No. 174 v Dinsdag 24 April 1928 42e Jaargang Hofberg Orgels A. S. J. DEKKER - GOES. EERSTE BLAD. Buitenland. Binnenland. Belangrijkste Nieuws. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. HET MOOISTE. 2 Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes. Tel.: Redactie en Administratie no. 11 Postrekening No. 44455 Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3. Losse nummers fü.35 Pr ij s der Adverfent!Bnr< 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ei Bij abonnement belangrijke korting Vrijhandel in de practijk. Ondanks den „geest van Genève", waar van de verstokte vrijhandelaren zooveel moois wetép te vertollen, denkt men er toch nergens aan de tariefmuren te ver lagen. Er wordt veel over vrijhandel en de voordeelen daarvan gesproken, maar in de practijk komt er van de toepassing van het vrijhandelsbeginsel niets. Met het gevolg, dat ons land met z(jn eenzijdigen vrijen invoer steeds meer de dupe wordt. Nu eens worden onze varkens geweerd dan weer worden de grenzen voor onze bollen en andere producten gesloten en thans is er in Engeland een beweging igaande om de Britsche suikernijverheid ten koste van 'ons land te beschermen. De Londensche correspondent van het H d b 1 d weet daaromtrent o.m. het vol gende mede te deelen. „In de „Daily Telegraph'" was in een suikerbeschouwing terloops vermeld, dat in Nederland de suiker minder goedkoop is dan hier, terwijl diezelfde beschouwing besloot jnet te constateeren, dat „the Dutch" veel meer up to date blijken in de suikerziederij, tengevolge waarvan zij in staat zijn hun suiker op de Engelsche piarkt te verkoopen voor lager prijs dan de Engelsche. Hierop heeft het welbekende hoofd der Tariff Reform League, Henry Page Croft, dadelijk vuur gevat. Dus, zegt hij, dum pen de Nederlander-sDat het kleine prijsverschil ten ongunste van sui ker in Nederland veroorzaakt kon worden door onzen p.ccijns, en andere bijkomstige •redenen, telt hij blijkbaar niet. Noch ook 'het door hem zelf geciteerde feit, dat wij tengevolge van onze gemoderniseerde me thoden kunnen concurreeren met de ver ouderde Britsche industrie. Hetzelfde deuntje wordt hier weer ge hoord als ook in de rubberquaestie: welk recht hebben „ihe Dutch" om zóó voor uitstrevend te zijn in hun gemoderni seerde productie-methoden, dat de be houdende sleep niet mee kan? Dat is dumping! En hiertegen moet de Britsche nijver heid worden beschermd." De bedoeling van de Rogeering moet zijn, de Britsche suiker-industrie te be- voordeelen door verlaging van het invoer recht op ruwe suiker met twee pond sterling de ton, terwijl voor de Engelsche beetwortelsuiker de accijns met eenzelfde bedrag verlaagd zou worden. Een bezwaar tegen deze maatregelen schijnt te zijn, dat op deze wijze niet alleen het „dumpende" Nederland, maar ook de Britsche rijksgewesten in de knel komen, maar er wordt reeds gezocht naar een uitweg door de polarisatie-grens voor „rijkssuiker" hoo-ger te stellen dan voor andere landen. En zoo is er alle kans op, dat straks onze suikerindustrie een niet ongevoeligen knauw krijgt. Zoo is de vrijhandel in de practijk. Maar waag het niet in ons goede land daartegen te opponeeren. De stelregel van velen schijnt nu een maal te zijn: liever onze geheele industrie verloren, dan geraakt aan het dierhare heilige huisje van den eenzijdigen vrijen invoer. V Zorg voor een goed product. Er is, zoo betoogden wij gisteren met een beroep op den heer Valstar, nog ge legenheid te over voor uitbreiding van onzen tuinbouw en -fruitteelt. Althans, wanneer de handelspolitiek van andere landen in de toekomst niet allen uitvoer uit ons land onmogelijk maakt en wanneer onze tuinbouwers zorgen voor een goed product. Op dit laatste kan nooit genoeg de nadruk worden gelegd. Terecht verklaarde indertijd de voor zitter van de groep Veilingsvereenigingen uit den Nederl. TuinbouwraadMet de kwaliteit van het product staat of valt de Tuinbo'uw. Het is een levenskwestie. Als wij, zoo merkte hij verder op, den strijd op de buitenlandsche markten met kans op succes tegenover onze concur renten willen volhouden, dan moet ons productaan steeds -hooger eischen vol doen en zullen wij ons, als één man moeten opmaken om d© sorxeering en verpakking van ons product te verbeteren- Wij mogen er ons niet mede tevreden stellen 'als wjj voor ons product maar een kooper hebben. Wat ons "product waard is ea hoe vj] die waarde kunnen 1 opvoeren, moet het voorwerp onzer zorg zijn. Wij zullen onze producten zoo heb ben te verzorgen, dat wij de hoogst be reikbare marktwaarde kunnen bedingen. Hgt is noodig, op dit aStnbeeld te blij ven hameren, omdat er zooals de heer Valstar verklaarde, nog altijd velen zij'n, die hieraan niet die aandacht geven, die er aan geschonken moet worden. Misschien behooren onder die velen ook nog enkelen uit Zeeland. Vandaar, dat wij deze waarschuwing hier herhalen. Vlugger per auto dan per luchtschip. Van de 42 auto's, die "Vrijdag te mid dernacht of Zaterdag in de eerste och tenduren uit Milaan vertrokken waren om aan den wedstrijd naar Stolp- deel te ne-men, wa-ren er Zondagavond om ai:ht uur 39 fe Stolp aangekomen. De eerste wagen die binnenkwam heeft 'den afstand van 1550 K.M. in 26 uur afgelegd, waar mee hiji de Italia, die er SÓV2 u'ur o-ve-r gedaan heeft, dus "met stukken'heeft ga- klopt. Men moet echter in aanmerking nemen dat Mobile voio-r zijn vlu ht bijL zonder ongunstige weersomstandigheden trof, die hem 'tot een flinken omweg Hoopten. Het Communisme in Poren. Zondag is het in de vro-egte in het huis van bewaring te Katto.vitz tot een stormachtig optreden van de politieke ge vangenen, in het bijlzonder de communis tische, gekocmen. Als oorzaak werd slechte verpleging genoemd. De gevangen-en zon gen o.m. communistische liederen en bar- rikadeerden zich in hun cellen. Een groote menigte verzamelde zich voor het hu-is van bewaring en werd door met kaxabij nen bewapende politie in bedwang ge houden. .Onderhandelingen met de gevan genen leverden niets op-, zoodat sommige ce-llen d'oo-r de politie met geweld zijin opengebroken. Aardbeving In Griekenland. Volgens de berichten ligt heel Korinth-e in puin, tengevolge van e-en aardbeving. De bevolking heeft den gansche-n nacht in de ope-n lucht doorgebracht. De electrische centrale is vernield en de stad ligt in het duister. Br moeten 20 do-oden zijn. Ook te Lutrakian is groote schade aan gericht. Voorts zijn er 50 huizen ver woest te Kalamaki en een aantal huizen beschadigd te Isthmia. E-r zij-n Zondag in Griekenland meer dan 20 krachtige aardschokken gevoeld in de- Peloponesus, waarvan he-t centrum in het oude Karinthe moet hebben gele gen. Te Athene zijin vier schokken gevoeld. Hier veroorzaakte de aardbeving een pa niek, doch ar 'is geen enkel ongeval ga- meld. Menschen, die uit Korinthe komen, ver tellen, dat de inwoners reeds na de eerste schokken hun woningen verlieten. Zij wa ren gelukkig nog buiten op het oogenblik, van den noodlottigen schok, 45 minuten later. Het aantal dakloozen bedraagt in het geheel 16.000, waarvan 10 000 te Ko rinthe. Er heerscht groote ellende. De aardbeving heeft het leven gekost aan zeven personen, terwijl er zes ge wonden zijn, maar men vreest, dat er nog meer slachtoffers onder de puinhoo- pen bedolven liggen. Het staat vast, dat het kanaal van Ko rinthe intact is gebleven, hoewel men de scheepvaart door dit kanaal uit voor zichtigheidsoverwegingen voorloopig heeft gestaakt. De Oceaan-vliegers. Van Greenly Island wordt gemeld, dat jiet Ford-vliegtuig met Balchen, Duke ■Schiller en Fitzmaurice aan boord gister namiddag vlot op het eiland is geland. (Zooals bekend, heeft dit vliegtuig nieuwe (bnderdeelen en brandstof voor de Bre men aan boord. De verkiezingen In Frankrijk. De voorloopige resultaten der algemee- ne verkiezingen worden gekenmerkt door een onverwacht sterke opkomst der kie zers (ongeveer 10 millioen) een volko men rustig verloop der verkiezingen en het feit, dat het den communisten niet is mogen gelukken ook maar een enkelen hunner candidaten, zelfs niet een der belangrijkste leiders met succes uit de stembus te doen komen. Bij- de beoor- deelmg van de huidige politieke situatie is niet minder belangrijk het échec van den leider der socialisten Leon Blum, .alsmede dat van den voorzitter der radi cale partjj Daladier. Tot nu toe krijgt men den indruk, dat de rechtsche en de middenpartijen aan de winnende jj^and zijn, terwijl in het bij zonder de radicalen, de radicaal-socia listen en communisten slechts bij uit zondering stemmen wonnen. De linksche' bladen schrijven verma nend, dat men de voorloopige uitslagen met de grootst mogelijke kalmte onder o-ogen moet zien, daar de beslissing eerst a.s. Zondag zal vallen. De communisten schuiven hun neder laag op het weer ingevoerde' districten- kiesstelsel. Gifgassen. De Fransche 'regeering heeft den secre taris-genera-al van den Volkenbond mede gedeeld, dat Italië, de Sowjet regeering en Frankrijk de ratificatie van het protocol inzake het verbod van het. gebruik van gifgassen en bacteriën in oorlogstijd heb ben overhandigd, waarmede dit protocol, door vijf staten is geratificeerd. (De beide andere zijn Venezuela en Liberia.} De Noordpoolviucht van Wilkins. Uit het volledige relaas, door Wilkïris zelf in de Times gepubliceerd blijkt, dal het nergens gewag maakt van het berei ken en passeeren van de Noordpool; en het is meer dan waarschijnlijk, ja vrij wel zeker, dat zij daar ook niet geweest zijn, op geen honderden kilometers na. Wel verklaart hij, dat hij Grantland en Groenland zoo dicht is voorbijgevlogen dat hij toppen van de kustgebergten dier landmassa's heeft gezien. Dit maakt den tocht van Wilkins toch ineens weer veel belangwekkender. Want nu bljfct waar te zijn, dat Wilkins vrijwel zijn geheele route nam over/rog ongeëxploreerde zee. En hij heeft het hypothetische „Crockerland" van de kaart gewischt. Peary had dat land van de noordwestkust van Grantland mee- nen te zien in noordwestelijke richting. Maar waar Peary het Jjad gedacht, ligt het zeker niet. Een latere Amerikaansche ontdekkingsreis erheen had het er niet gevonden en thans is Wilkins er over heen gevlogen met redelijk goed uitzicht. Zelfs geen ijsopstuwingen, die zouden kunnen wijzen op ondiepe zee, werden be speurd. Korte berichten. De correspondent van de „Daily Mail" te Brussel meldt, dat Zoebkoff to Arion in Luxemburg is gearresteerd, daar hij zonder toestemming in het land vertoefde. Volgens de bladen beschouwde Zoebkoff de arrestatie als een grap. Een Spaansche sloep werd verbr-g1- z'eld tegen de rotsen van Jaigibel. Zij zonk onmiddellijk. Van de 10 opvarenden zijn er 7 verdronken. Het Rijnlandsch-Westfaalsche kolen- syndicaat heeft een verhooging van den prijs der steenkolen -voorgesteld tegen 1 Mei. Gisternacht is in het Beiersche berg land zooveel sneeuw gevallen, als den geheelen winter nog niet is voorgekomen. Üp den Iiirschberg bij Teg-emsee ligt een laag van 15 cm dikte. "v Op een landweg nabij Lodz in Polen heeft gisteren een ernstig autobus-ongeluk plaats gehad. Een volle bus reed in een sloot, waarbij zes menschen gedood en 10 ernstig gewond werden. Op de Elbe heerscht een ongewoon sterke mist. Op de beneden-EIbe ligt de scheepvaart volkomen stil. De Koninklijke Familie. De Koninklijke Familie is voornemens in het begin der volgende week haar verblijf op het Loo te vestigen. Van het Hof. Aan den -disch van -de Koningin, den Prins dier Nederlanden en prins-es Juliana namen gisteravond «deel, minister Kcr ningsbe-rger, de heer dr A. A. L. Rutgers, gouverneur van Suriname en mevr. Rut gers, geb. Idenburg, en verschillende lelden der hofhoudingen van Koningin, prins en Prinses. Na afloop van den maaltijd werd voor de vorstelijke p-ersonen en de genoodigden een film vertoond, opgenomen do-or de Hispano-filmfabriek te Batavia, betreffen de de uitbarsting van den Krakatau. Plakken van rentezegels. Belangrijke beslissing van den Hfo-oge-n Raad. Het gebeurt meermalen, zeigt een mede werker van het „Vad.", dat een arbeider geen prijs stelt op het plakken van rente- zegels te zijnen behoeve dan wel door onbekendheid miet de wetgeving of nala tigheid zicih niet van het bezit van een rentekaart verzekert. Er is geruimen tijld strijd geweest over do vraag oif de werk gever, van wien niet is gebleken, dat hij onwillig is om aan de Invaliditeits wet te vo-ldoen, in zoo'n geval strafbaar is. Het schijnt, bij de betrokkenen over het algemeen niet bekend ta zijin, dat deze zaak vo-otr eenigeta tijd to-t in hoogste instantie is uitgemaakt. Het Iran daarom goed zijn op het volgende d-e aandacht te vestigen: B§ arrest van den Hoog en Raad fle-r Nederlanden, d.d. 3 Oct 1.1., is beslist, da.t e-en werkgever niet strafbaar is, indien hij geen premie ingevolge da Invaliditeits wet betaalt vooir een arbeider die niet verplicht verzekerd is. M-a.w. indien can arbeider verzuimd heeft zich aan te mal den bij den Raad van Arbeid om een rentekaart te krijgen en dó patroon -dien tengevolge ook niet plakt, dan is de patroon deswege niet strafbaar. Wannee-r zoo'n geval ontdekt wordt, dan kan alleen de arbeider worden vervolgd. Dit is een belangrijke beslissing voor de werkgevers, -die van hot verzuim van de arbeiders niet strafrechtelijk do du-pa kun nen worden. Het arrest accentueert neig eens nadrukkelijk, dat het niet plakken v.oor arbeiders met e-e-n rentekaart wel strafbaar is. Luchtpost voor Ned.-lndië. Zooals bekend is, ligt het in het voor nemen van de K. L. M., in den zomer van dit jaar vier vliegtuigen (Fokkers met drie motoren), welke bestemd zijn voor de Nederl.-Indische luchtvaartmaat schappij, achtereenvolgens met tusschen- poo-zen do-or de lucht naar Indië over te brengen. Met bedoelde vliegtuigen zullen post stukken worden vervoerd, waarvoor de postdienst aan de K. L. M. een zeker bedrag per vlucht a's vergoeding uitkeert. Het luchtrecht is voor -brieven, bepaald- o-p f0.75 per 20 gram of gedeelten van 20 gram en voor briefkaarten op f 0.40, welke' bedragen dus mo-eten worden vol daan boven de gewone frankeerk-osten. Voer dit doel zullen speciale luchtpost- zegels var) f 0.75 en van f 0.40 worden aangemaakt. Aanvankelijk lag het in de bedoeling, deze vluchten uit te voeren op Zaterdag 30 Juni en vervolgens des Zaterdags om de 14 dagen, doch thans wordt overwo gen, de vliegtuigen steeds o-p Woensdag morgen te doen vertrekken, omdat in de zomermaanden de mail uit Indië in den regel eerst des Zondags in ons land wordt aangebracht en bij- vertrek op Zater dag omgaande beantwoording van die mail niet mogelijk zou zijn. Het autobuswezen In Nederland. Over dit onderwerp heeft de heer A. J. ten Hope te Rotterdam, lid van de Staten van Zuid-Holland, in dë verga dering der vereen, van Statenleden in den Vrijheids-bond, het woord (gevoerd. Spr. verklaarde den indruk te hebben, dat verschillende autobus concessies door de Kroon zijn afgewezen, of toegestane vernietigd, of gewijzigd, uitsluitend uit overweging, dat anders de Iocaalspoor en tramwegen er belangrijke schade van ondervinden zouden of in - hun bestaan bedreigd zouden worden. In verband hiermede betoogde spr., dat jhet concessiestelsel nooit tengevolge mag hebben, dat aan het particuliere initiatief de plaats wordt ontnomen, welke het zich heeft veroverd. Geen enkele gemeente bleek nog in staat zonder enorme verliezen een auto- buslijn te exploiteeren, terwijl de parti culieren er blijkbaar ©en f.inken boter ham mede wisten te verdienen. Het autobusverkeer dient zich vrij te kunnen ontwikkelen eq yoorzoover het in een behoefte blijkt te' voorzien, niet ter wille van de voor spoor- of tramwe gen schadelijke concurrentie te worden teruggedrongen. De overheden moeten ziqh geheel los maken van hun financiëele interesse bij locaalspoorwegen of tramwegen bij de beoordeeling van de concessie-aanvragen. Zij mogen in-geen'geval trachten, hierbij de spoor- en tramwegen de hand boven het hoofd te houden. De autobussen, wel ke de gemeenschap geen geld kosten, z§n zelfs bij overigens gelijke omstandigheden te verkiezen boven Iocaalspoor- en tram wegen, welke slechts voor het grootste gedeelte met subsidies en rentelooze voor schotten op de been gehouden kunnen worden. Alleen goed geëxploiteerde, economisch juiste tramlijnen moeten blijven bestaan en dan nog is het gewenscht, dat de bus de gedachte levendig doet blijven, dat zij met de wenschen van het publiek hebbcu rekening te houden. Binnenland. Minister Beelaerts van Bfofc'and over de verhouding tot België (Eerste Kamer). Lugubere vondst in „de Schelde". Vliegongeluk te Soerabaja. Buitenland. Aardbeving in Griekenland. D-e verkiezingen in Frankrijk. Spr. wees er verder op, dat het in het belang is der openbare kassen, dat het meer economische of voor bestaande eischen van het publiek meer voldoende vervoermiddel van overheidswege wordt bevorderd, waardoor belastingverlaging fn de hand wordt gewerkt. Bestaande ver voermiddelen, welke uit den tijd zijn, die nen te verdwijnen, althans niet kunst matig in het leven te worden gehouden. In het heele land heerscht momenteel groote "ontevredenheid over vele beslissin gen inzake autobus-concessies. Men wil in Holland maar niet geloo- ven, dat waar de tram de trekschuit en het paardenvervoer heeft vervangen, thans de autobus de tram moet vervan gen, zoowel in als buiten de steden. Minister DeGeer. Naar wij vernemen is de minister van Financiën, jhr De Geer, licht ongesteld. Inenting tegen roodvonk en diphterie. Op vragen van mevrouw De Vries Bruins in verband met een op verschil lende scholen door de inspectie van bet Staatstoezicht op de volksgezondheid ver spreide circulaire, betreffende de inenting tegen roodvonk en diphterie-, antwoordde de minister van Arbeid, Handel e-n Nijver heid: Uit een ingesteld onderzoek is den mi nister gebleken, dat door ©en van d-e inspecteurs van het Staatstoezicht op de Volksgezondheid inderdaad een circulaire is uitgezonden, waarin zinsnSden, als in. deze vraag aangegeven, voorkomen. De-ze circulaire werd do-or genoemden inspec teur eigener autoriteit verspreid. Hoewel de ervaringen, tot nu toe in ons land met de actieve immunisatie te-gen roodvonk en diphterie opgedaan, tot tevre denheid stemmen, is d-e minister van meie- ning, dat bedoelde zinsneden van een te optimistische opvatting blijk geven. Hoewel de minister de tweede vraag derhalve niet bevestigend beantwoordt acht hij het toch in het belang van de volksgezondheid gewenscht, de volgende gegevens te verstrekken: Naar schatting zijin in ons land gevac cineerd tegen diphteritis 50.000 personen, tegen roodvonk 15-000 personen en te gen beide ziekten tegelijk 1030 personen, derhalve te zamen 66.500 perso-nen. H-et aantal behandelingen, voor d-ez-e vaccinaties ge-geven, .bedraagt ongeveer 200.000. Uit ingekomen mededeelingen blijkt, dat op plaatsen, waar gevaccineerd© en niet gevaccineerde personen aan ©on zelfde besmettingsgevaar waren -blootge steld, het aantal zieken .an-dcr de groep der gevaccineerd-en naar verhouding be langrijk kleiner is geweest dan onder de groep der niet-gevaccineerden. Bovendien verliep de ziekte bij de gevaccineerden over het algemeen goedaardiger dan bij do niet gevaccineerd-en. Erkend moe-t worden, dat in het ver spreiden van uitspraken als bovenbedoeld, welke tot dusver nog niet voldoende door de feiten gerechtvaardigd zijn en een overdreve-n indruk wekken omtrent d-e huidigo mogelijkheden tot bestrijding van roodvonk e-n diphteritis, een gevaar schuilt, daar een bekend warden d-er juiste resultaten in. breede kringen tot een ongemotiveerd scepticisme ten opzichte der bestrijdingsmaatregelen aanleiding zo-u kunnen geven. De minister is bereid, waar mogelijk, het verspreiden van circulaires mot der gelijke te sterk gekleurd© uitspraken te gen te gaan. De K. L. M. in 1927. Aan het verslag van de K. L. M. over het jaar 1927 onüeenen wij de volgende cijfers: Totaal vervoerde passagiers 12.816 (te gen 6275 in 1S23); goederen 491.933 kg. (v .j. 255.124 kg.); briefpost 18.814 kg.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1928 | | pagina 1