No. 183
Vrijdag 4 Mei 1928
42e Jaargang
Hofberg Orgels
STER-TABAK
A. S. J. DEKKER - GOES.
EERSTE BLAD.
fye
Buitenland.
Binnenland.
Uit de Provincie.
Belangrijkste Nieuws.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Etketid de beste
Voor Zeeland: 1
Directeur-Hoofdredacteur:
R. ZU1DEMA.
Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes.
Tel.: Redactie en Administratie no. 11
Postrekening No. 44455
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.
Losse nummers0.05
Prijs der Advertentlfin:
14 regels f 1.20, elke regel cneer 30 cl
Bij abonnement belangrijke korting
V Zondagsdiensten op de Schelde.
De Zaterdagsche „men" wijdt in de
„N. R. Crt." een artikel aan de Pro
vinciale diensten op de Westerschelde.
Eerst zingt hg een loflied op de veel
besproken en veelgesmade ferry-boot,
waarover naar hij verwacht binnenkort
niemand meer spreken zal, dan wellicht
de automibilisten, die deze verbinding
zullen p rij zen. Een verwachting die
niet beschaamd moge worden.
Minder goed is hij te spreken over het
aantal diensten op Zondag, waaromtrent
het volgende wordt opgemerkt:
„De Zondagsheiligers onder de Staten
leden vinden zelfs dat ze die lijn Vlis-
sineenBreskens bijzonder bedacht heb
ben, want alle andere provinciale stoom
bootdiensten op do West er-Schelde beza
ten slechts twee diensten op Zondag.
Alleen is thans aan het andere uiteinde
der Wester-Schelde, n.l. op het traject
HansweertWalsoorden het aantal dien
sten op Zondag ook drie geworden, dank
z\j den aandrang van de bewoners van
Oost-Zeeuwsch-Ylaanderen, die daar hun
eenige verbinding met „Holland" hebben.
Ged. Staten hebben zich toen eens niet
aan de voorstanders van Zondagsrust ge
stoord, en uitbreiding tot drie reizen voor
gesteld. Natuurlijk heeft dat de fanatieken
onder die groep Statenleden niet belet
tegen de aanneming van dat voorstel te
ageeren, maar de meerderheid, van de
Staten was gelukkig verstandiger. Of die
meerderheid echter ooit zoo verstandig
zal zijn om te erkennen, dat het voor
het doorgaand auto-verkeer erg mal is,
als het Zondags in Vlissingen van 's och
tends tien tot 's avonds zes uur moet
wachten om over te varen met de boot
die speciaal voor dat auto-verkeer ge
bouwd werd, dat betwijfel ik zeer. Want
dan komen we op het politieke terrein,
mot zijn verkiezingsbeloften. En daar zwjj-
gen praktische overwegingen."
Wg zouden geen aanleiding vinden op
dit schrijven terug to komen, indien hier
niet een voorstelling van zaken werd
gegeven die met verdachtmaking veel
overeenkomst vertoont.
Dat de Zaterdagsche „men" van be
perking van den Zondagsdienst, en be
vordering van de Zondagsrust niets moet
hebben, is zijn zaak.
Dat hij het reizen en trekken op den
dag des Heeren zooveel mogelijk wenscht
aan te moedigen, het-bootpers-oneel van
zijn Zondagsrust nog meer wil berooven
en de Zondagsheiliging wenscht tegen
te gaan, niemand die het hem kan be
letten.
Dat de Statenleden, dlie zich ook als
Overheidspersonen aan Gods Woord ge
bonden achten als „fanatieken" worden
voorgesteld in tegenstelling met de ande
ren die het „verstand" bezitten, hij moet
het weten.
Maar ontoelaatbaar is, wanneer de
voorstelling wordt gewekt dat bij' de voor
standers van Zondagsrust practisehe over
wegingen moeten wijken voor verkiezings
beloften.
M.a.w. als ze slechts hun verstand wil
den laten spreken, er zou met hen te
praten vallen, maar de verkiezingsbelof
ten maken dit onmogelijk.
Dat de bedoelde Statenleden zich ge
bonden gevoelen door iets anders en iets
hoogers dan verkiezingsbeloften, dat zij
eenvoudig handelen volgens hunne eer
lijke en heilige overtuiging, die gedachte
komt bij den correspondent zelfs niet op.
Waaruit zou kunnen worden afgeleid,
dat men een zóó fanatiek strijder kan zijn
tegen Zondagsrust en tegen Zondagsheili
ging, dat er voor verstandelijke overwe
ging zelfs geen plaats meer is, en dat
men niet meer in staat is zijn tegenstan
der recht te Laten wedervaren.
Het Engelsch-Egyptisch geschil.
Te Kaïro loopen geruchten, volgens wel
ke verschillende Egyptische ministers
voornemens zouden zijn af te treden in
verband met den afloop van het conflict
met Engeland.
Mahmo'ed pasja, de minister van finan
ciën, heeft dezen middag zijn ontslag aan
den eerste-minister verzocht, om gezond
heidsredenen. Mahmoed is de oudste vice-
president der liberale partij. Indien de te
genwoordige regeeringscoalitie in stand
blijft, moet de portefeuille dua aan een li
beraal worden aangeboden.
Noodweer boven Roemenië.
Uit Boekarest wordt gemeld, dat boven
verschillende gedeelten van Roemenië een
hevig noodweer heeft gewoed, gepaard
gaande met buitengewoon zware hagel
buien. Er vielen hagelsteenen van zulk,
grootte, dat zes kinderen gedood werden,
terwijl ook tal van volwassen personen
verwondingen bekwamen. Dat tal van rui
ten vernield werden is begrijpelijk.
Groote overstrooming In Griekenland.
De was van de Stroema heeft groote
schade aangericht, die meer dan 80 mil-
lioen drachmen bedraagt in de districten
Serres en Demirhissar. 2880 gezinnen zijn
door de overstrooming getroffen. Groote
oppervlakten zaailand zijn overstroomd.
Overstroomingen in Scandinavië.
De overstroomingen in het Noordelijk
gedeelte van Zweden en Noorwegen ten
gevolge van het plotseling smelten der
sneeuw, nemen steeds grooteren omvang
aan. Als het warme weer aanhoudt, vreest
men ernstige catastrophen.
Uit Elverum in Noorwegen wordt ge
meld, dat zich daar een veertig kilometer
lange ijsstuw heeft gevormd. Het ijs wordt
op verschillende plaatsen met dynamiet
opgeblazen om catastrophen te voorkomen.
Tengevolge van de buitengewone warmte
stijgt het water overal.
Henry Ford weer vertrokken.
Henry Ford en zijn vrouw hebben gis
teren met de Majestic in alle heimelijkheid
nit Southampton de terugreis naar de Ver-
eenigde Staten ondernomen. Zij hadden
zich als „de heer en mevr. John Robin
son" laten inschrijven.
Ford was heel vroeg in den ochtend aan
boord gegaan, lang vóór de aankomst van
den gewonen boottrein en maar een paar
menschen wisten van zijn aanwezigheid
af. Pas enkele minuten voor het vertrek
van het stoomschip lekte het geheim uit.
Alle pogingen om hem te spreken te krij
gen, mislukten, daar hij niemand wenschte
te ontvangen.
Nieuwe aardbeving In Kleln-Azië.
Gisterennacht heeft aan de Westkust
van Klein-Azië een hevige aardbeving
plaats gehad, welke ook te Constantinopel
werd gevoeld. In vele streken, zooals in
Smyrna, duurde de aardbeving 25 secon
den.
De aardschokken gingen van een dof on-
deraardsch gerommel vergezeld.
Ook in Eskishabir, Kutahia en omge
ving werd een heftige aardbeweging ge
voeld. In Kutahia konden twee afzonder
lijke en bijzonder hevige schokken waarge
nomen worden, waarvan de eene 35, de
andere 90 seconden aanhield. In de hui
zen kwamen hier en daar scheuren voor.
Over dooden en gewonden, alsmede over
den omvang der schade zijn nog geen be
richten ingekomen.
De nieuwe Dultsche Oceaanvlucht.
Het wordt bevestigd, dat binnenkort een
nieuwe Duitsche vlucht over den Oceaan
ondernomen zal worden.
Het vliegtuig, dat binnen enkele dagen
op het vliegterrein van Rudolstadt word'
verwacht, zal door den piloot Rustic wor
den bestuurd, terwijl als tweede bestuur
der waarschijnlijk de vlieger Baden, die
op de lijn RudolstartNeurenberg dienst
doet, zal meegaan.
De Weensche tooneelspeelster mevrouw
Dillenz, die reeds verleden jaar beeft mee
gedaan aan de toen mislukte poging, om
een vlucht naar Amerika over de Azoren
te doen, wil ook thans de vlucht meema
ken.
Een Engelsch profest te Washington.
_De Engelsche regeering heeft te Was
hington een protest ingediend tegen het
opbrengen van Engelsche schepen, die bui
ten de territoriale wateren van de Veree-
nigde Staten door schepen van de Ame-
rikaansche kustwacht, welke het smokke
len van alcohol moeten tegengaan, worden
aangehouden.
Aan dit protest zijn verschillende inci
denten voorafgegaan. De eigenlijke aan
leiding was echter de beschieting van een
Engelsch schip een maand geleden.
Het is mogelijk dat, indien geen bevredi
gende regeling tot stand komt, de Engel
sche regeering de z.g. Bahama-overeen-
komst zal opzeggen en niet meer zal toe
staan, dat de Bahama-eilanden door de
schepen van de Amerikaansche kustwacht
als basis worden gebruikt.
Pokkenbesfrijding.
In de hygiëne-oo-mmissie vah den
Volkenbond was Dinsdag het rap
port van de Pokkencommissie aan
de orde. Daarin komen belangrijke ge-
evens voor omtrent de frequentie van
pokken, die in Europa' voortdurend
afnemende is. Alleen in Engeland is de
toener. ing van de alastrim geconstateerd1,
een goedaardig soort van pokken, die
slechts een onbeteekenend sterftepercen
tage. 1 per mille, tengevolge heeft gehad.
Op het Europeesche vaste"and heeft alleen
Zwitserland van deze goedaardige pokken
te lijden gehad.
Belangrijke mededeelingen bevatte het
rapport betreffende de vaccinatie. Zij
heeft in Engeland bij kinderen beneden
I de 13 jaar, die in hun eerste levensjaar
ingeënt waren, geen enkel geval opge
merkt, terwijl bijna 2300 gevallen werden
aangetroffen bij; niet gevaccineerde kinde
ren beneden 12 jaar.
Men hoopt de maatregelen ter bestrijV
ding van deze ziekte voortdurend te kun
nen versterken. Voorts werd een nieuwe
enquête voorgesteld ingevolge een aan
beveling van de vredesconferentie van
Den Haag inzake pokken en vaccinatie.
Een van de punten waarover deze en
quête zal loopen is de mogelijkheid tot
het wegnemen van de schadelijke werking
van het serum, zonder daarbij evenwel
de geneeskrachtige eigenschappen te scha
den.
Ouderlijke macht en voogdij.
Verschenen is het voorloopiig verslag
over het wetsontwerp: wijziging der bepa
lingen omtrent de ouderlijke macht en
de voogdij over gewettigde kinderen en
omtrent ontzetting uit en herstel in de
ouderlijke macht en de voogdij.
De commissie voor privaat- en straf
recht kon zich met de strekking van da
voorgenomen wijzigingen en aanvullingen
in het algemeen vereenigen. Intusschen
werd door sommige leden er de aandacht
op gevestigd, dat in zaken als deze niet
eenzijdig op het belang van het kind be
hoort te worden gelet.
Verscheidene leden der commissie
meenden de regeering in overweging te
moeten geven de bepalingen van het ont
werp uit te breiden in dien zin, dat niet
langer ook in geval van echtscheiding
of scheiding van tafel en bed by "het
overigden van een der ouders de voogdij
van rechtswege aan den langstlevende der
ouders toekomt. Dit stelsel strekt veelal
tot nadeel van het kind en is in vele ge
vallen ook zeer bezwaarlijk voor derden,
aan wie inmiddels de voogdij is opgedra
gen. In zulke gevallen dient plaats te
hebben benoeming van een voogd door
den kantonrechter, waarbij de langstleven
de der ouders als voogd wordt aangewe
zen, tenzij daartegen bezwaren bestaan.
De commissie zou de voorkeur hebben
gegeven aan een regeling, op grond waar
van de pleegouders zich tegen een op-
eisching van het kind door dé ouders kun
nen verzetten, zoodat aan die qpeisching
geen gevolg behoeft te worden gegeven,
zoolang nïfet door den rechter een uit
spraak is gedaan.
ChT. Nat. Werkmansbond.
Het hoofdbestuur van den Chr. Nat.
Werkmansbond ijal Zaterdag 12 Mei a.s.
in het gebouw voor Chr. Soc. belangen
te Utrecht een ajgemeene vergadering hou
den met de afgevaardigden uit de bestu
ren der Prov. afdeelingen.
De onbewaakte overwegen.
Het Eerste Kamerlid de Muralt heeft
aan den minister van waterstaat de vol
gende vragen gesteld:
Is het juist, dat 27 April 1.1. ojo den
onbewaakten overweg oip den Waairdschen
Dijk aan de spoorlijn LeidenWoerden
een gruwelijk ongeval heeft p-laats ge
vonden, waarbij door een sneltrein ©en
hondenkarretje met voerman werd ge
grepen, met het gevolg, dat het hoofd en
armen van den voerman vaü. de romp
werden gescheiden?
Is, naar da meening Tan den minister,
het vermoeden juist, dat, indien deze
overweg bewaakt was geweest, het on
geval niet zou zijn voorgekomen?
Is de minister bereid het oordeel
uitsluitend ten aanzien van dit laatste
van het Rijlkstoezicht op de Spoorwegen
me-de te deel-en?
De Zomertjjd.
Naar men zich zal herinneren heeft
het Eerste Kamerlid Polak onlangs aan
den minister van binnenlandsche zaken
eenige vragen gesteld betreffende hef tijd
stip van aanvang van den zomertijd.
Later sjijn hierin eenige aanvullende
vragen gevolgd.
Thans heeft de minister van binnen-
landsche zaken en landbouw op deze vrat-
gen het volgende geantwoord:
I. Welke bij'zondere eigenschappen,
eigenaardigheden of belangen den Neder-
landsche-n landbouw onderscheiden1 van
dien in andere landen, vermag de onder-
geteekende, zonder diepgaande studie-, niet
aan te geven. Hij weet alleen, gelgk trou
wens uit het indertijd door de commis
sie ad hoe uitgebracht rapport blijkt, dat
hier te lande de bezwaren, welke dia
landbouw van al te vroegtijdige invoering
van den zomertijd placht 'te ondervinden,
hoog worden aangeslagen-
II. Het aantal spoorwegverbindingen
met Duitschland is inderdaad belangrijk
grooter dan dat met België en Frank
rijk. Afgezien van minder belangrijke trei
nen, wélke slechts op de grensbaanvakkeiri
loopen, bestaan er tusschen Nederland
en Duitschland v.v. tweemaal zooveel
sneltreinen als tusschen Nederland eèner-
zijds en België en Frankrijk anderzijds.
De vo-or het verkeer NederlandEngeland
v.v. ingelegde treinen kunnen onbespro
ken blijven, omdat deze, behoudens ©em
enkele uitzondering '(namelijk den boot
trein van Amsterdam naar Hoek van Hol
land), bijl invoering van /den zomertijd
in Engeland ongewijzigd blgiven.
III. Het aantal spoorwegverbindingen
van Nederland met Duitschland is, blij
kens mededeeling van -de directie der Ne-
derlandsche Spoorwegen, grooter -dan dat
van België met Duitschland en kleiner dan
dat van Frankrijk met Duitschland.
IV. In België kan de zomertijd gemakke
lijker een maand vroeger aanvangen dan
hier te lande, omdat het aantal spoor
wegverbindingen BelgiëDuitschland ge
ring is. Daar Frankrijk zijn dienstrege
ling ongewijzigd laat, wordt, tot ongerief
van het reizend publiek, het oponthoud
aan de grens in de richting Frankrijk
Duitschland met een uur vergroot.
V. De invoering van de nieuwe dienst
regeling' is internationaal vastgesteld; ©en
voorstel tot wijziging 'in den geest, al^
deze vraag bedoelt, zou, naar de mee
ning der directie van de Nederlandsche
Spoorwegen, geen kans van slagen heb
ben.
De autobuskwestie. Heden
bezochten de Tweede Kamerleden Krijger,
Kersten en Zandt 'Zuid-Beveland in gezel
schap van de heeren Dr Jenny Weijer-
man en de Muinck, teneinde zich- persoon
lijk op de hoógte te stellen van de ligging
-der autobustrajecten ten opzichte van de
Spoorwegen.
Vooraf had aan het station een confe
rentie plaats met den heer Kraak Stee-
mann, Secretaris van den Nederl. Bond
van Autobusdienstoüdernemers over het
standpunt dat de Bond inneemt tegenover
de wettelijke regeling van de vergunnin
gen. Later zal hierover een rapport wor
den samengesteld.
De heeren bezochten Wolfaartsdijk,
Borsselen, en Driewegen, terwijl het ook
in de bedoeling lag naar Tholen te gaan.
Ir M. A. C. Hartman, f Giste*
ren is te Anna Jacobapolder, waar hij en
kele dagen vertoefde, ir M. A. C. Hartman
in den ouderdom van 65 jaren overleden
Na te Delft het ingenieursdiploma te
hebben behaald, werd de thans ontslapene
na korten tijd benoemd tot ingenieur bij
Gemeentewerken te Arnhem.
Na een aantal jaren verwisselde de heer
Hartman zijn betrekking te Arnhem voor
die van ingenieur van gemeentewerken
stadsarchitect te Delft. Na meer dan
tien jaren te Delft zijn ambt en vele neven-
Binnenland.
Groote brand te Gellicum.
De veenbranden in Drente.
Antwoord door minister Kan op vragen
over den zomertijd.
Buitenland.
Weer een aardbeving in Klein-Azië.
Overstroomingen in verschillende landen.
Noodweer in Roemenië.
Het luchtschip Italia in Vadsö geland.
functies te hebben vervuld, vestigde de
heer Hartman zich te 's-Gravenhage.
Na zijn aftreden als bouwkundig in
genieur werd hij nog vele malen als ar
biter-deskundige door de overheid zoowel
als door particulieren als scheidsrechter
gekozen bij geschillen over uitvoering van
bouwwerken.
Tot huismeester van de stichting
„Vrederust" te Bergen op Zoom werd
benoemd de heer P. H. de Vroom te
's Gravenhage.
Korfbal. Zaterdag a.s. worden
de volgende competitie-wedstrijden voor
de Z.K.B. gespeeld:
le klasse Z.K.B.Goes V.V.C.—Zeelan-
dia 5 u. 30. Kloetinge: E.L.T.O.D.O-S.
6 uur.
2e kl. Z.K.B. Kapeïïe: OlympïaW.K.C.
Middelburg. Veroen. tot verzeke
ring tegen de geldel ij ke gevol
gen vain z i ek enh u i s v er p 1 e gi ng.
Naar aanleiding van de onlangs gehou
den vergadering, waarin een commissie
werd benoemd met het doel te trach
ten te geraken tot een vereeniging als
bovengenoemd voor Middelburg en om
streken, kunnen wj thans melden, dat nai
mens den Middelburgschen Bestuurders-
bond daarin nog zitting heeft genomeD
de beer P. Ph. Paul, terwijl het Burger
lijk Armbestuur te Middelburg in zijn
eerstvolgende vergadering een vertegen
woordiger zal aanwjzen.
Terwijl wordt voortgegaan met bet ver
zamelen van gegevens in verband met de
verder uit te werken plannen, en is de oom
missie tegen 14 dezer weer bijeengeroe
pen. In die vergadering zal de werkwij-ze
in groote trekken worden vastgesteld en
dan een werkoommissie worden benoemd
om een en ander nader uit te werken.
Kort na deze commissievergadering zal
een bijeenkomst worden gehouden met
vertegenwoordigers van de andere ge
meenten op Walcheren om ook daar sym
pathie voor het doel te wekken. Er zul
len nog enkele maanden over hoen moe
ten gaan alvorens tot het werven van
leden kan worden overgegaan, want er
is nog heel wat ta regelen en te becji-
feren. 1
Goea. K.L.M.-avond. Gisteravond hiëTd
in het Schuttershof alhier voor een goed
bezette zaal de heer Elout, vertegenwoor
diger van de Kon. Luchtvaart-Maatschap
pij een -causerie over deze zoo bekende
maatschappij. De spreker werd namensf
de vereenigingen „Vreemdelingenver
keer", Hanze, Handelsbelangen en Weten
schappelijke Belangen ingeleid deer den
heer burgemeester. De beier Elout gaf
vóór de pauze aan de hand van lantaarn
plaatjes een idee van de buitengewoon
snelle ontwikkeling van het luchtverkeer
on de K.L.M. Wat een vooruitgang viel
er waar te nemen bij het zien van het
eerste verkeersvliegtuig der K.L.M. (1921J
en de nieuwste F VIII, die thans de pas-
sagiers op zoo comfortabele manier ver
voert.
Hoe is het personenvervoer, zoowel
op de internationale luchtlijnen als bij
de korte passagiensvluchten boven een of
andere stad of streek toegenomen. Maar
niet minder is dat het geval met het
goederenvervoer. Den .ïaatsten tijd war
den geregeld bloemen, versche groenten,
aardbeien, duiven, kuikens en zelfs een
enkele maal leeuwen met de K.L.M- vlieg
tuigen vervoerd.
De K.L.M. is een echt-nationale onder
neming van de grootste beteekenis, waar
we trotsch op kunnen zijln. Haar piloten;
hebben wereldvermaardheid gekregen.
Na de pauze werd de K. L- M.-film
vertoond. O.a. werd op 'tdoek gebracht
e-en drukke dag op het vliegstatiou Waal
haven bij Rotterdam, en aain het slot
het vertrek en da behouden terugkomst