No. 266 Zaterdag 13 Augustus 1927 41e Jaargang EERSTE BLAB. L DUYEKOT Sz., igareu - Spites tol» BIGGELAAR'S Buitenland. Binnenland KOFFIE //©e Goaolen J&azri' Uit nummer bestaat uit 2^bladeu. SROOTE MARKT 19 - ROES. Naast Hotel „De Korenbeurs". die zoeken f naap ietsfyns.' Directeur- H oof dredacteur R. ZUIDEMA. Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes Tel.: Redactie en Administratie no. 11 Postrekening No. 44455 Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L Burg. Tel. no. 259 ve Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.— Losse nummersfO.OS Prijs der Advertentiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct. Bij abonnement belangrijke korting De practische waarde. Erkend kan worden, dat de unanieme uitspraken van de economische conferen tie niet zonder beteekenis zijn, maar als vanzelf komt dan de vraag aan de orde welke practische waarde daaraan nu moet worden toegekend. Aan die vraag is ook door den heer Co- lijn aandacht geschonken. En het trekt de opmerkzaamheid dat hij dienaangaande niet al te pessimistisch ge stemd is en dat zijne verwachtingen hoo- ger zijn gespannen, dan men, gezien de al- gemeene situatie, wel zou vermoeden.. Ook al moet worden aangenomen dat de Regeeringen voorloopig niets in de aange geven richting doen en dat de toestand op sommige punten iiog wel erger wordt de heer Colijn denkt persoonlijk over het bereiken van practische resultaten gunsti ger dan wil dit z. i. toch niet zeggen dat de conferentie zonder beteekenis is ge weest. En hij grondt zijne meening hierop, om dat, zegt hij, ..ik niet gelooven kan, dat de unanieme uitspraak van de vertegen woordigers van een 50-tal landen, van mannen, die elk in hun eigen land in ver schillenden kring een min of meer voor aanstaande plaats innemen geleerden, bankiers, industrieeion, scheepvaartman nen, politieke persoonlijkheden een vox clamatis in deserto zou b 1 ij v e n. Hoeveel tijd het nemen zal weet ik niet; maar dat deze conferentie blijken zal een belangrijken invloed uit te oefenen op de toekomstige economische politiek van de Europeesche landen is mijne wel gevestig de overtuiging. En als ik een tijd zou moe ten noemen, waarin de verandering zich voelbaar zal maken, dan neig ik er toe om te zeggen, dat men over een 5-tal jaren de conferentie van 1927 beschouwen zal als het keerpunt in de handelspolitiek der vol ken van Europa en misschien zelfs daarbuiten." Hiertoe zullen de verschillende landen misschien wel door den nood gedwon gen hebben mee te werken, terwijl voorts ook de Volkenbond die het initia tief nam tot het bijeenroepen der conferen tie, hier een taak heeft en zorg dient te dragen, dat hij over de hulpmiddelen be schikt, die noodig zijn om de uitvoering van de aanbevelingen en resoluties der conferentie te bevorderen. „Is er dus zoo eindigt de heer Colijn zijne belangrijke beschouwingen geen aanleiding om de resultaten van de confe rentie te hoog aan te slaan, er is nog min der reden om ze zonder beteekenis te ach ten. Enkele barer uitspraken zijn, naar som- miger smaak, alicht wat vaag van in houd; de inkleeding er van is er nog al eens op gericht om zekere nationale ge voeligheden te ontzien. Daartegenover staan echter andere, die moeilijk forscher hadden kunnen luiden. En als men dan in aanmerking neemt, dat volbloed protectionisten er even goed hun instemming mee hebben te kennen ge geven als vrijhandelaren, dan is de ver wachting niet ongegrond, dat men over enkele jaren de conferentie van 1927 zal zien als het keerpunt in de handelsbetrek kingen tusschen de volken van Europa. Toch hoede men zich voor het denkbeeld alsof alleen door de opheffing van in ternationale belemmeringen de economi sche depressie, die in Europa bestaat, ver dwijnen zal. Dat zal slechts zoo kunnen zijn, indien die opheffing gepaard gaat met een bijzondere krachtsontwikkeling van allen, die betrokken zijn bij de produc tie en 'het ruilverkeer. Maar aan de ont plooiing van die energie mogen daarom, ook binnen de grenzen van elk land, geen onnoodige belemmeringen in den weg worden gelegd. Want ook daarop zou de restauratie van het economisch leven van Europa kunnen afstuiten. En ten slotte want ook dit moet ge zegd verwaarlooze men niet de beteeke nis die factoren van godsdienstig-zedelij- ken aard voor het economisch leven kun nen hebben. Alleen als alles samenwerkt in de goede richting, mag worden gehoopt op het herwinnen van de plaats, die Europa eertijds in de wereld innam. Gehoopt. Want 's menschen kunnen is begrensd en ook op dit terrein blijft waar bet woord van den psalmist: „Zoo de Heere het huis niet bouwt, tevergeefs bou wen deszelfs bouwlieden daaraan; zoo de Heere de stad niet bewaart, tevergeefs waakt de wachter." Chronique scandaleuze. De heer Colijn is, gelijk we gezien hebben, over de resultaten van de eco nomische conferentie te Genève niet on tevreden. Hoewel hij de mogelijkheid erkent, dat er voorshands niets ten goede gebeurt en dat de toestand op sommige punten nog wel erger wordt, meent hij toch te kunnen zeggen, dat deze conferentie als het kernpunt in de handelspolitiek dei volken van Europa kan worden be schouwd. Minder gunstig echter is de opvatting die in het laatste vlugschrift van de „Ver een. van actieve handelspolitiek" tot uiting komt. Van een keer in de meening der vol keren, zoo heet het daar, bleek niets. Het te Stockholm gehouden interna tionale Congres ,van Kamers van Koop handel wist het niet verder te brengen dan tot eene platonische bijvalsbetuiging aan de resoluties van de Geneefsche con ferentie. „Nog veel erger is bet met hetgeen sindsdien de regeeringen deden. De Duitsche regeering stelde een aan merkelijke verhooging van het tarief voor aardappelen en varkensvleesch voor en de Rijksdag aanvaardde haar. Het Noorsche Storting bracht een ver hooging in .het tarief van boxcalf-schoert- werk tot .stand, die voor de imporiee- rende schoenindustrie moordend is; bo vendien gingen de rechten op wollen en katoenen stoffen, aardappelmeel en melk producten naar omhoog. Oostenrijk zette de sterkere bescher ming van de landbouwproducten door, omdat naar Dr Seipel'.s getuigenis het een utopie zou wezen van tariefher ziening af. te zien in de hoop op betere tijden. Amerika verhoogde de invoerrechten op stroocarton van 10 tot 30 pet. van de waarde. Aan onze zoo belangrijk gewor den export van stroocarton wordt daarmee een gevoelige klap' toegebracht aldus wordt gemeld. Op den export van goederen naar Mexi co worden visumrechten geëischt voor consulaire factuurs. Vroeger bedroegen deze 3 pet. van de waarde der goederen. Met ingang van 1 Juni 1927 is dit visum- recht gebracht op 10 pet. Practisch be- teekent dit derhalve over de gebeele lijn eene lariefsverhooging ad 7 pet. ad valo rem. In Relgië wordt een verhooging van het tarief voorbereid; zooals wordt mee gedeeld in „The Board of Trade Journal" van '2 Juni 1927 alsook in een schrijven van de Afdeeling Handel van 21 Juni 1927 aan de Kamers van Koophandel. In den loop van 126 werd het Belgische douanetarief, dat gebaseerd was op een frankwaarde van l/90e pd.st., omgewerkt tot de basisi van J/50e pd.st. Thans zal men het tarief op1 de frankbasis van 1/175® pd.st. brengen." Verder wordt dan nog gewezen op dé plannen van Hongarije en China om door middel van hoogere tarieven den invoer te beperken, waarna de schrijver aldus besluit: „Dit alles en nog zooveel meer ge schiedde na de doorluchte conferentie van Genève. Zoo lang en eentonig is deze economische „chroniqe scandaleuse", dat het ons bang te moede wordt. Wie meent dat de conferentie van Genève mag wor den aangegrepen als rechtvaardigings grond voor de volharding in de lijdelijk- heidspolitiek der Nederlandsche regee ring, vergist zich." Hieruit blijkt dus, dat de deskundigen het over de beteekenis van wat te Ge nève .gebeurde, niet eens zijn. Daardoor wordt het niet gemakkelijker een antwoord te geven op de vra^g in welke richting door onze regeering be hoort te worden gestuurd. Een vraag, "die óók voor Zeeland van belang is en waaraan wij dan ook nog nader aandacht hop'en te schenken. De vloot der Vereen. Staten. Naar uit- Washington wordt gemeld, is het departement van marine voornemens het congres voor te stellen behalve de reeds goedgekeurde 8 kruisers van 10.000 ton, nog 10 kruisers van dezelfde grootte op stapel te zetten. Deze 18 kruisers zullen tegen 1935 alle in dienst kunnen worden gesteld. Bovendien is het departement nog van plan om 10 kruisers elk van 7500 ton aan te vragen. De moordenaar van Kurt Eisner. Te Gired Real is een individu aangehou den, dat daar sedert geruimen tijd woon achtig is en thans bekend heeft in 1918 den Beierschen staatspresident Kurt Eis ner te hebben vermoord. Hij noemt zich Carol von Arco en beweert als Duitsch vliegerofficier aan den wereldoorlog te hebben deelgenomen. De politie heeft we ten uit te vinden, dat het hier een Beiersch deserteur van liet Spaansche vreemdelin gen-legioen betreft, die reeds tweemaal wegens zwendel gevonnist werd. De aan gehoudene, die Waldmann moet heeten, zal uitgeleverd worden. Per vliegtuig van Duitschland naar Amerika. Het vertrek van de twee Junkertoestel len Europa en Bremen uit Dessau naar Amerika is op van avond 6 uur vastge steld. De koers gaat over Maagdenburg, Osna- brüök, Rotterdam, Croydon, Zuidpunt van Ierland langs de Noordelijke scheep vaartroute tot de z.g. „hoek", waar de twee vliegtuigen deze route verlaten en rechtstreeks op New Foundland aanhou den. Vandaar gaan ze langs de kust op New York aan. 1 Bij voldoenden benzinevoorraad is de Bremen voornemens naar Philadelphia door te vliegen. De vliegers rekenen er op, Maandag ochtend Kaap Race op New Foundland te kunnen bereiken. Vandaar kunnen zij om 12 u. 5 te New York zijn. Dit laatste en volgens bun mee ning moeilijkste gedeelte van de reis wil len zij bij daglicht afleggen, daar zij zich anders nauwelijks zullen kunnen oriën- teeren. Honderden personen zullen zeker ge tuige van het vertrék der vliegers zijn. De rijksregeering zal zich laten vertegenwoor digen door dr Koch, den rijksminister van verkeerswezen. De start zelf zal een der moeilijkste mo menten van den tocht zijn. Daar beide vliegtuigen een ballast van ongeveer 3700 K.G. bij zich hebben, heeft men voor hun vertrek een bijzondere startbaan in beton aangelegd. Deze is ongeveer 750 meter lang en 10 meter breed. De vliegers ontvangen nog steeds tal rijke bewijzen van sympathie. Een bekende firma in het Schwarzwald heeft elk hun ner een gouden horloge doen toekomen, een firma uit het Ertsgebergte stuurde mondharmonica's, waarmede de vliegers zich op den tocht zullen kunnen ver strooien. Wat de proviand aangaat, elke vlieger zal 1/4 liter drank medenemen, en wel thee en koffie in thermosflesschen en voorts wat drinkwater. Als vast voedsel worden boterhammen, eieren, worst en biscuits medegenomen. Tenslotte hebben zij ook nog een noodrantsoen bij zich, be staande uit beschuit, chocolade, brood en 4 liter drinkwater, waarmede zij het in het ergste geval 8 dagen zullen kunnen uithouden. Daar de in het vliegtuig beschikbare ruimte geheel door den voorraad benzine in beslag wordt genomen, zal de positie van graaf Solms in bet begin minder aan genaam zijn. Hij zal eerst kunnen plaats nemen zoodra een ledig vat over boord is geworpen. De lucht zal op den tocht ook niet aangenaam zijn in het vliegtuig. Graaf Solms Verklaarde aan vertegen woordigers van de pers van plan te zijn zijn hoofd zooveel mogelijk door het raam naar buiten te steken om frissche lucht te krijgen. Korte berlchtei. Naar het Zwitserscb Tel. Agentschap meldt, heeft de aardbevingswacht te Zü- ricb Donderdagavond om 10 uur 22 een sterke aardbeving op 104 K.M. afstand opgeteekend. Scheepskapitein lijkt nu juist geen baantje voor een vrouw. Toch beeft de Noorsche Gudrun Krögstad het gekozen en zij zal dezer dagen haar eerste groote reis op een stoomschip ondernemen. De margarine-oorlog. Naar gemeld wordt zal de reeds etenige maanden durende margarine-oorloigj tus schen de beide groote concerns, Van den Bergh's fabrieken en Jurgens vandaag ein digen. Van Maandag af zullen hoogere prijzen gelden, welke prijzen echter nog belangrijk blijven beneden die vroeger gel dende prijzen. Verhooging Duitsche invoer rechten. Op de vragen yan het Tweede.Kamer- lid den heer Van der Sluis in verband met de voorgenomen verhooging van de Duit sche invoerrechten op aardappelen, suiker en varkensvleesch heeft de minister van Binnenl. Zaken en Landbouw geantwoord, dat het hem bekend is, dat de Duitsche invoerrechten op aardappelen, varkens vleesch en suiker worden verhoogd. De verhoogingen bedragen: a. voor aardappelen, ingevoerd in den tijd van 1 Aug. tot 14 Febr. van M. 0,50 tot M. 1 per 100 kg. Voor aardappelen, ingevoerd ge durende den overigen tijd des jaars, was het recht reeds M. 1 of hooger; b. voor versch varkensvleesch van M. 21 tot M. 32 per 100 kg.; c. voor consumptiesuiker van M. 10 tot M. 15, voor ruwe suiker van M. 8 tot M. 13 per 100 kg. De verhooging van het recht op var kensvleesch en suiker is op 1 Aug. jl. van kracht geworden; die van het recht op aardappelen treedt op 1 Dec. 1927 in wer king. Ondanks het korte tijdsverloop, waarin de gemelde verhoogingen zijn tot stand ge komen, heeft H. M.'s gezant te Berlijn her haaldelijk stappen bij de Duitsche Regee ring gedaan om te trachten, deze verhoo gingen te voorkomen. Door den gezant, daarbij geadviseerd door den rijksland- bouwconsulent te Berlijn, is er met nadruk op gewezen, dat het in het bijzonder de belangen van den Nederlandsclien land bouw waren, die door de voorgestelde wij zigingen werden bedreigd. Verschillende verschijnselen deden zich daarna voor, die er op wezen, dat de voorstellen der Duit sche regeering niet zouden worden aange nomen, welke verwachtingen niet onge grond schenen, toen deze voorstellen door den Duitschen Rijksraad met sprekende meerderheid werden verworpen. Zooals bekend, heeft de Rijksdag, tegen de ver wachting in, toch enkele dagen daarna de voorgestelde verhoogingen aangenomen. Biaa&UAACi'S KOFFIE Boon VOOR BOOM KWALITEIT 1 Radio-telefoonverkeer. Aanstaanden Maandag zullen ir A. H. dé Voogt, verbonden aan. den technischen 'dienst van de Rijkstelegraaf te 's-Graven- hage en de adjunctdirecteur van het Am- sterdamsche Telegraafkantoor, chef van den Rijkstelefoondienst, de heer P. J. Lee. rink zich naar Londen begeven ten edndte daar besprekingen te voeren ter voorbe reiding van het rad io- telefoonverkeer tus schen Nederland en Amerika. De ferryboot voor den dienst Vlissingen Breskens. Zooals reeds in bet kort gemeld...heeft gisteren de officiëele proeftocht plaats ge had met de Jlerryboot bestemd voor de lijn VlissingenBreskens van den Pro vincialen Stoombootdienst op de Wester- Schelde. De hoofdafmetingen der ferryböot zijn lengte tusschen de loodlijnen 53 M. leng te over alles 53,80 M. breedte, grootte op buitenkant spanten op waterlijn (2.50 M. boven den kiel) 9.75 M.; breedte, grootte, over bordessen hoofddek 12 M.; breedte, grootte, op buitenkant berghouten 12.40 M.; in de zjj' midscheeps van bovenkant ■kiel tot onderkant stringerplaat 3.95 M.; hoogte promenadedek van bovenkant balk tot bovenkant balk 3.75 M.; hoogte sloe pendek 2,175 M. Bij een diepgang, voor en achter van 2.63 M. heeft het schip een gemiddelde snelheid van 11.75 Engelsche zeemijlen per uur volgens het voorschrift. De voortbeweging van het schip ge schiedt door vier voortstuwers, twee vóór en twee achter, bevestigd op twee aslei- dingen, en gedreven door twee Smit M.A. W. Dieselmotoren. Het schip is voorzien van 4 roeren, twee voor en twee achter. In voor- en achterruim tusschen de as- leidingen bevindt zich voor berging van waterballast een dubbele bodem 1800 mM. hoog en verdeeld in 6 afzonderlijke tanks. Er zijn vier waterdichte schotten in het schip aangebracht. De verschansing is 1.10 M. hoog, over de geheele Jengte zijn yackstays aange bracht voor het vastzetten van vee en' sjorring van auto's. In "de verschansing bevinden zich 4 dubbele laadpoorten breed 2.90 M. en 4 toegangspoorten breed 1.20 M. Deze toegangen worden gebruikt als de boot moet aanleggen aan de gewone pontons, en niet aan de te Vlissingen en te Bres kens bij den Rijkswaterstaat in aanbouw zijnde nieuwe bruggen, waardoor de toe gang achter en de uitgang vooraan het stehip is, wat vooral voor het op- en af laden van auto's en andere vervoermidde len juist zulk een groot gemak biedt. In een der dubbele bodems bevindt zich een drinkwatertank van 5 kub. M. inhoud. Het promenadedek en het sloependek zijn van jnoulmain teakhout en het dek in de dekhuizen van Amerikaansch grenen. Het hoofddek is bedekt met Jarrahblok- jes, de vloeren in de benedenkajuiten) (onder het hoofddek) zijn van koper- wijfcsch vuren. Als wij' thans tot de beschrijving van de deksalons en kajuiten overgaan, dan willen wij eerst verklaren, dat die zijn ingericht met groote luxe, die het eigen lijk jammer doen zijn, dat dit schip slechts voor een overvaart van ongeveer 25 mi nuten is bestemd. Maar terecht heeft men ingezien, dat een boot, die toch wel een 40 jaar zal moeten medegaan, ge heel naar de eischen des tijds moet wor den ingericht, en dat de bezuiniging daar op nimmer groot zou kunnen zijn. waan op massavervoer op drukke zomerdagen moet worden gerekend. In de deksalons eerste klasse doen de banken denken aan die in eerste klasse spoorwegwagens zoowel wat model en vulling der kussens als wat betreft de veeren, die er onder zijn aangebracht. Terwijl de banken en stoelen in de rook- salon met imitatieleder zijn bekleed, is dit voor die in de deksalon Velours de Utrecht. Boven de dwarsscheepsche ban- 4 ken zijn stevige bagagenetten aangebracht. De benedenkajuit eerste klasse heeft een beschieting van koperwijksch vuren, met teakhouten lambriseering van 1.10 M. hoog. Ook hier boven de dwarsscheep sche banken stevige bagagenetten. Een aaptal kleptafels zijn in deze kajuit aan wezig. De deksalon 2e klasse is betim merd, als 4e benedenkajuit eerste klasse. De benedenkajuit 2de klasse is ook zoo betimmerd alleen, dat in plaats van gelakt teakhout, gelakt Amerikaansch grenen is gebruikt. Het buffet tusisehen de 'eerste en tweede klasse is betimmerd in gepolitoerd teak- jhout. Speciaal mag ook worden gewezen op de keurige en hygiënische inrichting der verschillende dames- en heeren, toi letten en W.C.'s. Tusschen het promenade- en het sloe pendek zijn 3 dwarsscheepsche tochtschot- ten met zijvleugels aangebracht. Van het hoofddek voeren vier dubbele teakhouten 'trappen naar het promenadedek, alle met teakhouten leuningen. Ook zijn er 2 teak- houten frappen van het promenadedek naar het sloependek. Op het promenade dek zijn vele dwarsscheepsche banken ge plaatst, en in de 'beschutte dekruimten tevens tafels. [Vanuit de stuurhuizen (er zijn er na*, melijk 2 omdat de bóót natuurlijk als ferryboot naar beide richtingen kan va. ren) kan door middel van electrische over brenging naar de beidei eJectrische stuur, machines in de motorkamer met bedde stellen roeren gestuurd worden. Ieder stel Van 2 roeren is gekoppeld aan een afzon derlijke stuurmachine met rol en afzonder, lijke motor. Beide moforen1 worden door dezelfde 'motorgenerator giedreVen. Op het sloependek bevinden zich 4 flin ke, stevige reddingsbooten, groot 7-25 M- bij 2.10 M. bijl 0-85 M,- Een goede maatregel is oolk het ajant brengen van twee draaiende ventilators in elk compartement der beaedenkajuiten, wat trouwens ook in de W.C'.'s, do flinke hutten der opvarendeln en het buffet het' geval is. Voor do opwekking van electrise hein stroom zijn in de motorkamer 3 dynamo's

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1927 | | pagina 1