No. 229
Vrijdag 29 Juni 1928
42e Jaargang
EERSTE BLAD.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Binnenland.
Uit de Provincie.
Onderwijs.
Rechtzaken.
Belangrijkste Nieuws.
DIreGteur-Hoofdredacteur:
R. ZUIDEMA.
Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes.
Tel.: Redactie en Administratie no. 11.
Postrekening No. 44455.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259.
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.
Losse nummers f0.05
Prijs der AdvertentlSn:
14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ei
Bij abonnement belangrijke korting.
Niet ongevaarlijk.
Wij hebben enkèle dagen geleden! aan
gehaald een uitspraak van den heer D.
Hans, n.l. dat de S-D-A-P. steeds meer
bevriest, tot een doodgewone radicale her
vormingspartij.
Deze karakterteekening is geheel juist.
De S-D-A-P. spreekt niet meer 01 al
thans zeer weinig over hare beginselent
Sterker nog, hare woordvoerders heb
ben er niet het minste bezwaar tegen',
vooral als het er om gaat de Chr. ar
beiders te lokken, die beginselen openlijk
te verloochenen.
Van de beginselen spreekt men' niet.
Men komt alleen met mooie beloften en
pakkende leuzen.
Niet op de beginselen, maar op de de
mocratie wordt de volle nadruk gelegd.
Zoo schijnt de Soc. Democratie langza
merhand te worden een vrij onschuldige
beweging, temeer daar men herhaaldelijk
kan waarnemen, dat zij vanl de Commu
nistische practijken niet veel moet hebben.
Terecht echter wordt er door de „Stan
daard" op gewezen, dat men om een
partij en beweging te beoordeelen niet
moet letten op wat zij doet, als heel
het leven in rustige banen gaat, maar
(waartoe zij in staat is als de storm
losbreekt en het maatschappelijke en po
litieke leven in geweldige spanning komt.
En dan denken we vanzelf aan wat
in 1918 gebeurde.
Maar ook aan wat dezer dagen te Ant
werpen in de havens voorviel.
Er was daar volgens de leiders van
den modernen transportarbeidersbond niet
de minste reden voor een staking. Men
verwachtte daarvan niets dan onheil.
Maar nu kwamen de Communisten op
'e vlakte.
Enkele heethoofden gaven het sein. om
e staken en in minder dan geen tijd
vas overal het werk stilgelegd.
De Socialisten zien het gevaarlijke van
leze actie zeer goed in. Zij verwachten
laarvan voor de betrokken arbeiders niets
ian ellende.
Maar toch hebben zij niet den 'moed
krachtig op te treden en zich tegen de
Communistische heethoofden te verzet
ten.
Uit- vrees hunne machtspositie te ver
liezen, durven ze den strijd niet aan.
De leiders laten zich leiden.
De innerlijke kracht voor tegenweer
ontbreekt.
En inp-Iaats van zich schrap te zetten,
F gaan ze vooraan staan en laten 7e zich
voortdrijven, wie weet waarheen en door
wie, zichzelf en anderen diets makend,
dat ze door mee te hollen toch wel
waarlijk leiding geven.
Een gevolg natuurlijk van het feit dat
de Soc. Democraten toch wel werkelijk
op revolutionairen grondslag staan.
Zij mogen van hunn'e beginselen zwij
gen, ze zelfs openlijk verloochenen' als
het moet, die beginselen laten toch bij
tjjd en wjjle hun invloed gelden!.
Daarom, de S.D.A-P- moge zich steeds
meer als .een doodgewone hervormings
partij openbaren, in den grond der zaak
blijtfc ze een echt revolutionaire partij,
voor het gevaarlijke waarvan de oogen
met mogen worden gesloten).
Van locomotief tot motor.
Naar gemeld wordt, bestaat bij de Ned,
Spoorwegen het voornemen om met in
gang van Mei 1929 op de lijnen in de
omgeving van Delfzijl met motortractie
te gaan rjjden, in plaats van met stoom
locomotieven. In aanleg is daar de z.g.
.Woltjerlijn en wanneer deze gereed is,
zullen daar motorrijtuigen in dienst wor
den gesteld.
Ook op de lijnen in de omgeving van
Loom zal begonnen worden de treinen
van motortractie te voorzien.
De e 1 ectrif icat i e der spoor
wegen.
In een onderhoud van het hoofdbestuur
der Ned. Vereeniging van Spoor- en Tram
wegpersoneel met den heer Hoekstra, chef
van den dienst van tractie der spoorwe
gen, betreffende de electrificatie van meer
lijnen dan thans het geval is, werd door
genoemden heer medegedeeld, dat de be
slissing over de vraag, of men ook an
dere baanvakken daarin jsal betrekken,
waarschijnlijk eerst in het najaar zal val
len en eventueel komt daarna pas aan
de orde de vraag in welke richting de
electrificatie zal worden voortgezet.
De lijnen, welke voor electrificatie in
aanmerking zouden komen, moeten baan
vakken zijn, welke aansluiten op de spoor
lijn AmsterdamRotterdam. Dat zijn dus
de trajecten Dordrecht—RotterdamHoek
van Holland, AmsterdamZaanstreek
We'senHaarlem en AmsterdamAmers
foort.
De meest vermeldenswaardige bijzon
derheid, welke na de electrificesring van
de lijn Amsterdam—Rotterdam is opge
vallen, is de sterke toename van het
reizigersvervoer, 'uit welke omstandigheid
wel een argument voor verdere electrifica
tie valt te putten.
Daar staan evenwel ernstige praktische
bezwaren tegenover, terwijl ook de op
zet en exploitatie van electrische lijnen
duur is, hetgeen ook blijkt uit een de
zer dagen gepubliceerd rapport over de
electrificatie van de Oostenrijksche spoor
wegen.
Aangezien de hierboven vermelde tra
jecten veel doorgaand verkeer hebben,
zullen deze dus nooit met uitsluitend elec
trische treinen kunnen worden bediend,
tenzij tot aanschaffing van electrische lo
comotieven wordt overgegaan. Bij dit laat
ste stuit men evenwel weer op het be
zwaarlijke vraagstuk van de verwarming
der treinen, wat dan weer om oplossing
vraagt.
Het nemen van het besluit tot verdere
electrificatie zal dus nog wel heel wat
voeten in de aarde hebben.
Een excursie. Het ligt in het
voornemen van de directie van de H.A.V.-
Bank te Schiedam, om ter gelegenheid van
het 25-jarig bestaan der 'Mij. op 8 Juli a.s.
met het geheele vaste personeel, bestaande
uit circa 100 personen, een excursie naar
Zeeland te maken.
Korfbal. 1ste klasse Z. K. B.
Woensdagavond beeft op het terrein van
V.V.G. de volgende match plaats gehad:
V.V.G.—E.L.T.O. 1—0.
Het programma voor bovengenoemde
klasse vooï a.s. Zaterdag luidt:
Middelburg: D.O.S.—V.I.O.S..
2de klasse Z.K.B.. Kapelle: Olympia
E.L.T.O II.
Vlissingen. Het aantal werkwilligen bij
de Kon. Mij. „de Schelde" was heden
één minder dan gisteren en bedroeg dus
404.
Hedennacht is ingebroken in een
keet bij de havenwerken. De politie stelt
een onderzoek in.
Goes. Loop der bevolking.
Ingekomen: M. de Bruijne, meubelma
ker, Heernisseweg 56 van Wageningon;
J. Crombouw, zonider beroep, Kleine Ka
de 45 van Venlo; B. Meijer-s, ambtenaar
Z. L. M., L. P. v. d. Spiegélstr. 33 van
Serooskerke (W.); M. J. Lindenberg,
dienstbode, Groote Markt 40 van Schore;
A. Karelso, bakkersknecht. Opril Groots
Markt 4; C- Karelse, molenaarsknecht,
Turf kade 3 van Kloetinge; J. J. Bast
meijer, onderwijzer, Ganzepoortstraat ICa
van Amsterdam; J. de Jonge, dienstbode.
Lange Vorststraat 49 van Middelburg; M
Houtekamer, dienstbode, J> A. v. d. Goes
kade 71 van Wemeldinge; J. D. C. de
Moor, leerling modiste, Turfkade 13 van
Woensdrecht.
Vertrokken: J. A. van Dijke, landbouwer
naar Nieuwerkerk A 262; A. C. W. Breu
re, dienstbode, naar Rilland-Bath; Gezin
J. J. Witkam, naar Kloetinge B 127; L
M. Erb, dienstbode naar Kloetinge B 127;
B. Vlaming, köopman, naar [erseke, grind
weg 243; C. Ringelberg, dienstbode naar
iers-eke, Grindweg 243; J. van Oosten,
bakkersknecht naar Driewegen, Dorpsstr.;
A.. Meijaard, dienstbode naar Oudelande
A 85; M. en J. Quakkelaar, dienstboden
naar Kruiningen, C 291; C. H. Kraker,
monteur naar Middelburg, Gravenstraat;
D. J. Lansing, arbeider N. S. naar Ambt
Delden, Wieme' Wachtp. 28; G. E. Vroeg-
op, zonder beroep, naar Rijswijk, Crom-
vlietkade 16; J. Brouwer, los werkman,
naar Leiden, Gaststraat 36.
Geref. Kerken.
Tweetal te 's-Gravenhage-Oost (vac.-G.
R. Kuyper) R. E. van Arkel te Utrecht en
P. N. Kruijswijk t-e Vlissingen.
Geref. Gemeenten.
Tweetal te Opheusden, M. Hofman te
Krabbendijke en H. Kieviet te Veenen-
daal.
- T h e o 1. c a n d i d a t e n. De heer
J. O. Mulder te IJsselmonde-West is na
p-raep. examen door de classis Bare-ndrecht
beroepbaar gesteld in de Geref. Kerken
De heer R. Schippers is door de classis
Baren-drecht der Geref. Kerken praepara-
toir -geëxamineerd en beroepbaar gesteld.
Adres: Geref. pastorie, IJsselmonde.
Aan de Vrije Universiteit is geslaagd
voor het cand.-ex. Godgeleerdheid de heer
W. F. M. Lindeboom Cz., te Amsterdam.
De groote Synode. Hier volgen
nog enkele classicale beslissingen! betref
fende het voorstel der z.g. groote Synode
van de Ned. Herv. Kerk.
Winschoten: verworpen met 57 tegen
3 st.; Assemaangenomen! 31 voor 5 tegen';
Heerenveen: verworpen met 44 tegen' 32
st.; Z-utphen: verworpen, 61 tegen, 26
voor; Leeuwarden: verworpen; Éjdam: ver
worpen 26 tegen 10; Emmen: verworpen
18 tegen 16; Dordrecht: aangenomen 40
voor 17 tegen; Utrecht, 32 voor, 8 te
gen; Nijmegen, verworpen 40 tegen' 13;
iWinsum: verworpen 18 voor, 36 tegen;
Groningen: verworpen! '44 tegen, 24 voor;
's Hertogenbosch: verworpen; Arnhem;
aangenomen, 39 voor, 8 tegen; Tiel, ver
worpen, met alg. st.; Franeker; verwor
pen; Rrielle: aangenomen!, 26 voor en
15 tegen; Haarlem verworpen; Deventer:
verworpen met 51 tegeni 6 st.; Breda: aan-
jgenomen met 9 st. tegen en] 14 blanco;
Dokkum: aangenomen, 51 voor, 16 tegen;
Kampen: met alg. st. aangenomen!.
Een vergissing. Op de classi
cale vergadering te Emmen stemden door
een onbegrijpelijk misverstand biji de eer
ste stemming, waarbij een secundus-lid
van het prov. kerkbestuur moest gekozen
worden, twee leden der linkerfractie op
den candidaat der rechterzijde ds D. Sie-
melink van Roswinkel, waardoor deze
verkozen werd. Ds S. moet 15 Aug. a.s.
als primus-lid optreden, zoodat van-af dien
datum de linksche classis Emmen een
orthodoxe afgevaardigde naar het prov.
kerkbestuur zal zenden. De verhouding in!
dit bestuur wordt daardoor: links 2,
rechts 2-
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen, te Hoogeveen, G. B. Holland
te Huizen. Te Oudega, H. Dekker te Has-
kerhorne.
Aangenomen naar Kootwijkerbroek, W.
Zijlstra te Neder-Langbroek.
Hansweert. Geslaagd voor het doctoraal
examen handelswetenschap aan de Neder-
landsche Hoogeschool te Rotterdam, de
heer F. V. de Groof te Hansweert.
Tot de eerste klasse van de Chr.
kweekschool te Middelburg zijn toegela
ten: S. A. Luitwielar, Vlissingen; B". W.
Kieboom, Middelburg; A. van M'aldegem,
M'burg; A. J. v. d. Welle, M'burg; J. A.
Davidse, St. Laurens; J. W. Fab-er, Kou-
dekerke; L. Jans-e, N. en St. Joosland;
N. Minderhoud, Aagtekerke; 3. v. Rooffen,
Biggekerke; L. Willeboordse, Souburg; S.
Slijper, Middelburg; J. Flipse, Westka-
pellev en P. Barentsen, Rïtthem.
Geslaagd voor de nuttige handwer
ken aan de Christelijke kweekschool te
Middelburg de dames C. Krug, Vlissin
gen; A. Tellier, Heerlen en J. Visser,
Middelburg. Thans zijn ook de examens
nuttige handwerken geëindigd. Daarvoor
slaagden alle 15 candidaten.
Examen deurwaarder. Ge
slaagd voor het aanvullingsexamen: P.
F. van Maaren, Middelburg.
Geslaagd te Leiden voor het can-
didaats-examen in de rechten de heer
P. van Empel te Middelburg.
De heer J. van der Made Jr te
Nisse is geslaagd voor het eind-examen
diploma A, aan het Lyceum te Baam,
B-ijzondere Kweekscholen.
De wijziging van het Koninklijk Besluit
inzake de Kweekscholen, waarbij het getal
in vijf jaren vereischte akten lerl einde
voor het volledig subsidie in aanmerking
te komen van. 90 op1 75 wordt terugge
bracht, heeft eenige vertraging ondervoe
den.
Naar de Msb. verneemt, kan bedoelde
wijziging voor verschillende bijzondere
kweekscholen van groote beteekenis
in de eerste helft der maand Juli wor
den tegemoet gezien.
Benoemd als onderwijzeres aan de
Bjjz. School voor LO- te Middelburg
(hoofd dhr J. Hage)' mej. M. A- B- Migchel-
een, te Amsterdam.
DE AUTOBUSKWESTIE
GOES—WOLFAARTSDIJK.
Heden diende voor het kantongerecht te
Goes de zaak tegen P. C. v. d. S., autobus
ondernemer te Goes, beklaagd, dat hij den
25 en den 31 Mei 1928 des namiddags te
Go-es en te 's-Heer Arendskerke zonder
vergunning van Ged. Staten van Zeeland
of van de Kroon een auto-busdienst, zijnde
een openbaar middel tot vervoer van per
sonen van Goes via 's-Heer Arendskerke
naar het "Wolphaartsdijksche veer en om
gekeerd met een autobus in werking heeft
gehouden.
Verdachte heeft opgericht met andere
personen de Coöperatieve Vereeniging
Autovervoer GoesWolphaartsdijksche
Veer vice versa U. A. 'te Goes. Doel dezer
vereeniging is haar leden zoo voordeelig
mogelijk per auto te vervoeren van Goes
naar het Veer.
Leden kunnen -zich opgeven 'bij den se
cretaris-penningmeester onder betaling
van 5 cent inleggeld. Elke aansprakelijk
heid der leden voor de verbintenissen der
vereeniging is uitgesloten.
V er-dach te erkent de juistheid van
de hem ten laste gelegde feiten.
Als getuige wordt gehoord de notaris
J. K. C. M a 11 h ij s te Kortgene. Op een
vraag van -den kantonrechter verklaart
get. een verzoek van mr J. W. Goedbloed
te Goes ontvangen te hebben, om eens bij
hem te komen. Mr G. deelde hem bij dat
mondeling onderhoud mede, van plan te
zijn een coöp. vereeniging op te richten,
in den geest, als nu in de -dagvaarding is
vermeld. Get. zei geen bezwaar te hebben
daaraan zijn medewerking te verleenen.
De akte is dan ook voor hem verleden.
Kantonrechter: wist u, dat de
wet op de openbare middelen van vervoer
ontdoken werd?
Getuige: ik -ken die wet zoo goed
niet. Maar ik heb niet alleen de belangen
van v. d. Slikke, maar ook die van de le
den der vereen, op 'toog gehad. Er is
voorzien in het geval, dat v. d. S. den
dienst eens niet naar hehooren uitoefende.
Kantonrechter: Bedacht u dan
niet, dat de mensc'hen wel eens vervoerd
zouden kunnen worden in smerige, on
deugdelijke bussen?
Getuige: Er is zoo goed mogelijk voor
de belangen der leden gezorgd. En dat de
dienst in een behoefte voorziet, blijkt wel
uit de 560 leden, die er nu reeds zijn.
V. d. S. is een voorzichtig man en geniet
de al-gemeene sympathie. Zijn dienst is
zelfs nog duurder dan de tram en toch
willen velen graag met zijn bus vervoerd
worden.
Kantonrechter: wg 'hoemen het
een vereeniging voor dö leus. In Zeeland
'zeggen ze kwansuus.
Ambt. O. M. tot getuijge: U zegt, da/t
de dienst van Van der S. duurder is dan
de tram. Waar blijft dan het stoffe-Ip
belang der leden, dat de vereen, zegt te
bevorderen
Getuige: tijd is ook geld. Als ik di
rect aan het veer in de bus kan stappen,
vlugger in Goes ben dan met de tram en
direct op de Markt in Goes gebracht
word, is me dat wel 5 cent meer waard.
Ambt. O. M.: we hebben hier met een
affaire te doen, opgezet (spr. zal -niet
zeggen, om de wet te ontduiken, maar)
om v. d. S. te helpen. Dat hem door het
bevoegd gezag zijn broodwinning ontno
men is, is natuurlijk voor den man zeei
onaangenaam. Hij heeft daarin niet berust,
maar heeft een raadsman gekozen. Eeni
ge heeren hebben de hoofden bij -el-kaai
gestoken, maar in de keuze van het mid
del, om v. d. S. te helpen, zijn ze zeer
ongelukkig geweest. Spr. wil niet mede
deel en op welke wijze v. d. S. beter te
helpen ware geweest, maar het moet niet
'op de manier, zooals nu is geschied.
Voor de overgroote hoeveelheid reizi
gers van Noord-Beveland en Wolfaarts-
dij-k -gelden niet de motieven, die voor
notaris Matthij-s gelden en die hij van hem
accepteert.
Art. 15 der wet op de Openbare Midde
len van Vervoer is 111 1926 juist aange
vuld, oin te voorkomen, pogingen, zoo-als
nu bier zijn aangewend. Dat blijkt duide
lijk uit de Memorie van Toelichting van
den Minister van 30 Mei 1926. Spr. noemt
het een 'vereeniging voor de leuze, als
inwoners van Zuid- en Noord-Beveland
voor 5 cent lid voor hun geheele leven
worden en andere personen voor 5 cent
per jaar, terwijl ze van alle aansprakelijk
heid uitgesloten zijn.
Spr. betreurt het, dat iemand als not.
Matthijs, die de hand aan de wet moet
houden, zoo lichtvaardig heenstapt over
de wet op de Op. Middelen van Vervoer
en v. d. S. gaat helpen door wetsontduiking
Binnenland.
Voorloopig Verslag der Eerste Kamer
over het ontwerp besmettelijke ziek
ten.
De autobuskwes-tic Goes-WolfaaTtdjjksche
veer voor het kantongerecht te Goes.
Buitenland.
Het Duitsche kabinet benoemd.
Bijzonderheden over het treinongeluk In
Engeland.
Het weer aan de Noordpool wordt weer
-gunstiger voor reddingspoging-en.
Het ware beter geweest, dat getuige voor
af die wet eens had bestudeerd.
Spr. betreurt den loop van zaken vooï
v. d. S., maar anderzijds moet Spr. ook
rekenen met de belangen van de 560
leden der vereen. Gaat het op deze wijze
door, dan is zulk een onderneming vrij
van alle verordeningen en keuring-en. Dan
heerscht dé grootst mogeljj-ke vrijheid en
is de veiligheid der reizigers niet verze
kerd. Spr. eischt 2 maal f 10 b. of 2 maai
10 d.h.
De verdediger, mr J. W. Goed
bloed, begint met de entourage van
deze zaak te schetsen. Van der Slikke
rijdt al 8 jaar op genoemd traject, eerst
als ondergeschikte, daarna als onderne
mer. De concessie is bem eerst door
Ged. Staten en later door de Kroon ge
weigerd, maar Ged. Staten erkenden de
wen-schelijkheid, dat er naast de tram
oók nog autobusv ervoer moest zijn, door
aan Krijger concessie te geven. De Kroon
zei: „aan niemand concessie. Het mono
polie aan de tram."
Voor de betrokkenen is het echter van
groot belang, dat ze direct aan het veer
kuntnen instappen en niet eerst een eind
moeten loopen, om dan met een schom
melendie tram op minder vlugge wijze
naar Goes te rijden.
Zeker ,de Staat is financieel geïnteres
seerd bij de tram.' Maar het gaat toch
niet aan, om te zeggen: danj moet de
bevolking zich maar schikken.
Daar komt -nog iets bij. Toen de direc
tie van de Spoorweg-Mij. Zuid-B'eveland
zich indertijd tot de polderbesturen enz.
om subsidie wendde, heeft ze gezegd: we
zjjn rendabel niet op grond van het per
sonenvervoer. Ook al vervoeren'we geen)
plassagiers, dan rendeeren we nog door
het goederenvervoer.
En nu heeft die Spoorweg-Mij. door
allerlei ondergrondsche invloeden weten
te bewerken, dat de bevolking van Noord-
Beveland en van1 Wolfaartsdijk moét rei
zen met de tram.
Ein boe zorgt de spoor voor da belangen
der bevolking? Spr. weet een geval, dat
iemand, uit Kapelle, die om 2 uur in
Middelburg moest zijn, 's morgens met
den boemeltrein van 8 uur van Kapelle
moest vertrekken. Vergelijk daarmee eens
de autobussen I
Een man, in' eigen zaak rechtsprekend
(de Minister), afwijkend van het advies
van 'den Raad van State, zegt: je be
strijdt mijn spoor en daarom: er uit! Het
uitstervingssysteem wordt niet eens toege
past. Hier is een' aantasting der belangen
van de burgerij en dat zonder noodzaakt
Het is gruwelijk onrechtvaardig, dat
iemand, die de streek niet eens kent, een
man uit zijn brood stoot.
Is nu de coöp- vereen., waarvan hier
sprake is, een smoesje, zooals Kantoni-
rechter 'en ambt. O. M. beweren? Volgens
Spr. niet. En daarom komt ook de uit
val van den ambtenaarM- tegen no
taris Matthijs in tt geheel niet te pas.
Spr. is met de akte gegaan naar notaris
Matthijs, omdat die als Noord-Bevelander
bij deze zaak belang heeft.
Als men 564 leden heeft (wat bete»-
kent 3000 a 4000 personen)- kan' men 'dat
toch niet een vereeniging voor den vorm
noemen. Men moet daarbij nog rekenen
met den aard der bevolking. Een Zeeuw-
sche boer zet zijn handteekenin'g niet
vóór hij weet dat de zaak in orde is.
Naar ,Spr. stellig meent, behartigt de
vereen, de stoffelijke belangen der leden!.
Spr. verwijst ook naar de toelichting van
mr Gezelle Meerburg op de wet op de
coöp. vereenigingen.
Valt deze vereeniging onder art. 15
der wet op de Openbare Middelen van
Vervoer? Er „is hier geen sprake van het
volgen van een bepaalden! weg. Er is
b.v. een lid in het dorp 'sH. H-kinderen.
Vraagt deze hem naar zijn .woning te rij
den, dan gebeurt dit en wordt van den
gebruikelijken weg afgeweken. Het Be
stuur kan ook in andere gevallen! van
de gewone route en van de dienstrege
ling afwijken. Er wordt niet voor 't pa-
bliek gereden. Do vereeniging ia zelf baast,