Land- en Tuinbouw M. A. de Ruyterlaan, groot pi m. 300 cen tiaren van het Burgerlijk Armbestuur voor den prijs van f 0.50 per centiare. Riool belasting. Tegen de op 6 Juni 1929 vastgestelde verordening tot wijziging van die op de heffing eener ri oolbelasting is blijkens ontvangen bericht van Ged. Staten, door dat College in zijn verslag aan de Kroon bezwaar gemaakt, welk bezwaar door den Minister van Bin- nenlandsdhe Zaken en Landbouw wordt gedeeld. De gemaakte bedenkingen komen in het kort hierop neer, dat men het niet geoor loofd acht om langs den weg van het pu bliek recht een uitzondering te maken op den regel, dat de eigenaar van het betrek kelijk pand de rioolbelasting betaalt. Men is van meening, dat dit doel slechts kan worden nagestreefd langs den burgerrech telijken weg, m. a. w. in het betrekkelijk huurcontract dient een bepaling opgeno men te worden, krachtens welke de riool belasting op de huurder wordt verhaald. Wij betwijfelen sterk of er van de zijde van den huurder der gemeente-eigendom men met het oog op welke de verordening gewijzigd werd, n.l. het Rijk, wel geneigd heid bestaat om voetstoots de rioolbelas ting voor zijn rekening te nemen. Mitsdien geven B. en W. in overweging, bovenge melde verordening van 6 Juni 1929 in te trekken. Verpachting van gemeente grond. B. en W. stellen voor in te wil ligen een verzoek van den heer E. C. van Dissel, notaris alhier, om wederom en nu voor den tijd van 14 achtereenvolgende ja ren en voor den thans geldenden prijs van f 50 per jaar te mogen pachten een stukje gemeentegrond, groot 15 aren 27 centi aren. Gemeld stukje grond werd door adres sant voor de eerste maal in het openbaar gepacht op 26 Juli 1915. Bij de in 1922 gehouden openbare verpachting meldden zich geen gegadigden aan, waarna, op verzoek van adressant, de pacht onder hands voor 7 jaar voor denzelfden prijs werd verlengd. Wijziging Ambtenaarsver ordening en Werkliedenre glement. Het Scheidsgerecht voor de Werklieden heeft onlangs een uitspraak gedaan, die, naar B. en W. meenen te mo gen gelooven, anders zou zijn uitgevallen, indien het betrokken hoofd van dienst mondeling ware gehoord. Nu schrift noch de Ambtenaarsveror dening noch het Werkliedenreglement een dergelijk verhoor voor. B. en W. achten het wensdhelijk, dat mondeling verhoor der hoofden van dienst verplichtend wordt gesteld. Mitsdien stellen B. en W. wijziging der verordening voor. Electrische verlichting van g e m e e n t e-g e b o u we n. Nu de electri- citeit haar intrede alhier heeft gedaan, komt het B. en W. gewenscht voor, dat de gebouwen, welke eigendom der gemeente zijn en daarvoor in aanmerking komen, van electrische verlichting worden voor zien. Evenwel achten zij het niet wenschelij'k, zulks voor alle gebouwen tegelijk te doen geschieden, eerstens omdat daarmede plot seling een vrij groote uitgave is gemoeid en tweedens in het financieel belang van het gemeente-gasbedrijf. In de eerste plaats komt in aanmerking het Stadhuis, het Politiebureau en de ge bouwen van den Reinigingsdienst. De kostenberekening van den Directeur van Gemeentewerken is als volgt: Stadhuis f 1500; Politiebureau f 350, Reinigingsdienst f 680. Totale kosten f 2530. Verlichting Willem Zelle- w e g. Door den heer D. 'G. Willemstein en acht andere bewoners van den Willem Zelleweg wordt verzocht om aldaar straat verlichting aan te brengen op kosten der gemeente. Op een dergelijk verzoek werd reeds af wijzend beschikt bij besluit van 16 Sep tember 1924. De Raad stelde zich daarbij op het standpunt, dat de gemeente er onmogelijk toe 'kan overgaan om particuliere wegen te gaan verlichten. Wanneer eenmaal aan dit verzoek werd voldaan, zouden de con sequenties niet uitblijven. B. en W. geven daarom nogmaals in overweging, aan adressanten mede te dee- len, dat de Raad bereid is om tot verlich ting van den Willem Zelleweg, voorzooveel op het grondgebied dezer gemeente gele gen, over te gaan onmiddellijk nadat deze ten genoegen van B. en W. behoorlijk ver hard en verder in orde gebracht, kos teloos aan de gemeente zal zijn overgedra gen. Gasstichting. De Vereeniging van Gasfabrikanten in Nederland verzoekt om eubsidieering van de door 'haar in het le ven geroepen Gasstichting, waarvan het doel is het doen van onderzoekingen en het geven van adviezen op gastechnisch ge bied. Het subsidie zal worden berekend naar. den jaaromzet en voor het gemeente-gas bedrijf alhier bedragen f 275 per jaar. Het subsidie ad f 50 per jaar aan de Vereeni ging van Gasfabrikanten komt hierdoor te vervallen, zoodat voldoening aan het ver zoek nu een hoogere uitgaaf zal vorderen van f 225 per jaar. B. en W. stellen voor het gevraagde sub sidie toe te staan tot wederopzeggens en deze uitgave te brengen ten laste van het Gemeente-Gasbedrijf. Regentes Weeshuis. Mejuf frouw G. J. Rembges vraagt ontslag als Regentes van het Weeshuis. B. en W. stellen voor, het gevraagde ontslag eervol te verleenen onder dankbe tuiging voor de bewezen goede diensten. Geschenk aan de Vereeniging van Nederlandscha Gemeenten B. en W. staan sympathiek tegenover het voorstel, om aan de Vereeniging van Nederlandsche Gemeenten aan te bieden een geschenk voor het als zetel dier vereeniging te stichten gebouw en wel in den vorm van een aankleeding der bestuurskamer. De extra bijdrage bedraagt een vierde cent per inwoner, hetgeen voor deze ge meente een uitgaaf zou beteekenen van f 22,50. Belooningen Sasmeest^r en Sasknecht. De Sasmeester en de Sas- knecht aan het Goessche Sas vragen om verhooging hun-ner bezoldiging, zulks we gens vermindering hunner inkomsten, ten gevolge van de opheffing eener door hen bekleede en bezoldigde Rijksfunctie. B. en W. vereenigen zich met het dien aangaande door de Commissie voor Ge organiseerd Overleg uitgebracht rapport en stellen den Raad, mitsdien voor om ingaande 1 Mei 1929: le. de jaarwedden der beide functio narissen bovengenoemd te bepalen resp. op f 1500—f 2000 en f 1000—f 1500. 2e. op ,de genoten jaarwedden een kon ting toe te passen van '12 pet per jaar, wegens het genot van een ambtswoning; 3e. aan elk hunner pm de 14 dagen een vrijen Zondag te waarborgen, inhou dende een rusttijd van 36 achtereenvol gende uren. Salaris 2e opzichter bij1 de Ge meentewerken. Naar aanleiding van een desbetreffend schrijven van den Di recteur van Gemeentewerken adviseert de Commissie voor Georganiseerd over leg de jaarwedde van den 2den op zichter bij gemeentewerken te brengen op f 2000 tot f 2600, met 4 tweejaarlijksche verhoogingen van f 150. B. en W. stellen in dien geest voor. Wachtlokaal Algemeene Be graafplaats. Meermalen is bij gele genheid van begrafenissen de wensch naar voren gekomen, dat op de Alge meene begraafplaats een schuilplaats zou worden opgericht, teneinde de wachtenden voor het slechte weer te beschutten. Op de gemeentebegrooting voor het jaar 1920 weTd tot dit doel reeds pen bed'""' van f 3000 uitgetrokken, doch in vi met de verhooging, die de bouw kosten intusschen hadden ondergaan, ten gevolge van de stijging van loonen en prijzen, werd door den Raad besloten, dit plan niet tot uivoer te brengen. De Directeur van gemeentewerken heeft thans een eenvoudiger plan samengesteld waarvan de kosten van uitvoering worden geraamd op f 1500. B. en W. geven den Baad in overweging tot dezen bouw te besluiten. Geldleening ad f80.350. Het is noodig tot 'dékking van verschillende ka pitaalsuitgaven een geldleening aan te gaan, n.l. voor: Straatsmlag en wagen- verbetering f 49.772.39, plantsoenaanleg f 4642.44, aanbrengen van remmingswer- ken aan de haven f 5982.69, bouw van een wagenloods op' de gemeente-reiniging' f 2200, maken van een standplaats voor autobussen f 4402.50, uitbreiding der Rifkslandbo'uwwinterschool met grondaan koop' f 10.000, kasten geldleening 1928 f 2801.25, verbetering speelplaats van een der bijzondere scholen f 550. Totaal f80.351.27 of afgerond f80.350. De levensduur der verschillende lee- ningsobjecten is verschillend. B. en \V. hebben een gemiddelden af- lossingstermijn aangenomen van 30 jaar. Voor deze leening gewerd hun een twee^ ledige aanbieding, van de Pensioenfondsen voor Koloniale Landsdienaren en Lo cale Ambtenaren, n.l. één tegen den pa- rikoers en een rentevoet van 4Vs pet. en één Jegen een 'koers van 96V4 pet. en een rentevoet van 41/4 pet. In Liet laatste get- val is men bereid, het disagio 'bij te leenen. Daar de laatste aanbieding de voor- deeligste is geven B. en W. den Raad in overweging, deze te accepteeren. A P P1 i c a t i e c u r s u s- „Lichame lijke Oefening." Alhoewel B. en W- geenszins ontkennen, dat een ppplicatie- cursus in lichamelijke oefening voor verschillende gemeenten nut kan af werpen, wil het Bi. en W. toch voorkomen, dat waar alhier het onderwijs in het vak „lichamelijke oefening" is op gedragen aan een vakonderwijzer in gym nastiek met middelbai-© bevoegdheid, er geen voldoend© aanleiding bestaat om bo ven de daaraan verbonden kosten nog gelden voor dez© cursussen beschikbaar te stellen. Indeeling der wegen in klas sen. Bij besluit van den Raad van 28 Sept. 1928 werden d© wegen binnen de bebouwde kom ingedeeld in klassen. In verband met de omstandigheid, dat alleen de groote verkeersweg op1 Zuid-Beveland in de tweed© klasse is ingedeeld en alle overige wegen 'in de derde, werd op> des kundig advies besloten om d© Wilhel- minastraat en de in het verlengde daar van gelegen straten, te zamen als het ware een onderdeel van dien grooten ver keersweg vormende, eveneens tot tweede- klasseweg te bestemmen en de rest tot derde-klasse. Hiertegen is bezwaar ingebracht door den Bond van Bedrijfsautohouders. Deze bond voerde aan, dat het belang van den handel eischt, dat ook d© Nieuw- straat, de 'sH Hendritakihderenstraat en de J. A. v. d. Goeskade in d© tweede klasse .worden ingedeeld. Toen dit beroepschrift om advies in handen van B. en W. werd gesteld, heb ben zijl onmiddellijk ingezien, dat de inge brachte bezwaren een grond van waar heid bevatten. Immers is het duidelijk, dat de handel nogal wat ongerief zou ondervinden, wanneer een vracht, van elders langs den hoofdverkeersweg alhier aangevoerd, bij een der toegangen tot de bebouwde kom in wagens van geringere afmetingen en gewicht zou moeten wor den overgeladen. Hier staat evenwel te genover, dat de nauw© en bochtige stra ten in de binnenstad onmogelijk alle tot tweede-klasseweg kunnen worden .be stemd. Na vele overwegingen zijn. B. en W. tot de slotsom gekomen, Liat het wenschelijk moet Worden genoemd, om bovenaange haald besluit zoodanig te wijzigen, dat het mogelijk wordt om met de op tweede klassewegen toegelaten vo-etuigen de ha ven, het station, en de Groote Markt te bereiken. s Derhalve geven zij in overweging, om gemeld besluit in dien zin te herzien, dat aan de daarin vervatte opsomming van tweede-klassewegen worden toege voegd: de Voorstad; het Rimmelands- plein; de Rimmelandstraat; d© Oostsingel; de J. A. v. d. Goeskade; d© Westhaven- dijk; de Zaagmolenstraat; de Wester straat; de 'sH. Hjkindexendijk; de West singel vanaf den 'sH. H.kinderendijk tot aan de Middelburgsche straat; de Gan- zeipoortstraat; het Oostelijk deel van de Klofcstraat; de Danige Kerkstraat; d© Groote Markt; de Stationsweg; de Terwei- straat. i Stukken voor de Provinciale Staten van Zeeland. Voor de op 22 October te openen tweede gewone zitting van de Provinciale Staten zijn tot heden de volgende voorstellen van Ged. Staten versdhenen; Begrooting 1930. De begrooting voor 1930 wijst in ont vang en uiitgaaf een som aan van f 5.456.428 met een post onvoorzien ad f 28.014.39. In 'het begeleidend schrijven wijzen Ged. Staten er op, dat hij de behandeling der begrooting voor 1929 zoowel in de afdee- lingen als in de openbare vergadering werd aangedrongen op duidelijker schei ding, zoo mogelijk in de begrooting zelve, van hetgeen voor gewone werken eener- zijds en buitengewone werken anderzijds, wordt ontvangen, reép. uitgegeven. Ged. Staten wezen er toen reeds op, dat tin het model der begrooting, hetwelk bij Kon. be sluit is vastgesteld, bezwaarlijk wijziging kan worden gebracht, terwijl naar hun oordeel, de verder bij de begrooting ver strekte cijfers in voldoende mate gelegen heid geven tot het maken van een schei ding tusschen gewone en buitengewone uitgaven, resp. inkomsten. Wellicht dat een andere groepeering dier cijfers moge lijk is, doób zij achten het allerminst uit gesloten, dat zoodanige nieuwe groepee ring wederom bij anderen, dan bij hen, die tegen de tot dusverre gevolgde methode hun stem hebben verheven, bedenking zou ontmoeten. Bovendien mag niet uit het oog worden verloren, dat, op welke wijze men de cij fers ook rangschikt, dit ten aanzien van de begrooting toc'h nimmer tot een andere uitkomst zal kunnen leiden dan dat, even als de gewone uitgaven uit de gewone in komsten worden bestreden, ook de buiten gewone uitgaven door buitengewone in komsten worden gedekt. Een verschuiving in de cijfers, in dien zin, dat voor dekking van buitengewone uitgaven ten deele een beroep wordt gedaan op :de gewone inkom sten (en dat dit inderdaad voorkomt, wil len Ged. Staten niet ontkennen) blijkt eerst in den loop van het dienstjaar en dit dui delijker, naarmate dit jaar verder is ver streken. Ged. Staten lichten 'dit nader toe door te wijzen op de desbetreffende cijfers van be grooting en rekening 1927, waaruit blijkt, dat 't totale nadeelig saldo ad f 249.455,31 geheel voortvloeit uit den buatengewonen dienst. Verder merken zij op, dat de in stelling van (het Provinciaal Wegenfonds, waartoe in Juli werd besloten, naar hunne meening zeer veel zal bijdragen tot een juist inzicht van hetgeen, althans ten be hoeve der wegen, op het gebied van buiten gewone inkomsten en uitgaven voorvalt. Waar de z.g. wegenlijst vóór 1 Maart door Ged. Staten moet zijn opgemaakt, zullen zij in de eerste gewone zitting van 1930 met een wijziging van de thans aangeboden be grooting komen, waarin de voor „memo rie" uitgetrokken posten geraamd worden tot de waarschijnlijk benoodigde 'bedragen en waarbij dan tevens een ontwerp-begroo- ting voor het Provinciaal Wegenfonds kan worden overgelegd. Wel zijn nu reeds som men geraamd voor wegen -die óf reeds Prov. wegen zijn óf waarvan de Provincie de verbetering op zich genomen beeft. De kosten dier verbeteringswerken ko men ten laste der Provincie en moeten mitsdien uit de algemeene kas betaald worden, doch de Provincie ontvangt hier in uit de kas van 'het Prov. wegenfonds de gebruikelijke bijdrage van ten hoogste 75 procent. Wat betreft de overige posten der be grooting zouden Ged. Staten hun toelich ting kunnen beëindigen, maar zij meenen de gelegenheid te baat te moeten nemen om de Staten in kennis te stellen met ver schillende plannen, die bij hen in voorbe reiding zijn en die, ten deele althans, zooal niet onmiddellijk, dan toch binnen afzien- baren tijd hun invloed op de Provinciale financiën zullen doen gelden. In de eerste plaats betreffen deze plan nen het veer tusschen Vlis- singen en Breskens. Het zal de Staten bekend zijn, dat het gebruik, dat van dit veer gemaakt wordt, zoowel voor personen, als voor wagen- en goederenver voer steeds toeneemt en dat die toeneming voor een aanzienlijk deel mag worden toe geschreven aan (het in de vaart brengen van de veerboot „Koningin Wilhelmina". Naarmate deze verbinding ook in het bui tenland meer bekendheid zal hebben ver kregen, mag worden verwacht, dat het ge bruik, dat van het veer en in het bijzonder van bovengenoemd schip zal worden ge maakt, nog meer zal toenemen en dat zich de behoefte zal doen gevoelen om de „Ko ningin Wilhelmina" niet slechts geduren de de zomermaanden en dan nog met on derbrekingen in dienst te hebben, doch om gedurende het overgroote deel van het jaar en onafgebroken een schip van een soort gelijk type in de vaart te hebben. Zoolang de dienst op de Westerschelde echter al leen over de „Koningin Wilhelmina" be schikt, zal aan die behoefte niet kunnen worden voldaan; geen enkel schip kan nu eenmaal 365 dagen achtereen varen. Het zal op gezette tijden uit de vaart genomen moeten worden om te worden nagezien en c. q. hersteld. Aangezien Ged. -Staten der halve de overtuiging zijn toegedaan, dat de houw van een nieuwe veerboot binnen af- zienbaren tijd aan de orde zal moeten wor den gesteld, hebben zij de bootcommissie opgedragen na te gaan welke wijzigingen bij den bouw van een nieuwe boot in aan merking genomen moeten worden, gelet op de ervaringen, opgedaan bij de „Koningin Wilhelmina". Zij vertrouwen, dat dit on derzoek binnen niet al te langen tijd zal zijn afgeloopen en hopen dan spoedig een nader voorstel dienaangaande te kunnen doen. Min of meer in verband daarmede staat de bourw van een nieuwe boot voor den dienst tusschen Kort gene en Wolphaartsdijksche veer. In 1928 werd besloten tot den bouw van een motorboot voor dien dienst tot den prijs van ongeveer f 70.000. Bij de uitwerking der plannen is bij de Bootcommissie de vraag gerezen of dit schip, welks aan- schaffingskosten, indien het alleen voor dit veer zou worden gebruikt, al 'te zeer op dien 'dienst zouden 'drukken, niet nog op een andere wijze productief zou kunnen worden gemaakt, bijv. als reserveboot voor de diensten op de Wester- en 'Oostersche de. In dat geval zal het schip vermoedelijk grooter en daardoor kostbaarder moeten worden, doch dit komt ook ten goede van de gebruikers van het Kortgeensehe veer. Ook enkele andere beslissingen der Sta ten zijn nog niet in zoodanig stadium van uitvoering, als Ged. Staten zelf wel zouden wenschen. Zoo ondervindt de uit voering van het werk voor ©en aanleg- plaatste Zierikze© vertraging, om dat het in de bedoeling ligt, daarbij ge bruik te maken van de Prov. ponton, welke thans in de haven te Vlisisingen ligt. Die ponton kan evenwel aldaar niet worden weggenomen, voordat de nieuwe haveninrichtingen ter plaatse in gereed heid zullen zijn gekomen. Min of meer in verband met de uit breiding van de havenwerken te V1 i s s i n g e n staat verder d© bouw van een nieuw dienstgebouw aldaar. Hiervoor moest worden onderhandeld met de ver tegenwoordigers van den Staat en van de N.S. De 'daarvoor noodige besprekingen zijn evenwel thans zoo vergevorderd, dat vermoedelijk binnen niet te langen tijd met den bouw zal kunnen worden aan gevangen. Tenslotte kunnen Ged. Staten nog me- dedeelen, dat sinds kort met den minis ter van Waterstaat overeenstemming is verkregen met betrekking tot de ver betering van de aanlegplaats te Hoedekenskerke. Po 1 d erregleroenten. Ged. Staten stellen voor een wijziging van art. 16 van het Algem. reglement voor de polders of waterschappen in Zeeland, waardoor dit als volgt wordt gelezen: „De waterleidingen en uitwate ringsgeulen buitendijks ©n de kunstwer ken, dienend© tot afvoer van het polder- water en op kosten van den polder of het waterschap onderhouden, mogen niet gedempt o-f geslecht, noch in afwaterend vermogen verminderd, noch ook verla ten worden, dan nadat op het daartoe strekkend besluit van het polderbestuur de goedkeuring van Ged. Staten is ver kregen. Voor het B-ijz, Regl. op' 't bestuur van 't waterschap Schouwen worden wijzigingen voorgesteld, waardoor evenals in Walche ren ook de gebouwd© eigendommen dijk- geschot zullen betalen, en daarbij is dan ook geregeld, dat het gebouwd 3 hoofdingelanden zal mogen kiezen. Verbetering weg Schoondijke IJzendijke. Op' de hegrooting 1930 komt f 50.000 voor, bestemd voor verbetering van den Prov. weg SchoondijkeIJzendijke, en daarbij is begrepen verbetering van de bocht tusschen de K.M. 4'5 en 5, daar waar de weg IJzendijk©Oostburg, de z.g. Weg naar Turkije; aan dien weg aansluit. Daarvoor zal moeten worden aangekocht 1500 c.A. dijk en 2200 c.A. bouwland, dit laatste met schadevergoeding aan den p-achter en .32 hoornen. D© kosten wor den geraamd voor den dijk op f 1500 per H.A. en voor het bouwland op f45 per H.A. met f0.15 per c.A. voor den pachter, terwijl de baoimen voor f25 per stuk kunnen w-orden gekocht. De nieuw te graven sloot zal in eigen dom komen aan den Mauritspolder, omdat de sloot in de plaats komt van een deel van een waterleiding van dien pol der. Voor verbetering van aansluiting met den weg naar Waterlamdkerkje zal een strook grond van de Z. VI. T. M. moeten worden gekocht. Dit werk met aankoop van grond is geraamd op f250. Gei stollen voor in genoemden geest te beslui ten. Subsidie autobusdienst Sluis kil—Hulst. Van de N.V. Auto-, Motorhandel en verhuurinrichting v.h. Mannaert—Geers te Neuzen is een verzoek ingekomen om haar weder en wel te rekenen van 16 Juni 1928 af een subsidie toe te staan voor haren autobusdienst van Sluiskil over Axel, Zuiddorp©, Koewacht en St. Jansteen naar Ilulst. B. en W. van Neuzen >schreven, dat de N.V. reeds sinds 1927 dezen dienst heeft overgedaan aan Pieter Scheele te Sluiskil en de vraag daarom rijst of de subsidie nog wel aan adressante moet werden toegekend. Zij toch verklaart dat een overgangstijd wordt doorgemaakt, Scheele exploiteert wel op naam der N.V. doch op eigen risico. Ook zou hij een adres bij Ged. Staten "hebben ingediend, om een autobusconcessite voor dezen dienst. Ged. Staten zeggen, dat van P. Scheele werkelijk een aanvrage is ingekomen waarop zij nog geen beslissing hebben ge nomen. Onderzocht wordt wie de eigen lijke ondernemer van den dienst 'is. In afwachting van dit onderzoek stellen Ged Staten voor het verzoek om subsidie in hunne handen te stellen, teneinde in de volgende zitting een voorstel te doen. Credieten voor d© P.Z.E.M. Voorgesteld wordt aan de P.Z.E.M. voor de Middengroep ©en nader crediet te ver leenen van f375.000 en voor de Noord- groep een van f25.000. Volgens een schrijlven van den Raad van Bestuur, waarnaar Ged. Staten verwij zen, is voor de middengroep f210.000 noodig voor uitbreiding van de centrale te Vlissingen, voornamelijk door h©t bij plaatsen van een turbine van 4300 K.W. Hierdoor wordt verzekerd, dat men niet zal moeten overgaan d© Schelde te ver- zoieken haar eigen centrale weer in wer king te stellen en is men voor langen tijd in staat voldoendèn stroom te 'kunnen blijven leveren. De som voor uitbreiding van de ketelcapaciteiit ad f 200.000 is te gering gebleken, en vraagt de P.Z.E.M. daarvoor nog een nader crediet van f90.000, waarbij zekerheidshalve een post onvoorzien van f 25.000 is opgenomen. D© overige f 75.000 voor de midden- en de f 25.000 voor de noordgroep zij'n bedoeld voor overname van bestaand© plaatselijke netten, enz. "Wijziging begrootingen. Voorgesteld worden wijzigingen in de begrootingen voor 1928 en 1929. Opcenten. Voorgesteld wordt weder de volgende opcenten op de Rijksbelastingen te hef fen: 50 op de grondbelasting en de per- soneele belasting' en 20 op de vermogens- en de inkomstenbelastingen. interprovinciale aardappelproefvelden. Verschenen is een beknopt verslag der interprovinciale proefvelden met aard appels over 1928, opgemaakt door Ir J. D. Koeslag. Wij ontkenen er het vol gende aan: Het gebruikte pootgoed liet bij de Al pha nogal te wenschen over; er kwam een aanmerkelijk aantal bladrolzieke en mozaïkzieke planten in voor; bovendien werd op enkele proefvelden bet Alpha- pootgoed gesneden. Desniettegenstaande staat dit ras op bijna alle proefvelden bovenaan in opbrengst. De opmerkingen over de verdere eigen schappen der vergeleken rassen zijn zeer schaarsch. Van enkele proefvelden wordt vermeld, dat de Bevelander geleden zou hebben van de droogte, terwijl daaren tegen de Industrie minder gevoelig voor droogte zou zijn. De smaak van de Alpha wordt over het algemeen ongunstig beoordeeld. Ook de Industrie wordt in dit opzicht niet geroemd- Het oordeel over den smaak van de Bevelander is vrij gunstig. De onderlinge verhouding in opbrengst tusschen de vergeleken rassen loopt op de verschillende proefvelden nogal sterk uiteen. Opmerkelijk is echter, dat de Be velander op alle proefvelden aanmerke lijk minder heeft opgebracht dan de Eigenheimer (gemiddelde totaal-opbrengst van de Bevelander 93 pCt. van die van de Eigenheimer, wat de opbrengst aan groote knollen betreft slechts 82 pCt.). Uit de totaalcijfers blijkt wederom, dat de Bevelander naaf verhouding meer poters en kriel geeft dan de Eigenheimer. Over de vatbaarheid voor phytophtho- ra in het loof en de knollen konden in 1928 geen waarnemingen worden ge daan. Opmerkelijk is, dat op een proefveld, waarop gesneden poters .van Alpha wer den gebruikt, geklaagd werd over veel zieke en rotte knollen. Met uitzondering van een tweetal proef velden, gaf de Alpha naar verhouding het minste kriel. De Industrie heeft op deze proefvelden getoond een zeer productief ras fe zijn; jammer, dat dit ras voor de binnem- lands'cbe consumptie niet gewild is. Op 8 van de 10 proefvelden stond de Roode Star iets ten achter in opbrengst aan groote knollen bij' de Eigenheimer. Daar echter de opbrengst aan poters én kriel grooter is, is de totale opbrengst gemiddeld over alle proefvelden _nog iets hooiger dan die van de Eigenheimer. De smaak der Roode 'Star werd op enkele proefvelden gesteld boven dien van de Eigenheimer. De proefvelden waren gelegen in Kloos- teriidlum, Wierum (Fr.), Pannerden, Hoogland (U.) Huizen (N.-H.), Rhenen, Strijen, Klaaswaal (Z.) en Goudswaard.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1929 | | pagina 6