■BRUI IS. Binnenin!. Buitenland. Dit ne Provincie. opgevat, maar, zooals vanzelf spreekt, moest de begrooting toen worden herzien, en. een nieuwe verdeeling der kosten over de verschillende partijen worden gemaakt. Arbeidsloonen, prijzen van materialen enz. waren dermate gestegen, dat het nood zakelijk bleek den provincialen steun met 42 pet. te verhoogen. Bij Statenbesluit van 20 Juli 1920 is daartoe besloten. Opmerkelijk mag liet wouden genoemd, dat enkele jaren later, n.l. in 1922 en 1923 de plannen nog bijna schipbreuk hadden geleden door den tegenstand van een aantal personen uit de streek zelve. Spr. acht bet een aangenamen plicht om van deze plaats hulde te brengen aan 'don man, die dien tegenstand ,op waardige wijze heeft weten te overwinnen. De heer Dr J. W. Jenny Weijerman heeft speciaal in die dagen blijk gegeven van zoo groote doortastendheid, doorzettings kracht en toewijding, dat, afgezien nog van hetgeen hij overigens voor deze pro vincie heeft gedaan en van de moeilijke taak, welke bij de verdere voorbereiding en uitvoering der plannen op zijne schou ders rustte, hij reeds daarvoor in rijke mate op den dank der provincie aan spraak mag maken. In de eerste plaats, aldus spr-, daarom aan u, Dr Weijer man, mijn hartelijke gelukwenschen op den dag va.n heden. Dank zij uwe ener gie, uw stoeren arbeid en uVv harden strijd is een werk tot stand gekomen, waarvan gij tot in lengte van jaren als den vader zult worden aangemerkt, een werk, waarvoor Zuid-Beveland u naar ik hoop, steeds dankbaar zal blijven. Niet kan worden tegengesproken, dat de autobussen ernstige concurrentie zullen aandoen, maar liet reizigersverkeer is nimmer als hoofdzaak door de spoor- wegmaai schappij beschouwd. Op den voorgrond heeft steeds gcsltèm de econo mische ontwikkeling der streek en voor de Maatschappij tot Exploitatie van S.S. zal het goederenvervoer, dat, gaande ver der dan tot Goes, ook de hoofdlijn voeden zou, wel steeds een der hoofdargumenten zijn geweest om hare medewerking toe te zeggen. De Zuid-Bevelandsche lijnen liggen in eene zeer vruchtbare en welvarende land bouwstreek. Een blik op de kaart leert echter, in welken ongunstigen toestand hot groote deel van Zuicl-Beveland tot dusver verkeerde ten opzichte van de in den tegenwoordigen tijd onontbeerlijke mid delen van communicatie. Goede wegen en een uitgebreid spoor- of tramwegnet waarlangs een vlug per sonenvervoer en een goed geordend goe derentransport kan plaats hebben, zijn voor de ontwikkeling van iedere streek een levensbehoefte. In liooge mate geldr dit natuurlijk voor een streek met een zoo rijken bodem als die van Zuid-Beve land, wel eens het paradijs van Zeeland genoemd. Smalend hebben sommigen de nieuwe lijn aangeduid met den naam van den „peeënlijn" en zeer zeker zal de suiker biet, met daarnaast de aardappel en de ajuin, een hoofdrol bij bet transport op de Zuid-Bevelandsche lijnen spelen. Maar men streeft ook in dit deel onzer provincie naar een meer en meer inten sieve cultuur van 'den bodem. Tuinbouw en fruitteelt komen vooral in Zuid-Beve land meer en meer tot ontwikkeling en het wil mij voorkomen, dat met het oog op een vluggen afzet dier producten de lijnen van het allerhoogste belang mogen worden genoemd. Geen overlading en geen oponthoud meer en een exploitatie in één hand ?ijn daarvoor niet te onder schatten voordooien. Daarenboven ook voor de vestiging en de ontwikkeling van de industrie en voor uitbreiding van handelsrelaties is een spoorwegnet een onmisbare yoorwaarde De Zuid-Bevelandsche lijnen kunnen voorts misschien op den duur ook nieuwe vooruitzichten openen voor de.provinciale stoombootdiensten op de Wester-Schelde en het mogelijk maken, dat de communi catie tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en het overige deel van ons vaderland nog vlugger en veelvuldiger kan plaats heb ben dan thans het geval is. Zuid-Beveland prees ik zooeven om zijn rijken bodem. Echter ook zijn natuur schoon, speciaal in den tijd van het jaar, waarin de fruitboomen 'alom hun weelde en pracht ten toon spreiden, is een bezoek overwaard. Ik twijfel er dan ook niet aan, of de opening der lijnen zal het vreemdelingenverkeer in deze landstreek zeer doen toenemen. Om al die redenen, nogmaals namens het provinciaal bestuur dank aan allen, die financieel of moreel er toe hebben bij gedragen, dat de Zuid-Bevelandsche lijnen tot stand zijn kunnen komen. Mijn hartelijke gelukwenschen aan het deel van Zuid-Beveland, dat door het nieuwe spoorwegnet wordt doorsneden. Moge spoedig algemeen worden erkend, dat de zware lasten, welke Rijk, Provin cie en direct belanghebbenden zich ter wille van deze lijnen hebben moeten ge troosten, ,ten volle gerechtvaardigd zijn en moge de welvaart en de voorspoed in onze provincie in rijke mate door den aanleg der lijnen worden bevorderd. Dr Ka Iff, directeur der Ned. Spoor wegen, (welke Mij. de exploitatie der lijn ter hand neemt) herinnerde er aan, dat het reeds een groot aantal jaren geleden is, dat tot den aanleg? dezer lijn besloten is .Dit groot aantal jaren is misschien de oorzaak, dat de N. S. de exploitatie voor haar rekening neemt. Br zijn toch na derhand vele factoren bijgekomen, die een loonende exploitatie in gevaar bren- gen. Toch belooft een feestdag als deze veel goeds en daarom wil Spr. niet te pessi mistisch zijn. Oofk Ged. Staten zijn op timistisch, want dit college, dat Zuid- Beveland zooveel beter kent, heeft ook nog aan een aantal autobus-ondernemers concessie verleend. Dit college voorziet dus een gmoten bevolkingsaanwas van Zuid-B,eveland. (Gelach.) Ook deze spreker huldigt het groot optimisme van dr Jenny Weijerman. Hij dankt hem hartelijk voor zijn arbeid, die zoozeer in 't algemeen belang is van Zuid- Beveland. (Applaus.) Daarna voerde de Burgemeester van G oi e s, de heer IT a j o n i u s het woord, namens de Besturen der subsidiëe- rende gemeenten. Voor een groot gedeelte van Zuid-Bevo- land, aldus Spr., is het een gewichtige dag, nu de lang verbeide spoorlijnen in gebruik genomen zullen worden, waardoor het mogelijk zal zijn de Zuid-Bevelandsche producten, zonder overlading naar de plaats van bestemming te brengen, terwijl tevens van uit Goes alls cenlrum een spoorwegverbinding is verkregen, die aan al de daarbij betrokken gemeenten in ons welvarende Zuid-Beveland ongetwijfeld in velerlei opzicht ten goede zal komen. Dit nu is indertijd ook terecht door de gemeentebesturen begrepen, toen zij be sloten, tot het verleenen van 'de gee vraagde jaarlijksche subsidiën, gedurende 50 achtereenvolgende jaren. Het is bijna 60 jaar geleden, dat de eerste spoorlijn in Zeeland in gebruik werd genomen en' wanneer men da wor dingsgeschiedenis daarvan1 naleest, blijkt, hoevelen er toen nog waren, diei een spoorweg door Zeeland een dwaasheid vonden, onuitvoerbaar en doelloos-, een meening, die niemand nu meer zo-u willen onderschrijven. Na dien zijn nog concessie aanvragen gedaan, voor den aanleg van tramwegen door een gedeelte van Zuid- Beveland, zonder dat het tot eenigei uit voering kwam, totdat in 1914 een adres werd ingezonden door Dr J. W. Jenny Weijerman, naimens de N.V. Spoorvv-eg- Maatschappij Zuid-Bevel and, houdende ver zoek om subsidie voor het aanleggen van een net van locaalspoorwegen do-o-r Zuid- Beveland, waarbij de bereids aan den heer Huijghebaert te Assebrouck verleen de concessie voor den aanleg van een. tramweg zou worden overgenomen. Ik ge denk daarbjij wijlen dhr J. A. van "Heel, die als president commissaris van de N.V. daartoe een groeten stoot gaf. Nu is dein inderdaad een gr outsell en o-mvangrijk werk in Zuid-Be-veland to-t stand gekomen, waarvan de ontwerpers en uitvoerders alle eer hebben. Naast een woord van groote erkentelijkheid, aan de directie der Ned. Spoorwegen, aan Rijk en Provincie, past ook namens de ge meentebesturen een woord van dank aan den driecteur van de Zuid-Bevelandsche Spoorweg-Mij Dr J. W. Jenny Wieijerman, die oiofc voor dit werk in Zuid-Beveland de gro-ote stuwkracht is geweest. Hartelijk hoopt Spr. dat de exploitatie van de nieuwe spoorlijnen aan de goede verwachtingen zal beantwoorden en be vorderlijk zal zijn aan den bloei van de Zuid-Bevelandsche gemeenten. Daarna voerde de heer dr J. W. Jenny Weyerman, directeur der Spoorweg-Mij. Zuid-Beveland, het woord. Spr. dankt voor al do woorden, aan' dezen disch tot hem gericht. Ik weet zeer wel, zegt Spr., dat dikwijls da vraag is gesteld, waarom ik de wa terleiding in Zuid-Beveland heb gemaakt en nu deze spoorwegen. Ik weet ook, dat velerlei antwoord op deze vraag is ge zocht. Prijzende en misprijzende antwoor den de laatste vooral. Be zou U willen vragen, dat zoeken naar een antwoord te staken. Ik zou U vooral dringend willen vragen, om ook niet over de waarde van mijn werk te oordeelen. Houdt mij ten goede. Dat zal een volgend*geslacht beter kun nen, omdat het objectiever er tegenover zal staan. Toen ik het doktershuis te 'slleer Arendskerke verliet, wilde ïk het alge meen belang galan dienen. De weg, toen door mij ingeslagen, heeft mij gevoerd naar deze plaats. Doornig was het pad, dat is waar, veel pijn heb ik en heeft mijn vrouw onverdiend geleden, maar toch was dat pad nu van het einde terug, rechter dan gij misschien wel denkt. Br had er behoefte aan dit alles eens uit te spreken, nu wellicht mijn werkja ren ten einde gaan. Spr. eindigt met een dronk in te stellen op de welvaart van Zuid-Beveland. Nadat oip het dek de koffie was ge bruikt, verlieten de aanwezigen het schip en werden weer aam den wal gebracht. De belangstelling aan den steiger te Borsselen was zoo mogelijk nog grooter. Voorafgegaan door het muziekgezelschap werd naar den trein gewandeld. Spoedig ving de terugreis aan. Te 's Heerenhoek, Heinkemszand en 's H- Arendskerke werd uitgestapt. De plaatse lijke muziekgezelschappen gaven een num mertje, waarbij het nergens aan de belang stelling der burgerij ontbrak. Via Goes ging de rit nu naar Wemel- dinge. Daar werd de feestdag besloten met een tuinfeest in den boomgaard van den heer L. Dominieus. „Hosanna" uit Goes, het muziekgezelschap uit 'Womel- dinge en het Zuid-Bevedandsch capella- koor (directeur dhr Tamminga) verleenden hun zeer op prijs gestelde medewerking. Enkele honderden genoodigden waren in den boomgaard aanwezig. Velen hunner maakten gebruik van de gelegenheid om- een kijkje te nemen op den berg, in den tuin van den burg m est r Wabe'.e, Hosannai besloot den avond met een taptoe. Per extra-treinen werden daarna de ge noodigden naar hun diverse woonplaatsen vervoerd. Te Goes was de belangstelling bij aankomst der treinen wederom groot. De dag is uitnemend geslaagd, waaraan vooral het weer meewerkte. Onnoodig te zoggen dat van verschillende momenten foto's genomen zijn. De hoer CL v. Es, fotograaf uit Middelburg, en de fotografen de Soomer en Vorschoore uit Goes hebben verschillende kiekjes genomen. Ons com pliment aan do Spoorweg-Mij. Zuid-Beve land voor de wijze, waarop zij: haar gas ten, waaronder ook de pers, heeft ontvan gen! De regeling was don geheelen dag tip-top in orde! Vc-rmclden wij nog, dat telegrammen van gelukwcnsch waren ingekomen van don oud-oommissaris 'der Koningin in Zee land, mr Dijckmeester en van de Z.- Vlaamsche Tramwegmaatschappij. De „spoor" is er nu. Wij hoorden gisteren van verschillende zijden, dat men van de exploitatie goede verwachtingen had. De tarieven zijn zeer billijk gesteld. Gaarne sluiten wij ons aan bij de gis teren uitgesproken goede wemschen. Heil do spoor! Heil Zuid-Beveland! De inval in de Arcios te Londen. De sovjetregeering heeft de protestnota tegen de huiszoeking in de bureaux der Arcos te Londen aan den Etigelschen zaak gelastigde tc Moskou overhandigd. In deze nota der sovjetregeering wordt o.a. gezegd: De sovjetregeering verklaart categorisch, dat de voortzetting van de handelsbetrek kingen slechts mogelijk is op voorwaarde, dat de bepalingen der handelsovereen komst door de regeering van ^Groot-Brit- tannië stipt worden nageleefd en dat de rustige, zakelijke arbeid van de economi sche organen der sovjet-unie wordt ge waarborgd. Zij acht zich gerechtigd den eisch te stellen, dat do Engelsche regeex-ing, we gens schending der uit het verdrag voort vloeiende verplichtingen, wegens de belee- diging, de sovjetregeering aangedaan en wegens'" do haar door het optreden der politie berokkende materieele schade, satis-factie geeft. De nota wijst er nog op, dat de sovjet regeering bij haar onderhandelingen over het sluiten van het handelsverdrag nadruk kelijk den eisch heeft gesteld, dat haar handelsagenturen in het buitenland volle dige immuniteit en onschendbaarheid moe ten genieten. Dit beginsel is door bijna alle landen, waarmee de sovjetregeering be trekkingen volgens oen verdrag onder houdt, erkend en heeft ook uitdrukking gevonden in art. van de overeenkomst, welke in 1921 tusschen Engeland en sovjet-Rusland is gesloten. De Engelsche regeering heeft dit beginsel echter op grove wijze in den meest beleedigenden vorm geschonden. Tegen doorboorde neuzen. De Fransehe autoriteiten hebben beslo ten verbodsmaatregelen te treffen tegen de gewoonte der inlandsche vrouwen in de koloniën om neusringen te dragen. In Centraal-Afrika is het mode onder de vrou wen om neus, ooron of zelfs tanden te doorboren en er ringen aan te hechten. De vrouwen, die het verbod overtreden zou den dit met gevangenisstraf van twee tot vijf jaren moeten boeten. Nieuwe aardschok in Zuid-SIavië. Dinsdagavond om half zeven is in Joego slavië opnieuw een vrij krachtige aard schok gevoeld. De aardbeving hield onge veer 2 minuten aan. Het centrum lag weer ten Zuid-Westen van Belgrado. In het geheel zijn sedert Zondagochtend in dit gebied 36 schokken waargenomen. De Antwerpsche Dierentuin in moeilijk heden. De dierentuin van Antwerpen dreigt in moeilijkheden te geraken door gebrek aan geld. Het bestuur schrijft dit toe aan de lioogo belasting, die op d"e toegangsbiljet ten wordt gelegd. De fiscus krijgt jaarlijks ruim een half millioen fr., geheven op de entréebil jetten. Nu worden er pogingen in het werk ge steld om die belasting afgeschaft of ver laagd te krijgen. Men hoopt daardoor meer publiek te trekken en dus meer inkomsten te krijgen. Alleen het voederen der dieren kost bijna een half millioen frs. Van 1 Mei 1926—1 Mei 1927 werd 272.000 frs. besteed voor den aankoop van nieuwe dieren. De dierentuin herbergt 500 zoogdieren, 1900 vogels, 530 kruipende dieren en 2600 visschen. Korte berichten. De „Petit Parisien" meldt uit Lon den, dat volgens een aldaar ontvangen berichtte Warschau oen complot zou zijn ontdekt tegen Pilsoedski, welk com plot zou zijn georganiseerd in den zetel van de nationale democratische partij. Ver scheidene arrestaties zouden hebben plaats gehad. Tot do gearresteerden zou ook ge neraal Halier behooren. Volgens de volkstelling van Maart heeft Pa rijs 4.628.637 inwoners. Uit Moskou wordt gemeld, dat in de provincie Chilok in Siberië gewel dige boschbranden zijn uitgebro ken. Het vuur wordt door den hevigen wind aargewaLkerd. De geheele bevolking der provincie neemt deel aan de bestrij ding van het vuur. Zanghulde aan Prinses Juliana. Gisteren hebben een 6000 kinderen, leer lingen van bijzondere scholen, te Am sterdam een grootsche zanghulde gebracht aan H. K. H. Prinses Juliana. Als een schier eindelooze stoet kwamen tegen twee uur de kinderen aanmarcliee- ren. Alles gebeurde in goede orde. Vooraf gingen eenige vaandels van jeugdbonden Al de jongens en meisjes droegen oranje- strikken of -sjerpen. Voor het Paleis stonden de infanteristen met hun stormhelmen. Maar den meesten indruk maakten de met mensehen volge propte gebouwen in den omtrek van het paleis. 't Was een overweldigend gezicht. Duizenden kinderoogen keken naar de bloemen-versiering op het balcon, hün ge schenk aan de prinses, met kleine bijdra gen bijeengebracht. Maar de hoofdpersoon, de 18-jarige prinses, was er nog niet. Precies half drie verscheen de Konink lijke familie op liet balcon. De Koningin had een zacht-fraise, witgestreepten man tel aan. Zij droeg een lorgnet, om op het programma de liederen goed te kunnen volgen. De Prins was in groot tenue admi raalsuniform. De Prinses was gekleed in een witten mantel, met een grooten witten hoed op. Een langdurig gejuich barstte los. Na afloop van de zanghulde, die beslo ten werd met het „Wilhelmus", brachten de 6000 kinderen aan de Koninklijke fami lie een langdurige ovatie. Prinses Juliana na&rlndi Het „Vaderland" maakt melding van een gerucht, volgens hetwelk Prinses Ju liana in gezelschap van Prins Hendrik een reis zou maken naar Inidië. Het blad voegt er aan toe, dat de mogelijkheid v.nn een dergelijk bezoek zeer groot is, maar dat de Prinses toch wel eerst hare studie zal beëindigen. Spoor- en Tr ain wegen Spoorkaartje.» v o O'r d o o r g a a nde reizigers. Met ingang van den 12en dezer j.l. Donderdag zijn de conducteurs op. de treinen wederom in het bezit gesteld van boekjes met plaatsbewijzen, waaruit zij biljetten kunnen verstrekken aan diei reizi gers, die. hetzij de reis maken, zonder in het bezit van een plaatskaartje te zijn, mits zij van deze omstandigheid vóór het vertrek van den trein den conducteur in kennis hebben gesteld, dan wel verder willen reizen dan hun oorspronkelijk voor nemen was. Voorheen waren de conduc teurs eveneens in het bezit van dergelijke boekjes, doch ruim een jaar geleden nam de directie der Spoorwegen dic-i hoekjes in en bepaalde, dat, wanneer reizigers de reis maakten, zonder in 't bezit van een plaatsbiljct de zijn zij', hij aankomst aan het station hunner bestemming, door den conducteur naar den betrokken stations chef moesten worden geleid. Met ingang van 12 dezer is, tevens bepaald, dat kaartjes voor doorgaande reizigers niet meer op de stations ver krijgbaar zullen zijn, doch uitsluitend bij de conducteurs van de treinen. Nederlanders in den vreemde). De tijding, dat de minister van fi nanciën bij de Tweede Kalmer heeft in gediend een wetsontwerp tot heffing van inkomsten- en andere belastingen, succes sie- en andere rechten van in den vreemde gevestigde Nederlanders heeft eenige be roering gebracht in de Hollandsche kolo nie te Antwerpen. Ter bespreking van een actie tegen! dat wetsontwerp1 heeft a.s. Zondag nabij Antwerpen een vergadering voor belanghebbenden plaats, waarin als inleider optreden zal mr. Emmen Riedel uit Den Haag. DePulman n-t rein. In verband met de drukke bezetting van den nieuwen Pulmann-trein Amsterdam Parijs verzoekt de Compagnie Internatio nale des Wagons-Lits et des Grands Ex press Européens, onder de aandacht van het publiek te brengen, dat slechts een be perkt aantal plaatsen in bovengenoemden trein beschikbaar is, en zij die niet vooraf reserveeren, kans loopen geen plaats te krijgen. Reserveering van plaatsen kan geschie den aan alle stations der Nederlandsche Spoorwegen en aan het Reisbureau der Wagons-Lits, Rembrandtsplein 3, Amster dam. Wijziging Tariefwet. Volgens „De Msb." zou aan de departe menten van Arbeid, H. en N. en van Fi nanciën gewerkt worden aan een wetsont werp, waarbij, om tegemoet te komen aan de bezwaren die onze industrie te Maas tricht ondervindt, het invoerrecht ad valo rem voor aardewerk vervangen wordt door een naar het gewicht. B ij zetting J. B. vanHeutsz. De commissie tot huldiging van de na gedachtenis van generaal J. B. van Heutsz deelt mede, dat het stoffelijk overschot op 6 Juni a.s. van Glarens naar Nederland per spoor zal worden overgebracht. Van de Nederlandsche grens wordt het stoffelijk overschot, vergezeld door een eerewacht van twintig man van de Kolo niale Rerserve, vervoerd naar Amsterdam, waar de militaire eerbewijzen worden ge bracht. Aan het Centraal Station aldaar zullen op Woensdag 8 Juni zestien ridders in de Militaire Willemsorde beneden den rang van officier als dragers aanwezig zijn, waarna het stoffelijk overschot onder- begeleiding van de leden der deputatie uit de commissie, den garnizoenscommandant alsmede den plaatselijken adjudant en met een escorte van vijftig man bereden politie- troepen naar het Koninklijk Paleis op den Dam wordt overgebracht. In het Paleis zal de historische „Vierschaar" worden inge richt tot chapelle ardente. Telkens zullen* vier officieren gedurende één uur de wacht bij de katafalk betrekken. Op Donderdag 9 Juni vertrekt de stoet te ca. 12 uur van het Koninklijk Paleis. De stoet zal worden gevormd door deta chementen van alle wapens van land- en zeemacht, waaronder ook de voor dit doel uit Indië komende twee brigades mare chaussees. De kist wordt geplaatst op een affuit, getrokken door zes paarden. Bij het vertrek van den Dam zullen eeni ge vliegtuigen boven den Dam cirkelen, terwijl door Hr M.'s panlsersehip „Hertog Hendrik", met enkele andere marine-vaar tuigen op het IJ liggende, 21 saluutschoten worden afgegeven. In volgrijtuigen zullen in den stoet me derijden de vertegenwoordigers van de ko ninklijke familie, vaii de regeering en. eenige andere autoriteiten, de naaste fa milieleden van generaal Van Heutsz en 'n deputatie uit het comité. Door de Antirevolutionaire Kiesveree- niging te Goes zijn voor de verkiezing van leden van den Gemeenteraad candidaat ge steld de hoeren 1. Mr J. W. Goedbioed (attr.). 2. G. Eckhardt (aftr.). 3. A. de Lange. 4. J. LaporL 5. R. Zuidema. 6. Q. Trimpe. 7. M. de Jonge. 8. Ph. Wessels. 9. A. de Jonge Nz. 10. J. M. van Riet. Met aandrang worden de kiezers uit- genoodigd op Vrijdag 20 Mei op deee lijst, de laatste op het stembiljet, hun stem uit te brengen. HET BESTUUR- Gemeenteraadsverkiezingen- Middelburg. Gemeenteraadsverkiezin gen. Bij de gisteren alhier gehouden stem ming v.oor den gemeenteraad werden 9020 geldige stemmen uitgebracht, zoodat de kiesdeeler was 53O10/17. Uitgebracht werden op lijst 1 (Bezui- nigingspartij)H. W. Naezer '202, A. Jero- nimus 714, J. C. .Kindermann 185, 1. y>ermeulen 20, totaal 1121. Op lijst 2 S. D. A. P.: J. Onderdijk; 2204; W. P. Cornelisse 31, P. Ph. Paul 16, C. v. d. Weel 9, J. Wondergem 4, M. RiemensZegers 7, J. Eift' 0, E. de Bries- ,ter 5, M. J. Schroevers 15, totaal 2281. Op lijst 3 Kleine Middenstand: H. N. Speijer 127, F. G. C. Pape 11, totaal 138. Op lijst 4 C. P.: G. J. Lambertz 61'. Op lijst 5 R.-K. L. J. Mes 402, me vrouw Schluter-de Nijs 87, G. M. Mes 34,- totaal 523. Op lijst 6 Staatk. Geref.B. Leijnse 194, G. Dekker 25, J. Osté 5, D. Janse 7, totaal 231. Op lijst 7 Chr. Hist.: H. Streefkerk 646 mr H. v. d Beke Gallenfels 101; J. Diion- kers 59, W. F. van Meerendonk 54, mr W. F. E. baron v. d. Feltz 24, D. de Vries Dz. 9, C. Joziasse 23, totaal 916.. Op lijst 8 Anti-Rev. mr A. A. de Veer 1792, J. A. Vertregt 51, Chr. Homdius 49, W. A. den Hollander 10, A. D. Littooij 25, J. F. Heemskerk 19, P. I. Both 17, K. Helder 20, J. Olthoff 8, A. de Neeling 20;. totaal 2011. Op lijst 9 Vrijheidsbond: mr Th. Port- heine 375; W. Bosman 32; mr S. A. Fokker 15; A. D. Kaan 78, mevr. M. EversKeg 13, J. J. de Vlieger 38, mevr. M. J. Fokker-ten Kate 5, mej. A. W- Ermerins 20, totaal 576. Op lijst 10 Vrijz. Dem.: mevr. R. Weiji Snuijf 1023mevr. G. de Graaf-Bloemen- dal 24; M. H. Boasson 35, Dr C. Orbaan 21, j. C. Peeman 24, A. J. Bartot 8, J. P. P. Doorenbos 8, J. Barentsen 5, J. F. W. Michel 5, C. M. van Sluijs 9, totaal 116'2. Gekozen zijn van de Bezuinigingspartij de heeren Naezer en Jeronimus; van de S. D. A. P. de heeren Onderdijk, Corne lisse, Paul, v. d. Weel en Wondergem; Van de R.-K. de heer Mes; Van de A.-R. de heeren de Veer, Vertregt, Hondius en den Hollander; Van den Vrijheidsbond de heer Portheine en van de Vrijz. Dem. de dames Wcijl en de Graaf en van de Chr.-Hist. de heeren Streefkerk en v. d. Beke Callenfels. Van den Vrijheidsbond werd dus de heer "Bosman niet herkozen, terwijl de Vrijz. Dem. hun derden zetel eveneens aan de Bezuinigingspartij verspeelden. De heer M. G. Boasson, hun derde lid had zich niet meer beschikbaar gesteld. Verder zal in den nieuwen raad niet meer terugkee- ren mevr. Corné-Maljers, die zich voor de S. D. A. P. lijst ook niet meer beschik baar stelde. Als nieuwe leden zijn gekozen de heeren Naezer, Jeronimus en Wonder gem. De overige gekozenen hebben thans ook alle zitting. Vlissingen- Gisteren had de stemming plaats voor leiden van den Gemeenteraad, Het aantal kiezers bedraagt 10418. Uitge bracht werden 9479 stemmen, waarvan 470 van onwaarde, zoodat het aantal gel dige stemmen 9005 bedroeg, welke als volgt werden uitgebracht: Lijst 1 Anti-revolutionairenP. G. Laer- noes 1471, H. C. V. Sorel 27, C. D. van Noppen 27, Ph. J. Woltering 33, G. van Westen 14, J. de Bruijne 1, J. Meijnderts 5, Th. Kamermans 5, P. A. Sommeijer 14, H. Heijstek 5. Totaal 1602. Lijst 2 Christelijk Historischen: W'. L. Huson 687, W. de Ridder 410, J. van de'

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1927 | | pagina 2