Sokken lerkhoff DE ZEEUW eerag TWEEDE BLAD. Rechtzaken Sport; |rm. iSSEE Kampen n ode EGANGE, ouw ^~TETÏTL1 ETON. BOEREN VAN LOBITH. I .m, docih merkelijk -onachtige de mij- langrqke tiet totaal ren werk-' leele mijn- len datum let mng ran verslag verslag- e mijnen netto ton |ton kolen- 37 pet), leelingen zoutmqn ssies en GOES. IGRIJK -BOEK! ing XX in gansche lige Schrift 344 blad- ?0 - Ge- zijn vroe- /erk„De Christus", 'er in dit de hand [evens der beschou- ïizendjarig ierder voor jewijsmate- ïeerde Be- uit vele ref. Theo- niet allen van den tóch is het /aard dat door jmdat het jfdstuk uit zoo veel- ider brengt van den N, die hun ind wenschen EEUW" het advertentie- irief. te tsdijk. of Zaterdag, land D 188. en een die melken 'LIEGER te r ~- T."-- •r S - i TAS WUENSDAG 0 OCT. 1920. No. 8. NU DE ZEPPELIN KOMT OVER ONS LAND. Eerst miskenning, toen succes. Een toekomstbeeld werkelijkheid geworden. Hoeveel I udnt&cbepen er gebouwd zijn. Wat de L 127 Het Is met Graaf Ferdinand vom Zeppe lin gegaan zooals met zoovele uitvin ders en baanbrekers op velerlei gebied. Eerst de miskenning, toen het succes, eerst de strijd, de wanhopig volgehouden 'strijd eh toen! de overwinning, eerst be schouwd als een gek, een dwaals, toen gehuldigd en geprezen als een man, die mede den roem van Duitschland, op tech nisch gebied, bevestigde. Vele jaren geleden zat aan' een hotel- jmiddagtaiel te Stuttgart, in een onder houd met mede-aanzitfende officieren, een heer van middelbaren leeftijd, met grij zende haren, maar nog van jeugdig aan doende bewegingen en levendigheid. Het was dezen wel allerminst ban te zien, dat hij reeds de waardigheden van] Gene- raai-Majoor, Wurtemberg's gezant aan het Pruisische hof en lid van den Bonds raad te Berlijn in één persoon, hiajd ver- eenigd. Een vreemde gast, wiern de zoo 'druk verklarende of wel weerleggende hieier te genover zijn hoewel opmerkzame, toch van twijfel blijikgevende toehoorders, wel ieenige belangstelling inboezemde, vroeg Ha afloop van den maaltijd een hotelbe diende, wie toch die bewegelijke oude heer was. Waarop in onvervalscht „schwa- bisch" 'het antwoord kwam: „na, dees isch 'e narr, der meint mer könnte flieg-a". (Die daar is een gak, die meent, dat wq kunnen vliegen.) Zoo dachten de landgenooten Van Zep pelin en ook buitan zijn vaderland was hij als profeet niet geëerd. Jarenlang heeft hij moeten strijden m het lot scheen tegen hem. Mislukking op mislukking volgde, onverzettelijk bleef zijn wil om te slagen. Miskenning was zijn deel, hjj ging voort. De worsteling van dezen man, zoo werd ergens gezegd, om de verwezenlijking van zqn gedachte, de onverstoorbare kracht van zijn over tuiging ook bij den hardnekkigsten te genspoed zullen zelfs het nageslacht nog ontroeren en het woord van Horatius „Impavidum ferjent ruinae" (de stout- inoedigen gaami zelfs over de ruïnen) schijnt voorwaar wel op hem van toepas sing te zijn. Reeds kort na den Fransch-Duitscben oorlog, waaraan Graaf Zeppelin als of ficier deelnam hij had reeds gevochten in den Amerikaanschen successieoorlog en in den oorlog tegen Oostenrijk had hij zijn eerste project voor een in cel len verdeeld luchtschip ontworpen. Doch eerst in 1887 bood hij hierover den.' koning van Wurtemberg een memorie aam. Dat hij het ministerie van oorlog de gelegen heid bood, van het bestuurbare luchtschip, dat hij had uitgevonden, gebruik te ma ken, spreekt haast van zelf. Hij was voor alles militair en in de eerste plaats er op bedacht de weerbaarheid van zijn land grooter te maken. Hij zag in den bestuur baren luchtballon een versterking van de weermacht, al vergat hij de andere voor- deelen van dergelijke luchtschepen niet. In een oproep aan het Duitsohe volk van Decèmber 1895 schreef hij o.m.: „De bestuurbare luchtschepen, welke onder de ongunstigste omstandigheden zeven en een lialvtn dag lang een gemiddeld© snelheid van meer dan 10Ö0 K.M. per dag onaf gebroken vliegen, zijn in staat, behalve hun doelmatigheid voor legerdoeleindan, o.m. de volgende diensten te prestoeren: 1. Zq kunnen de vloot, waarmede ze door signalen in verbinding staam, plaats en beweging van vijandelijke vloten aan geven. 2. Ze zullen de scheepvaart van groeten dienst zijn, door het zoeken naar ver- 43) -o- „Verraderl Lafaard I Wou je de lijken soms ook nog uitschudden? Maak, dat je wegkomtI" Het regende dergelijke uitroepen, niet tegenstaande de dijkgraaf stilte gelastte en bezadigde boeren, als Gerbrand van Gelderen, die ook bq de groep zich aan sloten had, om het lugubere, maar nood zakelijke werk te verrichten, kalmeerende •woorden sprak. Hij was ten hoogste dankbaar, dat -de broer van den veer man op „Gelrehof" gebleven was. Het kou hem door de ziel gesneden hebben, zooals de verbitterde boeren, Protestant ten en Roomschen, zich over den veer man» uitlieten. Het ruwe optreden der Franschen had fle maat vol gemeten. En omdat zij de Franschen niet konden bereiken, spuw den zjj hun gal uit over den ramp zaligen man, die voor geld zjjn land had verkocht. De jange zomerdag verstreek. Terwijl de boeren groeven en spitten, öra daarna de lijken te bergen, liep dé Vesrau* fc»«a sn wear Ir a$u fcai*. klea >-!»/'■«•i.'-.»■•--Y.-vV. 'fTs,iiJwS# V: r- 4, -.•<%>.. "--{r f. y. ri'.:' Wel opmerkenswaardig is het verschil in uitvoering van de „Graf Zeppelin" met die van het luchtschip, dat op 2 Juli 1900 voor de eerste maal opsteeg. Thans maakte het luchtschip een reis om de wereld; toen, in 1900, beschouwde men het reeds als een prestatie, dat het luchtschip 17 minuten in de lucht bleef. miste of gezonken schepen en door foto grafische opnamen van kusten, welke nog vrijwel onbekend zijn. 3. Ze kunnen worden gebruikt voor het ontsluiten, het beheerschen, de bescher- jning en de uitbreiding enz. van onze koloniën. 4. De luchtschepen kunnen voor de aardrijkskunde van veel nut zijn, daar bijv. Afrika in drie dagen doorkruist en de Noordpool van den Noordelijken haven door een vlucht heen' en weer kan wor gden bereikt. 5. Niet minder nut, kan de meteoro- gie van de luchtschepen hebben'. 6. Groote beteekanis zullen1, in ieder geval de luchtschepen hebben voor het wereldpostverkeer. De post kan bijv. van; Berlijn jni 38 uren naar Konstantinopel, in 60 uren naar Alexandria en naar New- York in ötya dag in één vlucht worden overgebracht. Zooals men ziet een toekomstbeeld, dat allang tot werkelijkheid is geworden. Maar in die dagen lachte men Zeppelin uit. ,En het is merkwaardig het oordeel van deskundigen te lezen, die in opdracht van den Duitschen keizer, die Zeppelin ook al een dwaas vond, bijeen waren gekomen om over de uitvinding van den laatste te oordeelen. Onder de autoriteitan op technisch ge bied, die over de uitvinding van graaf Zeppelin moesten oordeelen, bevonden zich ook een professor uit Berlijn ©n Maxim, de kanonnenkoning en luchtschip- constructeur. Ze verklaarden,: Bij de groote oppervlakte, immers, die een luchtvaartuig van welken vorm ook, den weerstand der lucht biedt, een weer stand, die bij verhooging der snelheid tot in het reusachtige gepoliëntiöerd wordt, is een enorme drijvende "kracht gebiedend naiedzakelijk. Maar dieze kracht verlangt op haar beurt weer mechanismen en mo toren, die onder alle omstandigheden, meer gewicht bezitten dan het vaartuig zou kunnen dragen. Een vergrooti-ng van het laatste zou evenwel niets helpen, daar in dit geval de weerstandsoppervlakte nogmaals grooter zal worden. Het lucht schip zal wel nooit een snelheid 'van b-ijv. 12 meter per seconde bereiken, trots alle scherpzinnigheid en geldelijke opofferin- gan. Het is wei merkwaardig een dergelijke uitspraak te lezen in een tijd, waarin het luchtschip', naar den kloeken uitvin der genoemd, een reis om de wereld heeft gemaakt, in zulk een korten tijd als nooit te voren. En na deze bijeenkomst, waarbij de oude man als een kwajongen werd be handeld en door 'den keizer genegeerd, kreeg hij' van het Duitsche ministerie de mededeoiing (29 September 1895), „dat het thans nu als in .onafzienbare tijden onmogelijk zal zijn, gelden beschikbaar te stellen voor het bouwen van een lucht schip als door Uwe Excellentie uitge vonden. Toon Zeppelin nul op het request had gekregen, richtte hij zich tot het Duitsche volk met de bede hem te heipen. Daarin schreef hij: „Gaarne wil ik galooven, iedere Duit- scher wenscht, dat mijln werk eni streven naar het zoldertje, daalde weer naar be neden, zocht zijn boot op, waarin hij, als verwezen starend, zitten ging, om dan weer in huis te gaan, waar zijn vrouw angstig zijn doen gadesloeg. Een bang voorgevoel bekroop haar. Maar zij had niet den moed ditmaal, om met hem te spreken over ,het gebeurde, dat als 'een donkere dreiging over het veerhuis hing- En toen 'de avond gedaald was, sloop Jan Petersen, als een dief, naar de kast, greep den buidel goudstukken, zeidegeen woord tot zjjn vrouw en stapte met klop pend hart naar de boot, roeiende den Rijn op. Het was een heerlijke zomeravond. Maar Jan Petersen bemerkte er niets van. Groote zweetdroppelen gleden langs zijn ontzet gelaat, waarin de oogen on natuurlijk schitterden. Met inspanning van alle krachten roei de hij de rivier op, die daar vredig voortstroomde, als was er pas geleden niet een drama geweest. Eerst toen hjj ver genoeg gevorderd was, wendend de boot en starend naar den anderen oever, haalde hij even diep adem. Hij tuurde in den avondstond «aar de veermanswoning, die zich ginds als een donker silhouet af toekende. Jaren had k4 «r «et zjja vremw gewoond. Houder- hun doel zullen bereiken. Doch door vro me wenschen -alleen wordt niets ge borenHet meest verdienstelijk zullen degenen zich maken, wanneer ze konden besluiten 20 mark bons te koopen. Ik zal zelf 25000 mark geven. Wanneer men aanneemt, dat het hier een zaak geldt van onschatbare waarde, voor het Duitsche vaderland, dan han delt men snel. Er is altij'd gevaar, dat het buitenland ons voor is." Die oproep was van December 1895. Het zou lang duren voor Zeppelin in slaat was om zijn eerste luchtschip te bouwen. In 1901 werd het gedemonteerd, omdat Zeppelin geen geld meer had om verder met zij'n werk door 'te gaan en regeering en publiek hem niet steunden. Doch in 1905 begon hij met den bouw van een nieuw luchtschip. Het werd 17 Januari 1906 door een storm vernie tigd. Het derde luchtschip L3 scheen niet te voldoen en werd in J913 afge broken. Toen volgde het drama van Ech- terdingen. Na een schitterende reis met de L4 werd dit luchtschip vernield. Zep pelin stond radeloos, dat scheen hem het einde en toen richtte hijl zich weer tot het Duitsche volk en zie, binnen een paar weken was een bedrag van niet minder dan 6.170.000 mark bijeen. (5 Aug. 1908). Zeppelin behoefde zij'n levenswerk niet op te geven. In 1909 werd te Friedrichs- ha-fen ©en werf voor luchtschepen ge bouwd, terwij! in 1910 de Deutsche Luft- schiffahrts-Aktien-Gesellschaft met een ka pitaal van 3 millio-en mark werd opge richt. Reeds in 1912 kon men van Ham burg met een „zeppelin" naar Zwitser land reizen via Dusseldorf, Frankfort a. M. en Baden-Baden. Met welke moeilijkheden Zeppelin ver der had te kampen kan blijken uit de geschiedenis van da verschillende lucht schepen -door hem en zijn maatschappij vóór den oorlog gebouwd. De L5 werd 25 April 1910 door storm vernield, L6 verbrandde in de hal van Raaden-O'ds op den 14 September 1917. L 7, welke den naam van „Deutschland" kreeg, werd 28 Juni 1910 afgebroken, de L'8 werd den 16 Mei 1911 beschadigd. De L10 verbrandde in de Dusseldorfer hal in het jaar 1912. De L11, welke den naam droeg van „Victoria Louise", werd in 1915 afgebroken. Hetzelfde geschiedde met de luchtschepen L12 en L13. Het eerste marine luchtschip, de L 14, werd bij Helgoland vernield, hetzelfde -geschied de met de LI5, dat op 19 Maart 1913 werd vernield. Toen kwam de wereld oorlog. En door den oorlog werd de bruikbaarheid vap luchtschepen voor aan vallen op vreemd© landen bewezen Engeland had wel konnis gekregen van de welgeslaagde -proeven met 3e Zeppe lins boven Duitschland, doch men noem de hot eerst een spel der verbeelding. Het zou Engeland spoedig blijken, dat het geen verbeelding was, dat een af stand van 600 K.M. heel snel door zeppe lins kon worden afg-ele.gd. Het moest het tot zijn schade ondervinden. Reeds lang had men ,in Duitschland de bruikbaarheid der Zeppelins ingezien. En nu sloeg ook da stemming ten op- den malen was hij de rivier overge stoken. Dit was de laatste maal Vol zielefoltering landde hij aan den anderen oever. Lang stond hij stil, al maar turend naar den overkant. Maar daar was geen stem, die hem terugriep. Het kon ook niet, want zijn vrouw wist niets van zijn vertrek af. Zij zou hem ook niet mis sen. Nauwelijks tien woorden hadden zjj dien dag met elkaar gewisseld In zijn verbeelding hoorde hij het hoo- nend gelach en gejoel van dien morgen. Zjj duldden hem niet meer in hun mid den. Hij had uitgediend. Hij zou, al werd de Republiek ook een gewest van Frank rijk, bij hen altijd geteekend staan.,. De veerman kreunde Dan met een forschen duw stootte hij de boot de rivier in. Even nog stond hij stil, toekijkend, hoe de boot aïdreef. Toen wendde hij zich 'om Sn snelde, als zat de dood hem op da hielen, weg, den nacht in Moe, niet bepaald van hét graafwerk, maar van het ongewone, dat zjj had den moeten verrichten en van, het gru welijk bedrijf, gingen de boeren van Lo- bith, toen al de lijken begraven waren, naar hun hoeven of naar wat eens hun hoeve was geweest. D« Fr«ju«hea kadds» dssig kwJgehou- zielite van den ouden uitvinder om. Duit sche hoogescholen verleenden Graaf ZepL peli-n het ©eredoktoraat, niet lang daarna w-as Keizer Wilhelm, die eerst voorstan der van het half-stijve systeem van ma joor von Parseval was geweest, van opi nie yerande-rd, was nu voor "het starre systeem van Zeppelin en hij verleende den m-an, di-en Hij eerst als een dwaas had -beschouwd, de hoogste eereteekenen en bij de eerste ontmoeting werd de Oude, zoo lang miskende uitvinder, die daor zijn vorst „de fanaticus aan de Bodenziee" werd -genoemd, door dien zelf den vorst broederlijk omhelsd. Niet alle Zeppelins werden volledig afgemaakt, ook al waren ze reeds op stapel gezet. De Zeppelins 70, 115 tot 119 en van 122 tot 125 warden pooit afge bouwd. Het grootste aantal Zeppelins werd natuurlijk tijdens den oorlog ge bouwd, daar leger en marine zich van dit luchtverkeersmidde! voor allerlei doelein den bedienden,- Het is begrijpelijk, dat ook de meest» luchtschepen het slachtoffer werden van den oorlog, hetzij door vij andelijke aanvallen, of door andere cata- straphen als stranden en verbranden, ver nietigd werden. De L16 an L17 werden afgebroken, de L18 en L19 evenals L 20 vernield. De L21 werd hij een aanval op Luik oip den 6dan Augustus 1914 zwaar be schadigd. De L 22 en de L 23 onder gingen hetzelfde let in de eerste oorlogs maanden. De L24 strandde in Februari 1915 aan de Deensche 'kust. De L25 werd door een vliegeraanval vernield, de L26 werd in Juterborg gedemonteerd. De L27 strandde in een sneeuwstorm, de L 28 -en L 29 werden afgebroken, de L30 en L31 verbrandden. De luchtschepen L 32, 37, 38, 47, 54, 61, 64, 66, 74, 78, 86, 92, 93, 100, 108 en 112 werden door de wapens van den vijand vernietigd. De L. 33 strandde in Maart 1915 bij Ostende, do L 34 ver brandde in Insterburg, de L 35 werd door storm vernield, de L 36 verbrandde in het jaar 1916, in Fuhlsbuttel, de L 39 werd afgebroken, evenals de L 41, e-n 42, 44, 45, 50, 51, 57, 58, 63, 67, 68, 71, 73, 77, 80, 81, 84, 88 en 106. De luchtschepen L 40 en L 104 werden door den bliksem vernield. De eerste op den 3den September 1915, de laatste op den 24 September 1916. Een enkel luchtschip, de L 76, viel op 24 September 1916 onbeschadigd in handen van de Engel- schen. De L 43 strandde op den lOden Augustus 1915 bij Ostende, de L 46 werd op den 23 Juni 1919, na de wapenstil stand in Nordholz vernield. I)£ overige luchtschepen werden of door weersinvloe den. of door den oorlog vernield. Of ze vielen het vuur ten offer. Doelen van het luchtschip L 62, dat in den corner van 1920 was gesloopt, werden aan België uitgeleverd, terwijl enkele dealen van de L 75, in Augustus 1920 gedemonteerd aan Japan werden uitgeleverd. Het luchtschip L120 moest aan Italië worden, afgestaan, het luchtschip L 109 kwam aan Engeland. Het luchtschip de L 126 werd naar Amerika gebracht en heet daar de „Los Angeles". We komen aan de L 127, aan welk den. Vrijwel alleen „Gelrehof" was door het optreden der boering gespaard geble ven, al de andere boerderijen waren af gebrand of deerlijk vernield. En de -dijkgraaf, die den ganschen dag toezicht had gehouden op het bergen der lijken in de heuvels, had verteld, dat het door de gansche streek zoo was. Als een wervelwind was het Fransche leger een deel o-p Arnhem aan, de rest op Doesburg 'door het land ge trokken, op zqn tocht roovend en ver nielend, plunderend en moordend. Wel had d'è koning van Frankrijk, de dijkgraaf had het den vorigen dag ge lezen, een stuk opgesteld, bestemd voor de bewoners van Gelderland, in welke proclamatie zq aangemaand werden zich bedaard en rustig te houden en dan zou hun ook geen leed worden aangedaan, maar dat was een wassen neus. Wat had- don de boeren van Lobith dan gedaan? Zij hadden er geen oogenblik om ge dacht, zich te verzetten tegen de over macht. Maar intusschen waren zij uit geplunderd. In de verte jsag de boer van „Gelre hof" die van zjjn buren afscheid had genomen en nu alleen op huis aanliep, de afgebrande ruïnes van verschillende boerderijen. En als zqn oog weide over het land, dan was daar het vertrapte, vernielde, ten deele verbrande, nog niet geheel rjjpe keren, Ta* de» eéget Kwast luchtschip wel een plaats in de wereld geschiedenis, evenals aan zijn bestuurder, Dr Eckener, een leerling van Zeppelin, zal worden ingeruimd. Op het einde van Mei 1929 werd het schip bij de poging, om den Oceaan over te steken van den ondergang .gered door een noodlanding bq Cuers Pierrefeu. De leider van het schip vond bij de landing in Frankrqk uitnemende hulp van de verschillende Fransche autoriteiten. Het echec van de zen tocht was veroorzaakt door het on klaar raken van drie motoren van de vijf, waarover het luchtschip beschikte. Teruggebracht naar de oevers van het meer van Constanz, onderging het lucht schip verschillende veranderingen. Den eersten Augustus word de nieu we tocht ondernomen, met het bekende succes. Het luchtschip trok over de val lei van de Rhone, passeerde vervolgens Gibraltar en de Azoren, en bereikte Lake- hurst in 93 uur. De terugkeer naar Frie- drichshafen ging veel sneller. In ruim twee dagen werd de terugreis afgelegd. Op Donderdag 15 Augustus, 120 uur na zijn terugkeer van de Vereenigde Sta ten, zette het luchtschip zijn tocht voort naar Tokio. De geheele wereld, in be wondering voor de schitterende onderne ming van Dr Eckener, volgde met groote belangstelling den tocht van den „Graf Zeppelin". Het Oeralgebergte vormde een belangrijke hindernis, doch voor de Zep pelin was ook dit gebied geen bezwaar. Het schip vloog over Siberië, waar de groote verlatenheid van de oneindige steppen de passagiers aangreep. In ruim honderd uur was de tocht van Friedrichs hafen-Tokio volbracht. Toen volgde de tocht over den Pacific. Nog nimmer .had een luchtverk eersmiddel den weg Japan- Veree-nigde Staten afgelegd. Vliegeniers hadden den weg San Francisco-Honoloe- loe genomen, Kingford Smith en zijn drie metgezellen trokken den Stillen Oceaan over van Amerika naar Australië, maar nooit had een vliegenier het beproefd, den weg te nemen van Japan, naar Ame rika. Dr Eckener, vertrouwende op zqn luchtschip, deed het en hij slaagde. Op den 29-sten Augustus was de reis om de wereld volbracht. Alle records wa ren gebroken, in één on twintig dagen had de „Graf Zeppelin" 39.350 K.M. af gelegd. In 1924 hadden do Amerikaan- sche vliegeniers voor de reis om do wereld nog 192 dagen noodig. terwijl de beroemde Philias Fogg van Jules Verne nog tachtig dagen noodig had. Graaf Zeppelin heeft nog de practische toepassing van zijn uitvinding mogon be leven. Dat het luchtschip van zijn vinding een reis om de wereld zou maken in de helft van den tijd, welke een stoomschip noodig heeft om dezelfde route af te leggen, moch hij niet beleven. Hij stierf 8 Maart 1917. Rechtbank te Middelburg. Politierechter, Zitting van 8 October 1929. De volgende personen -waren gedag vaard: J. W- N., 22 jaar, arbeider te Groedo wegens- mishandeling van Adriaan de Meyer te Schoonidijke. Eisch en uitspraak f20 o-f 20 d- h. J. C. H., 22 jaar, werkman te Gr0ede, wegens mishandeling van Josephine Syn- ne-wel aldaar. E-isch en uitspraak f 15 of 15 dagen hechtenis. L. K., 45 jaar, werkman, Zierikzee, wegen-s mishandeling van B. W. Schot aldaar. Eisch en uitspraak f 15 of 15 d.h. A. G. L., 29 jaar, 'landbouwers-knecht te Kruiningen, wegens mishandeling van zjfn vader Marijn Lodiers. Deze zaak werd uitgesteld, tot iö Nov. a.s. tot het hooren van een getuige- A. M. de M.,_ 19 ja.a,r, landbouwers- knecht te Biervliet, wegens mishandeling van J. Neele te Biervliet. Eisch en uit spraak f20 b- of 20 d.h. M. Th. van D., huisyr. Q. A., 19 jaar, zonder beroep te Hulst, wegens belee- diging van Frans Kayscr. Eiseh en uit spraak f 10 b. o-f 10 d.h, E. BI,, huisvrouw van I. R.: 36 jaar, zonder beroep- te "Nieuw-Namen, wegens zoo goed als niets terecht Naar het westen was het machtige leger getrokken. En in die gansche-streek was het een volkomen vernieling. Waarop zou1 dit alles uittoepen? Zou bq den IJssel slag geleverd worden? Zou het kleine Staatsolie leger onder den jongen Prins den vijand kunnen terugslaan? En als dat zoo was, kwam dan hier do ellende weer terug? Vol van sombere gedachten liep Ger brand van Gelderen, de spade, die dien dag» zulk gruwzaam werk had moeten verrichten, over den schouder, verder naar „Gelrehof" dat daarginds ongerept lag. Als hij aan dat laatste dacht, door stroomde hem een golf van danbaarheid. Niets, letterlijk niets, was gedeerd. Na dat ééne bezoek van den vijand, dat zoo merkwaardig was verloopen, was er nie mand meer geweest. Vredig liepen de kippen over het erf. En do koeien graas den in de weide, vlak bq de boorderq. terwql de" boeren onder het graven aj met elkaar er over gesproken hadden, om do beesten weer te brengen op da uiterwaarden, nu er voorloopig toch geeo vqand te bekennen viel. Ja, hij mocht wel dankbaar zijn, dat het met zqn gezih en zqn boerderij zoo naar wensch was geloopen. Klaas Peter son en dia vele andoren waren er hooi wat erger «ut toe. (Wordt vervolgd.) I 'fl 1 -I i Ai jt

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1929 | | pagina 5