DE ZEEUW DERDE BLAD. Uit de Provincie. Gemengd Nieuws. Ingezonden Stukken. IJVERIG EN WAKENDE. VAN ZATERDAG 29 JUNI 1920. No. 227. Weldra worden, zoo de Heere wil, de mannen en vrouwen van ons volk ge roepen om hun vertegenwoordigers te kiezen, in de Staten-Generaal. Naar aan leiding daarvan vraag ik even uwe aan dacht. In den grond der zaak gaat het ook thans weer om de vraag of we wenschen dat de goddelijke orde in de menschelijke samenleving zal gehandhaafd worden; of, dat het wisselend inzicht van mensche- lijk verstand zal uitmaken, wat het beste is. Voor wie eerbied heeft voor God en Zijn heilig Woord, voor wie God erkent in de zegeningen, welke ons ten deel vallen en in de rampen, die ons treffen, zal het antwoord niet moeilijk te geven zijn. Omdat zjj gelooven, dat God de Heere regelen voor het leven gesteld heeft en dat het alleen goed kan gaan als die Goddelijke orde geëerbie digd wordt. Indien we er nu zelf zóó over den ken, dan willen we natuurlijk gaarne, dat onze Overheden en Vertegenwoordi gers er ook zoo over denken. En het is daarom, dat ik thans even tot u kom, om uw stem te vragen voor de Anti revolutionaire lijst. En als ik dat doe, dan wil ik. niet het geringste kwaad zeg gen van andere Chr. partijen, maar dan doe ik dat, omdat m.i. de A.-R. partij 't zuiverst de Goddelijke ordinantiën van het geheele leven wenscht te handhaven, en te eerbiedigen met inachtneming van de geestelijke stroomingen, die het leven van ons volk in beweging houden, en daaraan ontleen ik de vrijmoedigheid uw stem te vragen voor de A.-R. lijst. De tegenstellingen spitsen zich toe, alle half heid moet ter zijde gesteld worden. Bekend is het, dat de A.-R. partij sedert lange jaren voor het behoud van 'de geestelijke goederen voor ons volk moe dig heeft gestreden. En ik mag er wel op wijzen, dat zulks in de toekomst niet minder noodig zal zjjn. En dan is het mij niet. Ie doen om u schrik aan te jagen, maar laten we toch acht geven op de teekenen der tijden. Nu is in ons land nog alles rustig, maar meent daarom niet, dat er geen gevaar dreigt, en zeg nu niet, dat het hier zoo erg niet worden zal, maar maak U op, om af te wenden de gevaren, om tegen te houden de ont bindende machten, die ook in ons volk bezig zijn onze samenleving te verwoes ten. Dat kunt ge 'straks doen door het uitbrengen van uw stem. Want we kun nen toch niet gerust zijn, als onze over heden die Goddelijke orde niet erken nen. Hoe zullen ze dan doen hls op standige lieden hun de macht willen ont nemen? Een Clir. Overheid zal dan het gezag handhaven en doen gelden; maar de menschen, die niet gelooven aan God delijke ordinantiën, die gelden voor alle tijden en alle menschen zullen dan wel licht zeggen: Ja, tot nu toe ging het zóó, maar het kan misschien ook anders. En nu moge het waar zijn, dat er nog heele streken in ons Vaderland zijn, waar van de doorwerking der revolutie nog niet zooveel te bemerken valt. Maar wie •ook in die streken eens een 30 jaar terug gaat, zal niet zoo tevreden zijn, bovendien zou men ook daar niet verschoond blij ven als de revolutie de overmacht in ons land Kreeg. En ja, menigeen denkt het liefst, dat zulks in ons land wel niet zal voor vallen en 'ik hoop het van harte, maar dan zalde Heere toch met bijzondere zorg over ons moeten waken en de vraag rijst, of we eenigen .grond hebben om daarop te mogen rekenen. Zeker niet, als we zelf niet alles doen wat wo kun nen. Want als we vóór God tegen de revolutie strijden, dan ook kunnen we bidden, of Hij ons volk, geljjk zoo me- nigfnaal in het verleden, ook voor de toekomst onder Zjjn veilige hoede nemen wil. De tijden, die wij beleven, zjjn ernstig. Miliioenen hebben met God afgerekend en erkennen alleen zichzelf als wetgever en ze wachten op het uur, waarin ze de macht verkrijgen en dan zullen ze an dere wetten uitvaardigen, andere zeden invoeren, andere verhoudingen scheppen en we behoeven niet te vragen welke. De wereldrevolutie wordt voorbereid in alle landen, de aanhangers worden bij den dag meerder in getal, de strijd lust wordt aldoor aangewakkerd, de vijandschap tegen alles wat naar Godde lijke orde zich voortbeweegt neemt toe, en het verlangen naar de verwezenlijking hunner 'Idealen groeit en de spanning wordt al grooter. En ja de oude gewoonten zftn sterk en de verhoudingen zijn diep in de sa menleving geworteld, maar als het leger der revolutie aldoor grooter wordt en de haat tegen de Goddelijke orde al feller gaat worden en de bruisende hartstoch ten ontketend worden .en de spanning haar hoogtepunt bereikt, dan stort het zich als een vernielende vloedgolf op de bestaande verhoudingen en wat weer stand biedt, wordt neergeslagen en geen macht ter wereld kan dan stuiten. Tenzij God in Zijn Majesteit zelf ingrijpt. Thans is het nog zoover niet, ons wordt nog den tijd gegund om de revolutie te bestrijden en te weerhouden. Laten we onze roeping verstaan, want de revolutie richt zich tegen God en draagt ook in zich de verwoesting van het loven. Dat dan ieder op de plaats waar hij staat en naar de mate zijner kracht zich wapene, opdat 'over ons niet kome al het kwaad, dat de revolutie reeds heeft uitgestort over het Russische volk. Dan mogen we ook verwachten de hulp van Hem, Die leeft en regeert in alle eeuwig heid. i J. MAAS, Koudekerke. „OP EEN DWAALSPOOR". Hoe „De Banier" de kiezers voorlicht. In „De Banier" van 18 Juni schreef die heer Van Dis onder het opschrift „Op een dwaalspoor" het volgende: „Jammer vinden wij het, dat wij ook D» de Bruin van Veenendaal niet kunnen vol gen. Terwille vooral ook van Prof. de Bruin van Apeldoorn, van wien wij: vroe ger gansch andere stof lazen1. Hoe gaarne hadden wij Dis de Bruin in dat voetspoor zien volgen." Hiertegen teekent Prof. de Bruin, hoog leeraar aan de Theol. School der Chr. Ger. Kerk te Apeldoorn op de volgende wijze protest aan in „Ons Richtsnoer": „Hier tracht v. D. een wig te drijven tusschen mijn zoon en miji, en dat wel door de valsche voorstelling, alsof er ver schil van gevoelen is tusschen mijn zoon en mij, en dat onder woorden die den indruk geven, alsof ik smart heb, dat mijn zoon het voetspoor zijns vaders niet volgt. Ik kan geen woorden vinden om zulk onwaardig geschrijf nader te karakteri- seeren. Ik zou het niet weten, wat ik vroeger zou geschreven hebben, waaruit eenig verschil tusschen mij en mijn zoon zou blijken. Wij; harmonieeren zelfs zóó, dat ik het stuk van mijn zoon in uw blad van 14 Juni geheel onderschrijf. Het is, volgens mijn meening, de roe ping van ieder christen om zich te stellen tegen de partijen der revolutie, en voor de partij die met Groen van Prinsterer staat qp het standpunt: „Tegen de Revolutie het Evangelie". Ik hoorde op een vergadering van de Staatk. Geref. Partij één der leiders zeg gen: „Wij zijn noch rechts noch links". Dit woord heeft mij tot nadenken gebracht en mij doen zeggen: Dat kan niet en dat mag niet, dan werkt men de partijen der revolutie in de hand, al is het onbe wust. Daarom moet ieder christen rechts staan en tegen de partijen des ongeloofs optrokken en daarom meen ik, dat mijn zoon niet op een dwaalspoor is en be hoeft v. D. Prof. de Bruin niet te be klagen. Benoemd met ingang van 1 Juli a.s. tot telefoniste te Goes mej. J. P. Everse, thans locale kracht aldaar. Vlissingen. Naar aanleiding van het voorste) van de heeren Rorije o.s. gedaan in de raadsvergadering van 31 Mei j.l., om B. en W. uit te noodigen een voor stel aan den Raad in te dienen tot wij ziging van de verordening op het ge organiseerd overleg, waarbij aan B. en W. en aan den raad voldoende vertegen woordiging wordt gegeven in het georga niseerd overleg, hebben B. en W. thans hun meening daarover aan den raad ken baar gemaakt. Zij wijzen er op, dat bij de instelling van de commissies van over leg voor de ambtenaarszaken en voor de werkliedenzaken, duidelijk naar voren is gekomen, dat dit zouden zjjn commissies van advies voor B. en „W. Zij zelve ach ten zich in die commissies voldoende vertegenwoordigd, omdat resp. de bur gemeester en de wethouder van gemeente werken er .voorzitter van ,zyn. Ten aanzien van den geuiten wensch, om ook aan den raad voldoende ver tegenwoordiging in het georganiseerd overleg te geven, meenen B. en W., dat hiertoe geen aanleiding bestaat, wijl de adviezen en voorstellen van de commis sies voor georganiseerd overleg voor hun college en niet voor den raad zijn be stemd. Het zou dan ook ongerijmd zijn leden van den raad, die straks mede moe ten oordeelen over de voorstellen van B. en W., een plaats in de commissies van advies aan B. en W. aan te wijzen. Een amendement-van Hal om een drie tal raadsleden in de commissies op te nemen, werd in 1922 met 13 tegen 6 stemmen verworpen. Daar zij bezwaar moeten blijven jnaken tegen het zitting nemen van raadsleden in de commissies voor georganiseerd overleg, geven B. en W. in overweging het voorstel van de heeren Rorije c.s. te verwerpen. Voor de benoeming van twee leden van het Vlissingsoh Studiefonds, hebben B. en W. de twee volgende dubbeltallen aangeboden de heeren J. C. Paap, aftr., en A. Smit Jzn, en in de vacature-ds P. N. Kruijswijk de heeren dsA. de Voogd en ds H. A. Wiersinga. Serooskerke. (W.) Donderdagavond j.l. vergaderde alhier de A.-R. Propaganda- club, in combinatie met de Kiesvereeni- ging. Dhr J. de Wolf sprak over: „Voor den slag", in verband met de a.s. ver kiezingen. Op dit referaat volgde een levendige bespreking, o.a. over: de illu sie van ontwapening; de plicht van elke A.-R. vrouw om te gaan stemmen daar de regeering het haar gebiedt en de II. Schrift het haar niet verbiedt; en voorts over de noodzakelijkheid van coalitie voor een rechtsch Ministerie. De samenwerking dor roehtseho partijon is hooge eisch, om dat anders door de linksche partijen het terrein veroverd wordt, en dan is het de schuld van die reclitsche partijen, die tegen coalitie zijn, dat ons land wordt overgegeven aan het ongeloof. Allen werden aangevuurd tot propa ganda om te stemmen no. 1 van lijst 61 Domburg. Het comité tot het aanbieden van een huldeblijk aan Ds J. W. Swaan, Herv. pred, alhier, wegens zijn bedan ken voor het beroep naar Den Haag, heeft Donderdagavond onder voorzitter schap van dhr L. J. van Voorthuijsen, namens de leden der Ned. Herv. gemeente een boekwerk, een salontafel en een staande salonlamp met kap aangeboden, benevens een bedrag in enveloppe. Het comité bestond verder uit, behalve den burgemeester, de heeren C. Louwerse (secr.-penningm.), G. v. d. Putte, P. J. Vergers, W. Maljaars en J. P. Almekin- ders. Bij monde van den Voorzitter werd de predikant hartelijk toegesproken namens de schenkers. Deze betuigde vriendelijk dank voor dit door hem hoog gewaar deerd blijk van belangstelling van zijn gemeentenaren. Wlssenkerke. Ingekomen: 8 Juni, Ja- nes Larnse, bakkersknecht uit Terneuzen; 10, Janna Moerman, zonder ber. uit Co- lijnsplaat; 19, Pieternella Hendrilka Bak, huishoudster uit Kats. Vertrokken: 4, Pi eter Jacobus Bakker, landb.khecht naar Colijlnsp'laat; 5, Edu- ard Izaak de Regt, landb.knecht naar Borssele; 10, Thomas Koole, fabrieksarb. naar Eindhoven; 14, Maria Johanna Dijke, dienstbode, naar Colijlnsiplaat; 21, Lena van Goudswaard, dienstbode, naar Gort- gene; Adriana Johanna Tramper, dienst bode naar Kloetinge. Zierikzee. Donderdagavond trad voor onze kiesvereen. in openb. vergadering oip, dhr J. J. C. v. Dijk, oud-min. van oorlog, nr 1 der A.R. candidatenlijist. De zeer goed bezochte vergadering werd door dhr W. den Boer op de gebruikelijke wjjze geopend en riep de aanwezigen toe: doet in deze dagen wat uw hand vindt om te doen. Daarna trad dhr J. J. G. van Dijfk, met applaus begroet, naar voren om te spre ken over de beginselen waarvan de A.R. partij op staatkundig terrein uitgaat. Hij besprak allereerts de laatste parle mentaire periode en gaf een overzicht van den huidigen politieleen toestand. Spr. herinnerde daarbij aan de oorzaak van Jen val van het kabinet-Colijh, te we ten het amendement-Kersten tot schrap ping van den gezantschapspost bij1 den Pauselijlken stoel. Hij wees op de destruc tieve politiek, welke daardoor van de zijde der Staatk. Geref. Kamerleden werd gevoerd. Ds Kersten nam niettemin, volgens eigen verklaring, de verantwoordelijkheid van zijn optreden voor zijn rekening, ook al zou daarvan het gevolg zjjln, dat de Roomsch-Katholieken met Rood zouden samengaan. De A.R. partij' gaat den strijd in, natuur lijk om zich zoo sterk mogelijk te ma ken, maar vooral voor haar beginselen. Het kenmerkend onderscheid tusschen haar optreden en dat van de linkerzijde ligt daarin dat deze laatste met gevulde handen den kiezers tegemoet treedt en deze allerlei aanbiedt. Zü' komt met Staatspensioen en de be lofte van eeuwigen vrede. Spr. stelde ech ter de vraag of daar ooit iets van terecht fcan komen, waarna, hlji deze vraag ont kennend beantwoordde. Daarentegen treedt de A.R. partij op om te dienen en de Christelijke grondsla gen in het volksleven te beschermen, z$ doet dat o,p den grondslag van een vaste beginselpolit.iek. De diepste beginselen van de A.R. pao tjj zijn terug te brengen tot le De be lijdanis van de souveroinitcit Gods, 2o dat we leven in een door de zonde gebroken wereld, welke door Christus is verzoend, waarom Hem allo macht toekomt in. hemel en op aarde, 3e dat de ordinantiën Gods norm zjjln voor het geheele leven. De linkerzijde ontkent de gouvereiniteit Gods, dit is in beginsel do leuze der revolutie. Nadat spreker nog breedvoerig had stil gestaan bj|l de taalk van de Overheid met betrekking tot ons strafrecht, het behoud der nationale zelfstandigheid en het ze- doljj'k leven en zoo veel meer, eindigde hij zjjn principieel betoog met een op wekking om den strijd te voeren voor onze schoone beginselen. Van de gelegenheid tot vragen stellen werd dioor twee personen gebruik' ge maald, terwijl een socialist nog een oogen- b'lik van gedachte met spreker wisselde, die echter op duidelijke en afdoende wijze ruimschoots werd beantwoord. Het was een aangename avond. Een dominee op vreeselijke wjjze gemarteld. Een afschuwelijke misdaad wordt uit IIoyn-Hills (Alabama) gemeld. Een dominee der Adventisten aldaar, dr James Broders, was er het slachtoffer van. Eenige weken geleden had de Pro- testantsche geesteljjke eenige preeken ge houden over de geljjlcheid der rassen. Daarin had hij o.a. betoogd, dat het in strjjd is met de christelijke liefde, iemand te verachten, omdat hij een zwarte huid heeft. De dominee had er zijn groote verontwaardiging over uitgesproken, dat men geweigerd had, om eenige kleurlin gen in nachtverblijven der Adventisten op te nemen. Eenige dagen nadat hij zjjn preeken ge houden werd, werd ds Broders door en kele mannon, die in lange witte mantels gekleed waren, en die op een tot nog toe onverklaarbare wijze zjjn 'woning binnen drongen, uit zijn bed gelicht. Hjj werd geboeid en toen hij om hulp riep, werd hem een prop in zijn mond geduwd. Zjjn 23-jarige zoon, die zijn vader wilde be vrijden, werd met een bjjl de hersens ingeslagen. In de woning van den pre dikant werd alles ten onderste boven gehaald. De hoeken werden door de bandieten verscheurd, de sofa's en stoelen, die met trijp overtrokken waren, werden openge knipt en het paardenhaar werd er uitge trokken. Voorradige inmaakflesschen wer den stuk geslagen en de inhoud ervan werd over de boeken en meubels uitge goten. Dr Broders kon niet anders dan ljjdeljjk toezien. Naast hem lag het be bloede lijk van zijn eenigen zoon. Eindeljjk werd de predikant naar buiten gebracht en per auto ongeveer 100 K.M. verder naar een bosch vervoerd, waar de ongelukkige werd ontkleed en aan een boom vastgebonden. Men sneed hem zijn neus en zjjn ooren af en goot zwavel zuur in de pijnlijke wonden. Het was een verschrikkelijke marteling, die meer dere uren duurde. Intusschen hadden de wit-gekleede man nen een kring om hem gevormd, terwjjl ze het bekende lied zongen: „Dark man's blood, white man's honour": het bloed van oen neger is een eer voor een (blanke! Eindelijk verloor ds Broders het be wustzijn. Toen hij weer hjj kennis kwam lag hjj in het Katholieke ziekenhuis van de Liefdezusters in Farrington (Alaba ma). Een groep houthakkers hadden hem 's morgens, toen zij naar hun werk gin gen, bewusteloos gevonden. Deze gebeurtenis heeft in Amerika een geweldige opwinding teweeg gebracht. Vlet op den Hollandschen IJsel overvaren. Twee broers verdronken. Onder Ouderkerk aan den IJsel is Donderdag op de rivier een vlet overvaren door de motorboot Pur- merend. Aan boord van de vlet bevon den zich de gebroeders Duyvendjjk, oud 14 en 28 jaar, die beiden te water ge raakten en verdronken. Aan de Telegr. wordt omtrent dit onge luk gemeld: De twee broers gingen des ochtends vroeg, ongeveer halfzes, de ri vier den Hollandschen IJssel op om een een nieuwen jjzeren scheepsbak naar Rot terdam te brengen. Bjj het oversteken naar de overzjjde, naar Nieuwerkerk, is het vaartuig overvaren door de Purme- rend. Deze motorboot was zeer hoog ge laden, zoodat de schipper, die op het achterschip aan het roer stond, heel moei- ljjk kon zien, wat zich daar vóór onder den boeg afspeelde. Het geheele drama heeft zich in enkele oogenblikken vol trokken. De jjzeren bak werd met kracht naar beneden gedrukt en de beide jonge mannen geraakten te water. Bjjna tezelf- dertjjd moeten zjj in de diepte verdwe nen zijn. Ofschoon zjj goede zwemmers waren en hulp vrjj spoedig ter plaatse was, konden zij niet meer gered worden. Wellicht heeft een van de ,twee broers den ander willen redden en zjjn beiden toen door den stroom meegevoerd. Kindermoorden. Donderdag avond heeft een schipper uit de Laakha ven in Den Haag een kinderlijkje opge haald. In de W. 0. van een per ceel in de Ververstraat te Tilburg, is het lijkje opgehaald van een pasgeboren kind. De commissaris van politie heeft hot Ijjkje in beslag genomen en stelt een onderzoek in. De landarbeidersstaking te Groningen. Gemeld wordt, dat in den nacht van 25 op 26 dezer in de gemeente Bellingwolde op de in het veld staande woning van den landarbeider H. K., wiens kinderen uit werken gaan, vijf schoten zijn gelost, vermoedelijk met een Duitsch militair geweer. Enkele kogels doorboorden de muren, maar er werd nie mand getroffen. -- Een dievenbende gearres teerd. Aan de Nieuwstraat te Kerkrade (Duitsch gedeelte) werd tjjdens den nacht een bezoek gebracht aan de woning va.n P., die met zijn huisgenoote afwezig was. Door middel van een looper kwamen do dieven in het huis. Allo kamers wer den doorsnuffeld, alle kasten en laden opengebroken, Met medeneming van geld, sieraden, schoenen, kleeding en allerlei andere zaken vertrokken de dieven, na zich te goed te hebben gedaan aan de aanwezige dranken. Doordat een hunner zijn oude schoenen had achtergelaten, die hij met nieuwe ver wisseld had, kreeg de politie een spoor van de dieven, dat tot hun arrestaties leidde. Het aangehouden drietal bekende den diefstal te hebben gepleegd. Een groot deel der gestolen voorwerpen werd in beslag genomen. De dieven worden ver dacht nog meerdere diefstallen op hun kerfstok te hebben. KERK EN VREDE. Welk een aangename 'klanken zijn voor velen de woorden Kerk en Vrede en welk een bekoring gaat er vooral uit van het laatste woord ,;vrede"! De vereeniging „Kerk en Vrede" doet in deze dagen haar best om 'de Christenen in Nederland op te wekken voor nationale ontwapening en onder do verkiezingslec- tuur welke ons bijna dagelijks bereikt, ont breekt die van Kerk en Vrede niet. Het is het oude liedje, in dagen van verkiezingen moet ook de kerk gebruikt worden om te trachten een zeker doel te bereiken. Op de Christenen in Nederland wordt een bijzon der beroep gedaan, in de hoop, dat het woord „kerk" zijn invloed zal doen gelden. Men had nog wel vérder kunnen gaan, want juist voor hen, die Gods Woord tot richtsnoer van hun loven hebben; die dat Woord al» de waarheid erkennen, trilt een teedere snaar als zij hooren hetgeen God spreekt door den mond van den pro feet Jesaja: „Hoe lieflijk zijn op de bergen de voeten desgenen, die het goede bood schapt, die den vrede doet hooren". Waar de Allerhoogste zelf lieflijk en goed noemt het doen hooren van den vre de, zou men bijna gaan denken, dat wer kelijk de Christenen in de eerste plaats zijn geroepen om zich aan te sluiten bij hen, die ontwapening tot hun lijfspreuk hebben. Maar als dan datzelfde Woord Gods klaagt van „Vrede, vrede, doch daar is geen vrede", dan worden ze weer tot de werkelijkheid geroepen; dan klaagt hun ziel, waarin is doorgedrongen die ontzet tende waarheid, dat er geen vrede i s. Ontwapening brengt geen vrede. En voor hun geest komt dan Christus' profetische rede, waarin hij heeft voor zegd, dat de teekenen van de nadering van Zijn toekomst juist zouden zijn oorlogen en geruchten van oorlogen; het tegenover gestelde dus van vrede. En men beschul- dige de Anti-Revolutionaire partij, nie zich verzet tegen eenzijdige natio nale ontwapening, hier niet van fatalisme, want als we deze profetie van Christus neerschrijven, wil dat allerminst zeggen, dat wij Anti-Revolutionairen niet zou'den moeten streven naar het beperken van de oorlogen. Steeds blijft hier voor het Christendom een groote taak; steeds blijft de eisch gelden, dat we den strijd moeten aanbinden tegen de zonde en hare gevol gen, waartoe ook de oorlogen behooren. Diep in bet hart ligt ons echter ook het besef, dat in een gevallen wereld het recht een machtsmiddel behoeft om te kunnen regeeren. Het geloof, dat het recht door eigen majesteit zal triomfeeren is het onze niet. De moraal van het Nieuwe Testament verbiedt oorlog en krijgsdienst niet. Ner gens keurt het Nieuwe Testament den krijgsdienst af. Als de krijgsknechten tot Johannes den Dooper komen, wordt hun niet aangezegd, dat zij den krijgsdienst moeten verlaten, doch alleen het onrecht veroordeeld, waaraan soldaten zich soms schuldig maken. Geen woord van afkeuring spreekt Jezus tot den hoofdman over honderd te Kapernaüm. Jezus' woord tot Pilatus: Indien My'n Koninkrijk van deze wereld ware, zoo zou den Mjjne dienaren gestreden hebben, op dat Ik den Joden niet ware overgeleverd, wijst er op, dat een 'dergelijke handel wijze van een aardsch koning geenszinj wordt veroordeeld. In een der geschriften van „Kerk en Vrede" wordt de oorlog een zondig be drijf genoemd, waaraan een Christen-na tie niet mag meedoen. Zeker er zijn oor logen, die als zondig bedrijf moeten wor den gekwalificeerd, maar een oorlog, waartoe men gedwongen wordt, omdat men het recht wil handhaven zal men daaronder toch niet mogen rekenen. Ergens anders tracht „Kerk en Vrede" schrik aan te jagen met een gasoorlog. Hier spreekt die moedeloosheid, welke in den loop der geschiedenis bij elke technische vervolmaking van de oorlogs middelen aan den dag trad. We denken hier b.v. aan de invoering van ram- torenschepen, duikbooten, enz, Maar tel kens ging die inzinking op grond van nieuwe vindingen voorbij en geen volk, ook niet het onze, heeft er aan gedacht zijn kostbare cultuurgoederen zonder ver zet prijs te geven. De geschiedenis leert dat „pantser en kanon" bijna gelijken tred houden, d.w.z. zoodra een verriielings- werktuig Is uitgevonden, worden weer alle krachten ingespannen en alle tech nische genialitoit gebruikt om een tegen weer te vinden. Kiezers, laat u niet verleiden door de schoonschijnende woorden van Kerk en Vrede. Weet, dat do vrede méér gediend wordt door het streven van do Anti- Revolutionaire Partij, dan door dat van de zoogenaamde ontwaponaars, die in den grond van hun hart de ontwape ning niet aandurven. Luister ook eens naar wat socialistische voormannen in het buitenland zeggen en beziet hunne daden, dan zal u plijkeiv, dat hot bij hen niet is „de wapens neer", maar „de wapens hior", d.w.z. een rood, in plaats van een nationaal leger en in 't verschiet, de roode terreur. En als „Kerk en Vrede" u dan aan raadt in geen geval te stemmen 'op hen, die in de Kamer zullen stemmen vóór de oorlogsbegrooting, bedenk dan, dat het gemakkelijk is voor een party we tende, dat haar tegenstemmen geen scha delijke uitwerking heeft in rustige da gen tegen een oorlogsbegrooting te stemmen, maar vergeet dan ook niet, dat zelfs de S. D. A. P., in het bange jaar 1914, het jaar van den aanvang van den grooten wereldoorlog, stemde vóór de oorlogscredieten. Zelfs „Het Volk" schreef daarvan: „Onze Kamerfractie heeft stelselmatig haar stem gegeven aan credieten, aan gevraagd voor mobilisatie. Zij beschouwt ze als onafwijsoare voorwaarde om den oorlog buiten onze grenzen te houden". Nogmaals, laat u niet verleiden, ook niet door de vereeniging „Kerk en Vrede" maar dient den vrede, door bp 3 Juli a.s. uw stem uit te brengen op de Anti- Revolutionaire Partij, die streeft naar in ternationale .beperking van bewapening. St. Laurens. VAN 'tHOFF. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redaotie). Zondagsontheiliging op Zoutelande. Do gemeente Zoutelando heeft het voor recht een gemeenteraad te bezitten, die zich er niet voor schaamt de Heilige

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1929 | | pagina 9