DE ZEEUW DE WELFSCHOEN voorkomt en geneest voetgebreken. jacq-Tlouvier vangen tweede blad Van een arm dorp, dat rijlt werd Wat er deze week voorviel TUBERCULOSE Uit de Provincie Zoekiichtjes FEUILLETON VAN ZATERDAG 21 JUNI 1930. No. 220. Er ging geen dag voorbij, of er werd uit binnen- of buitenland melding gemaakt van storm, onweer, wolkbreuk en Jiagelslag. Fran krijk, Engeland, Italië, België, Duitscbland, enz. werden er door getroffen, maar ook plaatsen in ons land als Rotterdam, een deel van Noord-Holland, Zevenbergen, Arn hem, enz. De schade is begrijpelijkerwijs groot Ook het vuur richtte groote schade aan. Het aantal branden was dezer dagen weer niet gering. Wij herinneren slechts aan de fabrieksbranden te Roosendaal en Valkens- waard. Verder stond de week in het teeken der landbouwcrisis. Op de vergadering van de afd. Zeeland van den Chr. Boeren- en Tuin- dersbond, te Oostburg gehouden, waren de besprekingen voor verreweg het grootste deel daaraan gewijd. In de alg. vergadering der Zeeuwsche Landbouw Maatschappij, die, ter gelegenheid van de kringtentoonstelling te Kloosterzande, in Hulst werd gehouden, werd gesproken over de mogelijkheid en wensche- lijkheid van een onderhandelingstarief. Een commissie uit den Vrijheidsbond diende een uitvoerig rapport over deze crisis in. Op den Zeeuwschen A. R. Partijdag, die vandaag te Goes wordt gehouden, spreekt de heer H. Colijn, ook over deze crisis, terwijl in den loop dezer week werd ingediend een wetsontwerp tot heffing van een invoerrecht op suiker, dat echter volgens sommigen aan onzen landbouw niet den steun zal brengen, dien men er van verwacht. Nog een ander kwaad is er, dat meer in bijzonder onzen veestapel bedreigt, n.l. het mond- en klauwzeer. In verschillende provin cies doet het zich reeds geducht gelden, in de Zuidelijke tracht men het te weren door een invoerverbod van vee. Met blijdschap is ongetwijfeld in Zeeuwsch- Vlaanderen kennis genomen van het voorne men van H. M. de Koningin, om op 16 Aug. deze streek te komen bezoeken. Ook nu zullen zeker de Zeeuwsch-Vlamingen op har telijke wijze onze Vorstin begroeten en ont vangen. De buitenlandsche berichten maakten deze week ook van velerlei crisis gewag. Zoo maakt Duitschland op financieel gebied groote moei lijkheden door. De Duitsche Minister van Fi nanciën, die een noodoffer van de belasting betalers wilde vragen, zag zijn plan door den Rijksraad verwerpen en heeft toen zijn ont slag aangevraagd. Maar daarmee zijn de moei lijkheden voor Duitschland niet opgelost. In Engeland zit men nog steeds met het werkloosheidsvraagstuk. Mac Donald zal nu trachten het op te lossen en riep daartoe ook de hulp in van de liberalen en conser vatieven. De laatsten hebben echter gewei gerd. In Genève, waar de internationale arbeids- eonferentie bijeen is, zijn de besprekingen over den arbeidstijd in de mijnen vastgeloopen. Ook daar schijnt het niet gemakkelijk te zijn tot eenstemmigheid te komen. T. B. C.-Patiënten, bespoedigt Uwe genezing door een kuur met granuline. Leest wat Dr. J. H. VAN GRAF HORST, arts schrijft in zijn brochure „Wenken en raadgevingen bij de be handeling van Tuberculose en Scro- fulose" over de gunstige resultaten, daarmee verkregen bij tuberculose en klierziekte. Deze brochure, die o. a. talrijke attesten bevat van geneesheeren en gewezen patiënten, wordt U, op aanvrage, in gesloten enveloppe, gratis toegezonden door de Pharm. Ond. Dr.J.H. VAN GRAFHORST. Schevenin- gen, Alkmaarsche straat, D 9. DE SPOORWEGVRACHTTARJEVEN, Zijn de vrachttarieven op da spoor wegen in Nederland een belemmering voor den groentenuitvoer? „Het Vader land" behandelde deze vraag als volgt: „Er is in .den laatsten tijd in de -ver schillende tuinbouwvakbladen etn ook in de .tijdschriften van de groenten- en fruitexporteurs veel geschreven over de hooge vrachttarieven van de Nederland- sche spoorwegen, welke volgens de schrij vers een belemmering vormen voor den uitvoer van de Nederiandsche producten. Er zijn zelfs schrijvers geweest, die de oorzaak van de tegenwoordige moeilijke omstandigheden in den tuinbouw geweten hebben aan de hooge tarieven, wexke een goeden export .onmogelijk maakten. In minder mooie bewoordingen Jieeft men daarbij wel eens de directie van de Ne deriandsche Spoorwegen over den hekel gehaald en het jioen voorkomen, alsof deze niet bereid waren tot verlaging over te gaan, alhoewel het buitenland met name Duitschland, Frankrijk, België en Italië veel lagere t arieven berekenen. Wij hebben ons naar aanleiding van deze berichten gewend tot de Nederiand sche Spoorwegen te .Utrecht, ten einde te vernemen tot op welke hoogte deze be richten waarheid bevatten. Ons werd daarbij medegedeeld, dat de Nederiandsche Spoorwegen terdege reke ning houden met de bezwaren van den tuinbouw, en ook altijd gehouden hebben. De tuinbouw maakt een moeilijke peri ode door, jvelke nog lang kan aanhouden, doch ook spoedig geëindigd kan ..zijn. Bij een wisselvallig bedrijf als cle tuin en landbouw is het onmogelijk om een tarief vast te stellen naar gelang van de waarde van de producten. Men heeft aan gevoerd aldus werd ons medegedeeld dat er wagons naar het buitenland verzonden zijn, waarvan de vracht hooger was daia de werkelijke veilingwaarde van de producten, welke er. in waren opge stapeld. Dit is in een enkel en bijzonder geval zeer goed mogelijk geweest, doch men heeft te rekenen met normale om standigheden. Is de waarde van een tuin bouwproduct .eenmaal tot die waarde ge daald, dat de vrachtprijs naar 'een afzet gebied de waarde overtreft, dan is die handel op een dood punt gekomen en zal men moeten wachten .met den export tot de vraag naar een zeker product na eenige dagen weder grooter wordt. De Nederiandsche spoorwegen achten zich echter niet geroepen om in dergelijke gevallen de schaal in het evenwicht te houden, daar de consequenties van een dergelijken stap niet te overzien zouden zijn. Een korting op de vrachttarieven zou in de tegenwoordige omstandigheden een subsidie beteek enen, wélke zij niet kan verleenen, zonder ook andere .takken van bedrijf te subsidiëeren. De bijbedrij- ven van den tuinbouw b.v. zouden zich met hetzelfde recht tot de Nederiandsche Spoorwegen kunnen wenden en een kor ting op het vervoer aanvragen. Daarom zullen de Nederiandsche Spoor wegen de tarieven gelijk moeten houden. In de goede tijden en jaren hebben de Nederiandsche Spoorwegen voor een zelf den prijs moeten vervoeren en zijn de prijzen niet verhoogd, thans wordt echter ook dc noodzakelijkheid niet ingezien, om de tarieven te verlagen. De tarieven in het buitenland zijn inderdaad lager dan die van Nederland, doch dit is te wijten aan lagere exploitatie-kosten, lagere loonen en een lageren levensstandaard. Men moet er ook rekening mede houden, dat de duurdere producten in ons land goed- kooper vervoerd moeten worden dan in het buitenland, waar men juist de min dere inkomsten voor het vervoer van tuinbouwproducten weder goed maakt met een extra hooge heffing voor kostbaarder verzendingen. Deze regeling is echter inl ons land met zijn vele waterwegen niet moge lijk, omdat de Nederiandsche Spoorwe gen dan een nog grootero concurrentie zouden verkrijgen door bet vervoer over de waterwegen. Een gelijke heffing als in het buitenland gaat dus niet op, even min een vergelijking met die tarieven. t Ieder land heeft zijn eigen tariefstelsel, en mdaar heeft men rekening mee te houden. Er wordt thans gezegd, dat de vrachten1 voor den Nederlandschen tuinbouw te hoog zijn, doch men vergeet daarbij te vermelden, dat reeds eenige reductie ver leend wordt. De verzending van groenten en fruit is n.l. gerangschikt in de op één na goedkoopste klasse, terwijl een speciaal tarief geldt voor ijlgoed. Als deze regeling er niet was, dan zou de vracht zeker tweemaal zoo .duur zijn als thans. De prijzen voor dit vervoer bedragen n.l. over 150 K.M. per 100 K.G. in de 2e klasse C waarin het vervoer be hoorde ondergebracht te zijn f 1.48 per 6 ton, f 1.16 per 10 torn en 10.98 per 15 ton. In de speciale "tariefklasse 5 waar men de groenten en fruit thans onder rangschikt bedragen deze cijfers resp. f90, f0.83 en f0.68. Voorts is een spe ciaal tarief I ingevoerd voor het verzen den van aardappelen en een speciaal tarief C, verminderd met 20 pet voor het vervoer van stapelproducten, onver schillig het station van verzending of aankomst "in binnen- en buitenland. Met deze goedkoope tarieven heeft de Directie van de Nederiandsche Spoorwe gen gemeend te kunnen volstaan, zonder precedenten te scheppen of gevaar te loopen ook andere takken van bedrijf korting te moeten verleenen of speciale tarieven te moeten verstrekken. Ten op zichte van de regeering acht men .zich niet verantwoord om verder te gaan. Naar aanleiding van verschillende vra gen van den minister van Binnanlandsche Zaken en Landbouw heeft men dan ook geantwoord, dat de tarieven in normale omstandigheden zeex gemakkelijk gedra gen kunnen worden, doch thans, nu de tuinbouw een moeilijker periode door maakt, vangt, men direct aan met klagen. Deze klachten mogen echter niet in direct verband gebracht worden met de tarieven, omdat het niet voor te stellen is, dat deze tarieven een crisis ip. den export zouden kunnen veroorzaken. In dit verband zal de directie van de Nederiandsche Spoorwegen zich dan ook op een neutraal standpunt moeten stellen en zullen de tarieven mits de regeering geen ander besluit wenscht te nomen ongewijzigd moeten, „voortduren." N.V. Stoomvaart-Maatschappij Zeeland. In de heden (Zaterdag) in hotel Brit- tannia te Vlissingen gehouden vergade ring van aandeelhouders van bovenge noemde maatschappij, werd het jaarver slag over 1929 uitgebracht, waaraan het volgende is ontleend. Z.Exc. Jhr Mr Ch. J. M. Ruys de Bee- renbrouck nam zeer tot leedwezen van Commissarissen ontslag als Commissa ris der N.V., in verband met zijn be noeming tot Minister- Commissarissen stellen voor voorloopig niet in deze va cature te voorzien. Het aantal vervoerde reizigers nam toe van 63.881 in 1928 tot 66.025 in 1929. Deze vooruitgang was wederom geheel te danken aan een toeneming van het aantal passagiers, reizend op excursie biljetten. Het aantal gewone reizigers nam iets af, zulks in overeenstemming met een afneming van het verkeer in het algemeen. Het aantal vervoerde tonnen goederen nam toe van 24.744 tot 28.621, dat der vervoerde postzakken van 329.286 tot 335.104 in 1929. Het hotel was wederom goed bezocht, mede dank zij de toeneming van het vervoer van Engelsche excursionisten. Wat de vloot betreft, zijn geen onge lukken of andere bijzondere gebeurtenis sen te vermelden. De vraagstukken, gere zen tengevolge van de vergrooting der buitenhaven te Vlissingen en het uit dien hoofde amoveer ender werkplaatsen, zul- hoofde amoveeren der werkplaatsen, zui gende oplossing vinden. De vloot bestond op 31 December uit drie stoomschepen, en wel de „Oranje Nassau" groot 2884, de „Prinses Juliana" en de „Mecklenburg", beide 2907 reg. tons, alle met 10.000 P.K. Er werd f400.000 op afgeschreven. De br^icHjphrsigsten beliepen in 1929 f 2.942.315.51, tegen f 2.898.856.70 in 1928 en f 2.7C6.133.64 in 1927. De exploitatie kosten bedroegen f2.047.431.15 in 1929 en f2.066.978.54 in 1928. Het overschot der exploitatie van de schepen bedroeg dus in 1929 f894.884.36 tegen f831.878.16 in 1928. De nevenbedrijven gaven een nadeelig saldo van f 12.644.87, voor het nadeelig saldo der intrestrekening is nocdig 25.341.24 en voor afschrijvingen f475.130.72, dus rest een voordeelig ver- schj' van f381.767.53. Dit verminderd met het saldo verlies ad f 365.523.81, geeft een Baldo winst van f 16.243.72. De verlies- en winstrekening geeft in debet aan: interest f25.341.24; saldo ver- lies nevenbedrijven 12.644.87, afschrijvin gen f475.130.72 en voordeelig saldo 1929 1381.767.53. De creditzijde vermeld' alleen overschot exploitatie stoomschepen f894.884.30. Souburg. Bevolking. Gevestigd: J. de Vriend en gezin, Nieuwe Abeele C 248, van Koudekerke; C. J. Haartsen, Kanaal- str. A 67, van Amsterdam; Mej. J. W. Breeker, Vrijburgstr. C 93 v. Middelburg; Mej. J. Vader-Goedhart, Vlissingsche str. v. Vlissingen; P. A. J. Uyt Den Haag, Tuindorp C 76a, v. Vlissingen. Vertrokken: C. Joziasse, Vliss. str. B 172, naar Kortgene; I. van der Post, Tuindorp D 31 n. Leiden; Mej. J. v. d. Weele, Oranjeplein A 17, n. Vlissingen; H. Dik en gezin, Tuindorp D 24 n. Vlis singen; J. Benou, Braamstr. B 42\ n. Krabbendijke; J. Minderhoud, Vliss. str., B. 289, n. Westkapelle; J. Kruit en gezin, Tuindorp D 26, n. Vlissingen; H. J. Huijs- man, Wissel C 132, Eindhoven; A. Celant en gezin, Marnixpl. G. 57; België; H. P. Verkroast, Spoorstr. A 1008, Vlissingen; IG. van der Vliet en gezin, Nieuwstr. 68, n. Vlissingen; W. A. T. Millenaar de Dec- kerstr. E 29, n. Vlissingen; J. C. Kraamer, Kanaalstr. B 148, n. St. Laurens; Mej. v. Domburg Hagers, Nieuwe Abeele C 264, n. Amsterdam. Krabbendijke. Woensdag vergaderde de Gemeenteraad. Afwezig met kennisgeving Weth. A. Hirdes. Het ontwerp salarisregeling van Ged. Staten werd na breede bespreking met 4 stemmen tegen 2 stemmen (dhrn. Vo gelaar en Wouterse tegen) aangenomen. Aan het Comité voor bestudeering en middelijke bestrijding van de Iepenziekte, werd besloten over 1930 15 uit de ge meentekas te verleenen. De Raad besloot de bouwverordening zoo te wijzigen, dat aan elke nieuw te bouwen woning een brievenbus moet worden aangebracht Aan het Burgerlijk Armbestuur van Krab bendijke en Nieuwlande werd een ver hoogd subsidie verleend van f 181.13. De begrooting van het gasbedrijf 1929, werd vastgesteld. Die van 1930 werd aangehou den en voor nader onderzoek terugge zonden aan de gascommissie. Bij de rond vraag vroeg dhr. Vogelaar of de nieuw gelegde weg al is opgeleverd. De Voorz. ontwoordde ontkennend. Driewegen. De raad vergaderde Donder dag. Alle leden waren present. Een portret, van wijlen den heer D. Mulder, oud-burgemeester dezer gemeente geschonken door de familie, werd in dank aanvaard. Over do nieuwe regeling der tracta- menten van de burgemeesters, secretaris sen, ontvangers en wethouders sprak de Raad uit, dat het nu de tijd voor tracta- mentsverhoogingen niet is, en dat ge hoopt wordt, dat er met de voorgestelde regeling niet verder wordt doorgegaan. In de begrooting voor 1929 hadden een paar wijzigingen plaats. Op .een verzoek tot subsidie voor een tuinbouwcursus te Ellewoutsdijk wordt af wijzend beschikt. Absdale. Donderdagmiddag reed de heer V. met zijn motor naar de Landbouwten toonstelling te Kloosterzande, om zijn be kroonde paarden voor te leiden. De voor band van zijn motorrijwiel sprong juist, terwijl de berijder met één hand aan het stuur reed. De motor sloeg daarbij 2 of 3 maal over den kop en de berijder bleef bewusteloos liggen. De inzittenden aaBWWlk..MWJ.lJA, c rV-VVAi'-- vw -*^^1 Dr Slotemaker 'de Bruine bomt is de „Ne derlander" nog eens even vertellen, dat hij nooit heeft gestemd, vóór de stemplicht hem daartoe dwong. En eigenlijk schrijft hij, is hjj van gevoeleni niet veranderd, Intusschen is dit hem geen beletsel om zich naar de Tweede Kamer te laten afvaardigen en een benoeming tot lid van het Dag. Bestuur der Chr. Hist. Unie aan te nemen, Ik had een dergelijke verklaring al eens eerder gelezen. Dr Slatemaker de Rraïne sehjjnt. het nog al interessant te vinden, dat hij tot zjn 50ste jaar zjn geestverwanten maar liet ploe teren zonder zelf mee te doen maar eerljk gezegd, begrijp ik van een dergelijke houding niets. Het is mj een raadsel hoe iemand de Chr. Historische beginselen kan aanhangen en zich een volgeling kan noemen van den groolen Xohman en dan tevens kan ver klaren dat alleen de wettelijke stem plicht hem er toe kon brengen, zijn stem uit te brengen. Ik heb van de Chr. Hist, beginselen altijd een andere opvatting gehad. En Lohman heeft ons ook in „De Zeeuw" wel wat anders geleerd, OPMERKER. van een juist pas scorende auto namen den bewustelooze op. Een zware hersenschudding werd ge constateerd. (M. C.) Glinge. Woensdag vergaderde de ge meenteraad. Op verzoek van .het Klompen- beurscomité wordt voor de op 20 en 21 Augustus a.s. te houden klompembeurs alhier een subsidie .toegestaan van 'f 100. Aangaande de circulaire van Gad. Staten, met ontwerp-jaarwedde-regeling voor bur gemeesters, secretarissen en ontvangers, verklaart de Raad zich daartegen met algemeens stemmen en, zonder verdere discussie. Voorbehoeding tegen tuberculose volgens Galmette. Hierover schrijft, „De Dokter in«Huis": Dat de in den laatsten tijd ook in ons land gepropageerde methode van den, Franschen professor niet zoo onschadelijk is als enthousiaste voorstanders het doen voorkomen, is herhaaldelijk gebleken. Dat echter de waarschuwingen er tegen op zoo droevige wijze souden worden ge rechtvaardigd als thans in Lübeck het geval is, had niemand kunnen denken. Aldaar zijn volgens de nieuwste berich ten, van 246 gezonde zuigelingen, die met de entstof van Calmetto zijn behandeld, 50 ziek geworden en 12 gestorven. Onder de bevolking aldaar heerscht dientenge volge groote opgewondenheid over het in voeren dezer tuberculoseprophylaxe (voor behoeding van gezonde kinderen tegen het aangetast worden door tuberculose). De Duitsche Riiksgezondheidsraad heeft- dan ook aanleiding genomen om een grondig onderzoek in te stallen. De naar Lübeck gezonden directeuren van het Koch'sche instituut te Berlijn hebben ech ter tot nu toe niet kunnen uitmaken, wat de oorzaak is van dit ontzettende ge beuren. De verdere toepassing dezer me thode is op hooger bevel onmiddellijk ge staakt. Het resultaat van het bacterio logisch onderzoek kan pas na eenigen tijd verwacht worden. Hoe dit ook uitvalt, deze treurige ervaring bewijst opnieuw, dat men met de toepassing van al der gelijke vaccinen niet voorzichtig genoeg kan zijn. MT Stukloopen van Huid VosiM» en Doorzitten bij Wielrijder» verzacht sn geneest 30. TubeSOct. Bi} Apoth.DFogfstsa door H. Kingmans. 17.) -CK- Hertha had ditmaal de reis anders willen maken. Dat urenlange trammen zooals zij het in Mei gedaan had, had haar in dezen warmen zomer wat af geschrikt. En zoo was de bootreis geko zen, terwijl, omdat er niet directe aan sluiting per tram naar Zeeduin was, een auto uitkomst bood, om ten spoedigste de plaats van bestemming te bereiken. D© boot, die in dezen vacantietijd vol passagiers was, met verscheidene had Hertha er kennis gemaakt, zij het vluch tig, meerdo aan onder groote belangstel ling van de zijde der inwoners van Zee- staid, die in grooten getale op de kade stonden. Hertha bespeurde een rijtuig, maar ook enkele auto's en vermoedde, dat de hare er wel bij zou zijn. Het bleek weldra, want aan het einde der loopplank, die zij vlug overschreed, stond een man, die in alles de kenteekenen van een chauf feur vertoonde, en die haar vroeg, of zjj juffrouw Van Landen uit Rotterdam was. Hij zorgde op haar aanwijzingen voor haar bagage en vijf minuten later tufte de auto de haven af. Onder het rijden hield zij haar hart vast. Allereerst schokte het voertuig, ove rigens een mooie wagen, geweldig, waar uit Hertha de gevolgtrekking maakte dat zij niet bepaald over asphaltstraten reed. Maar meer nog verschrikten haar de nauwe, bochtige straten, die de steeds maar signalen gevende chauffeur met ge mak „nam", ten bewijze, dat hij hier thuis was. Er waren verschillende ste gen bij, waar van passeeren geen sprake was. Het kwam haar voor, dat zij, wan neer zij den arm uit het raampje stak, de huizen raken kon. In het voorbij rijden bespeurde zij verschillende trap- geveltjes, waartusschen ook moderne wo ningen stonden. Eerst een tiental minuten later Hertha begreep, dat zij dwars door het antieke stadje, dat haar ongemeen boeide, gereden was naderde de auto een poort, waarop twee torens. Terwijl het claxongeluid echoode onder de gewelven van het eeuwenoude gebouw, gleed de auto de poort door, sloeg onmiddel lijks links af, volgde een eindweegs de oude vestinggracht de bolwerken wa ren in plantsoenen herschapen om ver volgens een landweg in te slaan, zoodat Hertha, het wijde uitzicht had over een vruchtbare landouwe. Maar de omgeving wisselde wel snel. Want nauwelijks een kwartier later, of de chauffeur zette de motor wat aan, om dat de weg vrij steil omhoog ging. En gekomen boven op dien weg slaakte Her tha, die daarvan in de verste verte niets vermoed had, een kreet van verrukking: zij reed boven op een breeden zeedijk, die verzwaard was door een hoogen be- tonmuur. En vóór haar lag de zee, ge huld in een gouden gloed tengevolge der kleurschakeering, die de ondergaande zonop het zilte water tooverde. Het was hoog water. De zee stond tot .aan den voet vgn den dijk. Eigenlijk begreep Hertha de situatie niet goed. Daarom tikte zij tegen het raampje, zoodat de chauffeur den auto liet stoppen en zich omwendde. „U moet mij eens even inlichten", zeide Hertha, toen de man het raampje had laten zakken. „Hoe kan hier nu de zee zijn en straks bij Zeeduin weer?" De chauffeur bleek onmiddellijk bereid, de meest volledige inlichtingen te geven. Hij was een zoon van het volk, waar onder Hertha zou gaan werken; hartelijk, bereidwillig, trotsch op zijn land, ont woekerd aan de zee. Hij vertelde haar in korte woorden, dat de streek met een punt in zee uit stak; dat zij thans aan de zuidkust waren; dat Zeeduin aan de noordkust lag; dat het op deze plaats geducht „spoken" kon, waardoor de zeedijken het vaak zwaar te verantwoorden hadden; Zeeduin, waar de zee ook geducht „razen" kon, had dit voor, dat het beschermd werd door hooge duinen. „Als u goed oplet, kunt u ze zien", wees hij aan. En waarlijk bespeurde Hertha aan den verren horizon een zilveren streep. „Zijn dat de duinen van Zeeduin?" vroeg zij. „Niet bepaald van Zeeduin, dame. Die zijn noordelijker. Die u daar ziet, zijn van Landdorp. Ziet u daar landwaarts dat spitse torentje? Dat is Landdorp, een uur van de zee af. Over een klein half uur tuffen wij er door". i „Is die afstand nog zoo ver?" 1 „De wegen kronkelen hier erg, zoo als ge wel bemerkt zult hebben". „Dat heb ik zeker bemerkt. Het is verbazend". De chauffeur zette zjjn machine weer in beweging en in een flinke vaart reed Hertha over den zeedijk, om dien weldra te verlaten en weer te tuffen door lachen de landouwen. De man aan het stuur maakte, omdat hij had bemerkt, welk een belangstellende passagier hij vervoer de, zoo nu en dan een opmerking, als er iets bezienswaardigs was. Zoo pas seerden zij een oude ruïne, heel eenzaanji staande, en werd Hertha gewaar, dat dat bouwwerk het zielig overblijfsel was van een dorpstoren, die beteren tijd had ge kend. Want hij had de glorie van een welvarend dorp uitgemaakt, maar de wa- terstroomen waren gekomen en hadden het dorp van den aardbodem weggevaagd, de treurende ruïne getuigde ervan Wéér wisselde het toneel. De auto reed thans niet meer tusschen vruchtbare landouwen, maar passeerde links en rechts bosschages. Hertha bespeurde den zandgrond van de duinen van Landdorp, die een klein uurtje verder lagen. Bij een kromming van den weg reden zij in eenen het dorp binnen, dat daar lag in landelijke avondrust. Voor het schelle claxongeluid sprongen de spelende kin deren op zijde, terwijl de ouderen, rustig zittend voor hun huisjes, het voortuig naoogden. „Landdorp", verklaarde de chauffeur,. „Over een kwartier zijn wij in Zeeduin". (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1930 | | pagina 7