeeuwsche
veren.
In hun officieel antwoord verklaren
Ged. Staten zich bereid, verlenging van
den geldigheidsduur der retourbiljetten,
zoowel als uitbreiding van den termijn
voor welken deze biljetten worden afge
geven, nader te overwegen en bij den Mi
nister van Waterstaat ter sprake te bren-
gen.
Zonder discussie of hoofdelijke stem
ming goedgekeurd.
Drinkwaterverordening.
In een der afdeelingen konden alle le
den zich met het voorstel tot wijziging
der Drink water ver ordening vereenigen. In
de beide andere afdeelingen werd aange
drongen op een vast en duidelijk plan
voor de verdeeling van Walcheren; één
lid wilde de zaak aanhouden totdat er zulk
een plan is. Een ander lid acht het thans
niet mogelijk uit te maken wie gelijk heeft,
het Gemeentebestuur van Middelburg of
Ged. Staten. Nog oen ander lid is voor
stander van een vast plan, maar acht in
afwachting daarvan het voorstel juist. Dit
lid acht de eischen van Middelburg niet
bevorderlijk voor do uitbreiding dor drink
watervoorziening, Een onder lid acht om-
aebrijvlna van bet sebied gewenaeht en
aat eaa ander wil jukt meer vrijheid, al
Natuurlijk kwam ook deze keer 't been
in het lid, daar zorgde de Kroon wel voor.
En natuurlijk wist het Bestuur der bij
zondere school met wiskundige zekerheid,
dat het in dit overbekende geschilpunt
zijn recht zou krijgen.
Maar wat beweegt dan zulke dorpspo
ten taatjes
De zaak afwimpelen kan men niet,
ach, kon het nog maarl
Alleen de zaak ophouden is moge
lijk.
Baat het niet, dan vertraagt het
althans!
Vergadering van Dinsdag 15 Juli te 10 uur.
Voorzitter de Commissaris der Konin
gin. Aanwezig 41 leden, afwezig zonder
kennisgeving de heer Wallien.
De notulen van de vergadering van 4
Juni werden goedgekeurd.
Ingekomen waren de volgende stukken-
Kon. Besluit tot goedkeuring van de
wijziging der provinciale begrooting 1929.
Een verzoek van F. C. M. J. du Puq om
subsidie voor een autobusdienst van Stop
peldijk en Boschkapelle naar Hulst.
In handen van Ged. Staten om bericht
en raad.
Een adres van G. Vogelvanger e.a. be
treffende het voorstel tot aanschaffing
van een motorveerboot voor den dienst
HansweertWalsoorden.
Gevoegd bij het desbetreffende punt der
agenda.
Een adres van de Kamer van Koophan
del voor Zeeuwsch-Vlaanderen betreffende
het voorstel van Ged. Staten tot aanschaf
fing van een tweede motorveerboot voor
den dienst Vlissingen-Breskens.
Gevoegd bij het desbetreffende punt der
agenda.
Adressen "Yan het R.-K. Kerkbestuur
te Hulst en het gemeentebestuur aldaar
om subs. resp. in de kosten van herstel
van de St. Willibrorduskerk aldaar en
den toren dier kerk.
In handen van Ged. Staten om bericht
en raad.
Een verzoek van de Verkeerscommissie
van de middenstandsvereenigingen „Han
delsbelangen" en „de Hanze" te Goes om
adhaesiebetuiging aan haar adres aan
H.M. de Koningin om herziening van het
besluit tot vernietiging van het besluit
van Ged. Staten tot verleening van ver
gunning aan J. C. Krijger te Goes voor
uitoefening van zijn autobusdienst Goes
Wolphaartsdyksche veer.
Dhr Stieger, R.-K., gelooft, dat de
Staten wel accoord zullen gaan met de
strekking van het adres. Toch geeft Spr.
in overweging geen adhaesie te betuigen.
De Kroon zal niet licht geneigd zijn op
een eenmaal genomen besluit terug te
komen. Spr. wil wel den wenk geven,
dat er bij Ged. Staten weer een verzoek
om concessie voor bedoeld traject inkomt.
Ged. Staten zullen dan al het mogelijke
doen om deze zaak tot een gunstig eind
te leiden.
Dhr v. d. W a r t, C.-H., zegt, dat de ver
binding met Noord-Beveland op 'toogen-
blik vooral in de morgenuren alles
te wenschen overlaat. In de stukken staat
dat de Kroon wel op haar besluit terug
zal komen, als er nieuwe motieven wor
den aangevoerd. Spr. wil in ieder geval
een uitspraak der Staten, opdat Ged. Sta
ten en de Kroon die weten.
Dhr Stieger neemt tan, dat de Prov.
Staten wel unaniem zullen voelen voor
een goede verbinding GoesWolfaarts-
dijksche Veer.
Dhr v. d. Wart wijst er op, dat de
Spoorwegen bezuinigen op het locaal-
spoor. Er moeten locaal treintjes uitval
len. Hier moet spoedig gehandeld wor
den. Anders zijn we weer een jaar
verder. De meening van Ged. Staten
kennen we, Die zijn voor een autobus
dienst.
Spr. voelt er voor deze zaak naar de
afdeelingen te zenden en ze niet naar
Ged. Staten te verwijzen.
Dhr Stieger dringt er nog eens op
aan, dat er weer een nieuw verzoek om
concessie bij Ged. Staten inkomt en stelt
voor het verzoek voor kennisgeving aan
te nemen.
Tot dit laatste wordt besloten.
Ingekomen is nog een schrijven van
tal van bewoners van Schouwen-Duive-
land, waarin wordt aangedrongen op
aanneming van het voorstel van Ged.
Staten inzake subsidlëeren der R. T. M.
voor het veer ZijpeA. J. Polder. Gevoegd
bij het desbetreffend punt der agenda.
Provinciaal Verslag.
Aan de orde was nu het Provinciaal
verslag over 1929.
De voprzitter zegt, dat in de aflevering
eenige vertraging is ontstaan. Toch wil
Spr. het voor kennisgeving aannemen.
Hiertegen wordt bezwaar gemaakt. Het
wordt aangehouden.
Het Beeldenhuis te Vlissingen.
B. en W. van Vlissingen hebben zich
tot de Staten gewend met een adres waar
in zij er op wijzen, dat het „huis met de
beelden" is onteigend ten behoeve van
„De Schelde" en het bestaan ervan nog
slechts een kwestie van weken is. Een der
weinige monumenten van geschiedenis
en kunst, welke Vlissingen na het ramp
spoedige jaar 1809 nog over heeft, zal
binnenkort verdwijnen. Dit verlies voor
de stad betreuien B. en W. In sterke
mate. Daarbij ter zljdo gestaan door de
Monumentencommissie en een architect
van het Rijksmonumentenbureau, hebben
zij dan ook niet nagelaten datgene te
doen wat tot weder oprichting na de
alooping van den sehooaen gevel sou
kunnen lelden.
acht hij ook
Middelburg
dat de vele
de uitbreidin
bij een zoo i
lid vereenigt
er geen and*
den, zonder
in het gedra
wil een mee
zien en mee
ling wel mo
In een dt
zijde van G<
indertijd eei
waarvoor e1
gevonden. I
gegaan haai
uit te breidt
eventueele i
waterleiding
Oost- en Wt
singen gaar
Middelburg
lijk in de ax
ten werd m
aan de Orai
doendo watt
ziening van
aan de Zui
gedacht voo
ren beoostei
Rijksbureau
stel van Get
men, dat tl
ploitatie wo
deerende vb
verstoken b
uitbreiden,
niet te be:
worden verl
houding tei
stel is geen
doch wordt
een goede r
Maats chapi
vrij te lever
In hun a
Ged. Staten
de verdeelii
zeer verwijt
het alleen t
heid te gev
algemeen b
de verdeelii
ieder der
concessie 1
strook van
overeenkom
bureau en
Ged. Staten
Dhr Me
men zich
van den br
burg. Maar
men zich t
delburg int
gen brengt
komt er i
eigen teire
drinkwater!
Staten.
Dhr Va
Ged. Stater
Walcheren
d-oeld won
drie maats
den, waar
en zal bl(
geen moeil
inzake do
kip. Daaro
Dhr O n
Ged State
zou niet f
dien aan c
ma voor
was voorf
kan het dt
keurig zal
delburp. en
welk hun
Spr. acht i
omdat er
ontstaat ti
gen, als h'
Dhr v.
er den nu
een verbei
ordening
deze verg:
verorden in
is gesprok
enz (jraan
dan zal d
having va
hebben o
maakt. JÏ
provincial
In die
de centra
Zeeland z
Enkele
meer vooi
op de 40
om conct
is ia enkt
een conct
hier om
dingen ei
Middelbur
punt stelh
Walche)
want de a
nen. Alles
de omstai
Staten m
te verleer
Dhr. O
ste juist
ten aanvi
moeten z
v. d. We
wil wach
(Dhr. 1
Dhr V
«tel van
jnaar ee
swaa? la