DE ZEEDW TWEEDE BLAD. KRONKELENDE PADEN. ?ah Provinciale Staten van Zeeland. FEUILLETON. WOENSDAG 18 JAN1. 1928, No. 93. Verrolg zitting van Dinsctag- Ebcpfoitatle-tefcort Stoomtram „Walcheren". Het voorstel van Ged. Staten om aan de N.V. Stoomtram Walcheren een sub sidie te verleenen in het exploitatietekort over 1926 tot een vierde van dat tekort en een maximum van f 328.99, deed in de afdeelingen de vraag naar voren komen of het trambestuur voortaan geneigd zal znjn met het personeel overleg te plegen inzake den rechtstoestand. D® Zondags dienst maakte een onderwerp van discus sie uit en werd er op gewezen, dat stil leggen op dien dag een voordeel zou zijn, of zeker nog minder ritten, daar het tekort voornamelijk door den Zondag ont staat. Een lid wil ook uit het oogpunt van Zondagsheiliging geheel stil leggen van den dienst. Van andere zijden wordt stil leggen op Zondag onmogelijk geacht, oa. omdat men dan het publiek nog meer vaai de tram zal vervreemden. Een lid Acht het verlies een gevolg van de vrachtauto's maar meent, dat die wel niet vervangen zullen worden als zij ver sleten znn. Hen lid van Ged. Staten ziet meer schuld bij de concurrentie vaai de autobussen. Ook deelde een lid van het college mede dat over 1927 een tekort van ongeveer f7000 zal kunnen worden verwacht. Men brengt hulde aan de di rectie, die ofschoon geen winst wordt gemaakt, alles doet om het publiek te gerieven. God. Staten xjjn wel voor Zon- dagsbepeiking, maar op geen enkele lijn wordt "zoo mild Zondagsrust toegepast. Goederen warden niet vervoerd. Dhr Brandsma heeft gezien, dat de N.V. doorgaat met 's Zondags vele tram men te laten rijden. Toch is gebleken, dat het aantal passagiers des Zondags, vooral des winters, zeer gering is. Wan neer de dienst op Zondag beperkt werd, zou het tekort verminderen. Spr. dient een amendement in, inhoudende, dat Ged. Staten de voorwaarde bij de subsidiëering opleggen: zooveel mogeljjk beperking van den dienst op Zondag. Dhr Onderdjjfe (s.d.) is oofc voor Zondagsrust. Maar deze Maatschappij geeft het personeel reeds meier vrije Zon dagen dan bjj andere maatschappijen. Laat men zjjh pijlen eens richten op die andere maatschappijen. Het goede in de M. is, dat zjj 's Zondags des zomers ge legenheid geeft aan de stedelingen, om dien dag aan het strand door te brengen. Vroeger brachten velen dien dag in café's en dergelijke inrichtingen door. Acht men dit dan beter? Moeten er misschien meer autobussen naar Domburg gaan rijden? Dan moet er nog meer personeel in dienst zjjn dan bij de trams. Dhr Kodde (Stic. Geref.) zegt, dat het met de stoomtram Walcheren wel een lij densgeschiedenis zal blijven. In 1927 is weer een grooter tekort dan in 1926 te wachten. Het is noodig, daaraan vol doende aandacht te schenken. Sprekers standpunt is: geen enkele sub sidie aan vervoermiddelen, die ook op Zondag rijden. Maar in dit geval zal Spr. het amendement-Brandsma steunen, al wil hij liever algeheele stopzetting op Zondag. Spr. acht den Zondagsdienst bjj deze Mij. niet noodig. Dhr Mo elk er (v.b,) wil gaarne dit luttele bedrag van plm. f300 aan subsidie geven. Hr zijn leden, die gaarne nog wat meer subsidie zouden willen geven, als de dienst op Zondag werd stopgezet. Maar zoo denkt Sjpr. er niet over. EJr moet uit den dienst gehaald woeden wat er in zit. Dhr Brandsma (a.r.) heeft aange drongen op beperking van de Zon dagsdiensten. Moeten de mensohen mis schien 's winters ook .naar zee? Da Zon dagsdienst wordt 's winters met verlies uitgeoefend. Daarom mag die toch wel beperkt Worden.Spr. heeft zjjn amende ment zoo soepel mogelijk opgesteld. Maar 72.) Vrjj naar het Engelsch- Het epistel luidde als volgt: Lieve tante, Wensch me maar hartelijk geluk, tante, want als u alles gelezen heeft, zult u weten, dat ik de gelukkigste aller vrou wen ben. Herinnert u zich Sir Henry Harford nog, die an3 verleden jaar be zocht, toen u bij ons logeerde? Ik denk van wel. Ik hoor u nog tegen mama keg gen; „Als ik een dochter had, zou dat de main zijn, die ik haar als echtgenoot zou wenschen. Hn nu, inplaats daarvan wordt hjj uw neef. Van de week heeft hij met papa gesproken en nu is de zaak beklonken. Om u de waarheid te zeg gen, waren wij het een jaar geleden al eens, maar toen wilde papa wachten, tot ik twintig zou zijn. Hij vond me toen nog te jong om te weten, wat ik wilde. Ik dacht er heel anders over, maar papa wilde het nu eenmaal zoo. We gaan al heel spoedig trouwen, want Henry ver trekt binnenkort naar het buitenland met het Russische gezantschap. U komt toch men wil koste walt koet dan flaofagaSanct handhaven. Dhr Onderdak aJdL zou toot beper king des winters wat kunnen voelen. Maar in geen geval öe9 zomers. Lalat men maar eens een stemming onder heit pu bliek houden of de vervoermiddelen op Zondag moeten worden stopgezet. Men zal tot verrassende resultaten komen. Dihr v .Dusseldorp (Ged. St.) brengt hulde aan de Stoomtram-maatschappij Walcheren en haar directie. Ze heeft' groote diensten aan Walcheren bewezen. Wanneer er één tram is, die steun ver dient, dan is zjj het. De exploitatie wordt zuinig uitgeoefend. Bijna nergens heeft het personeel zooveel vrije Zondagen als hier. De motie-Brandsma zegt niets nieuws. Steeds is gestreefd naar beperking van den Zondagsdienst. Ged. Staten hebben dan ook geen bezwaar tegen overneming van deze onschuldige motie. Maar dhr Brandsma moet zich niet te veel voor stellen van de bezuiniging, die door be perking van den Zondagsdienst wordt be reikt. Dhr Onderdgk (s.&) vraagt, of Ged. Staten dan willen streven naar meer dere beperking, van den Zondagsdienst des zomers. Dhr v. Dusseldorp zegt, dat het alleen gaat over beperking van annoo- d i g e uitoefening van den dienst op Zon- dag. Dhr Onderdak zal dan voor het voorstel stemmen, omdat het niets anders is dan een mooi gebaar. Het voorstel van Ged, Staten wordt hierna z.h.st. aangenomen (alleen de drie St.k. Geref. willen geacht worden te heb ben tegengestemd). Subsidie Gommissie voor de Hy giëne van het Kind. Het voorstel om een subsidie over 1928 tot een maximum van f1500 aan boven genoemde commissie toe te kennen, kon in een afdeeling algemeen® instemming vinden. In do beide andere werden op merkingen gemaakt. O-a. wil men de voor waarde schrappen, dat gemeenten en particulieren evenveel moeten bijdragen, omdat die reeds veel geven voor zuige lingenbescherming. Hr werd verder o.a. op gewezen, dat deze kleine uitgaven veel groeitere voor ziektebehandeling op lateren leeftyd besparen. Hen lid waar schuwde tegen voortdurend verleenen van subsidies uit de Prov. kas. Beu andier lid wijst op verhooging van het sterftecijfer, er is dus nog veel te doen op dit gebied. Er moet minstens een arts en een be kwame verpleegster zijn, de arts moot de consultatiebureaus: leiden, moeder- en ba kercursussen zijn noodig; nu kan iedere vrouw baker worden én door gebrek aan kennis van deze sterven vele kinderen, menscheijjkerwijze gesproken, een ontjjrii- gen dood. Een lid van. Ged. Staten acht handhaving van bovengenoemde voor waarde noodzakelijk, het zal juist een prikkel voor gemeenten en particulieren zjjn. Dhr Boender (St.k. Geref.) heeft sym pathie voor de zaak zelf. Maar liever zag Spr. dezen arbeid niet door de Sta ten gesubsidieerd. Particulieren en lief- dadigheidsinrichtingpn moeten hier steun verleenen. Toch wil Bp®, de subsidie voor één jaar toestaan. Dhr Reilingh (v.b.) wil schrapping van de voorwaarde sub b (dat door de provincie niet meer wordt uitbetaald, dan door de gemeenten en particulieren wordt bijgedragen). Dhr Onderdak (s.d.) steunt dit. Dhr v. d. Putte (God. St) wijst er. opt, da/t de zorg voor de gezondheid toch ook behoort tot de taak der Overheid!. Als het particulier initiatief en de Christelijke barmhartigheid te kort schieten, moet de Overheid steunen. Er is alle roden, om de voorwaarde sub b te blijven eiscben. Die wordt ook bijl de landbouwsubsidies gesteld. Het is eigenlijk slechts een groa- peering van cijfers. Dhr Reilingh trekt zjjh amendement in, nadat Ged'. Staten aan hun voorstel hebben toegevoegd: „in welken vorm dan oofc". Het voorstel van Ged. Staten wordt hierna aangenomen. Stoombootdienst HBnaweert-Wals- oorden. Betreffende bet voorstel om ia handen tvaa Ged. Staten te stellen ter afdoe ning van de verzoeken inzake den atoom- op mijn trouwdag kon Arthur er ook maar bjj zijn; toe lieve tante, laat hem nu toch met Mary Stewart trouwen. Hjj zal nooit een andere vrouw liefhebben. Met deze zelfde post gaat er een brief naar Indië om hem van mijn huwelijk te ver tellen De brief ontgleed aan mevrouw Nu- gent's bevende hand; dit was nu het einde van haar zoo zorgvuldig ineengezet plan. Daar had ze nu voor gewerkt en gehoopt; daarvoor had ze nu zonder om zien alles terzijde gezet, daarvoor had ze alle kwellingen van de laatste weken doorstaan en haar zoon naar Indië ge dreven. Verdwenen was haar schoon ge bouwd luchtkasteel, als rook opgegaan I Als een gebroken vrouw zat ze daar eenzaam in die groote kamer, een vrouw, die zich in alles ziet teleurgesteld. Ze had een gevoel, alsof haar hart dood was. Ze ging naar bed, doch de slaap wilde niet komen. Koortsig lag ze te woelen; zij, die nauwelijks wist, wat een slape- looze nacht was, had nu een gevoel, alsof haar moede hoofd nimmermeer tot rust zou komen. Als een leger, dat na den verloren slag huiswaarts keert in een lange, droevige stoet, trok het voorbij© leven langs haar heen, haar jeugd, haar mislukt huwelijkEn nu, in den herfst van bet leven, waar waren da vruchten, WW-*! zoosdm «tat wel le. betreffende de vracht tarieven van goederen enz., 2e. den Zon dagsdienst en 3e de laadruimte op de boot, ia in de afdeelingen nogal gadisens- aeerd. In iedere atfdeeNng wees men er op, dat vrachtgoederen op andere wijze wor den verzonden «ten madeeüe van dien Prov. dienst, men moet de «tarieven z«oo wij zigen, dat .de inkomsten vermeerderen en de «uitgaven verminderen. Men verzette zich ook tegen reductie hij vervoer van meer stuks vee, en oofc tegen de geaelschapskaarben. Een lid van Ged. Staten meende, dat «er tegen 'het misbruik maken van dó re ductie hjj massa-vervoer «iet veel te doen is, en «lat een herziening der tarieven in overweging is, welke eemigen tjjd zal kosten, maar mét den a.s. zomerdienst wel tot. stand zal zijn gekomen. Wat betreft den Zondagsdienst, werd er op gewezen, dat de Staten besloten in bet Algemeen de booten op Zondagen minder redzm te laten doen. Van andene zijde meent men, dat de boofdienst als een brug moet worden beschouwd, zieken moeten kunnen wor den overgebracht en men moet niet ge dwongen kunnen worden over België te reizen, drie «overtochten zooals van Bres- kena naar Vlissitngen is toch waarlijk niet te veel. Van verschütende zijden werd gepleit voor volkomen Zondagsrust. Van de zijde van Gèd. Staten werd o a. geantwoord, dat de boot commissie taiet ongenegen is, dien dienst tot driemaal uit te breiden. Over de laadruimte .op da boot en over de moeilijkheid van laden en lossen van auto's «werd breedvoerig gesproken, wat ook aanleiding is, dat men liever over Antwerpen rijdt- Ook laden en lossen van veer geeft tot moeilijkheden aanleiding. Vanwege Ged. Staten werd geantwoord, «dat de Schouwen nog al smal ip, omdat zij indertijd gebouwd is voor Middelburg- Zierifcaae en toen op do «ajuusen te Veer» is gerekend. De zaak van de laadruimte wordt overwogen, maairegelea «voor bet het lossen vaju vee zijn genomen. In hun offtciëal antwoord zeggen Ged. Staten, dat 40 pCt reductie bij ©en groot jaarlïjkseh vervoer van vee gehandhaafd knoet wooden. Zjj kennen geen omstandig heden; die aanleiding geven ont de gezm- ischapskaaxten af te schaffen. Besloten is met 1 Februari een derde boot op Zondag in te leggen en wel van iWalzoorden te 13 uur, aankomst Hans- weert 13.30, aansluitende op teem 13.59 paar «Roosendaal en 13.54 naar VHssangen. En terug een boot van 14.15 van Hans- weert aankomende te Walsoorden om 14.40 en oofc aansluitende op genoemde treinen. Dhr Jozïasse komt op tegen oit- J*--—«■ Liever perso neel moet gelegenheid zijn, hun gods dienstplichten des Zo«dag3 waar te ne men. Het is voor een principiëel Christen vrjjwel onmogelijk, om een betrekking bij zulk een bootdienst te vervullen. Spr. ge looft, dat stil teg ging vain den Zondags dienst vermindering van biet tekort ten gevolge «zal hebben, walnit er worden maar weinig passagiers des Zondags vervoerd. 'Spr. zou dienaangaande wel eens cjjfera willen ziieto, Dhr v. "t Hof f (A.-ÏL) komt lor tegen op, dat hangende de bestudeering van deze «kwestie, Ged. Staten gekomen zijn met uitbreiding van 'den Zondagsdienst. Nu «kunnen de Statenleden, daarover hun. 'meenimg niet meier zeggen. Dhr v. d. Wart (C-H.) vraagt ook paar cijfers. Waarom hebben G«e«d. Sta ten de derde boot op Zondag doen varen? Dhr v. Dixhoor n (V.-B.) juicht het besluit van Ged. Staten tot invoering van de derde boot toe. Ook dhr de Pauw (soc. dem.) doet zulks. De bevolking van Oost Z.-VlóamcLeren heeft er om gevraagd. Spr. acht de vraag om cijfers van het vervoer niet gewettigd. De laatste spr. wijst nog op het tekort aan laadruimte op de bóoteiu. Veile automobilisten rijden liever en goedkoop©® door België en mij den .de boot. Dhr Brandsma (A.-R.) vindt, dat djei zaak den verkeerden kant uitgaat. Spr. dient een motie Ju, waarin da Staten vragen aan Ged. Staten hun besluit tot die zjj te plukken haid? Diep in haar hart zeide een stem: „Uw geheele bestaan is een vergissing geweest, een mislukking, een bittere teleurstelling. Koud en naakt stond haar dien nacht de waarheid voor oogen; ze zag zich zelf weer als kind, als aankomend meisje, doch het was C liefde, en vertrouwen,' die toen in woonden. Reed3 toen haakte zjjl naar de pracht en praal van een jjdel, we relds ch leven, en zeker, in dat opzicht was er een tijd geweest, dat de wereld haiar niet onbevredigd liet. Doch haar hart was leeg gebleven. Toen ze een zoon had, had zjj steeds alle moederlijke gevoe lens onderdrukt om hem slechts een werktuig te mafcen in haar handen. Ein delek, toen ze zich zijn huweljjlk met Alice voorstelde, was ze zelfs op haar manier van hem gaan houden, als het werktuig, dat haar nog hooger zou bren gen op de maatschappelijke ladder. Blind was ze gebleven voor de zegeningen, die God haar geschonken had en nu nog, terwjjl haar afgod verpletterd aan haar voet lag, wilden haar de schellen jniet van de oogen vallen. Nog één uitweg was haar gelaten, meende ze. Het verle den moest ze opzij schuiven en opnieuw moest ze zich in den maalstroom van het leven werpen nieuwe plannen moest za mafcen, een nieuw doel moest ze breeding van dm Zondagsdienst, zog hjj dien stilgelegd. Voor hef uw cp ara (VVWzooiBjen-Ktensweert NIET oil te roeren. Dhr ir. d. Wart kan de gevolgen dezer motie niet overzien. Daarom zoo spr., wanneer ze nu weid behandeld, tegen moeten stemmen. Dhr d. Putte (A-H.J zal vóór de motte stemmen. Ook in Ged. Staten beeft spreker gestemd tegen uitbreiding ran dón Zondagsdienst. Dhr D umolejjm (K.-K.) vindt heit toch wel heel weinig om dos Zondags Z.- Vlaamdexea slechts tweemaal ('s morgens heel vroeg «en Iaat in den middag) te •kunnen'verlaten. Spr. zou aanneming der motto-Brandsma betreuren. Dhr v. Rompu (Ged. Staten) zqgt, dat Ged. Staten te ver zijn gegaan met «de beperking van den Zondagsdienst. Spr. zou aanneming van de motte Brandsma bejammeren. Watoueier Ged. Staten een boot op Zondag amteggem, dan is dit ab soluut noodig. Spr. weet van nabij, hoe veel personen 's Zondags door «België moeten reizen. Do motte-Bramdsma wordt verwor pen met 29 tegen 11 ®t. (vóór de Anti- Retv., behalve dhr Dieleman, verder de Sfcaatk. Geref., en dhr de Jonge. (G.-JL) Middagvergadering. In de middagvergadering had eerst de verkiezing van een lid voor Ged. Staten plaats, waarvan wij gisteren reeds mel ding maakten. Verordening ingevolge art 88 der Wegenbelastingwet. Bij de «bespreking in de af deelingen van de ontwerp-verordening houdende regelen omtrent de verdeeling van het aan de pro vincie Zeeland toegewezen aandeel in de uitkeering uit de wegenbelasting, ten be hoeve der wegen, voorkomende op de pro vinciale wegenlijst, werden verschillende opmerkingen gemaakt. Speciaal werd er op gewezen, dat als al leen wat, per jaar wordt «gekregen uit de wegenbelasting en de f 70.000 vrijgekomen van de krankzinnigenverpleging voor het doel wordt gebruikt, het veel te langzaam zal gaan met de verbetering der betrokken wegen en het aangaan eener leening daar om gewenscht is, om het wegenplan in eens, althans grootendeels te doen uitvoe ren. OOk werd gevraagd wat zal gebeuren als de onderhoudsplichtigen geen aanvra gen doen. Wat dit laatste betreft werd namens God. Staten opgemerkt, dat dan de pro vincie het recht heeft de wegen over te nemon en de onderhoudsplichtigen ver goeding voor «het onderhoud te doen be talen. Tegen het vastleggen van de f70.000 geheel voor de wegen worden ook bezwa ren ingébracht en gewenscht dat er iets overblijft voor sociale voorzieningen als schoolartsen enz. Hiertegenover werd op gemerkt, dat wegenverbetering oofc soci aal «werk is. Verder werd de wensch naar voren ge bracht, dat de verbetering der wegen in een hand, in casu der provinoie, bleof. Een lid zou de bevoegdheid om vast te stellen welke wegen het eerst verbeterd moeten worden, van Ged. op de Prov. Sta ten willen overbrengen. Van de zijde van Ged. Staten werd opgemerkt, dat dit vol gens de wet aan hen behoort, maar zij zul len gaarne met opmerkingen rekening houden. Ook werd toegegeven, dat als «het te langzaam gaat, zeker tot «het sluiten van een leening zal moeten worden over gegaan en dat zoo noodig Ged. Staten de leiding zullen nemen, zooals op Schouwen. Rente en aflossing zullen betaald kunnen worded uit genoemde f70.000 en de bij drage uit de wegenbelasting. Het bedrag van f 185.000 uit het wegenfonds acht een lid zeer weinig, een ander lid wijst er op, dat het percentage steeds stijgt. Ook aan naar voren gebrachte fondsvorming heb ben Ged. Staten reeds gedacht; zij meen den daartoe nog geen voorstellen te moe ten doen, omdat de werking der wet nog onbekend is. Bij de arrikelsgewijze behandeling wordt o.a. gezegd, «dat Ged. Staten wel geen bezwaar zullen hebben in de na jaarszitting mededeeling te doen van hun genomen beslissingen. In het officieel antwoord op het verslag zeggen Ged. Staten,, dat de wet een veror dening als deze nu eenmaal voorschrijft Als wijziging noodzakelijk blijkt, zullen zij een voorstel daartoe doen; evenals zoo noodig tot het aangaan epner geldleening. zich stellen voor haar streven. Doch zou het haar succes opleveren, vroeg ze zich tegelijkertijd af? Was niet alles wat ze ondernomen had, reeds van den aanvang af een blunder gebleken? Den volgenden morgen voelde mevrouw Nugent zich ongesteld:, ze was koortsig en gejaagd; geen rust kon ze vinden, ze kon aan niets anders denken dan aan nieuwe planum. Ze wilde Buckland Park verlaten; ze wenschte zoo min mo gelijk herinnerd te worden aan de neder laag, dia ze geladen had. Ze gou naar haar eigen woning terugfoeeiren, ofschoon ook daar haar teleurstelling wachtte. Had ze niet een vleugel aan haar huis laten aanbrengen om haar zoon, gehuwd met Alice, «laar zijn intrek te doen nemen? Toch was biet biet beste, dat za ging. Op haar eigen goed wachtten haar afierled be zigheden, die haar afleiding zouden be- 'zorgen en tevens nieuwe gegevens om op voort te bouwen. Eenmaal besloten, trof zij dadelijk de noodige maatregelen voor haar vertrek. Den ganschen dag was z(j bezig, 's Middags zocht zjj den ouden Mar tin, den chef van heit personeel op, om hem nog eenige instructies te geven. Of schoon de grijsaard er zeer zwak uatzag, was er toch iets in zijn goedig rimpelig galaat, dat haar trof. Ze vroeg hem, hoe hg het maakte, waarop hjj antwoordde: De total* koeten vsa de nalteeering der in het Prov. wegenplan bedoelde verbete ring kunnen op ongeveer 13 millioen wor den geschal Dhr. Catahoek (a-d.) drukt zijn apijt er over uit, dat deze verordening niets vermeldt van overname van wegen, enz. Zeer weinig onderhoudsplichtigen zullen zonder dwang de wegen afdoende verbeteren. Velen hunner zien ter wille van het persoonlijk belang het algemeen belang over het hoofd. Dat ia op Schou wen ook gebleken. Toen is van provincid- wege ook ingegrepen. Spr. zegt, dat hot Prov. wegenplan 270,8 K.M. weg omval De kosten van uit voering zijn geraamd op «het fabelachtig bedrag van 13 millioen g«ld. Spr. berekent, dat met het jaarlijks beschikbare bedrag (f277.500) slechts per jaar 7 A 8 K.M. weg te verbeteren is. Het zal 35 jaar du ren, eer het geheele plan zal zijn uitge voerd. Dan is inmiddels de eerst verbeter de weg weer in slechten toestand. Spr. wil een leening sluiten en het plan in vlugger tempo uitvoeren. Men bestrijdt dim meteen de werkloosheid. Dhr. Adriaanse (v.-d.) wil de be steding van de reeds vroeger uitgetrokken f 70.000 niet in de verordening opnemen. Dan wordt dit bedrag geheel aan de be voegdheid van Prov. Staten onttrokken. Dhr. Die 1 oman (Ged. Sl) wijst er op, dat men niet weet, hoe de verordening en de wet in de praotijk zullen werken. Daarom hebben Ged. Staten zoo weinig mogelijk in de verordening willen opne men. Later kunnen dan zoo noodig daad werkelijk en snelle maatregelen tegenover onderhoudsplichtigen worden genomen. Men moet niet easchen, dat alle wegen provinciaal moeten worden. Er zal wel een zekere uniformiteit door Ged. Staten worden betracht. Zij zullen de leiding houden en in dit opzicht kan men gerust zijn. Wanneer de wenschelijkheid blijkt een weg door de provincie over te nemen, dan zal dit op dezelfde wijze als nu ge schieden. De provinoie heeft zeer veel «geld noodig voor het wegenplan, maar mag ook de tertiaire wegen niet verwaarloozen. Het geld daarvoor moet gevonden worden uit andere middelen dan de rijkswegenhelas- ting. Vandaar dat de f 70.000 zeker noo dig is. Dhr. Adriaanse blijft er bij, dat do artt. 7 en 8 niet in deze verordening be- hooren. Het gaat hier alleen om de be steding der gelden van de rijkswegenbelas ting. - Dhr. v. 't H o f f is van gelijke meening. Er is wel niemand der leden, die de f 70.000 Voor andere doeleinden zal willen gebruiken. Maar dit moet niet in deze verordening worden vastgelegd. Dhr. Dieleman wijst er op, da,t ook in de andere provincies 8en dergelijke me thode wordt gevolgd. Blijft de f 70.000 in deze verordening opgenomen, dan kan men ook bij de Kroon in hooger beroep gaan van de besteding van dit bedrag door Ged. Staten. Dhr. Adriaanse bestrijdt dit ten sterkste. Krachtig pleit Bpr. er voor, dat de Prov. Staten deze zaak aan zich hou den. Dhr. Dieleman blijft er bij, dat de wet een bepaling, als door Ged. Staten ingediend, niet verbiedt. .Dhr, Welleman (v.-d.) wil nu nog niet in de verordening vastleggen, waar over we momenteel nog niet kunnen oor- deelen. Dhr. Kodde wil vooral de controle niet uit handen geven. Laten de Staten voorloopig niet meer dan van de rijks wegenbelasting beschikbaar stellen. Dan zullen Ged. Staten niet genoeg hebben, maar dan hebben de Prov. Staten in ieder geval het recht van beslissing in handen. Dhr. Dieleman merkt op, dat met 'A van/ de belastingopbrengst het 70 jaar kou du ren, eer het plan zou zijn afgewerkt. Dhr. v. d, We ij de (Ged, St.) meent, dat aan deze verordening voor de praotijk niet zooveel hangt. De breed opgezette discussie heeft daarom niet zooveel waan de, als sommigen wel denken. Nu volgt artikelsgewijze behandeling. Artikel 7 (dat gaat over de f 70.000) wordt aangenomen met 31 tegen 9 st. De geheele verordening wordt daarna z. h. at. aangenomen. Regeling rechtstoestand van ambtenaren. Het voorstel tot vaststelling van een Re- „Dank u, mevrouw, biet gaat wol, of schoon ik oud word; maar Goddank, ik word haast thuis geroepen; mjjn levens teak is bijna beëindigd; en dan wacbt mij het heerlijke teven daarhovsnf" „En is het een gelukkig leven, waarop je terug kan zien?" vroeg mevrouw Nu gent. „Je, mevrouw, ik her rijk gezegend geworden; ofschoon veel leed mij'n deel is geweest, moet ik daar Hem voor dan ken, want Hjj heeft h«at mij gezonden. Hij liet mij niet mijn eigen weg gaan en mjjn eigen zwakke wil volgen; maar Hjj beeft gekozen voor mij en de mijnen. Hij heeft ons allen geloeid Hem lief te hebben. Mevrouw Nuigenlt zegde den oude vrien delijk vaarwel, en nadenkend keerde ze huiswaarts. Die rustige oogopslag, dat vaste yertrouwien op God, welke uit de woorden van den ouden man sprak, vorm de een scherpe tegenstelling met haar eigen verwarde zielstoestand; die dank baarheid «over hetgeen God gegeven en genomen had en het vaste geloof op bet betere leven nal den dood vormden een schril contrast met haar van teleurstel ling vervuld baat, waar geen hoop.in leef de, nog voor het heden, noch voor het hiernamaals. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1928 | | pagina 5