PUROL Uit de Provincie. Kerknieuws. Onderwijs. ZEEUWSCH-VLAAMSCH VERKEERSPROBLEEM. Land- en Tuinbouw stelling van een algerneenen maatregel van bestuur, als bedoeld in artikel 23 der Ziektewet, houdende bijzondere voor schriften voor de verzekering van perso nen, die in den regel in dezelfde kalen- derweek niet langer dan twee dagen in dienst van denzelfden werkgever werk zaam zijn. Daarin wordt o.a. bepaald, dat de ar beider, die in den regel in dezelfde ka- lenderweek niet langer dan twjje dagen in dienst van denzelfden werkgever is, verplicht is, zich aan te melden bij den Raad van Arbeid, binnen wiens gebied hij zijn woonplaats heeft, ter inschrijving in het register, bedoeld in het tweede lid. Door de Raden van Arbeid wordt een register van losse arbeiders aangehouden. Na inschrijving in dit register wordt den betrokken arbeider een te zijnen name gestelde ue-kaart uitgereikt, gel dig' gedureim den daarop aangegeven termijn. Waterleiding. Voor bad en wasehtafelsJ. M. Polderman, Goes. Tel. No. 129. Adv. Benoemd tot dijkgraaf van den Eli- zabet.hp older (Arnemuiden) A. J. Klompe te Nieuw- en SI. Jooslamd. Bij Kon. besl. is de hear F. V. de Groof erkend en toegelaten als con sul van België te Hansweert. Voorschot Landarbeiders- w f t. Bij beschikking van den Minister van Financiën is aan de gemeente Hein- kcnszand eert voorschot uit 's Rijks kas verleend tot een maximum van f 3423, ter uitbetaling van het door een landar beider benoodigd bedrag. In Februari werden de volgende hoe veelheden oesters uit Zeeland verzonden. Nederland 2S5.540, België 1.004.290, Duitschland 515.125, Engeland 2.066.170, Frankrijk 23.160, diversen 16.975. To taal 3.911.260. Vorig jaar 2.904.540. Vlissingen. De politie heeft weer een schoorsteenbrand en wel in een perceel in de Van Speijfcstraat, moeten blusschen. Gebleken is, dat deze branden voorna melijk voorkomen daar, waar eierkolen gestookt worden. Hans weert. Het zoontje van den heer v. L. alhier, dat gisteren liep te spelen, werd .aangereden door een autoi van dhr L. uit Goes. Het werd ernstig gewond, en is met dezelfde auto naar het ziekenhuis te iGoes vervoerd. Waarde. Benoemd verklaard tot lid van den Raad dezer gemeente, dhr A. S. Wisse, in de vacature, ontstaan door het overlijden van J. Pieper. Vrouwepolder. Maandagmiddag verga derde de Raad onder voorzitterschap van den Burgemeester. Afwezig dhr Mesu wegens ongesteld heid. De Voorzitter opende de vergadering met gebed en deelde mede, dat dhr Dr Taytelbaum te Veere zijn benoeming tot gemeente-geneesheer heeft aangenomen; dat aan de gemeenten Middelburg, Oost- kapelle en Serooskerke (W.) over de ja ren 1928 en 1929 ingevolge de Lager On derwijswet 1920 respectievelijk f 34,43, f 63.06 en f 11,20 Li verschuldigd is, als mede, dat volgens schrijven van den Mi nister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw de vervroeging van den wette- lijken tijd zal aanvangen den löden Mei a.s. en zal eindigen den 5den October d. a. v. Voorts deelde de Voorzitter mede, dat de rijksbijdrage in de kosten van de woningbouw in de afd. Gapinge over 1928'29 is vastgesteld op f 490,03, dat de rijksvergoeding ingevolge art. 56 der L. 0. wet over 1928 is vastgesteld op f 6926,49, dat het aandeel der gemeente in het goed slot van den keuringsdienst van waren te Goes over 1928 f 8,19 be draagt en dat de opbrengst der gemeente lijke opcenten op de hoofdsom der grond en personeele belasting wordt geraamd op respectievelijk f 1440 en f 750. Daarna heeft voorlezing plaats van het ingekomen verslag van de Plaatselijke Commissie van Toezicht op het L. O. in de gemeente over het jaar 1929, hetwelk voor kennisgeving werd aangenomen. Overeenkomstig het voorstel van B. en W. werd besloten het schrijven van het bestuur der Vereeniging van Ned. Ar beidsbeurzen betreffende cursussen voor ambtenaren belast met de arbeidsbemidde ling voor kennisgeving aan te nemen. Mede werd besloten voor kennisgeving aan te nemen de circulaire van den Com missaris der Koningin in Zeeland, me degedeeld bij Prov. Blad No. 10 van 1930, betreffende de bezoldiging, enz. van de gemeente-veldwachters. De Voorzitter deelde vervolgens mede, dat, aangezien de Baad geweigerd heeft over te gaan tot wijziging van de veror dening op de keuring van waren in deze gemeente, Gedeputeerde Staten bedoelde verordening hebben gewijzigd,en dat van het besluit van dat College door den Raad in beroep kan worden gegaan bij de Kroon, doch dat B. en W. den Raad in overweging geven niet in beroep te gaan op grond dat er b. i. geen voldoende mo tieven kunnen worden aangevoerd. Na breedvoerige bespreking werd m. a. st. besloten niet van bet besluit van Ged. Staten in beroep te gaan. Na bespreking werd in. a. st. besloten de vroeger vastgestelde besluiten inzake art. 4 der Drankwet te handhaven. Na breedvoerige bespreking werd m. a. st. besloten toe te treden tot den Pro vincialen Brandweerbond. Vervol gaas werd het door E. en W. op gemaakte kohier van de belasting op de honden voor 1930 goedgekeurd met een getal van 81 honden en een opbrengst van f 162. Naar aanleiding van een ingekomen schrijven van dhr P. C. van Maelsaeke, hoofd der O. L. school in de afd. Gapinge, houdende verzoek om ontslag uit die be trekking wegens zijn benoeming tot hoofd een er O. L. school in de gemeente Ech- teld, stellen B. en W. voor het gevraagde ontslag eervol te verleenen onder dank betuiging voor de door dhr Maelsaeke aan het onderwijs en de gemeente bewezen diensten, zulks met ingang van 1 Mei 1930. Mede werd m. a. st. besloten dhr van Maelsaeke eervol ontslag te verlee nen als lid van de PI. Comm. van Toe zicht op het L. 0. in de gemeente en als lid van do Commissie tot wering van schoolverzuim in de afd. Gapinge. De Voorzitter deelde mede, dat nog is ingekomen een schrijven van J. Meijer s te Gapinge, houdende verzoek, om over te gaan tot verbetering van den straatweg voor zijn woning, naar aanleiding waar van B. en W. den Baad voorstellen te zijner tijd in den toestand aldaar verande ring te doen brengen. Na zeer breedvoe rige bespreking van het verzoek werd m. a. st. overeenkomstig bet voorstel van B. en W. besloten. Daarna geeft de Voorzitter, naar aan leiding van in de vorige vergadering naar voren gebrachte, betreffende de schuldenlast van de gemeente, een over zicht van ie schuldenlast, die de gemeen te op 1 Januari j.l. drukte. Het totaal der schulden bedroeg op dien datum 16557,50 gld., waarvan jaarlijks f 2050,50 wordt afgelost en waarvan jaarlijks een rente verschuldigd is van f 357,66. Tegenover dien schuldenlast staat een ontvang aan rente van roerende en onroerende goede ren van f 1048 per jaar, en een geldelijk bezit van ongeveer f 21368, zoodat z.i. de gemeente niet onder de schulden gebukt gaat, terwijl in een tijdsverloop van elf jaar de gemeente schuldvrij is. Spr. was van meening dit overzicht te moeten ge ven op grond, dat in de vorige vergade ring zoo de nadruk is gelegd op de schul denlast der gemeente. Dhr Arendse en ook dhr Kesteloo verklaarden, dat het hun genoegen deed, dat de Voorzitter dit overzicht en de toelichting daarop den Raad heeft gegeven. Waarna de Voor zitter den leden toezegt, dat hen een dui delijk overzicht van deze aangelegenheid zal worden toegezonden. Hierna sluiting. Domburg Daartoe aangemoedigd dooi de in uitzicht gestelde vergoeding, zijn de schoolkinderen alhier druk bezig geweest om de nesten van den Bastaard-satijnvlin- der op te garen. In totaal hebben de kin deren 35446 nesten verzameld en afge dragen aan hun onderwijzers. Tern eu zen. Diat Zeeuwsch-Vlaanderen geïsoleerd is, behoort tot het verleden. De mist echter kan leelijke parten spe len, Gistermiddag ontving men post (er zijn drie bestellingen per dag), doch door den mist moet men nu een vollen dag wachten voor men weer post ontvangt. „De Zeeuw" b.v. v,an gisteravond ont vangt men nu niet voor hedenmiddag 3 14 uur. Voor zaken-aangelegenheden brengt een mistperiode veel stagnatie. Alle ruwheid en roodheid, pukkeltjes en uitslag, worden weggenomen door Doos 30-60. Tube 80 ct. Bij Apoth. en Drogisten - Ned .Herv. Keik. Beroepen te Heerlen, F. Postma, di recteur van het Diaconessen-huis te Haar lem (vroeger te Koudekerks); te Odijlk, W. W. van Haaften te Noordwijk-Binnente Goëngarijp en Broek A. Oskamp, hulppred. te Wemeldinge; te 'Kethel, J. Schoneveild1, canid. te Warmond. Ds A. H. J. G. v. Voiotrthuizen, Ned. Herv. predikant te Rijssen, die, om ge zondheidsredenen, emeritaat had aange vraagd, heeft thans deze aanvrage terug genomen. Ds K. Kloosterman, Ned. Herv. pred. te Hantum, is voornemens binnen kort zijn emeritaat aan te vragen wegens gezondheidsredenen. Mal o-Examens 193 0. Even als vorige jaren z.al ook dit jaar het Mulo examen te poes worden afgenomen en wel schriftelijk op 4 en 5 Juni en mon deling van 14 tot 19 Juli, beide keeren in het Schuttershof. -■ Het „Hbld." bevat een interessant ar tikel over een reis door Zeeuwsch-Vlaan deren. Bij een studiereis door Zeeuwsch- Vlaanderen is het alom één belangrijk vraagstuk, dat steeds weer vóór alles de aandacht vraagt, n.l. dat van het verkeer, waarmede de geheele economische toe stand daar in Zuidwestelijk Nederland meer dan ergens anders ten nauwste samenhangt. De breede stroom van de Westerschelde scheldt het vastelandsgebied van de Zeeuwsche eilanden en het zijn slechts staatkundige en nationaliteits-grenzen, welke tusschen het vierde en vijfde dis trict, de oude benamingen voor de lan den ten Westen en ten Oosten van den Braakman, eenerzijds en België aan den anderen kant liggen. Het is aan geen twijfel onderhevig, of zoowel de protestanten langs de kust en verder in het binnenland verspreid, als de katholieken in het Oosten en ook in Sluis, Aardenburg, Ede in het Westen, zijn krachtig Oranjegezind en zien niets liever dan het bestaan van de hechtste banden tusschen hun provinciedeel en wat daar gemeenlijk „Holland" heet. En al hebben zij de klachten gemeen met tal van andere uithoekgebieden, dat er in Den Haag van het hunne te weinig notitie wordt genomen, in het geval van Zeeuwsch-Vlaanderen is er toch zeker wel verbetering in bestaande toestanden te bepleiten. Neem reeds onmiddellijk den provincia len stoombootdienst VlissingenBreskens. Nu is er maar één ferry-boot, die den dienst op Breskens v.v., onderhoudt en die eene is nog al eens buiten functie, zoo dat kleinere booten moeten invallen. De aanschaffing van een tweede ferry-boot vormt thans een onderwerp van studie bij het provinciaal bestuur en ook het rijk heeft ten deze een hartig woordje mee te spreken, omdat het 80 pet. van het te kort op de exploitatie voor zijn rekening neemt. 's Avonds na tien minuten over zeve nen, kan men niet meer van Vlissingen naar Breskens oversteken, hoewel er nog een latere trein uit het noorden te Vlis singen aankomt. En ook een automobilist wil wel eens nó zevenen over... Bovendien is het tarief veel te hoog. De enkele reis in de eerste klasse 75 cent voor 20 minuten varen en misschien weet de lezer, dat een retourtje Amsterdam Zaandam per salonboot 30 cent kost, waar voor men dan tweemaal een half uur vaart. Een auto op de boot kost niet minder dan pl.m. f 5 per retour, waarbij nog komt, dat inzittenden het gewone per- sonentarief hebben te voldoen. Voeg hier bij, dat er slechts acht verbindingen per dag bestaan, en op Zondag drie, dan be hoeft het geen nadere verklaring, als wij schrijven, dat hier iets niet in orde is. Te minder als wij er bij aanteekenen, dat men per auto van Breskens uit in vijftig minuten te Brugge en in zeventig te Gent is, zonder extra kosten. Een betere en goedkoopere verbinding tusschen Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen het „Land van Cadzand" en Vlis singen—Middelburg, is dus wel in de eer ste plaats gebiedend noodzakelijk. Wij vragen ons zelfs af, waarom de overtocht per eiken dag elk uur varende ferry-boot, en dan als rijksveer, niet geheel gratis kan zijn, gezien de omstandigheid, dat het bouwen van een brug hier practisch onmogelijk en een bootverbinding dus het onafwendbaar complement is. Het rijk heft geen tollen op zijn vaste bruggen, al vraagt het financiëele bijdragen aan de belanghebbende provinciale en gemeente besturen. Waarom dan de vaart tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en het noorden geen staatszorg gemaakt, met provincia len steun? Want nu betaalt de Zeeuwsche belastingbetaler mee aan de brug bij Ka- terveer en straks aan andere nieuwe vas te oeververbindingen, maar naast zijn aandeel in de subsidiëering van den pro vincialen stoombootdienst, brengt hij ook de hooge vervoerstarieven op. En dat is toch eigenlijk niet in den haak. Hetzelfde geldt voor de andere boot diensten: Vlissingen—Borsselen (Beve landTerneuzen, TerneuzenHoedekens- kerkeHansweert (Beveland) en Hans- weertWalsoorden (n.o. Zeeuwsch-Vlaan deren). Op de lijn Breskens—Vlissingen zijn al leen des zomers in het toeristenseizoen, als de Belgische badplaatsen vol Engel- schen en Amerikanen zitten, goedkoopere retours te krijgen, maar daar is men de rest van het jaar niet mee geholpen. En niet minder moeten de vrachttarie ven omlaag, want als frappant voorbeeld deelde men ons mede, dat voor vracht goed van Breskens naar de haven Vlis singen de dubbele vrachtprijs betaald moet worden als van Breskens naar Am sterdam per motorboot! Lading per vrachtauto kost op de ferry-boot zestig cent per 100 Kilo en de vrachtauto zelve vijftien cent per 100 Kilo. Voor welk vrachtvervoer hetzelfde kan gelden als voor passagiersovertocht: schaf die tarie ven af! Tenzij om bij dit vrachtvervoer te blijven er toe wordt overgegaan op de ferry-booten rails te leggen en de goede renwagons de reis VlissingenBreskens kunnen meemaken, hetgeen een groote vergemakkelijking van het vrachtvervoer beteekenen en vanzelf een speciaal ta rief vereischen zou. Of het bouwen van de daartoe benoodigde bruggehoofden te Vlissingen en Breskens technisch moge lijk, rendabel en derhalve gerechtvaardigd zou zijn, wagen wij hier niet te beoor- deelen, doch dient in elk geval onderwerp van nauwkeurige overweging te zijn. Het autoverkeer is de laatste vijf jaren overal en niet minder in Zeeuwsch-Vlaan deren aanmerkelijk toegenomen en daar mede de onafhankelijkheid van tal van bewoners èn vreemden van de locale middelen van vervoer. Zoodat thans veel minder dan destijds klemt verbetering van de bestaande ijzeren banen, of bijv. vervanging van de (smalspoor-) tramlijn Breskens—Maldegem, door een breedspoor- verbinding. Neen, in de eerste plaats vraagt men nu, naast behoorlijk pont- vervoer goede auto-wegen, nieuwe wa terwegen, en voor de interlocale tramver- I bindingen lager tarieven ten bate van per sonen- en goederenvervoer de moderne tijd heeft in dit toch hoofdzakelijk lan delijk gebied het spoorwegvraagstuk op den achtergrond gebracht, te meer omdat het industrieel gedeelte van Zeeuwsch- Vlaanderen (Belgische) treinverbindingen hééft, zij het alleen naar België. Maar de industrie is daar in hoofdzaak Bel gisch en Terneuzen is immers de voorha ven van Gent! Zeer zeker is het reizen in Zeeuwsch- Vlaanderen per tram geen aanbevelens waardige genieting. Misschien des zomers meer dan in deze winterweken. Maar toch, altijd razen de witte stoomwolken als wilde steigerende hengsten langs de ruiten der wagons of wel blaast de loco motief zwarten rook als rouwwade over de wijde velden. We hebben dat voor lief te nemen. Bijvoorbeeld trekkend van Oostburg naar Terneuzen om 2.30 uur in dt'h namiddag. Dan is het overstappen te Schoondijke, daarna te IJzendijke, waar men van 3.15 tot 4 uur moet wachten, ter wijl de tram in tusschen een uitstapje naar de grens maakt; dan verder langs den inham tusschen west en oost, den Braakman waar het haventje bij de trambaan bij laag water geheel droog ligt over Nederland op zijn smalst, want slechts weinige schreden zuidwaarts ligt de Belgische grens, voorts over de mosselenplaats Philippine, waar men moet overstappen in de tram naar Ter neuzen, die ten slotte het einddoel om 5.15 uur bereikt. Afstand ruim 25 K.M. Goede autowegen vraagt dus Zeeuwsch- Vlaanderen en er is op dat gebied nog zeer veel te doen. Zoowel wat betreft de rijks- als de provinciale en tertiaire we gen van polders en kleine gemeenten. Proeven tot verbetering van den weg Breskens-grens via Eede, welken weg Na poleon liet aanleggen, worden thans ge nomen. En in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaan deren heeft een bijeenkomst van vertegen woordigers der gemeentebesturen plaats gevonden om te beraadslagen over de mo gelijkheid om de wegen zoo goed moge lijk te maken en te breken met het standpunt der polderbesturen, dat de we gen voor het bietenvervoer goed genoeg zijn... Het resultaat was, dat f 1 per bewoner noodig zou zijn om de wegen goed te krijgen en in verband met den slechten economischen toestand durft men er een dergelijke belasting nog lang niet aan! Een schrale troost is het, dat de aan grenzende Belgische wegen zoo mogelijk nog slechter zijn dan de Nederlandsche, Belgische keien als schaapskoppen vor men geen aanlokkelijk wegdek. Men neme maar eens het traject HulstSt.- Nicolaas of dat van Terneuzen langs het kanaal naar Gent. Dit laatste is op Ne- derlandsch grondgebied grootendeels goed, maar wordt in België zoo abominabel, dat de autobus van Vrijdag, voor het marktbezoek aan Gent, van Selzaete af „binnendoor" gaat en het kanaal links laat liggen. Goede autowegen. Niet in de eerste plaats voor de autobussen want die zijn er maar weinige, omdat alle autobuscon cessies voor lijnen parallel aan die van de stoomtram even fanatiek als elders in den lande geweigerd zijn. Met het gevolg, dat de tram BreskensMaldegem een mooi dividend en de ZeeuwschVlaam- sche Tramweg Maatschappij (van Schoon- dijke af de Oostelijke lijnen) ook geregeld, zij 'teen veel geringer, dividend maken. Maar wel die goede wegen voornamelijk voor de personen- en vrachtauto's, die hier de moderne tijd in steeds grooter aan tal brengt. Zelfs dit jaar, nu de boeren een zeer slechten tijd doormaken, kochten nog verschillende landbouwers nieuwe wagens. Ze zijn een noodzakelijkheid ge worden. Dat de auto's op haar beurt het verkeer met België vergemakkelijken, be hoeft uit algemeen Nederlandsch oog punt geen bezwaar te zijn, als men van offteiëele zijde slechts alles doet om het verkeer naar het Noorden te verruimen. En als dan ook de winkeliers van Walche ren een handje meehelpen. Want men is zoowaar in West Zeeuwsch-Vlaanderen den oorlogstijd nog niet vergeten, toen de winkeliers te Middelburg op bepaalde da gen zeiden: „de boeren van het Land van Cadzand komen" en de slechtste en duurste spullen in hun étalages plaat sten! Veilingsvereeniging Zuid-Beveland. In het Schuttershof vergaderde gis termorgen de Veilingsvereeniging „Zuid- Beveland", onder presidium van den heer H. A. Hanken. De vergadering was buitengewoon druk bezocht, hetgeen verband hield met het voorstel van het bestuur tot wijziging der statuten. De wijziging bevat o.a.: het verplich tend stellen van het veilen van het zachte fruit (w.o. wordt verstaan: kruis-, zwar te en roode hessen), en de aansprakelijk heid van ieder lid tot een bedrag van f 300 bij gerechtelijke of buiten gerech telijke vereffening van den hoedel der vereeniging. De heer Hanken opent de vergadering en heet allen welkom. Hij betreurt het, dat de heeren Lindenbergh, Kakebeeke en de rijkstuinbouwconsulent niet aan wezig kunnen zijn. De secretaris, de heer A. v. d. Poest Clement, doet voorlezing van de notulen der vorige vergadering, die goedgekeurd worden. De voorzitter zegt, dat de voorgestel de wijziging der Statuten na rijp beraad door het Bestuur, is tot stand gekomen. De veiling is zoo groot en uitgebreid ge worden, dat het bestuur niet langer al leen borg voor de financiering kan zijn. Ieder lid zal borg moeten blijven, en daar door kan het bestuur in staat worden ge steld verder voor de leden te werken. Het bestuur heeft de leden nooit voor een cent borg gesteld. Nu doet het dit wel. De vereeniging zal daardoor onder controle komen van de groote Boerenleenbank hetgeen een waarborg voor de leden is! Ook spr. zal, zoolang hij leeft, persoon lijk zorg dragen, dat nooit op dat bedrag beslag gelegd zal behoeven te worden. De heer Elenbaas is in principe voor het voorstel. Het is billijk, dat de leden aansprakelijk worden gesteld. Hij is ech ter tegen het verplicht veilen van het zachte fruit, want z.i. is de veiling daar nu nog niet op ingericht. De heer Klooster ondersteunt het voor stel van het bestuur. De kleine kweekers zijn nog niet genoeg doordrongen van coöperatief werken. De leden mogen niet alleen de lusten dragen, maar ook de lasten. De voorzitter merkt op_, dat de veiling weliswaar geen coöperatie is, doch dat het coöperatieve gevoel niet mag ont breken. Hij zegt verder, dat de leden, die zich niet met het voorstel zullen kunnen vereenigen, alleen zullen kunnen veilen als gasten. Het veilingspercentage voor deze gasten zal booger zijn. Het is het streven echter om zoo veel mogelijk leden te werven en zoo weinig mogelijk gasten. Aangevangen wordt met de artikeisge- wijze behandeling der statuten. Bij art. 3 wordt toegelicht, dat koop lieden wel lid van de veiling kunnen zijn. Ze hebben echter geen stemrecht. Iemand, die koopman en kweeker is, kan geen gewoon lid meer worden. Zij die het nu zijn, blijven het echter. De heer Klooster vraagt, of iedereen die lid wordt opnieuw moet teekenen, De voorzitter antwoordt bevestigend. Bij art. 13 vraagt de heer Oele, waar de entrée-gelden blijven. Komen die in de reserve-kas? De voorzitter stelt voor het art. aldus te wijzigen. De vergadering keurt dit goed. Bij art. 15 vraagt -de heer Willemsen of alleen een vrouw zich kan doen verte genwoordigen. De voorzitter stelt voor, het art. aldus te wijzigen, dat ook mannen zich kun nen doen vertegenwoordigen. Dit wordt aangenomen. Bij art. 16 zegt de heer Elenbaas, dat hij tegen verplicht veilen is. De veiling is er nog niet rijp voor. De voorzitter antwoordt, dat de vei ling zich steeds uitbreidt. Niemand heeft het vorige jaar over verplicht veilen ge klaagd. De heer Elenbaas zegt, dat, als het veilen verplichtend wordt, hij als lid zal moeten bedanken. Voor verplicht veilen heeft de veiling geen materiaal genoeg Hij maak't verder bezwaren tegen de boete van f 300. De heer Vogelaar is er tegen, dat men terug gaat op den weg, die het vorige jaar ingeslagen is. Men moet zich niet te veel aan klachten storen, want die wor den in iedere groote vereeniging gehoord. Spr. is voor uitbreiding van verplicht veilen. De voorzitter zegt, dat het materiaal uitgebreid zal worden, als de vereeniging gemakkelijker geld kan krijgen. De heer Oele begrijpt den heer Elen baas niet. Hij heeft de statuten niet goed gelezen. Het bestuur kan hoogstens f 300 boete opleggen. „Kan", doch de verplich ting is er niet. De voorzitter stelt voor het maximum te schrappen en alle boeten te laten re gelen door het bestuur. De heer Klooster vreest, dat een maxi mum noodig is voor het verkrijgen der Koninklijke goedkeuring. Het bestuur zal een en ander onderzoeken. De gewijzigde statuten worden hierna in stemming gebracht. Voor het voorstel stemmen 137 leden, tegen 105 leden, zoo- dat het voorstel verworpen wordt, daar twee derde der uitgebrachte stemmen voor de aanneming benoodigd is. De voorzitter stelt voor het verplicht veilen uit de statuten te lichten en een nieuwe stemming te houden. Hij bedankt er voor een zaak te leiden, als de leden het bestuur niet willen steunen. De leden willen blijkbaar liever geen enkele ver antwoordelijkheid op zich laden, en alles aan het bestuur overlaten. Dan moet de zaak maar verkocht worden. De heer Nijsse stelt voor de borgstel ling te laten vervallen en de leden geld te laten sterten. De heer Klooster meent, dat de leden de zaak nog steeds niet goed bekijken. Zij staren zich blind op het bedrag van f 300, i hoewel de borgstelling slechts een per centage daarvan is. De heer Joziasse stelt voor thans geen nieuwe stemming te houden. De heer Ganseman wekt de leden op het bestuur te steunen. De heer Zegers pleit voor de borgstel ling. De leden zullen alleen moeten be talen als de veiling liquideert, doch prac tisch kan deze nooit liquideeren. Men kan dus even goo-' aansprakelijk blijven voor f 1000, dan ->or f 300. Hierna wc. ien de statuten opnieuw in stemming gebracht, thans zonder het ver plicht veilen. Voor stemmen 177 leden, te- i gen 35 leden. >4f UI* Hierboven plaatsen gisteren de auto vl aangereden. Men De borgstelling is het verplichte veilen Besloten wordt opl ninklijke goedkeurinl De heer Hanken den neer P. Zegers man voor zijn opwel| stemming. De heer Zegers ra| stuur aan binnenkc tot verplicht veilen De vergadering tot aankoop van bul van een machine vo| aardbeien. Ben nieuw kantool Nederlandsche Ku VlaarJ Gistermiddag beelj van autoriteiten de van het nieuwe kal E.N.C.K. te Vlaarduf Een groot aantal de de kantoorlokale De voorzitter, de nog zeer krasse hl to Wemeldinge, hiel waaraan het volgeiwf Ünze coöperatie dediging tegen het zen van het superfoi stof, die voor den bouw onmisbaar is| was deze meststof onmiddellijk na dertj tegenheid tot hoog heel gemakkelijk, dl concurrentie. Er w£ fatrikanten dan oo| gemaakt, zoodat er in ons land ten vol schreven uit de om prijs en een redelijf hun dat niet zoo eil den het toch onaang_ winsten te onzen k| en wij zagen spoed mogelijkheid om was: het bouwen enl eigen fabriek op cof Opmerkelijk was, dl het Noorden en in I zelfden grondslag d| een coöperatie tot Bij het in aanrakl der, was men het veel gunstiger uitzij te zamen slechts gebouwd, daardoor deeliger te bouwen stig gelegen terrein schen Waterweg aa gebleken, dat deze gunstig was en tq nadeelig gevolg hee broederlijk samengd belanghebbenden in| ben de fabriek veel woorden gel te schetsen, maar bied eenige ervarir er veel voor moest legd en geregeld. De fabriek werkt I was te bouwen vo| 60.000 ton per jaar was er 40.000 tor productie bleek gev kostprijs te verkrijg^ jaar was de j dan de raming en door uitbreiding 200.000 ton, waard grootste SupébfosfaJ is geworden. Wij niet gesteld, maar op de wereldmarkl In den loop val dringend noodig, e| fabriek to hebben, kelijk te zijn van voorname grondstof geveer 8000 ton spronkelijk was de houwd voor een ton, het vorige jaaj maakt en dit jaar gevoerd, die de pr<J zullen opvoeren. Voor al ons fa tot 350 arbeiders op het kantoor ej zaam. Het doel onzen het noodige superfo ten volte bereikt, toekomst besrher van trustvorming Omdat de fabril

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1930 | | pagina 2