Brillen
GOES
MODE
HG
tweec
H DE REST
KAM MAS8E1
oud, Zilver,
iste waarde.
in
HULST
VAN DE RE*|
m BLAD.
foor Ben Zonda
ï-
Bet Zeenwsche boekje.
Wat er deze week voorviel.
Zoekllcbtjes.
Het Tronwen-lioefeje.
IIE ZEEUW
ril noodig,
stuk?
lien
ilef-arfikelc"
Apotheker
plegings-artikelea
orting a contant.
i vakkundig,
H. Doctoren,
ste kwaliteit werk.
It.
an in Schorten
;eheel nieuws
etalage en
van de lage
euwste
ss. Apothek®r
VAN
ZATERDAG 22 JANUARI 1927. No. 96
TELEFOON 168
ieters, Glycerinespuiten,
dersteken, enz. enz. enz.
731 Januari
Ie aanwezig,
n verkocht met
uitgezonderd die arti
aarvan de prijzen
jel vastgesteld zip,
GOES. Telef. 1
j
E KRUIJTER-EI-E^I
agt tegen 1 Apr» I
lette Dienstbode]
of dag en nacht.
VELTHUIJSE, K'; jl
.agt tegen 1 Febr»»"
nette PienstbH
ES - TELEFOON l68
:e ver•cheiden',®',''
iurreerende prü*el"
...DES LEVENS EN DES DOODS.
Dezen wel een ceuke des doods ten
doode, maar genen een reuko des levens
ten leven. II Cor. 2:16.
In den tempel te Jeruzalem, toen het
Heilige Kindeke den Heere werd voorge
steld, heeft met den ouden grijzen Si
meon een treffende ontmoeting plaats ge
had. En Simeon heeft dit merkwaardige
en veelzeggende woord gesproken: „Zie;
deze wordt gezel tot een val en op
standing yan velen in Israël en tot een
leeken dat wedersproken zal worden.
pit woord houdt in, dat de komst van
Christus Jezuis in do wereld een dub
bele uitwerking zou hebben, dat het niet
alleen een komst tot behoudenis der ge-
loovigen, maar ook een komst tot verdoe
menis der ongelooviigen zou zijn.
In de geboorte van Christus Jezus is
gegeven èn wat tot een opstanding
|n wat tot een v a 1 van velen in Israël
zou zijn. De Verschijning van den Christus
gods in hel midden der wereld zal do
gedachten van veler harten openbaar ma
ren.
"vie voor Christus de keuze doet, zal
genade voor genade ontvangen. Maar wio
legen Christus Jezus zijne gedachte laat
gaan, zal te meerder en te zwaarder
oordeel ontvangen. Van de prediking van
den Christus Gods gaat tweeërlei reuko
git, een reuke des levens ten leven, en
een reuke des doods ten doode. Het ia
dus niet zoo dat de Christus gepredikt
mag worden met een volheid van genade
voor heel de wereld, alsof er alleen sprake
was van een reuke des levens ton leven.
Maar het is ook niet zoo dat de Chris
tus gepredikt mag warden alsof er be
houdenis is slechts voor één uit een
dorp of voor twee uit een geslacht.
De komst van Christus is èn tot behou.
denis en tot verdoemenis, naar het woord
van Simeon an den tempel va.n Jeruzalem
gesproken: „Deze wordt gezet. tot een
val en tot een opstanding.
Waar Christus gepredikt wordt, daar
zullen er opstaan tot het eeuwige leven,
daar zullen er ook vallen in "den eeuwi.
gen dood.
j l. J
Zooals de Christus is, zoo- moei Hij ook
gepredikt worden.
Hij wordt niet alleen gezet, maar ook
gepredikt tot een val en opstanding. Want
een ieder die gelooft het heil- en troostrijk
woord des Evangelies, ontvangt in Chris
tus zijn opstanding uit den geestelijken
dood, maar een iegelijk die weigert te
hooren, die zich verhardt, zal aan dien
Steen zich te morsel stooten.
Met het oog daarop dat van de getrou
we Christusprediking een du b b e 1 e wer.
king uitgaat, zegt de Apostel: „Zij zijn
een goede reuke van Christus in degenen
die zalig worden en in degenen die ver
loren gaan. Dezen wel een reuke des
doods ten doode, maar genen een reuke
des levens ten leven."
Het is merkwaardig, dat de apostel
hier spreekt van een reuke, zooals hij
ook spreekt van „de reuke zijner kennis".
Bij het lezen en hooren van die reuke,
mogen we denken aan de offeranden, die
in het Oude Testament gebracht, werden.
De reukoffers verspreidden, door de
Tempelzalen een reuke, die door ieder
tempelbezoeker werd waargenomen, en
die reuke had hun iets te zeggen.
Zoo nu gaat er ook van Christuspredi
king een reuke uit in het midden der ge
meente als het Evangelie wordt verkon
digd.
Maar de uitwerking is een dubbele.
Aangenaam en welgevallig waar Gods
haimhait ghe d wordt geopenbaard in de
genen die zalig worden.
Treurig en schrikkelijk waar Gods recht,
vaardigheid openbaar wordt in degenen
'lie verloren gaan.
Christus Jezus is gezet, door God den
Vader, tot een val en tot een -opstan
ding. Daarom gaat van de gejrouwe Chris-
Cijfers, sLaten, tabellen en statistieken
hjn meestal dorre, droge lectuur. In den
'egel, tenzij ze bijzonder belangrijk geacht
mogen worden, vermoei ik me er niet
mee.
Toch trokken dezer dagen de staatjes
ever het verloop van de bevolking onzer
Zeenwsche steden en dorpen, welke in het
begin, dezer maand in „de Zeeuw" ver
schenen, mijn aandacht. Het viel mij op,
dat de toename der bevolking in meerdere
plaatsen zoo weinig beteekende en dat de
vermindering in andere plaatsen vrij be
duidend was. Toen ben ik aan het reke
nen gegaan en ik wil het resultaat van
mijn berekeningen gaarne aan de lozers
meedeelen.
Hier volgt eerst een lijstje van gemeen
ten, waarvan de bevolking is vermeer-
derd, en wol met het getal, achter den
plaatsnaam vermeld.
Ovezand 27- Driewegen 5, Rilland-Bath
20, Terneuzen 68, Ellewoutsdijk 5, Dom-
nirg 8, Wissenkerke 54, HulsL 41, Ooster-
iand 9, 'SH. Arendskerke 79. Wolphaarts-
d'lk 8, Breskens 81, Souburg 84, St.
Philips]and 12, Stavenisse 17, Ierseke 21,
.Vrouwepolder 61, Westkapelle 10. We-
tus-prëdiking tweeërlei reuke uit, een reü-
ke des levens ten leven, en een reuke des
doods ten doode.
De Apostel getuigt van zichzelven, dat
hij getrouw is in zijn prediking en dat hij
het weet dat er van zijn prediking een
goede reuke uitgaat eu in die zalig wor
den en in die verloren gaan.
Hij predikt Jezus en dien gekruisigd,
en hij weet dat zijn prediking de zielen
leidt, tol hot eeuwige leven, of het oor
deel der hardnekkigen verzwaart.
De prediking van Christus Jezus komt
daarom tot u met een hoogst ernstige
vraag.
Gij leeft in hot Verhond, gij: 'komt in
de kerk en gij hoort het woord der
prediking. 1
Maar de groote vraag is en blijft, hoort
gij het Evangelie tot uw voordeel of
tot uw oordeel.
Zoo velen worden gedoopt, ontvangen
het onderricht in de leer der waarheid die
naar de Godzaligheid is, hooren de predi
king van het Woord.
Maar hoevelen ook willen er niet rian
weten, en verharden zich. Zij leven en
sterven buiten Christus. Dan is Christus
Jezus hun tot een val.
O, zij die boetvaardig zijn, die hongeren
en dorsten naar de gerechtigheid, die
luisteren naar de klanken van het Hei
ligdom, die met een geloovig harte de
prediking van het Christus Evangelie aan
vaarden, worden gewaar do reuke des
levens ten leven. Het is hun als de
reuke, die zich verspreidt in het Heilig
dom.
Een reuke die verkwikt en goed: doet
en der ziele het leven geeft.
Het is een aangrijpende gedachte dat
er van de verkondiging des Evangelies
ook een reuko des doods ten doode uit
gaat, die het oordeel verzwaart.
Maar het stemt tot lof en aanbidding
dat van die „dwaasheid der prediking"
ook de reuke des levens ten reuke uitgaat.
Het is een hoogste ernstige vraag, maar
gij kunt aan het te geven antwoord u niet
ontworstelen, of de prediking van het
volle, rijke Evangelie aan uwe ziele de
reuke des levens of de reuke des doods
bracht.
Er gaat van alle Christus-prediking al
tijd tweeërlei reuke uit.
Hebt gij het Woord gehoord, en ten
einde toe u verhard, dan zult gij met
dubbele slagen geslagen worden.
Zalig zijt gij, als het Evangelie van
Gods genade door u met een willig harte
ontvangen werd, uw ziele in Christus
aan God vastbond.
Dan kwam tot u de reuke des levens
ten leven.
'k BEN JONG GEWEEST.
'kBen jong geweest. Ik greep van 't leven
Den beker moedig aan,
Met rozen was de rand omgeven
En frissche wingmlblaan.
'k Heb menig zoete teug gedronken
Niet altijd enkel zoet
Die haar gemengd had eu geschonken,
Mijn God', was altijd goed.
'kBen oud geworden, 'k Heb de doornen,
Het deel van Adams kroost,
Als alle van een vrouw geboornen
Gekend, maar ook den troost;
Het zweet des aangezichts, de smarten
En zorgen, hun bereid;
Maai' ook den stillen vreê des harten;
En nooit vertwijfeldheid.
Ik zag rechtvaardigen en vromen,
Door leed op leed gedrukt,
Het water tot de lippen komen,
Het dierbaarst hun ontrukt;
Beklaagd, gekweld door die heu haatten.
Gelasterd en bespot,
Van hun voomaamisten vriend verlaten,
Maar nimmer van hun God.
i k
Ik zag hun kroost, met smart'lijk treuren,
Beroofd van steun en staf,
't Bekreten oog ten hemel beuren
Bij 't ouderlijke graf;
Maar zegen aau hun lot verbonden,
Ook bij den hoogsten nood:
Altijd den Balsem hij hun wonden,
En zeker van hun brood.
N i c. B: e e t s.
meldinge 102, Koudekerke 12, N. en St.
Joosland 3, 's H. Abtskerke 8, CMud-Vos-
semeer 5, Schoondijke 55, Sas van Gent
98, Oosiburg 34, Zoulelande 24, Goes
97, Axel 56, Borssele 19, Oosbkapelle
6, Kapelle 86, St. Laurens 27, Schore 3,
Kloetinge 59.
Hier volgen de gemeenten, waarvan de
bevolking is verminderd en wel met
het getal, achter den plaatsnaam vermeld.
Zierikzee 88, Kattendijke 8, Grijpskerke 1,
Meliskerke 7, Serocskerke (W.) 64, Sluis
1, Middelburg 149, 's Gravenpolder 19,
Waarde 18, Krabbendijke 26, Heinkenszand
8, Kruiningen 3, St. Annaland 7, St. Maar
tensdijk 1, Scherpenisse 4, Aagtekerke 10,
Groede 6, Nisse 3, Waterlandkerkje 3,
Zuiddorpe 13, Philippine 9, Hoedekens-
kerk e 1, Oudelande 8, Biggekerke 9,
Ritthem is zichzelf gelijk geibleven en
telde op 1 Jan. 1926 evenveel inwoners
als op 31 Dec. j.l.
Toen hen ik aan het optellen gegaan.
Alle hierboven genoemde gemoenten had
den óp 1 Jan. 1926 een totaal aantal
inwoners van 153.654. De vermeerdering
bedroeg 1304, de vermindering 466, zoo
dat de vermeerdering in totaal 838 be
draagt.
We kunnen nu een stapje verder gaan
ter beantwoording van {Ie vraag, of de
bevolking van Zeeland in mindere mate
Uit de berichten, die door den gezond
heidsdienst van den Volkenbond deze
week eenige malen werden gepubliceerd,
valt op te inaken, hoe de griep ook nu
weer, evenals in 1918, in de meeste lan-
is, schijnt hij toch in een behoefte te voor
komt. In enkele streken gaat deze besmet
telijke ziekte van de 20e eeuw gepaard
met longontsteking en wordt dan des te
gevaarlijker.
De draadlooze telefoondienst tusschen
Londen en New-York is in werking ge
steld. Hoewel deze dienst blijkens de
hooge tarieven, die vanwege de enorme
kosten vanzelf niet aan den lagen kant
kunnen zijn, niet voor de massa bestemd
is, schijnt toch in een behoefte te voor
zien, want er is reeds tamelijk druk ge
bruik van gemaakt. Belangrijke handels
transacties kwamen er reeds door tot
stand.
Duitscliland heeft nog steeds geen ka
binet. Zoowel de poging van dr Curtius
als die van Marx zijn mislukt. President
Hindenburg heeft Marx evenwel nog niet
van zijn opdracht ontheven, maar deed
een beroep op de politieke partijen, op
wie het kabinet zou moeten steunen, om
onderlinge geschillen op zij te zetten en
toch te letten op het belang van het
Duitsche Rijk, dat een kabinet dringend
en spoedig noodig heeft.
De toestand in China schijnt niet ern
stiger te zijn geworden, maar hoe hij
nu precies is, is uit den wirwar van
berichten nog niet op te maken. De
vreemdelingen zijn in enkele plaatsen nog
steeds van huis en haard verjaagd. Dat
steeds van .huis en haard verjaagd. En de
haat .tegen hen wordt aangewakkerd dooi
de Bolsjewisten, die, evenals in Mexico,
ook hier graag in troebel water visschen.
Als we de voornaamste gebeurtenissen
uit ons land releveeren, dan herinneren
wij ons wel het eerst den vreeselijken
roofmoord in Den Haag. In koelen bloede
heeft een gewetenloos individu daar de
vrouw van een manufacturier in haar wo
ning vermoord, blijkbaar alleen met de
bedoeling, om wat geld machtig te wor
den. Het is wel jammer, dat de politie,
ondanks al haar activiteit, nog geen spoor
van den dader heeft weten te ontdekken.
Een aangrijpende mpord als deze doet
ons weer eens zien, hoe diep de mensch-
door de zonde gevallen is, en tot welke
vreeselijke daden hij in staat is, als Gods
genade hem niet weerhoudt.
Deze week is bekend gemaakt, dat de
houders van een rijbewijs, als zij dit nh
1 Mei 1924 hebben ontvangen, of thans
zullen aanvragen, proeven van bekwaam
heid in het besturen van auto of motor
rijwiel zullen moeten afleggen. Dat wordt
een examen op groote schaal! Alleen in
Den Haag zijn er b.v. 5000 candidaten.
De candidaatstelling voor de Prov. Sta
ten nadert weer. En zooals reeds meer
is geschied, veroorzaakt het samenstellen
der lijsten ook nu weer hier en daar
wrijving. Vooral in Utrecht schijnt een
zekere groep in de C.-H. en A.-R. Partij
niet bepaald tevreden te zijn. Wat de
A.-R. Partij betreft, wordt deze ontevre
denheid in verband gebracht met het
eigenaardige optreden van den hoogleeraar
H. Visscher, zoodat al geschreven en ge
sproken is van een dreigende scheuring.
De tijd zal leeren of hier niet wat over
drijving en angstaanjaging in 't spel is.
De voorzitter der A.-R. Kamerfractie,
de hoogbejaarde Mr Th. Heemskerk, kwam
deze week naar Zeeland en heeft te Mid
delburg en Terneuzen voor een aandach
tig gehoor bet A.-R. beginsel en de prac-
tische politiek toegelicht. Vooral kwam
hij op tegen hen, die ons in onze dagen
de godsdienstvrijheid willen ontrooven.
Het jaar 1926 sloot voor de schatkist
niet bijzonder voordeefig. De maand De
cember had een, hoewel niet groote, ver
mindering van opbrengst der Rijksmidde
len. Toch was 1926 in zijn geheel niet
slecht. De raming beliep 458 en de wer
kelijke opbrengst 489 miljoen. We hebben
dus reden, om dankbaar te zijn.
Het deze week verschenen rapport van
de commissie-Klaus inzake het spoorweg
ongeluk bij de Vink; is niet gunstig voor
de directie onzer spoorwegen en zal het
vertrouwen in haar bij het reizend publiek
niet vergrooiten. Er blijkt inderdaad van
schuldige, onverantwoordelijke nalatigheid
«nwauwwpgi■WBMUWWMWI Mnwmyn
toeneemt dart die van andere streken
van ons land.
Het is bekend, 'dat de bevolking van
ons land, die op 7 miljoen geschat kan
worden, per jaar met plm. 100.000 zie
len toeneemt, dat is dus een toename
van 1 op de 70.
De Zeenwsche gemeenten, die per 1
Jan. 1926 153.654 inw. hadden, moes
ten dus, wilde de toename hier het ge
middelde bedragen, in 1926 2195 inwo
ners er hij gekregen hebben. Maar
het was slechts 838.
Nuwil ifc direct toegeven, dat in de
staatjes, die in „de Zeeuw"' werden op
genomen, niet alle Zeeuwsclie gemeenten
voorkomen, hoowel ik geen gegronde re
den heb om aan te nemen, dat de niet-
genoemdc gemeenten in de gemiddelde
Zeenwsche toename beduidende verande
ring zouden brengen. Laten we echter,
om de getallen af te rónden, er voor
Zeeland nog een schepje bijdoen en het
getal 838 op 1000 brengen, dim zien we
toch nog, dat de toename der Zeeuwsclie
bevolking nog benoden de helft van die
over tgeheele land blijft.
Toevallig kreeg ik de cijfers van Rot
terdam dezer dagen onder de oogen. Deze
stad had 563.000 'inwoners, de toename
bedroeg 10.657 of 1 op de 53. Rot
terdam steekt dus v reer bedujjlend uit bo-
sprake te zijn. En daaraan doet hetop
pensioen stellen van een beambte, dien
men gaarne kwijt wil, niets af of toe. Hier
heeft onze regeering en zoo noodig onze
volksvertegenwoordiging een taak.
Godsdienst in Zaken.
Sommige menschen zeggen:
„Wat hebben mijne zaken met den gods
dienst te maken? Als ik op mijn kantoor zit,
heb ik te schrijven, te rekenen, op te tellen,
af te trekken, en zoek ik winst te maken,
zooveel ik kan; de godsdienst behoort op mijn
kantoor niet te huisdaar is de kerk goed
voor."
Deze menseben hebben ongelijk.
Men begTijpe mijik wil niet hebben, dat
men zijn kantoor inriebte tot een bidstond
lokaal; ik wil niet dat men de koopmansboe
ken wegruime, om op den lessenaar de psalm
boeken in folio er voor in de plaats te leg
gen, en ik wil niet, dat de kantoorknecht bij
de deur ga fungeeren als een kostertjen. Ik
begeer niet, bij eenigen tak van arbeid, dat
de arbeid nagelaten worde, om er de eene
of andere godsdienstige plichtpleging voor in
de plaats te stellen.
Dat ieder in zijn eigen vak zijn plicht in
acht neme, getrouw vervulle. Wie twaalf uren
te werken heeft, werke die twaalf uren.
Wie naaister is, naaie; wio smid is, smode;
wie onderwijzer is, onderwijze; wie een huis
houden heelt, houde huis. Zes dagen zult gij
arbeiden en al uw werk doen.
Maar het is zulk een verschil, of men als
een Christen zijn werk doet, of als een hei
den. Men kan werken alk eene solidie firma,
of als eene zwendelfirma. De godsdienst, die
des Zondags met de lippen beleden wordt,
legt plichten op van eerlijkheid, getrouwdheid,
nauwkeurigheid en ijver, welke juist op de
werkdagen practised kunnen worden ten toon
gespreid, op de beurs zoo goed, als in de
keuken, in bet huishouden zoo goed als op de
werkplaats. En God gave dat de wereldlingen
het juist daar meer konden zien, wilt voor
een mensch de Christen is.
De godsdienst van Zondag legt bovendien
plichten op van liefde en barmhartigheid.
Welnu, dat het op de werkdagen onder den
arbeid te zien zij, dat de liefde uitgeoefend
wordt. Gelukkig, dal menig kantoor eene ka
mer van barmhartigheid is, waar een patroon,
tusschen zyne boeken in, niet vergeet zijne
philantropische orders te geven.
Neen, al behoeft de werkplaats niet inge
richt te worden als bidstondlokaal, moet daar
om bet gebed zelf geweerd worden uit de
werkplaats
Sluit den godsdienst niet buiten uwe zaken.
Het zal uwe zaken er niet te slechter om
gaan, dat gij ze drijft als een Christen.
S. ULFERS.
De socialistische Vakbeweging.
Den laatsten lijd wordt speciaal onder
de „modern" georganiseerden propaganda
gemaakt voor het socialistisch dagblad
„Het Volk", terwijl ook sterk aangedron
gen wordt dat de „modern" georganiseer
den zich politiek bij de S.D.A.P. aanslui
ten. Zoo kwam in „Het Volk" van Maan
dag 17 Jan. 1927 een stukje voor van
Danz, voorzitter van den „modernen" Me-
taalbewerkersbond.
Hij schrijft:
„Onze moderne vakbeweging is een be-
teekenende macht geworden en onze poli
tieke partij heeft grooten aanhang en in
vloed gekregen. Onze partij ontbreekt ech
ter thans een groot ledental en onze pers
een uitgebreide lezerskring.
Voor de uitvoering van ons algemeen so
ciaal program voor ontwapening en socia
lisme vooral, is onontbeerlijk een sterke
politieke partij en een goed gefundeerde,
aan de eischen des tijds voldoende, socia
listische dagbladpers.
Het is de plicht van elk partijlid, van
iedere vakvereenigingsman, de op touw
gezette propaganda-kampagne met kracht
en volle toewijding te steunen.
Alle leden onzer vakbeweging, alle me
destanders, behooren in de partij en moe
ten minstens tot lezers van „Het Volk" en
„Voorwaarts" gemaakt worden.
„Partij en pers vooruit!" zij ons aller
leus".
En nog steeds, zegt de „Metaalbewer
ker", durven deze zelfde menschen als het
in hun kraam te pas komt beweren, dat
de „moderne" vakbeweging niet socialis
tisch is.
ven het gemiddelde over het geheele land.
Stelt misschien iemand de vraag of
de geringe bevolkingstoename van Zee
land haar ooizaak heeft in de weinige
geboorten, dan ben ik toch gene'gd, hoe
wel ik over geen vergelijkend cijfermate
riaal uit andere deelen van ons land be
schik, die vraag ontkennend te beant
woorden. Wie de bevolkingsstaatjes
nauwkeurig heeft gelezen, heeft wel ge
zien, dat over 't algemeen, zeer enkele
uitzonderingen daargelaten, het cijfer der
geboorten zeer verre overtreft dat der
sterfgevallen. Ook heb ik juist dezer da
gen nog gehoord, dat de kindersterfte
in Zeeland beduidend aan 't afnemen is.
Neen, ik geloof, dat de oorzaak ligt
in het groot aantal vertrokken personen
De bevolkingsstaatjes wijzen uit, dat
in betrekkelijk veel gemeenten het aantal
vertrokken personen dat der ingekoinenen
ver overtreft. Ik geloof, dat we hier de oor
zaak hebben en meen zelfs te mogen zeggen
dat als het geboortecijfer in Zeeland niet
zoo hoog was, de geringe toename of
misschien wel de achteruitgang der bevol
king, nog meer in het oog zou springen.
Toch is het gesignaleerde verschijnsel
m.i. wel wAard, om er een volgenden
keer nog eens wat over te schrijven.
LUC7TOR.
Het was een korte, maar veelzeggende
marschorder, die Abraham meekreeg op
zijn reis naar een hem onbekende toe
komst.
Toen hij vertrok uit zijn land en maag
schap en zijns vaders huis, gewerd hem
alleen de opdracht, tot een zegen te .zijn.
„Wees een zegen!"
Dat is precies het omgekeerde van wat
de egoïst beoogt, die altijd tracht den
naaste met wat hij is en heeft aan zich
zelf dienstbaar te maken, die bij alles
wat hij doet zich zelf op het oog
heeft en bij wie het ego het doel is van
alle handelingen.
„Wees een zegen!'
Wat zou de wereld er anders uitzien
als dit woord eens werd de levensregel
van alle Christusbelijders.
De ouders een .zegen voor hunne kin
deren.
De patroon een zegen voor zijne onder
geschikten.
De arbeider een zegen voor zijn patroon.
De Overheid een zegen voor het volk.
Als eens in practijk gebracht werd wat
wij zingen:
Wij reizen met elkander; wij wand'len
hand aan Landd'een tot een troost den
ander, pp weg naar 't Vaderland.
OPMERKER.
Ik stel mij voor, enkele pralen jn deze
rubriek iets te vertellen uit het leven
van mevrouw Groen van Prinsterer.
Wat Groen was in 's Lands Raadzaal
voor den kleinen man en st.llen burger,
dat was zij op haar wijze als vrouw.
Haar medelijdend hart was schier
spreekwoordelijk.
Een kinderzegen onthield de Heere hun,
doch wel verre van daardoor in opstand te
geraken, al zullen ook hier het hart en de
binnenkamer hun geheime schuilhoeken
hebben gehad, waar niemand in gluren
mocht, betoonde het edele echtpaar aan
het volk van God de liefde, die het eigen
kinderen niet geven kon.
En vaak was het dan mevrouw, die,
waar Groen met bezigheden overladen
was, weldadigheid betrachtte.
Men wist het, en dat waarlijk niet
alleen in Den Haag of op Wassenaar:
Als er waarlijk nood was, werd op de
familie Groen, die bemiddeld was, zelden
vergeefs een beroep gedaan, al werden
natuurlijk eerst grondige informaties in
gewonnen.
Zoo won mevrouw Groen van Prinsterer
de sympathie van de hoogere en dank
baarheid van de lagere standen. Dat blijkt
wel uit het volgende:-
„Eens op een morgen kwam haar, vóói
haar vertrek naar de stad, een arme
Roomsche weduwe uit Wassenaar be
groeten en bedanken. Opgetogen over een
klein stukje haai, dat mevrouw Groen
voor haar gereed had gelegd, riep dat
eenvoudige vrouwtje uit: „hoe zal ik het
u vergelden, wat kan ik voor n doen?"
Daarop antwoordde mevrouw Groen: „Nu
vrouw, kus mij dan maar!" En diepbewo
gen viel de arme Roomsche weduwe haar
om den hals. Even later ging mevrouw
Groen wandelen op de buitenplaats. Er
wordt geluid. Daar was onverwachts Ko
ningin Sophia, om vóór haar vertrek naai
Wurtemberg afscheid te nemen. En ook
die omhelsde haar. Zoo werd mevrouw
Groen binnen hetzelfde uur door de hoog
ste en laagste personages gekust."
Een volgenden keer hoop ik nog iets
meer uit haar leven mee te deelen. Thans
weer
eenige recepten en wenken.
Gebakken schelvisch of elft.
2 middelsoort schelvisschen of 1 elft,
droog ze zorgvuldig af. Wrijf zo met
slaolie of boter, 1 dL. melk, zout. Snijd
de visch aan mooten, wasch ze flink,
en zout in en laat ze eenige uren staan.
Maak in een koekepan een flinke hoeveel
heid slaolie of boter goed heet, haal de
mooten visch door de melk en bak ze
aan beide zijden mooi bruin.
Appelmoes. In Diuitschland bereidt
men appelmoes op de volgende manieren:
lo. Door de dikgekookte appelmoes
roert men een klein stukje boter, vult er
dan een vuurvasten schotel mee, strooit
er poedersuiker over en zet het ongeveer
een kwartier in den oven, totdat zich een
bruin korstje heeft gevormd.
2o. Doe de appelmoes in een diepen
schotel, strijkt ze glad en bedek ze met
het stijfgeklopte wit van 2 eieren, dat men
vermengd heeft met poedersuiker en ge
raspte citroenschil naar smaak, bestrooit
het dan met poedersuiker en bakt alles in
den oven goudgeel.
Ranzige boter, kan weer goed wor
den, wanneer men er, zoover mogelijk,
stokjes zoethout in steekt. Die zoethout-
stokken laat men er een paar weken in
staan. De ervaring leert, dat dan de boter
weer volkomen zuiver van smaak is.
Ook wordt wel aanbevolen, om gewone
gele winterwortelen in de boter te steken
welke wortelen men, als ze na een paar
dagen slap zijn geworden, door nieuwe
moet vervangen.
Te,zoute soep. Indien men soep,
saus of een andere spijs te zout heeft
gemaakt, legge men er eenige sneden rau-
wen aardappel in en late baar nog even
koken. Het grootste gedeelte van het zout
zal dan in de aardappelen trekken.
Cayennepeper is een radicaal mid
del om muizen op eerbiedigen afstand
te houden.