!T?
EL
T DE ZEEUW
A
TWEEDE BLAD
929
een
L in
IARD
van
>mp,
alen
ses,
Uit de Provincie.
Zoeklichtjes
V. I.
lige
leid
ze
lier-
at#>
linj
VAK
MAANDAG 7 APRIL 1930. No. 159.
DE NEDERLANDSCH-BELGISCHE
BETREKKINGEN.
De kali-verschepingen.
Naar aanleiding van de kwestie der
kali-verschepingen die op het oogenblik
de gemoederen te Rotterdam en te Ant
werpen in beroering houdt, schrijft het
,Utrechtsch Dagblad", dat zich hier weet
op ongezochte wijze de werkelijkheid m
de Nederlandsch-Belgisclie betrekkingen
openbaart.
Uit de mededeelingen van de Fransche
Kalimaatschappij zelf blijkt ten duidelijk
ste, dat Rotterdam èn door zijn ligging
èn door de bewerktuiging zijner havens
en inrichtingen, de aangewezen
uitvoerhaven is voor de kali-pro
ducten. De Fransche maatschappij heeft
zich om geen andere reden tot het ge
meentebestuur van Rotterdam gewend
dan deze, dat het vervoer van kali naar
Antwerpen 40uurlangerduurt dan
dat naar Rotterdam en dat Rotterdam bo
vendien reeds thans de noodige installaties
voor overlading bezit. Bovendien ver
bruikt Nederland tweemaal zooveel kali
als België.
Indien dus elk der drie-delta-havens,
Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam een
onbelemmerd gebruik zou kunnen maken
van haar natuurlijke ligging, zou Rotter
dam het monopolie van den uitvoer van
de kali moeten hebben.
Wat zien wij echter geschieden? Wij
zien Antwerpen aanspraak maken op ves
tiging van den stapel, uit hoofde van
poIitiek-Belgische overwegingen. Ja, de
openhartigheid, waarmede sommige re-
geeringsgezinde Vlaamsche bladen in Bel
gië het monopolie voor Antwerpen
eischen als belooning van den door Bel
gië aan Frankrijk verleenden politieken
steun is verbijsterend.
Zooals men weet, is het een van de bit
terste verwijten van Vlaanderen aan den
Belgischen Staat en zijne leiders, dat Bel
gië door zijn deelnemen aan den wereld
oorlog het Vlaamsche bloed zou hebben
opgeofferd aan belangen, die niet de be
langen van Vlaanderen waren en dat het,
na den oorlog die politiek heeft voortge
zet door het sluiten van het Fransch-Bel-
gische militaire verdrag. De juistheid van
dit verwijt heeft de Belgische regeering
steeds ontkend, maar thans in de verbol
genheid over de vermeende bevoorrech
ting van Rotterdam in de kali-kwestie
komt de waarheid plotseling aan den dag
en zegt men openlijk dat men, indien men
zou geweten hebben, dat Frankrijk de
bewezen diensten met zoo groote ondank
baarheid zou beloonen zich wel tweemaal
zou hebben bedacht. Openlijk wordt het
in België uitgesproken, dat wanneer
Frankrijk voor zijn kali de uitvoerhaven
zou kiezen die het meest oeconomisch is,
T België bij een volgende gelegenheid zal
hebben te overwegen, welke houding het
in politiek en militair opzicht zal aan-
nemen.„Wilt gij Rotterdam Uw uitver
korene maken, laat Holland U dan in de
ure des gevaars ook verdedigen". „Geen
geld, geen Zwitsers", heette dat vroeger.
„Geen Fransche kali, geen Vlaamsch
bloed", schijnt het devies te zijn van de
tegenwoordige Belgische politiek. Wree-
der dan bij gelegenheid van deze kali
geschiedenis is de politiek van Antwer-
pens burgemeester nooit geformuleerd.
Rotterdam heeft te kiezen of te deelen.
Of wel de politiek van oeconomische weer
loosheid voortzetten, of zich verdedigen
met de wapenen, waarmede het wordi
aangevallen. Dit is de beteekenis van het
debat, dat vorige week in den Rotterdam-
schen gemeenteraad heeft plaats gehad.
De tot dusver gevolgde wegen leiden in
't moeras. De ontstemming, dezer dagen
tot uiting gebracht, heeft reeds lang in
Rotterdamsche kringen bestaan. „Het ha
venbestuur is slecht" werd er gezegd.
Maar het verweer van Rotterdam al
leen is niet voldoende. Rotterdam zal den
strijd niet kunnen volhouden zonder den
steun der rijksregeering. Antwerpen ge
niet den cordialen steun der Belgische
regeering en der Belgische diplomatie. En
terecht is er vorige week in den Rotter-
damschen raad met jaloerschheid op ge
wezen, dat de Rotterdamsche haven dien
steun volkomen mist. Zoolang de Neder-
landsche regeering het contract tusschen
de stad Rotterdam en de Fransche kali-
mijnen blijft beschouwen als een „zuiver
particuliere aangelegenheid", waarmede
zij niets te mak enheeft, voordat zij offi
ciéél (vooral officiéél!) daarvan heeft
kennis gekregen, zoolang de organisatie
van de directie van oeconomische zaken
zoo gebrekkig is, dat de minister van bui-
tenlandsche zaken van eene zoo hoogst
belangrijke aangelegenheid alleen uit de
bladen kennis neemt, zoolang behoeft Rot
terdam niet te hopen, dat het den onge-
lijken strijd tegen Antwerpen zal kunnen
volhouden.
En de vraag, waartoe een wenk, on
langs in „De Standaard" door den heer
Colijn gegeven aanleiding biedt, rijst op
nieuw: of niet de behartiging der han
delsaangelegenheden elders beter gehuis
vest is dan bij buitenlandsche zaken.
-o
Jaarvergadering V. V. V.
Ia de „Prins vaa Oranje" vergaderde
Zaterdagmiddag de Vereeniging tot be
vordering van het Vreemdelingenverkeer
te Goes onder presidium van den beer
J.^M. van Bommel van Vloten. De be-
langstelling voor deze bijeenkomst was
slechts matig. De heer van Bommel van
Vloten dankte in zijn openingswoord voor
het vertrouwen dat d<e leden in hem heb
ben gesteld, hetgeen bleekl uit zijn be
noeming tot voorzitter.
De heer G. Houtekamer, secretaris der
vereeniging. bracht verslag uit over hef
afgeloopen "jaar. Aan dat verslag ont-
leenen we:
Het aantal leden dei vereeniging steeg
van 274 op 1 Januari 1929 tot 288 op
1 Januari 1930.
In Toet Bestuur hadden de volgende
mutaties plaats: in de plaats van de
heeren Fölmer (overleden), Van der Peijl
(idem), dr Hondelink (vertrokken) en
Wouda (bedankt), werden gekozen de
heeren J. M. van Bommel van Vloten,
F. C Comijn, A. W. van der Plassche
en A. J. van Heel, allen te Goes. Door
het Bestuur werden de heeren Van Bom
mel van Vloten en Van Heel reap, als
voorzitter en vice-voorzitter aangewezen.
In den loop van. 1929 bedankten nog
als bestuurslid de heeren A. van der
Have te Kapelle en G. Geysen te Goes.
In 1929 mocht de vereen, een nieuwe
subsidie boeken en wel van de Kamer
van Koophandel te Middelburg. Eveneens
van de gemeente Kattendijke.
Aan de Ned. Spoorwegen werd ge
vraagd de in minder goeden staat ver-
keerende overwegen bij Vlak© en Woens-
drecht in orde te brengen.
Ook dit jaar brachten weer meerderen
een bezoek aan het bureau tot het ver
krijgen van gegevens. Velen uit eigen om
geving weten blijkbaar nog niet voldoen
de, dat hier alle gewenschta gegevens
over bet maken van uitstapjes in eigen
land en daarbuiten gratis gegeven wor
den.
Het verSlag maakt voorts melding van
tal van verrichte werkzaamheden om in
den vreemde de aandacht op deze om
geving te vestigen (verzenden van pop
pen, beschikbaar stellen van foto's, re
claim® maken in bioscopen, enz.) Het Be
stuur stelde zich in verbinding met een
autobus-ondernemer te Neuzen om de mo
gelijkheid onder het oog 'te zien van
een verbinding Gent-Neuzen-Hoedekems-
kerke-Goes. Voor ©en omderwijzersgezel-
schap uit Vlissingen werd een route door
Beveland in elkaar gezet, terwijl aan ver
schillende verzoeken om inlichtingen voor
een kersenpartij werd voldaan. Aan jour
nalisten van buiten de provincie wer
den diverse inlichtingen ©n gegevens ver
schaft. Het bezoek van een gezelschap
Transvaalsche studenten werd geregeld.
Op de Nijverheids-tentoonstelling werd
een stand ingenomen. Een demonstratie
der Djiguiten-Kozakken werd geregeld.
Aan de ringrijders te Iersöke en Wemel-
dinge werden prijzen toegekend. Uit de
drie vereenigingen „Handelsbelangen", de
Hanze en V.V.V. werd een commissie ge
vormd, die zich belastte met het organi-
seeren van feestelijkheden bij gelegenheid
der Landbouwtentoonstelling. Op het ter
rein dezer tentoonstelling werd de ring-
rijderij gehouden.
Driemaal werd voor de radio een cau
serie gehouiden over „Zeeland als tou-
ristenoord". Een groot aantal verzoeken
om inlichting kwam naar aanleiding daar
van in. Daarbij waren tal van verzoeken
om pension-adressen. Jammer, dat er zoo
weinig van deze adressen bekend zijn.
Volmondig kan geconstateerd worden,
dat de belangstelling voor het Goesehe
land toenemende is.
Dit jaarverslag werd onder dank goed
gekeurd.
Blijkens het rapport van den penning
meester bedroegen de inkomsten in het
afgeloopen jaar f 1247,60, de uitgaven
f 1108,49. Het batig slot bedraagt dus
f 139.11.
De commissie tot nazien der rekenin
gen heeft opgemerkt, dat de post: „In
ning der contributies' 'te hoog is. De
voorzitter zei, dat bet bedrag niet zelf
standig mag worden beschouwd. V.V.V.
heeft een overeenkomst met de Bank-
Associatie, waaronder vallen de huur van
bet lokaal en het innen der contributies.
Over de verhouding met de Bank-Asso-
ciati-e is het bestuur zeer tevreden. Spr.
hoopte, dat de opmerking over het innen
der contributies voor het laatst gemaakt
zal zijn.
Tot leien der oommissie voor bet na
zien der rekening 1930 werden benoemd
de heeren Vee-nis en De Roo.
De begrooting voor 1930- geeft aan in
komsten aan f 1139.11.
Tot leden van het bestuur werden her
kozen de heeren Gelderman, Van Balle-
gooijen de Jong en Houtekamer. Geko
zen werden de heeren Verbist te Goes,
Gunning te Iersebe, Wassington te Go-es,
C. Lindenbergih te Wemeldinge.
Aangaande de propaganda voor 1930
werd medegedeeld, dat een folder is
uitgegeven en een reclameplaat. Op de
wereldtentoonstelling te Antwerpen zal
daarmee reclame worden gemaakt. In sa
menwerking met Middelburg en Vlissin
gen zal een verhoogd subsidie aan de
Kamer van Koophandel worden gevraagd,
teneinde gezamenlijk propaganda voor
Zeeland te kunnen voeren. Adhaesie zal
worden betuigd aan bet adres van V.V.V.
te, Breskens, dat bedoelt de tarieven van
de booten te verlagen. Getracht zal wor
den een aantal logé's uit de Belgische
badplaatsen naar Goes te doen komen,
zooals geregeld naar Middelburg ge
schied.
De verbinding met Oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Men schrijft ons:
Nu bekend is geworden, dat de Neder-
landsche Spoorwegen plannen overwegen
om het station Vlake op te heffen en
dat te Kruiningen-Ierseke belangrijk uit
te breiden, is bet wel de tijd om eens
na te gaan wat de gevolgen daarvan
kunnen zijn voor het verkeer met Ooste
lijk Zeeuwsch-Vlaanderen, voor wat be
treft de WesterscheJde langs de lijn Hans-
weert—W alsoorden.
Thans verlaat men voor dien bootdienst
den trein te Vlake om met de décau-
vilktram eerst langs de „Oostzijde tot
de Scborebrug te rijden en na deze brug
gepasseerd te zijn, langs de Westzijde
tot de aanlegplaats der Provincial e boo
ten op Walzoorden en Terneuzen.
Met deze tramroute zijn ook gediend de
derpen Schore en. Hansweert (deel van
Kruiningen), die beide ten weslen van
het kanaal liggen. De kans schijnt te
bestaan, dat de tram, 'die dit jaar juist
25 jaar in deze verbind, ng, al is zij dan
ook maar kort (een klein kwart'ar rijden)
op lofwaardige wijze heeft voorzien, zal
moeten verdwijnen, omdat reeds ge
ruchten de ronde doen, dat de N. S.
van plan zijn autobussen van de A. T. O.
op jaet station Kruiningen te la en rijden.
Men vergeet o.i. daarbij, dat de tram
ruim 100 personen tegelijk kan vervoe
ren en ook bagagewagens heeft, waarmede
sc-ms plotseling zich voordoende groo-te
vrachten worden vervoerd. Betwijfeld
wordt daarom of de- A. T. 0. ten allen
tijde in bet. vaak drukke verkeer zal
kunnen voorzien. Waar er bovendien aan
gedacht wordt een weg direct van Krui
ningen naar de Oosterzijde van de bui
tenhaven te Hansweert te maken, zou
dit voor de gemeente Schore en ook voor
Hansweert een achteruitgang beteekenen.
Wat de bootdienst betreft, is reeds
meermalen 1de wenschelijkheid bespro
ken om ook op de lijn Hansweert—Walz-
corden een motorveerboot in de vaart
te brengen van het type a's reeds enkele
jaren vaart tusschen Vlissingen en Bres
kens. Voor zulk een motorveerboot moe
ten ook daar voor geschikte aanleg
plaatsen worden gemaakt. Te Walzoor
den, waar de boot thans aan een. stei
ger aankomt, zal het maken van een
haven niet achterwege kunnen blijven en
moeten daarover reeds besprekingen heb
ben plaats gehad, zooals wij van de over
zijde der Schelde vernamen. Maar ook
te Hansweert, zal een groote verandering
moeten plaats hebben, daar de buiten
haven met de drukke scheepvaart voor
het kanaal 'door Zuid-Beveland, niet ge
schikt is om er een goede aanlegplaats
voor een motorveerboot te maken. O.i.
zou een goede oplossing te krijgen zijn
door het. uitbaggeren van de haven van
de voormalige werf Zeeland, die vlak
naast de buitenhaven en wel ten Westen
daarvan ligt en die de boot bij ieder
tij gelegenheid zou geven in of uit te
varen, wat voor een op vaste tijden
varenden dienst zeker noodig is.
Waar de onderhandelingen over een en
ander en het maken van plannen nog
in het eerste stadium yan voorbereiding
verkeerm, meenden wij op een en ander
de aandacht te moeten vestigen.
Vreemdelingenverkeer.
Van de V.V.V. te Goes ontvingen we
©en door Wim Abeleven ontworpen recla
meplaat. Het is een sprekende plaat in
dien zin, dat hij wel die aandacht moet
trekken, maar niet in dien zin dat de be
doeling onmiddellijk tot den beschouwer
doordringt. Wèl wordt met forsche letter-?
verkondigd„Goes centrum van toerisme
in Zeeland" maar dit opschrift wordt sterk
in de schaduw gesteld door den opvallend
geteekenden toerist van wi-en 'tniet dui
delijk is, wat hij eigenlijk zegt. Intusscben,
de plaat als zoodanig trelkt de aandacht
zoadat het zeer goed mogelijk is dat
het doel beter wordt bereikt dan wij mee-
nen te mogen verwachten.
Koude voeten? Dan brengt een
kwik-badmat, een electrische voetmat of
bedkruik uitkomst. J. M. Polderman, Goes.
Adv.
Een jubileum. Het is voor den
heer Mr Joh. Adriaanse, lid der Prov.
Staten van Zeeland, 'heden (Maandag) een
dag, waarop hij! een zeker zeldzaam ju
bileum mag herdenken. Op' 7 April 1880
kwam hij als jongen van 12 jaar hij
is geboren 4 Dec. 1S67 te Middelburg
als klerkje in dienst bij den g-iffier van
het Kantongerecht, toen ter tijde wijlen
de heer mr Ermerins. De ouders van
den jongen Johan, stonden er op hem
voor zooveT hun financiën het toelieten,
te laten leeren en na de kantooruren
bezocht hij dan ook de avondschool. Leer
gierig als hij' was kocht hij reeds spoedig
bij boekenstalletjes enz. boeken op en had
hij o.a. zijn liefde verpand aan bet Latijn.
Gaarne zou hij toen reeds Staatsexamen
gedaan hebben, doch dan moest hij het
giynmasium bezoeken en dat ging niet
met het oog op de kantooruren, waarvan
de verdiensten niet konden worden ge
mist.
Het bleef er dan ook bij en op 17 Sept
1S92 werd de heer Adriaanse benoemd
tot deurwaarder te Hulst. In die plaats
heeft hij ongeveer 8 jaar deel uitgemaakt
van den gemeenteraad.
In den winter van 1900 op 1901 kwam
de studielust bij den toen 33-jarige, o.a.
dooir den omgang met mr v. d. Berg! van
Eij'singa, weer boven en het was deze, die
hem aanraadde de studie weer op te ne
men en alsnog staatsexamen te doen.
De jubilaris van thans, zette zich met
kracht aan de studie van alle vakken en
nog in den zomer van 1901 deed hij
staatsexamen en ving hjj de studie in de
rechten aan. In Febr. 1902 slaagde hij
aan de universiteit te Leiden voor het
candidaatsexamen en dit zonder daar te
vertoeven. In Juli 1904 volgde het met
succes afgelegde doctoraal examen, reeds
op 28 Nov. van dat jaar gevolgd door de
promotie tot doctor in de rechten, zoo-
dat de heer Adriaanse nu reeds ruim
25 jaar den meestertitel voert.
Nog ongeveer 1 jaar bleef de familie
te Hulst o.n zich toen naar Middelburg
te begeven, waar de heer Adriaanse nog
steeds een bekend advocatenkantoor heeft.
Van 191.1 tot 1923 maakte de jubilaris
deel ui', van den gemeenteraad in zijn
geboorteplaats, doch moest dit beëindigen,
doordat hij zich metterwoon te Oost-
kajpelle vestigde. Sedert 1919 heeft mr
Adriaanse ook zitting in de Prov. Staten,
tc-iwijl hij te Middelburg nog steeds lei
der is van verschillende vereenigingen:,
Men kan hier zeker spreken van een
self-made man.
Dinsdag 15 April a.s. bezoekt de
Commissaris der Koningin de gemeenten
Kats, Golijnsplaat, Wisserikerice en Koet-
gene.
Verplaatst met ingang van 1 Mei
a.s. de Commies bij den Post-, Telegraaf-
en Telefoondienst H. A. van Meeuwen
van Hansweert, post-, telegraaf- en tele
foonkantoor, naar Rotterdam, postkantoor.
Verplaatst met ingang van 1 Juni
1930 de commies bij den post-, telegraaf-
eni telefoondienst E. Jansen van bet
spoorwegpostkantoor n-o. 2 te Vlissingen
naar Hansweert en aldaar aangewezen
als directeur van dat kantoor.
Middelburg. Tot inspecteur van politie
te Zuiden (Utrecht), is met ingang van
1 Juni benoemd de heer A. G. van Meet-
rend ank, thans inspecteur van politie
alhier.
In de jaarvergadering van het dr
de Man-Gasthuisfonds te Middelburg: deel
de de voorzitter, mr A. Meerkamp van
Embden mede, dat een gift van f 1000
werd ontvangen van twee stadgenooten,
die daardoor, een door het fonds met
erkentelijkheid aanvaard, blijk van waar
deering gaven voor de goede zorgen,
verpleging en behandeling: in het Gast
huis aan een familielid gewijd.
Het jaarverslag en de rekening en ver
antwoording van den secretaris-penning;-
meester werden goedgekeurd.
Daar het door de statuten daarvoor
vereischte bedrag nu is bijeengebracht,
kunnen thans gelden ten behoeve van
het doel van het fonds worden uitgege
ven.
Besloten werd de Godshuizen in staat
te stellen1 tot vervroegde aanschaffing
van een nieuwe ziekenautomo-biel.
Ter ee-re van het 5-jarig bestaan der
Athletiekvereenjging „Eendracht maakt
Macht" te Middelburg hadden Zaterdag
middag wegwedstrijden plaats, waarvoor
de start was bij het Militair Oefenter
rein aan de Nadorst.
In het bijzijn van vele belangstellenden
vertrokken van daar te half vier 18 deel
nemers aan de 3V2 K.M. wedstrijd voor
nieuwelingen. De route ging langs Na
dorst, Brigdamscli© padje, Noordweg en
Noordsingel naar de startplaats terug.
Spoedig daarna vertrokken de 11 Craks,
die deelnamen aan de 5 K.M. wedstrijd,
en liepen langs Nadorst, Noordsingel,
Noordweg, Sehotelweg, Seissingel, Noord
singel terug naar den start.
Bij beide wedstrijden werd flink ge
loopen, waartoe het frissch© weder ze
ker medewerkte. Jammer, dat ook nu
weer geconstateerd moest worden, dat
personen, die zich nog wel voor sport-
enthousiasten willen uitgeven, de loo-
pers hinderden door met hun rijwielen
tusschen hen in te rijden en zich ook
niet op herhaald verzoek van den lei
der, die per auto vooruit reed, verwij
derden.
Bij de 5 K.M. wedstrijd vielen twee
deelnemers van „E. M. M." zelij, die
onder de beste loopers mogen worden
gerekend, uit en dit zal zeker wed heb
ben medegewerkt, om Vlissingen ditmaal
zulk een goed -en ten volle verdiend
figuur te hebben doen maken. Zooals
hierna zal blijken, vielen 5 van de 6
prijzen te Vlissingen.
Te ongeveer 5 uur had in de meltosalon
„de Nieuwe Landbouw" de prijsuitdee-
ling plaats.
Ik spreek mij in dit hoekje niet uit
over de zoo belangrijke kwestie van het
handelstarief.
Hoewel ik met het z.g. vrijhandelsstel
sel zooals dat in ons land gehuldigd
wordt, en waarbij, omdat het practisch
een weerlo o sh ei-d sstels el is wij altijd
'in het hoekje zitten waar de slagen
vallen, volstrekt niet dweep, erken ik
gaarne dat omgooien van het roer ook
zijne bezwaren heeft.
Wat mij echter opviel is dit.
Van de zijde van den handel is altijd
tegen beschermende rechten en a'les wat
daarop leek geweldig bezwaar gemaakt.
Onze industrie-, onze land- en tuinbouw
mochten in geen geval worden be
schermd.
Maar nog is het volle licht over de
kwestie der kaliversoheping-en niet ooge
gaan of ik lees in een der groote libe
rale bladen, dat de politiek van econo
mische weerloosheid door Rotterdam niet
kan worden voortgezet.
Toch wel merkwaardig.
Als het de industrie, de land- en tuin
bouw betreft, dan mag, aan de politiek
van economische weerloosheid niet wor
den geraakt, maar als de hand e 1 in
't gedrang dreigt te komen, dan worden
plotseling de bordjes verhangen.
OPMERKER.
De voorzitter van „E. M. M.", de heer
J. van de Plasse, wees er op, datE. M. M.
een slecht figuur heeft gemaakt, dit spijt
hem, maar hij vertrouwt, dat de leden
het kunnen dragen. S-pr. wens ebt Ma
rathon te Vlissingen geluk met het als
jonge vereeniging behaalde succes. Dan
brengt spr. dank aan de ooileges van
B. en W. te Middelburg en St. Laurens,
die vergunning voor de wedstrijden ga
ven, aan den heer mr Adriaanse, die
zijn auto afstond en den heer van Graaf-
eilan-d, die een bus ter beschikking stel
de, aan dr Verheijden, die de wedstrij
den volgde, aan de padvinders, aan de
politie te Middelburg en St. Laurens,
aan -de juryleden en ten slotte en niet
het minst aan de deelnemers. Ook den
heer Hoogesteger bracht spr. dank voor
het beschikbaar stellen van den wissel
beker. Overgaand© tot uitreiking van de
prijzen, bood spr. den beker aan den
eersten prijswianer van den 5 K.M. wed
strijd, C. van So-rgen van Marathon te
Vlissingen aan. D>e beker moet driemaal
gewonnen worden of tweemaal achter
elkaar om blijvend eigendom te zij.n. De
tweede prijs van deze afdeeling was be
haald door I. Lafeber, eveneens van Ma
rathon, de derde door J. G. de Jager
van Udi, te Wolphaartsdijk.
De eerste prijswinner van de 31/2 K.M.
was R. W. Smit van de Marine Sport-
vereeniging te Vlissingen. Tweede was
J. van Schaik ook van de Marine Sport-
vereeniging en derde J. Dingemanse van
Marathon. Al deze prijswi-nners kregen
een medaille, wat ook bet geval was
met H. A. Enklaar, die van de leden
van E. M. M., die aan den nieuwelingen-
wedstrijd deelnamen, het eerst aankwam.
Vlissingen. Vrijdagavond werd een druk
bezochte vergadering gehouden in de
„Oude Vriendschap", waarin met alge
meen© stemmen besloten werd eèn ver
eeniging te stichten met het doel het
ziekenhuis in de Hellebardierstraat in
stand te houden, en eveneens de ge
meentelijke ziekenihuisverpleging.
Lid kunnen zijn afzonderlijke perso
nen met een minimum contributie van
25 cent -en corporaties met een mini
mum vau f 1 per jaar.
Staande de vergadering werd een al
gemeen bestuur gekozen van 9 led-en;
terwijl binnenkort een tweede vergade
ring zal worden gehouden ter verkie
zing van een dagelijksch bestuur en het
vast stellen van het plan van actie.
Naar aanleiding van den uitslag der
op 2 dezer door „Bethesda" gehouden
aanbesteding voor den bouw van een zie-
i kernhuis, deelt men ons mede, dat het
bestuur van bovengenoemde Vereeniging
heeft besLoten, op de daarbij gedane in
schrijvingen het bedoelde weik niet te
gunnen.
Hoedekenskerke. Bevolking: Gevestigd;
Jan Aarnoutse, zonder beroep, en gezin,
Aan' het Landbouw-college te Studley, V'arwichshire (Eng.) krijgen de meisjes
studenten practisch onderricht in alle onderdoelen van het landbouwbedrijf en
ook de arbeid op het land wordt niet vergeten.