Pijnfloos Scheren.
Uit de Provincie.
DE OPENING VAN DE BRUG OVER
„DE EENDRACHT" TE THOLEN.
T urkish
Ongekend zachte siga
ret. - Hiervan kunt
U ieder kwantum
rooken, zonder Uwe
gezondheid te schaden!
kozensn op de lijsten der R.K. Staats
partij;
dat hetgeen na die verkiezingen dient
te geschieden ter beslissing staat van de
Tweede Kamerfractie, zijnde het daarvoor
aangewezen orgaan der Partij
dat gelet op het in de Tweede Kamer
bij de algemeene beschouwingen over de
Staatsbegrooting 1929 verhandelde, het
bij motie of anderszins openlijk aanprijzen
of afwijzen van een bepaalde oplossing
in "en zoo moeilijke vraag van practische
politiek als die van samenwerking met
bepaalde andere partijen met het oog op
de vorming van een parlementair kabi
net, zoo dicht vóór da verkiezingen als
op dit oogenblik, niet in het welbegre
pen belang der Partij is;
dat op grond van beginsel, traditie en
gesel lied enis der Partij hare voorkeur on
getwijfeld uitgaaf naar het optreden van
een pailementair kabinet met een program
voortgekomen uit de programs der drie
rechtsche partijen K.K., A.R. en C.H.
doch dat de mogelijkheid daarvan ge
heel afhangt van de mate Van overeen
stemming van dat regeeringsprogram met
het program der R.K. Staatspartij.
Draadiooze gesprekken met Indïë.
Gisteren werden op liet hoofdbestuur
ider Posterijen en Telegr. onder leiding
van den directeur-generaal, besprekingen
gevoerd over de voorgenomen herziening
der Rijkstelefoontarieven met de direc
teuren van de gemeentelijke telefoonnet
ten te Amsterdam, 's-Gravenhage en Rot
terdam en eenige hoofdambtenaren van
den telefoondienst bij hel hoofdbestuur.
Te ongeveer twee uur werd de vergade
ring onderbroken om de heeren ir Boetje,
hoofdingenieur-directeur van de Telegrafie
en hoofdingenieur van de Telegrafie (Ir
ir. Koomans, die juist in Indië waren
aangekomen, even te verwelkomen door
middel van 'een vlot gesprek in de studio
van het hoofdbestuur.
Even later onderhielden de heer en
mevr. Koomans zich eenigen tijd met
hun te 's Gravenhage vertoevende kin
deren.
Te vier uur voorts waren in de studio
aanwezig de Leidsche professoren Flu,
Kan en Koolemans Beynen, benevens de
heer Ru^ 3, directeur van den Rotterdam-
schen Llojd, die een langdurig onder
houd hadden met de Indische geneeshee-
re-n Prof. De Lange, dr Olivier, dr Els-
hout en dr Knapper, terwijl in Indië mede
aanwezig waren eenige vertegenwoordi
gers van den Rotterdamschen Lloyd. D'e
gerezen quaesties betreffende de ziektege
vallen op de „Insulinde" werden uitvoe
rig besproken, waarbij alle gerezen mis
verstanden tusschen den Nederlandschen
en den Indischen Geneeskundigen Dienst
konden worden uit den weg geruimd.
Het zuiver wetenschappelijke gedeelte
der aangelegenheid zal verder in de medi
sche bladen worden behandeld.
De besprekingen, waaraan van weers
zijden om beurten alle heeren deelnamen,
werden in den meest vriendschappelijken
geest gevoerd.
De groote beteekenis van deze onvol
prezen telefonische gemeenschap trad door
deze gedachtenwisseling opnieuw ten dui
delijkste aan het licht.
De Leerltngenschaal.
Nog steeds, zegt de „Telegraaf" is niets
hekend omtrent de houding van de Re
geering ten opzichte van het voor hef
zomerrecès door de beide Kamers der
Staten Generaal aangenomen 'initiatief
wetsvoorstel van het Tweede Kamerlid
Zijlstra tot verbetering van de leerlingen-
schaal op de lagere scholen, welke ver
betering hoofdzakelijk voor de scholen ten
plattenlande van beteekenis is.
Naar wij thans vernemen, houdt dit
verband met de bedoeling van de Regee
ring om zelf een wetsontwerp over deze
aangelegenheid in te dienen, dat in den
zelfden geest is als het wetsvoorstel-Zijl-
stra, doch een definitieve regeling zal
inhouden.
Dit wetsontwerp heeft het Departement
van Onderwijs reeds verlaten en is thans
hij den Raad van 'State aanhangig.
Nieuwe Kamerleden.
Naar de N. R. Crt. verneemt, zullen bij
de eerstvolgende verkiezing voor de Twee
de Kamer, de oud-minister Posthoma en
de heer C. J. van Kempen, oud-gouverneur
van Sumatra's Oostkust, iot de candidaten
van de Liberale Staatspartij! De Vrijheids
bond behooren.
Dr Posthuma zóu dan bestemd zijn
leider van de fractie te worden in de
plaats van prof. van Gijn, die, evenals
mr P. Droogleever Fortuijn in verband
met diens benoeming tot burgemeester
van Rotterdam, geen hernieuwing van zijn
mandaat in 1929 wenscht.
Een Voogdijraad vraagt ontslag.
De Voogdijraad 's Gravenhage II heeft
collectief zijn ontslag bij de Koningin in
gediend, aangezien tegen den uitdrukke-
lijken wensch van dien raad, een advo
caat en procureur tot secretaris van het
college is benoemd.
Het college acht deze beide functies
onvereenigb-aar. Men vindt het minder oir-
baar, dat faillissementen en echtschei
dingen behandeld worden door den secre
taris van een college, dat met de huisge
zinnen contact heeft te houden. Het col
lege had bovendien iemand voorgedragen,
die met het werk reeds op de hoogte was-
Ten einde aan de regeering de gelegen
heid te geven, een nieuwen raad samen te
stellen, en de voogdij in zooveel huisge
zinnen niet te bemoeilijken, heeft het col
lege, bestaande uit li leden, eerst met
ingang van 1 December ontslag genomen.
Luchtpostverkeer met België.
In het luchtpostverkeer met België kun
nen voortaan ook briefkaarten met betaald
antwoord verzonden worden, waarvan te
rugzending ook per luchtpost verlangd
wordt. Op het voor antwoord bestemde
gedeelte moet dan ooft het in Nederland
geldende tarief (5 cent) in Nederland-sche
frankeerzegels worden voldaan en dit ge
deelte ook van een luchtpostetiket worden
voorzien.
NederlandenBelgië.
Naar Belga uit Brussel meldt, brachten
zekere bladen daar het bericht dat België
en Nederland tot overeenstemming zou
den zijn gekomen wat betreft den loop en
het profiel van een nieuwen waterweg, die
Antwerpen met den Rijn zal verbinden.
Volgens inlichtingen uit goede bron mist
het bericht allen grond.
Kamerlid J. B. v a n D ij k.
Naar de „Rsbde" verneemt 'heeft het
katholieke Kamerlid de heer J. B. v. Dijk
kennis gegeven dat hij niet meer voor een
hernieuwing van zijn candidatuur in aan
merking wenscht te komen.
Geen pijn of naschrijnen en stukgaan der
huid, indien, men vóór het inzeepen de
baardoppervlakte inwrijft met een wei
nig Purol.
Heeren, die gewoon zijn na het scheren
poeder te gebruiken, nemen de verzach
tende Purolpoeder daarvoor.
Pusoll in doozen van 30 en 60 et, tube 80 c(
funql-poedeir in bussen van 60 ct. en 1 gld..
Verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten.
EEN DRAMA TE SLUIS.
Een meisje doodgeschoten.
Gisteravond ongeveer kwart over 9
heeft zich in de Kapellestraat te Sluis
een vreeselijk drama afgespeeld. Op dit
tijdstip weerklonken uit een winkel, be
woond door Mej. Pijper revolverschoten
en werd een angstig hulpgeroep gehoord
Onmiddellijk daarop kwam de 15-jarig'
zoon Marcel Pijper onder moordgero-et
naar buiten hollen. Uit den winkel were
een luid gekerm gehoord.
Die toesnellende voorbijgangers durfden
den winkel niet binnengaan uit vrees
dat ze met revolverschoten zouden wor
den ontvangen.
Daarna vluchtte ook Juffr. Pijper uit
den winkel. Zij en haar zoon gingen naar
de marechaussees die spoedig daarop te
gelijk met de gemeente-politie ter plaatst
arriveerden.
Toen zij den winkel binnendrongen
vonden zij op den vloer een groote plas
bloed en half achter papier verborgen
het lijk van de dochter des huizes Mej
Judith Pijper, die door revolverschoten
was gedood. De vrouw zelf bleek slechts
een schampschot aan den schouder te
hebben gekregen.
De zoon was er erger aan toe. Een
kogel was hem door den hals gegaan
wat zeer veel bloedverlies veroorzaakte,
terwijl een andere kogel hem 'in den
schouder had getroffen.
Een onmiddellijk ontboden geneesheer
trachtte nog bij de dochter de levensgees
ten weer op te wekken, wat echter niet
gelukte. Het bleek, dat een kogel haar
in een wervel in den hals had getroffen.
Uit het voorloopig onderzoek kwam
vast te staan, dat de moord is gepleegd
door een Belgisch koopman v. d.
Winckel geheeten, met wien de vrouw
reeds geruimen tijd samenleefde.
Reeds eerder had de man gedreigd
aan alles een einde te zullen maken en
herhaalde malen hadden reeds twisten
plaats gehad.
Wat gisteren de directe aanleiding toi
het drama is geweest is niet bekend.
Na het plegen van den moord is de-
moordenaar gevlucht en tot nu toe is
hij, ondanks het uitgebreide onderzoek.,
dat de wachtmeester G. v. Wijk gister
avond nog deed instellen, niet gevonden.
Het signalement van den koopman is
aan alle politie-autoriteiten in deze om
geving en in België onmiddellijk doorge
geven.
D'e man stond ongunstig bekend. Ook
hedenmorgen was men er nog niet in
geslaagd zijn, spoor te ontdekken.
Onze speciale correspondent seint ons
uit Tholen:
Het is vandaag een feestdag voor Tho
len. De langgewenschte verbinding met
het vaste land zal na éindelijk een feit
worden.
De stad is versierd met vlaggen, eere
poorten en guierlandies. Er heerscht hier
een recht feestelijke stemming.
Tholen viert feest
Hedenmorgen zijn de feestelijkheden ter
gelegenheid van de opening der brug
reeds vroeg begonnen.
Te acht uur maakte het muziekgezel
schap onder groote belangstelling een mu
zikale wandeling door de stad, gevolgd
door versierde fietsen.
Om negen uur werden op de Markt kin
derspelen gehouden, opgeluisterd door een
concert van het muziekgezelschap. Daar
na werd nog een concert gegeven door
een Mannenkoor, een Gemengd koor, en
een kinderkoor.
De officiëele ontvangst.
Te half elf weid een giroot aantal auto
riteiten officieel op het stadhuis door het
Gemeentebestuur ontvangen.
O.m. werden daarbij opgemerkt:
Jhr W. Z. v. Teijlingen, burgemeester v.
Oostkapelle, Kamerheer in b. d., die H.
M. de Koningin vertegenwoordigde; de
Minister van Waterstaat, de heer v. d.
Vegte, vergezeld van enkele hoofdamb
tenaren; de Commissarissen der Konin
gin in Zeeland en Noord-Brabant; alle
leden van het college van Ged. Staten
in Zeeland; de griffier en de oud-griffier
van de Provinciale Staten van Zeeland,
de heeren Mr Tellegen en Hart
man; Mr J. A. de Wilde, lid van
de Tweede Kamer; de heeren Wagtho
en Diepenhorst, oud-burgemeesters van
Tholen; Jhr J. van Vredenburgh te Ca-
pelle (B.); Ir van Leeuwen, hoofd inge
nieur van den Prov. Waterstaat; Ir van
Oordt, hoofd-ingenieur van den Rijkswa
terstaat; de voorzitter van de Kamer
van Koophandel' en Fabrieken te Breda;
de burgemeesters van Bergen op Zoom,
Halsteren en alle gemeenten op Tholen';
Dr Jenny Weijermans te Goes; een ver
tegenwoordiger van de fa. Kloos en Zn. te
Kinderdijk, bouwers van de brug; de Di
recteur van de Stoomtramweg Mij'. Tholen
Bergen op Zoom enz.
Nadat het gezelschap had pTaats geno
men, nam de burgemeester van Tholen,
de heer Mr v. d. Hoeven het woord
en spirak de volgende rede uit:
Rede Mr van der Hoeven.
Dames en Heeren,
Het is mij een hooge eer en tevens
een groot genoegen U allen, namens het
Gemeentebestuur te dezer plaatse harte
lijk welkom te heeten. Een bijzonder
woord van welkom aan U, mijnheer Van
Teijlingen, die hier aanwezig zijt als ver
tegenwoordiger van Hare Majesteit de
Koningin. Ik moge U verzoeken ,wel aan
Hare Majesteit de Koningin den oprech
ten dank van het Gemeentebestuur te
willen overbrengen voor de eer, dat Hare
Majesteit haar Koninklijke belangstelling
in de overbrugging van de Eendracht
op deze wijze heeft willen toonen.
Ook U, minister van der Vegte, be
groet ik met een bijzonder woord van
welkom. Ik geet U de verzekering, dat
het Gemeentebestuur bet op hoogen prijs
stelt, dat Uwe Excellentie zich bereid heeft
verklaard, de openingsplechtigheid van de
brug persoonlijk te willen verrichten. Het
Gemeentebestuur waardeert het ten zeer
ste ,dat U, Mijnheer de Commissaris der
Koningin in Zeeland, en U, Mij'njheer de
Commissaris der Koningin in Noord-Bra
bant, hier aanwezig wilt zijn, nu een
nieuwe verkeersschakel tusschen de pro
vincies Zeeland en Noord-Brabant staat
te woïden in gebruik genomen.
Het zij mij vergund, eenige oogenblik-
ken uwe aandacht te vragen voor een
kort overzicht van üe geschiedenis van
het veer en de totstandkoming van de,
brug
Oorspronkelijk bezat de stad Tholen drie
veren
le. het veer van Schakerloo op Reij-
merswaal;
2e. het veer van den polder Broode
loos op Bergen op Zoom;
3e. het thans nog bestaande veer van
de stad Tholen op Halsteren.
Het veer van den polder Bro-odeloos
op Bergen op Zoom hield door de over
strooming van dezen polder in 1570 (Al
lerheiligenvloed) op te bestaan.
Bij de overstrooming van het land van
Reijmerswaal in 1530 verloor het veer
van Schakerloo op Reijmerswaal goed
deels zijn beteekenis tot het bij de over
strooming van 1632 geheel verdween.
De veerrechten aan de veren verbon
den verkregen voor de stad meerdere
beteekenis toen in 1462 Philips van Bour-
gondië de opbrengst van de veren aan
de stad afstond, nadat tevoren op 16
Mei 1452 de stad voor 5/6 gedeelte door
brand was verwoest.
Het veer op Halsteren heette oorspron
kelijk het veer op den Heer Boudewijns-
polder. Door inundatie van dezen polder
in 1582 om militaire redenen hield het
veer feitelijk op te bestaan.
In 1587 werd deze polder echter her-
bedijkt, en kreeg hij den naam vari
Auvergnepolder, welken naam hij heden
ten dage nog heeft, en werd het veer
wederom in eere hersteld.
Tengevolge van d'e slikken en gorzen
tusschen Eendracht en Halsteren, bleef
de overtocht van Tholen naar Bergen
op Zoom zeer moeilijk. In 1684 ver
pachtte de stad bet veer aan een ze
keren Pieter van Op he us den, „voor de
schaden en baten" onder conditie echter,
dat de pachter een dam over de slikken
zou leggen en onderhouden.
Deze dam, die derhalve volgens een op
stel van den heer A. Hollestelle de eerste
aanleg van den thans bestaanden Rijks
weg is geweest, dankt zijn ontstaan indi
rect aan de gemeente Tholen.
In de 18e eeuw beeft zich weinig belang
wekkends in de geschiedenis van het veer
voorgedaan.
In den Fransdhen tijd is het veer aan
de stad ontnomen en ten bate van den
Staat verpacht. In 1815 is Tholen echter
bij Koninklijk Decreet in den eigendom
van het veer bevestigd, terwijl sedert dien
bet veer ongestoord in het bezit van de
gemeente is geweest.
Het overal toenemende verkeer, waar
in begrijpelijkerwijs ook het veer deelde,
deden in het midden der vorige eeuw
reeds de bezwaren, aan het veer verbonden
al levendiger gevoelen.
Be Kamer van Koophandel te Bergen
op Zoom 'komt de eer toe, als eerste het
belang van een betere verbinding van.
Brabant met het eiland Tholen te 'hebben
ingezien en pogingen te hebben aangewend
om in de bestaande verandering te bren
gen. Immers in 1865 wendde zij zich met
een adres tot den Minister van Binnen-
landsche Zaken met het verzoek de bouw
van een brug over de Eendracht, te be
vorderen. De Minister achtte overbrug-
ging van de Ec-ndracfM van met voldoende
algemeen helang om aan het verzoek te
volde en.
Do Kamer van Koop hand eel hield aan
doch zonder succes. Een opgemaakt plan,
dat de kosten raamde op 234.000 kon
de goedkeuring der regoering niet verwer
ven; zelfs werd in overweging gegeven ge
heel van 'brugbouw af te zien.
Zes jaar later noemt do Raad van
Thglen de zaak ter hand door een com
missie te benoemen die de mogelijkheid
van brugbouw had te onderzoeken. De
commissie 'komt tot de conclusie, dat een
brug behoorde te worden gebouwd door
de provincie Zeeland met steun van N.-
Brabanit. De Gemeenteraad -die met deze
conclusie instemt, richt een daartoe strek
kend verzoek aan Ged. Staten van Zeeland
en als dit college van een andere meening
blijkt, tot de Prov. Staten, echter eveneens
zonder succes. Wel verklaarden Prov. Sta
ten zich bereid tot bet geven van een sub
sidie.
In 1872 ric'ht de -Raad zich tot den -Mi
nister van Binnen! Zaken om subsi-die en
tegelijkertijd tot Ged. Staten van N.-Bra-
bnnt -en tot bet Gemeentebestuur van Ber
gen -op Zo-om.
Bergen -op Zoom deed toezegging van
een subsidie van 10.000 welke later bleek
bedoeld te 'zijn als een gewone -gel-dleening.
De Minister wen-schte eerst te weten, wat
hot eiland voor overbrugging over had.
Toen daarop geantwoord moest worden,
dat -de andere gemeenten gaarne een brug
wenschten, maar feitelijk niet bereid zou
den worden gevonden financieelen steun te
verleenen, vond -de Minister onder -die om
standigheden geen vrijheid het verleenen
van rijksmiddelen te bevorderen.
Ged. Staten van Brabant vonden even-
mm termen voor steunverleening aanwe
zig. Der commissie bleef niets over dan
ontbinding te vragen en te vencrijgen-
Tevens trok de-Raad zijn eenmaal gedane
toezegging om zelf f50.000 te zullen ver
strekken, in en het scheen of daarmede
de overbrugging van de Eendracht voor
goed van de baan was.
Intusschen had een commissie van par
ticulieren bij belangstellenden gelden ver
zameld en Ir Roupe van der Vo-ort -te
Rotterdam opgedragen een plan voor
overbrugging te ontwerpen.
De kosten werden begroot op f 140.000.
Het is deze commissie -echter niet ge
lukt het gewenschte resultaat te verwer
ven en in 1879 werd zij ontbonden.
Van 1879 tot 1908 hoort men niet vaD
serieuze pogingen. In het laatste jaai
komt er weer actie. 23 October 1908 be
noemde de Gemeenteraad een voorloopi-ge
commissie tot overbrug,ging der Eendracht
waarin ook anderen dan Thoolsche in
gezetenen werden opgenomen.
De conclusie van het door deze com
missie opgemaakte rapport was, dat po
gingen tot overbrugging behoorden uit te
gaan van het eiland Tholen met behulp
van Rijk en Provincie. Het definitief co
mité, dat thans gevormd werd en waar
van o.m. lid waren de hier aanwezige hee
ren: Jhr J. van Vredenburch, D. van de
Velde en H. P. M. Verlinden, droeg de
firma Kloos te Kinderdijk op het maken
van een avant-project met raming van
kosten. De Minister van Waterstaat be
richtte desgevraagd, dat vanwege den wa
terstaat geen bedenkingen besfoaden tegen
een vaste brug met een vrije doorvaart,-
hoogte van 5.22 M. plus N.A.P.
Toen de commissie echter vernam, dat
de kosten door Ir Schotel werden begroot
(bp 3 a 31/2 ton zonder de onteigeningen
en den aanleg der toegangswegen, achtte
zij de plannen onuitvoerbaar.
Het werk der commissie was toch niet
geheel vruchteloos g'eweest. Immers was
duidelijk aangetoond, dat van overbrug
ging nooit iets zou komen, tenzij het
werk in hoofdzaak uitging van het ge
meentebestuur van Tholen zelf.
Zoo heeft het gemeentebestuur het ook
begrepen, want toen door bemiddeling van
den heer Verlinden den raad in Jan. 1913
een door Ir G. Kuipers opgemaakt globaal
plan bereikte, werd onmiddellijk besl-oten
aan genoemden ingenieur het opmaken
van een volledig plan op te dragen. Voor
dit plan, dat berekend was op tramverkeer
dat begroot werd op f230.000 werd bij
den Minister van Waterstaat steun ge
vraagd onder meer op grond, dat belang
rijke financiëele steun niet kon worden
gemist. De Minister wilde steunverleening
tot 1/3 van het kapitaal bevorderen, mits
de provincies Zeeland en Brabant samen
1/3 en Tholen het resteerende dorde de-ei
voor zijn rekening wilde nemen.
Ged. Staten van beide Provinciën meen
den zich vooralsnog van steun te moeten
onthouden.
Intusschen werden plannen voor een
lokaalspoor op het eiland voorbereid; hoe
vaster vorm deze aannamen, hoe meer
de brugplannen, die van de spoorplannen
weer een onderdeel zouden uitmaken, op
den achtergrond geraakten.
In 1915 berichtte de Minister van Wa
terstaat dan ook, dat het rijk voor brug
plannen geen financieelen steun zou ver
leenen In verband met de pogingen tot
het verkrijgen van lukaal'spoor.
De plannen voor een lokaalspoor ver
liep-en niet zoo vlot en er scheen dien
tengevolge weer een kans te ontstaan
voor een brug.
In 1923 (6 Maart) besloot do raad van
Tholen, waarschijnlijk eenigszins mede uit
vrees'voor afdamming van de Eendracht,
tot sjjehtingi van een brug geschikt voor
spoorwegverkeer, mits rijk en provincie
ieder een derde in de kosten dragen
zouden. Tevens besloot de raad conces
sie-s- te vragen voor brugbouw en voor
heffing van bruggeld, benovens tot het
aangaan van een geldleening ad 193.OCX)
gulden.
Hetzelfde jaar besloten ook Prov. Staten
van Zeeland to-t het Verstrekken van een
renteloos voorschot.
De Minister van Waterstaat ech-ter vindt
geen termen aanwezig voor ""bevordering
van rijkssteun, zoolang de brug in zijn
geheel berekend is op spoorverkeer.
Gevolg is: omwerking van het brug-
p-Ian in diei' voege, dat de peilers der
brug zoodanig worden verbreed, dat even
tueel een spoorbrug naast de ontworpen
brug kan worden gelegd.
Dit plan wordt na gegronde critiek van
wege den Provincialen Waterstaat weder
om en thans voor de laatste maal zoo
danig gewijzigd, dat de onderbouw ge
schikt is voor spoorwegverkeer en de
bovenbouw met betrekkelijk geringe kos
ten daarvoor geschikt te maken is.
De kosten worden begroot op 440.000
gulden.
24 Maart 1926 besloot de gemeente
raad tot uitvoering van de laatst ont
worpen brugplannen vani 21 Sept. 1925,
zonder financieelen steun van Rijk en
Prov. en tot het aangaan van een geld
leening ;id '440.000. Ten slotte trok de
gemeente ook nog haaf aanvrage om een
Koninklijke concessie voor heffing van
bruggeld in, waarna Zijne Exc. Minister
van der Vegte de gemeente op 3 Nov.
1926 concessie verleende voor den bouw
der brug.
Het gevolg is, dat thans ongeveer 2
jaren later de brug gereed is en voor
het verkeer kan worden opengesteld.
En hiermede zou ik kunnen eindigen,
ware het niet, dat op mij nog de aan
gename taak rust namens het gemeente
bestuur een hartelijk woord van dank
te richten
allereerst tot Z. Exc. Minister van der
Vegte, die daadwerkelijk de reeds zoo
lang hangende kwestie der overbrugging
tot een oplossing heeft gebracht door
aan het gemeentebestuur de sinds lang
gewenschte ^concessie tot brugbouw te
verleenen.
'Voorts tot den heer Commissaris der
Koningin in Zeeland en het College van
Ged. Staten, van wie het Gemeentebe
stuur steeds den krachtigsten steun ter
verkrijging van een brugverbinding mocht
ontvangen; tot Ir Kuijpers, voor wien
als hoofd van het Ingenieursbureau be
heerd door Ir Kuijpers te Amsterdam
geen moeite of inspanning te groot was,
wanneer het Gemeentebestuur zoowel
voor als tijdens den bouw der brug een
beroep op hem deed, en voor wien het
thans zeer zeker een eer is zijn ontwer
pen te zien uitgevoerd.
Tot de verschillende aannemers, die
gezamenlijk de verbinding van Tholen met
den vasten wal van Noord-Brabant heb
ben gemaakt tot wat zij thans is.
Ten slotte tot allen, zonder uitzondering
die .op wat wijze dan ook hebben mee
gewerkt aan de voorbereiding en cle tot
standkotming van de overbrugging.
Verschillende redevoeringen.
Hierna was het woord aan Jhr.