DE ZEEUW
DE WELFSCHOEN voorkomt en geneest voetgebreken. jacq-Tlouvier vangen
tweede blad
Van een arm dorp, dat rijlt werd
Wat er deze week voorviel
TUBERCULOSE
Uit de Provincie
Zoekiichtjes
FEUILLETON
VAN
ZATERDAG 21 JUNI 1930. No. 220.
Er ging geen dag voorbij, of er werd uit
binnen- of buitenland melding gemaakt van
storm, onweer, wolkbreuk en Jiagelslag. Fran
krijk, Engeland, Italië, België, Duitscbland,
enz. werden er door getroffen, maar ook
plaatsen in ons land als Rotterdam, een
deel van Noord-Holland, Zevenbergen, Arn
hem, enz. De schade is begrijpelijkerwijs
groot
Ook het vuur richtte groote schade aan.
Het aantal branden was dezer dagen weer
niet gering. Wij herinneren slechts aan de
fabrieksbranden te Roosendaal en Valkens-
waard.
Verder stond de week in het teeken der
landbouwcrisis. Op de vergadering van de
afd. Zeeland van den Chr. Boeren- en Tuin-
dersbond, te Oostburg gehouden, waren de
besprekingen voor verreweg het grootste deel
daaraan gewijd. In de alg. vergadering der
Zeeuwsche Landbouw Maatschappij, die, ter
gelegenheid van de kringtentoonstelling te
Kloosterzande, in Hulst werd gehouden, werd
gesproken over de mogelijkheid en wensche-
lijkheid van een onderhandelingstarief. Een
commissie uit den Vrijheidsbond diende een
uitvoerig rapport over deze crisis in. Op
den Zeeuwschen A. R. Partijdag, die vandaag
te Goes wordt gehouden, spreekt de heer
H. Colijn, ook over deze crisis, terwijl in
den loop dezer week werd ingediend een
wetsontwerp tot heffing van een invoerrecht
op suiker, dat echter volgens sommigen aan
onzen landbouw niet den steun zal brengen,
dien men er van verwacht.
Nog een ander kwaad is er, dat meer in
bijzonder onzen veestapel bedreigt, n.l. het
mond- en klauwzeer. In verschillende provin
cies doet het zich reeds geducht gelden,
in de Zuidelijke tracht men het te weren door
een invoerverbod van vee.
Met blijdschap is ongetwijfeld in Zeeuwsch-
Vlaanderen kennis genomen van het voorne
men van H. M. de Koningin, om op 16 Aug.
deze streek te komen bezoeken. Ook nu
zullen zeker de Zeeuwsch-Vlamingen op har
telijke wijze onze Vorstin begroeten en ont
vangen.
De buitenlandsche berichten maakten deze
week ook van velerlei crisis gewag. Zoo maakt
Duitschland op financieel gebied groote moei
lijkheden door. De Duitsche Minister van Fi
nanciën, die een noodoffer van de belasting
betalers wilde vragen, zag zijn plan door den
Rijksraad verwerpen en heeft toen zijn ont
slag aangevraagd. Maar daarmee zijn de moei
lijkheden voor Duitschland niet opgelost.
In Engeland zit men nog steeds met het
werkloosheidsvraagstuk. Mac Donald zal nu
trachten het op te lossen en riep daartoe
ook de hulp in van de liberalen en conser
vatieven. De laatsten hebben echter gewei
gerd.
In Genève, waar de internationale arbeids-
eonferentie bijeen is, zijn de besprekingen over
den arbeidstijd in de mijnen vastgeloopen.
Ook daar schijnt het niet gemakkelijk te zijn
tot eenstemmigheid te komen.
T. B. C.-Patiënten, bespoedigt Uwe
genezing door een kuur met granuline.
Leest wat Dr. J. H. VAN GRAF
HORST, arts schrijft in zijn brochure
„Wenken en raadgevingen bij de be
handeling van Tuberculose en Scro-
fulose" over de gunstige resultaten,
daarmee verkregen bij tuberculose en
klierziekte. Deze brochure, die o. a.
talrijke attesten bevat van geneesheeren
en gewezen patiënten, wordt U, op
aanvrage, in gesloten enveloppe, gratis
toegezonden door de Pharm. Ond.
Dr.J.H. VAN GRAFHORST. Schevenin-
gen, Alkmaarsche straat, D 9.
DE SPOORWEGVRACHTTARJEVEN,
Zijn de vrachttarieven op da spoor
wegen in Nederland een belemmering
voor den groentenuitvoer? „Het Vader
land" behandelde deze vraag als volgt:
„Er is in .den laatsten tijd in de -ver
schillende tuinbouwvakbladen etn ook in
de .tijdschriften van de groenten- en
fruitexporteurs veel geschreven over de
hooge vrachttarieven van de Nederland-
sche spoorwegen, welke volgens de schrij
vers een belemmering vormen voor den
uitvoer van de Nederiandsche producten.
Er zijn zelfs schrijvers geweest, die de
oorzaak van de tegenwoordige moeilijke
omstandigheden in den tuinbouw geweten
hebben aan de hooge tarieven, wexke een
goeden export .onmogelijk maakten. In
minder mooie bewoordingen Jieeft men
daarbij wel eens de directie van de Ne
deriandsche Spoorwegen over den hekel
gehaald en het jioen voorkomen, alsof
deze niet bereid waren tot verlaging over
te gaan, alhoewel het buitenland met
name Duitschland, Frankrijk, België en
Italië veel lagere t arieven berekenen.
Wij hebben ons naar aanleiding van
deze berichten gewend tot de Nederiand
sche Spoorwegen te .Utrecht, ten einde te
vernemen tot op welke hoogte deze be
richten waarheid bevatten.
Ons werd daarbij medegedeeld, dat de
Nederiandsche Spoorwegen terdege reke
ning houden met de bezwaren van den
tuinbouw, en ook altijd gehouden hebben.
De tuinbouw maakt een moeilijke peri
ode door, jvelke nog lang kan aanhouden,
doch ook spoedig geëindigd kan ..zijn.
Bij een wisselvallig bedrijf als cle tuin
en landbouw is het onmogelijk om een
tarief vast te stellen naar gelang van de
waarde van de producten. Men heeft aan
gevoerd aldus werd ons medegedeeld
dat er wagons naar het buitenland
verzonden zijn, waarvan de vracht hooger
was daia de werkelijke veilingwaarde van
de producten, welke er. in waren opge
stapeld. Dit is in een enkel en bijzonder
geval zeer goed mogelijk geweest, doch
men heeft te rekenen met normale om
standigheden. Is de waarde van een tuin
bouwproduct .eenmaal tot die waarde ge
daald, dat de vrachtprijs naar 'een afzet
gebied de waarde overtreft, dan is die
handel op een dood punt gekomen en zal
men moeten wachten .met den export tot
de vraag naar een zeker product na
eenige dagen weder grooter wordt.
De Nederiandsche spoorwegen achten
zich echter niet geroepen om in dergelijke
gevallen de schaal in het evenwicht te
houden, daar de consequenties van een
dergelijken stap niet te overzien zouden
zijn. Een korting op de vrachttarieven
zou in de tegenwoordige omstandigheden
een subsidie beteek enen, wélke zij niet
kan verleenen, zonder ook andere .takken
van bedrijf te subsidiëeren. De bijbedrij-
ven van den tuinbouw b.v. zouden zich
met hetzelfde recht tot de Nederiandsche
Spoorwegen kunnen wenden en een kor
ting op het vervoer aanvragen.
Daarom zullen de Nederiandsche Spoor
wegen de tarieven gelijk moeten houden.
In de goede tijden en jaren hebben de
Nederiandsche Spoorwegen voor een zelf
den prijs moeten vervoeren en zijn de
prijzen niet verhoogd, thans wordt echter
ook dc noodzakelijkheid niet ingezien, om
de tarieven te verlagen. De tarieven in het
buitenland zijn inderdaad lager dan die
van Nederland, doch dit is te wijten aan
lagere exploitatie-kosten, lagere loonen en
een lageren levensstandaard. Men moet
er ook rekening mede houden, dat de
duurdere producten in ons land goed-
kooper vervoerd moeten worden dan in
het buitenland, waar men juist de min
dere inkomsten voor het vervoer van
tuinbouwproducten weder goed maakt met
een extra hooge heffing voor kostbaarder
verzendingen.
Deze regeling is echter inl ons land
met zijn vele waterwegen niet moge
lijk, omdat de Nederiandsche Spoorwe
gen dan een nog grootero concurrentie
zouden verkrijgen door bet vervoer over
de waterwegen. Een gelijke heffing als
in het buitenland gaat dus niet op, even
min een vergelijking met die tarieven.
t Ieder land heeft zijn eigen tariefstelsel, en
mdaar heeft men rekening mee te houden.
Er wordt thans gezegd, dat de vrachten1
voor den Nederlandschen tuinbouw te
hoog zijn, doch men vergeet daarbij te
vermelden, dat reeds eenige reductie ver
leend wordt. De verzending van groenten
en fruit is n.l. gerangschikt in de op één
na goedkoopste klasse, terwijl een speciaal
tarief geldt voor ijlgoed. Als deze regeling
er niet was, dan zou de vracht zeker
tweemaal zoo .duur zijn als thans.
De prijzen voor dit vervoer bedragen
n.l. over 150 K.M. per 100 K.G. in de
2e klasse C waarin het vervoer be
hoorde ondergebracht te zijn f 1.48
per 6 ton, f 1.16 per 10 torn en 10.98
per 15 ton.
In de speciale "tariefklasse 5 waar
men de groenten en fruit thans onder
rangschikt bedragen deze cijfers resp.
f90, f0.83 en f0.68. Voorts is een spe
ciaal tarief I ingevoerd voor het verzen
den van aardappelen en een speciaal
tarief C, verminderd met 20 pet voor
het vervoer van stapelproducten, onver
schillig het station van verzending of
aankomst "in binnen- en buitenland.
Met deze goedkoope tarieven heeft de
Directie van de Nederiandsche Spoorwe
gen gemeend te kunnen volstaan, zonder
precedenten te scheppen of gevaar te
loopen ook andere takken van bedrijf
korting te moeten verleenen of speciale
tarieven te moeten verstrekken. Ten op
zichte van de regeering acht men .zich
niet verantwoord om verder te gaan.
Naar aanleiding van verschillende vra
gen van den minister van Binnanlandsche
Zaken en Landbouw heeft men dan ook
geantwoord, dat de tarieven in normale
omstandigheden zeex gemakkelijk gedra
gen kunnen worden, doch thans, nu de
tuinbouw een moeilijker periode door
maakt, vangt, men direct aan met klagen.
Deze klachten mogen echter niet in direct
verband gebracht worden met de tarieven,
omdat het niet voor te stellen is, dat
deze tarieven een crisis ip. den export
zouden kunnen veroorzaken.
In dit verband zal de directie van de
Nederiandsche Spoorwegen zich dan ook
op een neutraal standpunt moeten stellen
en zullen de tarieven mits de regeering
geen ander besluit wenscht te nomen
ongewijzigd moeten, „voortduren."
N.V. Stoomvaart-Maatschappij Zeeland.
In de heden (Zaterdag) in hotel Brit-
tannia te Vlissingen gehouden vergade
ring van aandeelhouders van bovenge
noemde maatschappij, werd het jaarver
slag over 1929 uitgebracht, waaraan het
volgende is ontleend.
Z.Exc. Jhr Mr Ch. J. M. Ruys de Bee-
renbrouck nam zeer tot leedwezen van
Commissarissen ontslag als Commissa
ris der N.V., in verband met zijn be
noeming tot Minister- Commissarissen
stellen voor voorloopig niet in deze va
cature te voorzien.
Het aantal vervoerde reizigers nam
toe van 63.881 in 1928 tot 66.025 in 1929.
Deze vooruitgang was wederom geheel
te danken aan een toeneming van het
aantal passagiers, reizend op excursie
biljetten. Het aantal gewone reizigers
nam iets af, zulks in overeenstemming
met een afneming van het verkeer in het
algemeen. Het aantal vervoerde tonnen
goederen nam toe van 24.744 tot 28.621,
dat der vervoerde postzakken van 329.286
tot 335.104 in 1929.
Het hotel was wederom goed bezocht,
mede dank zij de toeneming van het
vervoer van Engelsche excursionisten.
Wat de vloot betreft, zijn geen onge
lukken of andere bijzondere gebeurtenis
sen te vermelden. De vraagstukken, gere
zen tengevolge van de vergrooting der
buitenhaven te Vlissingen en het uit dien
hoofde amoveer ender werkplaatsen, zul-
hoofde amoveeren der werkplaatsen, zui
gende oplossing vinden.
De vloot bestond op 31 December uit
drie stoomschepen, en wel de „Oranje
Nassau" groot 2884, de „Prinses Juliana"
en de „Mecklenburg", beide 2907 reg.
tons, alle met 10.000 P.K. Er werd
f400.000 op afgeschreven.
De br^icHjphrsigsten beliepen in 1929
f 2.942.315.51, tegen f 2.898.856.70 in 1928
en f 2.7C6.133.64 in 1927. De exploitatie
kosten bedroegen f2.047.431.15 in 1929 en
f2.066.978.54 in 1928.
Het overschot der exploitatie van de
schepen bedroeg dus in 1929 f894.884.36
tegen f831.878.16 in 1928.
De nevenbedrijven gaven een nadeelig
saldo van f 12.644.87, voor het nadeelig
saldo der intrestrekening is nocdig
25.341.24 en voor afschrijvingen
f475.130.72, dus rest een voordeelig ver-
schj' van f381.767.53. Dit verminderd met
het saldo verlies ad f 365.523.81, geeft een
Baldo winst van f 16.243.72.
De verlies- en winstrekening geeft in
debet aan: interest f25.341.24; saldo ver-
lies nevenbedrijven 12.644.87, afschrijvin
gen f475.130.72 en voordeelig saldo 1929
1381.767.53.
De creditzijde vermeld' alleen overschot
exploitatie stoomschepen f894.884.30.
Souburg. Bevolking. Gevestigd: J. de
Vriend en gezin, Nieuwe Abeele C 248,
van Koudekerke; C. J. Haartsen, Kanaal-
str. A 67, van Amsterdam; Mej. J. W.
Breeker, Vrijburgstr. C 93 v. Middelburg;
Mej. J. Vader-Goedhart, Vlissingsche str.
v. Vlissingen; P. A. J. Uyt Den Haag,
Tuindorp C 76a, v. Vlissingen.
Vertrokken: C. Joziasse, Vliss. str. B
172, naar Kortgene; I. van der Post,
Tuindorp D 31 n. Leiden; Mej. J. v. d.
Weele, Oranjeplein A 17, n. Vlissingen;
H. Dik en gezin, Tuindorp D 24 n. Vlis
singen; J. Benou, Braamstr. B 42\ n.
Krabbendijke; J. Minderhoud, Vliss. str.,
B. 289, n. Westkapelle; J. Kruit en gezin,
Tuindorp D 26, n. Vlissingen; H. J. Huijs-
man, Wissel C 132, Eindhoven; A. Celant
en gezin, Marnixpl. G. 57; België; H. P.
Verkroast, Spoorstr. A 1008, Vlissingen;
IG. van der Vliet en gezin, Nieuwstr. 68,
n. Vlissingen; W. A. T. Millenaar de Dec-
kerstr. E 29, n. Vlissingen; J. C. Kraamer,
Kanaalstr. B 148, n. St. Laurens; Mej.
v. Domburg Hagers, Nieuwe Abeele C
264, n. Amsterdam.
Krabbendijke. Woensdag vergaderde de
Gemeenteraad. Afwezig met kennisgeving
Weth. A. Hirdes.
Het ontwerp salarisregeling van Ged.
Staten werd na breede bespreking met
4 stemmen tegen 2 stemmen (dhrn. Vo
gelaar en Wouterse tegen) aangenomen.
Aan het Comité voor bestudeering en
middelijke bestrijding van de Iepenziekte,
werd besloten over 1930 15 uit de ge
meentekas te verleenen. De Raad besloot
de bouwverordening zoo te wijzigen, dat
aan elke nieuw te bouwen woning een
brievenbus moet worden aangebracht
Aan het Burgerlijk Armbestuur van Krab
bendijke en Nieuwlande werd een ver
hoogd subsidie verleend van f 181.13. De
begrooting van het gasbedrijf 1929, werd
vastgesteld. Die van 1930 werd aangehou
den en voor nader onderzoek terugge
zonden aan de gascommissie. Bij de rond
vraag vroeg dhr. Vogelaar of de nieuw
gelegde weg al is opgeleverd. De Voorz.
ontwoordde ontkennend.
Driewegen. De raad vergaderde Donder
dag. Alle leden waren present.
Een portret, van wijlen den heer D.
Mulder, oud-burgemeester dezer gemeente
geschonken door de familie, werd in dank
aanvaard.
Over do nieuwe regeling der tracta-
menten van de burgemeesters, secretaris
sen, ontvangers en wethouders sprak de
Raad uit, dat het nu de tijd voor tracta-
mentsverhoogingen niet is, en dat ge
hoopt wordt, dat er met de voorgestelde
regeling niet verder wordt doorgegaan.
In de begrooting voor 1929 hadden een
paar wijzigingen plaats.
Op .een verzoek tot subsidie voor een
tuinbouwcursus te Ellewoutsdijk wordt af
wijzend beschikt.
Absdale. Donderdagmiddag reed de heer
V. met zijn motor naar de Landbouwten
toonstelling te Kloosterzande, om zijn be
kroonde paarden voor te leiden. De voor
band van zijn motorrijwiel sprong juist,
terwijl de berijder met één hand aan
het stuur reed. De motor sloeg daarbij
2 of 3 maal over den kop en de berijder
bleef bewusteloos liggen. De inzittenden
aaBWWlk..MWJ.lJA, c rV-VVAi'-- vw -*^^1
Dr Slotemaker 'de Bruine bomt is de „Ne
derlander" nog eens even vertellen, dat hij
nooit heeft gestemd, vóór de stemplicht hem
daartoe dwong. En eigenlijk schrijft hij, is
hjj van gevoeleni niet veranderd,
Intusschen is dit hem geen beletsel
om zich naar de Tweede Kamer te laten
afvaardigen en een benoeming tot lid van
het Dag. Bestuur der Chr. Hist. Unie aan
te nemen,
Ik had een dergelijke verklaring al eens
eerder gelezen.
Dr Slatemaker de Rraïne sehjjnt. het nog
al interessant te vinden, dat hij tot zjn
50ste jaar zjn geestverwanten maar liet ploe
teren zonder zelf mee te doen maar
eerljk gezegd, begrijp ik van een dergelijke
houding niets.
Het is mj een raadsel hoe iemand de
Chr. Historische beginselen kan aanhangen
en zich een volgeling kan noemen van den
groolen Xohman en dan tevens kan ver
klaren dat alleen de wettelijke stem
plicht hem er toe kon brengen, zijn stem
uit te brengen.
Ik heb van de Chr. Hist, beginselen altijd
een andere opvatting gehad.
En Lohman heeft ons ook in „De Zeeuw"
wel wat anders geleerd,
OPMERKER.
van een juist pas scorende auto namen
den bewustelooze op.
Een zware hersenschudding werd ge
constateerd. (M. C.)
Glinge. Woensdag vergaderde de ge
meenteraad. Op verzoek van .het Klompen-
beurscomité wordt voor de op 20 en 21
Augustus a.s. te houden klompembeurs
alhier een subsidie .toegestaan van 'f 100.
Aangaande de circulaire van Gad. Staten,
met ontwerp-jaarwedde-regeling voor bur
gemeesters, secretarissen en ontvangers,
verklaart de Raad zich daartegen met
algemeens stemmen en, zonder verdere
discussie.
Voorbehoeding tegen tuberculose
volgens Galmette.
Hierover schrijft, „De Dokter in«Huis":
Dat de in den laatsten tijd ook in ons
land gepropageerde methode van den,
Franschen professor niet zoo onschadelijk
is als enthousiaste voorstanders het doen
voorkomen, is herhaaldelijk gebleken.
Dat echter de waarschuwingen er tegen
op zoo droevige wijze souden worden ge
rechtvaardigd als thans in Lübeck het
geval is, had niemand kunnen denken.
Aldaar zijn volgens de nieuwste berich
ten, van 246 gezonde zuigelingen, die met
de entstof van Calmetto zijn behandeld,
50 ziek geworden en 12 gestorven. Onder
de bevolking aldaar heerscht dientenge
volge groote opgewondenheid over het in
voeren dezer tuberculoseprophylaxe (voor
behoeding van gezonde kinderen tegen
het aangetast worden door tuberculose).
De Duitsche Riiksgezondheidsraad heeft-
dan ook aanleiding genomen om een
grondig onderzoek in te stallen. De naar
Lübeck gezonden directeuren van het
Koch'sche instituut te Berlijn hebben ech
ter tot nu toe niet kunnen uitmaken, wat
de oorzaak is van dit ontzettende ge
beuren. De verdere toepassing dezer me
thode is op hooger bevel onmiddellijk ge
staakt. Het resultaat van het bacterio
logisch onderzoek kan pas na eenigen
tijd verwacht worden. Hoe dit ook uitvalt,
deze treurige ervaring bewijst opnieuw,
dat men met de toepassing van al der
gelijke vaccinen niet voorzichtig genoeg
kan zijn.
MT
Stukloopen van Huid VosiM»
en Doorzitten bij Wielrijder»
verzacht sn geneest
30. TubeSOct. Bi} Apoth.DFogfstsa
door H. Kingmans.
17.) -CK-
Hertha had ditmaal de reis anders
willen maken. Dat urenlange trammen
zooals zij het in Mei gedaan had, had
haar in dezen warmen zomer wat af
geschrikt. En zoo was de bootreis geko
zen, terwijl, omdat er niet directe aan
sluiting per tram naar Zeeduin was, een
auto uitkomst bood, om ten spoedigste de
plaats van bestemming te bereiken.
D© boot, die in dezen vacantietijd vol
passagiers was, met verscheidene had
Hertha er kennis gemaakt, zij het vluch
tig, meerdo aan onder groote belangstel
ling van de zijde der inwoners van Zee-
staid, die in grooten getale op de kade
stonden.
Hertha bespeurde een rijtuig, maar ook
enkele auto's en vermoedde, dat de hare
er wel bij zou zijn. Het bleek weldra,
want aan het einde der loopplank, die
zij vlug overschreed, stond een man, die
in alles de kenteekenen van een chauf
feur vertoonde, en die haar vroeg, of
zjj juffrouw Van Landen uit Rotterdam
was. Hij zorgde op haar aanwijzingen
voor haar bagage en vijf minuten later
tufte de auto de haven af.
Onder het rijden hield zij haar hart
vast. Allereerst schokte het voertuig, ove
rigens een mooie wagen, geweldig, waar
uit Hertha de gevolgtrekking maakte dat
zij niet bepaald over asphaltstraten reed.
Maar meer nog verschrikten haar de
nauwe, bochtige straten, die de steeds
maar signalen gevende chauffeur met ge
mak „nam", ten bewijze, dat hij hier
thuis was. Er waren verschillende ste
gen bij, waar van passeeren geen sprake
was. Het kwam haar voor, dat zij, wan
neer zij den arm uit het raampje stak,
de huizen raken kon. In het voorbij
rijden bespeurde zij verschillende trap-
geveltjes, waartusschen ook moderne wo
ningen stonden.
Eerst een tiental minuten later
Hertha begreep, dat zij dwars door het
antieke stadje, dat haar ongemeen boeide,
gereden was naderde de auto een
poort, waarop twee torens. Terwijl het
claxongeluid echoode onder de gewelven
van het eeuwenoude gebouw, gleed de
auto de poort door, sloeg onmiddel
lijks links af, volgde een eindweegs de
oude vestinggracht de bolwerken wa
ren in plantsoenen herschapen om ver
volgens een landweg in te slaan, zoodat
Hertha, het wijde uitzicht had over een
vruchtbare landouwe.
Maar de omgeving wisselde wel snel.
Want nauwelijks een kwartier later, of
de chauffeur zette de motor wat aan, om
dat de weg vrij steil omhoog ging. En
gekomen boven op dien weg slaakte Her
tha, die daarvan in de verste verte niets
vermoed had, een kreet van verrukking:
zij reed boven op een breeden zeedijk,
die verzwaard was door een hoogen be-
tonmuur. En vóór haar lag de zee, ge
huld in een gouden gloed tengevolge
der kleurschakeering, die de ondergaande
zonop het zilte water tooverde. Het
was hoog water. De zee stond tot .aan
den voet vgn den dijk.
Eigenlijk begreep Hertha de situatie
niet goed. Daarom tikte zij tegen het
raampje, zoodat de chauffeur den auto
liet stoppen en zich omwendde.
„U moet mij eens even inlichten", zeide
Hertha, toen de man het raampje had
laten zakken. „Hoe kan hier nu de zee
zijn en straks bij Zeeduin weer?"
De chauffeur bleek onmiddellijk bereid,
de meest volledige inlichtingen te geven.
Hij was een zoon van het volk, waar
onder Hertha zou gaan werken; hartelijk,
bereidwillig, trotsch op zijn land, ont
woekerd aan de zee.
Hij vertelde haar in korte woorden,
dat de streek met een punt in zee uit
stak; dat zij thans aan de zuidkust waren;
dat Zeeduin aan de noordkust lag; dat
het op deze plaats geducht „spoken" kon,
waardoor de zeedijken het vaak zwaar
te verantwoorden hadden; Zeeduin, waar
de zee ook geducht „razen" kon, had dit
voor, dat het beschermd werd door hooge
duinen.
„Als u goed oplet, kunt u ze zien",
wees hij aan.
En waarlijk bespeurde Hertha aan den
verren horizon een zilveren streep.
„Zijn dat de duinen van Zeeduin?"
vroeg zij.
„Niet bepaald van Zeeduin, dame. Die
zijn noordelijker. Die u daar ziet, zijn
van Landdorp. Ziet u daar landwaarts
dat spitse torentje? Dat is Landdorp, een
uur van de zee af. Over een klein half
uur tuffen wij er door". i
„Is die afstand nog zoo ver?"
1 „De wegen kronkelen hier erg, zoo
als ge wel bemerkt zult hebben".
„Dat heb ik zeker bemerkt. Het is
verbazend".
De chauffeur zette zjjn machine weer
in beweging en in een flinke vaart reed
Hertha over den zeedijk, om dien weldra
te verlaten en weer te tuffen door lachen
de landouwen. De man aan het stuur
maakte, omdat hij had bemerkt, welk
een belangstellende passagier hij vervoer
de, zoo nu en dan een opmerking, als
er iets bezienswaardigs was. Zoo pas
seerden zij een oude ruïne, heel eenzaanji
staande, en werd Hertha gewaar, dat dat
bouwwerk het zielig overblijfsel was van
een dorpstoren, die beteren tijd had ge
kend. Want hij had de glorie van een
welvarend dorp uitgemaakt, maar de wa-
terstroomen waren gekomen en hadden
het dorp van den aardbodem weggevaagd,
de treurende ruïne getuigde ervan
Wéér wisselde het toneel. De auto reed
thans niet meer tusschen vruchtbare
landouwen, maar passeerde links en
rechts bosschages. Hertha bespeurde den
zandgrond van de duinen van Landdorp,
die een klein uurtje verder lagen. Bij een
kromming van den weg reden zij in
eenen het dorp binnen, dat daar lag in
landelijke avondrust. Voor het schelle
claxongeluid sprongen de spelende kin
deren op zijde, terwijl de ouderen, rustig
zittend voor hun huisjes, het voortuig
naoogden.
„Landdorp", verklaarde de chauffeur,.
„Over een kwartier zijn wij in Zeeduin".
(Wordt vervolgd.)