(IE ZEEUW Backin fanadaboomei Voor den Zondag. Bet ZeenwsEte koekje. Het Vrouwen-hoekje. Oeiker-Cake Bakpoeder Zoekllehtjes. Wat er deze week voorviel. in- en Winkelhuis ïhtrijderslnspan,! TE KOOP >en Meld tke Dienstbode! Iyer, Nachtegaalst LEEUW, Kruini#I DnOehker's ziekte, TE HUUü| Istand, in een der hoofd |n Zeeland, erceel wordt thans i ten van Dameshandwerktil /ante artikelen, welke I jen factuursprijs kunnen Brgenomen. onder No 62, Bureau I |d te Goes. E KOOP: >n Hoefje gemeten Boomgaard 1 fioiawland. en te bevragen bij D. |T, Hoedekenskerke, hand te koopt uit paard en zware I |jals nieuw) en verdere jpen. NICUS Jz., Oranjeboom 7emeldinge. E KOOP: rekening 10 Febr. vul jtlf, bij P. DE VISSER, 7eg, Halfweg. jZEGERS, Landbouwer. j Schans Telef. No16'2 ziekte der tegenwocj londen aan KODDE, Nieuwla^'l tiddelburg. litbode beneodigdi |U vVENHUIJZE, Laud-1 insweert. L. Mei in 'n klein burgf' I lette Dienstbod®» en nacht. Mevroo I SN, Langedelft M'bWIj 1 te Utrecht in R.& f tinderen r]{e I .trouw aanwezig, l Ie huisboudiDg bebuf jlaatsing gezocht, voor een iderskneoht, liefl utend met de 'ak; adres: Direct» r" te Middelburg gevraagd VAN ZATERDAG 5 FEBRUARI 1927, No. 108. DORPELWACHTERS. Ik koos liever aan den dorpel van het huis mijns Gods te wezen, dan lang te wonen in de tenten der goddeloosheid. Psalm, 84:11 Deze woorden hebben een historischen achtergrond. Het zijn woorden uit den mond der Korachieten, vers 1, en juist daarom van geheel eenige beteekenis. In Kron. 9:19 lezen wij van deze Ko rachieten, dat zij waren „wachters der dorpelen des tabernakels, gelijk hunne va ders in het leger des Heeren geweest waren bezoekers van den ingang." Daar vindt gij de eerste uitdrukking van de tegenstelling terug. En de tweede staat in Num. 16:26, waar Mozes tijdens den opstand van Ko rach spreekt tot Israël: „Wijkt toch af van de tenten dezer goddelooze mannen en roeit niet aan van hetgeen dat hunner is, opdat gij niet misschien verdaan wordt in al hunne zonden." De geschiedenis is bekend. Onder de be- driegelijke leuze van het algemeen pries terschap der 'geloovigen (Num. 16:3) stak do valsche democratie van Mozes' dagen den revolutionairen kop op. Korach was de booze aanvoerder der bende, die evenwel in Num. 16:9, 10 schoon wordt ontmaskerd door den zacht- rnoedigen man Gods. En als Israël dan voor de keuze ge steld wordt, om mee te doen aan dien op stand of af te wijken van de tenten der goddeloosheid, dan aarzelen de kinderen van Korach niet, maar als een eenig man spreken zij, en zij bevestigen met hun doen de woorden van dezen tekst. En Num.. 26: U verhaalt; De kinderen van Korach stierven niet." Ge ziet, de keuze heeft een bepaald karakter. Het is de keuze niet van een enkele, maar van een gansche familie, die geroepen wordt tot een breuke van natuurlijke handen, opdat de banden der genade zouden blijven. Deze breuk is zwaar. Ook.de banden des bloeds zijn van God- delijken oorsprong. Zelfs is de natuur ouder dan de gena de. Het vleesch sluit er gewillig bij aan, ook op kromme wegen. En groot is de macht van het voorbeeld onzer natuurlijke leidslieden. Terwijl bij zulk een breuk de genade altoos roept tot kleine dingen. Ja, de levenswet van het Koninkrijk der hemelen is, dat God alleen den nede- rigen genade geeft. Tot dorpelwachters slechts worden die kinderen van Korach afgezonderd. En dat moet hun genoeg zijn, al behooren ze werkelijk tot de aristocratie van Israël, al sluimeren er metterdaad in hun ge slacht ook machtige gaven van kunst en wetenschap, die de Heere ook zal we ten te gebruiken, maar op Zijn tijd en op Zijne wijze. Niet de Korachieten alleen worden tot zulk een betoon van gehoorzaamheid ge roepen. Zeker, Mozes was tot hooger eere ge roepen, tot grootscher taak "bekwaamd Maar wie bij het licht des Geestes een blik slaat in het innerlijk leven van Mo zes, gelijk Paulus, die weet 'het: „Door het geloof heeft Mozes, nu groot gewor den izijnde, geweigerd een zoon van Fa rao's dochter genaamd te worden, verkie zende liever met het volk van God kwa lijk behandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben." Dezelfde keuze dus in het persoonlijke leven, als bij de kinderen van Korach ge meenschappelijk. En nu is dit de schoone trek in liet leven van dit geslacht, dat zij na eeuwen nog .altoos die leuze opheffen en "blijven Uit de cijfers, die ik voor veertien dagen gaf over den loop der bevolking in onze provincie bleek, dat Zeeland wel toeneemt in zielental, maar dat die toename ongeveer de helft minder is dan het gemiddelde over het geheele land en dat het verschil met de procentsgewijze toename der bevolking van een stad als Rotterdam al heel groot is. Heeft deze conclusie ons wat te zeggen? Ik geloof van wel. In de eerste plaats is er dus nog bevolkingstoename in onze provincie. En dat terwijl het voor zoovele boerenzoons de laatste jaren onmogelijk blijkt aan een boer derij te komen. En dat, terwijl de werkloos heid in vele Zeeuwsche steden en dorpen voortdurend schijnt" toe te nemen, zoodat som mige plattelandsgemeenteraden ten laatste, door de omstandigheden gedwongen, wel hun hard nekkig verzet moeten opgeven en zich bezig moeten gaan houden met werkloozenzorg. Dat de bevolking van Zeeland nog geregeld jaarlijks met laten we zeggen ongeveer 10OO zielen toeneemt, wijst er, naar men- schelijke berekening wel op, dat de wanver houding tusschen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt ook in onze provincie, nog wel pnzo aandacht zal moeten blijven vragen. Het 13 dus zeker de tijd nog niet, om de aandacht van bet werkloosheidsvraagstuk af te leiden. Misschien zullen er zelfs gemeentebesturen zijn, die in hun weigerachtige houding straks niet langer zullen kunnen volharden. Maar nu het tweede gedeelte der conolu- bij de godvruchtige keuzer hunner god vruchtige voorvaderen. Daar spreekt verbondsgenade uit dit vers van psalm 84. Al zijn de Korachieten in Davids tijd een van de beroemdste en invloedrijkste fa milies, die den Gezalfde des Heeren Ter- gezelden naar Ziklag, om zijn heilig recht op den troon met het zwaard te verdedi gen; al zien zij zich behalve de geringe portiersdiensten aan het heiligdom ook de leiding va nzang en muziek in handen gegeven; ja, al mogen hoogstaande po- eten bij Godes gratie uit hun midden mee stoffe leveren voor de heilige psalmen van Gods volk; toch blijft, ook bij die genade en eere, onze tekst da besliste uitspraak van hun hart. Dat is genade. Zoo in zijn geslacht de vreeze Gods te bewaren. Zoo de heilige traditie voort te zetten. Zoo te volharden tot den einde toe. Zulke genade 'is van eere verzeld. En nu verstaat gij de les, dat juist van die kinderen van Korach psalmen zijn opgenomen in den heiligen bundel. Men verwondert er zich bij de mannen der nieuwe critiek over, dat de poëzie van Israël van meetaf zoo volkomen is, zoo ver verheven boven alle andere let terkunde van dien tijd bij andere volke ren. Daarom wil men al de Bijbelboeken, en niet het minst de psalmen, in lateren tijd plaatsen dan de opschriften uitwijzen. Ten onrechte. Men vergeet, dat ook de literatuui van Israël onder geheel andere wetten staat dan onder die der „ontwikkeling". Niet ontwikkeling, maar schepping is het woord, dat eigenlijk Israëls historie beheerscht. Al is David een geboren dichter, hij mag toch in zijn jongere jaren evenmin in den psalmbundel schrijven, als de Apostelen vóór den Pinksterdag in het Evangelie. De Schrift wordt met haar voldragen vrucht aan 's menschen kant in smarten geboren. En klinkt de opdracht om menschen te vangen alleen tot dien Petrus, die heeft leeren zeggen: „Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mensch," (Luk. 5:8, 10) ook de Korachieten motgen alleen psalmisten worden, als zij in den strijd van het dorp el wachten de overwin ning hebben behaald. Van dorpelwachter tot psalmist. Het is een machtige roepstem uit der Korachieten leven ook tot de geloovigen van onze dagen. Weest getrouw in onzen tijd van op stand en vleeschelijke verleiding,in het kleine. Laat uwe oogen niet hoog zijjn; wandelt niet in dingen, u te groiot en te wonder lijk. Voorwaar, ook het slot van den psalm is historisch: „De Heere zal genade en eere geven; Hij zal het goede niet ont houden dengenen, die in oprechtheid wan delen. Ileere 'der heirschaxenl welgeluk zalig is de mensch, die op U vertrouwt!" ORANJE. Geloofd door al wat adem heeft, zij onze sterke Heer! Tot in het verste nageslacht, i geev' Hèm al 't schepsel eer, Die heemlen bouwt, en zonnen strooit als stofjens door 't heelal maar van 't geringste incnschenkind 't Heil was en wezen zal. NELLIE. Gevaarlijke voorlichting. AAN GOD. God onzer vaad'ren, wees de God van ons, hun nageslacht! Aanvaard den lof uit onzen mond, in ootmoed U gebracht! Het Noorden schiept Gij en het Zuid; Gij bouwdet berg en rots; Thabor en Hermon melden luid de eere onzes Gods. Uw ami' is machtig, sterk Uw band; op Uw gerechtigheid staat vast Uw troon, en voor U uit gaat goedertierenheid. Welzalig 'tvolk dat U erkent en naar Uw stemme hoort! In 't licht Uws aanschijns wandelt het en gaat blijmoedig voort. In U is onze heerlijkheid, in U is onze kracht, door Uwe hand wordt redding ons en alle goeds gebracht. sie: de Zeeuwsche bevolking neemt in min dere mate toe dan gemiddeld over 't geheele land. De groote steden mogen zich in de sterkste toename verheugen. Er is dus onmiskenbaar in onze dagen een trek naar de steden waar te nemen. Niet naar de Zeeuwsche steden, want Middelburg en Zierikzee namen beduidend af in inwonertal en de groei van de andere Zeeuwsche steden is over 't geheel genomen toch te gering, om hier van eenige beteekenis te kunnen zijn. Vele Zeeuwen trekken graag hun provincie uit. De Zeeuwsche vereenigingen in Amster dam, Den Haag en Rotterdam hebben een respectabel ledental! En 't mag gezegd onder de Zeeuwen buiten Zeeland zijn er, die een mooie positie hebben verworven, welke ze zeer waarschijnlijk in eigen provincie niet machtig hadden kunnen worden. In 't algemeen getuigt het niet van courage, om maar bij moeders pappot te blijven han gen. En zeker verdient het afkeuring, als er ongehuwde werkloozen zijn, die maar thuis blijven en parasiteeren op vaders portemonnaie of de publieke kasals er inderdaad er gens, maar wat te ver naar hun zin, werk te krijgen is. Ik heb meer respect voor die flinke jongens, die het, onder Gods zegen, met hun kennis of arbeidskracht in den vreem de zoover brengen, dat ze in staat zijn in eigen behoefte en later in die van hun ge zin te voorzien. Ik aarzel zelfs niet, om te zeggen, dat het voor vele jongelui wel goed is, als ze eens in een ander milieu komen, eens wat meer van de wereld leeren kennen dan In „Vuur en Water", het orgaan van de Koninklijke Nederlandsche Brandweer- vereeniging, vestigt „Grootmoeder" de aandacht Ider redactie op een uiterst ge vaarlijk advies voorkomende in het mode blad „Het Rijk der Vrouw". Het betreft het thuis wasschen van zij de, crêpe de Chine, crêpe Georgette<, po- peline, enz. in benzine. Daarvoor zou noodig zijn niet minder dan één liter benzine, terwijl het aldus gewasschen ldei- dingstuk in de woning te drogen gehan gen wordt, d.w.z. dat de benzine moet verdampen. De redactie van „Vuur en Water" noemt dezen raad terecht lichtzinnig. Al leen reeds het in voorraad hebben van één liter benzine in een woning, waar niet de minste voorzorg tegen brandgevaar is genomen, is roekeloos, maar wanneer daar van nog een groot gedeelte moet verdam pen, dan wordt het eerst recht duidelijk hoe gevaarlijk dit middel wel is. Benzine toch kan nog ontploffen op een afstand van 20 M. door een enkele vonk, b.v. van een electrisch stopcontact, een na gloeiende lucifer. Biovendien, zegt de redactie, kunnen bij het wasschen met benzine electrische verschijnselen optreden, die eveneens de benzine kunnen doen ontsteken. Het is trouwens tegenwoordig volstrekt niet meer noodig benzine als reinigingsmiddel te ge bruiken. TetrachLooikooïstof is minstens evengoed, is volmaakt ongevaarlijk en heeft zelfs nog het voordeel, dat het als bluschmiddel gebruikt kan worden." Volksgezondheid. Herhaaldelijk is gewaarschuwd tegen het laten loopen van auto-motoren in gesloten garages. Immers het zich ontwikkelde kool- moon-oxyde, een gas, dat onzichtbaar en reukloos is, en waarvan velen hierdoor het gevaar niet kunnen inzien, heeft al velen den dood bezorgd. Een rake zet. Voeding; en Hygiëne bevat onder dezen titel het volgende uit de Tel. overgenomen be richtje. De hoofdredacteur van een groote Ween- sche krant liet in z(jn blad deze regels op nemen: „Mijn dienstmeisje heeft eenige dagen geleden een half pond fijne peper bij een kruidenier te dezer stede gehaald. Bij onder zoek bleek 50 pCt. van het geleverde peper, en de andere 50 pCt. stof te zijn. Als de schuldige kruidenier mij niet binnen 24 uur 250 gram zuivere peper thuis bezorgt, zal ik zijn naam in de krant bekend maken". Den volgenden dag bezorgden drie en dertig Ween- sche kruideniers ieder een half pond fijnste peper bij den hoofdredacteur thuis. Wat hebben de Weensche kruideniers een kwaad geweten, dat zij in zulk een groot aantal ingingen op de vordering van den jour nalist. Van vervalschen is men daar uitstekend op ie hoogte. Men oordeele: Om oude, ondeugdelijke erwten er goed te doen uitzien, worden ze groen geverfd. Toen mijn gastvrouw onlangs een ouderwetsche Hol- landsche erwtensoep wilde koken, kwam er bij het wasschen der erwten sterk groen ge kleurd water af, en bij de derde wassching was deze groene verfstof nog niet verdwenen. Zoo kan het U ook gebeuren, dat ge op de markt fraai gekleurde bloemen koopt. On gelukkig begint het te regenen terwijl ge naar huis terugkeert. Weg is de kleur uwer bloe men. Ze waren geverfd, en laten hun schoone linten in vieze druppels op uw kleeren val len". in hun eigen dorpje en daardoor hun kennis en bekwaamheid wat ver-meerderen. Voor hen, die verandering van woonplaats voor een deel zelf in hun hand hebben, zooals onder wijzers en ambtenaren, is die verandering in de meeste gevallen wel aan te bevelen. Ze is dikwijls op de vorming van karakter en persoonlijkheid van grooten invloed. Toch heeft een plotselinge overgang van den plattelander naar een groote stad ik noem b.v. Rotterdam, Amsterdam of Den Haag ook zijn groote gevaren, waarvoor we de oogen niet mogen sluiten. En dan heb ik vooral 't oog op den trek naar de stad, omdat men aangelokt wordt door vermeende kansen op meer, en vooral op gemakkelijker verdiensten. Hoevelen zijn er in de stad niet onder gegaan en hebben er hnn geluk en hun ge loofsleven ingeboet, zonder meestal ook een verhoogd stoffelijk gewin te bereiken. Het is wel opmerkelijk, dat in Roomsch- Katholieke kringen den laatsten (jid ernstig geklaagd wordt over den geloofsafval in. de groote steden. De cijfers zijn dan ook voor de R.-Kath. Kerk ontstellend. Maar hoe zijn ze voor de Protestantsche kerken Volgens de gegevens komen vooral jongelui, die van het platteland naar de groote steden trekken, onder den verleidenden invloed van het groote stadsleven. Zij niet het minst ko men ten slotte onder de bekoring van het socialisme of van het .communisme. Dat feit heeft ook ons iets, ja véél te zeggen. tr rr naar Oetkers Recept gebakken net een voor direct gebruik gereed Gistpoeder. Backin vervangt de gist Met Backin rijst het deeg onder het bakken. Benoodigdheden 500 gram meel f 0.18 250 gr. boter f 0.60, of marg. 0.35 200 gram suiker.,. 0.10 4 eieren0.24 pakje Backin0.07llt 1 citroen0.05 liter melk.0.02 1 theelepel zout t Bereiding: f '8 Men roert de boter tot room, voegt hieraari suiker en eieren toe en ten slotte roert men het zout en de bloem, waardoor men eerst de Backin vermengd heeft, er door, onder toevoeging van een weinig melk, Ten slotte mengt men de geraspte citroen» schil en het sap van den citroen er door en doet dit mengsel in een met boter inge» smeerden vorm en wordt dit bij een matige hitte a/4 uur in den oven gebakken. Men lette vooral op Backin van Dr. Oetker, en dat op elk pakje als Eenige Importeurs E. Ostermann S. Co., A'dam, vermeld zijn. Waar niet verkrijgbaar wende men zich direct tot deze Importeurs, die op aanvrage ook een gratis»receptenboekje toezenden. Gelukkig, dat voor zoover het de beide eerste gevallen betreft, een Keuringsdienst van Waren, als wij in ons land hebben, legen dergelijke knoeierijen waakt. Onze huisvrouwen mogen zulk een dienst wel op hoogen prijs stellen. Hij heeft al veel knoeierijen ontdekt en. misschien nog meer voorkomen. Dezen keer eens een tweetal mos- selreoepten. I. Neem pl.m. 3 kilo versche mosselen. 4 d.L. slappe bouillon. 1 citroen. Wat zout en peper. 1 eetlepel fijn gehakte peterselie, pl.m. 1 lepel aardappelsago. Bereiding: De gesloten mosselschelpen van draden ontdoen en zeer goed wasschen en borstelen. Opzetten met kokend water, zout en een in stukken gesneden ui; koken tot de schalen wijd open zijn gesprongen. Uit de schelpen nemen en overspoelen om alle zand te verwijderen. Opstoven in de bouil lon vermengd met citroensap, peper en iets zout; na pl.m. 10 minuten dun binden met de sago en. de peterselie toevoegen. Hierbij geven geroosterd brood. II. Pl.m. 3 kilo versche mosselen. 80 gram boter. Een weinig bloem. Bereiding. De mosselen behandelen als in recept I en daarna goéd uit laten lekken. Smakelijk bruin bakken in de boter en warm houden in een schaaltje. Aan de bruine boter een scheut kokend water toevoegen en daar na dun binden met een weinig bloem; met deze jus de mosselen bedekken. Eenige wenken. Vetvlekken uit wollen stoffen kunt ge verwijderen door terpentijnolie, ben zine of zwavel-ether op katoenen dotjes te gieten en daarmede uit te wrijven. Ook helpt soms een grijs papier met een warm ijzer bedekt. Telkens als het papier vet is, het ijzer verplaatsen. Voor het h'aar. Een theelepeltje borax in een kom warm water (4 tot 5 liter) waar in ge uw haar wascht, verwijdert alle vet en geeft het haar een zachten glans. Behandeling van clivia's. Een clivia moet men nooit in een te grooten pot zetten, daar de grond dan te kil is om de wortel», Wij kunnen het voor een deel ook wel ver klaren. Op onze dorpen, ook op onze overwegend Christelijke dorpen is er dikwijls weinig soci aal besef, weinig sociaal inzicht en een zwak organisatieleven. De Christelijke Vakbeweging heeft ook in Zeeland met allerlei moeilijkheden en tegenwerking te kampen. Maar nu komen die jongere, niet sociaal goed-onderlegde, arbeiders in de groote stad. In fabriek en werkplaats geven socialisten en communisten niet zelden den toon. aan. Daartegen hebben die slecht onderlegde jon gelui weinig of geen middelen van verweer. Daarbij komt, dat in de groote stad allerlei verleiding werkt. Ook het kerkelijke leven is veel minder krachtig dan op de dorpen. Men kan maanden in de groote stad naast, elkander leven, zonder elkander te kennen. Bovendien is in de grootere steden het aan tal predikanten ten eenenmale onvoldoende. Van een geregeld huisbezoek kan dikwijls geen sprake zijn. Het is daarom zoo noodig, zoowel voor hen, die er blijven, als voor hen, die er straks uittrekken, dat er op onze dorpen zü een bloeiend Christelijk-sociaal vereenigingsleven. Wie op de dorpen leerde meeleven, zal ook in de groote stad straks niet al te zeer verlegen staan. Hij heeft daar dan al spoedig aansluiting bij zijn Christelijken Vak bond, Patrimonium of Chr. Nat. Werkmans bond. Ik hoop dan ook, dat deze hoogst belang rijke zaak onze volle aandacht hebbe. Ze is het ten volle waard. LUCTOR. Toen Lot de wonderschoon© vlakt© van den Jordaan voor zich als woonplaats had gekozen, scheen Abrain aan het kort ste eind te trekken. „Zakelijk" bezien, had hij niet verstan dig gehandeld. En zóó moet men toch volgens velen de dingen van deze wereld bekijken. Met mooie theorieën en prachtige principes brengt men het niet ver. Zaken zijn nu eenmaal zaken en verstandig handelt wie grijpt als 't rijpt. Maar zoo doed Abram niet. En wat voor hem verlies scheen, bleek winst te zijn. Want nauwelijks was Lot vertrokken of de Heere sprak tot Abram; Hef nu uwe oogen op en zie van de plaats waar gij zijt, noordwaarts en zuidwaarts en oost waarts en westwaarts en wandel door dit land in zijne lengte en in zijne breedte, want Ik zal het u geven. En die belofte werd heerlj'k vervuld. Toen Lot, na een moeitevol leven in de rijke vlakte tenslotte alleen zijn leven kon redden werd aan Abram bevestigd, dat de zachtmoedigen de aarde zullen beërven. OPMERKER. Wortels van een clivia moeten naar buiten kunnen komen om warmte te zoeken. Een clivia heeft veel licht noodig! Het is dus van het grootste belang, de plant een geschikte plaats te geven. Gedurende den tijd, dat de plant jonge bla deren zet, moet ze veel water hebben. Zijn die bladen uitgegroeid, dan dient veel minder vocht te worden gegeven, welke voorraad weer groo- ter moet zijn, zoodra zich een of meer bloem knoppen vertoonen. Het Duitse he kabinet is deze week compleet geworden en heeft den moeilijken arbeid aanvaard. Het woord van den gezaghebbenden grijzen presi dent Hindenburg heeft dit is .bij de kabinetsformatie wel gebleken in Duitschland nog grooten invloed. Trou wens de samenstelling van het ministerie waarin de monarchistische Duitsch-natio- nalen zijn opgenomen, wijst wel op kente ring en toenadering in de binnenlandsche politiek van Duitschland. De grondslag, waarop het kabinet zich geplaatst heeft is kort gezegd de republiek en Locarno, maar ook achting en eer voor de symbolen van het ver leden, benevens vertrouwen in de weer macht. Op schoolgebied zal er een prin- cipiëele gelijkstelling komen. De toestand in Portugal schijnt het tegenbeeld van consolidatie en samen werking te zijn. De zooveelste in de lange rij ,van revoluties en samenspanningen moet daar uitgebroken zijn. De staat van beleg is er geproclameerd. Wat van den toestand in China te zeggen? De minister van buitenlandsche zaken van (de Kantonneesche regeering, Tsjen en de te Peking zetelende Chineesche mi nisterpresident Wellington Koo hebben hun ontstemming te kennen gegeven over de Britsche militaire maatregelen, welke volgens hen volkomen onnoodig zijn. Zoo wel Wellington Koo als Tsjen dringen op de terugtrekking der uitgezonden troepen aan. Men weet, dat ook in Engeland zelf de uitzending van troepen lang geen on verdeelde instemming vindt en zeker niet in de kringen van liberalen en arbeiders partij. Maar critiek is gemakkelijk. De Britsche regeering heeft er toch rekening mede te houden, dat de Chineesche machthebbers niet in staat zullen blijken het opgezweepte gepeupel in toom te houden. Wat in Han kow gebeurd is, is leerzaam genoeg. Natuurrampen waren er deze week weer vele. We herinneren slechts aan de aardschokken in China, de over stroomingen in Amerika, en den storm in Engeland en Schotland. Politiek nieuws uitons eigen land valt er deze week al heel weinig te memo- reeren. De huurwetten werden door den minister van Arbeid ingetrokken, wat in de groote steden, waar vooral nog gebrek aan goedkoop© woningen bestaat, nogal aanleiding gaf tot protesten. Men vreest, ai at de verhuurders van de vrij heid misbruik zullen maken en de huur prijzen zullen verhoogen. Een der wet houders van Amsterdam stelde reeds een gemeentelijke verordening in het vooruit zicht. De ex -kroonprins bracht deze week o.a. een bezoek aan Doorn en aan Wieringen, en ontmoette op dit eiland weer vele oude kennissen. Er loopen ge ruchten, dat de ex-keizer er over zou denken, ook naar Duitschland terug te keerem. Vooralsnog lijken ze echter niet zeer waarschijnlijk. De emigratie was een onderwerp van bespreking in enkele Zeeuwsch- Vlaamsche Gemeenteraden. Het schijnt, dat de Emigratie-Centrale Holland, het offi cieuze regeeringsbureau, met de emigra tie naar Canada ernst maakt. De Gemeen teraden van Terneuzen en Hoek toonden reeds hun medewerking en zegden een voorschot toe, opdat eenige personen die groote reis zouden kunnen aanvaarden, 'tls te hopen, dat deze vorm van emi gratie slaagt, zoodat straks nog meerderen kunnen worden geholpen. Een moedgevend bericht voor Vlissin- gen is zeker, dat de Steenkolen Handels- vereeniging aldaar een bunkerstation zal vestigen. Aan Vlissingen onzen geluk- wensch met dit pogen, om van haar ha ven een aanloophaven te maken!

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1927 | | pagina 5