Gemengd Nieuws.
Leestafel.
Radio-Nieuws.
De ramp aan de Heyplaat.
Omtrent de oorzaak van de ramp, die
zich gisteren bij Rotterdam in enkele uren
tijds aan boord van het Britsche tankschip
heeft afgespeeld, en waarbij vermoedelijk
negen slachtoffers zijn te betreuren, tast
men op het oogenblik nog in het duister.
Meh vermoedt dat de oorzaak van den
brand moet gezocht worden in een ontplof
fing in een der pompkamers van de „Vi-
meira".
De burgemeester, mr P. Droogleever
Fortuyn, die juist een tocht door de Rot-
terdamsche havens maakte, was op het
moment, dat de noodlottige brand uitbrak,
toevallig in de onmiddellijke nabijheid. Hij
is met den havenmeester, den heer Ver
schoor v. Nisse, die hem vergezelde, ter
stond aan boord van het brandende vaar
tuig gegaan. De heer Verschoor van Nisse
heeft daar direct de leiding van 'het blus-
schingswerk op zich genomen. In totaal
werkten de drijvende stoomers en het
eigen materiaal van de Rotterdamsche
Droogdok Maatschappij met 17 stralen.
Den geheelen dag en ook gasteravond
laat heeft de Rivierpolitie met dreggen ge
tracht de lijken van de slachtoffers boven
water te halen. Men is er echter nog niet
in geslaagd. 'Het is niet uitgesloten, dat de
lijken door den stroom zijn meegesleurd.
Volgens opgave van de directie der Rot
terdamsche Droogdok Mij. worden ver
mist:
J. v. d. Stoep, gehuwd bikker te Rotter
dam; M. v. Bueren, ongehuwd ijzerwer-
kersmaat, Hoek v. Holland. (Verbrand
aan boord gevonden.) P. de Haan, onge
huwd ijzerwerkersmaat te Rotterdam; J.
Hardebol, gehuwd timmerman te Rotter
dam; L. M. van Pelt, gehuwd stellingwer
ker te Rotterdam; J. M. Gelot, ongehuwd
sjouwer, te Rotterdam; J. Vuik, gehuwd
sjouwer te Capelle.
Van de bemanning van het s.s. „Vimei-
ra" worden de eerste machinist Cyriel
Bone uit Clydebank en de eerste stuurman
Bruce Steward uit Dundee, vermist; ver
moedelijk verdronken.
Ernstig door brand verwond zijn: J. van
Schaick, ongehuwd ijzerwerker; D. de
Rouwe, gehuwd ijzerwerker, beiden te Rot
terdam; P. Berkhout, gehuwd modelma
ker, Pernis; W. Voorbeitel, ongehuwd
sjouwer, te Rotterdam.
De ijzerwerkei- van Schaik is aan de be
komen brandwonden overleden. Hiermede
is het getal slachtoffers van deze ramp ge
stegen tot tien.
Uit den mond van een der personen, die
voor het uitbreken van den brand, aan
boord geweest waren, teekende de Telegr.
het volgende verhaal op:
Ik wilde mij naar boord begeven, daar
enkele leden van mijn personeel daar_
werkzaamheden verrichten. Toen ik op het
schip kwam, was de brug, die het vaartuig
met den wal verbindt, weggenomen, daar
de „Vimeira" naar het dok zou gaan. Ik
bleef, zooals men dat meer doet, even kij
ken en ontdekte plotseling aan den voor
steven van het schip een vlammetje op het
water. In minder dan geen tijd plantten
zich de vlammen langs het geheele schip
voort, totdat ongeveer in 'het midden, waar
wat beflzine uit het schip liep, in eens de
vlammen oplaaiden en brand op het schip
zelf veroorzaakten.
Aan de reeling verscheen de vrouw van
den kapitein, die aan alle kanten door het
vuur omringd, zich niet bedacht en dade
lijk van boord sprong. Zij kwam neer op
den rug van den machinist van een naast
liggende sleepboot. Door den val brak zij
haar enkel en haar hand. Spoedig zag ik
meer menschen bovenop het dek verschij
nen. De meesten van hen waren in vlam
men gehuld. Men greep wat men grijpen
kon en stortte zich daarmede de mees-
ten met een reddingboei overboord. An
deren lieten zich zoo maar in het water
vallen.
Een timmerman greep een touw, bond
het vast en liet er zich langs naar beneden
zakken. Zijn voorbeeld vond navolging,
zoodat spoedig zes personen aan het touw
hingen, de onderste tot den hals in het
water.
Allen werden door te hulp schietende
booten van de Havenwerken en motor
bootjes gered. Ook de politie was spoedig
ter plaatse.
In nog geen vijf minuten speelde alles
zich af. Ik was getuige van afschuwelijke
tooneelen. Zoo zag ik een arbeider uit een
boei glippen en in de diepte verdwijnen.
Uitgeput en met brandwonden overdekt,
kon hij zich niet langer vasthouden.
Tuindorp Heyplaat gaf gistermiddag
den indruk van een mijnwerkersdorp na
een ernstig ongeluk. Het heele dorp was
uitgeloopen en verdrong zich voor de poor
ten van de Rotterdamsche Droogdokmaat
schappij. Ieder op de Heyplaat had een fa
milielid of een kennis bij de R.D.M. wer
ken en zoo lag de angst op-ieders gezicht.
Vrouwen en meisjes smeekten de portiers
toch te zeggen, wie er verongelukt waren.
Reikhalzend tuurden zij door de poort in
de stille hoop, den echtgenoot of vader te
rug te zien. Ontzettende uren waren het
voor deze menschen, uren van spanning,
van hoop en van onzekerheid. Want nie
mand wist er iets. De wildste geruchten
deden de ronde. De één sprak van tien
dooden, de ander van vijftien. Den gehee
len middag bleef de ongerustheid voort
duren. Tot om half vijf appèl gehouden
werd. Zeven mannen ontbrakenl In zeven
gezinnen kwam de vader, de zoon niet te
rug. Zeven gezinnen waren in rouw ge
dompeld, beroofd van hun kostwinners.
De moord te 's-G raven-
h a g e. Gisterochtend is de verdachte in de
geruchtmakende moordzaak van het Be-
zuidenhout, W. Kr. v. d. M., van het
hoofdbureau van politie naar het huis van
bewaring overgebracht, en ter beschikking
van de justitie gesteld.
Omtrent het verloop van 'het onderzoek
in deze moordzaak kan nog worden ge
meld, dat aan het licht is gekomen, dat de
verdachte Donderdagmiddag j.l. van half
een tot half drie gezeten heeft op een bank
in het Haagsche Bosch nabij de Laan van
Nieuw Oost-Indië. Hij heeft daar vol
gens zijn eigen verklaring, zitten praten
met een dame en een heer, over verschil
lende familieomstandigheden.
De commissaris van politie der afdee-
ling C, verzoekt den bedoelden 'heer en da
me, zich te willen vervoegen aan het
hoofdbureau van politie.
Vports is gebleken, dat mevrouw O.
Donderdagmiddag eenige familieleden op
bezoek heeft gehad.
Deze zijn bij haar gebleven tot ruim half
vijf. Bij hun vertrek verkeerde mevr. O.
nog in goeden welstand.
Het drama moet zich dus dadelijk na
het vertrek der bezoekers afgespeeld 'heb
ben, want reeds om kwart voor vijf werd
de thans aangehoudene, door het tramper
soneel gegrepen. Hij zou dus slechts en
kele minuten gehad hebben om zijn daad
te volvoeren.
Een man een man, een
woord een woord! Onlangs is in
Amersfoort ingebroken in de synagoge. Er
werd toen een bedrag van f 30 vermist. De
politie onderzodht de zaak en arresteerde
zekeren B., die bekende 'het feit gepleegd
te hebben. Zaterdag werd echter Samuel
S. binnen gebracht endeze kwam zich
aangeven als de dader van bovengenoem
de inbraak. Wat bleek nu? De twee man
nen hadden samen den diefstal beraamd.
B. was de heler, Sam de steler. Ze hadden
waak gemaakt, dat degene, die het
eerst in handen der gerechtigheid viel, de
heele schuld op zich zou nemen. Sam was
na de kraak naar België gegaan en toen
hij weer op vaderlandschen bodem terug
kwam, ging hij zich aanmelden bij de ver
wacht te Putte (N.B.). De andere had in-
tusschen ook bekend, zoodat de politie een
gemakkelijke vangst had.
Stakkerds. De 14- en de 15-jari-
ge gebroeders M. te Almelo, die gedeelte
lijk verlamd zijn en samen in een wagentje
worden rondgereden, hadden Zondagmid
dag het ongeluk met het wagentje om te
s! waardoor de ongelukkige stumperds
-Ai_ een been braken. s
Storing bijde Haarlemsche
tram. Tengevolge van een bedrijfsstoring
in de stroomlevering van het P.E.N. in
do Centrale te Bloemendaal, geraakte gis
terenmorgen tegen kwart over negen een
gedeelte van het net tusschen Sloterdijk
en Haarlem stroomloos. Verschillende be
drijven, o.a. de suikerfabriek te Half
weg, werden dientengevolge stopgezet,
maar den meesten last ondervond de
electrische tram naar Haarlem. Verschil
lende tramtreinen bleven op den weg
stilstaan, waardoor aanzienlijke stagnatie
in het reizigersverkeer ontstond en ver
schillende trampassagiers van den trein
gebruik mo'esten maken. Tegen tien uur
was de storing opgeheven en werd ook
het tramverkeer geleidelijk weer hersteld.
Alastrim. Te Delft zijn gisteren
elf nieuwe gevallen van alastrim vastge
steld. Vier patiënten zijn in het gasthuis
opgenomen.
Eenigen tijd geleden werd te Hel
mond bij een kind alastrim geconstateerd.
Ofschoon het hier slechts een licht geval
betrof, werden toch de noodigei maatrege
len getroffen. Thans is echter een twee
de geval geconstateerd.
Bij een driejarig jongetje te Amers
foort is alastrim geconstateerd.
Zakkenroller ingerekend.
Gistermiddag omstreeks half een is, zoo
meldt de Tel., op een bijwagen van lijn 2
te Amsterdam een zakkenroller op hee-
terdaad betrapt. Als gewoonlijk was het
middenbalcon stampvol. Opeens voelde de
directeur van het postkantoor, de heer
Van Beers, die zich per tram huiswaarts
begaf, dat zijn portefeuille bezig was in
andere handen over te gaan. Vlak bij
hem bevond zich een heer met, over
eenkomstig de regelen van de kunst, een
regenjas over den arm. De heer Van
Beers vermoedde terstond in dezen man
den zakkenroller en greep diens arm,
waarmede hij, onder bescherming van de
jas, gemanoeuvreerd had. De aldus op
heeterdaad betrapte had de portefeuille
nog in de hand. Onder groote belang
stelling van de zijde van het publiek
werd de zakkenroller naar bet bureau
overgebracht.
Ernstige aanrijding. Zondag
morgen heeft te Wassenaar een ernstig
ongeluk plaats gehad. De 67-jarige land
bouwer J. v. d. D. reed met zijn huisge-
ten met paard en tentwagen 'kerkwaarts
en, wilde bij de R.K. kerk linksaf slaan om
paard en wagen te stallen, zonder echter
een teeken te geven.
De motorrijder A. v. d. D. uit Sche-
veningen met een duopassagier kwam uit
tegenovergestelde richting met een snel
heid van ongeveer 40 K.M. Hij kon op dat
oogenbli!k niet meer uitwijken, met het
gevolg, dat hij tegen den tentwagen aan
reed en beide personen onder het paard
terecht kwamen. Doordat de motor met
veel geweld bleef doorwerken, werd het
paard schrikachtig en begon te trappen,
waarbij de motorrijder eenige malen op
op zijn borst getroffen werd.
Per ziekenauto zijn beiden naar het
Ziekenhuis te Den Haag vervoerd, waar v.
D. na eenige uren is overleden. De duo-
passagier is naar omstandigheden redelijk
wel.
Tegen den nalatigen J. v. d. D. is pro
ces-verbaal opgemaakt.
In tegenwoordigheid van vele autoriteiten is Zaterdag door den Commissaris der
Koningin in Zeeland, Jhr. mr C. G. C. Q. Quarles van Ufford, de nieuwe tramweg
van Breskens naar Hoofdplaat geopend. De aankomst van de tram te Hoofdplaat.
Een heele gemeente door
brand verwoest. De gemeente Feladun-
jgeuf in',(da IUiöa, isf in den afgeloopen nacht
vrijwel geheel door brand verwoest. Een vree-
seljjik onweer woedde te vijf uur en verschei
dene malen sloeg da bliksem in. Het bureau
van de gendarmerie werd een prooi der
vlammen en daarna brandden kort na elkaar
boerenwoningen en schuren af. Tengevolge
van de groote droogte van de laatste weken
was er gebrek aan water en de brandweer
Stond machteloos. De schade is hoog. De
slachtoffers zijn meest kleine boeren en ar
beiders en de meesten zijn niet verzekerd.
Stemmen des Tijds. Het Septem
bernummer van dit maandblad opent met
een bijdrage van Wouter vjan Riessen:
Een Friesche vrijage uit Napoleon's da-
geu. Vau: „De Friesche Bruid" door J.
W. van Cittert, brengt deze aflevering
het slot. Dr Ir H. G. van Beusekoip geeft
het eerste gedeelte van een verhandeling
over „Rassenvraagstukken" waarin hij
o.m. betoogt, dat er tusschen de vol
ken van-Oost en West in geestelijk op
zicht een kloof gaapt van rassenverschil
en soms van rassenhaat, die overbrugd
moet wórden, daar anders de rassen
kwestie met de wapenen zal worden
uitgemaakt.
„Er zijn tusschen de verschillende
menschenrassen diepe, onuitroeibare er
felijke verschillen; dat is een waarheid,
die door do wetenschap boven allen twij
fel verheven wordt. En het zien van deze
verschillen als een slagboom tusschen
de volken, die niet kan worden opzij
gezet is slechts het erkennen van een
feit, waarin nu eenmaal niets verandering
kan brengen, zelfs met onze beste be
doelingen niet. En toch moet de kloof
worden overnrugd. Niet* om den Ooster
ling te maken tot het evenbeeld van den
Westerling of omgekeerd, maar om te
scheppen een sfeer van vertrouwen en
samenwerking, om de verschillende ras
sen, elk met zijn gaven en talenten zijn
eigen roeping en taak te doen vervullen."
Dr J. Fernhout geeft een bijdrage over
,,De Zondag bij de eerste Christenen".
Aangetoond wordt, dat de vrij algemeen
verbreide meening, alsof de voorstellingen
die men met het begrip Zondag verbindt:
Zondagsrust, Zondagsheiliging, Zondags-
prediking, reeds uit de eerste tijden van
het Christendom stammen, niet in over
eenstemming is met de feiten.
„Eerst na 600 treedt algemeen in de
Frankische en Germaansche landen de ge
dachte naar voren, dat Zondagsrust eisch
is krachtens het sabbatgebod. Rust en hei
liging hadden de oude Christenen aller
minst geweerd, integendeel. Maar op an
dere gronden. Rust van allen slavendienst
der zonde, uitzien naar den eeuwigen sab
bat, dat was voor hen het blijvende van
wat het vierde gebod als een beeld daar
van in meer letterlijken zin van de Is
raëlieten 'had gevraagd".
De literaire kroniek van Dr C. Tazelaar
is als altijd belangrijk.
Uitgeefster is de N.V. G. J. A. Ruys'
U. M., Zeist.
Timothens. Op dit mooie tijdschrift,
dat zulk een echt Christelijken geest
ademt vestigen we gaarne nogeens de
aandacht, vooral nu straks weer een
nieuwe jaargang begint. Nog even en
dan hebben we weer de lange avonden.
In Christelijke gezinnen behoort dan
ook te zijn Christelijke lectuur. Goede
lectuur voor verstand en hart beide, zoo
als Timotheus die geeft. Men vrage eens
een proefnummer bij den Boekhandel of
bij de Uitgeefster La Rivière en Voor
hoeve, Brink, Zwolle.
Het Schouwvenster, 'tls jam
mer, dat het gezegd moet worden, maar
'tis wéér: er zijn nog altijd heel wat
Christelijke gezinnen, waar de z.g.n. neu
trale geïllustreerde pers tot de huisvrien
den behoort. De „neutrale" school, men
moet er niets van hebben; een „neutraal"
dagblad, men begint al meer in te zien,
dat dit toch eigenlijk niet in den haak
is, maar een geïllustreerd blad, met zijn
vaak pikante platen en z*n mooie ver
balen, kan er toch wel mee door. Men
wil toch ook wel weten, wat er zooal te
zien is in de wereld! Er is een tijd
geweest, dat opmerkingen als deze al
thans een s c h ij n van beteekenis had
den. Maar nu we ons .^Schouwvenster"
hebben en nu dit blad zoo goed zijn
taak blijkt te Verstaan, is dat niet meer
het geval. Daarom moet „Het Schouw
venster" veel meer i n onze gezinnen
en de z.g.n. neutrale geïllustreerde bla
den er uit. Alweermen vrage eens een
proefnummer bij den Boekhandel of bij
de uitgeefster: U.M. E. J. Bosch Jbz.
N. Z. Voorburgwal 68, Amsterdam.
DE ONTWIKKELING VAN DE LUCHT
SCHEEPVAART.
De „Maasbode" bevat een interessant
artikel over de ontwikkeling van de lucht
scheepvaart. Wij ontleeneu daaraan het
volgende:
Tot 1914 waren er te Friedrichshafen
25 luchtschepen gebouwd. Vijftien daar
van waren door leger en vloot in gebruik
genomen. Tot de overige tien behoorden
de door hun passagiersvluchten bekend
geworden Zeppelins „Deutschland",
„Schwaben", „Victoria Louise", „Hansa"
en „Sachsen". Deze schepen vervoerden
gedurende 1600 vluchten ruim veertig,
duizend personen, zonder dat er eenig
ongeval passeerde. Men ziet, dat Zeppelin-
vluchten eigenlijk geen nieuwtjes zijn.
Maar de wereld is erg vergeetachtig
De zooeven genoemde schepen hebben
gedurende de eerste oorlogsjaren nog
dienst gedaan, maar ze waren voor oor
logsdoeleinden eigenlijk ongeschikt.
Er moesten andere schepen gebouwd
worden en dit werd dan ook gedaan.
Gedurende den oorlog werkten er drie
duizend arbeiders op de Zeppelinwerf
en kon er elke drie weken een luchtschip
worden afgeleverd.
Tijdens den oorlog zijn er in totaal 87
Zeppelins gebouwd. Drie dezer luchtsche
pen werden met dooi* vijandelijke vliege
niers geworpen bommen verwoest, nog
vóór ze de hangar hadden verlaten
De oorlog was oorzaak, dat de Zeppe
lins steeds grooter gebouwd werden. In
1911 waren ze nog 22.500 kubieke meter,
in 1912 reeds 68.'500 groot, terwijl de
sterkte der motoren in die tijdsruimte van
630 op 2030 P.K. steeg. Daar echter
reeds in 1917 de entente-strijdkrachten
hun afweergeschut zóó hadden vervol
maakt, dat de zeppelins zonder meer uit
de lucht konden worden neergeschoten,
zag de D-uitsche legerleiding van dit wa
pen af. Alleen de marine bleef lucht
schepen gebruiken en haar zeppelins heb
ben bewonderenswaardige prestaties gele-
vei d. i.
Bekend is de tocht van de L 59, die
munitie en verbandmiddelen moest bren
gen naar den in Afrika opereerenden
guerilla-generaal von Lettow Vorbeck.
Door een valsch bericht werd het lucht
schip, toen het zich reeds boven Egypte
bevond, draadloos teruggeroepen en liet
kwam na een tocht van 95 uur weder
in Duitschland aan. Het had 6760 kilo
meter onder de ongunstigste omstandig
heden afgelegd. Op een anderen tocht
werd de L. 59 boven Otranto in Zuid-
Italië door den bliksem getroffen. Dit
is een der weinige gevallen, waarin een
luchtschip het slachtoffer werd van het
hemellicht.
In totaal moest men 22 Zeppelins de-
monleeren, voornamelijk, omdat ze bij
hun tochten over vijandelijk gebied zwaar
beschadigd waren.
Brandend afgeschoten zijn er 15 lucht
schepen. Bij de meeste gebeurde dit door
het Engelsche afweergeschut. In één ge
val konden drie leden der bemanning
zich redden door met een valscherm uit
het in vlammen gehulde luchtschip te
springen.
In hangars verbrandden 12 Zeppelins.
Alleen op 5 Januari 1918 verbrandden
vier Zeppelins in de luchtschiphal Ahl-
horn, waar brand gesticht was.
Doior noodlandingen, hoofdzakelijk door
gasverlies, gingen 8 schepen verloren, 11
verongelukten tengevolge van motordefect,
etc., terwijl er één in een storm omkwam.
En bij den wapenstilstand bezat
Duitschland nog 13 Zeppelins. Verschil
lende hiervan werden in het land zelf
vernield, opdat ze niet in handen van de
enteilte zouden vallen. Als schadevergoe
ding hiervoor eischte de entente twee
luchtschepen, die na den oorlog gebouwd
werden. Het waren de „Bodensee" en de
„Nordstern". Voor Amerika werd de LZ
126 gebouwd, die thans „Los Angeles"
heet. Van de voorhanden zijnde schepen
gingen er 3 naar Frankrijk, 3 naar Italië,
en 2 naar Engeland. Twee werden er afge
bouwd en aan Japan en België geleverd.
Het lot dezer schepen is niet nauwkeu
rig bekend, maar het is .zeker, dat deze
zoo goed als alle door onoordeelkundige
behandeling dermate beschadigd werden
dat ze als oud roest moesten worden
verkocht.
En thans, in het jaar 1929, bestaan er
slechts twee zeppelins, de „Los Angeles"
en de „Graf Zeppelin".
De „Graf Zeppelin" heeft zijn wereld
reis volbracht en de tocht om den aard
bol is in een recordtijd geschied.
En heel spoedig, eigenlijk nog vóór het
volbrengen van de rondvlucht, kon er
van resultaten worden gesproken.
Kort na de aankomst te Lakehurst gin
gen er al telegrammen naar Europa, waar
in mededeelingen werden gedaan over
plannen voor het organ is cferon van trans
continentale luchtvaartdiensten met be
hulp van Zeppelins.
Dezer dagen werden de onderhande
lingen wereldkundig. Behalve dat Spanje
zich interesseerde! voor een verbinding
Sevilla-Buenos Aires, bleek, dat Amerika
definitieve plannen had. De financiers
hadden er reeds de hoofden bij elkaar
gestoken en Dr Eckener kreeg in de Ver-
eenigde Staten met menschen te doon,
die spijkers met koppen wilden slaan. De
„Graf Zeppelin' 'had bewezen, dat het
luchtschip over groote afstanden voldoet,
welnu, dan wilden ze in Amerika een
proef wagen.
Naar ÏÏe berichten meldden, heeft zich
een financieels combinatie gevormd,
waarin ook de bekende Good Yearfabrie-
ken deelnemen. Deze combinatie zal
waarschijnlijk de middelen le-eren voor
een luchtverbinding tusschen Europa en
Amerika en tusschen Amerika en de Phi-
lippijnen. De Good Yearfabrie'ken en de
Zeppelinwerf zullen hiertoe ieder twee
reuzen-zeppelins bouwen.
De droom van den ouden graaf Zep
pelin is vervuld. De wereld krijgt binnen
afzienbaren tijd haar transcontinentale
luchtlijnen. En wanneer de Japansche re
geering de belofte houdt, die ze Dr Ecke
ner gedaan heeft, toen hij met den „Graf
Zeppelin" te Tokio vertoefde, zal het
niet lang meer duren, of de geheele aard
bol is omspannen met een zeppelindienst.
Dan gaan de menschen in het weekend
naar een badplaats aan den Stillen Oce>-
aan
Nu Duitschland niet de kapitalen kan
fourneeren, die voor een transcontinentale
luchtmaatschappij noodig zijn, stellen do
Vereenigde Staten hun financieele hulp
bronnen beschikbaar. Het pleit voor de
mogelijkheden van een zeppelinbedrijf, dat
de uitstékende en inzichtvolle financiers
van Wallstreet hun medewerking hebben
toegezegd. Daarom is men ook reeds mei
den bouw van de noodige luchtschepen
begonnen. De Good Yearfabrieken hebben
er te Akron twee op stapel gezet, ter
wijl men te Friedrichshafen bezig is met
den bouw van een zeppelin, die een derde
grooter zal zijn dan de „Graf Zeppelin",
en een aanmerkelijk hoogere snelheid zal
kunnen ontwikkelen.
Programma van Woensdag 11 Sept.
HUIZEN, 1875 M. 10—10.15 Morgen
wijding 10.3012 Gramofoonmuziek
12.152 Concert door het A.V.R.O.-kwar
tet 22.30 Kindermatinee 3.30i
Gramofoonmuziek 44.30 Studiemu-
ziek voor piano 4.305.30 Concert
door het A.V.R.O.-kwartet 67.45 Con
cert door het omroeporkest 88.15
Gramofoonmuziek 8.15 Aansl. van het
Kurhaus te Scheveningen.
HILVERSUM, 298 M. Na 6 uur 1071
M. Uitsl. N.C.R.V. 10.30—11 Ziekendienst
12.302 Concert. Zang, viool, cello en
piano 22.30 Gramofoonmuziek
2.304 Concert. Zang, viool en piano
4.305 Gramofoonmuziek 56 Kin
deruurtje 67.30 Gramofoonmuziek
7.308 Bestuursmededeelingen 8 Le
zing over: Op excursie door liefdadig Ne
derland. Medewerking van orkest. Na af
loop Nieuwsber.
DAVENTRY, 1554,4 M. 10.35 Morgen
wijding 11.20 Gramofoonmuziek
12.20 Concert 12.50 Gramofoonmuziek
1.202.20 Orkestconcert 5.05 Orgel
concert 7.05 Concert 8.05 Piano
duetten 8.20 Concert. Alt, tenor, viool,
fluit. Symphonie Orkest.
PARIJS „Radio-Paris", 1725 M. 12.50
Gramofoonmuziek. 4.05 Orkestconcert,
soli. 6.55 Gramofoonmuziek.
8.55 Concert. Zang. Vocaal kwartet en
orkest. 10.35 Gramofoonmuziek.
LANGENBERG, 473 M. 7.35—8.15 Gra
mofoonmuziek. 8.209.20 Orkestcon
cert. 11.4012.20 Muziekuitzending
voor scholen. 12.30 Gramofoonmuziek.
1.25—2.50, 5.55—6.50, 8.50—9.15 en
9.20 Orkestconcert.
ZEESEN, 1635 M. 12.20—1.15 en 2.20
2.50 Grambfoonmuziek. 5.20—6.20
Concert uit Hamburg. 8.50 Kerkcon-
cert. ,Koor, orkest en vocale solisten.
BRUSSEL, 508.5 M. 5.20 Trio-concert.
Zang, 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35
Fragmenten uit de op. „Manon", met me
dewerking van solisten.