Uit de Provincie.
Zoeklichtjes.
tempo vraagt en' daardoor juist de oude
ren worden uitgestooten, is dit noodig.
Sommigen zeggen: De Staat moet hier
voorzien. Spreker is tegenstander van een
dergelijk staatspensioen. Het verstrekken
van massale uitkeeringen tot levens
onderhoud uit de staatskas is uit den
booze.
Anderen zeggen: de arbeider moet zelf
voorzieningen voor zjjn ouden dag tref
fen, Laat njj een spaarbankboekje nemen
en wekelijks iets apart loggen. Evenwel
komt biervan in de pr act ijk beel weinig
terecht. Het loon van de meeste arbeiders
is niet voldoende om de benoodigde pre
mie alleen op te brengen. Zonder een
organisatie als b.v. de werkloosheidsver
zekering, waaraan de arbeider iedere week
als van zelf bijdraagt, komt men er niet.
Spreker is daarom voorstander van b e-
dr ij fspansi oenfondsen, waarbij
patroons en arbeiders ieder de helft van
de kosten der ouderdomsverzekering be
talen.
Ue bosten van een, bedrijfspensioen
fonds zijn niet onoverkomelijk. Het pen
sioenfonds der Tilburgscbe Wollenstoffen-
fabrikanten vraagt een premie van 3040
ct. van den patroon en een gelijk bedrag
van den arbeider, terwijl op 65-jarigen
leeftijd een uitkeering van f7. wordt ge
geven. In de typografie zijn deze bedragen
resp. 80 cent en f9.
Bij bet overwegen der economi
sche mogelijkheid van bedrijfspensioen
fondsen moet niet worden vergeten, dat
een aantal patroons tegenwoordig al ge-
woon zijn iets voor bun oude menschen
te doen. In tal van gevallen evenwel
hebben zij nagelaten tijdig de noodige
fondsen te vormen. Daardoor worden zij,
als eenige arbeiders 65 jaar worden, in
eens met een groot bedrag aan uitkee
ringen belast. Worden de bosten door
premiebetaling over een groot aantal ja-
ren verdeeld, dan weet de ondernemer
ieder jaar precies waar hij aan toe is.
Vele patroons hebben ook de gewoonte
een ouden arbeider op een wat lager
loon aan bet werk te bonden. Een der
gelijk arbeider brengt ook dat lagere loon
veelal niet meer op. Bovendien vertraagt
bij bet arbeidstempo in de fabriek, omdat
bij niet goed meer mee ban komen. Eco
nomisch is bet daarom veel beter een
dergelijken arb eider te p ens ionneer cn en
hem door een frisscbe jonge kracht te
vervangen, die zijn loon waard is en bet
arbeidstempo kan volgen.
Na enkele opmerkingen over de vacan
tia te hebben gemaakt stond spreker stil
bij het derde onderwerpden kin
dertoeslag.
Spreker wil, omdat hij in een kring
van werkgevers is, alleen de kindertoeslag
voor arbeiders uit bet particulier bedrijf
behandelen en niet die voor bet over
heidspersoneel. Hij onderzoekt achtereen
volgens de tegen kindertoeslag aangevoer
de bezwaren. Daarbij gaat bij er van uit,
dat door den werkgever een fonds wordt
gevormd, waaruit de toeslag wordt uitge
keerd, omdat anders 'iedere werkgever
zijn loonuitgaven zou kunnen beperken
do'or arbeiders zonder kinderen in dienst
te nemen.
Het bezwaar van sociaal-democratische
zijde aangevoierd, dat de kindertoeslag de
eenheid der arbeiders in bet bedrijf
breekt, deelt spreker niet.. Aan de band
van de collectieve contracten kan wor
den aangetoond, dat die eenheid thans
niet bestaat. Men denke aan de verschil
len in bedoening tusscben geschoolden
en ongeschoolden e.d.
Van meer beteekenis is bet bezwaar,
dat de kindertoeslag er practisch toe kan
leiden bet grondloon steeds meer te druk
ken.
Voor spreker schuilt bet bezwaar te
gen den kindertoeslag vooral hierin, dat
dan rekening wordt gehouden, niet met
een algemeen e maar met een b ij -
zonder© behoefte van den arbeider.
Het is niet billijk den eenen arbeider
booger te beloouen dan den anderen,
uitsluitend en alleen omdat bij een groo-
ter gezin beeft. Bovendien: waarom moet
men alleen rekening houden met de bij
zondere "behoeften, die een groot gezin
medebrengt? Eenmaal dezen weg opgaan
de, zal men; ook ei andere bijzondere
behoeften moeten rekening houden, b.v.
met bet zijn van kostwinner of met bet
hebben van een ziekelijke vrouw of zie
kelijke kinderen. Met deze opvatting is
niet in strijd bet verdedigen van een
kinderaftrek voor de personeel© en inkom
stenbelasting. Deze aftrok berust op de
toepassing van bet beginsel: belasting
naar draagkrcht, een beginsel, dat niet
aan bet loon ten grondslag kan liggen.
Da overval op Cnragao.
De commissie, bestaande uit de beeren
J. B. Suearez, D. Zalm, J. H. Jonckheer
en Ch. J. Henriauez, die zich spontaan
gevormd beeft om gelden in te zamelen
voor een gedenksteen op het graf der
drie dappere militairen Vaas, van Zui
len en Marcusse, in den avond van 8
Juni gevallen op het veld van eer, en
tevens tot steun van de nagelaten be
trekkingen, maakt in dg Amigoe di Cura-
Qao bekend dat de collecte beeft opge
bracht de som van f 3379.67.
Tekort aan Nederlandscbe
ingenieurs.
Het „A. I. D. de Preangerbode" meldt,
dat het tekort aan ingenieurs in Ned.
Indië, in bet bijzonder bij den dienst
van den mijnbouw zich uitbreidt. Dit is
een gevolg van het feit, dat zich totaal
geen Nederlanders meer aanmelden voor
ingenieursdiensten in Ned. Indië. Thans
moet men noodgedwongen overgaan tot
bet aanstellen van buitenlanders. Reeds
is ,een buitenlandsch ingenieur aangesteld,
die uitgezonden is naar Billiton door de
Electriciteitsmaatschappij.
Besmettelijke veeziekten.
St. 177 bevat een staat van de gevallen
van besmettelijke veeziekten, in Nederland
geconstateerd gedurende de maand Aug.
1929. Deze staat vermeldt voor het Rijk
18 gevallen van mond en klauwzeer en
29 gevallen van miltvuur bij het vee,
terwijl veepest, longziekte, kwade droes
en hondsdolheid gedurende Aug. 1929 niet
zijn voorgekomen.
DE LUCHTPOSTDIENST OP INDIE.
In verband inet den luchtpostdienst Ne
derlandIndië, die vandaag is ingezet en
na bet vertrek van bet tweede vlieg
tuig op 19 September regelmatig om de
14 dagen tot 28 December zal worden
voortgezet schrijft de T e 1 e g r. o.m.
Welk een enorme arbeid is hier ver
richt. Men denke aam de regeling met
de landingsterreinen onderweg, die niet
alle in puike conditie waren, nan bet
plaatsen van reservedeelen op niet min
der dan 21 stations langs de 14.000 K.M.
lange route, aan bet kiezen der beman
ning, der vliegtuigen en „last not least"
aan hot overwinnen derpolitieke moei
lijkbeden I Die vele waren, en jammer ge
noeg, niet alle tot een bevredigend ednd
te brengen.
De voortvarende directeur der K.L.M.,
de heer R1 e s m a n, vertelde ons er nog
het een en ander van en zoo vernamen
wij o.a. dat de postvliegtuigen niet de
tot heden steeds gevolgde route Aleppo
Bagdad zullen volgen langs de veilige
rivier do Euphraat, maar dat van Aleppo
eerst over Damascus wordt gevlogen en
dan dwars over de woestijn naar Bag
dad. De Engelscho rogeering durft n.l. niet
de verantwoordelijkheid te aanvaarden
voor een eventueelo noodlanding in bet
tusschen Aleppo en Bagdad gelegen ge
bied.
Dit is natuurlijk een tegenvaller voor
de K.L.M. Want ten eerste zal door de
zen omweg het geheele traject vermoede
lijk met één dag moeten worden ver
zwaard, wat per jaar bij een wekelijfc-
schen postvluchtdienst f52.000 en een
veertiendaagschen f26.000 meer zal kos
ten, maar bovendien brengt de onbe
woonde woestijn mot baar vele gevaren
een verhooging van bet risico met zich.
Naar wij vernemen zal onze regee-
ring, alvorens baar houding hieromtrent
nader te bepalen, eerst het verloop van
verschillende der postvluchten afwachten.
Dit staaltje geeft een idee van de groote
moeilijkheden, die men bij deze post
vluchten te bestrijden kreeg.
Nog een traject, waar de toestand niet
gunstig is, is tusschen Akyab en Bang
kok, dat men in één route van 1200
K.M. boven de rimboe moet afleggen,
zonder ©en enkele kans om te landen.
Een afstand van Londen, naar Ween en
steeds boven de wildernis met geen mo
gelijkheid een fatsoenlijke landing te kun
nen uitvoeren I
Het vliegveld Chingmay in Noord Siam
is door de aanhoudende regens in een
abscluut onbruikbaren toestand geraakt
en eerst tegen December hoopt men bet
weer in orde te hebben.
Te Rangoon, waar ©en mooi race-ter
rein ?Ls en men geschikt zou kunnen
landen, willen de eigenaars geen toestem
ming geven omdat bet terrein misschien
wel eens te lijden zou kunnen hebben I
Er is bier evenwel een groot vlieg
terrein in aanleg, zoodat op den duur
dit gevaarlijke traject over Achter-Indië
en Siam wel verbeterd zal worden.
Gelukkig zijn er sinds de laatste Indië-
vlucbten ook verbeteringen te constates-
ren 1 Het gedeelte langs de Perzische
kust bijvoorbeeld is belangrijk beter ge
worden dan vroeger. De Engels che vlieg-
dienst LondenKarachi beeft bier goede
vliegvelden aangelegd, met bekwaam per
soneel en biervan kunnen ook onze vlie
gers gebruik maken.
Technisch is de zaak goed voor
elkaar, verzekerde ons de beer Plesman.
Met de nieuwe drie motorige F okkers
is dit jaar goed geoefend, verschillende
verbeteringen zijn nog aangebracht, zoo
dat men in dit opzicht met vertrouwen
de resultaten kan afwachten.
Smirnof en Beekman als piloten en
Veenendaal als mecanicien zullen morgen
om 6 uur van Schiphol vertrekken. Smir
nof die de leiding beeft maakte reeds
met bet eerste postvliegtuig de P.H.-A.E.Z.
eenmaal de Indië-vlucht. Beekman is één
der bekwaamste vliegers der K.L.M. Hij
zal 31 October als eerste piloot uit Indië
terugvliegen, na zijn ervaring op het
eerste traject opgedaan.
Veenendaal bad de leiding bij de uit
rusting der vliegstations onderweg én
maakte verleden jaar de retourvlucht
eveneens mede- Hij' zal op de stations de
reservekisten nog eens grondig inspec-
teeren.
Aan de bekwaamheid der bemanning
zal bet voorzeker niet liggen.
Passagiers zullen niet meegenomen
kunnen worden.
Van verschillende zijden, zoowel bier
als .in Indië, waren aanvragen binnenl
gekomen. Men moet echter te veel ben
zin© meenemen, circa 1440 liter, omdat
men te groote trajecten in eens moet
vliegen en verder moet voor de post
500 K.G. gereserveerd worden, zoodat
men het beschikbare laadgewicbt geheel
noodig .heeft-
Tenzij er veel minder post bjijkt te zijn
Doch dat kan men pas op den morgen
van bet vertrek constateeren- En op die
risico een 'tocht naar Indië te aanvaar
den, dat men eerst op bet allerlaatste
moment kan hooren of men mee kan
gaan naar Insulind©nu daarvoor zal
bet getal liefhebbers wel niet groot zijn.
i i 1 I l 1 „ji I
DE SCHEEPSRAMP OP DE SCHELDE.
Zestien menschen om het leven gekomen.
Een speciale verslaggever van het Vad.
meldt.
In den nacht van Dinsdag op Woensdag
is ,op bet effen wijde water een schip
vergaan, 16 menschen met zich naar
de diepte sleepend. Zij- waren nog maar
pas van Antwerpen vertrokken voor een
reis naar Londen en terug. Het schip
was niet groot, maar goed en hecht get-
bouwd. Het weer was mooi, wie zou er
dan nog wel aan de gevaren van bet
zeemansleven denken Na het vertrek
zijn de meesten te ruste gegaan; slechts
enkelen, zooals de kapitein en de loods,
bielden de wacht en toenwat er pre
cies is gebeurd is nog niet met volle
zekerheid te zeggen, maar naar alle waar
schijnlijkheid is de ramp als volgt ge
schied
Uit zee kwam 'het Duitsche s.s. Herwin
de Westerscbelde opvaren op weg naar
Antwerpen met een lading bout. Het schip
maakte veel slagzij; en lag zeer diep. Met
slechts geringe vaart liep het tegen den
krachtigen ebstroom op, dicht onder den
zuidwal. Even voor Walsoorden maakt de
rivier een bocht. Westelijk van deze plaats
steekt een steenen krib loodrecht op den
wal in bet water uit. In het verlengde
van deze krib ligt aan de overzijde van
het vaarwater ©en lichtboei. De vaargeul
loopt precies tusscben krib en boei door.
Het water loopt om de krib heen en
daardoor ontstaat voor den kop van den
steenen dam nog wel eens een sterke
dwarsstroom. Algemeen neemt men nu
aan, dat de Herwin door dezen dwars
stroom is gegrepen en naar bakboord is
omgezet. En door de omstandigheid, dat
bet schip maar weinig vaart liep, èn
door bet feit, dat bet veel slagzij maakte,
heeft het niet dadelijk naar bet roer
geluisterd. Het raakte meer en meer
dwars in bet vaarwater. Nog voordat
men de Herwin kon stoppen, liep het
schip recht met den steven op de Estella
in. Deze werd aan bakboord in de mid
scheeps ter hoogte van de machinekamer
getroffen.
Er ontstond een groot gat, waardoor het
water naar binnen stroomde. Aan boord
van de Herwin hoorde men het machine-
kamerpersoneel om hulp roepen, maar
terzelfder tijd zag men de Estella snel
zinken. Al spoedig bad bet water het dek
bereikt, het steeg snel langs het dek
huis, golfde schuimend en bruisend over
de brug, de stuurhut en do sloepen
toen sloot de waterspiegel zich weer.
De Schelde bad de Estella verzwolgen.
Het drama was binnen twee minuten tijd3
voltrokken.
De Herwin bad slechts geringe schade
aan den voorsteven. Aan boord van dit
vaartuig beersebte uit den aard der zaak
een geweldige opwinding. Vol spanning
zocht men den donkeren waterspiegel af
of men ook nog een spoor vajn de opva
renden van het ongelukkige schip zou
kunnen vinden.
Gelijk wij reeds meldden, zijn slechts
twee van 'de opvarenden gered.
Dadelijk na bet bekend worden van de
rampi zijn de sleepbooten Goliath uit
Hansweert ©n Noordzee van Vlissingen
uitgegaan.
Wij hebben o.a. een onderhoud gehad
met den stuurman van eerstgenoemd
schip-, die ons bet volgende beeft ver
teld:
Vannacht om goed 1 uur werden wij
gepord, omdat wij plotseling moesten va
ren. De ketel yrard bard opgestookt en
om half twee verlieten wij de haven
van Hansweert. Wij zijin toen gaan zoeken
naar het gezonken schip. Dit was geen ge
makkelijk werk, want de vaargeul is daar
verbazend diep. Biji ebbe staat er nog
meer dan 30 M. water boven het wrak.
Het was donker, maar over de opper
vlakte van bet water kon men nog wel
een heel eind zien en overal zag men
stukjes kurk, reddingsboeien, planken en
kisten drijven. Zooveel mogelijk is dit
alles opgevischt en bij Walsoorden aan
land gebracht. Een tijdje na ons arri
veerde de „Noordzee". Ook aan boord
van dit schip werd de dreg uitgeworpen
en daar had men meer succes, want de
dreg bleef in den loop van den dag
hafeen en weldra bleek, dat men bet wrak
te pafeken had. In overleg met den dienst
van den Rijkswaterstaat zijin wij toen
boven de plek gaan liggen met bet wrak-
tceken in top, ter waarschuwing van de
scheepvaart. Hinderlijk voor de scheep
vaart ligt het wrak echter niet, want
er staat zoo'n stuk water boven, dat men
er met een groote schuit bij1 laag water
nog glansrijk overheen kan varen, zonder
kans "te loepen vast te raken. Tegen
den avond konden wij inrukken.
Of men bet schip er wel uit zal kunnen
krijgen is nog een groote vraag; het ligt
bar diep. Maar in elk! geval kan een
duiker afdalen om de lijken, die zeker nog
aan boord zijn, te bergen.
Naar wij vernemen, zijin gered de eer-
sta machinist de Grijze uit Hobofcen en de
Estlandsche matroos Resculin uit Ant
werpen. Omgekomen zijn: de loods Pee-
ters, kapitein Matthews, de eerste stuur
man Meybaum, een Estlander, de boots
man Press en de matrozen Grasman,
Rimo (Estlanders), Kubic (Estl.), Kur-
pild (Pool), 2e machinist, de donkey
man Bouthchaowsky (Rus) en de stokers
Banceck (Estl.), Sevvilas (Estl), Krinitik-
mifcoff (Rus), de kok-steward de Bats
(Belg) en de scheepsjongen Witdoefc.
Het Vad. bad nog een onderhoud met
den geredden eersten machinist, den 46-
jarigen D. de Grijze, te Hobofcen.
De 'kleine maar propere keuken was
opgepropt met familieleden van de Grijze,
die onder het genot van een borreltje de
redding kwamen vieren 11 Wij waren, al
dus de Grij'zo, te ongeveer half elf uit Ant
werpen vertrokken. De „Estella" is een
kleine stukgoederenboot, die regelmatig
op Londen vaart. Om twaalf uur was ik
afgelost en ging op de sofa in mijn hut
wat rust nemen. Een half uur later werd
ik echter plotseling gewekt door een ge
weldigen slag. Ik was van de sofa geval
len en lag op den grond. Op hetzelfde
oogenblik weid er door den tweeden ma
chinist, die met een matroos de wacht
had, bard op de deur gebonsd. „Kom
gauw, we hebben een aanvaring". Ik
liep nog slaapdronken naar de machine
kamer .en langs de trap naar beneden.
Werkte de machine nog?
Neen, die lag gestopt.
Was bet water dan al binnengedron
gen?
Het ging alles zoo in een oogen
blik. Terwijl ik naar beneden liep klotste
ineens het ^ateri dat laags de trappen
naar beneden stroomde, teigen mij aan.
Tb greep een ijzeren staaf, zag nog hoe het
voorschip naar boven wipte. D© „Estella"
brak blijkbaar in tweeën, maar toen werd
ifc al onder het water bedolven. Ik moest
de staaf loslaten en werd meegetrokken,
trapte en sloeg en voelde plotseling, dat
ik door de zuiging en bet terugdringen
van bet water door bet schouwluifc heen
weer naar boven werd geperst. Plotseling
was ik weer boven water. Toen ben ik
gaan zwemmen. Ik zag een stuk bout en
greep me daaraan vast. .Met een an
der stuk bout beu ik op het water gaan
slaan om de aandacht te trekken.
Ho© lang hebt u in bet water
gelegen?
Ik weet bet niet, naar mijn schatting
drie kwartier, maar bet kan best korter
geweest zijn ook. 't Beroerdste was, aldus'
de zeeman, terwijl hijl treurig voor zich
uit tuurde, dat al mijn kameraden weg
waren, op dien ©ene na.
Hebt u niemand meer gezien?
Niets, ze moeten allen in bun hut
ten zijn verdronken, behalve de tweede
machinist, die misschien overboord ge
sprongen is en niet beeft (kunnen zwem
men. Hij heeft me geroepen en is zelf
omgekomen; dat is wel bet wreedste'
van alles.
En hoe was u er zelf aan toe?
Nu, ik bad zeker twee emmers brak
water binnen, dus dat hoeft u niet te
vragen. Maar op de „Kruisschans" waren
ze braaf; kleeren, cognac en alles hebben
zijl njijl gegeven.
Iladt u 31 eens meer een aanvaring
gehad?
Verleden jaar nog met de „Estella"
En eerder was ik ook al in gevaar ge
weest. Wat geen wonder is als je negen
en twintig jaar hebt gevaren.
Hier mengde zich de vrouw van den
Grijze, een Nededandsche, in het ge
sprek, met de opmerking, dat het nu maar
uit moest zijn en dat haar man maar aan
den wal emplooi moest zoeken. Maar zou
ook deze zeeman straks niet weer de zee
voelen trekken en gaan?
De Belgisch© Volfcsgazette schrijft: Na
tuurlijk wordt in verschillende kringen
de ramp druk besproken en naar de
vermoedelijke oorzaak gezocht. In zeelie-
denfcringen komen dan plotseling vele
grieven tegen bestaande en getolereerde
toestanden.
Zoo wordt opgemerkt, dat er wel wet
ten bestaan, maar meerendeels worden
deze niet toegepast. Art. 19 van de Wet
op de Arbeidsovereenkomst wegens
scheepsdienst zegt in par. 3: Niemand
wordt tot aanmonstering toegelaten, zoo
hij niet bewijist een van de landstalen
of het Engelsch voldoende te verstaan.
De kapitein onderzoekt op zijn verant
woordelijkheid of de zeelieden, welke hijl
aanneemt, aan deize voorwaarden vol
doen. Het is bewezen, dat de Estlander,
die aan bet roer stond, op het oogen
blik van de ramp noch Nederlandsch,
noch Fransch, noch Engelsch verstond.
In deze omstandigheid is het niet onwaar
schijnlijk, dat de loods bevelen beeft ge
geven, die door den matroos niet zijn
begrepen.
Vertegenwoordigers van Antwerpsche
bladen hebben dezen Estlander gesproken.
Veel nieuws fcon deze man niet mede-
deelen. Hijl heeft plotseling een buiten
gewoon bevigen schok gevoeld en zag
dadelijk daarna het schip zinken. Hij' had
gelegenheid een reddingsboei te grijpen,
en om bet lichaam te doen.
Het was boog tijd, want op hetzelfde
o,ogenblik lag hij1 al in het water. Van
geen van de andere opvarenden beeft
hij meer iets gezien. Over het algemeen
was bij tegenover de vertegenwoordigers
van de pers .erg terughoudend.
Bond van Netlerlandsehe Schilders-
patroons.
Gisterenmiddag werd in het Schutters
hof te Middelburg de algemeene ver
gadering, welke druk bezocht was, voort
gezet.
De voorzitter, de heer W. C. van A s,
opende deze vergadering met een bij
zonder woord van dank aan de afdee-
ling Middelburg, die de leden een zoo
mooie 'ontvangst heeft bereid, terwijl hij
in het bijzonder dank bracht voor den
mooien autotocht door 'tschoone eiland
Walcheren, welke des morgens aan de
leden is aangeboden. Deze tocht is mede
door het heerljjke weder, buitengewoon
geslaagd.
Daarna wierp de voorzitter éen terug
blik op het afgeloopen jaar. Het was
een jaar, dat voor het bedrijf rustig ge
noemd kan worden. Er moet naar ge
streefd worden dien vrede in het bedrfif
te behouden, want dat is noodzakelijk.
Vandaag is de geregelde luchtpostdienst
op Indië geopend.
Een feit van beteekenis.
Het doet het Nederlandsche hart goed,
dat Nederland ook op dit gebied aan de
spits staat, dat ons kleine land ook op dit
terrein weer groot is.
Op velerlei gebied kan de ontwikkeling
van dezen dienst van invloed zijn.
Handel en industrie zullen er van kun
nen profiteeren, de band tusschen be
trekkingen hier en in Indië wordt er door
versterkt, de afstand wordt kleiner. En
dan mag ook niet vergeten worden dat
zich hier voor de Zending en voor de uit
breiding van Gods Koninkrijk nieuwe mo
gelijkheden openen.
Op dezen dag eeren wij de stoere man
nen, die onvermoeid hebben gewerkt en die
allerlei gevaren hebben getrotseerd en nog
trotseeren om het luchtverkeer te ontwik
kelen.
Maar wij zien ook omboog tot Hem, die
den mensch tot dit alles in staat stelde, en
hem ook in dit opzicht over de natuur deed
triumf eeren.
De luchtvaart doet ons, evenals de
radio, weer iets zien van den rijkdom van
de schepping en predikt ons de grootheid
van den Schepper.
OPMERKER.
Hierna wees de voorzitter op de groote
beteekenis van de schildersschool. Dezo
instelling geniet terecht de algemeene
achting en waardeering en in het buiten
land heeft zij ook een goeden naam. Met
groote voldoening kan de Bond op dit
instituut neerzien, dat den grondslag van
het bedrijf vormt.
Na dit kort inleidend woord kwamen
eerst verschillende zaken van huishou-
delijken aard aan de orde.
Goedgevonden werd, dat enkele leden
van het hoofdbestuur zullen worden af
gevaardigd naar de in October in Enge
land te houden vergadering van den
Engelscben Bond van Schilders. Men
kan dan in Engeland ook eenige erva
ringen opdoen, evenals ,het vorige jaar
in Duitschland werd gedaan, toen de
Duitsche vaklieden te Hamburg verga
derden. De voorzitter deed verschillende
mededeelingen omtrent -deze vergadering.
Na deze mededeelingen werd onder
algepieen applaus de heer A. Schotel,
te Dordrecht, secretaris vgn de Schil
dersschool, benoemd tot eerelid van den
Bond van Schilderspatroons.
De heer Schotel dankte voor deze on
derscheiding en verklaarde de belangen
van de school naar zijn beste vermogen
te zullen blijven behartigen.
Door den Bondssecretaris, den heer
L. de Groot uit Rotterdam, werd daar
na het jaarverslag uitgebracht. Hij wees
er op, dat de Bond het volgend jaar
zijn 60-jarig bestaan hoopt te herdenken.
Dit gouden jubileum .zal met een tentoon
stelling worden herdacht. Er zal getracht
worden een fonds bijeen te brengen, ten-
eind© deze tentoonstelling zoo goed mo
gelijk te doen slagen. De hoop werd uit
gesproken, dat een aantal bondsleden
door het doen van inzendingen aan deze
tentoonstelling luister zullen bijzetten.
De totstandkoming van het landelijk
contract wordt in het verslag bespro
ken. De gezellen krijgen thans doorbeta
ling van de Christelijke feestdagen, ook
3 vacantiedagen. Het contract is voor
2 jaren afgesloten.
Ook de ziekteverzekering wordt in het
verslag in herinnering gebracht en er op
gewezen, dat het bestuur paraat is ge
weest.
De Bond telt thans 48 afdeelingen met
1061 leden en vele verspreide leden,
zoodat het ledental in totaal is 1200.
Na de vaststelling van Tiet jaarverslag
werden de verschillende voorstellen van
het hoofdöestuur behandeld.
Ie. Aangenomen werd een voorstel, dat
contact wordt verkregen met de gemeen
tebesturen, de besturen van bouwver-
eenigingen, coöperaties, enz. om deze
te bewegen hun begrootingen voor de
jaarlijks te verrichten schilderwerken te
doen. opmaken in overleg met de plaat
selijke besturen van "de schilderspatroons
en geen gunningen te doen plaats vin
den, welke meer dan 10 pet beneden de
begrooting blijven.
Bij gebleken noodzakelijkheid van pro
vinciale aangelegenheden kunnen de af
deelingen zich jmderling verstaan, ten
einde door groepsvorming voor hun be
langen op te komen.
2e. Rijks- en spoorwegbésturen te be
richten, dat de begrootingen van schil
derwerk worden opgemaakt in overleg
met vertegenwoordigers van de hoofd
besturen der schilderspatroonsvereeni-
gingen.
3e. Op te stellen een reglement, waar
bij geschillen over den aard van hef
werk of de betalingen, voorzoover deze
niet vallen onder de algemeene voor
waarden, als volgt worden beslecht: Elk
der partijen kiest zich een arbiter, ter
wijl een derde persoon, die tevens voor
zitter is, wordt aangewezen door de Ka
mer van Koophandel in het district waar
in het geschil plaats vindt.
Verder werd door het hoofdbestuur
voorgesteld: le. de bestaande ziektever
zekering te laten doorgaan tot 1 Maart
1930 (tot 1 Januari 1930 nog alleen voor
de werkgevers); 2e. een patroonsziekte
verzekering op 'te richten, ingaande 1
Januari 1930 en 3e een bedrijfsvereeni-
ging op te richten, eveneens ingaande 1
Januari 1930.
Na toelichting door den wiskundigen
adviseur werden de voorstellen aange-