Sokken
lerkhoff
DE ZEEUW
eerag
TWEEDE BLAD.
Rechtzaken
Sport;
|rm.
iSSEE
Kampen
n
ode
EGANGE,
ouw
^~TETÏTL1 ETON.
BOEREN VAN LOBITH.
I
.m, docih
merkelijk
-onachtige
de mij-
langrqke
tiet totaal
ren werk-'
leele mijn-
len datum
let
mng ran
verslag
verslag-
e mijnen
netto ton
|ton kolen-
37 pet),
leelingen
zoutmqn
ssies en
GOES.
IGRIJK
-BOEK!
ing XX in
gansche
lige Schrift
344 blad-
?0 - Ge-
zijn vroe-
/erk„De
Christus",
'er in dit
de hand
[evens der
beschou-
ïizendjarig
ierder voor
jewijsmate-
ïeerde Be-
uit vele
ref. Theo-
niet allen
van den
tóch is het
/aard dat
door
jmdat het
jfdstuk uit
zoo veel-
ider brengt
van den
N, die hun
ind wenschen
EEUW" het
advertentie-
irief.
te
tsdijk.
of Zaterdag,
land D 188.
en een
die melken
'LIEGER te
r
~-
T."--
•r S
- i
TAS
WUENSDAG 0 OCT. 1920. No. 8.
NU DE ZEPPELIN KOMT OVER ONS
LAND.
Eerst miskenning, toen succes.
Een toekomstbeeld werkelijkheid
geworden. Hoeveel I udnt&cbepen
er gebouwd zijn. Wat de L 127
Het Is met Graaf Ferdinand vom Zeppe
lin gegaan zooals met zoovele uitvin
ders en baanbrekers op velerlei gebied.
Eerst de miskenning, toen het succes,
eerst de strijd, de wanhopig volgehouden
'strijd eh toen! de overwinning, eerst be
schouwd als een gek, een dwaals, toen
gehuldigd en geprezen als een man, die
mede den roem van Duitschland, op tech
nisch gebied, bevestigde.
Vele jaren geleden zat aan' een hotel-
jmiddagtaiel te Stuttgart, in een onder
houd met mede-aanzitfende officieren, een
heer van middelbaren leeftijd, met grij
zende haren, maar nog van jeugdig aan
doende bewegingen en levendigheid. Het
was dezen wel allerminst ban te zien,
dat hij reeds de waardigheden van] Gene-
raai-Majoor, Wurtemberg's gezant aan het
Pruisische hof en lid van den Bonds
raad te Berlijn in één persoon, hiajd ver-
eenigd.
Een vreemde gast, wiern de zoo 'druk
verklarende of wel weerleggende hieier te
genover zijn hoewel opmerkzame, toch
van twijfel blijikgevende toehoorders, wel
ieenige belangstelling inboezemde, vroeg
Ha afloop van den maaltijd een hotelbe
diende, wie toch die bewegelijke oude
heer was. Waarop in onvervalscht „schwa-
bisch" 'het antwoord kwam: „na, dees
isch 'e narr, der meint mer könnte flieg-a".
(Die daar is een gak, die meent, dat wq
kunnen vliegen.)
Zoo dachten de landgenooten Van Zep
pelin en ook buitan zijn vaderland was
hij als profeet niet geëerd.
Jarenlang heeft hij moeten strijden m
het lot scheen tegen hem. Mislukking
op mislukking volgde, onverzettelijk bleef
zijn wil om te slagen. Miskenning was
zijn deel, hjj ging voort. De worsteling
van dezen man, zoo werd ergens gezegd,
om de verwezenlijking van zqn gedachte,
de onverstoorbare kracht van zijn over
tuiging ook bij den hardnekkigsten te
genspoed zullen zelfs het nageslacht nog
ontroeren en het woord van Horatius
„Impavidum ferjent ruinae" (de stout-
inoedigen gaami zelfs over de ruïnen)
schijnt voorwaar wel op hem van toepas
sing te zijn.
Reeds kort na den Fransch-Duitscben
oorlog, waaraan Graaf Zeppelin als of
ficier deelnam hij had reeds gevochten
in den Amerikaanschen successieoorlog
en in den oorlog tegen Oostenrijk had
hij zijn eerste project voor een in cel
len verdeeld luchtschip ontworpen. Doch
eerst in 1887 bood hij hierover den.' koning
van Wurtemberg een memorie aam. Dat
hij het ministerie van oorlog de gelegen
heid bood, van het bestuurbare luchtschip,
dat hij had uitgevonden, gebruik te ma
ken, spreekt haast van zelf. Hij was voor
alles militair en in de eerste plaats er
op bedacht de weerbaarheid van zijn land
grooter te maken. Hij zag in den bestuur
baren luchtballon een versterking van de
weermacht, al vergat hij de andere voor-
deelen van dergelijke luchtschepen niet.
In een oproep aan het Duitsohe volk
van Decèmber 1895 schreef hij o.m.: „De
bestuurbare luchtschepen, welke onder de
ongunstigste omstandigheden zeven en een
lialvtn dag lang een gemiddeld© snelheid
van meer dan 10Ö0 K.M. per dag onaf
gebroken vliegen, zijn in staat, behalve
hun doelmatigheid voor legerdoeleindan,
o.m. de volgende diensten te prestoeren:
1. Zq kunnen de vloot, waarmede ze
door signalen in verbinding staam, plaats
en beweging van vijandelijke vloten aan
geven.
2. Ze zullen de scheepvaart van groeten
dienst zijn, door het zoeken naar ver-
43) -o-
„Verraderl Lafaard I Wou je de lijken
soms ook nog uitschudden? Maak, dat
je wegkomtI"
Het regende dergelijke uitroepen, niet
tegenstaande de dijkgraaf stilte gelastte
en bezadigde boeren, als Gerbrand van
Gelderen, die ook bq de groep zich aan
sloten had, om het lugubere, maar nood
zakelijke werk te verrichten, kalmeerende
•woorden sprak. Hij was ten hoogste
dankbaar, dat -de broer van den veer
man op „Gelrehof" gebleven was. Het
kou hem door de ziel gesneden hebben,
zooals de verbitterde boeren, Protestant
ten en Roomschen, zich over den veer
man» uitlieten.
Het ruwe optreden der Franschen had
fle maat vol gemeten. En omdat zij de
Franschen niet konden bereiken, spuw
den zjj hun gal uit over den ramp
zaligen man, die voor geld zjjn land had
verkocht.
De jange zomerdag verstreek.
Terwijl de boeren groeven en spitten,
öra daarna de lijken te bergen, liep dé
Vesrau* fc»«a sn wear Ir a$u fcai*. klea
>-!»/'■«•i.'-.»■•--Y.-vV. 'fTs,iiJwS#
V: r-
4, -.•<%>.. "--{r
f. y.
ri'.:'
Wel opmerkenswaardig is het verschil in uitvoering van de „Graf Zeppelin" met die van het luchtschip, dat op 2 Juli 1900
voor de eerste maal opsteeg. Thans maakte het luchtschip een reis om de wereld; toen, in 1900, beschouwde men het reeds
als een prestatie, dat het luchtschip 17 minuten in de lucht bleef.
miste of gezonken schepen en door foto
grafische opnamen van kusten, welke nog
vrijwel onbekend zijn.
3. Ze kunnen worden gebruikt voor het
ontsluiten, het beheerschen, de bescher-
jning en de uitbreiding enz. van onze
koloniën.
4. De luchtschepen kunnen voor de
aardrijkskunde van veel nut zijn, daar bijv.
Afrika in drie dagen doorkruist en de
Noordpool van den Noordelijken haven
door een vlucht heen' en weer kan wor
gden bereikt.
5. Niet minder nut, kan de meteoro-
gie van de luchtschepen hebben'.
6. Groote beteekanis zullen1, in ieder
geval de luchtschepen hebben voor het
wereldpostverkeer. De post kan bijv. van;
Berlijn jni 38 uren naar Konstantinopel,
in 60 uren naar Alexandria en naar New-
York in ötya dag in één vlucht worden
overgebracht.
Zooals men ziet een toekomstbeeld,
dat allang tot werkelijkheid is geworden.
Maar in die dagen lachte men Zeppelin
uit. ,En het is merkwaardig het oordeel
van deskundigen te lezen, die in opdracht
van den Duitschen keizer, die Zeppelin
ook al een dwaas vond, bijeen waren
gekomen om over de uitvinding van den
laatste te oordeelen.
Onder de autoriteitan op technisch ge
bied, die over de uitvinding van graaf
Zeppelin moesten oordeelen, bevonden
zich ook een professor uit Berlijn ©n
Maxim, de kanonnenkoning en luchtschip-
constructeur. Ze verklaarden,:
Bij de groote oppervlakte, immers, die
een luchtvaartuig van welken vorm ook,
den weerstand der lucht biedt, een weer
stand, die bij verhooging der snelheid
tot in het reusachtige gepoliëntiöerd wordt,
is een enorme drijvende "kracht gebiedend
naiedzakelijk. Maar dieze kracht verlangt
op haar beurt weer mechanismen en mo
toren, die onder alle omstandigheden,
meer gewicht bezitten dan het vaartuig
zou kunnen dragen. Een vergrooti-ng van
het laatste zou evenwel niets helpen, daar
in dit geval de weerstandsoppervlakte
nogmaals grooter zal worden. Het lucht
schip zal wel nooit een snelheid 'van b-ijv.
12 meter per seconde bereiken, trots alle
scherpzinnigheid en geldelijke opofferin-
gan.
Het is wei merkwaardig een dergelijke
uitspraak te lezen in een tijd, waarin
het luchtschip', naar den kloeken uitvin
der genoemd, een reis om de wereld
heeft gemaakt, in zulk een korten tijd als
nooit te voren.
En na deze bijeenkomst, waarbij de
oude man als een kwajongen werd be
handeld en door 'den keizer genegeerd,
kreeg hij' van het Duitsche ministerie de
mededeoiing (29 September 1895), „dat
het thans nu als in .onafzienbare tijden
onmogelijk zal zijn, gelden beschikbaar te
stellen voor het bouwen van een lucht
schip als door Uwe Excellentie uitge
vonden.
Toon Zeppelin nul op het request
had gekregen, richtte hij zich tot het
Duitsche volk met de bede hem te heipen.
Daarin schreef hij:
„Gaarne wil ik galooven, iedere Duit-
scher wenscht, dat mijln werk eni streven
naar het zoldertje, daalde weer naar be
neden, zocht zijn boot op, waarin hij,
als verwezen starend, zitten ging, om
dan weer in huis te gaan, waar zijn
vrouw angstig zijn doen gadesloeg.
Een bang voorgevoel bekroop haar.
Maar zij had niet den moed ditmaal, om
met hem te spreken over ,het gebeurde,
dat als 'een donkere dreiging over het
veerhuis hing-
En toen 'de avond gedaald was, sloop
Jan Petersen, als een dief, naar de kast,
greep den buidel goudstukken, zeidegeen
woord tot zjjn vrouw en stapte met klop
pend hart naar de boot, roeiende den
Rijn op.
Het was een heerlijke zomeravond.
Maar Jan Petersen bemerkte er niets
van. Groote zweetdroppelen gleden langs
zijn ontzet gelaat, waarin de oogen on
natuurlijk schitterden.
Met inspanning van alle krachten roei
de hij de rivier op, die daar vredig
voortstroomde, als was er pas geleden
niet een drama geweest.
Eerst toen hjj ver genoeg gevorderd
was, wendend de boot en starend naar
den anderen oever, haalde hij even diep
adem.
Hij tuurde in den avondstond «aar de
veermanswoning, die zich ginds als een
donker silhouet af toekende. Jaren had
k4 «r «et zjja vremw gewoond. Houder-
hun doel zullen bereiken. Doch door vro
me wenschen -alleen wordt niets ge
borenHet meest verdienstelijk zullen
degenen zich maken, wanneer ze konden
besluiten 20 mark bons te koopen. Ik
zal zelf 25000 mark geven.
Wanneer men aanneemt, dat het hier
een zaak geldt van onschatbare waarde,
voor het Duitsche vaderland, dan han
delt men snel. Er is altij'd gevaar, dat
het buitenland ons voor is."
Die oproep was van December 1895.
Het zou lang duren voor Zeppelin in
slaat was om zijn eerste luchtschip te
bouwen. In 1901 werd het gedemonteerd,
omdat Zeppelin geen geld meer had om
verder met zij'n werk door 'te gaan en
regeering en publiek hem niet steunden.
Doch in 1905 begon hij met den bouw
van een nieuw luchtschip. Het werd
17 Januari 1906 door een storm vernie
tigd. Het derde luchtschip L3 scheen
niet te voldoen en werd in J913 afge
broken. Toen volgde het drama van Ech-
terdingen. Na een schitterende reis met
de L4 werd dit luchtschip vernield. Zep
pelin stond radeloos, dat scheen hem
het einde en toen richtte hijl zich weer
tot het Duitsche volk en zie, binnen een
paar weken was een bedrag van niet
minder dan 6.170.000 mark bijeen. (5 Aug.
1908).
Zeppelin behoefde zij'n levenswerk niet
op te geven. In 1909 werd te Friedrichs-
ha-fen ©en werf voor luchtschepen ge
bouwd, terwij! in 1910 de Deutsche Luft-
schiffahrts-Aktien-Gesellschaft met een ka
pitaal van 3 millio-en mark werd opge
richt. Reeds in 1912 kon men van Ham
burg met een „zeppelin" naar Zwitser
land reizen via Dusseldorf, Frankfort a.
M. en Baden-Baden.
Met welke moeilijkheden Zeppelin ver
der had te kampen kan blijken uit de
geschiedenis van da verschillende lucht
schepen -door hem en zijn maatschappij
vóór den oorlog gebouwd.
De L5 werd 25 April 1910 door storm
vernield, L6 verbrandde in de hal van
Raaden-O'ds op den 14 September 1917.
L 7, welke den naam van „Deutschland"
kreeg, werd 28 Juni 1910 afgebroken, de
L'8 werd den 16 Mei 1911 beschadigd.
De L10 verbrandde in de Dusseldorfer
hal in het jaar 1912. De L11, welke den
naam droeg van „Victoria Louise", werd
in 1915 afgebroken. Hetzelfde geschiedde
met de luchtschepen L12 en L13. Het
eerste marine luchtschip, de L 14, werd
bij Helgoland vernield, hetzelfde -geschied
de met de LI5, dat op 19 Maart 1913
werd vernield. Toen kwam de wereld
oorlog. En door den oorlog werd de
bruikbaarheid vap luchtschepen voor aan
vallen op vreemd© landen bewezen
Engeland had wel konnis gekregen van
de welgeslaagde -proeven met 3e Zeppe
lins boven Duitschland, doch men noem
de hot eerst een spel der verbeelding.
Het zou Engeland spoedig blijken, dat
het geen verbeelding was, dat een af
stand van 600 K.M. heel snel door zeppe
lins kon worden afg-ele.gd. Het moest het
tot zijn schade ondervinden.
Reeds lang had men ,in Duitschland
de bruikbaarheid der Zeppelins ingezien.
En nu sloeg ook da stemming ten op-
den malen was hij de rivier overge
stoken.
Dit was de laatste maal
Vol zielefoltering landde hij aan den
anderen oever.
Lang stond hij stil, al maar turend
naar den overkant. Maar daar was geen
stem, die hem terugriep. Het kon ook
niet, want zijn vrouw wist niets van
zijn vertrek af. Zij zou hem ook niet mis
sen. Nauwelijks tien woorden hadden zjj
dien dag met elkaar gewisseld
In zijn verbeelding hoorde hij het hoo-
nend gelach en gejoel van dien morgen.
Zjj duldden hem niet meer in hun mid
den. Hij had uitgediend. Hij zou, al werd
de Republiek ook een gewest van Frank
rijk, bij hen altijd geteekend staan.,.
De veerman kreunde
Dan met een forschen duw stootte
hij de boot de rivier in.
Even nog stond hij stil, toekijkend,
hoe de boot aïdreef.
Toen wendde hij zich 'om Sn snelde,
als zat de dood hem op da hielen, weg,
den nacht in
Moe, niet bepaald van hét graafwerk,
maar van het ongewone, dat zjj had
den moeten verrichten en van, het gru
welijk bedrijf, gingen de boeren van Lo-
bith, toen al de lijken begraven waren,
naar hun hoeven of naar wat eens hun
hoeve was geweest.
D« Fr«ju«hea kadds» dssig kwJgehou-
zielite van den ouden uitvinder om. Duit
sche hoogescholen verleenden Graaf ZepL
peli-n het ©eredoktoraat, niet lang daarna
w-as Keizer Wilhelm, die eerst voorstan
der van het half-stijve systeem van ma
joor von Parseval was geweest, van opi
nie yerande-rd, was nu voor "het starre
systeem van Zeppelin en hij verleende
den m-an, di-en Hij eerst als een dwaas
had -beschouwd, de hoogste eereteekenen
en bij de eerste ontmoeting werd de
Oude, zoo lang miskende uitvinder, die
daor zijn vorst „de fanaticus aan de
Bodenziee" werd -genoemd, door dien zelf
den vorst broederlijk omhelsd.
Niet alle Zeppelins werden volledig
afgemaakt, ook al waren ze reeds op
stapel gezet. De Zeppelins 70, 115 tot 119
en van 122 tot 125 warden pooit afge
bouwd. Het grootste aantal Zeppelins
werd natuurlijk tijdens den oorlog ge
bouwd, daar leger en marine zich van dit
luchtverkeersmidde! voor allerlei doelein
den bedienden,- Het is begrijpelijk, dat ook
de meest» luchtschepen het slachtoffer
werden van den oorlog, hetzij door vij
andelijke aanvallen, of door andere cata-
straphen als stranden en verbranden, ver
nietigd werden.
De L16 an L17 werden afgebroken,
de L18 en L19 evenals L 20 vernield.
De L21 werd hij een aanval op Luik
oip den 6dan Augustus 1914 zwaar be
schadigd. De L 22 en de L 23 onder
gingen hetzelfde let in de eerste oorlogs
maanden. De L24 strandde in Februari
1915 aan de Deensche 'kust. De L25
werd door een vliegeraanval vernield,
de L26 werd in Juterborg gedemonteerd.
De L27 strandde in een sneeuwstorm,
de L 28 -en L 29 werden afgebroken, de
L30 en L31 verbrandden.
De luchtschepen L 32, 37, 38, 47, 54,
61, 64, 66, 74, 78, 86, 92, 93, 100, 108
en 112 werden door de wapens van den
vijand vernietigd. De L. 33 strandde in
Maart 1915 bij Ostende, do L 34 ver
brandde in Insterburg, de L 35 werd
door storm vernield, de L 36 verbrandde
in het jaar 1916, in Fuhlsbuttel, de L 39
werd afgebroken, evenals de L 41, e-n
42, 44, 45, 50, 51, 57, 58, 63, 67, 68,
71, 73, 77, 80, 81, 84, 88 en 106. De
luchtschepen L 40 en L 104 werden door
den bliksem vernield. De eerste op den
3den September 1915, de laatste op den
24 September 1916. Een enkel luchtschip,
de L 76, viel op 24 September 1916
onbeschadigd in handen van de Engel-
schen. De L 43 strandde op den lOden
Augustus 1915 bij Ostende, de L 46 werd
op den 23 Juni 1919, na de wapenstil
stand in Nordholz vernield. I)£ overige
luchtschepen werden of door weersinvloe
den. of door den oorlog vernield. Of ze
vielen het vuur ten offer. Doelen van het
luchtschip L 62, dat in den corner van
1920 was gesloopt, werden aan België
uitgeleverd, terwijl enkele dealen van de
L 75, in Augustus 1920 gedemonteerd
aan Japan werden uitgeleverd.
Het luchtschip L120 moest aan Italië
worden, afgestaan, het luchtschip L 109
kwam aan Engeland. Het luchtschip de
L 126 werd naar Amerika gebracht en
heet daar de „Los Angeles".
We komen aan de L 127, aan welk
den. Vrijwel alleen „Gelrehof" was door
het optreden der boering gespaard geble
ven, al de andere boerderijen waren af
gebrand of deerlijk vernield.
En de -dijkgraaf, die den ganschen dag
toezicht had gehouden op het bergen
der lijken in de heuvels, had verteld, dat
het door de gansche streek zoo was.
Als een wervelwind was het Fransche
leger een deel o-p Arnhem aan, de
rest op Doesburg 'door het land ge
trokken, op zqn tocht roovend en ver
nielend, plunderend en moordend.
Wel had d'è koning van Frankrijk, de
dijkgraaf had het den vorigen dag ge
lezen, een stuk opgesteld, bestemd voor
de bewoners van Gelderland, in welke
proclamatie zq aangemaand werden zich
bedaard en rustig te houden en dan zou
hun ook geen leed worden aangedaan,
maar dat was een wassen neus. Wat had-
don de boeren van Lobith dan gedaan?
Zij hadden er geen oogenblik om ge
dacht, zich te verzetten tegen de over
macht. Maar intusschen waren zij uit
geplunderd.
In de verte jsag de boer van „Gelre
hof" die van zjjn buren afscheid had
genomen en nu alleen op huis aanliep,
de afgebrande ruïnes van verschillende
boerderijen. En als zqn oog weide over
het land, dan was daar het vertrapte,
vernielde, ten deele verbrande, nog niet
geheel rjjpe keren, Ta* de» eéget Kwast
luchtschip wel een plaats in de wereld
geschiedenis, evenals aan zijn bestuurder,
Dr Eckener, een leerling van Zeppelin,
zal worden ingeruimd. Op het einde van
Mei 1929 werd het schip bij de poging,
om den Oceaan over te steken van den
ondergang .gered door een noodlanding
bq Cuers Pierrefeu. De leider van het
schip vond bij de landing in Frankrqk
uitnemende hulp van de verschillende
Fransche autoriteiten. Het echec van de
zen tocht was veroorzaakt door het on
klaar raken van drie motoren van de
vijf, waarover het luchtschip beschikte.
Teruggebracht naar de oevers van het
meer van Constanz, onderging het lucht
schip verschillende veranderingen.
Den eersten Augustus word de nieu
we tocht ondernomen, met het bekende
succes. Het luchtschip trok over de val
lei van de Rhone, passeerde vervolgens
Gibraltar en de Azoren, en bereikte Lake-
hurst in 93 uur. De terugkeer naar Frie-
drichshafen ging veel sneller. In ruim
twee dagen werd de terugreis afgelegd.
Op Donderdag 15 Augustus, 120 uur
na zijn terugkeer van de Vereenigde Sta
ten, zette het luchtschip zijn tocht voort
naar Tokio. De geheele wereld, in be
wondering voor de schitterende onderne
ming van Dr Eckener, volgde met groote
belangstelling den tocht van den „Graf
Zeppelin". Het Oeralgebergte vormde een
belangrijke hindernis, doch voor de Zep
pelin was ook dit gebied geen bezwaar.
Het schip vloog over Siberië, waar de
groote verlatenheid van de oneindige
steppen de passagiers aangreep. In ruim
honderd uur was de tocht van Friedrichs
hafen-Tokio volbracht. Toen volgde de
tocht over den Pacific. Nog nimmer .had
een luchtverk eersmiddel den weg Japan-
Veree-nigde Staten afgelegd. Vliegeniers
hadden den weg San Francisco-Honoloe-
loe genomen, Kingford Smith en zijn drie
metgezellen trokken den Stillen Oceaan
over van Amerika naar Australië, maar
nooit had een vliegenier het beproefd,
den weg te nemen van Japan, naar Ame
rika. Dr Eckener, vertrouwende op zqn
luchtschip, deed het en hij slaagde.
Op den 29-sten Augustus was de reis
om de wereld volbracht. Alle records wa
ren gebroken, in één on twintig dagen
had de „Graf Zeppelin" 39.350 K.M. af
gelegd. In 1924 hadden do Amerikaan-
sche vliegeniers voor de reis om do
wereld nog 192 dagen noodig. terwijl
de beroemde Philias Fogg van Jules
Verne nog tachtig dagen noodig had.
Graaf Zeppelin heeft nog de practische
toepassing van zijn uitvinding mogon be
leven. Dat het luchtschip van zijn vinding
een reis om de wereld zou maken in de
helft van den tijd, welke een stoomschip
noodig heeft om dezelfde route af te
leggen, moch hij niet beleven. Hij stierf
8 Maart 1917.
Rechtbank te Middelburg.
Politierechter,
Zitting van 8 October 1929.
De volgende personen -waren gedag
vaard:
J. W- N., 22 jaar, arbeider te Groedo
wegens- mishandeling van Adriaan de
Meyer te Schoonidijke. Eisch en uitspraak
f20 o-f 20 d- h.
J. C. H., 22 jaar, werkman te Gr0ede,
wegens mishandeling van Josephine Syn-
ne-wel aldaar. E-isch en uitspraak f 15
of 15 dagen hechtenis.
L. K., 45 jaar, werkman, Zierikzee,
wegen-s mishandeling van B. W. Schot
aldaar. Eisch en uitspraak f 15 of 15 d.h.
A. G. L., 29 jaar, 'landbouwers-knecht
te Kruiningen, wegens mishandeling van
zjfn vader Marijn Lodiers. Deze zaak werd
uitgesteld, tot iö Nov. a.s. tot het hooren
van een getuige-
A. M. de M.,_ 19 ja.a,r, landbouwers-
knecht te Biervliet, wegens mishandeling
van J. Neele te Biervliet. Eisch en uit
spraak f20 b- of 20 d.h.
M. Th. van D., huisyr. Q. A., 19 jaar,
zonder beroep te Hulst, wegens belee-
diging van Frans Kayscr. Eiseh en uit
spraak f 10 b. o-f 10 d.h,
E. BI,, huisvrouw van I. R.: 36 jaar,
zonder beroep- te "Nieuw-Namen, wegens
zoo goed als niets terecht
Naar het westen was het machtige leger
getrokken. En in die gansche-streek was
het een volkomen vernieling. Waarop zou1
dit alles uittoepen? Zou bq den IJssel
slag geleverd worden? Zou het kleine
Staatsolie leger onder den jongen Prins
den vijand kunnen terugslaan? En als dat
zoo was, kwam dan hier do ellende weer
terug?
Vol van sombere gedachten liep Ger
brand van Gelderen, de spade, die dien
dag» zulk gruwzaam werk had moeten
verrichten, over den schouder, verder
naar „Gelrehof" dat daarginds ongerept
lag.
Als hij aan dat laatste dacht, door
stroomde hem een golf van danbaarheid.
Niets, letterlijk niets, was gedeerd. Na dat
ééne bezoek van den vijand, dat zoo
merkwaardig was verloopen, was er nie
mand meer geweest. Vredig liepen de
kippen over het erf. En do koeien graas
den in de weide, vlak bq de boorderq.
terwql de" boeren onder het graven aj
met elkaar er over gesproken hadden,
om do beesten weer te brengen op da
uiterwaarden, nu er voorloopig toch geeo
vqand te bekennen viel.
Ja, hij mocht wel dankbaar zijn, dat
het met zqn gezih en zqn boerderij zoo
naar wensch was geloopen. Klaas Peter
son en dia vele andoren waren er hooi
wat erger «ut toe. (Wordt vervolgd.)
I
'fl
1
-I
i
Ai
jt