>GÉNE OBLIGATFEN Financieële Berichten. Telegrammen. Wetenschap en Kunst Scheepstijdingen. Burgerlijke Stand Marktberichten. Advertentiën. 5% /GRONDBBIEABV/ DER ÏNEDEDLANDSCflE GRONDBHEFBANK AMSTERDAM ANNO 190G Dr M. H. A. VAN DER VALK, icht - Griep 'ij en Hoest V AAGTEKERKE. Ds. A. DE BLOIS. succes f0.75, haloc doos f 0.45 offiehuis" op de ler 'het café gele- ig van een kool- Het mag een geen persoonlijke daar even voor id, een zekere M. 3 begeven, om de iie het 'bier door ar de boven gele- ïelijk reeds gerui- !m waargenomen, teruggeroepen en sest, want op het- ie de ontploffing. it café waar het als het ware van )e massieve dikke s, dat reeds eenige dders geweest van kers. rwekte het geval plaatse. De scha- rang gevende kel- rerk in den kelder (Tel.) .rtij tusschen ers. Het kwam delijk voor, schrijft agsavonds in het erdami werd inge- risten dan precies waarvan hun be ers afwezig waxen, dieven zich toe maken van een n zeer gemakkelijk van de huizen el op elkaar lijken, nen te weten, dat woning van de gpakkersstraat zou 3 de heer C. met zou zijn gegaan, md werd, wie die rerden uitgebreide imen. De inbrekers sht bekend en de geen klein gerucht een inspecteur en het bewuste pand verdekt op. Nadat n was, moesten de limen tijd wachten le inbrekers merk- werd er gebeld, open gedaan. De aardoor de overtui- dnnen was, verwijd kwam met twee ndeur was spoedig aet drietal, de 41- rte het eerste bin- door en kwam ;de gelegen kamer, schilder daar bin- ïeurs, die in deze opgesteld, sp'rongen pen K. beet. Een de donkere kamer, rumoer werd ver den politiemannen annen, hoewel deze e achterkamer ont- tweeden inbreker, irbeider S., het tee- is en daarom keer- n probeerde te ont- bij de buitendeur de derde recher- waarin hij1 verscho- sneed S. den pas ercheur vermoedde, inbreker gewapend ïigen revolver in de Md den vluchtenden deze probeerde zich getje ontstond ook n schermutseling en of beide mannen tegen den grond, 'echercheur zoo on- zijn revolver afging, n rug. Vermoedelijk ■aakL want S. was m zich te bewegen, de geneeskundige en deze vervoerde n 'beide beenen ver- bedenkelijken toe- nhuis. Het sl'achtof- eloos en .kon later an kort verhoor on- aar het hoofdbureau in1 arrest gesteld, wat straffen achter t sedert korten tijd lagen. Ook S. had al' sen ondergaan. Op politie een groote waaraan een scherpe heeft een derde man doch deze is ont- ndel en Fabrieken sche Eilanden. gehouden vergade- van Koophandel -en Zeeuwsche Eilanden afwezig waren de i Wisseling met en P. G. Laernoes zonder kennisgeving, werd mededeeling gedaan, dat Ged Staten af wijzend hebben beschikt op het verzoek van de Kamer te Terneuzen, gesteund door die te Middelburg, om de retours op de Provinciale booten het geheele jaar door verkrijgbaar te stellen. In verband met een verzoek van de Handelskamer te Crefeld, om mede te werken aan het weer doen rijden van de mailtreinen van Vlissingen naar Berlijn door het Wostf aal sche industriegebied, heeft het bureau om een onderhoud bij de Nederl. Spoorwegen gevraagd, wat ech ter telegrafisch afgewezen werd, omdat men zeide, volledig op de hoogte te zijn. Het bureau heeft daarop in een uitvoe rig schrijven van zijn onaangenaam getrof fen zijn met zulk een behandeling uiting gegeven en er op gewezen, dat mondeling zooveel meer misverstand uit den weg kan worden geruimd, terwijl het deed uit komen, dat bij de gewenschte route de treinen wel minder K.M. op Nederlandscb grondgebied zullen rijden, maar het ver keer zeer zeker zal toenemen, wat ook in het belang van de Mij „Zeeland" is. Van dit schrijven en de afkeuring over de hou ding van de N. S. is een afschrift gezon den aan de ministers van Arbeid, Handel en Nijverheid en van Waterstaat. Aangenomen worden z.h.s. de voorstel len om f 25 per jaar toe te kennen tot wederopzeggings toe aan de Vereeniging „Nederlandsch Fabrikaat", en aan de hoofdcommissie voor de Normalisatie. Handelsonder wij s. Het voorstel, om als blijk van 'belangstelling aan de Vereen, voor Handelsonderwijs te Middel burg tot wederopzeggings toe f200 per jaar toe te kennen, leverde een breedvo- nge discussie op. De voorzitter wees er op, dat de com missie voor de financiën gevraagd heeft, of het bureau reeds de consequentie van het voorstel onder de oogen heeft ge zien. Spr. zegt, dat dit reeds in 1922 is geschied. Eventueel kan alleen de Han delsschool te Goes yolgen en dat moet nog worden afgewacht. Waar er op ge wezen is, dat het beter isde bijdrage voor één jaar te verleenen, zegt spr., dat toch hetzelfde is, want ook bij' het ver strekken tot wederopzeggings toe kan de bijdrage telken jare bij de begrooting wor den ingetrokken. Spr. vreest niet, dat men op een hel lend vlak komt. Van de Zeevaartschool is het spreker niet. bekend, maar de Am bachtsschool heeft als behoorende tot het Nijverheidsonderwijs voldoenden steun. De heer Mes zou slechts voor één jaar de bijdrage willen vaststellen, in afwach ting van de toegezegde wet voor het alge meen vormend voorbereidend en middel baar onderwijs. Spr. hoopt, dat ook groote bedrijven het handelsonderwijs willen gaan steunen. De heer van Bommel van Vloten meent, dat toch do Handelsschool te Goes wel degelijk steun heeft van het Rijk, al is dit wellicht -geen vaste regel. De heer Jeronimus stelt zich op het standpunt, dat vakonderwijs, welk ook, een algemeen landsbelang is en daarom begrijpt hij niet, waarom de Kamer juist dit onderwijs moet steunen. Vooral ook niet, omdat de leerlingen niet bepaald hun levenstaak in de onmiddellijke nabijheid van het district moeten vinden. De beer Enzlin is in de gelegenheid geweest, de rekeningen der vereeniging te bekijken en meent, dat steun niet tioo- dig is, hij acht daarom f 100 als blijk van belangstelling voldoende. Spr. meent, dat men trotsch mag zijn op zulk een school als deze in Zeeland. De heer Stofkoper begrijpt niet, dat als men het nut erkent, men de som nog halveeren wil, en vraagt, of de leden ook de rekening van het Nederl. Fabrikaat en van de buitenlandsche Kamers hebben nagegaan. Het is hier een kwestie van symphathie-betuigen. De heer van Raalte acht het handels onderwijs van groot belang, maar dit geldt niet alleen voor het H. O., maar voor alle vakonderwijs, daarom is spr. tegen een dergelijk blijk van belangstelling. De heer Enzlin merkt op, dat de appre ciatie ook blijkt uit f 100 per jaar. De voorz. 'brengt nu het ongewijzigde voorstel van het bureau in Stemming. Dit wordt aangenomen met 10 tegen 9 st- Vóór stemden de heeren Boudewijnse, Laernoes, Stofkoper, Bosman, Mes, Cha- muleau, Olthoff, Klijberg, Machgeels en Lindenberg. Tegen de heeren v. Bommel van Vloten, Massee, Veenis, de Vos, Enz lin, Kiek, Jeronimus, van Raalte en dhr Anker. Begrooting 1929. De heer Jeroni mus heeft gelezen, dat in de kamer te Leeuwarden aangedrongen is op vermin dering van de jaarlijksche bijdragen. Dit kan uitgaan van den minister, of van een' initiatief-voorstel van een der Tweede Ka merleden, doch ook is het mogelijk, door aandrang van de Kamers van Koophan del. Er is dan kans dat de minister eer der een voorstel ten deze doet. In ieder geval kan men besluiten te verzoeken, de bijdrage te verminderen en daarvoor steun bij de andere kamers te vragen. De heer Bosman wijst op het steeds aangroeien van het stamkapitaal, nu is het reeds f 60.000 groot en weer wordt een overschot van f3000 geraamd. De tijd is nu zeker rijp om den minister een3 te vragen, of dat zoo door moet gaan. De heer M. Laernoes herinnert aan de eerste poging om tot vermindering te ko men en op de besprekingen in de Vereeni- ging van Kamers. Men voelde er wel iets voor, maar ten slotte bleef spr. met den heer Stofkoper voor Middelburg alleen staan. Er zijn aan verlaging ook bezwa ren verbonden. Een wél, en een district niet verlagen, gaat niet. De heer van Raalte meent, dat het geld wel eens goed gebruikt zal kunnen wor den en is tegen verlaging. De heer Laernoes wijst er nog op, dat eene vermindering toch maar klein zou kunnen zijn, bijv. f 0.50 en dat is toch niet van beteekenis. De heer Machgeels meent dat men^pe- ker de wensch tot vermindering naar vo ren kan brengen, maar het helpt toch niets, als andere Kamers niet mede hel pen en er nog noodlijdende Kamers zijn. De heer Jeronimus zegt, men zou den minister kunnen verzoeken te bepalen, dat de Kamers gemachtigd zijn, tot een zeker maximum te heffen. Spr. doet een voorstel in dien geest. De heer Enzlin was van plan geweest een motie in te "dienen, maar dit is hem afgeraden, in afwachting van de aange kondigde' wijziging in de wet op de Ka mers van Koophandel. De heer Jeroni mus vindt in deze mededeeling aanleiding de zaak tot dan té laten rusten. De secretaris zegt, dat het vooront werp bij de Kamers komt. Besloten wordt de kwestie tot dan aan te houden. De be grooting wordt ongewijzigd vastgesteld. De winkelsluitingswet. De heer Mes ij het niet eens met de leden, die zich reeds meermalen tegen een dwin gende regeling uitspraken. Spr. staat' op het standpunt, dat er moet komen een regeling bij Rijks wet van een sluitingsuur voor winkels, waarop reeds jaren lang door de middenstandsbonden is aange drongen en gelijktijdig invoering van het werktijdenbesluit en de winkelsluitings wet, hetgeen reeds in 1921 door den Mid- denstandsraad aan de regeering is ver zocht. Het winkelpersoneel heeft nu reeds van 1919 gewacht op de rechten, die an dere arbeidersgroepen reeds sindsdien hebben. Er zijn reeds vele plaatsen, waar men reeds aan de winkelsluiting gewend is en haar waardeert- Spr. kan zich alleen nog niet vereeni gen met het idee, om op Zondag de win kels open te houden. Er bestaat altijd nog een Zondagswet. Men moet daaraan de hand houden of als men denkt, dat zij verouderd is, haar wijzigen. Spr. zag bijv. den vrijen Zaterdagmiddag gaarne voor ■het geheele land ingevoerd. De heer Olthoff vindt aan de wettelijke sluiting een goeden kant, ook voor de werktijdregeling van het personeel. Het spijt hem echter, wat er ten opzichte van den Zondag wordt voorgesteld. Hij meent, dat de overheid regeert bij de gratie Gods en dan ook moet leven volgens de ordinantiën Gods. De .yoorz. zegt, dat reeds gebleken is, dat de meerderheid der Kamer daarover anders denkt, en dan kan het bureau geen rekening houden met de minderheid. De heer Olthoff zegt, dat er andere leden bij zijn gekomen, en "3e oude kunnen ver anderd zijn van meening. De heer Machgeels is voorstander van Zondagssluiting, maar voor seizoenzaken moet een uitzondering worden gemaakt. De heer Stofkoper was niet van plan over deze zaak veel te zeggen, maar [her innert aan de meening van den midden- standsraad ten dezen opzichte. De heer Klok vraagt zich af, of de ge meenschap er mede geholpen wordt als de wet er komt, naar zijn meening is het werktijdenbesluit voldoende, .vooral klei nere winkeliers en plattelanders moet men niet beletten wat te verdienen. De ljeer Olthoff stelt voor, de alinea handelende over de Zondagssluiting uit het voorstel van het bureau te lichten. Dit wordt verworpen met 16 tegen 3 stemmen, die der heeren Chamuleau, Olthoff en Mes. En daama het voorstel zelf aangenomen met dezelfde stemmen verhouding. Bootdienst op de Westerschel- d e. Nu volgde een verzoek van de Kamer van "Terneuzen om adhaesie te betuigen aan een lijst van wenschen door die Kamer kenbaar gemaakt aan Ged. Staten inzake de diensten op de Wcsterschelde. De heer Jeronimus kan zich in het al gemeen wel met de wenschen en klach ten wel vereenigen, maar vindt het wel wat .erg, 'dat men het doet voorkomen, alsof er geen andere middelen van eer voer voor vracht is dan die booten. De heer M. Laernoes meent, dat mem voor den kleinhandel in het algemeen toch op de provinciale booten is aange wezen. De heer Massee meent, dat als de vervoerders de kosten niet betalen, ande ren het zullen moeten doen. Zoo acht hij' bijv. de eisch, dat over HansweertVlake steeds geladen vracht auto's moeten kunnen worden vervoerd, te groot. De voorz. zegt: het verkeer mag gerust geld aan de provincie kosten, men is hier op één verkeersmiddel aangewezen. De heer Bosman acht de tarieven veel te hoog. De heer Massee meent, dat het onmogte- lijk is aan alle verbindingen te geven, wat VlissingenBreskens heeft. De heer Enzlin zegt, dat er niet veel tijd voor studie van dit verzoek is ge weestMen zou ook eens moeten opma ken, wat andere deelen der provincie wen schen. De voorzitter stelt voor, dat het bureau deze zaak afwerkt in samenwer king met de commissie voor het verkeers wezen. De heer Jeronimus wijst op het gering aantal diensten op Zondag, voor den oor log had men extra-treinen uit België naai Terneuzen en gingen de reizigers met de boot verder om enkele uren naar Vlis singen te gaan. allen zullen daar toch wel iets gelaten hebben. De heer Mes ver zekert, dat het verkeer op Zondag zeelt miniem is en daarom zijn meer diensten niet noodig- Men vergete niet, dat de pro vincie aan het maximum der opcenten is- Als aan alle eischen zou worden vol daan, dan zou er een ferryboot bij moeten komen. Die boot smaakt blijkbaar naar meer. Maar een tweede, die nog wel méei dan f 500.000 zou kosten, zou voor de provincie niet te betalen zijn. Men moet zich richten tot den Minister, om meer steun van het Rijk. De heer Bosman meent, dat het nog niet zoo zeker is, dat door lagere tarieven het tekort grooter zal worden, er zullen meer reizigers zin De heer Olthoff is het eens met de be doeling om de zaak verder over te laten aan het bureau en de Commissie voor het verkeerswezen, doch heeft bezwaar tegen de meening van den heer Jeroni mus, dat er op Zondag meer booten moe ten varen. De heer Jeronimus geeft toe,dat het grootste deel van Zeeland op Zondag niet reist, maar hij ziet den dienst als een schakel in het internationaal verkeer. De cijfers van den laatsten tijd zijn zeker te leurstellend, en spr. wil thans niet ver der op dit punt aandringen. De zaak wordt nu verder aan het bu reau en de commissie voor het verkeers wezen overgelaten. (Slot volgt.) Wisselkoersen. Amsterdam, 15 Oct., 1.30 uur. Berlijn 59.38—59.40. Brussel 34.6734.69. Parijs 9.74—9.75. Jonden 12.09 K—12.10. 'New York 2.493/s2.4914. De Zeppelin. AMSTERDAM. Door het Per b ïreau Vaz Diaz werden in den nacht van Zondag op Maandag een groot aantal telegram men ontvangen omtrent de positie van het luchtschip de „Graf Zeppelin", waar van wij het volgende vermelden: NEW-YORK. D'e Commandant van het vliegveld te Lakehurst ontving van den Commandant van de Zeppelin een draad loos bericht volgens hetwelk het lucht schip Zondagavond te 5.15 uur Amster- damsche tijd 10 mijl ten Z.W. van de Bermuda-eilanden vloog. De commandant deelde verder mede, dat het luchtschip waarschijnlijk niet voor Maandagavond te Lakehurst zal aanko men. Volgens een ander bericht werd de Zeppelin omstreeks 17 uur boven de Ber muda-eilanden waargenomen. De lucht was bewolkt en de tegenwind bedroeg 18 mijl per uur. De barometer was da lende. Het luchtschip verdween in Wes telijke richting. LONDEN. Van de Bermuda-eilanden wordt gemeld, dat de „Graf Zeppelin" te 6.16 uur plaatselijke tijd over het St. George-eiland vloog en in N.W. richting verdween. Volgens een ander bericht pas seerde het luchtschip genoemd eiland eenige uren vroeger en verdween .het in Westelijke richting. NEW-YORK. Volgens een te 23.30 (.450 uur Amsterdamsche tijd) hedenmorgen bij het Ministerie van Marine ingekomen be richt, 'bevond de Zeppelin zich op dat tijd stip 150 mijl ten Westen van de Ber muda-eilanden. FRlEDRICHSHAVEN. Volgens door het Metereologisch station van de Zeppelin- werke alhier ontvangen weerberichten is het depressiegebied ten Oosten van het Amerikaansche vasteland nog steeds op dezelfde plaats. Hieruit blijkt, waarom de Zeppelin bij den sterken N.W. wind welke het luchtschip ontmoette (de windsterkte bedroeg '30 M. per seconde) koers naar het Zuiden heeft genomen om het ten Z.W. van de Bermuda-eilanden gelegen hoogdrukgebied te bereiken. Bij deze manoeuvres is het luchtschip veel naar het Oosten over de eilanden groep afgedreven. Als het bericht bevestigd wordt, dat de Zeppelin thans het hoogdrukgebied be reikt heeft, dan zal het bij de hui dige snelheid van de Zeppelin 16 uur n a ml d d a g (Am. t jj d) wor den, eer kaap Hatteras ber eikt wordt. Dat de Zeppelin thans op halve snelheid vaart, zal aan twee oorzaken zijn toe te schrijven. In de eerste plaats is het lucht schip door de opgeloopen schade in het bereiken van een groote snelheid gehan dicapt, terwijl vermoedelijk getracht wordt zooveel mogelijk brandstof uit te sparen, daar het luchtschip waarschijnlijk nog ster ken tegenwind zal ontmoeten. De 'afstand van kaap Hatteras naar New-York is nog 700 K.M., zoodat in het gunstigste geval de Zep pelin vanavond in de late avonduren Lakehurst zal kun nen bereiken. NEW-YORK. De Zeppelin is heden te 3 u. 15 het North-Island gepasseerd. NEW-YORK. Een radio-telegram van 6 uur hedenmorgen meldde^ dat de Zeppe lin niet vóór 17 uur Am. tijd (half elf Amsterdamsche tijd) te Lakehurst zal aan komen. Volgens de laatste berichten wordt nu weer gevlogen met een snelheid van 40 mijl per uur. Het luchtschip aet nu recht streeks koers naar Hatteras. NEW YORK. Algemeen wordt aangeno men, dat het luchtschip gedurende de laat ste uren opnieuw met slecht weer te kam pen heeft en tegen een sterken tegenwind moet -invliegen. Dientengevolge is de snel heid verminderd tot 20 30 mijl. Ln de nabijheid der Amerikaansche kust en boven hot ast,land zal hei weer heter zijn. Men acht het mogelijk, dat de Zeppelin te 9 u. 30 (Amsterdamsche Tijd) zal aan komen. Xe twaalf uur hedenmiddag was de Zeppelin reeds 100 uur in de lucht en had 9500 K.M. afgelegd. Met het oog op de weersomstandigheden mag men er wel op rekenen, dat de reis 120 uur zal duren en de afgelegde afstand 10700 K.M. zal be dragen. Dit is de grootste vliegprestatie, tot dusver bereikt. NEW YORK. De Zeppelin is te 2 uur n.m. (Amst. tijd) te Kaap Hatteras waar genomen en zal te ongeveer 3 uur n.m. (Amst. tijd) het Amerikaansche vasteland bereiken. PARIJS. Op verzoek van do Spaansche ambassade te Parijs heeft de politie 3 Spaansche officieren gearresteerd, die er van verdacht worden te hebben deelge nomen aan een samenzwering tegen, het Spaansche directorium. De politie-autori- teiten overwegen, of bedoelde personen zullen worden uitgeleverd. AMSTERDAM. De K. L. M. verneemt uit Bagdad, dat het vijfde HollandIndië vliegtuig reeds naar het naburige vlieg veld .te Hinadi is gevlogen, teneinde daar de schade definitief te doen herstellen. WARSCHAU. Nadat de bemiddelings pogingen tusschen de industrieelen en de arbeidersorganisaties te Lodz zijn mis lukt is de algemeene staking afgekondigd. PARIJS. Naar uit Peking gemeld wordt werden de scholen en ziekenhuizen in de Provincie Honan, die door de zendelingen van de Canadeesche eenheidskerk gesticht werden, door soldaten geplunderd en in brand gestoken. Het moeten soldaten zijn van het leger van generaal Feng. Doodenstad opgegraven. Bij opgravingen in den berg Opbel heeft men een groote lijkenstad aan het licht ge bracht, waar, naar men meent, de oude ko ningen van Israël begraven werden. Stoomvaart Mij. Nederland. SOEMBA ,uitr., 13 v. Amst. PRINSES JULIANA, uitr., p. 12 Ouessant. Rotterdamsche Lloyd. K0TA RADJA 13 v. Batavia n. Rott. MEDAN, thuisr., 13 te Rott. PALEMBANG, thuisr., 13 te Suez. PATRIA, uitr., 13 v. Colombo. CRIJNSSEN, 12 v. Constanzo n. Constan- tinopell. 1 1 1 GOES. Huw.-afkondigingHendrikus Anto- nius van Hooij, 29 j. te &oée en Cornelia Remjjn, 22 j. te 's-Heer Arendskerke. Rotterdam, 15 October 1928. Veemarkt. Aanvoer: 478 vette Runde ren; 197 vette Kalveren; 742 Schapen en Lammeren; 1141 Varkens. Prijzen per tys K..G: Koeien 2833, 43 45, 48—50; Ossen 37,5, 41—43, 46—48, Vette kalveren 55—60, 67,5—72,5, 77,5—82,5; Scha- pen 3035, Lammeren f20f25 p. stuk; Var kens 36, 36,5, 37. Koeien en ossen aanvoer minder dan vo rige week, handel redelijk, aanvankelijk kon den de prijzen van vorige week niet bedon gen worden, later echter wel. Een enkele puikbeste koe 2,5 cent boven noteering. Stie ren geen aanvoer. Vette kalveren aanvoer gewoon .handel redelijk, prijzen bleven sta- tionnair. Een best kalf ging tot 7,5 cent boven noteering. Schapen en lammeren min der ter markt, handel slecht, oude prijzen met moeite gehandhaafd. Varkens ook veel minder ter markt, aanvankelijk vlugge han del, doch vermoedelijk slechte afloop. Prij zen iets stijver. Zaden: Blauw maanzaad f 35f 37, Lijn zaad (voer) blauw f 16f 18, Lijnzaad (zaai) wit f 18f 20, Kanariezaad f 36——f 38. Vlas: 800 K..G blauw f 1.20—f 1.30, 8700 K.G. Holl. geel f 1.15—f 1.30, 7000 K.G. Gro- ningsch f 1.10f 1.30. Aardappelen: Brielsche Eigenheimers f 2.90f 3.40, Zeeuwsche Eigenheimers f 2.60 f 2.90, Blauwe Eigenheimers f 2.8Óf 3, Zeeuwsche Bonte f3.65—f4, Zeeuwsche blau we f 3.65f 4, Poters f 2f 2.50, Bevelanders f2.90—f3, alles per H.L. WestL zand ronde 78 ct. per K.G. Aanvoer flink, vraag kalm. Graanmarkt. Tarwe ruim ter markt, lager verkocht f 11.50f 12, in een bijzon der geval iets meer betaald, rogge f 11 f 11.50, gerst chevallier iets lager f 11.75 f 12.25, haver lager verkocht f 11f 11.25, kleine groene erwten f18f21.50 (deze zijn prijshoudend), schokkers wederom lager ver kocht. Bruine boonen iets minder ter markt hooger verkocht van f42f43.50, alles per 100 K.G. GOES, 13 Oct. 1928. Exporfveiling To maten: A f 10.10, R f7, C f8.50 en C.C. f2, alles per 100 K.G. Kleine veiling: Peren: Doyenne de Co- mice 61, Comtesse de Paris 18-21, Nouveau Poiteau 1015, Beurré Clairgeau 1014, Beurré Durandeau 12—14, Groene Chaumon tel 1012, Bruine Chaumontel 911, Winter Rietperen 12, Winterlouwtjes 12, Wjaterbe* gamotten 1012, Jodenperen 10—13, Ponds peren 1315, Gieser Wildeman 13—.18, Klei- peren 101 Afval- en Kroetpc"eu 16 gul den, alles per 100 K.G. AppelsGoudreinetten 203z. Jacques Le bel 1724, Dubbele Zure Belleheur 2025, Zure Bellefleur 1828, Fransohe Bellefleur 14—16, Westlandsche Bellefleur 15—18, Court Pendu 1416, Lemoenappels 23, Salomó 18, Grauwzuur 10—15, Reinette d'Or 1214, Zoete Campagner 1725, Zoete Bellefleur 14 18, Beurré Armgaarde 20, Zoete Pippeling 11, Pomme d'Oranje 21, Geld. Hóllaart 15, Afval- en Kroetepren 212 gulden, alles per 100 K.G. Diversen: Kweeperen 29, Mispels 1213, Princesseboonen 23, Wagenaarsboqnen 18, Groene boonen 719, Stekuien 4, Rapen 1.20 gulden, alles per 100 K.G. Meloenen 8 Bloemkool 213, Roode kool 5, Savoye kool 1—5 gulden, Andijvie f2.70, Kropsla 50 ct., Noten f 1.20f 1.80, alles per 100 stuks. Ha zen f2.90 per stuk. GOES, 15 Oct. 1928. Wagenaarsboonen 22, Postelein 1617, Kleine Uien 3 gulden, alles per 100 K.G. Bloemkool 2—13, Roode kool 46, Savoye kool 24 .Kropsla 0.10, An dijvie 1.502 gulden, alles per 100 stuks. TELEGRAFISCH WEERBERICHT Verwachting tot den avond van 16 Oct.: Matige, later tijdelijk afnemende Zuidel. tot Westel. wind, betrokken of zwaar be wolkt met tijdelijke opklaringen, waar schijnlijk eenige regen, aanvankelijk veel zachter. Stand van hedenmiddag 2 uur: Stand van Zaterdagmorgen 10 uur 763, Licht op voor fietsers: Dinsdag 5 u. 40. In plaats van kaarten. Geborenj GERRIT THOMAS zoon van H. JOOSSE H. J, JOOSSE-VAN DER HELL. Goes, 13 October 1928. Door deze betuigen wij onzen op rechten dank aan familie en vrien den voor hun belangstelling op 9 dezer ons betoond, J. A. DE PREE en Familie. Colijnsplaat, October 1928. Aan allen onzen hartelijken dank voor 't stoffelijk bewijs van waar deering op 'tgraf onzer overledene geschonken. Familie FOLMER. Driewegen, 13 October 1928, «-PDESTOPPELAAD b.ajbaamjees VERKRIJGBAAR TEN KANTORE VAN. j. a. tak c£., middelburg p. j. siegers Z<L, vlissingen van heel c°goes koole zoon s bank, zierikzeb sanderse a c°, oostburg Woensdagavond 7 uur hoopt D. V. voor de Gereformeerde Ge meente op te treden: van HilIegersberg,[Pred. te Rotterdam^ Woensdag"1 |17c October 1928, om half acht in „Non Semper" te THOLEN „De slang in het Paradijs". Toegang 25 ct.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1928 | | pagina 3