Gemengd Nieuws. Berlpsche Brieven. Leestafel. Radio-Nieuws. Slechts kan mm zeggen, -dat zij biji de watervoorziening van Walcheren meer be nut zullen .worden en dus economischer zullen gebruikt worden. Omtrent de watervoorziening van Wal cheren kunnen B. en W. op dit obgen- blifc niets zeggen, al zijn zij! van meening dat in ieder geval de voorziening van Domburg en Oostkapelle en van een ge deelte van Koudekerk© in de naaste toe komst te wachten is. Rij de raming van de kosten moest natuurlijk rekening wor den gehouden met de vermeerdering van de uitgaven door de uitvoering gedeelte* lijlk in werkverschaffing. Met hetgeen even tueel van het Rijk of uit den post „werk verschaffing" der gemeente-begrooting eventueel aan het bedrijf zal worden te rugbetaald kon bij de raming geen reke ning worden gehouden. Bijl de definitieve pfrek'ening komt hetgeen van het Rijfó uit den post „werkverschaffing" zal wor den ontvangen in mindering van de kos ten der werken. Openbare aanbesteding zal plaats hebben, daar uitvoering in eigen beheer niet mogelijk is. - Definitieve benoemingen. B. en W. stellen voor mej. O. Siebenga te Goes definitief te benoemen als vak- onderwijzeres in de Nederlandsche taal en letterkunde aan .school G, welke betrek king zij' sedert 1 Jan. 1.1. tijdelijk waar neemt. Ook (stellen zij voor den heer J. E. B. Blaise, thans tijdelijk leeraar in'het He- breeuwisch aan het Gymnasium met in gang van 1 Sept. definitief als zoodanig te benoemen. Rupsenplaag. Van Geldern uit kan men thans een rupsenepidemie waar nemen, zooals men ze sedert menschen- htfugenis niet heeft gekend. Tusschen Goch en het grensdorp Asperden zijn de hoornen zoo kaal als bezemstelen, de insecten lig gen letterlijk als een bruinzwart tapijt op den weg, Die leerlingen van de landbouw school te Goch nemen maatregelen om de rupsenplaag meester te worden. Duizenden slakken op de rails. Een geval, dat vemoedelijk zonder precedent is in de geschiedenis van het spoorwegwezen, wordt uit Casablanca, in Marokko, gemeld. Een zwaarbeladen goederentrein was op weg van Casablanca naar Koerigha, toen de machinist opeens de lijn overdekt zag met duizenden slakken. Een poos kon de locomotief zich een weg banen door het zonderlinge leger, maar ten slotte moest zij stoppen, daar die wielen doorsloegen in de slijmerige massa der vermorzelde slak ken. De trein kon niet weer op gang ko men, alvorens een hulplocomotief was ge arriveerd. Vermiste briljant in 'het neusje van een meisje. Op den laatsten Pasar Gambir het vorige jaar te Batavia gehouden tentoonstelling meende een dame een klein briljantje, ter waarde van f300, te hebben verloren. Van deze vermissing werd kennis gegeven aan de politie. Het sieraad was en bleef weg en de eigenaresse had geen hoop meer het tei\ug te zullen krijgen. Totdat dezer dagen de dokter operatief moest ingrijpen bij haar dochtertje, dat een ontsteking in haar neusje had. En toen bleek, vertelt het „Bat. N.Bld.", dat de oorzaak van de ziekte was.... het briljantjeWaar schijnlijk heeft het kind ermee gespeeld en het in haar neusje gekregen, waaruit het niet meer te verwijderen was. -Gestolen goed gedijt niet. Vier jongens hadden uit een garage te Budweis een motorrijwiel met zijspan ge stolen. Tijdens hun vlucht hebben de jon gens bij den Doubrawitzerberg een ernstig ongeluk gekregen. Allo vier werden zwaar gewond en zijn naar het ziekenhuis te Budweisi vervoerd, waar één van hen intussohen reeds aan zijn verwondingen is overleden. Een huis ingestort. Te Stolp in Pommeren is een herberg, die werd af gebroken, met een hevigen knal ingestort. Eenige arbeiders, die op het dak aan het breken waren, en eenige vrouwen, die zich in het huis bevonden, werden onder de puinhoopen bedolven. De brandweer heeft drie ernstig gewonden en verscheidene licht gekwetsten geborgen. Twee der ge wonden zijn er zeer ernstig aan toe; zij hebben n.l. schedelbreuken en inwendige kneuzingen opgeloopen. DE KERK EN HET SOCIALE VRAAGSTUK. Het lioit viata idlel Putech-Evangeliscfhe kerk wtomdlt beïnvloed, zoo niet beslist door) liaaf verhio|uidiiing tol het sociale vraagstuk en die overwegend sociaal-demooratiscihe volksinas- slal. Beho|uidieins de georganiseerde kerk ziel Vei, wenken vier verschillenidie groepen mee aan die ópilossilng vatn dit vraagstuk. De christelijk-socialen en de religi euss 'Socialisten beproeven het dour mid del van de politiek; daarbijl zijn deeerst- genoemden, de erfgenamen van Stöcker, conservatief ingesteld, terwijl de anderen erqp uit zijn, om de heerschappij! der so ciaal-democratie in de kerk oip te rich ten. Het cvangelischssociale congres en de kerkelijk-sociale bond eertijds! de vrije k'erkelijkislociale conferentie droegen in hun verloop geen uitgesproken politiek karakter. In 1897 ontstond de vefsplinf- tering van het evangelischJsiociale conL gre|s. Dit congres word reeds in 1890 gefupr aoetrd ein stolt zich Biedert dien tot taak de sociale toestanden van het Duitsche volk onbevooroordeeld te onderzoeken, ze te meten aan den maatstaf der zedelijke en religieuse eischen. van 't evangelie, om deze zelf voor het tegenwoordige maat schappelijke leven meer productief en ef fectief te maken dan totdusver". Kerkelijk noch politiek gebonden, is het evamgelisch-sociale congres een spreek buis, die het evangelie van Christus in het sociale en economische leven wil laten gelden. Tientallen van jaren was 'tde evange lische kerk haast niet mogelijk, om een positieve houding tegenover de sociale vraagstukken aan te nemen. Want van den aanvang af gingen zoowel de socialistische leidsmannen ,alsi de groote massa der materialistische wereldbeschouwing langs den verkeerden weg. De liberale burgen lijlke bevolking was tegen het einde der vorige eeuw eveneens overwegend inge steld op de naturalistische natuur-ph'ilo- sophie, zonder toenmaals' door de kerk met eenzelfde hartstochtelijkheid bevoch ten te worden. Van waar .dit verschil? De sociaal-demiocratie was; in die dagen de partij der revolutionairen en de evan- gelische kerk hing, vooral in Pruislen, principieel en onder den invloed der histo rie met hart en ziel aan den staaf, die voor orde en recht zorg droeg en de rug- gegraat was van de kerk. Een andere (staat dan de monarchistische en natio nale bestond er nu eenmaal in Duitseh- land niet. Uit deize overweging moest dus de kerk de sociaal-democratie van de hand wijzen; dat wordt zelfs door den socialist Wünsch in zijln „Evangelische Wirtschafts- ethik" toegegeven. Maar, zoo vraagt men zich af, kon de kerk dan niet door dit materialistische en revolutionaire uiterlijk doordringen tot het wezen der sociale vraagstukken? Zijl deed het niet, althans niet voldoende, bleef agrarisch, kleinburgerlijk en lette niet op den hang der groote massa naar sociale gerechtigheid, een meer waardig menschelijfc bestaan en betere maatschap pelijke verhoudingen. Dat was het nood lot, omi niet te zeggen de schuld, welke o(p de evangelische kerk rust 1 Zij deelt deze schuld miet de verschil lende burgerlijke kringen, maar als de re- praSentaute van hoogere goederen had zijl scherper moeten toezien. Van evangelische zijde heeft weliswaar iin 1848 Hinrich Wichem het geweten jakker geschud, mia,ar de door hem opge- 'richte zending werd een liefdadigbeidsi- werk, een stellig noodzakelijk en gezegend werk dat echter weinig of niets uit staande had met het sociale vraagstuk en het socialistische staalkundige pro bleem. Afgezien van Stöcker en diens ohristelijk-sCciale beginwerk bemoeide de Kerk zich pas in 1890 wat meer met het sociale probleem; maar ook toen nog niet' uit innerlijken drang, veeleer meegesleept door de sociale golven van den jon gen keizer Wilhelm II. Met dezei golf ver flauwde dan weldra de sociale geestdrift dar evangelische 'kerk; als zichtbare expo nent bleefalleen het evangelisch-slociale ciongres en dit bracht, alle tegenstand ten spijt, nuchter en vooruitziend, zijln diepgaiande gedachten tot ontwikkeling. De geschiedenis der Duitsch-Evangeliscbe 'kerk en der Duitsche sociaal-democratie zou een ander yerloolp hebben genomen, wanneer deze gedachten veertig jaar gele den aan terrein hadden gewonnen. Toen het Evangelisoh-slociale congres! 't meest noodzakelijk werd, tijdens de politieke verwarring van bet nieuwe, republikein- sche Duitsdhland, scheen het ten offer te vallen aan de inflatie en de Mnnerdand- sche innerlijke verdeeldheid. Bij! de sterk uiteenloopende zienswijzen en het materialiseeren der politieke par tijen, anderzijds de uit de nieuwe verhou dingen voortkomende verstijving der ker kelijke organisatie bleef voor het onpar tijdige, welverstaan on-kerkelijlk congres weinig ruimte meer over. Niettemin heeft 't zich gehandhaafd en opnieuw weten door te zetten. Het maakt haast den in druk, of 'tnu pas zijn eigenlijke werk gaat beginnen. Onder de leiding van den ook biji ons veelgenoemden ReichsgerichtsL prasident D. dr Simons; alsl voorzitter en den ondernemenden Leipziger predikant dr Herz als zakelijk leider heeft het con gres in de laatste jaren meerdere indruk wekkende samenkomsten georganiseerd. De besprekingen van 't 35e congres' van 1928 in Dresden omvatten ernstig werk etii behandelden menig actueel thema, o.a. de p isitie der vrouw in 't beroepsleven. Dit jaar kwam het congres in Frank fort a. d. Main bijeen, waar 'took reeds vroeger 1895, een opwekkende samen komst had. Het onderwerp der besprekin gen was ditihaial de industrieele beroeps ethiek. De fabrieksbezitter Georg Muller uit Oerlinghausen en geheimraad prof. dr Titius uit Berlijh voerden 't woord over de beroepsethiek' van den werkge ver, terwijl de voorzitter van den hout- arbeidersbond Frits Tarnow uit Berlijh en de secretaris van dien blond Sprin ger uit Ludwigsburg over de beroepsethiek der werknemers spraken. Arbeidgever en arbeidnemer wat hebben die eigenlijk met beroepsethiek uit te staan? Bedden kennen toch maar één doel: zooveel mogelijk te verdienenI Daarnaast blijft dan hoogstens nog de taak, om het resultaat vah den arbeid in overeenstemming te brengen met de le vensvatbaarheid van het bedrijf. Maar deze taak sluit reeds ethische eischen in zich. De eischen gaan dieper, zoodra het werk als beroep' wordt gewaardeerd. Wie beroept? Alleen maar de wil om te leven? Alleen maar de drang naar 'twerk? Of de volksgemeenschap? Of God? Waar toe zjjtai, beiden beroepen, de werkgever en -de werknemer? Alleen maar tot 't geven en nemen van den arbeid? Alleen maar tot het fundeexen van maatschap pelijke waarden? Of ook tegenover de menschheid, tegenover God? Aan wien zijin zo rékenschap verschuldigd? Alleen maar de werknemer tegenover den werk gever? Of ook de werkgever tegenover den werknemer? En beiden alleen maar tegenover de wet of beiden evenzeer te genover de gemeenschap, tegenover God? De arbeid van den werkgever, die te vens ook arbeider is, en die van den werknemer beeft een tweevoudig doied: hijl wil den arbeider zijn levensonderhoud giarandeeren en hij draagt het zijne bij tot den 'opbouw der gemeenschap. Tot het eerste doel behoort de mogelijkheid, dat het loon den arbeider in staat stelt, om als mensch te leven, een zeker aandeel te hebben aan civilisatie en cultuur; tot het tweede, dat de geproduceerde goe deren zoo goedkoop mogelijk worden ge maakt. Het werk is onzedelijk, wanneer het product wel de gemeenschap; maar het loon niet den arbeider kan bevredigen of omgekeerd. De beste verhouding zou wezen, dat de beste en goedkoopste waar tevens den arbeider den weg baant tot een menschwaardig bestaan. Maar welke eco nomische verhoudingen zouden zulks mo gelijk maken? De individueel© in haar vrije of baar staatkundig geregelden vorm? Of de socialilstisch-communisti- sche? Hoe istaan deze mogelijkheden te genover den werkgever en den werkne mer? Van het antwoord op al deze vragen hangt de beroepsethiek voor beiden af. Daarachter rijst dan ''het oude arbeids}- eocii beroepsbogrip'; alle werk iisl eien dienst, door den mensch voor God verricht. Dit begrip geeft aan den arbeid' den adel, die echter alleen Idan gehandhaafd kan worden, wanneer met het werk o-ok de volle vreugde van den arbeid verbonden i's'. Dat is in 't handwerk en het kleine land bouwbedrijf den werióremer, bij1 eiken ar beid den werkgever ook thains nog moge lijk. Ook en zelfs, den arbeider in 't mecha nische bedrijf van den machinalen dienst. De zedelijke waarde begint niet pas bij1 'tjeiMdreisultaat van den arbeid, het ménscbszijh en de dienst van God niet pas, wanneer het dagwerk voorbij, de fabriek verlaten is. De tijd brengt 't met zich mede, ,,dat vooral in een land als Duits'chland-vatt- na-den-oorlog de economische verhoudin gen gecompliceerd zijln, dat de ethiek sterk is verbonden met de techniek, zoo dat alle kracht gebodeln moet worden, om een begaanharen weg voor allen te vinden. Tot bet hanen van dien weg heeft het evangelisch-slociale congresi Ook dit maal weer het zijde bijgedragen. 'Ter Gedachtenis. Eenige herinneringen aan Prof. Dr J. H. Gunning, bijeengebracht door Dr J. H. Gunning J.Hzn. Uitgave J. J. Groen en Zn, Leiden. Ter gelegenheid van den honderdsten geboortedag van wijlen Prof. J. H. Gun ning hebben verschillende personen in „Pniël" uiting gegeven aan hun gevoel van liefde en dankbaarheid en waardee ring ten opzichte van dezen rijkgeze- genden evangelieprediker en geleerde, die voor zoo velen tot een zegen werd ge steld. Het is een zeer uiteenloopend ge zelschap, dat hier aan 't woord is. Hier spreken geleerden en eenvoudigen, man nen met klinkende namen en personen, die hun naam liever niet genoemd zien. En toch is er in deze verscheidenheid een eenheid, omdat hier de liefde aan het woord is. Een mooi uitgevoerd portret Van Prof. Gunning verhoogt de waarde van dit aantrekkelijke boekje, dat ons dezen groote in Israël nader brengt. Bijbelsch Dagboek door J. Hollander. Met een inleiding van Dr S. O. Los. Uitg. N. V. Amhem- sche Boek-, Courant- en Handels drukkerij'. Dat is toch wel iets ongewoons!. Eén Bijbelsch Dagboek geschreven door een niet-theoloog. Het feit, dat Dr S. Los bij' dit boek een hartelijk aanbevelende voorrede schreef, wijst er echter reeds op, dat het toch wel de moeite loont, van deze „meditaties" kennis te nemen. En dat ia ook zoo. Dr Los zegt in zijne voorrede o.m. „Voor zulk een dagboek is er zeker nog wel plaats in onzen tijd, nu de moeilijkheden op den levensweg zich met den dag bij ons. vermenig vuldigen. Te meer wijl de schrijver zich in alle dingen houdt aan Gods onfeilbaar Woord, zonder daaraan af te doen, oi daaraan toe te doen." De schrijver is een practisich man. Iemand die zijn Bijbel kent en die ook de menschen kent en de behoeften van het menschelijk hart, en die daardoor ook den juisten toon weet te treffen. Gaarne bevelen wij dit practicale dag boek aan. Aan de uitvoering werd veel zorg besteed. De dag-meditaties zijn keu rig met rood omrand. Het boek verschijnt in afleveringen ën wordt daarna in fraaien band verkrijgbaar gesteld. Stemmen des Tijds. Het Juin-num mer van dit Maandblad voor Christen dom en Cultuur geeft de volgende bij dragen: Antroposophische reïncarnatie en Evangelie, door W. Roëll, waarin een ant woord gegeven wordt op de vraag of deze reïncarnatieleer staat ih, naast, of tegenover het Evangelie. Een antwoord, waarin na een breede bespreking herin nerd wordt aan het woord van den Hei land: „Ziet toe, dat u niemand verleide; want velen zullen komen in Mijnen naam zeggende; Ik ben de Christus, en zij zullen reien verleiden..." Vorder.» „Ernst en Vrede" door E. Gewin; Gedichten van A. J. D. van Oosten, Jan H. de Groot, Gabriël Smit, Henry W. Aalders en Ma ria van Roy en. Dr J. Veldkamp geeft een kroniek der Engelsche letteren en Dr C. Tazelaar een als altijd belangwekkende li teraire kroniek. Weer een belangrijk num mer. Uitgeefster is N. V. G. J. A. Ruysi' Uitg. Mij te Z.eist. Gezelle Meerburg's Christelijke kalender. Van dezen kalender is reeds weer een prospectus voor het volgend jaar verschenen. Het in zachte kleuren gehouden schild maakt een prettigen in druk en geeft een voorstelling van de Israëlieten zittend aan de rivieren van Babel en weenend bij het denken aan Sion. Ook aan den inhoud is als altijd de noodige zorg besteed. Terecht wordt opgemerkt, dat de namen der medewer kende predikanten degelijke Schriftver klaring waarborgen. Als premieboek zal ditmaal worden aangeboden: „Tweeërlei roepstem" door Gerry. Uitgever Van dezen veel gewaagden kalender is: D. H. Littooij Az. te Terneuzen. Neder 1. Chr. Radio-vereeniging. Hedenmorgen te 11 uur kwam' de Ned. Chr. Radio-vereen, in 'jaariijlk'sche algem. vergadering bijeen te Utrecht. De voor zitter, Mr A. v. d. Deura, uit Bennekom, sprak het openingswoord. De secretaris-penningmeester, de heer O. A. Keurling, uit Wageningen, deed verslag van de werkzaamheden der ver- eeniging sedert de vorige jaarvergadering. De arbeid van de N. C. R! V. kon in het afgeJoopen tijdvak! stevigen voortgang hebben. De omroep- werd uitgebouwd, het aantal leden nam gestadig toe, zoodat thans meer dan 60.000 in de vereeni- ging zijn georganiseerd. Er kwam een afdeeling tot stand in Ned. Oost-Indië, en in We'st-Indië, N.- en Z.-Amerika en Z.-Afrilca zijin .afdeelin'gen in voorbereiding. Ook nam de belangstelling en sympa thie voor den arbeid der Chr. radiover- eeniging in eigen land zeer toé. Het be sef wordt levendig, dat de omroep' met den Bijbel in belangrijkheid staat naast de christelijke school en de christelijke pers. Het tijdschrift van de vereeniging, de Omroap'gids, verschijnt sedert 1 Maart 1.1. in wekelijlkscho nummers van 64 blz. en staat daardoor in omvang bijl geen enkel officieel orgaan van andere Neder landsche omroeporganisaties ten achter, terwijl het door het gekleurde omslag en den beteren afdruk van portretten en platen boven daze uitgaat. 1 Een belangrijke gebeurtenis is geweest het optreden van het christelijk radio-or- ke|st, dat 'zich voor het eerst op. Maandag 15 Oct. voor de microfoon deed hooren. Zoo i@l er in allerlei pipzicht reden tot dank, maar van een definitieve over winning 'kan nog allerminst gesprokén worden. De omroep is: nog niet "door de regeering nader geregeld en zoolang bijl een zeker deel v.an ons volk nog de ger dachte wordt aangetroffen, dat neutraal sjynoniem zou zijn met nationaal, blijft er gevaar dreigen. Tal van conferenties., met de Regeering en den Radioraad hadden plaats. In den afgeloopen winter werden op tal van plaatsen propagandavergaderingen gehouden. De correspondenten der vereen, kwa men op Donderdag 4 October te Utrecht bijeen. Een woord van hulde en erken telijkheid voor de correspondenten werd in het jaarverslag uitgesproken. De administratie vermeerderde door de uitbreiding van het ledental aanzienlijk'. Er komen dagen voor, waarop niet minder dan 1000 poststukken biji den secr.-pen- ningm. binnen komen. Uit het financieel verslag bleek, dat er over 1928 een naüeelig saldoi moest ge boekt worden van f 3.056.98V2, waardoor het voordeelig saldo van 1927 werd te ruggebracht tot f2.761.15. Grootere financieele steun blijft drin gend eisch. Dfe heer P. C. Tolk, uit Hilversum, bracht het verslag uit over den omroep dienst, welk verslag loopt over het tijd vak! 1 Maart 19281 Maart 1929. In den loop van dit jaar is' het aan tal wekëlijksclie zenduren geklommen van 22 tot 30. Deze uitbreiding en de betere financiering van den omroep, staan in nauw verband met den groei der vereeni- ging- Zeer erkentelijk is' de Omroepdienst voor de merkwaardige blijken van mee leven van sommige sprekers, die hun toch' reeds beperkt honorarium als gift in de kas der vereeniging storten. De medewerking uit de verschillende kérken (Hervormd, Gereformeerd, Lu- thersch, VrijrEvang. en Geref. H.V.) is goed en stationair. Nauwer contact door uitzendingen werd dit jaar verkregen met de Baptisten-Gemeenten, de Chr. Geref. Kerk en het Leger des Heils. Vanuit Roubaix in Frankrijk werd de eerste buitenlandsche uitzending der N. C. R. V. over Huizen gegeven. Uitgezon den werden 29 morgenwijdingen 83 kerk diensten (gerekend van 3 Dec. '28 af), 40 korte ziekendiensten, 49 ziekenuurtjes, 42 schooluitzendingen (deze tusschen 1 Oct. en 1 April). Tezamen werden circa 900 uitzendingen gegeven. De afgestane avonden aan andere vereenigingen en de plaatselijk verzorgde avonden bedragen 58. Da avondprogramma's waren 152 in aantal. Los van da muziek kwamen 117 sprekers voor de microfoon. Ingevoerd werden de zeer gewaardeer de orgelconci - -»p hand^middag van den neer Jan «uwörti, terwijl de ^ro orgelconcerten pp verzoek der luisteren den naar Donderdagavond werden overge bracht. Spr. 'lascht hier een woord van dank in voor de luisteraars, die hem voortdu rend op de hoogte houden. De heer D. Peereboom uit Ede, verslag uitbrengend over den propaganda-dienst zet in een inleidend woord uiteen, dat er het laatste jaar een kentering geko men is bij; ons Christenvolk inzake den steun voor de N. C. R. V. Meer en meer wordt ingezien, dat de radio niet alleen een zaak voor de luisteraars is. We mogen niet rusten voordat geheel ons volk erkent de waarde van den vxjjën Christelijken Omroep. Het beste propagandamiddel blijkt' ts zijn de omroep zelf. Een radio-propagan- da-avond levert steeds een plotselinge toeneming in de aanmeldingen als lid. De bekende S.O.S.-circulaire werd in 100.000 exemplaren verspreid. De pro- pagandakaart in 50.000 exemplaren. De correspondentschappen zijn met 190 ver meerderd. Vanuit het propagandabureau werden 612 bezoeken afgelegd. 21 plaat selijke propagandacomité's werden opge richt. Vooral de laatste maand is goed geweest. Ze leverde 7000 nieuwe leden. Het AVRO-petitionnement heeft hieraan mede een stoot gegeven. In den afgeloopen winter werden 35' Openbare Propaganda-vergaderingen ge houden. Sedert 1 Januari 1928 tot heden werden ingeschreven 34.678 leden. Politiek en Radio. De bidstond voor da Theologische School te Kampen k'an niet uitgezonden worden. Zooals bekend, mogen de verschillende po litieke partijen in het tijdvak van 12 Juni tot 12 Juli voor de microfoons van Huizen en Hilversum verkiezingsredevoeringen houden, welke door dan Radio-raad zoo zijn geregeld, dat de rechtsche partijen over Huizen en de linksche over Hilversum' mogen uitzenden. Blijkens mededeeling van den Voorzitter der Ned. Chr. Radiovereeniging, Mr A. v. d. Deure, -eergisteravond in een causerie via den Huizer zender medegedeeld, zijn na vaststel ling der kwartieruren voor de reeds ver melde politieke vereenigingen, nog 13 aan vragen van andere, kleinere partijen bij den Minister van Waterstaat ingekomen. Nu heeft da Minister deze aanvragen bij loting verdeeld over de beide zenders. Het ge- volg daarvan was, flat da links-politieke par tijen over den Christelijken zender zullen mo gen spreken, en andersom, zoodat midden in de reeds vastgestelde programma's van de Nod. Chr. Radiovereeniging enkele spreektijden voor links-politieke groepen moeten worden afge staan. i Dat deze regeling zeer storend werkt, moge blijken uit het feit, dat op den avond van 26 Juni de bidstond ter herdenking van het 75-jarig bestaan der Theologische School te Kampen zal! moeten komen te vervallen, aan gezien de minister heeft bepaald, dat op idien avond de Soo.-Deim. Volkspartij van den Huizer zender gebruik kan maken. Andere voorbeelden, waaruit blijkt, dat deze regeling voor bedde partijen niet de meest verkieslijke is, zijn o.m., dat de Ned. Chr. Arbeiderspartij over den Hilvarsumschen zen der moet broadcasten, terwijl de Chr. Dern. Unie haar spreektijd ziet toegewezen op Za terdag 29 Juni, midden tusschen een Raomsch1- Katholiek programma. ID© K. R. O', en de N. C. R. V. hebben daarom in een schrijven, d.d. 4 Juni, nan den Minister van Waterstaat, hun bezwaren tegen deze regeling aangevoerd. In dit schrijven wordt o.m. geizegd, dat zij, erkennende de macht van den Minister, om principieels redenen niet kunnen medewerken propagandistische redevoeringen toe te laten, welke in strijd zijn met de beginselen' der K. R. O', en JU. C. !R. V. Voorts, dat zij ovemmiu hun studio voor deze uitzendingen kunnen afstaan, alsook, dat verdere medewerking noch door den omroepdienst, noch door den1 toch- nischeax dienst kan worden verleend. (R.ott.) De Zakelijke Omrolep. „Het Volk" heeft vernomen, dat het Staatsj- bedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie voornemens zou' zijn, om de enkele lange golf lengte, die Nederland in de toekomst voor den omroep zal bezitten, te gebruiken voor den „Zakelijken Omroep". Dat zou beteekenen, zegt het blad, dat op den dag geen amuse ments- of cultureel© omroep-uitzendingen meer zouden kunnen plaats vinded, omdat het pers bureau Vaz Dias en de effectenbeurs, die van den „Zakeliiken Omroep" gebruik maken, bijn^ den geheelen dag bezetten. By" informatie ter bevoegder plaatsen is aan da Msb. gebleken, dat Het Volk ten dezen geheel onjuist is ingelicht, en dat er geen sprake van zal zijn, dat de „Zakelijke Omroep" beslag zal leggen op de ons toegewezen lange golf. Ook de korte golf loopt geen 'gevaar. Die P. T. T. wil niet alleen, maar raast volgens d© conferentie van Washington met den „Zakelijken Omroep" uit bet amusements- en cultureel© omroepgebied verdwijnen. Ddt omroepgebied ligt tusschen 1340 en 1875 M, waarbinnen ook Nederland' zijn lange gojf heeft geikregen. Zaoals men weef, zfljix oris door de conferentie van Praag 1875 M. voor lang© en 298 meter voor korte golf toegewezen Voor den1 „Zakelijken. Omroep" hlaeft Praag per 1 Jan. a.s. ©an golflengte van 1071 M. beschikbaar gesteld, zoodat do cultureel©- en amusememtsomroep daarvan in het geheel geen overlast zal hebben. Nu heeft wel is waar em in 'aanbouw kyrifl Noorsch' station de beschikking gekregen over ©en golflengte van 1072 M., maar daarvan be hoeft de Nederlandsche „Zakelijke Omroep" niets te vreezen. Dit station ligt n.l. in het hoog© Noorden en is geheel door bergen inge sloten. Mocht mien er bier desondanks toch nog storing van ondervinden, dan zal dit sta tion zijn energie -boeten verminderen, want alleien opj 'deze voorwaarde ia aan Noorwegen deze voor d -akelii O—roep" aangewe zen golflm L

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1929 | | pagina 7