Dit de Provincie.
ZoekMtjes,
gen door samenspreking met polderbestu
ren efnz. haar conclusies in de practijk
in daden om te zetten. De voorz. merkt
nog op dat de Svedela-wals in den iWil-
hdhninapolder te zien is.
Nu volgde het rapport over de ajlwa
tje ringswaterschappen.
'De commissie hiervoor is ini 1924
ingesteld naar aanleiding van een vraag
van Ged. Staten van 'Zeeland aan den
Bond.
Het rapport der commissie zal, na goed-
keuring door de vergadering, aan Ged.
Staten als advies worden aangebodein.
De commissie komt tot de volgende
conclusies:
a. dat oprichting van een afwaterings-
waterschap voor de gronden, afwaterende
op de Oostelijke Rjjkswaterleidin'g in Oost-
2eeuwsch-Vlaanderen een goede oplossing
kan geven, zoo ook het oprichten van
zulk een watenschap voor de grondehr,
'afwaterende op de Westelijke Rijkswater
leiding in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen, in
dien uit een nader onderzoek blijkt, dat de
capaciteit van deze waterleiding c.a. te
gering is.
h. dat indien er geschillen van bestuur
bestaan tusschen polders onderling inzake
afwateringsgelden, de zaak door Ged. Sta
ten moet worden geregeld, waarbij in het
algemeen belang zal overwogen moeten
worden of opheffing van een kleinen pol
der en inlijving bij1 een grooten of wel
bijeenvoeging van eenig© kleine polders
tot één grooten gewenscht is.
Deze conclusies werden door de ver
gadering aanvaard. i
Daarna was het woord aan den heer
J. A- Rioyer, ingenieur van den Prov.
[Waterstaat in Zuid-Holland, te 's Graven,
hage om te spreken over: „Het wegen-
vraagstuk in verband met de wegenbet-
las tihgw et".
Het wegenvraagstuk, aldus Spr., is nog
Kooit zoo brandend geweest als de laat
ste jaren. Het motorverkeer is tot groote
ontwikkeling gekomen en het hoogtepunt
is nog lang niet bereikt.
tSpr. gaf enkele statistieken- Bv. over
detn weg SloedamIersefeetndam. Daar
passeerden in 1908 per dag (86 u.) 210
pahgespannen voertuigen en 1 motorrij
tuig, in 1916 rcsp. 188 en 10, in 1923
resp. 118 en 86 en in 1926 resp. 148
eK 91.
(Veel sterker spreken de cijfers betref
fende den Rjjiksweg Den HaagHaarlem.
IK 1908 passeerden daar per dag 169
iaahgesparmen voertuigen en 39 motor-
Irijtuigen, in 1916 resp. 159 en 157, in
1923 resp. 142 en 467 en in 1926 resp.
87 en 1165.
In deze getallen is niet uitgedrukt de
zwaarte van de motorrijtuigen, die ook
Steeds toenam.
Tegen deze snelle stijging van het ver
keer waren de wegen niet Opgewassen.
tWegencongre^sen werden gehouden om
zich hierover te beraden en speciaal noemt
ispr .het „Nederlandsche Wegencongres".
Men kwam al meer tot de conclusie, dat
het wegenvraagstuk niet alleen een tech
nische maar nog meer een economische
(financiëele) kwestie is.
Een tweetal provincies hieven weggeld
belasting. De Noord-Brabantsche regeling
was echter zeer hinderlijk voor het inter
provinciaal snelverkeer. En de oplossing
.voor het Rijk kwam er niet door.
De gedachte aan een rijkswegenbelas
ting kwam al meer naar voren. De com
missie-Evers werd benoemd en haar rap
port is ten grondslag gelegd aan de we
genbelastingwet, die nu is ingevoerd.
De vraag is gesteld, of de paardentractie
niet zal toenemen, nu deze vrij gesteld
is van de weggeldbelasting. Spr. gelooft
'echter om economische reden (vooral van
wege het loonvraagstuk) van niet.
Men had de keuze tusschen een ban-
'denbelasting een benzine-belasling en een
voertuigbelasting. Vooral om billijkheids-
[overwegingen is de laatste gekozen en
met grondslag het eigen gewicht der voer
tuigen. Dit laatste acht spr. een zwakke
plek in de wet. Het eigen gewicht is geen
juist criterium voor de schade, die het
voertuig aan het wegdek veroorzaakt. Be
ter is het totaalgewicht (eigen gewicht
plus lading) of de druk per wiel uitge
oefend. Een wetswijziging acht spr. daar-
[om in de toekomst gewenscht.
Spr. behandelt daarna de voornaamste
'artikelen der wegenbelastingwet. Spr.
merkt op, dat men zeer spaarzaam is ge
weest met het geven van vrijstellingen.
De totale opbrengst der belasting mag
Slechts dienen voor aanleg, verbetering
<en onderhoud van een beperkt aantal, zijn
de de voornaamste wegen en bruggen.
Door de Kroon wordt vastgesteld een
rijkswegenplan. De wagen daarop voorko
mende, zullen door het Rijk worden on
derhouden en zoo noodig opnieuw aan
gelegd.
In de tweede plaats wordt door de
Staten van elke. provincie opgemaakt een
provinciaal wegenplan, bevattende ©en
lijst van wegen, die naast de wegen van
het Rijksplan voor onderhoud door de
provincie ook uit liet wegenfonds in aan
merking 'komen.
Waar uit de opbrengst der wegenbelas
ting ook het onderhoud der groote bruggen
moet worden betaald, heeft het Rijk veel
geld noodig. Daarom zal het Rijk in de
eerste 5 jaar 70 pet. der opbrengst van
de wegenbelasting krijgen, in de tweede 5
jaar 65 pet. en in de derde 5 jaar 60 pet.
De provincies krijgen dus samen in de eer
ste 5 jaren 30 pet., in de tweede 5 jaren
35 pet. en in de derde 5 jaren 40 pet.
Spr. gaf daarna een toelichting op de
ingewikkelde wijze, waarop het bedrag
der belasting over de verschillende pro
vincies wordt verdeeld.
Wegen, waarop tollen worden geheven,
kunnen niet op de wegenlijst geplaatst
.worden.
Vermoedelijk zal het wegenplan van rijk
en provinciën samen 7000 K.M. beslaan,
waarvan voor de provinciale wegenplan
nen 4000 K.M. Ook de verdeeling van deze
4000 K.M. over de verschillende provin
cies licht spr. toe. Ze geschiedt volgens een
ingewikkelde formule.
Het provinciaal aandeel in de wegen
belasting mag alleen besteed worden aan
de wegen, op het provinciaal wegenplan
voorkomende. Men stelle zich dus
geen overdreven verwachtin
gen. Alleen de wegen, die de hoofd
aderen voor het verkeer vormen, zullen
verbeterd worden.
Over de wijze van wegenverbe
tering maakt spr. daarna enkele op
merkingen. Men moet zoo min mogelijk
bochten maken, althans ze een zoo groot
mogelijke straal geven. In een bocht moet
vooral gedacht worden aan verhooging
van de buitenzijde van den weg. Het is
noodig voor groote verkeerswegen, dat de
minimum-verhardingsbreedte 6 M. be
draagt, waar het te verwachten is, dat in
de toekomst vrachtauto's steeds breeder
zullen gemaakt worden. (Het nieuwe mo
tor- en rijwielreglement zal als maximum
breedte der auto's 2,35 M. bevatten.)
Als m i n i m u m-verhardingsbreedte der
wegen meent spr. in ieder geval 4 M. te
moeten aangeven.
De wegverharding moet een behoorlijke
dikte hebben. Klinkers zijn daarom bij
zwaar verkeer ondoelmatig. De fundeering
moet stevig gewalst worden. Het wegdek
moet bij voorkeur gesloten zijn en dat wel
vanwege de vele practische voordeelen.
Vooral het onderhoud is dan goedkoop.
Ook op een slappen grondslag houdt een
gesloten wegdek zich goed. Bij een goeden
grondslag kunnen klinkers nog wel die
nen, maar dan in keperverband. Tegen
zwaar verkeer is ook een goede keibestra
ting bestand.
Wegenverbetering in afdoende mate zal
geld kosten. En, zooals reeds gezegd, de
opbrengst der wegenbelasting zal niet vol
doende zijn. De onderhoudsplichtigen zul
len in de beurs moeten tasten. Maar, aldus
eindigt spr., de weg is het leven.
Bij de bespreking werd door den heer
M. K. Krep el te Zierikzee aange
drongen op opneming van het veer Zijpe-
Anna Jacoba in het wegenplan. Schou-
wen-Duiveland moet naar schatting
f 30.000 aan wegenbelasting opbrengen en
heeft dus wel recht op verbetering. Be
doeld veer is het duurste van ons land en
de toestand aldaar is meer dan treurig.
Ook de weg A. J. Polder-Steenbergen moet
onder handen genomen worden. Het is
hier een onhoudbare toestand.
Dhr v. d. W e ij d e, lid van Ged. Staten,
licht dezen toestand nader toe. De havens
zijn te Zijpe en A. J. Polder in orde, maar
ze zijn in alleen-gebruik gegeven aan de
R. T. M. Het tarief is wel verlaagd, maar
hoog blijft het.
De weg Zierikzee-Zijpe komt waarschijn
lijk in het rijkswegenplan. Misschien komt
de weg van de haven te A. J. Polder tot
aan de grens van Noord-Brabant in het
provinciaal wegenplan. Kon nu het veer
in het rijksplan worden opgenomen, dan
kon er een gewenschte oplossing komen.
De voorz. dankt daarna den heer Royer
voor zijn belangrijke voordracht.
De heer W i s s e te A. J. P o 1 d e r doet
daarna eenige mededeelingen over het wa
terschap Rumoirt. Spr dankt voor de eer,
die de Bond deze omgeving aandoet, door
hier te vergaderen en vertelt daarna een
en ander over de indijking van 1847. In
het polderhuis hangt nog een foto van den
indijker del Gampo. De indijking werd in
18 weken voltooid en kostte f 242,024.
De Willemspolder, in 1857 bekaad, is
een voortdurend zorgkind geweest. Eenige
malen liep hfi onder.
In 1923 kwam de vereeniging der drie
polders niet zonder strijd tot stand.
De Commissaris der Konin
gin brengt daarna dank voor de uit-
noodiging tot het bijwonen dezer ver
gadering. Spreker juicht het doel en het
werk van den Bond toe en dankt
voor de bereidwilligheid om aan Ged. Sta
ten desgevraagd adviezen te willen ver
strekken. Spr eindigt met zijn beste wen-
schen uit te spreken voor den bloei van
den Bond.
Dhr v. d. W e y d e, lid van Ged. Staten,
verzekert, dat dit college in hooge mate
belangstelt in den arbeid van den Bond.
Immers het heeft toezicht uit te oefenen op
de polders en waterschappen. Spr wijst er
op, dat St. Philipsland en Walcheren geen
calamiteuze polders kennen en acht het
een goede keuze, dat de Jaarvergadering
van den Bond ook eens te St. Philipsland
wordt gehouden.
Nadat nog dhr v. Leeuwen, hoofd
ingenieur van den Prov. Waterstaat en
een afgevaardigde van den Zuidholland-
schen Bond het woord hadden gevoerd,
werd de vergadering door den voorzitter
gesloten.
De aanwezigen vereenigden zich, na een
korte pauze, aan een maaltijd, waarvoor
de eigenaar van hotel „de Druiventros" te
St. Philipsland de verzorging op zich had
genomen. Wij zullen van dezen maaltijd
maar liever niets schrijven. Er zou op de
bediening en op de kwantiteit der spijzen
heel veel aan te merken zijn. Het bleek
wel, dat men te St. Philipsland niet bere
kend is voor de taak, om aan zulk een
groot gezelschap een maaltijd te bereiden.
Ten slotte werd een autotocht door en
kele reeds boven genoemde polders ge
maakt. Het bleek wel uit den stand der ge
wassen (de landbouw wordt hier vrijwel
uitsluitend beoefend) en uit de flinke boer
derijen, dat hier dank zij den vruchtbaren
bodem welvaart heerscht.
Een kort bezoek werd nog gebracht aan
het polderhuis Rumoirt te A. J. Polder.
Het lag ook nog in de bedoeling een kijkje
te nemen aan den zeedijk van den Prins
Hendrikpolder, waar een verbazend sterke
aanslibbing moet zijn waar te nemen,
maar de tijd liet het niet toe. Het was
haasten, om den trein te Bergen op Zoom
te halen.
Het onweer. Donderdagavand
heeft boven Zeeuwsch-Ylaandeiren en Bra
bant een hevig onweder gewoed, ge
paard gaande met zware slagregens. Voor
al langs de Belgische grens was het zwaar
weer. In het land van Hulst is d© blik
sem op enkel© plaatsen injgeslagen, zon
der dat evenwel branden veroorzaakt wor
den. Op enkel© plaatsen werden vallende
„vuurballen" waargenomen.
Te Nieuw-Namen was er dien dag in
den Koningin Emmapolder een koopdag
op de Emmahoeve. Om ongeveer 5 uur
brak een hevig onweder los, als gel-
volg waarvan niet alles kon worden var-
kocht en dat bovendien velen ©en nat
pak bezorgde. Do bliksem trof nog de
boerderij van Is. D-, in het Belgisch ge
deelte van den Saeftin|g©npold©r, waarvan
een gedeelte door den ontstanen branld
vernield werd.
Te Oostburg sloeg tijdens: een hevig
onweder de bliksem in het café van den
heer v. H. te Draai,hrug. De schade was
gering en persoonlijk© ongelukken kwamen
niat voor.
Vanwege de hevige stortregens ligt de
veldarbeid in deze streken zoo goed als
stil, daar de bodem in de polders als
doorweekt is. De aardappelen vooral zul
len hiervan veel lijden.
Luitenant ter zee 3e kl. Jlir H. A.
N. A. van Adrichem Boogaert is aangewe
zen voor den dienst in Oost-Indië en zal
7 Sept. met het stoomscliijp Tambora
daarheen vertrekken.
Vechtpartij op een kermis,
te St. Jansteen had een ernstige vecht
partij plaats tusschen P. en M- beiden
landbouwersknecht aldaar. Eerstgenoemde
sloeg M- met een paal op zijn hoofd, met
het gevolg, dat dez© in liet ziekenhuis
is opgenomen en gistermorgen aan de
bekomen verwondingen is overleden. De
dader is ter beschikking van de Justitie
te Middelburg gesteld. Beiden verkeerden
onder den invloed van sterken drank.
Voorde, slacht of fersvando
Stormramp. Voor de door de storm
ramp en den hagelslag van 31 Mei1
Juni getroffen streken is o.a. ingekomen
bij den penningmeester van het Prov. Wa
tersnood-Comité in Zeeland:
Opbrengst inzameling der gemeenten':
Bruiniss© f339.95, Sluis f290.62, Seroos-
kerke (S-) f54.40, Baarland f318.50, St.
Kruis f 112.20, Nieuwerkerk f 935-50,
Kats f214.25, Westdorpe f447.40, Tholen
f829.80, Zuidzande f296, Oud-Vossemeer
I486, Hoofdplaat f370.10, St- Maar
tensdijk f712.80, Hoedekenskerk© f 306-55,
Overslag f 3294, Aardenburg f 563-70-
Voorts: van Neefjes en Nichtjeis van
Tante Dollie (dagblad „De Zeeuw")
f22.50.
Kapelle. Nader wordt ons meegedeeld
dat de Indische militairen niet te Vlak©
zullen aankomen zooals eerst gemeld is,
doch te Rjlland-Batb. om 4.39 u- n.m.
en vandaar in colonne rijden naar Goes
waar het oorlogsmuseum van den heer
Wilton van Reede zal worden bezich
tigd, waarna naar Middelburg wordt ge
reden waai' men plm. 7-30 u. n.m. zal
hankonien.
Middelburg. Zaterdagavond omstreeks
half negen werd brand ontdekt in het pak
huis van de firma Maas de Groot, gros-
sierderij in koloniale waren op den Koren
dijk. Het bleek, dat de brand door onbe
kende oorzaak was ontstaan op een der
zolders. De brandweer werd gewaar
schuwd en met een der motorspuiten werd
het blusschingswerk aangevangen. Er
werd een groote hoeveelheid water op de
smeulende massa geworpen, zoodat het ge
vaar spoedig was geweken. De waterscha
de was echter zeer groot.
Vlissingen. Uitbreiding Zee
vaartschool. Burg. en Weth. stellen
aan den gemeenteraad voor, aan de Kon.
Paketvaart-Maatschappij en de Java Chi-
na-Japan-lijn te Amsterdam in koop af te
staan 720 M2. bouwgrond aan den boule
vard Bankert tegen f 10 per M2. Gelet op
het feit, dat de grond waarop de Zeevaart
school gebouwd is, destijds door de ge
meente aan de Vereeniging „Zeevaart
school" om niet in eigendom werd afge
staan, kunnen Burg. en Weth. zich met
den gereduceerden prijs van f 10 per M2.,
welken de P. K. M. en de J. G. J. L. be
reid zijn te betalen, wel vereenigen.
De grond is 'bestemd voor het stichten
van een werkplaats, behoorende bij den
aan de De Ruytersckool verbonden maclii-
nistencursus der J. G. J. L. en K. P. M.
Goes. De heer C. D. Vereeke te Kapelle,
dijkgraaf van de Bireede Watering bewes
ten Ierseke herdacht Zaterdag het feit, dat
hij1 [25 jaar geleden werd gekozen tot
gezworene van dit waterschap. In de Za
terdag gehouden vergadering van den
Zeeuwsclien polder- en waterschap, werd
hij met dit feit door den voorzitter, den
heer Mr P. Dieleman, gefeliciteerd.
Bevolking gedurende de 2e helft
der maand Juni 1927. Ingekomen: G- A-
ter Smitte, huishoudster, van 's Graven-
hage, Bekhof 11; M- J- H. Severijh's,
winkeljuffrouw, van Maastricht, Magda-
lenastraat 12; M- Blok, verpleegster, van
Berkhout, Oostwal 31; A. M- de Witte,
kinderjuffrouw, van Dordrecht, Westsin
gel 71; D. Mulder, handelsagent, van Er-
rnelo, Stationsweg 33: F- M- Oosterbroek
eK gezin, arbeider N.S., van OldenzaaJ,
Violenstraat 32; H. J. Nijhof, en gezin,
wegwerker N.S., van Wi©rden, Violen sir.
30; J. J- O- v. d. Put, klerk N.S., van!
Eindhoven, Scbengestraat 57; -J- Roozo-
boom en gezin, treimpoetser, van Ensch©-
-dé, Violenstr. 15; H. v. d. Grampel,
omdermach, N.Svan Dordrecht, Stations
weg 17; J- Ronner, geb. Stinstra, zonder
beroep, van Zwolle, Violenstr. 42; II-
Bierhof en gezin, wegwerker N.S-, van
Exummen, Violenstr. 26; D- J- Lansink
en 'gezin, arbeider N.S., van Ruurlo, Vio
lenstr. 20; J- C .ter Brugge en gezin],
arbeider N.S., varï Enschedé) Violenstr.
22; H. W. van Ewijk en gezin, arbeider
N.S., van Nijmegen, Violenstr. 24, P. Over-
beeke, slagersknecht, van Ternienzen, Gan-
zepoortstraat 3; C- Dronkers, timmerman,
van Kattendijke, Zusterstr. 3; J- Traas,
winkelbediende van 'sll. Arendskerke,
Scholdestr. 96;
Vertrokken: M- de Geilek© geb. Koen,
zonder beroep, naar Dinteloord, D 31; F.
J. Boone, handelsreiziger, naar Kloetinge,
A 36; P. Zuidhof, slagersknecht, naar
Rotterdam, Gedempte Botersloot 86 b; O.
Uvermann, machine-bankwerker, naar Wei.
sel (D-); C- Ibuig, zonder beroep, naar
Rotterdam, Speelmanstr. 69 A!W- H. A-
v. d- Put, timmerman, naai' Tilburg, Prin
ses Sophiastr. 43; H. P. M- v. d. Put,
koperslager, naar Tilburg, Riielscheweg 6;
J. Jobse, Kleermaker, naar Heino; J-
Gorsse, loodgieter, naar Axel; G- H- Jou-
VtcKaar en gezin) off. L- d. H., naar
Amsterdam, Vroüikstr. 401-
Benoemd. Met ingang van he
den is benoemd tot buitengewoon opzich
ter aan de Breed© Watering bewesten
Ierseke de heer J. Dekker te Westkapelle,
oud-leerling van den cursus voor Watert
bouwkundig opzichter alhier.
De heer E- A- Scheel© alhier is be
noemd tot buitengewoon-opzichter bij den
rijkswaterstaat, standplaats Oegstgeest.
Kioetinge. Loop der bevolking m Juni.
Ingekomen: Suzanna Bos, dienstbode, van
Nisse, A 115; S- v. d. Vrede en gezin,
zonder beroep, van Curacao (W.-Injd,ië)
A 116; G. Poortvliet, dienstbode, van'
's Gravenpolder, A 304; A- Strijd, dienst
bode, van Kortgene, A 128; II. J. Boogert
en gezin, kantoorhouder P.T-T-, van Vlis
singen, A 191 a; D. v- d. Maale, veldar-
beider van Ovezande', B 2; J- Houtman!
dienstbode, van Schore, A 4; F- J- Boone,
handelsreiziger, van Goes, A 36; M- Aert-
sen, dienstbode, van K ruining en (Hans-
weert), A 3132; A. Govaert en gezin,
ass. apotheker, van Koepand (Ned- O.-
Indië), A 290; W. Heijboer en gezin, zon
der beroep, van Kruiningen (Hansweert),
A 269;
Vertrokken: T. M- Zonnewijlle, dienst
bode, naar Nisse; J. v. Haveren, zonder
beroep, naar Wcmeldinge; L- H- Beirïtetvoet,
dienstbode, naar Goes, Wiihelminastr. 25;
P. D- Jeronimus, dienstbode, naar Nisse.
Wemeldtnge. Vrijdag had de jaarlijksche
ringrijderij, „Ons Genoegen" op de weid©
van den heer J. Lindenhergh plaats. De
uitslag is als volgt:
P. Dekker le prijs, J. de Jonge 2© pr.,
C. Feijte! 3e pr., C<- Gij!ss©l 4e pr., p.
Feijtel 5e pr., M- de Groen© 6e pr., C.
Hameiink 7o pr., Joh. v. Oosten 8e pr.,
G. Wisse 9e pr., J. Wieststrate 10 pr.,
H. Micras lie pr., C- v. Doorn 12e pr.,
M- v. Doorn 13e pr., Jan van Oosten
14o pr., Jac. Vermaire 15© pr.
Uitslag stoeltjesrijden: G- Wisse le pr.,
extra prijs van Vreemdelingenverkeer P.
Dekker (wekkerstel).
Namens het bestuur der ringrijderij1
„Ons Genoegen" bracht M. Noussen dank
aan allen, die hadden meegewerkt aan hot
welslagen van dez© gehouden ringrijderij1.
Vervolgens had een schietwedstrijd)
plaats, uitgeschreven door de scliietver-
eenigmg „Koos de la Rey" in de Storm-
zondepolder, waarvan de uitslag is als
volgt. Eerebaan scherp, max. 30 p Chr.
de Zeeuw 30 p-, 1- pr. zilv. mod.; C.
Dekker 28 p., 2e pr. zilv. med.; Boven
dien aan C. Dekker koningsmedaille der
schietvereeniging „Koos de la Rey" met
49 p. behaald op de personeel© baaln-
Eveneens op dezelfde baan de wissel-
med. L'.L.S. de 2e maal achtereen aan
denzelfden C. Dekker Pz.
Uitslag vrije baan scherp 100 M. Max.
60 punten, le. D. de Witte 60; 2e. Chr.
de Zeeuw '59; 3e. C. Veerlioek 59; 4.
A. M ..Huissen 59; 5e. C. Dekker 58; 6e.
A. Kosten 58; 7e. G. Schouwenaar 57; 8-
J. Hannewijk 56; 9. A. Wabeke 55; 10.
C. van Gorp 55.
Oudelande. De collecte voor de getroffe
nen bij de stormramp heeft alhier f 222,40
opgebracht.
Rilland-Bath. Door Kerkvoogden der
Ned. Herv .Kerk alhier is de bouw der
hieuw© kerk en toren onderhands opgedra
gen aan den hoer J. v. d. Sande, alhier.
In Verband hiermed© heeft dhr v. d.
Sande ontslag gevraagd als kerkvoogd.
Waarde. Loop der bevolking in de
maand Juni 1927. Ingekomen: 4, Eliza
beth Traas, van Krahbendijke A 349 naar
Waarde A 49; 10, Rosalia Borger, van
Kruiningen (aan boord), naar Waarde, A
36 a.
Arnemulcfen. De in deze gemeente ge
houden collecte voor de Stormramp heeft
opgebracht f569.10-
Biggekerke. In deze gemeente heeft de
collecte voor de stormramp de som van
f 685 opgebracht.
St. Laurens. In de Vrijdagmiddag gehou
den Raadszitting werd tot toelating van
de nieuw gekozen raadsleden besloten.
Thans kwam aan de orde het voorstel
tot aanleg van het gemeentelijk bouwter
rein ter weerszijden van de Kerklaan en
tot vaststelling van een plan van bebou
wing. In een zeer uitvoerige memorie
van toelichting wijzen B. en W. er op,
dat reeds eenige jaren meer regelend bij
Dat or jaarlijks groote somme* ia rook
verdwijnen is bekend, maar ik schrok tock
eventjes toen ik de officieel© cijfers over
1926 zag.
Blykens een opgaaf van het Centraal Bu
reau voor de statistiek werden er gebaa-
derolleerdsigaren voor een bedrag van ruin»
f81 millioen, cigaretten voor een waarde vaa
ruim f40 millioen en tabak voor ruim f30
millioen.
Dat is in totaal ongeveer 152 millioen
gulden of per hoofd der bevolking, de
zuigelingen in de wieg meegerekend, ruim
f 21 per jaar.
Voor dit eene genotmiddel f 152 millioen
per jaarl
Ik weet wel, dat we zoo al rookende
aan duizenden menschen werk en brood ver
schaffen, maar ik vraag me toch af of eeni
ge beperking niet gewenscht en zelfs nood
zakelijk moet worden geacht.
Is, terwijl er zooveel geklaagd wordt een
uitgaaf van f 152 millioen per jaar voor dit
eene genotmiddel, dat bovendien volstrekt niet
altijd onschadelijk is voor de gezondheid, wel
to verantwoorden
OPMERKER.
de bebouwing is opgetreden. Evenwel koa
moeilijk worden voorkomen, dat een
zekere eentonigheid in den bouw is ont
staan. Waar door particuliere bouw-onder
nemers niet het initiatief werd genomen
tot een bebouwing, waarbij het landelijk
schoon bleef behouden, meenen 13. en W'.
dat de Gemeente thans het voorbeeld op.
haar eigen terrein moet geven, hoe met
weinig kosten het natuurschoon kan be
houden bfijven. Door omstandigheden bui
ten hun wil is de indiening van het voor
stel vertraagd. B. en W. hebben zich
echter beijverd om het nog in deze zit
tingsperiode te kunnen behandelen. Het
doel, dat B. en IW. zich voorstellen is, in
de eerste plaats dooir den gedachten aan
leg de omgeving aantrekkelijk te maken
en ten tweede door verkoop een zoodanige
winst te maken, dat het te zijner tijd te
bouwen raadhuis tot stand kan komen
zonder de Gemeente-financiën te veel te
bezwaren.
B. en W. stellen .den Raad voor lo
'nog dit jaar over te gaan tot aanleg
van het terrein, zooals is aangegeven op[
de tee kening2o. de bebouwing te doen
geschieden ongeveer z;ooals op de teeke-
ning is aangegeven; 3o. het middelste pep
ceel te bestemmen voor den .eventueelen
bouw van een nieuw Raadhuis. Hoewel er
kennende, dat dit perceel niet precies in
het midden tusschen de grenzen der Ge
meente aan de Noordstraatweg ligt, mee
nen B. en W. op histèrisclie gronden
deze plaats voor een Raadhuis te moeten
bestemmen.
De kosten van aanleg van de omgeving
zijn begroot op f 1300. Voorgesteld wordt,
dit bedrag niet in één som op de begroo
ting te doen drukken, doch daarvoor, zoo
lang geen grond verkocht is, een crediet
in loopende rekening aan te vragen. Be
halve de mindere opbrengst aan pacht,
zijnde ongeveer f85, zijn dus de jaarlijk
sche kosten f65 aan rente, welke echter
tot f22.50 per jaar worden teruggebracht
wegens derving van pacht, zoodra ten
hoogste 650 vierk. M. grond verkocht
is; de kosten van onderhoud wolriden voor
gesteld te voldoen uit de gewone posij
van onderhoud wegen, straten en pleinen,
welke daarvoor niet behoeft te worden
verhoogd. Zoodra echter meerdere per-
ceelen worden verkocht vervallen de
meerdere jaarlijksche kosten en treedt
daarvoor in de plaats een gedurig finan-
ciëel voordeel voor de Gemeente. De prij
zen van de perceelen bouwgrond worden
voorgesteld, variëerende van f 2 tot f3.50
per yierk. M., waardoor een totaal prijs
van f 20575 kan worden verkregen. Ten
einde een spoedigen houw aan te moei
digen, stellen B. en W. tevens voor op
de eerste 600 vierk. M. ten noorden van
de Kerklaan een reductie van f0.60 per
vierk. M. en op de volgende 400 vierk.
M. een reductie ,van f0.30 per vierk. M.
te verleenen.
Inzake den aanleg van waterleiding en
rioleering, waarvoor de kosten begroot
zijn op resp. f850 en f800 wordt voor
gesteld hiertoe eerist over te gaan, wan
neer zulks naai' het oordeel van B. en
W. in verband met de bebouwing noodig
zal zijn. Deze kosten zijn te voegen bij
den totalen kostprijs van liet terrein. De
hierop rustende schuld bedraagt thans
f9500. De voorzitter brengt allereerst een
woord van dank aan de Commissie van
aannemers en vooral den voorzitter, den
heer Neugebauer voor hetgeen zij gedaan
hebben voor het ontwerpplan van be
bouwing. Een woord van bijzonderen dank
brengt hij ook aan den wethouder Van;
'tlloff, die met den Secretaris zich voor
deze voorstellen zoo buitengewoon veel
moeite heeft getroost. Hij beveelt dit mooie
plan bij de leden aan.
De heer Boon brengt een wooid van
lof voor wat hier door B. en W. wordt
aangeboden. Hij aèht dit voorstel een
werkelijk gemeente-belang, ook ten op
zichte van de financiëele politiek.
De heer van Langevelde brengt ook
gaarne zijn dank vooir hetgeen hier gepres
teerd is; hij zou echter liever met den|
aanleg wachten totdat er een aanvraag
tot verkoop van een perceel bouwgrond
inkomt. De voorzitter antwoordt hem, dat
een dergelijk uitstel tot moeilijkheden aan
leiding zou geven. De heer Simonse acht
het goed, eerst den aanleg klaar te hebben
daardoor wordt de omgeving aantrekke
lijk voor bebouwing; daardoor moet juist
de kooplust aangewakkerd worden. De
heer Van Langevelde wil het voorstel in
stemming gebracht zien. Wethouder Van