tent
Rechtzaken
m Duitschland een goeden klank heeft als
muziek-paedagoog, schrijver over muziek,
liturgist van den Luthersclien ©eredienst,
koorleider en componist van gewijde mu
ziek. Zijn studie is grondig geweest en het
werk dat hij doet is grondig en af.
De koorzang is onder zijn leiding; nauwt.
gezet verzorgd; elke noot krijgt de juiste
klankwaarde, de uitspraak ïs helder, de
voordracht correct ingestudeerd, event
eens het rhythme- Wij hoorden wegfluist
terende pianissimo's en waar gejubeld'
moest worden ontbrak het niet aan jubel.
Zelfs m compositites van langen adem
als het motet van Bach voor 8-stemmig
dubbelkoor „Der Geist hilft unisrer
Schwachheit auf" bemerkten we geen ent
kele maal in de volkomen evenwichtige
stemmenverhouding 'een neiging tot deta
moeren of zakken-
Professor Otto Richter leidt vastberat
den, met ontzag kijken de zangers en
zangertjes naar hem op. Heel eigenaardig
is het timbre van de'sopranen klaroen-
helder en uitnemend geschikt voor een
Bachkoor- Bekoorlijk is de klank van hun
pianissimo. De alten en 2e sopranen
houdt Professor Richter soepel en zacht
van klank- Rond en fluweelig vibreeren
de stemmen van de jonge tenoren en
bassen .Alles is tot in de puntjes ver
zorgd, zoodat er, behoudens een enkele
zweving, nagenoeg vlekkeloos werd gezon
gen.
Ten gethoore werden gebracht liederen)
van Robert Volkman, Arnold Mendelsi.
sohn, Joh- Seb. Bach, Otto> Richter, die
allen aan de uitvoering hooge eischeh
stellen.
De tenor-zanger Friedrich Graupner,
die over een uitstekend geluid bleek te bet
schikken,- begeleid door den heer Feb.
werda, gaf een tweetal liederen ten beste.
De beleefdheid van het koor om den
avond te beginnen met het in zuiVer
Nederlandsch zingen' van twee couplet
ten van het Wilhelmus, werd beantwoord
door het als één man opstaan van de
aanwezigen.
Vooral als men in aanmerking neemt
dat het Kreuzchor een school is en geen
gezelschap van beroepSzangers, zijn de
prestaties hoogelijk te waardeeren.
Het was een avond van verheven kunst
genot
A u t o mobi e 1 c u r s u ss en -
Ten tweeden male is door de heeren E.
Visscher en J. P. P. de Blécourt, leeraren
aan de Ambachtsschool te Middelburg, een
cursus in automobiel-kennis gegeven,
waarbij eerstgenoemde het mechanische
deel en laatstgenoemde het electrische deel
van den automobiel onderwees. Om naast
de theorie ook de praktijk te leeren ken
nen, zijn o.a. proeven en demonstraties
gehouden met 5 wagens van 5 verschillen
de merken. Waar noodig werden ook met
■verschillende auto's rijlessen gegeven en
de verkeersregels bijgebracht.
Woensdagavond had de eindles van de
zen cursus plaats, waarbij als gecommit
teerde aanwezig was de heer A. Vijgen
boom, keuringsdeskundige voor motorrij
tuigen in Zeeland en evenals de heer Vis
scher rijksgemachtigde voor de afgifte
van rijvaardigheidsbewijzen. Verder wa
ren o.a. aanwezig de heeren P. W. M.
Hoegen van Hoogelande, bestuurslid der
Kon. Ned. Aut. Club, en G. Doets, direc
teur der Ambachtsschool.
Door de beide leiders der cursussen wer
den verschillende vragen aan de deel
nemers gesteld en de wijze van beantwoor
ding gaf den indruk, dat het onderricht
degelijk is en de lessen met oplettendheid
zijn gevolgd en dan ook zeker voor de ge
slaagden vruchten zullen afwerpen.
Deze geslaagden zijn de heeren J. van
Loo en L. Rozemond te Middelburg, W.
Gillissen, H. Naaktgeboren, W. Hofman,
P. Romijn, J. L. H. van Beers, F. v. d.
Berg en E. A. Plouvier, allen te Vlissingen.
De heer van Loo bracht namens alle
deelnemers dank aan de heeren Visscher
en de Blécourt voor hetgeen deze hen in
dien korten tijd hebben geleerd. Verschil
lende toespraken werden nog gehouden.
Vernieuwing Rijbewijzen.
Men verzoekt ons vanWege het Provin.
ciaal bestuur opneming van het volgende;
Zij die in 1914 een rijbewijs ontvingen
en thans een rijbewijs overeenkomstig
de nieuwe voorschriften, verlangen, moe
ten zich ter secretarie hunner woonplaats
vervoegen vóór 7 Nov. a.s. Zij bekomen'
daar kosteloos een aanvraagformulier en
desverlangd voorlichting en hulp bij de int
vulling daarvan.
Geneeskundig onderzoek biji deze aani.
vragers niet vóór 29 October.
Uitreiking door de Griffie tusschen 14
en 26 November a.s.; kosten Provincie
f 1.50.
Vlissingen. Stukken! voor den
gemeenteraad. Zooals in ons j?.umL
mer van 27 Sept. reeds werd gemield,
wijst de ontwerp'-begrooting 1928 voor
de gemeente Vlissingen voor den gewoL
nen dienst een eindcijfer aan van
f 1.389-846 en voor den kapitaaldiensf
van f 10.054.
B- en W- hebben in' een nader schrijven
dienaangaande aan den raad, de vergelijk
kende cijfers met de vorige begroeting
alle opnieuw opgenomen en daaraan nog
enkele toegevoegd.
O.a. dealen zij' mede, dat de f 10 054.40
van den kapitaaldienst bestaat uit f2000
wegens uitbreiding en! vernieuwing van
de oeververdediging en f8054.40 wegens
geraamd verlies van het grondbedrijf.
Bij1 de aanbieding der begroeting voor
het jaar 1927 gaven B- err W- eemj korte
uiteenzetting van de te treffen financieels
regelingen ten opzichte van de AVoning-
bouwvereemging „Goed Wonen". In aan
sluiting hiermede deelen zij thans mede.
dat de beide 6 pet- rentende rijksvooin.
schotten intusschen zijn afgelost, terwijl
de door de Rijksverzekeringsbank te ver
strekken le hypotheek ad f354.800 ver
moedelijk binnen korten tijd zal kunnen
worden afgesloten.
Daarna zal overgegaan kunnen worden
tot het verstrekken van 2e hypotheek
rechtstreeks door 'de gemeente tot oen
bedrag van ongeveer 194.800, welk be
drag intusschen reeds in vaste leeniht
gen der gemeente is opgenomen.
De post opcenten op de hoofdsom der
personeele belasting is nog op f 50-000
geraamd, daar geen rekening mieer gel
houden kon worden met het in de raads
vergadering van 30 Sept. 1.1. aangenomen
amendement de Meij c-s. Bijl nota van
wijziging- zal het artikel teruggebracht
worden tot f43.600.
B. en W- kunnen niet nalaten uit te
spreken, dat het rapport der Staatscom
missie inzake de financieele verhouding
tusschen het rijk en de gemeenten hen
zeer teleurgesteld heeft- Zij meenden met
grond te mogen verwachten!, dat door de
staatscommissie rekening zou zijn gehou
den met de draagkracht der onderschei!
dene gemeenten. Dit is echter niet gel.
schied-
Blijkens een door hen gemaakte globale
berekening zou de nieuwe regeling de ge
meente een voordeel opleveren van onge1-
veer f 18.800. Waar deze aangelegenheid
nog slechts in een beginstadium ver
keert, kan hiermede thans nog geen re
kening worden gehouden.
Voorts wenschen B- en W- met een
enkel woord te wijzen op het onlangs
ingediende wetsontwerp betreffende dei fo-
rensenbelastmg. Indien dit ontwerp het
Staatsblad mocht bereiken, zullen werk.
foren'sen wier inkomen blijft beneden
f2000 m do forensaal-gemeente slechts
een derde van den vollen aanslag hebben
te betalen, in plaats van twoei-derden/.
Naar aanleiding van het verzoek van
W- N. Kort, vischafslager, om zijn sala
ris op f200 te brengen, te rekenen van
af 1 Januari 1920, stellen B- en W-
voor het salaris te verhoogen van f25
op f50 met behoud van 30 pet- van de
opbrengst der vischmarkt, doch eerst met
ingang van 1 Januari 1928-
Wemeldinge. Nadat de goheele lading
bestaande uit zand en grind van het
motorschip „Dankbaarheid" schipper v.
Dongen van Oude Tonge, dat j.l. Donder
dag „op de plaat in de Oostersclielde
liep, overboord was geworpen, is het
lieden vTot en alhier behouden binnen
gekomen. Of het schip bodemschade heeft
bekomen is nog niet vastgesteld kunnen
worden.
Het spoorwegongeluk bij Rijswijk.
Naar wij vernemen zijn cle gewonden
bij het spoorwegongeluk bij Rijswijk zoo
wel in het ziekenhuis te 'sGravenhage
als elders dezer dagen door een con
troleur van het hoofdbestuur van de
Nederlandsche Spoorwegen te Utrecht, den
heer Marchand, namens de directie van
de Spoorwegen bezocht om te informee-
ren naair hun toestand. Tevens deelde
de heer Mairchand bij zijn bezoek, naar wij
verder uit vertrouwbare bron vernemen,
mede, dat de directie der Spoorwegen
den gewonden de eventueel geleden
schade yolgens billijke regeling zal ver
goeden.
De heer H. van Braambeek, hoofdbe
stuurslid van de Ned. Vereen, voor Spoor-
en Trampersoneel, deelt in „Het Volk"
als zijn opinie mee, dat de absoluut on
voldoende opleiding van den wagenvoer
der een ernstige rol bij dit spoor-onge-
val heeft gespeeld.
„De Gast, de wagenvoerder van den
trein, die uit Den Haag vertrok, heeft
slechts van Mei tot October een
opleiding als zoodanig genoten. Wanneer
men nu weet, dat er een tijdvak van 8
tot 10 jaar verstrijkt, voor een machinist
op een stoomtrein zelfstandig dienst mag
doen, dan hoeft het toch wel niet nadei
te worden aangetoond, dat een opleidings-
tijd van vijf maanden veel en veel te kort
moet worden geacht voor iemand. ,die met
volkomen bedrijfszekerheid een trein met
90 K.M. snelheid door den nacht moet
kunnen voeren.
Men moet eens met een locomotief door
hebben gereden om te kunnen beseffen
hoeveel kennis van de baan, tegenwoor
digheid van geest, koelbloedigheid, kaimte
en ervaring er voor noodig zijn, om uit al
die seinlichtjes onmiddellijk zijn conclu
sies te kunnen trekken. Het is m.i. reeds
voor een ei-varen gpoorman te zwaar om
alleen „een électrischen trein te be
dienen. Voor een nieuweling in het vak,
lijkt het bijna een onmogelijkheid.
Nu waren de omstandigheden, waar
onder het laatste spoorwegongeval heeft
plaats gehad, wel zeer ongelukkig voor
den bestuurder. Hij stapte in Den Haag
op den wagon en trof het juist, dat hij
zijn plaats moest innemen in den z.g.n.
hulpstuurstand. Een motorwagen heeft n.l.
twee stuur-inrichtingen, aan beide uit
einden van den wagen. Doorgaans wordt
het groote balcon gebruikt, daar de wa
gens meestal niet behoeven te draaien,
doch eenvoudig heen en weër rijden. Hier
moest echter door toevallige omstandig
heden de hulpstuurstand gebruikt worden
een hokje, dat de helft kleiner is dan de
tgewone stuurplaats. De Gast hadnog
nooit den hulpstuurstand be
diend. Hij was er nerveus van en wist
niet goed wat hij doen moest. In deze
omstandigheden krijgt hij de schriftelijke
opdracht, om door onveilig sein te rijden.
Is het wonder, dat hij den kop een beetje
kwijt raakte?
Kenmerkend voor de ongeoefendheid
der nieuwe wagenvoerders is het ook, dat
de bestuurder van den trein uit Rotterdam
aanvankelijk niet wist, wat hij doen moest,
toen hij den trein uit Delft zag naderen.
Er stond evenwel een hoofdconducteur
naast hem, die het klappen van de zweep
kende. Deze schreeuwde dadelijk: „Rem
men in den uitersten stand en tegenstroom
geven 1" Men ziet dus ook hieruit, wat
ervaring beteekent in het spoorwegbe
drijf.
U moet nu niet denken, dat het aan een
toeval is toe te schrijven, dat deze hoofd-
conducteur zich bij den wagenvoerder
bevond.
Alle conducteurs zijn bang, wanneer
er een nieuwe wagenvoerder den trein
bestuurt en gaan liefst zoo dicht mógelijk
bij hem staan, om eventueel te kunnen
bijspringen! Dit teekent den toestand...
Het is wel opmerkelijk, dat zich op
den lsten Juli j.l. een soortgelijk geval
heeft afgespeeld. Het heeft toen geen ern
stige gevolgen gehad, daar de wagens
bijtijds tot stilstand konden worden ge
bracht. Het gebeurde op de lijn Den Haag
Rotterdam (Hofplein). De wagenvoetrder
van den electrischen trein kreeg de mon
delinge opdracht, om op verkeerd spoor
te rijden tussclien Rodenrijs en Rotter
dam. Die opdracht was fout. Van de
andere zijde naderde een trein en er zou
een ongeluk zijn gebeurd, indien de be-
bestuurders niet gestopt hadden. De man
die de mondelinge opdracht had aan
vaard, werd gestraft, omdat hij alleen een
schriftelijke opdracht had mogen accep
teeren. Even te voren was evenwel iemand
gestraft, omdat hij zich niet aan een mon
delinge opdracht wenschte te storen, doch
een schriftelijke verlangde. De logica is
wel ver te zoeken.
Mijn conclusie uit deze gebeurtenissen
is, dat de directie dar Nederlandsche
Spoorwegen haair nauwkeurige aandacht
moet wijden aan het opleidingsvraagstuk.
S t rafvervolging tegen leiders
van betoogingen.
Op de volgen de vragen van den heer
Braat, lid van de Tweede Kamer:
Is het den minister bekend, dat de lei
ders van volksbetoogingen, die in de laat
ste weken in onze groote steden plaats
hadden, waardoor menigmaal de orde op
straat werd verstoord, daarvoor niet ge
straft zullen worden?
Acht de minister het niet een algemeen
belang, dat bedoelde leiders, die wanorde
lijkheden op den publieken weg veroorza
ken, waardoor de politie genoodzaakt
wordt extra op te treden, streng gestraft
worden
Is de minister bereid dit te bevorderen?
heeft de minister va.n justitie geant
woord:
Van een strafvervolging, c.q. bestraf
fing, kan naar ons recht eerst sprake zijn,
indien het overtreding geldt van wet of
wettelijke voorschriften.
Zoodanige overtreding nu heeft het ge
drag van de leiders der bedoelde betoo-
gingen niet opgeleverd, behoudens dat in
één geva.1 ter gelegenheid van dat optre
den overtreding van een bepaling der
straatverordening heeft plaats gevonden,
welke echter, gelet mede op de beteekenis
van dat concrete feit en te meer waar het
iemand betrof, die den sterken arm der
politie reeds aan den lijve had ondervon
den, ook naar het oordeel van den onder-
geteekend© onvcrvolgd kon worden gela
ten.
In verband met een en ander luidt,
met bevestigende beantwoording van de
eerst© vraag, het antwoord op de derde
vraag ontkennend.
Luchtpost naar Indië.
Bij de K. L. M. wordt met veel animo
gewerkt aan het voorbereiden van een
postverbinding door de lucht met Indië.
Er hebben reeds verscheidene besprekin
gen met het hoofdbestuur der Posterijen
plaats gehad. Men is overeengekomen,
'dat oen extra recht van 40 cent voor
20 gram zal worden geheven. In kringen,
die hij Indië betrokken zijn, blijkt veel
belangstelling te bestaan. Men gelooft, dat
de zaken een belangrijke besparing zul
len krijgen door per luchtpost te verzen
den. Correspondentie, waar haast bij is,
gaat 1iu algemeen telegrafisch van en
naar Indië. De Indische mail bestaat dan
ook slechts voor 20 pCt. uit zakenbrieven.
De arbeid in banketbakkerijen.
De Minister van Arbeid, Handel en Nij
verheid heeft aan hoofden of bestuurders
van banketbakkerijen niet tevens zijnde
broodbakkerijen in alle gemeenten des
Rijks onder bepaalde voorwaarden ver
gund dat, in afwijking van het bepaalde
bij de artikelen 23 en 24 der Arbeidswet
1919. rjoor mannen arbeid wordt verricht
als volgt:
le. in liet tijdvak van 7 .tot en met
19 November 1927 „gedurende 10 uren
per dag onverminderd het met betrek
king tot den Zaterdag bepaalde hij art.
10, tweede lid, van het Werktijdenbesluit
voor fabrieken of werkplaatsen 1923
en 55 uren per week;
2-e. in het tijdvak van ,21 tot en mét
28 November 19)27 gedurende 11 uren
per dag en 60 uren per week.
Een pseud o-a r t s. De zedenpo
litie te Den Haag wist reeds sinds het be
gin van dit jaar, dat er in de stad een man
rondliep, die zich ten onrechte uitgaf voor
dokter van den Raad van Arbeid. Hij be
zocht huizen, waarvan hij zeker was, dat
daar een of meer dienstboden in betrek
king waren. Wanneer er opengedaan
werd, maakte hij zich bekend en vroeg hij
met veel belangstelling of het meisje ge
zond was, hoe het huis was ingericht,
waar de slaapgelegenheid was, enz. Het
slot van het liedje was meestal dat hij de
jonge dame even moest onderzoeken,
waartoe hij dan ook overging en met groo
te brutaliteit. Werd hij niet in de slaap
kamer gelaten, dan had dat onderzoek een
voudig in de gang plaats.
Doordat een der slachtoffers den man
niet vertrouwde, ging zij hem achterna en
wees zij hem later aan een agent van po
litie aan. De pseudo-arls, wiens signale
ment bekend was, liep loen in de val. Hij
werd door de afdeeling zedenpolitie in ar
rest gesteld. De aangehoudene is koster
eener R.-K. kerk.
Kinder verwaar loozing. Te
Geeserveld wordt de arbeider A. S. ver
dacht van verwaarloozing zijner kinderen.
Een dochtertje van S. had aan haar been
tjes een groote brandwonde, welke wonde
geheel verwaarloosd was, terwijl het kind
in zeer vervuliden toestand verkeerde. Te
vens wordt S. verdacht van mishandeling
zijner kinderen.
Auto-ongeluk. Te Papendreclit
is gisteravond een Fordauto van de fami
lie Visser uit Dordrecht, welke op weg was
naar Sliedrecht en waarin 4 personen wa
ren gezeten, van den Merwededijk gereden
en bijna in de rivier terecht gekomen. De
auto sloeg tweemaal over den kop en werd
zwaar beschadigd. De bejaarde weduwe
Nederlof kreeg een zenuwtoeval, mevrouw
Visser ernstige wonden aan hoofd en bee-
nen. Geneeskundige hulp was spoedig ter
plaatse. Do oorzaak is onbekend.
Het spoorwegongeval l)ij
De Vink. Naar het „Volk" verneemt zal
de rechtbank te 's-Gravenhage, naar aan
leiding van het rapport der daardoor door
haar benoemde commissie van deskundi
gen overgaan tot vervolging van de schul
digen aan het spoorweg-ongeval bij De
Vink, op 8 September van het vorig jaar.
Een onaangename vergis
sing. De echtgenoote van S. te Wormer-
veer, die in een ziekenhuis te Amsterdam
verpleegd wordt, was haar man aldaar
gaan bezoeken en hierna zou zij nog even
haar te Amsterdam wonenden gehuwden
zoon een bezoek brengen.
Eenige uren nadat de vrouw naar Am
sterdam vertrokken was, werd ten huize
van de familie S. een telegram bezorgd
van den volgenden inhoud: „Kom spoedig.
Moeder is overleden". Het telegram was
onderteekend met den voornaam van den
te Amsterdam wonenden zoon.
Hevig geschrokken door die tijding, ver
trokken de twee nog thuis zijnde zoons
zoo spoedig mogelijk naar Amsterdam, ter
wijl het bericht van het plotseling overlij
den van mej. S. zich als een loopend vuur
tje door de buurt verspreidde.
Bij hun getrouwden broer te Amsterdam
aangekomen, vonden zij daar tot hun groo
te verbazing en niet minder groote vreug
de hun moeder gezond en wel aan tafel
zitten. Moeder en gehuwde zoon wisten
van de toezending van het telegram niets
af. Later bleek, dat dien dag was overle
den een andere mej. S., wier familie even
eens te Wormerveer woont, doch in een
ander gedeelte der gemeente, terwijl de na
men van den geadresseerde en den onder
teekenaar van het telegram gelijkluidend
waren. Het telegram was aan een verkeerd
adres bezorgd. De vergissing was mogelijk,
doordat er geen straatnaam op het tele
gramadres stond.
Een jeugdige driftkop. In
de Kloosterstraat te Haarlem kregen
Dinsdag een 14-jarige jongen en een 14-
jarig meisje twist met elkaar. Na een
scheldpartij trok de jongen een dolkmes
en stak het meisje daarmede in den arm,
waardoor een wond van 1 cM. breed en
1 cM. diep werd toegebracht. Tegen den
jongen werd proces-verbaal opgemaakt.
Een windhoos over 's-Gra-
v e n z a n d e. Woensdagavond is over
's-Gravenzande en wel hoven den polder
Noordland-'s-Gravenzande een windhoos
getrokken. Bij twee tuinders zijn de kas
sen vernield.
Nader wordt gemeld, dat de windhoos
zeven kassen en honderden ruietn heeft
vernield.
R a d i o-h i 11 d e r. De commissie
voor de strafverordeningen te Deventer zal
hij den raad een voorstel indienen tot be
teugeling van het „radio-kwaad", n.l. van
den hinder, dien buren van eikaars radio
manie ook hier plegen te hebben. De com
missie wil bepalen, dat bij het gebruik van
een luidspreker ramen en deuren gesloten
moeten zijn.
Locomotief omgeslagen.
Waarschijnlijk door het verspringen van
den wissel is van de tram, welke om 2.10
uur uit Breda de gemeente Oosterhout bin
nenloopt, ter hoogte van den wissel aan
Berg en Dal de locomotief omgeslagen. De
machinist, die rechts in de machine stond,
kwam op den ketel terecht en kon zich bo-
venlangs uitwerkep. Een stoker was niet
op de machine aanwezig. Het verkeer was
spoedig hersteld.
Aanvaring. Gisternacht is, zoo
als reeds gemeld, nabij den mond van de
haven van IJmuiden de binnenkomende
logger KW 165, schipper Haasnoot, door
een stoomschip aangevaren en gezonken.
De logger was van de haringvisscherij
teruggekomen met een mooie vangst van
ongeveer 25 last pekelharing. Tusschen
brulboei en den kop van de Noordpier
kwam het schip in aanvaring met het van
Amsterdam naar Harburg aan de Elbe
uitgaand Britsche stoomschip „Audacity",
waardoor de logger zware schade beliep.
Aanvankelijk zag men schijnbaar het ge
vaar niet zoo erg in, al maakte het schip
reeds water, want de schipper achtte het
niet noodzakelijk om de scheepsboot klaar
te maken of zijn bemanning de zwemves
ten te laten omdoen. Men hoopte nog de
visschershaven te kunnen bereiken en zet
te alle zeilen op om zoo spoedig mogelijk
binnen te zijn. Nabij de semaphore begaf
het waterdichte schot zich en de logger
zonk onder de voeten der menschen weg.
Alles ging zoo vlug in zijn werk, dat de
ruim 60-jarige kok, een iu Katwijk wo
nend persoon, met zijn voeten in touwwerk
verward raakte en met liet schip naar be
neden gezogen werd en verdronk. Van de
andere opvarenden sprongen enkele over
boord en werden de overigen gered door
sleephooten en vletten.
Het stoomschip „Audacity" is later met
schade uit zee teruggekeerd en direct door
gevaren naar een der dokkon in Amster
dam.
Een huwelijksdrama. Ver
dacht van vergiftiging van haar man is te
Jubbega een 30-jarige vrouw gearresteerd
benevens een weduwnaar aldaar, die met
haar relaties onderhield. De gevangenhou
ding van beiden is gelast. De vergiftiging
geschiedde met arsenicum. De man leeft
nog omdat de toegediende dosis onvoldoen
de schijnt geweest te zijn.
Nader wordt hieromtrent nog het vol
gende gemeld:
De vrouw A. J. had al sinds geruimen
tijd in een ongeoorloofde verhouding tot
den weduwnaar de K. gestaan, waarop zij
door haar man verschillende malen zou
zijn gewezen. Telkens beloofde zij beter
schap, welke belofte zij evenwel niet na
kwam. Toen eenigen tijd geleden wederom
oneenigheid tusschen man en vrouw over
deze verhouding ontstond, vatten De K. en
vrouw J. het plan op, den man door mid
del van arsenicum uit den weg te ruimen.
Onlangs echter ontving de K. een briefje
van de vrouw, waarin op deze plannen
werd gezinspeeld. Buren vonden dit brief
je en brachten het bij de politie, waarop
arrestatie van het tweetal volgde. Beiden
hebben intusschen volledig bekend. Geluk
kig heeft de poging tot vergiftiging geen
gevolgen gehad: de man is reeds wed/ir
herstellende.
Bevordering van het spa-
r e n. Alle te Berlijn geboren wordende
kinderen ontvangen thans van de stad een
bon van 3 mark om als grondslag to die
nen voor een spaarboekje.
Oud, maarniet trouw. De we
duwe J. Moison, oud 71 jaar, in Quebec,
was ten huwelijk gevraagd door den 68-
jarigen Marcorx. Toen het uitzet al klaar
was, maakte de man de verloving af. De
misleide vrouw sprak hem in rechte aan
wegens verbreking van trouwbeloften en
eischte 400 schadevergoeding. De rech
ter besliste dat haar 23 voor de kosten
van het uitzet toekwam.
Door C. L. K., 48 jaar, logementhouder
to Rotterdam, is hooger beroep aangeteekend
tegen liet vonnis der Rechtbank te Middelburg
van 30 September j.l., waarbij bij tot f 25
of 25 d. h. veroordeeld is, ter zake van ver
voer van sacharine te Sas van Gent, met ver
beurdverklaring van de aangehaalde sacha
rine en het motorschip „Catharina".
Door G. J. D., 19 jaar, bakkersknecht
te Westdorpe, is hooger beroep aangeteekend
tegen het vonnis der Rechtbank te Middelburg
van 30 September j.l., waarbij de dagvaarding
is nietig verklaard. Het betreft hier de be
kende aanrijding met een rijwiel te Sas van
Gent op 15 Aug. j.l. met doodelijken afloop.
Verplichting van geboorte
aangifte door een arts. Gisteren heeft
voor de Haagsche rechtbank terecht gestaan
de arts Jhr C. O. L. von AV. uit Leiden, ter
zake vair het niet voldoen aan een wettelijke
verplichting tot aangifte aan den ambtenaar
van den burgerlijken stand van de geboorte
van een kind. De Leidsche Kantonrechter
heeft hem deswege veroordeeld tot een boete
van f 0.50.
Verdachte is op 25 Mei j.l. als vroedmeester
tegenwoordig geweest bij de bevalling van
een vrouw in het Diaconessenhuis te Leiden.
Do vader van hel kind vertoefde ten tijde
van de geboorte in hel buitenland. Verdachte
erkende, dat hij geen aangifte van de ge
boorte van hel kind heeft gedaan. Hij was
echter van meening, dat in oen geval als
dit do verplichting daartoe rust op de(iOgene,
in wiens(r) huis de bevalling plaats heeft.
Het (1. M. achtte het vonnis a quo juist
gewezen. De opgelegde straf noemde hij ech
ter te gering.
Eischf 10.boete.
Uitspraak 3 November a.s.
Van een portefeuille van
f1400 beroofd. Het gerechtshof te Arnhem
heeft gisteren uitspraak gedaan tegen de ge
broeders van H., die indertijd een J;oopman
uit Leerdam van een portefeuille, inhouden
de f 1400 hadden beroofd.
Beiden hadden indertijd op zich genomen
den koopman met een roeiboot de Waal
over te zetten. Toen het echter zoo ver kwanyt
trokken zij hem plotseling een zak over h'et
hoofd, waarna zij hem beroofden. Een/ der
verdachten bekende, zijn broeder W. vaUi 11.
ontkende. De rechtbank te Tiel had /laatst
genoemde tot 23/2 jaar gevangenisstraf ver
oordeeld en zijn broeder A. v. H. tot IIV2 jaar
gevangenisstraf.
Het Hof te Arnhem in deze zaak uitspraak
doende, veroordeelde W. v. H. tot 31 jaar'
gevangenisstraf en bevestigde de strasfmaat
van den anderen verdachte.
s
Treinroof. Voor de rechtbank te
Breda stond gisteren terecht de 27jarige L,
de L., die in den avond van 10 Sept. een
verpleegster, die in een 1ste kl. coupé tusschen
Dordrecht en Roosendaal reisde, beroofde van
een tasch van f 4750, welk bedrag door ver
dachte door de W. C. geworpen werd. Het
werd later op de lijn teruggevonden. Aan
gezien hy een goede bekende der justitie
was, requireerde de officier tegen verdachte
2 jaar gevangenisstraf.
De gedupeerde verpleegster verzocht den
president een goed woordje voor verdachte
te doen, doch kreeg den raad haar zorgen
slechts te wijden aan haar éigen patiënten.