(IE ZEEUW
Backin
fanadaboomei
Voor den Zondag.
Bet ZeenwsEte koekje.
Het Vrouwen-hoekje.
Oeiker-Cake
Bakpoeder
Zoekllehtjes.
Wat er deze week voorviel.
in- en Winkelhuis
ïhtrijderslnspan,!
TE KOOP
>en Meld
tke Dienstbode!
Iyer, Nachtegaalst
LEEUW, Kruini#I
DnOehker's
ziekte, TE HUUü|
Istand, in een der hoofd
|n Zeeland,
erceel wordt thans i
ten van Dameshandwerktil
/ante artikelen, welke I
jen factuursprijs kunnen
Brgenomen.
onder No 62, Bureau I
|d te Goes.
E KOOP:
>n Hoefje
gemeten Boomgaard 1
fioiawland.
en te bevragen bij D.
|T, Hoedekenskerke,
hand te koopt
uit paard en zware I
|jals nieuw) en verdere
jpen.
NICUS Jz., Oranjeboom
7emeldinge.
E KOOP:
rekening 10 Febr. vul
jtlf, bij P. DE VISSER,
7eg, Halfweg.
jZEGERS, Landbouwer. j
Schans Telef. No16'2
ziekte der tegenwocj
londen aan
KODDE, Nieuwla^'l
tiddelburg.
litbode beneodigdi
|U vVENHUIJZE, Laud-1
insweert.
L. Mei in 'n klein burgf' I
lette Dienstbod®»
en nacht. Mevroo I
SN, Langedelft M'bWIj
1
te Utrecht in R.& f
tinderen
r]{e I
.trouw aanwezig, l
Ie huisboudiDg bebuf
jlaatsing gezocht,
voor een
iderskneoht,
liefl
utend met de
'ak; adres: Direct»
r" te Middelburg
gevraagd
VAN
ZATERDAG 5 FEBRUARI 1927, No. 108.
DORPELWACHTERS.
Ik koos liever aan den dorpel
van het huis mijns Gods te wezen,
dan lang te wonen in de tenten
der goddeloosheid.
Psalm, 84:11
Deze woorden hebben een historischen
achtergrond. Het zijn woorden uit den
mond der Korachieten, vers 1, en juist
daarom van geheel eenige beteekenis.
In Kron. 9:19 lezen wij van deze Ko
rachieten, dat zij waren „wachters der
dorpelen des tabernakels, gelijk hunne va
ders in het leger des Heeren geweest
waren bezoekers van den ingang."
Daar vindt gij de eerste uitdrukking
van de tegenstelling terug.
En de tweede staat in Num. 16:26,
waar Mozes tijdens den opstand van Ko
rach spreekt tot Israël: „Wijkt toch af
van de tenten dezer goddelooze mannen
en roeit niet aan van hetgeen dat hunner
is, opdat gij niet misschien verdaan wordt
in al hunne zonden."
De geschiedenis is bekend. Onder de be-
driegelijke leuze van het algemeen pries
terschap der 'geloovigen (Num. 16:3) stak
do valsche democratie van Mozes' dagen
den revolutionairen kop op.
Korach was de booze aanvoerder der
bende, die evenwel in Num. 16:9, 10
schoon wordt ontmaskerd door den zacht-
rnoedigen man Gods.
En als Israël dan voor de keuze ge
steld wordt, om mee te doen aan dien op
stand of af te wijken van de tenten der
goddeloosheid, dan aarzelen de kinderen
van Korach niet, maar als een eenig man
spreken zij, en zij bevestigen met hun
doen de woorden van dezen tekst. En
Num.. 26: U verhaalt; De kinderen van
Korach stierven niet."
Ge ziet, de keuze heeft een bepaald
karakter. Het is de keuze niet van een
enkele, maar van een gansche familie,
die geroepen wordt tot een breuke van
natuurlijke handen, opdat de banden der
genade zouden blijven.
Deze breuk is zwaar.
Ook.de banden des bloeds zijn van God-
delijken oorsprong.
Zelfs is de natuur ouder dan de gena
de. Het vleesch sluit er gewillig bij aan,
ook op kromme wegen.
En groot is de macht van het voorbeeld
onzer natuurlijke leidslieden.
Terwijl bij zulk een breuk de genade
altoos roept tot kleine dingen.
Ja, de levenswet van het Koninkrijk der
hemelen is, dat God alleen den nede-
rigen genade geeft.
Tot dorpelwachters slechts worden die
kinderen van Korach afgezonderd. En dat
moet hun genoeg zijn, al behooren ze
werkelijk tot de aristocratie van Israël,
al sluimeren er metterdaad in hun ge
slacht ook machtige gaven van kunst
en wetenschap, die de Heere ook zal we
ten te gebruiken, maar op Zijn tijd en op
Zijne wijze.
Niet de Korachieten alleen worden tot
zulk een betoon van gehoorzaamheid ge
roepen.
Zeker, Mozes was tot hooger eere ge
roepen, tot grootscher taak "bekwaamd
Maar wie bij het licht des Geestes een
blik slaat in het innerlijk leven van Mo
zes, gelijk Paulus, die weet 'het: „Door
het geloof heeft Mozes, nu groot gewor
den izijnde, geweigerd een zoon van Fa
rao's dochter genaamd te worden, verkie
zende liever met het volk van God kwa
lijk behandeld te worden, dan voor een
tijd de genieting der zonde te hebben."
Dezelfde keuze dus in het persoonlijke
leven, als bij de kinderen van Korach ge
meenschappelijk.
En nu is dit de schoone trek in liet
leven van dit geslacht, dat zij na eeuwen
nog .altoos die leuze opheffen en "blijven
Uit de cijfers, die ik voor veertien dagen
gaf over den loop der bevolking in onze
provincie bleek, dat Zeeland wel toeneemt
in zielental, maar dat die toename ongeveer
de helft minder is dan het gemiddelde over
het geheele land en dat het verschil met de
procentsgewijze toename der bevolking van een
stad als Rotterdam al heel groot is.
Heeft deze conclusie ons wat te zeggen?
Ik geloof van wel. In de eerste plaats is er
dus nog bevolkingstoename in onze provincie.
En dat terwijl het voor zoovele boerenzoons
de laatste jaren onmogelijk blijkt aan een boer
derij te komen. En dat, terwijl de werkloos
heid in vele Zeeuwsche steden en dorpen
voortdurend schijnt" toe te nemen, zoodat som
mige plattelandsgemeenteraden ten laatste, door
de omstandigheden gedwongen, wel hun hard
nekkig verzet moeten opgeven en zich bezig
moeten gaan houden met werkloozenzorg.
Dat de bevolking van Zeeland nog geregeld
jaarlijks met laten we zeggen ongeveer
10OO zielen toeneemt, wijst er, naar men-
schelijke berekening wel op, dat de wanver
houding tusschen vraag en aanbod op de
arbeidsmarkt ook in onze provincie, nog wel
pnzo aandacht zal moeten blijven vragen. Het
13 dus zeker de tijd nog niet, om de aandacht
van bet werkloosheidsvraagstuk af te leiden.
Misschien zullen er zelfs gemeentebesturen zijn,
die in hun weigerachtige houding straks niet
langer zullen kunnen volharden.
Maar nu het tweede gedeelte der conolu-
bij de godvruchtige keuzer hunner god
vruchtige voorvaderen.
Daar spreekt verbondsgenade uit dit
vers van psalm 84.
Al zijn de Korachieten in Davids tijd een
van de beroemdste en invloedrijkste fa
milies, die den Gezalfde des Heeren Ter-
gezelden naar Ziklag, om zijn heilig recht
op den troon met het zwaard te verdedi
gen; al zien zij zich behalve de geringe
portiersdiensten aan het heiligdom ook
de leiding va nzang en muziek in handen
gegeven; ja, al mogen hoogstaande po-
eten bij Godes gratie uit hun midden mee
stoffe leveren voor de heilige psalmen
van Gods volk; toch blijft, ook bij die
genade en eere, onze tekst da besliste
uitspraak van hun hart.
Dat is genade. Zoo in zijn geslacht de
vreeze Gods te bewaren. Zoo de heilige
traditie voort te zetten. Zoo te volharden
tot den einde toe. Zulke genade 'is van
eere verzeld.
En nu verstaat gij de les, dat juist van
die kinderen van Korach psalmen zijn
opgenomen in den heiligen bundel.
Men verwondert er zich bij de mannen
der nieuwe critiek over, dat de poëzie
van Israël van meetaf zoo volkomen is,
zoo ver verheven boven alle andere let
terkunde van dien tijd bij andere volke
ren.
Daarom wil men al de Bijbelboeken, en
niet het minst de psalmen, in lateren tijd
plaatsen dan de opschriften uitwijzen.
Ten onrechte.
Men vergeet, dat ook de literatuui
van Israël onder geheel andere wetten
staat dan onder die der „ontwikkeling".
Niet ontwikkeling, maar schepping is
het woord, dat eigenlijk Israëls historie
beheerscht.
Al is David een geboren dichter, hij
mag toch in zijn jongere jaren evenmin
in den psalmbundel schrijven, als de
Apostelen vóór den Pinksterdag in het
Evangelie.
De Schrift wordt met haar voldragen
vrucht aan 's menschen kant in smarten
geboren.
En klinkt de opdracht om menschen
te vangen alleen tot dien Petrus, die heeft
leeren zeggen: „Heere, ga uit van mij,
want ik ben een zondig mensch," (Luk.
5:8, 10) ook de Korachieten motgen
alleen psalmisten worden, als zij in den
strijd van het dorp el wachten de overwin
ning hebben behaald.
Van dorpelwachter tot psalmist.
Het is een machtige roepstem uit der
Korachieten leven ook tot de geloovigen
van onze dagen.
Weest getrouw in onzen tijd van op
stand en vleeschelijke verleiding,in het
kleine.
Laat uwe oogen niet hoog zijjn; wandelt
niet in dingen, u te groiot en te wonder
lijk.
Voorwaar, ook het slot van den psalm
is historisch: „De Heere zal genade en
eere geven; Hij zal het goede niet ont
houden dengenen, die in oprechtheid wan
delen. Ileere 'der heirschaxenl welgeluk
zalig is de mensch, die op U vertrouwt!"
ORANJE.
Geloofd door al wat adem heeft,
zij onze sterke Heer!
Tot in het verste nageslacht,
i geev' Hèm al 't schepsel eer,
Die heemlen bouwt, en zonnen strooit
als stofjens door 't heelal
maar van 't geringste incnschenkind
't Heil was en wezen zal.
NELLIE.
Gevaarlijke voorlichting.
AAN GOD.
God onzer vaad'ren, wees de God
van ons, hun nageslacht!
Aanvaard den lof uit onzen mond,
in ootmoed U gebracht!
Het Noorden schiept Gij en het Zuid;
Gij bouwdet berg en rots;
Thabor en Hermon melden luid
de eere onzes Gods.
Uw ami' is machtig, sterk Uw band;
op Uw gerechtigheid
staat vast Uw troon, en voor U uit
gaat goedertierenheid.
Welzalig 'tvolk dat U erkent
en naar Uw stemme hoort!
In 't licht Uws aanschijns wandelt het
en gaat blijmoedig voort.
In U is onze heerlijkheid,
in U is onze kracht,
door Uwe hand wordt redding ons
en alle goeds gebracht.
sie: de Zeeuwsche bevolking neemt in min
dere mate toe dan gemiddeld over 't geheele
land. De groote steden mogen zich in de
sterkste toename verheugen.
Er is dus onmiskenbaar in onze dagen een
trek naar de steden waar te nemen. Niet naar
de Zeeuwsche steden, want Middelburg en
Zierikzee namen beduidend af in inwonertal
en de groei van de andere Zeeuwsche steden
is over 't geheel genomen toch te gering, om
hier van eenige beteekenis te kunnen zijn.
Vele Zeeuwen trekken graag hun provincie
uit. De Zeeuwsche vereenigingen in Amster
dam, Den Haag en Rotterdam hebben een
respectabel ledental! En 't mag gezegd
onder de Zeeuwen buiten Zeeland zijn er,
die een mooie positie hebben verworven, welke
ze zeer waarschijnlijk in eigen provincie niet
machtig hadden kunnen worden.
In 't algemeen getuigt het niet van courage,
om maar bij moeders pappot te blijven han
gen. En zeker verdient het afkeuring, als er
ongehuwde werkloozen zijn, die maar thuis
blijven en parasiteeren op vaders portemonnaie
of de publieke kasals er inderdaad er
gens, maar wat te ver naar hun zin, werk
te krijgen is. Ik heb meer respect voor die
flinke jongens, die het, onder Gods zegen,
met hun kennis of arbeidskracht in den vreem
de zoover brengen, dat ze in staat zijn in
eigen behoefte en later in die van hun ge
zin te voorzien.
Ik aarzel zelfs niet, om te zeggen, dat het
voor vele jongelui wel goed is, als
ze eens in een ander milieu komen, eens
wat meer van de wereld leeren kennen dan
In „Vuur en Water", het orgaan van
de Koninklijke Nederlandsche Brandweer-
vereeniging, vestigt „Grootmoeder" de
aandacht Ider redactie op een uiterst ge
vaarlijk advies voorkomende in het mode
blad „Het Rijk der Vrouw".
Het betreft het thuis wasschen van zij
de, crêpe de Chine, crêpe Georgette<, po-
peline, enz. in benzine. Daarvoor zou
noodig zijn niet minder dan één liter
benzine, terwijl het aldus gewasschen ldei-
dingstuk in de woning te drogen gehan
gen wordt, d.w.z. dat de benzine moet
verdampen.
De redactie van „Vuur en Water"
noemt dezen raad terecht lichtzinnig. Al
leen reeds het in voorraad hebben van
één liter benzine in een woning, waar niet
de minste voorzorg tegen brandgevaar is
genomen, is roekeloos, maar wanneer daar
van nog een groot gedeelte moet verdam
pen, dan wordt het eerst recht duidelijk
hoe gevaarlijk dit middel wel is. Benzine
toch kan nog ontploffen op een afstand
van 20 M. door een enkele vonk, b.v.
van een electrisch stopcontact, een na
gloeiende lucifer.
Biovendien, zegt de redactie, kunnen
bij het wasschen met benzine electrische
verschijnselen optreden, die eveneens de
benzine kunnen doen ontsteken. Het is
trouwens tegenwoordig volstrekt niet meer
noodig benzine als reinigingsmiddel te ge
bruiken. TetrachLooikooïstof is minstens
evengoed, is volmaakt ongevaarlijk en
heeft zelfs nog het voordeel, dat het als
bluschmiddel gebruikt kan worden."
Volksgezondheid.
Herhaaldelijk is gewaarschuwd tegen het
laten loopen van auto-motoren in gesloten
garages. Immers het zich ontwikkelde kool-
moon-oxyde, een gas, dat onzichtbaar en
reukloos is, en waarvan velen hierdoor het
gevaar niet kunnen inzien, heeft al velen
den dood bezorgd.
Een rake zet.
Voeding; en Hygiëne bevat onder dezen titel
het volgende uit de Tel. overgenomen be
richtje.
De hoofdredacteur van een groote Ween-
sche krant liet in z(jn blad deze regels op
nemen: „Mijn dienstmeisje heeft eenige dagen
geleden een half pond fijne peper bij een
kruidenier te dezer stede gehaald. Bij onder
zoek bleek 50 pCt. van het geleverde peper,
en de andere 50 pCt. stof te zijn. Als de
schuldige kruidenier mij niet binnen 24 uur
250 gram zuivere peper thuis bezorgt, zal ik
zijn naam in de krant bekend maken". Den
volgenden dag bezorgden drie en dertig Ween-
sche kruideniers ieder een half pond fijnste
peper bij den hoofdredacteur thuis.
Wat hebben de Weensche kruideniers een
kwaad geweten, dat zij in zulk een groot
aantal ingingen op de vordering van den jour
nalist.
Van vervalschen is men daar uitstekend
op ie hoogte. Men oordeele:
Om oude, ondeugdelijke erwten er goed
te doen uitzien, worden ze groen geverfd. Toen
mijn gastvrouw onlangs een ouderwetsche Hol-
landsche erwtensoep wilde koken, kwam er
bij het wasschen der erwten sterk groen ge
kleurd water af, en bij de derde wassching
was deze groene verfstof nog niet verdwenen.
Zoo kan het U ook gebeuren, dat ge op
de markt fraai gekleurde bloemen koopt. On
gelukkig begint het te regenen terwijl ge naar
huis terugkeert. Weg is de kleur uwer bloe
men. Ze waren geverfd, en laten hun schoone
linten in vieze druppels op uw kleeren val
len".
in hun eigen dorpje en daardoor hun kennis
en bekwaamheid wat ver-meerderen. Voor hen,
die verandering van woonplaats voor een
deel zelf in hun hand hebben, zooals onder
wijzers en ambtenaren, is die verandering in
de meeste gevallen wel aan te bevelen. Ze
is dikwijls op de vorming van karakter en
persoonlijkheid van grooten invloed.
Toch heeft een plotselinge overgang van
den plattelander naar een groote stad ik
noem b.v. Rotterdam, Amsterdam of Den
Haag ook zijn groote gevaren, waarvoor
we de oogen niet mogen sluiten. En dan heb
ik vooral 't oog op den trek naar de stad,
omdat men aangelokt wordt door vermeende
kansen op meer, en vooral op gemakkelijker
verdiensten.
Hoevelen zijn er in de stad niet onder
gegaan en hebben er hnn geluk en hun ge
loofsleven ingeboet, zonder meestal ook een
verhoogd stoffelijk gewin te bereiken.
Het is wel opmerkelijk, dat in Roomsch-
Katholieke kringen den laatsten (jid ernstig
geklaagd wordt over den geloofsafval in. de
groote steden. De cijfers zijn dan ook voor
de R.-Kath. Kerk ontstellend.
Maar hoe zijn ze voor de Protestantsche
kerken
Volgens de gegevens komen vooral jongelui,
die van het platteland naar de groote steden
trekken, onder den verleidenden invloed van
het groote stadsleven. Zij niet het minst ko
men ten slotte onder de bekoring van het
socialisme of van het .communisme.
Dat feit heeft ook ons iets, ja véél te
zeggen.
tr
rr
naar Oetkers Recept gebakken net
een voor direct gebruik gereed Gistpoeder.
Backin vervangt de gist
Met Backin rijst het deeg onder het bakken.
Benoodigdheden
500 gram meel f 0.18
250 gr. boter f 0.60, of marg. 0.35
200 gram suiker.,. 0.10
4 eieren0.24
pakje Backin0.07llt
1 citroen0.05
liter melk.0.02
1 theelepel zout t
Bereiding: f '8
Men roert de boter tot room, voegt hieraari
suiker en eieren toe en ten slotte roert
men het zout en de bloem, waardoor men
eerst de Backin vermengd heeft, er door,
onder toevoeging van een weinig melk,
Ten slotte mengt men de geraspte citroen»
schil en het sap van den citroen er door
en doet dit mengsel in een met boter inge»
smeerden vorm en wordt dit bij een matige
hitte a/4 uur in den oven gebakken.
Men lette vooral op Backin van Dr. Oetker,
en dat op elk pakje als Eenige Importeurs
E. Ostermann S. Co., A'dam, vermeld zijn.
Waar niet verkrijgbaar wende men zich
direct tot deze Importeurs, die op aanvrage
ook een gratis»receptenboekje toezenden.
Gelukkig, dat voor zoover het de beide
eerste gevallen betreft, een Keuringsdienst van
Waren, als wij in ons land hebben, legen
dergelijke knoeierijen waakt. Onze huisvrouwen
mogen zulk een dienst wel op hoogen prijs
stellen. Hij heeft al veel knoeierijen ontdekt
en. misschien nog meer voorkomen.
Dezen keer eens een tweetal mos-
selreoepten.
I. Neem pl.m. 3 kilo versche mosselen. 4 d.L.
slappe bouillon. 1 citroen. Wat zout en peper.
1 eetlepel fijn gehakte peterselie, pl.m. 1 lepel
aardappelsago.
Bereiding: De gesloten mosselschelpen
van draden ontdoen en zeer goed wasschen
en borstelen. Opzetten met kokend water,
zout en een in stukken gesneden ui; koken
tot de schalen wijd open zijn gesprongen.
Uit de schelpen nemen en overspoelen om
alle zand te verwijderen. Opstoven in de bouil
lon vermengd met citroensap, peper en iets
zout; na pl.m. 10 minuten dun binden met
de sago en. de peterselie toevoegen. Hierbij
geven geroosterd brood.
II. Pl.m. 3 kilo versche mosselen. 80 gram
boter. Een weinig bloem.
Bereiding. De mosselen behandelen als
in recept I en daarna goéd uit laten lekken.
Smakelijk bruin bakken in de boter en warm
houden in een schaaltje. Aan de bruine boter
een scheut kokend water toevoegen en daar
na dun binden met een weinig bloem; met
deze jus de mosselen bedekken.
Eenige wenken.
Vetvlekken uit wollen stoffen
kunt ge verwijderen door terpentijnolie, ben
zine of zwavel-ether op katoenen dotjes te
gieten en daarmede uit te wrijven. Ook helpt
soms een grijs papier met een warm ijzer
bedekt. Telkens als het papier vet is, het
ijzer verplaatsen.
Voor het h'aar. Een theelepeltje borax
in een kom warm water (4 tot 5 liter) waar
in ge uw haar wascht, verwijdert alle vet
en geeft het haar een zachten glans.
Behandeling van clivia's. Een
clivia moet men nooit in een te grooten pot
zetten, daar de grond dan te kil is om
de wortel»,
Wij kunnen het voor een deel ook wel ver
klaren.
Op onze dorpen, ook op onze overwegend
Christelijke dorpen is er dikwijls weinig soci
aal besef, weinig sociaal inzicht en een zwak
organisatieleven. De Christelijke Vakbeweging
heeft ook in Zeeland met allerlei moeilijkheden
en tegenwerking te kampen.
Maar nu komen die jongere, niet sociaal
goed-onderlegde, arbeiders in de groote stad.
In fabriek en werkplaats geven socialisten
en communisten niet zelden den toon. aan.
Daartegen hebben die slecht onderlegde jon
gelui weinig of geen middelen van verweer.
Daarbij komt, dat in de groote stad allerlei
verleiding werkt. Ook het kerkelijke leven
is veel minder krachtig dan op de dorpen.
Men kan maanden in de groote stad naast,
elkander leven, zonder elkander te kennen.
Bovendien is in de grootere steden het aan
tal predikanten ten eenenmale onvoldoende.
Van een geregeld huisbezoek kan dikwijls geen
sprake zijn.
Het is daarom zoo noodig, zoowel voor
hen, die er blijven, als voor hen, die er straks
uittrekken, dat er op onze dorpen zü een
bloeiend Christelijk-sociaal vereenigingsleven.
Wie op de dorpen leerde meeleven, zal
ook in de groote stad straks niet al te
zeer verlegen staan. Hij heeft daar dan al
spoedig aansluiting bij zijn Christelijken Vak
bond, Patrimonium of Chr. Nat. Werkmans
bond.
Ik hoop dan ook, dat deze hoogst belang
rijke zaak onze volle aandacht hebbe. Ze
is het ten volle waard. LUCTOR.
Toen Lot de wonderschoon© vlakt© van
den Jordaan voor zich als woonplaats
had gekozen, scheen Abrain aan het kort
ste eind te trekken.
„Zakelijk" bezien, had hij niet verstan
dig gehandeld.
En zóó moet men toch volgens velen de
dingen van deze wereld bekijken. Met
mooie theorieën en prachtige principes
brengt men het niet ver. Zaken zijn nu
eenmaal zaken en verstandig handelt wie
grijpt als 't rijpt.
Maar zoo doed Abram niet.
En wat voor hem verlies scheen, bleek
winst te zijn.
Want nauwelijks was Lot vertrokken of
de Heere sprak tot Abram; Hef nu uwe
oogen op en zie van de plaats waar gij
zijt, noordwaarts en zuidwaarts en oost
waarts en westwaarts en wandel door dit
land in zijne lengte en in zijne breedte,
want Ik zal het u geven.
En die belofte werd heerlj'k vervuld.
Toen Lot, na een moeitevol leven in
de rijke vlakte tenslotte alleen zijn leven
kon redden werd aan Abram bevestigd,
dat de zachtmoedigen de aarde zullen
beërven. OPMERKER.
Wortels van een clivia moeten naar buiten
kunnen komen om warmte te zoeken.
Een clivia heeft veel licht noodig! Het is
dus van het grootste belang, de plant een
geschikte plaats te geven.
Gedurende den tijd, dat de plant jonge bla
deren zet, moet ze veel water hebben. Zijn die
bladen uitgegroeid, dan dient veel minder vocht
te worden gegeven, welke voorraad weer groo-
ter moet zijn, zoodra zich een of meer bloem
knoppen vertoonen.
Het Duitse he kabinet is deze
week compleet geworden en heeft den
moeilijken arbeid aanvaard. Het woord
van den gezaghebbenden grijzen presi
dent Hindenburg heeft dit is .bij de
kabinetsformatie wel gebleken in
Duitschland nog grooten invloed. Trou
wens de samenstelling van het ministerie
waarin de monarchistische Duitsch-natio-
nalen zijn opgenomen, wijst wel op kente
ring en toenadering in de binnenlandsche
politiek van Duitschland.
De grondslag, waarop het kabinet zich
geplaatst heeft is kort gezegd de
republiek en Locarno, maar ook achting
en eer voor de symbolen van het ver
leden, benevens vertrouwen in de weer
macht. Op schoolgebied zal er een prin-
cipiëele gelijkstelling komen.
De toestand in Portugal schijnt het
tegenbeeld van consolidatie en samen
werking te zijn. De zooveelste in de lange
rij ,van revoluties en samenspanningen
moet daar uitgebroken zijn. De staat van
beleg is er geproclameerd.
Wat van den toestand in China te
zeggen?
De minister van buitenlandsche zaken
van (de Kantonneesche regeering, Tsjen
en de te Peking zetelende Chineesche mi
nisterpresident Wellington Koo hebben
hun ontstemming te kennen gegeven over
de Britsche militaire maatregelen, welke
volgens hen volkomen onnoodig zijn. Zoo
wel Wellington Koo als Tsjen dringen op
de terugtrekking der uitgezonden troepen
aan. Men weet, dat ook in Engeland zelf
de uitzending van troepen lang geen on
verdeelde instemming vindt en zeker niet
in de kringen van liberalen en arbeiders
partij.
Maar critiek is gemakkelijk. De Britsche
regeering heeft er toch rekening mede te
houden, dat de Chineesche machthebbers
niet in staat zullen blijken het opgezweepte
gepeupel in toom te houden. Wat in Han
kow gebeurd is, is leerzaam genoeg.
Natuurrampen waren er deze
week weer vele. We herinneren slechts
aan de aardschokken in China, de over
stroomingen in Amerika, en den storm
in Engeland en Schotland.
Politiek nieuws uitons eigen land
valt er deze week al heel weinig te memo-
reeren. De huurwetten werden door
den minister van Arbeid ingetrokken, wat
in de groote steden, waar vooral nog
gebrek aan goedkoop© woningen bestaat,
nogal aanleiding gaf tot protesten. Men
vreest, ai at de verhuurders van de vrij
heid misbruik zullen maken en de huur
prijzen zullen verhoogen. Een der wet
houders van Amsterdam stelde reeds een
gemeentelijke verordening in het vooruit
zicht.
De ex -kroonprins bracht deze
week o.a. een bezoek aan Doorn en aan
Wieringen, en ontmoette op dit eiland
weer vele oude kennissen. Er loopen ge
ruchten, dat de ex-keizer er over zou
denken, ook naar Duitschland terug te
keerem. Vooralsnog lijken ze echter niet
zeer waarschijnlijk.
De emigratie was een onderwerp
van bespreking in enkele Zeeuwsch-
Vlaamsche Gemeenteraden. Het schijnt, dat
de Emigratie-Centrale Holland, het offi
cieuze regeeringsbureau, met de emigra
tie naar Canada ernst maakt. De Gemeen
teraden van Terneuzen en Hoek toonden
reeds hun medewerking en zegden een
voorschot toe, opdat eenige personen die
groote reis zouden kunnen aanvaarden,
'tls te hopen, dat deze vorm van emi
gratie slaagt, zoodat straks nog meerderen
kunnen worden geholpen.
Een moedgevend bericht voor Vlissin-
gen is zeker, dat de Steenkolen Handels-
vereeniging aldaar een bunkerstation zal
vestigen. Aan Vlissingen onzen geluk-
wensch met dit pogen, om van haar ha
ven een aanloophaven te maken!