No. 220
Vrijdag 21 Juni 1929
43e Jaargang
Dagblad voor de Provincie Zeeland
HEifilKSE&Co's BANK-GOES
EERSTE BLAD,
Aangesloten bij het Bureau voor Oplaag-contróle
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Buitenland.
Binnenland
Uit de Provincie.
Belangrijkste Nieuws.
VAC AIMTIE
Directeur-Hoofdredacteur:
R. ZUIDEMA.
Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes.
Tel.: Redactie en Administratie No. 11.
Postrekening No. 44455.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. No. 259.
ve Zeeuw
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.
Losse nummersf 0.05
Prijs der Advertentiën:
14 regels f1.20, elke regel meer 30 c
Bij abonnement belangrijke korting.
Zij, die zich met 1 Juli a.s. op „De
Zeeuw" abonneeren, ontvangen de nog in
deze maand verschijnende nummers
gratis.
Belastingverho og i ng.
Minister Go lijn 'had alles er op gezet,
om in de eerste plaats den financieelen
toestand gezond te inaken en daarna de
belastingen te verlagen.
Minister 'de Geer is in deze richting
doorgegaan. Verschillende belastingen
werden verlaagd.
Dit neemt echter niet weg dat de belas
tingdruk nog veel te hoog en verdere ver
laging noodzakelijk is.
Ds Kersten schijnt daarover echter an
ders te denken.
Hij verklaart n.l. in „De Banier", dat
alle landsdienaren en dus ook alle ambte
naren van Gemeenten en Provinciën van
premiebetaling vrijgesteld behooren te
worden.
Dat beteekent natuurlijk een enorme
vermeerdering van uitgaven. Een groot
aantal millioenen is daarmee gemoeid.
En het beteekent tevens een zeer belang
rijke verzwaring van belastingdruk.
Ds Kersten deinst daarvoor blijkbaar
niet terug.
Maar hoe denken de kiezers daarover?
Het vliegongeluk boven 'het Kanaal.
Aan de verklaringen van een der passa
giers van het verongelukte passagiers
vliegtuig City of Ottawa voor den lijk
schouwer is nog het volgende ontleend:
Na het lijk van mevrouw Ickerson, een
weduwe uxt Nieuw-Zuid-Wales geïdenti
ficeerd te hebben, zeide de gehoorde
passagier Allen Fleming uit Sydney:
„Ik zat met mijn moeder en mijn vrouw
in -het vliegtuig en wij' waren ongeveer
tien mijl van de Engelsche kust, toen
wij voor het eerst merkten, dat er iets
niet in den- haak was. Ik zat aan de zijde,
waar de motor was, die haperde. De
mecanicien kwam in de kajuit en zeide
tot ons, dat wij onze reddingsgordels
om moesten doen, maar wij hadden geen
idee hoe wij die moesten gebruiken. Wij
wisten niét, dat de motor stil was blij
ven staan, maar wij hoorden een ge
klikklak."
De lijkschouwer: Kunt u vertellen wat
er gebeurde toen het toestel naar be
neden stortte?
„Het was een vervaarlijke val. Wij
vielen allen over elkaar heen in een
verwarde massa naar den voorkant van
het toestel toe.
Ik geloof, dat, indien men ons ge
waarschuwd had dat wij zouden neer
storten, de passagiers tijd genoeg zou
den gehad hebben om de uitgangen te
bereiken en dat dan meer menscben ge
red zouden zijn. Mijn moeder wist niet,
wat er aan de hand was en ik geloof, dat
zij ook te redden zou geweest zijn.
Wij hadden geen idee hoe wij de red-
dinggordels moesten gebruiken en wij
haddon ze even goed niet kunnen heb
ben zij waren nutteloos.
Fleming vervolgde
„Mijn vrouw en ik kwamen zeiven
uit het toestel naar boven. Wij' werden
er niet uitgetrokken. Ik had geen idee
gehad, dat wij naar beneden zouden
storten.
Het bovengedeelte van het toestel was
ongeveer twee voet onder water".
De lijkschouwer: U bent niet over den
kop geslagen met het toestel of zoo
iets? Het was eenvoudig een neerstorting
met den neus van het vliegtoestel naar
beneden?
„Ja".
Op andere vragen verklaarde Fleming
nog dat het toestel het water onder een
steilen hoek getroffen had en dat er
geen instructies werden gegeven hoe men
de .reddinggordels moest opblazen. De
mecanicien had niet gezegd, dat er ge
vaar was. Integendeel, ffij verzekerde,,
dat men niet ongerust moest zjjn.
Daarna werd kapitein Brailli', de vlie
ger, gehoord, wiens getuigenis reeds uit
voerig is weergegeven.
Fascistische mode-voorschriften.
Als uitslag van een nationaal plebisciet,
uitgeschreven door een oommissie voor
hervorming der vrouwenkleeding, welke
uitslag in Juli aan de Koningin en Mus
solini zal worden voorgelegd, worden de
volgende eischen aan de toekomstige
vrouwenkleeding gesteld: 1. de kleeding
mag niet te nauwsluitend of doorschij
nend zijn, moet vrij zijn van décolleté,
terwijl de mouwen tot de ellebogen moe
ten reiken; 2. de japonnetjes der meis
jes moeten tot de knie reiken, terwijl die
der vrouwen slechts den voet mogen
vrijlaten. 3. het gebruik van doorschij
nende of vleeschkleurige kousen in ver
boden.
De taalkwestie in België.
De eerste minister Jaspar heeft in een
rede, door hem op een dejeuner in de
„Cercle Gaulois" te Brussel gehouden,
over de taalkwestie het volgende ge
zegd:
De taalkwestie is een der diepste pro
blemen in ons land, dat het eerst moet
worden opgelost. Wij moeten het jaar
1930 niet ingaan, alvorens wij' hierover
tot een volkomen accoord zijn gekomen.
Wij hebben het militaire vraagstuk opge
lost. Thans moeten wij ons toeleggen
op de oplossing van de taalkwestie. Ik
zou niet aan het bewind' kunnen blijven
als ik op dat punt niet tot een nationaal
accoord kwam.
Smokkelarij op groote schaal.
De rechtbank te Keulen heeft Woens
dag en Donderdag een proces behandeld
tegen 17 personeh die van ontduiking van
invoerrechten en heling beschuldigd wer
den. Beklaagden hadden sedert 1926 veel
vuldig tabak, cigaretten, chocolade en kof
fie over de Nederlandsche grens naar
Duitschland gesmokkeld en de gesmok
kelde waren hoofdzakelijk te Keulen ver
kocht. De koopers hadden zich wegens
heling te verantwoorden.
De rechtbank veroordeelde dé beklaag
den tot geldboeten, welke gezamenlijk
meer dan 6 millioen mark bedragen. Een
heelster werd tot een boete van 4.5 mil
joen veroordeeld, terwijl de voornaam
ste beklaagde tot l1/* millioen mark boete
en tot 11/2 jaar gevangenisstraf werd Ver
oordeeld.
lisbergen.
Een te Hamburg aangekomen stoom
schip rapporteert, dat bet op zijn reis
van Canada naar Hamburg in dén Atlan-
tischen Oceaan niet minder dan 33' ijs
bergen van buitengewone grootte heeft
ontmoet.
Een der ijsbergen stak ongeveer 60 M.
hoven bet water uit en had een omvang
van het eiland Helgoland.
Botsing van vladuéttrefnen.
Omtrent de botsing van twee viaduct-
treinen te New-York wordt nog het vol
gende gemeld:
Gisteravond is een uit houten wagons
bestaanden trein tegen een voor dezen uit
rijdenden trein opgereden. Hierbij is een
conducteur gedood en werden 30' in
zittenden zoo ernstig gewond, dat velen
het leven er waarschijnlijk niet af zullen
brengen.
Onder de passagiers brak een ontzet
tende paniek uit, temeer daar de over
blijfselen der vernielde wagons in brand
geraakten en de passagiers de komst
van de brandweer moesten afwachten om
gered te worden. Deze verscheen wel
zeer spoedig, maar toch had het vuur
reeds zoo snel om zich heen gegrepen,
dat brandende gedeelten der wagons op
straat vielen en een groot gevaar vorm
den voor de vol spanning toekijkende
menigte.
"Vliegt mem fe laag?
Naar aanleiding valn het ongeluk met
het passagiersvliegtuig de City of Ottowa,
merkt iemand, die geregeld naar het vas
teland vliegt, in de Daily Telegraph op,
dat de vliegers in den laatsten tijd de
gewoonte hebben aangenomen om veel
lager te vliegen dan vroeger. Hij ziet
hierin een gevaar. Vliegt men op 5000
voet, dan kan men, indien een van de
twee motoren hapert, van zulk een hoogte
altijd nog een van de twee kusten be
reiken. Op een hoogte van 1000 voet,
waarop vele vliegers tegenwoordig het
Kanaal oversteken, is dit niet mogelijk en
moet men, indien men zich midden bo
ven het Kanaal bevindt, bij! de glijvlucht
in zee terechtkomen.
De inzender vermoedt, dat men den
laatsten tijd hierom lager vliegt, omdat
met het bereiken van een hoogte van 5000
7000 voet eerst tijd verloren gaat en
men ook op die hoogte meestal den in
vloed van tegenwind sterker ondervindt.
Hij wenscht 3at voortaan als onver
anderlijke regel zal gelden dat de vlie
gers zoo hoog moeten vliegen, da,t zij
niet één goed-werkenden motor nog altijd
óf de Engelsche óf de Fransche kust
zullen kunnen halen. Voorts acht hij! het
noodzakelijk, dat men den passagiers
vooraf wenken geeft, hoe zij! zich bij een
noodlanding moeten gedragen, evennis
men passagiers op stoomschepen voor ge
vallen van. nood oefent en voorlicht.
Korte berichten.
Naar het Wolff bureau uit Hamburg
meldt, heeft het stadsbestuur besloten
tot den aanleg van een reeks havenwer
ken; o.a. werd een bedrag van 10.600.000
M. goedgekeurd voor uitbreiding van de
Z.W. haven.
Te Berlijn wees Donderdagmiddag
de thermometer 29 graden Celsius, wat
voor dit jaar de hoogste temperatuur
was. Alle scholen hebben vrijaf ge
kregen.
Baron Tanaka, de Japansche pre
mier, beeft de Amerikaansche regeering
medegedeeld, dat Japan bereid is, i'ederen
maatregel tot vermindering van de bewa
peningen te ondersteunen.
In de begrafenisstoet van generaal
Bxamwell Booth zullen a.s. Maandag meer
dan 4000 heilsoldaten in uniform mee-
loopen. Er zullen 25 muziekkorpsen in de
stoet meegaan.
De beroemde filmacteur Tom Mix
is het slachtoffer van een diefstal tot
een bedrag van 180 duizend gulden ge
worden. Zijn huisknecht is gearresteerd.
In het tuchthuis te Thorn (Polen)
is gistermorgen oproer uitgebroken. De
hulp van de politie werd ingeroepen. De
oproerkraaiers hadden in eenige cellen
barricades opgeworpen. Deze werden ech
ter spoedig „genomen". De rust was toen
weer spoedig hersteld.
De Sowjetregeering heeft besloten,
dat het broodkaartensysteem ook in het
jaar 19291930 gehandhaafd zal wor
den.
OUD-MINISTER H. COLIJN.
De heer H. Colijn, de leider van do
A.-R. partij, hoopt morgen 22' Juni zijn
60sten verjaardag te vieren.
Zestig jaren heeft God hem willen
sparen.
Veel heeft hij mogen doen niet
alleen in het belang van de A.-R'. partij,
maar ook in 't belang van land en volk.
Trouwens, hoezeer de heer Colijn ook
de belangen van de partij die hij dient,
zoekt te bevorderen, het partijbelang staat
by hem niet op den voorgrond.
Dat is wel gebleken eenige jaren ge
leden, toen 'hij geroepen werd tot de bui
tengewoon moeilijke taak om 's lands fi
nanciën te regelen.
Had hij toen zichzelf gezocht, of in de
eerste plaats gedacht aan het partybelang,
hij zou hebben geweigerd.
Maar dat deed hij niet.
's Lands belang stond bij hem op den
voorgrond en daarom heeft hij in ge
hoorzaamheid, zonder om te zien naar
links of rechts zijn plicht gedaan. En
heel ons volk plukt daarvan thans de
rijke vruchten.
Dit neemt echter niet weg, dat de
heer Colijn met heel zijn hart de A.-R.
partij dient en dat het zijn vurigst begee-
ren is de Anti-revolutionaire beginselen,
gegrond als ze zijn op het Woord van
God tot toepassing te brengen.
Toen hij' in 1922 de hoofdredactie van
„De Standaard" aanvaardde, verklaarde
de heer Colijn, dat hij Dr Kuyper niet zou
kunnen vervangen, maar dat hij in lief
de voor en trouw aan de A.-R; begin
selen, voor dezen niet wenschte onder te
doen.
En dat woord is geen ijdele klank ge
bleken.
De heer Colijn heeft de A.-R'. begin
selen lief.
En daarom eert en waardeert ook de
A.-R. partij haren banierdrager en kan
hij op de trouw van bet A.-R. volk reke
nen, onvoorwaardelijk.
De heer Colijn bereikt morgen wat wij
in Zeeland noemen een kroonjaar.
Zestig jaren lang heeft God hem wil
len sparen en sterken.
Wij wenschen onzen leider met dezen
verjaardag van harte geluk.
En wij spreken de hoop uit, dat God
dp Heere hem nog lang moge sparen
voor zijn gezin, voor de A.-R. partij, voor
land en volk.
Moge God hem zegenen en tot een
rijken zegen stellen.
Eerste Kamerverkiezingen.
De R.K. Statenfractie van Noord-Hol
land bejsloot gisterochtend den heer J. N.
Hendrix de eerste plaats te geven op
de candidatenlijst ter verkiezing van Eer
ste Kamerleden.
Vernomen hebbende van de voorne
mens, welke de andere R.K. Statengroep
om een deskundige op arbeidsgebied, (en
wel denzelfden persoon) op' een vast ver
kiesbare plaats te stellen, heeft de R.K.
Statenfractie de 'aftredende leden mr J.
N. J. E. Heerkons Thyssen en mr Paul
Reymer op de tweede en derde plaats
gesteld, hopende op hun herkiezing, ter
wijl de gedachte van betere vertegenwoor
diging van alle groepen der bevolking
gehandhaafd en belichaamd werd in de
aanwijzing der plaatsvervangers, bestaan
de uit twee leden, meer bekend met ar-
beidszake nals eerste plaatsvervangers,
zoodat men waarschijnlijk den derden
plaatsvervanger zal zoeken in de kringen
der Middenstanders, een en ander te rege
len in nader overleg met de R. K. Staten
fractie van Friesland.
Deze besluiten werden genomen met
nagenoeg algemeene stemmen.
Transportbedrijven en Zondagsarbeid.
Bij K. B. zijn tegen 1 Januari a.s. eenige
bepalingen afgekondigd inzake den Zon
dagsarbeid in het transportbedrijf te land.
Zoo wordt o.a. bepaald, dat een jeugdig
persoon op Zondag arbeid mag verrichten,
bestaande in het aan huis bezorgen van
dagbladen. Een man of een vrouw mogen
op Zondag op den openbaren weg geen
goederen vervoeren, tenzij het betreft:
dagbladen, gist, melk, versch aan snel be
derf onderhevig fruit (vóór 10 uur 's mor
gens), warme, in keukens bereide eetwa
ren voor maaitijden op dien dag zelf; niet
reeds eerder genoemde eetwaren en 'dran
ken, die gevent worden of bestemd zijn
vöor den verkoop in inriohtingen, welker
■omzet in hoofdzaak van de weergesteld
heid afhankelijk is; brood, 'gebakken in
een broodbakkerij, als bedoeld in artikel
36, eerste lid, der Arbeidswet 1919; ruw
ijs vóór 2 uur des namiddags; vleesch, be
stemd voor export, voor 'zoover dit vervoer
niet anders dan op Zondag 'kan geschie
den; paarden en vee, in verband met
markten op Maandag of Zaterdag; ge
nees- en verbandmiddelen en doodkisten;
passagiersgoed naar en van openbare mid
delen van voer; goederen, dienende voor
spoedeischende herstellingen, voor zoover
het vervoer van 'die goederen op Zondag
noodzakelijk is.
De aanslag op Willemstad.
Reuter meldde gisteravond uit Willem
stad
De gouverneur van Curasao heeft' 'een
proclamatie tot de bevolking gericht,
waarin hij dank brengt voor de medewer
king bij het herstellen van den normalen
toestand na (jen aanslag van de Venezo-
lanen.
In een tweede proclamatie vraagt de
gouverneur alle vreemdelingen op het
eiland om rustig aan hun werk te blij!
ven en geen openbare vergaderingen of
betoogingen op straat te houden.
Nu er troepen zijn aangekomen en 'het
oorlogsschip volgende week' verwacht
wordt, is men van meening, dat men in
de toekomst voor zichzelf kan zorgen.
Burgemeester Hajenius.
Vandaag herdenkt de heer G. A. Haje
nius, burgemeester van Goes1, den dag
waarop hij voor 25 jaar in dienst der
Gemeente is getreden.
Zooals reeds werd medegedeeld, zal
morgen de officieels herdenking plaats
hebben.
Binnenland.
De Ziektewet door de Eerste Kamer aan
genomen.
De Landbouwtentoonstelling te Goes.
De Mem. van Antwoord "inzake het bie
tenwetje.
Jubileum Theol. School te Rampen.
Buitenland.
Het vliegongeluk boven het Kanaal.
De treinbotsing te New-York.
U zijt dan AFWEZIG. Zorg er dan
voor dat Uw stukken van waarde
AANWEZIG zijn in een Loket van
onze brand- en inbraakvrije KLUIS-
INRICHTING voor: 1 GULDEN per
maand.
Wij" willen echter nu reeds den jubilee
renden burgemeester van deze plaats ge-
lukwenschen en spreken daarbij de hoop
uit, dat God hem nog vele jaren gezond
heid en kracht mag schenken, om de taa'k
die hem lief is te vervullen in het be
lang van de Gemeente Goes en hare
bevolking.
Motorongeval. Gisteravond is
te Hontenisse .een motorrijder, die voor
een wielrijder wilde uitwyken op een
groep jongens ingereden, waarvan er
eenige een lichte "hersenschudding oplie
pen. De politie onderzoekt de zaak in
hoeverre hier sprake is van schuld.
Goes. Er heeft zich uit Se leden der
Ned. Herv. Gemeente alhier een comité
gevormd, dat aan de kerkvoogdij! een aan
denken wil aanbieden bij de weder inge
bruikneming van de Groote Kerk voor
Godsdienstoefeningen.
Bevolking. IngekomenD. Saa-
man, dienstbode, van Wolphaartsdijk, Sta
tionsweg 37; E. M. 'A. Dirkse, zonder
beroep, van Rotterdam, Oude Singel 14;
C. Mange, dienstbode, van Middelburg,
de Ruijterlaan 78; M. G. Windhorst, lijn-
werker, van Rilland-Bath, Voorstad 99.
Vertrokken: Mej. Pols en gezin, naar
Zuid-Afrika; A. J. Versé, smid, naar Zuid-
Afrika; J. M. Kloet, dienstbode, naar
Wolphaartsdijk; D. J. de Dood, dienst
bode, naar Middelburg, Stationsweg; C.
Sinke, leerl. monteur, naar Leiden, Leis
terstraat 30; A. van 'Amerongen, off.
L. d. H., naar Baarn, De Wetstraat 25;
J. N. Wisse, dienstbode, naar 's-FIeer
Arendskerke; C. M. Krello, verpleegster
naar St.-Laurens; J. Rolloos, stoffeerder
naar Rotterdam, Hoogeboezem 10.
Jlfor de Munait op de kiezersvangst.
Een onzer lezers schrijft 0H3l:
Zaterdag 1.1. had ik het genoegen(?)
met eenige vooraanstaande heerein van
den Vrijheidsbond op de Prov. boot naar
Zieri'kzee te reizen. De haeren moesten
daar Zondag spréken op den landdag van
de liberale staatspartij de Vrijheidsbond.
De eerste was Jhr de Muralt, nr. 2 op
de liberale lijist voor Zeeland, lid van de
Eerste Kamer en de tweede de heer
Groenewoud, propagandist van zijn partij.
Beide heeren namen plaats in de roofc-
salon waar ik ook met eenige 'kennis
sen een plaatsje had gevonden.
Als gewoonlijk nam ik mijin krant en
ging zitten lezen, terwijl mijn kennissen
hetzelfde deden met een der bijbladen.
Dit scheen den heeren Vrijheidsbonders
die natuurlijk wel weten welke richting
„De Zeeuw" voorstaat, te irriteeren. Ze
begonnen althans zeer luidruchtig een
gesprek, dat door alle aanwezigen woord
voor ,woord kon worden verstaan, wat
blijkbaar ook de bedoeling was.
De heer de Muralt, candidaat voor de
Tweede Kamer en lid van de Eerste Ka
mer, maakte daarbij de „geestige" opmer
king, dat er. voor hem toch ook nog
wel een plaatsje in den hemel zou zijn.
Nu, dan voor mij' zeker, sprak de ander,
want i'k ben toch nog wel wat beter
dan jij!.
Intusschen kwam de hofmeester binnen,
die nadat hij de bestellingen had opgeno
men, even later de gevraagde glazen bier
bracht. 1