Brillen GOES MODE HG tweec H DE REST KAM MAS8E1 oud, Zilver, iste waarde. in HULST VAN DE RE*| m BLAD. foor Ben Zonda ï- Bet Zeenwsche boekje. Wat er deze week voorviel. Zoekllcbtjes. Het Tronwen-lioefeje. IIE ZEEUW ril noodig, stuk? lien ilef-arfikelc" Apotheker plegings-artikelea orting a contant. i vakkundig, H. Doctoren, ste kwaliteit werk. It. an in Schorten ;eheel nieuws etalage en van de lage euwste ss. Apothek®r VAN ZATERDAG 22 JANUARI 1927. No. 96 TELEFOON 168 ieters, Glycerinespuiten, dersteken, enz. enz. enz. 731 Januari Ie aanwezig, n verkocht met uitgezonderd die arti aarvan de prijzen jel vastgesteld zip, GOES. Telef. 1 j E KRUIJTER-EI-E^I agt tegen 1 Apr» I lette Dienstbode] of dag en nacht. VELTHUIJSE, K'; jl .agt tegen 1 Febr»»" nette PienstbH ES - TELEFOON l68 :e ver•cheiden',®','' iurreerende prü*el" ...DES LEVENS EN DES DOODS. Dezen wel een ceuke des doods ten doode, maar genen een reuko des levens ten leven. II Cor. 2:16. In den tempel te Jeruzalem, toen het Heilige Kindeke den Heere werd voorge steld, heeft met den ouden grijzen Si meon een treffende ontmoeting plaats ge had. En Simeon heeft dit merkwaardige en veelzeggende woord gesproken: „Zie; deze wordt gezel tot een val en op standing yan velen in Israël en tot een leeken dat wedersproken zal worden. pit woord houdt in, dat de komst van Christus Jezuis in do wereld een dub bele uitwerking zou hebben, dat het niet alleen een komst tot behoudenis der ge- loovigen, maar ook een komst tot verdoe menis der ongelooviigen zou zijn. In de geboorte van Christus Jezus is gegeven èn wat tot een opstanding |n wat tot een v a 1 van velen in Israël zou zijn. De Verschijning van den Christus gods in hel midden der wereld zal do gedachten van veler harten openbaar ma ren. "vie voor Christus de keuze doet, zal genade voor genade ontvangen. Maar wio legen Christus Jezus zijne gedachte laat gaan, zal te meerder en te zwaarder oordeel ontvangen. Van de prediking van den Christus Gods gaat tweeërlei reuko git, een reuke des levens ten leven, en een reuke des doods ten doode. Het ia dus niet zoo dat de Christus gepredikt mag worden met een volheid van genade voor heel de wereld, alsof er alleen sprake was van een reuke des levens ton leven. Maar het is ook niet zoo dat de Chris tus gepredikt mag warden alsof er be houdenis is slechts voor één uit een dorp of voor twee uit een geslacht. De komst van Christus is èn tot behou. denis en tot verdoemenis, naar het woord van Simeon an den tempel va.n Jeruzalem gesproken: „Deze wordt gezet. tot een val en tot een opstanding. Waar Christus gepredikt wordt, daar zullen er opstaan tot het eeuwige leven, daar zullen er ook vallen in "den eeuwi. gen dood. j l. J Zooals de Christus is, zoo- moei Hij ook gepredikt worden. Hij wordt niet alleen gezet, maar ook gepredikt tot een val en opstanding. Want een ieder die gelooft het heil- en troostrijk woord des Evangelies, ontvangt in Chris tus zijn opstanding uit den geestelijken dood, maar een iegelijk die weigert te hooren, die zich verhardt, zal aan dien Steen zich te morsel stooten. Met het oog daarop dat van de getrou we Christusprediking een du b b e 1 e wer. king uitgaat, zegt de Apostel: „Zij zijn een goede reuke van Christus in degenen die zalig worden en in degenen die ver loren gaan. Dezen wel een reuke des doods ten doode, maar genen een reuke des levens ten leven." Het is merkwaardig, dat de apostel hier spreekt van een reuke, zooals hij ook spreekt van „de reuke zijner kennis". Bij het lezen en hooren van die reuke, mogen we denken aan de offeranden, die in het Oude Testament gebracht, werden. De reukoffers verspreidden, door de Tempelzalen een reuke, die door ieder tempelbezoeker werd waargenomen, en die reuke had hun iets te zeggen. Zoo nu gaat er ook van Christuspredi king een reuke uit in het midden der ge meente als het Evangelie wordt verkon digd. Maar de uitwerking is een dubbele. Aangenaam en welgevallig waar Gods haimhait ghe d wordt geopenbaard in de genen die zalig worden. Treurig en schrikkelijk waar Gods recht, vaardigheid openbaar wordt in degenen 'lie verloren gaan. Christus Jezus is gezet, door God den Vader, tot een val en tot een -opstan ding. Daarom gaat van de gejrouwe Chris- Cijfers, sLaten, tabellen en statistieken hjn meestal dorre, droge lectuur. In den 'egel, tenzij ze bijzonder belangrijk geacht mogen worden, vermoei ik me er niet mee. Toch trokken dezer dagen de staatjes ever het verloop van de bevolking onzer Zeenwsche steden en dorpen, welke in het begin, dezer maand in „de Zeeuw" ver schenen, mijn aandacht. Het viel mij op, dat de toename der bevolking in meerdere plaatsen zoo weinig beteekende en dat de vermindering in andere plaatsen vrij be duidend was. Toen ben ik aan het reke nen gegaan en ik wil het resultaat van mijn berekeningen gaarne aan de lozers meedeelen. Hier volgt eerst een lijstje van gemeen ten, waarvan de bevolking is vermeer- derd, en wol met het getal, achter den plaatsnaam vermeld. Ovezand 27- Driewegen 5, Rilland-Bath 20, Terneuzen 68, Ellewoutsdijk 5, Dom- nirg 8, Wissenkerke 54, HulsL 41, Ooster- iand 9, 'SH. Arendskerke 79. Wolphaarts- d'lk 8, Breskens 81, Souburg 84, St. Philips]and 12, Stavenisse 17, Ierseke 21, .Vrouwepolder 61, Westkapelle 10. We- tus-prëdiking tweeërlei reuke uit, een reü- ke des levens ten leven, en een reuke des doods ten doode. De Apostel getuigt van zichzelven, dat hij getrouw is in zijn prediking en dat hij het weet dat er van zijn prediking een goede reuke uitgaat eu in die zalig wor den en in die verloren gaan. Hij predikt Jezus en dien gekruisigd, en hij weet dat zijn prediking de zielen leidt, tol hot eeuwige leven, of het oor deel der hardnekkigen verzwaart. De prediking van Christus Jezus komt daarom tot u met een hoogst ernstige vraag. Gij leeft in hot Verhond, gij: 'komt in de kerk en gij hoort het woord der prediking. 1 Maar de groote vraag is en blijft, hoort gij het Evangelie tot uw voordeel of tot uw oordeel. Zoo velen worden gedoopt, ontvangen het onderricht in de leer der waarheid die naar de Godzaligheid is, hooren de predi king van het Woord. Maar hoevelen ook willen er niet rian weten, en verharden zich. Zij leven en sterven buiten Christus. Dan is Christus Jezus hun tot een val. O, zij die boetvaardig zijn, die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, die luisteren naar de klanken van het Hei ligdom, die met een geloovig harte de prediking van het Christus Evangelie aan vaarden, worden gewaar do reuke des levens ten leven. Het is hun als de reuke, die zich verspreidt in het Heilig dom. Een reuke die verkwikt en goed: doet en der ziele het leven geeft. Het is een aangrijpende gedachte dat er van de verkondiging des Evangelies ook een reuko des doods ten doode uit gaat, die het oordeel verzwaart. Maar het stemt tot lof en aanbidding dat van die „dwaasheid der prediking" ook de reuke des levens ten reuke uitgaat. Het is een hoogste ernstige vraag, maar gij kunt aan het te geven antwoord u niet ontworstelen, of de prediking van het volle, rijke Evangelie aan uwe ziele de reuke des levens of de reuke des doods bracht. Er gaat van alle Christus-prediking al tijd tweeërlei reuke uit. Hebt gij het Woord gehoord, en ten einde toe u verhard, dan zult gij met dubbele slagen geslagen worden. Zalig zijt gij, als het Evangelie van Gods genade door u met een willig harte ontvangen werd, uw ziele in Christus aan God vastbond. Dan kwam tot u de reuke des levens ten leven. 'k BEN JONG GEWEEST. 'kBen jong geweest. Ik greep van 't leven Den beker moedig aan, Met rozen was de rand omgeven En frissche wingmlblaan. 'k Heb menig zoete teug gedronken Niet altijd enkel zoet Die haar gemengd had eu geschonken, Mijn God', was altijd goed. 'kBen oud geworden, 'k Heb de doornen, Het deel van Adams kroost, Als alle van een vrouw geboornen Gekend, maar ook den troost; Het zweet des aangezichts, de smarten En zorgen, hun bereid; Maai' ook den stillen vreê des harten; En nooit vertwijfeldheid. Ik zag rechtvaardigen en vromen, Door leed op leed gedrukt, Het water tot de lippen komen, Het dierbaarst hun ontrukt; Beklaagd, gekweld door die heu haatten. Gelasterd en bespot, Van hun voomaamisten vriend verlaten, Maar nimmer van hun God. i k Ik zag hun kroost, met smart'lijk treuren, Beroofd van steun en staf, 't Bekreten oog ten hemel beuren Bij 't ouderlijke graf; Maar zegen aau hun lot verbonden, Ook bij den hoogsten nood: Altijd den Balsem hij hun wonden, En zeker van hun brood. N i c. B: e e t s. meldinge 102, Koudekerke 12, N. en St. Joosland 3, 's H. Abtskerke 8, CMud-Vos- semeer 5, Schoondijke 55, Sas van Gent 98, Oosiburg 34, Zoulelande 24, Goes 97, Axel 56, Borssele 19, Oosbkapelle 6, Kapelle 86, St. Laurens 27, Schore 3, Kloetinge 59. Hier volgen de gemeenten, waarvan de bevolking is verminderd en wel met het getal, achter den plaatsnaam vermeld. Zierikzee 88, Kattendijke 8, Grijpskerke 1, Meliskerke 7, Serocskerke (W.) 64, Sluis 1, Middelburg 149, 's Gravenpolder 19, Waarde 18, Krabbendijke 26, Heinkenszand 8, Kruiningen 3, St. Annaland 7, St. Maar tensdijk 1, Scherpenisse 4, Aagtekerke 10, Groede 6, Nisse 3, Waterlandkerkje 3, Zuiddorpe 13, Philippine 9, Hoedekens- kerk e 1, Oudelande 8, Biggekerke 9, Ritthem is zichzelf gelijk geibleven en telde op 1 Jan. 1926 evenveel inwoners als op 31 Dec. j.l. Toen hen ik aan het optellen gegaan. Alle hierboven genoemde gemoenten had den óp 1 Jan. 1926 een totaal aantal inwoners van 153.654. De vermeerdering bedroeg 1304, de vermindering 466, zoo dat de vermeerdering in totaal 838 be draagt. We kunnen nu een stapje verder gaan ter beantwoording van {Ie vraag, of de bevolking van Zeeland in mindere mate Uit de berichten, die door den gezond heidsdienst van den Volkenbond deze week eenige malen werden gepubliceerd, valt op te inaken, hoe de griep ook nu weer, evenals in 1918, in de meeste lan- is, schijnt hij toch in een behoefte te voor komt. In enkele streken gaat deze besmet telijke ziekte van de 20e eeuw gepaard met longontsteking en wordt dan des te gevaarlijker. De draadlooze telefoondienst tusschen Londen en New-York is in werking ge steld. Hoewel deze dienst blijkens de hooge tarieven, die vanwege de enorme kosten vanzelf niet aan den lagen kant kunnen zijn, niet voor de massa bestemd is, schijnt toch in een behoefte te voor zien, want er is reeds tamelijk druk ge bruik van gemaakt. Belangrijke handels transacties kwamen er reeds door tot stand. Duitscliland heeft nog steeds geen ka binet. Zoowel de poging van dr Curtius als die van Marx zijn mislukt. President Hindenburg heeft Marx evenwel nog niet van zijn opdracht ontheven, maar deed een beroep op de politieke partijen, op wie het kabinet zou moeten steunen, om onderlinge geschillen op zij te zetten en toch te letten op het belang van het Duitsche Rijk, dat een kabinet dringend en spoedig noodig heeft. De toestand in China schijnt niet ern stiger te zijn geworden, maar hoe hij nu precies is, is uit den wirwar van berichten nog niet op te maken. De vreemdelingen zijn in enkele plaatsen nog steeds van huis en haard verjaagd. Dat steeds van .huis en haard verjaagd. En de haat .tegen hen wordt aangewakkerd dooi de Bolsjewisten, die, evenals in Mexico, ook hier graag in troebel water visschen. Als we de voornaamste gebeurtenissen uit ons land releveeren, dan herinneren wij ons wel het eerst den vreeselijken roofmoord in Den Haag. In koelen bloede heeft een gewetenloos individu daar de vrouw van een manufacturier in haar wo ning vermoord, blijkbaar alleen met de bedoeling, om wat geld machtig te wor den. Het is wel jammer, dat de politie, ondanks al haar activiteit, nog geen spoor van den dader heeft weten te ontdekken. Een aangrijpende mpord als deze doet ons weer eens zien, hoe diep de mensch- door de zonde gevallen is, en tot welke vreeselijke daden hij in staat is, als Gods genade hem niet weerhoudt. Deze week is bekend gemaakt, dat de houders van een rijbewijs, als zij dit nh 1 Mei 1924 hebben ontvangen, of thans zullen aanvragen, proeven van bekwaam heid in het besturen van auto of motor rijwiel zullen moeten afleggen. Dat wordt een examen op groote schaal! Alleen in Den Haag zijn er b.v. 5000 candidaten. De candidaatstelling voor de Prov. Sta ten nadert weer. En zooals reeds meer is geschied, veroorzaakt het samenstellen der lijsten ook nu weer hier en daar wrijving. Vooral in Utrecht schijnt een zekere groep in de C.-H. en A.-R. Partij niet bepaald tevreden te zijn. Wat de A.-R. Partij betreft, wordt deze ontevre denheid in verband gebracht met het eigenaardige optreden van den hoogleeraar H. Visscher, zoodat al geschreven en ge sproken is van een dreigende scheuring. De tijd zal leeren of hier niet wat over drijving en angstaanjaging in 't spel is. De voorzitter der A.-R. Kamerfractie, de hoogbejaarde Mr Th. Heemskerk, kwam deze week naar Zeeland en heeft te Mid delburg en Terneuzen voor een aandach tig gehoor bet A.-R. beginsel en de prac- tische politiek toegelicht. Vooral kwam hij op tegen hen, die ons in onze dagen de godsdienstvrijheid willen ontrooven. Het jaar 1926 sloot voor de schatkist niet bijzonder voordeefig. De maand De cember had een, hoewel niet groote, ver mindering van opbrengst der Rijksmidde len. Toch was 1926 in zijn geheel niet slecht. De raming beliep 458 en de wer kelijke opbrengst 489 miljoen. We hebben dus reden, om dankbaar te zijn. Het deze week verschenen rapport van de commissie-Klaus inzake het spoorweg ongeluk bij de Vink; is niet gunstig voor de directie onzer spoorwegen en zal het vertrouwen in haar bij het reizend publiek niet vergrooiten. Er blijkt inderdaad van schuldige, onverantwoordelijke nalatigheid «nwauwwpgi■WBMUWWMWI Mnwmyn toeneemt dart die van andere streken van ons land. Het is bekend, 'dat de bevolking van ons land, die op 7 miljoen geschat kan worden, per jaar met plm. 100.000 zie len toeneemt, dat is dus een toename van 1 op de 70. De Zeenwsche gemeenten, die per 1 Jan. 1926 153.654 inw. hadden, moes ten dus, wilde de toename hier het ge middelde bedragen, in 1926 2195 inwo ners er hij gekregen hebben. Maar het was slechts 838. Nuwil ifc direct toegeven, dat in de staatjes, die in „de Zeeuw"' werden op genomen, niet alle Zeeuwsclie gemeenten voorkomen, hoowel ik geen gegronde re den heb om aan te nemen, dat de niet- genoemdc gemeenten in de gemiddelde Zeenwsche toename beduidende verande ring zouden brengen. Laten we echter, om de getallen af te rónden, er voor Zeeland nog een schepje bijdoen en het getal 838 op 1000 brengen, dim zien we toch nog, dat de toename der Zeeuwsclie bevolking nog benoden de helft van die over tgeheele land blijft. Toevallig kreeg ik de cijfers van Rot terdam dezer dagen onder de oogen. Deze stad had 563.000 'inwoners, de toename bedroeg 10.657 of 1 op de 53. Rot terdam steekt dus v reer bedujjlend uit bo- sprake te zijn. En daaraan doet hetop pensioen stellen van een beambte, dien men gaarne kwijt wil, niets af of toe. Hier heeft onze regeering en zoo noodig onze volksvertegenwoordiging een taak. Godsdienst in Zaken. Sommige menschen zeggen: „Wat hebben mijne zaken met den gods dienst te maken? Als ik op mijn kantoor zit, heb ik te schrijven, te rekenen, op te tellen, af te trekken, en zoek ik winst te maken, zooveel ik kan; de godsdienst behoort op mijn kantoor niet te huisdaar is de kerk goed voor." Deze menseben hebben ongelijk. Men begTijpe mijik wil niet hebben, dat men zijn kantoor inriebte tot een bidstond lokaal; ik wil niet dat men de koopmansboe ken wegruime, om op den lessenaar de psalm boeken in folio er voor in de plaats te leg gen, en ik wil niet, dat de kantoorknecht bij de deur ga fungeeren als een kostertjen. Ik begeer niet, bij eenigen tak van arbeid, dat de arbeid nagelaten worde, om er de eene of andere godsdienstige plichtpleging voor in de plaats te stellen. Dat ieder in zijn eigen vak zijn plicht in acht neme, getrouw vervulle. Wie twaalf uren te werken heeft, werke die twaalf uren. Wie naaister is, naaie; wio smid is, smode; wie onderwijzer is, onderwijze; wie een huis houden heelt, houde huis. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen. Maar het is zulk een verschil, of men als een Christen zijn werk doet, of als een hei den. Men kan werken alk eene solidie firma, of als eene zwendelfirma. De godsdienst, die des Zondags met de lippen beleden wordt, legt plichten op van eerlijkheid, getrouwdheid, nauwkeurigheid en ijver, welke juist op de werkdagen practised kunnen worden ten toon gespreid, op de beurs zoo goed, als in de keuken, in bet huishouden zoo goed als op de werkplaats. En God gave dat de wereldlingen het juist daar meer konden zien, wilt voor een mensch de Christen is. De godsdienst van Zondag legt bovendien plichten op van liefde en barmhartigheid. Welnu, dat het op de werkdagen onder den arbeid te zien zij, dat de liefde uitgeoefend wordt. Gelukkig, dal menig kantoor eene ka mer van barmhartigheid is, waar een patroon, tusschen zyne boeken in, niet vergeet zijne philantropische orders te geven. Neen, al behoeft de werkplaats niet inge richt te worden als bidstondlokaal, moet daar om bet gebed zelf geweerd worden uit de werkplaats Sluit den godsdienst niet buiten uwe zaken. Het zal uwe zaken er niet te slechter om gaan, dat gij ze drijft als een Christen. S. ULFERS. De socialistische Vakbeweging. Den laatsten lijd wordt speciaal onder de „modern" georganiseerden propaganda gemaakt voor het socialistisch dagblad „Het Volk", terwijl ook sterk aangedron gen wordt dat de „modern" georganiseer den zich politiek bij de S.D.A.P. aanslui ten. Zoo kwam in „Het Volk" van Maan dag 17 Jan. 1927 een stukje voor van Danz, voorzitter van den „modernen" Me- taalbewerkersbond. Hij schrijft: „Onze moderne vakbeweging is een be- teekenende macht geworden en onze poli tieke partij heeft grooten aanhang en in vloed gekregen. Onze partij ontbreekt ech ter thans een groot ledental en onze pers een uitgebreide lezerskring. Voor de uitvoering van ons algemeen so ciaal program voor ontwapening en socia lisme vooral, is onontbeerlijk een sterke politieke partij en een goed gefundeerde, aan de eischen des tijds voldoende, socia listische dagbladpers. Het is de plicht van elk partijlid, van iedere vakvereenigingsman, de op touw gezette propaganda-kampagne met kracht en volle toewijding te steunen. Alle leden onzer vakbeweging, alle me destanders, behooren in de partij en moe ten minstens tot lezers van „Het Volk" en „Voorwaarts" gemaakt worden. „Partij en pers vooruit!" zij ons aller leus". En nog steeds, zegt de „Metaalbewer ker", durven deze zelfde menschen als het in hun kraam te pas komt beweren, dat de „moderne" vakbeweging niet socialis tisch is. ven het gemiddelde over het geheele land. Stelt misschien iemand de vraag of de geringe bevolkingstoename van Zee land haar ooizaak heeft in de weinige geboorten, dan ben ik toch gene'gd, hoe wel ik over geen vergelijkend cijfermate riaal uit andere deelen van ons land be schik, die vraag ontkennend te beant woorden. Wie de bevolkingsstaatjes nauwkeurig heeft gelezen, heeft wel ge zien, dat over 't algemeen, zeer enkele uitzonderingen daargelaten, het cijfer der geboorten zeer verre overtreft dat der sterfgevallen. Ook heb ik juist dezer da gen nog gehoord, dat de kindersterfte in Zeeland beduidend aan 't afnemen is. Neen, ik geloof, dat de oorzaak ligt in het groot aantal vertrokken personen De bevolkingsstaatjes wijzen uit, dat in betrekkelijk veel gemeenten het aantal vertrokken personen dat der ingekoinenen ver overtreft. Ik geloof, dat we hier de oor zaak hebben en meen zelfs te mogen zeggen dat als het geboortecijfer in Zeeland niet zoo hoog was, de geringe toename of misschien wel de achteruitgang der bevol king, nog meer in het oog zou springen. Toch is het gesignaleerde verschijnsel m.i. wel wAard, om er een volgenden keer nog eens wat over te schrijven. LUC7TOR. Het was een korte, maar veelzeggende marschorder, die Abraham meekreeg op zijn reis naar een hem onbekende toe komst. Toen hij vertrok uit zijn land en maag schap en zijns vaders huis, gewerd hem alleen de opdracht, tot een zegen te .zijn. „Wees een zegen!" Dat is precies het omgekeerde van wat de egoïst beoogt, die altijd tracht den naaste met wat hij is en heeft aan zich zelf dienstbaar te maken, die bij alles wat hij doet zich zelf op het oog heeft en bij wie het ego het doel is van alle handelingen. „Wees een zegen!' Wat zou de wereld er anders uitzien als dit woord eens werd de levensregel van alle Christusbelijders. De ouders een .zegen voor hunne kin deren. De patroon een zegen voor zijne onder geschikten. De arbeider een zegen voor zijn patroon. De Overheid een zegen voor het volk. Als eens in practijk gebracht werd wat wij zingen: Wij reizen met elkander; wij wand'len hand aan Landd'een tot een troost den ander, pp weg naar 't Vaderland. OPMERKER. Ik stel mij voor, enkele pralen jn deze rubriek iets te vertellen uit het leven van mevrouw Groen van Prinsterer. Wat Groen was in 's Lands Raadzaal voor den kleinen man en st.llen burger, dat was zij op haar wijze als vrouw. Haar medelijdend hart was schier spreekwoordelijk. Een kinderzegen onthield de Heere hun, doch wel verre van daardoor in opstand te geraken, al zullen ook hier het hart en de binnenkamer hun geheime schuilhoeken hebben gehad, waar niemand in gluren mocht, betoonde het edele echtpaar aan het volk van God de liefde, die het eigen kinderen niet geven kon. En vaak was het dan mevrouw, die, waar Groen met bezigheden overladen was, weldadigheid betrachtte. Men wist het, en dat waarlijk niet alleen in Den Haag of op Wassenaar: Als er waarlijk nood was, werd op de familie Groen, die bemiddeld was, zelden vergeefs een beroep gedaan, al werden natuurlijk eerst grondige informaties in gewonnen. Zoo won mevrouw Groen van Prinsterer de sympathie van de hoogere en dank baarheid van de lagere standen. Dat blijkt wel uit het volgende:- „Eens op een morgen kwam haar, vóói haar vertrek naar de stad, een arme Roomsche weduwe uit Wassenaar be groeten en bedanken. Opgetogen over een klein stukje haai, dat mevrouw Groen voor haar gereed had gelegd, riep dat eenvoudige vrouwtje uit: „hoe zal ik het u vergelden, wat kan ik voor n doen?" Daarop antwoordde mevrouw Groen: „Nu vrouw, kus mij dan maar!" En diepbewo gen viel de arme Roomsche weduwe haar om den hals. Even later ging mevrouw Groen wandelen op de buitenplaats. Er wordt geluid. Daar was onverwachts Ko ningin Sophia, om vóór haar vertrek naai Wurtemberg afscheid te nemen. En ook die omhelsde haar. Zoo werd mevrouw Groen binnen hetzelfde uur door de hoog ste en laagste personages gekust." Een volgenden keer hoop ik nog iets meer uit haar leven mee te deelen. Thans weer eenige recepten en wenken. Gebakken schelvisch of elft. 2 middelsoort schelvisschen of 1 elft, droog ze zorgvuldig af. Wrijf zo met slaolie of boter, 1 dL. melk, zout. Snijd de visch aan mooten, wasch ze flink, en zout in en laat ze eenige uren staan. Maak in een koekepan een flinke hoeveel heid slaolie of boter goed heet, haal de mooten visch door de melk en bak ze aan beide zijden mooi bruin. Appelmoes. In Diuitschland bereidt men appelmoes op de volgende manieren: lo. Door de dikgekookte appelmoes roert men een klein stukje boter, vult er dan een vuurvasten schotel mee, strooit er poedersuiker over en zet het ongeveer een kwartier in den oven, totdat zich een bruin korstje heeft gevormd. 2o. Doe de appelmoes in een diepen schotel, strijkt ze glad en bedek ze met het stijfgeklopte wit van 2 eieren, dat men vermengd heeft met poedersuiker en ge raspte citroenschil naar smaak, bestrooit het dan met poedersuiker en bakt alles in den oven goudgeel. Ranzige boter, kan weer goed wor den, wanneer men er, zoover mogelijk, stokjes zoethout in steekt. Die zoethout- stokken laat men er een paar weken in staan. De ervaring leert, dat dan de boter weer volkomen zuiver van smaak is. Ook wordt wel aanbevolen, om gewone gele winterwortelen in de boter te steken welke wortelen men, als ze na een paar dagen slap zijn geworden, door nieuwe moet vervangen. Te,zoute soep. Indien men soep, saus of een andere spijs te zout heeft gemaakt, legge men er eenige sneden rau- wen aardappel in en late baar nog even koken. Het grootste gedeelte van het zout zal dan in de aardappelen trekken. Cayennepeper is een radicaal mid del om muizen op eerbiedigen afstand te houden.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1927 | | pagina 5