No. 229 Vrijdag 29 Juni 1928 42e Jaargang EERSTE BLAD. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Binnenland. Uit de Provincie. Onderwijs. Rechtzaken. Belangrijkste Nieuws. DIreGteur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes. Tel.: Redactie en Administratie no. 11. Postrekening No. 44455. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259. VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3. Losse nummers f0.05 Prijs der AdvertentlSn: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ei Bij abonnement belangrijke korting. Niet ongevaarlijk. Wij hebben enkèle dagen geleden! aan gehaald een uitspraak van den heer D. Hans, n.l. dat de S-D-A-P. steeds meer bevriest, tot een doodgewone radicale her vormingspartij. Deze karakterteekening is geheel juist. De S-D-A-P. spreekt niet meer 01 al thans zeer weinig over hare beginselent Sterker nog, hare woordvoerders heb ben er niet het minste bezwaar tegen', vooral als het er om gaat de Chr. ar beiders te lokken, die beginselen openlijk te verloochenen. Van de beginselen spreekt men' niet. Men komt alleen met mooie beloften en pakkende leuzen. Niet op de beginselen, maar op de de mocratie wordt de volle nadruk gelegd. Zoo schijnt de Soc. Democratie langza merhand te worden een vrij onschuldige beweging, temeer daar men herhaaldelijk kan waarnemen, dat zij vanl de Commu nistische practijken niet veel moet hebben. Terecht echter wordt er door de „Stan daard" op gewezen, dat men om een partij en beweging te beoordeelen niet moet letten op wat zij doet, als heel het leven in rustige banen gaat, maar (waartoe zij in staat is als de storm losbreekt en het maatschappelijke en po litieke leven in geweldige spanning komt. En dan denken we vanzelf aan wat in 1918 gebeurde. Maar ook aan wat dezer dagen te Ant werpen in de havens voorviel. Er was daar volgens de leiders van den modernen transportarbeidersbond niet de minste reden voor een staking. Men verwachtte daarvan niets dan onheil. Maar nu kwamen de Communisten op 'e vlakte. Enkele heethoofden gaven het sein. om e staken en in minder dan geen tijd vas overal het werk stilgelegd. De Socialisten zien het gevaarlijke van leze actie zeer goed in. Zij verwachten laarvan voor de betrokken arbeiders niets ian ellende. Maar toch hebben zij niet den 'moed krachtig op te treden en zich tegen de Communistische heethoofden te verzet ten. Uit- vrees hunne machtspositie te ver liezen, durven ze den strijd niet aan. De leiders laten zich leiden. De innerlijke kracht voor tegenweer ontbreekt. En inp-Iaats van zich schrap te zetten, F gaan ze vooraan staan en laten 7e zich voortdrijven, wie weet waarheen en door wie, zichzelf en anderen diets makend, dat ze door mee te hollen toch wel waarlijk leiding geven. Een gevolg natuurlijk van het feit dat de Soc. Democraten toch wel werkelijk op revolutionairen grondslag staan. Zij mogen van hunn'e beginselen zwij gen, ze zelfs openlijk verloochenen' als het moet, die beginselen laten toch bij tjjd en wjjle hun invloed gelden!. Daarom, de S.D.A-P- moge zich steeds meer als .een doodgewone hervormings partij openbaren, in den grond der zaak blijtfc ze een echt revolutionaire partij, voor het gevaarlijke waarvan de oogen met mogen worden gesloten). Van locomotief tot motor. Naar gemeld wordt, bestaat bij de Ned, Spoorwegen het voornemen om met in gang van Mei 1929 op de lijnen in de omgeving van Delfzijl met motortractie te gaan rjjden, in plaats van met stoom locomotieven. In aanleg is daar de z.g. .Woltjerlijn en wanneer deze gereed is, zullen daar motorrijtuigen in dienst wor den gesteld. Ook op de lijnen in de omgeving van Loom zal begonnen worden de treinen van motortractie te voorzien. De e 1 ectrif icat i e der spoor wegen. In een onderhoud van het hoofdbestuur der Ned. Vereeniging van Spoor- en Tram wegpersoneel met den heer Hoekstra, chef van den dienst van tractie der spoorwe gen, betreffende de electrificatie van meer lijnen dan thans het geval is, werd door genoemden heer medegedeeld, dat de be slissing over de vraag, of men ook an dere baanvakken daarin jsal betrekken, waarschijnlijk eerst in het najaar zal val len en eventueel komt daarna pas aan de orde de vraag in welke richting de electrificatie zal worden voortgezet. De lijnen, welke voor electrificatie in aanmerking zouden komen, moeten baan vakken zijn, welke aansluiten op de spoor lijn AmsterdamRotterdam. Dat zijn dus de trajecten Dordrecht—RotterdamHoek van Holland, AmsterdamZaanstreek We'senHaarlem en AmsterdamAmers foort. De meest vermeldenswaardige bijzon derheid, welke na de electrificesring van de lijn Amsterdam—Rotterdam is opge vallen, is de sterke toename van het reizigersvervoer, 'uit welke omstandigheid wel een argument voor verdere electrifica tie valt te putten. Daar staan evenwel ernstige praktische bezwaren tegenover, terwijl ook de op zet en exploitatie van electrische lijnen duur is, hetgeen ook blijkt uit een de zer dagen gepubliceerd rapport over de electrificatie van de Oostenrijksche spoor wegen. Aangezien de hierboven vermelde tra jecten veel doorgaand verkeer hebben, zullen deze dus nooit met uitsluitend elec trische treinen kunnen worden bediend, tenzij tot aanschaffing van electrische lo comotieven wordt overgegaan. Bij dit laat ste stuit men evenwel weer op het be zwaarlijke vraagstuk van de verwarming der treinen, wat dan weer om oplossing vraagt. Het nemen van het besluit tot verdere electrificatie zal dus nog wel heel wat voeten in de aarde hebben. Een excursie. Het ligt in het voornemen van de directie van de H.A.V.- Bank te Schiedam, om ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan der 'Mij. op 8 Juli a.s. met het geheele vaste personeel, bestaande uit circa 100 personen, een excursie naar Zeeland te maken. Korfbal. 1ste klasse Z. K. B. Woensdagavond beeft op het terrein van V.V.G. de volgende match plaats gehad: V.V.G.—E.L.T.O. 1—0. Het programma voor bovengenoemde klasse vooï a.s. Zaterdag luidt: Middelburg: D.O.S.—V.I.O.S.. 2de klasse Z.K.B.. Kapelle: Olympia E.L.T.O II. Vlissingen. Het aantal werkwilligen bij de Kon. Mij. „de Schelde" was heden één minder dan gisteren en bedroeg dus 404. Hedennacht is ingebroken in een keet bij de havenwerken. De politie stelt een onderzoek in. Goes. Loop der bevolking. Ingekomen: M. de Bruijne, meubelma ker, Heernisseweg 56 van Wageningon; J. Crombouw, zonider beroep, Kleine Ka de 45 van Venlo; B. Meijer-s, ambtenaar Z. L. M., L. P. v. d. Spiegélstr. 33 van Serooskerke (W.); M. J. Lindenberg, dienstbode, Groote Markt 40 van Schore; A. Karelso, bakkersknecht. Opril Groots Markt 4; C- Karelse, molenaarsknecht, Turf kade 3 van Kloetinge; J. J. Bast meijer, onderwijzer, Ganzepoortstraat ICa van Amsterdam; J. de Jonge, dienstbode. Lange Vorststraat 49 van Middelburg; M Houtekamer, dienstbode, J> A. v. d. Goes kade 71 van Wemeldinge; J. D. C. de Moor, leerling modiste, Turfkade 13 van Woensdrecht. Vertrokken: J. A. van Dijke, landbouwer naar Nieuwerkerk A 262; A. C. W. Breu re, dienstbode, naar Rilland-Bath; Gezin J. J. Witkam, naar Kloetinge B 127; L M. Erb, dienstbode naar Kloetinge B 127; B. Vlaming, köopman, naar [erseke, grind weg 243; C. Ringelberg, dienstbode naar iers-eke, Grindweg 243; J. van Oosten, bakkersknecht naar Driewegen, Dorpsstr.; A.. Meijaard, dienstbode naar Oudelande A 85; M. en J. Quakkelaar, dienstboden naar Kruiningen, C 291; C. H. Kraker, monteur naar Middelburg, Gravenstraat; D. J. Lansing, arbeider N. S. naar Ambt Delden, Wieme' Wachtp. 28; G. E. Vroeg- op, zonder beroep, naar Rijswijk, Crom- vlietkade 16; J. Brouwer, los werkman, naar Leiden, Gaststraat 36. Geref. Kerken. Tweetal te 's-Gravenhage-Oost (vac.-G. R. Kuyper) R. E. van Arkel te Utrecht en P. N. Kruijswijk t-e Vlissingen. Geref. Gemeenten. Tweetal te Opheusden, M. Hofman te Krabbendijke en H. Kieviet te Veenen- daal. - T h e o 1. c a n d i d a t e n. De heer J. O. Mulder te IJsselmonde-West is na p-raep. examen door de classis Bare-ndrecht beroepbaar gesteld in de Geref. Kerken De heer R. Schippers is door de classis Baren-drecht der Geref. Kerken praepara- toir -geëxamineerd en beroepbaar gesteld. Adres: Geref. pastorie, IJsselmonde. Aan de Vrije Universiteit is geslaagd voor het cand.-ex. Godgeleerdheid de heer W. F. M. Lindeboom Cz., te Amsterdam. De groote Synode. Hier volgen nog enkele classicale beslissingen! betref fende het voorstel der z.g. groote Synode van de Ned. Herv. Kerk. Winschoten: verworpen met 57 tegen 3 st.; Assemaangenomen! 31 voor 5 tegen'; Heerenveen: verworpen met 44 tegen' 32 st.; Z-utphen: verworpen, 61 tegen, 26 voor; Leeuwarden: verworpen; Éjdam: ver worpen 26 tegen 10; Emmen: verworpen 18 tegen 16; Dordrecht: aangenomen 40 voor 17 tegen; Utrecht, 32 voor, 8 te gen; Nijmegen, verworpen 40 tegen' 13; iWinsum: verworpen 18 voor, 36 tegen; Groningen: verworpen! '44 tegen, 24 voor; 's Hertogenbosch: verworpen; Arnhem; aangenomen, 39 voor, 8 tegen; Tiel, ver worpen, met alg. st.; Franeker; verwor pen; Rrielle: aangenomen!, 26 voor en 15 tegen; Haarlem verworpen; Deventer: verworpen met 51 tegeni 6 st.; Breda: aan- jgenomen met 9 st. tegen en] 14 blanco; Dokkum: aangenomen, 51 voor, 16 tegen; Kampen: met alg. st. aangenomen!. Een vergissing. Op de classi cale vergadering te Emmen stemden door een onbegrijpelijk misverstand biji de eer ste stemming, waarbij een secundus-lid van het prov. kerkbestuur moest gekozen worden, twee leden der linkerfractie op den candidaat der rechterzijde ds D. Sie- melink van Roswinkel, waardoor deze verkozen werd. Ds S. moet 15 Aug. a.s. als primus-lid optreden, zoodat van-af dien datum de linksche classis Emmen een orthodoxe afgevaardigde naar het prov. kerkbestuur zal zenden. De verhouding in! dit bestuur wordt daardoor: links 2, rechts 2- Ned. Herv. Kerk. Beroepen, te Hoogeveen, G. B. Holland te Huizen. Te Oudega, H. Dekker te Has- kerhorne. Aangenomen naar Kootwijkerbroek, W. Zijlstra te Neder-Langbroek. Hansweert. Geslaagd voor het doctoraal examen handelswetenschap aan de Neder- landsche Hoogeschool te Rotterdam, de heer F. V. de Groof te Hansweert. Tot de eerste klasse van de Chr. kweekschool te Middelburg zijn toegela ten: S. A. Luitwielar, Vlissingen; B". W. Kieboom, Middelburg; A. van M'aldegem, M'burg; A. J. v. d. Welle, M'burg; J. A. Davidse, St. Laurens; J. W. Fab-er, Kou- dekerke; L. Jans-e, N. en St. Joosland; N. Minderhoud, Aagtekerke; 3. v. Rooffen, Biggekerke; L. Willeboordse, Souburg; S. Slijper, Middelburg; J. Flipse, Westka- pellev en P. Barentsen, Rïtthem. Geslaagd voor de nuttige handwer ken aan de Christelijke kweekschool te Middelburg de dames C. Krug, Vlissin gen; A. Tellier, Heerlen en J. Visser, Middelburg. Thans zijn ook de examens nuttige handwerken geëindigd. Daarvoor slaagden alle 15 candidaten. Examen deurwaarder. Ge slaagd voor het aanvullingsexamen: P. F. van Maaren, Middelburg. Geslaagd te Leiden voor het can- didaats-examen in de rechten de heer P. van Empel te Middelburg. De heer J. van der Made Jr te Nisse is geslaagd voor het eind-examen diploma A, aan het Lyceum te Baam, B-ijzondere Kweekscholen. De wijziging van het Koninklijk Besluit inzake de Kweekscholen, waarbij het getal in vijf jaren vereischte akten lerl einde voor het volledig subsidie in aanmerking te komen van. 90 op1 75 wordt terugge bracht, heeft eenige vertraging ondervoe den. Naar de Msb. verneemt, kan bedoelde wijziging voor verschillende bijzondere kweekscholen van groote beteekenis in de eerste helft der maand Juli wor den tegemoet gezien. Benoemd als onderwijzeres aan de Bjjz. School voor LO- te Middelburg (hoofd dhr J. Hage)' mej. M. A- B- Migchel- een, te Amsterdam. DE AUTOBUSKWESTIE GOES—WOLFAARTSDIJK. Heden diende voor het kantongerecht te Goes de zaak tegen P. C. v. d. S., autobus ondernemer te Goes, beklaagd, dat hij den 25 en den 31 Mei 1928 des namiddags te Go-es en te 's-Heer Arendskerke zonder vergunning van Ged. Staten van Zeeland of van de Kroon een auto-busdienst, zijnde een openbaar middel tot vervoer van per sonen van Goes via 's-Heer Arendskerke naar het "Wolphaartsdijksche veer en om gekeerd met een autobus in werking heeft gehouden. Verdachte heeft opgericht met andere personen de Coöperatieve Vereeniging Autovervoer GoesWolphaartsdijksche Veer vice versa U. A. 'te Goes. Doel dezer vereeniging is haar leden zoo voordeelig mogelijk per auto te vervoeren van Goes naar het Veer. Leden kunnen -zich opgeven 'bij den se cretaris-penningmeester onder betaling van 5 cent inleggeld. Elke aansprakelijk heid der leden voor de verbintenissen der vereeniging is uitgesloten. V er-dach te erkent de juistheid van de hem ten laste gelegde feiten. Als getuige wordt gehoord de notaris J. K. C. M a 11 h ij s te Kortgene. Op een vraag van -den kantonrechter verklaart get. een verzoek van mr J. W. Goedbloed te Goes ontvangen te hebben, om eens bij hem te komen. Mr G. deelde hem bij dat mondeling onderhoud mede, van plan te zijn een coöp. vereeniging op te richten, in den geest, als nu in de -dagvaarding is vermeld. Get. zei geen bezwaar te hebben daaraan zijn medewerking te verleenen. De akte is dan ook voor hem verleden. Kantonrechter: wist u, dat de wet op de openbare middelen van vervoer ontdoken werd? Getuige: ik -ken die wet zoo goed niet. Maar ik heb niet alleen de belangen van v. d. Slikke, maar ook die van de le den der vereen, op 'toog gehad. Er is voorzien in het geval, dat v. d. S. den dienst eens niet naar hehooren uitoefende. Kantonrechter: Bedacht u dan niet, dat de mensc'hen wel eens vervoerd zouden kunnen worden in smerige, on deugdelijke bussen? Getuige: Er is zoo goed mogelijk voor de belangen der leden gezorgd. En dat de dienst in een behoefte voorziet, blijkt wel uit de 560 leden, die er nu reeds zijn. V. d. S. is een voorzichtig man en geniet de al-gemeene sympathie. Zijn dienst is zelfs nog duurder dan de tram en toch willen velen graag met zijn bus vervoerd worden. Kantonrechter: wg 'hoemen het een vereeniging voor dö leus. In Zeeland 'zeggen ze kwansuus. Ambt. O. M. tot getuijge: U zegt, da/t de dienst van Van der S. duurder is dan de tram. Waar blijft dan het stoffe-Ip belang der leden, dat de vereen, zegt te bevorderen Getuige: tijd is ook geld. Als ik di rect aan het veer in de bus kan stappen, vlugger in Goes ben dan met de tram en direct op de Markt in Goes gebracht word, is me dat wel 5 cent meer waard. Ambt. O. M.: we hebben hier met een affaire te doen, opgezet (spr. zal -niet zeggen, om de wet te ontduiken, maar) om v. d. S. te helpen. Dat hem door het bevoegd gezag zijn broodwinning ontno men is, is natuurlijk voor den man zeei onaangenaam. Hij heeft daarin niet berust, maar heeft een raadsman gekozen. Eeni ge heeren hebben de hoofden bij -el-kaai gestoken, maar in de keuze van het mid del, om v. d. S. te helpen, zijn ze zeer ongelukkig geweest. Spr. wil niet mede deel en op welke wijze v. d. S. beter te helpen ware geweest, maar het moet niet 'op de manier, zooals nu is geschied. Voor de overgroote hoeveelheid reizi gers van Noord-Beveland en Wolfaarts- dij-k -gelden niet de motieven, die voor notaris Matthij-s gelden en die hij van hem accepteert. Art. 15 der wet op de Openbare Midde len van Vervoer is 111 1926 juist aange vuld, oin te voorkomen, pogingen, zoo-als nu bier zijn aangewend. Dat blijkt duide lijk uit de Memorie van Toelichting van den Minister van 30 Mei 1926. Spr. noemt het een 'vereeniging voor de leuze, als inwoners van Zuid- en Noord-Beveland voor 5 cent lid voor hun geheele leven worden en andere personen voor 5 cent per jaar, terwijl ze van alle aansprakelijk heid uitgesloten zijn. Spr. betreurt het, dat iemand als not. Matthijs, die de hand aan de wet moet houden, zoo lichtvaardig heenstapt over de wet op de Op. Middelen van Vervoer en v. d. S. gaat helpen door wetsontduiking Binnenland. Voorloopig Verslag der Eerste Kamer over het ontwerp besmettelijke ziek ten. De autobuskwes-tic Goes-WolfaaTtdjjksche veer voor het kantongerecht te Goes. Buitenland. Het Duitsche kabinet benoemd. Bijzonderheden over het treinongeluk In Engeland. Het weer aan de Noordpool wordt weer -gunstiger voor reddingspoging-en. Het ware beter geweest, dat getuige voor af die wet eens had bestudeerd. Spr. betreurt den loop van zaken vooï v. d. S., maar anderzijds moet Spr. ook rekenen met de belangen van de 560 leden der vereen. Gaat het op deze wijze door, dan is zulk een onderneming vrij van alle verordeningen en keuring-en. Dan heerscht dé grootst mogeljj-ke vrijheid en is de veiligheid der reizigers niet verze kerd. Spr. eischt 2 maal f 10 b. of 2 maai 10 d.h. De verdediger, mr J. W. Goed bloed, begint met de entourage van deze zaak te schetsen. Van der Slikke rijdt al 8 jaar op genoemd traject, eerst als ondergeschikte, daarna als onderne mer. De concessie is bem eerst door Ged. Staten en later door de Kroon ge weigerd, maar Ged. Staten erkenden de wen-schelijkheid, dat er naast de tram oók nog autobusv ervoer moest zijn, door aan Krijger concessie te geven. De Kroon zei: „aan niemand concessie. Het mono polie aan de tram." Voor de betrokkenen is het echter van groot belang, dat ze direct aan het veer kuntnen instappen en niet eerst een eind moeten loopen, om dan met een schom melendie tram op minder vlugge wijze naar Goes te rijden. Zeker ,de Staat is financieel geïnteres seerd bij de tram.' Maar het gaat toch niet aan, om te zeggen: danj moet de bevolking zich maar schikken. Daar komt -nog iets bij. Toen de direc tie van de Spoorweg-Mij. Zuid-B'eveland zich indertijd tot de polderbesturen enz. om subsidie wendde, heeft ze gezegd: we zjjn rendabel niet op grond van het per sonenvervoer. Ook al vervoeren'we geen) plassagiers, dan rendeeren we nog door het goederenvervoer. En nu heeft die Spoorweg-Mij. door allerlei ondergrondsche invloeden weten te bewerken, dat de bevolking van Noord- Beveland en van1 Wolfaartsdijk moét rei zen met de tram. Ein boe zorgt de spoor voor da belangen der bevolking? Spr. weet een geval, dat iemand, uit Kapelle, die om 2 uur in Middelburg moest zijn, 's morgens met den boemeltrein van 8 uur van Kapelle moest vertrekken. Vergelijk daarmee eens de autobussen I Een man, in' eigen zaak rechtsprekend (de Minister), afwijkend van het advies van 'den Raad van State, zegt: je be strijdt mijn spoor en daarom: er uit! Het uitstervingssysteem wordt niet eens toege past. Hier is een' aantasting der belangen van de burgerij en dat zonder noodzaakt Het is gruwelijk onrechtvaardig, dat iemand, die de streek niet eens kent, een man uit zijn brood stoot. Is nu de coöp- vereen., waarvan hier sprake is, een smoesje, zooals Kantoni- rechter 'en ambt. O. M. beweren? Volgens Spr. niet. En daarom komt ook de uit val van den ambtenaarM- tegen no taris Matthijs in tt geheel niet te pas. Spr. is met de akte gegaan naar notaris Matthijs, omdat die als Noord-Bevelander bij deze zaak belang heeft. Als men 564 leden heeft (wat bete»- kent 3000 a 4000 personen)- kan' men 'dat toch niet een vereeniging voor den vorm noemen. Men moet daarbij nog rekenen met den aard der bevolking. Een Zeeuw- sche boer zet zijn handteekenin'g niet vóór hij weet dat de zaak in orde is. Naar ,Spr. stellig meent, behartigt de vereen, de stoffelijke belangen der leden!. Spr. verwijst ook naar de toelichting van mr Gezelle Meerburg op de wet op de coöp. vereenigingen. Valt deze vereeniging onder art. 15 der wet op de Openbare Middelen van Vervoer? Er „is hier geen sprake van het volgen van een bepaalden! weg. Er is b.v. een lid in het dorp 'sH. H-kinderen. Vraagt deze hem naar zijn .woning te rij den, dan gebeurt dit en wordt van den gebruikelijken weg afgeweken. Het Be stuur kan ook in andere gevallen! van de gewone route en van de dienstrege ling afwijken. Er wordt niet voor 't pa- bliek gereden. Do vereeniging ia zelf baast,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1928 | | pagina 1