DE ZEEUW fee tation - GOES. varkens, oof of mnoot frouw. TWEEDE BLAD. Staten-Generaal. VAN HOOGER ORDE. Uit de Provincie. \AG eestenpeeën, nswoning cnecht juffrouw mstbode, i- FEUILLETON K V U2S ke door handel zenders f 575— 57.50 Telefun- sen van :funken- naasc- door: 38-39 jving a contant •RIMPE BURGER ige: ic In het Plant- oot 256 Roeden 2e perc. groot 26 c.A.). :ren ten kantore DISSEL, tot a.s. 12 uur. tmuiden. DP: (loetinge(Dorp). of later, naar DEKKER Lz„ de zaak (levens- :dt gevraagd :n. Benoodigd Tiille. zaak later ge- khandel BAUR- kan en met Arnemuiden. ieid der tegen- gevraagd op van Dames- turen. 5.— per maand, r A bureau van -Gravenpolder, der tegenwoor- erken. raste positie) z. .Meisje of Wed of N. H. G.,om iuwen. Geheim- d. w. teruggez. MITS, M'burg. V VAN WOENSDAG 24 OCT. 1928. No. 21. i -J TWEEDE KAMER. Het mijnrecht. Gisteren werd do behandeling van het wetsontwerp inzake de heffing van 'het mijnrecht voortgezet. De heer Hermans, R.-K., trok zijn amendementen in, nadat minister de Geer had medegedeeld, in zijn nota van wijzi ging de hoofdgedachte dier amendemen ten te hebben overgenomen, nl. dat de zakelijke bedrijfsbelasting van de totale opbrengst van het mijnrechi afgetrokken wordt, doch met de gedachte om de pro vincies in de gereduceerde opbrengst te doen 'tteelen. Limburg krijgt echter een aftoppende uitkeering over tien jaar, te beginnen met f 200.000 over 1929 en ein digende in 1938 met f20.000. De eindstemming over het ontwerp zal Vrijdag worden gehouden. Raden van Beroep. Vervolgens kwam aan de orde het wets ontwerp betreffende de Raden van Beroep in belastingzaken. Verschillende leden maakten bezwaar tegen het benoemen van den secretaris door den minister van Financiën;, in plaats van door den h.i. meer onpartijdiigen mi nister van Justitie. De heer Vau Gijn wilde zelfs alles bij het oude laten, maar een daartoe strekkend amendement werd verworpen met 68 tegen 8 stemmen. Een .amendementOud om de secre tarissen te benoemen op voordracht van den Minister van Justitie werd door den Minister overgenomen. De eindstemming werd bepaald op a.s. Vrijdag. Kantongerechtzaken. Ten slotte kwam nog aan de orde het wetsontwerp houdende bepalingen betref fende de procedure in kantongerechtzaken. Dit ontwerp heeft ©enerzijds ten doel, het mogelijk te maken, dat de kosten van den advocaat of van den zaakwaar nemer der winnende partij door den kan tonrechter worden opgelegd aan de ver liezende en anderdeels dat een zaakwaar nemer kan worden gewraakt door den kantonrechter. Tegen 'dit laatste rees nog al verzet- De heer v. S a s s e v. IJ s s e 11 gaf aan de bezwaren uiting, door het indienen van een amendement, waardoor beroep zou komen open te staan van des kanton rechters beslissing, welk amendement door de heeren Beumer en Heems kerk bestreden werd. Minister D o n n e r had tegen het amen dement geen overwegend bezwaar, maax hiji merkte op, dat een zaakwaarnemer in de procedure voor de Raden van Beroep nu al sinds jaren kan worden gewraakt, zonder dat dit ooit tot klachten heeft ge leid; de bepaling heeft een goede pre ventieve werking. Hij liet echter de beslissing aan de Kamer. Nadat de heer v. Sasse v. IJsselt zijn amendement had gewijzigd, in dier voege, dat in hooger beroep de zaak waarnemer wordt gehoord en de kanton rechter inlichtingen verstrekt, werd het z.h.st. aangenomen, met aanteekeaing, dat de heer Beumer tegen is. Het wetsontwerp werd daarna eveneens z.h.st. aangenomen. Vandaag is de Bevorderingswet aan de orde. DE GEWEIGERDE AUTOBUS DIENSTEN. In verband met wat wij gisteren uit de Rotterdammer overnamen, laten wij hier ook nog volgen wat Mr Joh. Belin- fante schreef over de jongste beslissingen der Kroon, waarbij het exploiteeren van autobus-diensten tusschen Utrecht en Zeist onmogelijk is gemaakt en waardoor tevens de autotousdiensten naar Doorn fei telijk genekt zijn, aangezien verboden is in de bussen op Doorn reizigers op te nemen, die niet verder gaan dan tot Zeist. Naar het Engelseh. 97) o— John sprak niet dikwijls zoo. Wij luis terden allen, toen hij in vollen ernst op stond en verder ging: „Ik geloof, dat met Zijn zegen, iemand den Heer dienen kan zoowel in rijkdom als in armoede, in een groot huis en in een woning als deze. Ik ben niet twijfelmoedig, al zijn mijn bezittingen ver^ meerderd. Ik ben niet bang om een rijk man te wezen, ook niet een groot man te Zijn, als ik daartoe geroepen werd. „Wie weet, of gij- daartoe niet geroe pen w.ord't", zei Ursula zacht. John zag zijn vrouw in de oogen en glimlachte. „Beste, gij zrjt eens een goed' profeet geweest met een zeker „ja, gij zult" maar nu; kinderen, gij weet, toen ik uw moeder trouwde, had ik niets en zij deed terwille van mij afstand van alles. Ik! zeide, dat ik 'haar niettegenstaande dat, zoo voornaam zou maken als welke dame ook in vermogen, bedoelde ik toen JiL 'tat* Zaterdagmiddag werd de tentoonstelling „De gedekte Tafel in vijf Eeuwen" in het Gemeentemuseum te Den Haag officieel door Dr J. Th. de Visser geopend. Tafel uit het jaar 1810. „In de bewuste Koninklijke Besluiten, zoo zegt hij, is weer, zooais gebruikelijk, geschermd met het begrip „verkeers- e c o n o m i e". Wij verstaan dit woord niet. Wordt daarmede bedoeld, dat er een speciale economische wetenschap van het verkeer bestaat, welke leert, in welke ge vallen er tusschen twee plaatsen tegelijk spoor- en tramverbindingen en autobus- verbindingen mogen zijn en in welke ge vallen zulks niet kan worden toegelaten? Het bestaan van dezen tak der economie is óns onbekend; in elk geval zou het op den weg der Regeering liggen, eens precies mede te deelen, welke de regels van die geheimzinnige wetenschap zijn, op grond waarvan zij in de verschillende concrete gevallen, welke haar worden voorgelegd, haar beslissingen neemt. Eenig systeem toch hebben wij daarin niet vermogen te ontdekken. Moet dan soms het woord „verkeerseco- nomie" worden opgevat in den zin van zuinigheid of spaarzaamheid op het ge bied der verkeersmiddelen? Dan begrijpen we de zaak nog veel minder. Ieder parti culier, die over de middelen daartoe be schikt en die de vereischte belastingen be taalt en van een rijbewijs voorzien is, mag met een auto rijden over alle wegen, die voor het autoverkeer zijn opengesteld; het aantal particuliere auto's, voor personen- zoowel als voor vrachtvervoer, is in snel tempo sii.4 de laatste jaren gestegen en voortdurend sneller stijgende. Hoe kan men dan ter wereld een beroep doen op „verkeerseconomie", alleen om enkele autobussen, die op gezette tijden het ver keer tusschen verschillende plaatsen on derhouden, van de wegen te weren? Door de vrijheid en de veiligheid van het verkeer op de wegen worden dergelijke draconische maatregelen niet gemotiveerd. Er is geen enkel ander motief, dan het we ren van concurrentie. En nu blijven wij bij onze reeds her haaldelijk uitgesproken meening, dat het niet tot de taak van de overheid behoort, concurrentie van particuliere ondernemin gen onderling of van particuliere onder nemingen met heele of halve overheids- ondernemingen onmogelijk te maken door aan bepaalde particuliere ondernemingen te verbieden hetzelfde te doen, wat aan andere ondernemingen wordt toegestaan. Slechts indien zulks gevorderd werd door het verkeersbelang, d.w.z. door het belang van het publiek, dat aan ver keer behoefte heeft, of door het belang van de verkeersveiligheid, ware zulks ge oorloofd. Maar men kome ons niet aan met de fictie eener „verkeerseconomie", die zulks zou vereischen. Achter dit woord verbergt zich, op onbeholpen wijze, 'het af keurenswaardige streven om 't belang van en ik dacht toen, dat dit haar gelukkiger zoude maken; maar zij en ik zijn nu wij zer. Wij weten nu, dat wij nooit gelukkiger kunnen wezen, dan we zijn geweest ini ons oude huis te Norton Bury of in dit kleine Longfield. Als ik haar Lady van Beechwood maak, verdubbel ik hare ver antwoordelijkheid en verdriedubbel ik bare zorgen, geef ik haar vele nieuwe verplichtingen en geen genoegens half zoo zoet als die, welke wij achterlaten. Maar nu, mijn vrouw zal het beslissen over en aangaande haar zelve." Ursula zag naar hem op; er stonden! tranen in hare oogen, maar door die tranen heen scheen de standvastigheid van getrouwe liefde. „Dank je, John". Ik heb beslist. Als gij het wilt, als gij denkt, dat het goed is, zullen we Longfield ver laten en naar Beechwood gaan." Hij boog en Kuste haar op het voor hoofd en zei alleen „We zullen gaan". Guy zag op, halfverwijtend, alsof zijn vader een offer had afgedwongen, maar voor mij was het de vraag of niet hij het grootste offer bracht. Zoo was dus alles beslist we zouden ons dierbaar Longfield verlaten. Het zou verhuurd, niet verkocht worden; verhuurd aan iemand, dien wij kenden en die goede zorg zou dragen voor al het onze en wij ondernemingen die de overheid welgevallig zijn, te bevorderen me't opoffering van niet minder rechtmatige en doelmatige parti culiere ondernemingen. DE ONDERHANDELINGEN MET BELGIE. Normaliseering van de Schelde? De correspondent van de N. R. Ct. te Brussel meldt: In goed ingelichte Belgische kringen wordt verzekerd, dat da preliminaire' Ne- derlandsch-Belgische onderhandelingen te 's Gravenhaige in hoofdzaak hebben geloo- pen over 't tracé van een kanaal, begin nend te Antwerpen en uitmondend in het Hellegat. De uitmonding noch de capaciteit van het kanaal konden de Belgische ex perts bevredigen, waarop deze voor het plegen van' overleg met de Belgische re geering naar Brussel terugkeerden. Van Belgische zijde wordt blijkbaar verwacht, dat Nederland nu het nieuwe tracé zal voorstellen. Uit Berlijn wordt aart hetzelfde blad gemeld Een in goede betrekkingen1 tot de Bel gische regearing staande persoonlijkheid heeft, sprekende over de onderhandelingen met Nederland, aan den correspondent van het Berliner Tageblad te Brussel het volgende verklaard: Een goede verbinding tusschen Antwer pen en den Rijn is een conditio sine qua non. Men zal onvoorwaardelijk het vroeger verlangde Moeraijkkanaal blijven eischen indien geen andere verbinding van dezelfde beteekenis tot stand mocht komen. In alle andere kwesties is België bereid tot elke tegemoetkoming. Men acht het 't verstandigst, thans weer de poli tiek van een kleinen staat te voeren en hiertoe is de vriendschap met andere kleine staten noodig. Naar Belga uit Brussel verneemt, zullen' de preliminaire besprekingen in Den Haag worden gevolgd door besprekingen te Brussel waar twee Nederlandsche gede legeerden worden verwacht. Het blad voegt er aan toe, flat nu de technische kant een onderwerp van onder zoek heeft uitgemaakt, de nieuwe bespre kingen misschien zullen gaan over het politieke deel van de kwestie. Er blijft evenwel hoop, dat ons aannemelijker voor stellen zullen worden gedaan met betrek king tot het kanaal, dat ons met den Rijn moet verbinden, daar het door onze noordelijke buren .voorgestelde ontwerp technisch onverdedigbaar is." De „Tel." weet te melden, dat Neder landsche en Belgische deskundigen een basis van overeenstemming zouden heb ben bereikt, die neerkomt op normalisee- mochten gedurig komen en het zien maar ons eigen huis zou het niet meer wezen. Erg droevig zelf droeviger dan ik had gedacht was het al deze bekende dingen te verlaten; de boomgaard en de bloementuin, de weide en de beek, bos- schen op de heuvels, alles was ons lief als de gezichten onzer kinderen. Ja haast els dat gezicht, dat een jaar lang slechts één kort jaar, er gewoond' had, in het gezicht van al dat schoons, wat zij nimmer had gezien. Het kind, dat op een lentedag vroolijk uit het witte hek gegaan was met haar drie broeders en nooit meer terugkeerde naar Longfield. Ik dacht op den laatsten avond den laatsten avond, dat John van Enderley terugkwam en zijn vrouw naar de heek hem tegemoet ging en zij samen op. het huis aankwamen, gelijk zij gedurende zoo vele, vele jaren hebben gedaan, ja, toen dacht iic, dat ik zijn oogen zag gaan naar de piaats, waar een kleine, b'.eeke gedaante gewoonlijk op den drempel zat, luisterend en op hem wachtend, met haar duif aan haar hart. We hielden nu nooit meer duiven. „Hoe rustig is alles hier! Arm, oud Longfield" en ik zuchtte, terwijl ik dacht ring van de Schelde. Een vaargeul van 200 M. breedte binnen leidijkem zou over blijven. D© rest kon aanslibben. Het Hbld. merkt hierbij op: Inlichtingen door ons over de mogelijke juistheid van dit bericht ingewonnen, ge>- ven ons aanleiding te onderstellen, dat de goede trouw van het blad is gedupeerd. Dat overeenstemming over een 'dergelijk uiterst kostbaar plan zou zijn bereikt, is alleronwaarschijnlijkst. Van Belgische zijde is dit denkbeeld wel .geopperd, en het is niet onmogelijk, dat aan de „Tel." deze voorstelling van zaken is gegeven, om eens te zien, wel ken indruk het in Nederland zou maken. „Deze vaargeul, zegt het blad, zal door natuurlijke factoren op voldoende diepte worden gehouden, n.l. door het in- en uit vloeiende zeewater 18.000.000 M3. per getijde), dat ook bij den Rotterdamschen Waterweg zijn diensten bewijst. De aanleg van dezen nieuwen waterweg voor Antwerpen beteekent voor Nederland een grondaanwinning van grooten om vang. De commissie heeft de overtuiging, dat door aanslibbing van zeeklei tusschen de huidige Scheldedijken en de te con- strueeren leidammen binnen 50 jaar tijds ten minste 25.000 H.A. vruchtbare kei polder zal worden verkregen. 'Gelijk uit de kaarten blijkt, wint ook België grond door de normaliseering der Schelde en de daar mee gepaard gaande afsnijding van be staande bochten. De aanslibbing van het Scheldegedeelte tusschen de huidige dij ken en de ontworpen leidammen wordt in sterke mate bevorderd door den aanplant van slijkgras, dat zeer vasthoudend is en waarmee door het Kroondomein van Zee land reeds proefnemingen werden gedaan, die een zoo gunstig verloop hadden, dat tot uitbreiding werd besloten. In den Braakman (Zeeuwsch-Vlaanderen) en in de ondiepe gronden van het Sloe zijn thans reeds duizenden planten van deze uit En geland geïmporteerde grassoort uitgezet. De commissie is itan oordeel, dat het onderhoud der aldus genormaliseerde Schelde weinig kosten zal vergen. Zij meent voorts, dat in haar project geen plaats is voor een gemeenschappelijke be heerscommissie voor de Schelde. Wel zal een Scheldevaart-commissie in het leven geroepen moeten worden, bestaande uit Nederlandsche en Belgische ingenieurs, welke commissie haar zorgen tot den diep gang der vaargeul en het onderhoud der leidammen zal beperken". - ---notHKW iiniiar - - - f ^-f-mmtM-ma Tot Huismeester aan het vanwege de Vereeniging voor Chr. verzorging van we zullen nooit meer eulk een tehuis heb ben. John antwoordde niet; maar hij leunde over het poortje en zag op naar het heldere maanlicht. v „Zou zij weten, dat wij Longfield gaan verlaten?" „Wie?" zei ik, voor het o ogenblik er niet aan denkende. „Het kind." HOOFDSTUK XXX. Het was vroeg even over achten; maar wij leefden hier net als te Longfield. En bovendien dit was een groote dag de dag, dat Guy meerderjarig werd. Het was aardig, hem naast zijn vader te zien voortstappen, aardig als men bedacht hoe zwak de jongen ter wereld gekomen was in een zeker oud huis te Norton Bury, op een regenachtigen Deoember-morgen, 20 jaar geleden. Het was een heldere dag dien dag, helder gelijk al onze gezichten waren, denk ik, toen we geschaard zaten om de gezellige ontbijttafel. Aan onze ont bijttafel, waar men nooit zure of ver velende gezichten mocht zien en waar geen pijnlijke onderwerpen ooit werden besproken. 't Was dus wel tegen de gewoonte, toen Ouden van dagen in Friesland op te richten „Talma-Kustoord" te Veeuwoude", is benoemd de heer P. J. Kousemaker 1 Nijmegen. Grenswijziging Breskens Blijkens het Verslag der Tweede Kamer- afdeelingen over het wetsontwerp tot wij ziging van de grenzen tusschen dé ge meenten Breskens en Groede ontkenden sommige leden, dat er eenige reden be slaat om een gedeelte van Breskens' bij Groede te voegen. Hoedekenskerke. In de raadsvergadering van Vrijdagnamiddag was met kennisge ving afwezig dhr Walraven. Na opening der vergadering heet de voorzitter dlir Steijn welkom, die van een zware ziekte hersteld wederom tegenwoordig is. Dhr Steijn zegt woorden van dank. De begroeting voor 1929 van het Bur gerlijk Armbestuur wordt daarna goedge keurd in ontvang en uitgaaf op f 6490.91. Aan het Bestuur van het Waterschap Hoedekenskerke wordt wederom het ge bruik der raadszaal voor 1929 voor de zittingen van den ontvanger-griffier toe gestaan evenals vroeger voor f 25 's jaars. Een verzoek van den onderwijzer Mazure om vergunning tot uitwoning wordt aan gehouden tot de volgende vergadering. Besloten wordt in beginsel medewer king te verleenen, zulks op grond der L.O.-wet 1920 tot den bouw eener nieuwe R.K. jongensschool te Kwadendamme, waarbij wethouder Chamuleau eenige technische inlichtingen geeft. Het bekende adres van den gemeente raad van Arnemuiden wordt op voorstel van B. en W. voor kennisgeving aange nomen. Afwijzend wordt beschikt op het verzoek der Koninklijke Nederlandsche Luchtvaartmaatschappij om subsidie. Naar aanleiding van een desbetreffend verzoek wordt afwijzend beschikt op een verzoek om ontheffing van de bepaling, dat gedurende de maanden October en November in de haven geen schepen groo- ter dan 350 ton worden toegelatéh. Thans komt in behandeling de ge- meentebegrooting voor 1929. Van de ge legenheid om algemeene beschouwingen te houden wordt geen gebruik gemaakt. De voorzitter herinnert er daarna aan, dat de pest plaatselijke inkomstenbelasting met f500 is moeten worden verhoogd. De begrooting is zoo krap mogelijk op gemaakt, maar B. en W. zijn van oordeel, dat aan hetgeen er op voorkomt niet kan worden getornd. Dhr Steijn stelt voor de presentiegelden der raadsleden af te schaffen. De voor zitter zegt, dat die post noodig is. Wan neer er ouder de raadsleden zijn, die tot de mingegoeden behooren, is het billijk dat zij voor tijdsverzuim ©enige tegemoet koming daarin ontvangen. In onzen de- mocratischen tijd Ls zulks noodig. Het voorstel-Steijn tot afschaffing wordt onder steund. In stemming gebracht staken do stemmen, 3 tegen 3. Zal derhailve in een volgende vergadering opnieuw ter sprake komen. Gewezen wordt op de hooge raming voor kosten van verteer van de stem- bureaux bij; de a.s. verkiezing voor de Tweede Kamer. Algemeen worden de kos ten hoog bevonden, doch na eenige dis cussie besloten den post onverandeixl te llaten. B. en W. wordt opgedragen vooraf te waarschuwen, dat te hooge bedragen, niet zullen worden goedgekeurd. De heer Steijn maakt ook aanmerking op den post voor werkzaamheden van den hulpkantonnier. De voorzitter en de wethouders wijzen er op, dat hij niet kan worden gemist, hij doet tevens dienst als lantaarnopsteker. Een voorstel-Steijn om den post met f 100 te verlagen en aldus dien titularis korter in dienst te nemen, wordt niet ondersteund. Een be drag van f400 op den post straten, voor verlegging der Moolstraat, wordtr na toe lichting door den voorzitter goedgekeurd. Bij den post belooning van den haven meester wordt van verschillende zijden erop gewezen, dat de tegenwoordige jaar wedde van f600 moet worden verlaagd, nu geen suikerpeeën meer op de kade komen, daar die allen door het locaal- spoor worden vervoerd, dan wel den titu laris meerdere werkzaamheden dienen te worden opgedragen, waardoor andere pos ten kunnen worden verminderd, bijvoor beeld aansteken der straatlantaarns. B. en W. zullen nader met voorstellen, ko men. mijnheer Halifax, met een ernstig gezicht zijn nieuwsblad neerlei en zei de: „Dit is zeer slecht nieuws. Er staat heden in de courant, dat er tien banken zijn gesprongen." „Maar het zal ons geen kwaad doen, vader". „Edwin denkt altijd aan „ons" en „on ze zaken" merkte Guy ietwat scherp op. Het was eeu van de kleine wanklanken in onze huishouding, dat deze beide jon gens, terwijl zij mannen werden, niet ge heel met elkaar overweg konden. „Edwin heeft niet geheel ongelijk om aan „ons" te denken, aangezien ©i zoo- velen van ons afhangen", merkte de va der rustig op. „Maar hoewel we zelf vei lig zijn, geloof ik toch, dat de verliezen, welke overal om ons heen geleden ijp, het te meer noodig maken, dat WfC onzen voorspoed niet tentoonstellen en toegeven aan oen of andere grootdoenerij van Guy is het niet, mijn jongen?" De jongen sloeg zijn oogen neer. „U mag het grootdoenerij noemen of wat u wilt, maar ik zou tocli wel wat meer willen leven, zooals onze buren het doen. En ik geloof, dat we dat ook moe ten wij, die hekend' staaa als de rijkste familie (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1928 | | pagina 5