8AW0E MANILLA
Onze Kleeding.
Een ieder proeft
Onesiforus-Bank
WIKUNA-KOUSEN—i
Lange Vorststraat 33 - Goes - Tel. 311
Obligaties a 99 07
100'
1
QPZETKAM-T 'f
„W1K y N A"
i DE DOKTER
IN HUIS HI I
„DE RUDOLPHSTICHTIWG"
M. D. DE GROOT
UTRECHT
VENDUTIE.
SviiT EERSTE
HOLLANDSCH HUISWERK
VEKLAKGIT m 2 sluifend WBESUftA
ONMISBARE GIDS
Uitgave: La Rivière
Voorhoeve - Zwolle
5 o/o ie HYPOTHEEK-OBLIGATIES
De Bank verstrekt geldleeningen onder zeker
heidsstellingen aan KERKEN en SCHOLEN.
Zij geeft uit:
5 07
/o
Prospectus op aanvrage verkrijgbaar ten kantore
der Bank, Voorstraat 78.
Abonnementen en Advertenties
voor De Zeeuw worden aan
genomen door de verschil
lende Kantoorhouders der Pos
terijen.
X
a
VQOJ\- £i\f
60
vooral den wedstrijd over twee, liefst over
drie jaar willen doen plaats hebben. Dan
is de waarde voor de practijk des te groo-
ter.
Besloten wordt de mogelijkheid open te
stellen den legwedstrijd ook volgend jaar
voort te zetten. Het Bestuur krijgt machti
ging deze zaak nader uit te werken.
Nadat de begrooting voor 1928 is vast
gesteld, wordt' besloten de volgende alge-
meene vergadering te houden in de
plaats waar de tentoonstelling wordt
gehouden. Eerst is Hulst daarvoor
aan de beurt, daarna Walcheren. Ook
zal dezen zomer een excursie worden ge
maakt naar den legwedstrijd te Vlissingen.
De afgevaardigde van Schouwen vraagt
den aanwezigen naar de ervaringen bij
hun kippen met het voer der V. P. Z.
De v o o r z. en verschillende heeren dee-
len mede, dat de kippen hot graag eten en
dal de hoeveelheid eieren zeer tot tevre
denheid stemt. Heeft men klachten, dan
wende men zicii tot de voedercommissie
der y. P. Z. De omzet neemt steeds toe.
Verschillende heeren begrijpen de hou
ding van het Bestuur der afd. Schouwen
niet, dat aan het pluimvee-voeder van een
particulier een zeker cachet geeft en dat
van de eigen organisatie niet wil.
Na nog eenige besprekingen van huis-
houdelijken aard volgt sluiting der verga
dering.
STEMMEN VAN HET PLATTELAND.
XVIII.
Het gevaar dreigt dat, als de bonze
machten niet aldoor tegengestaan wor
den, de revolutiebeginselen ook ten plat-
tenlande 'n rijken oogst zullen inzamelen,
liet ongeloof indien het optrad in een
streek als Walcheren, met de leus: ,,Er is
geen God", dan vond het geen ingang.
Er moet dus een andere methode toege
past worden en die is dan ongeveer deze:
Over God zelf wordt uiterst zelden ge
sproken. Die is te groot en te hooig
verheven om zich met het kleine, alle-
daagsche leven en denken en doen der
menschen bezig te houden en wijl het
leven van de menschen vrijwel zonder
schokkende gebeurtenissen voortgaat, gaat
•dat menschenleven derhalve buiten God
om, de verhouding van den menscli
tot God wordt dan zóó, dat God zich
wel met het groote, maar niet met het
kleine bemoeit. En dat wil er wel in bij
den natuurlijken mensch. Want hij gevoelt
wel, als zijn geheel© leven naakt en ge
opend ligt voor den heiligen Geest, gelijk
de Bijbel zegt, dan ziet het er niet goed
uit, maar als het nu zóó is dat Godi
niet let op dat kleine gedoe, wat een
wereld van geluk opent zich dan!
Het persoonlijk leven van den kleinen
mensch wordt dus vrijwel buiten de sfeer
van Gods bemoeienis geplaatst, maar dan
hebben ook de ordinantiën die, volgens
den Bijbel voor dat leven gesteld zijn, niet
veel waarde.
Van het huwelijk leert b.v. de Bijbel,
dat het een goddelijke ordinantie is dat
één bepaalde man éen bepaalde vrouw
hebben zal en dat deze verbintenis niet
anders dan door God zelf door middel
van den dood kan ontbonden wor
den, maai' levert nu deze absolute ordi
nantie niet zelf het bewijs dat ze in
onze samenleving misplaatst is. Want wat
'n tranen worden er geschreid, wat 'n
leed wordt cv geleden, wat 'n gekijf wordt
er vernomen omdat later bleek dat die
twee zich in elkaar vergis! hadden. 'tZou
toch veel beter zijn als die twee zich
van elkaar konden losmaken!
't Gezag is ook al een ordinantie Gods
volgens den Bijbel, maar men ziet liet
toch maar overal als de overheden het
niet goed doen, dan worden ze door het
volk de kiezers door andere ver
vangen, die overheden ontvangen dus hun
macht niét van een hooger wezen maar
die macht krijgen ze van het volk, en aan
dat volk zijn ze dan ook alleen verant
woording schuldig.
Op deze wijze wordt het gif der revo
lutionaire beschouwing gedruppeld in de
harten dergenen die niet op hun hoede
zijn of die de Chr. beschaving ook niet
kennen, en de tijden zijn wellicht niet
verre meer, dat ook ten plattelande de
Bijbel en de bijbelsche beschouwing van
vele dingen, geen richtsnoer meer zal
zijn voor denken en handelen. En dan
zal het Socialisme nog wel niet zoo
spcedig de velen in zijn organisatie zien
kernen, maar als eenmaal het geloof in
God, zooals Hij zich in Zijn Woord heeft
geopenbaard, aan het wankelen gcbrachl
is, dan is het maar een kwestie van
tijd en de Bijbelsche voorstelling wordt
als verouderd, ter zijde gelaten, en dan,
dat proces werkt door, is de weg gebaand
voor de revolutionaire opvatting.
Of de plattelandsbevolking hier nog be
waard kan worden voor de doorwerking
van het ongeloof is niet te zeggen. ,Wel
kan het proces tegengegaan en ook ver
haast worden. Tegengegaan kan het wor
den door op allerlei wijze, door woord en
geschrift en door den wandel der leidende
mannen in hel licht te stellen, dat het
ongeloof het menschenhart onbevredigd
laat en geen antwoord weet op vele en
ernstige vragen die in het leven zich voor
doen.
Verhaast kan dat proces worden door
de Overheid die den plattelander, die ge
wend is in vrijheid te leven, zoodanig in
zijn bewegingen belemmert, dat zijn ziel
verbitterd wordt.
Verhaast kan dat proces eveneens, als
de werkgever alleen met zijn macht te
rade gaat en den werkman de vrucht
van zijn arbeid ten deele onthoudt; dan
wordt een tegenstelling gewekt, die on
verbiddelijk den klassenstrijd doet onl-
branden. Eon werkgever heeft tot op ze
kere hoogte gezag en hij kan met recht
eischen dat zijn gezag geëerbiedigd wordt,
maar dan heeft hij zelf toe te zien dat
zijn gezag niet ontaard in tirannie, want
daarvoor mag hij geen gehoorzaamheid
verwachten. De arbeider heeft het gezag
van den patroon te eerbiedigen, maar dat
gezag heeft zijn grens in den arbeid eni
gaat niet over de persoonlijkheid.
JAANSMA.
wat U weten moet als U
KOUSEN
koopt, is
HOE zijn ze gebreid?
WAARVAN zijn ze gebreid?
WAAR zijn ze gebreid?
WAT KOSTEN ZE?
bieden U de volle garantie. - Ze zijn vervaardigd
uit Prima, zuivere Engelsche wol en zijn ijzersterk.
Heerensokken, Dames, en Kinderkousen
evenals Sportkousen, zonder naad, effen
en geribd, met versterkte teen en hiel.
Alle gangbare maten, monsters en kwaliteiten zijn steeds
bij ons en bij de Winkeliers voorradig.
Grossiers genieten rabat.
VRAAGT ONZE PRIJSLIJST.
PHOfiycTis wm goederen
ALS HUISWERK MET 3RE33*A€KI$9£S
A'DAM, FREDERIKSPLEIN 6-8. DEP. KOUSEN No. 27
geeft raad en voorlichting bij
ongesteldheden, opent Uw oog
voor tientallen zaken, die recht
streeks de gezondheid raken,
en is daarom voor ieder een
Onder Hoofdredactie van
Doctor J. VOORHOEVE,
gesteund door een staf van
bekwame medewerkers
MEDISCHE
BRIEVENBUS
stelt alle abonnees in de
gelegenheid vragen te doen
Abonn.prijs f 4.— per jaar,
of f 1"per kwartaal
mF" Wie zich abonneert vóór
I Maart a.s. ontvangt cadeau
twee gravures van De Veluwe.
INSCHRIJVING op bovenstaande Obligaties kan
geschieden tot en met 23 FEBRUARI a.s. bij de
KAMPER-BANK te Kampen en bij alle andere
Kassiers en Commissionairs in Effecten.
De Obligatie's worden uitgegeven in stukken van
f 1000. f500.en f 100. zoodat ieder kan deelnemen,
Uitvoerige geïllustreerde brochure over het werk der Stichting
wordt op aanvraag gaarne door de KAMPER-BANK toegezonden.
a v-v
41/ o/
2 0
/O 99 99 iVV /4 /O
Tengevolge
van
Rheumatiek,
Jicht, Spit of
Kouvatting
gebruikt dan
het van ouds
bekende en
beproefd
huismiddel.
kis pijnstillend middel is er geen beter
Prijs (0.95 - f 1.40 - (2.25
Bij alle Apothekers en Drogisten.
Alleen echt met natlonnlen band
Te Goes bij Gebr. Mulder;
te Wemeldinge bij M. Kooman.
Deurwaarder J. M. DE KOK te
Goes, zal "op
Woensdag 22 Februari 1928,
's voormiddags om'10 uur, te Goes,
in „De Prins van Oranje"
verkoopen
Kasten, Tafels, Stoelen, Spiegels,
Lampen, Klokken, Schilderijen, Bil
jart, Kachels, Koolbakken, Ledikanten,
Bedden, Matrassen, Glas- en Aarde
werk, Ladders, partij Brandhout, enz.
Zindelijke goederen kunnen
worden bijgebracht, waarvan opgave
te doen bij den Vendumeester
D. JACOBS, of ten kantore van
voornoemden Deurwaarder, aan de
Kleine Kade No. 11.
Kijkdag Dinsdags te voren.
t/<
iS.
JOUVAT-
HUObToK.
11
s
J MANC HE-Y.
(meu-TO
L_
(0
(lehre'de damesjumper.
Men heeft noodig ongeveer 250 gram witte of
grijze.-en 50 gram paars, groene of roocfe wol.
Aan den onderrand van liet voorpand wordt
begonnen, waar men 4 toeren gewoon recht
breit in heen «n wear gaande toeren; deze wor-
Y\RlKK<6r.
JD.P.Z ETfe&AA&l
10
i
£Ovju.J\/"W OOTÉ.
IQ 00
den, wanneer de Jumper klaar is, naar binnen,
geslagen en vastgenaaid.
De jumper wordt verder volgens voorbeeld
gebreid, de randen zijn 1 c,M. breed en 4 c.M.
van elkaar.
Men kan ook breien gewoon recht, zoodat er
ribbels ontstaan en de strepen recht houden,
de onderrand breit men dan 4 r.M. ribbels, dan
2 steken recht houden, welke naderhand over-,
gemaasd worden. I>us de. ruiten vormen dan
ribbels on do donkere kleur zijn dan rechte
stoken. Dit geeft oen heel aardig effect.
Men kan den geheelo.n jumper ook in ruit
vorm breien,
liet kraagje wordt apart gebreid en ingenaaid.
Zooals men ziet is de mouw geheel recht ge
breid, aan den onderkant breit men steeds 2.
steken tezamen, lot men de wijdte van 22 c.M.
heeft verkregen, waarna de boord aangebreid
wordt, welke wordt omgeslagen.
Verdere bewerking van breiwerk hebben w«
reed* herhaaldelijk ge^evaa.