!T? EL T DE ZEEUW A TWEEDE BLAD 929 een L in IARD van >mp, alen ses, Uit de Provincie. Zoeklichtjes V. I. lige leid ze lier- at#> linj VAK MAANDAG 7 APRIL 1930. No. 159. DE NEDERLANDSCH-BELGISCHE BETREKKINGEN. De kali-verschepingen. Naar aanleiding van de kwestie der kali-verschepingen die op het oogenblik de gemoederen te Rotterdam en te Ant werpen in beroering houdt, schrijft het ,Utrechtsch Dagblad", dat zich hier weet op ongezochte wijze de werkelijkheid m de Nederlandsch-Belgisclie betrekkingen openbaart. Uit de mededeelingen van de Fransche Kalimaatschappij zelf blijkt ten duidelijk ste, dat Rotterdam èn door zijn ligging èn door de bewerktuiging zijner havens en inrichtingen, de aangewezen uitvoerhaven is voor de kali-pro ducten. De Fransche maatschappij heeft zich om geen andere reden tot het ge meentebestuur van Rotterdam gewend dan deze, dat het vervoer van kali naar Antwerpen 40uurlangerduurt dan dat naar Rotterdam en dat Rotterdam bo vendien reeds thans de noodige installaties voor overlading bezit. Bovendien ver bruikt Nederland tweemaal zooveel kali als België. Indien dus elk der drie-delta-havens, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam een onbelemmerd gebruik zou kunnen maken van haar natuurlijke ligging, zou Rotter dam het monopolie van den uitvoer van de kali moeten hebben. Wat zien wij echter geschieden? Wij zien Antwerpen aanspraak maken op ves tiging van den stapel, uit hoofde van poIitiek-Belgische overwegingen. Ja, de openhartigheid, waarmede sommige re- geeringsgezinde Vlaamsche bladen in Bel gië het monopolie voor Antwerpen eischen als belooning van den door Bel gië aan Frankrijk verleenden politieken steun is verbijsterend. Zooals men weet, is het een van de bit terste verwijten van Vlaanderen aan den Belgischen Staat en zijne leiders, dat Bel gië door zijn deelnemen aan den wereld oorlog het Vlaamsche bloed zou hebben opgeofferd aan belangen, die niet de be langen van Vlaanderen waren en dat het, na den oorlog die politiek heeft voortge zet door het sluiten van het Fransch-Bel- gische militaire verdrag. De juistheid van dit verwijt heeft de Belgische regeering steeds ontkend, maar thans in de verbol genheid over de vermeende bevoorrech ting van Rotterdam in de kali-kwestie komt de waarheid plotseling aan den dag en zegt men openlijk dat men, indien men zou geweten hebben, dat Frankrijk de bewezen diensten met zoo groote ondank baarheid zou beloonen zich wel tweemaal zou hebben bedacht. Openlijk wordt het in België uitgesproken, dat wanneer Frankrijk voor zijn kali de uitvoerhaven zou kiezen die het meest oeconomisch is, T België bij een volgende gelegenheid zal hebben te overwegen, welke houding het in politiek en militair opzicht zal aan- nemen.„Wilt gij Rotterdam Uw uitver korene maken, laat Holland U dan in de ure des gevaars ook verdedigen". „Geen geld, geen Zwitsers", heette dat vroeger. „Geen Fransche kali, geen Vlaamsch bloed", schijnt het devies te zijn van de tegenwoordige Belgische politiek. Wree- der dan bij gelegenheid van deze kali geschiedenis is de politiek van Antwer- pens burgemeester nooit geformuleerd. Rotterdam heeft te kiezen of te deelen. Of wel de politiek van oeconomische weer loosheid voortzetten, of zich verdedigen met de wapenen, waarmede het wordi aangevallen. Dit is de beteekenis van het debat, dat vorige week in den Rotterdam- schen gemeenteraad heeft plaats gehad. De tot dusver gevolgde wegen leiden in 't moeras. De ontstemming, dezer dagen tot uiting gebracht, heeft reeds lang in Rotterdamsche kringen bestaan. „Het ha venbestuur is slecht" werd er gezegd. Maar het verweer van Rotterdam al leen is niet voldoende. Rotterdam zal den strijd niet kunnen volhouden zonder den steun der rijksregeering. Antwerpen ge niet den cordialen steun der Belgische regeering en der Belgische diplomatie. En terecht is er vorige week in den Rotter- damschen raad met jaloerschheid op ge wezen, dat de Rotterdamsche haven dien steun volkomen mist. Zoolang de Neder- landsche regeering het contract tusschen de stad Rotterdam en de Fransche kali- mijnen blijft beschouwen als een „zuiver particuliere aangelegenheid", waarmede zij niets te mak enheeft, voordat zij offi ciéél (vooral officiéél!) daarvan heeft kennis gekregen, zoolang de organisatie van de directie van oeconomische zaken zoo gebrekkig is, dat de minister van bui- tenlandsche zaken van eene zoo hoogst belangrijke aangelegenheid alleen uit de bladen kennis neemt, zoolang behoeft Rot terdam niet te hopen, dat het den onge- lijken strijd tegen Antwerpen zal kunnen volhouden. En de vraag, waartoe een wenk, on langs in „De Standaard" door den heer Colijn gegeven aanleiding biedt, rijst op nieuw: of niet de behartiging der han delsaangelegenheden elders beter gehuis vest is dan bij buitenlandsche zaken. -o Jaarvergadering V. V. V. Ia de „Prins vaa Oranje" vergaderde Zaterdagmiddag de Vereeniging tot be vordering van het Vreemdelingenverkeer te Goes onder presidium van den beer J.^M. van Bommel van Vloten. De be- langstelling voor deze bijeenkomst was slechts matig. De heer van Bommel van Vloten dankte in zijn openingswoord voor het vertrouwen dat d<e leden in hem heb ben gesteld, hetgeen bleekl uit zijn be noeming tot voorzitter. De heer G. Houtekamer, secretaris der vereeniging. bracht verslag uit over hef afgeloopen "jaar. Aan dat verslag ont- leenen we: Het aantal leden dei vereeniging steeg van 274 op 1 Januari 1929 tot 288 op 1 Januari 1930. In Toet Bestuur hadden de volgende mutaties plaats: in de plaats van de heeren Fölmer (overleden), Van der Peijl (idem), dr Hondelink (vertrokken) en Wouda (bedankt), werden gekozen de heeren J. M. van Bommel van Vloten, F. C Comijn, A. W. van der Plassche en A. J. van Heel, allen te Goes. Door het Bestuur werden de heeren Van Bom mel van Vloten en Van Heel reap, als voorzitter en vice-voorzitter aangewezen. In den loop van. 1929 bedankten nog als bestuurslid de heeren A. van der Have te Kapelle en G. Geysen te Goes. In 1929 mocht de vereen, een nieuwe subsidie boeken en wel van de Kamer van Koophandel te Middelburg. Eveneens van de gemeente Kattendijke. Aan de Ned. Spoorwegen werd ge vraagd de in minder goeden staat ver- keerende overwegen bij Vlak© en Woens- drecht in orde te brengen. Ook dit jaar brachten weer meerderen een bezoek aan het bureau tot het ver krijgen van gegevens. Velen uit eigen om geving weten blijkbaar nog niet voldoen de, dat hier alle gewenschta gegevens over bet maken van uitstapjes in eigen land en daarbuiten gratis gegeven wor den. Het verSlag maakt voorts melding van tal van verrichte werkzaamheden om in den vreemde de aandacht op deze om geving te vestigen (verzenden van pop pen, beschikbaar stellen van foto's, re claim® maken in bioscopen, enz.) Het Be stuur stelde zich in verbinding met een autobus-ondernemer te Neuzen om de mo gelijkheid onder het oog 'te zien van een verbinding Gent-Neuzen-Hoedekems- kerke-Goes. Voor ©en omderwijzersgezel- schap uit Vlissingen werd een route door Beveland in elkaar gezet, terwijl aan ver schillende verzoeken om inlichtingen voor een kersenpartij werd voldaan. Aan jour nalisten van buiten de provincie wer den diverse inlichtingen ©n gegevens ver schaft. Het bezoek van een gezelschap Transvaalsche studenten werd geregeld. Op de Nijverheids-tentoonstelling werd een stand ingenomen. Een demonstratie der Djiguiten-Kozakken werd geregeld. Aan de ringrijders te Iersöke en Wemel- dinge werden prijzen toegekend. Uit de drie vereenigingen „Handelsbelangen", de Hanze en V.V.V. werd een commissie ge vormd, die zich belastte met het organi- seeren van feestelijkheden bij gelegenheid der Landbouwtentoonstelling. Op het ter rein dezer tentoonstelling werd de ring- rijderij gehouden. Driemaal werd voor de radio een cau serie gehouiden over „Zeeland als tou- ristenoord". Een groot aantal verzoeken om inlichting kwam naar aanleiding daar van in. Daarbij waren tal van verzoeken om pension-adressen. Jammer, dat er zoo weinig van deze adressen bekend zijn. Volmondig kan geconstateerd worden, dat de belangstelling voor het Goesehe land toenemende is. Dit jaarverslag werd onder dank goed gekeurd. Blijkens het rapport van den penning meester bedroegen de inkomsten in het afgeloopen jaar f 1247,60, de uitgaven f 1108,49. Het batig slot bedraagt dus f 139.11. De commissie tot nazien der rekenin gen heeft opgemerkt, dat de post: „In ning der contributies' 'te hoog is. De voorzitter zei, dat bet bedrag niet zelf standig mag worden beschouwd. V.V.V. heeft een overeenkomst met de Bank- Associatie, waaronder vallen de huur van bet lokaal en het innen der contributies. Over de verhouding met de Bank-Asso- ciati-e is het bestuur zeer tevreden. Spr. hoopte, dat de opmerking over het innen der contributies voor het laatst gemaakt zal zijn. Tot leien der oommissie voor bet na zien der rekening 1930 werden benoemd de heeren Vee-nis en De Roo. De begrooting voor 1930- geeft aan in komsten aan f 1139.11. Tot leden van het bestuur werden her kozen de heeren Gelderman, Van Balle- gooijen de Jong en Houtekamer. Geko zen werden de heeren Verbist te Goes, Gunning te Iersebe, Wassington te Go-es, C. Lindenbergih te Wemeldinge. Aangaande de propaganda voor 1930 werd medegedeeld, dat een folder is uitgegeven en een reclameplaat. Op de wereldtentoonstelling te Antwerpen zal daarmee reclame worden gemaakt. In sa menwerking met Middelburg en Vlissin gen zal een verhoogd subsidie aan de Kamer van Koophandel worden gevraagd, teneinde gezamenlijk propaganda voor Zeeland te kunnen voeren. Adhaesie zal worden betuigd aan bet adres van V.V.V. te, Breskens, dat bedoelt de tarieven van de booten te verlagen. Getracht zal wor den een aantal logé's uit de Belgische badplaatsen naar Goes te doen komen, zooals geregeld naar Middelburg ge schied. De verbinding met Oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen. Men schrijft ons: Nu bekend is geworden, dat de Neder- landsche Spoorwegen plannen overwegen om het station Vlake op te heffen en dat te Kruiningen-Ierseke belangrijk uit te breiden, is bet wel de tijd om eens na te gaan wat de gevolgen daarvan kunnen zijn voor het verkeer met Ooste lijk Zeeuwsch-Vlaanderen, voor wat be treft de WesterscheJde langs de lijn Hans- weert—W alsoorden. Thans verlaat men voor dien bootdienst den trein te Vlake om met de décau- vilktram eerst langs de „Oostzijde tot de Scborebrug te rijden en na deze brug gepasseerd te zijn, langs de Westzijde tot de aanlegplaats der Provincial e boo ten op Walzoorden en Terneuzen. Met deze tramroute zijn ook gediend de derpen Schore en. Hansweert (deel van Kruiningen), die beide ten weslen van het kanaal liggen. De kans schijnt te bestaan, dat de tram, 'die dit jaar juist 25 jaar in deze verbind, ng, al is zij dan ook maar kort (een klein kwart'ar rijden) op lofwaardige wijze heeft voorzien, zal moeten verdwijnen, omdat reeds ge ruchten de ronde doen, dat de N. S. van plan zijn autobussen van de A. T. O. op jaet station Kruiningen te la en rijden. Men vergeet o.i. daarbij, dat de tram ruim 100 personen tegelijk kan vervoe ren en ook bagagewagens heeft, waarmede sc-ms plotseling zich voordoende groo-te vrachten worden vervoerd. Betwijfeld wordt daarom of de- A. T. 0. ten allen tijde in bet. vaak drukke verkeer zal kunnen voorzien. Waar er bovendien aan gedacht wordt een weg direct van Krui ningen naar de Oosterzijde van de bui tenhaven te Hansweert te maken, zou dit voor de gemeente Schore en ook voor Hansweert een achteruitgang beteekenen. Wat de bootdienst betreft, is reeds meermalen 1de wenschelijkheid bespro ken om ook op de lijn Hansweert—Walz- corden een motorveerboot in de vaart te brengen van het type a's reeds enkele jaren vaart tusschen Vlissingen en Bres kens. Voor zulk een motorveerboot moe ten ook daar voor geschikte aanleg plaatsen worden gemaakt. Te Walzoor den, waar de boot thans aan een. stei ger aankomt, zal het maken van een haven niet achterwege kunnen blijven en moeten daarover reeds besprekingen heb ben plaats gehad, zooals wij van de over zijde der Schelde vernamen. Maar ook te Hansweert, zal een groote verandering moeten plaats hebben, daar de buiten haven met de drukke scheepvaart voor het kanaal 'door Zuid-Beveland, niet ge schikt is om er een goede aanlegplaats voor een motorveerboot te maken. O.i. zou een goede oplossing te krijgen zijn door het. uitbaggeren van de haven van de voormalige werf Zeeland, die vlak naast de buitenhaven en wel ten Westen daarvan ligt en die de boot bij ieder tij gelegenheid zou geven in of uit te varen, wat voor een op vaste tijden varenden dienst zeker noodig is. Waar de onderhandelingen over een en ander en het maken van plannen nog in het eerste stadium yan voorbereiding verkeerm, meenden wij op een en ander de aandacht te moeten vestigen. Vreemdelingenverkeer. Van de V.V.V. te Goes ontvingen we ©en door Wim Abeleven ontworpen recla meplaat. Het is een sprekende plaat in dien zin, dat hij wel die aandacht moet trekken, maar niet in dien zin dat de be doeling onmiddellijk tot den beschouwer doordringt. Wèl wordt met forsche letter-? verkondigd„Goes centrum van toerisme in Zeeland" maar dit opschrift wordt sterk in de schaduw gesteld door den opvallend geteekenden toerist van wi-en 'tniet dui delijk is, wat hij eigenlijk zegt. Intusscben, de plaat als zoodanig trelkt de aandacht zoadat het zeer goed mogelijk is dat het doel beter wordt bereikt dan wij mee- nen te mogen verwachten. Koude voeten? Dan brengt een kwik-badmat, een electrische voetmat of bedkruik uitkomst. J. M. Polderman, Goes. Adv. Een jubileum. Het is voor den heer Mr Joh. Adriaanse, lid der Prov. Staten van Zeeland, 'heden (Maandag) een dag, waarop hij! een zeker zeldzaam ju bileum mag herdenken. Op' 7 April 1880 kwam hij als jongen van 12 jaar hij is geboren 4 Dec. 1S67 te Middelburg als klerkje in dienst bij den g-iffier van het Kantongerecht, toen ter tijde wijlen de heer mr Ermerins. De ouders van den jongen Johan, stonden er op hem voor zooveT hun financiën het toelieten, te laten leeren en na de kantooruren bezocht hij dan ook de avondschool. Leer gierig als hij' was kocht hij reeds spoedig bij boekenstalletjes enz. boeken op en had hij o.a. zijn liefde verpand aan bet Latijn. Gaarne zou hij toen reeds Staatsexamen gedaan hebben, doch dan moest hij het giynmasium bezoeken en dat ging niet met het oog op de kantooruren, waarvan de verdiensten niet konden worden ge mist. Het bleef er dan ook bij en op 17 Sept 1S92 werd de heer Adriaanse benoemd tot deurwaarder te Hulst. In die plaats heeft hij ongeveer 8 jaar deel uitgemaakt van den gemeenteraad. In den winter van 1900 op 1901 kwam de studielust bij den toen 33-jarige, o.a. dooir den omgang met mr v. d. Berg! van Eij'singa, weer boven en het was deze, die hem aanraadde de studie weer op te ne men en alsnog staatsexamen te doen. De jubilaris van thans, zette zich met kracht aan de studie van alle vakken en nog in den zomer van 1901 deed hij staatsexamen en ving hjj de studie in de rechten aan. In Febr. 1902 slaagde hij aan de universiteit te Leiden voor het candidaatsexamen en dit zonder daar te vertoeven. In Juli 1904 volgde het met succes afgelegde doctoraal examen, reeds op 28 Nov. van dat jaar gevolgd door de promotie tot doctor in de rechten, zoo- dat de heer Adriaanse nu reeds ruim 25 jaar den meestertitel voert. Nog ongeveer 1 jaar bleef de familie te Hulst o.n zich toen naar Middelburg te begeven, waar de heer Adriaanse nog steeds een bekend advocatenkantoor heeft. Van 191.1 tot 1923 maakte de jubilaris deel ui', van den gemeenteraad in zijn geboorteplaats, doch moest dit beëindigen, doordat hij zich metterwoon te Oost- kajpelle vestigde. Sedert 1919 heeft mr Adriaanse ook zitting in de Prov. Staten, tc-iwijl hij te Middelburg nog steeds lei der is van verschillende vereenigingen:, Men kan hier zeker spreken van een self-made man. Dinsdag 15 April a.s. bezoekt de Commissaris der Koningin de gemeenten Kats, Golijnsplaat, Wisserikerice en Koet- gene. Verplaatst met ingang van 1 Mei a.s. de Commies bij den Post-, Telegraaf- en Telefoondienst H. A. van Meeuwen van Hansweert, post-, telegraaf- en tele foonkantoor, naar Rotterdam, postkantoor. Verplaatst met ingang van 1 Juni 1930 de commies bij den post-, telegraaf- eni telefoondienst E. Jansen van bet spoorwegpostkantoor n-o. 2 te Vlissingen naar Hansweert en aldaar aangewezen als directeur van dat kantoor. Middelburg. Tot inspecteur van politie te Zuiden (Utrecht), is met ingang van 1 Juni benoemd de heer A. G. van Meet- rend ank, thans inspecteur van politie alhier. In de jaarvergadering van het dr de Man-Gasthuisfonds te Middelburg: deel de de voorzitter, mr A. Meerkamp van Embden mede, dat een gift van f 1000 werd ontvangen van twee stadgenooten, die daardoor, een door het fonds met erkentelijkheid aanvaard, blijk van waar deering gaven voor de goede zorgen, verpleging en behandeling: in het Gast huis aan een familielid gewijd. Het jaarverslag en de rekening en ver antwoording van den secretaris-penning;- meester werden goedgekeurd. Daar het door de statuten daarvoor vereischte bedrag nu is bijeengebracht, kunnen thans gelden ten behoeve van het doel van het fonds worden uitgege ven. Besloten werd de Godshuizen in staat te stellen1 tot vervroegde aanschaffing van een nieuwe ziekenautomo-biel. Ter ee-re van het 5-jarig bestaan der Athletiekvereenjging „Eendracht maakt Macht" te Middelburg hadden Zaterdag middag wegwedstrijden plaats, waarvoor de start was bij het Militair Oefenter rein aan de Nadorst. In het bijzijn van vele belangstellenden vertrokken van daar te half vier 18 deel nemers aan de 3V2 K.M. wedstrijd voor nieuwelingen. De route ging langs Na dorst, Brigdamscli© padje, Noordweg en Noordsingel naar de startplaats terug. Spoedig daarna vertrokken de 11 Craks, die deelnamen aan de 5 K.M. wedstrijd, en liepen langs Nadorst, Noordsingel, Noordweg, Sehotelweg, Seissingel, Noord singel terug naar den start. Bij beide wedstrijden werd flink ge loopen, waartoe het frissch© weder ze ker medewerkte. Jammer, dat ook nu weer geconstateerd moest worden, dat personen, die zich nog wel voor sport- enthousiasten willen uitgeven, de loo- pers hinderden door met hun rijwielen tusschen hen in te rijden en zich ook niet op herhaald verzoek van den lei der, die per auto vooruit reed, verwij derden. Bij de 5 K.M. wedstrijd vielen twee deelnemers van „E. M. M." zelij, die onder de beste loopers mogen worden gerekend, uit en dit zal zeker wed heb ben medegewerkt, om Vlissingen ditmaal zulk een goed -en ten volle verdiend figuur te hebben doen maken. Zooals hierna zal blijken, vielen 5 van de 6 prijzen te Vlissingen. Te ongeveer 5 uur had in de meltosalon „de Nieuwe Landbouw" de prijsuitdee- ling plaats. Ik spreek mij in dit hoekje niet uit over de zoo belangrijke kwestie van het handelstarief. Hoewel ik met het z.g. vrijhandelsstel sel zooals dat in ons land gehuldigd wordt, en waarbij, omdat het practisch een weerlo o sh ei-d sstels el is wij altijd 'in het hoekje zitten waar de slagen vallen, volstrekt niet dweep, erken ik gaarne dat omgooien van het roer ook zijne bezwaren heeft. Wat mij echter opviel is dit. Van de zijde van den handel is altijd tegen beschermende rechten en a'les wat daarop leek geweldig bezwaar gemaakt. Onze industrie-, onze land- en tuinbouw mochten in geen geval worden be schermd. Maar nog is het volle licht over de kwestie der kaliversoheping-en niet ooge gaan of ik lees in een der groote libe rale bladen, dat de politiek van econo mische weerloosheid door Rotterdam niet kan worden voortgezet. Toch wel merkwaardig. Als het de industrie, de land- en tuin bouw betreft, dan mag, aan de politiek van economische weerloosheid niet wor den geraakt, maar als de hand e 1 in 't gedrang dreigt te komen, dan worden plotseling de bordjes verhangen. OPMERKER. De voorzitter van „E. M. M.", de heer J. van de Plasse, wees er op, datE. M. M. een slecht figuur heeft gemaakt, dit spijt hem, maar hij vertrouwt, dat de leden het kunnen dragen. S-pr. wens ebt Ma rathon te Vlissingen geluk met het als jonge vereeniging behaalde succes. Dan brengt spr. dank aan de ooileges van B. en W. te Middelburg en St. Laurens, die vergunning voor de wedstrijden ga ven, aan den heer mr Adriaanse, die zijn auto afstond en den heer van Graaf- eilan-d, die een bus ter beschikking stel de, aan dr Verheijden, die de wedstrij den volgde, aan de padvinders, aan de politie te Middelburg en St. Laurens, aan -de juryleden en ten slotte en niet het minst aan de deelnemers. Ook den heer Hoogesteger bracht spr. dank voor het beschikbaar stellen van den wissel beker. Overgaand© tot uitreiking van de prijzen, bood spr. den beker aan den eersten prijswianer van den 5 K.M. wed strijd, C. van So-rgen van Marathon te Vlissingen aan. D>e beker moet driemaal gewonnen worden of tweemaal achter elkaar om blijvend eigendom te zij.n. De tweede prijs van deze afdeeling was be haald door I. Lafeber, eveneens van Ma rathon, de derde door J. G. de Jager van Udi, te Wolphaartsdijk. De eerste prijswinner van de 31/2 K.M. was R. W. Smit van de Marine Sport- vereeniging te Vlissingen. Tweede was J. van Schaik ook van de Marine Sport- vereeniging en derde J. Dingemanse van Marathon. Al deze prijswi-nners kregen een medaille, wat ook bet geval was met H. A. Enklaar, die van de leden van E. M. M., die aan den nieuwelingen- wedstrijd deelnamen, het eerst aankwam. Vlissingen. Vrijdagavond werd een druk bezochte vergadering gehouden in de „Oude Vriendschap", waarin met alge meen© stemmen besloten werd eèn ver eeniging te stichten met het doel het ziekenhuis in de Hellebardierstraat in stand te houden, en eveneens de ge meentelijke ziekenihuisverpleging. Lid kunnen zijn afzonderlijke perso nen met een minimum contributie van 25 cent -en corporaties met een mini mum vau f 1 per jaar. Staande de vergadering werd een al gemeen bestuur gekozen van 9 led-en; terwijl binnenkort een tweede vergade ring zal worden gehouden ter verkie zing van een dagelijksch bestuur en het vast stellen van het plan van actie. Naar aanleiding van den uitslag der op 2 dezer door „Bethesda" gehouden aanbesteding voor den bouw van een zie- i kernhuis, deelt men ons mede, dat het bestuur van bovengenoemde Vereeniging heeft besLoten, op de daarbij gedane in schrijvingen het bedoelde weik niet te gunnen. Hoedekenskerke. Bevolking: Gevestigd; Jan Aarnoutse, zonder beroep, en gezin, Aan' het Landbouw-college te Studley, V'arwichshire (Eng.) krijgen de meisjes studenten practisch onderricht in alle onderdoelen van het landbouwbedrijf en ook de arbeid op het land wordt niet vergeten.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1930 | | pagina 5