DE ZEEDW
DERDE BLAD.
Uit de Provincie.
De Anti-Revolutionaire Partij en
de Kamerverkiezingen.
De catastrophe te Praag, waar een in aanbouw zijnd huis van 7 etages instortte.
Zeven-en-tachtig arbeiders raakten onder het puin bedolven; naar schatting zijn er
60 slachtoffers. Het bergingswerk op de plaats des onheils.
VAN
ZATERDAG 13 OCTOBER 1"23, No. 12.
Verschenen is de beschrijvingsbrief van
het op 22 November a.s. te houden Cen-
tralen Convent der A.R. Partij, welk Con
vent een voorloopige beslissing za'. heb
ben te nemen omtrent het program van
actie, waarmede de A.R. partij aan de
verkiezingen zal deelnemen, en de wijze
waarop de candidaatstelling zal worden
geregeld.
Wij ontleen en daaraan het volgende:
Ontwerp-Program van Actie.
Het ontwerp-Program van Actie voor
de stembus van 1929, dat hierbij aan onze
kiesverenigingen ter beraadslaging en be
oordeeling wordt aangeboden, is ditmaal
opgesteld geworden onder den invloed van
een tweetal overwegingen, die niet over
het hoofd konden worden gezien.
De eerste dier overwegingen houdt ver
band met de omstandigheid, dat het geen
nut heeft zich in eeu Stembusprograim
uit te spreken over onderwerpen, die,
naar met zekerheid verwacht kan worden,
niet aan de orde zullen komen.
Onder dat gezichtspunt vallen de rege
ling van het kerkelijk vraagstuk en die
van het kiesrecht. Natuurlijk wil dit niet
zeggen, dat onze belangstelling op dere
punten verflauwd1'is, noch ook dat de
propaganda voor een regeling, in overeen
stemming met ons beginselprogram, ach
terwege zou mogen blijven. Het beteekemt
alleen, dat wij de mogelijkheid eene?
Grondwetsherziening op deze punten
voorshands niet aanwezig achten .en het
mitsdien nutteloos is om bij deze stem
bus aan te dringen op voorzieningen,
die alleen na een voorafgaande Grond-
wetsherziennig mogelijk zouden zijn.
In overeenstemming 'met deze opvatting
vindt men dan ook ditmaal op het stem
busprogram geen gewag gemaakt van
onze wenschen in 'zake het kerkelijk vraag
stuk en het kiesrecht. En te meer nog
was zulks overbodig, omdat ons Prqgram
van Beginselen ten deze geen onzeker
geluid igeeft en voortdurend voor de aan
dacht blijft.
De 'tweede overweging hield verband
met den financieelen toestand des lands.
AI mag thans worden aangenomen, dat
de moe iT ij k e jaren op financieel ge
bied achten den rug zijn, dat we weer
weten waaraan we toe zijn, behoedzaam
heid blijft nochtans gebóden. De finan-
cieele toestand is gelet ook op den nog
altijd zeer zwaren belastingdruk die de
algemeene volkswelvaart nadeelig beïn
vloedt nog geenszins zóó, dat men
ongestraft aan alle kanten de uitgaven
weer zou kunnen opzetten.
Reeds maakte de Regeering kenbaar,
dat enkele millioenen' noodig zullen zijn
voor een herziening der ambtelijke sala
rissen en dat ook de financiering van
de drooglegging der Zuiderzee aanmer
kelijk hoogere jaarlijksche uitgaven vor
deren zal. Ook weten we, dat het verval
len der z.g. „Stopwetten" de uitgaven van
het onderwijs in 1930 en volgende jaren
in niet geringe mate zal doen stijgen,
terwijl voorts een ontwerp ter tafel ligt tot
herziening van de financieele verhouding
tusschen Rijk en gemeenten, dat op 's
lands financiën indien het ongewijzigd
wet zou worden een nieuwen last
zal leggen van 18 millioem per jaar. Voeg
daar nu bij1, dat er ook nog andere voor
zieningen noodig zijn, die mede verhoogde
uitgaven zullen meebrengen, dan spreekt
het vanzelf, dat bij de opstelling va.n onze
wenschen voor de komende vierjarige pe
riode soberheid noodzakelijk was op al' die
punten, welke geld zullen kosten. Vee]
van wat wij overigens gaarne zouden
zien tot stand komen moest op dien
grond voorshands van.' ons werkprogram
worden geweerd.
Voor het overige moet, bij de overwe
ging der voorstellen, ook steeds in het
oog worden gehouden, dat de actie der
partij en van hare afgevaardigden in de
Staten-Generaai door den inhoud yan een
stembusprogram allerminst wordt be
perkt, terwijl er evenmifidoor wordt
uitgedrukt, dat men er op rekent, dat
alle wenschen, waaraan men uitdruk
king gaf, bevredigd zullen worden.
Dit laatste, en meer nog, zou met recht
verlangd mogen worden, indien de .A R.
partij er in slaagde, het aantal harer ze
tels in de Staten-Generaai belangrijk uit
te breiden.
Maar waar, naar wij allen weten, zulks
allerminst te verwachten is, daar m o e -
-ten wij rekening' houden met de waar
schijnlijkheid, zoo niet zekerheid zelfs,
dat sommige onzer, bij vernieuwing naar
voren gebrachte wenschen, niet in ver
vulling zullen gaan. Men denke b.v. slechts
aan het herstel der doodstraf en de af
schaffing der staatsloterij, waarvoor wij,
zelfs bij verwante partijen, nimmer ge-
noegzamen steun verwerven konden.
Dat wij, ondanks die vooruitzichten,
toch ook nu weer enkele dezer wenschen
naar voren gebracht willen zien, vindt
zijn verklaring in de omstandigheid, dat
het zwijgen over deze punten, die niet
als kerkelijke kwestie en kiesrecht
aan eene Grondwetsherziening vastzitten,
aanleiaing zou kunnen worden om ze als
van minder beteekenis te gaan beschou
wen.
Maar evenmin als we de vervulling van
alle uitgedrukte wenschen kunnen ver
wachten, evenmin blijven onze verlangen^
tot den inhoud van het 'stembusprogram
beperkt.
Niet alleen "tóch, dat er zich in het par
lementaire leven telkens omstandigheden
kunnen voordoen, die men te voren niet
voorzien heeft, maar ook de dagelijksche
bestuursvoering van een aan het be
wind zijnd kabinet kan reden geven tot
klacht en tot stelling nemen onzerzijds
noodzaken. Al zulke gebeurlijkheden zijn
evenwel niet vooraf in een program vast
te leggen. Veeleer moet voor zulke geval
len de toevlucht worden-genomen tot het
Program van Beginselen, dat den
vasten grondslag vormt van ons poli
tiek belijden en waaraan onze afgevaar
digden hunne trouw verpanden.
Ons stembusprogram bedoelt dus geenisl-
zins de verwachting uit te drukken, dat
het mogelijk zal blijken in alle geuite
wenschen te voorzien en veel minder nog
mag men er een afrastering in zien, waar
binnen de vrijheid van beweging beslo
ten is.
Het is vanzelf sprekend', dat wij van
onze afgevaardigden verwachten, dat zij,
ook buiten een stemhusprogram om, zon
der aarzelen in de bres zullen springen,
wanneer het behoud der. geestelijke goe
deren, die wij uit 's Heeren hand ontvin
gen, bedreigd mocht worden; wanneer
maatregelen aan de orde komen, die de
Christelijke grondslagen vah' ons volks
leven verzwakken of wanneer de stoffe
lijke volksbelangen onvoldoende beharti
ging zouden vinden.
Het is evenzeer van zelf sprekend
immers in overeenstemming met ons be
ginselprogram en niet slechts geldig voor
één enkele parlementaire periode dat
zij niets onbeproefd zullen laten om de
anti-revolutionaire beginselen in Wetge
ving en Bestuur te doen doordringen, met
name waar het geldt de hoofdproblemen
van onzen tijdhandhaving' van het
gezag en bevestiging van het
Christel ij k gezinsleven.
«^Eenzelfde gedachtengnng bepaaltonze
houding bij andere gewichtige beginselen,
ditmaal niet afzonderlijk vermeld, als: de
verhouding van Kerk eu Staat en eene
wijziging van het kiesrecht in onzen geest.
Kwamen deze aangelegenheden, togen on
ze verwachting in, aan de orde, dan wijst
ons Beginselprogram, met genoegzame
klaarheid aan, welk standpunt door onze
afgevaardigden dient te worden ingeno
men.
Lettend op de voorafgaande overwe
gingen ïs het C. C. van oordeel, dat
voor de komende parlementaire periode
kan worden volstaan met de navolgende
samenvatting van de wenschen der A.R.
partij
In het algemeen.
Een vaste beginselpolitiek vorme den
grondslag van geheel onze politieke actie,
met name waar het geldt handhaving
en bevestiging van de Christelijke grond
slagen van ons volksleven.
Buitenlandsche Zaken.
a. Handhaving van de zelfstandige po
sitie, welke het Koninkrijk der Nederlan
den, onder Gods bestel, in langdurige
historische ontwikkeling verkregen heeft.
b. Krachtige medewerking aan. alle
maatregelen, die de heerschappij van het
recht in het leven der volkeren helpen
bevorderen en mitsdien bijdragen tot be
teugeling van den oorlog.
Justitie.
a. Herstel van het recht der Overheid
om den moordenaar aan het leven te
straffen.
b. Krachtig tegengaan van de invloeden,
die de oneerbaarheid bevorderen.
c. Snellere afloop der procedure tot
nakoming van onderhoudsplicht, met na
me ook van den vader van een natuurlijk
kind.
Binnenlandsche Zaken en
Landbouw.
a. Tegen ontheiliging van don Dag des
Heeren worde opgetreden door krachtige
bevordering van de Zondagsrust, in het
bijzonder met betrekking tof de publieke
diensten, de openbare middelen van ver
voer, openbare vermakelijkheden en op
tochten.
b. In de bestaande leemte van de be
grafeniswet worde voorzien, met dien ver
stande dat crematie, indien mogelijk, wor
de geweerd.
c. Elke doelmatigo 'gelegenheid worde
onzerzijds aangegrepen om tot afschaffing
van den stemplicht te geraken.
d. Aan de bestrijding van het misbruik
van sterken drank worde voortdurend
aandacht geschonken.
e. Naar een betere regeling der pacht
overeenkomst worde gestreefd.
f. Er worde tegen gewaakt, dat bij de
regelingen inzake het middelbaar land
bouwonderwijs Het bijzonder onderwijs
zou worden achtergesteld bij dat der over
heid en bij het lager landbouwonderwijs
de scholen op Christelijken grondslag in
ongunstiger positie gesteld tegenover de
andere.
g. In verhand met de nog altijd bestaan
de wisselvalligheid bij den afzet onzer
producten van land- en tuinbouw en vee
houderij bevordere de Regeering een ac
tieven voorlichtingsdienst.
h. Bij' de Regeeringbemoeiingen inzake
de emigratie van Nederlanders naar het
buitenland worde naast de behartiging
van de materiëele belangen der emigran
ten, meer dan tot nu toe geschiedde, ook
rekening gehouden met hun geestelijke
behoeften.
i. Onder vooropstelling dat tegen elke
poging tot reglementeering van het be
drijfsleven in land- en tuinbouw zoomede
veehouderij met beslistheid moet worden
opgekomen, kan de bescherming van de
gehuwde vrouw en van jeugdige personen
ten aanzien van den arbeidsduur in deze
bedrijven worden aanvaard. In verder
gaande regelingen op het stuk der arbeids
bescherming kan alleen worden toege
stemd, indien daarbij in alle opzichten
rekening gehouden wordt met de eigen
aardigheden van het bedrijfsleven. Zulk
een regeling behoort voorts te leiden tot
zoodanige opwekking van het organisatie
leven, dat op den duur de door de over
heid vastgestelde bepalingen kunnen wor
den vervangen door uit het bedrijf zelf
voortgekomen regelingen.
Onderwijs.
a. De gelegenheid tot steun aan het
bijzondei' booger onderwijs worde ver
ruimd.
b. Naar doorwerking van de financieele
gelijkstelling op het terrein van het mid
delbaar en voorbereidend hooger onder
wijs worde gestreefd.
c. Het verzet tegen uitbreiding van den
wettelijken leerplicht blijve gehandhaafd.
Voorts is meerdere bewegingsvrijheid in
zake het leerplan en den lesrooster van
de scholen voor algemeen vormend lager
onderwijs noodzakelijk.
d. 'Wettelijke regeling van het voorbe
reidend onderwijs in dien zin, dat de
ongelijkheid van behandeling van open
baar en bijrendr-r voorbereiden! ondrwijs
verdwijne en de opdrijving van kosten
zooveel mogelijk worde vermeden.
e. Het onderwijs van schipperskinderen
worde geregeld.
f. De ontwikkeling van het nijverheids
onderwijs worde door een ruimere toepas
sing van de Nijverheids-Onderwijswet be
wonderd.
Defensie.
Ter verdediging zoowel van Nederland
als van Indië worde een weermacht onder
houden, zooals die uit nationaal en inter
nationaal oogpunt vereischt wordt, met
besliste afwijzing yan eenzijdige nationale
ontwapening.
Financiën.
a. Voortzetting van het financieel' be
leid der laatste jaren, inzonderheid waar
het geldt de handhaving eener strikte zui
nigheid in deu pubi'ieken dienst; verlaging
van den nog steeds te hoogen belasting
druk, zoodra de mogelijkheid daartoe zich
voordoet.
b. Wijziging van de financieele verhou
ding tusschen Rijk en Gemeenten waar
bij vooral ook gerekend worde met het
verschil in draagkracht in de onderschei
dene gemeenten van on3 vaderland
zonder aantasting van de gemeentelijke
autonomie.
c. Betere regeling of afschaffing 'der
forens enb elasting.
d. De Staatsloterij worde afgeschaft.
Waterstaat.
a. Nader onderzoek naar de grieven bij
de toepassing der Zuiderzee-steunwet.
b Ten einde tegemoet te komen aan het
tekort in voor land en tuinbouw of vee
teelt geschikte gronden worde eenerzijds
de drooglegging der Zuiderzee zoo snel
mogeljjk voltooid en ten andere de ont
watering van voor ontginning geschikte
gronden zooveel doenlijk bevorderd.
Arbeid, Handel en Nijverheid.
a. Vooropstellend dat, naar den éisch
van het antirevolutionair beginsel, de mi
litante tegenstelling tusschen ondernemers
en arbeiders moet worden veroordeeld,
daarentegen op de gemeenschapsge
dachte in onderneming en bedrijf de na
druk behoort te worden gelegd, blijve
de eisch voor een betere bedrijfsorgani
satie voortdurend voor de aandacht. Voor
overijlde stappen om van hoven af, door
wettelijke maatregelen, een publiekrech
telijke organisatie van het bedrijf in het
leven te roepen, hoede mén zich,
daar zulk een organisatie uit het leven
zelf moet opkomen. De taak der over
heid baperke zich daarom voorshands tot
een voorzichtige bevordering van wat op
natuurlijke wijze groeit.
In verband met dit laatste zou kunnen
worden overgegaan tot de bindend verkla
ring van collectieve contracten, althans
voor wat betreft de voornaamste bepalin
gen der arbeidsvoorwaarden.
b. Ter zake van het vraagstuk der
arbeidsbescherming en dat der sociale ver
zekering wordt de aandacht gevestigd op
de navolgende voorzieningen:
1. beteugeling der misstanden in de
buisindustrie;
2. toepassing vaü de Arbeidswet-1919
op enkele groepen, die er thans nog niet
onder vallen;
3. uitbreiding van de mogelijkheid om
bedrijfsregelingen, tot stand gebracht tus
schen patroons en organisaties van werk
lieden, in de plaats te doen treden van
wettelijke regelingen;
4. aanneming en invoering (indien nog
niet geschied) der aanhangige Ziektewet
met dien verstande, dat de regeling voor
zwangerschap van de gehuwde vrouw niet
op de ongehuwde toepasselijk moet zijn;
5. meerdere differentiatie van de loom
klassen in de invaliditeitswet, zoo
eenigszins mogelijk zonder verhooging
van de Rijksbijdrage;
6. maatregelen tot bestrijding der werk
loosheid en wette'ijke regeling der werk-
loosheidsverzecering, bedrijfsgewijze en
met medezeggingschap van allen, die in
de kosten ervan bijdragen;
7. na invoering der ziekteverzekering
meer eenvoud in het beheer van het
complex van verzekeringen, óók met het
doel de kosten van dat beheer te verlagen.
Koloniën.
a. Uitgaande van de zedelijke roeping,
die wij tegenover de overzeesche gewes
ten te vervullen hebben, worde aan de
godsdienstige, zedelijke, intellectueele en
stoffelijke behoeften der onderscheidene
bevolkingsgroepen voortdurend nauwge
zette aandacht geschonken.
b. Zonder in het minst te kort te doen
aan de ook door ons steeds bepleite
grootere staatkundige zelfstandigheid van
Nederlandsch-Indië, worde er met zorg
tegen gewaakt, dat de voortgaande ont
wikkeling van dat beginsel zou leiden
totttoestanden, welke aan het doel zelf in
den weg staan.
De Nederlandsche leiding in dit ont
wikkelingsproces worde daarom door de
wetgeving op ondubbelzinnige wijze ge
waarborgd en in de uitoefening van het
bestuur met klem gehandhaafd.
Voorstel van het Centraal Comité
voor de candidaatstelling.
A. De A.-R. partij neemt aan de verkie
zing voor de leden van de Tweede Kamer
der Staten-Generaai in 1929 deel met in
diening van 12 zelfstandige lijsten, welke
evenwel, teneinde stemmenverlies te voor
komen, alle, door verbinding overeenkom
stig art. 50 der Kieswet, tot één groep wor
den vereenigd.
B. Deze twaalf lijsten worden als volgt
ingediend:
K gelijkluidende lijsten in de kieskrin
gen Arnhem en Nijmegen;
II. een lijst in den kieskring Rotterdam;
III. gelijkluidende lijsten in de kieskrin
gen 's-Gravenhage, 's-Hertogenbosch, Til
burg en Maastricht;
IV. een lijst in den kieskring Leiden;
V. een lijst in den kieskring Dordrecht;
VI. een lijst in den kieskring Amster
dam;
VII. gelijkluidende lijsten in de kies
kringen Den Helder en Haarlem;
VIII. een lijst in den kieskring Middel
burg;
IX. een lijst in den kieskring Utrecht;
X. een lijst in den kieskring Leeuwar
den;
XI. gelijkluidende lijsten in de kieskrin
gen Zwolle en Assen;
XH. een lijst in den kieskring Gronin
gen.
C. .Ten einde waarborg te hebben voor
een goede samenstelling van de Kamer
club en tegelijkertijd de kiesvereenigingeu
op bevredigende wijze aan de samen
stelling der lijsten te doen medewerken,
wordt door het Centraal Comité een ad-
vieslijst van 18 namen opgesteld en aan
de kleskringcentrales toegezonden. Deze
roepen, na de mededeeling aan de onder
baar ressorteerende K. Vn. van de advies-
lijst C. C., al dan niet vergezeld van haar
advies ter zake, de kiesvereenigingen op
tot een centrale vergadering, waarin door
stemming een lijst van 15 namen wordt
vastgesteld, welke lijst beschouwd wordt
uitdrukking te geven aan de wenschen
van de kiesvereenigingen in den betrok
ken kieskring ten aanzien van de candi-
daten, welke voor verkiezing tot lid van
de Tweede Kamer op de verschillende
lijsten der A.R. partij allereerst in aan
merking behooren te komen en wie hun
plaatsvervangers zullen zijn. Bij deze
stemming hebben de vergaderingen der
kieskringcentrales in baar geheel en de
stemhebbende afgevaardigden elk afzon
derlijk, bevoegdheid af te wijken van het
advies C. C., door het uitbrengen van
hun stem op andere personen, dan in
het advies genoemd. De kieskringcentra
les vermelden tevens welken candidaat-
uit hun ljjst van 15 zjj als No. 1 van
hun lijst zouden wenschen te zien aange
wezen.
D. Een door het C. C. benoemde com
missie van stemopneming verzamelt de
aldus verkregen 18 kieskriuglijsten en stelt
den uitslag der stemming over de lijst
van 15 vast op de wijze als in het huis
houdelijk reglement, overeenkomstig art 34
Statuten, is aangewezen. Behoudens het
geval, dat het Centraal Comité de ver
antwoordelijkheid voor deze lijst niet zou
dragen, is zij de definitieve lijst van na
men voor de nummers 1 der
verschillende lijsten en der eerst
aangewezen plaatsvervangers.
Meent het G. C. de verantwoordelijkheid
voor dezen uitslag niet voor zijn rekening
te kunnen nemen, dan wordt een bevredi
gende oplossing gezocht in een vergade
ring van het G. G. met afgevaardigden der
kieskringcentrales, op de wijze als om
schreven in evenvermeld reglement.
E. Na vaststelling der lijst van 15 wor
den de 12 namen, op welke de grootste
aantallen stemmen werden uitgebracht,
door het C. C., dat daarbij zooveel moge
lijk rekening houdt met de, ingevolge de
laatste zinsnede van bovenvermeld punt C,
kenbaar gemaakte wenschen en in overleg
met de besturen der Kamerkieskringcen-
'trales, als aangewezen in art. 17 van het
meer vermelde Huish. Reglement, art. 34
Statuten, geplaatst als nummers 1 op de
respectievelijke 12 lijsten. Ten einde meer
dere zekerheid te hebben omtrent de be
noeming dezer. 12 candidaten, worden de
nummers 1 van de lijsten Amsterdam en
Middelburg onderscheidenlijk geplaatst als
nummers 2 op de lijsten Middelburg en
Amsterdam en als nummers 2 en 3 op de
lijst Dordrecht. De 13e naam der lijst
wordt op de Amsterdamsche en Middel-
burgsche lijst geplaatst als nummer 3, op
de Dordtsche lijst als nummer 4 en op -de
andere lijsten als nummer 2, ten einde
diens benoeming te verzekeren, indien aan
de lijstengroep der A.-R. partij 13 zetels
zullen worden toegekend. De twee nog
overgebleven namen der lijst van 15, die
beschouwd worden als algemeene plaats
vervangers, worden, in de volgorde der
lijst, 'geplaatst op alle candidatenlijsten,
onmiddellijk na de namen der evenver-
melde nummers.
F. De aanvulling der lijsten met zooveel
namen, als zal worden wenscihelijk geoor
deeld, geschiedt, na overleg met het G. G.,
in de vergadering der betrokken kieskring-
centrales, die daartoe voor het geval ge
lijkluidende lijsten zullen worden inge
diend, als groep gemeenschappelijk verga
deren.
Het rapport inzake de candidaatstelling
is vergezeld van een breedvoerige toelich
ting.
Burgemeestersinstallatie te
N. en St. Joosland.
Zooals wij gisteren reeds in het kort
meldden, is dhr .G W. E. D. Baron thoe
Schwartzenberg en Hohenlansberg gister
middag geïnstalleerd als burgemeester van
N. en St. Joosland.
Heel de gemeente vierde feest. Vlaggen
en straatversiering gaven aan het dorp
een feestelijk aanzien, terwijl het zonnige
weer het slagen der feesten niet weinig
bevorderde.
Te kwart over één werd de ruiter
stoet op het feestterrein (de weide van
den heer .A Wisse) opgesteld. Ondercom
mando van den heer E. Verlare bega
ven de ruiters zich daarna naar de steen
bakkerij aan den Middelburgschen weg,
waar de burgemeester werd opgewacht.
Toen Z.Ed.Aehlbare daar aankwam,
verwelkomde de heer Verlare hem op
hartelijke wijze. Spr. wenschte hem ge
luk met zijn benoeming tot burgemeester
dezer gemeente en sprak de hoop uit,
dat hij niet alleen een burgemeester, maar
ook een burgervader zou zijn. Ongetwij
feld zijt gij, aldus Spr., een burgemees
ter met nieuwe idealen, waarom wij dan
ook vertrouwen, dat gij al het mogelijke
zult doen voor den bloei onzer gemeen
te. Moge God U Zijn onmisbaren zegen
in Uw ambt schenken.
Nadat de burgemeester de ©erewacht
had geïnspecteerd en in het gereserveer
de gedeelte van den stoet had plaats
genomen, werd verder gereden.
Aan de grens der gemeente werd Z.Ed.
Achtbare het welkom toegeroepen na.mens
de feestcommissie door haren voorzitter
den heer dr de Weerd. Toen de bur
gemeester bij het Raadhuis arriveerde,
werd bet Wilhelmus door het muziek
korps gespeeld.
Te kwart vóór drie viug de Raads
vergadering aan, gehouden in de prop
volle, feestelijk versierde, maar voor deze
gelegenheid veel te kleine Raadszaal.
Onder de aan wezigen merkten wij op do
familie van den burgemeester, Burg. en
Wethouders van Souburg en Koudéker-
ke, een wethouder vau Ritthem, de bur
gemeesters van Biggekerke en Amemui-
den, mr vau Busseldorp, lid van Gedep.
Staten en vele belangstellenden uit en
van buiten de gemeente.
De oudste wethouder, de heer
W a 11 e 1, opende de Raadsvergadering en
sprak een rede uit, waaraan wij het vol
gende ontleenen:
De vorige burgemeester, de heer J.
Polderdijk, die ruim 10 jaar zijn ambt
met vollen ijver vervulde, werd ons door
den dood ontnomen.