DE ZEEUW Iburg. jk, mecht GEVRAAGD, shoudster TWEEDE BLAD Niet door eigen kracht Uit de Provincie, Kerknieuws. ro- is in rm ia- iet als iet te en mt. Ie Mansholt, 0 e, anten. shoudster FE U I L L ETON. I v«> 111. )ostdijk. Krab- P: OHs. CRUCQ :n St.-Joosland. Dartij Jucunda, Lefèbre. nkw., Kapclle. 1 7ER, Gapinge. :stond Kapelle. audster P.G. nen (Vader en er F. Boekh. r. REILINGH, lelburg. - Vpril of 1 Mei. K, Vlissingsche urg. S, Wemeldinge. 4 VAN DINSDAG 11 MAART 1930. No. 136. DE DERDE ZEEUWSCHE VERKEERS- CONFERENTIE. Gistermiddag vereenigde zich. op uit nood iging van Ged. Staten een aantal per sonen van onderscheidene verkeersinstel- linjgten in Zeeland en daarbij belangheb bende colleges en personen in een der zalen van het Provinciaal gebouw ter bespreking van verkeersaangelegenhedeni in Zeeland. De voorzitter, de heer jhr mr J. W. Quarles van Ufford, Commissaris der Kor- nin|g;in, opende de conferentie met een woord van welkom tot de aanwezigen, wier aantal niet zoo groot w>as als beide vorige jaren, en speciaal tot den vertegen woordiger van de Spoorwegmaatschappijl Neuzen-Gent, die toont een open oog te hebben voor de belangen van het reizende publiek. Hij geeft daardoor een goed voor beeld aan de Nederiandsche Spoorweg maatschappij. Verder tot den Inspecteur en den adjunct-inspecteur der P.T.I., wel ke tak van dienst oo'k een groot belang bij het verkeer heeft; tot de afgevaardig den van de Kamers van Koophandel', waarbij spr. dank baengt aan de Kamer te Terneuzen voor de waardevolle ad viezen van haar ontvangen; tot den ver tegenwoordiger van de Stoomvaart-Mij. „Zeeland", die toont een echte Vaderland- sche, maar ook een Zéeuwsche lijn te zijn. Waar het reeds de de.'de verkeeis- conferentie is, meent spr. het doel bekend to mogen achten. Spr. zegt dat in verband met het spoe dig moeten vertrekken van den vertegen woordiger van BentTerneuzen, deze Maatschappij het eerst zal worden bespro ken, ten tweede de'bootdiensten, resp. die op de Wester-Schelde en die op de Oos- torschc-ldeten derde de veerdiensten; ten vierde de spoor- en tramwegen; ten vijfde de wegen in' het algemeen, ten zes de de autobusdiensten en ten zevende alle andere verkeersbelangen. Spr. deelde ten slotte mede, dat een telegram was ingekomen van den verte genwoordiger van de Mij. MechelenNeu zen, dat hij door een misverstand de boot te Neuzen heeft gemist en dus niet ter conferentie kon komen. Hierna werd het eerste punt ter sprake gebracht en kon de vertegenwoordiger van Gent-Neuzen op een paar korte vra gen antwoorden, dat binnenkort, het deel op Belgisch grondgebied door de Belgische spoorwegen, wordt overgenomen. Wat er met het deel der lijin op Nederlandsch ge bied zal gebeuren, is nog niet te zeggen, wellicht neemt MechelenNeuzen het over. De datum van overname is waar schijnlijk voor het Belgisch deel 1 Mei, maar officieel is niets bekend. Spr. kan dus alleen toezeggen eventueels wen- schen over aansluiting bij Selzaete te willen overbrengen aan de Belgische staatss p oorw eg-en. De voorzitter brengt dank voor die toezegging, waarvan gaarne gebruik zal worden gemaakt. Hierna, kwamen de bootdiensten op de Westerschelde aau de orde. De heer N. J. Harte, secr. van de Kamer van Koophandel voor Z. Vlaande ren te Terneuzen, zeide, dat hij geen klachten heeft over te brengen. Bij ver schillende gelegenheden heeft de kamex adviezen uitgebracht en spr. hoopt op goede oplossingen naar aanleiding daar van. Toch is er ten opzichte van iets zekere vrees en dat wel van den dienst ViissingenN euzen. De wijze waarop bij verschillende ge legenheden en onlangs ook door den mi nister over dezen dienst gesproken werd, heeft angst voor het behoud doen ont staan. Toen op- 29 Mei van het vorige jaar gevraagd werd eventueele opmerkin gen te maken, kon de kamer niet be vroeden, dat men in die richting ging met dien dienst. Men zou dus hier een verslechtering krijgen, in plaats van een verbetering, waarnaar toch algemeen ge- doof Annie Lucas. 28) „Wat u zelf betreft, gij behoeft u niet opgerust te maken, Dr Chariton vergiste zich toen hij zeide, dat al zijn vrien den in den'hemel waren; hij heeft ook goedo, trouwe vrienden in zijn nabij heid, die graag alles voor hem willen doen." „Dat is mooi gesproken, Dr Maybnrn", zeide de vrouw met een zucht van ver lichting. „Ik heb dikwijls tegen mijzelf 'ezegdals Dr Mayburn maar eens wist oe het met hem gesteld was. Hij heeft ijn vader toch nacht en dag opgepast, voordat hij stierf, en hij heeft de oogen m die goeie Mevrouw gesloten, toen zoo plotseling werd weggenomen, en ■j was zoo goed en hulpvaardig voor n arme broers en zusters in hun el ide ja, dat weet heel Hadford- sigjhl toen mijnheer Allan zelf voor ■ezier in Schotland was, ja, als hij alles ist, dan zou hij hem nooit zijn patiën- 01 laten waarnemen zonder er hem iets >ot te geven, of zonder iets te doen n hem tegemoet te komen." Het gelaait van Allan stond strakker streefd wordt. Alles wordt gedaan om verbeteringen te verkrijgen voor Walzoor- den, Hansweert, Hoedekenskerke, Viis singen en Breskens, en de lijn Neuzen Viissingen voldoet ook niet alleen aan een behoefte, maar is wel degelijk een al gemeen verkeersbelang, ook na haar ruim 100-jarig bestaan. Het is dan ook pijnlijk, dat waar O.ost-Zeeuwsch-Vlaanderen niet met verkeersmiddelen overvoerd is, er te Breskens stemmen opgaan, die meen en, dat TerneuzenViissingen wel kan wor den opgeheven, terwijl er juist geen lijin is, die beter voorzien is dan Viissingen Breskens, en men tracht dit nog steeds te verbeteren. Spr. meent dan ook, dat men op hetgeen met de lijn Viissingen Neuzen gebeurt, goed moet toezien en er rekening mede moet houden, wat de gevolgen van opheffing zouden zijn. Voor al ook voor het vracht-vervoer. In 1929 werden van Viissingen naar Neuzen 18.500 en omgekeerd 5.600 zendingen ver zonden. Viissingen is juist een rustige plaats voor laden en lossen. De gelegen heid ViissingenGoesHoedekenskerke Neuzen brengt ,meqr overladen met. zich. Sneltrammen tusschen Neuzen Breskens bestaan niet en zullen er ook wel niet kunnen komen zonder groote offers ook van de openbare lichamen, waardoor de bezuiniging op1 de bootdien- sten teniet zou worden gedaan. Het Wes telijk deel van Z.-Vl. .met 27.000 inwo- iwrs heeft goede verbindingen, maar al leen het land van Axel telt 29.000 inwo ners en heeft er dan toch ook recht op, terwijl de bevolking van heel het Oostelijk deel nog veel grooter is. Ook de aansluiting te Rorsselen, in den za,k van Zuid-Beveland, is van groote belee- kenis. Spr. hoopt dat Ged. Staten deze belangen niet uit het oog zullen verliezen. De voorzitter zegt, dat er zeker rekening mede zal worden gehouden. De dienst ViissingenNeuzen is herhaaldelijk bij Ged. Staten ter sprake gekomen, doch de tijd is nog niet gekomen voor een beslissing en de dienst blijft dus nu nog bestaan. De burgemeester van Neuzen, de heer Huizinga, ondersteunt gaarne het betoog van den heer Harte en stelt ook prijs 0|p het behoud van deze directe lijn met Walcheren, o.a. omdat te Middelburg bet provinciaal bestuur is gevestigd en ook dei rechtbank. De beslissing berust ten slotte bij het Provinciaal college, maar toch meient spr. dat deze lijn niet kan worden gemist. De heer v. M e 11 e uit Goes, vraagt of het niet mogelijk is de eerste boot Vlis- jsingen-Neuzen ca. een uur later te laten vertrekken, opdat zijl, die uit Goes vroeg te Neuzen willen zijn met den locaaltrein te Borsselen aansluiting kunnen krijgen. De heer de Jonge, directeur van den Westerscheldedienst, zegt, dat die boot juist vervroegd is op verzoek van Gent- Neuzen en van de P. T. T. De beer 'G r o e n e ij k, inspecteur der P. T. T. zegt, dat de vervroeging in het belang is van een groot deel van Oost Zeeuwsch-Vlaanderen ten opzichte der postverbinding en voor verbindingen met België. De heer van Melle vraagt of de lo- caaltrein niet eerder kan rijden. De heer G r o e n e ij k zegt, dat dit niet kan, omdat de Raad van Toezicht op de Spoorwegen reeds accoord heeft ge troffen met de P. T. T. en dan komt er geen verandering meer in den zomer dienst. Daarmede in verhand brengt spr. de wenschelijkheid naar voren, dat deze verkeersconferenties gehouden worden voor die tusschen genoemde lichamen. De Voorzitter meent, dat Geü. Sta ten daarmede in bet vervolg gaarne reke ning zullen houden. De beer van Melle; Dus dan maar wachten tot het volgende jaar. De heer Jhr Boreelt vertegenwoor diger van de Zeeland, brengt dank voor het doen varen van een speciale fruitboot Neuzen-Viissingen met producten van de veiling te Neuzen voor de Zeelandbooten. Spr. vraagt of ook in het komend seizoen zulk een boot zal worden ingelegd. De voorzitter antwoordt, dat daartoe reeds besloten is. De heer Groeneijk vraagt, hoe het nu gaat met de wijziging van deu' dienst Vlissingen-Breskens op Zondag. eu hooghartiger dan ooit. Wij zullen niet verder ovetr Dr Charlton's zaken spieken. Wees zoo goed mij te zeggen, waar Nancy Carroll woont, dan zal ik zelf naar haar toegaan. Er moet dadelijk vuur op zijne kamer komen, en pappen gekookt worden. Neem dit", haar een geldstuk in de hand stoppende, „geef hem onmid dellijk zijn medicijnen in, en maak werk van vuur en gordijnen. Die kamer zou hem den dood aandoen. Zorg, dat het hem aan niets ontbreekt, Mevrouw Mor rison, maar laat hem in geen geval mer ken, dat gij mij iets van zijn zaken ver teld hebt. Ik wil daar liever zelf met hem over spreken. Waar zegt gij dat die Nancy Carroll woont?" „Zij woont bij menschen aan huis, die Murphy heelen, mijnheer, in een steegje naast het postkantoor, de derde of vierde deur aan uw rechterhand. Zij is een ordentelijke vrouw, al woont zij in een buurt, 'die niet al te best bekend staat." „Goed, ik zal naar haar toegaan. Van avond kom ik terug. Draag zorg, dat gij alles doet, wat ik u gezegd heb. Goeden mprgen", en hij verwijderde zich met vasten tred en fiere houding. Allan' vond Nancy te huis, en volko men bereid Dr Charlton van dienst te zijn. Zij was een opgewekte, doch slordige, Iersche vrouw, maar met een vriendelijk l gelaat. Niet juist wat Allan als bet ideaal De Voorzitter zegt, dat deze zaak nog bij den Minister in studie is, ook voor den loopenden winterdienst. Thans komt de Oosterscheldedienst aan de orde en wijst de heer M. Laernoes vice-voorzitter der Kamer van Koophan del te Middelburg, op den droeven toe stand van de aanlegplaats te Zierikzee, waar hij gezien heeft, hoe men tobben moet om een auto gelost of geladen te krijgen. Bij de veeren vraagt de heer Groen eijk of de veerdienst rekening zal kun nen houden met een wijziging, die in den locaalspoorwegdienst komt. ,De heer de B r u ij n e, directeur van den Oosterscheldedienst zegt, dat dit reeds in overweging is. Bij de tramdiensten vraayt de heer jhr B o r e e 1 in verband met excursies van de Zeeland, of al bekend is, of de tram men naar de Belgische badplaatsen weer zoo zullen loopen als verleden jaar. De heer de Jonge zegt, dat dit nog niet bekend is. Bij de wegen vraagt de heer Windt vanMerkestein of de weg Neuzen- Axel-Roodesluis niet verbeterd kan wor den, hii meent te weten, dat België dan een verbreeden weg tot Moerbeke zal doen aansluiten. De voorzitter zegt, dat dit afhangt van de bereidwilligheid van de direct be langhebbenden om 25 pet der kosten te dragen. De heer H u i z i n g a zegt onlangs te Axel als zijn persoonlijke meening naar voren te hebben gebracht, dat men steun moet zoeken bij de gemeenten, die meer het algemeen belang op het oog zullen hebben dan de polders. Hij zou willen, dat de polders of uitgeschakeld, of. fa cultatief werden gesteld. De voorzitter twijfelt er niet aan, of Terneuzen zal dan het voorbeeld ge ven. De heer H u i z i n g a zegt dit niet te kunnen toezeggen, maar hij gelooft het wel als men maar in deze richting blijft werken. Bij de autobussen wijst de heer Laer noes er op, dat de bus Middelburg-Wol- faartsdijksche Veer meermalen overvol zit, onlangs nog op een Zondag, toen er voetballers moesten vervoerd worden. Men kan ook over Goes gaan, maar dan komt men weer in een bus, want de locaaltrein komt aan het veer als de boot reeds ver trokken is. De voorzitter zegt, dat er bij het College nimmer klachten in dezen geest zijn ontvangen, maar hij zegt onderzoek toe. Vervolgens dankt de heer J. J. Duve- k o t te Goes Ged. Staten voor de verbete ring op het veer Wolfaartsdijk-Kortgene en vestigt de aandacht op de verbinding Katscheveer-iZierikzee. Ie. Wat betreft de wijze van vervoer. 2e. Wat betreft de persoonstarieven. Ie. Gaarne zouden wij een pontondienst ingevoerd zien tusschen Katscheveer en Zierikzee, daar wij dit, gezien het zeer drukke autoverkeer, van het grootste be lang achten. Het verkeer zou dan onte genzeggelijk gemakkelijker en meer naar den eisch des tijds zijn ingericht, wat vooral den handel in de eerste plaats ten goede zou komen. Toegezegd werd een ponton te Zierik zee; te Katscheveer zou het waarschijn lijk niet gemakkelijk gaan. 2e. De persoonstarieven zijn naar de meening der Goesche Middenstandsver- eenigingen op dit veer veel te hoog (f 1,20 2de klasse) vergeleken met de tarieven op de Westerschelde. Het zou voor het algemeen belang van beteekenis zijn, wan neer het tot verlaging der tarieven kon komen. Vervolgens 'brengt spr. onder het oog, dat de achter Zierikzee gelegen plaatsen niet op een dag heen en terug vanuit Goes bezocht kunnen worden en wel hier om, omdat bij aankomst der Prov. boot te Zierikzee geen enkele aansluiting aanwezig is. Over goede verbindingen met doorgaande aansluitingen kunnen wij in Zeeland niet roemen. Alleen Walcheren heeft enkele van zulke verbindingen, waarop aansluitingen zijn. Het zou natuurlijk voor den handel van Goes van het grootste gewicht zijn, wan- van een ziekenverpleegster zou gewenscibt hebben. Maar zij was goedhartig en be vattelijk, en ongetwijfeld met hart en ziel aan Owen gehecht. In de gegeven omstandigheden was zij misschien beter voor hem geschikt dan iemand anders. Dus spoedig een einde makende aan ha,re loftuitingen, en uitroepen van mede lijden en droefheid gaf hij haar op zijn korte duidelijke manier de noodige aan wijzingen, en bemerkte tot zijn groot© vol doening, dat zij hem volkomen begreep. Daarop ging hij zijn gewone ochtend bezoeken afleggen. Dien morgen werd bet geduld van Al lan Ma.vburn op een zware proef gesteld. Het eeruebt van Cecil's achteloosheid, en de gevolgen daarvan, (hadden zich als een loopend vuurtje door de kleine, babbelachtige stad verspreid. Zijn huisgenooten waren reeds aan ta fel, toen hij terugkeerde. Het was een 'droefgeestig maal. Cecil, altijd vol gek heid, was thans bleek en zwijgend, hij hief de oogen niet op van zijn bord, en at bijna niets. Allen waren nog onder den .indruk van de vreeselijke spanning en den angst van den vorigen nacht. „Zijt gij van morgen bij Dr Charlton 'geweest, Allan?" waagde Margaret het na eemigen tijd te vragen. „Ja." „Hoe was hij?" Een ontzettende brand heeft bet complex deT cacao- en chocoladefabrieiben der Erve de Jong te Wormerveer verwoest. Het blusschingswerk. neer hierin verandering zou kunnen wor den gebracht en er dus na aankomst te Zierikzee en Terneuzen directe verbindin gen met omliggende plaatsen bestonden, welke men thans absoluut mist. Wanneer de reizigers vanuit Goes te Breskens, Terneuzen en Zierikzee met de morgenboot aankomen, zijn trein, tram en bussen juist vertrokken. De voorzitter zegt overweging toe. De heer W. J. Cramer zegt namens de R. T. M., dat de tram, die op Schou wen ligt, rekening moet houden met aan sluitingen op Rotterdam. Voor een auto busbedrijf, dat op Schouwen in de leemte zou voorzien, is concessie geweigerd. De heer Harte bepleit nog eens om den autobusdienst Breskens-Brugge ook voor het lokaalverkeer te bestemmen, vooral voor bezoek op een dag been en weer is dit van groot belang, o.a. voor plaatsen als Oostburg eu Aardenburg. De voorzitter zegt, dat de concessiona ris dan moet beginnen wijziging der con cessies te verzoeken. De heer J. C. K r ij g e r zegt, dat te Goes steeds voldoende bussen gereed staan voor de boot. Uit de vergadering wordt nog opge merkt, dat de autobushouder van Liere des morgens een bus van de Loskade te Middelburg naar Goes laat afrijden vijf minuten voor het officiëele vertrek van de Markt, waar dan ook een bus van hem staat. De voorzitter zegde een onderzoek toe. Hierna werd de vergadering door den Commissaris der Koningin gesloten. Schoonmaak. Electrolux stof zuigers en parketboenders (ook te huren) J. M Polderman, Goes. Tel. 129. Adv. Ariel klimkam pi oenschap van Zeeland. Zaterdag 15 Maart houdt de afdeeling Zeeland van den Lan- delijfcen Bond van Ariel-rijders hieuvel- ldim-wedstrijden. voor haar leden. 's Middags om 1 uur komen de rijders te samen bij 'tNed. Koffiehuis op de Markt te Middelburg, vanwaar de deel nemers igezamerdijk om 2 uur afrijden naar de duinen, waar de wedstrijden ge houden zullen worden. Er wordt gereden -in twee klassen t.w. 250 en 500 c..Ms. klasse. De klimwedstrij;- den zijn zoogenaamd „Non-Stop", d.w.z. de heuvels moeten genomen worden zon der met de voeten den grond aan te raken. „Hij is ziek", luidde het antwoord op ernstigen toon, „heel ziek vrees ik." 'tWas Margaret of de kamer met haar in het rond draaide. Zij voelde op eens een felle, stekende pijn, en de adem stokte haar in de keel. Lucy spaarde haar echter de moeite van iets te zeggen. „Nu, dat verwondert mij niets", zeide zij. „Hij is zoo onvoorzichtig. Verbeeld u eens, Allan, dien dag, toen wij naar Hillthorpe geweest zijn, en het zoo bitter koud was, kwamen wij hem tegen zonder overjas, 't Is waar, 'twas een heldere zonneschijn, maar er woei een scherpe oostenwind, die iemand door merg en been drong. Mevrouw Wingfield van de Groves had om hem gestuurd, om haar kindje een prikje in het tandvleesch te geven. Hij zag blauw van de kou. Ik vind het heel verkeerd, ja bepaald slecht om zoo roekeloos te zijn. Ik begreep dadelijk, dat hij ziek zou worden, en ik heb het hem ook gezegd." Lucy zag bijna zegevierend in het rond, nu het bleek .dat hare voorspelling, uitgekomen was. „Charltoin had zich reeds veel eerder moeten ontzien", zeide Allan, „indien hem dat mogelijk geweest was, doch dat beeft hij niet kunnen doen, Lucy." „Maar hij had toch voorzichtig kun- nen zijn", hield Lucy vol. „Gij zijt sterk, Allan, en toch zoudt gij er niet aan Na afloop zullen de deelnemers zich in het Clublokaal, Hotel Centraal, Groote Markt,, Goes, verzame'en, alwaar zooveel mogelijk de uitslag bekend gemaakt zal worden. Bij beschikking van den directeur- generaal der P. T. T. is met ingang van 1 Mei aangewezen als directeur van het P. T. T.-kantoor ta Leerdam de referen- dus 2e kl. A. B. Kelder te Middelburg. Toegekend is de bronzen ©ere medaille, verbonden aan de Oranje-Nas- sauorde aan J. IJzerman, landarbeider in dienst van den beer H. van Zwaar den te Heinkenszand. Voldaan aan het te 's-Gravenhage gehouden examen in vakbekwaamheid (eerste gedeelte.) voor adjunct-commiezen der posterijen, telegrafie en telefonie de adjunct-commies bij die diensten P. W. Suurmond ten post-, telegraaf- en tele foonkantoor te Viissingen. Kapelle. Door de kinderen van de openbare school te Kapelle werden 19700 nesten van de bastaardsatijnvlinder bij eengebracht, door die der Chr. school Kapelle-Biezelinge en Eversdijk 1955 en die der Chr. Ned. Herv. school te Bie- zelinge 21707. Aldus in totaal 43362. Driewegen- Maandagavond ruim 10 uur werd de brandklok geluid voor een brand op de hofstede van Jan Steketee. Door krachtig optreden der brandkranenbrigade kon de brand beperkt blijven tot de aan getaste stookplaats. Voor alle zekerheid had men reeds het vee in de schuur losgemaakt en buitengebraciht, doch zulks was overbodig. De schade is gering eu wordt door verzekering gedekt. Incident in een kerk. Onmid dellijk na den dienst Zondagochtend in de Ned. Herv. Kerk aan de Aelbrechts- kolk (Delfshaven), welke dienst door Ds S. H. J. James was geleid, is de kerk voogd J. R. Kleijn met luide stem een protest tegen den predikant gaan voor lezen. Op verzoek van ds James is de kerkvoogd, toen hij niet'geneigd bleek te zwijgen, verwijderd. Op straat probeerde hij nog eens zijn protest te laten hoeren, maar men heeft hem van de stoep van de kerk verwijderd. Na den avonddienst heeft de kerkvoogd zijn protest doen hooren, met toestemming van ds C. B. Holland. De kerkvoogd die een principieel verschil van meening heeft met ds James heeft naar aanleiding van het gebeur de een klacht ingediend bij den officier van justitie en bij den kerkeraad van de Ned. Herv. Kerk te Delfshaven, denken op zulk eau dag zonder overjas naar de Groves te gaan." „Niet bij verkiezing", antwoordde Al lan ongeduldig. „Nu, Dr Charlton had bet ook niet behoeven te doen als hij het niet ver koos." „Maar welke reden kon Dr Charlton bij mogelijkheid voor zulk een onvoor zichtigheid hebben?" hernam zij. „Hij had toch tijd genoeg om éeu overjas aan te trékken, 't was geen geval waar haast bij was. Ik weet zeker, dat zijn beeseh- heid en zijn hoest na dien tijd erger zijn geworden. Maar ik ben bang, dat zijn nachtelijke tocht hém deze ziekte op den hals gehaald heeft." Maar dit wilde Allan piet toegeven, uiit medelijden met Cecil. Hij had te doen met het bl^ke, ontdane gelaat van den knaap, en hij wilde diens ellende niet vergrooten. Hoewel niet van bfijvenden aard, zo.o waren Cecil's indrukken op bet oogenblik zelf zeer levendig, en het leed geen twijfel of hij was reeds zwaar genoeg gestraft voor zijne onverantwoor delijke achteloosheid. Allan bespaarde hem gaarne de zekerheid en de wroe ging, dat hij middellijk de oorzaak was van een tweede, gevaarlijke ziekte. Maar Lucy gevoelde niet fijn. Zij zag den ang- stigen blik in Cecil's oogen niet, toen hij op Allan's antwoord waobtte. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1930 | | pagina 5