Woensdag 17 October 1928 43e Jaargang voor 10 cents En met bon tegen Uw winkelier en ontvangt een pakje van de fijnste kwaliteit die U ooit geproefd hebt s Stukken voor do Prov. Staten. ZEGT HET VOORT e voor waardevolle geschenken Buitenland. Belangrijkste Nieuws. HENDRIKSE&Cb'S BANK -BOES Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUiDEMA. Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes. Tel.: Redactie en Administratie no. 11. Postrekening No. 44455. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259. VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post. f 3.— Losse nummersf0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f1.20, elke regel meer 30 cl Bij abonnement belangrijke korting. Hygiëne van het kind. Door de Commissie voor de hygiëne van het Kind in Zeeland te Middelburg is aan de Prov. Staten verzocht over 1929 een' subsidie van f 1500 te verleenen. Over 1928 is een zelfde bedrag toegekend als maximum. Aangezien uit den aard der zaak over 1928 nog geen rekening enverantwoor ding kan worden overgelegd en daaruit nog niet kan worden gezien of een sub sidie van f1500 noodig is, stellen Ged, Staten voor, het verzoek aan te houden. Schoolartsen. Naar aanleiding van het in hun handen om advies gestelde verzoek van de Prov. Zeeuwsche Vereen. „Het Groene Kruis" om 50 pet. subsidie voor het aanstellen' van districts-school- aitsen, hebben Ged. Staten een schrijven gericht tot de gemeentebesturen1 om te weten te komen of en in hoeverrei op (medewerking zoowel van hen als van de besturen der bijz. scholen te rekenen valt. Uit de ingekomen antwoorden blijkt, dat men vrij algemeen weinig voor dit insti tuut gevoelt en men in de meeste ge meenten daarvoor geen geld wemscht be schikbaar te stellen. Bovendien zijn Ged. Staten van meening, dat het niet op den weg der Prov. ligt deze zaak finan cieel te steunen. Zij stellen dan ook voor het verzoek af "te wijzen. Provinciale Waterstaat. Ged. Staten herinneren aan het besluit van 18 Juli 1.922, waarbij inzake den Prov. Waterstaat werd bepaald, dat er ten hoog ste 3 ingenieurs zullen werkzaam zijn, en dat hun standplaatsen door God. Staten worden aangewezen. Deze arbeidsregeling is niet zonder gevolgen gebleven. Thans neemt het werk van den Waterstaat zeer toe en achten Ged. Staten het gewenscht een derden ingenieur aan te stellen, waar om zij vragen het benoodigde geld op de bagirooting 1929 toe te staan. Welke stand plaatsen zullen ''worden aangewezen en welke ingenieursdistricten in verband daarmede zullen worden in het leven ge* roepen, staat nog niet vast, zeer waar schijnlijk zal', ondergeschikte punten daar gelaten, de regeling van vóór 1922 wor den gevolgd. Werkloosheid. In verband met de vraag van den heer Overhoff, gedaan naar aanleiding van het Prov. Verslag 1927 over de uitlating over de werkloos heid, zijn door Ged. Staten aan de bestu ren der gemeenten inlichtingen gevraagd omtrent de werkloosheid in het tjjdvak 1 Mei 19271 Mei 1928, in het bijzonder omtrent duur en oorzaak der werkloos heid, waarbij buiten beschouwing werden gelaten de z.g. habitueel werkloozon. De Resultaten van dit onderzoek komen in het lalgemeen overeen met hetgeen in het Prov. Verslag werd medegedeeld. Blijkens de ingekomen berichten is de werkloos heid hoofdzakelijk te zoeken onder de landbouwende bevolking, de landarbeiders daaronder begirepen; daarnaast ook onder de bouwvakarbeiders en onder bepaalde groepen van werklieden in industrie-cen tra en havenplaatsen. Afgezien van bij zondere omstandigheden, wordt als oor zaak der werkloosheid genoemd over het algemeen seizoenslapte in het landbouw bedrijf, ongunstige weersgesteldheid in landbouw- en bouwvakbedrijï en het toe- -nemend gebruik van machines zoowel in den Landbouw als in cle industrie. Als tijdvak waarin de werkloosheid het grootst is, wordt in het algemeen genoemd de periode DecemberMaart, enkele ge meentebesturen nemen daar nog bij de maanden November en April'. Ged. Staten nemen het standpunt in, dat het op hun weg ligt, om zooveel mogelijk de uit voering van productief werk te bevorde ren, doch dat voor eenige verdere bemoei ing voor de Provincie hier 'geen plaats is. Werken voor Boot- en Veer diensten. Het wordt gewenscht ge acht door Ged. Staten, dat ten1 behoeve van den Prov. Stoombootdienst op de Ooster-Scheldo en de veerdiensten Kort- gene-Wolphaartsdijk en Veere-Kamp'erl'and in 1929 buitengewone werken worden uit gevoerd. 1. Aanlegplaats Prov. boot te Z i e r i k z e e. Gezien de bekende bezwa ren aan de aanlegplaats aan het Luitje te Zierikzee verbonden, stellen Ged. Sta ten voor een drijvende aanlegplaats van bescheiden doch voldoende afmetingen aan te schaffen^ waarvoor de kosten ge raamd worden op f60.000 globaal. 2. Veerdienst Kortgene-Wol- phaartsdijk. Voorgesteld wordt, waar de reserveboot „Zuidvliet" voor vervoer vooral van auto's niet geschikt is, een tweede boot type „Zandkreek" aan te schaffen, .waarvan de kosten op ongeveer f 70.000 worden geschat. Dit geld kan dan weer aan de veerschippers worden; ge leend. Veerdienst Veer eK amper- 1 a n d. De Zuidvliet zou na het doen aanbrengen van een sterken motor enz. geschikt kunnen worden gemaakt voor dezen dienst, waar de tegenwoordige boot in elk geval door een grootere dient te worden vervangen. D'e kosten worden geraamd op f7500 of met overname der boot f 12.000. Ook dit bedrag kan aan de betrokken veerschippers worden geleend. Als de Zuidvliet naar laatstgenoemd veer wordt overgebracht, zal te Kamper land een nieuwe steiger noodig zijn, waar van de kosten f 32.000 zullen bedragen. Ged. Staten stellen voor daarvoor de be noodigde gelden beschikbaar te stellen. Reglement op de wegen en voetpaden. Naar aanleiding yan op merkingen van den Minister van Water staat stellen Ged. Staten voor in art. 84 van het Reglement op de wegen en voet paden, alsnog een wijziging aan te bren gen. Daardoor wordt bepaald, dat het geoorloofd is, twee aaneengekoppelde landbouwwerktuigen of een landbouw werktuig gekoppeld aan een voertuig over de wegen te vervoeren. Aanvankelijk volg de hierop „onverschillig hoe de voort beweging geschiedt". Thans wordt voor gesteld te lezen: „onverminderd de des betreffende bepalingen van de Motor- en Rijwielwet en van het Motor- en Rij wielreglement". Nog wordt voorgesteld als laatste para graaf toe te voegen: Waar in dit artikel van landbouwwerktuigen sprake is, wor den daaronder geene in den landbouw ge bruikte motorrijtuigen verstaan". Verbetering van wegen. Nu op een groot aantal wegen ter oorzake van hun „plaatsing op Rijks- of Provinciaal wegenplan bijzondere en blijvende aan dacht is 'gevestigd, is bij Ged. Staten de vraag gerezen of de zorg der wegenver betering door de Provincie daarmede ten einde to© is vervuld, m.a.w. of de taak om in de belangrijkheid op de tweede categorie volgende wegen door Ged. Staten tertiaire wegen genoemd te verbeteren, al dan .niet. uitsluitend aan de betrokken streek moot worden over gelaten. Er zijn vele van die wegen, die niet of stellig niet tijdig genoeg zullen worden verbeterd zonder hulp van de Prpvincie. Ged. Staten meenen, dat voor een landbouwende, plattelandsprovincie als Zeeland de wegen een vitaal belang zijn, een belang, dat men niet straffeloos verwaarloost. t- Ged. Staten voelen het meest v-oor ren- telooze voorschotten voor de terriaire we gen. Bepaald moet worden, dat de weg noch op het Rijks-, nochi op het Prov. wegenplan mag voorkomen en een hoofd» verbinding moet vormen van twee of meer kommen in ééne gemeente, hetzij van twee of meer kommen in twee of meer gemeenten. De verschillende steun- systemen, welke de Staten tot nu to© somtijds volgden, zouden daarmede dan algeheel ingetrokken worden. De -verbe- teringswijze zal. steeds kunnen afhangen van de behoeften en de ligging van de streek, welke de weg doorsnijdt, éh van de finanoieele draagkracht van hen, die de wegsverbetering nastreven. Vaste regelen voor de verbetering kun nen hier niet worden gesteld. Het komt Ged. Staten niet gewenscht voor een be paald totaal bedrag voor die voorschotten te noemen, al zal niet ongelimiteerd kun nen worden voorgeschoten. Elke aanvraag zal zoowel naar haar eigen beteekenis als in verband met den stand der Prov. geldmiddelen worden beoordeeld. ,Weg Huls tS t. Jansteen. Dfe be sturen van den polder Clmge en van de gemeenten St. Jansteen en Hulst ver zoeken voor de verbetering vanden Steensche dijk en den Tragel eene bij drage van da provincie. Ged. .Staten zouden voor dezen tertiiai- ren weg een renteloos voorschot beschik baar willen stellen. Volgens een opge maakt plan zijn de kosten geraamd op f 14.700, waarbij, dan de keibaan overal 4.85 wordt en een voetpad, dat naast den weg ligt, 'onaangeroerd blijft. Ged. Staten kunnen zich met plan en begrooting ver eenigen. Het is niet uitgesloten, dat een zij' het ook niet groote bijdrage van het Rijk wordt gekregen als werkloosheids bestrijding, en ook zullen de onmiddellijk belanghebbenden bijdragen verleenen. Begrooting 1929. Ged. Staten bie den ter vaststelling aan de begrooting voor 1929 met een eindbedrag in ont vang en uitgaaf van f2.8,24.560.13 en een post onvoorzien ad. f42.567.18. In hun begeleidend schrijven wijzen Ged. Staten er pp, dat het, nu d© éerste zitting vroeger in het jaar kan worden gehouden, niet gewenscht is, dan ook de beigrootinig reeds te behandelen, daar bij behandeling in de tweede zitting een latei gemaakt ontwerp, kan worden ingediend) ZWARE SHAG lOBRnBIHA dat een juister beeld kan geven van 'heft geen van de toekomst wordt verwacht, al beeft, men ook dan nog veelal rnef ramingen, niet met vaststaande cijfers te doen. Ged. Staten hebben gemeend, daar om thans ook enkele posten voor bui tengewone uitgaven te mogen uittrekken, voor zooverre bet werken betreft, waar van verwacht wordt, dat daarmede in den aanvang van 1929 reeds een begin za.1 worden gemaakt. Onder die buitenge wone uitgaven is mede te rekenen de vereffening van het kwaad slot over'20 (f287.358). Uit bij het voorstel afgedruk te staten van inkomsten en uitgaven ovei een tijdvak van 10 jaar, blijkt, dat 'hef kwaad slot 1926 geheel en al ontstaan is door buitengewone uitgaven, waarte genover geen buitengewone inkomsten, al thans niet tot een gelijk bedrag, staan Van de leening 1925 ad f 4.000.000 is nog slechts f 3.000.000 opgenomen. Zoo lang echter de mogelijkheid open staat, de bedoelde uitgaven geheel of althans grootendeels te financieeren door bet op nemen van kasgeld, meenen Ged. Staten aan deze meer eenvoudige en voor de Provincie voordeeliger wijze van hande len de voorkeur te moeten geven. Ged. Staten willen hiermede evenwel niet zeggen, dat niet eerlang tot het op nemen van het resteerende millioen zal moeten worden overgegaan. De stoombootdiensten, waar voor de uitgaven reeds thans een zwa- ren druk op het Prov. budget uitoefenen, zullen in een meer of minder nabij© toe komst nog aanzienlijke offers vragen, niet slechts, indien aan de vele uitgespro ken wenscben, zou worden tegemoet ge komen, doch ook, omdat binnen afzien- baren tijd vernieuwing van een groot deel der vloot noodzakelijk z,al zijn. Voorts zullen, naarmate de verbete ring der wegen met meer kracht ter hand kan worden .genomen en deze aan gelegenheid uit het stadium van voor bereiden en uitwerken van plannen over gaat in dat van uitvoering, aan de Prov. geldmiddelen, eischen gesteld worden, die wel niet anders dan door het aangaan van een geldleening bevredigd zulten kun nen worden. De vraag zal daarbij beantwoord moe ten worden, op welk© wijze het best ver zekerd wordt, dat de gelden, die de Pro vincie voor wegenverbetering beschikbaar stelt, ook inderdaad voor het beoogde doel worden aangewend. Of dit met de meeste kans van slagen zal worden bereikt, door het formeeren van een afzonderlijke be grooting, met al den daar aan verbonden administratieven omslag, dan wel door vorming van een fonds dat afzonderlijk zal worden beheerd en geheel buiten, de Prov. geldmiddelen zou komen te staan staat voor Ged. Staten nog niet vast. De ramp te Praag. Incidenten bij' de begrafenis der slachtoffers. Gifwmorgen heeft te Praag onder zeer 'groeft lelangstelling der inwoners, vooral van do arbeiders, de begrafenis plaats gehad van negen slachtoffers van de bouwramp. De door het gemeentebestuur vastge stelde orde voor de begrafenis werd door het verschijnen van groote massa's com munisten verstoord, Tijdens de overbren ging van de lijken hadden geen botsingen plaats, ofschoon de communisten, die voor den stoet uitliepen, herhaalde ma len de Internationale zongen en verschil lende bolschewistische leuzen uit schreeuwden. Binnenland. Stukken voor de Prov. Staten van Zee- Land. D'e opbrengst der Rijksmiddelen. Een belangrijke schilderijenveiling. D'e Tweede Kamer over de Indische Staatsregeling. Buitenland. Gevechten in Marokko. D© .slachtoffers van de ramp te Praag. D'e reis van de Zeppelin neemt GELDEN in DEPOSITO tegen hooge rentevergoeding. SPAARBANKBOEKJES a 4 pCt BRAND- en INBRAAKVRIJE KLUIS. Vraagt inlichtingen. weldhO'Ornkwartet en koorgezang. Vervol gens hield burgemeester Baxa de lijkrede. Daarop zou opnieuw het koor liederen ten geho'ore brengen, doch dit werd door den oommunistischen afgevaardigde Za- potocky verhinderd. Hij nam het woord en hield een scherpe rede tegen het ka pitalisme. Eerst na deze rede begon het koor te zingen waarop de stoet zich opnieuw in beweging zette. Toen de kop van den stoet in de Gerstengasse aankwam, verbrak een me* nigte van vele duizenden communistische bouwvakarbeiders het politiecordon en drong in den stoet. Men moest halt hou den totdat de lieden zich in den stoet geschaard hadden. Hierop werd de tocht naar de begraafplaats voortgezet. Gedu rende den tocht zongen de communisten revolutionaire liederen en schreeuwden herhaalde malen gezamenlijk hun leuzen uit. Zij droegen een groeten doornenkrans met het opschrift 0,Het kapitalisme ver moordt de arbeiders" en een aantal vaan dels met ophitsende opschriften. Een vaan del werd inbeslaggenomen. De reis van tfe Zeppelin. D'e datum van den terugkeer van de „Zeppelin" naar D'uitschland is nog niet vastgesteld, doch 'dr Eckener hoopt bin nen 10 dagen weer te vertrekken. Het reparatiewerk aan den beschadig den stabilisator zal, naar men verwacht, een week duren. Men heeft Maandag de schade eens op- genome^.. D'e storm bad blijkbaar door een kleine opening vat op den onderkant van de bakboordvin gekregen en een stuk %tof afgescheurd, dat een gat van 15 bij, 71/2 meter deed ontstaan. Met beddedekens werd aanvankelijk de opening, waardoor de wind eventueel toe gang tot het inwendige van het lucht schip zou gekregen hebben, gestopt. Op de verbindingsplaats van de vin met den scheepsromp bleef een opening. Er werden acht dekens samengenaaid en daarmee werd een voorloopige wand ge vormd. Bij het zien der averij aan de zijde van het luchtschip wordt het duidelijk, waarom de snelheid sinds het ongeval afnam en bljjkt het, boe voorzichtig de leiding te werk ging. Alle passagiers maakten met groeten lof gewag van de koelbloedigheid van Ecke- ner'.s zoon, die de eerste was om zich beschikbaar te stellen om de scheur in de bekleeding voorloopig te reparee- ren. Zijn vader stond hem to© met twee andere leden der bemanning een „nood verband" ,te leggen, waarbij: de drie man nen een half uur .aan den buitenwand moesten werken. Zij zaten daarbij op plankjes, zooals schilders die den gevel van een huis behandelen en de minste onverwachte beweging van het luchtschip zou hen hun evenwicht hebben kunnen doen verliezen. Eckener stond al dien tijd zelf aan het stuur en het luchtschip bleef volkomen Tiorizontaal. D'e passagiers en de bemanning wa ren gisteren de gasten van het gemeente bestuur van New-York, waarbij zij in het Raadhuis officieel welkom zijn ge- heeten. i Alles wijst er op, dat New-York een tweede Bremenweek zal beleven. Een uit gebreid programma van feestelijkheden is reeds opgemaakt. De lezingen der passagiers loopen zeer uiteen. In sommige persberichten wordt gewag gemaakt van minder prettige erva ringen. Zelfs zou iemand gezegd hebben: ,ik. ga voor een miljoen dollar niet moor mee terug" J l,J.±

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1928 | | pagina 1