Dit de Provincie. ZoekMtjes, gen door samenspreking met polderbestu ren efnz. haar conclusies in de practijk in daden om te zetten. De voorz. merkt nog op dat de Svedela-wals in den iWil- hdhninapolder te zien is. Nu volgde het rapport over de ajlwa tje ringswaterschappen. 'De commissie hiervoor is ini 1924 ingesteld naar aanleiding van een vraag van Ged. Staten van 'Zeeland aan den Bond. Het rapport der commissie zal, na goed- keuring door de vergadering, aan Ged. Staten als advies worden aangebodein. De commissie komt tot de volgende conclusies: a. dat oprichting van een afwaterings- waterschap voor de gronden, afwaterende op de Oostelijke Rjjkswaterleidin'g in Oost- 2eeuwsch-Vlaanderen een goede oplossing kan geven, zoo ook het oprichten van zulk een watenschap voor de grondehr, 'afwaterende op de Westelijke Rijkswater leiding in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen, in dien uit een nader onderzoek blijkt, dat de capaciteit van deze waterleiding c.a. te gering is. h. dat indien er geschillen van bestuur bestaan tusschen polders onderling inzake afwateringsgelden, de zaak door Ged. Sta ten moet worden geregeld, waarbij in het algemeen belang zal overwogen moeten worden of opheffing van een kleinen pol der en inlijving bij1 een grooten of wel bijeenvoeging van eenig© kleine polders tot één grooten gewenscht is. Deze conclusies werden door de ver gadering aanvaard. i Daarna was het woord aan den heer J. A- Rioyer, ingenieur van den Prov. [Waterstaat in Zuid-Holland, te 's Graven, hage om te spreken over: „Het wegen- vraagstuk in verband met de wegenbet- las tihgw et". Het wegenvraagstuk, aldus Spr., is nog Kooit zoo brandend geweest als de laat ste jaren. Het motorverkeer is tot groote ontwikkeling gekomen en het hoogtepunt is nog lang niet bereikt. tSpr. gaf enkele statistieken- Bv. over detn weg SloedamIersefeetndam. Daar passeerden in 1908 per dag (86 u.) 210 pahgespannen voertuigen en 1 motorrij tuig, in 1916 rcsp. 188 en 10, in 1923 resp. 118 en 86 en in 1926 resp. 148 eK 91. (Veel sterker spreken de cijfers betref fende den Rjjiksweg Den HaagHaarlem. IK 1908 passeerden daar per dag 169 iaahgesparmen voertuigen en 39 motor- Irijtuigen, in 1916 resp. 159 en 157, in 1923 resp. 142 en 467 en in 1926 resp. 87 en 1165. In deze getallen is niet uitgedrukt de zwaarte van de motorrijtuigen, die ook Steeds toenam. Tegen deze snelle stijging van het ver keer waren de wegen niet Opgewassen. tWegencongre^sen werden gehouden om zich hierover te beraden en speciaal noemt ispr .het „Nederlandsche Wegencongres". Men kwam al meer tot de conclusie, dat het wegenvraagstuk niet alleen een tech nische maar nog meer een economische (financiëele) kwestie is. Een tweetal provincies hieven weggeld belasting. De Noord-Brabantsche regeling was echter zeer hinderlijk voor het inter provinciaal snelverkeer. En de oplossing .voor het Rijk kwam er niet door. De gedachte aan een rijkswegenbelas ting kwam al meer naar voren. De com missie-Evers werd benoemd en haar rap port is ten grondslag gelegd aan de we genbelastingwet, die nu is ingevoerd. De vraag is gesteld, of de paardentractie niet zal toenemen, nu deze vrij gesteld is van de weggeldbelasting. Spr. gelooft 'echter om economische reden (vooral van wege het loonvraagstuk) van niet. Men had de keuze tusschen een ban- 'denbelasting een benzine-belasling en een voertuigbelasting. Vooral om billijkheids- [overwegingen is de laatste gekozen en met grondslag het eigen gewicht der voer tuigen. Dit laatste acht spr. een zwakke plek in de wet. Het eigen gewicht is geen juist criterium voor de schade, die het voertuig aan het wegdek veroorzaakt. Be ter is het totaalgewicht (eigen gewicht plus lading) of de druk per wiel uitge oefend. Een wetswijziging acht spr. daar- [om in de toekomst gewenscht. Spr. behandelt daarna de voornaamste 'artikelen der wegenbelastingwet. Spr. merkt op, dat men zeer spaarzaam is ge weest met het geven van vrijstellingen. De totale opbrengst der belasting mag Slechts dienen voor aanleg, verbetering <en onderhoud van een beperkt aantal, zijn de de voornaamste wegen en bruggen. Door de Kroon wordt vastgesteld een rijkswegenplan. De wagen daarop voorko mende, zullen door het Rijk worden on derhouden en zoo noodig opnieuw aan gelegd. In de tweede plaats wordt door de Staten van elke. provincie opgemaakt een provinciaal wegenplan, bevattende ©en lijst van wegen, die naast de wegen van het Rijksplan voor onderhoud door de provincie ook uit liet wegenfonds in aan merking 'komen. Waar uit de opbrengst der wegenbelas ting ook het onderhoud der groote bruggen moet worden betaald, heeft het Rijk veel geld noodig. Daarom zal het Rijk in de eerste 5 jaar 70 pet. der opbrengst van de wegenbelasting krijgen, in de tweede 5 jaar 65 pet. en in de derde 5 jaar 60 pet. De provincies krijgen dus samen in de eer ste 5 jaren 30 pet., in de tweede 5 jaren 35 pet. en in de derde 5 jaren 40 pet. Spr. gaf daarna een toelichting op de ingewikkelde wijze, waarop het bedrag der belasting over de verschillende pro vincies wordt verdeeld. Wegen, waarop tollen worden geheven, kunnen niet op de wegenlijst geplaatst .worden. Vermoedelijk zal het wegenplan van rijk en provinciën samen 7000 K.M. beslaan, waarvan voor de provinciale wegenplan nen 4000 K.M. Ook de verdeeling van deze 4000 K.M. over de verschillende provin cies licht spr. toe. Ze geschiedt volgens een ingewikkelde formule. Het provinciaal aandeel in de wegen belasting mag alleen besteed worden aan de wegen, op het provinciaal wegenplan voorkomende. Men stelle zich dus geen overdreven verwachtin gen. Alleen de wegen, die de hoofd aderen voor het verkeer vormen, zullen verbeterd worden. Over de wijze van wegenverbe tering maakt spr. daarna enkele op merkingen. Men moet zoo min mogelijk bochten maken, althans ze een zoo groot mogelijke straal geven. In een bocht moet vooral gedacht worden aan verhooging van de buitenzijde van den weg. Het is noodig voor groote verkeerswegen, dat de minimum-verhardingsbreedte 6 M. be draagt, waar het te verwachten is, dat in de toekomst vrachtauto's steeds breeder zullen gemaakt worden. (Het nieuwe mo tor- en rijwielreglement zal als maximum breedte der auto's 2,35 M. bevatten.) Als m i n i m u m-verhardingsbreedte der wegen meent spr. in ieder geval 4 M. te moeten aangeven. De wegverharding moet een behoorlijke dikte hebben. Klinkers zijn daarom bij zwaar verkeer ondoelmatig. De fundeering moet stevig gewalst worden. Het wegdek moet bij voorkeur gesloten zijn en dat wel vanwege de vele practische voordeelen. Vooral het onderhoud is dan goedkoop. Ook op een slappen grondslag houdt een gesloten wegdek zich goed. Bij een goeden grondslag kunnen klinkers nog wel die nen, maar dan in keperverband. Tegen zwaar verkeer is ook een goede keibestra ting bestand. Wegenverbetering in afdoende mate zal geld kosten. En, zooals reeds gezegd, de opbrengst der wegenbelasting zal niet vol doende zijn. De onderhoudsplichtigen zul len in de beurs moeten tasten. Maar, aldus eindigt spr., de weg is het leven. Bij de bespreking werd door den heer M. K. Krep el te Zierikzee aange drongen op opneming van het veer Zijpe- Anna Jacoba in het wegenplan. Schou- wen-Duiveland moet naar schatting f 30.000 aan wegenbelasting opbrengen en heeft dus wel recht op verbetering. Be doeld veer is het duurste van ons land en de toestand aldaar is meer dan treurig. Ook de weg A. J. Polder-Steenbergen moet onder handen genomen worden. Het is hier een onhoudbare toestand. Dhr v. d. W e ij d e, lid van Ged. Staten, licht dezen toestand nader toe. De havens zijn te Zijpe en A. J. Polder in orde, maar ze zijn in alleen-gebruik gegeven aan de R. T. M. Het tarief is wel verlaagd, maar hoog blijft het. De weg Zierikzee-Zijpe komt waarschijn lijk in het rijkswegenplan. Misschien komt de weg van de haven te A. J. Polder tot aan de grens van Noord-Brabant in het provinciaal wegenplan. Kon nu het veer in het rijksplan worden opgenomen, dan kon er een gewenschte oplossing komen. De voorz. dankt daarna den heer Royer voor zijn belangrijke voordracht. De heer W i s s e te A. J. P o 1 d e r doet daarna eenige mededeelingen over het wa terschap Rumoirt. Spr dankt voor de eer, die de Bond deze omgeving aandoet, door hier te vergaderen en vertelt daarna een en ander over de indijking van 1847. In het polderhuis hangt nog een foto van den indijker del Gampo. De indijking werd in 18 weken voltooid en kostte f 242,024. De Willemspolder, in 1857 bekaad, is een voortdurend zorgkind geweest. Eenige malen liep hfi onder. In 1923 kwam de vereeniging der drie polders niet zonder strijd tot stand. De Commissaris der Konin gin brengt daarna dank voor de uit- noodiging tot het bijwonen dezer ver gadering. Spreker juicht het doel en het werk van den Bond toe en dankt voor de bereidwilligheid om aan Ged. Sta ten desgevraagd adviezen te willen ver strekken. Spr eindigt met zijn beste wen- schen uit te spreken voor den bloei van den Bond. Dhr v. d. W e y d e, lid van Ged. Staten, verzekert, dat dit college in hooge mate belangstelt in den arbeid van den Bond. Immers het heeft toezicht uit te oefenen op de polders en waterschappen. Spr wijst er op, dat St. Philipsland en Walcheren geen calamiteuze polders kennen en acht het een goede keuze, dat de Jaarvergadering van den Bond ook eens te St. Philipsland wordt gehouden. Nadat nog dhr v. Leeuwen, hoofd ingenieur van den Prov. Waterstaat en een afgevaardigde van den Zuidholland- schen Bond het woord hadden gevoerd, werd de vergadering door den voorzitter gesloten. De aanwezigen vereenigden zich, na een korte pauze, aan een maaltijd, waarvoor de eigenaar van hotel „de Druiventros" te St. Philipsland de verzorging op zich had genomen. Wij zullen van dezen maaltijd maar liever niets schrijven. Er zou op de bediening en op de kwantiteit der spijzen heel veel aan te merken zijn. Het bleek wel, dat men te St. Philipsland niet bere kend is voor de taak, om aan zulk een groot gezelschap een maaltijd te bereiden. Ten slotte werd een autotocht door en kele reeds boven genoemde polders ge maakt. Het bleek wel uit den stand der ge wassen (de landbouw wordt hier vrijwel uitsluitend beoefend) en uit de flinke boer derijen, dat hier dank zij den vruchtbaren bodem welvaart heerscht. Een kort bezoek werd nog gebracht aan het polderhuis Rumoirt te A. J. Polder. Het lag ook nog in de bedoeling een kijkje te nemen aan den zeedijk van den Prins Hendrikpolder, waar een verbazend sterke aanslibbing moet zijn waar te nemen, maar de tijd liet het niet toe. Het was haasten, om den trein te Bergen op Zoom te halen. Het onweer. Donderdagavand heeft boven Zeeuwsch-Ylaandeiren en Bra bant een hevig onweder gewoed, ge paard gaande met zware slagregens. Voor al langs de Belgische grens was het zwaar weer. In het land van Hulst is d© blik sem op enkel© plaatsen injgeslagen, zon der dat evenwel branden veroorzaakt wor den. Op enkel© plaatsen werden vallende „vuurballen" waargenomen. Te Nieuw-Namen was er dien dag in den Koningin Emmapolder een koopdag op de Emmahoeve. Om ongeveer 5 uur brak een hevig onweder los, als gel- volg waarvan niet alles kon worden var- kocht en dat bovendien velen ©en nat pak bezorgde. Do bliksem trof nog de boerderij van Is. D-, in het Belgisch ge deelte van den Saeftin|g©npold©r, waarvan een gedeelte door den ontstanen branld vernield werd. Te Oostburg sloeg tijdens: een hevig onweder de bliksem in het café van den heer v. H. te Draai,hrug. De schade was gering en persoonlijk© ongelukken kwamen niat voor. Vanwege de hevige stortregens ligt de veldarbeid in deze streken zoo goed als stil, daar de bodem in de polders als doorweekt is. De aardappelen vooral zul len hiervan veel lijden. Luitenant ter zee 3e kl. Jlir H. A. N. A. van Adrichem Boogaert is aangewe zen voor den dienst in Oost-Indië en zal 7 Sept. met het stoomscliijp Tambora daarheen vertrekken. Vechtpartij op een kermis, te St. Jansteen had een ernstige vecht partij plaats tusschen P. en M- beiden landbouwersknecht aldaar. Eerstgenoemde sloeg M- met een paal op zijn hoofd, met het gevolg, dat dez© in liet ziekenhuis is opgenomen en gistermorgen aan de bekomen verwondingen is overleden. De dader is ter beschikking van de Justitie te Middelburg gesteld. Beiden verkeerden onder den invloed van sterken drank. Voorde, slacht of fersvando Stormramp. Voor de door de storm ramp en den hagelslag van 31 Mei1 Juni getroffen streken is o.a. ingekomen bij den penningmeester van het Prov. Wa tersnood-Comité in Zeeland: Opbrengst inzameling der gemeenten': Bruiniss© f339.95, Sluis f290.62, Seroos- kerke (S-) f54.40, Baarland f318.50, St. Kruis f 112.20, Nieuwerkerk f 935-50, Kats f214.25, Westdorpe f447.40, Tholen f829.80, Zuidzande f296, Oud-Vossemeer I486, Hoofdplaat f370.10, St- Maar tensdijk f712.80, Hoedekenskerk© f 306-55, Overslag f 3294, Aardenburg f 563-70- Voorts: van Neefjes en Nichtjeis van Tante Dollie (dagblad „De Zeeuw") f22.50. Kapelle. Nader wordt ons meegedeeld dat de Indische militairen niet te Vlak© zullen aankomen zooals eerst gemeld is, doch te Rjlland-Batb. om 4.39 u- n.m. en vandaar in colonne rijden naar Goes waar het oorlogsmuseum van den heer Wilton van Reede zal worden bezich tigd, waarna naar Middelburg wordt ge reden waai' men plm. 7-30 u. n.m. zal hankonien. Middelburg. Zaterdagavond omstreeks half negen werd brand ontdekt in het pak huis van de firma Maas de Groot, gros- sierderij in koloniale waren op den Koren dijk. Het bleek, dat de brand door onbe kende oorzaak was ontstaan op een der zolders. De brandweer werd gewaar schuwd en met een der motorspuiten werd het blusschingswerk aangevangen. Er werd een groote hoeveelheid water op de smeulende massa geworpen, zoodat het ge vaar spoedig was geweken. De waterscha de was echter zeer groot. Vlissingen. Uitbreiding Zee vaartschool. Burg. en Weth. stellen aan den gemeenteraad voor, aan de Kon. Paketvaart-Maatschappij en de Java Chi- na-Japan-lijn te Amsterdam in koop af te staan 720 M2. bouwgrond aan den boule vard Bankert tegen f 10 per M2. Gelet op het feit, dat de grond waarop de Zeevaart school gebouwd is, destijds door de ge meente aan de Vereeniging „Zeevaart school" om niet in eigendom werd afge staan, kunnen Burg. en Weth. zich met den gereduceerden prijs van f 10 per M2., welken de P. K. M. en de J. G. J. L. be reid zijn te betalen, wel vereenigen. De grond is 'bestemd voor het stichten van een werkplaats, behoorende bij den aan de De Ruytersckool verbonden maclii- nistencursus der J. G. J. L. en K. P. M. Goes. De heer C. D. Vereeke te Kapelle, dijkgraaf van de Bireede Watering bewes ten Ierseke herdacht Zaterdag het feit, dat hij1 [25 jaar geleden werd gekozen tot gezworene van dit waterschap. In de Za terdag gehouden vergadering van den Zeeuwsclien polder- en waterschap, werd hij met dit feit door den voorzitter, den heer Mr P. Dieleman, gefeliciteerd. Bevolking gedurende de 2e helft der maand Juni 1927. Ingekomen: G- A- ter Smitte, huishoudster, van 's Graven- hage, Bekhof 11; M- J- H. Severijh's, winkeljuffrouw, van Maastricht, Magda- lenastraat 12; M- Blok, verpleegster, van Berkhout, Oostwal 31; A. M- de Witte, kinderjuffrouw, van Dordrecht, Westsin gel 71; D. Mulder, handelsagent, van Er- rnelo, Stationsweg 33: F- M- Oosterbroek eK gezin, arbeider N.S., van OldenzaaJ, Violenstraat 32; H. J. Nijhof, en gezin, wegwerker N.S., van Wi©rden, Violen sir. 30; J. J- O- v. d. Put, klerk N.S., van! Eindhoven, Scbengestraat 57; -J- Roozo- boom en gezin, treimpoetser, van Ensch©- -dé, Violenstr. 15; H. v. d. Grampel, omdermach, N.Svan Dordrecht, Stations weg 17; J- Ronner, geb. Stinstra, zonder beroep, van Zwolle, Violenstr. 42; II- Bierhof en gezin, wegwerker N.S-, van Exummen, Violenstr. 26; D- J- Lansink en 'gezin, arbeider N.S., van Ruurlo, Vio lenstr. 20; J- C .ter Brugge en gezin], arbeider N.S., varï Enschedé) Violenstr. 22; H. W. van Ewijk en gezin, arbeider N.S., van Nijmegen, Violenstr. 24, P. Over- beeke, slagersknecht, van Ternienzen, Gan- zepoortstraat 3; C- Dronkers, timmerman, van Kattendijke, Zusterstr. 3; J- Traas, winkelbediende van 'sll. Arendskerke, Scholdestr. 96; Vertrokken: M- de Geilek© geb. Koen, zonder beroep, naar Dinteloord, D 31; F. J. Boone, handelsreiziger, naar Kloetinge, A 36; P. Zuidhof, slagersknecht, naar Rotterdam, Gedempte Botersloot 86 b; O. Uvermann, machine-bankwerker, naar Wei. sel (D-); C- Ibuig, zonder beroep, naar Rotterdam, Speelmanstr. 69 A!W- H. A- v. d- Put, timmerman, naai' Tilburg, Prin ses Sophiastr. 43; H. P. M- v. d. Put, koperslager, naar Tilburg, Riielscheweg 6; J. Jobse, Kleermaker, naar Heino; J- Gorsse, loodgieter, naar Axel; G- H- Jou- VtcKaar en gezin) off. L- d. H., naar Amsterdam, Vroüikstr. 401- Benoemd. Met ingang van he den is benoemd tot buitengewoon opzich ter aan de Breed© Watering bewesten Ierseke de heer J. Dekker te Westkapelle, oud-leerling van den cursus voor Watert bouwkundig opzichter alhier. De heer E- A- Scheel© alhier is be noemd tot buitengewoon-opzichter bij den rijkswaterstaat, standplaats Oegstgeest. Kioetinge. Loop der bevolking m Juni. Ingekomen: Suzanna Bos, dienstbode, van Nisse, A 115; S- v. d. Vrede en gezin, zonder beroep, van Curacao (W.-Injd,ië) A 116; G. Poortvliet, dienstbode, van' 's Gravenpolder, A 304; A- Strijd, dienst bode, van Kortgene, A 128; II. J. Boogert en gezin, kantoorhouder P.T-T-, van Vlis singen, A 191 a; D. v- d. Maale, veldar- beider van Ovezande', B 2; J- Houtman! dienstbode, van Schore, A 4; F- J- Boone, handelsreiziger, van Goes, A 36; M- Aert- sen, dienstbode, van K ruining en (Hans- weert), A 3132; A. Govaert en gezin, ass. apotheker, van Koepand (Ned- O.- Indië), A 290; W. Heijboer en gezin, zon der beroep, van Kruiningen (Hansweert), A 269; Vertrokken: T. M- Zonnewijlle, dienst bode, naar Nisse; J. v. Haveren, zonder beroep, naar Wcmeldinge; L- H- Beirïtetvoet, dienstbode, naar Goes, Wiihelminastr. 25; P. D- Jeronimus, dienstbode, naar Nisse. Wemeldtnge. Vrijdag had de jaarlijksche ringrijderij, „Ons Genoegen" op de weid© van den heer J. Lindenhergh plaats. De uitslag is als volgt: P. Dekker le prijs, J. de Jonge 2© pr., C. Feijte! 3e pr., C<- Gij!ss©l 4e pr., p. Feijtel 5e pr., M- de Groen© 6e pr., C. Hameiink 7o pr., Joh. v. Oosten 8e pr., G. Wisse 9e pr., J. Wieststrate 10 pr., H. Micras lie pr., C- v. Doorn 12e pr., M- v. Doorn 13e pr., Jan van Oosten 14o pr., Jac. Vermaire 15© pr. Uitslag stoeltjesrijden: G- Wisse le pr., extra prijs van Vreemdelingenverkeer P. Dekker (wekkerstel). Namens het bestuur der ringrijderij1 „Ons Genoegen" bracht M. Noussen dank aan allen, die hadden meegewerkt aan hot welslagen van dez© gehouden ringrijderij1. Vervolgens had een schietwedstrijd) plaats, uitgeschreven door de scliietver- eenigmg „Koos de la Rey" in de Storm- zondepolder, waarvan de uitslag is als volgt. Eerebaan scherp, max. 30 p Chr. de Zeeuw 30 p-, 1- pr. zilv. mod.; C. Dekker 28 p., 2e pr. zilv. med.; Boven dien aan C. Dekker koningsmedaille der schietvereeniging „Koos de la Rey" met 49 p. behaald op de personeel© baaln- Eveneens op dezelfde baan de wissel- med. L'.L.S. de 2e maal achtereen aan denzelfden C. Dekker Pz. Uitslag vrije baan scherp 100 M. Max. 60 punten, le. D. de Witte 60; 2e. Chr. de Zeeuw '59; 3e. C. Veerlioek 59; 4. A. M ..Huissen 59; 5e. C. Dekker 58; 6e. A. Kosten 58; 7e. G. Schouwenaar 57; 8- J. Hannewijk 56; 9. A. Wabeke 55; 10. C. van Gorp 55. Oudelande. De collecte voor de getroffe nen bij de stormramp heeft alhier f 222,40 opgebracht. Rilland-Bath. Door Kerkvoogden der Ned. Herv .Kerk alhier is de bouw der hieuw© kerk en toren onderhands opgedra gen aan den hoer J. v. d. Sande, alhier. In Verband hiermed© heeft dhr v. d. Sande ontslag gevraagd als kerkvoogd. Waarde. Loop der bevolking in de maand Juni 1927. Ingekomen: 4, Eliza beth Traas, van Krahbendijke A 349 naar Waarde A 49; 10, Rosalia Borger, van Kruiningen (aan boord), naar Waarde, A 36 a. Arnemulcfen. De in deze gemeente ge houden collecte voor de Stormramp heeft opgebracht f569.10- Biggekerke. In deze gemeente heeft de collecte voor de stormramp de som van f 685 opgebracht. St. Laurens. In de Vrijdagmiddag gehou den Raadszitting werd tot toelating van de nieuw gekozen raadsleden besloten. Thans kwam aan de orde het voorstel tot aanleg van het gemeentelijk bouwter rein ter weerszijden van de Kerklaan en tot vaststelling van een plan van bebou wing. In een zeer uitvoerige memorie van toelichting wijzen B. en W. er op, dat reeds eenige jaren meer regelend bij Dat or jaarlijks groote somme* ia rook verdwijnen is bekend, maar ik schrok tock eventjes toen ik de officieel© cijfers over 1926 zag. Blykens een opgaaf van het Centraal Bu reau voor de statistiek werden er gebaa- derolleerdsigaren voor een bedrag van ruin» f81 millioen, cigaretten voor een waarde vaa ruim f40 millioen en tabak voor ruim f30 millioen. Dat is in totaal ongeveer 152 millioen gulden of per hoofd der bevolking, de zuigelingen in de wieg meegerekend, ruim f 21 per jaar. Voor dit eene genotmiddel f 152 millioen per jaarl Ik weet wel, dat we zoo al rookende aan duizenden menschen werk en brood ver schaffen, maar ik vraag me toch af of eeni ge beperking niet gewenscht en zelfs nood zakelijk moet worden geacht. Is, terwijl er zooveel geklaagd wordt een uitgaaf van f 152 millioen per jaar voor dit eene genotmiddel, dat bovendien volstrekt niet altijd onschadelijk is voor de gezondheid, wel to verantwoorden OPMERKER. de bebouwing is opgetreden. Evenwel koa moeilijk worden voorkomen, dat een zekere eentonigheid in den bouw is ont staan. Waar door particuliere bouw-onder nemers niet het initiatief werd genomen tot een bebouwing, waarbij het landelijk schoon bleef behouden, meenen 13. en W'. dat de Gemeente thans het voorbeeld op. haar eigen terrein moet geven, hoe met weinig kosten het natuurschoon kan be houden bfijven. Door omstandigheden bui ten hun wil is de indiening van het voor stel vertraagd. B. en W. hebben zich echter beijverd om het nog in deze zit tingsperiode te kunnen behandelen. Het doel, dat B. en IW. zich voorstellen is, in de eerste plaats dooir den gedachten aan leg de omgeving aantrekkelijk te maken en ten tweede door verkoop een zoodanige winst te maken, dat het te zijner tijd te bouwen raadhuis tot stand kan komen zonder de Gemeente-financiën te veel te bezwaren. B. en W. stellen .den Raad voor lo 'nog dit jaar over te gaan tot aanleg van het terrein, zooals is aangegeven op[ de tee kening2o. de bebouwing te doen geschieden ongeveer z;ooals op de teeke- ning is aangegeven; 3o. het middelste pep ceel te bestemmen voor den .eventueelen bouw van een nieuw Raadhuis. Hoewel er kennende, dat dit perceel niet precies in het midden tusschen de grenzen der Ge meente aan de Noordstraatweg ligt, mee nen B. en W. op histèrisclie gronden deze plaats voor een Raadhuis te moeten bestemmen. De kosten van aanleg van de omgeving zijn begroot op f 1300. Voorgesteld wordt, dit bedrag niet in één som op de begroo ting te doen drukken, doch daarvoor, zoo lang geen grond verkocht is, een crediet in loopende rekening aan te vragen. Be halve de mindere opbrengst aan pacht, zijnde ongeveer f85, zijn dus de jaarlijk sche kosten f65 aan rente, welke echter tot f22.50 per jaar worden teruggebracht wegens derving van pacht, zoodra ten hoogste 650 vierk. M. grond verkocht is; de kosten van onderhoud wolriden voor gesteld te voldoen uit de gewone posij van onderhoud wegen, straten en pleinen, welke daarvoor niet behoeft te worden verhoogd. Zoodra echter meerdere per- ceelen worden verkocht vervallen de meerdere jaarlijksche kosten en treedt daarvoor in de plaats een gedurig finan- ciëel voordeel voor de Gemeente. De prij zen van de perceelen bouwgrond worden voorgesteld, variëerende van f 2 tot f3.50 per yierk. M., waardoor een totaal prijs van f 20575 kan worden verkregen. Ten einde een spoedigen houw aan te moei digen, stellen B. en W. tevens voor op de eerste 600 vierk. M. ten noorden van de Kerklaan een reductie van f0.60 per vierk. M. en op de volgende 400 vierk. M. een reductie ,van f0.30 per vierk. M. te verleenen. Inzake den aanleg van waterleiding en rioleering, waarvoor de kosten begroot zijn op resp. f850 en f800 wordt voor gesteld hiertoe eerist over te gaan, wan neer zulks naai' het oordeel van B. en W. in verband met de bebouwing noodig zal zijn. Deze kosten zijn te voegen bij den totalen kostprijs van liet terrein. De hierop rustende schuld bedraagt thans f9500. De voorzitter brengt allereerst een woord van dank aan de Commissie van aannemers en vooral den voorzitter, den heer Neugebauer voor hetgeen zij gedaan hebben voor het ontwerpplan van be bouwing. Een woord van bijzonderen dank brengt hij ook aan den wethouder Van; 'tlloff, die met den Secretaris zich voor deze voorstellen zoo buitengewoon veel moeite heeft getroost. Hij beveelt dit mooie plan bij de leden aan. De heer Boon brengt een wooid van lof voor wat hier door B. en W. wordt aangeboden. Hij aèht dit voorstel een werkelijk gemeente-belang, ook ten op zichte van de financiëele politiek. De heer van Langevelde brengt ook gaarne zijn dank vooir hetgeen hier gepres teerd is; hij zou echter liever met den| aanleg wachten totdat er een aanvraag tot verkoop van een perceel bouwgrond inkomt. De voorzitter antwoordt hem, dat een dergelijk uitstel tot moeilijkheden aan leiding zou geven. De heer Simonse acht het goed, eerst den aanleg klaar te hebben daardoor wordt de omgeving aantrekke lijk voor bebouwing; daardoor moet juist de kooplust aangewakkerd worden. De heer Van Langevelde wil het voorstel in stemming gebracht zien. Wethouder Van

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1927 | | pagina 2