PUROL
Uit de Provincie.
Kerknieuws.
Onderwijs.
ZEEUWSCH-VLAAMSCH
VERKEERSPROBLEEM.
Land- en Tuinbouw
stelling van een algerneenen maatregel
van bestuur, als bedoeld in artikel 23
der Ziektewet, houdende bijzondere voor
schriften voor de verzekering van perso
nen, die in den regel in dezelfde kalen-
derweek niet langer dan twee dagen in
dienst van denzelfden werkgever werk
zaam zijn.
Daarin wordt o.a. bepaald, dat de ar
beider, die in den regel in dezelfde ka-
lenderweek niet langer dan twjje dagen
in dienst van denzelfden werkgever is,
verplicht is, zich aan te melden bij den
Raad van Arbeid, binnen wiens gebied
hij zijn woonplaats heeft, ter inschrijving
in het register, bedoeld in het tweede
lid.
Door de Raden van Arbeid wordt een
register van losse arbeiders aangehouden.
Na inschrijving in dit register wordt den
betrokken arbeider een te zijnen name
gestelde ue-kaart uitgereikt, gel
dig' gedureim den daarop aangegeven
termijn.
Waterleiding. Voor bad en
wasehtafelsJ. M. Polderman, Goes. Tel.
No. 129. Adv.
Benoemd tot dijkgraaf van den Eli-
zabet.hp older (Arnemuiden) A. J. Klompe
te Nieuw- en SI. Jooslamd.
Bij Kon. besl. is de hear F. V.
de Groof erkend en toegelaten als con
sul van België te Hansweert.
Voorschot Landarbeiders-
w f t. Bij beschikking van den Minister
van Financiën is aan de gemeente Hein-
kcnszand eert voorschot uit 's Rijks kas
verleend tot een maximum van f 3423,
ter uitbetaling van het door een landar
beider benoodigd bedrag.
In Februari werden de volgende hoe
veelheden oesters uit Zeeland verzonden.
Nederland 2S5.540, België 1.004.290,
Duitschland 515.125, Engeland 2.066.170,
Frankrijk 23.160, diversen 16.975. To
taal 3.911.260. Vorig jaar 2.904.540.
Vlissingen. De politie heeft weer een
schoorsteenbrand en wel in een perceel
in de Van Speijfcstraat, moeten blusschen.
Gebleken is, dat deze branden voorna
melijk voorkomen daar, waar eierkolen
gestookt worden.
Hans weert. Het zoontje van den heer
v. L. alhier, dat gisteren liep te spelen,
werd .aangereden door een autoi van dhr
L. uit Goes. Het werd ernstig gewond, en
is met dezelfde auto naar het ziekenhuis
te iGoes vervoerd.
Waarde. Benoemd verklaard tot lid
van den Raad dezer gemeente, dhr A. S.
Wisse, in de vacature, ontstaan door het
overlijden van J. Pieper.
Vrouwepolder. Maandagmiddag verga
derde de Raad onder voorzitterschap van
den Burgemeester.
Afwezig dhr Mesu wegens ongesteld
heid.
De Voorzitter opende de vergadering
met gebed en deelde mede, dat dhr Dr
Taytelbaum te Veere zijn benoeming tot
gemeente-geneesheer heeft aangenomen;
dat aan de gemeenten Middelburg, Oost-
kapelle en Serooskerke (W.) over de ja
ren 1928 en 1929 ingevolge de Lager On
derwijswet 1920 respectievelijk f 34,43,
f 63.06 en f 11,20 Li verschuldigd is, als
mede, dat volgens schrijven van den Mi
nister van Binnenlandsche Zaken en
Landbouw de vervroeging van den wette-
lijken tijd zal aanvangen den löden Mei
a.s. en zal eindigen den 5den October d.
a. v. Voorts deelde de Voorzitter mede,
dat de rijksbijdrage in de kosten van de
woningbouw in de afd. Gapinge over
1928'29 is vastgesteld op f 490,03, dat
de rijksvergoeding ingevolge art. 56 der
L. 0. wet over 1928 is vastgesteld op
f 6926,49, dat het aandeel der gemeente
in het goed slot van den keuringsdienst
van waren te Goes over 1928 f 8,19 be
draagt en dat de opbrengst der gemeente
lijke opcenten op de hoofdsom der grond
en personeele belasting wordt geraamd
op respectievelijk f 1440 en f 750.
Daarna heeft voorlezing plaats van het
ingekomen verslag van de Plaatselijke
Commissie van Toezicht op het L. O. in
de gemeente over het jaar 1929, hetwelk
voor kennisgeving werd aangenomen.
Overeenkomstig het voorstel van B. en
W. werd besloten het schrijven van het
bestuur der Vereeniging van Ned. Ar
beidsbeurzen betreffende cursussen voor
ambtenaren belast met de arbeidsbemidde
ling voor kennisgeving aan te nemen.
Mede werd besloten voor kennisgeving
aan te nemen de circulaire van den Com
missaris der Koningin in Zeeland, me
degedeeld bij Prov. Blad No. 10 van 1930,
betreffende de bezoldiging, enz. van de
gemeente-veldwachters.
De Voorzitter deelde vervolgens mede,
dat, aangezien de Baad geweigerd heeft
over te gaan tot wijziging van de veror
dening op de keuring van waren in deze
gemeente, Gedeputeerde Staten bedoelde
verordening hebben gewijzigd,en dat van
het besluit van dat College door den Raad
in beroep kan worden gegaan bij de
Kroon, doch dat B. en W. den Raad in
overweging geven niet in beroep te gaan
op grond dat er b. i. geen voldoende mo
tieven kunnen worden aangevoerd.
Na breedvoerige bespreking werd m. a.
st. besloten niet van bet besluit van Ged.
Staten in beroep te gaan.
Na bespreking werd in. a. st. besloten
de vroeger vastgestelde besluiten inzake
art. 4 der Drankwet te handhaven.
Na breedvoerige bespreking werd m.
a. st. besloten toe te treden tot den Pro
vincialen Brandweerbond.
Vervol gaas werd het door E. en W. op
gemaakte kohier van de belasting op de
honden voor 1930 goedgekeurd met een
getal van 81 honden en een opbrengst
van f 162.
Naar aanleiding van een ingekomen
schrijven van dhr P. C. van Maelsaeke,
hoofd der O. L. school in de afd. Gapinge,
houdende verzoek om ontslag uit die be
trekking wegens zijn benoeming tot hoofd
een er O. L. school in de gemeente Ech-
teld, stellen B. en W. voor het gevraagde
ontslag eervol te verleenen onder dank
betuiging voor de door dhr Maelsaeke aan
het onderwijs en de gemeente bewezen
diensten, zulks met ingang van 1 Mei
1930. Mede werd m. a. st. besloten dhr
van Maelsaeke eervol ontslag te verlee
nen als lid van de PI. Comm. van Toe
zicht op het L. 0. in de gemeente en als
lid van do Commissie tot wering van
schoolverzuim in de afd. Gapinge.
De Voorzitter deelde mede, dat nog is
ingekomen een schrijven van J. Meijer s
te Gapinge, houdende verzoek, om over te
gaan tot verbetering van den straatweg
voor zijn woning, naar aanleiding waar
van B. en W. den Baad voorstellen te
zijner tijd in den toestand aldaar verande
ring te doen brengen. Na zeer breedvoe
rige bespreking van het verzoek werd m.
a. st. overeenkomstig bet voorstel van B.
en W. besloten.
Daarna geeft de Voorzitter, naar aan
leiding van in de vorige vergadering
naar voren gebrachte, betreffende de
schuldenlast van de gemeente, een over
zicht van ie schuldenlast, die de gemeen
te op 1 Januari j.l. drukte. Het totaal der
schulden bedroeg op dien datum 16557,50
gld., waarvan jaarlijks f 2050,50 wordt
afgelost en waarvan jaarlijks een rente
verschuldigd is van f 357,66. Tegenover
dien schuldenlast staat een ontvang aan
rente van roerende en onroerende goede
ren van f 1048 per jaar, en een geldelijk
bezit van ongeveer f 21368, zoodat z.i. de
gemeente niet onder de schulden gebukt
gaat, terwijl in een tijdsverloop van elf
jaar de gemeente schuldvrij is. Spr. was
van meening dit overzicht te moeten ge
ven op grond, dat in de vorige vergade
ring zoo de nadruk is gelegd op de schul
denlast der gemeente. Dhr Arendse en
ook dhr Kesteloo verklaarden, dat het
hun genoegen deed, dat de Voorzitter dit
overzicht en de toelichting daarop den
Raad heeft gegeven. Waarna de Voor
zitter den leden toezegt, dat hen een dui
delijk overzicht van deze aangelegenheid
zal worden toegezonden. Hierna sluiting.
Domburg Daartoe aangemoedigd dooi
de in uitzicht gestelde vergoeding, zijn de
schoolkinderen alhier druk bezig geweest
om de nesten van den Bastaard-satijnvlin-
der op te garen. In totaal hebben de kin
deren 35446 nesten verzameld en afge
dragen aan hun onderwijzers.
Tern eu zen. Diat Zeeuwsch-Vlaanderen
geïsoleerd is, behoort tot het verleden.
De mist echter kan leelijke parten spe
len, Gistermiddag ontving men post (er
zijn drie bestellingen per dag), doch door
den mist moet men nu een vollen dag
wachten voor men weer post ontvangt.
„De Zeeuw" b.v. v,an gisteravond ont
vangt men nu niet voor hedenmiddag
3 14 uur. Voor zaken-aangelegenheden
brengt een mistperiode veel stagnatie.
Alle ruwheid en roodheid, pukkeltjes
en uitslag, worden weggenomen door
Doos 30-60. Tube 80 ct.
Bij Apoth. en Drogisten
- Ned .Herv. Keik.
Beroepen te Heerlen, F. Postma, di
recteur van het Diaconessen-huis te Haar
lem (vroeger te Koudekerks); te Odijlk, W.
W. van Haaften te Noordwijk-Binnente
Goëngarijp en Broek A. Oskamp, hulppred.
te Wemeldinge; te 'Kethel, J. Schoneveild1,
canid. te Warmond.
Ds A. H. J. G. v. Voiotrthuizen, Ned.
Herv. predikant te Rijssen, die, om ge
zondheidsredenen, emeritaat had aange
vraagd, heeft thans deze aanvrage terug
genomen.
Ds K. Kloosterman, Ned. Herv.
pred. te Hantum, is voornemens binnen
kort zijn emeritaat aan te vragen wegens
gezondheidsredenen.
Mal o-Examens 193 0. Even
als vorige jaren z.al ook dit jaar het Mulo
examen te poes worden afgenomen en
wel schriftelijk op 4 en 5 Juni en mon
deling van 14 tot 19 Juli, beide keeren
in het Schuttershof.
-■
Het „Hbld." bevat een interessant ar
tikel over een reis door Zeeuwsch-Vlaan
deren.
Bij een studiereis door Zeeuwsch-
Vlaanderen is het alom één belangrijk
vraagstuk, dat steeds weer vóór alles de
aandacht vraagt, n.l. dat van het verkeer,
waarmede de geheele economische toe
stand daar in Zuidwestelijk Nederland
meer dan ergens anders ten nauwste
samenhangt.
De breede stroom van de Westerschelde
scheldt het vastelandsgebied van de
Zeeuwsche eilanden en het zijn slechts
staatkundige en nationaliteits-grenzen,
welke tusschen het vierde en vijfde dis
trict, de oude benamingen voor de lan
den ten Westen en ten Oosten van den
Braakman, eenerzijds en België aan den
anderen kant liggen.
Het is aan geen twijfel onderhevig, of
zoowel de protestanten langs de kust en
verder in het binnenland verspreid, als
de katholieken in het Oosten en ook in
Sluis, Aardenburg, Ede in het Westen,
zijn krachtig Oranjegezind en zien niets
liever dan het bestaan van de hechtste
banden tusschen hun provinciedeel en
wat daar gemeenlijk „Holland" heet. En
al hebben zij de klachten gemeen met
tal van andere uithoekgebieden, dat er
in Den Haag van het hunne te weinig
notitie wordt genomen, in het geval van
Zeeuwsch-Vlaanderen is er toch zeker wel
verbetering in bestaande toestanden te
bepleiten.
Neem reeds onmiddellijk den provincia
len stoombootdienst VlissingenBreskens.
Nu is er maar één ferry-boot, die den
dienst op Breskens v.v., onderhoudt en die
eene is nog al eens buiten functie, zoo
dat kleinere booten moeten invallen. De
aanschaffing van een tweede ferry-boot
vormt thans een onderwerp van studie
bij het provinciaal bestuur en ook het
rijk heeft ten deze een hartig woordje mee
te spreken, omdat het 80 pet. van het te
kort op de exploitatie voor zijn rekening
neemt.
's Avonds na tien minuten over zeve
nen, kan men niet meer van Vlissingen
naar Breskens oversteken, hoewel er nog
een latere trein uit het noorden te Vlis
singen aankomt. En ook een automobilist
wil wel eens nó zevenen over...
Bovendien is het tarief veel te hoog. De
enkele reis in de eerste klasse 75 cent
voor 20 minuten varen en misschien weet
de lezer, dat een retourtje Amsterdam
Zaandam per salonboot 30 cent kost, waar
voor men dan tweemaal een half uur
vaart. Een auto op de boot kost niet
minder dan pl.m. f 5 per retour, waarbij
nog komt, dat inzittenden het gewone per-
sonentarief hebben te voldoen. Voeg hier
bij, dat er slechts acht verbindingen per
dag bestaan, en op Zondag drie, dan be
hoeft het geen nadere verklaring, als
wij schrijven, dat hier iets niet in orde
is. Te minder als wij er bij aanteekenen,
dat men per auto van Breskens uit in
vijftig minuten te Brugge en in zeventig
te Gent is, zonder extra kosten.
Een betere en goedkoopere verbinding
tusschen Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen
het „Land van Cadzand" en Vlis
singen—Middelburg, is dus wel in de eer
ste plaats gebiedend noodzakelijk. Wij
vragen ons zelfs af, waarom de overtocht
per eiken dag elk uur varende ferry-boot,
en dan als rijksveer, niet geheel gratis
kan zijn, gezien de omstandigheid, dat
het bouwen van een brug hier practisch
onmogelijk en een bootverbinding dus
het onafwendbaar complement is. Het rijk
heft geen tollen op zijn vaste bruggen,
al vraagt het financiëele bijdragen aan de
belanghebbende provinciale en gemeente
besturen. Waarom dan de vaart tusschen
Zeeuwsch-Vlaanderen en het noorden
geen staatszorg gemaakt, met provincia
len steun? Want nu betaalt de Zeeuwsche
belastingbetaler mee aan de brug bij Ka-
terveer en straks aan andere nieuwe vas
te oeververbindingen, maar naast zijn
aandeel in de subsidiëering van den pro
vincialen stoombootdienst, brengt hij ook
de hooge vervoerstarieven op. En dat is
toch eigenlijk niet in den haak.
Hetzelfde geldt voor de andere boot
diensten: Vlissingen—Borsselen (Beve
landTerneuzen, TerneuzenHoedekens-
kerkeHansweert (Beveland) en Hans-
weertWalsoorden (n.o. Zeeuwsch-Vlaan
deren).
Op de lijn Breskens—Vlissingen zijn al
leen des zomers in het toeristenseizoen,
als de Belgische badplaatsen vol Engel-
schen en Amerikanen zitten, goedkoopere
retours te krijgen, maar daar is men
de rest van het jaar niet mee geholpen.
En niet minder moeten de vrachttarie
ven omlaag, want als frappant voorbeeld
deelde men ons mede, dat voor vracht
goed van Breskens naar de haven Vlis
singen de dubbele vrachtprijs betaald
moet worden als van Breskens naar Am
sterdam per motorboot! Lading per
vrachtauto kost op de ferry-boot zestig
cent per 100 Kilo en de vrachtauto zelve
vijftien cent per 100 Kilo. Voor welk
vrachtvervoer hetzelfde kan gelden als
voor passagiersovertocht: schaf die tarie
ven af!
Tenzij om bij dit vrachtvervoer te
blijven er toe wordt overgegaan op de
ferry-booten rails te leggen en de goede
renwagons de reis VlissingenBreskens
kunnen meemaken, hetgeen een groote
vergemakkelijking van het vrachtvervoer
beteekenen en vanzelf een speciaal ta
rief vereischen zou. Of het bouwen van
de daartoe benoodigde bruggehoofden te
Vlissingen en Breskens technisch moge
lijk, rendabel en derhalve gerechtvaardigd
zou zijn, wagen wij hier niet te beoor-
deelen, doch dient in elk geval onderwerp
van nauwkeurige overweging te zijn.
Het autoverkeer is de laatste vijf jaren
overal en niet minder in Zeeuwsch-Vlaan
deren aanmerkelijk toegenomen en daar
mede de onafhankelijkheid van tal van
bewoners èn vreemden van de locale
middelen van vervoer. Zoodat thans veel
minder dan destijds klemt verbetering
van de bestaande ijzeren banen, of bijv.
vervanging van de (smalspoor-) tramlijn
Breskens—Maldegem, door een breedspoor-
verbinding. Neen, in de eerste plaats
vraagt men nu, naast behoorlijk pont-
vervoer goede auto-wegen, nieuwe wa
terwegen, en voor de interlocale tramver- I
bindingen lager tarieven ten bate van per
sonen- en goederenvervoer de moderne
tijd heeft in dit toch hoofdzakelijk lan
delijk gebied het spoorwegvraagstuk op
den achtergrond gebracht, te meer omdat
het industrieel gedeelte van Zeeuwsch-
Vlaanderen (Belgische) treinverbindingen
hééft, zij het alleen naar België. Maar
de industrie is daar in hoofdzaak Bel
gisch en Terneuzen is immers de voorha
ven van Gent!
Zeer zeker is het reizen in Zeeuwsch-
Vlaanderen per tram geen aanbevelens
waardige genieting. Misschien des zomers
meer dan in deze winterweken. Maar
toch, altijd razen de witte stoomwolken
als wilde steigerende hengsten langs de
ruiten der wagons of wel blaast de loco
motief zwarten rook als rouwwade over
de wijde velden. We hebben dat voor lief
te nemen. Bijvoorbeeld trekkend van
Oostburg naar Terneuzen om 2.30 uur in
dt'h namiddag. Dan is het overstappen te
Schoondijke, daarna te IJzendijke, waar
men van 3.15 tot 4 uur moet wachten, ter
wijl de tram in tusschen een uitstapje
naar de grens maakt; dan verder langs
den inham tusschen west en oost, den
Braakman waar het haventje bij de
trambaan bij laag water geheel droog
ligt over Nederland op zijn smalst,
want slechts weinige schreden zuidwaarts
ligt de Belgische grens, voorts over de
mosselenplaats Philippine, waar men
moet overstappen in de tram naar Ter
neuzen, die ten slotte het einddoel om
5.15 uur bereikt. Afstand ruim 25 K.M.
Goede autowegen vraagt dus Zeeuwsch-
Vlaanderen en er is op dat gebied nog
zeer veel te doen. Zoowel wat betreft de
rijks- als de provinciale en tertiaire we
gen van polders en kleine gemeenten.
Proeven tot verbetering van den weg
Breskens-grens via Eede, welken weg Na
poleon liet aanleggen, worden thans ge
nomen. En in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaan
deren heeft een bijeenkomst van vertegen
woordigers der gemeentebesturen plaats
gevonden om te beraadslagen over de mo
gelijkheid om de wegen zoo goed moge
lijk te maken en te breken met het
standpunt der polderbesturen, dat de we
gen voor het bietenvervoer goed genoeg
zijn...
Het resultaat was, dat f 1 per bewoner
noodig zou zijn om de wegen goed te
krijgen en in verband met den slechten
economischen toestand durft men er een
dergelijke belasting nog lang niet aan!
Een schrale troost is het, dat de aan
grenzende Belgische wegen zoo mogelijk
nog slechter zijn dan de Nederlandsche,
Belgische keien als schaapskoppen vor
men geen aanlokkelijk wegdek. Men
neme maar eens het traject HulstSt.-
Nicolaas of dat van Terneuzen langs het
kanaal naar Gent. Dit laatste is op Ne-
derlandsch grondgebied grootendeels goed,
maar wordt in België zoo abominabel,
dat de autobus van Vrijdag, voor het
marktbezoek aan Gent, van Selzaete af
„binnendoor" gaat en het kanaal links laat
liggen.
Goede autowegen. Niet in de eerste
plaats voor de autobussen want die zijn
er maar weinige, omdat alle autobuscon
cessies voor lijnen parallel aan die van
de stoomtram even fanatiek als elders in
den lande geweigerd zijn. Met het gevolg,
dat de tram BreskensMaldegem een
mooi dividend en de ZeeuwschVlaam-
sche Tramweg Maatschappij (van Schoon-
dijke af de Oostelijke lijnen) ook geregeld,
zij 'teen veel geringer, dividend maken.
Maar wel die goede wegen voornamelijk
voor de personen- en vrachtauto's, die hier
de moderne tijd in steeds grooter aan
tal brengt. Zelfs dit jaar, nu de boeren
een zeer slechten tijd doormaken, kochten
nog verschillende landbouwers nieuwe
wagens. Ze zijn een noodzakelijkheid ge
worden. Dat de auto's op haar beurt het
verkeer met België vergemakkelijken, be
hoeft uit algemeen Nederlandsch oog
punt geen bezwaar te zijn, als men van
offteiëele zijde slechts alles doet om het
verkeer naar het Noorden te verruimen.
En als dan ook de winkeliers van Walche
ren een handje meehelpen. Want men is
zoowaar in West Zeeuwsch-Vlaanderen
den oorlogstijd nog niet vergeten, toen de
winkeliers te Middelburg op bepaalde da
gen zeiden: „de boeren van het Land
van Cadzand komen" en de slechtste en
duurste spullen in hun étalages plaat
sten!
Veilingsvereeniging Zuid-Beveland.
In het Schuttershof vergaderde gis
termorgen de Veilingsvereeniging „Zuid-
Beveland", onder presidium van den heer
H. A. Hanken.
De vergadering was buitengewoon druk
bezocht, hetgeen verband hield met het
voorstel van het bestuur tot wijziging der
statuten.
De wijziging bevat o.a.: het verplich
tend stellen van het veilen van het zachte
fruit (w.o. wordt verstaan: kruis-, zwar
te en roode hessen), en de aansprakelijk
heid van ieder lid tot een bedrag van
f 300 bij gerechtelijke of buiten gerech
telijke vereffening van den hoedel der
vereeniging.
De heer Hanken opent de vergadering
en heet allen welkom. Hij betreurt het,
dat de heeren Lindenbergh, Kakebeeke
en de rijkstuinbouwconsulent niet aan
wezig kunnen zijn.
De secretaris, de heer A. v. d. Poest
Clement, doet voorlezing van de notulen
der vorige vergadering, die goedgekeurd
worden.
De voorzitter zegt, dat de voorgestel
de wijziging der Statuten na rijp beraad
door het Bestuur, is tot stand gekomen.
De veiling is zoo groot en uitgebreid ge
worden, dat het bestuur niet langer al
leen borg voor de financiering kan zijn.
Ieder lid zal borg moeten blijven, en daar
door kan het bestuur in staat worden ge
steld verder voor de leden te werken. Het
bestuur heeft de leden nooit voor een
cent borg gesteld. Nu doet het dit wel. De
vereeniging zal daardoor onder controle
komen van de groote Boerenleenbank
hetgeen een waarborg voor de leden is!
Ook spr. zal, zoolang hij leeft, persoon
lijk zorg dragen, dat nooit op dat bedrag
beslag gelegd zal behoeven te worden.
De heer Elenbaas is in principe voor
het voorstel. Het is billijk, dat de leden
aansprakelijk worden gesteld. Hij is ech
ter tegen het verplicht veilen van het
zachte fruit, want z.i. is de veiling daar
nu nog niet op ingericht.
De heer Klooster ondersteunt het voor
stel van het bestuur. De kleine kweekers
zijn nog niet genoeg doordrongen van
coöperatief werken. De leden mogen niet
alleen de lusten dragen, maar ook de
lasten.
De voorzitter merkt op_, dat de veiling
weliswaar geen coöperatie is, doch dat
het coöperatieve gevoel niet mag ont
breken. Hij zegt verder, dat de leden, die
zich niet met het voorstel zullen kunnen
vereenigen, alleen zullen kunnen veilen
als gasten. Het veilingspercentage voor
deze gasten zal booger zijn. Het is het
streven echter om zoo veel mogelijk leden
te werven en zoo weinig mogelijk gasten.
Aangevangen wordt met de artikeisge-
wijze behandeling der statuten.
Bij art. 3 wordt toegelicht, dat koop
lieden wel lid van de veiling kunnen zijn.
Ze hebben echter geen stemrecht.
Iemand, die koopman en kweeker is,
kan geen gewoon lid meer worden. Zij
die het nu zijn, blijven het echter.
De heer Klooster vraagt, of iedereen
die lid wordt opnieuw moet teekenen,
De voorzitter antwoordt bevestigend.
Bij art. 13 vraagt de heer Oele, waar
de entrée-gelden blijven. Komen die in
de reserve-kas?
De voorzitter stelt voor het art. aldus
te wijzigen. De vergadering keurt dit
goed.
Bij art. 15 vraagt -de heer Willemsen
of alleen een vrouw zich kan doen verte
genwoordigen.
De voorzitter stelt voor, het art. aldus
te wijzigen, dat ook mannen zich kun
nen doen vertegenwoordigen. Dit wordt
aangenomen.
Bij art. 16 zegt de heer Elenbaas, dat
hij tegen verplicht veilen is. De veiling is
er nog niet rijp voor.
De voorzitter antwoordt, dat de vei
ling zich steeds uitbreidt. Niemand heeft
het vorige jaar over verplicht veilen ge
klaagd.
De heer Elenbaas zegt, dat, als het
veilen verplichtend wordt, hij als lid zal
moeten bedanken. Voor verplicht veilen
heeft de veiling geen materiaal genoeg
Hij maak't verder bezwaren tegen de boete
van f 300.
De heer Vogelaar is er tegen, dat men
terug gaat op den weg, die het vorige
jaar ingeslagen is. Men moet zich niet te
veel aan klachten storen, want die wor
den in iedere groote vereeniging gehoord.
Spr. is voor uitbreiding van verplicht
veilen.
De voorzitter zegt, dat het materiaal
uitgebreid zal worden, als de vereeniging
gemakkelijker geld kan krijgen.
De heer Oele begrijpt den heer Elen
baas niet. Hij heeft de statuten niet goed
gelezen. Het bestuur kan hoogstens f 300
boete opleggen. „Kan", doch de verplich
ting is er niet.
De voorzitter stelt voor het maximum
te schrappen en alle boeten te laten re
gelen door het bestuur.
De heer Klooster vreest, dat een maxi
mum noodig is voor het verkrijgen der
Koninklijke goedkeuring. Het bestuur zal
een en ander onderzoeken.
De gewijzigde statuten worden hierna
in stemming gebracht. Voor het voorstel
stemmen 137 leden, tegen 105 leden, zoo-
dat het voorstel verworpen wordt, daar
twee derde der uitgebrachte stemmen voor
de aanneming benoodigd is.
De voorzitter stelt voor het verplicht
veilen uit de statuten te lichten en een
nieuwe stemming te houden. Hij bedankt
er voor een zaak te leiden, als de leden
het bestuur niet willen steunen. De leden
willen blijkbaar liever geen enkele ver
antwoordelijkheid op zich laden, en alles
aan het bestuur overlaten. Dan moet de
zaak maar verkocht worden.
De heer Nijsse stelt voor de borgstel
ling te laten vervallen en de leden geld
te laten sterten.
De heer Klooster meent, dat de leden
de zaak nog steeds niet goed bekijken. Zij
staren zich blind op het bedrag van f 300,
i hoewel de borgstelling slechts een per
centage daarvan is.
De heer Joziasse stelt voor thans geen
nieuwe stemming te houden.
De heer Ganseman wekt de leden op
het bestuur te steunen.
De heer Zegers pleit voor de borgstel
ling. De leden zullen alleen moeten be
talen als de veiling liquideert, doch prac
tisch kan deze nooit liquideeren. Men kan
dus even goo-' aansprakelijk blijven voor
f 1000, dan ->or f 300.
Hierna wc. ien de statuten opnieuw in
stemming gebracht, thans zonder het ver
plicht veilen. Voor stemmen 177 leden, te-
i gen 35 leden.
>4f
UI*
Hierboven plaatsen
gisteren de auto vl
aangereden. Men
De borgstelling is
het verplichte veilen
Besloten wordt opl
ninklijke goedkeurinl
De heer Hanken
den neer P. Zegers
man voor zijn opwel|
stemming.
De heer Zegers ra|
stuur aan binnenkc
tot verplicht veilen
De vergadering
tot aankoop van bul
van een machine vo|
aardbeien.
Ben nieuw kantool
Nederlandsche Ku
VlaarJ
Gistermiddag beelj
van autoriteiten de
van het nieuwe kal
E.N.C.K. te Vlaarduf
Een groot aantal
de de kantoorlokale
De voorzitter, de
nog zeer krasse hl
to Wemeldinge, hiel
waaraan het volgeiwf
Ünze coöperatie
dediging tegen het
zen van het superfoi
stof, die voor den
bouw onmisbaar is|
was deze meststof
onmiddellijk na dertj
tegenheid tot hoog
heel gemakkelijk, dl
concurrentie. Er w£
fatrikanten dan oo|
gemaakt, zoodat er
in ons land ten vol
schreven uit de om
prijs en een redelijf
hun dat niet zoo eil
den het toch onaang_
winsten te onzen k|
en wij zagen spoed
mogelijkheid om
was: het bouwen enl
eigen fabriek op cof
Opmerkelijk was, dl
het Noorden en in I
zelfden grondslag d|
een coöperatie tot
Bij het in aanrakl
der, was men het
veel gunstiger uitzij
te zamen slechts
gebouwd, daardoor
deeliger te bouwen
stig gelegen terrein
schen Waterweg aa
gebleken, dat deze
gunstig was en tq
nadeelig gevolg hee
broederlijk samengd
belanghebbenden in|
ben de fabriek
veel woorden gel
te schetsen, maar
bied eenige ervarir
er veel voor moest
legd en geregeld.
De fabriek werkt I
was te bouwen vo|
60.000 ton per jaar
was er 40.000 tor
productie bleek gev
kostprijs te verkrijg^
jaar was de j
dan de raming en
door uitbreiding
200.000 ton, waard
grootste SupébfosfaJ
is geworden. Wij
niet gesteld, maar
op de wereldmarkl
In den loop val
dringend noodig, e|
fabriek to hebben,
kelijk te zijn van
voorname grondstof
geveer 8000 ton
spronkelijk was de
houwd voor een
ton, het vorige jaaj
maakt en dit jaar
gevoerd, die de pr<J
zullen opvoeren.
Voor al ons fa
tot 350 arbeiders
op het kantoor ej
zaam.
Het doel onzen
het noodige superfo
ten volte bereikt,
toekomst besrher
van trustvorming
Omdat de fabril