No. 20 Dinsdag 23 October 1928 43e Jaargang HENDRIKSE Cos BANK - BOES Buitenland. Belangrijkste Nieuws. Coupons - Effecten Deposito's Assurantiën - Wissels Alle Bankzaken Binnenland. D irecteur- H oof d redacteur R. ZU1DEMA. Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes. Tel.: Redactie en Administratie no. 11 Postrekening No. 44455. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHU1J, L. Burg. Tel. no. 259, VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per posL f3. Losse nummersf0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 cf Bij abonnement belangrijke korting. V De candidaatstelling. Door het Centraal Comité van1 A.R. Kie-svereenigingen is aan de aangesloten Kiesvereepi-gmgten een voorstel' toegezon den, betreffende de candidaatstelling voor de verkiezing van leden dar Tweede Ka mer. Bij het vaststellen Van dit voorstel iis het uitgegaan van den wensch om te komen tot een zoover mogelijk doorgevoerde in diening van zelfstandige lijsten, terwijl voorts getracht is de keuze der candi- daten op zulk een wijze te regelen, dat de meest gewenschte- samenstelling der Ka merclub wordt verzekerd, en tevens aan de Kiesvereenigimgen zooveel' mogelijk in vloed op die keuze wordt geschonken1. De ontworpen regeling komt in 'tkort hierop neer, dat het Centraal' 'Comité na gepleegd overleg met de besturen dpï Kieskringcentrales en .gehoord het Cen- tralen Convent, een advieslijst van 18 namen opstelt, waaruit door de Kiesveï- eenigingen een lijst van 15 namen wordt vastgesteld. Dit laatste geschiedt in een vergadering van1 de Kieskringcentrale-, waarin de Kiesvereetoigingen voor elke 60 leden eene stem uitbrengen. De 12 candidaten die de grootste aan tallen stemmen kregen, worden als nr 1 op de verschillende lijsten geplaatst, terwijl de overigen op' alle- ljjsten als plaatsvervangers fungeeren. Mocht het Centraal Comité meen'en de verantwoordelijkheid van den uitslag der stemming niet te kunnen dragen, dan wordt een bevredigende- oplossing- gezocht in een vergadering van het C.C. met af gevaardigden der Kieskringcentrale-s. De aanvulling der lijsten met zooveel namen als wenSchelijk zal worden geoor deeld, geschiedt na overl-eg met het C.C. in de vergadering der betrokken kieskring- centrales. Mocht hiervoor samenwerking van kieskringcentrales noodig- zijn, dan worden de plaatsen die iedere kieskring zal bezetten, door het C.G., de besturen gehoord, vastgesteld. Met het eerste deel van dit voorstel, het uitkomen met een zoo groot moge-lijk aantal afzonderlijke lijsten, betuigen wij gaarne onze instemming, omdat op deze wijze kan worden verkregen wat zoo drin gend noodzakelijk is: meer en beter con tact tusschen kiezers en gekozenen. Maar het spijt ons, hieraami te moeten toevoegen dat wjj tegen het overige de-el van het voorstel' zeer ernstige bedenkingen hebben. In het advies eö het daarbij overgelegd rapp'ort van eene voor deze zaaik be noemde commissie is toch wel sprake van zelfstandige lijsten, maar blijkbaar is daarmede slechts bedoeld: afzon derlijke lijsten. Van eenige zelfstandigheid der Kieisver- eenigingen en de Kieskringoentr-ales, die zelfstandige lijsten vaststellen is in de voorgelegde regeling geen spoor te ont dekken. - j l j Het Centraal-Comité stelt, de besturen' der kieskringcentral'es gehoord, de gros- Ijj-st van candidaten en plaatsvervangers vast. En nu is het wel waar, dat zoowel de kiesvereetoiginlglen als de kieskringcen- ;tnales het r echt hebben hiervan af te wijV ken, maar wie met deze din-gen bekend is weet, dat dit practisch geen bete-ekemis heeft. Alleen door een' georganiseerde actie, zoodat meerdere kieskringen precies een zelfde gedragslijn zouden- volgen, zou dit gpschonken recht in de practij-k effect kun nen sorteeren. -Alleen wat betreft de plaatsen- van de- plaatsvervangers is aan de kieskringen een -zekere mate vani vrijheid gelaten. Aangezien echter in normale omstan digheden het aantal' candidaten dat moeit invallen zeer gering- is, kan. wel gezegd worden dat deze ook nog beperkte, zelf standigheid betrekkelijk weinig' beteekent. De zaak komt dus hierop neer, dat volgens dit voorstel' de A.R. partij wel met meerdere afzonderlijke lijsten uitko-mt, maar dat er van zelfstandige lijsten in de diverse kieskringen of van iets wat daarop lij-kt, geen sprake is. -Over de vraag, oï zulk een regeling noodig en gewenscht -moet worden ge-acht in eeni volgend nummer. DE GEWEIGERDE AUTOBUS DIENSTEN. „De Rotterdammer" heeft on langs breedvoerige beschouwingen gewijd aan de diverse beslissingen d-er Kroon, waarbij vaak in strijd met de door dan Raad van State afd. Geschillen van Be stuur gegeven adviezen, tal van autobus- 'diemstan eenvoudig werden genekt. Het blad wijst er op, dat de wet op; 'de openbare middelen van vervoer te de zer zake zoo ongeveer all-es over kat aan de vrijheid der organen, die bij d-e beslis sing hebben mee te spreken. „Deze ruimte tot oord-eelen brengt er den Minister toe om al heel spoedig de schadelijkheid van een aulobusdienst aan te nemen. Het streven van Zijne Excel lentie is om ten aanzien van het autobus- verkeerswezen het oeconomisch principe tot gelding te brengen, om met zoo wei nig mogelijk verkeersmiddelen, althans on dernemingen, in de verke-ersbehoeften te voorzien. Dit standpunt voert haast vanzelf tot 's Ministers practijk om bij concurrentie tusschen tram of spoor eenerzijds en de autobus anderzijds zijn departementale hand beschermend uit te strekken over de eerste vervoermiddelen. Me-n moge trachten dit te ontkennen, bij nader on derzoek der contraire beslissingen en hun motiveering valt dit toch niet te looche nen. Of is het niet opmerkelijk, dat op ee-n 12-tal gepubliceerde besluiten sl-echts één betrekking heeft op een geschil tus schen twee autobusdiensten, terwijl in alle andere elf gevallen o f het spoor, o f de tram bij het conflict betrokken is en met 's Ministers stenn zegevierend het strijdperk verlaat? Tegen deze bevoorrechting, di-e de Mi nister weigert te .erk-ennen, verzet zich de Afdeeling door er openlijk protest te gen aan te teeicen-en. De Afdeeling wenscht onderscheid te maken tusschen bestaande toestanden en nieuw te openen diensten. Vooral ten aan zien van de eerste groep wil zij- alleen de op den duur schadelijke diensten weren. Nu is het duideljjk, dat -er tal van gevallen zijn, waarin de -een of ancüere dienst desnoods gemist kan worden zon der dat me-n echter kan zeggen dat de aanwezigheid van dien dienst de duur zame verkeersvo-orziening schaadt. Red-en tot weigering is in z-oo-'n gev-dl niet aanwezig. In het kort zou men het standpunt van den Raad van 'State aldus kunnen samenvatten: Wanneer een in werking zjjnde autobusdienst in een bestaand-e ver- keersbehoefte voorziet, mag haar g-een concessie worden onthoud-en. Terwjjl de Minister zich een ©econo mische voorziening denkt door besnoei ing, uitstooting en concentratie, met pri vilege voor spoor en tram, wenscht de Afdeeling zich zoo dicht mo-gelijk aan te sluiten bij de feitelijke behoeften van het verkeer, wat niet op den duur schadelijk is, wil ze handhaven met erkenning van hetgeen uit het maatschappelijk leven op kwam. Bij de beoordeeling vani deze verschil lende systemen spreekt de Rotterdam mer als hare meening uit, dat het stand punt van den Raad van State een he-el- wat bevredigender opl'ossinig schenkt dan de ministerieële Voordracht. Het is de Raad van State die zoove-el doenlijk behouden wil' wat in koene on dernemingslust is ontstaan. Het is' de Afdeeling, die ee-nl realistische tactie-k volgt, die oog heeft voor de werkelijk heid en voor de e-ischen' van het maat schappelijk leven. „Heel anders, zegt het blad, staan we tegenover het standpunt dat de Minister van Waterstaat huldigt. We aarzelen niel dit streven een gevaar te achten voor de ontwikkeling' van den ondernemingsgeest, een 'gevaar voor een doorgaande ver- ke-exsevolutie, die in kortzichtigheid niet maig worden aan banden gelegd." En het voegt daaraan dan nog de vol gende opmerkingen toe-, die wij' met in stemming overnemen: „Vertrouwen is noodig in hef gezond Verstand en de zakenkennis van den par ticulieren- ondernemer, die herhaaldelijk een beteren kijk op de eische-n van het leven toont dan de ambtelijke organen, die er Veelal buiten staani. BoVendienl onderschatte men de goe de werking .ee-ner gezonde concurrentie niet. Wie een bedrijf wil monopol'iseeren, loopt igevaar het te verstarren en te verstijven en den prikkel van het initiatief af te stompen. -Onbillijk is het voorts om zon'der dwin gende noodzaak met één slag te' vernieti gen, wat jarenlange arbeid moeizaam met energie heeft opgebouwd. Het strijdt tegen het rechtsgevoel,, wanneer aan een bloei ende onderneming plotseling een einde wordt gemaakt en alle kapitaal en vernuft verspild blijkt. Dit alles zijn, punten, die 'd-e Minister en zijn Departement nog .wel .eens nauw gezet dien-en te overwegen. En dan gaat bovenal onze grief tegen het bovenmatig conservatisme-, dat het Departement van' Waterstaat in deze ma terie predikt. (Het krampachtig vasthouden aan spoor- en tramweg in' gevallen, waarin het ver keer zich duidelijk in andere bedding gaat verleggen, toont niet 'dat me-n veel oog heeft voor de eischan des tijds en van het verkeer. Laat men in Dan Haag opp-assen niet achter de fe-iten aan te komen I Het verkeer dwingt men nu een maal -niet, ook niet de verkeersm i d d e - len. In onze dagen Van snelle ve-rvoeTsont- wikkelinig wordt van Waterstaat veel' ge vergd en veel verwacht. Haar taak zal in de naaste toekomst niet licht zijn. Maar zij kan aanmerkelijk worden verlicht, als men de teeketïen der tijde-n verstaat en wil' verstaan." De vliegtocht van MacDonaid. Nu de Engelsche vlieger MacDonaid'als verloren is te beschouwen is het aantal mensche-n, dat bij vliegtochten boven den Noordelijken Atlantischen Oceaan is om gekomen, tot 16 gestegen. Voorts hebben er bij pogingen om den Zuidelijken Atlantischen Oceaan over te vliegen» drie menschen het leven ver loren. In een artikel in de Sunday Express vertelt mevrouw MacDonaid hoe haarman tot het besluit was gekomen, om de po ging met een licht vliegtuig te doen. Dade lijk nadat Lindbergh den Oceaan .over gestoken was, hoorde MacDonaid in e-en Londensch restaurant twee Amerikanen m-et elkaar spreken. „Ja", zeide -een van he-n, „wij hebben Engeland weer de loef afgestoken Bij de -eerste -gelegenheid de beste kocht daarop Mac Donald een vliegtuig en maak te hij aanstalten, om te toonen, dat een Enige-lschman in moed niet voor een Ame rikaan onderdeed. In Maart was hij van plan geweest, daar een vliegtocht mee om de wereld te doen. Eerst van Londen naar China en dan naar New-York. Daar kwam niets van, omdat hij in de Noord- Afrikaansche woestijn een noodlanding moest doen en zijn to-estel daarbij ver nield werd. Zijn eerste fiasco prikkelde Mate-Douald -slechts to-t e-en nieuwe -avontuurlijke on derneming en zoo kocht hij 'het lichte toestel, waarmee kapitein Broad in 1926 den beker van den Koning gewonnen had- Hij vertelde zijn vrouw' dat hij voor e-en week-end weg zou zijn, maar hij nam de boot naar Amerika en zij hoorde pas weer van "hem door e-en telegram van New-Foundlan-d, d.-d. 3 October.. Daarna kreeg zij nog een paar telegrammen en ten slotte ©en telegrafischen afscheids groet- Nu heeft mevrouw MacDonaid nog een brief van haar man in handen gekregen; dien hij aan een vriend in bewaring bad gegeven met d-e opdracht hein aan zijn vrouw te -geven ,wan-n-eer -er twe-e dagen na zijn vertrek niets van hem -gehoord werd. Hij schreef haar daarin o.m.„Har ry Hawker is na vijf dagen gevonden'. Gee-f de hoop nooit op. Als ik e-en fout heb be-gaan, spijt het mjj. Het zal voor jou vreeselijk zijn." Dr Eckener's plannen. Dr Eckener heeft medegedeeld, dat ftjj streeft naar -de inrichting van e-en trans- i atlantischen postdienst m-et 4 Zeppelins, die den tocht in 2Vs etmaal kunn-en vol brengen, zoodat om de vier dagen een luchtschip in beide richtingen kan ver trekken. De bouw van elk luchtschip zal onge veer 2 millioen dollars kosten. Bovendien zullen er twee luchtschiphavens moeten komen, die -elk 3 millio-en dollar zullen kosten. Overstroomingen. In het gebied der Franlsch© Al'pen heb ben- vrij hevig,e overstroomiifgen plaats -gehad. Uit -Gap wordt geméld, dat zware regens op de Al'p'en zijn- neergiavaïlen, waardoor de verbindingen verbroken zijn, terwijl volglens berichten' uit Grenoblei het wa ter in de Isère en de D-rac aanmerkelijk steeg, zoodat overstro-omingen; onvermij delijk schijnen. Door de overstroominigen is 't spoorweg verkeer tusschen Lyon en Genève-, op vijf Verschillende plaatsen onderbroken. Een goederentrein is ontspoord op' e'en plek, waar de rails ten-gevolge van e-en berg'storting versperd waren. Een .perso nentrein kon nog: tijdig tot stilstand wor den -gebracht. Door het hooige water Van de RbJöme bestaat het gevaar, dat in verschillende- steden de lager ge»legein gedeelten over stroomd zullen worden. Zware «torm. Over het noodweer, dat over Engeland heeft gewoed, wordt nog gemeld: In h-e,t Ziekenhuis te "Wiesbaden is, 85 jaa,r oud, Mr Dr C. C. Geertsemia over leden. oud-commissaris d-er Koningin- te Groningen -e-n president-curator van d-e Groningsche 'Universiteit. Groote deelen van het Britsche eilan denrijk werden Zaterdag' en Zondag ge teisterd door hevige stormen en van all'e kanten komen berichten binnen over groote materieel© schade zoowel te land als ter zee. De averij, die aan de scheepvaart we-rd toegebracht, is nog niet geheel bekend, doch zeker is, dat verscheidene kleinere 'Vaartuigen zijn vergaan. Van een de-zer schepen heeft de bemanning! den nacht van Vrijdag doorgebracht op een- rif na-bij Wig'stonshire, waar het vaartuig gestrand was. Het bleek een trawler uit Dublin te zijn, die door hemelhoogs zeeën op het droge was -geworpen. Een der mannen verdronk bij een poging; om op de rotsen te springen, doch de anderen slaagden erin tegen het aanbreken van dèn dag den beganen -grond te bereiken. Het kustvaartuig „St. Brandon" verging in de buurt van Tobermory. Eerst werden vuurseine® afgegeven en toen het schip begon te zinken, sprongen zij in de boo ten. Op het laatste oogen-blik konden de schepelingen pog gered worden door een trawler. Het stoomschip „Duke of Krgyll", van de 'lijn Belfast-Heysham geraakte Zater dagochtend in een storm, die een snel heid van bijna 70 mijlen per uur bereikte-. Bij het binnenvaren te Heysham werd het schip tegen de stormpier geworp-en, en wel met zul'k een kracht, dat de romp en een groot deel van het dek beschadigd werden. De Kanaalstoomboot de „Vera", die Vrijdagnacht van .Southampton naar Jersey vertrok ,met 112 passagiers aan boord, moest nabij het eiland Wight een schuilplaats zoeken en grriveerde 24 uur te laat op de plaats van bestemming. JTe land was de materieel© schade zeer aanzienlijk; boomen en telegraafpa len kna' '.en als riet af of we-rde-n in hun geheel - aarde geworpen. In Zuid-Wales, in de Lhondda-vallei, werd het water vervaal jk opgejaagd en in v-ele streken werd het spoorwegverkeer belemmerd door boomstammen, palen en and-ere- za ken, die door den storm waren ne-erge- smakt. Er werden twee personen gedood tengevolge van den storm, die te Holy head een snè-lheid .van meer dan '90 mij len per uur bereikte'. Korte berichten. Bij den Klaagmuur te J-eruzalem zjin Zaterdag Joden en Arabieren met -elkaar slaags geraakt. Het schijnt, dat Arabieren een Joodschen bediende wilden beletten de gewone tabouretjes enz. bij -den muur neer te zetten. "De politie herstelde de orde en nam e-e-n Arabier in hechtenis- Volgens een bericht uit Mabnö is in de nabijheid van Langskaer de Zweed- sche bark Balder gekenterd- Slechts één opvarende kon gered worden. De kapitein en 3 overige leden van de bemanning zijn verdronken. Gemeld wordt, dat d-e, sed-ert eeni- gen tijd, in het scheepsreparatiebedrjjf be Antwerpen heerschende crisis, in den 1-oiop der vorige week nog is toegenomen. De werkloosheid treft zoowel d-e metaal arbeiders als 'Se scheepsschildors-. Het aantal werkloozen is, sedert d-e vorig;e week, van 60 tot 70 pCt. gestegen. De schade, welke d-e wolven den Russischen landbouw jaarlijks aan den veestapel berokkenen, wordt voor de heel© Binnenland. Treinbotsing te Rotterdam. Drie gewon den. De onderhandelingen met België. Bij Deventer een wagon ontspoord. Groote brand te Roermond. Buitenland. Storm in Engeland- Overstr-oo-ming in Frankrijk. De Oceaan-vlieger Mac Donald als ver loren beschouwd. Sovjet-Unie op 20 millioen roebel ge schat. - i -Uit Gap in de Hooge Alpen wordt ge meld, dat er gisternacht stortregens in het gebergte zijn ge-vallen, waardoor d-e ver bindingen zijn verbroken. Kn uit Gre noble meldt men, dat daar de Isère en de Drac tengevolge van den zwaren regen val zoo sterk zijn gewassen, dat over- strooming onvermijdelijk lijkt. "In e-en gehucht bij d-e gem-eente St. Pierre de Mesage hadden twee auto mobilisten, naar uit Grenoble wordt ge meld, benzine gemorst. Dez-e geraakte in brand e-n stak een der huizen van het gehucht aan -en weldr-a stonden -er vijftien huizen in lichtelaaie. De schade wordt op een millioen geschat. België kent tot dusver geen dagbla den met twee edities per dag. Met ingang van den 5-en No-vember z-al dat anders worden; van dien datum af zal La Mé- tropole, het Antwerpsche blad, met een ochtend- en een avond-editie uitkomen. Maandag zijn te Brussel verschillen de categorieën van de transportdiensten (verpakkers, vervoe-rde-rs, knechten bij de vervoerdiensten, enz.) in staking gegaan voor het bekomen van een hooger salaris. De havenarbeidersstaking, te Duin kerken is geëindigd. Nadat ongeveer 312 uur dag en nacht doorgewerkt is, zijn gisteren de opruimingswerkzaamheden aan het inge storte pand to Praag beëindigd. De cata strofe heeft 46 dooden en 34 gewonden geëischt. DE ONDERHANDELINGEN MET BELG IE. De Katholieke Vingtième Siècle wee» mede te deelen, in verband met den te rugkeer d-er Belgische exporten uit Den Haag, dat de gedachtenwisseling welke ziji aldaar hadden met de technici van den Nederlandschen waterstaat, de eerste sedert de verwerping door de Ned-erland- sche Eerste Kamer van het tussch-en beide landen ontworpen verdrag, niet tot dp resultaten blijkt te hebben geleid, welke men ervan had verwacht. Van weerszijden zijn voorstellen gedaan maar tegenover onze zeer gematigde voor stellen, zegt het Brusselsch-e blad, zijn an dere voorstell-en geplaatst, die, voor wat betrefthet ho-ofdpunt der onderhandelin gen onze verbindingen m-et den Rijn betreft door d-e Belgische 'experten als onverdedigbaar zouden worden be schouwd. In deze omstandigheden, aldus de Ving- ième Siècle verder, valt te vreezen, dat de officiëele hervatting der besprekingen tusschen beide land-en op ernstige moei lijkheden zal stuiten. België heeft te 'sGravenhage eischen laten gelden, dio een minimum zijn bened-en hetwelk hef -onmogelijk is te gaan, zonder d-e in het spel zijnde belangen in het gedrang te brengen. De rege-ering heeft "besloten er zich aan te houden en -de openbare opi nie, die sedert den dag dat de tegenstand van een der Nederlandsche kamers het resultaat van een moeizaam bereikte over eenkomst, vrucht van wederk-eerige con cessies, deed mislukken hare pogingen met passie- volgt, is niet minder vast be sloten haar te steunen, ten einde vo-lled'go en algeheele erkenning van onze rechten te krijgen. Ia, officiëele kringen weigert men beslist iets naders mede te deelen omtrent don stand: der Nederlandsch-Belgische préli minaire onderhandelingen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1928 | | pagina 1