ONZE KLEEDING.
1')
Uit de Provincie.
Gemengd Nieuws.
Damesmantels.
aJgt, toe tot
't Zand.
Et, dat B. en
p:en van een
>en schrijven
ten trommel
den worden
inhoud niet
iza vijanden
n.
dIndië
:g naar IndiS
>gelde vlieg-
end'. Een da-
het luchtver-
1 oofe in die
niën. Neder-
r eersten te
ken van alle
erne verkeer
hen moeden
gen, al dich-
halea. Van
gelde dienst
eehe betrek-
de „landen,
banden zich
is noig niet
:i dienst zal
Nederland"
;eer aan twijl
t te naderen,
opvatting, in
amenwerking
c lange weg;
nds de Oost-
chepen zond
et rijke land,
al korter en
ten waar het
in het verre
brengen, we
de middelen
stelden snel-
te bereiken,
pen die om
noodig had-
n, waarbij! zijl
stigen wind.
met zeilsche-
n, vooral in
nes bet lucht-
its chepen een
1 in minder
welke de be-
had om het-
werd korter,
het Suezka-
re-rd geopend
of it eerden de
en de Neder-
erdar te kun-
tiet de Neder-
ie van Enge-
sbruik maaikt
ïieuwe mo-ge-
aeller verkeer
e-langen van
grepen ook
lel.
enst tnsschen
rden, in aan-
n Indië zelf,
beoordeelen,
Louiwing kent,
ai, welke de
Len Indischen
en, die eenig
ige afstanden,
gd van Noord
De vlieg-
legen oorden
ten.
■n vliegdienst
zal slagen en
Indië sctoone
hebben dat in
aan de pio
en weg naar
varen tobben
tobben alge-
llen gaan.
niet zoo lang
op, Van Weer-
■oeke de eerste
«rnamen, welk
reeds tusschen
mi vliegdienst,
eerste reis een
mi o0derzoek,
au; een dienst
a.
pdtedn Koppen,
en terug met
om de
voor eien gere-
zal zeker
morden erkend.
nog inten-
ogeljlkheid om
een vooraf
werd aanga-
Black was
die beweerden,
gehad,
.eraal Snijders
en geschrift
enst in het le
nd niet alleen,,
te hij prachtig
pioniers moet
rden gerekend,
der genie was,
rzitter der ver-
.van da lucht-
Eater veranderd
areeniging voor
de Nederlanidi-
blijken, uit een
n
b
^ear
weikje, dat dit jaar bj den uitgever
B. G. Tentner te Berlijn werd uitgegeven,
j)er Welti uftverftehr", waarin de schrij1-
ver 0. H. Pollog constateert, dat Hol
land 'n „Luftverkehrgrossmacht" is, om
dat Nederland, 't kleine Nederland, op
meesterlijke wïjlze ook op 't gebied van t
luchtverkeer, zich heeft weten te ont
plooien tot een der groot© mogendheden,
en niet in de laatste plaats, omdat groote
staten als Italië en Spanje veel minder
luchtverkeer hebben dan Holland. We zijn
niet de eersten, die geregelde luchtvaart
diensten in het leven riepen, doch de
nu Koninklijke Luchtvaartmaatschappij
zorgde wel, dat we niet de laatsten wa-
ren.
Voor den oorlog was er geen geregeld
luchtverkeer. In 1919 werd in Duitsch-
land de eerste luchtvaartdienst in het le
ven geroepen, in Augustus begon de
dienst Londen—Brussel, Londen—Parijs.
In den herfst van 1920 werd de dienst
van New-York—San Francisco geopend,
dech alleen voor het postverkeer. En
reeds in 1921 opende Nederland, dank
zij den durf van de K.L.M. de eerste
diensten. Geleidelijk heeft Nederland een
der eerste plaatsen in het luchtverkeer in
genomen.
De reis van Van der Hoop, niet zonder
geweldige pech begonnen, beteefcende,
wanneer men tijden van sommige afstan
den noemt, reeds eep groote vooruitgang.
Zoo werd de re-is AleppoBangkok
door hem afgelegd in 12 dagen. De beken
de Pelletier d'Oisy deed er in 1924 over
14 dagen. Ross Smith op zijd bekenden
tocht van Londen naar Australië 14 da
gen. De Amerikanen op hun wereldvlucht
in 1924 20 dagen. Paes en Beirs van
Lissabon naar Macao .in 1924 47 dagen.
Ferrain van Rome naar Toki-o in 1920
55 dagen. Mathews en Kay (Engeland
Australië) in 1920 70 dagen.
Welk een vooruitgang, en toch, Koppen
deed het gauwer en in de toekomst zal
liet nog sneller gaan.
i
De vliegdienst NederlandIndië is er.
Dichter verbin-dt hij' Nederland over zee-
en, over ondoordringbare wouden, over
uitgestrekte woestijnen, over heete, dorre
vlakten, met Indië, met die heerlijke eilanj-
denreeta,die te dro-omen schijnt onder
de tropische zon.
De vliegdienst zal nieuw leven wekken.
Niet alleen in economisch opzicht. Hij zal
•beschavend werken op- nog wilde streken,
hij zal de beschaving van het Westen
overbrengen en tot in de kleinste uit
hoeken van den grooten Indischen archi
pel zal hij de menschen bewegen, mee te
doen, mee te gaan in de- rij der volkeren
van de were-kl, om niet achter te bliju
ve-n in -de vooruitgang.
D-e vliegdienst, over geheel Indië uitge
strekt, zal eenzame oorden met bescha
vingscentra weten te verbinden. Waar
hulp en bijstand noodig is, zal de vlieg
dienst zijh hulp- kunnen overbrengen.
De opening van den vliegdienst Neder
landIndië is e-en ge-ldkwensch waard
aan allen, die tot zijd totstandkoming
hebben meegewerkt.
Verbetering haven te Vlissingen.
Bij de Tweede Kamer is een wetsont
werp ingediend tot wijziging van de wet
van 25 Juli 1919 tot verbetering van de
haven te Vlissingen.
Voorgesteld wordt, de diepte van dat ge
deelte der haven, dat gelegen is tegenover
en ten Zuiden van den kaaimuur, in plaats
van op 10 op 12 M. te 'brengen. Het ge
deelte benoorden daar-van heeft aan een
diepte van 12 M. vooralsnog geen behoefte
en zou voorloopig op een diepte van 8.50
M. kunnen worden -gehouden.
De kosten worden geraamd op f 105.000,
waarvan de provincie 1/9 en de gemeente
2/9 zullen bijdragen.
Met de Staatscr't. zijn verzonden af
drukken van de statuten betreffende de
Vereen, ter bevordering van de verkrijging
van onroerend goed door landarbeiders
„Eigen Erf", gevestigd te Goes (Wijz. in
de Statuten).
Met de Staatscrt. van 10 Sept. zijn
verzonden afdrukken van de statuten be
treffende de Vereen, tot stichting en in
standhouding van een Chr. School te
Noord-Kraaijert, gevestigd te Noord-
Kraaijert, gem. 's-H. Arendskerke; de
Vlissingsche Zwemclub, gevestigd te Vlis-
eingen.
Ongelukken. Te Maxum is het
zesjarig zoontje van den heer J. K. door
de tram overreden en gedood. Te
Nieuwolda is de landbouwer H. door
den zolder gestort en in de stallen neer
gekomen. Ernstig gewond aan "hoofd .en
beenen werd- ,H. o-pgenomen. "De 74-
jarige arbeider V. te Haalerwijk, is in
het kanaalverdronken. De heer H.,
handelaar in landbouwwerktuigen te Ro
hm, is Dinsdagavond te Lieveren met
Z1jn motor tegen een boom gereden en
met ernstige hoofdwonden gevonden. Des
nacüts is hij overleden. De motorfiets
was verbrijzeld.
i Toen Maandagnamiddag tijdens de
tt «°TetsIag (Z') 6611 13CUal
boogschutters nauwelijks het schieten be-
waJen> raakte een pijl van een der
schutters den 11-jarigen jongen, die be-
rnermn S-nle- hamen der schutters af te
MaH w ?0n,gen' aan het hoofd ge-
S3 ls k°rt daarna overleden. On-
last ai iT verder schieten afge-
rodfl -°or DiMdag. Het gebeurde
op de weide juist tegen de Nederlandsche
grens. Wij vernamen nog, dat het ongeluk
moet plaats gehad hebben doordat de jon
gen zijn hoofd te ver uit zijn schuilhoek
stak.
De besmettelijke ziekte
aan boord van „Da Hoop". Uit
een nader ingesteld geneeskundig onder
zoek is gebleken, dat de door het hos
pitaalschip „De Hoop" te IJmuiden aan
land gebrachte patiënt lijdende was aan
typhus.
De onbewaakte overwegen.
Gisterenmorgen te elf uur is een inwoner
van Soest, de 62-jarige Huizinga, op den
onbewaakten overweg bij de „Groote
Melm" door een uit Raarn komenden
sneltrein gegrepen e-n vermorzeld. Het
ongeval .is te wijten aan het feit, dat
het slachtoffer zeer slecht ter been was
en derhalve den trein, dien hij te laat
bemerkt had, niet meer ontwijken kon.
Lage waterstand Tengevolge
van de langdurige "droogte is het water in
de scheepvaartkanalen en wijken in Oost-
Overijsel en Zuid-Oost Drenthe zeer laag.
De scheepvaart ondervindt daarvan zeer
veel hinder, vooral bij tot passeeren en
bij het laden in plaatswijkem Men kan
bijna nooit zonder groote moeite en het
gebruik van lieren uit die wijken varen
naar de grootere scheepvaartkanalen.
Was het vroeger beter dan nu?
Die vraag, zegt het Hbld, rijst wel eens
bij ons op, wanneer we hooren, hoe
een ieder over den tegenwoordigen tijd
klaagt. Het schijnt echter vroeger ook
niet altijd even goed te zijn geweest; inden
„Sneeker Almanak" van 1694 althans le
zen we de volgende verzuchting: „O,
arme menschen, die hier trachten na
groote schatten, huisen, kasteelen en par
leysen te bouwen, ende die daer trach
ten haer eevenaestens naem ende faem
te benemen, ende haar goederen, huysen
hoven, landen, sanden, dorpen en steden
te beroovenl O droeve tijden I Hoe wil
het noch met zulke gaan!"
Ook de jeugd schijnt al even vlammend
te zijn geweest. Immers, in een alma
nak van 1678 staat: „Arme en Weeshui
zen worden niet bezocht, maar dansscho
len en slechte huysen worden bij menig
te van menschen betreden en de liefde
tot Gods Woord is ten meerendele wegh,
maer haet en nijdigheyt is overal".
Evenzoo klaagt de Delftsche Almanak
van 1675 over de opvoeding: „Besiet eens
't leven beyde jonghe en oude luyden,
hoedat se ghewent zijn haerzelven alle
daghen tot de boefbank te begeven, daar
men vloekt? zweert, dobbelt, speelt,
drinkt ende klinkt. Het is te beklagen,
dat een vader des huysgezins zoo kleine
achtinge op sjjn kinderen neemt, doch
soo d'oude songon, soo pypen dejonghen"
Ook de dienstboden schijnen in dien
tijd niet zoo te zyn geweest, zooals wij
ons de „gedienstige geest van grootmoe
der" voorstellen. Immers, in een boekje
van Simon de Vries, verschenen in 1662,
getiteld: „Seven duyvelen regeerendeen
vervoerende de hedendaagsche dienst
maagden" wordt onder anderen geklaagd
over de liefde voor stricken, linten, mon-
strieuse wrongen en diergelijke snoode
jjdelheden._ Wat men aan „waarde der
stoffen mist, zoekt men te vergoeden
door ligtvaerdig dertele fatsoenen". Ook
ontziet men zich niet gekruysde lokken
te dragen, ja, valsch haer voor 't licht
vaardig hoofd te plaatsenI"
In de „goede oude tijd" schijnt 'tdus
toch ook niet altijd even ideaal te zijn
geweest 1
^ovenwflöte 100 aM. h. Ut3 vanaf «gmfluii.
Men beeft noodig 2.50 M 6. US30 breed.
Bewerking: In de voorpanden rfjgt men de geel
katoenen belegstukken. Op den kant zet men deze
vast met een flanelsteek. Zooals men op de tee-
kening ziet rfjn de belegstukken van stof ineens
aangeknipt. De belegstukken vouwt men na naar
den .goeden kant om, stikt dan aan den bovenkant
dat stukje revers dicht tot teeken kraag en aan den
onderkant de breedte van het beleg, ook stikt men
gelijk de figuurnaden dicht, knipt ze open en strflkt
ze plat. De belegstukken keert men na om naar
den verkeerden kant.
b. Behouders en zijnaden dicht stikken en open-
strljken.
c. Den onderkant verder omrljgen en vastkrulsen.
d. Den onderkraag knipt men middenachter
schuin van draad, deze knipt men met een naad,
zoo ook de linnen binnenkraag. Men stikt nu apart
de linnen en de stofkraag dicht, naden openstrijken
dan legt men belde op elkaar en stikt ze gekruist
door, mooier ls het met de hand te plkeeren.
e. Den onderkraag stikt men nu aan den hals
tot het teeken kraag naadjes opengestreken en
vastgekruist.
f. Den dekkraag rijgt men nu op, bU de breuk
lijn de naden tegen elkaar Inslaan en onzichtbaar
tegen elkaar Inzoomen De buitenkant war® EU om-
geregen en aan den verkeerden kant vastgekruist.
g. Voer men het belegstuk op het katoen vast
zet, maakt men eerst de knoopsgaten.
b. Do voering knipt men geHJk els de mantel,
uitgezonderd de belegstukken. Men stikt deze me
kaar en zoomt ze tn den mantel, armsgaten op
elkaar rijgen.
De mouw wordt Inelkaar gestikt en verder af
gewerkt en Ingezet, de mouwvoertog apart In het
armsgat zoomen.
Patroon 42, 44, 48, 48 en 50 1080 met gladde
rog.
Met gewerkte rug zooals model O aangeeft f 1X23.