ONZE KLEEDING. 1') Uit de Provincie. Gemengd Nieuws. Damesmantels. aJgt, toe tot 't Zand. Et, dat B. en p:en van een >en schrijven ten trommel den worden inhoud niet iza vijanden n. dIndië :g naar IndiS >gelde vlieg- end'. Een da- het luchtver- 1 oofe in die niën. Neder- r eersten te ken van alle erne verkeer hen moeden gen, al dich- halea. Van gelde dienst eehe betrek- de „landen, banden zich is noig niet :i dienst zal Nederland" ;eer aan twijl t te naderen, opvatting, in amenwerking c lange weg; nds de Oost- chepen zond et rijke land, al korter en ten waar het in het verre brengen, we de middelen stelden snel- te bereiken, pen die om noodig had- n, waarbij! zijl stigen wind. met zeilsche- n, vooral in nes bet lucht- its chepen een 1 in minder welke de be- had om het- werd korter, het Suezka- re-rd geopend of it eerden de en de Neder- erdar te kun- tiet de Neder- ie van Enge- sbruik maaikt ïieuwe mo-ge- aeller verkeer e-langen van grepen ook lel. enst tnsschen rden, in aan- n Indië zelf, beoordeelen, Louiwing kent, ai, welke de Len Indischen en, die eenig ige afstanden, gd van Noord De vlieg- legen oorden ten. ■n vliegdienst zal slagen en Indië sctoone hebben dat in aan de pio en weg naar varen tobben tobben alge- llen gaan. niet zoo lang op, Van Weer- ■oeke de eerste «rnamen, welk reeds tusschen mi vliegdienst, eerste reis een mi o0derzoek, au; een dienst a. pdtedn Koppen, en terug met om de voor eien gere- zal zeker morden erkend. nog inten- ogeljlkheid om een vooraf werd aanga- Black was die beweerden, gehad, .eraal Snijders en geschrift enst in het le nd niet alleen,, te hij prachtig pioniers moet rden gerekend, der genie was, rzitter der ver- .van da lucht- Eater veranderd areeniging voor de Nederlanidi- blijken, uit een n b ^ear weikje, dat dit jaar bj den uitgever B. G. Tentner te Berlijn werd uitgegeven, j)er Welti uftverftehr", waarin de schrij1- ver 0. H. Pollog constateert, dat Hol land 'n „Luftverkehrgrossmacht" is, om dat Nederland, 't kleine Nederland, op meesterlijke wïjlze ook op 't gebied van t luchtverkeer, zich heeft weten te ont plooien tot een der groot© mogendheden, en niet in de laatste plaats, omdat groote staten als Italië en Spanje veel minder luchtverkeer hebben dan Holland. We zijn niet de eersten, die geregelde luchtvaart diensten in het leven riepen, doch de nu Koninklijke Luchtvaartmaatschappij zorgde wel, dat we niet de laatsten wa- ren. Voor den oorlog was er geen geregeld luchtverkeer. In 1919 werd in Duitsch- land de eerste luchtvaartdienst in het le ven geroepen, in Augustus begon de dienst Londen—Brussel, Londen—Parijs. In den herfst van 1920 werd de dienst van New-York—San Francisco geopend, dech alleen voor het postverkeer. En reeds in 1921 opende Nederland, dank zij den durf van de K.L.M. de eerste diensten. Geleidelijk heeft Nederland een der eerste plaatsen in het luchtverkeer in genomen. De reis van Van der Hoop, niet zonder geweldige pech begonnen, beteefcende, wanneer men tijden van sommige afstan den noemt, reeds eep groote vooruitgang. Zoo werd de re-is AleppoBangkok door hem afgelegd in 12 dagen. De beken de Pelletier d'Oisy deed er in 1924 over 14 dagen. Ross Smith op zijd bekenden tocht van Londen naar Australië 14 da gen. De Amerikanen op hun wereldvlucht in 1924 20 dagen. Paes en Beirs van Lissabon naar Macao .in 1924 47 dagen. Ferrain van Rome naar Toki-o in 1920 55 dagen. Mathews en Kay (Engeland Australië) in 1920 70 dagen. Welk een vooruitgang, en toch, Koppen deed het gauwer en in de toekomst zal liet nog sneller gaan. i De vliegdienst NederlandIndië is er. Dichter verbin-dt hij' Nederland over zee- en, over ondoordringbare wouden, over uitgestrekte woestijnen, over heete, dorre vlakten, met Indië, met die heerlijke eilanj- denreeta,die te dro-omen schijnt onder de tropische zon. De vliegdienst zal nieuw leven wekken. Niet alleen in economisch opzicht. Hij zal •beschavend werken op- nog wilde streken, hij zal de beschaving van het Westen overbrengen en tot in de kleinste uit hoeken van den grooten Indischen archi pel zal hij de menschen bewegen, mee te doen, mee te gaan in de- rij der volkeren van de were-kl, om niet achter te bliju ve-n in -de vooruitgang. D-e vliegdienst, over geheel Indië uitge strekt, zal eenzame oorden met bescha vingscentra weten te verbinden. Waar hulp en bijstand noodig is, zal de vlieg dienst zijh hulp- kunnen overbrengen. De opening van den vliegdienst Neder landIndië is e-en ge-ldkwensch waard aan allen, die tot zijd totstandkoming hebben meegewerkt. Verbetering haven te Vlissingen. Bij de Tweede Kamer is een wetsont werp ingediend tot wijziging van de wet van 25 Juli 1919 tot verbetering van de haven te Vlissingen. Voorgesteld wordt, de diepte van dat ge deelte der haven, dat gelegen is tegenover en ten Zuiden van den kaaimuur, in plaats van op 10 op 12 M. te 'brengen. Het ge deelte benoorden daar-van heeft aan een diepte van 12 M. vooralsnog geen behoefte en zou voorloopig op een diepte van 8.50 M. kunnen worden -gehouden. De kosten worden geraamd op f 105.000, waarvan de provincie 1/9 en de gemeente 2/9 zullen bijdragen. Met de Staatscr't. zijn verzonden af drukken van de statuten betreffende de Vereen, ter bevordering van de verkrijging van onroerend goed door landarbeiders „Eigen Erf", gevestigd te Goes (Wijz. in de Statuten). Met de Staatscrt. van 10 Sept. zijn verzonden afdrukken van de statuten be treffende de Vereen, tot stichting en in standhouding van een Chr. School te Noord-Kraaijert, gevestigd te Noord- Kraaijert, gem. 's-H. Arendskerke; de Vlissingsche Zwemclub, gevestigd te Vlis- eingen. Ongelukken. Te Maxum is het zesjarig zoontje van den heer J. K. door de tram overreden en gedood. Te Nieuwolda is de landbouwer H. door den zolder gestort en in de stallen neer gekomen. Ernstig gewond aan "hoofd .en beenen werd- ,H. o-pgenomen. "De 74- jarige arbeider V. te Haalerwijk, is in het kanaalverdronken. De heer H., handelaar in landbouwwerktuigen te Ro hm, is Dinsdagavond te Lieveren met Z1jn motor tegen een boom gereden en met ernstige hoofdwonden gevonden. Des nacüts is hij overleden. De motorfiets was verbrijzeld. i Toen Maandagnamiddag tijdens de tt «°TetsIag (Z') 6611 13CUal boogschutters nauwelijks het schieten be- waJen> raakte een pijl van een der schutters den 11-jarigen jongen, die be- rnermn S-nle- hamen der schutters af te MaH w ?0n,gen' aan het hoofd ge- S3 ls k°rt daarna overleden. On- last ai iT verder schieten afge- rodfl -°or DiMdag. Het gebeurde op de weide juist tegen de Nederlandsche grens. Wij vernamen nog, dat het ongeluk moet plaats gehad hebben doordat de jon gen zijn hoofd te ver uit zijn schuilhoek stak. De besmettelijke ziekte aan boord van „Da Hoop". Uit een nader ingesteld geneeskundig onder zoek is gebleken, dat de door het hos pitaalschip „De Hoop" te IJmuiden aan land gebrachte patiënt lijdende was aan typhus. De onbewaakte overwegen. Gisterenmorgen te elf uur is een inwoner van Soest, de 62-jarige Huizinga, op den onbewaakten overweg bij de „Groote Melm" door een uit Raarn komenden sneltrein gegrepen e-n vermorzeld. Het ongeval .is te wijten aan het feit, dat het slachtoffer zeer slecht ter been was en derhalve den trein, dien hij te laat bemerkt had, niet meer ontwijken kon. Lage waterstand Tengevolge van de langdurige "droogte is het water in de scheepvaartkanalen en wijken in Oost- Overijsel en Zuid-Oost Drenthe zeer laag. De scheepvaart ondervindt daarvan zeer veel hinder, vooral bij tot passeeren en bij het laden in plaatswijkem Men kan bijna nooit zonder groote moeite en het gebruik van lieren uit die wijken varen naar de grootere scheepvaartkanalen. Was het vroeger beter dan nu? Die vraag, zegt het Hbld, rijst wel eens bij ons op, wanneer we hooren, hoe een ieder over den tegenwoordigen tijd klaagt. Het schijnt echter vroeger ook niet altijd even goed te zijn geweest; inden „Sneeker Almanak" van 1694 althans le zen we de volgende verzuchting: „O, arme menschen, die hier trachten na groote schatten, huisen, kasteelen en par leysen te bouwen, ende die daer trach ten haer eevenaestens naem ende faem te benemen, ende haar goederen, huysen hoven, landen, sanden, dorpen en steden te beroovenl O droeve tijden I Hoe wil het noch met zulke gaan!" Ook de jeugd schijnt al even vlammend te zijn geweest. Immers, in een alma nak van 1678 staat: „Arme en Weeshui zen worden niet bezocht, maar dansscho len en slechte huysen worden bij menig te van menschen betreden en de liefde tot Gods Woord is ten meerendele wegh, maer haet en nijdigheyt is overal". Evenzoo klaagt de Delftsche Almanak van 1675 over de opvoeding: „Besiet eens 't leven beyde jonghe en oude luyden, hoedat se ghewent zijn haerzelven alle daghen tot de boefbank te begeven, daar men vloekt? zweert, dobbelt, speelt, drinkt ende klinkt. Het is te beklagen, dat een vader des huysgezins zoo kleine achtinge op sjjn kinderen neemt, doch soo d'oude songon, soo pypen dejonghen" Ook de dienstboden schijnen in dien tijd niet zoo te zyn geweest, zooals wij ons de „gedienstige geest van grootmoe der" voorstellen. Immers, in een boekje van Simon de Vries, verschenen in 1662, getiteld: „Seven duyvelen regeerendeen vervoerende de hedendaagsche dienst maagden" wordt onder anderen geklaagd over de liefde voor stricken, linten, mon- strieuse wrongen en diergelijke snoode jjdelheden._ Wat men aan „waarde der stoffen mist, zoekt men te vergoeden door ligtvaerdig dertele fatsoenen". Ook ontziet men zich niet gekruysde lokken te dragen, ja, valsch haer voor 't licht vaardig hoofd te plaatsenI" In de „goede oude tijd" schijnt 'tdus toch ook niet altijd even ideaal te zijn geweest 1 ^ovenwflöte 100 aM. h. Ut3 vanaf «gmfluii. Men beeft noodig 2.50 M 6. US30 breed. Bewerking: In de voorpanden rfjgt men de geel katoenen belegstukken. Op den kant zet men deze vast met een flanelsteek. Zooals men op de tee- kening ziet rfjn de belegstukken van stof ineens aangeknipt. De belegstukken vouwt men na naar den .goeden kant om, stikt dan aan den bovenkant dat stukje revers dicht tot teeken kraag en aan den onderkant de breedte van het beleg, ook stikt men gelijk de figuurnaden dicht, knipt ze open en strflkt ze plat. De belegstukken keert men na om naar den verkeerden kant. b. Behouders en zijnaden dicht stikken en open- strljken. c. Den onderkant verder omrljgen en vastkrulsen. d. Den onderkraag knipt men middenachter schuin van draad, deze knipt men met een naad, zoo ook de linnen binnenkraag. Men stikt nu apart de linnen en de stofkraag dicht, naden openstrijken dan legt men belde op elkaar en stikt ze gekruist door, mooier ls het met de hand te plkeeren. e. Den onderkraag stikt men nu aan den hals tot het teeken kraag naadjes opengestreken en vastgekruist. f. Den dekkraag rijgt men nu op, bU de breuk lijn de naden tegen elkaar Inslaan en onzichtbaar tegen elkaar Inzoomen De buitenkant war® EU om- geregen en aan den verkeerden kant vastgekruist. g. Voer men het belegstuk op het katoen vast zet, maakt men eerst de knoopsgaten. b. Do voering knipt men geHJk els de mantel, uitgezonderd de belegstukken. Men stikt deze me kaar en zoomt ze tn den mantel, armsgaten op elkaar rijgen. De mouw wordt Inelkaar gestikt en verder af gewerkt en Ingezet, de mouwvoertog apart In het armsgat zoomen. Patroon 42, 44, 48, 48 en 50 1080 met gladde rog. Met gewerkte rug zooals model O aangeeft f 1X23.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1929 | | pagina 7