Gemengd Nieuws.
Berlpsche Brieven.
Leestafel.
Radio-Nieuws.
Slechts kan mm zeggen, -dat zij biji de
watervoorziening van Walcheren meer be
nut zullen .worden en dus economischer
zullen gebruikt worden.
Omtrent de watervoorziening van Wal
cheren kunnen B. en W. op dit obgen-
blifc niets zeggen, al zijn zij! van meening
dat in ieder geval de voorziening van
Domburg en Oostkapelle en van een ge
deelte van Koudekerk© in de naaste toe
komst te wachten is. Rij de raming van
de kosten moest natuurlijk rekening wor
den gehouden met de vermeerdering van
de uitgaven door de uitvoering gedeelte*
lijlk in werkverschaffing. Met hetgeen even
tueel van het Rijk of uit den post „werk
verschaffing" der gemeente-begrooting
eventueel aan het bedrijf zal worden te
rugbetaald kon bij de raming geen reke
ning worden gehouden. Bijl de definitieve
pfrek'ening komt hetgeen van het Rijfó
uit den post „werkverschaffing" zal wor
den ontvangen in mindering van de kos
ten der werken. Openbare aanbesteding
zal plaats hebben, daar uitvoering in
eigen beheer niet mogelijk is.
- Definitieve benoemingen.
B. en W. stellen voor mej. O. Siebenga
te Goes definitief te benoemen als vak-
onderwijzeres in de Nederlandsche taal en
letterkunde aan .school G, welke betrek
king zij' sedert 1 Jan. 1.1. tijdelijk waar
neemt.
Ook (stellen zij voor den heer J. E. B.
Blaise, thans tijdelijk leeraar in'het He-
breeuwisch aan het Gymnasium met in
gang van 1 Sept. definitief als zoodanig te
benoemen.
Rupsenplaag. Van Geldern uit
kan men thans een rupsenepidemie waar
nemen, zooals men ze sedert menschen-
htfugenis niet heeft gekend. Tusschen Goch
en het grensdorp Asperden zijn de hoornen
zoo kaal als bezemstelen, de insecten lig
gen letterlijk als een bruinzwart tapijt op
den weg, Die leerlingen van de landbouw
school te Goch nemen maatregelen om de
rupsenplaag meester te worden.
Duizenden slakken op de
rails. Een geval, dat vemoedelijk zonder
precedent is in de geschiedenis van het
spoorwegwezen, wordt uit Casablanca, in
Marokko, gemeld.
Een zwaarbeladen goederentrein was op
weg van Casablanca naar Koerigha, toen
de machinist opeens de lijn overdekt zag
met duizenden slakken. Een poos kon de
locomotief zich een weg banen door het
zonderlinge leger, maar ten slotte moest
zij stoppen, daar die wielen doorsloegen in
de slijmerige massa der vermorzelde slak
ken. De trein kon niet weer op gang ko
men, alvorens een hulplocomotief was ge
arriveerd.
Vermiste briljant in 'het
neusje van een meisje. Op den
laatsten Pasar Gambir het vorige jaar
te Batavia gehouden tentoonstelling
meende een dame een klein briljantje, ter
waarde van f300, te hebben verloren. Van
deze vermissing werd kennis gegeven aan
de politie. Het sieraad was en bleef weg
en de eigenaresse had geen hoop meer het
tei\ug te zullen krijgen. Totdat dezer dagen
de dokter operatief moest ingrijpen bij
haar dochtertje, dat een ontsteking in
haar neusje had. En toen bleek, vertelt het
„Bat. N.Bld.", dat de oorzaak van de
ziekte was.... het briljantjeWaar
schijnlijk heeft het kind ermee gespeeld en
het in haar neusje gekregen, waaruit het
niet meer te verwijderen was.
-Gestolen goed gedijt niet.
Vier jongens hadden uit een garage te
Budweis een motorrijwiel met zijspan ge
stolen. Tijdens hun vlucht hebben de jon
gens bij den Doubrawitzerberg een ernstig
ongeluk gekregen.
Allo vier werden zwaar gewond en zijn
naar het ziekenhuis te Budweisi vervoerd,
waar één van hen intussohen reeds aan
zijn verwondingen is overleden.
Een huis ingestort. Te Stolp
in Pommeren is een herberg, die werd af
gebroken, met een hevigen knal ingestort.
Eenige arbeiders, die op het dak aan het
breken waren, en eenige vrouwen, die zich
in het huis bevonden, werden onder de
puinhoopen bedolven. De brandweer heeft
drie ernstig gewonden en verscheidene
licht gekwetsten geborgen. Twee der ge
wonden zijn er zeer ernstig aan toe; zij
hebben n.l. schedelbreuken en inwendige
kneuzingen opgeloopen.
DE KERK EN HET SOCIALE
VRAAGSTUK.
Het lioit viata idlel Putech-Evangeliscfhe kerk
wtomdlt beïnvloed, zoo niet beslist door) liaaf
verhio|uidiiing tol het sociale vraagstuk en die
overwegend sociaal-demooratiscihe volksinas-
slal. Beho|uidieins de georganiseerde kerk ziel Vei,
wenken vier verschillenidie groepen mee aan
die ópilossilng vatn dit vraagstuk.
De christelijk-socialen en de religi
euss 'Socialisten beproeven het dour mid
del van de politiek; daarbijl zijn deeerst-
genoemden, de erfgenamen van Stöcker,
conservatief ingesteld, terwijl de anderen
erqp uit zijn, om de heerschappij! der so
ciaal-democratie in de kerk oip te rich
ten. Het cvangelischssociale congres en de
kerkelijk-sociale bond eertijds! de vrije
k'erkelijkislociale conferentie droegen
in hun verloop geen uitgesproken politiek
karakter. In 1897 ontstond de vefsplinf-
tering van het evangelischJsiociale conL
gre|s. Dit congres word reeds in 1890 gefupr
aoetrd ein stolt zich Biedert dien tot taak
de sociale toestanden van het Duitsche
volk onbevooroordeeld te onderzoeken, ze
te meten aan den maatstaf der zedelijke
en religieuse eischen. van 't evangelie, om
deze zelf voor het tegenwoordige maat
schappelijke leven meer productief en ef
fectief te maken dan totdusver".
Kerkelijk noch politiek gebonden, is het
evamgelisch-sociale congres een spreek
buis, die het evangelie van Christus in
het sociale en economische leven wil
laten gelden.
Tientallen van jaren was 'tde evange
lische kerk haast niet mogelijk, om een
positieve houding tegenover de sociale
vraagstukken aan te nemen. Want van den
aanvang af gingen zoowel de socialistische
leidsmannen ,alsi de groote massa der
materialistische wereldbeschouwing langs
den verkeerden weg. De liberale burgen
lijlke bevolking was tegen het einde der
vorige eeuw eveneens overwegend inge
steld op de naturalistische natuur-ph'ilo-
sophie, zonder toenmaals' door de kerk
met eenzelfde hartstochtelijkheid bevoch
ten te worden. Van waar .dit verschil?
De sociaal-demiocratie was; in die dagen
de partij der revolutionairen en de evan-
gelische kerk hing, vooral in Pruislen,
principieel en onder den invloed der histo
rie met hart en ziel aan den staaf, die
voor orde en recht zorg droeg en de rug-
gegraat was van de kerk. Een andere
(staat dan de monarchistische en natio
nale bestond er nu eenmaal in Duitseh-
land niet. Uit deize overweging moest dus
de kerk de sociaal-democratie van de hand
wijzen; dat wordt zelfs door den socialist
Wünsch in zijln „Evangelische Wirtschafts-
ethik" toegegeven.
Maar, zoo vraagt men zich af, kon de
kerk dan niet door dit materialistische en
revolutionaire uiterlijk doordringen tot het
wezen der sociale vraagstukken? Zijl
deed het niet, althans niet voldoende,
bleef agrarisch, kleinburgerlijk en lette
niet op den hang der groote massa naar
sociale gerechtigheid, een meer waardig
menschelijfc bestaan en betere maatschap
pelijke verhoudingen. Dat was het nood
lot, omi niet te zeggen de schuld, welke o(p
de evangelische kerk rust 1
Zij deelt deze schuld miet de verschil
lende burgerlijke kringen, maar als de re-
praSentaute van hoogere goederen had
zijl scherper moeten toezien.
Van evangelische zijde heeft weliswaar
iin 1848 Hinrich Wichem het geweten
jakker geschud, mia,ar de door hem opge-
'richte zending werd een liefdadigbeidsi-
werk, een stellig noodzakelijk en gezegend
werk dat echter weinig of niets uit
staande had met het sociale vraagstuk
en het socialistische staalkundige pro
bleem. Afgezien van Stöcker en diens
ohristelijk-sCciale beginwerk bemoeide de
Kerk zich pas in 1890 wat meer met het
sociale probleem; maar ook toen nog niet'
uit innerlijken drang, veeleer meegesleept
door de sociale golven van den jon
gen keizer Wilhelm II. Met dezei golf ver
flauwde dan weldra de sociale geestdrift
dar evangelische 'kerk; als zichtbare expo
nent bleefalleen het evangelisch-slociale
ciongres en dit bracht, alle tegenstand
ten spijt, nuchter en vooruitziend, zijln
diepgaiande gedachten tot ontwikkeling. De
geschiedenis der Duitsch-Evangeliscbe
'kerk en der Duitsche sociaal-democratie
zou een ander yerloolp hebben genomen,
wanneer deze gedachten veertig jaar gele
den aan terrein hadden gewonnen. Toen
het Evangelisoh-slociale congres! 't meest
noodzakelijk werd, tijdens de politieke
verwarring van bet nieuwe, republikein-
sche Duitsdhland, scheen het ten offer te
vallen aan de inflatie en de Mnnerdand-
sche innerlijke verdeeldheid.
Bij! de sterk uiteenloopende zienswijzen
en het materialiseeren der politieke par
tijen, anderzijds de uit de nieuwe verhou
dingen voortkomende verstijving der ker
kelijke organisatie bleef voor het onpar
tijdige, welverstaan on-kerkelijlk congres
weinig ruimte meer over. Niettemin heeft
't zich gehandhaafd en opnieuw weten
door te zetten. Het maakt haast den in
druk, of 'tnu pas zijn eigenlijke werk
gaat beginnen. Onder de leiding van den
ook biji ons veelgenoemden ReichsgerichtsL
prasident D. dr Simons; alsl voorzitter en
den ondernemenden Leipziger predikant
dr Herz als zakelijk leider heeft het con
gres in de laatste jaren meerdere indruk
wekkende samenkomsten georganiseerd.
De besprekingen van 't 35e congres' van
1928 in Dresden omvatten ernstig werk
etii behandelden menig actueel thema, o.a.
de p isitie der vrouw in 't beroepsleven.
Dit jaar kwam het congres in Frank
fort a. d. Main bijeen, waar 'took reeds
vroeger 1895, een opwekkende samen
komst had. Het onderwerp der besprekin
gen was ditihaial de industrieele beroeps
ethiek. De fabrieksbezitter Georg Muller
uit Oerlinghausen en geheimraad prof.
dr Titius uit Berlijh voerden 't woord
over de beroepsethiek' van den werkge
ver, terwijl de voorzitter van den hout-
arbeidersbond Frits Tarnow uit Berlijh
en de secretaris van dien blond Sprin
ger uit Ludwigsburg over de beroepsethiek
der werknemers spraken.
Arbeidgever en arbeidnemer wat
hebben die eigenlijk met beroepsethiek
uit te staan? Bedden kennen toch maar
één doel: zooveel mogelijk te verdienenI
Daarnaast blijft dan hoogstens nog de
taak, om het resultaat vah den arbeid in
overeenstemming te brengen met de le
vensvatbaarheid van het bedrijf. Maar
deze taak sluit reeds ethische eischen in
zich. De eischen gaan dieper, zoodra het
werk als beroep' wordt gewaardeerd. Wie
beroept? Alleen maar de wil om te leven?
Alleen maar de drang naar 'twerk? Of
de volksgemeenschap? Of God? Waar
toe zjjtai, beiden beroepen, de werkgever
en -de werknemer? Alleen maar tot 't
geven en nemen van den arbeid? Alleen
maar tot het fundeexen van maatschap
pelijke waarden? Of ook tegenover de
menschheid, tegenover God? Aan wien
zijin zo rékenschap verschuldigd? Alleen
maar de werknemer tegenover den werk
gever? Of ook de werkgever tegenover
den werknemer? En beiden alleen maar
tegenover de wet of beiden evenzeer te
genover de gemeenschap, tegenover God?
De arbeid van den werkgever, die te
vens ook arbeider is, en die van den
werknemer beeft een tweevoudig doied:
hijl wil den arbeider zijn levensonderhoud
giarandeeren en hij draagt het zijne bij tot
den 'opbouw der gemeenschap. Tot het
eerste doel behoort de mogelijkheid, dat
het loon den arbeider in staat stelt, om
als mensch te leven, een zeker aandeel
te hebben aan civilisatie en cultuur; tot
het tweede, dat de geproduceerde goe
deren zoo goedkoop mogelijk worden ge
maakt. Het werk is onzedelijk, wanneer
het product wel de gemeenschap; maar
het loon niet den arbeider kan bevredigen
of omgekeerd. De beste verhouding zou
wezen, dat de beste en goedkoopste waar
tevens den arbeider den weg baant tot een
menschwaardig bestaan. Maar welke eco
nomische verhoudingen zouden zulks mo
gelijk maken? De individueel© in haar
vrije of baar staatkundig geregelden
vorm? Of de socialilstisch-communisti-
sche? Hoe istaan deze mogelijkheden te
genover den werkgever en den werkne
mer? Van het antwoord op al deze vragen
hangt de beroepsethiek voor beiden af.
Daarachter rijst dan ''het oude arbeids}-
eocii beroepsbogrip'; alle werk iisl eien dienst,
door den mensch voor God verricht.
Dit begrip geeft aan den arbeid' den adel,
die echter alleen Idan gehandhaafd kan
worden, wanneer met het werk o-ok de
volle vreugde van den arbeid verbonden i's'.
Dat is in 't handwerk en het kleine land
bouwbedrijf den werióremer, bij1 eiken ar
beid den werkgever ook thains nog moge
lijk. Ook en zelfs, den arbeider in 't mecha
nische bedrijf van den machinalen dienst.
De zedelijke waarde begint niet pas bij1
'tjeiMdreisultaat van den arbeid, het
ménscbszijh en de dienst van God niet
pas, wanneer het dagwerk voorbij, de
fabriek verlaten is.
De tijd brengt 't met zich mede, ,,dat
vooral in een land als Duits'chland-vatt-
na-den-oorlog de economische verhoudin
gen gecompliceerd zijln, dat de ethiek
sterk is verbonden met de techniek, zoo
dat alle kracht gebodeln moet worden,
om een begaanharen weg voor allen te
vinden. Tot bet hanen van dien weg heeft
het evangelisch-slociale congresi Ook dit
maal weer het zijde bijgedragen.
'Ter Gedachtenis. Eenige
herinneringen aan Prof. Dr J. H.
Gunning, bijeengebracht door Dr
J. H. Gunning J.Hzn. Uitgave J. J.
Groen en Zn, Leiden.
Ter gelegenheid van den honderdsten
geboortedag van wijlen Prof. J. H. Gun
ning hebben verschillende personen in
„Pniël" uiting gegeven aan hun gevoel
van liefde en dankbaarheid en waardee
ring ten opzichte van dezen rijkgeze-
genden evangelieprediker en geleerde, die
voor zoo velen tot een zegen werd ge
steld. Het is een zeer uiteenloopend ge
zelschap, dat hier aan 't woord is. Hier
spreken geleerden en eenvoudigen, man
nen met klinkende namen en personen,
die hun naam liever niet genoemd zien.
En toch is er in deze verscheidenheid
een eenheid, omdat hier de liefde aan
het woord is.
Een mooi uitgevoerd portret Van Prof.
Gunning verhoogt de waarde van dit
aantrekkelijke boekje, dat ons dezen
groote in Israël nader brengt.
Bijbelsch Dagboek door J.
Hollander. Met een inleiding van
Dr S. O. Los. Uitg. N. V. Amhem-
sche Boek-, Courant- en Handels
drukkerij'.
Dat is toch wel iets ongewoons!. Eén
Bijbelsch Dagboek geschreven door een
niet-theoloog. Het feit, dat Dr S. Los
bij' dit boek een hartelijk aanbevelende
voorrede schreef, wijst er echter reeds
op, dat het toch wel de moeite loont,
van deze „meditaties" kennis te nemen.
En dat ia ook zoo. Dr Los zegt in zijne
voorrede o.m. „Voor zulk een dagboek
is er zeker nog wel plaats in onzen tijd,
nu de moeilijkheden op den levensweg
zich met den dag bij ons. vermenig
vuldigen. Te meer wijl de schrijver zich
in alle dingen houdt aan Gods onfeilbaar
Woord, zonder daaraan af te doen, oi
daaraan toe te doen."
De schrijver is een practisich man.
Iemand die zijn Bijbel kent en die ook
de menschen kent en de behoeften van
het menschelijk hart, en die daardoor ook
den juisten toon weet te treffen.
Gaarne bevelen wij dit practicale dag
boek aan. Aan de uitvoering werd veel
zorg besteed. De dag-meditaties zijn keu
rig met rood omrand.
Het boek verschijnt in afleveringen ën
wordt daarna in fraaien band verkrijgbaar
gesteld.
Stemmen des Tijds. Het Juin-num
mer van dit Maandblad voor Christen
dom en Cultuur geeft de volgende bij
dragen: Antroposophische reïncarnatie en
Evangelie, door W. Roëll, waarin een ant
woord gegeven wordt op de vraag of
deze reïncarnatieleer staat ih, naast, of
tegenover het Evangelie. Een antwoord,
waarin na een breede bespreking herin
nerd wordt aan het woord van den Hei
land: „Ziet toe, dat u niemand verleide;
want velen zullen komen in Mijnen naam
zeggende; Ik ben de Christus, en zij
zullen reien verleiden..." Vorder.» „Ernst
en Vrede" door E. Gewin; Gedichten van
A. J. D. van Oosten, Jan H. de Groot,
Gabriël Smit, Henry W. Aalders en Ma
ria van Roy en. Dr J. Veldkamp geeft een
kroniek der Engelsche letteren en Dr C.
Tazelaar een als altijd belangwekkende li
teraire kroniek. Weer een belangrijk num
mer. Uitgeefster is N. V. G. J. A. Ruysi'
Uitg. Mij te Z.eist.
Gezelle Meerburg's Christelijke
kalender. Van dezen kalender is reeds
weer een prospectus voor het volgend
jaar verschenen. Het in zachte kleuren
gehouden schild maakt een prettigen in
druk en geeft een voorstelling van de
Israëlieten zittend aan de rivieren van
Babel en weenend bij het denken aan
Sion. Ook aan den inhoud is als altijd
de noodige zorg besteed. Terecht wordt
opgemerkt, dat de namen der medewer
kende predikanten degelijke Schriftver
klaring waarborgen. Als premieboek zal
ditmaal worden aangeboden: „Tweeërlei
roepstem" door Gerry. Uitgever Van
dezen veel gewaagden kalender is: D.
H. Littooij Az. te Terneuzen.
Neder 1. Chr. Radio-vereeniging.
Hedenmorgen te 11 uur kwam' de Ned.
Chr. Radio-vereen, in 'jaariijlk'sche algem.
vergadering bijeen te Utrecht. De voor
zitter, Mr A. v. d. Deura, uit Bennekom,
sprak het openingswoord.
De secretaris-penningmeester, de heer
O. A. Keurling, uit Wageningen, deed
verslag van de werkzaamheden der ver-
eeniging sedert de vorige jaarvergadering.
De arbeid van de N. C. R! V. kon in
het afgeJoopen tijdvak! stevigen voortgang
hebben. De omroep- werd uitgebouwd,
het aantal leden nam gestadig toe, zoodat
thans meer dan 60.000 in de vereeni-
ging zijn georganiseerd. Er kwam een
afdeeling tot stand in Ned. Oost-Indië,
en in We'st-Indië, N.- en Z.-Amerika en
Z.-Afrilca zijin .afdeelin'gen in voorbereiding.
Ook nam de belangstelling en sympa
thie voor den arbeid der Chr. radiover-
eeniging in eigen land zeer toé. Het be
sef wordt levendig, dat de omroep' met
den Bijbel in belangrijkheid staat naast
de christelijke school en de christelijke
pers.
Het tijdschrift van de vereeniging, de
Omroap'gids, verschijnt sedert 1 Maart 1.1.
in wekelijlkscho nummers van 64 blz.
en staat daardoor in omvang bijl geen
enkel officieel orgaan van andere Neder
landsche omroeporganisaties ten achter,
terwijl het door het gekleurde omslag
en den beteren afdruk van portretten en
platen boven daze uitgaat. 1
Een belangrijke gebeurtenis is geweest
het optreden van het christelijk radio-or-
ke|st, dat 'zich voor het eerst op. Maandag
15 Oct. voor de microfoon deed hooren.
Zoo i@l er in allerlei pipzicht reden
tot dank, maar van een definitieve over
winning 'kan nog allerminst gesprokén
worden. De omroep is: nog niet "door de
regeering nader geregeld en zoolang bijl
een zeker deel v.an ons volk nog de ger
dachte wordt aangetroffen, dat neutraal
sjynoniem zou zijn met nationaal, blijft er
gevaar dreigen.
Tal van conferenties., met de Regeering
en den Radioraad hadden plaats.
In den afgeloopen winter werden op
tal van plaatsen propagandavergaderingen
gehouden.
De correspondenten der vereen, kwa
men op Donderdag 4 October te Utrecht
bijeen. Een woord van hulde en erken
telijkheid voor de correspondenten werd
in het jaarverslag uitgesproken.
De administratie vermeerderde door de
uitbreiding van het ledental aanzienlijk'.
Er komen dagen voor, waarop niet minder
dan 1000 poststukken biji den secr.-pen-
ningm. binnen komen.
Uit het financieel verslag bleek, dat er
over 1928 een naüeelig saldoi moest ge
boekt worden van f 3.056.98V2, waardoor
het voordeelig saldo van 1927 werd te
ruggebracht tot f2.761.15.
Grootere financieele steun blijft drin
gend eisch.
Dfe heer P. C. Tolk, uit Hilversum,
bracht het verslag uit over den omroep
dienst, welk verslag loopt over het tijd
vak! 1 Maart 19281 Maart 1929.
In den loop van dit jaar is' het aan
tal wekëlijksclie zenduren geklommen van
22 tot 30. Deze uitbreiding en de betere
financiering van den omroep, staan in
nauw verband met den groei der vereeni-
ging-
Zeer erkentelijk is' de Omroepdienst
voor de merkwaardige blijken van mee
leven van sommige sprekers, die hun toch'
reeds beperkt honorarium als gift in de
kas der vereeniging storten.
De medewerking uit de verschillende
kérken (Hervormd, Gereformeerd, Lu-
thersch, VrijrEvang. en Geref. H.V.) is
goed en stationair. Nauwer contact door
uitzendingen werd dit jaar verkregen met
de Baptisten-Gemeenten, de Chr. Geref.
Kerk en het Leger des Heils.
Vanuit Roubaix in Frankrijk werd de
eerste buitenlandsche uitzending der N.
C. R. V. over Huizen gegeven. Uitgezon
den werden 29 morgenwijdingen 83 kerk
diensten (gerekend van 3 Dec. '28 af),
40 korte ziekendiensten, 49 ziekenuurtjes,
42 schooluitzendingen (deze tusschen 1
Oct. en 1 April). Tezamen werden circa
900 uitzendingen gegeven. De afgestane
avonden aan andere vereenigingen en de
plaatselijk verzorgde avonden bedragen
58. Da avondprogramma's waren 152 in
aantal. Los van da muziek kwamen 117
sprekers voor de microfoon.
Ingevoerd werden de zeer gewaardeer
de orgelconci - -»p hand^middag van
den neer Jan «uwörti, terwijl de ^ro
orgelconcerten pp verzoek der luisteren
den naar Donderdagavond werden overge
bracht.
Spr. 'lascht hier een woord van dank
in voor de luisteraars, die hem voortdu
rend op de hoogte houden.
De heer D. Peereboom uit Ede, verslag
uitbrengend over den propaganda-dienst
zet in een inleidend woord uiteen, dat
er het laatste jaar een kentering geko
men is bij; ons Christenvolk inzake den
steun voor de N. C. R. V. Meer en meer
wordt ingezien, dat de radio niet alleen
een zaak voor de luisteraars is. We
mogen niet rusten voordat geheel ons
volk erkent de waarde van den vxjjën
Christelijken Omroep.
Het beste propagandamiddel blijkt' ts
zijn de omroep zelf. Een radio-propagan-
da-avond levert steeds een plotselinge
toeneming in de aanmeldingen als lid.
De bekende S.O.S.-circulaire werd in
100.000 exemplaren verspreid. De pro-
pagandakaart in 50.000 exemplaren. De
correspondentschappen zijn met 190 ver
meerderd. Vanuit het propagandabureau
werden 612 bezoeken afgelegd. 21 plaat
selijke propagandacomité's werden opge
richt. Vooral de laatste maand is goed
geweest. Ze leverde 7000 nieuwe leden.
Het AVRO-petitionnement heeft hieraan
mede een stoot gegeven.
In den afgeloopen winter werden 35'
Openbare Propaganda-vergaderingen ge
houden. Sedert 1 Januari 1928 tot heden
werden ingeschreven 34.678 leden.
Politiek en Radio.
De bidstond voor da Theologische
School te Kampen k'an niet
uitgezonden worden.
Zooals bekend, mogen de verschillende po
litieke partijen in het tijdvak van 12 Juni
tot 12 Juli voor de microfoons van Huizen
en Hilversum verkiezingsredevoeringen houden,
welke door dan Radio-raad zoo zijn geregeld,
dat de rechtsche partijen over Huizen en de
linksche over Hilversum' mogen uitzenden.
Blijkens mededeeling van den Voorzitter der
Ned. Chr. Radiovereeniging, Mr A. v. d.
Deure, -eergisteravond in een causerie via den
Huizer zender medegedeeld, zijn na vaststel
ling der kwartieruren voor de reeds ver
melde politieke vereenigingen, nog 13 aan
vragen van andere, kleinere partijen bij den
Minister van Waterstaat ingekomen.
Nu heeft da Minister deze aanvragen bij
loting verdeeld over de beide zenders. Het ge-
volg daarvan was, flat da links-politieke par
tijen over den Christelijken zender zullen mo
gen spreken, en andersom, zoodat midden in
de reeds vastgestelde programma's van de Nod.
Chr. Radiovereeniging enkele spreektijden voor
links-politieke groepen moeten worden afge
staan. i
Dat deze regeling zeer storend werkt, moge
blijken uit het feit, dat op den avond van
26 Juni de bidstond ter herdenking van het
75-jarig bestaan der Theologische School te
Kampen zal! moeten komen te vervallen, aan
gezien de minister heeft bepaald, dat op idien
avond de Soo.-Deim. Volkspartij van den Huizer
zender gebruik kan maken.
Andere voorbeelden, waaruit blijkt, dat deze
regeling voor bedde partijen niet de meest
verkieslijke is, zijn o.m., dat de Ned. Chr.
Arbeiderspartij over den Hilvarsumschen zen
der moet broadcasten, terwijl de Chr. Dern.
Unie haar spreektijd ziet toegewezen op Za
terdag 29 Juni, midden tusschen een Raomsch1-
Katholiek programma.
ID© K. R. O', en de N. C. R. V. hebben
daarom in een schrijven, d.d. 4 Juni, nan den
Minister van Waterstaat, hun bezwaren tegen
deze regeling aangevoerd.
In dit schrijven wordt o.m. geizegd, dat zij,
erkennende de macht van den Minister, om
principieels redenen niet kunnen medewerken
propagandistische redevoeringen toe te laten,
welke in strijd zijn met de beginselen' der
K. R. O', en JU. C. !R. V. Voorts, dat zij ovemmiu
hun studio voor deze uitzendingen kunnen
afstaan, alsook, dat verdere medewerking noch
door den omroepdienst, noch door den1 toch-
nischeax dienst kan worden verleend. (R.ott.)
De Zakelijke Omrolep.
„Het Volk" heeft vernomen, dat het Staatsj-
bedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie
voornemens zou' zijn, om de enkele lange golf
lengte, die Nederland in de toekomst voor
den omroep zal bezitten, te gebruiken voor
den „Zakelijken Omroep". Dat zou beteekenen,
zegt het blad, dat op den dag geen amuse
ments- of cultureel© omroep-uitzendingen meer
zouden kunnen plaats vinded, omdat het pers
bureau Vaz Dias en de effectenbeurs, die
van den „Zakeliiken Omroep" gebruik maken,
bijn^ den geheelen dag bezetten.
By" informatie ter bevoegder plaatsen is
aan da Msb. gebleken, dat Het Volk ten dezen
geheel onjuist is ingelicht, en dat er geen
sprake van zal zijn, dat de „Zakelijke Omroep"
beslag zal leggen op de ons toegewezen lange
golf. Ook de korte golf loopt geen 'gevaar.
Die P. T. T. wil niet alleen, maar raast
volgens d© conferentie van Washington met
den „Zakelijken Omroep" uit bet amusements-
en cultureel© omroepgebied verdwijnen. Ddt
omroepgebied ligt tusschen 1340 en 1875 M,
waarbinnen ook Nederland' zijn lange gojf
heeft geikregen. Zaoals men weef, zfljix oris
door de conferentie van Praag 1875 M. voor
lang© en 298 meter voor korte golf toegewezen
Voor den1 „Zakelijken. Omroep" hlaeft Praag
per 1 Jan. a.s. ©an golflengte van 1071 M.
beschikbaar gesteld, zoodat do cultureel©- en
amusememtsomroep daarvan in het geheel geen
overlast zal hebben.
Nu heeft wel is waar em in 'aanbouw kyrifl
Noorsch' station de beschikking gekregen over
©en golflengte van 1072 M., maar daarvan be
hoeft de Nederlandsche „Zakelijke Omroep"
niets te vreezen. Dit station ligt n.l. in het
hoog© Noorden en is geheel door bergen inge
sloten. Mocht mien er bier desondanks toch
nog storing van ondervinden, dan zal dit sta
tion zijn energie -boeten verminderen, want
alleien opj 'deze voorwaarde ia aan Noorwegen
deze voor d -akelii O—roep" aangewe
zen golflm L