DE ZEEUW
Iburg.
jk,
mecht
GEVRAAGD,
shoudster
TWEEDE BLAD
Niet door eigen kracht
Uit de Provincie,
Kerknieuws.
ro-
is
in
rm
ia-
iet
als
iet
te
en
mt.
Ie Mansholt,
0 e,
anten.
shoudster
FE U I L L ETON.
I
v«>
111.
)ostdijk. Krab-
P:
OHs. CRUCQ
:n St.-Joosland.
Dartij Jucunda,
Lefèbre.
nkw., Kapclle.
1
7ER, Gapinge.
:stond
Kapelle.
audster P.G.
nen (Vader en
er F. Boekh.
r. REILINGH,
lelburg. -
Vpril of 1 Mei.
K, Vlissingsche
urg.
S, Wemeldinge.
4
VAN
DINSDAG 11 MAART 1930. No. 136.
DE DERDE ZEEUWSCHE VERKEERS-
CONFERENTIE.
Gistermiddag vereenigde zich. op uit
nood iging van Ged. Staten een aantal per
sonen van onderscheidene verkeersinstel-
linjgten in Zeeland en daarbij belangheb
bende colleges en personen in een der
zalen van het Provinciaal gebouw ter
bespreking van verkeersaangelegenhedeni
in Zeeland.
De voorzitter, de heer jhr mr J. W.
Quarles van Ufford, Commissaris der Kor-
nin|g;in, opende de conferentie met een
woord van welkom tot de aanwezigen,
wier aantal niet zoo groot w>as als beide
vorige jaren, en speciaal tot den vertegen
woordiger van de Spoorwegmaatschappijl
Neuzen-Gent, die toont een open oog te
hebben voor de belangen van het reizende
publiek. Hij geeft daardoor een goed voor
beeld aan de Nederiandsche Spoorweg
maatschappij. Verder tot den Inspecteur
en den adjunct-inspecteur der P.T.I., wel
ke tak van dienst oo'k een groot belang
bij het verkeer heeft; tot de afgevaardig
den van de Kamers van Koophandel',
waarbij spr. dank baengt aan de Kamer
te Terneuzen voor de waardevolle ad
viezen van haar ontvangen; tot den ver
tegenwoordiger van de Stoomvaart-Mij.
„Zeeland", die toont een echte Vaderland-
sche, maar ook een Zéeuwsche lijn te
zijn. Waar het reeds de de.'de verkeeis-
conferentie is, meent spr. het doel bekend
to mogen achten.
Spr. zegt dat in verband met het spoe
dig moeten vertrekken van den vertegen
woordiger van BentTerneuzen, deze
Maatschappij het eerst zal worden bespro
ken, ten tweede de'bootdiensten, resp. die
op de Wester-Schelde en die op de Oos-
torschc-ldeten derde de veerdiensten;
ten vierde de spoor- en tramwegen; ten
vijfde de wegen in' het algemeen, ten zes
de de autobusdiensten en ten zevende
alle andere verkeersbelangen.
Spr. deelde ten slotte mede, dat een
telegram was ingekomen van den verte
genwoordiger van de Mij. MechelenNeu
zen, dat hij door een misverstand de boot
te Neuzen heeft gemist en dus niet ter
conferentie kon komen.
Hierna werd het eerste punt ter sprake
gebracht en kon de vertegenwoordiger
van Gent-Neuzen op een paar korte vra
gen antwoorden, dat binnenkort, het deel
op Belgisch grondgebied door de Belgische
spoorwegen, wordt overgenomen. Wat er
met het deel der lijin op Nederlandsch ge
bied zal gebeuren, is nog niet te zeggen,
wellicht neemt MechelenNeuzen het
over. De datum van overname is waar
schijnlijk voor het Belgisch deel 1 Mei,
maar officieel is niets bekend. Spr. kan
dus alleen toezeggen eventueels wen-
schen over aansluiting bij Selzaete te
willen overbrengen aan de Belgische
staatss p oorw eg-en.
De voorzitter brengt dank voor die
toezegging, waarvan gaarne gebruik zal
worden gemaakt.
Hierna, kwamen de bootdiensten op de
Westerschelde aau de orde.
De heer N. J. Harte, secr. van de
Kamer van Koophandel voor Z. Vlaande
ren te Terneuzen, zeide, dat hij geen
klachten heeft over te brengen. Bij ver
schillende gelegenheden heeft de kamex
adviezen uitgebracht en spr. hoopt op
goede oplossingen naar aanleiding daar
van. Toch is er ten opzichte van iets
zekere vrees en dat wel van den dienst
ViissingenN euzen.
De wijze waarop bij verschillende ge
legenheden en onlangs ook door den mi
nister over dezen dienst gesproken werd,
heeft angst voor het behoud doen ont
staan. Toen op- 29 Mei van het vorige
jaar gevraagd werd eventueele opmerkin
gen te maken, kon de kamer niet be
vroeden, dat men in die richting ging
met dien dienst. Men zou dus hier een
verslechtering krijgen, in plaats van een
verbetering, waarnaar toch algemeen ge-
doof Annie Lucas.
28)
„Wat u zelf betreft, gij behoeft u niet
opgerust te maken, Dr Chariton vergiste
zich toen hij zeide, dat al zijn vrien
den in den'hemel waren; hij heeft ook
goedo, trouwe vrienden in zijn nabij
heid, die graag alles voor hem willen
doen."
„Dat is mooi gesproken, Dr Maybnrn",
zeide de vrouw met een zucht van ver
lichting. „Ik heb dikwijls tegen mijzelf
'ezegdals Dr Mayburn maar eens wist
oe het met hem gesteld was. Hij heeft
ijn vader toch nacht en dag opgepast,
voordat hij stierf, en hij heeft de oogen
m die goeie Mevrouw gesloten, toen
zoo plotseling werd weggenomen, en
■j was zoo goed en hulpvaardig voor
n arme broers en zusters in hun el
ide ja, dat weet heel Hadford-
sigjhl toen mijnheer Allan zelf voor
■ezier in Schotland was, ja, als hij alles
ist, dan zou hij hem nooit zijn patiën-
01 laten waarnemen zonder er hem iets
>ot te geven, of zonder iets te doen
n hem tegemoet te komen."
Het gelaait van Allan stond strakker
streefd wordt. Alles wordt gedaan om
verbeteringen te verkrijgen voor Walzoor-
den, Hansweert, Hoedekenskerke, Viis
singen en Breskens, en de lijn Neuzen
Viissingen voldoet ook niet alleen aan
een behoefte, maar is wel degelijk een al
gemeen verkeersbelang, ook na haar ruim
100-jarig bestaan. Het is dan ook pijnlijk,
dat waar O.ost-Zeeuwsch-Vlaanderen niet
met verkeersmiddelen overvoerd is, er te
Breskens stemmen opgaan, die meen en,
dat TerneuzenViissingen wel kan wor
den opgeheven, terwijl er juist geen lijin is,
die beter voorzien is dan Viissingen
Breskens, en men tracht dit nog steeds
te verbeteren. Spr. meent dan ook, dat
men op hetgeen met de lijn Viissingen
Neuzen gebeurt, goed moet toezien en
er rekening mede moet houden, wat de
gevolgen van opheffing zouden zijn. Voor
al ook voor het vracht-vervoer. In 1929
werden van Viissingen naar Neuzen
18.500 en omgekeerd 5.600 zendingen ver
zonden.
Viissingen is juist een rustige plaats
voor laden en lossen. De gelegen
heid ViissingenGoesHoedekenskerke
Neuzen brengt ,meqr overladen met.
zich. Sneltrammen tusschen Neuzen
Breskens bestaan niet en zullen er ook
wel niet kunnen komen zonder groote
offers ook van de openbare lichamen,
waardoor de bezuiniging op1 de bootdien-
sten teniet zou worden gedaan. Het Wes
telijk deel van Z.-Vl. .met 27.000 inwo-
iwrs heeft goede verbindingen, maar al
leen het land van Axel telt 29.000 inwo
ners en heeft er dan toch ook recht
op, terwijl de bevolking van heel het
Oostelijk deel nog veel grooter is. Ook
de aansluiting te Rorsselen, in den za,k
van Zuid-Beveland, is van groote belee-
kenis. Spr. hoopt dat Ged. Staten deze
belangen niet uit het oog zullen verliezen.
De voorzitter zegt, dat er zeker
rekening mede zal worden gehouden. De
dienst ViissingenNeuzen is herhaaldelijk
bij Ged. Staten ter sprake gekomen, doch
de tijd is nog niet gekomen voor een
beslissing en de dienst blijft dus nu nog
bestaan.
De burgemeester van Neuzen, de heer
Huizinga, ondersteunt gaarne het betoog
van den heer Harte en stelt ook prijs
0|p het behoud van deze directe lijn met
Walcheren, o.a. omdat te Middelburg bet
provinciaal bestuur is gevestigd en ook
dei rechtbank. De beslissing berust ten
slotte bij het Provinciaal college, maar
toch meient spr. dat deze lijn niet kan
worden gemist.
De heer v. M e 11 e uit Goes, vraagt of
het niet mogelijk is de eerste boot Vlis-
jsingen-Neuzen ca. een uur later te laten
vertrekken, opdat zijl, die uit Goes vroeg
te Neuzen willen zijn met den locaaltrein
te Borsselen aansluiting kunnen krijgen.
De heer de Jonge, directeur van den
Westerscheldedienst, zegt, dat die boot
juist vervroegd is op verzoek van Gent-
Neuzen en van de P. T. T.
De beer 'G r o e n e ij k, inspecteur der
P. T. T. zegt, dat de vervroeging in het
belang is van een groot deel van Oost
Zeeuwsch-Vlaanderen ten opzichte der
postverbinding en voor verbindingen met
België.
De heer van Melle vraagt of de lo-
caaltrein niet eerder kan rijden.
De heer G r o e n e ij k zegt, dat dit
niet kan, omdat de Raad van Toezicht op
de Spoorwegen reeds accoord heeft ge
troffen met de P. T. T. en dan komt er
geen verandering meer in den zomer
dienst. Daarmede in verhand brengt spr.
de wenschelijkheid naar voren, dat deze
verkeersconferenties gehouden worden
voor die tusschen genoemde lichamen.
De Voorzitter meent, dat Geü. Sta
ten daarmede in bet vervolg gaarne reke
ning zullen houden.
De beer van Melle; Dus dan maar
wachten tot het volgende jaar.
De heer Jhr Boreelt vertegenwoor
diger van de Zeeland, brengt dank voor
het doen varen van een speciale fruitboot
Neuzen-Viissingen met producten van de
veiling te Neuzen voor de Zeelandbooten.
Spr. vraagt of ook in het komend seizoen
zulk een boot zal worden ingelegd. De
voorzitter antwoordt, dat daartoe
reeds besloten is.
De heer Groeneijk vraagt, hoe
het nu gaat met de wijziging van deu'
dienst Vlissingen-Breskens op Zondag.
eu hooghartiger dan ooit. Wij zullen niet
verder ovetr Dr Charlton's zaken spieken.
Wees zoo goed mij te zeggen, waar
Nancy Carroll woont, dan zal ik zelf
naar haar toegaan. Er moet dadelijk vuur
op zijne kamer komen, en pappen gekookt
worden. Neem dit", haar een geldstuk
in de hand stoppende, „geef hem onmid
dellijk zijn medicijnen in, en maak werk
van vuur en gordijnen. Die kamer zou
hem den dood aandoen. Zorg, dat het
hem aan niets ontbreekt, Mevrouw Mor
rison, maar laat hem in geen geval mer
ken, dat gij mij iets van zijn zaken ver
teld hebt. Ik wil daar liever zelf met
hem over spreken. Waar zegt gij dat die
Nancy Carroll woont?"
„Zij woont bij menschen aan huis, die
Murphy heelen, mijnheer, in een steegje
naast het postkantoor, de derde of vierde
deur aan uw rechterhand. Zij is een
ordentelijke vrouw, al woont zij in een
buurt, 'die niet al te best bekend staat."
„Goed, ik zal naar haar toegaan. Van
avond kom ik terug. Draag zorg, dat
gij alles doet, wat ik u gezegd heb.
Goeden mprgen", en hij verwijderde zich
met vasten tred en fiere houding.
Allan' vond Nancy te huis, en volko
men bereid Dr Charlton van dienst te
zijn.
Zij was een opgewekte, doch slordige,
Iersche vrouw, maar met een vriendelijk
l gelaat. Niet juist wat Allan als bet ideaal
De Voorzitter zegt, dat deze zaak
nog bij den Minister in studie is, ook voor
den loopenden winterdienst.
Thans komt de Oosterscheldedienst aan
de orde en wijst de heer M. Laernoes
vice-voorzitter der Kamer van Koophan
del te Middelburg, op den droeven toe
stand van de aanlegplaats te Zierikzee,
waar hij gezien heeft, hoe men tobben
moet om een auto gelost of geladen te
krijgen.
Bij de veeren vraagt de heer Groen
eijk of de veerdienst rekening zal kun
nen houden met een wijziging, die in den
locaalspoorwegdienst komt.
,De heer de B r u ij n e, directeur van
den Oosterscheldedienst zegt, dat dit reeds
in overweging is.
Bij de tramdiensten vraayt de heer jhr
B o r e e 1 in verband met excursies van
de Zeeland, of al bekend is, of de tram
men naar de Belgische badplaatsen weer
zoo zullen loopen als verleden jaar. De
heer de Jonge zegt, dat dit nog niet
bekend is.
Bij de wegen vraagt de heer Windt
vanMerkestein of de weg Neuzen-
Axel-Roodesluis niet verbeterd kan wor
den, hii meent te weten, dat België dan
een verbreeden weg tot Moerbeke zal doen
aansluiten.
De voorzitter zegt, dat dit afhangt
van de bereidwilligheid van de direct be
langhebbenden om 25 pet der kosten te
dragen.
De heer H u i z i n g a zegt onlangs te
Axel als zijn persoonlijke meening naar
voren te hebben gebracht, dat men steun
moet zoeken bij de gemeenten, die meer
het algemeen belang op het oog zullen
hebben dan de polders. Hij zou willen,
dat de polders of uitgeschakeld, of. fa
cultatief werden gesteld.
De voorzitter twijfelt er niet aan,
of Terneuzen zal dan het voorbeeld ge
ven.
De heer H u i z i n g a zegt dit niet te
kunnen toezeggen, maar hij gelooft het
wel als men maar in deze richting blijft
werken.
Bij de autobussen wijst de heer Laer
noes er op, dat de bus Middelburg-Wol-
faartsdijksche Veer meermalen overvol
zit, onlangs nog op een Zondag, toen er
voetballers moesten vervoerd worden. Men
kan ook over Goes gaan, maar dan komt
men weer in een bus, want de locaaltrein
komt aan het veer als de boot reeds ver
trokken is.
De voorzitter zegt, dat er bij het
College nimmer klachten in dezen geest
zijn ontvangen, maar hij zegt onderzoek
toe.
Vervolgens dankt de heer J. J. Duve-
k o t te Goes Ged. Staten voor de verbete
ring op het veer Wolfaartsdijk-Kortgene
en vestigt de aandacht op de verbinding
Katscheveer-iZierikzee.
Ie. Wat betreft de wijze van vervoer.
2e. Wat betreft de persoonstarieven.
Ie. Gaarne zouden wij een pontondienst
ingevoerd zien tusschen Katscheveer en
Zierikzee, daar wij dit, gezien het zeer
drukke autoverkeer, van het grootste be
lang achten. Het verkeer zou dan onte
genzeggelijk gemakkelijker en meer naar
den eisch des tijds zijn ingericht, wat
vooral den handel in de eerste plaats ten
goede zou komen.
Toegezegd werd een ponton te Zierik
zee; te Katscheveer zou het waarschijn
lijk niet gemakkelijk gaan.
2e. De persoonstarieven zijn naar de
meening der Goesche Middenstandsver-
eenigingen op dit veer veel te hoog (f 1,20
2de klasse) vergeleken met de tarieven
op de Westerschelde. Het zou voor het
algemeen belang van beteekenis zijn, wan
neer het tot verlaging der tarieven kon
komen.
Vervolgens 'brengt spr. onder het oog,
dat de achter Zierikzee gelegen plaatsen
niet op een dag heen en terug vanuit
Goes bezocht kunnen worden en wel hier
om, omdat bij aankomst der Prov. boot te
Zierikzee geen enkele aansluiting
aanwezig is. Over goede verbindingen
met doorgaande aansluitingen kunnen wij
in Zeeland niet roemen. Alleen Walcheren
heeft enkele van zulke verbindingen,
waarop aansluitingen zijn.
Het zou natuurlijk voor den handel van
Goes van het grootste gewicht zijn, wan-
van een ziekenverpleegster zou gewenscibt
hebben. Maar zij was goedhartig en be
vattelijk, en ongetwijfeld met hart en
ziel aan Owen gehecht. In de gegeven
omstandigheden was zij misschien beter
voor hem geschikt dan iemand anders.
Dus spoedig een einde makende aan
ha,re loftuitingen, en uitroepen van mede
lijden en droefheid gaf hij haar op zijn
korte duidelijke manier de noodige aan
wijzingen, en bemerkte tot zijn groot© vol
doening, dat zij hem volkomen begreep.
Daarop ging hij zijn gewone ochtend
bezoeken afleggen.
Dien morgen werd bet geduld van Al
lan Ma.vburn op een zware proef gesteld.
Het eeruebt van Cecil's achteloosheid,
en de gevolgen daarvan, (hadden zich
als een loopend vuurtje door de kleine,
babbelachtige stad verspreid.
Zijn huisgenooten waren reeds aan ta
fel, toen hij terugkeerde. Het was een
'droefgeestig maal. Cecil, altijd vol gek
heid, was thans bleek en zwijgend, hij
hief de oogen niet op van zijn bord,
en at bijna niets. Allen waren nog onder
den .indruk van de vreeselijke spanning
en den angst van den vorigen nacht.
„Zijt gij van morgen bij Dr Charlton
'geweest, Allan?" waagde Margaret het
na eemigen tijd te vragen.
„Ja."
„Hoe was hij?"
Een ontzettende brand heeft bet complex deT cacao- en chocoladefabrieiben der
Erve de Jong te Wormerveer verwoest. Het blusschingswerk.
neer hierin verandering zou kunnen wor
den gebracht en er dus na aankomst te
Zierikzee en Terneuzen directe verbindin
gen met omliggende plaatsen bestonden,
welke men thans absoluut mist.
Wanneer de reizigers vanuit Goes te
Breskens, Terneuzen en Zierikzee met de
morgenboot aankomen, zijn trein, tram en
bussen juist vertrokken.
De voorzitter zegt overweging toe.
De heer W. J. Cramer zegt namens
de R. T. M., dat de tram, die op Schou
wen ligt, rekening moet houden met aan
sluitingen op Rotterdam. Voor een auto
busbedrijf, dat op Schouwen in de leemte
zou voorzien, is concessie geweigerd.
De heer Harte bepleit nog eens om
den autobusdienst Breskens-Brugge ook
voor het lokaalverkeer te bestemmen,
vooral voor bezoek op een dag been en
weer is dit van groot belang, o.a. voor
plaatsen als Oostburg eu Aardenburg. De
voorzitter zegt, dat de concessiona
ris dan moet beginnen wijziging der con
cessies te verzoeken.
De heer J. C. K r ij g e r zegt, dat te
Goes steeds voldoende bussen gereed
staan voor de boot.
Uit de vergadering wordt nog opge
merkt, dat de autobushouder van Liere
des morgens een bus van de Loskade te
Middelburg naar Goes laat afrijden vijf
minuten voor het officiëele vertrek van
de Markt, waar dan ook een bus van
hem staat.
De voorzitter zegde een onderzoek
toe.
Hierna werd de vergadering door den
Commissaris der Koningin gesloten.
Schoonmaak. Electrolux stof
zuigers en parketboenders (ook te huren)
J. M Polderman, Goes. Tel. 129. Adv.
Ariel klimkam pi oenschap
van Zeeland. Zaterdag 15 Maart
houdt de afdeeling Zeeland van den Lan-
delijfcen Bond van Ariel-rijders hieuvel-
ldim-wedstrijden. voor haar leden.
's Middags om 1 uur komen de rijders
te samen bij 'tNed. Koffiehuis op de
Markt te Middelburg, vanwaar de deel
nemers igezamerdijk om 2 uur afrijden
naar de duinen, waar de wedstrijden ge
houden zullen worden.
Er wordt gereden -in twee klassen t.w.
250 en 500 c..Ms. klasse. De klimwedstrij;-
den zijn zoogenaamd „Non-Stop", d.w.z.
de heuvels moeten genomen worden zon
der met de voeten den grond aan te
raken.
„Hij is ziek", luidde het antwoord op
ernstigen toon, „heel ziek vrees ik."
'tWas Margaret of de kamer met haar
in het rond draaide. Zij voelde op eens
een felle, stekende pijn, en de adem
stokte haar in de keel.
Lucy spaarde haar echter de moeite
van iets te zeggen.
„Nu, dat verwondert mij niets", zeide
zij. „Hij is zoo onvoorzichtig. Verbeeld
u eens, Allan, dien dag, toen wij naar
Hillthorpe geweest zijn, en het zoo bitter
koud was, kwamen wij hem tegen zonder
overjas, 't Is waar, 'twas een heldere
zonneschijn, maar er woei een scherpe
oostenwind, die iemand door merg en
been drong. Mevrouw Wingfield van de
Groves had om hem gestuurd, om haar
kindje een prikje in het tandvleesch te
geven. Hij zag blauw van de kou. Ik
vind het heel verkeerd, ja bepaald slecht
om zoo roekeloos te zijn. Ik begreep
dadelijk, dat hij ziek zou worden, en ik
heb het hem ook gezegd." Lucy zag
bijna zegevierend in het rond, nu het
bleek .dat hare voorspelling, uitgekomen
was.
„Charltoin had zich reeds veel eerder
moeten ontzien", zeide Allan, „indien
hem dat mogelijk geweest was, doch dat
beeft hij niet kunnen doen, Lucy."
„Maar hij had toch voorzichtig kun-
nen zijn", hield Lucy vol. „Gij zijt sterk,
Allan, en toch zoudt gij er niet aan
Na afloop zullen de deelnemers zich
in het Clublokaal, Hotel Centraal, Groote
Markt,, Goes, verzame'en, alwaar zooveel
mogelijk de uitslag bekend gemaakt zal
worden.
Bij beschikking van den directeur-
generaal der P. T. T. is met ingang van
1 Mei aangewezen als directeur van het
P. T. T.-kantoor ta Leerdam de referen-
dus 2e kl. A. B. Kelder te Middelburg.
Toegekend is de bronzen ©ere
medaille, verbonden aan de Oranje-Nas-
sauorde aan J. IJzerman, landarbeider
in dienst van den beer H. van Zwaar
den te Heinkenszand.
Voldaan aan het te 's-Gravenhage
gehouden examen in vakbekwaamheid
(eerste gedeelte.) voor adjunct-commiezen
der posterijen, telegrafie en telefonie
de adjunct-commies bij die diensten P.
W. Suurmond ten post-, telegraaf- en tele
foonkantoor te Viissingen.
Kapelle. Door de kinderen van de
openbare school te Kapelle werden 19700
nesten van de bastaardsatijnvlinder bij
eengebracht, door die der Chr. school
Kapelle-Biezelinge en Eversdijk 1955 en
die der Chr. Ned. Herv. school te Bie-
zelinge 21707. Aldus in totaal 43362.
Driewegen- Maandagavond ruim 10 uur
werd de brandklok geluid voor een brand
op de hofstede van Jan Steketee. Door
krachtig optreden der brandkranenbrigade
kon de brand beperkt blijven tot de aan
getaste stookplaats. Voor alle zekerheid
had men reeds het vee in de schuur
losgemaakt en buitengebraciht, doch zulks
was overbodig. De schade is gering eu
wordt door verzekering gedekt.
Incident in een kerk. Onmid
dellijk na den dienst Zondagochtend in
de Ned. Herv. Kerk aan de Aelbrechts-
kolk (Delfshaven), welke dienst door Ds
S. H. J. James was geleid, is de kerk
voogd J. R. Kleijn met luide stem een
protest tegen den predikant gaan voor
lezen. Op verzoek van ds James is de
kerkvoogd, toen hij niet'geneigd bleek te
zwijgen, verwijderd. Op straat probeerde
hij nog eens zijn protest te laten hoeren,
maar men heeft hem van de stoep van
de kerk verwijderd.
Na den avonddienst heeft de kerkvoogd
zijn protest doen hooren, met toestemming
van ds C. B. Holland.
De kerkvoogd die een principieel
verschil van meening heeft met ds James
heeft naar aanleiding van het gebeur
de een klacht ingediend bij den officier
van justitie en bij den kerkeraad van de
Ned. Herv. Kerk te Delfshaven,
denken op zulk eau dag zonder overjas
naar de Groves te gaan."
„Niet bij verkiezing", antwoordde Al
lan ongeduldig.
„Nu, Dr Charlton had bet ook niet
behoeven te doen als hij het niet ver
koos."
„Maar welke reden kon Dr Charlton
bij mogelijkheid voor zulk een onvoor
zichtigheid hebben?" hernam zij. „Hij had
toch tijd genoeg om éeu overjas aan te
trékken, 't was geen geval waar haast
bij was. Ik weet zeker, dat zijn beeseh-
heid en zijn hoest na dien tijd erger
zijn geworden. Maar ik ben bang, dat
zijn nachtelijke tocht hém deze ziekte
op den hals gehaald heeft."
Maar dit wilde Allan piet toegeven,
uiit medelijden met Cecil. Hij had te doen
met het bl^ke, ontdane gelaat van den
knaap, en hij wilde diens ellende niet
vergrooten. Hoewel niet van bfijvenden
aard, zo.o waren Cecil's indrukken op
bet oogenblik zelf zeer levendig, en het
leed geen twijfel of hij was reeds zwaar
genoeg gestraft voor zijne onverantwoor
delijke achteloosheid. Allan bespaarde
hem gaarne de zekerheid en de wroe
ging, dat hij middellijk de oorzaak was
van een tweede, gevaarlijke ziekte. Maar
Lucy gevoelde niet fijn. Zij zag den ang-
stigen blik in Cecil's oogen niet, toen hij
op Allan's antwoord waobtte.
(Wordt vervolgd.)