Vrydag 5 November 1916
41e Jaargang
EERSTE BLAD.
SinnlaBl
Statei-Generaal.
Bi 18 Proïincle.
Eet VAN MELLE's Torenkoek
No ai
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
PATRIMONIUM.
IstHani
Toen de trein pas uit Goes was
vertrokken.
Werd er hard aan de noodrem getrokken
Iemand had een pakket
TORENKOEKaan 't loket
laten staan! Was die effen
geschrokken?
i
Directeur-H oof d redacteur
R. ZUIDEMA.
Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes
Tel.: Redactie en Administratie no. 11
Postrekening No. 44455.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
(WcaaawtiiTii-wnmi. MI.hm i—M—
Het feit, dat straks overal zal worden,
aangeklopt om een feestgave voor Patri
monium" teneinde' deze organisatie in
staat te stellen hare vleugelen uit te
slaan en beter aan haar taak te beant
woorden, geeft ons aanleiding met een
enkel woord op de beteekenis van dit ver
bond t© wijzen.
Het is nu ruim 50 jaar geleden, dat te
Amsterdam de -eerste stappen werden ge
daan om to komen tot een Christelijk
werkliedenverbond.
'tZag er in die dagen op sociaal gebied
donker uit in ons land. De toestand Van
de werklieden was over 't geheel genomen
(diep treurig. De revolutionaire liberale
theorieën deden hun invloed gelden, met
het gevolg, dat het maatschappelijk zwak
ke verdrukt werd en vertreden.
En niemand kwaim regelend tusschen-
beide. In die dagen was er olp Maat
schappelijk gebied geen richter in Neder
land. Een ieder deed wat recht was in
zijne oogem.
Uit deze omstandigheden werd tenslotte
de organisatie geboren. Er kwam bewe
ging en roering in de- arbeiderswereld.
Het Alg. Ned. Werkl. Verbond werd op
gericht, welke bond zich ten doel stelde
alles aian te wenden tot verheffing van des
•werkmans zedelijke waarde, stoffelijke wel
vaart on maatschappelijke vrijheid en de
middelen op te sporen om den arbeid
te beschermen.
Deze bond wilde, om zooveel mogelijk
-alle werklieden tot zich te trekken, n e u-
t r a a 1 zijn. Wat echter de kracht van
dezei organisatie moest uitmaken werd
haar zwakheid. Evenals overal bleek ook
hier neutraliteit onbestaanbaar.
De rood© elementen begonnen zich op
-den voorgrond te dringen en daar de
-Christelijke beginselen op den achtergrond
werden gehouden, bezat men tegen dit
-optreden geen enkel deugdelijk wapen.
Een botsing was onvermijdelijk en die
botsing kwam, toen het Werkl. Verbond
zich officieel uitsprak voor bevordering
•en uitbreiding van het neutraal Staats
onderwijs.
Toen begrepen de Christelijke arbeiders,
dat zij van zulk -een organisatie niet
langer lid konden zijn, maar zij begrepen
ook, dat zij meer hadden te doen, dat zij
ook een positieve taak hadden te ver
vullen.
Uit dien nood der tijden is „Patri-
- moniwm'geboren
'tWas op 3 Januari 1876, dat in een
--eenvoudig huis aan de Lindengracht te
Amsterdam een 9-tal mannen bijeenkwa
men, om' „ernstig te- bespreken, welke
maatregelen genomen konden worden te
gen den allengs waksenden stroom van on
geloof en revolutie, die dreigde de werk
lieden van Nederland mee fe sleepen en
hen inplaats van tot de kern des volks,
tot bet groote gewaar van onze natie te
maken."
Na ernstige besprekingen kwa/men 7 wan
deze mannen, w.o. de groot-werkgever
Hovy en dei metselaar Klaas Kater, de
latere/ voorzitter van het Verbond, tot
liet besluit, dat 'een Christelijke Werklie-
denvereeniging moest worden opgericht.
Klein was het begin. Zwak was het po
gen van deze pioniers.
Met hoongelach werd hun optreden van
meer dan een zijde begroet.
Maar zij liefcen zich niet ontmoedigen.
Met vertrouwen op God, in de overtuiging
dat zij ©en roeping hadden te vervullen,
'hebben zij, zwak in zichzelf, maar sterk in
hun God, de hand a&n den ploeg geslagen.
.Kloek en duidelijk spraken zij zich uit
voor de toepassing van de Christelijke
.beginselen op sociaal gebied.
toeëigenen, wat God alan anderen heeft
toevertrouwd. Wij begeeren den weg te
bewandelen vatt samenwerking met allen,
die met ons dei opperheerschappij van
God -en Zijn Christus wenschen te er
kennen, en dies willen buigen voor elke
door Hem gestelde macht, opdat alles
strekke tot eer en verheerlijking van Zij
non groofen Naam, hetwelk wij als het
doel van heel ons zijn hier beneden be
schouwen."
In overeenstemming met deze beginse
len is door „Patrimonium" gearbeid 50
jaren lang.
En die arbeid is rijk gezegend. Hef
optreden van de „klompenpatrouille", zoo
als „Patrimonium" in die diagen werd
aangeduid, is van igroote beteekenis ge
weest-
Er is op sociaal gebied veel ten goede
veranderd. De Christelijk sociale beginse
len hebben hun invloed op ons volksleven
doen gelden. De positie van de a'rbei
ders is veel verbeterd. Wij hebben gekre
gen onze sociale wetten. Wij hebben
en dat is vooral aan den voorbereidenden
arbeid van „Patrimonium" te clanken
onze Christelijke Vakbeweging, d:e ïhans
een beteekenisvolle plaats in het maat
schappelijk leven inneemt. Meer dan vroe
ger.
De planters die het stekje hebben
gekweekt en verzorgd, zijn dood. Zij ras
ten van hun arbeid. Maar him pogen ooi
bet „vaderlijk erfdeel" te bewaren is niet
tevergeefs geweest.
„Patrimonium" is uitgegroeid tot een
orgauisatiei, die, hoewel zij door de op
komst der vakbeweging ©enigermate ver
zwakt werd, toch nog met eere mag wor
den genoemd en ook in de toekomst
voor de doorwerking van de Christelijk
sociale beginselen vaïi groote beteekenis
kan zijn.
„Patrimonium" heeft recht op de walar-
deering van allen die het goede voor
land -en volk zoeken, een waiardeering die
ook uit milde óffers voor den uitbouw
moge blijken.
De snelste sneltrein.
In Amerikaansche spoorwegkringen was
men tot voor kort de meening toegedaan,
dat de snelheid, door den Twentieth-Cen
tury Limited, den sneltrein tusschen
Nieuw-York en Chicago, bereikt, bezwaar
lijk overtroffen kon worden.
Kortgeleden deed zich echter een gele
genheid voor, waarbij: de stoomlocomotief
kon toonen, tot welke prestaties zij: in
staat is. In Boston was aan iemand een
ongeval overkomen en zijn familieleden in
Chicago wilden zich zoo spoedig mogelijk
naar de plaats des onheils begeven. Die
spoorwegmaatschappij had er in dit geval
ook belang bij, dat de familieleden] binnen
den kortst mogelijkeu tijd in Boston zou
den aankomen on stelde een extra trein
ter beschikking.
Deze ëxfra-trein bereikte op verschillen
de gedeelten van het traject een snelheid
van 145 KJM. per uur, zoodat het traject
ChicagoBoston werd afgelegd in een
tijd, welke 1 uur en 57 minuten korter
was dan de officieele rijtijd van den Twen
tieth Century Limited.
Het ongeluk met dein Keulsc'hen sneltrein.
De rechtbank te Hildesheim heeft gis
teravond Otto Schlesinger en Willy We
ber, die 19 Aug. den sneltrein Berlijn—
Keulen hebben laten ontsporen ter dood
veroordeeld en Walter Weber wegens me
deplichtigheid tot 2 jaar gevangenisstraf.
Een enorme menigte wachtte op het af
kondigen van het vonnis. Daar zij: dui
delijk te verstaan gaf de beklaagden te
willen lynchen werd een sterke politie
macht ontboden, die er in slaagde de orde
te handhaven.
mijn vragen 3 en 4 gepreciseerde gege
vens?
2. Moet de mededeeling van den minis
ter „dat de Limburgsche mijnen alleszins
in staat zijn, om voor levering van 1 Ja
nuari 1927 af aan Nederlandsche bedrij
ven, die voor het aanstaande jaar zioh de
levering van kolen wenschen te verzekeren,
aanbiedingen te doen" aldus worden opge
vat, dat op den datum, dat de minister dit
deel van zijn antwoord vaststelde, de ge-
lieele productie dezer mijnen over de
maanden November en December 1926,
voor zoover die niet vroeger in Nederland
was verkocht, voor uitvoer naar het bui
tenland was verkocht?
3. Zoo niet, welke hoeveelheden waren
dan op dien datum nog beschikbaar voor
levering aan Nederlandsche bedrijven ge
durende de maanden November en Decem
ber van het jaar 1926?
4. Indien de minister weigert de pre
cieze gegevens te verstrekken, die in mijn
vragen 3 en 4 werden verzocht, is de mi
nister dan bereid, mede te deelen, op welke
overwegingen, ontleend aan's lands be
lang, deze weigering berust?
Tweede Kamer.
Successiebelasting en wegen
belasting.
De Kamer had gisteren voor de behan
deling van het verdrag met België werd
voortgezet, eerst enkele stemmingen af te
dóen.
De wijziging van de Successiewet
werd aangenomen met 55 tegen 31 stem
men. Tegen de Soc.-Democraten, de Vrijz.-
Demoeraten en de heeren Artz en Veraart.
De Wegenbelasting werd met al-
gemeene stemmen goedgekeurd.
Het Belgisch tract a at.
Daarna was het woord aan den heer
VanKarnebeek, minister van buiten-
landsche zaken om het verdrag met België
te verdedigen.
Er was zoowel in als buiten de Kamer
veel belangstelling. Velen trachtten tever
geefs een plaatsje op de tribune te be
machtigen.
In een rede die bijna vier en een half uur
duurde en die met groote belangstelling
werd gevolgd, heeft de heer Van Karne-
beek de gemaakte opmerkingen beant
woord.
Het is met de beperkte ruimte waarover
wij te beschikken hebben, niet mogelijk,
van deze rede een breed verslag te geven.
Op de voornaamste momenten vestigen
wij de aandacht.
De verschillende bedenkingen werden in
drie groepen ondergebracht, n.l. de
Scheldekwestie, het kanaal
Antwerpen-Moerdijk en het alge-
meene politieke aspect.
Wat het eerste punt betreft betoogde de
minister, dat we hier geen meer dan ge
wone overdracht van souvereine rechten
hebben.
De beheerscommissie bv. waartegen zoo
veel bezwaar is gemaakt is eigenlijk een
orgaan van den Nederlandschen Staat, en
een verbetering van het tegenwoordige re
gime. Want als een toestand, gelijk zich
die in 1924 heeft voorgedaan in het nauw
van Bath, eens chronisch werd, dan zou
den wij daarvoor geen speciaal orgaan
hebben en dan zou, door opgewondenheid
in België, onze souvereiniteit kunnen wor
den bedreigd.
Dat de belangen van het vaarwater
zwaarder wegen dan die van de oevers,
spreekt toch, zoo meende de minister, wel
vanzelf, maar er moet rekening worden ge
houden met de laatste en doorsnijdingen
mogeij alleen geschieden als ze onmis
baar zijn. Wij krijgen door de nieuwe re
geling, waarbij wij voor het onderhoud
meebetalen, de Schelde vaster in handen
dan ooit.
Wat het recht van aanhouding
vanschepen belangt, dat is opgegeven
om aan Antwerpen den vollen status van
een zeehaven te geven. Maar is dat nu zoo
erg? Het geldt alleen voor doorvare n-
d e schepen. Nu zal men een uitvarend
schip in den regel toch niet kunnen ach
terhalen en een invarend schip, dat schade
veroorzaakte, kan men toch waarlijk wel
in België laten berechten.
Ook in zake den loodsdienst is er
geen prijs geven van de souvereiniteit: Wij
kunnen door de Wielingen alle uitgaande
schepen blijven beloodsen, en de invaren
de, die naar Nederlandsche havens gaan.
Over de z.g. „vaste lijnen" zal nader wor
den overlegd.
Men zegt: van de nieuwe regeling is het
loodsbelang de dupe. Spr. is geen deskun
dige, doch hij leest uit een brief van den
gewezen chef van het loodswezen, den
vice-admiraal van Maaren Bentz van den
Berg voor, dat het den Nederlandschen
gedelegeerden alleen erom te doen is ge
weest om het recht tot loodsen niet prijs te
geven, al levert het loodsen uit Antwerpen
niet veel op.
Het nieuwe verdrag meent deze
schrijver zal ons wat het aantal belood-
singen betreft, meer voor- dan nadeel ge
ven. De kans dat ook voor het afloodsen
een Nederlandsche loods zal worden ge
kozen, wordt volgens hem door het nieuwe
verdrag zelfs grooter. De nieuwe loodsre-
geling levert Nederland een besparing op
van eenige honderdduizenden guldens. Er
is een arbeidsverdeeling gekomen en inci
denten zullen voortaan worden vermeden.
Komende tot de veiligheids-
quaestie merkte de minister op, dat het
vervallen van België's neutraliteit voor ons
in dit opzicht een voordeel is. Want nu
kunneu wij nooit weder komen te staan
tegenover de moeilijkheid van het al of
niet toelaten der schepen van de garanten.
Nu heeft men, om België ter wille te
zijn, de Belgische oorlogsschepen in dit
verdrag niet willen uitsluiten, maar dat
beteekent alleen en de minister las een
verklaring voor van minister Yandervelde,
waarin deze dat erkende dat België op
dit punt kan terugkomen. Ook had Spr.
een verklaring van zijn Belgischen ambt
genoot uitgelpkt over de bevoegdheid van
Nederland om, niet alleen in tijd van oor-
logsg e v a a r, verdedigingsmaatregelen in
de Schelde te nemen buiten de beheers
commissie om. Die bevoegdheid was door
den heer Vandervelde erkend. Daaruit
vloeide ook voort, dat in zulke tijden de
Belgische loodsen door Nederlandsche
zullen kunnen worden vervangen.
Ten opzichte van de kanalen wees
de Minister er op, dat Antwerpen sinds
1839 als Rijnhaven is erkend. Antwerpen
kreeg toen de verzekering van het behoud
van een waterweg naar 't Noorden en van
een water- of een spoorverbinding door
Limburg. Het heeft indertijd de spoorweg
verbinding gekozen. Nu wenscht het een
waterweg en bovendien, wegens de bezwa
ren van de route over Hansweert-Wemel-
dinge, een kanaal Antwerpen-Moerdijk.
De hiertegen aangevoerde bezwaren
achtte de Minister geweldig overdreven,
wat mede blijkt uit brieven uit 1919 of
1920 van de Rotterdamsche K. v. K., den
Rotterdamschen burgemeester, enz., waar
in in Uiet geheel geen bezwaar tegen het
kanaal Antwerpen-Moerdijk werd geop
perd.
Met verwijzing naar de bedenkingen in
dertijd tegen het Noordzee-kanaal inge
bracht, betoogde Spr., dat men de zaken
veel te donker inziet.
Maar uitwegen over ons gebied kan men
aan België in redelijkheid niet weigeren;
zijn geografische ligging leidt daartoe.
Onthoudt men het zulke uitwegen, dan zal
men vroeg of laat daarvan altijd de poli
tieke gevolgen ondervinden.
Wat betreft de algemeene poli
tiek, dit tractaat is inderdaad, zoo er
kende de minister, in Versailles geboren,
maar dat was geen „Versailles" voor ons
en het tractaat is dan ook geen product
van pressie. Het is geboren uit ons verlan
gen om hef historische moment te ver
staan, wat ook verstandig was, daar b.v.
de Schelderegeling, die nu tusschen ons en
België is gebleven, anders zeker een zaak
ware geworden, waarin ook anderen wat
te zeggen zouden hebben gekregen.
Men is nu allengs de bezwaren van dit
tractaat geweldig groot gaan zien, maar
bet zou niet voor 't eerst zijn, dat achteraf
een zaak, die er bedenkelijk uitzag, niet
zoo erg bleek. Trouwens, het is volstrekt
niet uitgesloten, dat men dit tractaat, een
maal aangenomen, later weer wijzigt; dat
is immers met bet verdrag van 1839 óók
geschied. Maar daarvoor moet eerst, door
dit verdrag, de noodige sfeer van rust zijn
geschapen.
R u s t is bet, die nu vooral noodig is.
In heel Europa.
Hangende quaesties moeten worden ge
liquideerd; daarvoor is het nu bet histo
rische oogenblik. Daarom wees de minis
ter het denkbeeld van nadere onderhande
lingen dan ook af; hij zou daartoe niet
kunnen medewerken.
Bovendien: Wij hebben nooit gunsten
van België gevraagd en moeten dat ook nu
niet doen. Daarbij komt dat het verlangen
van wijzigingen onzerzijds ook weer nieu
we desiderata van andere zijde zou kunnen
losmaken.
Neen, het is nu het oogenblik voor een
wending in de verhouding tusschen België
en Nederland, waardoor wij België metter
daad in onze richting trekken. En met vol
le overtuiging verklaarde daarom de mi
nister dit tractaat te hebben verdedigd.
Gevaarlijk© overwegen. Gis
terennamiddag werd nabij een overweg,
■onder de gemeente Terneuzen een auto-
waarin eenige personen waren gezeten,
door een trein van de Zeeuwsch-Vlaam-
sche Tramweg 'Mij. aangereden, waardoor
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.—
Losse nummersf0.05
Prijs der Advertentiën:
14 regels f 1.29, elke regel meer 30 ct.
Bij abonnement belangrijke korting.
aan de auto belangrijke schade werd toe
gebracht en eenige inzittenden werden
gewond. Ifl 1 - ■•NI li
Hedenmorgen had nabij den overweg
Statendijk weer een aanrijding plaats met
een boerenwagen die gedeeltelijk werd
vernield en vjaarvan de voerman licht
werd gewond. De politie onderzoekt deze
zaken.
Goes. Woensdagavond werd in het
„Schuttershof" alhier de 7e jalarvergade-
ring gehouden van de Goesche Burger
wacht, welk© goed bezocht wals. Ook d»
heer Burgemeester was hierbij tegenwoor
dig.
De voorzitter, dhr M- G. v. d. Bout,
memoreerde in zijn openingswoord dat da
huidige toestand op het oogenblik nog
nic-t van dien alard is, dat tot ophef
fing van da burgerwacht kan worden be
sloten. Uit het jaarverslag van den secre
taris-penningmeester bleek, dat de belang
stelling van de leden voor de schiet
oefeningen goed te noemen was, daiar
er dit seizoen meer deelname dajatvoor
was dan da voorgaande jaren. Pessimis
tisch was hij gestemd wat betreft de fi
nancien, daar deizei dalende zijn. Er zal
getracht worden deize te versterken doof
het aanwerven van begunstigers. Het fi
nancieel verslag wees nog een klein batig
saldo aan. Toch zal er in de toekomst
nog meer dan tot nu toe bezuinigd moe
ten worden, wil de burgerwacht hel
hoofd boven water houden.
Dhr J. M. v. Riet werd als bestuurs
lid herkozen. Daarna had de uitreiking
plaafs van de door verschillende leden
dezen zomer behaalde diploma's voor be
toonde schietvaardigheid en werden deze
door den burgemeester uitgereikt aan de
navolgende personen: klasse A. dhr J.
Rouw; klasse B de heeren: L- J. Mejj-
Ier, Jac. v. Zweieden, M. G. v. d. Weele,
M. v. Stee1, J. M- van Riet, B- J. v. d.
Berg, P. Melis en J. Donner; klasse G d4
heeren I. Gunst, J. J. v. d. Berg, J,
Gunst en M. v, d. Bout. Aan diploma"
A was tevens verbonden een zilverem
kruisje en aan diploma B een bronze*
kruisje.
Hierna weird de uitslag bekend gemaakt
vajn den gehouden jaarlijksehen onder-
lingen wedstrijd, waarvan de uitslag is:
A. Wedstrijd Lauwerkrans (wisselprijs):
1. B. J. v. d. Berg 133 punten, 2M. r.
Ste© 130 p., 3. J. Rouwi 127 p., 4- Jac. v.
Zweelden 125 p., 5. Wi- J. v. Doeselaaï 120
p., 6. J. Gunst 120' p., 7. G. M. de*
Herder 119 p., 8. P. Melis 118 p., 9- J-
M. v. Riet 115 p., 10. M. O. v. d.
Biout 115 p., 11. A. v. Driel 114 p.,
12. J. P. Hopmans 110 p., 13- L. Kor-
stanje 110 p., 14. L. J. Medjler 109 p.,
15. I. Gunst 108 p„ 16. M- G. v. d.
Wiele 102 p., 17. !M. de Jonge 101 .p.,
18- G. Sinke 100 p., 19. J- Kriekaatrd 99
p., 20. J. Donner 94 p.; 21'. P. Kodde 94
p., 22. A. Zandee 90 p., 23- A. Hillebrand
75, 24. J J. v. d. Berg 73 p. i
B. Personeel© wedstrijd: 1. M. de Jonge
46 p., 2. J. Gunst 45 p., 3- G. Sink© 44
p.; 4. L, J. iMeijler 44 p.; 5. J. P. Hop-
mans 42 p.
O. Vrije baan buks: 1'. I. Gunst 199
p., 2. J. Rouw 198 p., 3 P. Melis 197
p., 4. Jac. v. Zweeden 197 p., 5. 0.
Sinke 197 p., 6. J. Gunst 197 p., 7- M.
G. v. d. Wiele 197 p., 8. M. v. Stee
196 p., 9. L. J. Medjler 196 p., 10. J. M.
v. Riet 195 p.
D. eerebaan buks. 1. M. G- v. d. Wiele
97 p., 2. I. Gunst 97 p
Dagprijzen: 9 Aug. B. J. v. d. Berg 86
p., 16 Aug. M. v. Stee 90 p., 23 Aug, J.
v. Zweeden 92 p.
Rozenprijs: M. v. Steiei 29' rozen.
Door het gemeentel) es tuur en dhr Joh
Pilaar was ©en ©xtraprijs voor dezen wed
strijd beschikbaar gesteld.
Door den voorzitter werden nog fen-
kelel mededeelingen gedaan omtrent eeni
ge veranderingen aan de schietbaan, maai
aangezien hieromtrent eerst een kosten
berekening moet plaats hebben, kon hiei
nog geen besluit over genomen worden.
Door ©en der leden werd het denkbeeld
geopperd voor bet organiseeren valn een
propaganda-avond fflfc medewerking val)
films, di© reeds op meerdere plaatsen
voor burgerwachten zijn vertoond. Hier
voor zal het bestuur pogingen in het
werk stellen.
De burgetmeester sprak nög enkele
woorden tot comtoundant, bestuur en le
den voor da betoonde belangstelling voof
Op de vraag, wat „Patrimonium" wilde',
'antwoordde de heer Kater in 1877:
„Patrimonium" wil hetzelfde als het
Alg. Ned. Werkl. Verbond, en toch kan
en mag en wil het er niet mee samen
gaan.
En dat waarom niet? Omdat een klove
ons scheidt. Wij willen hetzelfde, dat is
waai', maar wij willen het niet uit het
zelfde beginsel, niet op dezelfde wijze,
niet langs denzelfden weg, niet tot het
zelfde doel.
En na dan gewelzen te hebben op de
•sociale nooden, gin;g hij aldus voort:
„Wij gelooven, dat het lot der wereld
•door ©en Almachtige Hand wordt be
stuurd,' weshalve wij niet de1 hand des
gewelds naai' anderer goed willen uit
steken, noch ook, wanneer ons de om
standigheden daartoe 'gunstig schijnen,
door dwang in het werk te stellen, ons
Genootschap Nederland-
En g e 1 a n d.
In de plaats van prof. Treub, die wegens
drukke werkzaamheden had bedankt, doch
lid vau het hoofdbestuur 'blijft, heeft de
heer H. Colijn, oud-minister van finan
ciën, met ingang van 1 Januari het voor
zitterschap van het genootschap Neder-
land-Engeland aanvaard.
De steenkolenvoorziening.
Het Eerst Kamerlid Wibaut heeft den
minister van waterstaat de volgende vra
gen gesteld:
1. Is de minister bereid, het door hem in
dato 29 October 1926 gegeven antwoord op
de door mij in dato 11 October 1926 inge
zonden vragen alsnog met de gestelde vra
gen te vergelijken en daarna zijn antwoord
aan te vullen door verstrekking van de in