No. 174 v Dinsdag 24 April 1928 42e Jaargang
Hofberg Orgels
A. S. J. DEKKER - GOES.
EERSTE BLAD.
Buitenland.
Binnenland.
Belangrijkste Nieuws.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
HET MOOISTE. 2
Directeur-Hoofdredacteur:
R. ZUIDEMA.
Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes.
Tel.: Redactie en Administratie no. 11
Postrekening No. 44455
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.
Losse nummers fü.35
Pr ij s der Adverfent!Bnr<
14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ei
Bij abonnement belangrijke korting
Vrijhandel in de practijk.
Ondanks den „geest van Genève", waar
van de verstokte vrijhandelaren zooveel
moois wetép te vertollen, denkt men er
toch nergens aan de tariefmuren te ver
lagen.
Er wordt veel over vrijhandel en de
voordeelen daarvan gesproken, maar
in de practijk komt er van de toepassing
van het vrijhandelsbeginsel niets.
Met het gevolg, dat ons land met z(jn
eenzijdigen vrijen invoer steeds meer de
dupe wordt.
Nu eens worden onze varkens geweerd
dan weer worden de grenzen voor onze
bollen en andere producten gesloten en
thans is er in Engeland een beweging
igaande om de Britsche suikernijverheid
ten koste van 'ons land te beschermen.
De Londensche correspondent van het
H d b 1 d weet daaromtrent o.m. het vol
gende mede te deelen.
„In de „Daily Telegraph'" was in een
suikerbeschouwing terloops vermeld, dat
in Nederland de suiker minder goedkoop
is dan hier, terwijl diezelfde beschouwing
besloot jnet te constateeren, dat „the
Dutch" veel meer up to date blijken in de
suikerziederij, tengevolge waarvan zij in
staat zijn hun suiker op de Engelsche
piarkt te verkoopen voor lager prijs dan
de Engelsche.
Hierop heeft het welbekende hoofd der
Tariff Reform League, Henry Page Croft,
dadelijk vuur gevat. Dus, zegt hij, dum
pen de Nederlander-sDat het
kleine prijsverschil ten ongunste van sui
ker in Nederland veroorzaakt kon worden
door onzen p.ccijns, en andere bijkomstige
•redenen, telt hij blijkbaar niet. Noch ook
'het door hem zelf geciteerde feit, dat wij
tengevolge van onze gemoderniseerde me
thoden kunnen concurreeren met de ver
ouderde Britsche industrie.
Hetzelfde deuntje wordt hier weer ge
hoord als ook in de rubberquaestie: welk
recht hebben „ihe Dutch" om zóó voor
uitstrevend te zijn in hun gemoderni
seerde productie-methoden, dat de be
houdende sleep niet mee kan?
Dat is dumping!
En hiertegen moet de Britsche nijver
heid worden beschermd."
De bedoeling van de Rogeering moet
zijn, de Britsche suiker-industrie te be-
voordeelen door verlaging van het invoer
recht op ruwe suiker met twee pond
sterling de ton, terwijl voor de Engelsche
beetwortelsuiker de accijns met eenzelfde
bedrag verlaagd zou worden.
Een bezwaar tegen deze maatregelen
schijnt te zijn, dat op deze wijze niet
alleen het „dumpende" Nederland, maar
ook de Britsche rijksgewesten in de knel
komen, maar er wordt reeds gezocht naar
een uitweg door de polarisatie-grens voor
„rijkssuiker" hoo-ger te stellen dan voor
andere landen.
En zoo is er alle kans op, dat straks
onze suikerindustrie een niet ongevoeligen
knauw krijgt.
Zoo is de vrijhandel in de practijk.
Maar waag het niet in ons goede land
daartegen te opponeeren.
De stelregel van velen schijnt nu een
maal te zijn: liever onze geheele industrie
verloren, dan geraakt aan het dierhare
heilige huisje van den eenzijdigen vrijen
invoer.
V Zorg voor een goed product.
Er is, zoo betoogden wij gisteren met
een beroep op den heer Valstar, nog ge
legenheid te over voor uitbreiding van
onzen tuinbouw en -fruitteelt.
Althans, wanneer de handelspolitiek van
andere landen in de toekomst niet allen
uitvoer uit ons land onmogelijk maakt en
wanneer onze tuinbouwers zorgen voor
een goed product.
Op dit laatste kan nooit genoeg de
nadruk worden gelegd.
Terecht verklaarde indertijd de voor
zitter van de groep Veilingsvereenigingen
uit den Nederl. TuinbouwraadMet de
kwaliteit van het product staat
of valt de Tuinbo'uw.
Het is een levenskwestie.
Als wij, zoo merkte hij verder op, den
strijd op de buitenlandsche markten met
kans op succes tegenover onze concur
renten willen volhouden, dan moet ons
productaan steeds -hooger eischen vol
doen en zullen wij ons, als één man
moeten opmaken om d© sorxeering en
verpakking van ons product te verbeteren-
Wij mogen er ons niet mede tevreden
stellen 'als wjj voor ons product maar
een kooper hebben. Wat ons "product
waard is ea hoe vj] die waarde kunnen 1
opvoeren, moet het voorwerp onzer zorg
zijn. Wij zullen onze producten zoo heb
ben te verzorgen, dat wij de hoogst be
reikbare marktwaarde kunnen bedingen.
Hgt is noodig, op dit aStnbeeld te blij
ven hameren, omdat er zooals de heer
Valstar verklaarde, nog altijd velen zij'n,
die hieraan niet die aandacht geven, die
er aan geschonken moet worden.
Misschien behooren onder die velen
ook nog enkelen uit Zeeland.
Vandaar, dat wij deze waarschuwing
hier herhalen.
Vlugger per auto dan per luchtschip.
Van de 42 auto's, die "Vrijdag te mid
dernacht of Zaterdag in de eerste och
tenduren uit Milaan vertrokken waren
om aan den wedstrijd naar Stolp- deel te
ne-men, wa-ren er Zondagavond om ai:ht
uur 39 fe Stolp aangekomen. De eerste
wagen die binnenkwam heeft 'den afstand
van 1550 K.M. in 26 uur afgelegd, waar
mee hiji de Italia, die er SÓV2 u'ur o-ve-r
gedaan heeft, dus "met stukken'heeft ga-
klopt. Men moet echter in aanmerking
nemen dat Mobile voio-r zijn vlu ht bijL
zonder ongunstige weersomstandigheden
trof, die hem 'tot een flinken omweg
Hoopten.
Het Communisme in Poren.
Zondag is het in de vro-egte in het
huis van bewaring te Katto.vitz tot een
stormachtig optreden van de politieke ge
vangenen, in het bijlzonder de communis
tische, gekocmen. Als oorzaak werd slechte
verpleging genoemd. De gevangen-en zon
gen o.m. communistische liederen en bar-
rikadeerden zich in hun cellen. Een groote
menigte verzamelde zich voor het hu-is
van bewaring en werd door met kaxabij
nen bewapende politie in bedwang ge
houden. .Onderhandelingen met de gevan
genen leverden niets op-, zoodat sommige
ce-llen d'oo-r de politie met geweld zijin
opengebroken.
Aardbeving In Griekenland.
Volgens de berichten ligt heel Korinth-e
in puin, tengevolge van e-en aardbeving.
De bevolking heeft den gansche-n nacht in
de ope-n lucht doorgebracht.
De electrische centrale is vernield en de
stad ligt in het duister. Br moeten 20
do-oden zijn.
Ook te Lutrakian is groote schade aan
gericht. Voorts zijn er 50 huizen ver
woest te Kalamaki en een aantal huizen
beschadigd te Isthmia.
E-r zij-n Zondag in Griekenland meer
dan 20 krachtige aardschokken gevoeld in
de- Peloponesus, waarvan he-t centrum
in het oude Karinthe moet hebben gele
gen.
Te Athene zijin vier schokken gevoeld.
Hier veroorzaakte de aardbeving een pa
niek, doch ar 'is geen enkel ongeval ga-
meld.
Menschen, die uit Korinthe komen, ver
tellen, dat de inwoners reeds na de eerste
schokken hun woningen verlieten. Zij wa
ren gelukkig nog buiten op het oogenblik,
van den noodlottigen schok, 45 minuten
later.
Het aantal dakloozen bedraagt in het
geheel 16.000, waarvan 10 000 te Ko
rinthe. Er heerscht groote ellende.
De aardbeving heeft het leven gekost
aan zeven personen, terwijl er zes ge
wonden zijn, maar men vreest, dat er
nog meer slachtoffers onder de puinhoo-
pen bedolven liggen.
Het staat vast, dat het kanaal van Ko
rinthe intact is gebleven, hoewel men
de scheepvaart door dit kanaal uit voor
zichtigheidsoverwegingen voorloopig heeft
gestaakt.
De Oceaan-vliegers.
Van Greenly Island wordt gemeld, dat
jiet Ford-vliegtuig met Balchen, Duke
■Schiller en Fitzmaurice aan boord gister
namiddag vlot op het eiland is geland.
(Zooals bekend, heeft dit vliegtuig nieuwe
(bnderdeelen en brandstof voor de Bre
men aan boord.
De verkiezingen In Frankrijk.
De voorloopige resultaten der algemee-
ne verkiezingen worden gekenmerkt door
een onverwacht sterke opkomst der kie
zers (ongeveer 10 millioen) een volko
men rustig verloop der verkiezingen en
het feit, dat het den communisten niet is
mogen gelukken ook maar een enkelen
hunner candidaten, zelfs niet een der
belangrijkste leiders met succes uit de
stembus te doen komen. Bij- de beoor-
deelmg van de huidige politieke situatie
is niet minder belangrijk het échec van
den leider der socialisten Leon Blum,
.alsmede dat van den voorzitter der radi
cale partjj Daladier.
Tot nu toe krijgt men den indruk, dat
de rechtsche en de middenpartijen aan
de winnende jj^and zijn, terwijl in het bij
zonder de radicalen, de radicaal-socia
listen en communisten slechts bij uit
zondering stemmen wonnen.
De linksche' bladen schrijven verma
nend, dat men de voorloopige uitslagen
met de grootst mogelijke kalmte onder
o-ogen moet zien, daar de beslissing eerst
a.s. Zondag zal vallen.
De communisten schuiven hun neder
laag op het weer ingevoerde' districten-
kiesstelsel.
Gifgassen.
De Fransche 'regeering heeft den secre
taris-genera-al van den Volkenbond mede
gedeeld, dat Italië, de Sowjet regeering en
Frankrijk de ratificatie van het protocol
inzake het verbod van het. gebruik van
gifgassen en bacteriën in oorlogstijd heb
ben overhandigd, waarmede dit protocol,
door vijf staten is geratificeerd. (De beide
andere zijn Venezuela en Liberia.}
De Noordpoolviucht van Wilkins.
Uit het volledige relaas, door Wilkïris
zelf in de Times gepubliceerd blijkt, dal
het nergens gewag maakt van het berei
ken en passeeren van de Noordpool; en
het is meer dan waarschijnlijk, ja vrij
wel zeker, dat zij daar ook niet geweest
zijn, op geen honderden kilometers na.
Wel verklaart hij, dat hij Grantland
en Groenland zoo dicht is voorbijgevlogen
dat hij toppen van de kustgebergten dier
landmassa's heeft gezien. Dit maakt den
tocht van Wilkins toch ineens weer veel
belangwekkender. Want nu bljfct waar te
zijn, dat Wilkins vrijwel zijn geheele route
nam over/rog ongeëxploreerde zee. En
hij heeft het hypothetische „Crockerland"
van de kaart gewischt. Peary had dat land
van de noordwestkust van Grantland mee-
nen te zien in noordwestelijke richting.
Maar waar Peary het Jjad gedacht, ligt
het zeker niet. Een latere Amerikaansche
ontdekkingsreis erheen had het er niet
gevonden en thans is Wilkins er over
heen gevlogen met redelijk goed uitzicht.
Zelfs geen ijsopstuwingen, die zouden
kunnen wijzen op ondiepe zee, werden be
speurd.
Korte berichten.
De correspondent van de „Daily Mail"
te Brussel meldt, dat Zoebkoff to Arion
in Luxemburg is gearresteerd, daar hij
zonder toestemming in het land vertoefde.
Volgens de bladen beschouwde Zoebkoff
de arrestatie als een grap.
Een Spaansche sloep werd verbr-g1-
z'eld tegen de rotsen van Jaigibel. Zij zonk
onmiddellijk. Van de 10 opvarenden zijn
er 7 verdronken.
Het Rijnlandsch-Westfaalsche kolen-
syndicaat heeft een verhooging van den
prijs der steenkolen -voorgesteld tegen
1 Mei.
Gisternacht is in het Beiersche berg
land zooveel sneeuw gevallen, als den
geheelen winter nog niet is voorgekomen.
Üp den Iiirschberg bij Teg-emsee ligt een
laag van 15 cm dikte.
"v
Op een landweg nabij Lodz in Polen
heeft gisteren een ernstig autobus-ongeluk
plaats gehad. Een volle bus reed in een
sloot, waarbij zes menschen gedood en 10
ernstig gewond werden.
Op de Elbe heerscht een ongewoon
sterke mist. Op de beneden-EIbe ligt de
scheepvaart volkomen stil.
De Koninklijke Familie.
De Koninklijke Familie is voornemens
in het begin der volgende week haar
verblijf op het Loo te vestigen.
Van het Hof.
Aan den -disch van -de Koningin, den
Prins dier Nederlanden en prins-es Juliana
namen gisteravond «deel, minister Kcr
ningsbe-rger, de heer dr A. A. L. Rutgers,
gouverneur van Suriname en mevr. Rut
gers, geb. Idenburg, en verschillende lelden
der hofhoudingen van Koningin, prins
en Prinses.
Na afloop van den maaltijd werd voor
de vorstelijke p-ersonen en de genoodigden
een film vertoond, opgenomen do-or de
Hispano-filmfabriek te Batavia, betreffen
de de uitbarsting van den Krakatau.
Plakken van rentezegels.
Belangrijke beslissing van den
Hfo-oge-n Raad.
Het gebeurt meermalen, zeigt een mede
werker van het „Vad.", dat een arbeider
geen prijs stelt op het plakken van rente-
zegels te zijnen behoeve dan wel door
onbekendheid miet de wetgeving of nala
tigheid zicih niet van het bezit van een
rentekaart verzekert. Er is geruimen tijld
strijd geweest over do vraag oif de werk
gever, van wien niet is gebleken, dat
hij onwillig is om aan de Invaliditeits
wet te vo-ldoen, in zoo'n geval strafbaar
is. Het schijnt, bij de betrokkenen over het
algemeen niet bekend ta zijin, dat deze
zaak vo-otr eenigeta tijd to-t in hoogste
instantie is uitgemaakt. Het Iran daarom
goed zijn op het volgende d-e aandacht
te vestigen:
B§ arrest van den Hoog en Raad fle-r
Nederlanden, d.d. 3 Oct 1.1., is beslist,
da.t e-en werkgever niet strafbaar is, indien
hij geen premie ingevolge da Invaliditeits
wet betaalt vooir een arbeider die niet
verplicht verzekerd is. M-a.w. indien can
arbeider verzuimd heeft zich aan te mal
den bij den Raad van Arbeid om een
rentekaart te krijgen en dó patroon -dien
tengevolge ook niet plakt, dan is de
patroon deswege niet strafbaar. Wannee-r
zoo'n geval ontdekt wordt, dan kan alleen
de arbeider worden vervolgd.
Dit is een belangrijke beslissing voor de
werkgevers, -die van hot verzuim van de
arbeiders niet strafrechtelijk do du-pa kun
nen worden. Het arrest accentueert neig
eens nadrukkelijk, dat het niet plakken
v.oor arbeiders met e-e-n rentekaart wel
strafbaar is.
Luchtpost voor Ned.-lndië.
Zooals bekend is, ligt het in het voor
nemen van de K. L. M., in den zomer
van dit jaar vier vliegtuigen (Fokkers
met drie motoren), welke bestemd zijn
voor de Nederl.-Indische luchtvaartmaat
schappij, achtereenvolgens met tusschen-
poo-zen do-or de lucht naar Indië over te
brengen.
Met bedoelde vliegtuigen zullen post
stukken worden vervoerd, waarvoor de
postdienst aan de K. L. M. een zeker
bedrag per vlucht a's vergoeding uitkeert.
Het luchtrecht is voor -brieven, bepaald-
o-p f0.75 per 20 gram of gedeelten van
20 gram en voor briefkaarten op f 0.40,
welke' bedragen dus mo-eten worden vol
daan boven de gewone frankeerk-osten.
Voer dit doel zullen speciale luchtpost-
zegels var) f 0.75 en van f 0.40 worden
aangemaakt.
Aanvankelijk lag het in de bedoeling,
deze vluchten uit te voeren op Zaterdag
30 Juni en vervolgens des Zaterdags om
de 14 dagen, doch thans wordt overwo
gen, de vliegtuigen steeds o-p Woensdag
morgen te doen vertrekken, omdat in
de zomermaanden de mail uit Indië in
den regel eerst des Zondags in ons land
wordt aangebracht en bij- vertrek op Zater
dag omgaande beantwoording van die
mail niet mogelijk zou zijn.
Het autobuswezen In Nederland.
Over dit onderwerp heeft de heer A.
J. ten Hope te Rotterdam, lid van de
Staten van Zuid-Holland, in dë verga
dering der vereen, van Statenleden in den
Vrijheids-bond, het woord (gevoerd.
Spr. verklaarde den indruk te hebben,
dat verschillende autobus concessies door
de Kroon zijn afgewezen, of toegestane
vernietigd, of gewijzigd, uitsluitend uit
overweging, dat anders de Iocaalspoor
en tramwegen er belangrijke schade van
ondervinden zouden of in - hun bestaan
bedreigd zouden worden.
In verband hiermede betoogde spr., dat
jhet concessiestelsel nooit tengevolge mag
hebben, dat aan het particuliere initiatief
de plaats wordt ontnomen, welke het zich
heeft veroverd.
Geen enkele gemeente bleek nog in
staat zonder enorme verliezen een auto-
buslijn te exploiteeren, terwijl de parti
culieren er blijkbaar ©en f.inken boter
ham mede wisten te verdienen.
Het autobusverkeer dient zich vrij te
kunnen ontwikkelen eq yoorzoover het
in een behoefte blijkt te' voorzien, niet
ter wille van de voor spoor- of tramwe
gen schadelijke concurrentie te worden
teruggedrongen.
De overheden moeten ziqh geheel los
maken van hun financiëele interesse bij
locaalspoorwegen of tramwegen bij de
beoordeeling van de concessie-aanvragen.
Zij mogen in-geen'geval trachten, hierbij
de spoor- en tramwegen de hand boven
het hoofd te houden. De autobussen, wel
ke de gemeenschap geen geld kosten, z§n
zelfs bij overigens gelijke omstandigheden
te verkiezen boven Iocaalspoor- en tram
wegen, welke slechts voor het grootste
gedeelte met subsidies en rentelooze voor
schotten op de been gehouden kunnen
worden.
Alleen goed geëxploiteerde, economisch
juiste tramlijnen moeten blijven bestaan
en dan nog is het gewenscht, dat de bus
de gedachte levendig doet blijven, dat
zij met de wenschen van het publiek
hebbcu rekening te houden.
Binnenland.
Minister Beelaerts van Bfofc'and over de
verhouding tot België (Eerste Kamer).
Lugubere vondst in „de Schelde".
Vliegongeluk te Soerabaja.
Buitenland.
Aardbeving in Griekenland.
D-e verkiezingen in Frankrijk.
Spr. wees er verder op, dat het in
het belang is der openbare kassen, dat
het meer economische of voor bestaande
eischen van het publiek meer voldoende
vervoermiddel van overheidswege wordt
bevorderd, waardoor belastingverlaging fn
de hand wordt gewerkt. Bestaande ver
voermiddelen, welke uit den tijd zijn, die
nen te verdwijnen, althans niet kunst
matig in het leven te worden gehouden.
In het heele land heerscht momenteel
groote "ontevredenheid over vele beslissin
gen inzake autobus-concessies.
Men wil in Holland maar niet geloo-
ven, dat waar de tram de trekschuit en
het paardenvervoer heeft vervangen,
thans de autobus de tram moet vervan
gen, zoowel in als buiten de steden.
Minister DeGeer.
Naar wij vernemen is de minister van
Financiën, jhr De Geer, licht ongesteld.
Inenting tegen roodvonk en
diphterie.
Op vragen van mevrouw De Vries
Bruins in verband met een op verschil
lende scholen door de inspectie van bet
Staatstoezicht op de volksgezondheid ver
spreide circulaire, betreffende de inenting
tegen roodvonk en diphterie-, antwoordde
de minister van Arbeid, Handel e-n Nijver
heid:
Uit een ingesteld onderzoek is den mi
nister gebleken, dat door ©en van d-e
inspecteurs van het Staatstoezicht op de
Volksgezondheid inderdaad een circulaire
is uitgezonden, waarin zinsnSden, als in.
deze vraag aangegeven, voorkomen. De-ze
circulaire werd do-or genoemden inspec
teur eigener autoriteit verspreid.
Hoewel de ervaringen, tot nu toe in ons
land met de actieve immunisatie te-gen
roodvonk en diphterie opgedaan, tot tevre
denheid stemmen, is d-e minister van meie-
ning, dat bedoelde zinsneden van een te
optimistische opvatting blijk geven.
Hoewel de minister de tweede vraag
derhalve niet bevestigend beantwoordt
acht hij het toch in het belang van de
volksgezondheid gewenscht, de volgende
gegevens te verstrekken:
Naar schatting zijin in ons land gevac
cineerd tegen diphteritis 50.000 personen,
tegen roodvonk 15-000 personen en te
gen beide ziekten tegelijk 1030 personen,
derhalve te zamen 66.500 perso-nen.
H-et aantal behandelingen, voor d-ez-e
vaccinaties ge-geven, .bedraagt ongeveer
200.000. Uit ingekomen mededeelingen
blijkt, dat op plaatsen, waar gevaccineerd©
en niet gevaccineerde personen aan ©on
zelfde besmettingsgevaar waren -blootge
steld, het aantal zieken .an-dcr de groep
der gevaccineerd-en naar verhouding be
langrijk kleiner is geweest dan onder de
groep der niet-gevaccineerden. Bovendien
verliep de ziekte bij de gevaccineerden
over het algemeen goedaardiger dan bij
do niet gevaccineerd-en.
Erkend moe-t worden, dat in het ver
spreiden van uitspraken als bovenbedoeld,
welke tot dusver nog niet voldoende door
de feiten gerechtvaardigd zijn en een
overdreve-n indruk wekken omtrent d-e
huidigo mogelijkheden tot bestrijding van
roodvonk e-n diphteritis, een gevaar
schuilt, daar een bekend warden d-er
juiste resultaten in. breede kringen tot een
ongemotiveerd scepticisme ten opzichte
der bestrijdingsmaatregelen aanleiding zo-u
kunnen geven.
De minister is bereid, waar mogelijk,
het verspreiden van circulaires mot der
gelijke te sterk gekleurd© uitspraken te
gen te gaan.
De K. L. M. in 1927.
Aan het verslag van de K. L. M. over
het jaar 1927 onüeenen wij de volgende
cijfers:
Totaal vervoerde passagiers 12.816 (te
gen 6275 in 1S23); goederen 491.933 kg.
(v .j. 255.124 kg.); briefpost 18.814 kg.