tent Rechtzaken m Duitschland een goeden klank heeft als muziek-paedagoog, schrijver over muziek, liturgist van den Luthersclien ©eredienst, koorleider en componist van gewijde mu ziek. Zijn studie is grondig geweest en het werk dat hij doet is grondig en af. De koorzang is onder zijn leiding; nauwt. gezet verzorgd; elke noot krijgt de juiste klankwaarde, de uitspraak ïs helder, de voordracht correct ingestudeerd, event eens het rhythme- Wij hoorden wegfluist terende pianissimo's en waar gejubeld' moest worden ontbrak het niet aan jubel. Zelfs m compositites van langen adem als het motet van Bach voor 8-stemmig dubbelkoor „Der Geist hilft unisrer Schwachheit auf" bemerkten we geen ent kele maal in de volkomen evenwichtige stemmenverhouding 'een neiging tot deta moeren of zakken- Professor Otto Richter leidt vastberat den, met ontzag kijken de zangers en zangertjes naar hem op. Heel eigenaardig is het timbre van de'sopranen klaroen- helder en uitnemend geschikt voor een Bachkoor- Bekoorlijk is de klank van hun pianissimo. De alten en 2e sopranen houdt Professor Richter soepel en zacht van klank- Rond en fluweelig vibreeren de stemmen van de jonge tenoren en bassen .Alles is tot in de puntjes ver zorgd, zoodat er, behoudens een enkele zweving, nagenoeg vlekkeloos werd gezon gen. Ten gethoore werden gebracht liederen) van Robert Volkman, Arnold Mendelsi. sohn, Joh- Seb. Bach, Otto> Richter, die allen aan de uitvoering hooge eischeh stellen. De tenor-zanger Friedrich Graupner, die over een uitstekend geluid bleek te bet schikken,- begeleid door den heer Feb. werda, gaf een tweetal liederen ten beste. De beleefdheid van het koor om den avond te beginnen met het in zuiVer Nederlandsch zingen' van twee couplet ten van het Wilhelmus, werd beantwoord door het als één man opstaan van de aanwezigen. Vooral als men in aanmerking neemt dat het Kreuzchor een school is en geen gezelschap van beroepSzangers, zijn de prestaties hoogelijk te waardeeren. Het was een avond van verheven kunst genot A u t o mobi e 1 c u r s u ss en - Ten tweeden male is door de heeren E. Visscher en J. P. P. de Blécourt, leeraren aan de Ambachtsschool te Middelburg, een cursus in automobiel-kennis gegeven, waarbij eerstgenoemde het mechanische deel en laatstgenoemde het electrische deel van den automobiel onderwees. Om naast de theorie ook de praktijk te leeren ken nen, zijn o.a. proeven en demonstraties gehouden met 5 wagens van 5 verschillen de merken. Waar noodig werden ook met ■verschillende auto's rijlessen gegeven en de verkeersregels bijgebracht. Woensdagavond had de eindles van de zen cursus plaats, waarbij als gecommit teerde aanwezig was de heer A. Vijgen boom, keuringsdeskundige voor motorrij tuigen in Zeeland en evenals de heer Vis scher rijksgemachtigde voor de afgifte van rijvaardigheidsbewijzen. Verder wa ren o.a. aanwezig de heeren P. W. M. Hoegen van Hoogelande, bestuurslid der Kon. Ned. Aut. Club, en G. Doets, direc teur der Ambachtsschool. Door de beide leiders der cursussen wer den verschillende vragen aan de deel nemers gesteld en de wijze van beantwoor ding gaf den indruk, dat het onderricht degelijk is en de lessen met oplettendheid zijn gevolgd en dan ook zeker voor de ge slaagden vruchten zullen afwerpen. Deze geslaagden zijn de heeren J. van Loo en L. Rozemond te Middelburg, W. Gillissen, H. Naaktgeboren, W. Hofman, P. Romijn, J. L. H. van Beers, F. v. d. Berg en E. A. Plouvier, allen te Vlissingen. De heer van Loo bracht namens alle deelnemers dank aan de heeren Visscher en de Blécourt voor hetgeen deze hen in dien korten tijd hebben geleerd. Verschil lende toespraken werden nog gehouden. Vernieuwing Rijbewijzen. Men verzoekt ons vanWege het Provin. ciaal bestuur opneming van het volgende; Zij die in 1914 een rijbewijs ontvingen en thans een rijbewijs overeenkomstig de nieuwe voorschriften, verlangen, moe ten zich ter secretarie hunner woonplaats vervoegen vóór 7 Nov. a.s. Zij bekomen' daar kosteloos een aanvraagformulier en desverlangd voorlichting en hulp bij de int vulling daarvan. Geneeskundig onderzoek biji deze aani. vragers niet vóór 29 October. Uitreiking door de Griffie tusschen 14 en 26 November a.s.; kosten Provincie f 1.50. Vlissingen. Stukken! voor den gemeenteraad. Zooals in ons j?.umL mer van 27 Sept. reeds werd gemield, wijst de ontwerp'-begrooting 1928 voor de gemeente Vlissingen voor den gewoL nen dienst een eindcijfer aan van f 1.389-846 en voor den kapitaaldiensf van f 10.054. B- en W- hebben in' een nader schrijven dienaangaande aan den raad, de vergelijk kende cijfers met de vorige begroeting alle opnieuw opgenomen en daaraan nog enkele toegevoegd. O.a. dealen zij' mede, dat de f 10 054.40 van den kapitaaldienst bestaat uit f2000 wegens uitbreiding en! vernieuwing van de oeververdediging en f8054.40 wegens geraamd verlies van het grondbedrijf. Bij1 de aanbieding der begroeting voor het jaar 1927 gaven B- err W- eemj korte uiteenzetting van de te treffen financieels regelingen ten opzichte van de AVoning- bouwvereemging „Goed Wonen". In aan sluiting hiermede deelen zij thans mede. dat de beide 6 pet- rentende rijksvooin. schotten intusschen zijn afgelost, terwijl de door de Rijksverzekeringsbank te ver strekken le hypotheek ad f354.800 ver moedelijk binnen korten tijd zal kunnen worden afgesloten. Daarna zal overgegaan kunnen worden tot het verstrekken van 2e hypotheek rechtstreeks door 'de gemeente tot oen bedrag van ongeveer 194.800, welk be drag intusschen reeds in vaste leeniht gen der gemeente is opgenomen. De post opcenten op de hoofdsom der personeele belasting is nog op f 50-000 geraamd, daar geen rekening mieer gel houden kon worden met het in de raads vergadering van 30 Sept. 1.1. aangenomen amendement de Meij c-s. Bijl nota van wijziging- zal het artikel teruggebracht worden tot f43.600. B. en W- kunnen niet nalaten uit te spreken, dat het rapport der Staatscom missie inzake de financieele verhouding tusschen het rijk en de gemeenten hen zeer teleurgesteld heeft- Zij meenden met grond te mogen verwachten!, dat door de staatscommissie rekening zou zijn gehou den met de draagkracht der onderschei! dene gemeenten. Dit is echter niet gel. schied- Blijkens een door hen gemaakte globale berekening zou de nieuwe regeling de ge meente een voordeel opleveren van onge1- veer f 18.800. Waar deze aangelegenheid nog slechts in een beginstadium ver keert, kan hiermede thans nog geen re kening worden gehouden. Voorts wenschen B- en W- met een enkel woord te wijzen op het onlangs ingediende wetsontwerp betreffende dei fo- rensenbelastmg. Indien dit ontwerp het Staatsblad mocht bereiken, zullen werk. foren'sen wier inkomen blijft beneden f2000 m do forensaal-gemeente slechts een derde van den vollen aanslag hebben te betalen, in plaats van twoei-derden/. Naar aanleiding van het verzoek van W- N. Kort, vischafslager, om zijn sala ris op f200 te brengen, te rekenen van af 1 Januari 1920, stellen B- en W- voor het salaris te verhoogen van f25 op f50 met behoud van 30 pet- van de opbrengst der vischmarkt, doch eerst met ingang van 1 Januari 1928- Wemeldinge. Nadat de goheele lading bestaande uit zand en grind van het motorschip „Dankbaarheid" schipper v. Dongen van Oude Tonge, dat j.l. Donder dag „op de plaat in de Oostersclielde liep, overboord was geworpen, is het lieden vTot en alhier behouden binnen gekomen. Of het schip bodemschade heeft bekomen is nog niet vastgesteld kunnen worden. Het spoorwegongeluk bij Rijswijk. Naar wij vernemen zijn cle gewonden bij het spoorwegongeluk bij Rijswijk zoo wel in het ziekenhuis te 'sGravenhage als elders dezer dagen door een con troleur van het hoofdbestuur van de Nederlandsche Spoorwegen te Utrecht, den heer Marchand, namens de directie van de Spoorwegen bezocht om te informee- ren naair hun toestand. Tevens deelde de heer Mairchand bij zijn bezoek, naar wij verder uit vertrouwbare bron vernemen, mede, dat de directie der Spoorwegen den gewonden de eventueel geleden schade yolgens billijke regeling zal ver goeden. De heer H. van Braambeek, hoofdbe stuurslid van de Ned. Vereen, voor Spoor- en Trampersoneel, deelt in „Het Volk" als zijn opinie mee, dat de absoluut on voldoende opleiding van den wagenvoer der een ernstige rol bij dit spoor-onge- val heeft gespeeld. „De Gast, de wagenvoerder van den trein, die uit Den Haag vertrok, heeft slechts van Mei tot October een opleiding als zoodanig genoten. Wanneer men nu weet, dat er een tijdvak van 8 tot 10 jaar verstrijkt, voor een machinist op een stoomtrein zelfstandig dienst mag doen, dan hoeft het toch wel niet nadei te worden aangetoond, dat een opleidings- tijd van vijf maanden veel en veel te kort moet worden geacht voor iemand. ,die met volkomen bedrijfszekerheid een trein met 90 K.M. snelheid door den nacht moet kunnen voeren. Men moet eens met een locomotief door hebben gereden om te kunnen beseffen hoeveel kennis van de baan, tegenwoor digheid van geest, koelbloedigheid, kaimte en ervaring er voor noodig zijn, om uit al die seinlichtjes onmiddellijk zijn conclu sies te kunnen trekken. Het is m.i. reeds voor een ei-varen gpoorman te zwaar om alleen „een électrischen trein te be dienen. Voor een nieuweling in het vak, lijkt het bijna een onmogelijkheid. Nu waren de omstandigheden, waar onder het laatste spoorwegongeval heeft plaats gehad, wel zeer ongelukkig voor den bestuurder. Hij stapte in Den Haag op den wagon en trof het juist, dat hij zijn plaats moest innemen in den z.g.n. hulpstuurstand. Een motorwagen heeft n.l. twee stuur-inrichtingen, aan beide uit einden van den wagen. Doorgaans wordt het groote balcon gebruikt, daar de wa gens meestal niet behoeven te draaien, doch eenvoudig heen en weër rijden. Hier moest echter door toevallige omstandig heden de hulpstuurstand gebruikt worden een hokje, dat de helft kleiner is dan de tgewone stuurplaats. De Gast hadnog nooit den hulpstuurstand be diend. Hij was er nerveus van en wist niet goed wat hij doen moest. In deze omstandigheden krijgt hij de schriftelijke opdracht, om door onveilig sein te rijden. Is het wonder, dat hij den kop een beetje kwijt raakte? Kenmerkend voor de ongeoefendheid der nieuwe wagenvoerders is het ook, dat de bestuurder van den trein uit Rotterdam aanvankelijk niet wist, wat hij doen moest, toen hij den trein uit Delft zag naderen. Er stond evenwel een hoofdconducteur naast hem, die het klappen van de zweep kende. Deze schreeuwde dadelijk: „Rem men in den uitersten stand en tegenstroom geven 1" Men ziet dus ook hieruit, wat ervaring beteekent in het spoorwegbe drijf. U moet nu niet denken, dat het aan een toeval is toe te schrijven, dat deze hoofd- conducteur zich bij den wagenvoerder bevond. Alle conducteurs zijn bang, wanneer er een nieuwe wagenvoerder den trein bestuurt en gaan liefst zoo dicht mógelijk bij hem staan, om eventueel te kunnen bijspringen! Dit teekent den toestand... Het is wel opmerkelijk, dat zich op den lsten Juli j.l. een soortgelijk geval heeft afgespeeld. Het heeft toen geen ern stige gevolgen gehad, daar de wagens bijtijds tot stilstand konden worden ge bracht. Het gebeurde op de lijn Den Haag Rotterdam (Hofplein). De wagenvoetrder van den electrischen trein kreeg de mon delinge opdracht, om op verkeerd spoor te rijden tussclien Rodenrijs en Rotter dam. Die opdracht was fout. Van de andere zijde naderde een trein en er zou een ongeluk zijn gebeurd, indien de be- bestuurders niet gestopt hadden. De man die de mondelinge opdracht had aan vaard, werd gestraft, omdat hij alleen een schriftelijke opdracht had mogen accep teeren. Even te voren was evenwel iemand gestraft, omdat hij zich niet aan een mon delinge opdracht wenschte te storen, doch een schriftelijke verlangde. De logica is wel ver te zoeken. Mijn conclusie uit deze gebeurtenissen is, dat de directie dar Nederlandsche Spoorwegen haair nauwkeurige aandacht moet wijden aan het opleidingsvraagstuk. S t rafvervolging tegen leiders van betoogingen. Op de volgen de vragen van den heer Braat, lid van de Tweede Kamer: Is het den minister bekend, dat de lei ders van volksbetoogingen, die in de laat ste weken in onze groote steden plaats hadden, waardoor menigmaal de orde op straat werd verstoord, daarvoor niet ge straft zullen worden? Acht de minister het niet een algemeen belang, dat bedoelde leiders, die wanorde lijkheden op den publieken weg veroorza ken, waardoor de politie genoodzaakt wordt extra op te treden, streng gestraft worden Is de minister bereid dit te bevorderen? heeft de minister va.n justitie geant woord: Van een strafvervolging, c.q. bestraf fing, kan naar ons recht eerst sprake zijn, indien het overtreding geldt van wet of wettelijke voorschriften. Zoodanige overtreding nu heeft het ge drag van de leiders der bedoelde betoo- gingen niet opgeleverd, behoudens dat in één geva.1 ter gelegenheid van dat optre den overtreding van een bepaling der straatverordening heeft plaats gevonden, welke echter, gelet mede op de beteekenis van dat concrete feit en te meer waar het iemand betrof, die den sterken arm der politie reeds aan den lijve had ondervon den, ook naar het oordeel van den onder- geteekend© onvcrvolgd kon worden gela ten. In verband met een en ander luidt, met bevestigende beantwoording van de eerst© vraag, het antwoord op de derde vraag ontkennend. Luchtpost naar Indië. Bij de K. L. M. wordt met veel animo gewerkt aan het voorbereiden van een postverbinding door de lucht met Indië. Er hebben reeds verscheidene besprekin gen met het hoofdbestuur der Posterijen plaats gehad. Men is overeengekomen, 'dat oen extra recht van 40 cent voor 20 gram zal worden geheven. In kringen, die hij Indië betrokken zijn, blijkt veel belangstelling te bestaan. Men gelooft, dat de zaken een belangrijke besparing zul len krijgen door per luchtpost te verzen den. Correspondentie, waar haast bij is, gaat 1iu algemeen telegrafisch van en naar Indië. De Indische mail bestaat dan ook slechts voor 20 pCt. uit zakenbrieven. De arbeid in banketbakkerijen. De Minister van Arbeid, Handel en Nij verheid heeft aan hoofden of bestuurders van banketbakkerijen niet tevens zijnde broodbakkerijen in alle gemeenten des Rijks onder bepaalde voorwaarden ver gund dat, in afwijking van het bepaalde bij de artikelen 23 en 24 der Arbeidswet 1919. rjoor mannen arbeid wordt verricht als volgt: le. in liet tijdvak van 7 .tot en met 19 November 1927 „gedurende 10 uren per dag onverminderd het met betrek king tot den Zaterdag bepaalde hij art. 10, tweede lid, van het Werktijdenbesluit voor fabrieken of werkplaatsen 1923 en 55 uren per week; 2-e. in het tijdvak van ,21 tot en mét 28 November 19)27 gedurende 11 uren per dag en 60 uren per week. Een pseud o-a r t s. De zedenpo litie te Den Haag wist reeds sinds het be gin van dit jaar, dat er in de stad een man rondliep, die zich ten onrechte uitgaf voor dokter van den Raad van Arbeid. Hij be zocht huizen, waarvan hij zeker was, dat daar een of meer dienstboden in betrek king waren. Wanneer er opengedaan werd, maakte hij zich bekend en vroeg hij met veel belangstelling of het meisje ge zond was, hoe het huis was ingericht, waar de slaapgelegenheid was, enz. Het slot van het liedje was meestal dat hij de jonge dame even moest onderzoeken, waartoe hij dan ook overging en met groo te brutaliteit. Werd hij niet in de slaap kamer gelaten, dan had dat onderzoek een voudig in de gang plaats. Doordat een der slachtoffers den man niet vertrouwde, ging zij hem achterna en wees zij hem later aan een agent van po litie aan. De pseudo-arls, wiens signale ment bekend was, liep loen in de val. Hij werd door de afdeeling zedenpolitie in ar rest gesteld. De aangehoudene is koster eener R.-K. kerk. Kinder verwaar loozing. Te Geeserveld wordt de arbeider A. S. ver dacht van verwaarloozing zijner kinderen. Een dochtertje van S. had aan haar been tjes een groote brandwonde, welke wonde geheel verwaarloosd was, terwijl het kind in zeer vervuliden toestand verkeerde. Te vens wordt S. verdacht van mishandeling zijner kinderen. Auto-ongeluk. Te Papendreclit is gisteravond een Fordauto van de fami lie Visser uit Dordrecht, welke op weg was naar Sliedrecht en waarin 4 personen wa ren gezeten, van den Merwededijk gereden en bijna in de rivier terecht gekomen. De auto sloeg tweemaal over den kop en werd zwaar beschadigd. De bejaarde weduwe Nederlof kreeg een zenuwtoeval, mevrouw Visser ernstige wonden aan hoofd en bee- nen. Geneeskundige hulp was spoedig ter plaatse. Do oorzaak is onbekend. Het spoorwegongeval l)ij De Vink. Naar het „Volk" verneemt zal de rechtbank te 's-Gravenhage, naar aan leiding van het rapport der daardoor door haar benoemde commissie van deskundi gen overgaan tot vervolging van de schul digen aan het spoorweg-ongeval bij De Vink, op 8 September van het vorig jaar. Een onaangename vergis sing. De echtgenoote van S. te Wormer- veer, die in een ziekenhuis te Amsterdam verpleegd wordt, was haar man aldaar gaan bezoeken en hierna zou zij nog even haar te Amsterdam wonenden gehuwden zoon een bezoek brengen. Eenige uren nadat de vrouw naar Am sterdam vertrokken was, werd ten huize van de familie S. een telegram bezorgd van den volgenden inhoud: „Kom spoedig. Moeder is overleden". Het telegram was onderteekend met den voornaam van den te Amsterdam wonenden zoon. Hevig geschrokken door die tijding, ver trokken de twee nog thuis zijnde zoons zoo spoedig mogelijk naar Amsterdam, ter wijl het bericht van het plotseling overlij den van mej. S. zich als een loopend vuur tje door de buurt verspreidde. Bij hun getrouwden broer te Amsterdam aangekomen, vonden zij daar tot hun groo te verbazing en niet minder groote vreug de hun moeder gezond en wel aan tafel zitten. Moeder en gehuwde zoon wisten van de toezending van het telegram niets af. Later bleek, dat dien dag was overle den een andere mej. S., wier familie even eens te Wormerveer woont, doch in een ander gedeelte der gemeente, terwijl de na men van den geadresseerde en den onder teekenaar van het telegram gelijkluidend waren. Het telegram was aan een verkeerd adres bezorgd. De vergissing was mogelijk, doordat er geen straatnaam op het tele gramadres stond. Een jeugdige driftkop. In de Kloosterstraat te Haarlem kregen Dinsdag een 14-jarige jongen en een 14- jarig meisje twist met elkaar. Na een scheldpartij trok de jongen een dolkmes en stak het meisje daarmede in den arm, waardoor een wond van 1 cM. breed en 1 cM. diep werd toegebracht. Tegen den jongen werd proces-verbaal opgemaakt. Een windhoos over 's-Gra- v e n z a n d e. Woensdagavond is over 's-Gravenzande en wel hoven den polder Noordland-'s-Gravenzande een windhoos getrokken. Bij twee tuinders zijn de kas sen vernield. Nader wordt gemeld, dat de windhoos zeven kassen en honderden ruietn heeft vernield. R a d i o-h i 11 d e r. De commissie voor de strafverordeningen te Deventer zal hij den raad een voorstel indienen tot be teugeling van het „radio-kwaad", n.l. van den hinder, dien buren van eikaars radio manie ook hier plegen te hebben. De com missie wil bepalen, dat bij het gebruik van een luidspreker ramen en deuren gesloten moeten zijn. Locomotief omgeslagen. Waarschijnlijk door het verspringen van den wissel is van de tram, welke om 2.10 uur uit Breda de gemeente Oosterhout bin nenloopt, ter hoogte van den wissel aan Berg en Dal de locomotief omgeslagen. De machinist, die rechts in de machine stond, kwam op den ketel terecht en kon zich bo- venlangs uitwerkep. Een stoker was niet op de machine aanwezig. Het verkeer was spoedig hersteld. Aanvaring. Gisternacht is, zoo als reeds gemeld, nabij den mond van de haven van IJmuiden de binnenkomende logger KW 165, schipper Haasnoot, door een stoomschip aangevaren en gezonken. De logger was van de haringvisscherij teruggekomen met een mooie vangst van ongeveer 25 last pekelharing. Tusschen brulboei en den kop van de Noordpier kwam het schip in aanvaring met het van Amsterdam naar Harburg aan de Elbe uitgaand Britsche stoomschip „Audacity", waardoor de logger zware schade beliep. Aanvankelijk zag men schijnbaar het ge vaar niet zoo erg in, al maakte het schip reeds water, want de schipper achtte het niet noodzakelijk om de scheepsboot klaar te maken of zijn bemanning de zwemves ten te laten omdoen. Men hoopte nog de visschershaven te kunnen bereiken en zet te alle zeilen op om zoo spoedig mogelijk binnen te zijn. Nabij de semaphore begaf het waterdichte schot zich en de logger zonk onder de voeten der menschen weg. Alles ging zoo vlug in zijn werk, dat de ruim 60-jarige kok, een iu Katwijk wo nend persoon, met zijn voeten in touwwerk verward raakte en met liet schip naar be neden gezogen werd en verdronk. Van de andere opvarenden sprongen enkele over boord en werden de overigen gered door sleephooten en vletten. Het stoomschip „Audacity" is later met schade uit zee teruggekeerd en direct door gevaren naar een der dokkon in Amster dam. Een huwelijksdrama. Ver dacht van vergiftiging van haar man is te Jubbega een 30-jarige vrouw gearresteerd benevens een weduwnaar aldaar, die met haar relaties onderhield. De gevangenhou ding van beiden is gelast. De vergiftiging geschiedde met arsenicum. De man leeft nog omdat de toegediende dosis onvoldoen de schijnt geweest te zijn. Nader wordt hieromtrent nog het vol gende gemeld: De vrouw A. J. had al sinds geruimen tijd in een ongeoorloofde verhouding tot den weduwnaar de K. gestaan, waarop zij door haar man verschillende malen zou zijn gewezen. Telkens beloofde zij beter schap, welke belofte zij evenwel niet na kwam. Toen eenigen tijd geleden wederom oneenigheid tusschen man en vrouw over deze verhouding ontstond, vatten De K. en vrouw J. het plan op, den man door mid del van arsenicum uit den weg te ruimen. Onlangs echter ontving de K. een briefje van de vrouw, waarin op deze plannen werd gezinspeeld. Buren vonden dit brief je en brachten het bij de politie, waarop arrestatie van het tweetal volgde. Beiden hebben intusschen volledig bekend. Geluk kig heeft de poging tot vergiftiging geen gevolgen gehad: de man is reeds wed/ir herstellende. Bevordering van het spa- r e n. Alle te Berlijn geboren wordende kinderen ontvangen thans van de stad een bon van 3 mark om als grondslag to die nen voor een spaarboekje. Oud, maarniet trouw. De we duwe J. Moison, oud 71 jaar, in Quebec, was ten huwelijk gevraagd door den 68- jarigen Marcorx. Toen het uitzet al klaar was, maakte de man de verloving af. De misleide vrouw sprak hem in rechte aan wegens verbreking van trouwbeloften en eischte 400 schadevergoeding. De rech ter besliste dat haar 23 voor de kosten van het uitzet toekwam. Door C. L. K., 48 jaar, logementhouder to Rotterdam, is hooger beroep aangeteekend tegen liet vonnis der Rechtbank te Middelburg van 30 September j.l., waarbij bij tot f 25 of 25 d. h. veroordeeld is, ter zake van ver voer van sacharine te Sas van Gent, met ver beurdverklaring van de aangehaalde sacha rine en het motorschip „Catharina". Door G. J. D., 19 jaar, bakkersknecht te Westdorpe, is hooger beroep aangeteekend tegen het vonnis der Rechtbank te Middelburg van 30 September j.l., waarbij de dagvaarding is nietig verklaard. Het betreft hier de be kende aanrijding met een rijwiel te Sas van Gent op 15 Aug. j.l. met doodelijken afloop. Verplichting van geboorte aangifte door een arts. Gisteren heeft voor de Haagsche rechtbank terecht gestaan de arts Jhr C. O. L. von AV. uit Leiden, ter zake vair het niet voldoen aan een wettelijke verplichting tot aangifte aan den ambtenaar van den burgerlijken stand van de geboorte van een kind. De Leidsche Kantonrechter heeft hem deswege veroordeeld tot een boete van f 0.50. Verdachte is op 25 Mei j.l. als vroedmeester tegenwoordig geweest bij de bevalling van een vrouw in het Diaconessenhuis te Leiden. Do vader van hel kind vertoefde ten tijde van de geboorte in hel buitenland. Verdachte erkende, dat hij geen aangifte van de ge boorte van hel kind heeft gedaan. Hij was echter van meening, dat in oen geval als dit do verplichting daartoe rust op de(iOgene, in wiens(r) huis de bevalling plaats heeft. Het (1. M. achtte het vonnis a quo juist gewezen. De opgelegde straf noemde hij ech ter te gering. Eischf 10.boete. Uitspraak 3 November a.s. Van een portefeuille van f1400 beroofd. Het gerechtshof te Arnhem heeft gisteren uitspraak gedaan tegen de ge broeders van H., die indertijd een J;oopman uit Leerdam van een portefeuille, inhouden de f 1400 hadden beroofd. Beiden hadden indertijd op zich genomen den koopman met een roeiboot de Waal over te zetten. Toen het echter zoo ver kwanyt trokken zij hem plotseling een zak over h'et hoofd, waarna zij hem beroofden. Een/ der verdachten bekende, zijn broeder W. vaUi 11. ontkende. De rechtbank te Tiel had /laatst genoemde tot 23/2 jaar gevangenisstraf ver oordeeld en zijn broeder A. v. H. tot IIV2 jaar gevangenisstraf. Het Hof te Arnhem in deze zaak uitspraak doende, veroordeelde W. v. H. tot 31 jaar' gevangenisstraf en bevestigde de strasfmaat van den anderen verdachte. s Treinroof. Voor de rechtbank te Breda stond gisteren terecht de 27jarige L, de L., die in den avond van 10 Sept. een verpleegster, die in een 1ste kl. coupé tusschen Dordrecht en Roosendaal reisde, beroofde van een tasch van f 4750, welk bedrag door ver dachte door de W. C. geworpen werd. Het werd later op de lijn teruggevonden. Aan gezien hy een goede bekende der justitie was, requireerde de officier tegen verdachte 2 jaar gevangenisstraf. De gedupeerde verpleegster verzocht den president een goed woordje voor verdachte te doen, doch kreeg den raad haar zorgen slechts te wijden aan haar éigen patiënten.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1927 | | pagina 6