DE ZEEUW
DERDE BLAD.
Het Zeeuwsche hoekje.
Biiiralaxd.
Uit de Pers
GEMEENTEPOLITIEK.
VAN
ZATERDAG 12 MAART 1927, No. 138.
PELGRIMSLIED.
Kom, vroolijk 'tharl omhoog geheven!
Mijn vrienden, zoekl het hier toch niet!
Ginds ruisoht de stroom van 't eeuwig
leven
Die pelgrims eeuwige taafnis biedt.
Ginds rijst de stad wier gulden tinnen
Zich baden in den hemelgloed.
Ons wacht een heerlijkheid daarbinnen,
Die al ons zwoegen ruim vergoedt.
Hier zien wij niets van 'tgeen wij
wachten;
Ilier wordt 'liet door geen hand getast,
Toch is ons erfdeel zeker te achten,
't Ligt in Gods Woord voo-r eeuwig vast.
En wat wij zien, zien we eens verstoven;
En wat wij tasten stort tot puin;
Maar wat wij hopen en gelooven,
Is hechter, dat het hechtst arduin.
Dat mij dan menig distel wonde,
En menig doorn ontlokke een traan;
•Wat anders, in dit land der zonde,
Kan Godes volk te wachten staan?
Wij wandlen hier door woestenijen,
Van hitte flauw, van hou verstijfd,
Maar ginds zal ons de rust verblijen,
Die voor Gods pelgrims overblijft.
Komt, vroolijk 't hoofd dan opgeheven
Mijn vrienden, zoekt liet hier toch niet
Ginds .ruisoht de stroom van 'teeuwig
leven,
Die pelgrims eeuwge laafnis biedt.
Ginds vijst de stad, wier gutden linnen
Omstraalt een eeuwge zonneschijn:
0, 'k wou reeds met mijn hart daar
binnen
Nog weinig tijds en 'k zal er zijn;
J. de Liefde.
Anders dan in Rusland.
Wij hebben, nadat wc eerst enkele op.
merkingen van aligemeenen aard hadden
gemaakt, ook aandacht geschonken aan
de wettelijke eischen waaraan men moet
voldoen om lid van een Gemeenteraad
te worden.
Maar behalve de wettelijke, zijn er ook
nog andere eischen, en wanneer men
ziet het gToote aantal aspirant-candidaat-
gemeenteraadsleden, het duwen en drin
gen van velen om zelf een behoorlijk
plaatsje op de Candida,tenlijst te verkrijgen
of anderen daar te brengen, dan krijgI
men soms den indruk dal aan 'die
eischen weieens wat te weinig aandacht
wordt geschonken.
In Rusland schijnt dat een weinig
anders te zijn. Mag men de bladen geloo-
ven, dan is claar lust om in het
gemeentebestuur zitting 'te nemen al heel
gering. Zoo meldde dezer dagen een van
de Russische bladen het volgende:
„In het dorp Pcrestowo hebben de
boeren tot voorzitter van den dorpssovjet
een zekeren Bjelow gekozen, dia deze be
noeming heeft aanvaard onder voorwaar
de, dat de gemeente hem 5 kopeken per
persoon zal betalen. EersL werd de afge
treden voorzitter gevraagd of hij deze
functie ambieerde. Hij vroeg echter z -
Ven kopeken per persoon. Toen werd
Bjelow gekozen.
Om dit te begrijpen moet men welen,
dat de Russische boeren het lid-zijn van
een college als een karwei beschouwen.
Het .gebeurt dan ook, dat zij het om de
beurt zijn en dat er strijd, gevoerd wordt
over de vraag wiens beurt het is lid
van den gemeenteraad te worden; ieder-,
een dóet zijn best om de eer aan een an
der te gunnen.
Vaak worden mensehen, die voor geen
ander werk geschikt, zijn, gehuurd om
lid van den sovjet te worden. Dit is
het gevolg van het sovjet-regime. De boe-
ren-leden van de dorps-sovjets worden
door de stads co mmuni s ten- op onbehoor
lijke wijze behandeld en krijgen vaak op
drachten, die veel tijd eischen en niets.
Over treinen, trams
en autoh ussen.
Gedep. Staten van verschillende provin
cies en ook die van Zeeland staan voor
een moeilijk geval. Ze moeten n.l. con
cessie verleenen voor vervoer van passa
giers tegen betaling per autobus. Wie
over deze kwestie de lange verslagen
in de bladen gelezen heeft, zal het wei
geen benijdenswaardige taak vinden, om-
in dezen een beslissing te moeten netmen.
Er wordt een felle strijd gestreden tus-
schen de spoor- en tramwegen ©enerzijds
en de autobusondernemers anderzijds. Ik
acht het een voorrecht, da.t die strijd
o p e n 1 ij k wordt gestreden. Ei' is clan van
weerszijden gelegenheid o-nr zich eerlijk
uit te spreken en zich te verdedigen tegen
hetgeen, waarvan men zich door de te
genpartij hoort beschuldigen. Ook is
er heel wat. Voor te zeggen, dat de-ze
publieke zaak publiek wordt behandeld.
De strijd, hier bedoeld, gaat, zooals de
meeste lezers wel weten, in 'tkort hier
om: zullen die autobusdiensten moeten
verdwijnen, waarvan vast, staat, dat ze
•ie spoor- of tramwegen beconcurreeren
en dus benadeel en? Zulke autobusd iensten
bestaan er al over 't geheel© land, ja
met de belangen van do gemeente te
maken hebben."
Zoover hebben wij .liet in ons land
nog niet gebracht.
Als er hier strijd gevoerd ivorrlt en
waar wordt hel haast niet gedaan
dan is dal niet over de vraag hoe men
uit den Raad kan blijven, maar hoe men
een plaatsje zal veroveren.
Deze belangstelling voor de publieke
zaak valt tol op zekere hoogte toe te jui
chen, maar zij heeft ook haar schaduw
zijden. Want hol gewlg is. dat er telkens
weer ontstemming wordt gewekt, dat twist
en tweedracht ontstaat, dat zij die naast
elkaar behoorden Ie staan scherp tegen
over elkaar komen Le slaan, dat als zulke
dingen zich in Christelijke kringen voor
doen de Naam des Heeren wordt gelasterd
en de invloed der beginselen geschaad
en ook dat bekwame en hoogstaande
mannen die e.en sieraad zouden zijn voor
ieder gemeentebestuur er voor bedanken
in 't gedrang te staan en zich terugtrek
ken, liever dan gevaar te loopen op een
goeden dag door met de ellebogen wer
kende zetelzoekers op zij te worden ge-
stooten.
De Russische toestanden schijnen ons
hoogs-t ongewenscht, maar als bij ons
velen wat meer hun best deden de eer
aan een ander te gunn-en, dan zou dat
in vele gevallen 'kunnen worden toege
juicht.
L u c h t p o s t.
Rij wijze van proef zal op 18 Maart
a.s. een vliegtocht RotterdamMar
seille worden uitgevoerd in aansluiting
op het dien dag van laatstgenoemde
plaats naar Néd.-Indië vertrekkende
stoomschip „Indrapoera" van den Rotter
dam schen Lloyd. Na aankomst van dit
stoomschip le Sabang op 5 April a.s.
zal zoo mogelijk nog denzelfden dag een
vliegtocht SabangMedanBatavia—Soe
rabaja worden ondernqjnen (aankomst le
Batavia en te B-oerabaja vermoedelijk 6
April a.s.). De gelegenheid wordt openge
steld om met het vliegtuig naar Marseille
en, voorzoover daartoe aanleiding be
staat; met liet vliegtuig SabangSoe-
rabaja gewone en aangeteekende corres
pondentie (geen stukken met aangegeven
waarde) v-o-or Ned.-Indië, Singapore en
de passagiers en bemanning van de In
drapoera te verzenden.
Het daarvoor verschuldigde luchtrecht
bedraagt
15 cent per briefkaart; 15 cent per
20 gram of gedeelt-e van 20 gram voor
brieven; 10 cent pe-i' 50 gram of gedeelte
van 50 gram vo-o-r de overige stukken.
De correspondentie behoort van een
duidelijke aanwijzing „Per luchtpost" of
van -een etiket „Per luchtpost, par Avion"
te zijn voorzien.
Het vliegtuig zal op 18 Maart ie 3
Cm. van Rotterdam Waalhaven vertrek
ken; te Goes moet de ter post bezorging
uiterlijk om 7.45 a. van den 17den Maart
a.s. plaats hebben. Correspondentie, voor
zien van de no-odige aanwijzing, zal met
het vliegtuig van "Rotterdam naar Mar
seille worden overgebracht, ook al vindt
de ter postbezorging zóó tijdig plaats, dat
opneming in de op 15, 16 en 1.7 Maart
per trein te verzenden mails mogelijk is.
Nederland, en Tsjecho-
S1 o w a k ij e
Onder geleidevan den heer H. W.
Doorn, oud-marine-vlieger, die ook de
vorige maand het bezoek van den heer
Plesman li ad voorbereid, vertrekt morgen
dr Sykora', directeur-generaal van de
Sko-dafahrieken en Ir Z-dének Janak, chef
van de afd-eeling civiele luchtvaart hij het
ministerie van Publieke W-erken als re-
g-eeringsvertegenwoordiger naar Nederland
om daar met de directie van de K. L. M.
de besprekingen over de te openen lucht
lijn Amsterdam-Praag ten einde te voe
ren. Verschillende kwesties, zooals b.v. die
van de ev-entueele étappes en -de wensche-
lijkheid van tuss-cbenlandingen, zullen daar
bij worden besproken. De regeringsver
tegenwoordigers zullen daarbij contact
zoeken met d-e N-ederlandsche regeering,
ten-einde het sluiten van -een luchtvaart-
verdrag tusschen Nederland en Ts.jeebo-
Slowakij-e in te leiden. Het ligt in de
zelfs sommige reeds geruhnen 'tijd. Ma-ar
nu Gedep. Staten concessie moeten ver
leenen voor deze ondernemingen, is -e-r re
den, o-rn iedere aanvraag nauwkeurig te
overwegen.
Daal' komt hij, dat de spoorwegdirectie
binnenkort zelf autobusdiensten wil in
stellen, teneinde de reizigers uit nieit aan
de lijn gelegen plaatsen naar het naastbij-
zijnd station te vervoeren. Het aantal
particuliere auto-busdiensten, dat. de spoor
wegen geen nadeel bezorgt, zal dus wc-1
tot een uiterst minimum beperkt worden.
Voor Zuid-Beveland komt er, als spe
ciaal geval, no-g bij, dat binnen enkele
maanden de locaalspoorweg zal worden
gecpend. Hier zoo zal de spoorweg
directie oordeelen zullen dus al heel
weinig particuliere diensten meer uoiodig
zijn, want de loeaalspoor verlost de stfeek
uit haar isolement.
D-e spoorwegdirectie beziet natuurlijk
deze zaak van haar kant. Zij meent,
da.t de -autobus alleen daar in een be
hoefte voorziet, waar spoor en tram
niet aanwezig zijn. Tengevolge van de on
gebreidelde autobus o-ncurrentie hebben
de Ned. spoorwegen groote verliezen te
boeken, vooral in het locale verkeer. D-e
rageering dringt er ten sterkste op aan,
dat. de spoorwegen zichzelf bedruipen.
Welnu, dan mo-eten, waar de spoorwegen
het alge me e n reizigers- en -go-ed-eren-
bedoeling ook een bezoek aan de Fokker
fabrieken le brengen, daar de bezoekers
zich interesseeren voor de F Hf en zulks
wel in Verband met de uitmuntende Zwit-
sersche statistiekcijfers over deze ma
chine.
W ij z i g i n g Inkomst e 11
b e 1 as li n g e n z.
Bij de Tweede Kamer is ingediend een
wetsontwerp tot wijziging van de artt.
9 en 19 der wet op die Vermogensbelas
ting en. do artt. 7 en 9 der wet van
18 Augustus 1916 op de Verdedigings-
belasliog 1.
in de Memorie van Toelichting wordt
gezegd, dat dit voorstel ten doel heeft
oen einde Le maken aan -te iu den laat-
sten tijd hand ovi r hand toenemende prak
tijken van belastingplichtigen, tl ie door
het toekennen van lijfrenten of andere
periodieke uitkeeringen aan hun minder
jarige kinderen, belangrijke bedragen aan
inkomsteiibelast ng, vermogensbelasting en
verdedi-gingsbelasting weten te ontgaan.
Door de voorgestelde wijzigingen zai
komen vast te staan, dat. voortaan ter be
paling van het zuiver inkomen of dat
vermogen aftrek zal zijn toegelaten ter
zake van lijfrenten of andere periodieke
uitkeeringen door ouders aan hun minder
jarige kinderen toegekend, waartegenover
staat dat d-e noodig-e voorzieningen zijn
getroffen om die uitkeeringen bij het vast)
stellen van hot inkomen en het vermogen
van de minderjarigen ze-lven buiten aan
merking te doen blijven.
De Italiaansche slagvelden.
De slagvelden, waarop in den wereld
oorlog honderdduizenden Italianen z ijn
gevallen, liggen in de Dolomieten, het ont
zaglijke bergland, dat in de toekomst on
getwijfeld gro-oter faam zal verwerven,
dan de Zwitsersche Alpen, om z'n onge
repte woeste schoonheid en ongeëvenaar
de kleurenpracht der gesteenten.
Meer dan in de vlakten van Noorcl-
Frankrijk en België, vertoonen zich hier
de verschrikkingen van den o-orlog. Of
schoon reeds bijna tien jaar verloop-en
zijn, sinds de overwinning van Vittorio
V-eneto den vrede bracht tusschen Italië
en Oostenrijk, strekken zich in het hoog
gebergte nog in al hun gruwzaamheid de
oorden uil, waar met ongekende bitterheid
in de meest ongunstige positie is ge
vochten.
Zwart geblakerde hellingen, omgehou
wen bosschen, listig verborgen bronnen,
angstwekkende blokhutten met haar me
ters dikke gemetselde muren en stalen
pantserdaken, ze spreken in de groote
eenzaamheid een duidelijke huivering
wekkende taal.
De berg toerist bevindt zich telkens, nog
vervuld van de majesteitelijke pracht van
met sneeuw bedekte toppen, tegenover
deze afschuwelijke krijgsherinneringen.
Soms is het 't skelet van een paard
of een ezel, dat te verbleeken ligt of
een stukgeschoten wag-en, een verwoeste
loopgraaf, waarin wellicht vele jonge men-
schen maanden hebben geleefd, en een
vreeselijken dood zijn gestorven.
Door nauwe kloven hebben zich de
legers moeten wringen, onder een vernie
tigend vuur van den vijand, die hoog, van
hoven, als uit den hemel, zijn verderf
zond naar omlaag.
Menigmaal gaat men over wegen, naar
oud-Romeinschen trant gelegd en waar
over de kanonnen gedaverd hebben. Doch
tevens is er gelegenheid, om gebruik te
maken van verschillende bergspoortjes,
eens voor oorlogsdoeleind-en aangelegd,
maar nu voor een vreedzaam gebruik
benut. Met deze bergspoortjes gaan jaa-r
lrjks de groote groepen van weduwen en
weezen naar de stille, uitgestrekte kerk
hoven, waar in lange, rechte lijn-en de
simp-ele houten kruisen staan boven de
graven der gesneuvelden.
De E. N. I. T. nu, de groote Italiaansche
V-erk-eersorganisatie, gaat dit jaar groote
reizen jiaar deze gebieden organiseeran
en tracht, den Italiqanschen slagvelden
meerdere bekendheid te verschaffen, ook
onder het Italiaansche volk zelf, hetwelk
er een generatie heeft zien ten ondergaan.
(Ms-b.)
Hef „Sfern-huist" weer
Er is weer herrie in de hut der rootle
vakbeweging. Er is sprake van een hevig
conflict tusschen Ouclegeest en Stenhuis.
Eu ook op andere punten is er no-g
wel wat te doen.
Zo-o krijgt in een ingezonden stuk in
„Het Volk" van 2 dezer gitenhuis eenige
vriendelijkheden te ho-oren van „hol
Hoofdbestuur van de Nedei'l. Vereen, van
Fabrieksarbeiders", n.b. de organisatie,
waarin g-tenhuis groot geworden is, waar
van hij jarenlang de leider en de stuw
kracht was. Het. gaat hier over het feit,
dat g-tenhuis voor het secretariaat van
do Internationale van Fabrieksarbeiders
benoemd heeft willen zien een zeikeren
gclunidt, een „links.sociaal-deinocr.iat" (u
merkt, men krijgt daar o-ok al verschil),
terwijl de Ned. Vereen, van Fabrieksar
beiders daar juist tegen was.
In- dal inge-zonden stuk staan o.m. de
volgende vriendelijkheden;
„Die belangstelling van Stenhuis ver
heugt ons, omdat er uit blijkt, dat cle
belangstelling zich thans tot anderen dan
hemzelf uitstrekt en dat wij die anderen
zijn. is voor ons een dubbele vreugde."
„Slechts kunnen wij in dit verband op
merken, (lat hetgeen Stenhuis in ons heeft
geërgerd, maar een heel zwakke- weer
gave is van de stemming, welke zijn op
treden in onze kringen heeft gewekt.
„Inti ss hen zij o;:g :m nkt, dat van e- n
„.veldtocht'' en „borst nat. maken" bij
ons geen sprake is. Deze krijgshaftige
uitdrukkingen passen meer in cle verzamei
ling groote woorden, waarmee Stehhüis
meent no-g steeds indruk te kunnen ma.
ken. Ten onrechte echter. Die tijd is
reeds lang voorbij."
DE BERGING VAN HET ITALIAANSCHE STOOMSCHIP „FIANONA".
Dit stoomschip was voor eenige weken door het Duitsche stoomschip „Rio
de .Janeiro" aangevaren en ernstig beschadigd. Thans wordt hetpeeggepompt.
Hierboven het aanbrengen der bekisting, die door zware balken gesteund
moet worden, om aan den enormen waterdruk weerstand te kunnen breden.
verkeer hebben te dienen, de lastige con
currenten van het locaal verkeer maar
zooveel mogelijk geweerd worden.
Do zaak heeft echter ook een and-eren
kant. De spoorwegen zijn langen tijd ver
wend. Ze liebbën het te gemakkelijk ge
had. Er mocht, vroeger in de rivierstre
ken eenige concurrentie van de- boot
diensten worden ondervonden, veel betee-
kende die toch niet. De spoorwegdirectie
voelde zich gerust. Ze was meester van
het terrein en had het mono-polie voor liet
verkeer.
Zulk een positie prikkelt in den regel
de ernergio niet. Er werd hier ©n daar
wel eens een lijntje aangelegd, waarvan
men redelijkerwijs kon veronderstellen, dat
het rendeeren zou," maar groote streken
weiden toch door tram en trein aan haar
lot overgelaten.
Voor deze was de autobus een ware uit
komst. Ilr noem 'in onze provincie b.v.
een gedeelte van Walcheren (Veère, Ee-
rooskerke, Oostkapelle, enz), hel: eiland
T'holen en Noord-Beveland, enz.
Particulieren hebben die streken uit
haar isolement verlost. Berst ging het
wat primitief. Maar in den loo-p der ja
ren werd het autobusbedrijf steeds ver
beterd en gemoderniseerd. Ook sneuvelde
er wel eens een onderneming door -een
al te dwazo en veel te drukke concurren
tie, doch over 't algemeen begint er toch
meer stabiliteit in dit bedrijf te komen.
Aan deze particuliere ondernemers bob
ben tal van gemeenten moreel© verplich
ting.
En nu, na vele jaren, waarin het auto-
busbedrijf de kinderschoenen moest zien
to ontgroeien wat. dikwijls niet zonder
scha en schand' ging nu blijkt, dat de
auto-bus, ondanks de nu en dan voorko
mende ongevallen, bij het publiek „er in"
ging en een toekomst heeft, komt de
spoorwegdirectie en wil wel graag oprui
men, wat haar in den weg is komen te
staan.
Zóó moeten we cle zaak ook bekijken
Men krijgt altijd den indruk, dat het
bij onze spoorwegen zo-o stroef, zoo bu
reaucratisch toegaat. De noodige soepel
heid, die juist het particulier bedrijf ken
merkt, omdat er direct contact is tusschen
ondernemer en publiek, ontbreekt er.
Tal van wijzigingen in dienstregelingen,
etc. .werden dikwijls vergeefs aangevraagd;
Met wenschen en verlangens van liet pu
bliek werd vaak maar weinig rekening
gehouden. Ja men kwam soms sterk onder
den indruk, dat goede veranderingen op
een zeker traject (buurt verkee-rkaarfcen,
wijziging in treinenloop, enz te clanken
waren aan de concurrentie der autobus
sen.
Daal' komt nog bij, dat de autobussen
dit groote voordeel hebben, dat zij tot in
„Hij (d.i. Stenhuis) Schrijft-en praal
toch steeds over alle mogelijke zaken,, zon
der zich rekenschap te geven, of hij wel
aan de voorwaarde, om tot oordeel en be
voegd te zijn, heeft voldaan."
„In antwoord op een brief van de Inter,
nationale heeft 't bestuur van het N. V. V.
zijn meening over Schmidt gezegd, een
oordeel, hetwelk door Schmidt en anderen
zeker allerminst als een aanbeveling zal
worden opgevat
„Stenhuis toovert echter met het groot
ste gemak het oordeel van het. N. V. V-
bestuur om tot een aanbeveling."
„Wij zijn het met Stenhuis eens, dat er
verderfelijke opvattingen in onze beweging
zijn. Aan welken kant en bij wie die echt r
te zoeken zijn?"
Wat dit laatste betreft, zegt cle Rot
ter cl., wij meenen aan beide kanten.
Maar overigens: wel een gezellig'- ver
houding, daar in dat roode kamp.
De ambtelijke stijl.
Daarover schreef de redacteur van de
rubriek „Rechtswezen" in „De Telegraaf
het volgende, smakelijke artikel:
Het is bekend dat de ambtelijke stijl
wel eens den eenvondigen burger ei' toe
brengt, nadat hij hot hem toegediende
officieele stuk gelezen en herlezen heeft,
van voren naar achteren en van achteren
naar voren, zoomede in de diverse rich
tingen van de crosswordpuzzle, zich ten
eincle raad zekere tweeledige- vraag te
stellen, welke getuigt van oprechten twij
fel aan eigen verstandelijke ve-rmoigens,...
of aan die van anderen.
Mag het somtijds wezen dat het niet te
vlugge begrip den eenvoudigen burger
parten speelt, er zijn ontegenzeggelijk ge
vallen waarin deze van elke schuld vrij
gepleit mo-et worden en cle fout elders ten
zoeken is. Afgezien van cle nadee-ligc- get
vo-lgen, welke zich naderhand bij liet
slachtoffer, dat zich aan dergelijke lectuur
te buiten heeft willen gaan, zullen open
baren.
Men oordeele over het volgende-:
Een dezer dagen moest om aan de
bewoordingen van de dagvaarding vast;
te houden een bakker, althans een
bestuurder eener 'bakkersonde-rneming,' al
thans een bakfeerijbedirijfstei-der, althans
een soortgelijk individu terecht staan. Te
rekenen naar het aantal woorden, dat
no-odig was om 's mans euveldaad te kwa-
liticeeren, en -hun onderling verband, was
het beclrevene allerminst van geringen
noch van eenvoudigen aard.
Hem werd ten laste gelegd het was
wederom de dagvaarding, die meende het
oj) deze wijze te moeten zeggen „I.
dat op zekeren dag en zeker uur waar
in alstoen aldaar in cle bakkerij door
eenige bakkersgezellen bedrijfsarbeid werd
yorricht, bestaande uit het kneden van
deeg en halen v.an brood uit den oven.
althans eenige beclrijfswerkzaamheden
aldaar was opgehangen de vergunning
.of duplicaat hiervan waarbij aan die
bi'-oodbakkersonderneming voornoemd,
krachtens art. 37 dei' arbeidsinspectie ver
gunning was verleend vervroegden arbeid
te doen aanvangen hoewel zulks als
voorwaarde aan die vergunning was ver-
honden; 2. dal op zekeren datum op
zeker uur waarin alstoen aldaar door
eenige arbeiders diverse bedrijfswerk
zaamheden werden verricht, rlie arbeid
alstoen niet werd verricht, vermeldende
l-och 'de daar aanwezige die arbeiders be
treffende arbeidslijst als rusttijd voor'dien
dag 11 uur voormiddags tot 11.45 voor-
middags."
Het is om te duizelen' Wat wel ge
beurde is niet geschied en wal; de bakker
niet gedaan heeft, zou hij wel gedaan
hebben. Toen er althans alstoen aldaar
in die bakkerij werkzaamheden werden
verricht, wercl die arbeid alst-o-en alsdan
aldus juist niet verricht terwijl het omg-e
keerde niet minder waar was. Werkten die
arbeiders in een anders rusttijd of in hun
eigen en voerden ze wel iets uit als ze
werkten -of was hun werktijd juist hun
rusttijd?
Arme bakker! Na besludeering van deze
ambtelijke bloemlezing cler Nederlandsche
taal is hij even wijs als voorheen. Of
eigenlijk was hij dat maar!
Vermoedelijk zal te zijner tijd cle ver
dediger wei een onderzoek naar 's mans
geestvermogens vorderen, waarvan de uit
liet hartje cler dorpen ko-men en de nven-
schen als het ware vo-or de deur varï
hun woning in- en uitlaten, terwijl in.
niet weinige gevallen (je stations der
trams en treinen op- grooten afstand der
dorpen zijn gebouwrl. Voorbeelden hiervan
zijn ook in Zeeland voor 't grijpen.
Nu beschuldige men mij niet, dat ik de
spoorwegen een kwaad hart toedraag. Dat
behoeft toch niet direct gezegd te- worden,
als men bovenbedoelde kwestie objectief
tracht to bezien? Ik wil wel eerlijk beu
kennen, dat ik, wanneer ongeveer op 't
zelfde uur een autobus en een trein
van Go-es naar Middelburg vertrekken, er
niet aan denk, de autobus te nemen. Ik
heb geen enkele v o o r k e- u r voo-r de
autobussen.
Dit is echter wel zeker, dat het publiek
het een groote onbillijkheid zou achten,
indien op eens, zonder pardon, alle parti
culiere autobusondernemers zouden moe
ten wijken vo-or spoor- en tramdirecties
Dat hebben die menschen waarlijk niet ver
diend.
Ik weet natuurlijk niet, of laatstbedoelde
directies hiervan wat gevoelen, maar ze
ker mag 'dit toch van Gedep. Staten wor
den verwacht. Trouwens in hun beslissing
van vorige week hebben zij reeds ge-tracht
de klip dier eenzijdigheid te ontzeilen".
LUCTOR.