DE ZE El! TWEEDE BLAD. Voor den Zondag. De kinderen ran Ben Hesed. lat sr deze week voorviel. HET ADRES A. WILKING ZoeklieMjes. FEUILLETON. VAS ZATER.DAG 13 AUGUSTUS 1927, No. 266. [jla>j.j[a^'.-r-irTTai'i i—rn a ——■—tt" Tegen zijn zin. En zij dwongen eenen Simon van Cyrénedat hij Zijn kruis droeg. Sirnon van Cyré-na, komende van den akker, gevoelde niet de minste behoefte om zich te bemoeieln met den somberen stoot, waarin terdoodveroo-rdicielden naar don kruisheuvel werden gevoerd. Waarom zon hij zij!n feeststemming ven. gallen door het schouwspel van eon mar teling'.' Hij; wou dus voorbijgaan, en drong zoo vlug mogelijk door de dichte mensc.banr massa heen. Maar een paar soldaten hielden hem de scherpe punt van hun, zwaard voor den neus en commandeerdenDadelijk op nemen dg,l; kruis, óf En zij dwongen hem. Zoo droicig Simon lipt kruis (of beter gezegd, den dwarsbalk van heit kruis, want, het heela kruis kon één man niet dralgeta) naar Golgotha, togen zijn zin. Hij deed het. legen zijn zin, hij was alles behalve gewillig en toch zal hij achteraf God hebben gedankt, dat bij toen gedwongen werd heit kruis achter Je zus 'te dragen. Er is in deze gebeurtenis veel leering. Houd vooral dit goöd in het oog: deze geschiedenis leert, u, dat een mensch iets kan doen tegen zijin zin, wat toch good voor hem is, ja waarvoor hij' later innig dankbaar is. Do natuur van den mensch is, dat hij; alleen zijn zin wil doen. Zijln t.rotschei en bekrompen ziel kan hief, buigen, kan zich niet verloochenen. Z,iü maar eens vlak bij u, ouders, in uw gezin, hoe vroeg reeds uw kleine „lie veling" zijp zin tegenover uw wil durft plaatsen, en dat niet één kaar, maar schier lederen dag1! Heit. is inde opvoeding gedurig oorlog tusschen die tw'eie. zinnen, van het kind en van de opvoeders, en da groote kunst der opvoeding is heit kind te loeren, da,t he.it, doen van éigen zin ge woonlijk op teleurstelling en mislukking uitloopt. Desnoods mag de opvoeder gebruik ma, ken van sterke maatrlgclen, van dwang,, om zijn wil door te zetten. Later zal bet kind zijne ouders en opvoeders dankbaar zijn, óók voor dien dwang! Maar leer ook gij, die (geroieipen zijï anderen, te leieiren, voor uzeilven hier een los. Wij, ook wij1 groeten en volwassenen, zijn zoo geneigd te dienken, dat wij' niets tegen onzen zin bei hoeven te doen, vooral waar hat gaat qui de dingen van hel, godsdienstig leven. Hoe dikwijls hoort ge zeggengodsdienst is een kwestie van behoefte! en dan met deze bedoeling: Wanneer ik geen be. hoefte heb, doei ik het nietl Sterker nog: wanneer ik het, nieit uit behoefte doe, mag ik het niet doen! En met deze redeneermelhode bedekken de mensch en dan de zondei van ongeho-or, zaaimheid. Ja, want godsdienst is óók, het. is zelfs vóór alle® ©en kwestie van: gehoorzaamheidGod beveelt u: Bidt zon der ophouden! Hij eisclit van u, dat gij da onderlinge bijeenkomsten niet zult nar laten; dat gij den dood des Heieren zult verkondigen, totdat Hij konnt.; dat gijl de Schriften zult onderzoeken 1 Natuurlijk zij't gij ook verplicht dit van h a r t. c; te doen, maar da afwezigheid van die. genegenheid ontslaat u niet, van den ejsch tot gehoorzaamheid Wanneer gij des Zondagsmorgens geen zin hebt om naar Gods huis te gaan, moogt gij daarom nog niet thuis blijven. Wanneer gij geen zin. hebt te bidden of te lezen in Gods Woord, mooigt gij dit daarom niet nalaten. O, als wij. op godsdienstig gebied alleen Naar het Engelsch'. 34) o „Dan moeten zij nu gewekt worden, op dat zij voor den Raad kunnen- verschijnen. Breng hen dadelijk naar buiten, want wij hebben haast." Daarop opende het hoofd der kerker- wachters, wiens naam Chilion was, de deur en trad binnen. „Ontwaakt luiaards," riep hij met luider stem, „en treedt te voorschijn." Doch (oen geen stem .of eenig geluid zich deed hooren, trok hij zijn zwaard uit de scheede en stootte het in de hoopen vochtig stroo. „Indien je niet goedschiks wilt komen," zeide hij, „zal ik je eruit ha len met de punt van mijn zwaard." Geen kreet van pijn werd als antwoord verno men. Nu trad hij weer naar huiten in het licht. „Breng een toorts," riep hij beve lend. „Er is volslagen dujsternis in dat hol en de schelmen geven mij geen ant woord." Dus haastten zij zich en brachten licht en zij doorzochten vol ijver de geheele ge- deden naar onzen zin, dan zonden wij heel het kerkelijk instituut wel kunnen af schaffen. Stel u vóór, dat de prediker ook eens thuis bleef, als. hij geen zin had! Wat moeten wij dan doen, als wij! geien zin hebben? (Tegen onzen zin eierne godsdienst.ige handeling doen, heeft toch geien waarde voor God en brengt toch geein z-eigpn mee voor onszelf? Hierop antwoorden wij,: Het is zeker niet igo-ed, als gijl geen zin hebt in d.e dingen van Gods Koninkrijk; het is een toeken van geestelijke krankheid! (alleen zieken hebben geen zin in éten); maai' ge kunt aan Simon van Cyréne zien, dat een gedwongen handeling eene oorzaak kan zijn van groot geluk. Dl wing uzelf, g a, als God, u roept, en gij, zult er nooit berouw van hebben. Nog naait hoeft iemand spijit gehad, Gods wil te hebben gedaan. Op den weg' van Gods wil is altijd zegen te wachten. En dari ookgiji moogt, an gij; moet, bidden, dat de Heilige Geest in uw trage onwillige hart de genegenheid uitstorto. Dat gebed zal God zeker hooren. Indien gij, die boos zijlt, uwen kind©, ren goede gaven geeft, hoeveel te meer zal uw Vader, die in de hemelen is, u Zijnen Geest geven, indien gijl Hem daar om bidt! Van het vreeselijke tram ongeluk in de nabijheid van Laren (N.-H.) Hiernaast de omgekantelde locomotief. NIET IN EIGEN KRACHT. Neen, z.èll heb ik 'tniet vermocht, kón mij zelve niet bevrijden uit den maalstroom van het lijden, waar vergeefs ik uitkomst zocht Telkens trachtte ik wederom mij te ontrukken aan do waatren die met tartend, tergend kla.atrem, steeds mij sleurden om en om. Telkens dreven zij mij weer in den ouden kring van leven: twijflen, worstlen, schreien, beven, - tot mijn ziel bezweek, o Heer! Tot ik riep: „Ik laat, me gaan, 'k waag den sprong, in 't diepe duister Heer, verbreek mijn wa.niioopskluis.ter!' Wonder!... duister werd. tot luister, want ik zag, o Heer, u staan met l)w aanschijn vol erbarmen, met Uw open liefde-armen, en Gij naa.mt U mijner aan. En o wonder, wondergroot: leven kiemde uit eigen dood Reorganisatie Ned. Herv. K e r k. Zooals wij gister reeds meedeelden heeft de Synode besloten gevolg te geven aan het verzoek der Gonfessioneele Veree- niging, om een reorganisatie-commissie te benoemen. Dit besluit werd genomen on danks hef; afwijzend advies van de com missie, dat wij hier laten volgen: Over dit verzoek zijn de meeningen in uwe commissie verdeeld. Een minderheid stemt met het verzoek in. Van dezen zou den sommigen .gaarne zien, dat de voor stellers zelf in de gelegenheid werden ge steld een ontwerp van reorganisatie sa men te stellen. Een meerderheid is van meening, dat wij dezen weg niet moeten inslaan. Een van hen -zou willen, dat, de voorstellers zelf met een reorganisatie-ontwerp kwamen in plaats van aan de synode zulk een werk op te dragen. Allen waardeeren in het ver zoek van de vergadering van „ambtsdra gers en gemeenteleden" -den toon van ernst en van liefde tot die Kerk, maar meenen daarin tevens motief en bedoeling der re organisatie-poging duidelijk uitgedrukt te zien en achten zich verplicht ernstig daar tegen te waarschuwen. Zelf niet minder gehecht aan -de Kerk der vaderen, zijn zij innig overtuigd, dat uit de Schrift geen bepaalde kerkorganisatie is af te leiden. De gemeentelijke toestanden in den oud sten Chris telijken tijd wijken zoo sterk van de onze af, dat het onmogelijk is te spre ken van een Kerk-organisatie volgens de Schrift. Op grond van bepaalde Schrift woorden kan men evengoed pleiten voor een independentische als voor een pres- byteriaal-,synodale of voor een episcopale organisatie. Maar bovenal hebben zij be zwaar tegen de gevolgen, die uit de be doelde reorganisatie moeten uitvloeien, vangenis. De gevangenen waren verdwe nen. „Je bent van nacht dronken geweest en zoo hebben de mannen kunnen ontsnap pen," zeide Caleb, de hoofddienaar van den tempel, nadat hij zich overtuigd had, dat de mannen waarlijk ontkomen waren. „Daarvoor zal een kastijding je deel zijn." „Je liegt, man. Ik heb niet gegeten noch gedronken, gedurende den geheelen nacht," riep Chilion, buiten ziclizelven van woede „en dezen kunnen getuigen. Wij hebben onafgebroken voor de deuren ge staan, zooals ge ons aangetroffen hebt. Van binnen moeten zij ontsnapt zijn." Toen onderzochten zij den vloer en de muren van den kerker; doch er was geen opening, waar zelfs een muis door zou kunnen. „Ik hen verloren!" riep Chilion uit, zijn kleeren verscheurende, „als zij niet gevon den worden. Door hun toovenaarskunsten hebben zij dit gedaan. Denk je niet, dat mannen, die de oogen van blinden ziende kunnen maken, ook niet de deuren der ge vangenis kunnen openen?" Caleb keerde terug naar den Raad; en nadat hij diep voor hen gebogen had, zeide hij: „Ik ben diep ongelukkig, edele heeren, omdat ik de brenger van slechte tijding ben; de gevangenen, die ik voor u moest ook al mocht worden betoogd, dat dit niet de opzettelijke bedoeling is: kerkrechter lijke leertucht. Zij zijn van oordeel dat dan de onrust in de Kerk eerst recht zal begin nen en de Protestantsche Christenheid in ons land in allerlei kleine groepen uiteen zal vallen. Zij achten kerkrechterlijke leer tucht, zooals die door z.g. meerdere verga deringen zal worden uitgeoefend, een ver derf voor het geestelijk leven. Zij wijzen daarvoor op het waarschuwend voorbeeld, dat de z.g. Gereformeerde Kerken in dit opzicht leveren. Hier is op zuiver Roorn- sche wijze ook de exegese van den Bijbel niet meer vrijgelaten. En dat is nog het ergste niet. Wie de in die kringen gevoer de polemiek eenigermate gevolgd, heeft, heeft zich zonder twijfel pijnlijk getroffen gevoeld door de steeds weer herhaalde grief, dat door deze leertucht-proeedure schijnheiligheid en karakterloosheid in opvallende mate bevorderd worden. Dit is het ergste wat van geestelijk leven kan worden gezegd. En toch behoeft het niet te verwonderen -dat dit de gevolgen zijn van kerkrechterlijke leertucht. Want geestelijk leven kan zich alléén op de rechte wijze ontwikkelen in de sfeer van volkomen vrij heid van uiterlijken dwang. Alléén door zuiver geestelijke middelen als daar zijn gebed en evangelisatie, prediking- en ziels zorg, godsdienstonderwijs en Schrifton derzoek kan ongeloof en bijgeloof en wan geloof overwonnen worden. Alleen de tucht van den Heiligen Geest aan de ge wetens kan de Kerk zuiveren. "Voor deze opvatting wijzen zij op hetgeen er sedert zestig jaren reeds veranderd is, zonder dat kerkrechterlijke leertucht uitgeoefend is. Ook zij betreuren het, dat de Kerk te weinig een belijdende Kerk is te midden van ons volk. Maar zij zijn evenzeer over tuigd, dat deze toestand door reorganisa tie van de kerkinrichting nimmer ten goe de zal worden gewijzigd. Alléén wanneer Gods Geest weder vaardig wordt over onze Kerk, eerst dan zal de kracht tot belijden gevonden worden. Op den weg van kerk rechterlijke leertucht is dit niet te ver wachten, integendeel dan zal eerst recht blijken hoe geesteloos de kerk is, die daar op bouwt. Alléén op den weg van veroot moediging en gebed en van persoonlijke toewijding, op den geestelijken weg van i wachten en werken is verandering en ver- nieuwing te wachten. Op deze gronden meenen -zij niet de minste verantwoorde lijkheid te mogen aanvaarden om den weg tot reorganisatie mogelijk te maken, en meenen zij deze reorganisatie-pogingen ten stelligste te moeten ontraden. voor fflamufaetureii Dame»- en Hindlee-Maf«eSk Tapijten - uordijncn Bedden - Ledikanten en aanverwante artikelen ie GOES HULST De pers in alle landen heeft deze week tot in den treure gewag gemaakt van de namen van twee Italiaansche anarchisten, Sacco en Vanzetti, die zeven, jaren geleden een moord en dynamietaanslag in Amerika pleegden en deswege ter dood veroordeeld zijn. Een deel der pers, speciaal de socialis tische en communistische, wil deze man nen gaarne voorstellen als onschuldige slachtoffers van een benepen Amerikaan- sche Justitie. En natuurlijk houden socia listen en communisten in verschillende landen hun protestvergaderingen, hier en daar gevolgd door gevechten met de poli tie, zooals in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag of bomaanslagen zooals in Lon den, New York, Bazel en andere plaatsen. Het zooveelste bewijs, dat de lieden, die zeggen voor ontwapening te zijn, direct zich van het geweld bedienen, als het in hun kraam te pas komt. Inmiddels is de executie -der beide ver dachten tot 22 Augustus uitgesteld en kan de agitatie zich dus weer opnieuw laten gelden. Geeft dit gebeuren geen hoogen dunk van het menschdom van onzen tijd, ook -de berichten omtrent allerlei ziekten en r a in p e n zijn weinig opwekkend. Zoo zijn vorigen Zondag tengevolge van een trambotsiiig te Laren (N.-H.) vier menschen gedood, van wie drie uit één ge zin, en verschillende zwaar gewond. In verschillende provincies van ons land (vooral in het iN oorden en Oosten) hebben deze week onweders en windhoozen ern stige schade aangericht. Ook -deze week -ging weer niet voorbij zonder dat aard- hevingen werden waargenomen. Terwijl, om het hierbij maar te laten, een cholera- epidemie Mesopotamië teistert. Waarlijk, de roepstemmen Gods komen in deze -dagen -ernstiger dan ooit tot ons. In onze provincie verdient nog een twee tal vergaderingen een -korte bespreking. Te Middelburg kwam -de G e r e fV e r- eeniging voor Drank-bestr ij - d i n g in algemeene vergadering bijeen. De talrijke afgevaardigden uit andere pro vinciën -zullen, naar wij hopen, een gun- stigen indruk van Zeeland hebben meege nomen. Moge ook -deze vergadering weer hebben meegewerkt aan de bestrijding van bet alco-hoikwaad, dat ook in Christelijke kringen helaas slachtoffers telt. Te Neuzen is Dinsdag een druk bezochte vergadering gehouden over de Zeeuw sch Vlaamse he Water leiding. De bedoeling was, allerlei be zwaren weg te nemen en onjuiste geruch ten de kop in te drukken. Er is lang en breed gediscussiëerd, maar uit de Donder dag te Neuzen (de haard van 't verzet) ge houden gemeenteraadsvergadering is niet gebleken, -dat ook maar één tegenstander der waterlei-ding tot voorstander is ge maakt. De Aardenburg sche Raads- kwesti e, die ook vele hoofden warm heeft gemaakt, zal nu aan het oordeel der Kroon worden onderworpen. De R.-K. Raadsmeerderheid besloot n.l. de zaak in hoogste instantie te doen uitmaken. brengen, zijn op de eene of andere manier gedurende den nacht -ontsnapt." „Hoe kan dat?" riep Annas toornig uit. „Wie heeft de deuren bewaakt?" „De dienaren van Chilion, en Chilion zelf met hen, heer. Wij vonden wel den kerker met alle verzekerdheid toegesloten en de wachters buiten staande voor de deuren; maar als wij die geopend hadden, vonden wij niemand daar binnen." „Dit is voorzeker een zeer zonderlinge geschiedenis," merkte Alexander spottend op. „Het zal wel spoedig uitkomen, dat de gevangenen met -de wachters gedurende de nachtwake gesproken hebben, en hen in hun eigen belang van liun plichten hebben afgebracht; zoo doen zij met allen." „De wachter Chilion is omgekocht," op perde een ander. „Breng hem liier en be proef de uitwerking van een flinke kastij ding. Een bloedende rug- laat dikwijls een mond waarheid spreken, zelfs wanneer niets anders hem kon openen." Doch terwijl zij nog samen overlegden, klopte Gliilion zelf aan de deur, en nadat hij toegelaten was, riep hij uit voor hen allen, dat hij onschuldig was, dat hij zijn plicht nauwkeurig vervuld had. Hij was bovendien bereid, de waarheid te bezwe ren op het altaar in den tempel, daar geen een heiliger kon zijn, dan de zijne. „Zie, -de mannen, die gij in de gevangenis gezet hebt," voegde hij er hij, „staan in den Tempel en leeren het volk." HOOFDSTUK XVIII. „W ie li wij toebehooren en Wien wij dienen". „Indien ik u eenigen raad mag geven, zou ik zeggen, dat het beste was, dat deze mannen dadelijk gevat en hierheen ge bracht werden." Het was de stem van Saulus van Tarsus, die -dit zeide; liij was van zijn plaats opgestaan, en de -oogen van allen waren op hem gericht. „Wij kunnen dan eerst heoordeelen, of deze man waarheid spreekt. Het zal zeker noo- dig- zijn, -dat onze gevangenissen nagezien worden, -daar ik denk, dat wij ze nog me nigmaal noodig hebben, voordat aan deze zaak een einde gemaakt is." „Dat is goed gezegd," zeiden velen, -die hoog in aanzien waren. „Laat hen spoedig hier brengen; wij zullen niet heengaan, voordat: wij ze gezien hebben." Dus beval Annas den tempeldienaren; „Breng de mannén hier, doch gebruikt geen geweld, want zij hebben vele volge lingen onder het volk," voegde hij er bij, „wanneer het ontstaat op het verkeerde oogenblik en over het verkeerde onder- Als dat maar goed afloopt! Tot nu toe werd in „Het Volk" van Ko ninklijke bezoeken e. d. zoo goed als geen kennis genomen. En als een enkele maal iets van dien aard werd gepubliceerd, dan werd er zorgvuldig -op gelet dat voor Koningin, Prins en Prinses geen hoofdletters werden gebruikt. Een partijgenoot-Kamerlid kreeg een hoofdletter evenals een-Wethouder en een Burgemeester. Maar de Koningin kreeg een kleine k en Prins en Prinses een klei ne p. Maar dat schijnt nu te veranderen. Onlangs hebben we kunnen lezen dat vooraanstaande partijgenooten met Prins Hendrik aan een diner aanzaten en dat ze eerbiedig stonden toen bet Wilhelmus gespeeld werd. Daarna werd de Kamer-opening door de roode fractie bijgewoond. En nu lees ik in „Het Volk" berichten over de -deelneming die H. M. de Koningin betoonde bij de ramp te Laren en krijgt H. M. de Koningin Moeder van wier be zoek -gewag wordt gemaakt zelfs de daar ongebruikelijke hoofdletters. 't Doet mij genoegen dat de S. D. A. P. zichzelf op dit punt gaat herzien. Trou wens van een partij die hunkert naar een of meer plaatsen in '(Kabinet, is haast niet anders te verwachten. Maar of de „volgelingen" die zoolang in andere richting zijn opgevoed deze veran derde taktiek zullen toejuichen is een an dere vraag. Als -dat maar goed afloopt! OPMERKER. Het waterleiding-vraagstuk. Naar aan leiding van de te Terneuzen gehouden vergadering schrijft men ons va.n bevoegde zijde: De waterleidingkweistia in. Zeeuwsch- Vlaanderen wordt eeine bij uitstek pijn lijke. Weinigen zullen zich nog in staat achten tot een weloverwogen, op volleu dig-e kennis va.n zaken gegrond oordeel. Begrijpelijk is het wél, dat velen de oude loer willen toepassen, dat men zich, als man twijfelt, moet ontho-uden. Ook de Dinsdag 1.1. te Neuzen gehouden vergader ring heeft, naar ons oordeel, aan - dien twijfel geen. «inde gemaakt. Stellig wordt het vertrouwen niet ver sterkt als men in het verslag: der bedoelde vergadering med-èd.eelingen leest, die ge daan werden van de bestuurstafel en die feitelijk niet juist zijn. Z.o-0 is ondermeer, volgens he-t verslag dat van dei ve-rgade. ring is gegeven in ons blad van Woens dag 1.1. het volgende gezegd: „Met betrekking tot de risico-garantie van het Rijk zegt dhr Krul, dat de zuivere bedoeling hier- alleen is, dat het R.ijic het risico der ge-meenten verlichten zal. Spr. noemt het voorbeeld van Zuid-Bevel and, waar het reservefonds was opgeteerd, tot men plm. f20.000 voor de re-ntein tekort kwam. Deze zijn door het Blijk verstrekt O-o-k de f 10-000 en, de f'7000, welke de- volgende jaren tekort -kwamen. To.en was de zaak weer in orde." werp is zeer noodlottig; ofschoon, waar toe ze gebracht kan worden, wanneer het volk goed geleid wordt zullen zij, die in de stad waren, gedurende de terechtstelling van den Man uit Galilea, zich wel herinne ren. Het volk moet nu met ons zijn, zooals het toen was." Caleb, de hoofdman, trok -dus met eeni- ge andere dienaren naar den tempel; en daar vonden zij een groote menigte ver zameld in Salomo's voorhof, luisterende naar de apostelen, die tot hen spraken van Jezus, -den gekruisigden timmerman van Galilea, van Hem, dien zij openlijk ver klaarden te zijn de koning van Israël; het volk verzekerende, dat, hoewel Hij door hen vervolgd en wreed gedood was, Hü toch hen wilde redden uit de zonde en el lende van hun tègenwoordig bestaan, en hun het eeuwige leven wilde geven, in plaats van den dood. Zoodat voor hen, die geloofden, geen vreeze meer voor het graf zou zijn, sinds Hij beloofd had en de macht bezat, hen te doen verrijzen naar de gelijkenis van Zijn heilig lichaam. En het geheele volk hoorde hun woorden met vreugde, en zij riepen luid tot den Gekrui sigde, om hun vergiffenis voor hunne zon den te schenken, en ook Zijn belofte aan hen te gedenken. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1927 | | pagina 5