No. 183 Vrijdag 4 Mei 1928 42e Jaargang Hofberg Orgels STER-TABAK A. S. J. DEKKER - GOES. EERSTE BLAD. fye Buitenland. Binnenland. Uit de Provincie. Belangrijkste Nieuws. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Etketid de beste Voor Zeeland: 1 Directeur-Hoofdredacteur: R. ZU1DEMA. Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes. Tel.: Redactie en Administratie no. 11 Postrekening No. 44455 Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3. Losse nummers0.05 Prijs der Advertentlfin: 14 regels f 1.20, elke regel cneer 30 cl Bij abonnement belangrijke korting V Zondagsdiensten op de Schelde. De Zaterdagsche „men" wijdt in de „N. R. Crt." een artikel aan de Pro vinciale diensten op de Westerschelde. Eerst zingt hg een loflied op de veel besproken en veelgesmade ferry-boot, waarover naar hij verwacht binnenkort niemand meer spreken zal, dan wellicht de automibilisten, die deze verbinding zullen p rij zen. Een verwachting die niet beschaamd moge worden. Minder goed is hij te spreken over het aantal diensten op Zondag, waaromtrent het volgende wordt opgemerkt: „De Zondagsheiligers onder de Staten leden vinden zelfs dat ze die lijn Vlis- sineenBreskens bijzonder bedacht heb ben, want alle andere provinciale stoom bootdiensten op do West er-Schelde beza ten slechts twee diensten op Zondag. Alleen is thans aan het andere uiteinde der Wester-Schelde, n.l. op het traject HansweertWalsoorden het aantal dien sten op Zondag ook drie geworden, dank z\j den aandrang van de bewoners van Oost-Zeeuwsch-Ylaanderen, die daar hun eenige verbinding met „Holland" hebben. Ged. Staten hebben zich toen eens niet aan de voorstanders van Zondagsrust ge stoord, en uitbreiding tot drie reizen voor gesteld. Natuurlijk heeft dat de fanatieken onder die groep Statenleden niet belet tegen de aanneming van dat voorstel te ageeren, maar de meerderheid, van de Staten was gelukkig verstandiger. Of die meerderheid echter ooit zoo verstandig zal zijn om te erkennen, dat het voor het doorgaand auto-verkeer erg mal is, als het Zondags in Vlissingen van 's och tends tien tot 's avonds zes uur moet wachten om over te varen met de boot die speciaal voor dat auto-verkeer ge bouwd werd, dat betwijfel ik zeer. Want dan komen we op het politieke terrein, mot zijn verkiezingsbeloften. En daar zwjj- gen praktische overwegingen." Wg zouden geen aanleiding vinden op dit schrijven terug to komen, indien hier niet een voorstelling van zaken werd gegeven die met verdachtmaking veel overeenkomst vertoont. Dat de Zaterdagsche „men" van be perking van den Zondagsdienst, en be vordering van de Zondagsrust niets moet hebben, is zijn zaak. Dat hij het reizen en trekken op den dag des Heeren zooveel mogelijk wenscht aan te moedigen, het-bootpers-oneel van zijn Zondagsrust nog meer wil berooven en de Zondagsheiliging wenscht tegen te gaan, niemand die het hem kan be letten. Dat de Statenleden, dlie zich ook als Overheidspersonen aan Gods Woord ge bonden achten als „fanatieken" worden voorgesteld in tegenstelling met de ande ren die het „verstand" bezitten, hij moet het weten. Maar ontoelaatbaar is, wanneer de voorstelling wordt gewekt dat bij' de voor standers van Zondagsrust practisehe over wegingen moeten wijken voor verkiezings beloften. M.a.w. als ze slechts hun verstand wil den laten spreken, er zou met hen te praten vallen, maar de verkiezingsbelof ten maken dit onmogelijk. Dat de bedoelde Statenleden zich ge bonden gevoelen door iets anders en iets hoogers dan verkiezingsbeloften, dat zij eenvoudig handelen volgens hunne eer lijke en heilige overtuiging, die gedachte komt bij den correspondent zelfs niet op. Waaruit zou kunnen worden afgeleid, dat men een zóó fanatiek strijder kan zijn tegen Zondagsrust en tegen Zondagsheili ging, dat er voor verstandelijke overwe ging zelfs geen plaats meer is, en dat men niet meer in staat is zijn tegenstan der recht te Laten wedervaren. Het Engelsch-Egyptisch geschil. Te Kaïro loopen geruchten, volgens wel ke verschillende Egyptische ministers voornemens zouden zijn af te treden in verband met den afloop van het conflict met Engeland. Mahmo'ed pasja, de minister van finan ciën, heeft dezen middag zijn ontslag aan den eerste-minister verzocht, om gezond heidsredenen. Mahmoed is de oudste vice- president der liberale partij. Indien de te genwoordige regeeringscoalitie in stand blijft, moet de portefeuille dua aan een li beraal worden aangeboden. Noodweer boven Roemenië. Uit Boekarest wordt gemeld, dat boven verschillende gedeelten van Roemenië een hevig noodweer heeft gewoed, gepaard gaande met buitengewoon zware hagel buien. Er vielen hagelsteenen van zulk, grootte, dat zes kinderen gedood werden, terwijl ook tal van volwassen personen verwondingen bekwamen. Dat tal van rui ten vernield werden is begrijpelijk. Groote overstrooming In Griekenland. De was van de Stroema heeft groote schade aangericht, die meer dan 80 mil- lioen drachmen bedraagt in de districten Serres en Demirhissar. 2880 gezinnen zijn door de overstrooming getroffen. Groote oppervlakten zaailand zijn overstroomd. Overstroomingen in Scandinavië. De overstroomingen in het Noordelijk gedeelte van Zweden en Noorwegen ten gevolge van het plotseling smelten der sneeuw, nemen steeds grooteren omvang aan. Als het warme weer aanhoudt, vreest men ernstige catastrophen. Uit Elverum in Noorwegen wordt ge meld, dat zich daar een veertig kilometer lange ijsstuw heeft gevormd. Het ijs wordt op verschillende plaatsen met dynamiet opgeblazen om catastrophen te voorkomen. Tengevolge van de buitengewone warmte stijgt het water overal. Henry Ford weer vertrokken. Henry Ford en zijn vrouw hebben gis teren met de Majestic in alle heimelijkheid nit Southampton de terugreis naar de Ver- eenigde Staten ondernomen. Zij hadden zich als „de heer en mevr. John Robin son" laten inschrijven. Ford was heel vroeg in den ochtend aan boord gegaan, lang vóór de aankomst van den gewonen boottrein en maar een paar menschen wisten van zijn aanwezigheid af. Pas enkele minuten voor het vertrek van het stoomschip lekte het geheim uit. Alle pogingen om hem te spreken te krij gen, mislukten, daar hij niemand wenschte te ontvangen. Nieuwe aardbeving In Kleln-Azië. Gisterennacht heeft aan de Westkust van Klein-Azië een hevige aardbeving plaats gehad, welke ook te Constantinopel werd gevoeld. In vele streken, zooals in Smyrna, duurde de aardbeving 25 secon den. De aardschokken gingen van een dof on- deraardsch gerommel vergezeld. Ook in Eskishabir, Kutahia en omge ving werd een heftige aardbeweging ge voeld. In Kutahia konden twee afzonder lijke en bijzonder hevige schokken waarge nomen worden, waarvan de eene 35, de andere 90 seconden aanhield. In de hui zen kwamen hier en daar scheuren voor. Over dooden en gewonden, alsmede over den omvang der schade zijn nog geen be richten ingekomen. De nieuwe Dultsche Oceaanvlucht. Het wordt bevestigd, dat binnenkort een nieuwe Duitsche vlucht over den Oceaan ondernomen zal worden. Het vliegtuig, dat binnen enkele dagen op het vliegterrein van Rudolstadt word' verwacht, zal door den piloot Rustic wor den bestuurd, terwijl als tweede bestuur der waarschijnlijk de vlieger Baden, die op de lijn RudolstartNeurenberg dienst doet, zal meegaan. De Weensche tooneelspeelster mevrouw Dillenz, die reeds verleden jaar beeft mee gedaan aan de toen mislukte poging, om een vlucht naar Amerika over de Azoren te doen, wil ook thans de vlucht meema ken. Een Engelsch profest te Washington. _De Engelsche regeering heeft te Was hington een protest ingediend tegen het opbrengen van Engelsche schepen, die bui ten de territoriale wateren van de Veree- nigde Staten door schepen van de Ame- rikaansche kustwacht, welke het smokke len van alcohol moeten tegengaan, worden aangehouden. Aan dit protest zijn verschillende inci denten voorafgegaan. De eigenlijke aan leiding was echter de beschieting van een Engelsch schip een maand geleden. Het is mogelijk dat, indien geen bevredi gende regeling tot stand komt, de Engel sche regeering de z.g. Bahama-overeen- komst zal opzeggen en niet meer zal toe staan, dat de Bahama-eilanden door de schepen van de Amerikaansche kustwacht als basis worden gebruikt. Pokkenbesfrijding. In de hygiëne-oo-mmissie vah den Volkenbond was Dinsdag het rap port van de Pokkencommissie aan de orde. Daarin komen belangrijke ge- evens voor omtrent de frequentie van pokken, die in Europa' voortdurend afnemende is. Alleen in Engeland is de toener. ing van de alastrim geconstateerd1, een goedaardig soort van pokken, die slechts een onbeteekenend sterftepercen tage. 1 per mille, tengevolge heeft gehad. Op het Europeesche vaste"and heeft alleen Zwitserland van deze goedaardige pokken te lijden gehad. Belangrijke mededeelingen bevatte het rapport betreffende de vaccinatie. Zij heeft in Engeland bij kinderen beneden I de 13 jaar, die in hun eerste levensjaar ingeënt waren, geen enkel geval opge merkt, terwijl bijna 2300 gevallen werden aangetroffen bij; niet gevaccineerde kinde ren beneden 12 jaar. Men hoopt de maatregelen ter bestrijV ding van deze ziekte voortdurend te kun nen versterken. Voorts werd een nieuwe enquête voorgesteld ingevolge een aan beveling van de vredesconferentie van Den Haag inzake pokken en vaccinatie. Een van de punten waarover deze en quête zal loopen is de mogelijkheid tot het wegnemen van de schadelijke werking van het serum, zonder daarbij evenwel de geneeskrachtige eigenschappen te scha den. Ouderlijke macht en voogdij. Verschenen is het voorloopiig verslag over het wetsontwerp: wijziging der bepa lingen omtrent de ouderlijke macht en de voogdij over gewettigde kinderen en omtrent ontzetting uit en herstel in de ouderlijke macht en de voogdij. De commissie voor privaat- en straf recht kon zich met de strekking van da voorgenomen wijzigingen en aanvullingen in het algemeen vereenigen. Intusschen werd door sommige leden er de aandacht op gevestigd, dat in zaken als deze niet eenzijdig op het belang van het kind be hoort te worden gelet. Verscheidene leden der commissie meenden de regeering in overweging te moeten geven de bepalingen van het ont werp uit te breiden in dien zin, dat niet langer ook in geval van echtscheiding of scheiding van tafel en bed by "het overigden van een der ouders de voogdij van rechtswege aan den langstlevende der ouders toekomt. Dit stelsel strekt veelal tot nadeel van het kind en is in vele ge vallen ook zeer bezwaarlijk voor derden, aan wie inmiddels de voogdij is opgedra gen. In zulke gevallen dient plaats te hebben benoeming van een voogd door den kantonrechter, waarbij de langstleven de der ouders als voogd wordt aangewe zen, tenzij daartegen bezwaren bestaan. De commissie zou de voorkeur hebben gegeven aan een regeling, op grond waar van de pleegouders zich tegen een op- eisching van het kind door dé ouders kun nen verzetten, zoodat aan die qpeisching geen gevolg behoeft te worden gegeven, zoolang nïfet door den rechter een uit spraak is gedaan. ChT. Nat. Werkmansbond. Het hoofdbestuur van den Chr. Nat. Werkmansbond ijal Zaterdag 12 Mei a.s. in het gebouw voor Chr. Soc. belangen te Utrecht een ajgemeene vergadering hou den met de afgevaardigden uit de bestu ren der Prov. afdeelingen. De onbewaakte overwegen. Het Eerste Kamerlid de Muralt heeft aan den minister van waterstaat de vol gende vragen gesteld: Is het juist, dat 27 April 1.1. ojo den onbewaakten overweg oip den Waairdschen Dijk aan de spoorlijn LeidenWoerden een gruwelijk ongeval heeft p-laats ge vonden, waarbij door een sneltrein ©en hondenkarretje met voerman werd ge grepen, met het gevolg, dat het hoofd en armen van den voerman vaü. de romp werden gescheiden? Is, naar da meening Tan den minister, het vermoeden juist, dat, indien deze overweg bewaakt was geweest, het on geval niet zou zijn voorgekomen? Is de minister bereid het oordeel uitsluitend ten aanzien van dit laatste van het Rijlkstoezicht op de Spoorwegen me-de te deel-en? De Zomertjjd. Naar men zich zal herinneren heeft het Eerste Kamerlid Polak onlangs aan den minister van binnenlandsche zaken eenige vragen gesteld betreffende hef tijd stip van aanvang van den zomertijd. Later sjijn hierin eenige aanvullende vragen gevolgd. Thans heeft de minister van binnen- landsche zaken en landbouw op deze vrat- gen het volgende geantwoord: I. Welke bij'zondere eigenschappen, eigenaardigheden of belangen den Neder- landsche-n landbouw onderscheiden1 van dien in andere landen, vermag de onder- geteekende, zonder diepgaande studie-, niet aan te geven. Hij weet alleen, gelgk trou wens uit het indertijd door de commis sie ad hoe uitgebracht rapport blijkt, dat hier te lande de bezwaren, welke dia landbouw van al te vroegtijdige invoering van den zomertijd placht 'te ondervinden, hoog worden aangeslagen- II. Het aantal spoorwegverbindingen met Duitschland is inderdaad belangrijk grooter dan dat met België en Frank rijk. Afgezien van minder belangrijke trei nen, wélke slechts op de grensbaanvakkeiri loopen, bestaan er tusschen Nederland en Duitschland v.v. tweemaal zooveel sneltreinen als tusschen Nederland eèner- zijds en België en Frankrijk anderzijds. De vo-or het verkeer NederlandEngeland v.v. ingelegde treinen kunnen onbespro ken blijven, omdat deze, behoudens ©em enkele uitzondering '(namelijk den boot trein van Amsterdam naar Hoek van Hol land), bijl invoering van /den zomertijd in Engeland ongewijzigd blgiven. III. Het aantal spoorwegverbindingen van Nederland met Duitschland is, blij kens mededeeling van -de directie der Ne- derlandsche Spoorwegen, grooter -dan dat van België met Duitschland en kleiner dan dat van Frankrijk met Duitschland. IV. In België kan de zomertijd gemakke lijker een maand vroeger aanvangen dan hier te lande, omdat het aantal spoor wegverbindingen BelgiëDuitschland ge ring is. Daar Frankrijk zijn dienstrege ling ongewijzigd laat, wordt, tot ongerief van het reizend publiek, het oponthoud aan de grens in de richting Frankrijk Duitschland met een uur vergroot. V. De invoering van de nieuwe dienst regeling' is internationaal vastgesteld; ©en voorstel tot wijziging 'in den geest, al^ deze vraag bedoelt, zou, naar de mee ning der directie van de Nederlandsche Spoorwegen, geen kans van slagen heb ben. De autobuskwestie. Heden bezochten de Tweede Kamerleden Krijger, Kersten en Zandt 'Zuid-Beveland in gezel schap van de heeren Dr Jenny Weijer- man en de Muinck, teneinde zich- persoon lijk op de hoógte te stellen van de ligging -der autobustrajecten ten opzichte van de Spoorwegen. Vooraf had aan het station een confe rentie plaats met den heer Kraak Stee- mann, Secretaris van den Nederl. Bond van Autobusdienstoüdernemers over het standpunt dat de Bond inneemt tegenover de wettelijke regeling van de vergunnin gen. Later zal hierover een rapport wor den samengesteld. De heeren bezochten Wolfaartsdijk, Borsselen, en Driewegen, terwijl het ook in de bedoeling lag naar Tholen te gaan. Ir M. A. C. Hartman, f Giste* ren is te Anna Jacobapolder, waar hij en kele dagen vertoefde, ir M. A. C. Hartman in den ouderdom van 65 jaren overleden Na te Delft het ingenieursdiploma te hebben behaald, werd de thans ontslapene na korten tijd benoemd tot ingenieur bij Gemeentewerken te Arnhem. Na een aantal jaren verwisselde de heer Hartman zijn betrekking te Arnhem voor die van ingenieur van gemeentewerken stadsarchitect te Delft. Na meer dan tien jaren te Delft zijn ambt en vele neven- Binnenland. Groote brand te Gellicum. De veenbranden in Drente. Antwoord door minister Kan op vragen over den zomertijd. Buitenland. Weer een aardbeving in Klein-Azië. Overstroomingen in verschillende landen. Noodweer in Roemenië. Het luchtschip Italia in Vadsö geland. functies te hebben vervuld, vestigde de heer Hartman zich te 's-Gravenhage. Na zijn aftreden als bouwkundig in genieur werd hij nog vele malen als ar biter-deskundige door de overheid zoowel als door particulieren als scheidsrechter gekozen bij geschillen over uitvoering van bouwwerken. Tot huismeester van de stichting „Vrederust" te Bergen op Zoom werd benoemd de heer P. H. de Vroom te 's Gravenhage. Korfbal. Zaterdag a.s. worden de volgende competitie-wedstrijden voor de Z.K.B. gespeeld: le klasse Z.K.B.Goes V.V.C.—Zeelan- dia 5 u. 30. Kloetinge: E.L.T.O.D.O-S. 6 uur. 2e kl. Z.K.B. Kapeïïe: OlympïaW.K.C. Middelburg. Veroen. tot verzeke ring tegen de geldel ij ke gevol gen vain z i ek enh u i s v er p 1 e gi ng. Naar aanleiding van de onlangs gehou den vergadering, waarin een commissie werd benoemd met het doel te trach ten te geraken tot een vereeniging als bovengenoemd voor Middelburg en om streken, kunnen wj thans melden, dat nai mens den Middelburgschen Bestuurders- bond daarin nog zitting heeft genomeD de beer P. Ph. Paul, terwijl het Burger lijk Armbestuur te Middelburg in zijn eerstvolgende vergadering een vertegen woordiger zal aanwjzen. Terwijl wordt voortgegaan met bet ver zamelen van gegevens in verband met de verder uit te werken plannen, en is de oom missie tegen 14 dezer weer bijeengeroe pen. In die vergadering zal de werkwij-ze in groote trekken worden vastgesteld en dan een werkoommissie worden benoemd om een en ander nader uit te werken. Kort na deze commissievergadering zal een bijeenkomst worden gehouden met vertegenwoordigers van de andere ge meenten op Walcheren om ook daar sym pathie voor het doel te wekken. Er zul len nog enkele maanden over hoen moe ten gaan alvorens tot het werven van leden kan worden overgegaan, want er is nog heel wat ta regelen en te becji- feren. 1 Goea. K.L.M.-avond. Gisteravond hiëTd in het Schuttershof alhier voor een goed bezette zaal de heer Elout, vertegenwoor diger van de Kon. Luchtvaart-Maatschap pij een -causerie over deze zoo bekende maatschappij. De spreker werd namensf de vereenigingen „Vreemdelingenver keer", Hanze, Handelsbelangen en Weten schappelijke Belangen ingeleid deer den heer burgemeester. De beier Elout gaf vóór de pauze aan de hand van lantaarn plaatjes een idee van de buitengewoon snelle ontwikkeling van het luchtverkeer on de K.L.M. Wat een vooruitgang viel er waar te nemen bij het zien van het eerste verkeersvliegtuig der K.L.M. (1921J en de nieuwste F VIII, die thans de pas- sagiers op zoo comfortabele manier ver voert. Hoe is het personenvervoer, zoowel op de internationale luchtlijnen als bij de korte passagiensvluchten boven een of andere stad of streek toegenomen. Maar niet minder is dat het geval met het goederenvervoer. Den .ïaatsten tijd war den geregeld bloemen, versche groenten, aardbeien, duiven, kuikens en zelfs een enkele maal leeuwen met de K.L.M- vlieg tuigen vervoerd. De K.L.M. is een echt-nationale onder neming van de grootste beteekenis, waar we trotsch op kunnen zijln. Haar piloten; hebben wereldvermaardheid gekregen. Na de pauze werd de K. L- M.-film vertoond. O.a. werd op 'tdoek gebracht e-en drukke dag op het vliegstatiou Waal haven bij Rotterdam, en aain het slot het vertrek en da behouden terugkomst

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1928 | | pagina 1