DA RIJS. UB ZEEUW adiohandel. foor dsn Zondag Het Zeeuwsche hoekje. HULST Zoeklichtjes. Wat gr deze week voorviel t Blad .ailway 'kt 20, Goes. Id te leveren. OLAMPEN. RAAT voor metten. iiotoestellen. magazijn. Iiden z.g.n. lusrrenti©. VAN ZATERDAG 15 JAN. 1927, No. 90. natsing geschiedt doGr railway ïadeesche organisatie kosteloos ten dienste ;n door de Canadian LtSt. tabijheid van markten, ig kan men op zeer iderwijs, een toekomst van Rotterdam naar Maart, 12 April en ïisatie, zal U gaarne stend op jarenlange gskosten tot landings- akend naar afstand, ïada wenscht te ont- it en zend deze met NAAR DE VRIJHEID! En de waarheid zal u vrijmaken". Joh. 8: 32b. Hel ligt in den aard van het schepsel de vrjjheid te zoeken. De gekerkerde zoekt het luchtgat, waardoor hij kan staren op een tipje van den vrijen, blauwen hemel. Het vogelken dartelt omhoog en zweeft spelen de weg in het vrije luchtruim. De aan het ziekbed gekluisterde smacht naar de fris- scke lucht en de lieve zon, want daar ligt de vrijheid. De menschenziei zucht onder den druk van het benauwende leven met z'n knellende banden en velerlei verdriet. En zie daar ruischt langs de wolken een lied van vrijheid. Daar ruischt uit de afgronden op en verheft zich boven de aarde, een geklank van verlossing! De'keten wordt verbrijzeld! De vrijheid komt! De volkeren en menschen maken zich vrij! Vrij van de wetten, die met voe ten getreden worden. Vrij van kroon en scepter, van God en Godsdienst, van recht en zedelijkheid. Daar is een dorst naar vrijheid, want de aarde rammelt mot haar ketenen. Och, wel is de vrijheidsboom ietwat verouderd, maar dal hindert niet. De wereld staat nu in liet teeken van de vrijlieidsvlag, die zoo rood is als het bloed zelf. Welaan dan, wat nood! De vrijheid komt! Uw kwellende dorst wordt geiescht aan de bronnen der revolutie! Toch wordt de hemel steeds donkerder. En welhaast glanst niet meer een en kele ster. Grimmig' wazen de nevelen van kuiyere toekomst voor ons. Haar hoor in gloedvolle redèvoering betoogt men, dat het slavenjuk dient afge worpen. Men zingt, neen, brult het lied van verlossing. En toch toch weer de we reld zucht in barensnood. Het menschdom krimpt ineen onder pijnigende lasten. Het leven knelt zeer bang. Dreigende wolken pakken zich saam en naderen grimmig de i aarde. De menschen en de volkeren zie, ze worstelen. Ze worstelen uit deze wereld macht naar het vrijheidslicht! Maar de vrijheid komt niet. Ze wringen zich on herroepelijk vaster in het pijnlijk gareel. Ze zijn gelijk het steigerend ros, dat zich wil losrukken. Het slaat alles te gruizel. Het verwondt zichzelf gruwelijk. Het wor- stelt zich dood en verworgt in de strikken die het smoren bij zijn laatste wanhoops- pogen om vrij te zijn. Volkeren de vrijheid komt, maar zóó niet! Krachtmenschen dezer wereld, de vrij heid komt, maar niet door u! Machten dezer eeuw, de verlossing na dert, maar zoo ge uw krachten niet voor den troon Gods nederwerpt, niet voor u! Van boven de aarde, daar is de vrij heid. Uit de hemelen roept een stem, roept zonder ophouden, waarschuwend, vriende lijk noodend, dreigend en dringend. Het is de stem des Konings, de stem van den grooten Overwinnaar. Van Hem, die dootlsboeien verbrak, die Satan neervelde en die in de volle vrijheid der hemelsche regionen leeft. Het is de stem van Jezus Christus, die zegt: „De waarheid zal u vrijmaken". De waarheid der openbaring Gods. De waarheid, die door Christus op aarde ge predikt is. De waarheid van het donkere Golgotha en den lichtenden Olijfberg. De ontzettende waarheid. Dat de mensch bedorven is, geheel en al hesmet en tot niets bekwaam. Dat de kan ker der zonde tot in de diepste vezelen in- Misschien .pok iets voor Zee land? De keerzijde van de me daille. Droevige verschijnselen. Eenige weken geleden maakte ik in deze rubriek in verband met de uithui zigheid, enkele opmerKingen over het vrij wel algemeene verschijnsel, in onze dagen m stad en dorp waar te nemen, dat de weigaderingen zoo slecht bezocht wor den. Ik vroeg in dat verhand, of'we mis- SOaleli te veel vergaderingen hadden. En uaerdaad, als ik van verschillende per sonen hoor, dat, als ze alle vergaderingen waarvoor ze uitgenoodigd worden, be zoeken, ze soms vier, vijf avonden per eek m het winterseizoen noodig hebben, ,an aai'zel ik niet, om van een „te veel" 0 Spreken. Ik durf gerust hier neer te sc mjven, dat een man, die gehuwd is en ons ook tegenover zijn gezin verplichtin gen beeft, m.i. niet als regel vier of vijf jonden per week buitenshuis mag door brengen. Trouwens op den duur willen ook wei- li mannen ^at. Enkele vergaderjmani- 1 n mogen er onder hen zijn, die liefst zooveel mogelijk bestuurs- en ledenver- m! ei,jIn^ei1.^schrijven, de overgroote erderheid zit niet graag meerdere avon- n per week in een vergaderzaal. Als gezinsleven in orde is en als moeder cLllrlUV de kunst verstaat, om het home jai)e te maken, zijn ze nergens liever de^,Ü *S ?r .ruissehion op het terrein van sati'0erfa ^en no§ wel eenige organi- er in treffen. Het gebeurt n.L, dat n onze toch niet zoo groote Zeeuwsche vreet. Dat er geen behoud meer is voor de worstelende menschen en volkeren. Dat geen middel helpt, geen remedie geneest, geen balsem de gapende, bloedende klove heelt. De waarheid, waarvoor we zoolang mo gelijk terugdeinzen. Die in de levensprac- tijk zoo moeilijk te beieven is. Dat wij allen verdoemelijk zijn voor God! De o n't roerende waarheid. Dat voor de zonden geleden is en een offer gebracht werd, dat zijn wederga zoekt. Dat God mensch werd om zondaren te verlossen. Dat Jezus Zijn bloed heeft vergoten, Zijn leven heeft gelaten op het kruishout om te openen de hemelen van eeuwig vrij licht! Dat Jezus niets werd om ons alles te maken. Dat Jezus gespijkerd werd aan het kruis, genageld in bloedige verwonding, gedwon gen in onvrije, onhoudbare smart om de vrijheid skroon te verwerven voor Zijn volk! O, die daarin komt, die wordt bewogen in den geest. Ontroerd om zooveel liefde, verborgen in de waarheid! Deze heerlijke waarheid alleen kan vrij maken. Een andere weg, een andere oplossing voor de vrijheid is er niet. Gij weet het wel, kind van God, dat daar de vrijheid glanst. Zoo ge schuld hebt voor God of menschen en die niet erkent ge verzwaart immers uw leed. Ge loopt liet leven door met een grooten last. Maar zoodra niet hebt ge uw schuld be leden, uw zonde erkend, of uw consciëntie is vrij, ge voelt u verruimd! Zoo gaan wij in de bidcel met God al leen, verdoemd onder den last'onzer zon den, doch door 't troostlicht des hemels in Christus van de dierbaarheid der verder fenis tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods. Uit al het leed, dat ons drukt en de smart die ons 't leven benauwt, komen wij in de ruimte van den hemel. Uit het strijdperk, waar de vijanden ons in de engtcrtlrijven, komen we op het glo- rieveld der overwinning. Uit de banden des doods gaan we naai de vrijheid van het Eeuwige leven. Ja, wat meer is, uit de boeien der zonde voert ons door Christus' genade het pad naar de verlosssing de meest zalige toe komst. Zoo kunnen en zullen alleen de men schen vrij worden. God zal de dageraad breken uit den kou den nacht! Zoo triumfeert het Evangelie der waarheid over de v r ij li e i d der revo lutie, die voert tot knellende banden der duisternis! En zalig is hij, die niet aan Jezus ge- ergerd wordt, want de doornenweg der waarheid alleen voert naar de bergkust der eeuwige vrijheid! ,J)E OOGEN OPWAARTS Neen, mijn ziel, buig u niet neder, Want uw God verandert niet! Hij bewaart in liefd' u teeder, Schijn' ook duister het verschiet. Leg üw zouden en uw zorgen Neder aan des kruises voet. Zoek Zijn aanschijn ied'ren morgen; Wis schenkt Hij u nieuwen moed. Reis voortaan uw weg met blijdschap, Eenmaal zal uw oog Hem zien, Dien uw ziel hier 'tmeest beminde; Dankend zult g' Hem hulde biên. Dan is alle leed vergeten; Tranen schreit men daar niet meer. Zaligheid niet af te meten Wacht ons boven bij den Heer. Hier op aarde vreemdelingen, Maar „des Heeren door gena! Ginder zijn we hemellingen Eer zij God! Halleluja! J. VAN ANDEL. steden op twee achtereenvolgende avon den, ja, soms op één avond twee of meer belangrijke bijeenkomsten worden gehouden, die menigeen graag alle zou willen bijwonen, maar dat nu onmogelijk is, omdat ze zoo kort na elkaar volgen of ook wel samenvallen. Me dunkt, hier is toch wel wat te regelen. Van dit gebreK aan organisatie heeft niet één vereeniging voordeel, maar moeten ze alle nadeel ondervinden. Ik las laast, dat alle Chr. vereenigingen in Groningen zich hebben aangesloten bij een z.g.n. Centraal Bureau. Dat Bureau wordt gevormd door enkele personen, die opgaaf krijgen van alle voorgenomen ver gaderingen van de aangesloten vereeni gingen en tijdig waarschuwen, wanneer enkele vergaderingen dreigen samen te vallen of elkaar te kort zouden opvol gen. De kosten voor de aangesloten ver eenigingen zijn heel gering: ik meen, fl. per jaar. Is een dergelijk Bureau ook niet aan bevelenswaardig voor onze provincie? Be- schcidenlijk geef ik deze zaak aan onze Zeeuwsche vereenigingen, speciaal in de steden, in overweging. Bestaat zulk een bureau, dan hebben ze maar even te in- 'formeeren, of die en die avond nog vrij is voor het houden van een vergade ring, en of hij redelijke kanis van wel slagen biedt. Nu moeten we echter, als'we 't hebben over vergaderen, de zaak .ook eens van de andere zijde bezien. Er is ook een niet- onbelangrijke groep, die met geen stok de deui; uit te krijgen is. En waar zou het heen moeten, als dit voorbeeld algemeen werd nagevolgd? Wat zou er terecht moe- DE TEMPEL GODS. In Milaan slaat een prachtige domkerk. Zij is de trots van de bewoners dier stad. Iedereen beijvert zich om voor die hoofd kerk wat op te offeren, en haar al schoo ner en schooner te maken. Aan een van de inwoners van Milaan vroeg eens een vreemdeling: „Wanneer zal uw kerk toch eindelijk eens gereed zijn?" En de man hief 't. hoofd op, en zei op fieren toon: „Nooit!" Dat zeggen ook wij van de kerk van Christus, niet door menschen, maar door Hem zeiven gebouwd. Zij komt nooit gereed, ten minste niet voordat de eeuwigheid komt. Zij is t e groot, te schoon, om ooit gereed te komen. Maar dit is zalig: aan dien tempel te helpen bouwen. En dit is nog zaliger: zelf als een le vende steen in dien tempel te worden in gevoegd. En bidden voor den vrede van Jeruza lem, dat is: bouwen en gebouwd worden tegelijk. JONKER. c?-.2uncu'j?i>un Politieke samenwerking. De „Nederlander" herinnert aan de vol gende uitspraken van wijlen Jhr. Mr A. F. de Savornin Lobman: „Het is volkomen waar, dat tusschen Pioomsch-Katholieken en geloovige Pro testanten, evenals bij de Roomsch-Katho- lieken en Protestanten onderling, zich nu en dan belangrijke verschilpunten open baren. Dit zou tegen samengaan pleiten, indien eensgezindheid in alleS door dat samengaan beoogd werd, of indien zij be weerden, dat die eenheid uit den gemeen- schappelijken grondslag moest te voor schijn komen. Maar dat beweren zij niet. Alleen ten aanzien van sommige, maar dan ook hoogst gewichtige, allesomvattende begin selen, bestaat eenheid van overtuiging. Rechts worden zedelijkheid, recht en wet niet losgemaakt van God en christelijk ge loof. Daarom staat men vast tegenover al len, die ,,'t welbegrepen eigenbelang" tot grondslag der zedelijkheid maken en daar om op den duur moeten aanlanden bij de Marxisten, op wier zedelijkheidsbegrippen wij nog onlangs eenig licht deden vallen. Wij weten wel, dat vele liberalen een anderen grondslag voor zedelijkheid aan nemen, maar nooit hebben philosophische abstracties de wereld tegen schromelijke ontaarding' der zedelijkheidsbegrippen kunnen beveiligen. Dat kan alleen het Christendom. Daarom gelooven wij, dat de diepere beginselen, welke de Protestanten en Roomscli-Katholieken gemeen hebben, steeds meer den band zullen versterken. Alleen zal daarmede groote vrijheid van oordeel ten aanzien van politieke of socia le vraagstukken moeten gepaard gaan. Geen grooter gevaar dan de natuurlijke eenheid te maken tot een dwangjuk". Op dat standpunt, immer door onzen vroegeren, grooten leider ingenomen, wen- schen wij te blijven staan." „Wij kunnen, merkt de R.-K. bode" hierbij op, onze wenschen slechts voegen bij die van het christ.-historisch hoofdorgaan, dat het werkelijk zoo zijn moge. Auto's en wilde dieren. In Europa behoeft men, enkele streken uitgezonderd, niet bang te zijn voor wilde dieren. Zij zijn bijna overal verdreven. Gansch anders in Britsch-Indië, daar wemelt het in de jungle van tijL gers, beren en wolven en aan vergiftige slangen geen gebrek. Een verheugingwek- kend verschijnsel is echter, dat het aantal sterfgevallen door deze dieren veroor. zaakt, gestadig afneemt. Het Journal of the American Medical Association, een Amerikaansch medisch vakblad, is op dit verschijnsel opmerkzaam geworden en ten komen van onze Christelijke actie, van onzen politieken en socialen strijd, als algemeen die lusteloosheid en ver geef me het woord. lamlendigheid werd aangetroffen, die ge bij deze groep vindt? Zulke laksche menschen hebben in den regel wel den mond vol van critiek. Er gebeuren volgens hen toch zooveel dwaze en overbodige dingen en wat eigenlijk al lang gedaan had moeten worden, blijft maar achterwege. Ze kunnen meesterlijk zeg- g e n, hoe 't moet. 't Zijn eerste klas stuur lui, maaraan den wal. Ze passen er wel voor, om mede richting en stuur aan 't werk te geven. Een eigenaardigheid bij deze menschen is pok, dat ze altijd vinden, dat het bij andere groepen en partijen beter gaat dan hij ons. De (door hen vermeende) deugden der tegen- of verwante partijen prijzen ze luide ,maar ze verkondigen tegelijk op de straten van Askelon de gebreken van eigen kring. Bij de tegenpartij is het tip-top in orde. Haar pers b.v. prijzen ze zoo graag. Die kan een potje hij hen breken. Maar waag het niet, bij deze menschen aan te loopen om steun voor eigen zaak. In den regel klopt ge aan doove- mansdeur. ,,'t Is hij ons toch niks", is het even gemakkelijke en goedkoope als leugenachtige antwoord. 'tls droevig om te zeggen, maar ge krijgt, als ge met zulke, malcontente, lak sche, critiseerende lieden spreekt, zulk een koud gevoel over u. Ge mist eiken gloed, elke warmte van het beginsel. Ze zijn misschien vriendelijk voor den tegen stander, maar koel en koud voor den medestander. heeft er aanleiding in gevonden om een interessante vergelijking te maken tus schen de ongelukkigen die door wilde dieren en de ongelukkigen die door dat andere wilde dier: de auto veroorzaakt worden. Ziehier wat het Amerikaansche tijd. schrift ontdekte: In 1925 werden er in Britsch Indië door wilde dieren 1974 menschen gedood, tegen 2587 in 1924 en 3605 in 1923. Dat is een heele ach- teruitgang! Opgemerkt moet echter wor den, dat het aantal sterfgevallen, veroor zaakt door slangenbeten, vrijwel gelijk blijft: in 1925 werden er 19308 Britsch- Indiërs door slangen dood gebeten en een jaar daarvoor ongeveer evenveel, n.l. 19867. Maar nu de moorden, die het wilde dier, de auto op zijn geweten heeft. Als men het aantal bewoners van Britsch- Indië op 320 millioen becijfert, dan wor den er per millioen inwoners in het jaar 1925 zes en zestig door wilde dieren en slangen gedood. Maar in de Ver- eenigde Staten van Amerika werden er in hetzelfde jaar per millioen inwoners honderdnegenentachtig door auto's ge-' dood. Dat is dus naar verhouding drie- maal zooveel. De meeste slachtoffers van de duizenden auto-ongevallen die in de Vereenigde Staten plaats vinden, zijn kin deren. Als men de cijfers ziet, moet men bekennen: de auto doodt méér Ameri kanen dan de meest gevreesde ziekten. Door automobielongelukken werden per millioen inwoners 189 sterfgevallen ver oorzaakt, door diphteritis 164, door rood vonk 52. Allard Pierson over den Bijbel. Do bekende Allard Pierson, die niet aan het bestaan van een persoonlijk God ge loofde en die de Bijbel dus ook niet erkende als het Woord van God, heeft in zijn „Oudere tijdgenooten" zich over den Bijbel aldus uitgelaten: „Het is den angeletterden onmogelijk dagelijks met den Bijbel om te gaan, zich geloovig er in te verdiepen, zonder in een zeer ruimen kring te worden rondge leid. Wat al volken, waarvan men anders nooit verneemt, trekken de aandacht. Zoo vonden de Bijbelsche Christenen een vor ming, een opleiding, een prikkel, inzonder heid een wereld van gedachten, ver boven het alledaagsche verheven en hen daar door verheffend, omdat die wereld hun veel helderder voor den geest stond dan hun werkelijke omgeving. De bewoner van de minst verrukkelijke wijken van Amsterdam, taalde niet naar Zwitserland. Hij wandelde dagelijks tas. schen de bergen van Galilea. Wat was voor hem het meer van Oomo bij het meer van Tiberias. In zijn Ps. 104 bezat hij de stoutste natuurtooneelen. Men kan glimlachen over een Wormser die den Bijbel uitlegt, maar die glim lach is ongelukkig niet in staat ons te zeggen, of de nieuwe paedagogiek reeds middelen heeft gevonden, die in het hier bedoelde opzicht den eenvoudige even goeden dienst bewijzen en evenmin, of bij de tegenwoordige verwaarloozing van den Bijbel bekrompenheid van den geest geacht mag worden af te nemen." Dame of vrouw? Soms kan men zich, zegt Ds Schilder in „De Bazuin", verheugen, als op stations enz. het leeiijke opschrift „heeren" en „dames" plaats maakt voor „mannen" en „vrouwen". Niet alzoo een iegelijk. Dir v. Gheel Gildemeester zegt in Haagsche Herv. Kerkbode: „De heer A. deelt mij mede dat zijn echtgenoote, mevrouw zijn echtgenoote, in den kerstdienst Willemskerk niet aan den beurtzang heeft deelgenomen, omdat de voorganger de zusters der gemeente „vrouwen" en niet „dames" had genoemd. Dio „dame" heeft daar zichzelve het meest (mee gestraft, meer kan ik er niet van zeggen." Waarmee we het eens zijn. Nog iets frappants merkte Ik op bij sommigen, die ge tevergeefs zoekt op onze vergaderingen van Kiesverenigin gen, Patrimonium, Chr. Nat. Werkmans bond, Chr. Schoolvereenigingen, enz. Ze zeggen het te druk te hebben, om daar voor tijd te kunnen vinden. En ik zou het gaarne gelooven al zouden ze toch wel eens een enkele vergadering kunnen bijwonen, om althans het contact met eigen partij te bewaren als ge soms heel onverwacht, heel ongedacht, deze menschen niet ontmoette op vergaderin gen, lezingen, uitvoeringen, uitgeschreven en georganiseerd door neutrale vereeni gingen, waar zich de elite pleegt te vertoo- nen, te midden waarvan zij zich blijk baar gaarne bewegen. Ook dit vind ik droevig. Ik zou zoo denken, als het leven van deze menschen werkelijk gedragen wordt door de begin selen, die zij zeggen te zijn toegedaan, dat het hun dan werkelijk spijt, zóó weinig aan de verbreiding van die beginselen te kun nen medewerken en dat zij de eerste debeste gelegenheid die zich voordoet, met beide handen aangrijpen, om althans nog iets te kunnen doen. Maar helaas, ten opzichte van sommi gen zoudt ge u deerlijk vergissen. Ik begin ht>e langer zoo meer dien man gelijk te geven, die laatst tot me zei: „Och hij hen, die het waarlijk al druk hebben, krijgt ge dikwijls nog het meeste gedaan." Inderdaad, dezulken zijn blij te kun nen en te mogen werken en nemen er, als 'het moet, de portie nog wel bij van hen, 'die wil kunnen, maar niet willen. LUCTOR. De wondere spraakverwarring, waarvan in Genesis 11 sprake is, was oorzaak, dat de menschen die beoogden bijeen te blijven, in de verstrooiing kwamen. De gevolgen van die verstrooiing zijn getemperd door de uitgebreide taalstu diën. Zelfs heeft men een wereldhulptaal uitgevonden, die het verstaan belangrijk vergemakkelijkt. Soms krijg ik echter den indruk, dat naarmate hel taalverschil minder wordt, de verwarring grootere vormen aanneemt, omdat men elkaar niet blijkt te verstaan. Wat worden, ook in het gewone leven, heel veel kwesties geweldig opgeblazen, omdat men elkaar niet kan of niet wil verstaan. En wat wordt de oplossing van tal van in den grond nietige geschillen, niet be moeilijkt, omdat er is een opzettelijk mis verstaan en niet begrijpen. En dat misverstaan vindt als regel zijn oorzaak in het pogen, dat allen menschen eigen is, om zich een toren te bouwen en zichzelf een naam te maken. Eerst als daarvoor in de plaats komt een zoeken van de eere van God, Wiens Naam alleen waard is te worden uitge roepen, komt er ook weer de mogelijkheid om de spraak zijns naasten te verstaan. Waaruit m.i. 'volgt, dat de algemeene spraakverwarring van dezen tijd nu niet bepaald als een gunstig verschijnsel kan worden aangemerkt. OPMERKER. In China hebben de vreemdelingen het nog steeds hard te verduren. In Han kow was de haat tegen hen wel het grootst, maar ook in andere steden begint de agitatie tegen hen merkbaar te groeien. Het is in dat onmetelijke land blijkbaar een ware chaos. Zelfs uit de vele berichten kan men zich nog geen idee vormen van hetgeen er daar nu eigenlijk omgaat. Concessies werden ontruimd, consulaten verhuisden naar een bootje en een sterke vloot van Brilsehe en Amerikaansche oor logsschepen verscheen in de Chineesche wateren. In Engeland begint het communis tisch zaad, dat tijdens de mijnwerkei's- staking met kwistige hand is uitgestrooid, te oritkieiAen. Het aantal leden der com munistische partij is verdubbeld en in de gelederen der arbeiderspartij begint twee dracht te komen (Cook—Mac Donald). De regceringscrisis in Duitschland is nog niet opgelost. Men kan wel aannemen, dat de poging van ör Curtius is mislukt. Het Centrum was niet van de partij. Nu schijnt Steger- walcl aan de beurt te zullen komen, die een kabinet zal trachten te vormen op de basisgroote coalitie met de soc.- democraten, maar zonder de Duitsch- nationalen. Dc Senaatsverkiezing in Frankrijk ruim i/b van het aantal zetels moest bezet worden bracht een kleine opschuiving naar links. In Mexico, dat op gespannen voet met de Vereen. Staten verkeert, duurt de hetze Legen de R.K. kerk nog altijd voort. Deze week zijn verschillende bis schoppen en aartsbisschoppen gearres teerd. De griep blijkt steeds meer om zich heen te grijpen. Men spreekt algemeen van een griep-golf. Vooral in West-Europa zijn de patiënten ontelbaar. Hier en daar begint ook het aantal sterfgevallen toe te nemen, al blijft dit tot heden ver beneden dat van 1918. In ons land was het de emigratie, die vooral de aandacht vroeg. Amerika zal in 1927 wat meer emigranten toela ten, al beleekent deze vermeerdering nog niet zoo heel veel. Daarom het is voor een emigratie daarheen nu het ge schikte seizoen wordt dezer dagen in tal van vergaderingen ook in onze provincie, gewezen op Canada, waar men nog een tekort heeft aan personen, die met den landbouw op de hoogte ziin- i Ui I Druk werd ook geschreven over twee kalenders; die van de Vrijw. Ouder- domsverzekering en van de P.Z.E.M. De eerste gaf met recht reden tot ergernis vanwege de liederlijke, aanstoot elijke plaatjes en de laatste door het propa- geeren van quasi-wetenschappelijke bewe ringen, die in strijd met den Bijbel mogen geacht worden. Ook het voorontwerp-Ziekte wet, waartegen van Chr. sociale zijde wel enkele bezwaren zijn in te brengen, werd iu pers en vergadering druk besproken. Ook het Chr. Nat. Vakverbond wijdde er een vergadering aan. De Vrijheidsbond kreeg in mr Fock, den oud-gouverneur-generaal van Ned.-Oost-Indië een hoogst bekwamen leider. 1 l2i Het bericht van het overlijden van den bekenden en bij zeer velen geliefden schrij ver L. Penning zal zeker velen heb ben ontroerd. Zoo is ook deze schrij ver, die door zijn boeken en artikelen zeker duizenden meerdere ontwikkeling heeft bijgebracht en ontspanning heeft be zorgd maar bovenal velen tot zegen is ge weest, ontslapen. Wij verliezen in hem veel. Mannen als P. Brouwer en L. Penning zijn niet gemakkelijk te vervangen!

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1927 | | pagina 3