IConlsigirg Emma
Uit de Provincie.
ken heeft onderhouden. Kort daarna trad
echter een inzinking in en is de overle
dene niet meer bjj kennis geweest.
Mgr Ariëns werd 26 April 1860 te
Utrecht geboren. Hy studeerde o.a. aan
de universiteit H. Thomas Minerva te
Rpme, waar hij ook promoveerde tot doc
tor in de theologie (1883). Het volgende
jaar werd hjj benoemd tot kapelaan te
Enschede. In 1889 behoorde hij tot de
oprichters van de R.K. Arbeidersvereeni-
ging en in 1895 van het Kruisverbond.
In 1901 volgde zijn benoeming tot pas
toor te Steenderen en in 1908 te Maars-
sen, waar hij tot zijn dood werkzaam
bleef. Dr Ariëns is o.a. ook redacteur
geweest van „De Katholieke Werkman",
„De Kruisbanier" en „Sobriëtas".
Op sociaal terrein en vooral op 'dat
der drankbestrijding was de overledene
een bekend persoon.
D© Amsterdamsohe werk-
1 o o z e n.
In verband met de moeilijkheden, de
vorige week ondervonden bij de werk
verschaffing te Ommen als gevolg waar
van de daar te werk gestelde AmsteTdam-
sche werkloozen werden weggezonden,
terwijl de Minister van Binnenlandsche
Zaken en Landbouw aan het Arnsterdam-
sche gemeentebestuur heeft verzocht, de
zen werkloozen geen 'steuni in welken
vorm ook te verleenen, heeft dit ge
meentebestuur den minister geantwoord,
dat het geen steun zal verleenen' aan
do weggezonden arbeiders.
Druk personenvervoer per
spoorweg over de maand Juli.
Het personenvervoer is in de maand
Juli 1.1. op onze spoorwegen zeer druk
geweest, aanmerkelijk drukker dan in de
maand Juli van het vorige jaar.
Niet alleen, dat het gewone reizigers-
vervoer in Juli drukker was, doch ook het
bijzondere spoorwegvervoer was in Juli
belangrijk meer dan het vorige jaar.
De talrijk ingelegde goedkoope treinen
met- en zander regenverzekering hadden
een druk vervoer, en het aantal bedevaart-
treinen was veel grooter dan vorige jaren.
Behalve al deze extra-treinen, is dit
jaar het kindervervoer grooter dan, ooit.
Gewoonlijk was dit vervoer einde Juli
afgeloopen, doch dit jaar is het voor het
eerst anders, want thans heeft dit vervoer
nog steeds in ongekende massa plaats- In
deze maand loopen er nog verschillende
goh eel e of gedeeltelijke kindertreinen.
Ben en ander is oorzaak, dat vrijwel
het geheale wagenpark, van de Nederland-
sche spoorwegen in gebruik is, hetgeen
hoewel tot nu toe aan alle
aanvragen voldaan kon worden voor
den betrokken dienst dikwijls allerlei moei
lijkheden oplevert, enook goed
zichtbaar is, gelet op de antieke wagens,
die nu weer dienst doeul
Wethoudersvacaturo te
Amsterdam!
Het schijnt thans vrij zeker te zijn,
dat de hoer Roissevain als lid van do
Tweede Kamer zal bedanken, wijl het
voortdurende wethouderschap' van Am
sterdam moeilijk met het lidmaatschap
van de Kamer is te coinbinoeren.
Opvolger op de lijst, van den Vrijheids
bond is de heer I. H. J. Vos, oveneens
wethouder van Amsterdam. Doze zal na
bedanken van dhr Boissevain den Ka
merzetel accepteeren en als wethouder
heengaan.
Of weder een Vrijheidsbonder tijdelijk
als wethouder zal optreden, dan wel of nu.
de baan voor reconstructie zal worden
geëffend, valt moeilijk na te gaan.
Zeker wil eon deel van den Raad, zoo-
dra het bedanken officieel is, bespre
kingen openen over een andere constel
latie van het collega Maar of do soc--
democraten van de Federatie toestem
ming zullen krijgen om zitting te nemen
in een college met twee man wordt nog
sterk betwijteld.
S3 en Ohr. Rakkerspatroonsbond.
In „De Chr. Middenstander" van. 3 Aug.
1.1. wordt een krachtige actie ingezet voor
do oprichting van een Chr. Bakkerspa
troonsbond. Feitelijk bestaat deze al, doch
alleen in Groningen heeft hij leden. De
gebeurtenissen van den laatsien tijd geven
echter aanleiding, thans tot eigen] princi
pieel© organisatie te besluiten.
Do afdeeling Enschedé van den1 Ned.
Bakkersbond organiseerde naast de Ten
toonstelling LB-E-X. een Pratpaik, dat op
twee Zondagen geopend was, evenals de
geheelc Tentoonstelling. Van te voren had
den meerdere leden en zelfs de geheele
afdeeling Kampen hiertegen gewaar
schuwd. Onafhankelijk van elkaar kwam
men in ingezonden stukken in de Bakkers-
Bondscourant tot de conclusie, dat meini
niet langer lid zou kunnen blijven van
den Nederl. Bakkersbond, indien) deze
meende, dat met de heiligste overtuiging
van een groot deel van zijn' leden geen
rekening behoefde te worden gehouden.
Diesondanks ging mesnl mei dit bodrijf
voort. 1>0 Chr. Bakkerspatroons worden
nu opgeroepen, hun sympathie met do
oprichting van een eigen' organisatie te
betuigen.
Arbeidsbemiddeling.
Een wetsontwerp tot regeling der. ar
beidsbemiddeling heeft thans het departe
ment van arbeid, handel en nijverheid
verlaten.
Politieke propaganda.
Het Tweede Kamerlid de beer Rraat
beeft den minister van BinWenl. zaken
en landbouw de volgende vragen gesteld:
Is het den minister bokend, dat door
do socialisten, speciaal des Zondags, met
do z.g. „roode auto" door do dorpen
wordt rondgereden, en van af deü wagen
op openbare wegen en' pleinen p&rtijrecla-
me-speechea worden afgestoken, hetwelk
vaak hinderlijke volksopeenhoopingen en
verstopping op do verkeerswegen ver
oorzaakt?
Acht Se minister het niet juist, da,t do
Zondag en de openbare wegen niet de
dag en de plaats zijn om voor derge
lijke doeleinden te gebruiken?
Is hij bereid te bevorderen: I. da.t des
Zondags geen politieke meetings gehouden
kunnen worden? II. dat ntimmeir toestem
ming verleend worde om politieke spee
ches te houden op openbare wegen en
pleinen?
Vorstelijke gasten.
Een aantal leden dor koninklijke familie
van Zweden arriveerde Dinsdagavond met
den trein van 6.57 aan hot CS. te Am
sterdam,. Het gezelschap bestond uit prins
Karei van Ziweden, broeder van Koning
Gustaaf en vader van prinses Astrid van
België, zijn gemalin prinses Ingeborg, zijp
dochter prinses Martha; voorts prinses
Margareta van Denemarken.1, prins Eugeml,
-prins Iiarel Jr.
Do koninklijke gasten namcin' jnfrek in
het Amstelhotel.
Fusie in 't zicht.
Naa.r wij vernemen hebben den.' laat.sten
tijd onder leiding va.n het Dag. Bestuur
van het C.N.V- verschillende1 besprekingen]
plaats 'gehad tusschen de hoofdbesturen
van den Ned. Bond van Cihr. Fabrieks-
en Transportarbeiders en den Chr. Zeo-
liedenbond over een hernieuwde fusie.
Deze besprekingen hebben er toe ge
leid, dat een basis voor deze fusie ge
vonden is. Uiterlijk Mei 1929 za.l rlie,
behoudens goedkeuring der beide alge-
meene vergaderingen, ingaan.
Verlenging dar Nenij.to?
Naa.r de Tel. verneemt, heeft de Raad
van Beheer der Nenijto 1928 -aan bet
gemeentebestuur van Rotterdam vergun
ning aangevraagd, om de tentoonstelling
te verlengen tot 1 Oct. a.s.
De aan ons bureau bestelde foto's
van H. U'S. de Koningin Moedor
worden in volgorde van de bitwgn-
gekomen bestellingen verzonden.
Ter voorkoming van onnoodige
onkosten verzoeken wij hen die dat
nog niet deden, het verschuldigde
bedrag per postwissel of in post
zegels over te maken of het te
storten op onze postrekening No.
444S5.
Bestellingen kunnen nog worden
aangenomen tot 10 Augustus a.s.
Verbetering van -den weg Wesfkapeile—
Middelburg1.
Algemeen is bekend, dat de weg welke
van Westkapelle over Zoutelande, Big-
gekerkie en Koudekerke naar Middelburg
loopt, door een zeer moot gedeelte van
Walcheren gaat en o.a. een heerlijk uit
zicht geeft op de duinen, maar ook weet
ieder weggebruiker, dat deze weg in bet
geheel niet meer voldoet aan de eischen
van het tegenwoordige verkeer, dit niet
alleen doordat bij veel te smal is, maar
ook omdat het aantal scherpe hoeken en
onnoodige 'krommingen de weg tot een
zeer gevaarlijke en onnoodig lange ma
ken. Het was dan ook zeer goed te begrij
pen, dat er zich eene commissie vormde,
uit vooraanstaande personen uit de ge
meenten Westkapelle, Zoutelande, Bigge
kerke en Koudexerke om een wijziging in
den onhoudbaren toestand te trachten te
verkrijgen. Deze commissie, waarvan de
heer mr W. J. Wolderingh Van dor Hoop
burgemeester van Westkapelle, voorzitter
is, heeft zich reeds een drietal jaren ge
leden met een globaal plan gewend tot
Ged. Staten van Zeeland, doch toen werd
aangeraden het in werking treden der
wegénplamien af te wachten.
Nu deze bestaan, en de weg op het
provinciaal wegenplan voorkomt, Is er
aan de plannen voort,gewerkt en zijn deze
in bijzonderheden uitgewerkt.
Gisteren zijn wij in de gelegenheid ge
weest er -kennis van te nemen.
Alvorens over de plannen een en an
der nader mede te doelen, zij er aan her
innerd, dat de weg MiddelburgKoude
kerke een concessieweg is geweest en do
opbrengst eerst van de tollen, later van
do rente van het kapitaal, dat voor af
koop der tollen werd gegeven, aan do
familie van Doom toekwam.
Thans is deze concessie afgeloopen en
heeft de provincie voorloopig op zich ge
nomen den weg te onderhouden en ook
het kapitaal in ontvangst genomen, dat
voor den afkoop destijds werd gegeven.
Zulks echter in afwachting van 'een defi
nitieve regeling. Do vraag, wie in de toe
komst voor het onderhoud zal zorgen
van do doelen, die nu bij de gemeenten
Biggekerke, Zoutelande ,en Westkapelle in
onderhoud zijn, is juist een der moeilijk
ste 'in de kwestie der wegverbetering,
omdat die gemeenten meen en, dat het on
derhoud in één hand, bijv. van 'do pro
vincie of van den Polder zal moeten
komen.
Do bedoeling van do plannen tot ver
betering, welko mek onteigening van gron
den enz. geraamd worden op eon uitgave
van 'f550.000, is de weg van Middelburg
tot. Koudekerke een verharden rijweg te
geven van 6 M. met aan beide zijden een
wiclerpad en aan de andere deelen een
verharden rijweg van 5.50 M. Men denkt
zich daarbij een inge wal sten onderweg
waarop een zandbed met bestrating van
nieuwe klinkers.
Zooals boven gezegd, het gaat niet al
leen om verbreeding en verbetering van
het wegdek, maar in niet mindere mate
om het wegwerken van bochten en krom
mingen. Daarbij zijn de kommen der ge
meenten buiten beschouwing gelaten. Rij
het omleggen der wegen, waarop wij di
rect nader terugkomen, is zoo eenigszins
mogelijk rekening gehouden met het be
waren van beplanting icn verder natuur
schoon.
Aan Ged. Beaten zijn reeds de détail-tee-
keningen toegezonden voor het wegvak
Westkapelle-Zoutclande, waarvan de kos
ten f 172.000 zijn geraamd, mede omdat
hier aan beide zijden van den weg een
sloot van 3 M. breedte is gedacht.
Thans willen wij trachten aan te too-
nen, wat de voornaamste verkeersverbo-
teringen-zijn, die in het plan voorkomen.
Op het deel Middelburg-Koudekerke zul
len worden weggenomen de beide bochten
bij het Slot ter iïooge, dus voor en na
het passeeren van de Steenen Banken en
dit door een rechten weg van het begin
van den Abeelschen weg tot aanhet
Hiemke. Verder de bocht bij 'de z.g.n.
Hooikist, zoo-dat van den Kriekenweg tot
den jgoedenweg een rechte weg komt.
Ten slotte worden even voor den mo
len 'een paar bochten weg gewerkt.
Tusschen Koudekerke en Biggekerke
wordt een bocht afgesneden, bij 'den Duin
weg ep een groote voor den overgang
over de trambaan.
Tusschen Biggekerke en Zoutelande
wordt een groote verbetering aangebracht
bij de snijding van de trambaan, doordat
op den eersten hoek, waar de baan in het
zicht is, de weg recht door getrokken
wordt en dus 3 hoeken, waaronder een
vlak naast de trambaan worden vermeden.
Wanneer de hofsteden Werendijke en KL-
Werendijke zijn gepasseerd worden ook
eenige bochten, weggewerkt en loopt de
geprojecteerde weg recht op de oude tol
af, terwijl ook verder voor Zoutelande
nog enkele krommingen zullen verdwij
nen. Tusschen Zoutelande en Westkapelle
blijft de weg voor het vroon loopen tot
het z.g.n. Snabbeldorp. Daarna zijn vele
afsnijdingen en wegwerken Van lastige
rechte hoeken ontworpen, en zoo zal o.a-
het laatste deel van hetwelk men om zoo
te zeggen den Westkajpelschem vuurtoren
van alle kantein kon aanschouwen, recht
op dien toren aangaan.
Dat door al doze ontworpen veranderin
gen de afstanden tusschen genoemdo
plaatsen korter zullen worden, spreekt
van
Uitlevering gevraagd. Door
de Belgische regeering is de uitlevering
gevraagd van J. Verhoene, 24 jaar, chauf
feur te Gent (België), wegens verschil
lende gepleegde diefstallen met braak in
België. Het betreft hier den persoon die
eenigen tijd geleden te Middelburg bij
een vervolging van de politie in een
schoorsteen is gekropen.
De brug over de Eendracht.
Ir G. Kuypers te Amsterdam onder wiens
directie do brug over de Eendracht is
ontworpen, en gebouwd schrijft aan het
Handelsblad:
„De ijzeren overspanning wordt in ver
band met den grooten afstand (plm. 100
km.j en de geringe breedte van het vaar
water van Kinderdijk naar Tholen ver
voerd op een wijze, als tot dusver nog
niet of zelden is toegepast, n.L. op twee
paar gekoppelde schuilen, achter elkaar
varend, en door slsepbooten getrokken.
Het gevaarte weegt ongeveer 700.000
kg en steekt bijna 188 M. boven den wa
terspiegel uit.
De complete brug, welke het eiland
Tholen met den vasten Noord Brabant-
schen wal moet verbinden, bestaat uit
Iandhoofden en pijlers van gewapend be
ton-, uit enkele kleinere spanningen van
dit materiaal en- voorts uit genoemde ijze
ren overspanning, wier hoofdliggers in
vorm afwijken van de tot dusver in Ne
derland gebouwde groote ijzeren brug
gen. De hoogte neemt zooals gebruike
lijk toe naar het midden van de brug, de
bovenrand is echter niet boogvormig/doch
bestaat uit vijf rechte gedeelten, waar
door een slank geheel verkregen wordt.
Haar vrije spanning van 100 m. wordt
slechts bij een enkele brugoverspanning
in Nederland overtroffen.
Ze is ingericht voor zwaar ry- en voor
stoomtramverkeer. De stoomtramlijn uit
Bergen op Zoom wordt dan ook tot in
de kom der gemeente Tholen doorgetrok
ken. Voorts is er rekening mede gehou
den, dat de 'bovonbouw der brug zonder
al te groote kosten versterkt kan worden
ten dienste van een locaalspoorweg, wel
ke liet eiland Tholen met westelijk Noord-
Brabant zoude verbinden. Haar onder
bouw is daarop reeds berekend."
Toen gistermorgen het water z\fn hoog
ste stand bereikt had, bleef de Tholen-
sche brug nog met één punt op de juk
ken rusten, welke vóór do werf Kloos
in de Noord zijn gebouwd; de drie andere
steunpunten waren vrijgekomen. Men
heeft toen in do 'bakken aan de zijde,
waar de brug geheel en al vrij was ge
komen ballast gepompt en daardoor kwam
to omstreeks half tien óók het laatste
steunpunt vrij.
Het was toen zaak, de brug zoo spoedig
mogelijk weg te sleepen en dat is voor
spoedig gebeurd.
Bij het vertrek was de belangstelling op
de werf uit den aard der zaak heel groot
Ook in Al bias sardam stonden velen naar
het voorbijvaren to kijken. In Dordrecht
was de belangstelling nog grooter. Daar
dreef de sleep, tegen den stroom in naar
-de spoorbrug. Om 2 minuten over zessen
reed er nog een trein over de brug en om
4 over 6 draaide zij al open, juist op het
moment, dat de sleop voor de doorvaart-
opening arriveerde. Er behoefde dus niet
to worden gestopt. Nu zou het er om span
nen. Weliswaar is de doorvaartopening
circa 5 meter breeder dan de sleep, maar
met zulk een gevaarte kan men toch nooit
weten en oppassen was de boodschap. Het
was juist stil water, toen de sleepbooten
Stormvogel en de Adelaar, de brugopening
invoeren. Gestaag volgde de brug, met do
beide booten er achter en men was door
de brug heen, voor men er erg in had. Zoo
vlot en rustig was alles verloopen.
Om 10 voor half zeven lag de sleep aan
den andexen kant van do spoorbrug en
kon 'er weer volle kracht worden ge
draaid. Het duurde niet lang meer, of
de mond van do Zeehaven was bereikt,
in welko haven de brug gedurende den
nacht opgeborgen zou worden.
Het eorsto deel van de reis was vlot
volbracht.
Vanmorgen om 6 uur zou de reis wor
den voortgezet. Men rekent tegen den
avond in Tholen aan te komen.
Eindelijk. Thans is tegen 29
Augustus de aanbesteding aangekondigd
van het niaken van een nieuw wegvak
in den Reigiersbergschen Polder onder Ril-
Iand-Bath, behoorende tot de werken tot
aanleg van den Rijksweg Kapelle-Noord-
Brabantsche grens, van welk werk de ra
ming f155.000 bedraagt.
Autobusconcessies. Bj 'Ko
ninklijk Besluit van 21 Juli 1928 werd de
aan P. Mahn te Kloosterzande verleende
vergunning voor het traject Walsoorden-
Hulst alleen op Maandag vernietigd, op
grond van de overweging, dat de stoom
tram Hulst-Walsoorden voor de markt te
Hulst op Maandag voldoende vervoer-ge-
legenheid biedt.
Het beroep van de N. V. Stoomtram
WalsoordenHulst tegen de verleende
vergunning aan P. Mahn, te Kloosterzan
de, voor het traject Walsoorden over Hulst
en Kapeltebrug naar de Belgische grens
uitsluitend op 'Donderdaggen werd onge
grond verklaard, op grond van de overwe
ging, dat aan de bezwaren der stoomtram
door het vervoerverbod in locaal verkeer,
dat den autobusdienstondernemer werd
opgelegd, voldoende wordt tegemoet ge
komen.
Middelburg. Vrijdagavond geeft het Mid-
delburgsch Muziekkorps een uitvoering op
het Molenwater.
Goes. A.s. Donderdag 9 Aug. hoopt
de Harmonie Hosanna een volksconcert
te geven op de Groote Markt alhier. Aan
vang 's avonds half negen uur. Het pro
gramma vermeldt de nrs: 1. „Flying
Eagle", marsch, Blankenburg; 2. „Tiritan-
nicus", ouverture fantastique, R. de Sout-
tez; 3. „Carmen Sylva Walzer", Ivanovice;
4. „Suite de Gallet de l'opera comique
Marion, S. Vlessing; 1. Prélude, 2. Ri-
gandon, 3. Badinage, 4. Intermezzo, 5-
Gavotte, 6. Rondo Finale. Pauze.
5- „Ghantecler", marsch, G. Allier; 6.
,i,LudomatycheIlo", ouverture de enn
cours, L- Langlois; 7. Kxömmgs-Marsch",
aus der oper. Dor Prophet, G. Meijer
beer; 8. „Fantaisie Romanitique", Le
gende, L. Montagne; 9. .„Florenliner
Marsch", J. Fucik.
Kioetingft. Bewolking: Ingekomen: 11
Nieuwdorp O 71; W. Ilarth en gezin,
A 95; A. W. Steenblok, A 110; J. I
Massee A. 53; J. ,J. Goodegebuur B 80
A. Drijdijk en gozin B 131; J. de Klerk
en gezin A 71; J. G- Massee A 53
J. Koppejan en gezin B Si-
Vertrokken: M. Meulenberg, naar Zie
jikzee A 274 b; A. J- Bal en gezin,
naar Goes, Violenstraat 20; P. Meuten
berg en gezin, naar Middelburg, Kort.
Noordstraat L .88; J. v. Schaik, naar
Goes, Wijngaardstraat 49; Adriana Job
sen, wed. M- Diaano, naar Goes, 's II.
H.kinderendijk 11,
Kapelle. Burgemeester en Wethouders
hebben de verbouwing der Chr. Herv.
school te Biozelinge gegund aan den laag
sten inschrijver dhr A. W. Nieuwlink te
Hoek bij Neuzen voor f 3784.
KoudekeVke. Het bericht betreffende het
vaandel van den B.V.L. éischt eenige
correctie. De woorden „klaar to maken"
geven den indruk dat het dames-comité
zelf het vaandel vervaardigde, wat niet
het geval is: het zamelde alleen geld in.
De uitreiking zal bovendien niet door
den burgemeester geschieden, maar één
der dam.e3 zal het vaandel aan den B.V L-
aanbieden uit naam van het comité.
Meliskerlce. Zaterdag j.l. werd door de
schietveieen. .„Meliskorke haa.r jaarlijk
scben huishoudelijken schietwedstrijd ge
houden. Uitslag: maximum aantal p. 60.
Ie prijs M. A. de Pree 65 punten; 2e
5. Taai 52; 3e P. Adriaanse 62; 4e S. de
Wisser 52; 5e J. K. Karolse 51; 6e A.
Adriaanse 50. Met minder dan 50 pun
ten, werden prijzen behaald door de hoe
ren: 7e J. Koene; 8e L. Jobse; 9e A. Ja-
kobsen; 10e J. Dekker; lie J. Melse;
12e J. Sturm; 13e A. Janse; 14e W. Wis
se; 15e J. Houterman; 16e M. Boogaard;
17e E. de Korte; 18e 'J. Munter; 19e H.
Schoe; 20e R. Boogaard; 21o Jac. Boo
gaard; 2,2o 'D. Zwemer.
Nieuw- en St. Joosland. Maandagmiddag
hield de raad dezer gemeente een open
bare vergadering, onder voorzitterschap
van den waarnemend burgemeester Wat
tel. Na opening werd mededeeling gedaan
van de ingekomen kennisgeving rler fa
milie Polderdqk, meldende het overlijden
van den heer Jan Polderdijk, burgemees
ter der gemeente, benevens van den brief
van deelneming die namens den raad
door B. en W. aan de familie was gezon
den. Daarop werd door den voorzitter
ongeveer het volgende gesproken.
„Wanneer wij onzo werkzaamheden
aanvangen zij het mij veroorloofd, een
woord te wijden aan de nagedachtenis
van onzen overleden Burgemeester en
voorzitter den heer Jan Polderdijk. Ik wil
hierbij gaarne erkennen, en meen, dat
het niet te veel gezegd is, dat wij 'in hem
een 'bekwamen voorzitter van onze ver
gaderingen hebben verloren. Hij- was
steeds vol belangstelling en in het be
lang der gemeente werkzaam, en gaf zich
daaraan geheel. De jaren, die ik van be
gin af, van zijn burgemeesterschap, met
hem, evenals gij raadsleden, de een lan
ger, '€e ander korter heb samengewerkt,
zullen zeker bij allen in aangename her
innering biijven voortleven. Niet minder
zal dat ook bij u zijn, secretaris, die hem
zeer veel steun verleende en altijd aange
naam met hem samen Jiebt gewerkt.
Wie had dit kunnen denken, toen wij
hem, bij gelegenheid van zijn 10 jarig
jubileum als b'urgem. geluk gciwenscht
hebben, en ik de eerste raadsvergadering
hem toewenschte (welke vergadering te
vens de eerste was in het nieuwe raad
huis) dat hij vele vergaderingen in dit
raadhuis zou mogen leiden, en in ajn
nieuwe burgemeesterskamer vele ingeze
tenen met raad mocht bijstaan, dat dit
zoo kort zou duren. Wij moeten echter in
zijn overlijden berusten, daarbij gelooven-
de, dat alles komt van Hem dia alles re
geert en bestuurt. (Deze woorden werden
staande aangehoord.)
Hierna werd besproken de overdekking
der aschbakken. De raming der kosten
daarvoor was met bout f140, met ijzer
f 250 en met zwaardere ijzeren platen
f275. De hooge kosten leverden nog de
bezwaren op voor de beslissing. B. en
W. stelden voor de overdekking te doen
plaats hebben van hout. welk voorstei
werd aangenomen met 4 tegen 3 stem
men. (Poppe, Mesu en P. Dmgemanso
stemden tegen).
Het verzoek van den gemeente-bouw
kundige om f 120 belooning voor 2 maan
den langer gehouden toezicht bij' den
bouw van het raadhuis enz., wilden B-
en W. inwilligen. Na eenige bespreking
werd het voorstel verworpen met 5 te
gen 2 stemmen. De wethouders stemden
voor. Een voorstel om daarvoor 60 gld
te geren, gedaan door dhr Vogelaar, werd
met 5 tégen 2 stemmen aangenomen. De
wethouders stemden hier tegen.
Op voorstel van B. en W. werd besloten
geen subsidie to verleenen aan de veT-
eeniging voor instandhouding van den
Volkszangdag en aan de Polrtievakschool
ta Hilversum. Het verzoek der vereen,
tot bescherming van dieren om bepaiin