■BRUI IS.
Binnenin!.
Buitenland.
Dit ne Provincie.
opgevat, maar, zooals vanzelf spreekt,
moest de begrooting toen worden herzien,
en. een nieuwe verdeeling der kosten over
de verschillende partijen worden gemaakt.
Arbeidsloonen, prijzen van materialen enz.
waren dermate gestegen, dat het nood
zakelijk bleek den provincialen steun met
42 pet. te verhoogen.
Bij Statenbesluit van 20 Juli 1920 is
daartoe besloten.
Opmerkelijk mag liet wouden genoemd,
dat enkele jaren later, n.l. in 1922 en 1923
de plannen nog bijna schipbreuk hadden
geleden door den tegenstand van een
aantal personen uit de streek zelve.
Spr. acht bet een aangenamen plicht
om van deze plaats hulde te brengen
aan 'don man, die dien tegenstand ,op
waardige wijze heeft weten te overwinnen.
De heer Dr J. W. Jenny Weijerman heeft
speciaal in die dagen blijk gegeven van
zoo groote doortastendheid, doorzettings
kracht en toewijding, dat, afgezien nog
van hetgeen hij overigens voor deze pro
vincie heeft gedaan en van de moeilijke
taak, welke bij de verdere voorbereiding
en uitvoering der plannen op zijne schou
ders rustte, hij reeds daarvoor in rijke
mate op den dank der provincie aan
spraak mag maken. In de eerste plaats,
aldus spr-, daarom aan u, Dr Weijer
man, mijn hartelijke gelukwenschen op
den dag va.n heden. Dank zij uwe ener
gie, uw stoeren arbeid en uVv harden
strijd is een werk tot stand gekomen,
waarvan gij tot in lengte van jaren als den
vader zult worden aangemerkt, een werk,
waarvoor Zuid-Beveland u naar ik hoop,
steeds dankbaar zal blijven.
Niet kan worden tegengesproken, dat
de autobussen ernstige concurrentie zullen
aandoen, maar liet reizigersverkeer is
nimmer als hoofdzaak door de spoor-
wegmaai schappij beschouwd. Op den
voorgrond heeft steeds gcsltèm de econo
mische ontwikkeling der streek en voor
de Maatschappij tot Exploitatie van S.S.
zal het goederenvervoer, dat, gaande ver
der dan tot Goes, ook de hoofdlijn voeden
zou, wel steeds een der hoofdargumenten
zijn geweest om hare medewerking toe te
zeggen.
De Zuid-Bevelandsche lijnen liggen in
eene zeer vruchtbare en welvarende land
bouwstreek. Een blik op de kaart leert
echter, in welken ongunstigen toestand hot
groote deel van Zuicl-Beveland tot dusver
verkeerde ten opzichte van de in den
tegenwoordigen tijd onontbeerlijke mid
delen van communicatie.
Goede wegen en een uitgebreid spoor-
of tramwegnet waarlangs een vlug per
sonenvervoer en een goed geordend goe
derentransport kan plaats hebben, zijn
voor de ontwikkeling van iedere streek
een levensbehoefte. In liooge mate geldr
dit natuurlijk voor een streek met een
zoo rijken bodem als die van Zuid-Beve
land, wel eens het paradijs van Zeeland
genoemd.
Smalend hebben sommigen de nieuwe
lijn aangeduid met den naam van den
„peeënlijn" en zeer zeker zal de suiker
biet, met daarnaast de aardappel en de
ajuin, een hoofdrol bij bet transport op
de Zuid-Bevelandsche lijnen spelen.
Maar men streeft ook in dit deel onzer
provincie naar een meer en meer inten
sieve cultuur van 'den bodem. Tuinbouw
en fruitteelt komen vooral in Zuid-Beve
land meer en meer tot ontwikkeling en
het wil mij voorkomen, dat met het oog
op een vluggen afzet dier producten de
lijnen van het allerhoogste belang mogen
worden genoemd. Geen overlading en geen
oponthoud meer en een exploitatie in
één hand ?ijn daarvoor niet te onder
schatten voordooien.
Daarenboven ook voor de vestiging en
de ontwikkeling van de industrie en voor
uitbreiding van handelsrelaties is een
spoorwegnet een onmisbare yoorwaarde
De Zuid-Bevelandsche lijnen kunnen
voorts misschien op den duur ook nieuwe
vooruitzichten openen voor de.provinciale
stoombootdiensten op de Wester-Schelde
en het mogelijk maken, dat de communi
catie tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en
het overige deel van ons vaderland nog
vlugger en veelvuldiger kan plaats heb
ben dan thans het geval is.
Zuid-Beveland prees ik zooeven om zijn
rijken bodem. Echter ook zijn natuur
schoon, speciaal in den tijd van het jaar,
waarin de fruitboomen 'alom hun weelde
en pracht ten toon spreiden, is een bezoek
overwaard. Ik twijfel er dan ook niet
aan, of de opening der lijnen zal het
vreemdelingenverkeer in deze landstreek
zeer doen toenemen.
Om al die redenen, nogmaals namens
het provinciaal bestuur dank aan allen,
die financieel of moreel er toe hebben bij
gedragen, dat de Zuid-Bevelandsche lijnen
tot stand zijn kunnen komen.
Mijn hartelijke gelukwenschen aan het
deel van Zuid-Beveland, dat door het
nieuwe spoorwegnet wordt doorsneden.
Moge spoedig algemeen worden erkend,
dat de zware lasten, welke Rijk, Provin
cie en direct belanghebbenden zich ter
wille van deze lijnen hebben moeten ge
troosten, ,ten volle gerechtvaardigd zijn
en moge de welvaart en de voorspoed
in onze provincie in rijke mate door den
aanleg der lijnen worden bevorderd.
Dr Ka Iff, directeur der Ned. Spoor
wegen, (welke Mij. de exploitatie der lijn
ter hand neemt) herinnerde er aan, dat
het reeds een groot aantal jaren geleden
is, dat tot den aanleg? dezer lijn besloten
is .Dit groot aantal jaren is misschien de
oorzaak, dat de N. S. de exploitatie voor
haar rekening neemt. Br zijn toch na
derhand vele factoren bijgekomen, die
een loonende exploitatie in gevaar bren-
gen.
Toch belooft een feestdag als deze veel
goeds en daarom wil Spr. niet te pessi
mistisch zijn. Oofk Ged. Staten zijn op
timistisch, want dit college, dat Zuid-
Beveland zooveel beter kent, heeft ook
nog aan een aantal autobus-ondernemers
concessie verleend. Dit college voorziet
dus een gmoten bevolkingsaanwas van
Zuid-B,eveland. (Gelach.)
Ook deze spreker huldigt het groot
optimisme van dr Jenny Weijerman. Hij
dankt hem hartelijk voor zijn arbeid, die
zoozeer in 't algemeen belang is van Zuid-
Beveland. (Applaus.)
Daarna voerde de Burgemeester
van G oi e s, de heer IT a j o n i u s het
woord, namens de Besturen der subsidiëe-
rende gemeenten.
Voor een groot gedeelte van Zuid-Bevo-
land, aldus Spr., is het een gewichtige
dag, nu de lang verbeide spoorlijnen in
gebruik genomen zullen worden, waardoor
het mogelijk zal zijn de Zuid-Bevelandsche
producten, zonder overlading naar de
plaats van bestemming te brengen, terwijl
tevens van uit Goes alls cenlrum een
spoorwegverbinding is verkregen, die aan
al de daarbij betrokken gemeenten in ons
welvarende Zuid-Beveland ongetwijfeld in
velerlei opzicht ten goede zal komen.
Dit nu is indertijd ook terecht door de
gemeentebesturen begrepen, toen zij be
sloten, tot het verleenen van 'de gee
vraagde jaarlijksche subsidiën, gedurende
50 achtereenvolgende jaren.
Het is bijna 60 jaar geleden, dat de
eerste spoorlijn in Zeeland in gebruik
werd genomen en' wanneer men da wor
dingsgeschiedenis daarvan1 naleest, blijkt,
hoevelen er toen nog waren, diei een
spoorweg door Zeeland een dwaasheid
vonden, onuitvoerbaar en doelloos-, een
meening, die niemand nu meer zo-u willen
onderschrijven. Na dien zijn nog concessie
aanvragen gedaan, voor den aanleg van
tramwegen door een gedeelte van Zuid-
Beveland, zonder dat het tot eenigei uit
voering kwam, totdat in 1914 een adres
werd ingezonden door Dr J. W. Jenny
Weijerman, naimens de N.V. Spoorvv-eg-
Maatschappij Zuid-Bevel and, houdende ver
zoek om subsidie voor het aanleggen van
een net van locaalspoorwegen do-o-r Zuid-
Beveland, waarbij de bereids aan den
heer Huijghebaert te Assebrouck verleen
de concessie voor den aanleg van een.
tramweg zou worden overgenomen. Ik ge
denk daarbjij wijlen dhr J. A. van "Heel,
die als president commissaris van de
N.V. daartoe een groeten stoot gaf.
Nu is dein inderdaad een gr outsell en
o-mvangrijk werk in Zuid-Be-veland to-t
stand gekomen, waarvan de ontwerpers en
uitvoerders alle eer hebben. Naast een
woord van groote erkentelijkheid, aan de
directie der Ned. Spoorwegen, aan Rijk
en Provincie, past ook namens de ge
meentebesturen een woord van dank aan
den driecteur van de Zuid-Bevelandsche
Spoorweg-Mij Dr J. W. Jenny Wieijerman,
die oiofc voor dit werk in Zuid-Beveland
de gro-ote stuwkracht is geweest.
Hartelijk hoopt Spr. dat de exploitatie
van de nieuwe spoorlijnen aan de goede
verwachtingen zal beantwoorden en be
vorderlijk zal zijn aan den bloei van de
Zuid-Bevelandsche gemeenten.
Daarna voerde de heer dr J. W.
Jenny Weyerman, directeur der
Spoorweg-Mij. Zuid-Beveland, het woord.
Spr. dankt voor al do woorden, aan'
dezen disch tot hem gericht.
Ik weet zeer wel, zegt Spr., dat dikwijls
da vraag is gesteld, waarom ik de wa
terleiding in Zuid-Beveland heb gemaakt
en nu deze spoorwegen. Ik weet ook, dat
velerlei antwoord op deze vraag is ge
zocht. Prijzende en misprijzende antwoor
den de laatste vooral.
Be zou U willen vragen, dat zoeken
naar een antwoord te staken. Ik zou
U vooral dringend willen vragen,
om ook niet over de waarde van mijn
werk te oordeelen. Houdt mij ten goede.
Dat zal een volgend*geslacht beter kun
nen, omdat het objectiever er tegenover
zal staan.
Toen ik het doktershuis te 'slleer
Arendskerke verliet, wilde ïk het alge
meen belang galan dienen.
De weg, toen door mij ingeslagen, heeft
mij gevoerd naar deze plaats. Doornig was
het pad, dat is waar, veel pijn heb ik
en heeft mijn vrouw onverdiend geleden,
maar toch was dat pad nu van het einde
terug, rechter dan gij misschien wel denkt.
Br had er behoefte aan dit alles eens
uit te spreken, nu wellicht mijn werkja
ren ten einde gaan. Spr. eindigt met een
dronk in te stellen op de welvaart van
Zuid-Beveland.
Nadat oip het dek de koffie was ge
bruikt, verlieten de aanwezigen het schip
en werden weer aam den wal gebracht.
De belangstelling aan den steiger te
Borsselen was zoo mogelijk nog grooter.
Voorafgegaan door het muziekgezelschap
werd naar den trein gewandeld. Spoedig
ving de terugreis aan.
Te 's Heerenhoek, Heinkemszand en 's H-
Arendskerke werd uitgestapt. De plaatse
lijke muziekgezelschappen gaven een num
mertje, waarbij het nergens aan de belang
stelling der burgerij ontbrak.
Via Goes ging de rit nu naar Wemel-
dinge. Daar werd de feestdag besloten
met een tuinfeest in den boomgaard van
den heer L. Dominieus. „Hosanna" uit
Goes, het muziekgezelschap uit 'Womel-
dinge en het Zuid-Bevedandsch capella-
koor (directeur dhr Tamminga) verleenden
hun zeer op prijs gestelde medewerking.
Enkele honderden genoodigden waren in
den boomgaard aanwezig. Velen hunner
maakten gebruik van de gelegenheid om-
een kijkje te nemen op den berg, in den
tuin van den burg m est r Wabe'.e,
Hosannai besloot den avond met een
taptoe.
Per extra-treinen werden daarna de ge
noodigden naar hun diverse woonplaatsen
vervoerd. Te Goes was de belangstelling
bij aankomst der treinen wederom groot.
De dag is uitnemend geslaagd, waaraan
vooral het weer meewerkte. Onnoodig te
zoggen dat van verschillende momenten
foto's genomen zijn. De hoer CL v. Es,
fotograaf uit Middelburg, en de fotografen
de Soomer en Vorschoore uit Goes hebben
verschillende kiekjes genomen. Ons com
pliment aan do Spoorweg-Mij. Zuid-Beve
land voor de wijze, waarop zij: haar gas
ten, waaronder ook de pers, heeft ontvan
gen! De regeling was don geheelen dag
tip-top in orde!
Vc-rmclden wij nog, dat telegrammen
van gelukwcnsch waren ingekomen van
don oud-oommissaris 'der Koningin in Zee
land, mr Dijckmeester en van de Z.-
Vlaamsche Tramwegmaatschappij.
De „spoor" is er nu. Wij hoorden
gisteren van verschillende zijden, dat men
van de exploitatie goede verwachtingen
had. De tarieven zijn zeer billijk gesteld.
Gaarne sluiten wij ons aan bij de gis
teren uitgesproken goede wemschen. Heil
do spoor! Heil Zuid-Beveland!
De inval in de Arcios te Londen.
De sovjetregeering heeft de protestnota
tegen de huiszoeking in de bureaux der
Arcos te Londen aan den Etigelschen zaak
gelastigde tc Moskou overhandigd.
In deze nota der sovjetregeering wordt
o.a. gezegd:
De sovjetregeering verklaart categorisch,
dat de voortzetting van de handelsbetrek
kingen slechts mogelijk is op voorwaarde,
dat de bepalingen der handelsovereen
komst door de regeering van ^Groot-Brit-
tannië stipt worden nageleefd en dat de
rustige, zakelijke arbeid van de economi
sche organen der sovjet-unie wordt ge
waarborgd.
Zij acht zich gerechtigd den eisch te
stellen, dat do Engelsche regeex-ing, we
gens schending der uit het verdrag voort
vloeiende verplichtingen, wegens de belee-
diging, de sovjetregeering aangedaan en
wegens'" do haar door het optreden der
politie berokkende materieele schade,
satis-factie geeft.
De nota wijst er nog op, dat de sovjet
regeering bij haar onderhandelingen over
het sluiten van het handelsverdrag nadruk
kelijk den eisch heeft gesteld, dat haar
handelsagenturen in het buitenland volle
dige immuniteit en onschendbaarheid moe
ten genieten. Dit beginsel is door bijna alle
landen, waarmee de sovjetregeering be
trekkingen volgens oen verdrag onder
houdt, erkend en heeft ook uitdrukking
gevonden in art. van de overeenkomst,
welke in 1921 tusschen Engeland en
sovjet-Rusland is gesloten. De Engelsche
regeering heeft dit beginsel echter op
grove wijze in den meest beleedigenden
vorm geschonden.
Tegen doorboorde neuzen.
De Fransehe autoriteiten hebben beslo
ten verbodsmaatregelen te treffen tegen
de gewoonte der inlandsche vrouwen in
de koloniën om neusringen te dragen. In
Centraal-Afrika is het mode onder de vrou
wen om neus, ooron of zelfs tanden te
doorboren en er ringen aan te hechten. De
vrouwen, die het verbod overtreden zou
den dit met gevangenisstraf van twee tot
vijf jaren moeten boeten.
Nieuwe aardschok in Zuid-SIavië.
Dinsdagavond om half zeven is in Joego
slavië opnieuw een vrij krachtige aard
schok gevoeld. De aardbeving hield onge
veer 2 minuten aan. Het centrum lag weer
ten Zuid-Westen van Belgrado. In het
geheel zijn sedert Zondagochtend in dit
gebied 36 schokken waargenomen.
De Antwerpsche Dierentuin in moeilijk
heden.
De dierentuin van Antwerpen dreigt in
moeilijkheden te geraken door gebrek aan
geld. Het bestuur schrijft dit toe aan de
lioogo belasting, die op d"e toegangsbiljet
ten wordt gelegd. De fiscus krijgt jaarlijks
ruim een half millioen fr., geheven op de
entréebil jetten.
Nu worden er pogingen in het werk ge
steld om die belasting afgeschaft of ver
laagd te krijgen. Men hoopt daardoor meer
publiek te trekken en dus meer inkomsten
te krijgen. Alleen het voederen der dieren
kost bijna een half millioen frs. Van 1
Mei 1926—1 Mei 1927 werd 272.000 frs.
besteed voor den aankoop van nieuwe
dieren.
De dierentuin herbergt 500 zoogdieren,
1900 vogels, 530 kruipende dieren en 2600
visschen.
Korte berichten.
De „Petit Parisien" meldt uit Lon
den, dat volgens een aldaar ontvangen
berichtte Warschau oen complot zou
zijn ontdekt tegen Pilsoedski, welk com
plot zou zijn georganiseerd in den zetel
van de nationale democratische partij. Ver
scheidene arrestaties zouden hebben plaats
gehad. Tot do gearresteerden zou ook ge
neraal Halier behooren.
Volgens de volkstelling van
Maart heeft Pa rijs 4.628.637 inwoners.
Uit Moskou wordt gemeld, dat in
de provincie Chilok in Siberië gewel
dige boschbranden zijn uitgebro
ken. Het vuur wordt door den hevigen
wind aargewaLkerd. De geheele bevolking
der provincie neemt deel aan de bestrij
ding van het vuur.
Zanghulde aan Prinses Juliana.
Gisteren hebben een 6000 kinderen, leer
lingen van bijzondere scholen, te Am
sterdam een grootsche zanghulde gebracht
aan H. K. H. Prinses Juliana.
Als een schier eindelooze stoet kwamen
tegen twee uur de kinderen aanmarcliee-
ren. Alles gebeurde in goede orde. Vooraf
gingen eenige vaandels van jeugdbonden
Al de jongens en meisjes droegen oranje-
strikken of -sjerpen.
Voor het Paleis stonden de infanteristen
met hun stormhelmen. Maar den meesten
indruk maakten de met mensehen volge
propte gebouwen in den omtrek van het
paleis.
't Was een overweldigend gezicht.
Duizenden kinderoogen keken naar de
bloemen-versiering op het balcon, hün ge
schenk aan de prinses, met kleine bijdra
gen bijeengebracht. Maar de hoofdpersoon,
de 18-jarige prinses, was er nog niet.
Precies half drie verscheen de Konink
lijke familie op liet balcon. De Koningin
had een zacht-fraise, witgestreepten man
tel aan. Zij droeg een lorgnet, om op het
programma de liederen goed te kunnen
volgen. De Prins was in groot tenue admi
raalsuniform. De Prinses was gekleed in
een witten mantel, met een grooten witten
hoed op. Een langdurig gejuich barstte
los.
Na afloop van de zanghulde, die beslo
ten werd met het „Wilhelmus", brachten
de 6000 kinderen aan de Koninklijke fami
lie een langdurige ovatie.
Prinses Juliana na&rlndi
Het „Vaderland" maakt melding van
een gerucht, volgens hetwelk Prinses Ju
liana in gezelschap van Prins Hendrik
een reis zou maken naar Inidië. Het blad
voegt er aan toe, dat de mogelijkheid v.nn
een dergelijk bezoek zeer groot is, maar
dat de Prinses toch wel eerst hare studie
zal beëindigen.
Spoor- en Tr ain wegen
Spoorkaartje.» v o O'r d o o r g a a nde
reizigers.
Met ingang van den 12en dezer j.l.
Donderdag zijn de conducteurs op. de
treinen wederom in het bezit gesteld van
boekjes met plaatsbewijzen, waaruit zij
biljetten kunnen verstrekken aan diei reizi
gers, die. hetzij de reis maken, zonder
in het bezit van een plaatskaartje te zijn,
mits zij van deze omstandigheid vóór het
vertrek van den trein den conducteur
in kennis hebben gesteld, dan wel verder
willen reizen dan hun oorspronkelijk voor
nemen was. Voorheen waren de conduc
teurs eveneens in het bezit van dergelijke
boekjes, doch ruim een jaar geleden nam
de directie der Spoorwegen dic-i hoekjes in
en bepaalde, dat, wanneer reizigers de
reis maakten, zonder in 't bezit van een
plaatsbiljct de zijn zij', hij aankomst aan
het station hunner bestemming, door den
conducteur naar den betrokken stations
chef moesten worden geleid.
Met ingang van 12 dezer is, tevens
bepaald, dat kaartjes voor doorgaande
reizigers niet meer op de stations ver
krijgbaar zullen zijn, doch uitsluitend bij
de conducteurs van de treinen.
Nederlanders in den vreemde).
De tijding, dat de minister van fi
nanciën bij de Tweede Kalmer heeft in
gediend een wetsontwerp tot heffing van
inkomsten- en andere belastingen, succes
sie- en andere rechten van in den vreemde
gevestigde Nederlanders heeft eenige be
roering gebracht in de Hollandsche kolo
nie te Antwerpen. Ter bespreking van een
actie tegen! dat wetsontwerp1 heeft a.s.
Zondag nabij Antwerpen een vergadering
voor belanghebbenden plaats, waarin als
inleider optreden zal mr. Emmen Riedel
uit Den Haag.
DePulman n-t rein.
In verband met de drukke bezetting van
den nieuwen Pulmann-trein Amsterdam
Parijs verzoekt de Compagnie Internatio
nale des Wagons-Lits et des Grands Ex
press Européens, onder de aandacht van
het publiek te brengen, dat slechts een be
perkt aantal plaatsen in bovengenoemden
trein beschikbaar is, en zij die niet vooraf
reserveeren, kans loopen geen plaats te
krijgen.
Reserveering van plaatsen kan geschie
den aan alle stations der Nederlandsche
Spoorwegen en aan het Reisbureau der
Wagons-Lits, Rembrandtsplein 3, Amster
dam.
Wijziging Tariefwet.
Volgens „De Msb." zou aan de departe
menten van Arbeid, H. en N. en van Fi
nanciën gewerkt worden aan een wetsont
werp, waarbij, om tegemoet te komen aan
de bezwaren die onze industrie te Maas
tricht ondervindt, het invoerrecht ad valo
rem voor aardewerk vervangen wordt door
een naar het gewicht.
B ij zetting J. B. vanHeutsz.
De commissie tot huldiging van de na
gedachtenis van generaal J. B. van Heutsz
deelt mede, dat het stoffelijk overschot op
6 Juni a.s. van Glarens naar Nederland
per spoor zal worden overgebracht.
Van de Nederlandsche grens wordt het
stoffelijk overschot, vergezeld door een
eerewacht van twintig man van de Kolo
niale Rerserve, vervoerd naar Amsterdam,
waar de militaire eerbewijzen worden ge
bracht. Aan het Centraal Station aldaar
zullen op Woensdag 8 Juni zestien ridders
in de Militaire Willemsorde beneden den
rang van officier als dragers aanwezig
zijn, waarna het stoffelijk overschot onder-
begeleiding van de leden der deputatie uit
de commissie, den garnizoenscommandant
alsmede den plaatselijken adjudant en met
een escorte van vijftig man bereden politie-
troepen naar het Koninklijk Paleis op den
Dam wordt overgebracht. In het Paleis zal
de historische „Vierschaar" worden inge
richt tot chapelle ardente. Telkens zullen*
vier officieren gedurende één uur de
wacht bij de katafalk betrekken.
Op Donderdag 9 Juni vertrekt de stoet
te ca. 12 uur van het Koninklijk Paleis.
De stoet zal worden gevormd door deta
chementen van alle wapens van land- en
zeemacht, waaronder ook de voor dit doel
uit Indië komende twee brigades mare
chaussees.
De kist wordt geplaatst op een affuit,
getrokken door zes paarden.
Bij het vertrek van den Dam zullen eeni
ge vliegtuigen boven den Dam cirkelen,
terwijl door Hr M.'s panlsersehip „Hertog
Hendrik", met enkele andere marine-vaar
tuigen op het IJ liggende, 21 saluutschoten
worden afgegeven.
In volgrijtuigen zullen in den stoet me
derijden de vertegenwoordigers van de ko
ninklijke familie, vaii de regeering en.
eenige andere autoriteiten, de naaste fa
milieleden van generaal Van Heutsz en 'n
deputatie uit het comité.
Door de Antirevolutionaire Kiesveree-
niging te Goes zijn voor de verkiezing van
leden van den Gemeenteraad candidaat ge
steld de hoeren
1. Mr J. W. Goedbioed (attr.).
2. G. Eckhardt (aftr.).
3. A. de Lange.
4. J. LaporL
5. R. Zuidema.
6. Q. Trimpe.
7. M. de Jonge.
8. Ph. Wessels.
9. A. de Jonge Nz.
10. J. M. van Riet.
Met aandrang worden de kiezers uit-
genoodigd op Vrijdag 20 Mei op deee lijst,
de laatste op het stembiljet, hun stem uit
te brengen.
HET BESTUUR-
Gemeenteraadsverkiezingen-
Middelburg. Gemeenteraadsverkiezin
gen. Bij de gisteren alhier gehouden stem
ming v.oor den gemeenteraad werden 9020
geldige stemmen uitgebracht, zoodat de
kiesdeeler was 53O10/17.
Uitgebracht werden op lijst 1 (Bezui-
nigingspartij)H. W. Naezer '202, A. Jero-
nimus 714, J. C. .Kindermann 185, 1.
y>ermeulen 20, totaal 1121.
Op lijst 2 S. D. A. P.: J. Onderdijk;
2204; W. P. Cornelisse 31, P. Ph. Paul 16,
C. v. d. Weel 9, J. Wondergem 4, M.
RiemensZegers 7, J. Eift' 0, E. de Bries-
,ter 5, M. J. Schroevers 15, totaal 2281.
Op lijst 3 Kleine Middenstand: H. N.
Speijer 127, F. G. C. Pape 11, totaal 138.
Op lijst 4 C. P.: G. J. Lambertz 61'.
Op lijst 5 R.-K. L. J. Mes 402, me
vrouw Schluter-de Nijs 87, G. M. Mes 34,-
totaal 523.
Op lijst 6 Staatk. Geref.B. Leijnse
194, G. Dekker 25, J. Osté 5, D. Janse
7, totaal 231.
Op lijst 7 Chr. Hist.: H. Streefkerk 646
mr H. v. d Beke Gallenfels 101; J. Diion-
kers 59, W. F. van Meerendonk 54, mr
W. F. E. baron v. d. Feltz 24, D. de
Vries Dz. 9, C. Joziasse 23, totaal 916..
Op lijst 8 Anti-Rev. mr A. A. de Veer
1792, J. A. Vertregt 51, Chr. Homdius 49,
W. A. den Hollander 10, A. D. Littooij 25,
J. F. Heemskerk 19, P. I. Both 17, K.
Helder 20, J. Olthoff 8, A. de Neeling 20;.
totaal 2011.
Op lijst 9 Vrijheidsbond: mr Th. Port-
heine 375; W. Bosman 32; mr S. A.
Fokker 15; A. D. Kaan 78, mevr. M.
EversKeg 13, J. J. de Vlieger 38, mevr.
M. J. Fokker-ten Kate 5, mej. A. W-
Ermerins 20, totaal 576.
Op lijst 10 Vrijz. Dem.: mevr. R. Weiji
Snuijf 1023mevr. G. de Graaf-Bloemen-
dal 24; M. H. Boasson 35, Dr C. Orbaan
21, j. C. Peeman 24, A. J. Bartot 8, J.
P. P. Doorenbos 8, J. Barentsen 5, J. F.
W. Michel 5, C. M. van Sluijs 9, totaal
116'2.
Gekozen zijn van de Bezuinigingspartij
de heeren Naezer en Jeronimus; van de
S. D. A. P. de heeren Onderdijk, Corne
lisse, Paul, v. d. Weel en Wondergem;
Van de R.-K. de heer Mes; Van de A.-R.
de heeren de Veer, Vertregt, Hondius en
den Hollander; Van den Vrijheidsbond de
heer Portheine en van de Vrijz. Dem.
de dames Wcijl en de Graaf en van de
Chr.-Hist. de heeren Streefkerk en v. d.
Beke Callenfels.
Van den Vrijheidsbond werd dus de
heer "Bosman niet herkozen, terwijl de
Vrijz. Dem. hun derden zetel eveneens aan
de Bezuinigingspartij verspeelden. De heer
M. G. Boasson, hun derde lid had zich
niet meer beschikbaar gesteld. Verder zal
in den nieuwen raad niet meer terugkee-
ren mevr. Corné-Maljers, die zich voor
de S. D. A. P. lijst ook niet meer beschik
baar stelde. Als nieuwe leden zijn gekozen
de heeren Naezer, Jeronimus en Wonder
gem. De overige gekozenen hebben thans
ook alle zitting.
Vlissingen- Gisteren had de stemming
plaats voor leiden van den Gemeenteraad,
Het aantal kiezers bedraagt 10418. Uitge
bracht werden 9479 stemmen, waarvan
470 van onwaarde, zoodat het aantal gel
dige stemmen 9005 bedroeg, welke als
volgt werden uitgebracht:
Lijst 1 Anti-revolutionairenP. G. Laer-
noes 1471, H. C. V. Sorel 27, C. D. van
Noppen 27, Ph. J. Woltering 33, G. van
Westen 14, J. de Bruijne 1, J. Meijnderts
5, Th. Kamermans 5, P. A. Sommeijer 14,
H. Heijstek 5. Totaal 1602.
Lijst 2 Christelijk Historischen: W'. L.
Huson 687, W. de Ridder 410, J. van de'