No. 220 Vrijdag 21 Juni 1929 43e Jaargang Dagblad voor de Provincie Zeeland HEifilKSE&Co's BANK-GOES EERSTE BLAD, Aangesloten bij het Bureau voor Oplaag-contróle Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Buitenland. Binnenland Uit de Provincie. Belangrijkste Nieuws. VAC AIMTIE Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes. Tel.: Redactie en Administratie No. 11. Postrekening No. 44455. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. No. 259. ve Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3. Losse nummersf 0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f1.20, elke regel meer 30 c Bij abonnement belangrijke korting. Zij, die zich met 1 Juli a.s. op „De Zeeuw" abonneeren, ontvangen de nog in deze maand verschijnende nummers gratis. Belastingverho og i ng. Minister Go lijn 'had alles er op gezet, om in de eerste plaats den financieelen toestand gezond te inaken en daarna de belastingen te verlagen. Minister 'de Geer is in deze richting doorgegaan. Verschillende belastingen werden verlaagd. Dit neemt echter niet weg dat de belas tingdruk nog veel te hoog en verdere ver laging noodzakelijk is. Ds Kersten schijnt daarover echter an ders te denken. Hij verklaart n.l. in „De Banier", dat alle landsdienaren en dus ook alle ambte naren van Gemeenten en Provinciën van premiebetaling vrijgesteld behooren te worden. Dat beteekent natuurlijk een enorme vermeerdering van uitgaven. Een groot aantal millioenen is daarmee gemoeid. En het beteekent tevens een zeer belang rijke verzwaring van belastingdruk. Ds Kersten deinst daarvoor blijkbaar niet terug. Maar hoe denken de kiezers daarover? Het vliegongeluk boven 'het Kanaal. Aan de verklaringen van een der passa giers van het verongelukte passagiers vliegtuig City of Ottawa voor den lijk schouwer is nog het volgende ontleend: Na het lijk van mevrouw Ickerson, een weduwe uxt Nieuw-Zuid-Wales geïdenti ficeerd te hebben, zeide de gehoorde passagier Allen Fleming uit Sydney: „Ik zat met mijn moeder en mijn vrouw in -het vliegtuig en wij' waren ongeveer tien mijl van de Engelsche kust, toen wij voor het eerst merkten, dat er iets niet in den- haak was. Ik zat aan de zijde, waar de motor was, die haperde. De mecanicien kwam in de kajuit en zeide tot ons, dat wij onze reddingsgordels om moesten doen, maar wij hadden geen idee hoe wij die moesten gebruiken. Wij wisten niét, dat de motor stil was blij ven staan, maar wij hoorden een ge klikklak." De lijkschouwer: Kunt u vertellen wat er gebeurde toen het toestel naar be neden stortte? „Het was een vervaarlijke val. Wij vielen allen over elkaar heen in een verwarde massa naar den voorkant van het toestel toe. Ik geloof, dat, indien men ons ge waarschuwd had dat wij zouden neer storten, de passagiers tijd genoeg zou den gehad hebben om de uitgangen te bereiken en dat dan meer menscben ge red zouden zijn. Mijn moeder wist niet, wat er aan de hand was en ik geloof, dat zij ook te redden zou geweest zijn. Wij hadden geen idee hoe wij de red- dinggordels moesten gebruiken en wij haddon ze even goed niet kunnen heb ben zij waren nutteloos. Fleming vervolgde „Mijn vrouw en ik kwamen zeiven uit het toestel naar boven. Wij' werden er niet uitgetrokken. Ik had geen idee gehad, dat wij naar beneden zouden storten. Het bovengedeelte van het toestel was ongeveer twee voet onder water". De lijkschouwer: U bent niet over den kop geslagen met het toestel of zoo iets? Het was eenvoudig een neerstorting met den neus van het vliegtoestel naar beneden? „Ja". Op andere vragen verklaarde Fleming nog dat het toestel het water onder een steilen hoek getroffen had en dat er geen instructies werden gegeven hoe men de .reddinggordels moest opblazen. De mecanicien had niet gezegd, dat er ge vaar was. Integendeel, ffij verzekerde,, dat men niet ongerust moest zjjn. Daarna werd kapitein Brailli', de vlie ger, gehoord, wiens getuigenis reeds uit voerig is weergegeven. Fascistische mode-voorschriften. Als uitslag van een nationaal plebisciet, uitgeschreven door een oommissie voor hervorming der vrouwenkleeding, welke uitslag in Juli aan de Koningin en Mus solini zal worden voorgelegd, worden de volgende eischen aan de toekomstige vrouwenkleeding gesteld: 1. de kleeding mag niet te nauwsluitend of doorschij nend zijn, moet vrij zijn van décolleté, terwijl de mouwen tot de ellebogen moe ten reiken; 2. de japonnetjes der meis jes moeten tot de knie reiken, terwijl die der vrouwen slechts den voet mogen vrijlaten. 3. het gebruik van doorschij nende of vleeschkleurige kousen in ver boden. De taalkwestie in België. De eerste minister Jaspar heeft in een rede, door hem op een dejeuner in de „Cercle Gaulois" te Brussel gehouden, over de taalkwestie het volgende ge zegd: De taalkwestie is een der diepste pro blemen in ons land, dat het eerst moet worden opgelost. Wij moeten het jaar 1930 niet ingaan, alvorens wij' hierover tot een volkomen accoord zijn gekomen. Wij hebben het militaire vraagstuk opge lost. Thans moeten wij ons toeleggen op de oplossing van de taalkwestie. Ik zou niet aan het bewind' kunnen blijven als ik op dat punt niet tot een nationaal accoord kwam. Smokkelarij op groote schaal. De rechtbank te Keulen heeft Woens dag en Donderdag een proces behandeld tegen 17 personeh die van ontduiking van invoerrechten en heling beschuldigd wer den. Beklaagden hadden sedert 1926 veel vuldig tabak, cigaretten, chocolade en kof fie over de Nederlandsche grens naar Duitschland gesmokkeld en de gesmok kelde waren hoofdzakelijk te Keulen ver kocht. De koopers hadden zich wegens heling te verantwoorden. De rechtbank veroordeelde dé beklaag den tot geldboeten, welke gezamenlijk meer dan 6 millioen mark bedragen. Een heelster werd tot een boete van 4.5 mil joen veroordeeld, terwijl de voornaam ste beklaagde tot l1/* millioen mark boete en tot 11/2 jaar gevangenisstraf werd Ver oordeeld. lisbergen. Een te Hamburg aangekomen stoom schip rapporteert, dat bet op zijn reis van Canada naar Hamburg in dén Atlan- tischen Oceaan niet minder dan 33' ijs bergen van buitengewone grootte heeft ontmoet. Een der ijsbergen stak ongeveer 60 M. hoven bet water uit en had een omvang van het eiland Helgoland. Botsing van vladuéttrefnen. Omtrent de botsing van twee viaduct- treinen te New-York wordt nog het vol gende gemeld: Gisteravond is een uit houten wagons bestaanden trein tegen een voor dezen uit rijdenden trein opgereden. Hierbij is een conducteur gedood en werden 30' in zittenden zoo ernstig gewond, dat velen het leven er waarschijnlijk niet af zullen brengen. Onder de passagiers brak een ontzet tende paniek uit, temeer daar de over blijfselen der vernielde wagons in brand geraakten en de passagiers de komst van de brandweer moesten afwachten om gered te worden. Deze verscheen wel zeer spoedig, maar toch had het vuur reeds zoo snel om zich heen gegrepen, dat brandende gedeelten der wagons op straat vielen en een groot gevaar vorm den voor de vol spanning toekijkende menigte. "Vliegt mem fe laag? Naar aanleiding valn het ongeluk met het passagiersvliegtuig de City of Ottowa, merkt iemand, die geregeld naar het vas teland vliegt, in de Daily Telegraph op, dat de vliegers in den laatsten tijd de gewoonte hebben aangenomen om veel lager te vliegen dan vroeger. Hij ziet hierin een gevaar. Vliegt men op 5000 voet, dan kan men, indien een van de twee motoren hapert, van zulk een hoogte altijd nog een van de twee kusten be reiken. Op een hoogte van 1000 voet, waarop vele vliegers tegenwoordig het Kanaal oversteken, is dit niet mogelijk en moet men, indien men zich midden bo ven het Kanaal bevindt, bij! de glijvlucht in zee terechtkomen. De inzender vermoedt, dat men den laatsten tijd hierom lager vliegt, omdat met het bereiken van een hoogte van 5000 7000 voet eerst tijd verloren gaat en men ook op die hoogte meestal den in vloed van tegenwind sterker ondervindt. Hij wenscht 3at voortaan als onver anderlijke regel zal gelden dat de vlie gers zoo hoog moeten vliegen, da,t zij niet één goed-werkenden motor nog altijd óf de Engelsche óf de Fransche kust zullen kunnen halen. Voorts acht hij! het noodzakelijk, dat men den passagiers vooraf wenken geeft, hoe zij! zich bij een noodlanding moeten gedragen, evennis men passagiers op stoomschepen voor ge vallen van. nood oefent en voorlicht. Korte berichten. Naar het Wolff bureau uit Hamburg meldt, heeft het stadsbestuur besloten tot den aanleg van een reeks havenwer ken; o.a. werd een bedrag van 10.600.000 M. goedgekeurd voor uitbreiding van de Z.W. haven. Te Berlijn wees Donderdagmiddag de thermometer 29 graden Celsius, wat voor dit jaar de hoogste temperatuur was. Alle scholen hebben vrijaf ge kregen. Baron Tanaka, de Japansche pre mier, beeft de Amerikaansche regeering medegedeeld, dat Japan bereid is, i'ederen maatregel tot vermindering van de bewa peningen te ondersteunen. In de begrafenisstoet van generaal Bxamwell Booth zullen a.s. Maandag meer dan 4000 heilsoldaten in uniform mee- loopen. Er zullen 25 muziekkorpsen in de stoet meegaan. De beroemde filmacteur Tom Mix is het slachtoffer van een diefstal tot een bedrag van 180 duizend gulden ge worden. Zijn huisknecht is gearresteerd. In het tuchthuis te Thorn (Polen) is gistermorgen oproer uitgebroken. De hulp van de politie werd ingeroepen. De oproerkraaiers hadden in eenige cellen barricades opgeworpen. Deze werden ech ter spoedig „genomen". De rust was toen weer spoedig hersteld. De Sowjetregeering heeft besloten, dat het broodkaartensysteem ook in het jaar 19291930 gehandhaafd zal wor den. OUD-MINISTER H. COLIJN. De heer H. Colijn, de leider van do A.-R. partij, hoopt morgen 22' Juni zijn 60sten verjaardag te vieren. Zestig jaren heeft God hem willen sparen. Veel heeft hij mogen doen niet alleen in het belang van de A.-R'. partij, maar ook in 't belang van land en volk. Trouwens, hoezeer de heer Colijn ook de belangen van de partij die hij dient, zoekt te bevorderen, het partijbelang staat by hem niet op den voorgrond. Dat is wel gebleken eenige jaren ge leden, toen 'hij geroepen werd tot de bui tengewoon moeilijke taak om 's lands fi nanciën te regelen. Had hij toen zichzelf gezocht, of in de eerste plaats gedacht aan het partybelang, hij zou hebben geweigerd. Maar dat deed hij niet. 's Lands belang stond bij hem op den voorgrond en daarom heeft hij in ge hoorzaamheid, zonder om te zien naar links of rechts zijn plicht gedaan. En heel ons volk plukt daarvan thans de rijke vruchten. Dit neemt echter niet weg, dat de heer Colijn met heel zijn hart de A.-R. partij dient en dat het zijn vurigst begee- ren is de Anti-revolutionaire beginselen, gegrond als ze zijn op het Woord van God tot toepassing te brengen. Toen hij' in 1922 de hoofdredactie van „De Standaard" aanvaardde, verklaarde de heer Colijn, dat hij Dr Kuyper niet zou kunnen vervangen, maar dat hij in lief de voor en trouw aan de A.-R; begin selen, voor dezen niet wenschte onder te doen. En dat woord is geen ijdele klank ge bleken. De heer Colijn heeft de A.-R'. begin selen lief. En daarom eert en waardeert ook de A.-R. partij haren banierdrager en kan hij op de trouw van bet A.-R. volk reke nen, onvoorwaardelijk. De heer Colijn bereikt morgen wat wij in Zeeland noemen een kroonjaar. Zestig jaren lang heeft God hem wil len sparen en sterken. Wij wenschen onzen leider met dezen verjaardag van harte geluk. En wij spreken de hoop uit, dat God dp Heere hem nog lang moge sparen voor zijn gezin, voor de A.-R. partij, voor land en volk. Moge God hem zegenen en tot een rijken zegen stellen. Eerste Kamerverkiezingen. De R.K. Statenfractie van Noord-Hol land bejsloot gisterochtend den heer J. N. Hendrix de eerste plaats te geven op de candidatenlijst ter verkiezing van Eer ste Kamerleden. Vernomen hebbende van de voorne mens, welke de andere R.K. Statengroep om een deskundige op arbeidsgebied, (en wel denzelfden persoon) op' een vast ver kiesbare plaats te stellen, heeft de R.K. Statenfractie de 'aftredende leden mr J. N. J. E. Heerkons Thyssen en mr Paul Reymer op de tweede en derde plaats gesteld, hopende op hun herkiezing, ter wijl de gedachte van betere vertegenwoor diging van alle groepen der bevolking gehandhaafd en belichaamd werd in de aanwijzing der plaatsvervangers, bestaan de uit twee leden, meer bekend met ar- beidszake nals eerste plaatsvervangers, zoodat men waarschijnlijk den derden plaatsvervanger zal zoeken in de kringen der Middenstanders, een en ander te rege len in nader overleg met de R. K. Staten fractie van Friesland. Deze besluiten werden genomen met nagenoeg algemeene stemmen. Transportbedrijven en Zondagsarbeid. Bij K. B. zijn tegen 1 Januari a.s. eenige bepalingen afgekondigd inzake den Zon dagsarbeid in het transportbedrijf te land. Zoo wordt o.a. bepaald, dat een jeugdig persoon op Zondag arbeid mag verrichten, bestaande in het aan huis bezorgen van dagbladen. Een man of een vrouw mogen op Zondag op den openbaren weg geen goederen vervoeren, tenzij het betreft: dagbladen, gist, melk, versch aan snel be derf onderhevig fruit (vóór 10 uur 's mor gens), warme, in keukens bereide eetwa ren voor maaitijden op dien dag zelf; niet reeds eerder genoemde eetwaren en 'dran ken, die gevent worden of bestemd zijn vöor den verkoop in inriohtingen, welker ■omzet in hoofdzaak van de weergesteld heid afhankelijk is; brood, 'gebakken in een broodbakkerij, als bedoeld in artikel 36, eerste lid, der Arbeidswet 1919; ruw ijs vóór 2 uur des namiddags; vleesch, be stemd voor export, voor 'zoover dit vervoer niet anders dan op Zondag 'kan geschie den; paarden en vee, in verband met markten op Maandag of Zaterdag; ge nees- en verbandmiddelen en doodkisten; passagiersgoed naar en van openbare mid delen van voer; goederen, dienende voor spoedeischende herstellingen, voor zoover het vervoer van 'die goederen op Zondag noodzakelijk is. De aanslag op Willemstad. Reuter meldde gisteravond uit Willem stad De gouverneur van Curasao heeft' 'een proclamatie tot de bevolking gericht, waarin hij dank brengt voor de medewer king bij het herstellen van den normalen toestand na (jen aanslag van de Venezo- lanen. In een tweede proclamatie vraagt de gouverneur alle vreemdelingen op het eiland om rustig aan hun werk te blij! ven en geen openbare vergaderingen of betoogingen op straat te houden. Nu er troepen zijn aangekomen en 'het oorlogsschip volgende week' verwacht wordt, is men van meening, dat men in de toekomst voor zichzelf kan zorgen. Burgemeester Hajenius. Vandaag herdenkt de heer G. A. Haje nius, burgemeester van Goes1, den dag waarop hij voor 25 jaar in dienst der Gemeente is getreden. Zooals reeds werd medegedeeld, zal morgen de officieels herdenking plaats hebben. Binnenland. De Ziektewet door de Eerste Kamer aan genomen. De Landbouwtentoonstelling te Goes. De Mem. van Antwoord "inzake het bie tenwetje. Jubileum Theol. School te Rampen. Buitenland. Het vliegongeluk boven het Kanaal. De treinbotsing te New-York. U zijt dan AFWEZIG. Zorg er dan voor dat Uw stukken van waarde AANWEZIG zijn in een Loket van onze brand- en inbraakvrije KLUIS- INRICHTING voor: 1 GULDEN per maand. Wij" willen echter nu reeds den jubilee renden burgemeester van deze plaats ge- lukwenschen en spreken daarbij de hoop uit, dat God hem nog vele jaren gezond heid en kracht mag schenken, om de taa'k die hem lief is te vervullen in het be lang van de Gemeente Goes en hare bevolking. Motorongeval. Gisteravond is te Hontenisse .een motorrijder, die voor een wielrijder wilde uitwyken op een groep jongens ingereden, waarvan er eenige een lichte "hersenschudding oplie pen. De politie onderzoekt de zaak in hoeverre hier sprake is van schuld. Goes. Er heeft zich uit Se leden der Ned. Herv. Gemeente alhier een comité gevormd, dat aan de kerkvoogdij! een aan denken wil aanbieden bij de weder inge bruikneming van de Groote Kerk voor Godsdienstoefeningen. Bevolking. IngekomenD. Saa- man, dienstbode, van Wolphaartsdijk, Sta tionsweg 37; E. M. 'A. Dirkse, zonder beroep, van Rotterdam, Oude Singel 14; C. Mange, dienstbode, van Middelburg, de Ruijterlaan 78; M. G. Windhorst, lijn- werker, van Rilland-Bath, Voorstad 99. Vertrokken: Mej. Pols en gezin, naar Zuid-Afrika; A. J. Versé, smid, naar Zuid- Afrika; J. M. Kloet, dienstbode, naar Wolphaartsdijk; D. J. de Dood, dienst bode, naar Middelburg, Stationsweg; C. Sinke, leerl. monteur, naar Leiden, Leis terstraat 30; A. van 'Amerongen, off. L. d. H., naar Baarn, De Wetstraat 25; J. N. Wisse, dienstbode, naar 's-FIeer Arendskerke; C. M. Krello, verpleegster naar St.-Laurens; J. Rolloos, stoffeerder naar Rotterdam, Hoogeboezem 10. Jlfor de Munait op de kiezersvangst. Een onzer lezers schrijft 0H3l: Zaterdag 1.1. had ik het genoegen(?) met eenige vooraanstaande heerein van den Vrijheidsbond op de Prov. boot naar Zieri'kzee te reizen. De haeren moesten daar Zondag spréken op den landdag van de liberale staatspartij de Vrijheidsbond. De eerste was Jhr de Muralt, nr. 2 op de liberale lijist voor Zeeland, lid van de Eerste Kamer en de tweede de heer Groenewoud, propagandist van zijn partij. Beide heeren namen plaats in de roofc- salon waar ik ook met eenige 'kennis sen een plaatsje had gevonden. Als gewoonlijk nam ik mijin krant en ging zitten lezen, terwijl mijn kennissen hetzelfde deden met een der bijbladen. Dit scheen den heeren Vrijheidsbonders die natuurlijk wel weten welke richting „De Zeeuw" voorstaat, te irriteeren. Ze begonnen althans zeer luidruchtig een gesprek, dat door alle aanwezigen woord voor ,woord kon worden verstaan, wat blijkbaar ook de bedoeling was. De heer de Muralt, candidaat voor de Tweede Kamer en lid van de Eerste Ka mer, maakte daarbij de „geestige" opmer king, dat er. voor hem toch ook nog wel een plaatsje in den hemel zou zijn. Nu, dan voor mij' zeker, sprak de ander, want i'k ben toch nog wel wat beter dan jij!. Intusschen kwam de hofmeester binnen, die nadat hij de bestellingen had opgeno men, even later de gevraagde glazen bier bracht. 1

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1929 | | pagina 1