No. 167 Donderdag 18 April 1929 43e Jaargang Dagblad voor de Provincie Zeeland Spaarbank KENDRIKSE Co's BANK - GOES EERSTE BLAD. Aangesloten bij het Bureau voor Oplaag-contröle Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Van onwaarachtigheid niet vrij te pleiten. Buitenland. Belangrijkste Nieuws. a 4 rentevergoeding. Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes. Tel.: Redactie en Administratie no. 11. Postrekening No. 44455. Bijkanfoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259. ve Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3. Losse nummersf0.05 Prijs der Advertentlfin: 14 regels f1.20, elke regel meer 30 c.f. Bij abonnement belangrijke korting. De Vrgz. democraten en de Socialisten zitten elkaar dan maar geweldig in het haar over het staatspensioen. Beide partgen trachten, evenals trou wens de liberale partij met de leuze van het staatspensioen de kiezers te winnen. Maar er is verschil omtrent de uitvoe ring van dit denkbeeld. Terwijl de Vrij zinnig-democraten een algemeen premie- vrij' staatspensioen van f3 per week en fö voor gehuwden in uitzicht stellen, wil len de socialisten dit stelsel aangevuld zien met een invaliditeitsrente en zoo mogelijk nog met een bijslag op de vrij willige ouderdomsverzekering. Beide partijen vechten voor hun stel sel, dat de spaanders er af vliegen en slingeren daarbij elkaar de heftigste ver wijten naar het hoofd. De heer Oud betoogt, dat de socialisten het staatspensioen denatureeren, dat zij den ouden van dagen hun recht op rust niet gunnen en omgekeerd krijgen de vrijzinnig-democraten naar het hoofd, dat zij' het grondbeginsel der staatspension- neering tot een aanfluiting maken, en dat de rust, die zij de ouden van dagen in uitzicht stellen is „de rust van het graf, na den hongerdood te zijn gestor ven." Zooals men ziet: het is niet mis. Maar wij' laten dezen strijd verder rus ten om alleen even stil te staan bij' wat Mr Sannes in verband hiermede in „Het Volk" schrijft over het staatspensioen, waarvoor uit den treure, vooral van so cialistische zjjde, propaganda is gemaakt onder de leuze: „niemand meer oud en tevens arm." Welnu, Mr Sannes komt er rond voor uit, dat dit een bedriegelijke leuze is. „Staatspensioen, zonder meer", zoo betoogt hij, „biedt geen uitkomst. De vrij zinnig -democraten weten mèt ons, dat aan een staatspensioen, dat „oud en arm" werkelijk scheiden zal, voorloopig niet kan worden ge dacht". „Wij aanvaarden", zoo vervolgt hg, „de feiten, wg erkennen, dat voor een staats pensioen, zooale het zou moeten zgn om „oud en arm" te scheiden, de gelden niet beschikbaar zgn. Maar al te spoedig na de invoering van een staatspensioen zonder meer, zou het oogenblik der bit tere ontgoocheling komen." Wie dit alles leest en zich dan herin nert, hoe van die zijde steeds voor het staatspensioen propaganda is gemaakt, en hoe men steeds getracht heeft, daardoor de kiezers aan den rooden zegewagen te binden, zal zich toch wel even deoogen uitwrijven. En vermoedelijk zal hij deze uitspraak van den heer Sannes willen onderschrij ven: „Van onwaarachtigheid is deze propaganda niet vrjj te pleiten." DE ZIEKTEWET. De Tweede Kamer wij meldden het reeds heeft gisteren het wetsontwerp' tot wijziging van de Ziektewet met groote meerderheid aangenomen. Van de grootera fracties heeft alleen de Ohr. Historische zich tegen het ontwerp verklaard. Alle Chr._ Historische leden stemden tegen. v. Zooals Dr de Visser bij de motiveering van zijn stem nog eens liet uitkomen, konden de Chr. Historischen hunne mede werking niet verleenen, omdat het ont werp te weinig rekening houdt met het geen uit de maatschappij! op het gebied der ziekteverzekering is voortgekomen. Voor Minister Slotemaker de Bruijne moet het wel een onaangename gewaar wording zijn geweest, dat het juist zijne par tijgenoot en waren die- tegen het ont werp stemden, maar overigens was de uitslag voor hem een aangename voldoe ning. Na een kwart-eeuw sukkelen is er nu eindelijk een kans dat de ziekteverzeke ring een ïeit zal worden. De mogelijkheid bestaat natuurlijk dat de Eerste Kamer nog een spaak in het wiel zal steken, maar de kans, dat dit zal gebeuren, is al zeer gering. Als we nu maar niet pem herhaling krijgen van wat in 1913 gebeurde. Toen was er ook een Ziektewet. Maar dank zij de vrijzinnig-socialistische over winning is toen de wet-Talma onuitge voerd gebleven. Zoo zou het straks meer kunnen gaan. Maar dat is niet waarschijnlijk. Naar aanleiding van de gevallen beslis sing merkt de Maasbode op: „Alhoewel het wetsontwerp geen gevaar liep, vonden we het toch jammer voor minister Slotemaker de Bruine, dat al zijn partijgenooten tegen stemden. Zij de den dit volgens de verklaring van dr de Visser, omdat er bij deze wet niet vol doende rekening was gehouden met het geen uit de maatschappij is opgekomen en met het zelfbeschikkingsrecht van de verzekerden. Het tegenstemmen was, zoo als later bleek, toen dr de Visser de eer ste was, die den minister met de aan neming geluk wenschte, slechts een ge tuigen voor een bepaald beginsel, door die fractie gehuldigd. De S. D. A. P .stemde voor, alhoewel „bij haar niet die vreugde heerscht, als in de kringen van de Katholieken". Een opmerking, waaruit bleek, dat de "heer Duys maar moeilijk over bet door hem ge leden echec bij de behandeling van het wetsontwerp heen kon stappen."' In verband met de verklaring van Mr Duys, dat de vreugde van de S. D. A. P. niet zoo groot is als van de katholieke werkgevers, zegt het V a d e r 1. „Wijst dit niet op een nieuw échec vo'or den klassenstrijd? Een sociale wet, waarover georganiseerde werkgevers jui chen en waaraan de socialisten hun stem geven; waar is hier de z.g. „onverzoen lijke" tegenstelling tusschen werkgevers en werknemers?" DE TREINBOTSING BIJ BRUSSEL. Elf dooden, 49 gewonden. Het aantal dooden bij de spoorwegramp te Halle bedraagt thans 11, terwijl dat der gewonden tot 49 is gestegen. Van 17 hun ner blijken de verwondingen van ernstigen aard te zijn. De dooden zijn: 8 Belgische postbeambten, de hoofdconducteur van den sneltrein, een bijna geheel verkoolde Waalsche dame, en een persoon, wiens gruwelijk verminkt lijk nog altijd niet kon worden geïdentificeerd. De zwaar gewon den zijn allen Belgen of Franschen; geen enkele Nederlander blijkt bij deze ramp eenig letsel te heb ben b e k o m e n. De machinist van den Parijschen sneltrein is zwaar gewond, doch zijn helper kwam met eenige schram men vrij. Als altijd bij soortgelijke rampen speel den zich hartverscheurende tooneelen af, zoowel onmiddellijk na de botsing als later bij de herkenning der: lijken door de nabe staanden der slachtoffers. Sommige reizi gers die aan den dood ontsnapten, bleken waanzinnig van schrik te zijn geworden. Onder de gewonden is ook een bekend Belgisch geestelijke, Pater de Vrooye, rec tor van een katholiek college te Bergen, wiens beide beenen vermorzeld werden. Toen men hem te hulp snelde, zeide hij tot de redders: „Zorg eerst voor de anderen, ik kan wel wat wachten." Een persoon, die in den laatsten wagen te slapen lag, was zelfs niet eens gewekt geworden door den geweldigen schok en kon. toen hij werd gewekt, en hij het vree- selijke schouwspel zag, zijn oogen niet ge- looven. Van de beide postwagens, den conduc teurswagen en een derde klasse-wagen bleef niets over dan een onontwarbare massa versplinterde planken en krom ge bogen ijzeren staven. Ook een eerste en tweede klasse wagen werd zwaar geha vend. Het parket uit Brussel begaf zich in den loop van den dag naar de plaats van de ramp. Het blijkt dat door den mist de ma chinist van den sneltrein bet signaal niet beeft gezien, en bet gevaar eerst heeft be merkt toen het te laat was. De sneltrein, rijdend met een snelheid van 80 K.M. per uur, was niet meer tol stilstand te bren gen. Heel den dag door is onafgebroken met twee groote kranen aan' de opruiming van de verbrijzelde wagons gewerkt. De waar den, die zich in den postwagen bevonden, werden alle teruggevonden; deze bedroe gen ruim 1 millioen francs. Tegen den avond was het opruimings- werk reeds zoover gevorderd, dat het her stel van de directe lijn BrusselParijs te gen Donderdag in uitzicht kon worden ge steld. De zware locomotief van den Parijschen trein, die geheel buiten bet spoor ligt, en het verkeer dus niet belemmert, zal eerst Donderdag of Vrijdag worden weggehaald Sommige spoorwegautoriteiten meenen re den te hebben te veronderstellen, dat zich onder deze locomotief nog een twaalfde lijk bevindt. De Koningin is naar Halle gereisd om de gewonden van het spoorwegongeluk te bezoeken. Wat ooggetuig envertelien. Een dame, die mej; haar twee jonge kin deren met den verongelukten trein uit Pa rijs was vertrokken met Amsterdam als bestemming, vertelt het volgende: Wij zaten met nog een heer in de beide laatste rijtuigen van den trein, welke rij tuigen naar Nederland doorreden. Om streeks half zeven 's morgens werden wij opgeschrikt door een geweldigen schok en hevig gekraak. De bagage tuimelde uit de netten en doordat wij vooruit reden, wer den wij met kracht tegen den voorwand gedrukt, maar wij zijn gelukkig niet ge vallen. Toen wij naar buiten keken, zagen wij eenige versplinterde wagons liggen; al spoedig hoorden wij, dat bij het ernstige ongeluk vele menschen zouden zijn omge komen. Onze wagens waren de eenige, die nog in de rails waren blijven staan. Na korten tijd ben ik met de 'kinderen toch naar buiten gegaan en daar zagen wij de afschuwelijkste tafereelen. Een dame, wier heen was afge'kneld, werd juist weggedrag gen. Gelukkig waren er in het plaatsje Hal, op korten afstand waarvan het ongeluk gebeurde, een hospitaal en een klooster, van waaruit onmiddellijk medische hulp werd verstrekt. Trouwens alle hewoners van het plaatsje hebben medegeholpen de gewonden in veiligheid te brengen en ve len zijn er gastvrij ontvangen. Ik zelf heb den geheelen ochtend bij een familie ver toefd, die mij en de kinderen buitengewoon vriendelijk heeft behandeld. Een Amerikaansch dokter uit Ports mouth, die met een gezelschap van twaalf dames en heeren op reis was voor een excursie in Nederland en die eveneens in den Parijschen nachttrein xeisde, heeft aan het Hbld. nog het volgende over de ramp medegedeeld: Wij bevonden ons in het laatste siaap- rijtuig en wij waren juist bezig ons aan te kleeden, toen wij door een geweldigen schok tegen den grond werden geworpen. Onmiddellijk na dien schok hoorden wij gekerm en gegil en ik ben terstond den trein uitgegaan om te zien, of ik ook medi sche hulp zou kunnen verleenen. Inder daad heb ik, zij het met de gebrekkige ver bandmiddelen, die in den trein aanwezig waren, twintig a dertig menschen gehol pen. Ik was de eenige medicus, die zich in den trein bevond en tusschen de rade loos door elkaar loopende reizigers had ik heel wat gebroken beenen en schedel breuken te behandelen. Omdat ik geen Fransch verstond, was het soms moeilijk de gewonden 'te helpen, maar na korten tijd kwam er een Belgisch geestelijke, die als tolk dienst deed. De passagiers reageerden verschillend op het gebeurde. Sommigen bleven heel kalm, anderen liepen gillend of huilend rond. Zoo was er een meisje van omstreeks twaalf jaar, dat zich met bewonderens waardige kalmte 'heeft gedragen. De be volking van 'het plaatsje Hal heeft geen moeite gespaard om voor de gewonden te doen, wat maar eenigszins mogelijk was. Onmiddellijk werd koffie klaargemaakt en velen kwamen met cognac op de plaats des onheils. Zooals deze dokter mededeelde, kwamen ongeveer een uur na het gebeurde dokto ren en verpleegsters uit Brussel om de ge wonden bij te staan, die voor het grootste gedeelte naar een op ongeveer 150 meter van de ramp gelegen hotel werden gedra gen. Ongeveer twee uur is de Amerikaansche arts op de plaats des onheils gebleven en daarna is hij met zijn gezelschap in taxi's naar Brussel gereisd, om daar per eerste gelegenheid naar Nederland verder te trekken. De sneltrein heeft den goederentrein eigenlijk in tweeën gesneden. De eerste wagons van den goederentrein waren juist een kruispunt voorbij, toen de sneltrein, ofschoon de signalen op onveilig stonden, in volle vaart arriveerde en den goederen trein middendoor sneed. De locomotief van den expresstrein liep dwars door een leege wagon van den goederentrein, ontspoprde en kantelde enkele meters verder in de sloot langs de spoorlijn. De bagagewagen, de Fransche postwagen, de Belgische post wagen en twee personenwagons liepen op de locomotief en de wagons van den goe derentrein te pletter. J. Havelock Wilson, f Op 69-jarigen leeftijd is Havelock Wil son, de president van de Nationale Vak- vereeniging van (Britsche) Zeelieden plot seling te Londen gestorven. Wilson, die een paar keer de arbeiders partij in het Lagerhuis heeft vertegen woordigd, laatstelijk van 1908 tot 1922, was een overtuigd aanhanger van.de op vatting dat de vakbeweging met vader landsliefde niet onvereenigbaar was en hij haatte het communisme met groote felheid. Wilson had een veelbewogen leven ach ter den rug. Als jongen van twaalf jaar was hij van huis weggeloop en en naar zee gegaan en op 'n reis naar Australië kreeg hij eeu kijkje in de ontberingen: van het zeemansleven. In 1887 stichtte hij te Sunderland de vakvereeniging der zee lieden. Zij begon met twee leden en tedt er nu ruim 13.000. In September had hij als blijk van waardeering voor- zijn lange diensten, aan de zaak der zeelieden bewezen, een ge schenk van 144.000 gulden gekregen, waartoe de zeelieden in vrijwel alle ha vens van de wereld geld hadden bijgedra gen. i Hei sluitingsuur In België. De Belgische Kamer heeft met 74 stem men tegen 55 het wetsontwerp aangeno men, waardoor de Koninklijke besluiten worden ingetrokken, welke de sluiting van openbare gelegenheden om 1 uur 's ochtends voorschrijven. Voortaan zal het sluitingsuur door de burgemeesters worden bepaald, wat toe laten zal in de badplaatsen, de koffie huizen en danslokalen tijdens het bad seizoen eventueel den haelen nacht open te laten. Een heele smokkelvloof heroverd. 365 schepen van allerlei type, welke in den rumsmokkel van Canada naar de Ver. 'Staten waren gebruikt en waar de douane der Ver. Staten 16 maanden werk aan. hadden gehad om ze in te pikken, lagen veilig gemeerd in een speciale bocht van het Lake St. Claire bg Detroit. Doch Maandagochtend waren ze op één na in eens spoorloos verdwenen. De smokke laars schgnen 'er de lucht van te hebben gekregen, dat de belastingdienst de lig plaats zóó veilig achtte, dat het overbodig was ten minste 's nachts de wacht te hou den. De waarde der door de smokke laars heroverde vloot wordt op 150.000 dollar geschat. De hongersnood In den Congo. De „Times" meldt,' dat tot begin Maart het aantal dooden in Belgisch Ruanda officieel geraamd werd op ongeveer 15.000. De slachtoffers zijn bijna alle Ba- hutu's. Ongeveer 75.000 vluchtelingen, voor het meerendeel ongehuwd, zijn ge vlucht naar Britsch Oeganda, terwijl de meeste gehuwde vluchtelingen met hun gezinnen getrokken zijn naar Urundi. Door het uitblijven der regens in Febru ari is echter ook daar de oogst mislukt, zoodat vele dezer vluchtelingen zich even eens naar Britsch gebied hebben begeven. Stakingsgevaar bij de Duifsche spoor wegen. Het Duitsche spoorwegpersoneel heeft in vrijwel alle districten reeds maatrege len getroffen om op een sein van de leiders zijner vakvereenigingen den ar beid neer te leggen. Het gevaar vo'or een staking is voornamelijk groot in Sak sen en de districten Halle, Kassei en Frankfort waar zich onder het personeel veel radicale elementen bevinden. Ook in het district Berlijn is de toestand uiterst gespannen. De leiders der vakvereeni gingen ontvangen voortdurend telegram men van verschillende afdeelingen in heit rijk, waarin .ze worden verzocht het sig naal te geven tot den strijd. Het Berlijn- sohe spoorwegpersoneel zal van avond eon groote vergadering houden ter bespre king van den toestand. De kansen op 1 Binnenland. Het Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam afgebrand. De Tweede Kamer over het wetsont- werp-v. d. Heuvel. De Eerste Kamer over de Indische be- grooting. Vergadering van „Vreemdelingenver keer" te Middelburg. Worden de steenkolen duurder? Buitenland. Bijlzonderheden over 'het vreeselgfc spoorwegongeval bij Brussel. De hongersnood in den Congo. Pokken-gevallen in Engeland. Dreigende spoorwegstaking in Duitsch- land. Havelock Wilson, de bekende leider der •Engelsche zeelieden, overleden. een minnelijke schikking zijn uiterst ge ring geworden, nu de spoorwegmaatschap pij niet eens een loonsverhooging wil toestaan voor de slechtst betaalde arbei ders. De directie van de spoorwegmaat schappij wijst er op, dat haar bedrijf, in dien de betreffende loonen met slechts 4 pfennig per uur worden verhoogd, ten minste met acht millioen meer zou wor den belast. Het voorstel om de loonen alleen te verhoogen in het oosten van het rgk is door de directie eveneens van de hand geweizen. De pokken. De Engelsche bladen van gisteren mel den dat sedert Maandagochtend bij de centrale geneeskundige overheid (de Me tropolitan Asylums Board) 36 nieuwe pokkengevallen zijn aangegeven. Het aan tal pokkenlijders dat thans te Londen in behandeling is, bedraagt ruim 200. Onder de opvarenden van bet besmette stoomschip Tuscania die onder toezicht blijven, zijn sedert 12 dezer geen nieuwe gevallen voorgekomen. De toepassing van de Fransche maat regelen tegen de verspreiding van de pok ken is uitgesteld. Korte berichten. Er woei Dinsdag een heftige storm uit den Atlantischen Oceaan, gepaard met regenbuien. Twee lichters en een sleepboot zijn in de haven van New-York gezonken en een vrachtboot is aan den grond ge raakt, terwijl verschillende schepen averij bekwamen. Binnenkomende schepen meld den, dat er een hooge zee stond met storm vlagen. Op één van de stations te Parijs heeft men een bende vervalschers van passen ontdekt. Tot nu toe moeten er tien verval schers in 'hechtenis zijn genomen; de meeste van hen zijn buitenlanders. In een linoleumfabriek te Baisieux is een groote brand uitgebroken, waardoor de gebouwen, de machines en de opgesla gen voorraden werden vernield. De schade wordt op meer dan 12 millioen franc ge schat. Volgens berichten van de grenspolitie zijn gedurende de laatste 3 dagen 20 smokkelaars aan de Duitsch-Poolsche grens in Opper-Silezië gevangen genomen. Twee smokkelaars werden bij een poging •tot ontvluchten door geweerschoten zwaar gewond. Voor ongeveer 3000 zloty aan smokkelwaar kon in beslag worden geno men. Bovendien werden 'huiszoekingen ge daan in apotheken te Kattowitz, waar voor eenige duizenden zloty aan genees middelen, die in Polen verboden zijn, in beslag zijn genomen. Havas bericht uit Sjanghai, dat de Fransche kanonneerboot Balag, die de Jangtoe opstoomdei, 150 K.M. voor Itsjang door de troepen op den linkeroever der rivier beschoten is met mitrailleurs. Een vaandrig en twee matrozen werden licht gewond. De kanonneerboot, die het vuur beantwoordde, heeft haar reis onbescha digd kunnen vervolgen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1929 | | pagina 1