Land- en Tuinbouw
M. A. de Ruyterlaan, groot pi m. 300 cen
tiaren van het Burgerlijk Armbestuur voor
den prijs van f 0.50 per centiare.
Riool belasting. Tegen de op 6
Juni 1929 vastgestelde verordening tot
wijziging van die op de heffing eener ri
oolbelasting is blijkens ontvangen bericht
van Ged. Staten, door dat College in zijn
verslag aan de Kroon bezwaar gemaakt,
welk bezwaar door den Minister van Bin-
nenlandsdhe Zaken en Landbouw wordt
gedeeld.
De gemaakte bedenkingen komen in het
kort hierop neer, dat men het niet geoor
loofd acht om langs den weg van het pu
bliek recht een uitzondering te maken op
den regel, dat de eigenaar van het betrek
kelijk pand de rioolbelasting betaalt. Men
is van meening, dat dit doel slechts kan
worden nagestreefd langs den burgerrech
telijken weg, m. a. w. in het betrekkelijk
huurcontract dient een bepaling opgeno
men te worden, krachtens welke de riool
belasting op de huurder wordt verhaald.
Wij betwijfelen sterk of er van de zijde
van den huurder der gemeente-eigendom
men met het oog op welke de verordening
gewijzigd werd, n.l. het Rijk, wel geneigd
heid bestaat om voetstoots de rioolbelas
ting voor zijn rekening te nemen. Mitsdien
geven B. en W. in overweging, bovenge
melde verordening van 6 Juni 1929 in te
trekken.
Verpachting van gemeente
grond. B. en W. stellen voor in te wil
ligen een verzoek van den heer E. C. van
Dissel, notaris alhier, om wederom en nu
voor den tijd van 14 achtereenvolgende ja
ren en voor den thans geldenden prijs van
f 50 per jaar te mogen pachten een stukje
gemeentegrond, groot 15 aren 27 centi
aren.
Gemeld stukje grond werd door adres
sant voor de eerste maal in het openbaar
gepacht op 26 Juli 1915. Bij de in 1922
gehouden openbare verpachting meldden
zich geen gegadigden aan, waarna, op
verzoek van adressant, de pacht onder
hands voor 7 jaar voor denzelfden prijs
werd verlengd.
Wijziging Ambtenaarsver
ordening en Werkliedenre
glement. Het Scheidsgerecht voor de
Werklieden heeft onlangs een uitspraak
gedaan, die, naar B. en W. meenen te mo
gen gelooven, anders zou zijn uitgevallen,
indien het betrokken hoofd van dienst
mondeling ware gehoord.
Nu schrift noch de Ambtenaarsveror
dening noch het Werkliedenreglement een
dergelijk verhoor voor.
B. en W. achten het wensdhelijk, dat
mondeling verhoor der hoofden van dienst
verplichtend wordt gesteld.
Mitsdien stellen B. en W. wijziging der
verordening voor.
Electrische verlichting van
g e m e e n t e-g e b o u we n. Nu de electri-
citeit haar intrede alhier heeft gedaan,
komt het B. en W. gewenscht voor, dat de
gebouwen, welke eigendom der gemeente
zijn en daarvoor in aanmerking komen,
van electrische verlichting worden voor
zien.
Evenwel achten zij het niet wenschelij'k,
zulks voor alle gebouwen tegelijk te doen
geschieden, eerstens omdat daarmede plot
seling een vrij groote uitgave is gemoeid
en tweedens in het financieel belang van
het gemeente-gasbedrijf.
In de eerste plaats komt in aanmerking
het Stadhuis, het Politiebureau en de ge
bouwen van den Reinigingsdienst.
De kostenberekening van den Directeur
van Gemeentewerken is als volgt:
Stadhuis f 1500; Politiebureau f 350,
Reinigingsdienst f 680. Totale kosten
f 2530.
Verlichting Willem Zelle-
w e g. Door den heer D. 'G. Willemstein en
acht andere bewoners van den Willem
Zelleweg wordt verzocht om aldaar straat
verlichting aan te brengen op kosten der
gemeente.
Op een dergelijk verzoek werd reeds af
wijzend beschikt bij besluit van 16 Sep
tember 1924.
De Raad stelde zich daarbij op het
standpunt, dat de gemeente er onmogelijk
toe 'kan overgaan om particuliere wegen
te gaan verlichten. Wanneer eenmaal aan
dit verzoek werd voldaan, zouden de con
sequenties niet uitblijven.
B. en W. geven daarom nogmaals in
overweging, aan adressanten mede te dee-
len, dat de Raad bereid is om tot verlich
ting van den Willem Zelleweg, voorzooveel
op het grondgebied dezer gemeente gele
gen, over te gaan onmiddellijk nadat deze
ten genoegen van B. en W. behoorlijk ver
hard en verder in orde gebracht, kos
teloos aan de gemeente zal zijn overgedra
gen.
Gasstichting. De Vereeniging van
Gasfabrikanten in Nederland verzoekt om
eubsidieering van de door 'haar in het le
ven geroepen Gasstichting, waarvan het
doel is het doen van onderzoekingen en het
geven van adviezen op gastechnisch ge
bied.
Het subsidie zal worden berekend naar.
den jaaromzet en voor het gemeente-gas
bedrijf alhier bedragen f 275 per jaar. Het
subsidie ad f 50 per jaar aan de Vereeni
ging van Gasfabrikanten komt hierdoor te
vervallen, zoodat voldoening aan het ver
zoek nu een hoogere uitgaaf zal vorderen
van f 225 per jaar.
B. en W. stellen voor het gevraagde sub
sidie toe te staan tot wederopzeggens en
deze uitgave te brengen ten laste van het
Gemeente-Gasbedrijf.
Regentes Weeshuis. Mejuf
frouw G. J. Rembges vraagt ontslag als
Regentes van het Weeshuis.
B. en W. stellen voor, het gevraagde
ontslag eervol te verleenen onder dankbe
tuiging voor de bewezen goede diensten.
Geschenk aan de Vereeniging
van Nederlandscha Gemeenten
B. en W. staan sympathiek tegenover
het voorstel, om aan de Vereeniging van
Nederlandsche Gemeenten aan te bieden
een geschenk voor het als zetel dier
vereeniging te stichten gebouw en wel
in den vorm van een aankleeding der
bestuurskamer.
De extra bijdrage bedraagt een vierde
cent per inwoner, hetgeen voor deze ge
meente een uitgaaf zou beteekenen van
f 22,50.
Belooningen Sasmeest^r en
Sasknecht. De Sasmeester en de Sas-
knecht aan het Goessche Sas vragen om
verhooging hun-ner bezoldiging, zulks we
gens vermindering hunner inkomsten, ten
gevolge van de opheffing eener door hen
bekleede en bezoldigde Rijksfunctie.
B. en W. vereenigen zich met het dien
aangaande door de Commissie voor Ge
organiseerd Overleg uitgebracht rapport
en stellen den Raad, mitsdien voor om
ingaande 1 Mei 1929:
le. de jaarwedden der beide functio
narissen bovengenoemd te bepalen resp.
op f 1500—f 2000 en f 1000—f 1500.
2e. op ,de genoten jaarwedden een kon
ting toe te passen van '12 pet per jaar,
wegens het genot van een ambtswoning;
3e. aan elk hunner pm de 14 dagen
een vrijen Zondag te waarborgen, inhou
dende een rusttijd van 36 achtereenvol
gende uren.
Salaris 2e opzichter bij1 de Ge
meentewerken. Naar aanleiding van
een desbetreffend schrijven van den Di
recteur van Gemeentewerken adviseert
de Commissie voor Georganiseerd over
leg de jaarwedde van den 2den op
zichter bij gemeentewerken te brengen op
f 2000 tot f 2600, met 4 tweejaarlijksche
verhoogingen van f 150. B. en W. stellen
in dien geest voor.
Wachtlokaal Algemeene Be
graafplaats. Meermalen is bij gele
genheid van begrafenissen de wensch
naar voren gekomen, dat op de Alge
meene begraafplaats een schuilplaats zou
worden opgericht, teneinde de wachtenden
voor het slechte weer te beschutten.
Op de gemeentebegrooting voor het
jaar 1920 weTd tot dit doel reeds pen
bed'""' van f 3000 uitgetrokken, doch in
vi met de verhooging, die de bouw
kosten intusschen hadden ondergaan, ten
gevolge van de stijging van loonen en
prijzen, werd door den Raad besloten,
dit plan niet tot uivoer te brengen.
De Directeur van gemeentewerken heeft
thans een eenvoudiger plan samengesteld
waarvan de kosten van uitvoering worden
geraamd op f 1500. B. en W. geven den
Baad in overweging tot dezen bouw te
besluiten.
Geldleening ad f80.350. Het is
noodig tot 'dékking van verschillende ka
pitaalsuitgaven een geldleening aan te
gaan, n.l. voor: Straatsmlag en wagen-
verbetering f 49.772.39, plantsoenaanleg
f 4642.44, aanbrengen van remmingswer-
ken aan de haven f 5982.69, bouw van
een wagenloods op' de gemeente-reiniging'
f 2200, maken van een standplaats voor
autobussen f 4402.50, uitbreiding der
Rifkslandbo'uwwinterschool met grondaan
koop' f 10.000, kasten geldleening 1928
f 2801.25, verbetering speelplaats van een
der bijzondere scholen f 550. Totaal
f80.351.27 of afgerond f80.350.
De levensduur der verschillende lee-
ningsobjecten is verschillend.
B. en \V. hebben een gemiddelden af-
lossingstermijn aangenomen van 30 jaar.
Voor deze leening gewerd hun een twee^
ledige aanbieding, van de Pensioenfondsen
voor Koloniale Landsdienaren en Lo
cale Ambtenaren, n.l. één tegen den pa-
rikoers en een rentevoet van 4Vs pet. en
één Jegen een 'koers van 96V4 pet. en een
rentevoet van 41/4 pet. In Liet laatste get-
val is men bereid, het disagio 'bij te
leenen.
Daar de laatste aanbieding de voor-
deeligste is geven B. en W. den Raad
in overweging, deze te accepteeren.
A P P1 i c a t i e c u r s u s- „Lichame
lijke Oefening." Alhoewel B. en W-
geenszins ontkennen, dat een ppplicatie-
cursus in lichamelijke oefening voor
verschillende gemeenten nut kan af
werpen, wil het Bi. en W. toch
voorkomen, dat waar alhier het onderwijs
in het vak „lichamelijke oefening" is op
gedragen aan een vakonderwijzer in gym
nastiek met middelbai-© bevoegdheid, er
geen voldoend© aanleiding bestaat om bo
ven de daaraan verbonden kosten nog
gelden voor dez© cursussen beschikbaar
te stellen.
Indeeling der wegen in klas
sen. Bij besluit van den Raad van 28
Sept. 1928 werden d© wegen binnen de
bebouwde kom ingedeeld in klassen. In
verband met de omstandigheid, dat alleen
de groote verkeersweg op1 Zuid-Beveland
in de tweed© klasse is ingedeeld en alle
overige wegen 'in de derde, werd op> des
kundig advies besloten om d© Wilhel-
minastraat en de in het verlengde daar
van gelegen straten, te zamen als het
ware een onderdeel van dien grooten ver
keersweg vormende, eveneens tot tweede-
klasseweg te bestemmen en de rest tot
derde-klasse.
Hiertegen is bezwaar ingebracht door
den Bond van Bedrijfsautohouders. Deze
bond voerde aan, dat het belang van
den handel eischt, dat ook d© Nieuw-
straat, de 'sH Hendritakihderenstraat en
de J. A. v. d. Goeskade in d© tweede
klasse .worden ingedeeld.
Toen dit beroepschrift om advies in
handen van B. en W. werd gesteld, heb
ben zijl onmiddellijk ingezien, dat de inge
brachte bezwaren een grond van waar
heid bevatten. Immers is het duidelijk,
dat de handel nogal wat ongerief zou
ondervinden, wanneer een vracht, van
elders langs den hoofdverkeersweg alhier
aangevoerd, bij een der toegangen tot de
bebouwde kom in wagens van geringere
afmetingen en gewicht zou moeten wor
den overgeladen. Hier staat evenwel te
genover, dat de nauw© en bochtige stra
ten in de binnenstad onmogelijk alle tot
tweede-klasseweg kunnen worden .be
stemd.
Na vele overwegingen zijn. B. en W. tot
de slotsom gekomen, Liat het wenschelijk
moet Worden genoemd, om bovenaange
haald besluit zoodanig te wijzigen, dat het
mogelijk wordt om met de op tweede
klassewegen toegelaten vo-etuigen de ha
ven, het station, en de Groote Markt
te bereiken. s
Derhalve geven zij in overweging, om
gemeld besluit in dien zin te herzien,
dat aan de daarin vervatte opsomming
van tweede-klassewegen worden toege
voegd: de Voorstad; het Rimmelands-
plein; de Rimmelandstraat; d© Oostsingel;
de J. A. v. d. Goeskade; d© Westhaven-
dijk; de Zaagmolenstraat; de Wester
straat; de 'sH. Hjkindexendijk; de West
singel vanaf den 'sH. H.kinderendijk tot
aan de Middelburgsche straat; de Gan-
zeipoortstraat; het Oostelijk deel van de
Klofcstraat; de Danige Kerkstraat; d©
Groote Markt; de Stationsweg; de Terwei-
straat. i
Stukken voor de Provinciale Staten van
Zeeland.
Voor de op 22 October te openen tweede
gewone zitting van de Provinciale Staten
zijn tot heden de volgende voorstellen van
Ged. Staten versdhenen;
Begrooting 1930.
De begrooting voor 1930 wijst in ont
vang en uiitgaaf een som aan van
f 5.456.428 met een post onvoorzien ad
f 28.014.39.
In 'het begeleidend schrijven wijzen Ged.
Staten er op, dat hij de behandeling der
begrooting voor 1929 zoowel in de afdee-
lingen als in de openbare vergadering
werd aangedrongen op duidelijker schei
ding, zoo mogelijk in de begrooting zelve,
van hetgeen voor gewone werken eener-
zijds en buitengewone werken anderzijds,
wordt ontvangen, reép. uitgegeven. Ged.
Staten wezen er toen reeds op, dat tin het
model der begrooting, hetwelk bij Kon. be
sluit is vastgesteld, bezwaarlijk wijziging
kan worden gebracht, terwijl naar hun
oordeel, de verder bij de begrooting ver
strekte cijfers in voldoende mate gelegen
heid geven tot het maken van een schei
ding tusschen gewone en buitengewone
uitgaven, resp. inkomsten. Wellicht dat
een andere groepeering dier cijfers moge
lijk is, doób zij achten het allerminst uit
gesloten, dat zoodanige nieuwe groepee
ring wederom bij anderen, dan bij hen, die
tegen de tot dusverre gevolgde methode
hun stem hebben verheven, bedenking zou
ontmoeten.
Bovendien mag niet uit het oog worden
verloren, dat, op welke wijze men de cij
fers ook rangschikt, dit ten aanzien van
de begrooting toc'h nimmer tot een andere
uitkomst zal kunnen leiden dan dat, even
als de gewone uitgaven uit de gewone in
komsten worden bestreden, ook de buiten
gewone uitgaven door buitengewone in
komsten worden gedekt. Een verschuiving
in de cijfers, in dien zin, dat voor dekking
van buitengewone uitgaven ten deele een
beroep wordt gedaan op :de gewone inkom
sten (en dat dit inderdaad voorkomt, wil
len Ged. Staten niet ontkennen) blijkt eerst
in den loop van het dienstjaar en dit dui
delijker, naarmate dit jaar verder is ver
streken.
Ged. Staten lichten 'dit nader toe door te
wijzen op de desbetreffende cijfers van be
grooting en rekening 1927, waaruit blijkt,
dat 't totale nadeelig saldo ad f 249.455,31
geheel voortvloeit uit den buatengewonen
dienst. Verder merken zij op, dat de in
stelling van (het Provinciaal Wegenfonds,
waartoe in Juli werd besloten, naar hunne
meening zeer veel zal bijdragen tot een
juist inzicht van hetgeen, althans ten be
hoeve der wegen, op het gebied van buiten
gewone inkomsten en uitgaven voorvalt.
Waar de z.g. wegenlijst vóór 1 Maart door
Ged. Staten moet zijn opgemaakt, zullen zij
in de eerste gewone zitting van 1930 met
een wijziging van de thans aangeboden be
grooting komen, waarin de voor „memo
rie" uitgetrokken posten geraamd worden
tot de waarschijnlijk benoodigde 'bedragen
en waarbij dan tevens een ontwerp-begroo-
ting voor het Provinciaal Wegenfonds kan
worden overgelegd. Wel zijn nu reeds som
men geraamd voor wegen -die óf reeds
Prov. wegen zijn óf waarvan de Provincie
de verbetering op zich genomen beeft.
De kosten dier verbeteringswerken ko
men ten laste der Provincie en moeten
mitsdien uit de algemeene kas betaald
worden, doch de Provincie ontvangt hier
in uit de kas van 'het Prov. wegenfonds de
gebruikelijke bijdrage van ten hoogste 75
procent.
Wat betreft de overige posten der be
grooting zouden Ged. Staten hun toelich
ting kunnen beëindigen, maar zij meenen
de gelegenheid te baat te moeten nemen
om de Staten in kennis te stellen met ver
schillende plannen, die bij hen in voorbe
reiding zijn en die, ten deele althans, zooal
niet onmiddellijk, dan toch binnen afzien-
baren tijd hun invloed op de Provinciale
financiën zullen doen gelden.
In de eerste plaats betreffen deze plan
nen het veer tusschen Vlis-
singen en Breskens. Het zal de
Staten bekend zijn, dat het gebruik, dat
van dit veer gemaakt wordt, zoowel voor
personen, als voor wagen- en goederenver
voer steeds toeneemt en dat die toeneming
voor een aanzienlijk deel mag worden toe
geschreven aan (het in de vaart brengen
van de veerboot „Koningin Wilhelmina".
Naarmate deze verbinding ook in het bui
tenland meer bekendheid zal hebben ver
kregen, mag worden verwacht, dat het ge
bruik, dat van het veer en in het bijzonder
van bovengenoemd schip zal worden ge
maakt, nog meer zal toenemen en dat zich
de behoefte zal doen gevoelen om de „Ko
ningin Wilhelmina" niet slechts geduren
de de zomermaanden en dan nog met on
derbrekingen in dienst te hebben, doch om
gedurende het overgroote deel van het jaar
en onafgebroken een schip van een soort
gelijk type in de vaart te hebben. Zoolang
de dienst op de Westerschelde echter al
leen over de „Koningin Wilhelmina" be
schikt, zal aan die behoefte niet kunnen
worden voldaan; geen enkel schip kan nu
eenmaal 365 dagen achtereen varen. Het
zal op gezette tijden uit de vaart genomen
moeten worden om te worden nagezien en
c. q. hersteld. Aangezien Ged. -Staten der
halve de overtuiging zijn toegedaan, dat de
houw van een nieuwe veerboot binnen af-
zienbaren tijd aan de orde zal moeten wor
den gesteld, hebben zij de bootcommissie
opgedragen na te gaan welke wijzigingen
bij den bouw van een nieuwe boot in aan
merking genomen moeten worden, gelet op
de ervaringen, opgedaan bij de „Koningin
Wilhelmina". Zij vertrouwen, dat dit on
derzoek binnen niet al te langen tijd zal
zijn afgeloopen en hopen dan spoedig een
nader voorstel dienaangaande te kunnen
doen.
Min of meer in verband daarmede staat
de bourw van een nieuwe boot voor den
dienst tusschen Kort gene en
Wolphaartsdijksche veer. In
1928 werd besloten tot den bouw van een
motorboot voor dien dienst tot den prijs
van ongeveer f 70.000. Bij de uitwerking
der plannen is bij de Bootcommissie de
vraag gerezen of dit schip, welks aan-
schaffingskosten, indien het alleen voor
dit veer zou worden gebruikt, al 'te zeer op
dien 'dienst zouden 'drukken, niet nog op
een andere wijze productief zou kunnen
worden gemaakt, bijv. als reserveboot voor
de diensten op de Wester- en 'Oostersche
de. In dat geval zal het schip vermoedelijk
grooter en daardoor kostbaarder moeten
worden, doch dit komt ook ten goede van
de gebruikers van het Kortgeensehe veer.
Ook enkele andere beslissingen der Sta
ten zijn nog niet in zoodanig stadium
van uitvoering, als Ged. Staten zelf wel
zouden wenschen. Zoo ondervindt de uit
voering van het werk voor ©en aanleg-
plaatste Zierikze© vertraging, om
dat het in de bedoeling ligt, daarbij ge
bruik te maken van de Prov. ponton,
welke thans in de haven te Vlisisingen
ligt. Die ponton kan evenwel aldaar niet
worden weggenomen, voordat de nieuwe
haveninrichtingen ter plaatse in gereed
heid zullen zijn gekomen.
Min of meer in verband met de uit
breiding van de havenwerken te
V1 i s s i n g e n staat verder d© bouw van
een nieuw dienstgebouw aldaar. Hiervoor
moest worden onderhandeld met de ver
tegenwoordigers van den Staat en van de
N.S. De 'daarvoor noodige besprekingen
zijn evenwel thans zoo vergevorderd, dat
vermoedelijk binnen niet te langen tijd
met den bouw zal kunnen worden aan
gevangen.
Tenslotte kunnen Ged. Staten nog me-
dedeelen, dat sinds kort met den minis
ter van Waterstaat overeenstemming is
verkregen met betrekking tot de ver
betering van de aanlegplaats
te Hoedekenskerke.
Po 1 d erregleroenten.
Ged. Staten stellen voor een wijziging
van art. 16 van het Algem. reglement
voor de polders of waterschappen in
Zeeland, waardoor dit als volgt wordt
gelezen: „De waterleidingen en uitwate
ringsgeulen buitendijks ©n de kunstwer
ken, dienend© tot afvoer van het polder-
water en op kosten van den polder of
het waterschap onderhouden, mogen niet
gedempt o-f geslecht, noch in afwaterend
vermogen verminderd, noch ook verla
ten worden, dan nadat op het daartoe
strekkend besluit van het polderbestuur
de goedkeuring van Ged. Staten is ver
kregen.
Voor het B-ijz, Regl. op' 't bestuur van 't
waterschap Schouwen worden wijzigingen
voorgesteld, waardoor evenals in Walche
ren ook de gebouwd© eigendommen dijk-
geschot zullen betalen, en daarbij is
dan ook geregeld, dat het gebouwd 3
hoofdingelanden zal mogen kiezen.
Verbetering weg Schoondijke
IJzendijke.
Op' de hegrooting 1930 komt f 50.000
voor, bestemd voor verbetering van den
Prov. weg SchoondijkeIJzendijke, en
daarbij is begrepen verbetering van de
bocht tusschen de K.M. 4'5 en 5, daar
waar de weg IJzendijk©Oostburg, de z.g.
Weg naar Turkije; aan dien weg aansluit.
Daarvoor zal moeten worden aangekocht
1500 c.A. dijk en 2200 c.A. bouwland,
dit laatste met schadevergoeding aan den
p-achter en .32 hoornen. D© kosten wor
den geraamd voor den dijk op f 1500
per H.A. en voor het bouwland op f45
per H.A. met f0.15 per c.A. voor den
pachter, terwijl de baoimen voor f25 per
stuk kunnen w-orden gekocht.
De nieuw te graven sloot zal in eigen
dom komen aan den Mauritspolder, omdat
de sloot in de plaats komt van een
deel van een waterleiding van dien pol
der.
Voor verbetering van aansluiting met
den weg naar Waterlamdkerkje zal een
strook grond van de Z. VI. T. M. moeten
worden gekocht. Dit werk met aankoop
van grond is geraamd op f250. Gei
stollen voor in genoemden geest te beslui
ten.
Subsidie autobusdienst Sluis
kil—Hulst.
Van de N.V. Auto-, Motorhandel en
verhuurinrichting v.h. Mannaert—Geers te
Neuzen is een verzoek ingekomen om
haar weder en wel te rekenen van 16
Juni 1928 af een subsidie toe te staan
voor haren autobusdienst van Sluiskil
over Axel, Zuiddorp©, Koewacht en St.
Jansteen naar Ilulst.
B. en W. van Neuzen >schreven, dat
de N.V. reeds sinds 1927 dezen dienst
heeft overgedaan aan Pieter Scheele te
Sluiskil en de vraag daarom rijst of de
subsidie nog wel aan adressante moet
werden toegekend. Zij toch verklaart dat
een overgangstijd wordt doorgemaakt,
Scheele exploiteert wel op naam der N.V.
doch op eigen risico. Ook zou hij een
adres bij Ged. Staten "hebben ingediend,
om een autobusconcessite voor dezen
dienst.
Ged. Staten zeggen, dat van P. Scheele
werkelijk een aanvrage is ingekomen
waarop zij nog geen beslissing hebben ge
nomen. Onderzocht wordt wie de eigen
lijke ondernemer van den dienst 'is. In
afwachting van dit onderzoek stellen Ged
Staten voor het verzoek om subsidie in
hunne handen te stellen, teneinde in de
volgende zitting een voorstel te doen.
Credieten voor d© P.Z.E.M.
Voorgesteld wordt aan de P.Z.E.M. voor
de Middengroep ©en nader crediet te ver
leenen van f375.000 en voor de Noord-
groep een van f25.000.
Volgens een schrijlven van den Raad
van Bestuur, waarnaar Ged. Staten verwij
zen, is voor de middengroep f210.000
noodig voor uitbreiding van de centrale
te Vlissingen, voornamelijk door h©t bij
plaatsen van een turbine van 4300 K.W.
Hierdoor wordt verzekerd, dat men niet
zal moeten overgaan d© Schelde te ver-
zoieken haar eigen centrale weer in wer
king te stellen en is men voor langen
tijd in staat voldoendèn stroom te 'kunnen
blijven leveren. De som voor uitbreiding
van de ketelcapaciteiit ad f 200.000 is
te gering gebleken, en vraagt de P.Z.E.M.
daarvoor nog een nader crediet van
f90.000, waarbij zekerheidshalve een post
onvoorzien van f 25.000 is opgenomen. D©
overige f 75.000 voor de midden- en de
f 25.000 voor de noordgroep zij'n bedoeld
voor overname van bestaand© plaatselijke
netten, enz.
"Wijziging begrootingen.
Voorgesteld worden wijzigingen in de
begrootingen voor 1928 en 1929.
Opcenten.
Voorgesteld wordt weder de volgende
opcenten op de Rijksbelastingen te hef
fen: 50 op de grondbelasting en de per-
soneele belasting' en 20 op de vermogens-
en de inkomstenbelastingen.
interprovinciale aardappelproefvelden.
Verschenen is een beknopt verslag der
interprovinciale proefvelden met aard
appels over 1928, opgemaakt door Ir J.
D. Koeslag. Wij ontkenen er het vol
gende aan:
Het gebruikte pootgoed liet bij de Al
pha nogal te wenschen over; er kwam
een aanmerkelijk aantal bladrolzieke en
mozaïkzieke planten in voor; bovendien
werd op enkele proefvelden bet Alpha-
pootgoed gesneden. Desniettegenstaande
staat dit ras op bijna alle proefvelden
bovenaan in opbrengst.
De opmerkingen over de verdere eigen
schappen der vergeleken rassen zijn zeer
schaarsch. Van enkele proefvelden wordt
vermeld, dat de Bevelander geleden zou
hebben van de droogte, terwijl daaren
tegen de Industrie minder gevoelig voor
droogte zou zijn.
De smaak van de Alpha wordt over
het algemeen ongunstig beoordeeld. Ook
de Industrie wordt in dit opzicht niet
geroemd- Het oordeel over den smaak
van de Bevelander is vrij gunstig.
De onderlinge verhouding in opbrengst
tusschen de vergeleken rassen loopt op
de verschillende proefvelden nogal sterk
uiteen. Opmerkelijk is echter, dat de Be
velander op alle proefvelden aanmerke
lijk minder heeft opgebracht dan de
Eigenheimer (gemiddelde totaal-opbrengst
van de Bevelander 93 pCt. van die van
de Eigenheimer, wat de opbrengst aan
groote knollen betreft slechts 82 pCt.).
Uit de totaalcijfers blijkt wederom, dat
de Bevelander naaf verhouding meer
poters en kriel geeft dan de Eigenheimer.
Over de vatbaarheid voor phytophtho-
ra in het loof en de knollen konden
in 1928 geen waarnemingen worden ge
daan.
Opmerkelijk is, dat op een proefveld,
waarop gesneden poters .van Alpha wer
den gebruikt, geklaagd werd over veel
zieke en rotte knollen.
Met uitzondering van een tweetal proef
velden, gaf de Alpha naar verhouding het
minste kriel.
De Industrie heeft op deze proefvelden
getoond een zeer productief ras fe zijn;
jammer, dat dit ras voor de binnem-
lands'cbe consumptie niet gewild is.
Op 8 van de 10 proefvelden stond de
Roode Star iets ten achter in opbrengst
aan groote knollen bij' de Eigenheimer.
Daar echter de opbrengst aan poters én
kriel grooter is, is de totale opbrengst
gemiddeld over alle proefvelden _nog iets
hooiger dan die van de Eigenheimer. De
smaak der Roode 'Star werd op enkele
proefvelden gesteld boven dien van de
Eigenheimer.
De proefvelden waren gelegen in Kloos-
teriidlum, Wierum (Fr.), Pannerden,
Hoogland (U.) Huizen (N.-H.), Rhenen,
Strijen, Klaaswaal (Z.) en Goudswaard.