jOENS DE ZEEUW ÜIDDELEN ONA resultaat IT'S ZAAD. 'sknechts TWEEDE BLAD. AM-MASSEE IRATEDSCRQCH T E L ECHT ULDEN •aat38,G0ES. j ANTE ZAAK WEILAND. IARKENS, Voor den Zondag. Het Zeeuwsehe hoekje. HET ADRES A. WILKING Zoeklichtjes. Wat er deze week voorviel. ITERDAM euwere 5, Mouselines en are Katoentjes geen fooien iet ^erswaren en istlbles, ff te pacliten Sint Philipsland» M .1 .ns90a Berichten over onze adverteerders. er» op aassve-aag. VAN ZATERDAG 14 MEI 1927, No. 190. averil door D. 3THEKER Telefoon 168 otalencolleetie -opt vanzelf, 30 ES. Telef. 181. te Kampen ver- DOOR aaat 308 bladz. Gebonden f3.25 roman, die moei zen door de men- men tijd t seker een groo- al maken, omdat nders geeft. s Opstandige»" imi3iers>Kü!Ier MOET OU 3QEK LEZE»I in eiken solieden zoomede bij den erig prospectus] nog heden. IE NE PRIJS gedeelte van een 'ie steden. Hypo- lar. Liefst Geref. Instige reflectanten inzage. Brieven L B boekhandel burg. ngaande terstond: I Gemeten, gelegen Ellewoutsdijk en dhr. J. D. van >etinge. te bekomen ten fotaris BETH te OOP: KOOLE, Souburg. Voor f250 t. O. met Zijspan^ n staat. Garage anstr., Middelburg. geruimen tijd werk. i" GOD HOORT. Ik heb lief, want de Hec-re hoort mijne stem-, mijn smeekingen, want Hij neigt Zijn oor tot mij. Ps. 116:1, 2. Onze God kan hooren. Het is waatrhet ongeloof schudt l.-ij dit zeggen bedenkelijk het hoofd. Voorzoo-ver het nog vasthoudt aan liet bestaan van een hoiogei' Wezen, haalt het daarbij de schouders op. Iloo zou de zwakke trilling van onze menschelijke stem ooit kunnen doordrin gen tot. Hem, Die immers woont in liet hooge en verhevene Hoe zou ons roepen Hem bereiken, Die den hemel heeft tot Zijn troon en de aarde tot' een verre voetbank Zijner voeten? Waarlijk, Hij is te hoog en te groot 0111 te hooren naat' het kleine schepsel Hij weef het niet en merkt het niet). Maar Gods Woord jubelt schier op elke bladzijde van het tegendeel. God hoort. Eén Zijner schoonste namen is zelfs: .{Hoorder der gebed-en". En telkens accentueert de Schrift: „de Heere neemt ter oiore". „Zou Hij, Die het oor plant, niet hoo ren en Hij, Die het oog formeerde, niet zien? „Hij is niet enkel een Gold van ver re maat ook van nabij, Hij omringt ons gaan en ons staan." God hoort, want wij hooren. Hij heeft ons oor geplant, Hij boet seerde het kunstig orgaan, dat de ge- lindtrillinge-n o-pvangt en hen langs wegen van mysterie doorklinken doet in onze ziel, zoodat wij „hooren". Maai' zou Hij, Die het idee van het hooren in ons gehoor verwezenlijkte, dan zelf niet hooren? En voorts:God is alomtegenwoordig,. Hij Hij is niet ver van een iegelijk van onsi. Hij woont niet enkel in duizelingwek kende- hoogte boven ons, maar op bergen en in dalen, ja overal is God. Hij is transcendent en immanent. Hoogen toch nabij. De Gcd van het Dieisme, dat Hem- vèr van Zijn Schepping -scheidt, is niet de God, Die Zich in Zijn Woord heeft geopen baard. Hij kan hooren naar de stem van het schepsel, dat tot. Hem schreit! Laat hier niemand van een onmogelijk Wonder spreken. Wanneer de beperkte m-ensch door ra dioverbinding de stem van zijn mede- inensch hooren "kan, die tientallen kilo meters van hem verwijderd is, zonder geleiddraad, en gij met een enkele vinger beweging aan het toestel, beurtelings uw huis open zet voor de klanken uit Pa rijs en Londen, zou dan de onmetelijk machtiger Persoonlijkheid, Dien wij God noemen, niet kunnen hooren, wat op deze aarde tot Hem roept? Ook de natuur predikt: God hoort! En God wil hooren. Hij neigt Zijn oor. Zooals wij ons heenbuige-n over den algouiatten zieke, die nauwelijks meer fluisteren kan, om vol verlangen zijn woord to vernemen e-n ons oor leggen op- zijn mond. Zoo doet God. Zijn liefde leeft met o-ns m-ee. Het negende gebod in verkiezingstijd. De S. D. A. P. te Goes heeft met het oog- op de naderende Raadsverkiezingen een propagandablad verspreid met een inhoud, zóó leugenachtig en onwaarachtig op vele punten, dat zeker een blad van gelijke grootte noodig zou zijn, om al de scheve en onjuiste voorstellingen recht te zétten. Maar.... het is verkiezingstijd en dan schijnt bij sommige partijen alles geoor loofd te zijn. Blijkbaar hebben de penvoerders, die het soc.-dem. propagandablad vulden, geen hooge gedachten van het Goesche pu bliek. Beweringen, die in de jeugdjaren van de S. D. A. Pgrif opgeld deden, maar waarmee die partij later wel wat voorzich tiger is geworden, worden het Goesche pu bliek voorgezet, in de verwachting, dat het daaraan wel geloof zal hechten. Wij heb ben hier op het oog groote, dikke woorden als: „Wij halen het geld, waar het te ha len is", „geen loonsverlaging voor de ar beiders, maar wel voor de kapitalisten", en oen voorstelling, als zelfs in een versje wordt bezongen, dat pientere, onbemiddel de jongens in de wereld niet vooruit kun nen, maar wel rijke heertjes, ook al zijn ze dom. Aan zulke dwaasheden werd 20, 25 jaar geleden in breede kringen geloof gehecht. Maar ieder, die met zijn tijd meeleeft, die politiek behoorlijk bij is en ook wat af weet van de practijk der S. D. A. P.'ers, lacht er om. Hij wil kennen onzen nood, ons be- geeren, ons klagen. Daarom neigt Hij Zijn oor. Hij spant zich, o-m het eens mensche- iijk te zeggen, in, om naar ons te luis teren. -Opdat Hij helpen mocht. En sterken. En troosten. Welk een goedheid, welk een genade! De groote God luistert naar Zijn kleine schepsel. De heilige God neigt Zijn oor tot het zondige schepsel! God hoort! En dan zelfs naai' het roepen uit tij- delijke-n 'nood. De dichter van Psalm honderd zestien heeft het ervaren. Hij riep oni herstelling uit krankheid en God gaf hem zijn gezondheid weder. Hoe veel te meer zal Hij dan hooren het roepen dér ziel, welke uit diepte van geestelijke ellende: tot Hem schreit. Gelooft clan dit hooren Gods. Ppreekt al uw klachten uit in Zijn- oor. Uw tijdelijke zorgen, uw geestelijke be hoeften alles, alles kunt gij Hem zeg gen. Uw bidden is niet een slaan in do lucht Het dringt door in het oor van een almachtig God neen, in het oor van een barmhartig Vader. „Stort voor Hem uit uw gansche hart, God is een toevlucht te allen tijde.J' sï LASTER. Die is als een inseotenbeet Venijnig. Doch de pijn Zal, als men 't wondje rustig laat, Heel snel verdwenen zijn! Was laster een insectenbeet En stak hij zichtbaar aan Dan liep gewis zoo menig mensch Met wonden overiaan. En bleef de lasteraar zelf vrij Licht dat men er bij won. Wijl men zoo'n menschelijk insect Dan ras herkennen kon! De lasteraar, met gift'ge tong, Spuwt meestal z'n venijn Naar hen, die. héter zijn dan hij. Maar veelal weerloos zijn! ANNIE DE HOOG—NOOY. De eerste Hervormde Gemeenten op het platteland van Walcheren. Zeeland, voornamelijk het eiland Wal cheren, was in de eerste jaren van den 80-jarigen porlog tegen Spanje vaak het tooneel van den strijd. Zoowel te water als te land kampten de onverzoenlijke Watergeuzen tegen hun vaak sterkeren vijand. Nadat de Vlissingers op 6 April 1572 de Spaansche bezetting hadden verdre ven en Veere met behulp der Geuzen op 3 Mei d.a.v. ook het juk had afgewor pen, werd begonnen met het insluiten van Middelburg. Zoolang het vaarwater de Welzinge, waarin het Middelburgsch kanaal uitliep, door het sterke kasteel Ramm-ekens werd beheeischt, had li-et be leg weinig resultaten. Dit veranderde, toen Op 4 Aug. 1573 de Geuzen Rammekens in namen en op 29 Jan. 1574 de Spaansche vloot werd verslagen, die tot Middelburg's ontzet was afgezonden. De stad kon zich niet langer verdedigen (er kwam ook ge brek aan levensmiddelen) en 18 Febr. 1574 gaf zij zich aan den Prins van Oranje over. Met deze politieke vrijheid kwam ook de vrijheid van godsdienst. Nu geheel Wal cheren van de Spanjaarden was bevrijd, was ook de Roomsche geestelijkheid ver dwenen. Zij, die de Hervorming waren toegedaan, konden nu openlijk hun geloof belijden en de vele vluchtelingen, die voor-" namelijk in Engeland een veilige plaats hadden ge-vonden, keerden nu terug. In de steden werd dadelijk een Hei- Wat mij in deze verkiezingskrant ook opviel was, dat ditmaal zoo nu en dan niet alleen geschreven werd over de arbeiders, maar ook over den kleinen middenstand. Voor zoover ik weet, is de middenstand over 't algemeen weinig gediend van de S. D. A. P. Daar heeft deze partij zelf wel de meeste schuld aan, want herhaaldelijk is in de roode pers allesbehalve liefelijk over winkeliers en kleine haasjes geschre ven. Denk maar aan den distributietijd. Maar na eenig nadenken vond ik een verklaring. Het zou toch al te mal zijn, dat alleen geschreven werd over en voor ar beiders, terwijl de candidaten der S. D. A. P. voor den Gemeenteraad lang niet alle tot deze groep in engeren zin hehooren. Is niet de heer Grucq, nr 1 der lijst, over gegaan van de klasse (fer werknemers, der proletariërs, tot die der patroons? Nu be grijp ik die liefde der S. D. A. P. voor „de middenstandertjes"! Nog iets bevreemdde mij. Er mankeert blijkens het vei'kiezingsblacl der S. D. A. P. ontzaglijk veel aan het Gemeentebeleid vajj Goes. Maar waarom zweeg de soc.- dem. Raadsfractie dan, toen het tijd was, te spreken, n.l. hij de algemeene beschou wingen over de Gemeentebegrooting van 1927? Aandoenlijk zijn ook in genoemd blad de liefdesbetuigingen voor de Openbare School. Maar zijn het juist niet de roode openbare onderwijzers, die hun school leeggepompt hebben? Hoe aou het anders komen, dat zoovele niet-socialistische ouders hun kinderen zenden naar een Christelijke of neutrale, bijzondere school? Is dit tot de roode Goesche scribenten nog niet doorgedrongen? u vormde Gemeente gesticht en stelde men predikanten aan, jneestal de vroegere hage- predikers. Te Vlissingen Joh. Gerobnlus, en Jacobus Bazelio, te Veere 'Joh. Mig- grode (vroeger pastoo-r) en te Middelburg Gelein Jansz. d'Hoorne en Gaspar van der Heiden. De Katholieke kerken werden „gerei nigd", z.ooals dat toen genoemd werd. Alles wat nog aan den Roomschen eere- dienst herinnerde, z,ooals altaar, beelden, kerksieraden, en.z werden weggenomen en de gebouwen werden ingericht voor den Protestantschen kerkdienst. Op het platteland van Walcheren ging die -overgang niet zoo spoedig in zijn werk. Hiervoor waren verschillende rede nen. De landbouwende bevolking had door het zeer langdurig beleg van Middelburg veel geleden en was arm geworden. De dorpen waren vaak het tooneel van den strijd geweest, waarbij de kerkgebouwen het meest hebben moeten ontgelden. Deze waren vaak in brand gestoken of door het geschut vernield. Onder de bevolking was het aantal warme voorstanders der Hervorming niet bijzonder groot. Niet ieder deed dadelijk afstand van het oude geloof en menigeen bleef in zijn hart nog Roomscli. Zeer yelen waren ook onverschillig ge worden. De predikanten uit de steden bezochten d-e dorpen om het zaad des evangelies uit te strooien. Waar dit een vruchtbaren bodem vond, werd overge gaan tot het vormen van een zelfstandige kerkelijke gemeente. De gekozen kerkeraad bestond meestal uit 4 leden (2 ouder lingen en 2 diakenen). Daar de kerk vernield was, kwam de gemeente samen in een huis of een schuur. Het perste werk was natuurlijk om het verwoeste kerkgebouw hersteld te zien krijgen. De verarmde bevolking was echter niet in staat, alles zelf te be kostigen. Daarom werd geldelijken steun gevraagd bij de gecommitteerde Raden van Zeeland. Deze hadden een fonds, doordat alle kloosters -en andere geeste lijke goederen van landswege in beslag waren genomen en ten algemeene bate te gelde werden gemaakt. Ni-et alleen de kloosters hadden veel bezittingen in land, ook d-e Roomsche kersen der dorpen had den grondeigendom. Zoo bezat b.v. Rit- them 112 gemeten 146 roeden en Wel zinge 59 gem. 262 roeden. Op 31 Maart 1576 werden t-e Veere die goederen uit Walcheren publiek verkocht. De op brengst was van f18 tot f25 het gemet. Hierbij moet in-en bedenken, dat het geld vroeger meer waarde had dan thans en li-et land -(meest bosch) niet veel op bracht. Uit het genoemde fonds werden de vernielde kerken hersteld e-n de salaris sen der predikanten beta-ald, ofschoon vo-oi' dit laatste- no-g| ge-en vaste rege-lin-g bestond. Het is te begrijpen, dat voor herstel eerst de kerken in aanmerking kwamen in dorpen, waar een voldoend geestelijk leven was gieko-men, dat zich uitte in het vormen van oen Kerkelijke gemeentel Waal' deze laatste tot eenige- uitbreiding was gekomen, was men spoedig overge gaan tot het beroepen van een eigen predikant. Het waren de dorpen Grijps kerke en Sero-oskerke, die van het platte land van Walche-ren het eerst een eigen herder en leeraar hadden, al waren de kerkgebouwen nog niet hersteld. Te Grijps- kerke was de eerste- predikant Johannes Boreel. Hij was een Middelburger van af komst en stond in! 1573 als student te Heidelberg ingeschreven. In 1575 was hij reeds predikant te Grijpskerke. Sei'ooskerke had als predikant Gomelis Simonso. Het is niet bekend, wanne-e-r deze te Serooskerk-e is gekomen, daar het eerste lactebo-ek van den kerkeraad, dat op de vergadering der olaissis to Arnemuiden was meegebracht, is zoek geraakt. Ge noemde predikanten predikten in de weiek "ook in hun naburige dorp-en, zoodat lang zamerhand gehe-el Walcheren voor de Her vorming werd gewonnen. In de notulen der S-taten va-n Zeeland van 15 Aug. 1577 staat o.m. dat de predikanten van Grijpskerke en vgn Se- rooskerke een verzoek indienden bij de- Aan het Burg. Armbestuur wordt na tuurlijk een lang artikel gewijd. Persoon lijk ben ik ook voorstander van evenredige vertegenwoordiging in dergelijke colleges en haat ik het uitsluitingssysteem. Maar wat mij frappeerde is, dat in zulk een lang artikel in 't geheel niet gerept wordt van de kerkelijke armenzorg. Nu geschiedt die arbeid van Christelijke barmhartigheid in stilte. Hij wordt niet verricht met de be doeling, om daarvoor waardeering te vin den, maar,het is dan toch gelukkig onder Christenen niet waar, wat het roode blad schrijft, dat wie, ondanks nijpend gebrek, nog tracht als fatsoenlijk mensch door de wereld te gaan, maar zelden geholpen wordt. In haar algemeenheid is die bewe ring een leugen. De broeders diakenen in de verschillende kerken kunnen het te gendeel getuigen. Het meest onwaarachtig zijn de roode heeren in hun geschrijf over de werkloo- zenzoi'g te Goes. Dat het aantal werkloozen te Goes vooral 's winters groot is, is niet waar. Dan moeten de heeren maar eens in Middelburgs informeeren. Dezen winter hebben zich te Goes slechts gemiddeld 50 (het getal varieerde van 30 tot 65) werk loozen bij de werkverschaffing aangemeld. Middelburg telde 4 a 500 werkloozen! Dat het Goesche gemeentebestuur zich van hun lot o zoo weinig aantrekt, is een beschuldiging, waarvan het bewijs niet deugt. Immers, zoo wordt gezegd, men profiteert van den honger der werkloozen, om noodzakelijke werken voor een koopje te laten uitvoeren. De schrijver is óf niet op de hoogte óf hij schrijft opzettelijk onwaarheden neer. Werken, die dezen winter uitgevoerd zijn, Gfccoüiim. Raden van Zeeland om onder steuning bij den opbouw van hun kerk gebouwen, die door den oorlog zoo gele den hadden. Als de staten aan hun kerken zooveel wilden geven als zij reeds aan de keilen te Gapinge en te Ruttinge wilden ten kost e leggen, dan zouden zij zelve het surplus ('tgeen meer kost) bijleggen, op- aac cie bediening van Gods Woord uit hunne plaatsen niet 'naar elders zo-u ge- -transpo-rteerd worden. (Van gerooskerice naar Gaping© en van Grijpskerke naar Ter Bottinge.) Hun verzoek is ingewilligd, want de ge noemde kerken werden spoedig hersteld. Gapinge werd ook geholpen, al was het mogelijk later, want eerst in 1590 kwam daar de eerste predikant. De- kerk te Ter Bottinge is echter nooit meer opgebouwd. Thans staat er nog een stuk muur als laatste overblijfsel. (Slot volgt)) voor Manufacturen Dames- en Kinderconfectie Tapijten - Gordijnen Bedden - Ledikanten en aanverwante artikelen ia GOES - HULST De alom-polis der nieuwe H-A.V.-Bank. Bij -elk nieuw snufje o-p Verzeke- ringsg-ebied krijgt men den indruk, dat nu wel het to-ppunt bereikt is en dat verdere nieuwigneden haast niet denk baar meer zijn. Het wordt liet publiek zo-o- gemakkelijk en aantrekkelijk ge maakt, dat men twijfelt of meer ge mak en nog gemakkelijker voorwaar den nog mogelijkzijn. En toch is clit laatste wel degelijk het geval. Zoo zendt ons de Nieuwe H.A.V.-Bank een specimen van hare Alom-polis, een uitgebreide brandpolis voor gebouwen en inboedels, waarbij men voor een luttel bedrag tegelijk verzekerd is tegen Brand, Inbraak, Storm, Overstrooming, Aardbeving, Oproer, Werkstaking," Luchtvaartui gen, Gedwongen verblijf in hotel of pension, Verhuizing, 'Spiegelbreuk, Springen van waterleidingbuizen of overlo-open van gootsteenen, etc. Ver- 'zenden van waschgo deren en/of Reis bagage en Wettelijke Aansprakelijk heid. Verder is men tegelijkertijd nog ver zekerd vo-o-r een uitkeering ai) bij overlijden tengevolge van Brand of Geweldpleging; b) bij o-verlijden tengevolge van Spoor-, Tram-, Autobus-, Taxi- of Stoomschip-ongevallen en c) bij geheele of gedeeltelijke blij vende invaliditeit tengevolge van de onder b genoemde ongevallen. Een prachtige combinatie, die onge twijfeld de aandacht mag hebben. Zendingsmoeilijkheden. In de „Maatschappij" wijst dhr Berg- meijer terloops op de moeilijkheden waar mee de Zending soms te worstel-em heeft, omdat de natuurvolken niet kennen de liefde tot God en dus evenmin de liefde tot den naaiste. Een gelijkenis als va:n den barmhartigen Samaritaan verstaat hij niet. Toen zende ling Krayt voior de eerste maal die- gelij kenis vertelde aan de Toradja's, kwam ar uit zijn gehoor een duidelijk protest. Kruyt had niet gesproken over Joden en Samaritanen, priesters en levieten; daar zouden de Toradja's niets van begrepen -hebben. Hij lj,et het verhaal zich afspe len o-nder henzelf. D-e verhouding tus- schen Toradja's e-n Tokinadoes had eenige als egaliseeren haventerrein, opknappen oude begraafplaatsweg, dempen van een sloot aan de Zaagmolenstraat, afgraven van zijkanten der wegen, sloot dempen in de Piet Heinstraat, zijn alle wel gewenscht maar toch niet noodzakelijk. Het zijn wer ken, waar men naar zoekt. En is het niet te prijzen, dat men te Goes getracht heeft de werkloozen aan werk te helpen en ze te bewaren voor het moeten aankloppen om steungelden, waarvoor geen arbeid wordt gepresteerd? Dat was in Goes mogelijk, omdat er vrij wel geen fabrieksarbeiders en bekwame vaklui des winters zonder werk zijn. Het zijn meest zgn. seizoen-werkloozen, die> 's zomers bij de hoeren in de omgeving-en aan de haven werken of door venten in- hun onderhoud voorzien. Deze menschen kan men gemakkelijk aan slootdempen en graafwerk zetten. Zelfs is, om de werkloozen maar te kan nen helpen, de eerste aanleg van Bouw plan III niet aanbesteed, maar in eigen be heer uitgevoerd. Daarbij is, als er behoor lijk gewerkt werd, van half Februari tot half April f 15 per week verdiend. Er zou over de werkloozenzorg te Goes nog wel meer te zeggen zijn, doch uit het bovenstaande blijkt al voldoende, dat de beweringen der S. D. A. P.'ers op vele pun ten in strijd met de waarheid zijn. Maar, ik zei het reeds, het is verkie zingstijd en dan komt het er met de waar heid niet zoo nauw op aan. Als er dan maar flink geraasd en gescholden kan worden! Allicht blijft er bij enkele kiezers wat van hangen. LUCTOR. In de kranten las ik deze week van een bruigom die op den morgen van den trouwdag niet te voorschijn kwam en dien men na lang zoeken in een bosch je vond, waar hij rustig lag te slapen. Niet dan met moeite kreeg men hem zoover, dat hij op stond om laet zijn in hooge mate zenuw achtig bruidje naar 't stadhuis te gaan. Zooiets klinkt vreemd als men 't leest, 't Lijkt ongelooflijk. Maar is het goed beschouwd niet het zelfde wat men haast eiken dag kan waar nemen? Op 't oogenblik b.v. zitten we midden in de gemeenteraadsverkiezingen, waarbij 't toch gaat om groote belangen. De kranten schrijven er over, strooibil jetten word sa verspreid, vergaderingen ge houden en toch zijn er altijd nog menschen die hoogst verwonderd zijn, wanneer men ze over de verkiezingen spreekt. Verkiezingen? Och ja, 't is waar ook. Ze hadden' er heelemaal niet meer aan ge dacht. En slaperig wrijven ze zich de oogen uit, precies als de Venlosche brui gom, die haast niet wakker te krijgen was. Daarom: porders voor! Laat men overal de paar dagen die nog resten gebruiken om de weifelaars te over tuigen, de tragen aan te sporen en de slui- meraars wakker te schudden. OPMERKER. overeenkomst met die van Joden en Sa maritanen Daarom vertelde hij van een Tokinadoe, die door ro-overs overvallen, dooi' eigen stamgenooteii zonder hulp voorbijgegaan en ten slotte door een To- radja gered wordt. Maar dat vonden de Toradja's een onmogelijk verhaal. Zij wis ten beter wat die To-radja in zoo'n geval doen zou. Den halfdoodeini To-kinado-e vin dende zo-u de To-radja uitgeroepen hebben: „Nu weet ik, dat mijn hart recht is, de goden zijn mij welgezind; zij vergunnen mij een kop te bemachtigen zonder zelf eenig gevaar te lo-op-e-n, en zoo mijn le venskracht en die van mijn familie te versterken." Daarop had hij, door zijn speer naar den ongelukkige te werpen,, zich overtuigd, dat deze niet meer in staat was zich te verdedigen, had zich toen op hem geworpen, hem bij de ha ren gegrepen, het ho-ofd afgehouwen en was in trio-mf daarmee* naar zgn woon plaats gegaan, waar hij met uitbundig vreugdebetoon en eerbewijzen om zijn dapperheid was ontvangen. Zoo en niet anders had het geval zich toegedragen. En toe-n de zendeling erkende, dat hel thans nog bij do Toradja's toeging-, ge lijk ze pas hadden verteld, maar dat er een tijd zo-u komen, waarin zulke din gen onmogelijk zouden zijn en waarin de Toiradja's me# de Tokinadoes- in vre de zo-uden leven, was heit antwoord: „In dien zulks oioit zal gebeuren, dan moet ons hart geheel veranderen." Amerika wordt nog steeds geteisterd door allerlei rampen. Bij de over- slroomiiig in het Mississippi-gebied, waar nog altijd nieuwe dijkbreuken drei gen, kwamen in deze week nog wervel storm en aardschokken. Het aantal per sonen, dat omkwam bij overstrooming en wervelstorm, loopt in de honderden. En wie zal de stoffelijke schade in een gelds bedrag uitdrukken? Ook uit verschillende landen van Euro pa kwamen berichten omtrent overstroo mingen, stormen en wolkbreuken. God in den hemel heeft ons zeker met deze ram pen, die het ongeloof aan de grillen van moeder natuur toeschrijft, maar waarin een Christen de slaande hand van den Almachtigen God ziet, wat te zeggen. Een tweetal koene Fransche vliegers heeft het gewaagd een vliegtocht van P a r ij s n a a r New York te onderne men, helaas met het droeve resultaat, dat zij, vermoedelijk door het barre weer, zijn omgekomen. Tot heden is althans nog geen. enkel bericht omtrent hen ingekomen. We hebben wel respect voor den durf dezer mannen, maar uit de nadere bijzonderhe den, die wij lazen, valt eenige roekeloos heid niet te ontkennen. Op de economische conferen tie te Genève worden belangrijke zaken behandeld. De redevoeringen van Colijn, den Rus Sokolnikof, Zimmermann en mej. van Dorp trokken zeer de aandacht. De sub-commissies zijn nu druk aan 't verga deren. Onze Tweede Kamer -heeft deze week een paar middagen besteed aan de begrooting van Curacao! Toen is ze tot 31 Mei naar huis gegaan. Misschien komt ze in Juni nog even bijeen, maar lang zal 't niet zijn, want er is weinig te doen. Er komen blijkbaar uit de handen van de extra parlementaire ministers geen wets ontwerpen. Op deze wijze daalt de belang stelling van ons volk voor het parlemen taire en politieke leven tot dicht bij het vriespunt. De Eerste Kamer behandelde wat kleingoed en zal 24 Mei weer bijeenkomen. Voor Vlissingen was deze week van groote beteekenis. De ferry-boot Vlis singen-Breskens liep van stapel en er werd voor de eerste maal gebruik gemaakt van het te Vlissingen gevestigde bunker station. Vanavond zal onze Minister van Koloniën voor de microfoon van den Philips-kortegolfzender een rede uitspre ken, die in Oost- en West-Indië beluisterd zal kunnen worden. Hoe groot zijn in on zen tijd de wonderen der techniek! In de aanstaande week zal in de meeste gemeenten de verkiezing voor den Gemeenteraad plaats hebben. Zij er

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1927 | | pagina 5