I. II. SCHUIHAN I SANG1IIN0SE EEN PRIMA STUK DUIF ZEEP Aan Jonge Moeders Hl VADERLAHDSCHE BANK VOOS BELASTE WAARDEN a 00 BIJ AANKOOP VAN 2 PAKJES DUIF ZEEPPOEDER is vara 25 tot 28 April NIET te consulteeren. OBLIGATIEN Abonneert U op dit Blad AANBESTEDING. A. C. VAN DER REST WASCH ALLES MET DUIF ZEEPPOEDER-VETLOOQMEEL B Brieven uit de Residentie. een nette Dienstbode, ZOUTELANDE. SCHOUWING der Wegen en Voetpaden met Kunstwerken. Zenuwarts te Middelburg, Bloedarmoede en Zenuwzwakte. Verkrijgbaar bij alle Bankiers. Een Woonhuis en Erf met Tuin Zaterdag 3 Mei 1930, aanbesteden; Het bouwen van een Woon huis voor het Hoofd der School te Lewedorp. Is Uw hulsapotheek bijna leeg? U doet goed die te laten bij vullen door Ass. Apotheker PROFITEERT VAN DEZE TIJDELIJKE AANBIEDING! Duifmerken van Duif Zeeppoeder, Duifzeep en Duif Schuurpoeder blijven geldig voor het bekomen van onze fraaie geschenken. Als hat huidje van uw kindje stukgaat of smet geneest het dan met Purol en houdt het bovendien altijd zooveel mogelijk droog met Purolpoeder. Beide artikelen bq Apoth. co Drogisten. SYMPTOOM VAN HET MODERNE LEVEN. Prof. Dt Hepp, die een bezoek brengt aan Amerika, geeft in de „Reformatie" /reisindruk ken. In een van de eerste brieven waarin hij een en ander meedeelt omtrent de treinreis naar Cherbourg, schrijft hij o.m.: In den trein van Parijs, die speciaal op de „Olympic" rijdt, bevond zich een beer, die er in het gelaat nog al toegetakeld uit zag. Het was aan weerskanten overdekt met vlekken, welke het midden hielden tusschen oranje en rood. .Hjj vroeg, zich even voor den spiegel in den coupé, waarin ik onder meer zat, te mogen herstellen. Eerlijk be kende hij, dat hij dat gevalletje daareven bij een laatste begroeting van zijn vrouw opgedaan had. De lippenstift bad afgegeven. Terwijl hij zich stond te fatsoeneeren, en daaraan alle aandacht wijdde, vertrok de trein, Mevrouwtje stond daar op het per ron met geschonden oranjelippen en vermil joen gepolitoerde nagels. Zij wuifde, maar, mijnheer zag in den spiegel alleen zichzelf. Het gold een afscheid voor zeer geruimen tijd. Als incident ware het de vermelding niet waard, maar als symptoom van het moderne leven is het teekenend. Hoeveel vrou wen maken zich tegenwoordig niet zoo mooi, dat haar mannen geen tijd meer hebben om naar haar om te zien? Ongesoigneerdheid en verwaarloozing van het uiterlijk voorko men brengt aan de vrouw nog niet de eer baarheid, waarop de apostel doelt. Maar wan neer de vrouw gaat gelijken op haar sexe- genoote uit Jesaja's dagen en hypermodern, wat hetzelfde als hyperouderwetsch is, wordt, komt er in de samenleving een crisis. Dezer dagen zjjn we or aan herin nerd dat er bij de Kamer nog altijd ligt een herziening van onze Gemeente wet. Dat is een erfenis van Minister Kan en Minister Ruys de Beerenbrouck heeft haar aanvaard, doch gewijzigd. Nu is onze Gemeentewet ontegenzeg gelijk een meesterstuk, maar volmaakt is niemand en niets hier beneden en in de practijk zijn leemten openbaar geworden, die om voorziening vragen. Daar is niets geen bezwaar tegen, bet is zelfs gebo den. Maar er bestaat natuurlijk altijd dit gevaar, dat de meeningen allerminst pa rallel zullen loepen over do vraag, of i een bepaald punt wjjziging behoeft, ja dan neen. En bjj iedere herziening loopt men ge vaar', een soort groote schoonmaak te hcuden en te veel ineens overhoop te balen. Een eigenaardig strijdpunt hierbij is de kwestie van de benoembaarheid der vrouw tot burgemeester, of tot gemeente-secre taris. In bet ontwerp, dat Minister Ruys in 1923 zelf indiende tot herziening der Ge meentewet en dat veel meer omvatte, dan het ontwerp, dat nu ter tafel ligt, stond die benoembaarheid wel. En Mi nister Kan handhaafde haar. Doch Minister Ruys is nu zoo „reacti onair", om de mogelijkheid weer uit het voorstel te lichten. Trouwens, er waren verscheidene leden der Kamer, die in de schriftelijke ge- dachtenwisseling reeds te kermen gaven dat als die benoembaarheid der vrouw in het „ontwerp bleef, zij er dan vast en zeker Jegen zouden stemmen. Een man is in den omgang met een vrouw hoffelijk, zoo betoogden zij, maar hier komt men op een terrein van zakelijke overwegingen, die ook zakelijke beslis singen uit moeten lokken en geen hoffe lijke Minister Ruys heeft nu die heele benoembaarheid der vrouw voor beide functies uit het ontwerp gelicht. Zijn toe lichting daarbij is zeer sober. Hij meent, dat in het bijzonder het burgemeester schap sommige eischen stelt, waaraan de vrouw in den regel niet voldoet Zoe de leiding der gemeante-politie, het opper bevel bij brand, enz. Tegen de schrapping dezer benoem baarheid komt nu het verzet wel op, wacht maar. Zij, die .de wacht betrokken hebben bij de „rechten" der vrouw zul len zich hier zeker niet onbetuigd laten. Mogelijk komen ze nog wel verklaren, dat als het zoo blijft, Nederland komt te staan aan den rand van den afgrond. Wij moeten ons maar op een en ander voorbereiden. Vóór het zoover is, kunnen we echter eerst neg wel eens de vraag onder de oogen zien: heeft het optreden der vrouw in de practische politiek, heeft haar zitting ne men in Raden, Staten en Kamers iets veranderd, iets verbeterd? Wij hebben dat optreden en dat zitting nemen van nabij kunnen volgen, doch beantwoorden die vraag beslist ontken nend. Allereerst heb ik dit bezwaar, ook tegen de politieke groepen, die altijd zoo schet teren over de „rechten" der vrouw, dat ze niets anders doen dan haar zoet hou den met een 'fopspeen. Ze krijgt ook wat maar hoeveel De heele S. D. Ka merfractie telt twee (zegge 2) vrouwelijke leden. En het optreden der meeste vrou wen in publieke colleges is net als dat van de mannen. Dikwijls spreken ze zelfs over allerlei dingen, behalve juist over die, waarvan de vrouw dan. speciaal ver stand heet te hebben. Op het congres der socialistische dames werd zelfs gefloten I Y\ij willen wel eerlijk bekennen, dat wij op dit gebied, zeer, zeer ontnuchterd zijn. Wij he bij en ook nog wel eens de illusie gehad, dal het meedoen der vrouw aan de zaken van het publieke leven, die zaken zeer ten .goede zou komen. Dat nu is, als regel, niet geschied. Wij willen niet beweren, dat het minder goed gaat, of slechter, dan toen de mannen alleen „baas" waren, maar beter gaat het ook niet. Daarbij kan men telkens weer opmer ken, dal het deelnemen aan de politiek, het zitting nemen in publieke colleges en het zich daar mengen in de debatten, menige vrouw ruwer maakt in Jiaar op treden, zoodat ze steeds minder heeft van een vrouw en steeds meer wegkrijgt van een man-wijf. Ik kan nu niet bepaald zeggen, dat ik een dergelijke metamorphose toejuich. Nu meene men niet, dat ik bekeerd ben tot de leer van hen, die zeggen, dat men z'n vrouw en z'n poes thuis moet laten. Dat is dwaasheid in onzen tijd. Er is voor een vrouw heel wat mooi werk to deen, waarin zij vrouw is en vrouw kan blijven en de meeste zullen zich waar schijnlijk niets ongelukkig gevoelen, als ze weten, dat Minister Ruys haar geen kans wil geven om burgemeester of se cretaris te worden. Het feminisme in onzen tijd heeft wel zeer te verwerpen eischen. Het vernedert de positie van de vrouw, terwijl het beweert die op te voeren. Wie zegt, dat, waar plaats is voor den man, daar ook plaats moet zijta. voor de vrouw, omdat ze gelijkgerechtigd zijn, die doet de vrouw oneer aan en beleedigt den man. Want, als het waar is, dat de vrouw in moet kunnen nemen elke .plaats, die de man inneemt, dan moet ook het om gekeerde waar zijn. En ik begin het als een zeer groot gevaar van onzen tijd te zien, dat we straks geen vrouwen meer zullen heb ben. Niets dan mannen en andere man nen, die men vroeger vrouwen heette. En dat ook meer en .meer zullen gaan ontbreken de moeders, de echte moe ders, die de kroon van haar man en de trots harer kinderen uitmaken. Daar gaat een geest van nivelleering door de wereld, alles moet gelijkgemaakt worden, alles op één hoogte. En zoo raakt de heerlijke variatie, de verscheiden heid weg. De veelkleurigheid van den regenboog is een pracht, het is iets won derschoons, maar die veelkleurigheid lost zich op in één majestieuze eenheid. De moderne mensch ziet die veelkleu righeid niet en in die veelkleurigheid ook niet de eenheid. En daarom is hij zoo arm, zoo echt arm. die eenheids-mensch. J. H. STUDIE VAN BEGINSELEN. De „Standaard" waarschuwt tegen de op pervlakkigheid. „De waarheid en de werkelijkheid van het leven liggen niet aan het oppervlak zoo tus schen het gruis van allerlei misvatting en dwaling. Men moet dat gruis uit den weg ruimen en weten te graven en te peilen, en eerst door studie en nadenken kunnen ook hier de wezenlijke voorwaarden voor een gezond leven worden gevonden. Wij meenen te mogen constateeren, dat de periode der „jongeren", die van groote woor den en het constateeren met veel wijsheid van allerlei „problemen", voorbijgaat. Van allen kant wordt er aangedrongen op studie en onderzoek, op het leeren kennen van het verband tusschen fundament en gebouw, tus schen wortel, plant en vrucht. En daarin zoekt men terecht genezing tegen het euvel der onstuimige oppervlakkigheid. Het misverstand, dat het goed inzicht in het wezen der politieke verschijnselen aan het oppervlak der dingen ligt, zonder moeite kan worden gegrepen en belichaamd in een of ander groot woord in een of andere holle leuze, verdwijnt allengs weer. De nood der tijden brengt daartoe. Zal 't ook zoo gaan met 't andere misver stand, alsof de politieke kamp, de arbeid aan ons politiek en maatschappelijk gebouw, bestaat in een geweldige drukte, van elk generatie weer, tot het scheppen van iets geheel nieuws Op alle ander gebied wordt verstaan, dat geslacht na geslacht voortbouwt aan hetgeen door vorige geslachten werd verkregen. De duur van een enkele generatie is zeer kort. Wat beteekent de maat van een menschleven vergeleken met de historie der menschheid? Men mag tevreden, meer dan tevreden zijn, als een enkele generatie slechts een weinig heeft gepresteerd, ija het wegruimen van iets verkeerds, in het aanbrengen van een enkelen goeden steen voor ons publieke levenshuis". Het blad wijst dan op het onlogische in de meening, dat elke generatie voor zich zelf de taak zou hebben, eerst wat het staats- en maatschappelijk leven aangaat, schoonschip te maken om dan in heroïschen strijd zich zelf een huis te bouwen, dat straks weer door de volgende generatie wordt geminacht. „Waarom zou het politieke leven een uit zondering maken op den weg van den lang- zamen vooruitgang? Zelfs al aanvaardt men de theorie van sprong-variaties De histo rie geeft groote veranderingen aan, maar de werkelijkheid blijft altijd achter bij de stoutste verbeelding van hen, die meenen iets nieuws te hebben gemaakt. Veeleer leert de geschiedenis dat de eerste taak van een volgend geslacht is, in te gaan in de erfenis van de generatie die op verdwijnen staat. Dai de eerste roeping is te bewaren, wat verkregen werd; een bewaren, dat alleen mogelijk is door het goed te ken nen, te kennen met het hart en het lief te hebben als de vrucht van eeuwenlange wor steling". „Uit dit alles vloeit de taak van elke nieuwe generatie voort. Zij behoeft ernstige voorbereiding. Een jeugd moge nog zoo on stuimig zijn, zij zal, wil zij ten goede op groeien, de wet van het leven moeten ver staan en in deze studie en goede voorbe reiding kracht moeten zoeken, wil zij in staat zjjn om straks uit de handen, van wie voorgingen, over te nemen, wat aan hare zorg dan wordt toevertrouwd. De geestdrift mag in deze studie evenmin ontbreken als in den arbeid daar opge bouwd. Het ongeduld moet worden bedwon gen. Zonder goed fundament bouwt niemand goed. En het is een valsche wijsbegeerte, die het aanzijn heeft gegeven aan de meening, dat het oude op meer of minder gewelda- dige wijze moet verdwijnen, opdat het nieuwe tot goede geboorte kome. Dat is de socia listische dwaling, die tot zoo ontzettend on heil voert. Het politieke leven ja een vrucht van eeuwenlangen arbeid en óndanks alle ver andering en wijziging, leven wij in hetzelfde huis, waarin onze vaderen werkten. Indien het niet zoo ware, zoude zelfs het begrip historie, door ons niet worden gekend. En wat voor het politieke huis in zijn geheel geldt dat geldt ook voor den arbeid evan het partijleven. Dat kan niet bestaan in een voortdurend wegbreken en dan weer in vollen nieuwen kamp, vol geestdrift dan be gonnen, tot het vormen van wat nieuws. Het is als het goed zal zijn, een bewaren van de erfenis, die ons door den arbeid van een voorgeslacht werd nagelaten als vrucht op zijn gehoorzaamheid, en daarna in een voort bouwen aan hetgeen reeds verkregen werd. Altijd weer komt de eisch voor een nieuwe generatie, om haar grootste kracht, haar vu- rigsten Ijver, te zoeken in den getrouwen plicht om te handhaven, en eerst als daarin de trouw is gebleken, zal men van Eet nieuwe geslacht iets goeds kunnen verwach ten voor zijn denken en verder streven. Dit is geen conservatisme, dit is gezond conserveeren. Dit is het tegendeel van de ge dachte der revolutie. Het is daarom voor een politieke partij ^evenseisch, levensvoorwaarde, dat zij vooreerst zich zelf bewaart bij de goede beginselen in zwaren kamp gegrepen, en daarna dat zij let op de best mogelijke politieke scholing van het komend geslacht. Reide zijn noodig. En goed moet worden verstaan de beteekenis der nooit ^verouderde waarheden, die eeuwig blijven en daarom misschien het gemakkelijkst worden vergeten. Dat, wat wij beginselen noemen." 1880. Soli Deo Gloria. 1930. Zoo de Heere wil en zi) leven, hopen onze geliefde Ouders, Behuwd- en Groot ouders JOHANNES REIJNHOUT en JANNA VAN DE KREEKE op Maandag 28 April a.s. hunne 60-jarige Echtvereeniging te herdenken. Dat zij nog lang gespaard mogen blijven ts de wensch van hunne dankbare Kinderen, Behuwd- en Kleinkinderen. Oud-Sabbinge C17,24 April '30 Gem. Wolfertsdijk. D.V. 28 April hopen onze geliefde Ouders JAN TON en JANNA VERHAGE hunne 50-jarige Echtvereeniging te herdenken. Hun dankbare Kinderen, Behuwd- en Kleinkinderen. Grljpskerke, April 1930. Mevrouw Dr. VAN ZELM VAN ELDIK, Stationstraat 2, Bergen op Zoom, vraagt P, G. Zonder goede get. onnoodig zich aan te melden. Heden overleed na een kortstondig lijden, in het Gast huis te Vlisslngen, onze geliefde Zoon, Broeder en Zwager WILLEM MAAS, in den ouderdom van ruim 51 jaar. P. MAAS Wz. M. JONGEPIER—MAAS. C. JONGEPIER. Koudekerke, 23 April 1930. Aan allen, die vóór en na het overlijden van onze lieve Vrouw en Moeder JOHANNA VAN NOPPEN BRASSER hunne deelneming betoonden, be tuigen wij onzen hartelijken dank. L. C. VAN NOPPEN. A, J. VAN NOPPEN. J. VAN NOPPEN. 'tZand. April 1930. Aanvang 5 Mei a. s. Door ALLE Boekhandelaren worden ADVERTENTIËN en ABONNEMENTEN voor ons blad aangenomen Aanbevolen tegen slape loosheid, gebrek aan kracht en energie, gedu rige vermoeidheid, luste loosheid en moedeloos heid, zenuwhoofdpijn, ge brek aan eetlust, pijn in de maag, in den rug en de lenden, kortom tegen alle verschijnselen van Prijs per flacon f 26 fl. f 11.-, 12 fl. f21.—. WACHT U VOOR NAMAAK. VAN DAM Co., De Riemerstraat 2c/4. Den Haag. Te verkrijgen bij Apothekers en Drogisten. 's-GRAVENHAGE. A nl Geeft af: i jaa n tl» 0 met jaarlijksche uitloting all JHIRU De Notaris J. C. BLAUPOT TEN CATE, zal op Zaterdag 26 April 1930, des namiddags te twee uur, in het cafe „De Valk" te Westkapelle, in het openbaar verkoope n: te Westkapelle, aan een gang, uit komende aan de Zuidstraat, wijk A no. 142a, groot 2 Aren 63 Centiaren. Te aanvaarden bij de betaling der koopsom, doch niet vóór 7 Mei 1930. Bezichtiging Woensdag 16 April 1930 van 1012 en van 2—4 uur, en 's morgens op den dag van ver koop van 10—12 uur. Het Bestuur der Vereeniging voor Chr. Nationaal School onderwijs te Lewedorp, ge meente 's-Heer Arendskerke, zal op des namiddags 21/3 uur, in het café van den heer J. H. van den Dries, aldaar, Bestek en teekening is vanaf Zaterdag 26 April verkrijgbaar tegen betaling van f 2.50 per stel bij den Architect S. DE KONING te Goes, alwaar ook inlichtingen zijn te be komen. Lange Kerkstraat 42, GOES. Tel. 168. De Notaris J. C. BLAUPOT TEN CATE zal op Maandag 28 April 1930, te Grijpskerke, in het openbaar verkoopen, A. des namiddags te half twee uur, in Café „Groenewoud" Een Huis met steenen Varkens hok, annex Kippenhok met loop, Erf en Tuin, te Grijpskerke, aan Booneswegje, wijk A no. 106, ter grootte van 3 A. 78 c.A. of 29 R. Dadelijk te aanvaarden. Bezichtiging Vrijdag 25 April van 10—12 en van 2—4 uur, en Maandag 28 April van 10—12 uur. En B. onmiddellijk daarna aan ge meld huis A 106 Inboedel, als Kabinet, Linnen kast, Tafels, Stoelen, Spiegels, Regu- lateurklok, Veerenbedden, Dekens, Ledikant, Kachels, Vloermatten, Zeil, 1 Dames- en 1 Heerenfiets, Lampen, Glas- en Aardewerk, Landbouwge reedschap, Kruiwagen, Spekstander, Meelkist, Trog, Droogrek, Wasch- tobbe, Emmers, Bascule, Aardappel zakken, 8 Kippen en Haan en al hetgeen meer is te bezichtigen op den morgen van den dag van verkoop van 10—12 uur. 007-0229*1 N.V. KON. ZEEPFABRIEKEN 08 DUIF VIM CHR PUIINE8, DSM P0L08R

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1930 | | pagina 4