Uit de Provincie. Zoeklichtjes. tempo vraagt en' daardoor juist de oude ren worden uitgestooten, is dit noodig. Sommigen zeggen: De Staat moet hier voorzien. Spreker is tegenstander van een dergelijk staatspensioen. Het verstrekken van massale uitkeeringen tot levens onderhoud uit de staatskas is uit den booze. Anderen zeggen: de arbeider moet zelf voorzieningen voor zjjn ouden dag tref fen, Laat njj een spaarbankboekje nemen en wekelijks iets apart loggen. Evenwel komt biervan in de pr act ijk beel weinig terecht. Het loon van de meeste arbeiders is niet voldoende om de benoodigde pre mie alleen op te brengen. Zonder een organisatie als b.v. de werkloosheidsver zekering, waaraan de arbeider iedere week als van zelf bijdraagt, komt men er niet. Spreker is daarom voorstander van b e- dr ij fspansi oenfondsen, waarbij patroons en arbeiders ieder de helft van de kosten der ouderdomsverzekering be talen. Ue bosten van een, bedrijfspensioen fonds zijn niet onoverkomelijk. Het pen sioenfonds der Tilburgscbe Wollenstoffen- fabrikanten vraagt een premie van 3040 ct. van den patroon en een gelijk bedrag van den arbeider, terwijl op 65-jarigen leeftijd een uitkeering van f7. wordt ge geven. In de typografie zijn deze bedragen resp. 80 cent en f9. Bij bet overwegen der economi sche mogelijkheid van bedrijfspensioen fondsen moet niet worden vergeten, dat een aantal patroons tegenwoordig al ge- woon zijn iets voor bun oude menschen te doen. In tal van gevallen evenwel hebben zij nagelaten tijdig de noodige fondsen te vormen. Daardoor worden zij, als eenige arbeiders 65 jaar worden, in eens met een groot bedrag aan uitkee ringen belast. Worden de bosten door premiebetaling over een groot aantal ja- ren verdeeld, dan weet de ondernemer ieder jaar precies waar hij aan toe is. Vele patroons hebben ook de gewoonte een ouden arbeider op een wat lager loon aan bet werk te bonden. Een der gelijk arbeider brengt ook dat lagere loon veelal niet meer op. Bovendien vertraagt bij bet arbeidstempo in de fabriek, omdat bij niet goed meer mee ban komen. Eco nomisch is bet daarom veel beter een dergelijken arb eider te p ens ionneer cn en hem door een frisscbe jonge kracht te vervangen, die zijn loon waard is en bet arbeidstempo kan volgen. Na enkele opmerkingen over de vacan tia te hebben gemaakt stond spreker stil bij het derde onderwerpden kin dertoeslag. Spreker wil, omdat hij in een kring van werkgevers is, alleen de kindertoeslag voor arbeiders uit bet particulier bedrijf behandelen en niet die voor bet over heidspersoneel. Hij onderzoekt achtereen volgens de tegen kindertoeslag aangevoer de bezwaren. Daarbij gaat bij er van uit, dat door den werkgever een fonds wordt gevormd, waaruit de toeslag wordt uitge keerd, omdat anders 'iedere werkgever zijn loonuitgaven zou kunnen beperken do'or arbeiders zonder kinderen in dienst te nemen. Het bezwaar van sociaal-democratische zijde aangevoierd, dat de kindertoeslag de eenheid der arbeiders in bet bedrijf breekt, deelt spreker niet.. Aan de band van de collectieve contracten kan wor den aangetoond, dat die eenheid thans niet bestaat. Men denke aan de verschil len in bedoening tusscben geschoolden en ongeschoolden e.d. Van meer beteekenis is bet bezwaar, dat de kindertoeslag er practisch toe kan leiden bet grondloon steeds meer te druk ken. Voor spreker schuilt bet bezwaar te gen den kindertoeslag vooral hierin, dat dan rekening wordt gehouden, niet met een algemeen e maar met een b ij - zonder© behoefte van den arbeider. Het is niet billijk den eenen arbeider booger te beloouen dan den anderen, uitsluitend en alleen omdat bij een groo- ter gezin beeft. Bovendien: waarom moet men alleen rekening houden met de bij zondere "behoeften, die een groot gezin medebrengt? Eenmaal dezen weg opgaan de, zal men; ook ei andere bijzondere behoeften moeten rekening houden, b.v. met bet zijn van kostwinner of met bet hebben van een ziekelijke vrouw of zie kelijke kinderen. Met deze opvatting is niet in strijd bet verdedigen van een kinderaftrek voor de personeel© en inkom stenbelasting. Deze aftrok berust op de toepassing van bet beginsel: belasting naar draagkrcht, een beginsel, dat niet aan bet loon ten grondslag kan liggen. Da overval op Cnragao. De commissie, bestaande uit de beeren J. B. Suearez, D. Zalm, J. H. Jonckheer en Ch. J. Henriauez, die zich spontaan gevormd beeft om gelden in te zamelen voor een gedenksteen op het graf der drie dappere militairen Vaas, van Zui len en Marcusse, in den avond van 8 Juni gevallen op het veld van eer, en tevens tot steun van de nagelaten be trekkingen, maakt in dg Amigoe di Cura- Qao bekend dat de collecte beeft opge bracht de som van f 3379.67. Tekort aan Nederlandscbe ingenieurs. Het „A. I. D. de Preangerbode" meldt, dat het tekort aan ingenieurs in Ned. Indië, in bet bijzonder bij den dienst van den mijnbouw zich uitbreidt. Dit is een gevolg van het feit, dat zich totaal geen Nederlanders meer aanmelden voor ingenieursdiensten in Ned. Indië. Thans moet men noodgedwongen overgaan tot bet aanstellen van buitenlanders. Reeds is ,een buitenlandsch ingenieur aangesteld, die uitgezonden is naar Billiton door de Electriciteitsmaatschappij. Besmettelijke veeziekten. St. 177 bevat een staat van de gevallen van besmettelijke veeziekten, in Nederland geconstateerd gedurende de maand Aug. 1929. Deze staat vermeldt voor het Rijk 18 gevallen van mond en klauwzeer en 29 gevallen van miltvuur bij het vee, terwijl veepest, longziekte, kwade droes en hondsdolheid gedurende Aug. 1929 niet zijn voorgekomen. DE LUCHTPOSTDIENST OP INDIE. In verband inet den luchtpostdienst Ne derlandIndië, die vandaag is ingezet en na bet vertrek van bet tweede vlieg tuig op 19 September regelmatig om de 14 dagen tot 28 December zal worden voortgezet schrijft de T e 1 e g r. o.m. Welk een enorme arbeid is hier ver richt. Men denke aam de regeling met de landingsterreinen onderweg, die niet alle in puike conditie waren, nan bet plaatsen van reservedeelen op niet min der dan 21 stations langs de 14.000 K.M. lange route, aan bet kiezen der beman ning, der vliegtuigen en „last not least" aan hot overwinnen derpolitieke moei lijkbeden I Die vele waren, en jammer ge noeg, niet alle tot een bevredigend ednd te brengen. De voortvarende directeur der K.L.M., de heer R1 e s m a n, vertelde ons er nog het een en ander van en zoo vernamen wij o.a. dat de postvliegtuigen niet de tot heden steeds gevolgde route Aleppo Bagdad zullen volgen langs de veilige rivier do Euphraat, maar dat van Aleppo eerst over Damascus wordt gevlogen en dan dwars over de woestijn naar Bag dad. De Engelscho rogeering durft n.l. niet de verantwoordelijkheid te aanvaarden voor een eventueelo noodlanding in bet tusschen Aleppo en Bagdad gelegen ge bied. Dit is natuurlijk een tegenvaller voor de K.L.M. Want ten eerste zal door de zen omweg het geheele traject vermoede lijk met één dag moeten worden ver zwaard, wat per jaar bij een wekelijfc- schen postvluchtdienst f52.000 en een veertiendaagschen f26.000 meer zal kos ten, maar bovendien brengt de onbe woonde woestijn mot baar vele gevaren een verhooging van bet risico met zich. Naar wij vernemen zal onze regee- ring, alvorens baar houding hieromtrent nader te bepalen, eerst het verloop van verschillende der postvluchten afwachten. Dit staaltje geeft een idee van de groote moeilijkheden, die men bij deze post vluchten te bestrijden kreeg. Nog een traject, waar de toestand niet gunstig is, is tusschen Akyab en Bang kok, dat men in één route van 1200 K.M. boven de rimboe moet afleggen, zonder ©en enkele kans om te landen. Een afstand van Londen, naar Ween en steeds boven de wildernis met geen mo gelijkheid een fatsoenlijke landing te kun nen uitvoeren I Het vliegveld Chingmay in Noord Siam is door de aanhoudende regens in een abscluut onbruikbaren toestand geraakt en eerst tegen December hoopt men bet weer in orde te hebben. Te Rangoon, waar ©en mooi race-ter rein ?Ls en men geschikt zou kunnen landen, willen de eigenaars geen toestem ming geven omdat bet terrein misschien wel eens te lijden zou kunnen hebben I Er is bier evenwel een groot vlieg terrein in aanleg, zoodat op den duur dit gevaarlijke traject over Achter-Indië en Siam wel verbeterd zal worden. Gelukkig zijn er sinds de laatste Indië- vlucbten ook verbeteringen te constates- ren 1 Het gedeelte langs de Perzische kust bijvoorbeeld is belangrijk beter ge worden dan vroeger. De Engels che vlieg- dienst LondenKarachi beeft bier goede vliegvelden aangelegd, met bekwaam per soneel en biervan kunnen ook onze vlie gers gebruik maken. Technisch is de zaak goed voor elkaar, verzekerde ons de beer Plesman. Met de nieuwe drie motorige F okkers is dit jaar goed geoefend, verschillende verbeteringen zijn nog aangebracht, zoo dat men in dit opzicht met vertrouwen de resultaten kan afwachten. Smirnof en Beekman als piloten en Veenendaal als mecanicien zullen morgen om 6 uur van Schiphol vertrekken. Smir nof die de leiding beeft maakte reeds met bet eerste postvliegtuig de P.H.-A.E.Z. eenmaal de Indië-vlucht. Beekman is één der bekwaamste vliegers der K.L.M. Hij zal 31 October als eerste piloot uit Indië terugvliegen, na zijn ervaring op het eerste traject opgedaan. Veenendaal bad de leiding bij de uit rusting der vliegstations onderweg én maakte verleden jaar de retourvlucht eveneens mede- Hij' zal op de stations de reservekisten nog eens grondig inspec- teeren. Aan de bekwaamheid der bemanning zal bet voorzeker niet liggen. Passagiers zullen niet meegenomen kunnen worden. Van verschillende zijden, zoowel bier als .in Indië, waren aanvragen binnenl gekomen. Men moet echter te veel ben zin© meenemen, circa 1440 liter, omdat men te groote trajecten in eens moet vliegen en verder moet voor de post 500 K.G. gereserveerd worden, zoodat men het beschikbare laadgewicbt geheel noodig .heeft- Tenzij er veel minder post bjijkt te zijn Doch dat kan men pas op den morgen van bet vertrek constateeren- En op die risico een 'tocht naar Indië te aanvaar den, dat men eerst op bet allerlaatste moment kan hooren of men mee kan gaan naar Insulind©nu daarvoor zal bet getal liefhebbers wel niet groot zijn. i i 1 I l 1 „ji I DE SCHEEPSRAMP OP DE SCHELDE. Zestien menschen om het leven gekomen. Een speciale verslaggever van het Vad. meldt. In den nacht van Dinsdag op Woensdag is ,op bet effen wijde water een schip vergaan, 16 menschen met zich naar de diepte sleepend. Zij- waren nog maar pas van Antwerpen vertrokken voor een reis naar Londen en terug. Het schip was niet groot, maar goed en hecht get- bouwd. Het weer was mooi, wie zou er dan nog wel aan de gevaren van bet zeemansleven denken Na het vertrek zijn de meesten te ruste gegaan; slechts enkelen, zooals de kapitein en de loods, bielden de wacht en toenwat er pre cies is gebeurd is nog niet met volle zekerheid te zeggen, maar naar alle waar schijnlijkheid is de ramp als volgt ge schied Uit zee kwam 'het Duitsche s.s. Herwin de Westerscbelde opvaren op weg naar Antwerpen met een lading bout. Het schip maakte veel slagzij; en lag zeer diep. Met slechts geringe vaart liep het tegen den krachtigen ebstroom op, dicht onder den zuidwal. Even voor Walsoorden maakt de rivier een bocht. Westelijk van deze plaats steekt een steenen krib loodrecht op den wal in bet water uit. In het verlengde van deze krib ligt aan de overzijde van het vaarwater ©en lichtboei. De vaargeul loopt precies tusscben krib en boei door. Het water loopt om de krib heen en daardoor ontstaat voor den kop van den steenen dam nog wel eens een sterke dwarsstroom. Algemeen neemt men nu aan, dat de Herwin door dezen dwars stroom is gegrepen en naar bakboord is omgezet. En door de omstandigheid, dat bet schip maar weinig vaart liep, èn door bet feit, dat bet veel slagzij maakte, heeft het niet dadelijk naar bet roer geluisterd. Het raakte meer en meer dwars in bet vaarwater. Nog voordat men de Herwin kon stoppen, liep het schip recht met den steven op de Estella in. Deze werd aan bakboord in de mid scheeps ter hoogte van de machinekamer getroffen. Er ontstond een groot gat, waardoor het water naar binnen stroomde. Aan boord van de Herwin hoorde men het machine- kamerpersoneel om hulp roepen, maar terzelfder tijd zag men de Estella snel zinken. Al spoedig bad bet water het dek bereikt, het steeg snel langs het dek huis, golfde schuimend en bruisend over de brug, de stuurhut en do sloepen toen sloot de waterspiegel zich weer. De Schelde bad de Estella verzwolgen. Het drama was binnen twee minuten tijd3 voltrokken. De Herwin bad slechts geringe schade aan den voorsteven. Aan boord van dit vaartuig beersebte uit den aard der zaak een geweldige opwinding. Vol spanning zocht men den donkeren waterspiegel af of men ook nog een spoor vajn de opva renden van het ongelukkige schip zou kunnen vinden. Gelijk wij reeds meldden, zijn slechts twee van 'de opvarenden gered. Dadelijk na bet bekend worden van de rampi zijn de sleepbooten Goliath uit Hansweert ©n Noordzee van Vlissingen uitgegaan. Wij hebben o.a. een onderhoud gehad met den stuurman van eerstgenoemd schip-, die ons bet volgende beeft ver teld: Vannacht om goed 1 uur werden wij gepord, omdat wij plotseling moesten va ren. De ketel yrard bard opgestookt en om half twee verlieten wij de haven van Hansweert. Wij zijin toen gaan zoeken naar het gezonken schip. Dit was geen ge makkelijk werk, want de vaargeul is daar verbazend diep. Biji ebbe staat er nog meer dan 30 M. water boven het wrak. Het was donker, maar over de opper vlakte van bet water kon men nog wel een heel eind zien en overal zag men stukjes kurk, reddingsboeien, planken en kisten drijven. Zooveel mogelijk is dit alles opgevischt en bij Walsoorden aan land gebracht. Een tijdje na ons arri veerde de „Noordzee". Ook aan boord van dit schip werd de dreg uitgeworpen en daar had men meer succes, want de dreg bleef in den loop van den dag hafeen en weldra bleek, dat men bet wrak te pafeken had. In overleg met den dienst van den Rijkswaterstaat zijin wij toen boven de plek gaan liggen met bet wrak- tceken in top, ter waarschuwing van de scheepvaart. Hinderlijk voor de scheep vaart ligt het wrak echter niet, want er staat zoo'n stuk water boven, dat men er met een groote schuit bij1 laag water nog glansrijk overheen kan varen, zonder kans "te loepen vast te raken. Tegen den avond konden wij inrukken. Of men bet schip er wel uit zal kunnen krijgen is nog een groote vraag; het ligt bar diep. Maar in elk! geval kan een duiker afdalen om de lijken, die zeker nog aan boord zijn, te bergen. Naar wij vernemen, zijin gered de eer- sta machinist de Grijze uit Hobofcen en de Estlandsche matroos Resculin uit Ant werpen. Omgekomen zijn: de loods Pee- ters, kapitein Matthews, de eerste stuur man Meybaum, een Estlander, de boots man Press en de matrozen Grasman, Rimo (Estlanders), Kubic (Estl.), Kur- pild (Pool), 2e machinist, de donkey man Bouthchaowsky (Rus) en de stokers Banceck (Estl.), Sevvilas (Estl), Krinitik- mifcoff (Rus), de kok-steward de Bats (Belg) en de scheepsjongen Witdoefc. Het Vad. bad nog een onderhoud met den geredden eersten machinist, den 46- jarigen D. de Grijze, te Hobofcen. De 'kleine maar propere keuken was opgepropt met familieleden van de Grijze, die onder het genot van een borreltje de redding kwamen vieren 11 Wij waren, al dus de Grij'zo, te ongeveer half elf uit Ant werpen vertrokken. De „Estella" is een kleine stukgoederenboot, die regelmatig op Londen vaart. Om twaalf uur was ik afgelost en ging op de sofa in mijn hut wat rust nemen. Een half uur later werd ik echter plotseling gewekt door een ge weldigen slag. Ik was van de sofa geval len en lag op den grond. Op hetzelfde oogenblik weid er door den tweeden ma chinist, die met een matroos de wacht had, bard op de deur gebonsd. „Kom gauw, we hebben een aanvaring". Ik liep nog slaapdronken naar de machine kamer .en langs de trap naar beneden. Werkte de machine nog? Neen, die lag gestopt. Was bet water dan al binnengedron gen? Het ging alles zoo in een oogen blik. Terwijl ik naar beneden liep klotste ineens het ^ateri dat laags de trappen naar beneden stroomde, teigen mij aan. Tb greep een ijzeren staaf, zag nog hoe het voorschip naar boven wipte. D© „Estella" brak blijkbaar in tweeën, maar toen werd ifc al onder het water bedolven. Ik moest de staaf loslaten en werd meegetrokken, trapte en sloeg en voelde plotseling, dat ik door de zuiging en bet terugdringen van bet water door bet schouwluifc heen weer naar boven werd geperst. Plotseling was ik weer boven water. Toen ben ik gaan zwemmen. Ik zag een stuk bout en greep me daaraan vast. .Met een an der stuk bout beu ik op het water gaan slaan om de aandacht te trekken. Ho© lang hebt u in bet water gelegen? Ik weet bet niet, naar mijn schatting drie kwartier, maar bet kan best korter geweest zijn ook. 't Beroerdste was, aldus' de zeeman, terwijl hijl treurig voor zich uit tuurde, dat al mijn kameraden weg waren, op dien ©ene na. Hebt u niemand meer gezien? Niets, ze moeten allen in bun hut ten zijn verdronken, behalve de tweede machinist, die misschien overboord ge sprongen is en niet beeft (kunnen zwem men. Hij heeft me geroepen en is zelf omgekomen; dat is wel bet wreedste' van alles. En hoe was u er zelf aan toe? Nu, ik bad zeker twee emmers brak water binnen, dus dat hoeft u niet te vragen. Maar op de „Kruisschans" waren ze braaf; kleeren, cognac en alles hebben zijl njijl gegeven. Iladt u 31 eens meer een aanvaring gehad? Verleden jaar nog met de „Estella" En eerder was ik ook al in gevaar ge weest. Wat geen wonder is als je negen en twintig jaar hebt gevaren. Hier mengde zich de vrouw van den Grijze, een Nededandsche, in het ge sprek, met de opmerking, dat het nu maar uit moest zijn en dat haar man maar aan den wal emplooi moest zoeken. Maar zou ook deze zeeman straks niet weer de zee voelen trekken en gaan? De Belgisch© Volfcsgazette schrijft: Na tuurlijk wordt in verschillende kringen de ramp druk besproken en naar de vermoedelijke oorzaak gezocht. In zeelie- denfcringen komen dan plotseling vele grieven tegen bestaande en getolereerde toestanden. Zoo wordt opgemerkt, dat er wel wet ten bestaan, maar meerendeels worden deze niet toegepast. Art. 19 van de Wet op de Arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst zegt in par. 3: Niemand wordt tot aanmonstering toegelaten, zoo hij niet bewijist een van de landstalen of het Engelsch voldoende te verstaan. De kapitein onderzoekt op zijn verant woordelijkheid of de zeelieden, welke hijl aanneemt, aan deize voorwaarden vol doen. Het is bewezen, dat de Estlander, die aan bet roer stond, op het oogen blik van de ramp noch Nederlandsch, noch Fransch, noch Engelsch verstond. In deze omstandigheid is het niet onwaar schijnlijk, dat de loods bevelen beeft ge geven, die door den matroos niet zijn begrepen. Vertegenwoordigers van Antwerpsche bladen hebben dezen Estlander gesproken. Veel nieuws fcon deze man niet mede- deelen. Hijl heeft plotseling een buiten gewoon bevigen schok gevoeld en zag dadelijk daarna het schip zinken. Hij' had gelegenheid een reddingsboei te grijpen, en om bet lichaam te doen. Het was boog tijd, want op hetzelfde o,ogenblik lag hij1 al in het water. Van geen van de andere opvarenden beeft hij meer iets gezien. Over het algemeen was bij tegenover de vertegenwoordigers van de pers .erg terughoudend. Bond van Netlerlandsehe Schilders- patroons. Gisterenmiddag werd in het Schutters hof te Middelburg de algemeene ver gadering, welke druk bezocht was, voort gezet. De voorzitter, de heer W. C. van A s, opende deze vergadering met een bij zonder woord van dank aan de afdee- ling Middelburg, die de leden een zoo mooie 'ontvangst heeft bereid, terwijl hij in het bijzonder dank bracht voor den mooien autotocht door 'tschoone eiland Walcheren, welke des morgens aan de leden is aangeboden. Deze tocht is mede door het heerljjke weder, buitengewoon geslaagd. Daarna wierp de voorzitter éen terug blik op het afgeloopen jaar. Het was een jaar, dat voor het bedrijf rustig ge noemd kan worden. Er moet naar ge streefd worden dien vrede in het bedrfif te behouden, want dat is noodzakelijk. Vandaag is de geregelde luchtpostdienst op Indië geopend. Een feit van beteekenis. Het doet het Nederlandsche hart goed, dat Nederland ook op dit gebied aan de spits staat, dat ons kleine land ook op dit terrein weer groot is. Op velerlei gebied kan de ontwikkeling van dezen dienst van invloed zijn. Handel en industrie zullen er van kun nen profiteeren, de band tusschen be trekkingen hier en in Indië wordt er door versterkt, de afstand wordt kleiner. En dan mag ook niet vergeten worden dat zich hier voor de Zending en voor de uit breiding van Gods Koninkrijk nieuwe mo gelijkheden openen. Op dezen dag eeren wij de stoere man nen, die onvermoeid hebben gewerkt en die allerlei gevaren hebben getrotseerd en nog trotseeren om het luchtverkeer te ontwik kelen. Maar wij zien ook omboog tot Hem, die den mensch tot dit alles in staat stelde, en hem ook in dit opzicht over de natuur deed triumf eeren. De luchtvaart doet ons, evenals de radio, weer iets zien van den rijkdom van de schepping en predikt ons de grootheid van den Schepper. OPMERKER. Hierna wees de voorzitter op de groote beteekenis van de schildersschool. Dezo instelling geniet terecht de algemeene achting en waardeering en in het buiten land heeft zij ook een goeden naam. Met groote voldoening kan de Bond op dit instituut neerzien, dat den grondslag van het bedrijf vormt. Na dit kort inleidend woord kwamen eerst verschillende zaken van huishou- delijken aard aan de orde. Goedgevonden werd, dat enkele leden van het hoofdbestuur zullen worden af gevaardigd naar de in October in Enge land te houden vergadering van den Engelscben Bond van Schilders. Men kan dan in Engeland ook eenige erva ringen opdoen, evenals ,het vorige jaar in Duitschland werd gedaan, toen de Duitsche vaklieden te Hamburg verga derden. De voorzitter deed verschillende mededeelingen omtrent -deze vergadering. Na deze mededeelingen werd onder algepieen applaus de heer A. Schotel, te Dordrecht, secretaris vgn de Schil dersschool, benoemd tot eerelid van den Bond van Schilderspatroons. De heer Schotel dankte voor deze on derscheiding en verklaarde de belangen van de school naar zijn beste vermogen te zullen blijven behartigen. Door den Bondssecretaris, den heer L. de Groot uit Rotterdam, werd daar na het jaarverslag uitgebracht. Hij wees er op, dat de Bond het volgend jaar zijn 60-jarig bestaan hoopt te herdenken. Dit gouden jubileum .zal met een tentoon stelling worden herdacht. Er zal getracht worden een fonds bijeen te brengen, ten- eind© deze tentoonstelling zoo goed mo gelijk te doen slagen. De hoop werd uit gesproken, dat een aantal bondsleden door het doen van inzendingen aan deze tentoonstelling luister zullen bijzetten. De totstandkoming van het landelijk contract wordt in het verslag bespro ken. De gezellen krijgen thans doorbeta ling van de Christelijke feestdagen, ook 3 vacantiedagen. Het contract is voor 2 jaren afgesloten. Ook de ziekteverzekering wordt in het verslag in herinnering gebracht en er op gewezen, dat het bestuur paraat is ge weest. De Bond telt thans 48 afdeelingen met 1061 leden en vele verspreide leden, zoodat het ledental in totaal is 1200. Na de vaststelling van Tiet jaarverslag werden de verschillende voorstellen van het hoofdöestuur behandeld. Ie. Aangenomen werd een voorstel, dat contact wordt verkregen met de gemeen tebesturen, de besturen van bouwver- eenigingen, coöperaties, enz. om deze te bewegen hun begrootingen voor de jaarlijks te verrichten schilderwerken te doen. opmaken in overleg met de plaat selijke besturen van "de schilderspatroons en geen gunningen te doen plaats vin den, welke meer dan 10 pet beneden de begrooting blijven. Bij gebleken noodzakelijkheid van pro vinciale aangelegenheden kunnen de af deelingen zich jmderling verstaan, ten einde door groepsvorming voor hun be langen op te komen. 2e. Rijks- en spoorwegbésturen te be richten, dat de begrootingen van schil derwerk worden opgemaakt in overleg met vertegenwoordigers van de hoofd besturen der schilderspatroonsvereeni- gingen. 3e. Op te stellen een reglement, waar bij geschillen over den aard van hef werk of de betalingen, voorzoover deze niet vallen onder de algemeene voor waarden, als volgt worden beslecht: Elk der partijen kiest zich een arbiter, ter wijl een derde persoon, die tevens voor zitter is, wordt aangewezen door de Ka mer van Koophandel in het district waar in het geschil plaats vindt. Verder werd door het hoofdbestuur voorgesteld: le. de bestaande ziektever zekering te laten doorgaan tot 1 Maart 1930 (tot 1 Januari 1930 nog alleen voor de werkgevers); 2e. een patroonsziekte verzekering op 'te richten, ingaande 1 Januari 1930 en 3e een bedrijfsvereeni- ging op te richten, eveneens ingaande 1 Januari 1930. Na toelichting door den wiskundigen adviseur werden de voorstellen aange-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1929 | | pagina 2