8AW0E MANILLA Onze Kleeding. Een ieder proeft Onesiforus-Bank WIKUNA-KOUSEN—i Lange Vorststraat 33 - Goes - Tel. 311 Obligaties a 99 07 100' 1 QPZETKAM-T 'f „W1K y N A" i DE DOKTER IN HUIS HI I „DE RUDOLPHSTICHTIWG" M. D. DE GROOT UTRECHT VENDUTIE. SviiT EERSTE HOLLANDSCH HUISWERK VEKLAKGIT m 2 sluifend WBESUftA ONMISBARE GIDS Uitgave: La Rivière Voorhoeve - Zwolle 5 o/o ie HYPOTHEEK-OBLIGATIES De Bank verstrekt geldleeningen onder zeker heidsstellingen aan KERKEN en SCHOLEN. Zij geeft uit: 5 07 /o Prospectus op aanvrage verkrijgbaar ten kantore der Bank, Voorstraat 78. Abonnementen en Advertenties voor De Zeeuw worden aan genomen door de verschil lende Kantoorhouders der Pos terijen. X a VQOJ\- £i\f 60 vooral den wedstrijd over twee, liefst over drie jaar willen doen plaats hebben. Dan is de waarde voor de practijk des te groo- ter. Besloten wordt de mogelijkheid open te stellen den legwedstrijd ook volgend jaar voort te zetten. Het Bestuur krijgt machti ging deze zaak nader uit te werken. Nadat de begrooting voor 1928 is vast gesteld, wordt' besloten de volgende alge- meene vergadering te houden in de plaats waar de tentoonstelling wordt gehouden. Eerst is Hulst daarvoor aan de beurt, daarna Walcheren. Ook zal dezen zomer een excursie worden ge maakt naar den legwedstrijd te Vlissingen. De afgevaardigde van Schouwen vraagt den aanwezigen naar de ervaringen bij hun kippen met het voer der V. P. Z. De v o o r z. en verschillende heeren dee- len mede, dat de kippen hot graag eten en dal de hoeveelheid eieren zeer tot tevre denheid stemt. Heeft men klachten, dan wende men zicii tot de voedercommissie der y. P. Z. De omzet neemt steeds toe. Verschillende heeren begrijpen de hou ding van het Bestuur der afd. Schouwen niet, dat aan het pluimvee-voeder van een particulier een zeker cachet geeft en dat van de eigen organisatie niet wil. Na nog eenige besprekingen van huis- houdelijken aard volgt sluiting der verga dering. STEMMEN VAN HET PLATTELAND. XVIII. Het gevaar dreigt dat, als de bonze machten niet aldoor tegengestaan wor den, de revolutiebeginselen ook ten plat- tenlande 'n rijken oogst zullen inzamelen, liet ongeloof indien het optrad in een streek als Walcheren, met de leus: ,,Er is geen God", dan vond het geen ingang. Er moet dus een andere methode toege past worden en die is dan ongeveer deze: Over God zelf wordt uiterst zelden ge sproken. Die is te groot en te hooig verheven om zich met het kleine, alle- daagsche leven en denken en doen der menschen bezig te houden en wijl het leven van de menschen vrijwel zonder schokkende gebeurtenissen voortgaat, gaat •dat menschenleven derhalve buiten God om, de verhouding van den menscli tot God wordt dan zóó, dat God zich wel met het groote, maar niet met het kleine bemoeit. En dat wil er wel in bij den natuurlijken mensch. Want hij gevoelt wel, als zijn geheel© leven naakt en ge opend ligt voor den heiligen Geest, gelijk de Bijbel zegt, dan ziet het er niet goed uit, maar als het nu zóó is dat Godi niet let op dat kleine gedoe, wat een wereld van geluk opent zich dan! Het persoonlijk leven van den kleinen mensch wordt dus vrijwel buiten de sfeer van Gods bemoeienis geplaatst, maar dan hebben ook de ordinantiën die, volgens den Bijbel voor dat leven gesteld zijn, niet veel waarde. Van het huwelijk leert b.v. de Bijbel, dat het een goddelijke ordinantie is dat één bepaalde man éen bepaalde vrouw hebben zal en dat deze verbintenis niet anders dan door God zelf door middel van den dood kan ontbonden wor den, maai' levert nu deze absolute ordi nantie niet zelf het bewijs dat ze in onze samenleving misplaatst is. Want wat 'n tranen worden er geschreid, wat 'n leed wordt cv geleden, wat 'n gekijf wordt er vernomen omdat later bleek dat die twee zich in elkaar vergis! hadden. 'tZou toch veel beter zijn als die twee zich van elkaar konden losmaken! 't Gezag is ook al een ordinantie Gods volgens den Bijbel, maar men ziet liet toch maar overal als de overheden het niet goed doen, dan worden ze door het volk de kiezers door andere ver vangen, die overheden ontvangen dus hun macht niét van een hooger wezen maar die macht krijgen ze van het volk, en aan dat volk zijn ze dan ook alleen verant woording schuldig. Op deze wijze wordt het gif der revo lutionaire beschouwing gedruppeld in de harten dergenen die niet op hun hoede zijn of die de Chr. beschaving ook niet kennen, en de tijden zijn wellicht niet verre meer, dat ook ten plattelande de Bijbel en de bijbelsche beschouwing van vele dingen, geen richtsnoer meer zal zijn voor denken en handelen. En dan zal het Socialisme nog wel niet zoo spcedig de velen in zijn organisatie zien kernen, maar als eenmaal het geloof in God, zooals Hij zich in Zijn Woord heeft geopenbaard, aan het wankelen gcbrachl is, dan is het maar een kwestie van tijd en de Bijbelsche voorstelling wordt als verouderd, ter zijde gelaten, en dan, dat proces werkt door, is de weg gebaand voor de revolutionaire opvatting. Of de plattelandsbevolking hier nog be waard kan worden voor de doorwerking van het ongeloof is niet te zeggen. ,Wel kan het proces tegengegaan en ook ver haast worden. Tegengegaan kan het wor den door op allerlei wijze, door woord en geschrift en door den wandel der leidende mannen in hel licht te stellen, dat het ongeloof het menschenhart onbevredigd laat en geen antwoord weet op vele en ernstige vragen die in het leven zich voor doen. Verhaast kan dat proces worden door de Overheid die den plattelander, die ge wend is in vrijheid te leven, zoodanig in zijn bewegingen belemmert, dat zijn ziel verbitterd wordt. Verhaast kan dat proces eveneens, als de werkgever alleen met zijn macht te rade gaat en den werkman de vrucht van zijn arbeid ten deele onthoudt; dan wordt een tegenstelling gewekt, die on verbiddelijk den klassenstrijd doet onl- branden. Eon werkgever heeft tot op ze kere hoogte gezag en hij kan met recht eischen dat zijn gezag geëerbiedigd wordt, maar dan heeft hij zelf toe te zien dat zijn gezag niet ontaard in tirannie, want daarvoor mag hij geen gehoorzaamheid verwachten. De arbeider heeft het gezag van den patroon te eerbiedigen, maar dat gezag heeft zijn grens in den arbeid eni gaat niet over de persoonlijkheid. JAANSMA. wat U weten moet als U KOUSEN koopt, is HOE zijn ze gebreid? WAARVAN zijn ze gebreid? WAAR zijn ze gebreid? WAT KOSTEN ZE? bieden U de volle garantie. - Ze zijn vervaardigd uit Prima, zuivere Engelsche wol en zijn ijzersterk. Heerensokken, Dames, en Kinderkousen evenals Sportkousen, zonder naad, effen en geribd, met versterkte teen en hiel. Alle gangbare maten, monsters en kwaliteiten zijn steeds bij ons en bij de Winkeliers voorradig. Grossiers genieten rabat. VRAAGT ONZE PRIJSLIJST. PHOfiycTis wm goederen ALS HUISWERK MET 3RE33*A€KI$9£S A'DAM, FREDERIKSPLEIN 6-8. DEP. KOUSEN No. 27 geeft raad en voorlichting bij ongesteldheden, opent Uw oog voor tientallen zaken, die recht streeks de gezondheid raken, en is daarom voor ieder een Onder Hoofdredactie van Doctor J. VOORHOEVE, gesteund door een staf van bekwame medewerkers MEDISCHE BRIEVENBUS stelt alle abonnees in de gelegenheid vragen te doen Abonn.prijs f 4.— per jaar, of f 1"per kwartaal mF" Wie zich abonneert vóór I Maart a.s. ontvangt cadeau twee gravures van De Veluwe. INSCHRIJVING op bovenstaande Obligaties kan geschieden tot en met 23 FEBRUARI a.s. bij de KAMPER-BANK te Kampen en bij alle andere Kassiers en Commissionairs in Effecten. De Obligatie's worden uitgegeven in stukken van f 1000. f500.en f 100. zoodat ieder kan deelnemen, Uitvoerige geïllustreerde brochure over het werk der Stichting wordt op aanvraag gaarne door de KAMPER-BANK toegezonden. a v-v 41/ o/ 2 0 /O 99 99 iVV /4 /O Tengevolge van Rheumatiek, Jicht, Spit of Kouvatting gebruikt dan het van ouds bekende en beproefd huismiddel. kis pijnstillend middel is er geen beter Prijs (0.95 - f 1.40 - (2.25 Bij alle Apothekers en Drogisten. Alleen echt met natlonnlen band Te Goes bij Gebr. Mulder; te Wemeldinge bij M. Kooman. Deurwaarder J. M. DE KOK te Goes, zal "op Woensdag 22 Februari 1928, 's voormiddags om'10 uur, te Goes, in „De Prins van Oranje" verkoopen Kasten, Tafels, Stoelen, Spiegels, Lampen, Klokken, Schilderijen, Bil jart, Kachels, Koolbakken, Ledikanten, Bedden, Matrassen, Glas- en Aarde werk, Ladders, partij Brandhout, enz. Zindelijke goederen kunnen worden bijgebracht, waarvan opgave te doen bij den Vendumeester D. JACOBS, of ten kantore van voornoemden Deurwaarder, aan de Kleine Kade No. 11. Kijkdag Dinsdags te voren. t/< iS. JOUVAT- HUObToK. 11 s J MANC HE-Y. (meu-TO L_ (0 (lehre'de damesjumper. Men heeft noodig ongeveer 250 gram witte of grijze.-en 50 gram paars, groene of roocfe wol. Aan den onderrand van liet voorpand wordt begonnen, waar men 4 toeren gewoon recht breit in heen «n wear gaande toeren; deze wor- Y\RlKK<6r. JD.P.Z ETfe&AA&l 10 i £Ovju.J\/"W OOTÉ. IQ 00 den, wanneer de Jumper klaar is, naar binnen, geslagen en vastgenaaid. De jumper wordt verder volgens voorbeeld gebreid, de randen zijn 1 c,M. breed en 4 c.M. van elkaar. Men kan ook breien gewoon recht, zoodat er ribbels ontstaan en de strepen recht houden, de onderrand breit men dan 4 r.M. ribbels, dan 2 steken recht houden, welke naderhand over-, gemaasd worden. I>us de. ruiten vormen dan ribbels on do donkere kleur zijn dan rechte stoken. Dit geeft oen heel aardig effect. Men kan den geheelo.n jumper ook in ruit vorm breien, liet kraagje wordt apart gebreid en ingenaaid. Zooals men ziet is de mouw geheel recht ge breid, aan den onderkant breit men steeds 2. steken tezamen, lot men de wijdte van 22 c.M. heeft verkregen, waarna de boord aangebreid wordt, welke wordt omgeslagen. Verdere bewerking van breiwerk hebben w« reed* herhaaldelijk ge^evaa.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1928 | | pagina 10