VAN m111 I KRACHi SHELH AUTO-OLIE C BENZINE 4 liiiii UIT POMP OF BLIK Provinciale Staten van Zeeland. ««SbSSowSSSSwSc^.: WWWXWÏWSW Het verheugt B. en W. zeer te kunnen inededeelon, dat de directie van „De Schelde" die den gevel van 't Beeldenhuis ter eventueels verplaatsing aan de ge meente wil schenken, de kans op behoud daarvan heeft geopend. De deskundige, die op verzoek van de Monumentencom missie te Vlissingen door den directeur van het Rijksbureau met een onderzoek was belast, is verrukt, over het uitste kend bewaard blijven van den fraai en hardsteenen gevel en der zandsteenen beeldén en figuren en vindt herbouw daarvan op een geschikt terrein, de kos' ten volop waard. Achter dezen gevel zou dan een nieuw pand moeten worden op getrokken, hetwelk door verhuring ren dabel zou kunnen worden gemaakt. De kosten van het deskundig sloopen en weder oprichten van den gevel worden op ongeveer f5000 geschat. Reeds kan worden medegedeeld, dat de kans op het verkrijgen van een rijksbijdrage zeer groot is. De minste rijkssubsidie bedraagt 40 pCt. Gaarne zagen B. en W., dat ook de Provincie door het toekennen van een bijdrage in deze kosten, hen in staat zou willen stellen de plannen te verwezen lijken. Zij verzoeken de Staten mitsdien het verleenen van een provinciale bijdra ge zoo mogelijk van f 1000 aan de ge meente in ernstige overweging te willen nemen. Ged. Staten hebben het advies gevraagd van de Prov. schoonheids- en archaeolo- gische commissie en deze deelt o.a. nog mede, dat het gemeentebestuur voorne mens is den gevel voorzichtig te doen afbreken en te doen opbouwen in de Hendrikstaat en daarachter een woning te doen optrekken, die als boven- en be nedenhuis zal worden geëxploiteerd. Hoe wel uiteraard een nood-oplossing meent de commissie, daar dit de eenige weg tot behoud van den belangrijken gevel schijnt, dat de door het gemeentebestuur voorgenomen solutie dient te worden aan vaard. De commissie wijst er nog op, dat deze gevel inderdaad is een belangrijk specimen van 18e eeuwsche architectuur, waarvan de bewaring op prijs moet wor den gesteld. De secretaris van de afd. B der rijks commissie, dr Kalff, schrijft o.a., dat de gevel van zóó buitengewoon belang en in hoofdzaak zóó goed bewaard is, dat de in het algemeen niet aan te bevelen methode van afbraak en herbouw in dit geval wenschelijk moet worden geacht. Ged. Staten wijzen er verder op, dat tot dusverre van Provinciewege nog geen bijdragen voor een doel, als hier wordt beoogd, zijn verleend en zij aan de thans voorgestelde beslissing allerminst een principiëel karakter zouden toegekend wenschen te zien, in dier voege, dat ook later in voorkomende soortgelijke geval len op steun der Provincie mag worden gerekend, doch zij zijn van oordeel, dat in dit geval voor eenige medewerking van de zijde der Provincie aanleiding be staat. Door de voorgenomen afbraak en weder opbouw wordt immers de mogelijkheid geopend, in een stad, door oorzaken in het verleden gelegen, arm aan kunstwer ken, een gebouw te behouden, dat, naar het oordeel van alle deskundigen een bij uitstek schitterend voorbeeld is van bur gerlijke bouwkunst uit de 18e eeuw. Over eenkomstig de in 1925 vastgestelde rege len stellen zij voor de bijdrage te bepalen op f500. De tijd dringt en daarom heb ben Ged. Staten vrijheid gevonden dit voorstel op zoo korten termijn bij de Staten aanhangig te maken. Gerenvoyeerd naar de afdeelingen. Het kolenladen te Hansweert. De mededeelingen van Ged. Staten in zake de motie-de Pauw over het kolenla den te Hansweert gaf in alle afdeelingen nog stof tot discussie, waarvan de voor naamste opmerkingen waren, dat niet het kolenladen te Hansweert, doch het wach ten op een trein uit Gent den dienst in de war stuurde; verder dat men meent, dat door kolenladen te Neuzen veel ver betering kan worden gebracht; wat reeds in een der afdeelingen door een lid van Ged. Staten als niet mogelijk werd ge noemd. In een der afdeelingen meende een lid, dat de door Ged. Staten gege ven inlichtingen niet overeenkomstig de waarheid zijn. In een andere afdeeling meende een lid, dat Ged. Staten tijdens het nog niet afgehandeld zijn der motie niet tot kolenladen te Vlissingen moch ten overgaan. Een paar leden meenen, dat de 'dienst nog meer in de war is, terwijl een lid in de geheele handelwijze een rancune-maatregel van den directeur ziet, die het personeel blijkbaar kwalijk heeft genomen, dat dit zich met klachten tot Statenleden heeft gewend. Dit lid meent verder, dat het laden te Vlissingen meer kost, dan dit volgens het voorstel-de Pauw te Hansweert zou hebben gekost. Het personeel van de lijn Neuzen-Hoede- kenskerke had reeds een zeer zwaren dienst en is er nog op achteruit gegaan, terwijl de thans geldende regeling ook niet in het belang van het publiek is. In hun antwoord deelen Ged. Staten mede, dat zij den directeur hebben ge vraagd naar de mogelijkheid te Neuzen kolen te laden. Deze acht dit niet wel mogelijk, omdat in de onmiddellijke na bijheid geen kolen terrein beschikbaar is en omdat de Provincie te Neuzen geen ko- lonwerkers heeft, die dus zouden moeten worden aangesteld, terwijl er te Vlissin gen wel kolenwerkers zijn, die evenwel slechts gedeeltelijk werk zouden hebben, indien inplaats van uitsluitend te Vlissin gen ook te Neuzen kolen werden geladen. Ten slotte komen zij op tegen de bewerin gen, dat de direetenr rftneunemaatregelen tnqpatta m dat Öed. States inlkMkgaa vXfXviv:*: gaven niet overeenkomstig de waarheid. De regeling, gelijk die thans geldt, is door Ged. Staten getroffen na rijp beraad en met volledige kennis van zaken. Dhr d e P a u w, s. d., zegt, dat het met deze zaak vreemd is geloopen. Met de in voering van den zomerdienst is het ko lenladen te Hansweert stopgezet. Maar we zijn nu van den wal in de sloot geraakt. Spr. komt er tegen op, dat, als een motie aanhangig is, er maatregelen worden ge nomen, die een behoorlijke behandeling dor motie onmogelijk maken. In 't begin had dhr Van Rompu on middellijk de zaak kunnen recht zetten door te zeggen, dat de pontonknechts te Hansweert tegelijk kolenladers waren. Dit is uit de stukken gebleken. De vertra ging van 't vertrek der booten had opge houden kunnen worden, als een paar ex- tra-kolenladers waren aangesteld. Den nieuwen stand van zaken keurt Spr. echter niet goed. Nu loopt de boel weer in de war. Doordat de boot van Neuzen 's middags naar Vlissingen moet varen om koen in te nemen, is zij niet tijdig terug in Neuzen om goed aanslui ting te geven naar Gent. Spr. zou graag een antwoord willen hebben of men te Vlissingen extra kolen- laders heeft moeten aanstellen. Het per soneel moet e Vlissingen nu ook helpen bij het kolenladen. De laatste verbinding van Neuzen met Holland loopt ook in de war door de nieu we regeling. Spr. heeft dat zelf waarge nomen. Ook het personeel is nu nog zwaarder belast. Men heeft het de vrije middaguren ontnomen. Daaronder moet het gezins leven lijden. Ged. Staten moeten over het financieele bezwaar tegen het kolenladen op een andere plaats dan te Vlissingen heen stappen, omdat de belangen van den dienst van het publiek en van het perso neel hier op het spel staan. Het kolenla den kan te Neuzen wel op de een of an dere manier geschieden. Spr. dient een motie daartoe in. Dhr Van Rompu meent, dat men hier spijkers op aag water zoekt. Wat de aatste aansluiting naar België betreft, die kan alleen bij zeer gunstige weersomstan digheden gehaald worden (gunstig getij, snelvarende boot, enz.) maar in de mees te gevallen niet. Hot kolenladen te Vllsaingen kost niets exit»'#. Het gebeurt door eigen personeel, Hot bootpeiüöneol to YUtóttgêh moot geen hulp verleenen. Dat is een leugen. (Dhr de Pauw: onwaar!). De voorzitter hamert. Dhr v. Rompu noemt eens een handje uitsteken geen hulp verleenen. Het moge een enkele keer gebeurd zijn, dat de boot naar Hoedekenskerke te laat is vertrokken, de aansluiting te Goes op den sneltrein is nooit gemist. De rusturen voor het personeel zijn niet opgeheven, maar verplaatst. Alleen kan het personeel 's middags niet thuis gaan eten. Er is te Neuzen geen gelegenheid om kolen te laden. Kon dit wel, dan zou het personeel toch aan boord moeten blijven tijdens het kolen laden. Spr. wil de motie voor kennisgeving aannemen. Er is wijziging in de dienst uren in wording. Laat men die afwachten en uitscheiden met dit gezank. Devoorz tter merkt op, dat de uit- drukkng van dhr Van Rompu, als zou dhr de Pauw zich van een leugen hebben bediend, niet door den beugel kan. Spr. neemt aan, dat het woord vergissing is bedoeld. Dhr. v. d. Beke Gallenfels (C.H.) rekent deze zaak tot de uitvoorende taak van Ged. Staten. Laat men hierover nu toch niet te diep "ingaan. Anders ver veelt men de vergadering. Dhr. de P a a u w kan niet voldoen aan het verzoek van den heer v, d. Beke Callenfels. Het is geen kwestie van kolen laden, maar van beleid der Prov. Stoom bootdiensten. Indien deze zaak met meer beleid en vaste hand door Ged. Staten was aangegrepen, was het nooit zoover gekomen. De inlichtingen in eerste in stantie waren absoluut onjuist. Er worden in Vlissingen extra-menschen aangesteld voor kolenladen, omdat de tijd te kort is. Met een beetje goeden wil en eenige uitgaven is wol een gelegenheid om kolen te laden te Neuzen te scheppen. Spr. handhaaft z(jn motie. Deze wordt verworpen met 36 tegen 5 stemmen (alleen de S, D. A. P. voor). Passagierstarieven stoombootdiensten. Bij de bospreking in de afdeelingen van de mededeel in gen van Ged. Sta.ten ovor da passagiorstarioven der stoomhootdiensten werd er vooral op aangedrongen de re- taurbiljotten niet één dag, doch 3 of 4 dagen geldig te doen zijn, «olfs wilde een Hd gedurende de rntvand Auguetu* aeht dhgea. Gök werd bepleit de retour# bet geheele jaar door verkrijgbaar te stellen. Een lid van Ged. Staten zeide, dat er be zwaar bestaat nu reeds verder te gaan, vooral ook met het oog op de groote uit gaven voor het aanschaffen van nieuwe booten, neerkomende op f 100.000 per jaar waarvan f 20.000 voor de provincie. Het is beter elk jaar wat verder to gaan. En kele leden meenden, dat het aanschaffen van nieuwe booten niet moet worden vast gekoppeld aan de tarieven. Een ander lid van het college, merkte op, dat vooral de bewoners van Zeeland door do goedkoo- pero retours zullen zijn gediend, en dat de termijn, die voorheen slechts van 15 Juli tot 30 September gold, nu tot den gehoelen zomordienst is uitgebreid, terwijl ook. van een verlenging van den geldig heidsduur de financieele gevolgen niet te overzien zijn. Door een lid werd er in een der afdeelingen o.a. op gewezen, dat er een groot tariefverschil is tusschen het veer Moerdijk en Vlissingen-Breskens. 't Moerdijksche-veer is een Rijksveer en daar voelt het Rijk zelf de noodzakelijk heid van lage tarieven, Het is even nood zakelijk dat het Rijk meewerkt tot verla ging van de tarieven op de Zeeuwsche veren. In hun officieel antwoord verklaren Ged. Staten zich bereid, verlenging van den geldigheidsduur der retourbiljetten, zoowel als uitbreiding van den termijn voor welken deze biljetten worden afge geven, nader te overwegen en bij den Mi nister van Waterstaat ter sprake te bren- gen. Zonder discussie of hoofdelijke stem ming goedgekeurd. Drinkwaterverordening. In een der afdeelingen konden alle le den zich met het voorstel tot wijziging der Drink water ver ordening vereenigen. In de beide andere afdeelingen werd aange drongen op een vast en duidelijk plan voor de verdeeling van Walcheren; één lid wilde de zaak aanhouden totdat er zulk een plan is. Een ander lid acht het thans niet mogelijk uit te maken wie gelijk heeft, het Gemeentebestuur van Middelburg of Ged. Staten. Nog oen ander lid is voor stander van een vast plan, maar acht in afwachting daarvan het voorstel juist. Dit lid acht de eischen van Middelburg niet bevorderlijk voor do uitbreiding dor drink watervoorziening, Een onder lid acht om- aebrijvlna van bet sebied gewenaeht en aat eaa ander wil jukt meer vrijheid, al Natuurlijk kwam ook deze keer 't been in het lid, daar zorgde de Kroon wel voor. En natuurlijk wist het Bestuur der bij zondere school met wiskundige zekerheid, dat het in dit overbekende geschilpunt zijn recht zou krijgen. Maar wat beweegt dan zulke dorpspo ten taatjes De zaak afwimpelen kan men niet, ach, kon het nog maarl Alleen de zaak ophouden is moge lijk. Baat het niet, dan vertraagt het althans! Vergadering van Dinsdag 15 Juli te 10 uur. Voorzitter de Commissaris der Konin gin. Aanwezig 41 leden, afwezig zonder kennisgeving de heer Wallien. De notulen van de vergadering van 4 Juni werden goedgekeurd. Ingekomen waren de volgende stukken- Kon. Besluit tot goedkeuring van de wijziging der provinciale begrooting 1929. Een verzoek van F. C. M. J. du Puq om subsidie voor een autobusdienst van Stop peldijk en Boschkapelle naar Hulst. In handen van Ged. Staten om bericht en raad. Een adres van G. Vogelvanger e.a. be treffende het voorstel tot aanschaffing van een motorveerboot voor den dienst HansweertWalsoorden. Gevoegd bij het desbetreffende punt der agenda. Een adres van de Kamer van Koophan del voor Zeeuwsch-Vlaanderen betreffende het voorstel van Ged. Staten tot aanschaf fing van een tweede motorveerboot voor den dienst Vlissingen-Breskens. Gevoegd bij het desbetreffende punt der agenda. Adressen "Yan het R.-K. Kerkbestuur te Hulst en het gemeentebestuur aldaar om subs. resp. in de kosten van herstel van de St. Willibrorduskerk aldaar en den toren dier kerk. In handen van Ged. Staten om bericht en raad. Een verzoek van de Verkeerscommissie van de middenstandsvereenigingen „Han delsbelangen" en „de Hanze" te Goes om adhaesiebetuiging aan haar adres aan H.M. de Koningin om herziening van het besluit tot vernietiging van het besluit van Ged. Staten tot verleening van ver gunning aan J. C. Krijger te Goes voor uitoefening van zijn autobusdienst Goes Wolphaartsdyksche veer. Dhr Stieger, R.-K., gelooft, dat de Staten wel accoord zullen gaan met de strekking van het adres. Toch geeft Spr. in overweging geen adhaesie te betuigen. De Kroon zal niet licht geneigd zijn op een eenmaal genomen besluit terug te komen. Spr. wil wel den wenk geven, dat er bij Ged. Staten weer een verzoek om concessie voor bedoeld traject inkomt. Ged. Staten zullen dan al het mogelijke doen om deze zaak tot een gunstig eind te leiden. Dhr v. d. W a r t, C.-H., zegt, dat de ver binding met Noord-Beveland op 'toogen- blik vooral in de morgenuren alles te wenschen overlaat. In de stukken staat dat de Kroon wel op haar besluit terug zal komen, als er nieuwe motieven wor den aangevoerd. Spr. wil in ieder geval een uitspraak der Staten, opdat Ged. Sta ten en de Kroon die weten. Dhr Stieger neemt tan, dat de Prov. Staten wel unaniem zullen voelen voor een goede verbinding GoesWolfaarts- dijksche Veer. Dhr v. d. Wart wijst er op, dat de Spoorwegen bezuinigen op het locaal- spoor. Er moeten locaal treintjes uitval len. Hier moet spoedig gehandeld wor den. Anders zijn we weer een jaar verder. De meening van Ged. Staten kennen we, Die zijn voor een autobus dienst. Spr. voelt er voor deze zaak naar de afdeelingen te zenden en ze niet naar Ged. Staten te verwijzen. Dhr Stieger dringt er nog eens op aan, dat er weer een nieuw verzoek om concessie bij Ged. Staten inkomt en stelt voor het verzoek voor kennisgeving aan te nemen. Tot dit laatste wordt besloten. Ingekomen is nog een schrijven van tal van bewoners van Schouwen-Duive- land, waarin wordt aangedrongen op aanneming van het voorstel van Ged. Staten inzake subsidlëeren der R. T. M. voor het veer ZijpeA. J. Polder. Gevoegd bij het desbetreffend punt der agenda. Provinciaal Verslag. Aan de orde was nu het Provinciaal verslag over 1929. De voprzitter zegt, dat in de aflevering eenige vertraging is ontstaan. Toch wil Spr. het voor kennisgeving aannemen. Hiertegen wordt bezwaar gemaakt. Het wordt aangehouden. Het Beeldenhuis te Vlissingen. B. en W. van Vlissingen hebben zich tot de Staten gewend met een adres waar in zij er op wijzen, dat het „huis met de beelden" is onteigend ten behoeve van „De Schelde" en het bestaan ervan nog slechts een kwestie van weken is. Een der weinige monumenten van geschiedenis en kunst, welke Vlissingen na het ramp spoedige jaar 1809 nog over heeft, zal binnenkort verdwijnen. Dit verlies voor de stad betreuien B. en W. In sterke mate. Daarbij ter zljdo gestaan door de Monumentencommissie en een architect van het Rijksmonumentenbureau, hebben zij dan ook niet nagelaten datgene te doen wat tot weder oprichting na de alooping van den sehooaen gevel sou kunnen lelden. acht hij ook Middelburg dat de vele de uitbreidin bij een zoo i lid vereenigt er geen and* den, zonder in het gedra wil een mee zien en mee ling wel mo In een dt zijde van G< indertijd eei waarvoor e1 gevonden. I gegaan haai uit te breidt eventueele i waterleiding Oost- en Wt singen gaar Middelburg lijk in de ax ten werd m aan de Orai doendo watt ziening van aan de Zui gedacht voo ren beoostei Rijksbureau stel van Get men, dat tl ploitatie wo deerende vb verstoken b uitbreiden, niet te be: worden verl houding tei stel is geen doch wordt een goede r Maats chapi vrij te lever In hun a Ged. Staten de verdeelii zeer verwijt het alleen t heid te gev algemeen b de verdeelii ieder der concessie 1 strook van overeenkom bureau en Ged. Staten Dhr Me men zich van den br burg. Maar men zich t delburg int gen brengt komt er i eigen teire drinkwater! Staten. Dhr Va Ged. Stater Walcheren d-oeld won drie maats den, waar en zal bl( geen moeil inzake do kip. Daaro Dhr O n Ged State zou niet f dien aan c ma voor was voorf kan het dt keurig zal delburp. en welk hun Spr. acht i omdat er ontstaat ti gen, als h' Dhr v. er den nu een verbei ordening deze verg: verorden in is gesprok enz (jraan dan zal d having va hebben o maakt. JÏ provincial In die de centra Zeeland z Enkele meer vooi op de 40 om conct is ia enkt een conct hier om dingen ei Middelbur punt stelh Walche) want de a nen. Alles de omstai Staten m te verleer Dhr. O ste juist ten aanvi moeten z v. d. We wil wach (Dhr. 1 Dhr V «tel van jnaar ee swaa? la

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1930 | | pagina 2