Pijnfloos Scheren. Uit de Provincie. DE OPENING VAN DE BRUG OVER „DE EENDRACHT" TE THOLEN. T urkish Ongekend zachte siga ret. - Hiervan kunt U ieder kwantum rooken, zonder Uwe gezondheid te schaden! kozensn op de lijsten der R.K. Staats partij; dat hetgeen na die verkiezingen dient te geschieden ter beslissing staat van de Tweede Kamerfractie, zijnde het daarvoor aangewezen orgaan der Partij dat gelet op het in de Tweede Kamer bij de algemeene beschouwingen over de Staatsbegrooting 1929 verhandelde, het bij motie of anderszins openlijk aanprijzen of afwijzen van een bepaalde oplossing in "en zoo moeilijke vraag van practische politiek als die van samenwerking met bepaalde andere partijen met het oog op de vorming van een parlementair kabi net, zoo dicht vóór da verkiezingen als op dit oogenblik, niet in het welbegre pen belang der Partij is; dat op grond van beginsel, traditie en gesel lied enis der Partij hare voorkeur on getwijfeld uitgaaf naar het optreden van een pailementair kabinet met een program voortgekomen uit de programs der drie rechtsche partijen K.K., A.R. en C.H. doch dat de mogelijkheid daarvan ge heel afhangt van de mate Van overeen stemming van dat regeeringsprogram met het program der R.K. Staatspartij. Draadiooze gesprekken met Indïë. Gisteren werden op liet hoofdbestuur ider Posterijen en Telegr. onder leiding van den directeur-generaal, besprekingen gevoerd over de voorgenomen herziening der Rijkstelefoontarieven met de direc teuren van de gemeentelijke telefoonnet ten te Amsterdam, 's-Gravenhage en Rot terdam en eenige hoofdambtenaren van den telefoondienst bij hel hoofdbestuur. Te ongeveer twee uur werd de vergade ring onderbroken om de heeren ir Boetje, hoofdingenieur-directeur van de Telegrafie en hoofdingenieur van de Telegrafie (Ir ir. Koomans, die juist in Indië waren aangekomen, even te verwelkomen door middel van 'een vlot gesprek in de studio van het hoofdbestuur. Even later onderhielden de heer en mevr. Koomans zich eenigen tijd met hun te 's Gravenhage vertoevende kin deren. Te vier uur voorts waren in de studio aanwezig de Leidsche professoren Flu, Kan en Koolemans Beynen, benevens de heer Ru^ 3, directeur van den Rotterdam- schen Llojd, die een langdurig onder houd hadden met de Indische geneeshee- re-n Prof. De Lange, dr Olivier, dr Els- hout en dr Knapper, terwijl in Indië mede aanwezig waren eenige vertegenwoordi gers van den Rotterdamschen Lloyd. D'e gerezen quaesties betreffende de ziektege vallen op de „Insulinde" werden uitvoe rig besproken, waarbij alle gerezen mis verstanden tusschen den Nederlandschen en den Indischen Geneeskundigen Dienst konden worden uit den weg geruimd. Het zuiver wetenschappelijke gedeelte der aangelegenheid zal verder in de medi sche bladen worden behandeld. De besprekingen, waaraan van weers zijden om beurten alle heeren deelnamen, werden in den meest vriendschappelijken geest gevoerd. De groote beteekenis van deze onvol prezen telefonische gemeenschap trad door deze gedachtenwisseling opnieuw ten dui delijkste aan het licht. De Leerltngenschaal. Nog steeds, zegt de „Telegraaf" is niets hekend omtrent de houding van de Re geering ten opzichte van het voor hef zomerrecès door de beide Kamers der Staten Generaal aangenomen 'initiatief wetsvoorstel van het Tweede Kamerlid Zijlstra tot verbetering van de leerlingen- schaal op de lagere scholen, welke ver betering hoofdzakelijk voor de scholen ten plattenlande van beteekenis is. Naar wij thans vernemen, houdt dit verband met de bedoeling van de Regee ring om zelf een wetsontwerp over deze aangelegenheid in te dienen, dat in den zelfden geest is als het wetsvoorstel-Zijl- stra, doch een definitieve regeling zal inhouden. Dit wetsontwerp heeft het Departement van Onderwijs reeds verlaten en is thans hij den Raad van 'State aanhangig. Nieuwe Kamerleden. Naar de N. R. Crt. verneemt, zullen bij de eerstvolgende verkiezing voor de Twee de Kamer, de oud-minister Posthoma en de heer C. J. van Kempen, oud-gouverneur van Sumatra's Oostkust, iot de candidaten van de Liberale Staatspartij! De Vrijheids bond behooren. Dr Posthuma zóu dan bestemd zijn leider van de fractie te worden in de plaats van prof. van Gijn, die, evenals mr P. Droogleever Fortuijn in verband met diens benoeming tot burgemeester van Rotterdam, geen hernieuwing van zijn mandaat in 1929 wenscht. Een Voogdijraad vraagt ontslag. De Voogdijraad 's Gravenhage II heeft collectief zijn ontslag bij de Koningin in gediend, aangezien tegen den uitdrukke- lijken wensch van dien raad, een advo caat en procureur tot secretaris van het college is benoemd. Het college acht deze beide functies onvereenigb-aar. Men vindt het minder oir- baar, dat faillissementen en echtschei dingen behandeld worden door den secre taris van een college, dat met de huisge zinnen contact heeft te houden. Het col lege had bovendien iemand voorgedragen, die met het werk reeds op de hoogte was- Ten einde aan de regeering de gelegen heid te geven, een nieuwen raad samen te stellen, en de voogdij in zooveel huisge zinnen niet te bemoeilijken, heeft het col lege, bestaande uit li leden, eerst met ingang van 1 December ontslag genomen. Luchtpostverkeer met België. In het luchtpostverkeer met België kun nen voortaan ook briefkaarten met betaald antwoord verzonden worden, waarvan te rugzending ook per luchtpost verlangd wordt. Op het voor antwoord bestemde gedeelte moet dan ooft het in Nederland geldende tarief (5 cent) in Nederland-sche frankeerzegels worden voldaan en dit ge deelte ook van een luchtpostetiket worden voorzien. NederlandenBelgië. Naar Belga uit Brussel meldt, brachten zekere bladen daar het bericht dat België en Nederland tot overeenstemming zou den zijn gekomen wat betreft den loop en het profiel van een nieuwen waterweg, die Antwerpen met den Rijn zal verbinden. Volgens inlichtingen uit goede bron mist het bericht allen grond. Kamerlid J. B. v a n D ij k. Naar de „Rsbde" verneemt 'heeft het katholieke Kamerlid de heer J. B. v. Dijk kennis gegeven dat hij niet meer voor een hernieuwing van zijn candidatuur in aan merking wenscht te komen. Geen pijn of naschrijnen en stukgaan der huid, indien, men vóór het inzeepen de baardoppervlakte inwrijft met een wei nig Purol. Heeren, die gewoon zijn na het scheren poeder te gebruiken, nemen de verzach tende Purolpoeder daarvoor. Pusoll in doozen van 30 en 60 et, tube 80 c( funql-poedeir in bussen van 60 ct. en 1 gld.. Verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten. EEN DRAMA TE SLUIS. Een meisje doodgeschoten. Gisteravond ongeveer kwart over 9 heeft zich in de Kapellestraat te Sluis een vreeselijk drama afgespeeld. Op dit tijdstip weerklonken uit een winkel, be woond door Mej. Pijper revolverschoten en werd een angstig hulpgeroep gehoord Onmiddellijk daarop kwam de 15-jarig' zoon Marcel Pijper onder moordgero-et naar buiten hollen. Uit den winkel were een luid gekerm gehoord. Die toesnellende voorbijgangers durfden den winkel niet binnengaan uit vrees dat ze met revolverschoten zouden wor den ontvangen. Daarna vluchtte ook Juffr. Pijper uit den winkel. Zij en haar zoon gingen naar de marechaussees die spoedig daarop te gelijk met de gemeente-politie ter plaatst arriveerden. Toen zij den winkel binnendrongen vonden zij op den vloer een groote plas bloed en half achter papier verborgen het lijk van de dochter des huizes Mej Judith Pijper, die door revolverschoten was gedood. De vrouw zelf bleek slechts een schampschot aan den schouder te hebben gekregen. De zoon was er erger aan toe. Een kogel was hem door den hals gegaan wat zeer veel bloedverlies veroorzaakte, terwijl een andere kogel hem 'in den schouder had getroffen. Een onmiddellijk ontboden geneesheer trachtte nog bij de dochter de levensgees ten weer op te wekken, wat echter niet gelukte. Het bleek, dat een kogel haar in een wervel in den hals had getroffen. Uit het voorloopig onderzoek kwam vast te staan, dat de moord is gepleegd door een Belgisch koopman v. d. Winckel geheeten, met wien de vrouw reeds geruimen tijd samenleefde. Reeds eerder had de man gedreigd aan alles een einde te zullen maken en herhaalde malen hadden reeds twisten plaats gehad. Wat gisteren de directe aanleiding toi het drama is geweest is niet bekend. Na het plegen van den moord is de- moordenaar gevlucht en tot nu toe is hij, ondanks het uitgebreide onderzoek., dat de wachtmeester G. v. Wijk gister avond nog deed instellen, niet gevonden. Het signalement van den koopman is aan alle politie-autoriteiten in deze om geving en in België onmiddellijk doorge geven. D'e man stond ongunstig bekend. Ook hedenmorgen was men er nog niet in geslaagd zijn, spoor te ontdekken. Onze speciale correspondent seint ons uit Tholen: Het is vandaag een feestdag voor Tho len. De langgewenschte verbinding met het vaste land zal na éindelijk een feit worden. De stad is versierd met vlaggen, eere poorten en guierlandies. Er heerscht hier een recht feestelijke stemming. Tholen viert feest Hedenmorgen zijn de feestelijkheden ter gelegenheid van de opening der brug reeds vroeg begonnen. Te acht uur maakte het muziekgezel schap onder groote belangstelling een mu zikale wandeling door de stad, gevolgd door versierde fietsen. Om negen uur werden op de Markt kin derspelen gehouden, opgeluisterd door een concert van het muziekgezelschap. Daar na werd nog een concert gegeven door een Mannenkoor, een Gemengd koor, en een kinderkoor. De officiëele ontvangst. Te half elf weid een giroot aantal auto riteiten officieel op het stadhuis door het Gemeentebestuur ontvangen. O.m. werden daarbij opgemerkt: Jhr W. Z. v. Teijlingen, burgemeester v. Oostkapelle, Kamerheer in b. d., die H. M. de Koningin vertegenwoordigde; de Minister van Waterstaat, de heer v. d. Vegte, vergezeld van enkele hoofdamb tenaren; de Commissarissen der Konin gin in Zeeland en Noord-Brabant; alle leden van het college van Ged. Staten in Zeeland; de griffier en de oud-griffier van de Provinciale Staten van Zeeland, de heeren Mr Tellegen en Hart man; Mr J. A. de Wilde, lid van de Tweede Kamer; de heeren Wagtho en Diepenhorst, oud-burgemeesters van Tholen; Jhr J. van Vredenburgh te Ca- pelle (B.); Ir van Leeuwen, hoofd inge nieur van den Prov. Waterstaat; Ir van Oordt, hoofd-ingenieur van den Rijkswa terstaat; de voorzitter van de Kamer van Koophandel' en Fabrieken te Breda; de burgemeesters van Bergen op Zoom, Halsteren en alle gemeenten op Tholen'; Dr Jenny Weijermans te Goes; een ver tegenwoordiger van de fa. Kloos en Zn. te Kinderdijk, bouwers van de brug; de Di recteur van de Stoomtramweg Mij'. Tholen Bergen op Zoom enz. Nadat het gezelschap had pTaats geno men, nam de burgemeester van Tholen, de heer Mr v. d. Hoeven het woord en spirak de volgende rede uit: Rede Mr van der Hoeven. Dames en Heeren, Het is mij een hooge eer en tevens een groot genoegen U allen, namens het Gemeentebestuur te dezer plaatse harte lijk welkom te heeten. Een bijzonder woord van welkom aan U, mijnheer Van Teijlingen, die hier aanwezig zijt als ver tegenwoordiger van Hare Majesteit de Koningin. Ik moge U verzoeken ,wel aan Hare Majesteit de Koningin den oprech ten dank van het Gemeentebestuur te willen overbrengen voor de eer, dat Hare Majesteit haar Koninklijke belangstelling in de overbrugging van de Eendracht op deze wijze heeft willen toonen. Ook U, minister van der Vegte, be groet ik met een bijzonder woord van welkom. Ik geet U de verzekering, dat het Gemeentebestuur bet op hoogen prijs stelt, dat Uwe Excellentie zich bereid heeft verklaard, de openingsplechtigheid van de brug persoonlijk te willen verrichten. Het Gemeentebestuur waardeert het ten zeer ste ,dat U, Mijnheer de Commissaris der Koningin in Zeeland, en U, Mij'njheer de Commissaris der Koningin in Noord-Bra bant, hier aanwezig wilt zijn, nu een nieuwe verkeersschakel tusschen de pro vincies Zeeland en Noord-Brabant staat te woïden in gebruik genomen. Het zij mij vergund, eenige oogenblik- ken uwe aandacht te vragen voor een kort overzicht van üe geschiedenis van het veer en de totstandkoming van de, brug Oorspronkelijk bezat de stad Tholen drie veren le. het veer van Schakerloo op Reij- merswaal; 2e. het veer van den polder Broode loos op Bergen op Zoom; 3e. het thans nog bestaande veer van de stad Tholen op Halsteren. Het veer van den polder Bro-odeloos op Bergen op Zoom hield door de over strooming van dezen polder in 1570 (Al lerheiligenvloed) op te bestaan. Bij de overstrooming van het land van Reijmerswaal in 1530 verloor het veer van Schakerloo op Reijmerswaal goed deels zijn beteekenis tot het bij de over strooming van 1632 geheel verdween. De veerrechten aan de veren verbon den verkregen voor de stad meerdere beteekenis toen in 1462 Philips van Bour- gondië de opbrengst van de veren aan de stad afstond, nadat tevoren op 16 Mei 1452 de stad voor 5/6 gedeelte door brand was verwoest. Het veer op Halsteren heette oorspron kelijk het veer op den Heer Boudewijns- polder. Door inundatie van dezen polder in 1582 om militaire redenen hield het veer feitelijk op te bestaan. In 1587 werd deze polder echter her- bedijkt, en kreeg hij den naam vari Auvergnepolder, welken naam hij heden ten dage nog heeft, en werd het veer wederom in eere hersteld. Tengevolge van d'e slikken en gorzen tusschen Eendracht en Halsteren, bleef de overtocht van Tholen naar Bergen op Zoom zeer moeilijk. In 1684 ver pachtte de stad bet veer aan een ze keren Pieter van Op he us den, „voor de schaden en baten" onder conditie echter, dat de pachter een dam over de slikken zou leggen en onderhouden. Deze dam, die derhalve volgens een op stel van den heer A. Hollestelle de eerste aanleg van den thans bestaanden Rijks weg is geweest, dankt zijn ontstaan indi rect aan de gemeente Tholen. In de 18e eeuw beeft zich weinig belang wekkends in de geschiedenis van het veer voorgedaan. In den Fransdhen tijd is het veer aan de stad ontnomen en ten bate van den Staat verpacht. In 1815 is Tholen echter bij Koninklijk Decreet in den eigendom van het veer bevestigd, terwijl sedert dien bet veer ongestoord in het bezit van de gemeente is geweest. Het overal toenemende verkeer, waar in begrijpelijkerwijs ook het veer deelde, deden in het midden der vorige eeuw reeds de bezwaren, aan het veer verbonden al levendiger gevoelen. Be Kamer van Koophandel te Bergen op Zoom 'komt de eer toe, als eerste het belang van een betere verbinding van. Brabant met het eiland Tholen te 'hebben ingezien en pogingen te hebben aangewend om in de bestaande verandering te bren gen. Immers in 1865 wendde zij zich met een adres tot den Minister van Binnen- landsche Zaken met het verzoek de bouw van een brug over de Eendracht, te be vorderen. De Minister achtte overbrug- ging van de Ec-ndracfM van met voldoende algemeen helang om aan het verzoek te volde en. Do Kamer van Koop hand eel hield aan doch zonder succes. Een opgemaakt plan, dat de kosten raamde op 234.000 kon de goedkeuring der regoering niet verwer ven; zelfs werd in overweging gegeven ge heel van 'brugbouw af te zien. Zes jaar later noemt do Raad van Thglen de zaak ter hand door een com missie te benoemen die de mogelijkheid van brugbouw had te onderzoeken. De commissie 'komt tot de conclusie, dat een brug behoorde te worden gebouwd door de provincie Zeeland met steun van N.- Brabanit. De Gemeenteraad -die met deze conclusie instemt, richt een daartoe strek kend verzoek aan Ged. Staten van Zeeland en als dit college van een andere meening blijkt, tot de Prov. Staten, echter eveneens zonder succes. Wel verklaarden Prov. Sta ten zich bereid tot bet geven van een sub sidie. In 1872 ric'ht de -Raad zich tot den -Mi nister van Binnen! Zaken om subsi-die en tegelijkertijd tot Ged. Staten van N.-Bra- bnnt -en tot bet Gemeentebestuur van Ber gen -op Zo-om. Bergen -op Zoom deed toezegging van een subsidie van 10.000 welke later bleek bedoeld te 'zijn als een gewone -gel-dleening. De Minister wen-schte eerst te weten, wat hot eiland voor overbrugging over had. Toen daarop geantwoord moest worden, dat -de andere gemeenten gaarne een brug wenschten, maar feitelijk niet bereid zou den worden gevonden financieelen steun te verleenen, vond -de Minister onder -die om standigheden geen vrijheid het verleenen van rijksmiddelen te bevorderen. Ged. Staten van Brabant vonden even- mm termen voor steunverleening aanwe zig. Der commissie bleef niets over dan ontbinding te vragen en te vencrijgen- Tevens trok de-Raad zijn eenmaal gedane toezegging om zelf f50.000 te zullen ver strekken, in en het scheen of daarmede de overbrugging van de Eendracht voor goed van de baan was. Intusschen had een commissie van par ticulieren bij belangstellenden gelden ver zameld en Ir Roupe van der Vo-ort -te Rotterdam opgedragen een plan voor overbrugging te ontwerpen. De kosten werden begroot op f 140.000. Het is deze commissie -echter niet ge lukt het gewenschte resultaat te verwer ven en in 1879 werd zij ontbonden. Van 1879 tot 1908 hoort men niet vaD serieuze pogingen. In het laatste jaai komt er weer actie. 23 October 1908 be noemde de Gemeenteraad een voorloopi-ge commissie tot overbrug,ging der Eendracht waarin ook anderen dan Thoolsche in gezetenen werden opgenomen. De conclusie van het door deze com missie opgemaakte rapport was, dat po gingen tot overbrugging behoorden uit te gaan van het eiland Tholen met behulp van Rijk en Provincie. Het definitief co mité, dat thans gevormd werd en waar van o.m. lid waren de hier aanwezige hee ren: Jhr J. van Vredenburch, D. van de Velde en H. P. M. Verlinden, droeg de firma Kloos te Kinderdijk op het maken van een avant-project met raming van kosten. De Minister van Waterstaat be richtte desgevraagd, dat vanwege den wa terstaat geen bedenkingen besfoaden tegen een vaste brug met een vrije doorvaart,- hoogte van 5.22 M. plus N.A.P. Toen de commissie echter vernam, dat de kosten door Ir Schotel werden begroot (bp 3 a 31/2 ton zonder de onteigeningen en den aanleg der toegangswegen, achtte zij de plannen onuitvoerbaar. Het werk der commissie was toch niet geheel vruchteloos g'eweest. Immers was duidelijk aangetoond, dat van overbrug ging nooit iets zou komen, tenzij het werk in hoofdzaak uitging van het ge meentebestuur van Tholen zelf. Zoo heeft het gemeentebestuur het ook begrepen, want toen door bemiddeling van den heer Verlinden den raad in Jan. 1913 een door Ir G. Kuipers opgemaakt globaal plan bereikte, werd onmiddellijk besl-oten aan genoemden ingenieur het opmaken van een volledig plan op te dragen. Voor dit plan, dat berekend was op tramverkeer dat begroot werd op f230.000 werd bij den Minister van Waterstaat steun ge vraagd onder meer op grond, dat belang rijke financiëele steun niet kon worden gemist. De Minister wilde steunverleening tot 1/3 van het kapitaal bevorderen, mits de provincies Zeeland en Brabant samen 1/3 en Tholen het resteerende dorde de-ei voor zijn rekening wilde nemen. Ged. Staten van beide Provinciën meen den zich vooralsnog van steun te moeten onthouden. Intusschen werden plannen voor een lokaalspoor op het eiland voorbereid; hoe vaster vorm deze aannamen, hoe meer de brugplannen, die van de spoorplannen weer een onderdeel zouden uitmaken, op den achtergrond geraakten. In 1915 berichtte de Minister van Wa terstaat dan ook, dat het rijk voor brug plannen geen financieelen steun zou ver leenen In verband met de pogingen tot het verkrijgen van lukaal'spoor. De plannen voor een lokaalspoor ver liep-en niet zoo vlot en er scheen dien tengevolge weer een kans te ontstaan voor een brug. In 1923 (6 Maart) besloot do raad van Tholen, waarschijnlijk eenigszins mede uit vrees'voor afdamming van de Eendracht, tot sjjehtingi van een brug geschikt voor spoorwegverkeer, mits rijk en provincie ieder een derde in de kosten dragen zouden. Tevens besloot de raad conces sie-s- te vragen voor brugbouw en voor heffing van bruggeld, benovens tot het aangaan van een geldleening ad 193.OCX) gulden. Hetzelfde jaar besloten ook Prov. Staten van Zeeland to-t het Verstrekken van een renteloos voorschot. De Minister van Waterstaat ech-ter vindt geen termen aanwezig voor ""bevordering van rijkssteun, zoolang de brug in zijn geheel berekend is op spoorverkeer. Gevolg is: omwerking van het brug- p-Ian in diei' voege, dat de peilers der brug zoodanig worden verbreed, dat even tueel een spoorbrug naast de ontworpen brug kan worden gelegd. Dit plan wordt na gegronde critiek van wege den Provincialen Waterstaat weder om en thans voor de laatste maal zoo danig gewijzigd, dat de onderbouw ge schikt is voor spoorwegverkeer en de bovenbouw met betrekkelijk geringe kos ten daarvoor geschikt te maken is. De kosten worden begroot op 440.000 gulden. 24 Maart 1926 besloot de gemeente raad tot uitvoering van de laatst ont worpen brugplannen vani 21 Sept. 1925, zonder financieelen steun van Rijk en Prov. en tot het aangaan van een geld leening ;id '440.000. Ten slotte trok de gemeente ook nog haaf aanvrage om een Koninklijke concessie voor heffing van bruggeld in, waarna Zijne Exc. Minister van der Vegte de gemeente op 3 Nov. 1926 concessie verleende voor den bouw der brug. Het gevolg is, dat thans ongeveer 2 jaren later de brug gereed is en voor het verkeer kan worden opengesteld. En hiermede zou ik kunnen eindigen, ware het niet, dat op mij nog de aan gename taak rust namens het gemeente bestuur een hartelijk woord van dank te richten allereerst tot Z. Exc. Minister van der Vegte, die daadwerkelijk de reeds zoo lang hangende kwestie der overbrugging tot een oplossing heeft gebracht door aan het gemeentebestuur de sinds lang gewenschte ^concessie tot brugbouw te verleenen. 'Voorts tot den heer Commissaris der Koningin in Zeeland en het College van Ged. Staten, van wie het Gemeentebe stuur steeds den krachtigsten steun ter verkrijging van een brugverbinding mocht ontvangen; tot Ir Kuijpers, voor wien als hoofd van het Ingenieursbureau be heerd door Ir Kuijpers te Amsterdam geen moeite of inspanning te groot was, wanneer het Gemeentebestuur zoowel voor als tijdens den bouw der brug een beroep op hem deed, en voor wien het thans zeer zeker een eer is zijn ontwer pen te zien uitgevoerd. Tot de verschillende aannemers, die gezamenlijk de verbinding van Tholen met den vasten wal van Noord-Brabant heb ben gemaakt tot wat zij thans is. Ten slotte tot allen, zonder uitzondering die .op wat wijze dan ook hebben mee gewerkt aan de voorbereiding en cle tot standkotming van de overbrugging. Verschillende redevoeringen. Hierna was het woord aan Jhr.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1928 | | pagina 2