DE ZEEDW
TWEEDE BLAD.
KRONKELENDE PADEN.
?ah
Provinciale Staten van Zeeland.
FEUILLETON.
WOENSDAG 18 JAN1. 1928, No. 93.
Verrolg zitting van Dinsctag-
Ebcpfoitatle-tefcort Stoomtram
„Walcheren".
Het voorstel van Ged. Staten om aan
de N.V. Stoomtram Walcheren een sub
sidie te verleenen in het exploitatietekort
over 1926 tot een vierde van dat tekort
en een maximum van f 328.99, deed in de
afdeelingen de vraag naar voren komen
of het trambestuur voortaan geneigd zal
znjn met het personeel overleg te plegen
inzake den rechtstoestand. D® Zondags
dienst maakte een onderwerp van discus
sie uit en werd er op gewezen, dat stil
leggen op dien dag een voordeel zou zijn,
of zeker nog minder ritten, daar het
tekort voornamelijk door den Zondag ont
staat. Een lid wil ook uit het oogpunt van
Zondagsheiliging geheel stil leggen van
den dienst. Van andere zijden wordt stil
leggen op Zondag onmogelijk geacht, oa.
omdat men dan het publiek nog meer
vaai de tram zal vervreemden.
Een lid Acht het verlies een gevolg van
de vrachtauto's maar meent, dat die wel
niet vervangen zullen worden als zij ver
sleten znn. Hen lid van Ged. Staten ziet
meer schuld bij de concurrentie vaai de
autobussen. Ook deelde een lid van het
college mede dat over 1927 een tekort
van ongeveer f7000 zal kunnen worden
verwacht. Men brengt hulde aan de di
rectie, die ofschoon geen winst wordt
gemaakt, alles doet om het publiek te
gerieven. God. Staten xjjn wel voor Zon-
dagsbepeiking, maar op geen enkele lijn
wordt "zoo mild Zondagsrust toegepast.
Goederen warden niet vervoerd.
Dhr Brandsma heeft gezien, dat de
N.V. doorgaat met 's Zondags vele tram
men te laten rijden. Toch is gebleken,
dat het aantal passagiers des Zondags,
vooral des winters, zeer gering is. Wan
neer de dienst op Zondag beperkt werd,
zou het tekort verminderen. Spr. dient
een amendement in, inhoudende, dat Ged.
Staten de voorwaarde bij de subsidiëering
opleggen: zooveel mogeljjk beperking van
den dienst op Zondag.
Dhr Onderdjjfe (s.d.) is oofc voor
Zondagsrust. Maar deze Maatschappij
geeft het personeel reeds meier vrije Zon
dagen dan bjj andere maatschappijen.
Laat men zjjh pijlen eens richten op die
andere maatschappijen. Het goede in de
M. is, dat zjj 's Zondags des zomers ge
legenheid geeft aan de stedelingen, om
dien dag aan het strand door te brengen.
Vroeger brachten velen dien dag in café's
en dergelijke inrichtingen door. Acht men
dit dan beter? Moeten er misschien meer
autobussen naar Domburg gaan rijden?
Dan moet er nog meer personeel in
dienst zjjn dan bij de trams.
Dhr Kodde (Stic. Geref.) zegt, dat het
met de stoomtram Walcheren wel een lij
densgeschiedenis zal blijven. In 1927 is
weer een grooter tekort dan in 1926
te wachten. Het is noodig, daaraan vol
doende aandacht te schenken.
Sprekers standpunt is: geen enkele sub
sidie aan vervoermiddelen, die ook op
Zondag rijden. Maar in dit geval zal Spr.
het amendement-Brandsma steunen, al wil
hij liever algeheele stopzetting op Zondag.
Spr. acht den Zondagsdienst bjj deze Mij.
niet noodig.
Dhr Mo elk er (v.b,) wil gaarne dit
luttele bedrag van plm. f300 aan subsidie
geven. Hr zijn leden, die gaarne nog wat
meer subsidie zouden willen geven, als de
dienst op Zondag werd stopgezet. Maar
zoo denkt Sjpr. er niet over. EJr moet
uit den dienst gehaald woeden wat er
in zit.
Dhr Brandsma (a.r.) heeft aange
drongen op beperking van de Zon
dagsdiensten. Moeten de mensohen mis
schien 's winters ook .naar zee? Da Zon
dagsdienst wordt 's winters met verlies
uitgeoefend. Daarom mag die toch wel
beperkt Worden.Spr. heeft zjjn amende
ment zoo soepel mogelijk opgesteld. Maar
72.)
Vrjj naar het Engelsch-
Het epistel luidde als volgt:
Lieve tante,
Wensch me maar hartelijk geluk, tante,
want als u alles gelezen heeft, zult u
weten, dat ik de gelukkigste aller vrou
wen ben. Herinnert u zich Sir Henry
Harford nog, die an3 verleden jaar be
zocht, toen u bij ons logeerde? Ik denk
van wel. Ik hoor u nog tegen mama keg
gen; „Als ik een dochter had, zou dat
de main zijn, die ik haar als echtgenoot
zou wenschen. Hn nu, inplaats daarvan
wordt hjj uw neef. Van de week heeft
hij met papa gesproken en nu is de zaak
beklonken. Om u de waarheid te zeg
gen, waren wij het een jaar geleden
al eens, maar toen wilde papa wachten,
tot ik twintig zou zijn. Hij vond me toen
nog te jong om te weten, wat ik wilde.
Ik dacht er heel anders over, maar papa
wilde het nu eenmaal zoo. We gaan
al heel spoedig trouwen, want Henry ver
trekt binnenkort naar het buitenland met
het Russische gezantschap. U komt toch
men wil koste walt koet dan flaofagaSanct
handhaven.
Dhr Onderdak aJdL zou toot beper
king des winters wat kunnen voelen. Maar
in geen geval öe9 zomers. Lalat men
maar eens een stemming onder heit pu
bliek houden of de vervoermiddelen op
Zondag moeten worden stopgezet. Men zal
tot verrassende resultaten komen.
Dihr v .Dusseldorp (Ged. St.) brengt
hulde aan de Stoomtram-maatschappij
Walcheren en haar directie. Ze heeft'
groote diensten aan Walcheren bewezen.
Wanneer er één tram is, die steun ver
dient, dan is zjj het. De exploitatie wordt
zuinig uitgeoefend. Bijna nergens heeft
het personeel zooveel vrije Zondagen als
hier.
De motie-Brandsma zegt niets nieuws.
Steeds is gestreefd naar beperking van
den Zondagsdienst. Ged. Staten hebben
dan ook geen bezwaar tegen overneming
van deze onschuldige motie. Maar dhr
Brandsma moet zich niet te veel voor
stellen van de bezuiniging, die door be
perking van den Zondagsdienst wordt be
reikt.
Dhr Onderdgk (s.&) vraagt, of Ged.
Staten dan willen streven naar meer
dere beperking, van den Zondagsdienst
des zomers.
Dhr v. Dusseldorp zegt, dat het
alleen gaat over beperking van annoo-
d i g e uitoefening van den dienst op Zon-
dag.
Dhr Onderdak zal dan voor het
voorstel stemmen, omdat het niets anders
is dan een mooi gebaar.
Het voorstel van Ged, Staten wordt
hierna z.h.st. aangenomen (alleen de drie
St.k. Geref. willen geacht worden te heb
ben tegengestemd).
Subsidie Gommissie voor de Hy
giëne van het Kind.
Het voorstel om een subsidie over 1928
tot een maximum van f1500 aan boven
genoemde commissie toe te kennen, kon
in een afdeeling algemeen® instemming
vinden. In do beide andere werden op
merkingen gemaakt. O-a. wil men de voor
waarde schrappen, dat gemeenten en
particulieren evenveel moeten bijdragen,
omdat die reeds veel geven voor zuige
lingenbescherming. Hr werd verder o.a.
op gewezen, dat deze kleine uitgaven
veel groeitere voor ziektebehandeling op
lateren leeftyd besparen. Hen lid waar
schuwde tegen voortdurend verleenen van
subsidies uit de Prov. kas. Beu andier lid
wijst op verhooging van het sterftecijfer,
er is dus nog veel te doen op dit gebied.
Er moet minstens een arts en een be
kwame verpleegster zijn, de arts moot de
consultatiebureaus: leiden, moeder- en ba
kercursussen zijn noodig; nu kan iedere
vrouw baker worden én door gebrek aan
kennis van deze sterven vele kinderen,
menscheijjkerwijze gesproken, een ontjjrii-
gen dood. Een lid van. Ged. Staten acht
handhaving van bovengenoemde voor
waarde noodzakelijk, het zal juist een
prikkel voor gemeenten en particulieren
zjjn.
Dhr Boender (St.k. Geref.) heeft sym
pathie voor de zaak zelf. Maar liever
zag Spr. dezen arbeid niet door de Sta
ten gesubsidieerd. Particulieren en lief-
dadigheidsinrichtingpn moeten hier steun
verleenen. Toch wil Bp®, de subsidie voor
één jaar toestaan.
Dhr Reilingh (v.b.) wil schrapping
van de voorwaarde sub b (dat door de
provincie niet meer wordt uitbetaald, dan
door de gemeenten en particulieren wordt
bijgedragen).
Dhr Onderdak (s.d.) steunt dit.
Dhr v. d. Putte (God. St) wijst er. opt,
da/t de zorg voor de gezondheid toch ook
behoort tot de taak der Overheid!. Als
het particulier initiatief en de Christelijke
barmhartigheid te kort schieten, moet de
Overheid steunen. Er is alle roden, om de
voorwaarde sub b te blijven eiscben.
Die wordt ook bijl de landbouwsubsidies
gesteld. Het is eigenlijk slechts een groa-
peering van cijfers.
Dhr Reilingh trekt zjjh amendement
in, nadat Ged'. Staten aan hun voorstel
hebben toegevoegd: „in welken vorm dan
oofc".
Het voorstel van Ged. Staten wordt
hierna aangenomen.
Stoombootdienst HBnaweert-Wals-
oorden.
Betreffende bet voorstel om ia handen
tvaa Ged. Staten te stellen ter afdoe
ning van de verzoeken inzake den atoom-
op mijn trouwdag kon Arthur er ook
maar bjj zijn; toe lieve tante, laat hem nu
toch met Mary Stewart trouwen. Hjj zal
nooit een andere vrouw liefhebben. Met
deze zelfde post gaat er een brief naar
Indië om hem van mijn huwelijk te ver
tellen
De brief ontgleed aan mevrouw Nu-
gent's bevende hand; dit was nu het
einde van haar zoo zorgvuldig ineengezet
plan. Daar had ze nu voor gewerkt en
gehoopt; daarvoor had ze nu zonder om
zien alles terzijde gezet, daarvoor had
ze alle kwellingen van de laatste weken
doorstaan en haar zoon naar Indië ge
dreven. Verdwenen was haar schoon ge
bouwd luchtkasteel, als rook opgegaan I
Als een gebroken vrouw zat ze daar
eenzaam in die groote kamer, een vrouw,
die zich in alles ziet teleurgesteld. Ze
had een gevoel, alsof haar hart dood was.
Ze ging naar bed, doch de slaap wilde
niet komen. Koortsig lag ze te woelen;
zij, die nauwelijks wist, wat een slape-
looze nacht was, had nu een gevoel,
alsof haar moede hoofd nimmermeer tot
rust zou komen. Als een leger, dat na
den verloren slag huiswaarts keert in een
lange, droevige stoet, trok het voorbij©
leven langs haar heen, haar jeugd, haar
mislukt huwelijkEn nu, in den herfst
van bet leven, waar waren da vruchten,
WW-*!
zoosdm «tat wel le. betreffende de vracht
tarieven van goederen enz., 2e. den Zon
dagsdienst en 3e de laadruimte op de
boot, ia in de afdeelingen nogal gadisens-
aeerd.
In iedere atfdeeNng wees men er op,
dat vrachtgoederen op andere wijze wor
den verzonden «ten madeeüe van dien Prov.
dienst, men moet de «tarieven z«oo wij
zigen, dat .de inkomsten vermeerderen en
de «uitgaven verminderen.
Men verzette zich ook tegen reductie
hij vervoer van meer stuks vee, en oofc
tegen de geaelschapskaarben.
Een lid van Ged. Staten meende, dat
«er tegen 'het misbruik maken van dó re
ductie hjj massa-vervoer «iet veel te doen
is, en «lat een herziening der tarieven
in overweging is, welke eemigen tjjd zal
kosten, maar mét den a.s. zomerdienst
wel tot. stand zal zijn gekomen.
Wat betreft den Zondagsdienst, werd
er op gewezen, dat de Staten besloten
in bet Algemeen de booten op Zondagen
minder redzm te laten doen.
Van andene zijde meent men, dat de
boofdienst als een brug moet worden
beschouwd, zieken moeten kunnen wor
den overgebracht en men moet niet ge
dwongen kunnen worden over België te
reizen, drie «overtochten zooals van Bres-
kena naar Vlissitngen is toch waarlijk niet
te veel. Van verschütende zijden werd
gepleit voor volkomen Zondagsrust.
Van de zijde van Gèd. Staten werd
o a. geantwoord, dat de boot commissie
taiet ongenegen is, dien dienst tot driemaal
uit te breiden.
Over de laadruimte .op da boot en over
de moeilijkheid van laden en lossen van
auto's «werd breedvoerig gesproken, wat
ook aanleiding is, dat men liever over
Antwerpen rijdt- Ook laden en lossen van
veer geeft tot moeilijkheden aanleiding.
Vanwege Ged. Staten werd geantwoord,
«dat de Schouwen nog al smal ip, omdat
zij indertijd gebouwd is voor Middelburg-
Zierifcaae en toen op do «ajuusen te Veer»
is gerekend. De zaak van de laadruimte
wordt overwogen, maairegelea «voor bet
het lossen vaju vee zijn genomen.
In hun offtciëal antwoord zeggen Ged.
Staten, dat 40 pCt reductie bij ©en groot
jaarlïjkseh vervoer van vee gehandhaafd
knoet wooden. Zjj kennen geen omstandig
heden; die aanleiding geven ont de gezm-
ischapskaaxten af te schaffen.
Besloten is met 1 Februari een derde
boot op Zondag in te leggen en wel van
iWalzoorden te 13 uur, aankomst Hans-
weert 13.30, aansluitende op teem 13.59
paar «Roosendaal en 13.54 naar VHssangen.
En terug een boot van 14.15 van Hans-
weert aankomende te Walsoorden om
14.40 en oofc aansluitende op genoemde
treinen.
Dhr Jozïasse komt op tegen oit-
J*--—«■ Liever
perso
neel moet gelegenheid zijn, hun gods
dienstplichten des Zo«dag3 waar te ne
men. Het is voor een principiëel Christen
vrjjwel onmogelijk, om een betrekking bij
zulk een bootdienst te vervullen. Spr. ge
looft, dat stil teg ging vain den Zondags
dienst vermindering van biet tekort ten
gevolge «zal hebben, walnit er worden maar
weinig passagiers des Zondags vervoerd.
'Spr. zou dienaangaande wel eens cjjfera
willen ziieto,
Dhr v. "t Hof f (A.-ÏL) komt lor tegen
op, dat hangende de bestudeering van
deze «kwestie, Ged. Staten gekomen zijn
met uitbreiding van 'den Zondagsdienst.
Nu «kunnen de Statenleden, daarover hun.
'meenimg niet meier zeggen.
Dhr v. d. Wart (C-H.) vraagt ook
paar cijfers. Waarom hebben G«e«d. Sta
ten de derde boot op Zondag doen varen?
Dhr v. Dixhoor n (V.-B.) juicht het
besluit van Ged. Staten tot invoering van
de derde boot toe. Ook dhr de Pauw
(soc. dem.) doet zulks. De bevolking van
Oost Z.-VlóamcLeren heeft er om gevraagd.
Spr. acht de vraag om cijfers van het
vervoer niet gewettigd. De laatste spr.
wijst nog op het tekort aan laadruimte
op de bóoteiu. Veile automobilisten rijden
liever en goedkoop©® door België en mij
den .de boot.
Dhr Brandsma (A.-R.) vindt, dat djei
zaak den verkeerden kant uitgaat. Spr.
dient een motie Ju, waarin da Staten
vragen aan Ged. Staten hun besluit tot
die zjj te plukken haid? Diep in haar hart
zeide een stem: „Uw geheele bestaan is
een vergissing geweest, een mislukking,
een bittere teleurstelling. Koud en naakt
stond haar dien nacht de waarheid voor
oogen; ze zag zich zelf weer als kind,
als aankomend meisje, doch het was
C liefde, en vertrouwen,' die toen in
woonden. Reed3 toen haakte zjjl naar
de pracht en praal van een jjdel, we
relds ch leven, en zeker, in dat opzicht
was er een tijd geweest, dat de wereld
haiar niet onbevredigd liet. Doch haar hart
was leeg gebleven. Toen ze een zoon
had, had zjj steeds alle moederlijke gevoe
lens onderdrukt om hem slechts een
werktuig te mafcen in haar handen. Ein
delek, toen ze zich zijn huweljjlk met
Alice voorstelde, was ze zelfs op haar
manier van hem gaan houden, als het
werktuig, dat haar nog hooger zou bren
gen op de maatschappelijke ladder. Blind
was ze gebleven voor de zegeningen,
die God haar geschonken had en nu
nog, terwjjl haar afgod verpletterd aan
haar voet lag, wilden haar de schellen
jniet van de oogen vallen. Nog één uitweg
was haar gelaten, meende ze. Het verle
den moest ze opzij schuiven en opnieuw
moest ze zich in den maalstroom van het
leven werpen nieuwe plannen moest
za mafcen, een nieuw doel moest ze
breeding van dm Zondagsdienst,
zog hjj dien stilgelegd. Voor hef
uw cp ara
(VVWzooiBjen-Ktensweert NIET oil te roeren.
Dhr ir. d. Wart kan de gevolgen dezer
motie niet overzien. Daarom zoo spr.,
wanneer ze nu weid behandeld, tegen
moeten stemmen.
Dhr d. Putte (A-H.J zal vóór de
motte stemmen. Ook in Ged. Staten beeft
spreker gestemd tegen uitbreiding ran
dón Zondagsdienst.
Dhr D umolejjm (K.-K.) vindt heit toch
wel heel weinig om dos Zondags Z.-
Vlaamdexea slechts tweemaal ('s morgens
heel vroeg «en Iaat in den middag) te
•kunnen'verlaten. Spr. zou aanneming der
motto-Brandsma betreuren.
Dhr v. Rompu (Ged. Staten) zqgt,
dat Ged. Staten te ver zijn gegaan met
«de beperking van den Zondagsdienst. Spr.
zou aanneming van de motte Brandsma
bejammeren. Watoueier Ged. Staten een
boot op Zondag amteggem, dan is dit ab
soluut noodig. Spr. weet van nabij, hoe
veel personen 's Zondags door «België
moeten reizen.
Do motte-Bramdsma wordt verwor
pen met 29 tegen 11 ®t. (vóór de Anti-
Retv., behalve dhr Dieleman, verder de
Sfcaatk. Geref., en dhr de Jonge. (G.-JL)
Middagvergadering.
In de middagvergadering had eerst de
verkiezing van een lid voor Ged. Staten
plaats, waarvan wij gisteren reeds mel
ding maakten.
Verordening ingevolge art 88
der Wegenbelastingwet.
Bij de «bespreking in de af deelingen van
de ontwerp-verordening houdende regelen
omtrent de verdeeling van het aan de pro
vincie Zeeland toegewezen aandeel in de
uitkeering uit de wegenbelasting, ten be
hoeve der wegen, voorkomende op de pro
vinciale wegenlijst, werden verschillende
opmerkingen gemaakt.
Speciaal werd er op gewezen, dat als al
leen wat, per jaar wordt «gekregen uit de
wegenbelasting en de f 70.000 vrijgekomen
van de krankzinnigenverpleging voor het
doel wordt gebruikt, het veel te langzaam
zal gaan met de verbetering der betrokken
wegen en het aangaan eener leening daar
om gewenscht is, om het wegenplan in
eens, althans grootendeels te doen uitvoe
ren. OOk werd gevraagd wat zal gebeuren
als de onderhoudsplichtigen geen aanvra
gen doen.
Wat dit laatste betreft werd namens
God. Staten opgemerkt, dat dan de pro
vincie het recht heeft de wegen over te
nemon en de onderhoudsplichtigen ver
goeding voor «het onderhoud te doen be
talen.
Tegen het vastleggen van de f70.000
geheel voor de wegen worden ook bezwa
ren ingébracht en gewenscht dat er iets
overblijft voor sociale voorzieningen als
schoolartsen enz. Hiertegenover werd op
gemerkt, dat wegenverbetering oofc soci
aal «werk is.
Verder werd de wensch naar voren ge
bracht, dat de verbetering der wegen in
een hand, in casu der provinoie, bleof.
Een lid zou de bevoegdheid om vast te
stellen welke wegen het eerst verbeterd
moeten worden, van Ged. op de Prov. Sta
ten willen overbrengen. Van de zijde van
Ged. Staten werd opgemerkt, dat dit vol
gens de wet aan hen behoort, maar zij zul
len gaarne met opmerkingen rekening
houden. Ook werd toegegeven, dat als «het
te langzaam gaat, zeker tot «het sluiten
van een leening zal moeten worden over
gegaan en dat zoo noodig Ged. Staten de
leiding zullen nemen, zooals op Schouwen.
Rente en aflossing zullen betaald kunnen
worded uit genoemde f70.000 en de bij
drage uit de wegenbelasting. Het bedrag
van f 185.000 uit het wegenfonds acht een
lid zeer weinig, een ander lid wijst er op,
dat het percentage steeds stijgt. Ook aan
naar voren gebrachte fondsvorming heb
ben Ged. Staten reeds gedacht; zij meen
den daartoe nog geen voorstellen te moe
ten doen, omdat de werking der wet nog
onbekend is.
Bij de arrikelsgewijze behandeling
wordt o.a. gezegd, «dat Ged. Staten wel
geen bezwaar zullen hebben in de na
jaarszitting mededeeling te doen van hun
genomen beslissingen.
In het officieel antwoord op het verslag
zeggen Ged. Staten,, dat de wet een veror
dening als deze nu eenmaal voorschrijft
Als wijziging noodzakelijk blijkt, zullen
zij een voorstel daartoe doen; evenals zoo
noodig tot het aangaan epner geldleening.
zich stellen voor haar streven. Doch zou
het haar succes opleveren, vroeg ze zich
tegelijkertijd af? Was niet alles wat ze
ondernomen had, reeds van den aanvang
af een blunder gebleken?
Den volgenden morgen voelde mevrouw
Nugent zich ongesteld:, ze was koortsig
en gejaagd; geen rust kon ze vinden,
ze kon aan niets anders denken dan
aan nieuwe planum. Ze wilde Buckland
Park verlaten; ze wenschte zoo min mo
gelijk herinnerd te worden aan de neder
laag, dia ze geladen had. Ze gou naar
haar eigen woning terugfoeeiren, ofschoon
ook daar haar teleurstelling wachtte. Had
ze niet een vleugel aan haar huis laten
aanbrengen om haar zoon, gehuwd met
Alice, «laar zijn intrek te doen nemen?
Toch was biet biet beste, dat za ging. Op
haar eigen goed wachtten haar afierled be
zigheden, die haar afleiding zouden be-
'zorgen en tevens nieuwe gegevens om op
voort te bouwen. Eenmaal besloten, trof
zij dadelijk de noodige maatregelen voor
haar vertrek. Den ganschen dag was z(j
bezig, 's Middags zocht zjj den ouden Mar
tin, den chef van heit personeel op, om
hem nog eenige instructies te geven. Of
schoon de grijsaard er zeer zwak uatzag,
was er toch iets in zijn goedig rimpelig
galaat, dat haar trof. Ze vroeg hem, hoe
hg het maakte, waarop hjj antwoordde:
De total* koeten vsa de nalteeering der
in het Prov. wegenplan bedoelde verbete
ring kunnen op ongeveer 13 millioen wor
den geschal
Dhr. Catahoek (a-d.) drukt zijn
apijt er over uit, dat deze verordening
niets vermeldt van overname van wegen,
enz. Zeer weinig onderhoudsplichtigen
zullen zonder dwang de wegen afdoende
verbeteren. Velen hunner zien ter wille
van het persoonlijk belang het algemeen
belang over het hoofd. Dat ia op Schou
wen ook gebleken. Toen is van provincid-
wege ook ingegrepen.
Spr. zegt, dat hot Prov. wegenplan
270,8 K.M. weg omval De kosten van uit
voering zijn geraamd op «het fabelachtig
bedrag van 13 millioen g«ld. Spr. berekent,
dat met het jaarlijks beschikbare bedrag
(f277.500) slechts per jaar 7 A 8 K.M.
weg te verbeteren is. Het zal 35 jaar du
ren, eer het geheele plan zal zijn uitge
voerd. Dan is inmiddels de eerst verbeter
de weg weer in slechten toestand.
Spr. wil een leening sluiten en het plan
in vlugger tempo uitvoeren. Men bestrijdt
dim meteen de werkloosheid.
Dhr. Adriaanse (v.-d.) wil de be
steding van de reeds vroeger uitgetrokken
f 70.000 niet in de verordening opnemen.
Dan wordt dit bedrag geheel aan de be
voegdheid van Prov. Staten onttrokken.
Dhr. Die 1 oman (Ged. Sl) wijst er
op, dat men niet weet, hoe de verordening
en de wet in de praotijk zullen werken.
Daarom hebben Ged. Staten zoo weinig
mogelijk in de verordening willen opne
men. Later kunnen dan zoo noodig daad
werkelijk en snelle maatregelen tegenover
onderhoudsplichtigen worden genomen.
Men moet niet easchen, dat alle wegen
provinciaal moeten worden. Er zal wel
een zekere uniformiteit door Ged. Staten
worden betracht. Zij zullen de leiding
houden en in dit opzicht kan men gerust
zijn. Wanneer de wenschelijkheid blijkt
een weg door de provincie over te nemen,
dan zal dit op dezelfde wijze als nu ge
schieden.
De provinoie heeft zeer veel «geld noodig
voor het wegenplan, maar mag ook de
tertiaire wegen niet verwaarloozen. Het
geld daarvoor moet gevonden worden uit
andere middelen dan de rijkswegenhelas-
ting. Vandaar dat de f 70.000 zeker noo
dig is.
Dhr. Adriaanse blijft er bij, dat do
artt. 7 en 8 niet in deze verordening be-
hooren. Het gaat hier alleen om de be
steding der gelden van de rijkswegenbelas
ting. -
Dhr. v. 't H o f f is van gelijke meening.
Er is wel niemand der leden, die de
f 70.000 Voor andere doeleinden zal willen
gebruiken. Maar dit moet niet in deze
verordening worden vastgelegd.
Dhr. Dieleman wijst er op, da,t ook
in de andere provincies 8en dergelijke me
thode wordt gevolgd. Blijft de f 70.000 in
deze verordening opgenomen, dan kan
men ook bij de Kroon in hooger beroep
gaan van de besteding van dit bedrag door
Ged. Staten.
Dhr. Adriaanse bestrijdt dit ten
sterkste. Krachtig pleit Bpr. er voor, dat
de Prov. Staten deze zaak aan zich hou
den. Dhr. Dieleman blijft er bij, dat
de wet een bepaling, als door Ged. Staten
ingediend, niet verbiedt.
.Dhr, Welleman (v.-d.) wil nu nog
niet in de verordening vastleggen, waar
over we momenteel nog niet kunnen oor-
deelen.
Dhr. Kodde wil vooral de controle
niet uit handen geven. Laten de Staten
voorloopig niet meer dan van de rijks
wegenbelasting beschikbaar stellen. Dan
zullen Ged. Staten niet genoeg hebben,
maar dan hebben de Prov. Staten in ieder
geval het recht van beslissing in handen.
Dhr. Dieleman merkt op, dat met 'A van/
de belastingopbrengst het 70 jaar kou du
ren, eer het plan zou zijn afgewerkt.
Dhr. v. d, We ij de (Ged, St.) meent,
dat aan deze verordening voor de praotijk
niet zooveel hangt. De breed opgezette
discussie heeft daarom niet zooveel waan
de, als sommigen wel denken.
Nu volgt artikelsgewijze behandeling.
Artikel 7 (dat gaat over de f 70.000) wordt
aangenomen met 31 tegen 9 st.
De geheele verordening wordt daarna
z. h. at. aangenomen.
Regeling rechtstoestand
van ambtenaren.
Het voorstel tot vaststelling van een Re-
„Dank u, mevrouw, biet gaat wol, of
schoon ik oud word; maar Goddank, ik
word haast thuis geroepen; mjjn levens
teak is bijna beëindigd; en dan wacbt mij
het heerlijke teven daarhovsnf"
„En is het een gelukkig leven, waarop
je terug kan zien?" vroeg mevrouw Nu
gent.
„Je, mevrouw, ik her rijk gezegend
geworden; ofschoon veel leed mij'n deel
is geweest, moet ik daar Hem voor dan
ken, want Hjj heeft h«at mij gezonden.
Hij liet mij niet mijn eigen weg gaan en
mjjn eigen zwakke wil volgen; maar Hjj
beeft gekozen voor mij en de mijnen.
Hij heeft ons allen geloeid Hem lief te
hebben.
Mevrouw Nuigenlt zegde den oude vrien
delijk vaarwel, en nadenkend keerde ze
huiswaarts. Die rustige oogopslag, dat
vaste yertrouwien op God, welke uit de
woorden van den ouden man sprak, vorm
de een scherpe tegenstelling met haar
eigen verwarde zielstoestand; die dank
baarheid «over hetgeen God gegeven en
genomen had en het vaste geloof op bet
betere leven nal den dood vormden een
schril contrast met haar van teleurstel
ling vervuld baat, waar geen hoop.in leef
de, nog voor het heden, noch voor het
hiernamaals.
(Wordt vervolgd.)