Bij Gevatte Koude QoManjrin-
Ingezonden Stukken.
De avonturen van een verkeersagente.
Rechtzaken
Stukken voor de Provinciale Staten
van Zeeland.
"tabletten
HOOldpijn ©n Kiospijn Prlji 40 en 75 ct. Bi) &poth' en Droguteo
Provinciaal wegenplan.
Sedert de vaststelling van het Provin
ciaal wegenplan van 26 October 1927
heeft de Minister van Waterstaat het ver
langen te kennen gegeven, dat van dat
plan alsnog zal worden afgevoerd de
weg VlakePostbrug, deel uitmakende
van den weg VlakePostbrugIerseke,
aangezien deze weg bij het Rijk in be
heer en onderhoud is en behoort tot
de werken van het Kanaal door Zuid-
Beveland. Tegen deze correctie van het
Prov. Wegenplan schijnt volgens Ged.
Staten geenerlei bedenking te bestaan.
Er is zelfs h.i. alle aanleiding, deze
verbetering zóóver uit te strekken, dat
ook het gedeelte PostbrugIerseke, dat
eveneens zoo goed als geheel bij het
Rijk in beheer en onderhoud is, van
het wegenplan worde afgevoerd. Deze
weg behoort vervolgens te worden ver
vangen door een meer oostelijken weg
van uit Ierseke, teneinde de bedoeling:,
welke van den aanvang hier voorzat,
n.l. om een moderne verbinding te schap
pen tusschen Ierseke en den Rijksweg
op Zuid-Beveland tot meer volkomen uit
drukking te brengen. De nieuwe weg zal
ongeveer 4.76 K.M. lang zijn; de te
genwoordige telt 6.3 K.M.
Ook ten aanzien van den weg Middel-
delburgWest SouburgVlissingen wordt
eenige verbetering in overweging gege
ven. Het eindpunt van dezen weg is
thans de buitenhaven te Vlissingen. Het
laatste gedeelte van den weg evenwel,
loopende langs het spoorwegemplacement
te Vlissingen zal eerlang deel uitmaken
van den op het Rijkswegenplan voorko
menden, nieuw aan te leggen Rijksweg
NieuwlandVlissingen. Dat wegsgedeelte
kan dus zonder bezwaar van het Pro>-
vinciaal Wegenplan worden afgevoerd,
zoodat het eindpunt zal zijn bij de aan
sluiting aan den nieuwen Rjjksweg. Het
beginpunt van den weg is thans niet
geheel nauwkeurig in het wegenplan aan
geduid, maar ongetwijfeld behoort het te
zijn aan de noordzijde van den overweg
in den Staatsspoorweg bij de Middel-
burgsche begraafplaats, om vandaar een
verbinding voor doorgaand verkeer van
den Rijksweg GoesMiddelburg, welke
loopt tot aan de zuidzijde van dien over
weg, naar den nieuwen weg Middelburg
Vlissingen en aldus naar Vlissingen
(stad en strand) tot stand te brengen.
Na de wijziging zal de weg een lengte
hebben van 7.094 K.M. bij een tegen
woordige lengte van 6.1 K.M.
De thans opgenomen wegen hebben
een lengte van 279.70' K.M., dit zal wor
den 2 io.43 K.M., terwijl de toegelaten
lengte 282.50' K.M. bedraagt.
Leges voor rijbewijzen.
Van de Nederl. Unie van Chauffeurs
en overig automobielpersoneel en van
den Nederl. Bond van Particuliere Chauf
feurs is het verzoek ingekomen om hen,
die het chauffeursberoep in loondienst
uitoefenen, bij het vernieuwen van hun
rijbewijs van het betalen van leges vrij
te stellen. Ged. Staten meenen, dat daar
de ltjges voor de bedpelde rijbewijzen
in Zeeland slechts f 1.50 bedragen, het
bezwaar van adressanten voor Zeeland
niet dermate overwegend is, dat er aan
leiding bestaat om ter voldoening aan
het verlangen van adressanten de leges-
verordening te wijzigen.
Overneming el ectriciteits bedrijf
St. Jans teen.
Na uitvoerige onderhandelingen is
thans ook met de gemeente St. Jan
steen door de P.Z.E.M. overeenstemming
bereikt ten aanzien van de overneming
van het gemeentelij-k electriciteitsbedrijf;
de gemeente is bereid gevonden haar
bedrijf aan de vennootschap over te dra
gen voor een bedrag van f82.906. Met
den Minister van Waterstaat zal naar
Ged. Staten vertrouwen, overeenstem
ming bereikt worden nopens een aan
gelegenheid, welke bij deze overneming
©en niet onbelangrijke rol speelt. Ten
behoeve n.l. van de vlasindustrie werd
door het Rijk evenals in andere plaat
sen aan de vlassers te St. Jansteen een
toelage toegekend van 5 cent per K.W.U.
Aan den Minister is ten aanzien van
dit punt thans een regeling voorgelegd in
dien zin, dat, met vervallenverklaring van
de bestaande regeling, door het Rijk in
de kosten van overneming wordt bijge
dragen tot een bedrag van f 10.000, waar
tegenover de vennootschap alsdan aan de
vlassers eenzelfden toeslag gedurende
een zelfden termijn betaalt, als het Rijk
aan de vlassers in andere gemeenten.
De kosten van overneming zouden alzoo
voor de Provincie f 72.906 bedragen.
Ged. Staten stellen voor tot dat bedrag
aan P.Z.E.M. een crediet te verlee-
nen.
Huurkoopinstallaties.
Door den Raad van Bestuur der P.
Z. E. M. is aan Ged. Staten een schrij
ven gericht, waarin hij mededeelt, dat
reeds meermalen is aangedrongen op het
verschaffen van eleotrische installaties
hetzij geheel gratis, hetzij op gemakkelij
ke betalingscondities. Voor verstrekking
van gratis installaties gevoelt het besLuur
niets, doch, voor het bedrijf is het van
belang, personen, die gaarne eleetrici-
teit zouden gebruiken, doch zich laten
afschrikken door de kosten der instal
latie, daar overheen te helpen, mits dit
geen al te hooge kosten vordert en geen
bevoorrechLing wordt van nieuwe gega
digden. Aan die eischen beantwoordt het
huurkoopsysteem, dat de raad op eenigs-
zins beperkte schaal zou willen invoe
ren. Ten einde n.l. het benoodigde ka
pitaal niet. al te groot te maken, zou
de raad huurkoopinstallaties tot en met
5 lichtpunten en 2 stopcontacten be-
NOOrtS rtneumayeK Wettig beschermd tegen Vervalsshlngen
schikbaar willen stellen voor hen, die
zich vóór het verstrijken van een termijn
van drie maanden na publicatie door
de P.Z.E.M. in de betreffende gemeente,
daartoe aanmelden. De bedragen voor
huur zullen, al naar gelang van de
grootte der installatie, tusschen 18 en
50 cent per maand varieeren, terwijl het
eigendomsrecht van de P.Z.E.M. zal op
houden, zoodra sedert het aanbrengen
der installatie f200 aan stroom en huur
samen betaald is.
Ged. Staten vereenigen zich met dit
plan en meenen, dat de meerdere ont
vangsten, die van het systeem het ge
volg zullen zijn, voor de P.Z.E.M. van
gro-of belang is. Zij stellen dan ook
voor het noodig geoordeelde crediet van
f50.000 (voor Zuid- eu Noord-groep sa
men f 25.000 en voor Middengroep
f25.000) toe te staan.
De Provinciale Stoombootdiensten.
Naar aanleiding van de motie-Wallien
op 3 Dec. in handen van Ged. St. gesteld
om advies en strekkende om te komen
tot een éénhoofdig directorium voor alle
Provinciale Stoombootdiensten, wenschen
Ged. Staten in de eerste plaats op te mer
ken, dat de vraag, of alle Provinciale
veerdiensten onder één leiding zullen
rden gesteld thans niet voor het eerst
ter sprake wordt gebracht. En zonder zich
te begeven in diepgaande historische be
schouwingen, merken zij op, dat op ver
schillende tijdstippen ten aanzien van
deze vraag een verschillend standpunt is
ingenomen. Dit is verklaarbaar. Niet al
leen de veranderde samenstelling van de
ter zake oordeelende colleges, doch ook
en bovenal de veranderde omstandighe
den, hebben een en andermaal tot wijzi
ging van inzicht geleid.
Ged. Staten erkennen de wenschelijk-
heid, dat het geheele college volledig op
de hoogte is, met hetgeen er omgaat bij de
bootdiensten. Ged. Staten willen hiermede
niet zeggen, dat dit thans niet het ge
val zou zijn, althans in die mate, dat
belangrijke, naar buiten werkende beslis
singen zonder hun medeweten en buiten
hunne voorkennis genomen zouden zijrr,
integendeel hebben zij nimmer bezwaar
gemaakt de volle verantwoordelijkheid te
aanvaarden voor hetgeen door de Com
missie van Toezicht was beslist en voor
bereid.
Waardeeren Ged. Staten evenwel ten
volle het vele goede, door de Commissie
in het verleden verricht, desalniette-
mindordeelenzij een wijzigi-
ging in den bestaanden toe
stand wenschelijk, om te geraken
tot een toestand die meer dan tot dus
verre zich aan den tegenwoordigen tijd
aanpast en het aan alle leden van hun
College mogelijk maakt, de verantwoorde
lijkheid voor de taak, hun ambtshalve op
de schouders gelegd, te aanvaarden. Ten
einde dit te bereiken, komt het Ged. Sta
ten wenschelijk voor, de werkzaamheden
der bestaande Commissie van Toezicht,
die veeleer het karakter had van eene
Commissie van beheer en voorbereiding
in dier voege te wijzigen, dat zij vooi-
taan uitsluitend zal zijn eene
commissie van advies. De zaken
rakende de Prov. Stoombootdiensten zul
len als regel in de vergaderingen van
Ged. Staten worden behandeld; daar kan
dan telkens worden beslist, of al dan
niet een advies van de commissie zal
worden ingewonnen. Verwachten Ged.
Staten van deze nieuwe regeling, dat hun
college, meer nog dan tot dusverre, zich
een volledig inzicht zal kunnen vormen
omtrent den gang van zaken bij de stoom
bootdiensten; het spreekt vanzelf, dat dit
inzicht niet ineens en zelfs niet in enkele
maanden langs dezen weg kan worden
verkregen.
Ged. Staten wenschen, in verband hier
mede, hun oordeel omtrent de vraag, of
een éénhoofdig directorium al dan niet
nuttig en noodig is, voor te behouden,
doch stellen zich voor, zoodra zij zich
dienaangaande een oordeel hebben ge
vormd, de Staten daarmede in kennis te
stellen. Inmiddels stellen zij voor deze
mededdeeling voor kennisgeving aan te
nemen.
Dienstlokalen te Vlissingen.
In December 1927 besloten de Staten de
noodige dienstlokalen bij de buitenhaven
te Vlissingen ten behoeve van den Prov.
Stoombootdienst te doen stichten en daar
voor een crediet van f 25.000 beschikbaar
te stellen. Intusschen hebben naar Ged.
Staten mededeelen zich omstandighe
den voorgedaan, welke aanleiding hebben
gegeven, in het oorspronkelijk opgevat
plan, waarvoor de kosten op genoemd
bedrag waren geschat, eenige wijzigingen
en verbeteringen aan te brengen.
In den nacht van 22 op 23 Februari"l928
is een inbraak gepleegd in het kantoor
van den directeur, waarbij getracht werd
de brandkast te openen. Waar ook het
nieuwe gebouw betrekkelijk eenzaam zal
komen te staan, komt het Ged. Staten
voor, aan^jveling te verdienen, daarin
thans een kluis aan te doen brengen.
Verder hebben verrichtte grondboringen
aanleiding gegeven de fundamenten iets
zwaarder te ontwerpen, dan aanvankelijk
is gedacht. Ten slotte bestaat het voor
nemen, de gevels meer in overeenstem-
mign te brengen met den aard van dit
centraal gebouw. Als gevolg van een en
ander worden de bouwkosten thans be
groot op f 40.000.
(Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie]
Waarheen?
Er zijn in den laatsten tijd aan de
Coöperatieve Suikerfab iëk „Zeeland" no-a
al beschouwingen gewijd.
Een g.-O'Ote grief schijnt te zijiu, dat de
Coöpe.aties met de Centrale Suikermaat-
sehappijl samen werken.
Do verklaring is deze:
Als do leden der Zeeland de aanbie
ding der Coöperaties aannemen, betoe-
kent dat voor de Coöperaties dat zij'
op- ©Ik overgenomen aandeel ongeveer
f 150 toeleggen. Zij krijgen daarvoor gele
verd 90.000 K.G. bieten, waarvoor zij
den middenprijs der Coöperaties betalen.
Voor die 90.000 K.G. bieten wordt dus
ongeveer f 1.70 per 1000 K.G. meer be
taald dan de aandeelhouders der Coöpe
raties gemiddeld ontvangen. De Zeeland
is de minst betalende van allen. De le
den der Zeeland zullen dus voor de biete-n
die zij moeten leveren beduidend meer
dan f 1.70 meer ontvangen, dan wan
neer hun fabriek die zelf verwerkt.
Die bieten zijin echter te duur en ook
de C.S.M. heeft er belang bij dat de ver
houdingen m de bieten wereld normaler
worden. Is het dan niet logisch dat de
C-oöp<yra1ies de 'C.S.M. laten meebetalen?
Een tweede grief is, dat de leden der
Zeeland nog f88 per aandeel zullen moe
ten bijbetalen. Het is met gemakkelijk
hierover m het kort een uiteenzetting
t© geven. Ik wil het beproeven.
Wat is de waarde van1 een aandeel in
een Coöperatieve Suikerfabriek? Naar de
meening der heeren wordt die bepaald
door hetgeen op de fabriek is afgeschre
ven. D-at zou juist zijn <fls alle geld dat
in de zaak gestoken is even productief
belegd was, de uitbetaling der bieten af
hing van de boekwaarde der fabriek en er
geen handel in vrije bieten was. De in
trinsieke waarde van het aandeel zegt
thans niets. Voor den bietenverbouwer
wordt de waarde bepaald door hetgeen
d© fabriek voor de bieten kan uitbetalen.
Veelal wordt daarbij als maatstaf aangeno
men bet verschil tusschen de uitbetaling
der Coöperatie en den prijls der vrij©
bieten.
Door gebrek aan grondstof steeg de-
prijs der vrije bieten ver boven de waai
de, zc-odat de uitbetaling der Coöpera
ties daar beneden blijft. Een gevolg hier
van is, dat zelfs aandeelen van Coöpera
ties die afgeschreven zijn of zich uit de
reserves afschrijven kunnen, verhandeld
worden met 200 h 300 gulden bijbetaling.
Hoe hoog moet dan de bijbetaling niet stjjn
voor een aandeel in de Zeeland die veel
minder dan deze Coöperaties kan uitbe
talen? Zeker meer dan f410, want er
waren meer gegadigden om vol te storten
dan er volgens de statuten aanvaard kon
den worden, terwijl er thans voor ieder
die er prijs op stelt gelegenheid is, met
een betaling van f288 vrjj te komen, dus
ongeveer in de richting waarvoor leden
van afgeschreven fabrieken van hun aan
deelen af kunnen.
Dan wordt de vTaaig gesteld waarom
het juist de Zeeland is die moet verdwijn
nen. Hierop kan het antwoord kort zijn.
Omdat zij de zwakste is en het uit
houdingsvermogen der leden kleiner blijkt
te zijn dan dat der leden van andere
Goöjeraties en der C.S.M. f
9
Bieten naar Frankrijk.
In 1928 kochten de Franschen hier
bieten weg voor een prijs die eenige gul
dens hooger was dan zij1 in Frankrijk aan
de verbouwers betaalden.
Hiertegen.' is door de Fransche boeren
(geageerd met het gevolg dat de Fransche
Reg'eering het invoerrecht voor een be
trekkelijk klein kwantum, laag stelde, maar
het daarboven vertienvoudigde. Dit ge
deelte wordt nu door alle fabrieken ge
meenschappelijk geleverd. Dat de daarvoor
ontvangen prijs hooger zou zijn. dan voor
andere bieten wordt betaald, moeten de
inzenders maar eens aantoonen.
Ten slotte komt de raad de fabriek
niet te verkoo-pen maar met een nieuw
bestuur verder te gaan. Deze raad is
zeer eenvoudig maar hebben de inzenders
al eens nagedacht wat dit beteekeint?
Voor zoover dit door mij kan worden
nagegaan beschikt de Zeeland thans niet
over voldoende bedrijfskapitaal, zal dus
een leening moeten sluiten of per aandeel
(moeten laten storten. De kans op het
slagen eener leening is niet groot zoo
dat een storting op de aandee'en noo
dig ka.n blijken. De mogelijkheid bestaat
dus dat de- f88.per aanleel toch ge
stort moeten worden. En als dan de Zee
land gaat werken is er nog niets veran
derd met voorheen. Zij zal do laagslbeta-
len.de fabriek zij'n, omdat zij de reserves
der andere fabrieken mist. De beho-efle
aan bieten is niet verkleind. Verhooging
van de, minimum-leveringl pe-r aandeel
brengt mee dat de ko-op-ende leden zich op
de vrije markt van een grooter kwantum
moeten voorzien. De strijd om de bieten
wordt dus, zoo mogelijk, nog heviger,
het verlies nog grooter.
In den strijd die om de bieten gevoerd
is heeft de Zeeland het afgelegd. Waar
om zou zij dan 'in een voortgezetten strijd
wol slagen?
De Directeur van den Wyhelminapolder
meent ook tot voortzetting van het bedrijf
te moeten adviseeren, en doet dit vooral
met het oog daarop, dat de leden der
j Zeeland dan niet meer de macht hebben
zelf hun prijs vast te stellen. Wat hebben
de leden der Zeeland daar tot op heden
a,an kunnen do-en? Het eenige wat ©en lid
kan doen is de afschrijving en reservee-
rinjg beperken. Zijn de leden der betrokken
fabrieken daar ook niet toe in staat?
Welke fabriek zal er over denken voor het
kleine kwamtum bieten dat zij als deelge-
re-chti'glde in de Zeeland krijgt, de afschrij1
ving over alle bieten anders te stellen?
D© beer Hanken beziet het van het stand
punt van den man die gewoon is een
woordje mee te spreken. Voor hen die
betalen moeten en de middelen missen
staat het geval wel ©enigszins anders.
Ik zou dit alleis niet geschreven heb
ben als ik in de geleverde beschouwin
gen niet een groot gevaar zag voor de
Zeeiandsche leden. Het eenigei gevolg zaj
naar mijn meening zij'n, dat in de te hou
den' Ledenvergadering wel voorstellen
verworpen zullen worden m'aar dat er
geen zullen worden aangenomen. De toe
stand wordt dan dat van liquidatie niets
komt en ook het voort werken eveneens
onmogelijk zal blijken. Het aarfbod van
de Coöperatie-s is dan van de baan en wij
men dan toch liquideeren, dan zal eerst 't
geld op tafel moeten komen. Er zal alsdan
vierhonderd gulden per aandeel gestort
mceten worden, waaro-p later de o-pbrengst
der bezittingen zal worden terug betaald.
De ellende is dan niet te overzien, want
37. Toen gingen ze op stap. De twee kabouters en
het verkeersagent] e. De eene kabouter droeg den too-
verstok. De koning met zijn kroon op het hoofd keek
hen na, toen zij den tocht begonnen om de heks te
vangen. De eene kabuuter wees hun den weg...
„Dezen weg moeten wij hebben", beweerde de ka
bouter. „De rechte weg", zei Keesie, „is anders
altijd de best e".
38. Eindelijk kwamen ze aan de opening van een hol.
„Daar door moeten we", zei een der kabouters, terwijl
de andere reeds op zijn knieën lag, om te zien of hij
er doorheen kon kijken. „Moet ik door dat gat kruipen?",
vroeg de vekeersagent, „dat zal me nooit gelukken, ik
ben nogal dik uitgevallen". „Het zal wel gaan, meneer
Keesie", zei weer de kabouter, „waar een wii is
is een weg".
van -een geleidelijke betaling kan dan
geen sprake zijn.
Ik meende mijd plicht niet te hebben
vervuld als ik daarop niet had gewezen.
Het is echter een slem uit het „v\jlan
delijke kamn". Als men er op antwoorden
wil, hoop ik dat de argumenten niet uit
algemeenheden zullen bestaan.
Hoogachtend,
Iz. P. van der Weele.
Golijnsplaat, 8 Februari 1930.
Mijnheer de Redacteur,
Mag ik voor het onderstaande een
plaatsje in uw veelgelezen blad? Bij voor
baat dank.
Dhr Verplanke stelt het voor alsof
bet Bestuur van de „Zeeland" niet voor
zijn taak berekend is en daarom een
nieuw bestuur gewenscht is. 't Is voor ons
aandeelhouders jammer, dat genoemde
heer Verplanke hier zoo laat mede aan
komt dragen. Het doet mij denken aan
het dempen van den put als het kalf
verdronken is. Ik wil hier niets over zeg
gen, want het staat niet aan. mij om
hierover te oordeelen.
Doch dit wil ik er wel van zeggen:
als men zaken voor een ander doet en
het loopt best, dan is er geen papier
genoeg om den volke den lof van bestuur
of wie ook bekend te maken, en wordt
zelfs de radio in den arm genomen,
doch o wéé als het tégenloopt, dan zijn
er geen steenen genoeg om zoo'n bestuur
cf wie ook hieronder te begraven.
Doch ter zake:
In de- vergadering van den kring Wal
cheren waar het bestuurslid Matthijsse
móést vervangen worden door dhr Cas
te 1 (lid groep-Castel) gehouden in Mei
1929 deed de heer Arenthals een uitroep:
Mijnheer de Voorzitter, ik maak mij sterk
om de fabriek te verkoo-pen voor twee
millioen. Gevolg: Caste-1 gekozen, leden
uitbetaald f 5, Arenthals geen verkoope-r.
Campagne nooit zoolang geduurd. Alle
maal voordeel dank zij de kringvergade
ring in Mei 1929.
Achtend,
L. BARENTSEN,
Aandeelh. C. Z. §ecr. L.B. afd. M'burg.
Kantongerecht te Middelburg.
Terechlzitting van 6 Februari 1930.
D-e Kantonrechter te Middelburg heeft de
navolgende vonnissen ge-wezen:
Rijden met een motorrijtuig zonder licht:
F. G. te Serooskerke: Bekrachtiging van de
bij verstek gewezen uitspraak, luidende f 15
b. s. 16 d. h.
Idem zonder spiege-1W„ de K. te Koude
kerks f 3 b. s. 8 d. h.
Rijden met een voertuig zonder licht: C.
K te, Zoute-lande f 6 b. s, 5 d. h.
Een rijwielpad buiten noo-dzaak anders be
rijden dan met een rijwiel: J. L, te Kouder
kerke f 10 b. s. 10 -d. h.
In slaat van dronkenschap verk-eerende in
het openbaar de o-rde verstoren: M. J. G. te
Vlissingen f 15 b. s. 15 -d. h.
Dronkenschap gepleegd bij zesde herhaling:
B. G. te Middelburg, 3 weken hechtenis;
plaatsing in een Rijkswerkinrichting voor den
tijd van één jaar.
Kantongerecht te Goes.
Door den Kantonrechter te Goes zijn ver
oordeeld wegens overtreding
Bouwverordening Goes: M. B-„ Goes f 10
b. s. 10 d. h.
Te Wissenkerke op straat luidruchtig zin
gen en schreeuwen: J. v. D1. en J. P. J. Wl.
Kamperland f 3 b. s. 3 d. h.
Zonder vergunning op een spoorweg loopen:
J. M, d. V„ Rilland Bath, J. I. H., Woensr
drecht en A. V., Rilland Bath f 3 b. s. 3 d. h.
In de Schelde visschen zonder consent:
P. H., 's-Heer Arendskerke, J. Z„ Nieuwdorp
f 3 b. s. 3 d. h.
Onder invloed van drank fietsen: A. A.
C., Kamperland f 7.60 b. s. 2 w. tuchtschool.
VJe-eschbeuringswetJ. T„ Kloetinge f 6 b.
s. 6 d. h.
Niet vol-do-en aan -oen bevel van een ha
venmeester: H. J. R., Brouwershaven 5 b.
s. 5 d. h.
Als schipper een rijkskanaal bevarende
geen reglementen aan boord hebben: V. M. H.,
Anvers £2 b. s. 2 d. h., P. A. Rotterdam
E. d. H., Gent 3 maal f 2 b. s. 3 maal 2 d. h.
Met een auto rijden met een lading die
meer dan twee m-eter uitsteekt: M. C. v. L.,
Wissenkerke f 3 b. s. 3 -d. h.
Met een rijwiel zonder noodzaak de lin
kerzijde van den weg houden: J. v. d. G.,
Drieweg-en, P. A. M„ P. A. W;., W. W., Wis
senkerke f 3 b. s. 3 d. h.
Met een autp rijden zonder voldoende aan
gebrachte platen: G. K., Kapelle f 2 b. s.
2 d. h.
Dronkenschap Ie herhaling: A. J. K.,
Hoom 14 dagen hechtenis; 9e herhaling, J.
J. M„ Middelburg 21 d. h. en 1 jaar R. W. I.;
te herhaling J. d. W-., Colijnsplaat f 15b. s.
15 d. h.
Jagen na zonsondergang zonder vergunning
en akte met lichtbak; F. v. d. W., Borssele
f 40 b. s. 40 d. h., verbeurdverklaring ge
weer -en patronen.
D-e geneeskunde uitoefenen zander bevoegd
te zjjn: N. IC., 's-Gravenhage 3 maal f 100
b. s. 3 maal 20 d. h.
Hooger beroep aangebeek'-nd door F. v. d.
W. Borssele veroordeeld weg-ms overtreding)
Jachtwet tot f 40 b. s. 40 d. h. en bevel
tot verbeurdverklaring van geweer en pa
tronen.
Overtreding der Zegelwet. D-e
ontvanger der registratie te Dokkum vorderde
van een firma aldaar wegens overtreding der
Zegelwet een boete van f 7200.
De firma had namelijk 72 rekeningen boven
de 10 van een cliënt in betaling ontvan
gen, zonder dat deze door een plakzege]
waren voldaan.