Bij Gevatte Koude QoManjrin- Ingezonden Stukken. De avonturen van een verkeersagente. Rechtzaken Stukken voor de Provinciale Staten van Zeeland. "tabletten HOOldpijn ©n Kiospijn Prlji 40 en 75 ct. Bi) &poth' en Droguteo Provinciaal wegenplan. Sedert de vaststelling van het Provin ciaal wegenplan van 26 October 1927 heeft de Minister van Waterstaat het ver langen te kennen gegeven, dat van dat plan alsnog zal worden afgevoerd de weg VlakePostbrug, deel uitmakende van den weg VlakePostbrugIerseke, aangezien deze weg bij het Rijk in be heer en onderhoud is en behoort tot de werken van het Kanaal door Zuid- Beveland. Tegen deze correctie van het Prov. Wegenplan schijnt volgens Ged. Staten geenerlei bedenking te bestaan. Er is zelfs h.i. alle aanleiding, deze verbetering zóóver uit te strekken, dat ook het gedeelte PostbrugIerseke, dat eveneens zoo goed als geheel bij het Rijk in beheer en onderhoud is, van het wegenplan worde afgevoerd. Deze weg behoort vervolgens te worden ver vangen door een meer oostelijken weg van uit Ierseke, teneinde de bedoeling:, welke van den aanvang hier voorzat, n.l. om een moderne verbinding te schap pen tusschen Ierseke en den Rijksweg op Zuid-Beveland tot meer volkomen uit drukking te brengen. De nieuwe weg zal ongeveer 4.76 K.M. lang zijn; de te genwoordige telt 6.3 K.M. Ook ten aanzien van den weg Middel- delburgWest SouburgVlissingen wordt eenige verbetering in overweging gege ven. Het eindpunt van dezen weg is thans de buitenhaven te Vlissingen. Het laatste gedeelte van den weg evenwel, loopende langs het spoorwegemplacement te Vlissingen zal eerlang deel uitmaken van den op het Rijkswegenplan voorko menden, nieuw aan te leggen Rijksweg NieuwlandVlissingen. Dat wegsgedeelte kan dus zonder bezwaar van het Pro>- vinciaal Wegenplan worden afgevoerd, zoodat het eindpunt zal zijn bij de aan sluiting aan den nieuwen Rjjksweg. Het beginpunt van den weg is thans niet geheel nauwkeurig in het wegenplan aan geduid, maar ongetwijfeld behoort het te zijn aan de noordzijde van den overweg in den Staatsspoorweg bij de Middel- burgsche begraafplaats, om vandaar een verbinding voor doorgaand verkeer van den Rijksweg GoesMiddelburg, welke loopt tot aan de zuidzijde van dien over weg, naar den nieuwen weg Middelburg Vlissingen en aldus naar Vlissingen (stad en strand) tot stand te brengen. Na de wijziging zal de weg een lengte hebben van 7.094 K.M. bij een tegen woordige lengte van 6.1 K.M. De thans opgenomen wegen hebben een lengte van 279.70' K.M., dit zal wor den 2 io.43 K.M., terwijl de toegelaten lengte 282.50' K.M. bedraagt. Leges voor rijbewijzen. Van de Nederl. Unie van Chauffeurs en overig automobielpersoneel en van den Nederl. Bond van Particuliere Chauf feurs is het verzoek ingekomen om hen, die het chauffeursberoep in loondienst uitoefenen, bij het vernieuwen van hun rijbewijs van het betalen van leges vrij te stellen. Ged. Staten meenen, dat daar de ltjges voor de bedpelde rijbewijzen in Zeeland slechts f 1.50 bedragen, het bezwaar van adressanten voor Zeeland niet dermate overwegend is, dat er aan leiding bestaat om ter voldoening aan het verlangen van adressanten de leges- verordening te wijzigen. Overneming el ectriciteits bedrijf St. Jans teen. Na uitvoerige onderhandelingen is thans ook met de gemeente St. Jan steen door de P.Z.E.M. overeenstemming bereikt ten aanzien van de overneming van het gemeentelij-k electriciteitsbedrijf; de gemeente is bereid gevonden haar bedrijf aan de vennootschap over te dra gen voor een bedrag van f82.906. Met den Minister van Waterstaat zal naar Ged. Staten vertrouwen, overeenstem ming bereikt worden nopens een aan gelegenheid, welke bij deze overneming ©en niet onbelangrijke rol speelt. Ten behoeve n.l. van de vlasindustrie werd door het Rijk evenals in andere plaat sen aan de vlassers te St. Jansteen een toelage toegekend van 5 cent per K.W.U. Aan den Minister is ten aanzien van dit punt thans een regeling voorgelegd in dien zin, dat, met vervallenverklaring van de bestaande regeling, door het Rijk in de kosten van overneming wordt bijge dragen tot een bedrag van f 10.000, waar tegenover de vennootschap alsdan aan de vlassers eenzelfden toeslag gedurende een zelfden termijn betaalt, als het Rijk aan de vlassers in andere gemeenten. De kosten van overneming zouden alzoo voor de Provincie f 72.906 bedragen. Ged. Staten stellen voor tot dat bedrag aan P.Z.E.M. een crediet te verlee- nen. Huurkoopinstallaties. Door den Raad van Bestuur der P. Z. E. M. is aan Ged. Staten een schrij ven gericht, waarin hij mededeelt, dat reeds meermalen is aangedrongen op het verschaffen van eleotrische installaties hetzij geheel gratis, hetzij op gemakkelij ke betalingscondities. Voor verstrekking van gratis installaties gevoelt het besLuur niets, doch, voor het bedrijf is het van belang, personen, die gaarne eleetrici- teit zouden gebruiken, doch zich laten afschrikken door de kosten der instal latie, daar overheen te helpen, mits dit geen al te hooge kosten vordert en geen bevoorrechLing wordt van nieuwe gega digden. Aan die eischen beantwoordt het huurkoopsysteem, dat de raad op eenigs- zins beperkte schaal zou willen invoe ren. Ten einde n.l. het benoodigde ka pitaal niet. al te groot te maken, zou de raad huurkoopinstallaties tot en met 5 lichtpunten en 2 stopcontacten be- NOOrtS rtneumayeK Wettig beschermd tegen Vervalsshlngen schikbaar willen stellen voor hen, die zich vóór het verstrijken van een termijn van drie maanden na publicatie door de P.Z.E.M. in de betreffende gemeente, daartoe aanmelden. De bedragen voor huur zullen, al naar gelang van de grootte der installatie, tusschen 18 en 50 cent per maand varieeren, terwijl het eigendomsrecht van de P.Z.E.M. zal op houden, zoodra sedert het aanbrengen der installatie f200 aan stroom en huur samen betaald is. Ged. Staten vereenigen zich met dit plan en meenen, dat de meerdere ont vangsten, die van het systeem het ge volg zullen zijn, voor de P.Z.E.M. van gro-of belang is. Zij stellen dan ook voor het noodig geoordeelde crediet van f50.000 (voor Zuid- eu Noord-groep sa men f 25.000 en voor Middengroep f25.000) toe te staan. De Provinciale Stoombootdiensten. Naar aanleiding van de motie-Wallien op 3 Dec. in handen van Ged. St. gesteld om advies en strekkende om te komen tot een éénhoofdig directorium voor alle Provinciale Stoombootdiensten, wenschen Ged. Staten in de eerste plaats op te mer ken, dat de vraag, of alle Provinciale veerdiensten onder één leiding zullen rden gesteld thans niet voor het eerst ter sprake wordt gebracht. En zonder zich te begeven in diepgaande historische be schouwingen, merken zij op, dat op ver schillende tijdstippen ten aanzien van deze vraag een verschillend standpunt is ingenomen. Dit is verklaarbaar. Niet al leen de veranderde samenstelling van de ter zake oordeelende colleges, doch ook en bovenal de veranderde omstandighe den, hebben een en andermaal tot wijzi ging van inzicht geleid. Ged. Staten erkennen de wenschelijk- heid, dat het geheele college volledig op de hoogte is, met hetgeen er omgaat bij de bootdiensten. Ged. Staten willen hiermede niet zeggen, dat dit thans niet het ge val zou zijn, althans in die mate, dat belangrijke, naar buiten werkende beslis singen zonder hun medeweten en buiten hunne voorkennis genomen zouden zijrr, integendeel hebben zij nimmer bezwaar gemaakt de volle verantwoordelijkheid te aanvaarden voor hetgeen door de Com missie van Toezicht was beslist en voor bereid. Waardeeren Ged. Staten evenwel ten volle het vele goede, door de Commissie in het verleden verricht, desalniette- mindordeelenzij een wijzigi- ging in den bestaanden toe stand wenschelijk, om te geraken tot een toestand die meer dan tot dus verre zich aan den tegenwoordigen tijd aanpast en het aan alle leden van hun College mogelijk maakt, de verantwoorde lijkheid voor de taak, hun ambtshalve op de schouders gelegd, te aanvaarden. Ten einde dit te bereiken, komt het Ged. Sta ten wenschelijk voor, de werkzaamheden der bestaande Commissie van Toezicht, die veeleer het karakter had van eene Commissie van beheer en voorbereiding in dier voege te wijzigen, dat zij vooi- taan uitsluitend zal zijn eene commissie van advies. De zaken rakende de Prov. Stoombootdiensten zul len als regel in de vergaderingen van Ged. Staten worden behandeld; daar kan dan telkens worden beslist, of al dan niet een advies van de commissie zal worden ingewonnen. Verwachten Ged. Staten van deze nieuwe regeling, dat hun college, meer nog dan tot dusverre, zich een volledig inzicht zal kunnen vormen omtrent den gang van zaken bij de stoom bootdiensten; het spreekt vanzelf, dat dit inzicht niet ineens en zelfs niet in enkele maanden langs dezen weg kan worden verkregen. Ged. Staten wenschen, in verband hier mede, hun oordeel omtrent de vraag, of een éénhoofdig directorium al dan niet nuttig en noodig is, voor te behouden, doch stellen zich voor, zoodra zij zich dienaangaande een oordeel hebben ge vormd, de Staten daarmede in kennis te stellen. Inmiddels stellen zij voor deze mededdeeling voor kennisgeving aan te nemen. Dienstlokalen te Vlissingen. In December 1927 besloten de Staten de noodige dienstlokalen bij de buitenhaven te Vlissingen ten behoeve van den Prov. Stoombootdienst te doen stichten en daar voor een crediet van f 25.000 beschikbaar te stellen. Intusschen hebben naar Ged. Staten mededeelen zich omstandighe den voorgedaan, welke aanleiding hebben gegeven, in het oorspronkelijk opgevat plan, waarvoor de kosten op genoemd bedrag waren geschat, eenige wijzigingen en verbeteringen aan te brengen. In den nacht van 22 op 23 Februari"l928 is een inbraak gepleegd in het kantoor van den directeur, waarbij getracht werd de brandkast te openen. Waar ook het nieuwe gebouw betrekkelijk eenzaam zal komen te staan, komt het Ged. Staten voor, aan^jveling te verdienen, daarin thans een kluis aan te doen brengen. Verder hebben verrichtte grondboringen aanleiding gegeven de fundamenten iets zwaarder te ontwerpen, dan aanvankelijk is gedacht. Ten slotte bestaat het voor nemen, de gevels meer in overeenstem- mign te brengen met den aard van dit centraal gebouw. Als gevolg van een en ander worden de bouwkosten thans be groot op f 40.000. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie] Waarheen? Er zijn in den laatsten tijd aan de Coöperatieve Suikerfab iëk „Zeeland" no-a al beschouwingen gewijd. Een g.-O'Ote grief schijnt te zijiu, dat de Coöpe.aties met de Centrale Suikermaat- sehappijl samen werken. Do verklaring is deze: Als do leden der Zeeland de aanbie ding der Coöperaties aannemen, betoe- kent dat voor de Coöperaties dat zij' op- ©Ik overgenomen aandeel ongeveer f 150 toeleggen. Zij krijgen daarvoor gele verd 90.000 K.G. bieten, waarvoor zij den middenprijs der Coöperaties betalen. Voor die 90.000 K.G. bieten wordt dus ongeveer f 1.70 per 1000 K.G. meer be taald dan de aandeelhouders der Coöpe raties gemiddeld ontvangen. De Zeeland is de minst betalende van allen. De le den der Zeeland zullen dus voor de biete-n die zij moeten leveren beduidend meer dan f 1.70 meer ontvangen, dan wan neer hun fabriek die zelf verwerkt. Die bieten zijin echter te duur en ook de C.S.M. heeft er belang bij dat de ver houdingen m de bieten wereld normaler worden. Is het dan niet logisch dat de C-oöp<yra1ies de 'C.S.M. laten meebetalen? Een tweede grief is, dat de leden der Zeeland nog f88 per aandeel zullen moe ten bijbetalen. Het is met gemakkelijk hierover m het kort een uiteenzetting t© geven. Ik wil het beproeven. Wat is de waarde van1 een aandeel in een Coöperatieve Suikerfabriek? Naar de meening der heeren wordt die bepaald door hetgeen op de fabriek is afgeschre ven. D-at zou juist zijn <fls alle geld dat in de zaak gestoken is even productief belegd was, de uitbetaling der bieten af hing van de boekwaarde der fabriek en er geen handel in vrije bieten was. De in trinsieke waarde van het aandeel zegt thans niets. Voor den bietenverbouwer wordt de waarde bepaald door hetgeen d© fabriek voor de bieten kan uitbetalen. Veelal wordt daarbij als maatstaf aangeno men bet verschil tusschen de uitbetaling der Coöperatie en den prijls der vrij© bieten. Door gebrek aan grondstof steeg de- prijs der vrije bieten ver boven de waai de, zc-odat de uitbetaling der Coöpera ties daar beneden blijft. Een gevolg hier van is, dat zelfs aandeelen van Coöpera ties die afgeschreven zijn of zich uit de reserves afschrijven kunnen, verhandeld worden met 200 h 300 gulden bijbetaling. Hoe hoog moet dan de bijbetaling niet stjjn voor een aandeel in de Zeeland die veel minder dan deze Coöperaties kan uitbe talen? Zeker meer dan f410, want er waren meer gegadigden om vol te storten dan er volgens de statuten aanvaard kon den worden, terwijl er thans voor ieder die er prijs op stelt gelegenheid is, met een betaling van f288 vrjj te komen, dus ongeveer in de richting waarvoor leden van afgeschreven fabrieken van hun aan deelen af kunnen. Dan wordt de vTaaig gesteld waarom het juist de Zeeland is die moet verdwijn nen. Hierop kan het antwoord kort zijn. Omdat zij de zwakste is en het uit houdingsvermogen der leden kleiner blijkt te zijn dan dat der leden van andere Goöjeraties en der C.S.M. f 9 Bieten naar Frankrijk. In 1928 kochten de Franschen hier bieten weg voor een prijs die eenige gul dens hooger was dan zij1 in Frankrijk aan de verbouwers betaalden. Hiertegen.' is door de Fransche boeren (geageerd met het gevolg dat de Fransche Reg'eering het invoerrecht voor een be trekkelijk klein kwantum, laag stelde, maar het daarboven vertienvoudigde. Dit ge deelte wordt nu door alle fabrieken ge meenschappelijk geleverd. Dat de daarvoor ontvangen prijs hooger zou zijn. dan voor andere bieten wordt betaald, moeten de inzenders maar eens aantoonen. Ten slotte komt de raad de fabriek niet te verkoo-pen maar met een nieuw bestuur verder te gaan. Deze raad is zeer eenvoudig maar hebben de inzenders al eens nagedacht wat dit beteekeint? Voor zoover dit door mij kan worden nagegaan beschikt de Zeeland thans niet over voldoende bedrijfskapitaal, zal dus een leening moeten sluiten of per aandeel (moeten laten storten. De kans op het slagen eener leening is niet groot zoo dat een storting op de aandee'en noo dig ka.n blijken. De mogelijkheid bestaat dus dat de- f88.per aanleel toch ge stort moeten worden. En als dan de Zee land gaat werken is er nog niets veran derd met voorheen. Zij zal do laagslbeta- len.de fabriek zij'n, omdat zij de reserves der andere fabrieken mist. De beho-efle aan bieten is niet verkleind. Verhooging van de, minimum-leveringl pe-r aandeel brengt mee dat de ko-op-ende leden zich op de vrije markt van een grooter kwantum moeten voorzien. De strijd om de bieten wordt dus, zoo mogelijk, nog heviger, het verlies nog grooter. In den strijd die om de bieten gevoerd is heeft de Zeeland het afgelegd. Waar om zou zij dan 'in een voortgezetten strijd wol slagen? De Directeur van den Wyhelminapolder meent ook tot voortzetting van het bedrijf te moeten adviseeren, en doet dit vooral met het oog daarop, dat de leden der j Zeeland dan niet meer de macht hebben zelf hun prijs vast te stellen. Wat hebben de leden der Zeeland daar tot op heden a,an kunnen do-en? Het eenige wat ©en lid kan doen is de afschrijving en reservee- rinjg beperken. Zijn de leden der betrokken fabrieken daar ook niet toe in staat? Welke fabriek zal er over denken voor het kleine kwamtum bieten dat zij als deelge- re-chti'glde in de Zeeland krijgt, de afschrij1 ving over alle bieten anders te stellen? D© beer Hanken beziet het van het stand punt van den man die gewoon is een woordje mee te spreken. Voor hen die betalen moeten en de middelen missen staat het geval wel ©enigszins anders. Ik zou dit alleis niet geschreven heb ben als ik in de geleverde beschouwin gen niet een groot gevaar zag voor de Zeeiandsche leden. Het eenigei gevolg zaj naar mijn meening zij'n, dat in de te hou den' Ledenvergadering wel voorstellen verworpen zullen worden m'aar dat er geen zullen worden aangenomen. De toe stand wordt dan dat van liquidatie niets komt en ook het voort werken eveneens onmogelijk zal blijken. Het aarfbod van de Coöperatie-s is dan van de baan en wij men dan toch liquideeren, dan zal eerst 't geld op tafel moeten komen. Er zal alsdan vierhonderd gulden per aandeel gestort mceten worden, waaro-p later de o-pbrengst der bezittingen zal worden terug betaald. De ellende is dan niet te overzien, want 37. Toen gingen ze op stap. De twee kabouters en het verkeersagent] e. De eene kabouter droeg den too- verstok. De koning met zijn kroon op het hoofd keek hen na, toen zij den tocht begonnen om de heks te vangen. De eene kabuuter wees hun den weg... „Dezen weg moeten wij hebben", beweerde de ka bouter. „De rechte weg", zei Keesie, „is anders altijd de best e". 38. Eindelijk kwamen ze aan de opening van een hol. „Daar door moeten we", zei een der kabouters, terwijl de andere reeds op zijn knieën lag, om te zien of hij er doorheen kon kijken. „Moet ik door dat gat kruipen?", vroeg de vekeersagent, „dat zal me nooit gelukken, ik ben nogal dik uitgevallen". „Het zal wel gaan, meneer Keesie", zei weer de kabouter, „waar een wii is is een weg". van -een geleidelijke betaling kan dan geen sprake zijn. Ik meende mijd plicht niet te hebben vervuld als ik daarop niet had gewezen. Het is echter een slem uit het „v\jlan delijke kamn". Als men er op antwoorden wil, hoop ik dat de argumenten niet uit algemeenheden zullen bestaan. Hoogachtend, Iz. P. van der Weele. Golijnsplaat, 8 Februari 1930. Mijnheer de Redacteur, Mag ik voor het onderstaande een plaatsje in uw veelgelezen blad? Bij voor baat dank. Dhr Verplanke stelt het voor alsof bet Bestuur van de „Zeeland" niet voor zijn taak berekend is en daarom een nieuw bestuur gewenscht is. 't Is voor ons aandeelhouders jammer, dat genoemde heer Verplanke hier zoo laat mede aan komt dragen. Het doet mij denken aan het dempen van den put als het kalf verdronken is. Ik wil hier niets over zeg gen, want het staat niet aan. mij om hierover te oordeelen. Doch dit wil ik er wel van zeggen: als men zaken voor een ander doet en het loopt best, dan is er geen papier genoeg om den volke den lof van bestuur of wie ook bekend te maken, en wordt zelfs de radio in den arm genomen, doch o wéé als het tégenloopt, dan zijn er geen steenen genoeg om zoo'n bestuur cf wie ook hieronder te begraven. Doch ter zake: In de- vergadering van den kring Wal cheren waar het bestuurslid Matthijsse móést vervangen worden door dhr Cas te 1 (lid groep-Castel) gehouden in Mei 1929 deed de heer Arenthals een uitroep: Mijnheer de Voorzitter, ik maak mij sterk om de fabriek te verkoo-pen voor twee millioen. Gevolg: Caste-1 gekozen, leden uitbetaald f 5, Arenthals geen verkoope-r. Campagne nooit zoolang geduurd. Alle maal voordeel dank zij de kringvergade ring in Mei 1929. Achtend, L. BARENTSEN, Aandeelh. C. Z. §ecr. L.B. afd. M'burg. Kantongerecht te Middelburg. Terechlzitting van 6 Februari 1930. D-e Kantonrechter te Middelburg heeft de navolgende vonnissen ge-wezen: Rijden met een motorrijtuig zonder licht: F. G. te Serooskerke: Bekrachtiging van de bij verstek gewezen uitspraak, luidende f 15 b. s. 16 d. h. Idem zonder spiege-1W„ de K. te Koude kerks f 3 b. s. 8 d. h. Rijden met een voertuig zonder licht: C. K te, Zoute-lande f 6 b. s, 5 d. h. Een rijwielpad buiten noo-dzaak anders be rijden dan met een rijwiel: J. L, te Kouder kerke f 10 b. s. 10 -d. h. In slaat van dronkenschap verk-eerende in het openbaar de o-rde verstoren: M. J. G. te Vlissingen f 15 b. s. 15 -d. h. Dronkenschap gepleegd bij zesde herhaling: B. G. te Middelburg, 3 weken hechtenis; plaatsing in een Rijkswerkinrichting voor den tijd van één jaar. Kantongerecht te Goes. Door den Kantonrechter te Goes zijn ver oordeeld wegens overtreding Bouwverordening Goes: M. B-„ Goes f 10 b. s. 10 d. h. Te Wissenkerke op straat luidruchtig zin gen en schreeuwen: J. v. D1. en J. P. J. Wl. Kamperland f 3 b. s. 3 d. h. Zonder vergunning op een spoorweg loopen: J. M, d. V„ Rilland Bath, J. I. H., Woensr drecht en A. V., Rilland Bath f 3 b. s. 3 d. h. In de Schelde visschen zonder consent: P. H., 's-Heer Arendskerke, J. Z„ Nieuwdorp f 3 b. s. 3 d. h. Onder invloed van drank fietsen: A. A. C., Kamperland f 7.60 b. s. 2 w. tuchtschool. VJe-eschbeuringswetJ. T„ Kloetinge f 6 b. s. 6 d. h. Niet vol-do-en aan -oen bevel van een ha venmeester: H. J. R., Brouwershaven 5 b. s. 5 d. h. Als schipper een rijkskanaal bevarende geen reglementen aan boord hebben: V. M. H., Anvers £2 b. s. 2 d. h., P. A. Rotterdam E. d. H., Gent 3 maal f 2 b. s. 3 maal 2 d. h. Met een auto rijden met een lading die meer dan twee m-eter uitsteekt: M. C. v. L., Wissenkerke f 3 b. s. 3 -d. h. Met een rijwiel zonder noodzaak de lin kerzijde van den weg houden: J. v. d. G., Drieweg-en, P. A. M„ P. A. W;., W. W., Wis senkerke f 3 b. s. 3 d. h. Met een autp rijden zonder voldoende aan gebrachte platen: G. K., Kapelle f 2 b. s. 2 d. h. Dronkenschap Ie herhaling: A. J. K., Hoom 14 dagen hechtenis; 9e herhaling, J. J. M„ Middelburg 21 d. h. en 1 jaar R. W. I.; te herhaling J. d. W-., Colijnsplaat f 15b. s. 15 d. h. Jagen na zonsondergang zonder vergunning en akte met lichtbak; F. v. d. W., Borssele f 40 b. s. 40 d. h., verbeurdverklaring ge weer -en patronen. D-e geneeskunde uitoefenen zander bevoegd te zjjn: N. IC., 's-Gravenhage 3 maal f 100 b. s. 3 maal 20 d. h. Hooger beroep aangebeek'-nd door F. v. d. W. Borssele veroordeeld weg-ms overtreding) Jachtwet tot f 40 b. s. 40 d. h. en bevel tot verbeurdverklaring van geweer en pa tronen. Overtreding der Zegelwet. D-e ontvanger der registratie te Dokkum vorderde van een firma aldaar wegens overtreding der Zegelwet een boete van f 7200. De firma had namelijk 72 rekeningen boven de 10 van een cliënt in betaling ontvan gen, zonder dat deze door een plakzege] waren voldaan.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1930 | | pagina 6