I. II. SCHUIHAN I
SANG1IIN0SE
EEN PRIMA STUK DUIF ZEEP
Aan Jonge Moeders
Hl VADERLAHDSCHE BANK VOOS BELASTE WAARDEN
a 00
BIJ AANKOOP VAN 2 PAKJES DUIF ZEEPPOEDER
is vara 25 tot 28 April
NIET te consulteeren.
OBLIGATIEN
Abonneert U op dit Blad
AANBESTEDING.
A. C. VAN DER REST
WASCH ALLES MET DUIF ZEEPPOEDER-VETLOOQMEEL
B
Brieven uit de Residentie.
een nette Dienstbode,
ZOUTELANDE.
SCHOUWING der Wegen en
Voetpaden met Kunstwerken.
Zenuwarts te Middelburg,
Bloedarmoede en
Zenuwzwakte.
Verkrijgbaar bij alle Bankiers.
Een Woonhuis en Erf
met Tuin
Zaterdag 3 Mei 1930,
aanbesteden;
Het bouwen van een Woon
huis voor het Hoofd der
School te Lewedorp.
Is Uw hulsapotheek bijna leeg?
U doet goed die te laten bij
vullen door
Ass. Apotheker
PROFITEERT VAN DEZE TIJDELIJKE AANBIEDING!
Duifmerken van Duif Zeeppoeder, Duifzeep en Duif Schuurpoeder
blijven geldig voor het bekomen van onze fraaie geschenken.
Als hat huidje van uw kindje stukgaat of smet
geneest het dan met Purol
en houdt het bovendien
altijd zooveel mogelijk
droog met Purolpoeder.
Beide artikelen bq Apoth. co Drogisten.
SYMPTOOM VAN HET MODERNE
LEVEN.
Prof. Dt Hepp, die een bezoek brengt aan
Amerika, geeft in de „Reformatie" /reisindruk
ken.
In een van de eerste brieven waarin hij
een en ander meedeelt omtrent de treinreis
naar Cherbourg, schrijft hij o.m.:
In den trein van Parijs, die speciaal op
de „Olympic" rijdt, bevond zich een beer,
die er in het gelaat nog al toegetakeld uit
zag. Het was aan weerskanten overdekt met
vlekken, welke het midden hielden tusschen
oranje en rood. .Hjj vroeg, zich even voor
den spiegel in den coupé, waarin ik onder
meer zat, te mogen herstellen. Eerlijk be
kende hij, dat hij dat gevalletje daareven
bij een laatste begroeting van zijn vrouw
opgedaan had. De lippenstift bad afgegeven.
Terwijl hij zich stond te fatsoeneeren, en
daaraan alle aandacht wijdde, vertrok de
trein, Mevrouwtje stond daar op het per
ron met geschonden oranjelippen en vermil
joen gepolitoerde nagels. Zij wuifde, maar,
mijnheer zag in den spiegel alleen zichzelf.
Het gold een afscheid voor zeer geruimen
tijd. Als incident ware het de vermelding
niet waard, maar als symptoom van het
moderne leven is het teekenend. Hoeveel vrou
wen maken zich tegenwoordig niet zoo mooi,
dat haar mannen geen tijd meer hebben om
naar haar om te zien? Ongesoigneerdheid
en verwaarloozing van het uiterlijk voorko
men brengt aan de vrouw nog niet de eer
baarheid, waarop de apostel doelt. Maar wan
neer de vrouw gaat gelijken op haar sexe-
genoote uit Jesaja's dagen en hypermodern,
wat hetzelfde als hyperouderwetsch is, wordt,
komt er in de samenleving een crisis.
Dezer dagen zjjn we or aan herin
nerd dat er bij de Kamer nog altijd
ligt een herziening van onze Gemeente
wet. Dat is een erfenis van Minister
Kan en Minister Ruys de Beerenbrouck
heeft haar aanvaard, doch gewijzigd.
Nu is onze Gemeentewet ontegenzeg
gelijk een meesterstuk, maar volmaakt is
niemand en niets hier beneden en in de
practijk zijn leemten openbaar geworden,
die om voorziening vragen. Daar is niets
geen bezwaar tegen, bet is zelfs gebo
den. Maar er bestaat natuurlijk altijd dit
gevaar, dat de meeningen allerminst pa
rallel zullen loepen over do vraag, of i
een bepaald punt wjjziging behoeft, ja dan
neen.
En bjj iedere herziening loopt men ge
vaar', een soort groote schoonmaak te
hcuden en te veel ineens overhoop te
balen.
Een eigenaardig strijdpunt hierbij is de
kwestie van de benoembaarheid der vrouw
tot burgemeester, of tot gemeente-secre
taris.
In bet ontwerp, dat Minister Ruys in
1923 zelf indiende tot herziening der Ge
meentewet en dat veel meer omvatte,
dan het ontwerp, dat nu ter tafel ligt,
stond die benoembaarheid wel. En Mi
nister Kan handhaafde haar.
Doch Minister Ruys is nu zoo „reacti
onair", om de mogelijkheid weer uit het
voorstel te lichten.
Trouwens, er waren verscheidene leden
der Kamer, die in de schriftelijke ge-
dachtenwisseling reeds te kermen gaven
dat als die benoembaarheid der vrouw
in het „ontwerp bleef, zij er dan vast
en zeker Jegen zouden stemmen. Een
man is in den omgang met een vrouw
hoffelijk, zoo betoogden zij, maar hier
komt men op een terrein van zakelijke
overwegingen, die ook zakelijke beslis
singen uit moeten lokken en geen hoffe
lijke Minister Ruys heeft nu die heele
benoembaarheid der vrouw voor beide
functies uit het ontwerp gelicht. Zijn toe
lichting daarbij is zeer sober. Hij meent,
dat in het bijzonder het burgemeester
schap sommige eischen stelt, waaraan
de vrouw in den regel niet voldoet Zoe
de leiding der gemeante-politie, het opper
bevel bij brand, enz.
Tegen de schrapping dezer benoem
baarheid komt nu het verzet wel op,
wacht maar. Zij, die .de wacht betrokken
hebben bij de „rechten" der vrouw zul
len zich hier zeker niet onbetuigd laten.
Mogelijk komen ze nog wel verklaren,
dat als het zoo blijft, Nederland komt te
staan aan den rand van den afgrond.
Wij moeten ons maar op een en ander
voorbereiden.
Vóór het zoover is, kunnen we echter
eerst neg wel eens de vraag onder de oogen
zien: heeft het optreden der vrouw in de
practische politiek, heeft haar zitting ne
men in Raden, Staten en Kamers iets
veranderd, iets verbeterd?
Wij hebben dat optreden en dat zitting
nemen van nabij kunnen volgen, doch
beantwoorden die vraag beslist ontken
nend.
Allereerst heb ik dit bezwaar, ook tegen
de politieke groepen, die altijd zoo schet
teren over de „rechten" der vrouw, dat
ze niets anders doen dan haar zoet hou
den met een 'fopspeen. Ze krijgt ook
wat maar hoeveel De heele S. D. Ka
merfractie telt twee (zegge 2) vrouwelijke
leden. En het optreden der meeste vrou
wen in publieke colleges is net als dat
van de mannen. Dikwijls spreken ze zelfs
over allerlei dingen, behalve juist over
die, waarvan de vrouw dan. speciaal ver
stand heet te hebben. Op het congres der
socialistische dames werd zelfs gefloten I
Y\ij willen wel eerlijk bekennen, dat wij
op dit gebied, zeer, zeer ontnuchterd zijn.
Wij he bij en ook nog wel eens de illusie
gehad, dal het meedoen der vrouw aan
de zaken van het publieke leven, die
zaken zeer ten .goede zou komen. Dat
nu is, als regel, niet geschied. Wij willen
niet beweren, dat het minder goed gaat,
of slechter, dan toen de mannen alleen
„baas" waren, maar beter gaat het ook
niet.
Daarbij kan men telkens weer opmer
ken, dal het deelnemen aan de politiek,
het zitting nemen in publieke colleges
en het zich daar mengen in de debatten,
menige vrouw ruwer maakt in Jiaar op
treden, zoodat ze steeds minder heeft
van een vrouw en steeds meer wegkrijgt
van een man-wijf.
Ik kan nu niet bepaald zeggen, dat ik
een dergelijke metamorphose toejuich.
Nu meene men niet, dat ik bekeerd ben
tot de leer van hen, die zeggen, dat men
z'n vrouw en z'n poes thuis moet laten.
Dat is dwaasheid in onzen tijd. Er is
voor een vrouw heel wat mooi werk to
deen, waarin zij vrouw is en vrouw kan
blijven en de meeste zullen zich waar
schijnlijk niets ongelukkig gevoelen, als
ze weten, dat Minister Ruys haar geen
kans wil geven om burgemeester of se
cretaris te worden.
Het feminisme in onzen tijd heeft wel
zeer te verwerpen eischen.
Het vernedert de positie van de vrouw,
terwijl het beweert die op te voeren.
Wie zegt, dat, waar plaats is voor den
man, daar ook plaats moet zijta. voor de
vrouw, omdat ze gelijkgerechtigd zijn, die
doet de vrouw oneer aan en beleedigt den
man. Want, als het waar is, dat de vrouw
in moet kunnen nemen elke .plaats, die
de man inneemt, dan moet ook het om
gekeerde waar zijn.
En ik begin het als een zeer groot
gevaar van onzen tijd te zien, dat we
straks geen vrouwen meer zullen heb
ben. Niets dan mannen en andere man
nen, die men vroeger vrouwen heette.
En dat ook meer en .meer zullen gaan
ontbreken de moeders, de echte moe
ders, die de kroon van haar man en de
trots harer kinderen uitmaken.
Daar gaat een geest van nivelleering
door de wereld, alles moet gelijkgemaakt
worden, alles op één hoogte. En zoo
raakt de heerlijke variatie, de verscheiden
heid weg. De veelkleurigheid van den
regenboog is een pracht, het is iets won
derschoons, maar die veelkleurigheid lost
zich op in één majestieuze eenheid.
De moderne mensch ziet die veelkleu
righeid niet en in die veelkleurigheid
ook niet de eenheid.
En daarom is hij zoo arm, zoo echt
arm. die eenheids-mensch.
J. H.
STUDIE VAN BEGINSELEN.
De „Standaard" waarschuwt tegen de op
pervlakkigheid.
„De waarheid en de werkelijkheid van het
leven liggen niet aan het oppervlak zoo tus
schen het gruis van allerlei misvatting en
dwaling. Men moet dat gruis uit den weg
ruimen en weten te graven en te peilen,
en eerst door studie en nadenken kunnen
ook hier de wezenlijke voorwaarden voor een
gezond leven worden gevonden.
Wij meenen te mogen constateeren, dat de
periode der „jongeren", die van groote woor
den en het constateeren met veel wijsheid
van allerlei „problemen", voorbijgaat. Van
allen kant wordt er aangedrongen op studie
en onderzoek, op het leeren kennen van het
verband tusschen fundament en gebouw, tus
schen wortel, plant en vrucht. En daarin
zoekt men terecht genezing tegen het euvel
der onstuimige oppervlakkigheid.
Het misverstand, dat het goed inzicht in
het wezen der politieke verschijnselen aan het
oppervlak der dingen ligt, zonder moeite kan
worden gegrepen en belichaamd in een of
ander groot woord in een of andere holle
leuze, verdwijnt allengs weer. De nood der
tijden brengt daartoe.
Zal 't ook zoo gaan met 't andere misver
stand, alsof de politieke kamp, de arbeid
aan ons politiek en maatschappelijk gebouw,
bestaat in een geweldige drukte, van elk
generatie weer, tot het scheppen van iets
geheel nieuws
Op alle ander gebied wordt verstaan, dat
geslacht na geslacht voortbouwt aan hetgeen
door vorige geslachten werd verkregen. De
duur van een enkele generatie is zeer kort.
Wat beteekent de maat van een menschleven
vergeleken met de historie der menschheid?
Men mag tevreden, meer dan tevreden zijn,
als een enkele generatie slechts een weinig
heeft gepresteerd, ija het wegruimen van iets
verkeerds, in het aanbrengen van een enkelen
goeden steen voor ons publieke levenshuis".
Het blad wijst dan op het onlogische in de
meening, dat elke generatie voor zich zelf
de taak zou hebben, eerst wat het staats-
en maatschappelijk leven aangaat, schoonschip
te maken om dan in heroïschen strijd zich
zelf een huis te bouwen, dat straks weer
door de volgende generatie wordt geminacht.
„Waarom zou het politieke leven een uit
zondering maken op den weg van den lang-
zamen vooruitgang? Zelfs al aanvaardt men
de theorie van sprong-variaties De histo
rie geeft groote veranderingen aan, maar de
werkelijkheid blijft altijd achter bij de stoutste
verbeelding van hen, die meenen iets nieuws
te hebben gemaakt.
Veeleer leert de geschiedenis dat de eerste
taak van een volgend geslacht is, in te
gaan in de erfenis van de generatie die op
verdwijnen staat. Dai de eerste roeping is
te bewaren, wat verkregen werd; een bewaren,
dat alleen mogelijk is door het goed te ken
nen, te kennen met het hart en het lief te
hebben als de vrucht van eeuwenlange wor
steling".
„Uit dit alles vloeit de taak van elke
nieuwe generatie voort. Zij behoeft ernstige
voorbereiding. Een jeugd moge nog zoo on
stuimig zijn, zij zal, wil zij ten goede op
groeien, de wet van het leven moeten ver
staan en in deze studie en goede voorbe
reiding kracht moeten zoeken, wil zij in
staat zjjn om straks uit de handen, van
wie voorgingen, over te nemen, wat aan hare
zorg dan wordt toevertrouwd.
De geestdrift mag in deze studie evenmin
ontbreken als in den arbeid daar opge
bouwd. Het ongeduld moet worden bedwon
gen. Zonder goed fundament bouwt niemand
goed.
En het is een valsche wijsbegeerte, die
het aanzijn heeft gegeven aan de meening,
dat het oude op meer of minder gewelda-
dige wijze moet verdwijnen, opdat het nieuwe
tot goede geboorte kome. Dat is de socia
listische dwaling, die tot zoo ontzettend on
heil voert.
Het politieke leven ja een vrucht van
eeuwenlangen arbeid en óndanks alle ver
andering en wijziging, leven wij in hetzelfde
huis, waarin onze vaderen werkten. Indien
het niet zoo ware, zoude zelfs het begrip
historie, door ons niet worden gekend.
En wat voor het politieke huis in zijn
geheel geldt dat geldt ook voor den arbeid
evan het partijleven. Dat kan niet bestaan in
een voortdurend wegbreken en dan weer in
vollen nieuwen kamp, vol geestdrift dan be
gonnen, tot het vormen van wat nieuws. Het is
als het goed zal zijn, een bewaren van de
erfenis, die ons door den arbeid van een
voorgeslacht werd nagelaten als vrucht op
zijn gehoorzaamheid, en daarna in een voort
bouwen aan hetgeen reeds verkregen werd.
Altijd weer komt de eisch voor een nieuwe
generatie, om haar grootste kracht, haar vu-
rigsten Ijver, te zoeken in den getrouwen
plicht om te handhaven, en eerst als daarin
de trouw is gebleken, zal men van Eet
nieuwe geslacht iets goeds kunnen verwach
ten voor zijn denken en verder streven.
Dit is geen conservatisme, dit is gezond
conserveeren. Dit is het tegendeel van de ge
dachte der revolutie.
Het is daarom voor een politieke partij
^evenseisch, levensvoorwaarde, dat zij vooreerst
zich zelf bewaart bij de goede beginselen
in zwaren kamp gegrepen, en daarna dat zij
let op de best mogelijke politieke scholing van
het komend geslacht.
Reide zijn noodig. En goed moet worden
verstaan de beteekenis der nooit ^verouderde
waarheden, die eeuwig blijven en daarom
misschien het gemakkelijkst worden vergeten.
Dat, wat wij beginselen noemen."
1880. Soli Deo Gloria. 1930.
Zoo de Heere wil en zi)
leven, hopen onze geliefde
Ouders, Behuwd- en Groot
ouders
JOHANNES REIJNHOUT
en
JANNA VAN DE KREEKE
op Maandag 28 April a.s.
hunne 60-jarige Echtvereeniging
te herdenken.
Dat zij nog lang gespaard
mogen blijven ts de wensch
van hunne
dankbare Kinderen,
Behuwd- en Kleinkinderen.
Oud-Sabbinge C17,24 April '30
Gem. Wolfertsdijk.
D.V. 28 April hopen onze
geliefde Ouders
JAN TON
en
JANNA VERHAGE
hunne 50-jarige Echtvereeniging
te herdenken.
Hun dankbare Kinderen,
Behuwd- en Kleinkinderen.
Grljpskerke, April 1930.
Mevrouw Dr. VAN ZELM VAN
ELDIK, Stationstraat 2, Bergen op
Zoom, vraagt
P, G. Zonder goede get. onnoodig
zich aan te melden.
Heden overleed na een
kortstondig lijden, in het Gast
huis te Vlisslngen, onze geliefde
Zoon, Broeder en Zwager
WILLEM MAAS,
in den ouderdom van ruim
51 jaar.
P. MAAS Wz.
M. JONGEPIER—MAAS.
C. JONGEPIER.
Koudekerke, 23 April 1930.
Aan allen, die vóór en na het
overlijden van onze lieve Vrouw en
Moeder
JOHANNA VAN NOPPEN
BRASSER
hunne deelneming betoonden, be
tuigen wij onzen hartelijken dank.
L. C. VAN NOPPEN.
A, J. VAN NOPPEN.
J. VAN NOPPEN.
'tZand. April 1930.
Aanvang 5 Mei a. s.
Door
ALLE Boekhandelaren
worden
ADVERTENTIËN
en
ABONNEMENTEN
voor ons blad aangenomen
Aanbevolen tegen slape
loosheid, gebrek aan
kracht en energie, gedu
rige vermoeidheid, luste
loosheid en moedeloos
heid, zenuwhoofdpijn, ge
brek aan eetlust, pijn in
de maag, in den rug en
de lenden, kortom tegen alle
verschijnselen van
Prijs per flacon f 26 fl.
f 11.-, 12 fl. f21.—.
WACHT U VOOR NAMAAK.
VAN DAM Co.,
De Riemerstraat 2c/4.
Den Haag.
Te verkrijgen bij Apothekers
en Drogisten.
's-GRAVENHAGE.
A nl
Geeft af:
i jaa n
tl»
0
met jaarlijksche uitloting
all JHIRU
De Notaris J. C. BLAUPOT TEN
CATE, zal op
Zaterdag 26 April 1930,
des namiddags te twee uur, in het
cafe „De Valk" te Westkapelle, in
het openbaar
verkoope n:
te Westkapelle, aan een gang, uit
komende aan de Zuidstraat, wijk A
no. 142a, groot 2 Aren 63 Centiaren.
Te aanvaarden bij de betaling der
koopsom, doch niet vóór 7 Mei 1930.
Bezichtiging Woensdag 16 April
1930 van 1012 en van 2—4 uur,
en 's morgens op den dag van ver
koop van 10—12 uur.
Het Bestuur der Vereeniging
voor Chr. Nationaal School
onderwijs te Lewedorp, ge
meente 's-Heer Arendskerke, zal op
des namiddags 21/3 uur, in het café
van den heer J. H. van den Dries,
aldaar,
Bestek en teekening is vanaf
Zaterdag 26 April verkrijgbaar tegen
betaling van f 2.50 per stel bij den
Architect S. DE KONING te Goes,
alwaar ook inlichtingen zijn te be
komen.
Lange Kerkstraat 42, GOES. Tel. 168.
De Notaris J. C. BLAUPOT TEN
CATE zal op
Maandag 28 April 1930,
te Grijpskerke, in het
openbaar verkoopen,
A. des namiddags te half twee uur,
in Café „Groenewoud"
Een Huis met steenen Varkens
hok, annex Kippenhok met loop,
Erf en Tuin, te Grijpskerke, aan
Booneswegje, wijk A no. 106, ter
grootte van 3 A. 78 c.A. of 29 R.
Dadelijk te aanvaarden.
Bezichtiging Vrijdag 25 April van
10—12 en van 2—4 uur, en Maandag
28 April van 10—12 uur.
En B. onmiddellijk daarna aan ge
meld huis A 106
Inboedel, als Kabinet, Linnen
kast, Tafels, Stoelen, Spiegels, Regu-
lateurklok, Veerenbedden, Dekens,
Ledikant, Kachels, Vloermatten, Zeil,
1 Dames- en 1 Heerenfiets, Lampen,
Glas- en Aardewerk, Landbouwge
reedschap, Kruiwagen, Spekstander,
Meelkist, Trog, Droogrek, Wasch-
tobbe, Emmers, Bascule, Aardappel
zakken, 8 Kippen en Haan en al
hetgeen meer is te bezichtigen op den
morgen van den dag van verkoop
van 10—12 uur.
007-0229*1
N.V. KON. ZEEPFABRIEKEN 08 DUIF VIM CHR PUIINE8, DSM P0L08R