No. 266
Zaterdag 13 Augustus 1927
41e Jaargang
EERSTE BLAB.
L DUYEKOT Sz.,
igareu - Spites
tol»
BIGGELAAR'S
Buitenland.
Binnenland
KOFFIE
//©e Goaolen J&azri'
Uit nummer bestaat uit 2^bladeu.
SROOTE MARKT 19 - ROES.
Naast Hotel „De Korenbeurs".
die zoeken f
naap ietsfyns.'
Directeur- H oof dredacteur
R. ZUIDEMA.
Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes
Tel.: Redactie en Administratie no. 11
Postrekening No. 44455
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L Burg. Tel. no. 259
ve Zeeuw
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.—
Losse nummersfO.OS
Prijs der Advertentiën:
14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct.
Bij abonnement belangrijke korting
De practische waarde.
Erkend kan worden, dat de unanieme
uitspraken van de economische conferen
tie niet zonder beteekenis zijn, maar als
vanzelf komt dan de vraag aan de orde
welke practische waarde daaraan nu
moet worden toegekend.
Aan die vraag is ook door den heer Co-
lijn aandacht geschonken.
En het trekt de opmerkzaamheid dat hij
dienaangaande niet al te pessimistisch ge
stemd is en dat zijne verwachtingen hoo-
ger zijn gespannen, dan men, gezien de al-
gemeene situatie, wel zou vermoeden..
Ook al moet worden aangenomen dat de
Regeeringen voorloopig niets in de aange
geven richting doen en dat de toestand op
sommige punten iiog wel erger wordt
de heer Colijn denkt persoonlijk over het
bereiken van practische resultaten gunsti
ger dan wil dit z. i. toch niet zeggen dat
de conferentie zonder beteekenis is ge
weest.
En hij grondt zijne meening hierop, om
dat, zegt hij, ..ik niet gelooven kan, dat de
unanieme uitspraak van de vertegen
woordigers van een 50-tal landen, van
mannen, die elk in hun eigen land in ver
schillenden kring een min of meer voor
aanstaande plaats innemen geleerden,
bankiers, industrieeion, scheepvaartman
nen, politieke persoonlijkheden een vox
clamatis in deserto zou b 1 ij v e n.
Hoeveel tijd het nemen zal weet ik niet;
maar dat deze conferentie blijken zal een
belangrijken invloed uit te oefenen op de
toekomstige economische politiek van de
Europeesche landen is mijne wel gevestig
de overtuiging. En als ik een tijd zou moe
ten noemen, waarin de verandering zich
voelbaar zal maken, dan neig ik er toe om
te zeggen, dat men over een 5-tal jaren de
conferentie van 1927 beschouwen zal als
het keerpunt in de handelspolitiek der vol
ken van Europa en misschien zelfs
daarbuiten."
Hiertoe zullen de verschillende landen
misschien wel door den nood gedwon
gen hebben mee te werken, terwijl
voorts ook de Volkenbond die het initia
tief nam tot het bijeenroepen der conferen
tie, hier een taak heeft en zorg dient te
dragen, dat hij over de hulpmiddelen be
schikt, die noodig zijn om de uitvoering
van de aanbevelingen en resoluties der
conferentie te bevorderen.
„Is er dus zoo eindigt de heer Colijn
zijne belangrijke beschouwingen geen
aanleiding om de resultaten van de confe
rentie te hoog aan te slaan, er is nog min
der reden om ze zonder beteekenis te ach
ten.
Enkele barer uitspraken zijn, naar som-
miger smaak, alicht wat vaag van in
houd; de inkleeding er van is er nog al
eens op gericht om zekere nationale ge
voeligheden te ontzien. Daartegenover
staan echter andere, die moeilijk forscher
hadden kunnen luiden.
En als men dan in aanmerking neemt,
dat volbloed protectionisten er even goed
hun instemming mee hebben te kennen ge
geven als vrijhandelaren, dan is de ver
wachting niet ongegrond, dat men over
enkele jaren de conferentie van 1927 zal
zien als het keerpunt in de handelsbetrek
kingen tusschen de volken van Europa.
Toch hoede men zich voor het denkbeeld
alsof alleen door de opheffing van in
ternationale belemmeringen de economi
sche depressie, die in Europa bestaat, ver
dwijnen zal. Dat zal slechts zoo kunnen
zijn, indien die opheffing gepaard gaat
met een bijzondere krachtsontwikkeling
van allen, die betrokken zijn bij de produc
tie en 'het ruilverkeer. Maar aan de ont
plooiing van die energie mogen daarom,
ook binnen de grenzen van elk land, geen
onnoodige belemmeringen in den weg
worden gelegd. Want ook daarop zou de
restauratie van het economisch leven van
Europa kunnen afstuiten.
En ten slotte want ook dit moet ge
zegd verwaarlooze men niet de beteeke
nis die factoren van godsdienstig-zedelij-
ken aard voor het economisch leven kun
nen hebben.
Alleen als alles samenwerkt in de
goede richting, mag worden gehoopt op
het herwinnen van de plaats, die Europa
eertijds in de wereld innam.
Gehoopt. Want 's menschen kunnen
is begrensd en ook op dit terrein blijft
waar bet woord van den psalmist: „Zoo de
Heere het huis niet bouwt, tevergeefs bou
wen deszelfs bouwlieden daaraan; zoo de
Heere de stad niet bewaart, tevergeefs
waakt de wachter."
Chronique scandaleuze.
De heer Colijn is, gelijk we gezien
hebben, over de resultaten van de eco
nomische conferentie te Genève niet on
tevreden.
Hoewel hij de mogelijkheid erkent, dat
er voorshands niets ten goede gebeurt
en dat de toestand op sommige punten
nog wel erger wordt, meent hij toch te
kunnen zeggen, dat deze conferentie als
het kernpunt in de handelspolitiek dei
volken van Europa kan worden be
schouwd.
Minder gunstig echter is de opvatting
die in het laatste vlugschrift van de „Ver
een. van actieve handelspolitiek" tot
uiting komt.
Van een keer in de meening der vol
keren, zoo heet het daar, bleek niets.
Het te Stockholm gehouden interna
tionale Congres ,van Kamers van Koop
handel wist het niet verder te brengen
dan tot eene platonische bijvalsbetuiging
aan de resoluties van de Geneefsche con
ferentie.
„Nog veel erger is bet met hetgeen
sindsdien de regeeringen deden.
De Duitsche regeering stelde een aan
merkelijke verhooging van het tarief voor
aardappelen en varkensvleesch voor en
de Rijksdag aanvaardde haar.
Het Noorsche Storting bracht een ver
hooging in .het tarief van boxcalf-schoert-
werk tot .stand, die voor de imporiee-
rende schoenindustrie moordend is; bo
vendien gingen de rechten op wollen en
katoenen stoffen, aardappelmeel en melk
producten naar omhoog.
Oostenrijk zette de sterkere bescher
ming van de landbouwproducten door,
omdat naar Dr Seipel'.s getuigenis
het een utopie zou wezen van tariefher
ziening af. te zien in de hoop op betere
tijden.
Amerika verhoogde de invoerrechten op
stroocarton van 10 tot 30 pet. van de
waarde. Aan onze zoo belangrijk gewor
den export van stroocarton wordt daarmee
een gevoelige klap' toegebracht aldus
wordt gemeld.
Op den export van goederen naar Mexi
co worden visumrechten geëischt voor
consulaire factuurs. Vroeger bedroegen
deze 3 pet. van de waarde der goederen.
Met ingang van 1 Juni 1927 is dit visum-
recht gebracht op 10 pet. Practisch be-
teekent dit derhalve over de gebeele lijn
eene lariefsverhooging ad 7 pet. ad valo
rem.
In Relgië wordt een verhooging van
het tarief voorbereid; zooals wordt mee
gedeeld in „The Board of Trade Journal"
van '2 Juni 1927 alsook in een schrijven
van de Afdeeling Handel van 21 Juni 1927
aan de Kamers van Koophandel.
In den loop van 126 werd het Belgische
douanetarief, dat gebaseerd was op een
frankwaarde van l/90e pd.st., omgewerkt
tot de basisi van J/50e pd.st. Thans zal
men het tarief op1 de frankbasis van
1/175® pd.st. brengen."
Verder wordt dan nog gewezen op dé
plannen van Hongarije en China om door
middel van hoogere tarieven den invoer
te beperken, waarna de schrijver aldus
besluit:
„Dit alles en nog zooveel meer ge
schiedde na de doorluchte conferentie
van Genève. Zoo lang en eentonig is deze
economische „chroniqe scandaleuse", dat
het ons bang te moede wordt. Wie meent
dat de conferentie van Genève mag wor
den aangegrepen als rechtvaardigings
grond voor de volharding in de lijdelijk-
heidspolitiek der Nederlandsche regee
ring, vergist zich."
Hieruit blijkt dus, dat de deskundigen
het over de beteekenis van wat te Ge
nève .gebeurde, niet eens zijn.
Daardoor wordt het niet gemakkelijker
een antwoord te geven op de vra^g in
welke richting door onze regeering be
hoort te worden gestuurd.
Een vraag, "die óók voor Zeeland van
belang is en waaraan wij dan ook nog
nader aandacht hop'en te schenken.
De vloot der Vereen. Staten.
Naar uit- Washington wordt gemeld, is
het departement van marine voornemens
het congres voor te stellen behalve de
reeds goedgekeurde 8 kruisers van 10.000
ton, nog 10 kruisers van dezelfde grootte
op stapel te zetten.
Deze 18 kruisers zullen tegen 1935 alle
in dienst kunnen worden gesteld.
Bovendien is het departement nog van
plan om 10 kruisers elk van 7500 ton aan
te vragen.
De moordenaar van Kurt Eisner.
Te Gired Real is een individu aangehou
den, dat daar sedert geruimen tijd woon
achtig is en thans bekend heeft in 1918
den Beierschen staatspresident Kurt Eis
ner te hebben vermoord. Hij noemt zich
Carol von Arco en beweert als Duitsch
vliegerofficier aan den wereldoorlog te
hebben deelgenomen. De politie heeft we
ten uit te vinden, dat het hier een Beiersch
deserteur van liet Spaansche vreemdelin
gen-legioen betreft, die reeds tweemaal
wegens zwendel gevonnist werd. De aan
gehoudene, die Waldmann moet heeten,
zal uitgeleverd worden.
Per vliegtuig van Duitschland naar
Amerika.
Het vertrek van de twee Junkertoestel
len Europa en Bremen uit Dessau naar
Amerika is op van avond 6 uur vastge
steld.
De koers gaat over Maagdenburg, Osna-
brüök, Rotterdam, Croydon, Zuidpunt
van Ierland langs de Noordelijke scheep
vaartroute tot de z.g. „hoek", waar de
twee vliegtuigen deze route verlaten en
rechtstreeks op New Foundland aanhou
den. Vandaar gaan ze langs de kust op
New York aan. 1
Bij voldoenden benzinevoorraad is de
Bremen voornemens naar Philadelphia
door te vliegen.
De vliegers rekenen er op, Maandag
ochtend Kaap Race op New Foundland te
kunnen bereiken.
Vandaar kunnen zij om 12 u. 5 te New
York zijn. Dit laatste en volgens bun mee
ning moeilijkste gedeelte van de reis wil
len zij bij daglicht afleggen, daar zij zich
anders nauwelijks zullen kunnen oriën-
teeren.
Honderden personen zullen zeker ge
tuige van het vertrék der vliegers zijn. De
rijksregeering zal zich laten vertegenwoor
digen door dr Koch, den rijksminister van
verkeerswezen.
De start zelf zal een der moeilijkste mo
menten van den tocht zijn. Daar beide
vliegtuigen een ballast van ongeveer 3700
K.G. bij zich hebben, heeft men voor hun
vertrek een bijzondere startbaan in beton
aangelegd. Deze is ongeveer 750 meter
lang en 10 meter breed.
De vliegers ontvangen nog steeds tal
rijke bewijzen van sympathie. Een bekende
firma in het Schwarzwald heeft elk hun
ner een gouden horloge doen toekomen,
een firma uit het Ertsgebergte stuurde
mondharmonica's, waarmede de vliegers
zich op den tocht zullen kunnen ver
strooien.
Wat de proviand aangaat, elke vlieger
zal 1/4 liter drank medenemen, en wel
thee en koffie in thermosflesschen en
voorts wat drinkwater. Als vast voedsel
worden boterhammen, eieren, worst en
biscuits medegenomen. Tenslotte hebben
zij ook nog een noodrantsoen bij zich, be
staande uit beschuit, chocolade, brood en
4 liter drinkwater, waarmede zij het in
het ergste geval 8 dagen zullen kunnen
uithouden.
Daar de in het vliegtuig beschikbare
ruimte geheel door den voorraad benzine
in beslag wordt genomen, zal de positie
van graaf Solms in bet begin minder aan
genaam zijn. Hij zal eerst kunnen plaats
nemen zoodra een ledig vat over boord is
geworpen. De lucht zal op den tocht ook
niet aangenaam zijn in het vliegtuig.
Graaf Solms Verklaarde aan vertegen
woordigers van de pers van plan te zijn
zijn hoofd zooveel mogelijk door het raam
naar buiten te steken om frissche lucht
te krijgen.
Korte berlchtei.
Naar het Zwitserscb Tel. Agentschap
meldt, heeft de aardbevingswacht te Zü-
ricb Donderdagavond om 10 uur 22 een
sterke aardbeving op 104 K.M.
afstand opgeteekend.
Scheepskapitein lijkt nu juist geen
baantje voor een vrouw. Toch beeft de
Noorsche Gudrun Krögstad het gekozen
en zij zal dezer dagen haar eerste groote
reis op een stoomschip ondernemen.
De margarine-oorlog.
Naar gemeld wordt zal de reeds etenige
maanden durende margarine-oorloigj tus
schen de beide groote concerns, Van den
Bergh's fabrieken en Jurgens vandaag ein
digen. Van Maandag af zullen hoogere
prijzen gelden, welke prijzen echter nog
belangrijk blijven beneden die vroeger gel
dende prijzen.
Verhooging Duitsche invoer
rechten.
Op de vragen yan het Tweede.Kamer-
lid den heer Van der Sluis in verband met
de voorgenomen verhooging van de Duit
sche invoerrechten op aardappelen, suiker
en varkensvleesch heeft de minister van
Binnenl. Zaken en Landbouw geantwoord,
dat het hem bekend is, dat de Duitsche
invoerrechten op aardappelen, varkens
vleesch en suiker worden verhoogd.
De verhoogingen bedragen: a. voor
aardappelen, ingevoerd in den tijd van 1
Aug. tot 14 Febr. van M. 0,50 tot M. 1 per
100 kg. Voor aardappelen, ingevoerd ge
durende den overigen tijd des jaars, was
het recht reeds M. 1 of hooger; b. voor
versch varkensvleesch van M. 21 tot M. 32
per 100 kg.; c. voor consumptiesuiker van
M. 10 tot M. 15, voor ruwe suiker van M.
8 tot M. 13 per 100 kg.
De verhooging van het recht op var
kensvleesch en suiker is op 1 Aug. jl. van
kracht geworden; die van het recht op
aardappelen treedt op 1 Dec. 1927 in wer
king.
Ondanks het korte tijdsverloop, waarin
de gemelde verhoogingen zijn tot stand ge
komen, heeft H. M.'s gezant te Berlijn her
haaldelijk stappen bij de Duitsche Regee
ring gedaan om te trachten, deze verhoo
gingen te voorkomen. Door den gezant,
daarbij geadviseerd door den rijksland-
bouwconsulent te Berlijn, is er met nadruk
op gewezen, dat het in het bijzonder de
belangen van den Nederlandsclien land
bouw waren, die door de voorgestelde wij
zigingen werden bedreigd. Verschillende
verschijnselen deden zich daarna voor, die
er op wezen, dat de voorstellen der Duit
sche regeering niet zouden worden aange
nomen, welke verwachtingen niet onge
grond schenen, toen deze voorstellen door
den Duitschen Rijksraad met sprekende
meerderheid werden verworpen. Zooals
bekend, heeft de Rijksdag, tegen de ver
wachting in, toch enkele dagen daarna de
voorgestelde verhoogingen aangenomen.
Biaa&UAACi'S KOFFIE Boon VOOR BOOM KWALITEIT
1
Radio-telefoonverkeer.
Aanstaanden Maandag zullen ir A. H. dé
Voogt, verbonden aan. den technischen
'dienst van de Rijkstelegraaf te 's-Graven-
hage en de adjunctdirecteur van het Am-
sterdamsche Telegraafkantoor, chef van
den Rijkstelefoondienst, de heer P. J. Lee.
rink zich naar Londen begeven ten edndte
daar besprekingen te voeren ter voorbe
reiding van het rad io- telefoonverkeer tus
schen Nederland en Amerika.
De ferryboot voor den dienst Vlissingen
Breskens.
Zooals reeds in bet kort gemeld...heeft
gisteren de officiëele proeftocht plaats ge
had met de Jlerryboot bestemd voor de
lijn VlissingenBreskens van den Pro
vincialen Stoombootdienst op de Wester-
Schelde.
De hoofdafmetingen der ferryböot zijn
lengte tusschen de loodlijnen 53 M. leng
te over alles 53,80 M. breedte, grootte op
buitenkant spanten op waterlijn (2.50 M.
boven den kiel) 9.75 M.; breedte, grootte,
over bordessen hoofddek 12 M.; breedte,
grootte, op buitenkant berghouten 12.40
M.; in de zjj' midscheeps van bovenkant
■kiel tot onderkant stringerplaat 3.95 M.;
hoogte promenadedek van bovenkant balk
tot bovenkant balk 3.75 M.; hoogte sloe
pendek 2,175 M. Bij een diepgang, voor
en achter van 2.63 M. heeft het schip een
gemiddelde snelheid van 11.75 Engelsche
zeemijlen per uur volgens het voorschrift.
De voortbeweging van het schip ge
schiedt door vier voortstuwers, twee vóór
en twee achter, bevestigd op twee aslei-
dingen, en gedreven door twee Smit M.A.
W. Dieselmotoren. Het schip is voorzien
van 4 roeren, twee voor en twee achter.
In voor- en achterruim tusschen de as-
leidingen bevindt zich voor berging van
waterballast een dubbele bodem 1800 mM.
hoog en verdeeld in 6 afzonderlijke tanks.
Er zijn vier waterdichte schotten in het
schip aangebracht.
De verschansing is 1.10 M. hoog, over
de geheele Jengte zijn yackstays aange
bracht voor het vastzetten van vee en'
sjorring van auto's.
In "de verschansing bevinden zich 4
dubbele laadpoorten breed 2.90 M. en
4 toegangspoorten breed 1.20 M. Deze
toegangen worden gebruikt als de boot
moet aanleggen aan de gewone pontons,
en niet aan de te Vlissingen en te Bres
kens bij den Rijkswaterstaat in aanbouw
zijnde nieuwe bruggen, waardoor de toe
gang achter en de uitgang vooraan het
stehip is, wat vooral voor het op- en af
laden van auto's en andere vervoermidde
len juist zulk een groot gemak biedt. In
een der dubbele bodems bevindt zich een
drinkwatertank van 5 kub. M. inhoud.
Het promenadedek en het sloependek zijn
van jnoulmain teakhout en het dek in
de dekhuizen van Amerikaansch grenen.
Het hoofddek is bedekt met Jarrahblok-
jes, de vloeren in de benedenkajuiten)
(onder het hoofddek) zijn van koper-
wijfcsch vuren.
Als wij' thans tot de beschrijving van
de deksalons en kajuiten overgaan, dan
willen wij eerst verklaren, dat die zijn
ingericht met groote luxe, die het eigen
lijk jammer doen zijn, dat dit schip slechts
voor een overvaart van ongeveer 25 mi
nuten is bestemd. Maar terecht heeft
men ingezien, dat een boot, die toch wel
een 40 jaar zal moeten medegaan, ge
heel naar de eischen des tijds moet wor
den ingericht, en dat de bezuiniging daar
op nimmer groot zou kunnen zijn. waan
op massavervoer op drukke zomerdagen
moet worden gerekend.
In de deksalons eerste klasse doen de
banken denken aan die in eerste klasse
spoorwegwagens zoowel wat model en
vulling der kussens als wat betreft de
veeren, die er onder zijn aangebracht.
Terwijl de banken en stoelen in de rook-
salon met imitatieleder zijn bekleed, is
dit voor die in de deksalon Velours de
Utrecht. Boven de dwarsscheepsche ban- 4
ken zijn stevige bagagenetten aangebracht.
De benedenkajuit eerste klasse heeft
een beschieting van koperwijksch vuren,
met teakhouten lambriseering van 1.10
M. hoog. Ook hier boven de dwarsscheep
sche banken stevige bagagenetten. Een
aaptal kleptafels zijn in deze kajuit aan
wezig. De deksalon 2e klasse is betim
merd, als 4e benedenkajuit eerste klasse.
De benedenkajuit 2de klasse is ook zoo
betimmerd alleen, dat in plaats van gelakt
teakhout, gelakt Amerikaansch grenen is
gebruikt.
Het buffet tusisehen de 'eerste en tweede
klasse is betimmerd in gepolitoerd teak-
jhout. Speciaal mag ook worden gewezen
op de keurige en hygiënische inrichting
der verschillende dames- en heeren, toi
letten en W.C.'s.
Tusschen het promenade- en het sloe
pendek zijn 3 dwarsscheepsche tochtschot-
ten met zijvleugels aangebracht. Van het
hoofddek voeren vier dubbele teakhouten
'trappen naar het promenadedek, alle met
teakhouten leuningen. Ook zijn er 2 teak-
houten frappen van het promenadedek
naar het sloependek. Op het promenade
dek zijn vele dwarsscheepsche banken ge
plaatst, en in de 'beschutte dekruimten
tevens tafels.
[Vanuit de stuurhuizen (er zijn er na*,
melijk 2 omdat de bóót natuurlijk als
ferryboot naar beide richtingen kan va.
ren) kan door middel van electrische over
brenging naar de beidei eJectrische stuur,
machines in de motorkamer met bedde
stellen roeren gestuurd worden. Ieder stel
Van 2 roeren is gekoppeld aan een afzon
derlijke stuurmachine met rol en afzonder,
lijke motor. Beide moforen1 worden door
dezelfde 'motorgenerator giedreVen.
Op het sloependek bevinden zich 4 flin
ke, stevige reddingsbooten, groot 7-25 M-
bij 2.10 M. bijl 0-85 M,-
Een goede maatregel is oolk het ajant
brengen van twee draaiende ventilators
in elk compartement der beaedenkajuiten,
wat trouwens ook in de W.C'.'s, do flinke
hutten der opvarendeln en het buffet het'
geval is.
Voor do opwekking van electrise hein
stroom zijn in de motorkamer 3 dynamo's